Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hét grote motortopic - Deel 23 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 57 ... 101 Laatste
Acties:
  • 288.901 views

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:39
Dryhte schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 14:53:
[...]

Op welke wegen je welke snelheid mag.

In .be: binnen bebouwde kom 50 (met uitzondering van zone 30, daar zijn bordjes voor); snelweg 120, verder staat het vol met bordjes maar mag je ervan uitgaan dat het 70 is in Vlaanderen, 90 in Wallonië.

(ok je moet het weten ;) )

In .nl zijn er bijzonder veel binnenwegen waar geen Vmax aangegeven staat, en waar ik dus twijfel tussen 60 en 80 (of meer) (of minder) ;)
Binnen bebouwde kom is 50, tenzij anders aangegeven.
Buiten bebouwde kom is 80, tenzij anders aangegeven.
Autoweg is 100, tenzij anders aangegeven.
Snelweg is 130, tenzij anders aangegeven.

Makkelijk toch?

• Dryhte
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-10 14:48
InZane schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 14:56:
[...]

Makkelijk toch?
Was er niet iets zoals verschillende soorten wegmarkering (witte lijnen) waaruit je de Vmax kon afleiden?

In elk geval, in .be staat het vol met bordjes en in .nl niet dus je wordt niet voortdurend herinnerd aan de geldende snelheid.

Maar, zoals je het voorstelt is het inderdaad niet erg anders dan bij ons.

• XLord
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:59
Vind het zelf vooral in Engeland verwarrend hoe hard je ergens mag.
Als er borden staan weet ik het wel maar toen ik nog een navigatiesysteem had die de max snelheid aangaf veranderde de snelheid regelmatig zonder dat er een bord stond of een andere visuele manier die de wisseling kon aangeven...
Dryhte schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 15:00:
[...]

Was er niet iets zoals verschillende soorten wegmarkering (witte lijnen) waaruit je de Vmax kon afleiden?

In elk geval, in .be staat het vol met bordjes en in .nl niet dus je wordt niet voortdurend herinnerd aan de geldende snelheid.

ja die heb je ook nog inderdaad, dat stuk vind ik zelf ook verwarrend ook al heb ik het een aantal keer opgezocht hoe het nou zat vergeet ik het toch steeds weer :)

[ Voor 50% gewijzigd door XLord op 02-05-2019 15:02 ]

• timmie271
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16-11 18:13
[...]

-dubbele witte middenstrepen met groene kleur ertussen: 100 kilometer per uur;
-dubbele witte middenstrepen zonder groene kleur: 80 kilometer per uur;
-geen middenstreep: 80 kilometer per uur, behalve als er langs de weg een bord staat met 60 kilometer per uur.

:)

Gamertag: timmie271

• XLord
timmie271 schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 15:01:
[...]

-geen middenstreep: 80 kilometer per uur, behalve als er langs de weg een bord staat met 60 kilometer per uur.

die laatste klopt volgens mij niet helemaal: https://www.gawijsopweg.nl/verkeersregels/lijnen-op-de-weg

• timmie271
Die klopt exact met wat er in jou linkje staat alleen dan op een andere manier _O-
Heb mijn tekst overigens letterlijk gekopieerd van de website van de rijksoverheid :)

• XLord
timmie271 schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 15:06:
[...]

Die klopt exact met wat er in jou linkje staat alleen dan op een andere manier _O-
Heb mijn tekst overigens letterlijk gekopieerd van de website van de rijksoverheid :)
ow ja moet ik ook eens verder lezen dan alleen tot aan de 60km/h |:( :+

• InZane
[...]

Je hebt idd die dubbele lijn met met groene streep weleens op een autoweg, maar een autoweg start ook altijd met dit bord:

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b6/Nederlands_verkeersbord_G3.svg/220px-Nederlands_verkeersbord_G3.svg.png

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
[...]

Binnen bebouwde kom is 50 56, tenzij anders aangegeven.
Buiten bebouwde kom is 80 86, tenzij anders aangegeven.
Autoweg is 100 106, tenzij anders aangegeven.
Snelweg is 130 134, tenzij anders aangegeven.

Makkelijk toch?
FTFY :7.

3km correctie onder de honderd, 3% correctie erboven, en voor alle snelheden behalve 130 beboeten ze pas vanaf 4 te hard :P.

[ Voor 3% gewijzigd door HTT-Thalan op 02-05-2019 15:15 ]

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:24

Rubman

Retarded or just overjoyed!

HTT-Thalan schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 15:14:
[...]

3km correctie onder de honderd, 3% correctie erboven, en voor alle snelheden behalve 130 beboeten ze pas vanaf 4 te hard :P.
Je vergeet nu wel de standaard afwijking van de teller zelf. meestal ook een km of 5 :+

Dit zijn dus GPS snelheden die je kan rijden O-)

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

• HTT-Thalan
  • Nu online
Rubman schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 15:17:
[...]

Je vergeet nu wel de standaard afwijking van de teller zelf. meestal ook een km of 5 :+

Dit zijn dus GPS snelheden die je kan rijden O-)
Dat was expres, ik kan niet voorspellen wat eenieders afwijking is :P.

• darkkingll
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09-11 10:20
timmie271 schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 15:01:
[...]

En met enkele middenstreep? (Ik weet het, 80 km/h, maar ik mis die op de site in de link)...
En hier in het noorden zijn genoeg wegen met maar 1 (onderbroken) lijn in het midden..

[ Voor 8% gewijzigd door darkkingll op 02-05-2019 15:29 ]

• timmie271
darkkingll schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 15:28:
[...]

En met enkele middenstreep? (Ik weet het, 80 km/h, maar ik mis die op de site in de link...
Die kan op meerdere locaties dus dat word een lastige om uit te leggen:+

• darkkingll
Klopt, maar het is geen dubbele streep en ook niet geen streep.. de website is dus incompleet.. (ben tester, dit soort opmerkingen zitten in mijn bloed, sorry 8)7 )

• Patrock
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-11 17:27

Patrock

Eat - ride - sleep - repeat

Wel leuk van de "80" wegen zonder middenstreep, dat er soms vanaf de andere kant wel ineens een zone 60 bordje staat. Komt niet vaak voor, maar maakt het niet altijd duidelijker :(

• InZane
HTT-Thalan schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 15:14:
[...]

Ik ga natuurlijk uit van de officieel toegestane snelheden.
XLord schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 15:01:
Vind het zelf vooral in Engeland verwarrend hoe hard je ergens mag.
Als er borden staan weet ik het wel maar toen ik nog een navigatiesysteem had die de max snelheid aangaf veranderde de snelheid regelmatig zonder dat er een bord stond of een andere visuele manier die de wisseling kon aangeven...
Dat heb ik zelf nooit gezien.. maar satnavs werken soms wel met foute/oude data, dus altijd goed op de borden blijven kijken..
In de UK is het simpel.
Tenzij anders aangegeven:
60MPH op enkelbaans, 70MPH op meerbaans..
In de stad betekend dat 99.9% 30MPH.
Verder buiten de kom soms 40MPH of 50MPH naar omstandigheden..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:39

Vrijdag

De Zwarte

Gedoe over snelheid...

Ride it like you stole it! :+

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15:08
@ToolkiT altijd leuk als je vanuit een bospad komt waar je 60MPH mag, om dan een meerbaans A-weg op te draaien met een 50MPH-bord ernaast :P

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

• XLord
ToolkiT schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 15:59:
[...]

Dat heb ik zelf nooit gezien.. maar satnavs werken soms wel met foute/oude data, dus altijd goed op de borden blijven kijken..
In de UK is het simpel.
Tenzij anders aangegeven:
60MPH op enkelbaans, 70MPH op meerbaans..
In de stad betekend dat 99.9% 30MPH.
Verder buiten de kom soms 40MPH of 50MPH naar omstandigheden..
Dat vermoede van oude data had ik zelf ook inderdaad.
Tegenwoordig gebruik ik Android Auto en die geeft het niet aan dus moet sowieso meer op de borden letten :P

Over het algemeen rijd ik als ik het niet meer weet gewoon een snelheid dat goed lijkt, of met de rest mee of verzin zelf wat tot ik een bord tegen kom :+

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:18
Ik vind het wel triest worden dat in het Nederlandse verkeer steeds minder mensen na willen denken.
Zoals in onderstaande quote zijn de regels, duidelijker kan volgens mij niet.

Makkelijk toch?
Onderstaande is ook zo'n geweldig voorbeeld. Staat een 70 bord, dus mensen die zich aan de snelheid houden rijden 70. 100 meter verder staat het houdoe Tilburg bord, een fijn bord om te zien maar dat is bijzaak. Vanaf dat bord mag je 80, maar oh-zoveel mensen die na dat bord ook gewoon 70 blijven rijden.

https://www.google.nl/map...Fe9f2A!2e0!7i13312!8i6656

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:46
[...]

Makkelijk toch?
En dan nu de "tenzij anders aangegeven":
Buiten bebouwde kom zit je meestal in een 60 zone.
Snelweg is 130, tenzij er een rebus staat die je eerst moet oplossen, want waarschijnlijk moet je er dan overdag 120. Of juist s'nachts, afhankelijk van de rebus. Of als de spitsstrook geopend is, 100. Of misschien zelfs maar 80.
Mis ik er nog een paar? Leuker kunnen we het niet maken.

Vlaanderen/wallonië is ook lastig met hun 70/90. Ik rij regelmatig op die grens en heb dan niet altijd in de gaten op welk grondgebied ik zit.

Duitsland is dan wel weer makkelijk: binnen bebouwde kom 50/30 (indien dat laatste aangegeven uiteraard).
Buiten bebouwde kom 100.
Autobahn: aangegeven of onbeperkt.
Bij bochten of kruisingen die gevaarlijk zijn staat er nog wel eens een bordje 70, en adviessnelheden bedoelen ze ook vrij dwingend. Niet zoals in Nederland dat je er ook met een half lege klotsende topzware tankwagen nog makkelijk 30 km/h bij kan doen. Let dan ook op bij adviessnelheden: de duitser voor je gaat vól op de rem!

[ Voor 22% gewijzigd door DrivinUCrazy op 02-05-2019 16:22 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Chakotay schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 16:08:
@ToolkiT altijd leuk als je vanuit een bospad komt waar je 60MPH mag, om dan een meerbaans A-weg op te draaien met een 50MPH-bord ernaast :P
Yup, logisch is het niet altijd..
Maar principe is dat national speedlimit (60/70) de default is tenzij je anders aangeeft..
Overal borden zetten is duur, maar je ziet helaas wel telkens meer snelheidsbeperkingen.

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-11 16:48
[...]

Dat heb je inderdaad

Dit is een 60-weg, te herkennen aan de onderbroken lijnen links en rechts en geen belijning in het midden. De stroken links en rechts kunnen ook rood zijn. De witte strepen die dwars over het asfalt staan geven het begin van een 60-zone aan. Alle wegen binnen die zone zijn 60km/h. Na een kruising of bij het inrijden van een nieuwe weg zul je dus geen 60 bord tegen komen.
Afbeeldingslocatie: https://voorbereidrijles.nl/wp-content/uploads/2014/08/60-kmh.jpg

Dit is een autoweg, 100km/h. Aan het begin van een autoweg staat het blauwe bord met witte auto zoals op de foto, soms wel/soms niet met een 100-bord.
Afbeeldingslocatie: https://www.gawijsopweg.nl/contents/backgroundimages/18_1.png

Alle andere wegen buiten de bebouwde kom is 80.

Binnen de bebouwde kom is standaard 50km/h tenzij anders aangegeven, in grote steden willen de hoofdwegen nog wel eens 70 zijn, in woonwijken vaak 30 en in een woonerf 10 15. Woonerfen worden aangegeven met dit bord
Afbeeldingslocatie: https://vvn.nl/sites/default/files/G5_0.gif

Verder zijn alle snelwegen standaard 120 130, maar kan afhankelijk van tijdstip en drukte op de weg ook 100 of 130120 zijn. Dit wordt dan met matrixborden aangegeven.

[ Voor 11% gewijzigd door FastFred op 02-05-2019 16:55 ]

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-11 21:07

Exigence

dnkroz

FastFred schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 16:38:
[...]
Verder zijn alle snelwegen standaard 120, maar kan afhankelijk van tijdstip en drukte op de weg ook 100 of 130 zijn. Dit wordt dan met matrixborden aangegeven.
Nee, de maximumsnelheid op autosnelwegen is standaard vastgesteld op 130 km/h, tenzij anders aangegeven.

• FastFred
@Exigence oh is dat officieel nu standaard 130? Dan heb ik dat gemist :)

• darkkingll
Is volgens mij al jaren officieel zo. En woonerf is tegenwoordig toch 15km/h?

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:29
Verder zijn alle snelwegen standaard 120 130, maar kan afhankelijk van tijdstip en drukte op de weg ook 100 of 130120 zijn. Dit wordt dan met matrixborden aangegeven.
Lang niet altijd met matrixborden, vaak genoeg ook met een klein onderbord waarop het tijdstip vermeld staat.

Nederland kent echt een wir-war aan snelheidslimieten, verkeersborden en verkeersregels. :/
Ga voor de gein maar eens tellen hoeveel borden er langs de weg staan in het geval van wegwerkzaamheden en/of omleidingen, knettergek word je er van |:(

• FastFred
Matrixborden, borden langs de weg, op de A12 bij Utrecht met van die borden op hoge palen met van die lamellen die kunnen draaien waardoor ze de max snelheid kunnen aanpassen.

Het meest irritante is de snelheidslimiet laten zien op die piepkleine hectometerpaaltjes. Wie dat verzonnen heeft :X

Maarja, als je dat op die borden bij de grens gaat vermelden dan ben je eerst een half uur aan het lezen :9

De vuistregel is gewoon, 50 in de bebouwde kom tenzij anders aangegeven, 80 buiten de bebouwde kom tenzij anders aangegeven, 130 op de snelweg tenzij anders aangegeven.

[ Voor 32% gewijzigd door FastFred op 02-05-2019 16:58 ]

• Dryhte
Ik hoor het al, ik ben niet de enige die het er lastig mee heeft O-)

• Patrock
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-11 17:27

Patrock

Eat - ride - sleep - repeat

Tegenwoordig minder zichtbaar, maar nog steeds wel iets;
https://www.google.nl/map...301T000000!7i13312!8i6656

N weg, groene streep in het midden.

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
darkkingll schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 16:48:
Is volgens mij al jaren officieel zo. En woonerf is tegenwoordig toch 15km/h?
Woonerf is inderdaad 15 (was ooit 'stapvoets', maar dat was juridisch niet handig). In België lopen ze harder, daar is het 20.

• Jurrian120
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 02-10 13:51
FastFred schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 16:56:
Het meest irritante is de snelheidslimiet laten zien op die piepkleine hectometerpaaltjes. Wie dat verzonnen heeft :X
Juist handig als je niet goed opgelet hebt. Zijn zelfs theorie vragen over (iedere km hoort er 1 te staan).

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:03
@Jurrian120 Elke kilometer? De naam HECTOmeterpaal verklapt dat het om een afstand van 100m gaat :+

• MichielK71
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-08 22:40
lolgast schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 17:21:
@Jurrian120 Elke kilometer? De naam HECTOmeterpaal verklapt dat het om een afstand van 100m gaat :+
Om de 10 hectometer paaltjes is er een klein bordje met de snelheid erop.

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:46

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Patrock schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 17:04:
Tegenwoordig minder zichtbaar, maar nog steeds wel iets;
https://www.google.nl/map...301T000000!7i13312!8i6656

N weg, groene streep in het midden.
Dan is het 100km/h

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• Pagman
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 28-07-2024
Maximum snelheden... Voor mijn gevoel en wat ik zie rijd of 90% van koekblikkend nederland te hard of juist te langzaam.

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:43
Wat betreft die dubbele streep in het midden met een kleurtje, daar zijn (of waren) de provincies het ook nog niet helemaal over eens. Of althans het werdn niet overal correct uitgevoerd.
Het kon dus dat ze ergens in het midden groen hadden geverfd maar dat het toch 80km/u of dus toch 100 km/u kon betekenen..

Lekker duidelijk dus inderdaad.
Over het algemeen valt me op dat veel mensen vaak langzamer rijden dan toegestaan op de provinciale wegen.
Waar 80 toegestaan wordt vaak net 60 gereden omdat met denkt dat dat de toegestane snelheid is.
Of tussen 2 steden/dorpen blijven ze 50 rijden terwijl er toch echt einde bebouwde kom is aan gegeven zonder een snelheids aanduiding dus = 80km/u.
Ik heb een hele tijd van uit Nuenen naar Velp Grave via de provinciale wegen woon werk gereden, zeker tussen Nuenen en Gemert en retour was het echt klote, mensen die hele stukken 60 bleven rijden..
Op de motor kon ik er nog wel makkelijk voorbij maar met de auto en een treintje dat er achter blijft hangen betekende dat gewoon gefrustreerd aansluiten.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• Chakotay
In de buitengebieden wil je ook nog wel eens dit onduidelijke snelheids-bord tegenkomen:

Afbeeldingslocatie: https://images.informatiebord.nl/imgsrc/504/640/user/shop/img/j27.png

'Nie te hert rijdn!'

• darkkingll
Zo'n beest wil je dan ook niet onder de auto krijgen..
Waar ik taxi reed, werden wel eens reetjes aangereden, Vaak genoeg meegemaakt dat een collega terugkwam naar de centrale om eerst maar van auto/busje te wisselen i.v.m. de schade.

• Winst
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:30
Na een aantal jaar wat 'lurken' hier af en toe, dan toch eind vorig jaar m'n eerste rijbewijs gehaald. Ja, voor de motor.

En nu na een eerste maand op de weg, voelt het al bijna alsof ik nooit iets anders heb gedaan. Best wel raar.

Mijn aanwinst <3
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/jvQNJH9/IMG-20190502-192741-01.jpg

Winst = Papie = ZeroT0ne

• DateTime.Now
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Winst schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 19:46:
Na een aantal jaar wat 'lurken' hier af en toe, dan toch eind vorig jaar m'n eerste rijbewijs gehaald. Ja, voor de motor.

En nu na een eerste maand op de weg, voelt het al bijna alsof ik nooit iets anders heb gedaan. Best wel raar.

Mijn aanwinst <3
[Afbeelding]
Een machine die je vertrouwd laat voelen waardoor je lekker kan toeren. mooie fiets!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

FastFred schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 16:38:
[...]

Dat heb je inderdaad

Dit is een 60-weg, te herkennen aan de onderbroken lijnen links en rechts en geen belijning in het midden. De stroken links en rechts kunnen ook rood zijn. De witte strepen die dwars over het asfalt staan geven het begin van een 60-zone aan. Alle wegen binnen die zone zijn 60km/h. Na een kruising of bij het inrijden van een nieuwe weg zul je dus geen 60 bord tegen komen.
[Afbeelding]

Dit is een autoweg, 100km/h. Aan het begin van een autoweg staat het blauwe bord met witte auto zoals op de foto, soms wel/soms niet met een 100-bord.
[Afbeelding]

Alle andere wegen buiten de bebouwde kom is 80.

Binnen de bebouwde kom is standaard 50km/h tenzij anders aangegeven, in grote steden willen de hoofdwegen nog wel eens 70 zijn, in woonwijken vaak 30 en in een woonerf 10 15. Woonerfen worden aangegeven met dit bord
[Afbeelding]

Die 60 zones, daar mogen ze de uitvinder echt van afschieten :r Echt alle wegen waar je met 80 nog een beetje lekker overheen kon sukkelen zonder direct je rbw kwijt te zijn worden nu onrijdbaar omdat (ik dan zeker) met 60 gewoon lekker voorover lig te wachten....

Het leven is te kort om geduld te hebben!

• Rubman

Rubman

Het feit dat er hier op basis van 1 post zoveel discussie ontstaat zegt al genoeg.

Nederland is veels te verwarrend met snelheden.

Niet de standaard want dat is vrij duidelijk 50, 80 of 130
Maar 80 miljard uitzonderingen met kleurtjes dubbele strepen extra kleine borden etc maakt het volledig idioot en af en toe niet zo gek dat mensen het niet snappen.

Hier ook een reguliere 80 N-weg, de bewoners willen dat het 60 wordt dus er staan overal spandoeken en zelfgemaakte borden in de tuin wat resulteert in dat mensen maar 60 gaan rijden.
Of landbouw verkeer wat je in mag halen maar mensen het niet doen omdat er toch echt een verboden in te halen bord staat.

Ga regelmatig een treintje voorbij omdat er ruimte genoeg is, maar ze gewoon niet inhalen. Die trekker rijd 30!

• Chakotay
@Rubman ik vat zo'n inhaalverbod met een uitzondering voor tractoren/brommobielen meestal juist anders op... Een SUV is ook een tractor toch? :+

• Tylen

Tylen

@Rubman probleem met dat inhalen is, is dat je die tractor wel in mag halen maar die auto's die erachter hangen niet.

• Thoit
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16:03
Dryhte schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 14:10:
[...]

mwah. Behalve eens kijken hoe snel mijn motor rijdt (gestopt bij 170, motor wou nog wel even) vind je me op de snelweg eigenlijk altijd rond VMAX+10 à 20 (op de teller) dus 130(kruissnelheid)-140(per toeval, zo nu en dan). Weten dat ik gemakkelijk nog een pak sneller kan om zo nu en dan aan een 'situatie' (lees: idiote chauffeur) te ontsnappen volstaat me meestal wel.

Niet snel genoeg om mijn rijbewijs kwijt te raken, en nauwelijks snel genoeg om beboet te worden.

Anders zit je de hele tijd te turen of er geen speed camera's staan, da's ook niet goed voor de zielerust.

Ik word nog altijd soms beboet, maar dat is dan op tragere wegen ;) vooral de maximum snelheden in .nl vind ik vrij ondoorzichtig (gelukkig zijn de boetes daar wat lager dan in .be)
Boetes in NL goedkoper dan in BE? Explain please :P
timmie271 schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 14:13:
[...]

En daar zit het probleem hem dus bij mij :+
Vaak wil ik ook wel Vmax +10 rijden, maar bij 130 moet ik dus plat op de tank liggen wil ik die 155(140) op de teller zien en dan kan ik dus ook amper gas bijgeven.... Gaat er dus bij mij niet zozeer om dat ik met het extra vermogen een dikke 200+ de hele tijd kan rijden, maar dat ik nog reserve over heb die ik nu niet heb boven de 120 :)

[...]

Bestel je toch gewoon de standaard H2 en losse koffers/opties erbij. Dan heb je ze niet namelijk :+
Of een H2R met verlichting en koffers :+
DrivinUCrazy schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 16:17:
[...]

En dan nu de "tenzij anders aangegeven":
Buiten bebouwde kom zit je meestal in een 60 zone.
Snelweg is 130, tenzij er een rebus staat die je eerst moet oplossen, want waarschijnlijk moet je er dan overdag 120. Of juist s'nachts, afhankelijk van de rebus. Of als de spitsstrook geopend is, 100. Of misschien zelfs maar 80.
Mis ik er nog een paar? Leuker kunnen we het niet maken.

Vlaanderen/wallonië is ook lastig met hun 70/90. Ik rij regelmatig op die grens en heb dan niet altijd in de gaten op welk grondgebied ik zit.

Duitsland is dan wel weer makkelijk: binnen bebouwde kom 50/30 (indien dat laatste aangegeven uiteraard).
Buiten bebouwde kom 100.
Autobahn: aangegeven of onbeperkt.
Bij bochten of kruisingen die gevaarlijk zijn staat er nog wel eens een bordje 70, en adviessnelheden bedoelen ze ook vrij dwingend. Niet zoals in Nederland dat je er ook met een half lege klotsende topzware tankwagen nog makkelijk 30 km/h bij kan doen. Let dan ook op bij adviessnelheden: de duitser voor je gaat vól op de rem!
Duitsers zijn wel weer heel sneaky met flitsers. Die plaatsen ze vrolijk onderaan een heuvel.
Exigence schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 16:42:
[...]

Nee, de maximumsnelheid op autosnelwegen is standaard vastgesteld op 130 km/h, tenzij anders aangegeven.
Klopt, en dit vergeten ook veel mensen, dat na elke inrit je dus moet opletten of de snelheid verandert. Ik rijd namelijk voor mijn werk een stuk snelweg waarin de snelheid varieert tussen de volgende snelheden: 130, 100, 120, 130, 100 is. Veel mensen kachelen het hele stuk met bijv. 115 door en letten totaal niet op.

• FastFred
Tylen schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 07:50:
@Rubman probleem met dat inhalen is, is dat je die tractor wel in mag halen maar die auto's die erachter hangen niet.
Een inhaalverbod zal me echt roesten als iemand niet Vmax rijd of geen constante snelheid kan vasthouden. Als er ruimte is en het kan veilig ga ik er voorbij.

Ook als ik koekblikker ben, de enige A die ik op mijn rijbewijs heb staan wordt gevolgd door een M :+

• HTT-Thalan
  • Nu online
FastFred schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 08:15:
[...]

Een inhaalverbod zal me echt roesten als iemand niet Vmax rijd of geen constante snelheid kan vasthouden. Als er ruimte is en het kan veilig ga ik er voorbij.

Ook als ik koekblikker ben, de enige A die ik op mijn rijbewijs heb staan wordt gevolgd door een M :+
Maar als je er over nadenkt, dat inhaalverbod zal er met een reden zijn, waarschijnlijk je eigen en andermans veiligheid? Eerdere ongelukken vanwege uit/inritten, bochten, andere gevaren aldaar...

• Chakotay
@HTT-Thalan dan nog zie ik mezelf in staat om zelf in te schatten wanneer ik veilig kan inhalen. Dat doe ik dan ook alleen als ik kan zien dat er geen tegenliggers / zijwegen e.d. zijn in de ruimte die ik nodig heb om in te halen.

Met de auto ben ik er dan ook een stuk terughoudender in, omdat er veel meer ruimte & afstand nodig is. Op de motor ben je een tractor* zo voorbij, en ben je smal genoeg om nog uitwijkmogelijkheden te hebben in noodgevallen.

* voor variabele definities van tractor

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

HTT-Thalan schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 08:36:
[...]

Maar als je er over nadenkt, dat inhaalverbod zal er met een reden zijn, waarschijnlijk je eigen en andermans veiligheid? Eerdere ongelukken vanwege uit/inritten, bochten, andere gevaren aldaar...
Omdat heel veel automobilisten niet goed kunnen inschatten of ze veilig kunnen inhalen op N-wegen. Om de N-wegen veiliger te maken, is daarom bijna overal inhaalverbod.

[ Voor 4% gewijzigd door noes op 03-05-2019 09:25 ]

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• HTT-Thalan
  • Nu online
noes schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 09:21:
[...]

Omdat heel veel automobilisten niet goed kunnen inschatten of ze veilig kunnen inhalen op N-wegen. Om de N-wegen veiliger te maken, is daarom bijna overal inhaalverbod.
Dus de redenatie is dat jij een betere chauffeur bent dan sommige anderen ;).

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

HTT-Thalan schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 09:28:
[...]

Dus de redenatie is dat jij een betere chauffeur bent dan sommige anderen ;).
Zeker ;)

• Dryhte
Thoit schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 07:52:
[...]

Boetes in NL goedkoper dan in BE? Explain please :P

[...]
Wel, ik kreeg een boete van 41€, terwijl de minimale snelheidsboete in .be 50€ 53€ bedraagt.

EDIT: 53, blijkt het

[ Voor 13% gewijzigd door Dryhte op 03-05-2019 09:52 ]

• Tylen

Tylen

FastFred schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 08:15:
[...]

vMAX is MAX snelheid. Je mag ook langzamer rijden he ;) En constante snelheid houden heb ik ACC voor ;)

• teigetjuh
  • Niet online
zacht schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 17:06:
[...]

Woonerf is inderdaad 15 (was ooit 'stapvoets', maar dat was juridisch niet handig). In België lopen ze harder, daar is het 20.
In meer landen is het 20km/h, misschien heeft het er mee te maken dat daar ook vaker automaten gereden worden? Die lopen vaak stationair eerder 20 als 15.

• HTT-Thalan
  • Nu online
Dan moeten ze de bebording misschien aanpassen? Inhaalverbod, tenzij je een beter dan gemiddelde chauffeur bent. En op de snelweg: Maximumsnelheid 100. Tenzij je weet wat je doet.

Dat maakt het verkeer vast makkelijker om mee om te gaan ;).

• FastFred
Tylen schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 09:36:
[...]

vMAX is MAX snelheid. Je mag ook langzamer rijden he ;) En constante snelheid houden heb ik ACC voor ;)
Ik ga op een 80-weg echt niet kilometers lang achter een of ander oud wijf zitten dat niet harder dan 65 durft, dat doe jij op de motor ook niet.

Nadeel is wel dat de digitale teller in mijn auto EXACT klopt met GPS snelheid, ik heb nul afwijking. Oftewel, een auto die voor mij rijd met exact 80km/h, dan rijd ik er achter met 75 op de teller. Daar ben ik mij van bewust, dus voor inhalen hou ik vaak een ondergrens aan van om en nabij de 70, alles daaronder dan ga ik kijken naar mogelijkheden om er voorbij te gaan.

[ Voor 33% gewijzigd door FastFred op 03-05-2019 09:52 ]

• Chakotay
@HTT-Thalan ik denk dat iedereen die inhaalverboden negeert zich er prima van bewust is dat het een overtreding is :) Als ik voor zoiets (of het rijden over busbanen e.d.) een keer aan de kant gezet word zal ik dat ook direct accepteren en gewoon zonder zeuren die boete betalen.

• timmie271
FastFred schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 09:40:
[...]

Ik ga op een 80-weg echt niet kilometers lang achter een of ander oud wijf zitten dat niet harder dan 65 durft, dat doe jij op de motor ook niet.

Nadeel is wel dat de digitale teller in mijn auto EXACT klopt met GPS snelheid, ik heb nul afwijking. Oftewel, een auto die voor mij rijd met exact 80km/h, dan rijd ik er achter met 75 op de teller. Daar ben ik mij van bewust, dus voor inhalen hou ik vaak een ondergrens aan van om en nabij de 70, alles daaronder dan ga ik kijken naar mogelijkheden om er voorbij te gaan.
Dat is de eerste snelheidsteller in een auto die dan niet afwijkt :+
Heb tot nu toe bij alle auto's minimaal een afwijking van 3km/h gehad. Sommige waren erger, maar nooit minder. Dus ben wel benieuwd naar de auto die je rijd dan :)

• HTT-Thalan
  • Nu online
Chakotay schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 09:49:
@HTT-Thalan ik denk dat iedereen die inhaalverboden negeert zich er prima van bewust is dat het een overtreding is :) Als ik voor zoiets (of het rijden over busbanen e.d.) een keer aan de kant gezet word zal ik dat ook direct accepteren en gewoon zonder zeuren die boete betalen.
Oh dat het een overtreding is boeit me niet. Het gaat mij mee om de impliciete aanname die een persoon bereid is om te doen dat hij of zij een betere chauffeur is dan de rest. Als men dat hier bereid is aan te nemen, is men dat elders ook. En dat betekent dat je eerder genegen bent een actie te ondernemen waar de rest geen rekening mee houd (of hoeft te houden). De verkeersregels gaan net zoveel om voorspelbaarheid van je medeweggebruiker dan wat anders. Ik mag aannemen dat iemand richting aangeeft voor ze van rijbaan wisselen. Als iemand dat niet doet ben ik niet boos omdat hij de wet overtreed, maar omdat hij of zij mij geen kans gaf te anticiperen op dat mogelijke gevaar.

Als jij besluit die doos op die 80 weg in te halen en iemand anders (die net zoals jij van de overtuiging is dat hij of zij een betere dan gemiddelde chauffeur is) op de tegemoetkomende baan besluit die GTI even op zijn staart te trappen (want er rijd toch niemand voor ze) dan word jij geconfronteerd met een situatie waarin je dacht snel genoeg te zijn om in te halen (want motor vs auto) en waar vervolgens een tegenligger versneld naar jou toe komt rijden.

De ongelukken op 80 wegen gebeuren zelden omdat één persoon iets doms doet. Vaak is er ook een andere partij bij betrokken die iets doms deed, of simpelweg niet wist hoe om te gaan met de domme actie van een ander en daardoor het ongeluk niet kon vermijden.

Je word eigenlijk ook verantwoordelijk gehouden voor het fixen van de fouten van een ander. Of je dat terecht vind kun je over discussieren, maar ik heb mijn handen tegenwoordig al vol aan die taak alleen, laat staan dat er voor mij ruimte overblijft om zelf gekke toeren uit te halen.

• timmie271
HTT-Thalan schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 09:56:
[...]

Oh dat het een overtreding is boeit me niet. Het gaat mij mee om de impliciete aanname die een persoon bereid is om te doen dat hij of zij een betere chauffeur is dan de rest. Als men dat hier bereid is aan te nemen, is men dat elders ook. En dat betekent dat je eerder genegen bent een actie te ondernemen waar de rest geen rekening mee houd (of hoeft te houden). De verkeersregels gaan net zoveel om voorspelbaarheid van je medeweggebruiker dan wat anders. Ik mag aannemen dat iemand richting aangeeft voor ze van rijbaan wisselen. Als iemand dat niet doet ben ik niet boos omdat hij de wet overtreed, maar omdat hij of zij mij geen kans gaf te anticiperen op dat mogelijke gevaar.
Niet iedereen kan "rijden".. De meeste mensen zitten wel achter het stuur maar zijn een gevaar op de weg als je het goed beschouwt. Gisteren in een tripje van ongeveer 100km iets van 5 keer bijna van de weg afgedrukt en iemand gehad die vol in de ankers gaat, omdat ze denkt dat ze die vrachtwagen niet meer voorbij kan |:(
Als jij besluit die doos op die 80 weg in te halen en iemand anders (die net zoals jij van de overtuiging is dat hij of zij een betere dan gemiddelde chauffeur is) op de tegemoetkomende baan besluit die GTI even op zijn staart te trappen (want er rijd toch niemand voor ze) dan word jij geconfronteerd met een situatie waarin je dacht snel genoeg te zijn om in te halen (want motor vs auto) en waar vervolgens een tegenligger versneld naar jou toe komt rijden.
Maar als dit gebeurt dan ligt de schuld ook gelijk bij de bestuurder die aan het inhalen is. Want als die GTI daar zit dan heb je dus of niet opgelet of het was te onoverzichtelijk. Los van het feit dat die GTI ook een gek is om het gaspedaal vol in te trappen wanneer er tegenliggend verkeer aankomt (afhankelijk weer van de situatie). Kan natuurlijk ook zijn dat je voldoende tijd had totdat die GTI bestuurde dacht ik trap het gas in..
De ongelukken op 80 wegen gebeuren zelden omdat één persoon iets doms doet. Vaak is er ook een andere partij bij betrokken die iets doms deed, of simpelweg niet wist hoe om te gaan met de domme actie van een ander en daardoor het ongeluk niet kon vermijden.
In 99% van de gevallen geen speld tussen te krijgen :Y)
Je word eigenlijk ook verantwoordelijk gehouden voor het fixen van de fouten van een ander. Of je dat terecht vind kun je over discussieren, maar ik heb mijn handen tegenwoordig al vol aan die taak alleen, laat staan dat er voor mij ruimte overblijft om zelf gekke toeren uit te halen.
Dit is eigenlijk heel simpel. Je moet niet alleen rijden voor jezelf, maar ook voor de ander. Op het moment dat je dat niet doet let je simpelweg gewoon niet op wat anderen aan het doen zijn. Ik bedoel we kennen toch die bekende BMW's waar de knipperlichten een optie zijn? Gisteren had ik er dan toevallig ook zo een ineens voor me, maar je moet in dat geval dus altijd bedacht zijn of die auto naar links komt of niet. Daar moet je dus al op anticiperen en eigenlijk rijden voor de ander. Had ik dat niet gedaan en gewoon fluitend de CC erop gehouden dan had ik met 120 op die 90 rijdende BMW geklapt. Alleen maar omdat ik voor mezelf was gaan rijden ipv ook voor de ander. Men staat hier niet bij stil, maar autorijden/motorrijden of welk voertuig je ook bediend kan soms hard werken zijn.

En dit allemaal op de vrijdagochtend :O :O

• FastFred
timmie271 schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 09:56:
[...]

Heb tot nu toe bij alle auto's minimaal een afwijking van 3km/h gehad. Sommige waren erger, maar nooit minder. Dus ben wel benieuwd naar de auto die je rijd dan :)
Afwijking is maximaal 1km/h, maar vaker is de teller en GPS hetzelfde

Ik heb een Citroën C4 uit 2005 (die van de Transformers reclame)

[ Voor 8% gewijzigd door FastFred op 03-05-2019 10:16 ]

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

HTT-Thalan schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 09:37:
[...]

Dan moeten ze de bebording misschien aanpassen? Inhaalverbod, tenzij je een beter dan gemiddelde chauffeur bent. En op de snelweg: Maximumsnelheid 100. Tenzij je weet wat je doet.

Dat maakt het verkeer vast makkelijker om mee om te gaan ;).
Nee. De situaties worden aangepast aan de grootste groep bestuurders: de dommertjes. Dat wordt gedaan om de weg veiliger te maken en de statistieken mooier te maken. De doorstroming wordt daarmee wel verminderd.

En gezien half Nederland in een koekblikje met koffiemolenmotortje rijdt en denkt dat snelheid het engste is wat er maar bestaat..... moet je soms gewoon even inhalen, óók als het niet mag.

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
timmie271 schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 09:56:
[...]

De mijne heeft een flinke afwijking :p Als ik 140 op de teller rijd, rij ik 133 km/h. De maximumsnelheid met correctiefactor dus. O-)

Motor moet ik maar gaan testen met een gps app op de telefoon, die schijnt ook flink af te wijken gezien we vorig jaar een ritje over de dijk deden, ik al rustig de 90 aantikte en m'n maatje erna klaagde dat ik niet doorreed.. je mocht daar 80. :p

I have stability. The ability to stab.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Topicstarter
Aangaande die tractoren en d'r snelheid: Hier in de regio rijd dat "spul" meestal nét iets harder dan 30Km/h. Het dubbele is géén uitzondering en dan zijn dat niet de kleinste "jongens" (vaak met een "trein-gewicht" van 30 á 40 Ton).

[ Voor 10% gewijzigd door Will_M op 03-05-2019 10:34 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• timmie271
FastFred schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 10:15:
[...]

Na een snelle google zijn die Citroëns bijna allemaal erg accuraat _O- _O-
Leuk als je dat niet door hebt en langs wat flitspalen/trajectcontroles rijd :P
SmurfLink schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 10:17:
[...]

De mijne heeft een flinke afwijking :p Als ik 140 op de teller rijd, rij ik 133 km/h. De maximumsnelheid met correctiefactor dus. O-)

Motor moet ik maar gaan testen met een gps app op de telefoon, die schijnt ook flink af te wijken gezien we vorig jaar een ritje over de dijk deden, ik al rustig de 90 aantikte en m'n maatje erna klaagde dat ik niet doorreed.. je mocht daar 80. :p
De mijne heeft met 145 op de teller een afwijking van 15km/h :9
Bij een motor wijkt al heel snel 10% af van de daadwerkelijke snelheid.

• Dryhte
timmie271 schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 10:21:
[...]

Na een snelle google zijn die Citroëns bijna allemaal erg accuraat _O- _O-
Leuk als je dat niet door hebt en langs wat flitspalen/trajectcontroles rijd :P

[...]

De mijne heeft met 145 op de teller een afwijking van 15km/h :9
Bij een motor wijkt al heel snel 10% af van de daadwerkelijke snelheid.
ja, op mijn V-strom houd ik ook rekening met 10% afwijking.

Dat betekent, dat ik met 140 op teller, 'in de gevarenzone zit' waar ik 120km/u mag (120 * 1,06 (België 6%) * 1,1 (Suzuki 10%) = 139,92 ;) )

• Maegrim
  • Laatst online: 24-10 15:58
HTT-Thalan schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 08:36:
[...]

in de provincie utrecht in ieder geval niet, daar heeft elke enkelbaans 80 weg een inhaalverbod

• HTT-Thalan
  • Nu online
noes schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 10:16:
Nee. De situaties worden aangepast aan de grootste groep bestuurders: de dommertjes. Dat wordt gedaan om de weg veiliger te maken en de statistieken mooier te maken. De doorstroming wordt daarmee wel verminderd.

En gezien half Nederland in een koekblikje met koffiemolenmotortje rijdt en denkt dat snelheid het engste is wat er maar bestaat..... moet je soms gewoon even inhalen, óók als het niet mag.
Tja, helaas is intelligentie, talent of kunde niet iets wat regelmatig of uberhaupt in de vergelijking meegenomen kan worden in het verkeer. Als je een rijbewijs hebt word je allemaal geacht dezelfde kennis en kunde te bezitten, maar ook aan dezelfde voorwaarden te voldoen.

Nogmaals, het gaat met niet om de regels of de boetes, maar om de voorspelbaarheid. Ik vind het jammer als mensen zichzelf dat recht toe-eigenen alleen maar op basis van hun eigen inschatting van hun rijvaardigheid of intelligentie. Want als we de oprecht getalenteerde en perfecte chauffeurs afzetten tegen de zelfbeoordeelde perfect chauffeurs constateren we geheid een flinke discrepentantie. Zelfs de politie en het AT, die 'geavanceerde rijtraining' volgen maken soms (inschattings)fouten waar de honden geen brood van lusten.

Jij hebt het recht je te mogen begeven tussen een groep medeweggebruikers die voorspelbaar gedrag vertonen, voor jouw veiligheid, en daartoe zijn er afspraken gemaakt over wat men precies mag verwachten. Ik maak een vergelijk met fietsers: Die worden gezien als 'kwetsbare' medeweggebruiker. Maar als die vervolgens append en zonder licht over straat gaan vind ik dat ze die status niet waardig zijn en zouden moeten verliezen. Als zij willen dat het verkeer hen erkent als zwakkere verkeersdeelnemer, moeten ze er zelf ook het nodige aan doen om 1) alert te zijn in het verkeer en 2) zichtbaar te zijn voor anderen. Zo niet - weg status (helaas is dat nu niet het geval).

Case in point: Als jij zoals in het voorbeeld van @FastFred vind dat de persoon voor je zich aan de verkeersregels moet houden (al is er geen regel die 65 in een 80 zone rijden verbied, maar laten we het op Art 5 'hinder veroorzaken' gooien) heb je geen recht dat te eisen als je van mening bent dat de regels voor jouzelf flexibel zijn. Als je je plichten richting aan ander bereid bent te verzaken, moet je ook accepteren dat een ander dat doet jegens jou (en de gevolgen accepteren).

Ik ben zelf verre van een heilig boontje geweest. Stelselmatig (veel) te hard rijden, buiten een zeldzame boete nooit gezeik mee gehad. Een enkele keer ook nog wel eens ingehaald waar dat niet verantwoord was (en ook inderdaad niet toegestaan ter plekke). Maar ik heb nu voldoende close calls gehad om het anders te gaan zien. Die ommezwaai kwam niet door boetes en ook niet door fouten van mezelf, maar simpelweg oerstom gedrag van een ander op momenten dat ik me wel eens aan de regel hield. En langzaam kwam ik tot de realisatie dat ik hypocriet bezig was.

Blijkbaar was ik vroeger een van die 'dommertjes' waar jij over spreekt. Maar het beset dát ik er eentje ben of was, doet meer voor mijn eigen veiligheid dan de overtuiging dat ik een betere chauffeur ben dan de rest.
Maegrim schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 10:32:
[...]

in de provincie utrecht in ieder geval niet, daar heeft elke enkelbaans 80 weg een inhaalverbod
Dat men de regel nog niet stelselmatig landsbreed heeft ingevoerd zegt alleen wat over hun inschatting van de situatie. Het simpele feit is dat je op de meeste 80 wegen niet van het andere verkeer gescheiden wordt door een middengeleider en/of vangrail. Áls er dus een keer iemand uit het rijtje floept om wat voor reden dan ook is het leed niet te overzien. Op de snelweg beweegt iedereen aan jouw kant dezelfde richting uit. Op een provinciale weg is er het zeer reële gevaar dat je frontaal op een tegenligger klapt met 80km/h. Aannemende dat jouw tegenligger ook precies 80 rijdt en hetzelfde gewicht bij heeft, is het dus alsof je tegen een massief blok beton rijdt:

Ben jij met de motor en rij jij 100 of 120 (want inhaalmanoeuvre) en klap jij met jouw 300 kilo op een auto van 1200 kilo? 4 keer de impact. Dan heb je geen red bull meer nodig om een flink eind te vliegen. En dat is als je gelukt hebt: vliegen geeft nog de (kleine) kans op een min-of-meer zachte landing (zeker op 80 wegen die vaak velden/landbouw naast zich hebben). Ga je niet vliegen, krijg je dit:

Deze motorrijder reed ongeveer 45mph, ofwel ongeveer 75km/h. De vrachtwagen: geen idee, maar gezien de massa van dat apparaat doet dat bijna niet meer ter zake in dit geval.

Uiteraard is de toedracht in deze video geheel anders, het gaat me puur even om de impact van de botsing. Motorrijder heeft het overleefd overigens:
I was riding up Glendora Ridge Road, CA on April 1st with my friend Prince. I was following behind him on this unmarked road and when I came around a blind curve there was a firetruck. I don't remember what happened due to memory loss but I might have panicked when I saw the truck so I applied the front brake which straightened me out and I went straight towards the truck which was also moving probably about 35 mph. I broke my femur, tibia, fibula, ulna and humerus at the elbow.”

[ Voor 26% gewijzigd door HTT-Thalan op 03-05-2019 10:48 ]

• Rubman

Rubman

Ik haal ook enkel in als ik het overzicht heb en duidelijk geen issues voorzie.
Ja ik moet dan soms even een klein treintje voorbij op de motor. maar dat is vaak veiliger dan tussen het treintje blijven want onoplettende koekblikkers voor en achter je

• Dryhte
Ook leuk, daarna heb je de baan een heel eind voor jezelf >:)

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Topicstarter
@HTT-Thalan Aangaande dat tweede filmpje: Gevalletje Targetfixation. Je ziet 'm schrikken én vervolgens remmen.... En daarna kijkt 'ie alléén nog maar dát object wat 'ie niet wil raken... :o

Is meestal niet goed voor je algehele gezondheid, zo'n "actie".

• HTT-Thalan
  • Nu online
wimmel_1 schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 10:49:
@HTT-Thalan Aangaande dat tweede filmpje: Gevalletje Targetfixation. Je ziet 'm schrikken én vervolgens remmen.... En daarna kijkt 'ie alléén nog maar dát object wat 'ie niet wil raken... :o

Is niet goed voor je algehele gezondheid, zo'n "actie".
Helemaal waar. Zijn al vele video's over geweest, en is een heel veel voorkomend fenomeen onder weggebruikers (niet alleen motorrijders uiteraard). Een ander veel voorkomend fenomeen is die befaamde blinde vlek als gevolg van een ingesleten verwachtingspatroon. Men kijkt rond en 'ziet' andere weggebruikers in de vorm van auto's. Die relatief zeldzame motor, die niet lijkt op een auto of vrachtwagen, word soms gewoon gefilterd en bestaat dus niet:

Daar moet je óók rekening mee houden @FastFred @noes: dat men soms gewoon niet in de gaten heeft dat er (achter, voor, naast zich) ook nog een motor rijdt en dus denkt dat het wel veilig is om een bepaalde actie te starten. Oneerlijk, eens, maar waar.

• NLDViane
  • Laatst online: 13:14
FastFred schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 10:15:
[...]

Half offtopic:
Citroens en Peugeots uit die tijd halen je "GPS-snelheid" uit je ABS sensoren, niet van de GPS. Daarom loopt jouw teller gelijk met je zogenaamde GPS snelheid. Wij hebben een Peugeot 607 uit 2001 en 2006 gehad, bij beide een keer de ABS-sensor kapot en dan doet je navi het ook niet meer want hij kan je snelheid niet bepalen.

Daarnaast hebben alle (!) gemotoriseerde voertuigen een tellerafwijking van om en nabij de +5%, tenzij er aftermarket wielen onder zitten met een grotere rolomtrek. Dit doen ze om rechtszaken te voorkomen van "Ja maar ik reed 120 op de teller en 123 volgens de bermkassa!" Ze zijn afgesteld op nieuwe banden met 7/8mm profiel op de grootste rolomtrek die aangeboden wordt op de desbetreffende auto. Bij Porsche kan je tegenwoordig zelfs de bandenmaat selecteren zodat je kilometerteller anders gekalibreerd wordt om het verschil in rolomtrek te cancelen.

[ Voor 31% gewijzigd door NLDViane op 03-05-2019 11:11 ]

• FastFred
@NLDViane Dat ie dat meet met de ABS sensoren weet ik. Ik heb echter geen ingebouwde navigatie. Ik doe gewoon navigatie op m'n telefoon. Ook een Garmin GPS (voor wandelen enzo) geeft 0 afwijking

• NLDViane
  • Laatst online: 13:14
FastFred schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 11:10:
@NLDViane Dat ie dat meet met de ABS sensoren weet ik. Ik heb echter geen ingebouwde navigatie. Ik doe gewoon navigatie op m'n telefoon. Ook een Garmin GPS (voor wandelen enzo) geeft 0 afwijking
Dan gaat mijn redenatie niet op, excuus!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Topicstarter
@NLDViane Bij alle moderne VAG voertuigen met CAN Bus kun je die snelheid aan (laten) passen naar een meer werkelijke snelheid. Bij Porsche hebben ze die aanpassing inderdaad beschikbaar gemaakt voor de berijder middels een MFD Menu optie maar middels (bijv.) VCDS kun je dat ook bij alle andere merken uit de VAG collectie.

Ik heb 't bij m'n Golfje ook gedaan omdat ik 't hele jaar rond rijd met een zelfde (afwijkende) maat banden (Winterbanden én Zomerbanden zijn allemaal 235/40-18 in plaats van de standaard 225/45-17 banden. Met een 225/40-18 had ik niks hoeven aanpassen).

Ik heb dus bewust de afwijking weer gecorrigeerd naar de "fabrieks afwijking" zodat een ander géén verbalen op mijn conto gaat rijden doordat hij/zij niet weet dat de teller géén standaard afwijking heeft :+

[ Voor 15% gewijzigd door Will_M op 03-05-2019 11:29 ]

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

@HTT-Thalan ik zei nooit dat ik beter rijden kan dan alle anderen he, alleen dan sommige anderen :Y

En in the end: tuurlijk, wij moeten goed opletten en scherp zijn, dat betekent soms ook de regels overtreden zodat we op een veiliger plek uitkomen. En soms de regels breken omdat we lekker door willen rijden. Maar alleen als dit veilig kan.

[ Voor 53% gewijzigd door noes op 03-05-2019 11:49 ]

• xos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 12:41

xos

wimmel_1 schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 11:22:
@NLDViane Bij alle moderne VAG voertuigen met CAN Bus kun je die snelheid aan (laten) passen naar een meer werkelijke snelheid. Bij Porsche hebben ze die aanpassing inderdaad beschikbaar gemaakt voor de berijder middels een MFD Menu optie maar middels (bijv.) VCDS kun je dat ook bij alle andere merken uit de VAG collectie.

Ik heb 't bij m'n Golfje ook gedaan omdat ik 't hele jaar rond rijd met een zelfde (afwijkende) maat banden (Winterbanden én Zomerbanden zijn allemaal 235/40-18 in plaats van de standaard 225/45-17 banden. Met een 225/40-18 had ik niks hoeven aanpassen).

Ik heb dus bewust de afwijking weer gecorrigeerd naar de "fabrieks afwijking" zodat een ander géén verbalen op mijn conto gaat rijden doordat hij/zij niet weet dat de teller géén standaard afwijking heeft :+
Interessant, kan je misschien uitleggen waar die optie bij porsche zit? Ik heb er meerdere (991 generatie) en bij geen van alle heb ik die mogelijkheid zien staan. Betekent het ook dat de odometer minder snel oploopt als dit anders is afgesteld?

Net als de politie een wettelijke correctie uitvoert om meetfouten te neutraliseren doen fabrikanten dat ook. Heb ooit gelezen dat een fabrikant, audi of bmw dacht ik, er naast zat en soms een te lage snelheid aan kon geven met als gevolg dat ze ineens van alle kanten bekeuringen hun kant op zagen komen. Sindsdien zitten eigenlijk alle merken redelijk hoog, bij motoren is dat vaak absurt overdreven.

• Chakotay
@xos komt de hoge afwijking bij motoren niet ook vaak doordat er vaaak aan het achterwiel (of het kettingwiel aan het blok, zelfde effect) word gemeten? Zeker op hoge snelheid gaat de wielslip-factor dan nogal voor een afwijking zorgen, met auto's heb je hier minder last van.

HTT-Thalan schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 10:52:
[...]

Helemaal waar. Zijn al vele video's over geweest, en is een heel veel voorkomend fenomeen onder weggebruikers (niet alleen motorrijders uiteraard). Een ander veel voorkomend fenomeen is die befaamde blinde vlek als gevolg van een ingesleten verwachtingspatroon. Men kijkt rond en 'ziet' andere weggebruikers in de vorm van auto's. Die relatief zeldzame motor, die niet lijkt op een auto of vrachtwagen, word soms gewoon gefilterd en bestaat dus niet:

[YouTube: Car fails to give way causes motorbike accident.]

Daar moet je óók rekening mee houden @FastFred @noes: dat men soms gewoon niet in de gaten heeft dat er (achter, voor, naast zich) ook nog een motor rijdt en dus denkt dat het wel veilig is om een bepaalde actie te starten. Oneerlijk, eens, maar waar.
Dit filmpje is een goed voorbeeld waar de motorrijder voorrang had maar ook zelf beter had kunnen anticiperen.. ga je aan de binnenkant ergens langs en staan er autos te popelen om in te voegen let dan goed op..
In dat soort gevallen is de anti SMIDSY move een goede actie:

Ryan F9 had er ook een mooi filmpje over:

[ Voor 5% gewijzigd door ToolkiT op 03-05-2019 12:41 ]

• HTT-Thalan
  • Nu online
ToolkiT schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 12:39:
[...]

Dit filmpje is een goed voorbeeld waar de motorrijder voorrang had maar ook zelf beter had kunnen anticiperen.. ga je aan de binnenkant ergens langs en staan er autos te popelen om in te voegen let dan goed op..
In dat soort gevallen is de anti SMIDSY move een goede actie:
[YouTube: Crash Course - The SMIDSY]
Dat is toch ook het hele punt van de opmerking? En ook de reden dat ik deze video aanhaal: schuldvraag daargelaten (die overduidelijk is) - niks kan meer goedmaken dat deze jongen de rest van zijn leven knieproblemen zal hebben. Ja, de auto was fout, maar hij had er zelf (meer) rekening mee moeten houden.

Niet inhalen waar verboden doe ik niet meer. Niet vanwege de pakkans (ik weet redelijk zeker of ik ergens gepakt/gezien ga worden) maar omdat ik mezelf niet genoeg kan verzekeren dat er niks mis kan gaan: zelfs onder normale omstandigheden word ik al vaak genoeg bijna ongelukkig gereden door mijn lieve medeweggebruikers.

• Chakotay
HTT-Thalan schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 12:47:
[...]

Niet inhalen waar verboden doe ik niet meer.
[...]
Je gaat dus voortaan juist altijd inhalen als het verboden is? :+

• xos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 12:41

xos

Chakotay schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 12:38:
@xos komt de hoge afwijking bij motoren niet ook vaak doordat er vaaak aan het achterwiel (of het kettingwiel aan het blok, zelfde effect) word gemeten? Zeker op hoge snelheid gaat de wielslip-factor dan nogal voor een afwijking zorgen, met auto's heb je hier minder last van.
Ik weet niet wat de wielslip is bij ongeveer constante snelheid maar moderne motoren hebben TC en ABS waarvoor ook gemeten wordt hoe snel het voorwiel draait en dus de snelheid van afgeleid kan worden. Denk dat het redelijk betrouwbaar is als je de laagst gemeten waarde pakt, blokkerende wielen, of wheelies zijn meestal niet de momenten dat je op de snelheidsmeting kijkt :). Bij racemotoren is gemeten (met banden met een race compound) dat voor optimale acceleratie het achterwiel ~20% sneller moet draaien dan het voorwiel.
HTT-Thalan schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 12:47:
[...]

Dat is toch ook het hele punt van de opmerking? En ook de reden dat ik deze video aanhaal: schuldvraag daargelaten (die overduidelijk is) - niks kan meer goedmaken dat deze jongen de rest van zijn leven knieproblemen zal hebben. Ja, de auto was fout, maar hij had er zelf (meer) rekening mee moeten houden.

Niet inhalen waar verboden doe ik niet meer. Niet vanwege de pakkans (ik weet redelijk zeker of ik ergens gepakt/gezien ga worden) maar omdat ik mezelf niet genoeg kan verzekeren dat er niks mis kan gaan: zelfs onder normale omstandigheden word ik al vaak genoeg bijna ongelukkig gereden door mijn lieve medeweggebruikers.
Sorry als het anders overkwam, maar ja helemaal met je eens.. filmpjes waren ter onderstreping van het probleem..
Een deel van de risicos heb je zelf in de hand..
Chakotay schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 12:49:
[...]

lol, ik zat al op mijn tong te bijten om niet hetzelfde te zeggen ;)

[ Voor 12% gewijzigd door ToolkiT op 03-05-2019 12:50 ]

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Topicstarter
@xos In de gloednieuwe 991.2 (GT2) welke ik vorig jaar in Zuffenhausen (fabriekslevering) mee op ben gaan halen was dat een optie in de menustructuur maar of dat die zelfde optie ook standaard aanwezig is op alle types 991(.2) durf ik niet met zekerheid zeggen.

Helaas zijn dat soort auto's voor mij geen dagelijks "speelgoed" meer om in te mogen rijden maar ik zal er de volgende keer dat ik weer mee mág rijden eens op gaan letten. Wordt tijd dat die 991.2 vervangen wordt door een 992 :9 ....

Een maandje of twee geleden ben ik wel bij de NL introductie van de nieuwe 911 (992) geweest maar ben toen niet door de menu's aan het bladeren gegaan. Zelf heb ik een tijd een 997 gereden en die had dat ook (nog?) niet. Dat wat ik privé nú zelf nog wil is een 993 óf een 930.... Gewoon weer lekker zónder radiateur en zo, zal vast wel goedkoper zijn als er tijdens een beurt geen koelvloeistof vervangen hoeft te worden :+

[ Voor 30% gewijzigd door Will_M op 03-05-2019 17:57 ]

• HTT-Thalan
  • Nu online
Chakotay schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 12:49:
[...]

Eh, ik moet ook geen twee dingen tegelijk doen :') scherp! Maar de bedoeling is gelukkig overgekomen :+.

• Dryhte
https://motorfreaks.nl/ar...amilie/39415/artikel.html - zo te lezen is de CB300R een geweldige motor :) in de motor thread van Ars Technica is een ouwe harley-rot (die de ene na de andere harley kocht, en er hondderdduizenden mijlen opzette) overgeschakeld op de CB en hij was er ook al bijzonder enthousiast over.

• DrivinUCrazy
  • Laatst online: 16:46
xos schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 12:49:
[...]

Ik weet niet wat de wielslip is bij ongeveer constante snelheid maar moderne motoren hebben TC en ABS waarvoor ook gemeten wordt hoe snel het voorwiel draait en dus de snelheid van afgeleid kan worden. Denk dat het redelijk betrouwbaar is als je de laagst gemeten waarde pakt, blokkerende wielen, of wheelies zijn meestal niet de momenten dat je op de snelheidsmeting kijkt :). Bij racemotoren is gemeten (met banden met een race compound) dat voor optimale acceleratie het achterwiel ~20% sneller moet draaien dan het voorwiel.
Dat heb ik eens gelezen in de Motoplus: Dit kan oplopen tot wel 10%, dus een motor die 300 km/h rijdt (zich echt beweegt), heeft een wielsnelheid van 330 km/h.
Logisch dat banden op topsnelheid loeiheet kunnen worden. ;)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
DrivinUCrazy schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 16:28:
[...]

Dat heb ik eens gelezen in de Motoplus: Dit kan oplopen tot wel 10%, dus een motor die 300 km/h rijdt (zich echt beweegt), heeft een wielsnelheid van 330 km/h.
Logisch dat banden op topsnelheid loeiheet kunnen worden. ;)
Banden zijn ook het grote probleem tegenwoordig als het aankomt op topsnelheid. Zie maar eens een fabrikant te vinden die banden durft te maken waarbij ze 400km/u garanderen als veilig.

• aidanl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:14
PilatuS schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 16:46:
[...]

Banden zijn ook het grote probleem tegenwoordig als het aankomt op topsnelheid. Zie maar eens een fabrikant te vinden die banden durft te maken waarbij ze 400km/u garanderen als veilig.
Gevonden (voor voertuigen met 2 wielen teveel) :+
Michelin bied voor auto's de Pilot Sport Cup 2 die ontwikkeld zijn voor de Bugatti Chiron met als doel snelheid 261 mph (417.6km/h). Echter hebben ze met de Koenigsegg Agera RS al snelheden van 280+ mph (448km/h).
Right now, these Michelins are really the only tires you can buy that can even approach these sorts of insane speeds. Those tires have been specially developed for high-speed applications in mind, and use some non-traditional materials and construction methods to manage to be both drivable at normal speeds and capable of speeds decidedly abnormal.

Kia EV3 GT+ White, Kawasaki Versys 650 Candy Matte Orange

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
aidanl schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 16:56:
[...]

Gevonden (voor voertuigen met 2 wielen teveel) :+
Michelin bied voor auto's de Pilot Sport Cup 2 die ontwikkeld zijn voor de Bugatti Chiron met als doel snelheid 261 mph (417.6km/h). Echter hebben ze met de Koenigsegg Agera RS al snelheden van 280+ mph (448km/h).

[...]
Ik weet dat ze betaan hoor, alleen ook die dingen beginnen hun max te vinden nu. Koenigsegg wil wel harder, maar dat begint met die banden link te worden.

• aidanl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:14
PilatuS schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 17:09:
[...]

Ik weet dat ze betaan hoor, alleen ook die dingen beginnen hun max te vinden nu. Koenigsegg wil wel harder, maar dat begint met die banden link te worden.
Snap ik. Volgens mij hadden ze een tijd terug ook een test met de Bugatti Chiron waarbij ze uiteindelijk maar gestopt zijn. De auto kon nog harder maar de banden vertrouwden ze niet. Die bandjes gingen ook maar enkele test laps mee waarna ze weer vervangen moesten worden.

Kia EV3 GT+ White, Kawasaki Versys 650 Candy Matte Orange

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Topicstarter
aidanl schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 17:28:
[...]

Snap ik. Volgens mij hadden ze een tijd terug ook een test met de Bugatti Chiron waarbij ze uiteindelijk maar gestopt zijn. De auto kon nog harder maar de banden vertrouwden ze niet. Die bandjes gingen ook maar enkele test laps mee waarna ze weer vervangen moesten worden.
Niet voor niets dat auto's uit Dld. vaak een electronisch begrensde topsnelheid hebben (250Km/h). Een "Simpele W" band mág veilig tot aan 270Km/h gebruikt worden maar wordt zelfs dan ook al érg heet..... :+

M'n "daily-drive" auto "waarschuwt" me ook als ik met winterbanden boven de 200Km/h aan het rijden ga. (Dát is overigens dus ook zélf (menu) instelbaar tot 240Km/h in een "Golfje".).

[ Voor 12% gewijzigd door Will_M op 03-05-2019 17:54 ]

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
@mr_zippey bedankt voor de china tip m.b.t. de knipperlichten.

Zojuist 4 led knipperlichtjes besteld inclusief een relais. Samen opgeteld 17 euro. Ben benieuwd of het wat is :)

Mijn oude knipperlicht deed het nog als je hem aandrukte. Nu wou ik er zojuist wat tape rond doen zodat hij in iedergeval zo bleef zitten. Breekt hij helemaal af :X

Voor de vorm toch maar weer even vast gemaakt met wat tape. Of te wel: Ik ga alleen nog maar links (drie keer links is ook rechts) of ik steek mijn hand uit. 7(8)7

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Topicstarter
@Roy Als je 't met Duct-Tape niet meer kunt repareren dan heb je waarschijnlijk té weinig Duct-Tape gebruikt....

:9

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
wimmel_1 schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 19:04:
@Roy Als je 't met Duct-Tape niet meer kunt repareren dan heb je waarschijnlijk té weinig Duct-Tape gebruikt....

:9
Tijd voor secondelijm... :p

I have stability. The ability to stab.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Topicstarter
SmurfLink schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 19:33:
[...]

Tijd voor secondelijm... :p
Wait a Minute ..... Een vrouw welke zich gaat bemoeien met technische zaken? :P :9 >:)

• mr_zippey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08:51
wimmel_1 schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 19:36:
[...]

Wait a Minute ..... Een vrouw welke zich gaat bemoeien met technische zaken? :P :9 >:)
maar dan wordt het 60 secondenlijm.. >:)

W211 E200K - GSF 600 Bandit '95 - GSF 1200 Bandit '04 - TDM 850 '00 - Svartpilen 401 '22 - Te koop: Yamaha TDM 850

Pagina: 1 ... 57 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.