noes schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 10:16:
Nee. De situaties worden aangepast aan de grootste groep bestuurders: de dommertjes. Dat wordt gedaan om de weg veiliger te maken en de statistieken mooier te maken. De doorstroming wordt daarmee wel verminderd.
En gezien half Nederland in een koekblikje met koffiemolenmotortje rijdt en denkt dat snelheid het engste is wat er maar bestaat..... moet je soms gewoon even inhalen, óók als het niet mag.
Tja, helaas is intelligentie, talent of kunde niet iets wat regelmatig of uberhaupt in de vergelijking meegenomen kan worden in het verkeer. Als je een rijbewijs hebt word je allemaal geacht dezelfde kennis en kunde te bezitten, maar ook aan dezelfde voorwaarden te voldoen.
Nogmaals, het gaat met niet om de regels of de boetes, maar om de voorspelbaarheid. Ik vind het jammer als mensen zichzelf dat recht toe-eigenen alleen maar op basis van hun eigen inschatting van hun rijvaardigheid of intelligentie. Want als we de oprecht getalenteerde en perfecte chauffeurs afzetten tegen de zelfbeoordeelde perfect chauffeurs constateren we geheid een flinke discrepentantie. Zelfs de politie en het AT, die 'geavanceerde rijtraining' volgen maken soms (inschattings)fouten waar de honden geen brood van lusten.
Jij hebt het recht je te mogen begeven tussen een groep medeweggebruikers die voorspelbaar gedrag vertonen, voor jouw veiligheid, en daartoe zijn er afspraken gemaakt over wat men precies mag verwachten. Ik maak een vergelijk met fietsers: Die worden gezien als 'kwetsbare' medeweggebruiker. Maar als die vervolgens append en zonder licht over straat gaan vind ik dat ze die status niet waardig zijn en zouden moeten verliezen. Als zij willen dat het verkeer hen erkent als zwakkere verkeersdeelnemer, moeten ze er zelf ook het nodige aan doen om 1) alert te zijn in het verkeer en 2) zichtbaar te zijn voor anderen. Zo niet - weg status (helaas is dat nu niet het geval).
Case in point: Als jij zoals in het voorbeeld van @
FastFred vind dat de persoon voor je zich aan de verkeersregels moet houden (al is er geen regel die 65 in een 80 zone rijden verbied, maar laten we het op Art 5 'hinder veroorzaken' gooien) heb je geen recht dat te eisen als je van mening bent dat de regels voor jouzelf flexibel zijn. Als je je plichten richting aan ander bereid bent te verzaken, moet je ook accepteren dat een ander dat doet jegens jou (en de gevolgen accepteren).
Ik ben zelf verre van een heilig boontje geweest. Stelselmatig (veel) te hard rijden, buiten een zeldzame boete nooit gezeik mee gehad. Een enkele keer ook nog wel eens ingehaald waar dat niet verantwoord was (en ook inderdaad niet toegestaan ter plekke). Maar ik heb nu voldoende close calls gehad om het anders te gaan zien. Die ommezwaai kwam niet door boetes en ook niet door fouten van mezelf, maar simpelweg oerstom gedrag van een ander op momenten dat ik me wel eens aan de regel hield. En langzaam kwam ik tot de realisatie dat ik hypocriet bezig was.
Blijkbaar was ik vroeger een van die 'dommertjes' waar jij over spreekt. Maar het beset dát ik er eentje ben of was, doet meer voor mijn eigen veiligheid dan de overtuiging dat ik een betere chauffeur ben dan de rest.
Dat men de regel nog niet stelselmatig landsbreed heeft ingevoerd zegt alleen wat over hun inschatting van de situatie. Het simpele feit is dat je op de meeste 80 wegen niet van het andere verkeer gescheiden wordt door een middengeleider en/of vangrail. Áls er dus een keer iemand uit het rijtje floept om wat voor reden dan ook is het leed niet te overzien. Op de snelweg beweegt iedereen aan jouw kant dezelfde richting uit. Op een provinciale weg is er het zeer reële gevaar dat je frontaal op een tegenligger klapt met 80km/h. Aannemende dat jouw tegenligger ook precies 80 rijdt en hetzelfde gewicht bij heeft, is het dus alsof je tegen een massief blok beton rijdt:
Ben jij met de motor en rij jij 100 of 120 (want inhaalmanoeuvre) en klap jij met jouw 300 kilo op een auto van 1200 kilo? 4 keer de impact. Dan heb je geen red bull meer nodig om een flink eind te vliegen. En dat is als je gelukt hebt: vliegen geeft nog de (kleine) kans op een min-of-meer zachte landing (zeker op 80 wegen die vaak velden/landbouw naast zich hebben). Ga je niet vliegen, krijg je dit:
Deze motorrijder reed ongeveer 45mph, ofwel ongeveer 75km/h. De vrachtwagen: geen idee, maar gezien de massa van dat apparaat doet dat bijna niet meer ter zake in dit geval.
Uiteraard is de toedracht in deze video geheel anders, het gaat me puur even om de impact van de botsing. Motorrijder heeft het overleefd overigens:
I was riding up Glendora Ridge Road, CA on April 1st with my friend Prince. I was following behind him on this unmarked road and when I came around a blind curve there was a firetruck. I don't remember what happened due to memory loss but I might have panicked when I saw the truck so I applied the front brake which straightened me out and I went straight towards the truck which was also moving probably about 35 mph. I broke my femur, tibia, fibula, ulna and humerus at the elbow.”
[
Voor 26% gewijzigd door
HTT-Thalan op 03-05-2019 10:48
]