Vrijdag schreef op maandag 25 maart 2019 @ 10:43:
[...]
Ik heb ook wel eens gekeken naar zo'n helm. Vooral omdat ik het er tof uit vind zien

@
Tankiej heeft ook zo'n model. Hij heeft weinig last van die zonneklep dacht ik, maar rijdt dan ook een Tiger met redelijk hoog ruitje. Bij sommige modellen kan je die klep er ook afhalen.
Hoe dat zit met het vizier weet ik niet, dan zit je eerder met een standaard crosshelm met extra goggles denk ik. Die hebben ook een andere helmvorm dan deze adventure modellen.
@
detim
Klopt, ik heb een model met zo'n zonneklep. Om iets specifieker te zijn, ik heb de Shoei Hornet ADV. Ik zie wel eens foto's voorbij komen van mensen met zo'n helm en een crossbril, maar volgens mij is dat gewoon wat mensen zelf doen en is het er niet echt voor bedoeld (vanuit Shoei).
Ik vind die zonneklep heerlijk, als je richting de zon rijdt heb je de mogelijkheid om te zon echt te blokkeren door je hoofd iets voorover te buigen i.p.v. alleen te verduisteren. Die zonneklep in combinatie met een donker vizier is
Pas bij snelheden ruim boven de 100 merk je de zonneklep als je links/rechts wil kijken, daar onder is het gewoon geen probleem.
Het is wel afhankelijk van de motor waar je op gaat rijden lijkt me, op een racer zit je sowieso al voorover en zal zo'n zonneklep eerder vervelend zijn dan een toevoeging. Ik rijd een allroad, Tiger 800, en daar zit je rechtop op. Daar is zo'n type helm ook juist voor bedoeld lijkt me.
Als je ook een dergelijke motor wil gaan kopen, waar je rechtop zit, dan zou je wel toe kunnen met een helm waar je het vizier kan vervangen voor een bril. Mocht je iets anders willen qua motor, dan zou ik sowieso twee aparte helmen halen.