@
HTT-Thalan
Ik heb vorige week zondag de VRO Expert gedaan. Ik gaf aan vlot te touren als rijstijl, maar niet zo nodig een racer te zijn.
Zo werd ik niet bij de
KTM hooligans haantjes ingedeeld, maar bij een groep met voornamelijk all-road rijders. De instructeur reed zelf een S1000XR trouwens en was ook niet bang om die te gebruiken.
De VRO basis noem je niet, en die zou ik ook zeker overslaan. Waar die ophoudt, gaat de VRO Expert namelijk verder. Imho als je geslaagd bent voor je motorrijbewijs en regelmatig rijdt, dan beheers je die basis wel. Ben je heropstapper na lange tijd, dan zou ik die basis wel een keer opfrissen.
Om diezelfde reden zou ik de VRO Op Maat óók overslaan. Bij Expert liggen de snelheden iets hoger en benaderen ze meer de snelheden van de openbare weg. Leuk dat je een noodstop oefent vanaf 60 km/h... Maar dat rij ik vrijwel nooit.
Risicoherkenning: Dit lijkt mij te gaan om plaats op de weg en kijkgedrag. Een deel hiervan zit in je rijopleiding. Verder rij je al veel kilometers en kun je dus al een hoop inschatten/voorspellen. Kijk nog een aantal youtube filmpjes van glijdend transportbegeleiding, en hoe je veilig rijdt volgens motoragenten, en dan ben je volgens mij net zo ver. Mijn ongezouten mening dan. Ligt ook een beetje aan je eigen situatie. Zo rij ik nog wel eens samen met mijn toenmalige rij-instructeur, dat helpt ook al een flink stuk!
De crosstraining zou ik voor op de weg niet in eerste instantie doen. Eerst eens een noodstop in een bocht, of een noodstop vanaf 120 km/h op asfalt maken, voordat je de offroad ervaring erbij gooit.
Mijn eigen ervaring:
Ik heb zeker herontdekt dat de grenzen van de motor nog veel verder weg liggen dan ik op de weg gebruik, maar dat ik desnoods ook tot die grens durf te gaan. Veel mensen durven bijvoorbeeld niet door te remmen.
Het stukje over bochten, lijnen rijden, is voor iedereen anders in te schatten. Ik rij 75% in de Ardennen en Eifel, en heb daarbij goede leermeesters gehad. Dat vond ik dan ook niets voorstellen. Totdat ik omkeek en zag wat de rest van de groep er van maakte... Blijkbaar is dat toch niet voor iedereen zo logisch.
Ik merkte ook dat mijn grenzen een stuk verder lagen dan de rest van de groep. Dat is vooraf toch lastig in te schatten.
Eindconclusie: Ik zou de VRO Expert zeker aanraden.
[
Voor 3% gewijzigd door
DrivinUCrazy op 15-04-2019 10:03
]