Joopieboy schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 00:25:
Dit was ook voor mij een leermoment. Zo zie je maar ondanks de vele kilometers die je maakt, fouten maken is menselijk en iedereen kan nog zat leren.
En dat snap ik, fijne machine. Zo snap ik inmiddels ook wel steeds meer hoe leuk de Gixxer ook is. Eigenlijk waar ik hem voor gebruik schiet het niet op...
Nog sterkte gewenst! En balen van je fiets..
Lang verhaal..
Ik denk dat iedereen wel eens momenten heeft waar je achteraf van denkt dat heb ik niet slim/veilig/beheerst/etc aangepakt, ongeacht hoeveel je rijd. Wat ik bij mezelf en ook bij andere motorrijders merk/hoor is dat het soms een beetje een patroon wordt, je gaat steeds iets gekker doen, harder rijden of meer op het randje rijden totdat je weer een momentje hebt (of het echt mis gaat..) waardoor je je weer realiseert dat je niet Rossi bent en je niet alles zelf in de hand hebt en je weer een poosje wat rustiger aan doet. Dat patroon doorbreken blijft voor mezelf iig lastig.
Volgens mij heeft ook iedereen wat motorrijden betreft wel een 'zwak punt'. Voor mij is dat niet zozeer de snelheid. Ik rij wel door maar niet hard, dat heeft er bij mij ook nooit ingezeten. Ik vond de snelheid bij het laatste toerritje bijvoorbeeld al aardig aan de hoge kant liggen, maar dat lag er misschien ook aan dat ik achteraan reed. Ik ben ook meer een snelweg piloot en doe het rustig aan in de bochtjes, simpelweg weinig gevoel/lef ondanks alle kilometers. Wat bij mij een veel groter probleem is, is agressief reageren op medeweggebruikers. Ik ben normaal een heel rustig en beheerst persoon maar als mensen domme/gevaarlijke acties uithalen gaat m'n bloed snel koken waardoor ik het voor mezelf alleen maar gevaarlijker maak. Het vreemde is dat dit bijna alleen in het verkeer te voorschijn komt (en bij opsporing verzocht, maar dat terzijde..), maar het zit wel in de familie. Als motorrijder moet je eigenlijk defensief rijden en dus zulke situaties ontlopen maar dat is voor mij echt een punt wat verbeterd moet worden, wel echt nodig want ik weet dat dit een keer mis gaat lopen zo.
rant
Ik had bijvoorbeeld vandaag weer zo'n akkefietje met een sjonnie in z'n sjonnie Golf. Het was erg druk op de A50 en hij liep al bij z'n voorliggers te kleven en rechts in te halen. Op een gegeven moment zat hij op de rechterbaan vast achter een vrachtwagen waarna ik hem inhaalde. Ik zat met m'n voorwiel al naast zijn achterwiel waarna hij z'n knipperlicht aanzette en hem gewoon vol naar links drukte. Hij had me gewoon gezien maar had er volledig schijt aan. Op zulke momenten moet je als motorrijder gewoon altijd de veilige optie kiezen en wegduiken, maar dat doe ik dus niet. Ik toeter en rij gewoon door. Met als gevolg dat we drie dik op twee banen reden. En natuurlijk kreeg ik ook nog een smerige blik toegeworpen en wat agressieve handgebaren.. Dit soort situaties gebeuren me veel te vaak, zeker nu het bijna dagelijks drukker wordt op de A50 in het zuiden der landen. Ik zit er ook over te twijfelen om nog later te gaan beginnen om zulke situaties meer te ontlopen, maar ik moet mezelf gewoon meer in de hand gaan houden.
/rant
Overigens, is er iemand nog geïnteresseerd in m'n ervaringen met de gehuurde R1250GSA tijdens de toerrit?