Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Ja dat ga ik inderdaad zo even doen, al is het alleen maar om op een rij te hebben wat er nu precies onderhoud nodig heeft.PilatuS schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 19:49:
[...]
Deze 2 dingen kunnen natuurlijk wel flink wat kosten. Misschien even opzoeken wat een waterpomp kost. Verder kan die pomp vervangen en werken aan het koelsysteem mogelijk flink wat tijd kosten. De rest van de dingen mag niet al te gek zijn qua kosten tenzij bij de bougies komen erg lastig is.
1200 euro is inderdaad wel erg veel. Anders even vragen om een specificatie hier van ?
Bougies zijn niet heel handig te bereiken dus dat zal ook niet helpen qua uren.
Nee heb ook niet echt het gevoel gevoel dat ik afgezet wordt daar, maar wat extra informatie inwinnen hier op het forum kan nooit kwaad.Wild Chocolate schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 20:31:
[...]
Wat willen ze allemaal vervangen aan de waterpomp? Als ik op CMSNL kijk, is een impeller €24,50, en als ik alle onderdelen van de pomp, exclusief behuizing bij elkaar optel, kom ik op €101,- aan onderdelen.
- Ketting tandwielen €200,-?
- Schakelaar staat op cmsnl geen prijs bij. Linker schakelaarset van de K4 is €148,-
- Koelslangen voor mijn BMW waren ca. €150,,- (na 32 jaar onlangs preventief vervangen, niet gezocht anders zelf even kijken op bovengenoemde site).
- Bougies €20,- (of meer indien bijzondere soort)
- Ringetjes, rubbertjes etc. voor koelsysteem zullen de kosten niet zijn, maar des te meer werk...
Dus ik kom op zo'n €600,- a €700,- aan onderdelen (op de bierviltjes methode, ymmv). Dan zou men uitgaan van een uur of 10 arbeid?
Ketting/tandwielen ongeveer een uurtje, denk ik.
Schakelaar zal ook ongeveer een uurtje zijn.
Koelsysteem kan veel tijd in gaan zitten, vind ik moeilijk in te schatten.
Ik zeg niet dat het ergens anders niet voor €200,- minder zou kunnen, misschien wel. Maar echt afzetten lijkt het me nog niet.
Je kan natuurlijk een werkplaatshandboek kopen en de schakelaar en koeling zelf aanpakken. Zijn geen overdreven moeilijke systemen om aan te werken, als je een beetje handig bent.Maar als je Freelance (pun intended) €100,- per uur kan verdienen, kan je beter wat extra uren maken, en een monteur betalen die het 2 keer zo snel doet![]()
[...]
Dat zijn deels dure onderdelen (schijven, ketting/tandwielen, druksensor), maar geen spannende werkzaamheden. Dus relatief weinig werk t.o.v. onderdeelkosten. Bij Freelance is het aandeel arbeid t.o.v. onderdelen denk ik hoger vanwege koelsysteem (hoop onderdelen los halen op slecht bereikbare plaatsen doorgaans).
Wellicht dat ik een aantal klusjes in een weekendje (of twee) zelf voor mijn flat kunnen uitvoeren, maar mijn vrije tijd is mij wat meer waard!
Tnx voor de reacties!
(...)
Minstens 30 pk extraBooyaa schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 09:07:
Door al die stickers ga je sneller toch?
Woon der in de buurt maar kende deze hele tent niet eens, dank voor de tip!ShininNL schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 18:12:
[...]
Motorbanden quickservice in Bleiswijk heeft bij mij de kleppen gesteld afgelopen november, ik weet niet waar je vandaan komt, maar ik ben hier heel goed geholpen.
Kia EV3 GT+ White, Kawasaki Versys 650 Candy Matte Orange
Graag gedaan, veel plezier er meeFrans92 schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 08:29:
Dankzij @Vrijdag heeft mijn vriendin een prachtige motorbroek. Nu hoef ik niet meer standaard mijn motorjeans aan als ik mijn meisje achterop de motor heb.
Bedankt man!
En geen grap toen ik liet zien dat die broek écht tot onder mijn oksels kwam toch? @Frans92
[ Voor 13% gewijzigd door Vrijdag op 27-02-2019 11:04 ]
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
De speciaalste die er tussen stond was een Multistrada Enduro (1200cc?)
Of 1260Dryhte schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 09:42:
Motorfeestje hier op de parking vandaag... 5 motoren waarvan maar 1 GS![]()
De speciaalste die er tussen stond was een Multistrada Enduro (1200cc?)
Als je de waterstof maakt met een setje zonnepanelen, is het natuurlijk jammer dat je niet volledig efficient bent, maar is het in elk geval milieuvriendelijker. Overigens kun je waterstof op grofweg twee manieren in zetten, als een soort van LPG, dus direct in een verbandingsmotor, of als brandstof voor een fuel-cell, daarmee dus weer gekoppeld aan een electromotor. Dan is voor beide kampen een mogelijkheid. Dat gecombineerd met de mogelijkheid van even snel tanken en daarmee weer verder kunnen, snap ik persoonlijk niet waarom er zo gefixeerd naar de duracel-voertuigen wordt gekeken.Joepla schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 17:23:
[...]
Jammer genoeg is er voor de productie van waterstof zeer veel energie nodig (slechte efficiency), dus dat is ook niet zaligmakend.
Persoonlijk hoop ik toch dat we waterstof icm met conventionele verbrandingsmotor kunnen gaan kiezen, zo'n elektromotor met dik koppel over het hele toerenbereik is ongetwijfeld erg leuk: ik ga het geplof en het primitieve geschakel toch missen denk ik...
Check of hij nog rubberen leidingen heeft. Zodra ze ouder worden verliezen ze hun integriteit en gaan ze 'wijken' wat betekent dat ze gaan opzwellen als er druk op komt. In het begin is dat visueel nog niet heel merkbaar maar wel in de remkracht, die gaat verloren omdat een deel van de druk in de leiding verdwijnt (en dus niet op de klauw terecht komt).BvZwolle schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 07:09:
[...]
De leidingen zijn nog nooit vervangen. Beestje heeft nu iets van 45.000 op de teller. En hij gaat dit jaar voor het eerst met mij mee de Italiaanse bergen in, dus hij wil de remmerij voor elkaar hebben.
Een stahlflex kabel voorkomt dat. Remt heel prettig vind ik
YouTube: The Difference Between Gasoline And Hydrogen Engines
teigetjuh schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 09:45:
[...]
Als je de waterstof maakt met een setje zonnepanelen, is het natuurlijk jammer dat je niet volledig efficient bent, maar is het in elk geval milieuvriendelijker. Overigens kun je waterstof op grofweg twee manieren in zetten, als een soort van LPG, dus direct in een verbandingsmotor, of als brandstof voor een fuel-cell, daarmee dus weer gekoppeld aan een electromotor. Dan is voor beide kampen een mogelijkheid. Dat gecombineerd met de mogelijkheid van even snel tanken en daarmee weer verder kunnen, snap ik persoonlijk niet waarom er zo gefixeerd naar de duracel-voertuigen wordt gekeken.
Van het weekend ongeveer 370 euro afgetikt voorFreelance schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 19:35:
Ik heb vorig jaar mei een V-Strom DL1000 uit 2002 gekocht met 35k op de teller. Motor zag er prima uit en reed ook goed. Inmiddels zo'n 12k erbij gereden en de kettingset was aan vervanging toe, dus een afspraak gemaakt bij de dealer voor een beurt en het vervangen van de kettingset. Op weg naar de dealer deed mijn knipperlichtschakelaar het niet meer, dus daar konden ze dan ook gelijk naar kijken.
Heb hem van het weekend weggebracht naar een bekende Suzuki dealer in het midden van het land en ze zouden bellen met een kostenschatting. Ik kreeg gisteren een telefoontje met de kosten en de werkzaamheden die er aan moeten gebeuren:Kosten: 1200e
- Kettingset vervangen
- Knipperlichtschakelaar vervangen
- Waterpomp moet vervangen/gereviseerd worden
- Lekt op diverse plekken koelvloeistof, dus enkele ringen en slangen vervangen
- Bougies vervangen
Het kleinere onderhoud (filters/olie/etc) doe ik allemaal zelf, maar heb geen idee hoeveel het kosten aan materiaal/uren om bovenstaande uit te voeren.
Wat denken jullie, is dit een reële prijs voor bovenstaande? Ik begrijp dat het een merkdealer is en daardoor het uurtarief hoger is dan de kleinere zaak om de hoek
- olie + filter
- bougies
- ketting + tandwielen
- achterband
Zelf doen scheelt toch serieus geld. Alhoewel je dat wel weer kwijt bent aan alle gereedschap
Kan ook staal aanraden. Heb het ook op mijn 99 TA liggen, het remt zo veel beter. Installatie is niet moeilijk als je een klein beetje gevoel hebt voor techniek.BvZwolle schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 21:20:
Mijn buurman heeft een 2000 Transalp en wil graag nieuwe remleidingen leggen. Heb jij een goed idee?
[ Voor 10% gewijzigd door wilco1985 op 27-02-2019 11:07 ]
Aan het voorwiel zit vaak een soort blokjes ring. Daar "kijkt" de sensor naar.Binolirao schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 11:06:
Kun je eenvoudig zien of een motor ABS heeft of niet? Ben van plan om mijn Suzuki Bandit 650 te verkopen maar weet niet 100% zeker ofdat dit model over ABS beschikt.
Zie deze link
http://autotech-zero.blog...rakes-very-necessary.html
Je kan ook een keer snoeihard remmen en kijken of hij blokkeert
[ Voor 23% gewijzigd door wilco1985 op 27-02-2019 11:10 ]
Hahaha het klopte echt, de broek kwam tot onder je okselsVrijdag schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 09:41:
[...]
Graag gedaan, veel plezier er mee![]()
En geen grap toen ik liet zien dat die broek écht tot onder mijn oksels kwam toch? @Frans92![]()
XBL: DonFrans
Ring met sleuven, beste zichtbaar op het voorwiel.Binolirao schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 11:06:
Kun je eenvoudig zien of een motor ABS heeft of niet? Ben van plan om mijn Suzuki Bandit 650 te verkopen maar weet niet 100% zeker ofdat dit model over ABS beschikt.
Hier goed zichtbaar:

Edit: vorm van de sleuven is per merk anders. Kan smaller, kan vierkanter. Positie en diameter van de ring kan ook verschillen, maar zit (bijna?) altijd binnen je remschijf diameter.
[ Voor 17% gewijzigd door noes op 27-02-2019 11:11 ]
K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
Kijken naar een extra ring met gaatjes bij de remschijf, met een sensortje ernaast.
Auwwilco1985 schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 11:05:
[...]
Van het weekend ongeveer 370 euro afgetikt voor
- olie + filter
- bougies
- ketting + tandwielen
- achterband
Zelf doen scheelt toch serieus geld. Alhoewel je dat wel weer kwijt bent aan alle gereedschap

Voordeel van het zelf doen is toch wel dat je dan direct de rest ook even goed kan schoonmaken en poetsen.
Wie heeft er nou geen gereedschap liggen thuis? Anders kan je altijd wel een kennis benaderen toch. Zo kwam een maatje van mij altijd mijn koffer lenen als hij onderhoud wilde plegen.
Ja onderdelen zijn duurPanini schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 11:12:
[...]
Auw, hoop geld voor klein onderhoud. Maar gemak mag ook wat kosten.
Voordeel van het zelf doen is toch wel dat je dan direct de rest ook even goed kan schoonmaken en poetsen.
Wie heeft er nou geen gereedschap liggen thuis? Anders kan je altijd wel een kennis benaderen toch. Zo kwam een maatje van mij altijd mijn koffer lenen als hij onderhoud wilde plegen.

Ik maak ook inderdaad alles grondig schoon als de boel toch uit elkaar ligt.
De band en de ketting + tw zijn toch wel een serieuze kostenpost.
Wiel breng ik ook gewoon gedemonteerd naar de dealer hoorChakotay schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 11:16:
@Panini voor de werkzaamheden die @wilco1985 noemt is toch wel wat gereedschap nodig die niet iedereen standaard in huis heeft. Een kettingpons, bandenlichters en balanceerapparaat vind je volgens mij niet standaard in de gemiddelde gereedschapskoffer
Kettingponsen heeft niet iedereen liggen maar als je veel kilometers maakt en dus veel kettingen verslijt dan kan het wel uit.
Heb inmiddels wel een bovengemiddelde voorraad gereedschap, dat dan weer wel
[ Voor 34% gewijzigd door wilco1985 op 27-02-2019 11:19 ]
Haha dat misschien jaFrans92 schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 11:08:
[...]
Hahaha het klopte echt, de broek kwam tot onder je okselsJe had de broek niet op de groei gekocht?
Echt, "what was I thinking" toen ik die broek kocht...

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Ik vind 't nogal meevallen eerlijk gezegd. Mijn ketting doet alleen al 250 euroPanini schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 11:12:
[...]
Auw, hoop geld voor klein onderhoud. Maar gemak mag ook wat kosten.

Laten we het banden leggen even buiten beschouwing, dat zou ik ook nooit zelf (willen) doen. Gelukkig is de rest vrij goedkoop (oliefiltersleutel + kettingpons).Chakotay schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 11:16:
@Panini voor de werkzaamheden die @wilco1985 noemt is toch wel wat gereedschap nodig die niet iedereen standaard in huis heeft. Een kettingpons, bandenlichters en balanceerapparaat vind je volgens mij niet standaard in de gemiddelde gereedschapskoffer
Klopt, verbaas mij ook altijd nog over de kosten van vooral kettingsets + tandwielen. Erg prijzig moet ik zeggenwilco1985 schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 11:16:
[...]
Ja onderdelen zijn duur![]()
Ik maak ook inderdaad alles grondig schoon als de boel toch uit elkaar ligt.
De band en de ketting + tw zijn toch wel een serieuze kostenpost.

Hopelijk haal je de band online i.p.v. bij de bandenboer? Kan soms ook nog schelen.
Is die van goud?Osiris schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 11:27:
[...]
Ik vind 't nogal meevallen eerlijk gezegd. Mijn ketting doet alleen al 250 euro

[ Voor 9% gewijzigd door Panini op 27-02-2019 11:29 ]
[ Voor 17% gewijzigd door Osiris op 27-02-2019 12:14 ]
En hoeveel scheelt dit nou als je de band en alles door de dealer laat doen?wilco1985 schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 11:16:
[...]
Wiel breng ik ook gewoon gedemonteerd naar de dealer hoorVoor die twee tientjes arbeid koop je geen balanceerapparaat .
https://photos.app.goo.gl/zDL76Rnv2uTcp6ko9 zoiets goed of zijn er betere..?HTT-Thalan schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 10:41:
[...]
Check of hij nog rubberen leidingen heeft. Zodra ze ouder worden verliezen ze hun integriteit en gaan ze 'wijken' wat betekent dat ze gaan opzwellen als er druk op komt. In het begin is dat visueel nog niet heel merkbaar maar wel in de remkracht, die gaat verloren omdat een deel van de druk in de leiding verdwijnt (en dus niet op de klauw terecht komt).
Een stahlflex kabel voorkomt dat. Remt heel prettig vind ik.
Beetje foto's maken van m'n motornoes schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 11:09:
[...]
Ring met sleuven, beste zichtbaar op het voorwiel.
Hier goed zichtbaar:
[Afbeelding]
Edit: vorm van de sleuven is per merk anders. Kan smaller, kan vierkanter. Positie en diameter van de ring kan ook verschillen, maar zit (bijna?) altijd binnen je remschijf diameter.
Gamertag: timmie271
Da's niet heel gek volgens mij. Die indicatie kreeg ik idd ook. Ga het combineren met valdoppen, dat zal wel iets meer gaan kosten omdat de kuipen eraf moeten bij dit model.Osiris schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 11:42:
[...]
Ok ok, 't was waarschijnlijk inc. monteren. Origineel doet iets meer dan 200 euro. Maar iets minder dan 200 pk op 't achterwiel krijgen heeft ook wel een gezellige ketting nodig.

I have stability. The ability to stab.
Dat kan ook de TCS zijnnoes schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 11:09:
[...]
Ring met sleuven, beste zichtbaar op het voorwiel.
Hier goed zichtbaar:
[Afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door Tylen op 27-02-2019 13:36 ]
Dunno, kan dat uberhaubt?
Edit: Natuurlijk kan dat, heb het zelf ook op de racer nu
[ Voor 16% gewijzigd door Tylen op 27-02-2019 13:52 ]
Vind dit toch wel een hoop zeggen.teigetjuh schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 09:45:
[...]
snap ik persoonlijk niet waarom er zo gefixeerd naar de duracel-voertuigen wordt gekeken.

Ik heb maar met 1 merk ervaring maar dit lijkt mij ook dikke prima! Gaan jullie dit helemaal zelf doen?BvZwolle schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 13:12:
[...]
https://photos.app.goo.gl/zDL76Rnv2uTcp6ko9 zoiets goed of zijn er betere..?
Dat scheelt heel erg veel. Ik bestel mijn banden online en ga dan met de wielen naar iemand die de banden er op legt. Dan betaal ik 14 euro per wiel. Het volledig laten doen scheelt sowieso al 80 euro of neer op de banden en dan kom je met montage nog makkelijk op 50 euro of meer uit. Het scheelt ergens tussen de 120 en 160 euro voor een setje.Pagman schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 12:38:
[...]
En hoeveel scheelt dit nou als je de band en alles door de dealer laat doen?
Hou er wel rekening mee dat deze praktijken op den duur lijden tot het eroderen van de markt voor servicegarages. Op een gegeven moment ga je zelf alle verantwoordelijkheid dragen en vind je bijna geen garages meer die nog genoeg marge maken om die 'extra mile' te gaan voor een klant. Ik zie genoeg ondernemers die falliet gaan of zijn gegaan hierdoor.PilatuS schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 14:09:
[...]
Dat scheelt heel erg veel. Ik bestel mijn banden online en ga dan met de wielen naar iemand die de banden er op legt. Dan betaal ik 14 euro per wiel. Het volledig laten doen scheelt sowieso al 80 euro of neer op de banden en dan kom je met montage nog makkelijk op 50 euro of meer uit. Het scheelt ergens tussen de 100 en 150 euro voor een setje.
Ja, maar die kwam niet zo de fabriek uitrollenTylen schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 13:51:
[...]
Dunno, kan dat uberhaubt?
Edit: Natuurlijk kan dat, heb het zelf ook op de racer nu
Tja, mn banden laat ik verwisselen door de dealer, maar neem ze vaak zelf mee: zijn leverancier kan niet (altijd) de banden leveren die ik wil (Conti SportAttack3), maar de internetbedrijven die magazijnen hebben in Polen/Duitsland etc. wel. Voor de prijs maakt het niks uit, zijn vrijwel gelijk. Ik zou liever de dealer mn banden laten leveren, hoef ik ze niet mee te zeulenHTT-Thalan schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 14:12:
[...]
Hou er wel rekening mee dat deze praktijken op den duur lijden tot het eroderen van de markt voor servicegarages. Op een gegeven moment ga je zelf alle verantwoordelijkheid dragen en vind je bijna geen garages meer die nog genoeg marge maken om die 'extra mile' te gaan voor een klant. Ik zie genoeg ondernemers die falliet gaan of zijn gegaan hierdoor.
Daar heb je zeker gelijk in, maar het is nou eenmaal zo. De eerste keer dat ik een set banden liet monteren was bij een dealer en ik schrok mij dood van de rekening. Sindsdien bestel ik de banden sowieso online en het laten monteren heb ik op verschillende manier laten doen. Eerst kwam er iemand aan huis die voor 65 euro totaal alles deed, maar hij is er mee gestopt. Tegenwoordig haal ik dus zelf de wielen er uit en ga ik er mee naar iemand die een kleine zaak aan huis heeft.HTT-Thalan schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 14:12:
[...]
Hou er wel rekening mee dat deze praktijken op den duur lijden tot het eroderen van de markt voor servicegarages. Op een gegeven moment ga je zelf alle verantwoordelijkheid dragen en vind je bijna geen garages meer die nog genoeg marge maken om die 'extra mile' te gaan voor een klant. Ik zie genoeg ondernemers die falliet gaan of zijn gegaan hierdoor.
Het prijsverschil is gewoon te groot om naar een dealer te gaan. En inderdaad zo krijgen dealers het moeilijk, maar 120 euro meer uitgeven terwijl ik ook nog eens liever zelf de wielen er uit haal en terug in zet dan dat ik dit laat doen is gewoon te veel geld.
Er vind een verschuiving plaats van hoe dingen gekocht en gedaan worden sinds online kopen groot is geworden. Hoe lullig dat ook is voor sommige mensen, het is een feit waar ik niet tegenin ga door meer te betalen terwijl de meeste mensen dat niet ook doen.
Ik meen @wimmel_1 en weet niet of @Joopieboy nog iets met die van hem doet.wd200 schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 14:49:
Had er iemand nog een kortingscode van Louis (de) die dit weekend nog geldig is en er niets mee doet ?
Ik moet zelf nog even kijken of ik die van mij ga inzetten op een nieuwe helm.
Awesome
Lekker ritje geweest.
Morgen rijbewijs ophalen (spoed aanvraag😈) en dan proberen zaterdag nog een proefrit je te doen op een vstrom 650.
Anders pas weer over 4 weken 😢
Ja, de consument heeft hier ook een flinke hand in gehad. We vragen om goedkopere producten, maar los van wat slimmer inkopen en op grotere schaal produceren kunnen sommige zaken niet heel veel goedkoper. Dus gaat de fabrikant/leverancier het maar uit de service en garantie halen.PilatuS schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 14:23:
Daar heb je zeker gelijk in, maar het is nou eenmaal zo. De eerste keer dat ik een set banden liet monteren was bij een dealer en ik schrok mij dood van de rekening.
Maar als je schrikt, betekent dat eigenlijk dat je een andere perceptie had van wat de prijs zou gaan worden. En dat insinueert dat je eerder een lagere prijs hebt ervaren of gezien. Met andere woorden, je schrok van de uplift op basis van (waarschijnlijk) internetprijzen zonder dienstverlening.
Vroegâh waren die marges er ook. Ik weet nog dat ik in de retail (ben op mijn 18e een paar jaar witgoedverkoper geweest) niet gek moest opkijken van 30~40 procent winstmarges in de winkel. Als je 10-20% draaide kreeg je op je kloten. Maar daar stond tegenover dat als er wat mis ging we ook de tijd konden nemen om iemand te helpen en als het stuk was kreeg je gewoon een nieuwe mee. We konden ook apparatuur verslijten door in de winkels uitgereide demo's te bouwen en iemand in de winkel helpen de boel in te stellen. Die ruimte was er gewoon, en er was zelfs nog ruimte over om een beetje te onderhandelen.
Mensen hebben vaak het idee dat de uplift pure winst voor het bedrijf is, maar er moet ook risico in meegenomen worden, slijtage van materiaal en het simpele feit dat er daar altijd iemand aanwezig is om je op te vangen en te helpen als je aanklopt. Dat betekent dat die persoon er ook is en betaald moet worden als jij even geen hulp nodig hebt. Ik vind dat een groot goed, dat ik mijn ondersteuning, advies en service niet hoef in te plannen en apart moet afrekenen. Dus ja, ik betaal soms wat meer dan op internet, maar dan wel bij bedrijven die ook daadwerkelijk méér doen dan een dozenschuiver (zoals intertoys).

Ik heb ook een envelop van Louis thuis gehad. Kan vanavond je een PM sturen als je wilt? Ik ben niet van plan het te gebruiken namelijk.wd200 schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 14:49:
Had er iemand nog een kortingscode van Louis (de) die dit weekend nog geldig is en er niets mee doet ?
Nee, dat was in dit geval niet zo. Het ging om 2 banden en wat hele kleine dingen. Voor zoiets als dat had ik een 450 euro rekening verwacht, maar dat werd 650 euro. Pas daarna ben ik gaan kijken wat precies de kosten waren en kwam ik er achter dat banden veel goedkoper konden. (Dit was bij mijn eerste motor en de eerste keer dat er iets aan werd gedaan)HTT-Thalan schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 15:20:
[...]
Maar als je schrikt, betekent dat eigenlijk dat je een andere perceptie had van wat de prijs zou gaan worden. En dat insinueert dat je eerder een lagere prijs hebt ervaren of gezien. Met andere woorden, je schrok van de uplift op basis van (waarschijnlijk) internetprijzen zonder dienstverlening. .
De race naar de bodem heeft uiteindelijk een hoop verliezers en dat gaan wij consumenten ook nog wel merken. Aan de andere kant is het nou eenmaal iets dat aan de hand is en waar ik persoonlijk niet tegenin ga. Ik wil ook best iets meer betalen en daarmee een zaak in mijn omgeving ondersteunen, maar bij genoeg dingen is dat verschil te groot. Een helm van 500 euro bijvoorbeeld scheelt online tegenover een motorzaak makkelijk 70 euro en dat verschil vind ik te groot. Zelfde verhaal met banden en montage, ook dat verschil is te groot.Vroegâh waren die marges er ook. Ik weet nog dat ik in de retail (ben op mijn 18e een paar jaar witgoedverkoper geweest) niet gek moest opkijken van 30~40 procent winstmarges in de winkel. Als je 10-20% draaide kreeg je op je kloten. Maar daar stond tegenover dat als er wat mis ging we ook de tijd konden nemen om iemand te helpen en als het stuk was kreeg je gewoon een nieuwe mee. We konden ook apparatuur verslijten door in de winkels uitgereide demo's te bouwen en iemand in de winkel helpen de boel in te stellen. Die ruimte was er gewoon, en er was zelfs nog ruimte over om een beetje te onderhandelen.
Mensen hebben vaak het idee dat de uplift pure winst voor het bedrijf is, maar er moet ook risico in meegenomen worden, slijtage van materiaal en het simpele feit dat er daar altijd iemand aanwezig is om je op te vangen en te helpen als je aanklopt. Dat betekent dat die persoon er ook is en betaald moet worden als jij even geen hulp nodig hebt. Ik vind dat een groot goed, dat ik mijn ondersteuning, advies en service niet hoef in te plannen en apart moet afrekenen. Dus ja, ik betaal soms wat meer dan op internet, maar dan wel bij bedrijven die ook daadwerkelijk méér doen dan een dozenschuiver (zoals intertoys)
Niet dat ik blij ben met deze ontwikkelingen, maar het is nou eenmaal zo.
Toevallig die dealer in B'veld ?Freelance schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 19:35:
Ik heb vorig jaar mei een V-Strom DL1000 uit 2002 gekocht met 35k op de teller. Motor zag er prima uit en reed ook goed. Inmiddels zo'n 12k erbij gereden en de kettingset was aan vervanging toe, dus een afspraak gemaakt bij de dealer voor een beurt en het vervangen van de kettingset. Op weg naar de dealer deed mijn knipperlichtschakelaar het niet meer, dus daar konden ze dan ook gelijk naar kijken.
Heb hem van het weekend weggebracht naar een bekende Suzuki dealer in het midden van het land en ze zouden bellen met een kostenschatting. Ik kreeg gisteren een telefoontje met de kosten en de werkzaamheden die er aan moeten gebeuren:Kosten: 1200e
- Kettingset vervangen
- Knipperlichtschakelaar vervangen
- Waterpomp moet vervangen/gereviseerd worden
- Lekt op diverse plekken koelvloeistof, dus enkele ringen en slangen vervangen
- Bougies vervangen
Het kleinere onderhoud (filters/olie/etc) doe ik allemaal zelf, maar heb geen idee hoeveel het kosten aan materiaal/uren om bovenstaande uit te voeren.
Wat denken jullie, is dit een reële prijs voor bovenstaande? Ik begrijp dat het een merkdealer is en daardoor het uurtarief hoger is dan de kleinere zaak om de hoek
Volgende week ga ik progressieve vering voor en achter later monteren. Misschien had ik het wel zelf gekund, al heb ik het gereedschap niet. Daarnaast gun ik het mijn motorzaak wel om te doen. Vering ook daar besteld.
Dat zou heel fijn zijn 👍🏻 Ga van het weekend wat spulletjes halenLeviathius schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 15:27:
[...]
Ik heb ook een envelop van Louis thuis gehad. Kan vanavond je een PM sturen als je wilt? Ik ben niet van plan het te gebruiken namelijk.
Da's een marge van ongeveer 15% (even uit mijn hoofd gedaan). Hele normale marge vind ik, je zou zelfs kunnen zeggen een noodzakelijke marge om als fysieke winkel te kunnen blijven bestaan. Ze hebben veel meer kosten te maken om jou als klant het fijne gemak te kunnen bieden een product gewoon te komen passen, bekijken, snuffelen en laten liggen als het je niet schikt (in plaats van retour te sturen). Tel daar advies bij, assortiment, een stukje ervaring, service (hoe werkt dit precies?).PilatuS schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 15:31:
Een helm van 500 euro bijvoorbeeld scheelt online tegenover een motorzaak makkelijk 70 euro en dat verschil vind ik te groot. Zelfde verhaal met banden en montage, ook dat verschil is te groot.
Je hebt voor 50 euro de gereedschappen om zelf je banden te kunnen wisselen en balanceren. Als ik even advocaat van de duivel speel: Dat heb je snel terugverdiend met 14 euro per bandenwissel...
Ik begrijp je wel hoor
Er zijn bij mij genoeg aanschaffen via internet zo verkeerd bevallen dat ik die dingen nooit meer via internet bestel.
Dat snap ik ook prima hoorHTT-Thalan schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 15:54:
[...]
Da's een marge van ongeveer 15% (even uit mijn hoofd gedaan). Hele normale marge vind ik, je zou zelfs kunnen zeggen een noodzakelijke marge om als fysieke winkel te kunnen blijven bestaan. Ze hebben veel meer kosten te maken om jou als klant het fijne gemak te kunnen bieden een product gewoon te komen passen, bekijken, snuffelen en laten liggen als het je niet schikt (in plaats van retour te sturen). Tel daar advies bij, assortiment, een stukje ervaring, service (hoe werkt dit precies?).
De wielen haal ik er sowieso zelf al uit. Niet alleen voor het geld, maar ook omdat ik het dan volgens het boekje kan doen wat een bandenboer of dealer niet doet. Bijvoorbeeld de voorvork uitlijnen is iets wat ik nog nooit iemand volgens het boekje heb zien doen. Wat betreft het monteren van de banden laat ik dit doen omdat ik wil dat het op een apparaat wordt gedaan en niet handmatig. In het verleden een aantal keer gehad dat handmatig net niet helemaal goed was. Daar merk je bij 50km/u weinig van, maar met 200km/u wel, vandaar dat ik wil dat een apparaat het doet zodat het 100% goed is en niet 90% goed.Je hebt voor 50 euro de gereedschappen om zelf je banden te kunnen wisselen en balanceren. Als ik even advocaat van de duivel speel: Dat heb je snel terugverdiend met 14 euro per bandenwissel...
Zelf eigenlijk alleen maar goede ervaringen met via internet bestellen. Dat er een verschuiving plaats vind bij een hoop dingen van winkels naar online hou je toch niet tegen. Als winkels het op de oude manier niet meer redden dan moeten er misschien maar minder winkels zijn of kleinere winkels die dingen anders doen. Wat jij en ik ook doen, de markt bepaald hoe het gaat en hoe nobel ook, dat gaan wij niet stoppen.Ik begrijp je wel hoorik vind het gewoon jammer dat ik op steeds minder plekken terecht kan voor een hoop zaken die ik gewoon nog wel waardeer, ook als ik daarvoor meer betaal. Ik hoor veel mensen hoog opgeven over de laagste prijs op internet maar waar zijn de klachten over wat er misgaat? Verkeerde maat gekocht, valt klein, valt groot, verkeerde kleur/product gekregen, website info klopte niet, te laat geleverd, niet het goed product besteld door misinformatie, de kosten voor verzenden en retour sturen, pakket kwijt, pakket beschadigd, levertijden, je was niet thuis toen het pakket er was...
Er zijn bij mij genoeg aanschaffen via internet zo verkeerd bevallen dat ik die dingen nooit meer via internet bestel.
Als je bv bij Michelin 150 stuks banden ineens afneemt krijg je een hele dikke korting, korting in de orde van tientallen procenten. Daarom kunnen grote dozenschuivers heel goedkoop inkopen, veel goedkoper dan kleinere bedrijven. Laat staan aan de consument verkopen als ze nog een marge willen incasseren.
Dus het verschil tussen wat je online betaald en bij de lokale bandenboer worden grotendeels verklaard door de forse verschillen in inkoopprijs. Zoals @PilatuS al schets, op een gegeven moment is het verschil zo groot dat het niet meer te rechtvaardigen is voor jezelf om de meerprijs bij de lokale motorzaak te kopen.
Ik vind het ook jammer en koop ook bij voorkeur spul lokaal bij mede-ondernemers, maar op een gegeven moment is het verschil simpelweg te groot. Er ontstaan wel nieuwe markten als mensen die langs komen om online gekochte spullen te monteren, maar daar neem je een behoorlijk risico met mensen die troep kopen en vervolgens bij jou klagen over de kwaliteit.
Ja, dat is een andere verschuiving die ik zie. Normaal liep zoiets via een distributeur. Die kocht dan grote hoeveelheden op (vanwege de volumeprijs die jij noemt) en zet ze tegen een lage marge door aan retailers (distri's maken gemiddeld tussen de 1 en 3 procent). Hun enige bestaansrecht is eigenlijk magazijnruimte, localiteit en snelheid. Op die manier kan een lokale partij of garage toch snel en tegen een lage prijs beschikken over een product.xos schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 16:07:
Dat online kopen lijdt tot dalende service wordt niet alleen door consumenten veroorzaakt, zou zelfs durven stellen dat de markt een katalysator is.
Als je bv bij Michelin 150 stuks banden ineens afneemt krijg je een hele dikke korting, korting in de orde van tientallen procenten. Daarom kunnen grote dozenschuivers heel goedkoop inkopen, veel goedkoper dan kleinere bedrijven.
Maar steeds meer partijen wilden zelfs die paar procent van de distri ertussenuit knippen in een jacht naar de allerlaagste prijs, en zagen zich daardoor gedwongen zelf die grote hoeveelheden op te kopen. En laten we wel wezen, er zijn maar weinig garages die 100 of 500 banden van een bepaald type kunnen schuiven in een korte tijd, dus slijten ze deze zelf tegen minimale marges op internet. Dit is nu een business an sich geworden waarin distri en garage nu gepasseerd worden.
Er ligt evengoed een verantwoordelijkheid bij de winkel/garage zelf. Als jij wilt dat mensen bij jou kopen voor een hogere prijs, moet je zorgen dat je de moeite van het bezoeken (en de hogere prijs) waard bent. En dat heeft niet iedereen in de vingers. Sommigen spelen de zielepiet en wijzen naar het grote boze internet terwijl ze zelf niks doen (of ooit gedaan hebben) om klanten aan te trekken of te behouden. Als het je duidelijk is dat je de prijs niet kunt matchen, bied dan iets aan wat een internetshop nooit zal kunnen bieden!
Kijk naar de taxi industrie. Er worden links en rechts uber chauffeurs in elkaar gemept en bedreigd, via allerlei rechtszaken en procedures proberen ze de digitale taxi industrie te kop in te drukken, zonder hierbij in te zien dat ze het zelf veroorzaakt hebben door nooit te innoveren, slechte zelfcontrole te hebben, hoge prijzen, inflexibiliteit...
Dit is alleen alles behalve makkelijk en vooral bij producten die je online kan kopen. Je kan de beste winkel van de wereld zijn met de beste werknemers en de beste aandacht. Alleen zodra iemand dan na een half uur die helm gevonden heeft moet ie er nog even over denken en besteld de helm online. Hier kan geen enkele winkel tegenop. Er zijn mensen die er geen enkel probleem mee hebben een verkoper een uur lang bezig te houden en dan voor 10 euro verschil alsnog online bestellen, laat staan als die 10 euro 100 euro of meer is. Voor producten die zowel in de winkels als online te krijgen zijn is geen goede oplossing, wat je als winkel ook doet.HTT-Thalan schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 16:34:
[...]
Er ligt evengoed een verantwoordelijkheid bij de winkel/garage zelf. Als jij wilt dat mensen bij jou kopen voor een hogere prijs, moet je zorgen dat je de moeite van het bezoeken (en de hogere prijs) waard bent. En dat heeft niet iedereen in de vingers. Sommigen spelen de zielepiet en wijzen naar het grote boze internet terwijl ze zelf niks doen (of ooit gedaan hebben) om klanten aan te trekken of te behouden. Als het je duidelijk is dat je de prijs niet kunt matchen, bied dan iets aan wat een internetshop nooit zal kunnen bieden!
Dan ben je geen verkoper, maar een adviseur.PilatuS schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 16:43:
Dit is alleen alles behalve makkelijk en vooral bij producten die je online kan kopen. Je kan de beste winkel van de wereld zijn met de beste werknemers en de beste aandacht. Alleen zodra iemand dan na een half uur die helm gevonden heeft moet ie er nog even over denken en besteld de helm online. Hier kan geen enkele winkel tegenop. Er zijn mensen die er geen enkel probleem mee hebben een verkoper een uur lang bezig te houden en dan voor 10 euro verschil alsnog online bestellen, laat staan als die 10 euro 100 euro of meer is. Voor producten die zowel in de winkels als online te krijgen zijn is geen goede oplossing, wat je als winkel ook doet.
In het huidige oerwoud van 'account managers', 'relatiemanagers', 'sales representatives' en 'product specialists' vergeten veel mensen de meerwaarde van de goeie oude verkoper. Ik was destijds een van de beste 'closers' die het bedrijf had. Als je goed was in wat je deed kon je ondanks het feit dat er (toen al!) zat prijsvechters waren toch tegen 30-40% marge een klant scoren in één bezoek.
Maar wat is er gebeurd: Als onderdeel van die prijserosie is óók op personeel bespaard. Loop de Mediamarkt maar binnen en kijk wat voor klootjesvolk dáár voor personeel moet doorgaan. Ik heb zelfs éénmaal in mijn leven meegemaakt dat ik er binnenliep met letterlijk 600 euro in mijn handen met de intentie om een bepaald merk en type camera te kopen, en vanwege een vraag over de lader zo'n ontzettende kloothommel tegen het lijf liep dat ik de manager erbij heb geroepen en die haarfijn uitgelegd heb dat ik vanwege die persoon en die persoon alleen nu zonder product zijn winkel zou verlaten.
Want deze 'verkoper' had waarschijnlijk ergens een paar pagina's van een LOI cursus 'verkopen voor dummies' uit het afval gevist en dacht dat hij door 'mijn' gekozen product compleet de grond in te boren mij wel zover kon krijgen om twee keer zoveel uit te geven (iets wat voor mijn doel totaal overbodig was).
En dan zijn het bij de mediamarkt nog echte ratten ook want die grote woorden over 'ik ben toch niet gek' en 'ik ga toch niet teveel betalen' word je genaaid waar je bijstaat op alles behalve de folder prijspakkers (die vaak niet eens (meer) op voorraad zijn).
Terug naar motoren: Ik denk dat het percentage mensen dat hier ongezien een motor via internet besteld en thuis laat afleveren is volgens mij (vrijwel) nul. Stiekem zouden we het heel erg jammer vinden als de winkel zou verdwijnen.
Genoeg mensen die een verkoper puur als adviseur zienHTT-Thalan schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 16:54:
[...]
Dan ben je geen verkoper, maar een adviseur.
In het huidige oerwoud van 'account managers', 'relatiemanagers', 'sales representatives' en 'product specialists' vergeten veel mensen de meerwaarde van de goeie oude verkoper. Ik was destijds een van de beste 'closers' die het bedrijf had. Als je goed was in wat je deed kon je ondanks het feit dat er (toen al!) zat prijsvechters waren toch tegen 30-40% marge een klant scoren in één bezoek.
Maar wat is er gebeurd: Als onderdeel van die prijserosie is óók op personeel bespaard. Loop de Mediamarkt maar binnen en kijk wat voor klootjesvolk dáár voor personeel moet doorgaan. Ik heb zelfs éénmaal in mijn leven meegemaakt dat ik er binnenliep met letterlijk 600 euro in mijn handen met de intentie om een bepaald merk en type camera te kopen, en vanwege een vraag over de lader zo'n ontzettende kloothommel tegen het lijf liep dat ik de manager erbij heb geroepen en die haarfijn uitgelegd heb dat ik vanwege die persoon en die persoon alleen nu zonder product zijn winkel zou verlaten.
Want deze 'verkoper' had waarschijnlijk ergens een paar pagina's van een LOI cursus 'verkopen voor dummies' uit het afval gevist en dacht dat hij door 'mijn' gekozen product compleet de grond in te boren mij wel zover kon krijgen om twee keer zoveel uit te geven (iets wat voor mijn doel totaal overbodig was).
En dan zijn het bij de mediamarkt nog echte ratten ook want die grote woorden over 'ik ben toch niet gek' en 'ik ga toch niet teveel betalen' word je genaaid waar je bijstaat op alles behalve de folder prijspakkers (die vaak niet eens (meer) op voorraad zijn).
Andersom kan het ook hoor. Heel veel mensen eerlijk advies gegeven over de aanschaf van een laptop waarbij iemand die wat wil internetten dus een i3 als advies krijgt en geen i7. Verder beschik ik over meer dan voldoende kennis en heb ik altijd het beste voor met de klant zonder naar de marge te kijken. Mijn doel is altijd geweest de klant zo goed mogelijk te helpen want doe je dat komt ie terug. Dan nog belachelijk veel mensen gehad die alsnog online gingen bestellen omdat het tot in uiterste gevallen maar 5 euro scheelde. Los van dat is 20 euro of meer voor heel veel mensen al een te groot verschil. Dat ik ze dan een half uur zo goed mogelijk heb geholpen maakt weinig uit als het verschil te groot is. Er zijn enorm veel mensen die voor een klein verschil toch kiezen voor online. Dat ze voor die 2 tientjes mocht er ooit iets zijn binnen kunnen lopen en direct worden geholpen met problemen tegenover de laptop opsturen en weken moeten wachten, zelf daarvoor is vaak het kleine verschil in prijs nog te groot voor. Het probleem is dat er heel veel mensen zijn die ten koste van alles de laagste prijs willen. Dan zijn er nog wel genoeg mensen voor wie een klein verschil geen probleem is, maar wordt dat verschil groot is het gewoon einde verhaal.
Als iemand een motor kan testen bij een winkel en dan online voor 1000 euro minder kan laten afleveren dan zullen er genoeg mensen zijn die dat doen.Terug naar motoren: Ik denk dat het percentage mensen dat hier ongezien een motor via internet besteld en thuis laat afleveren is volgens mij (vrijwel) nul. Stiekem zouden we het heel erg jammer vinden als de winkel zou verdwijnen.
Ik zie motorzaken meer richting verkoop van 2e hands motoren gaan en naar onderhoud. Het hele onderdelen verhaal is al zo goed als dood en ook kleding is lastig.
Ik denk dat hier ook het probleem zit. Veel winkels moeten een marge rekenen op producten waarop ik als consument geen voordeel heb bij het kopen in de winkel. Bijvoorbeeld verbruiksmateriaal als olie, remblokken, etc. daar kom ik nooit voor terug bij de winkel. Toch zit ook hier de marge op en is het voor mij dus niet rendabel om het daar te kopen.HTT-Thalan schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 16:54:
[...]
Terug naar motoren: Ik denk dat het percentage mensen dat hier ongezien een motor via internet besteld en thuis laat afleveren is volgens mij (vrijwel) nul. Stiekem zouden we het heel erg jammer vinden als de winkel zou verdwijnen.
Online inlezen, nieuwsberichten in de gaten houden, advies inwinnen van mijn monteur en ze daar ook kopen, met een verplicht bakkie koffie.BobbyDgtl schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 17:12:
Hoe kies je een nieuwe bandenset? Waar kopen jullie ze dan online? Waar laten jullie ze dan steken?

Het leven is te kort om geduld te hebben!
Reviews en kijken naar je rijstijl. Het is altijd een afweging tegenover grip en levensduur. Rij je rustig heb je meer aan iets minder grip die je toch niet gebruikt en wat meer levensduur. Verder natuurlijk nog dingen als gedrag en hoe ze het doen in de regen. Er zijn site's vol reviews waar je prima een keuze kan maken.BobbyDgtl schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 17:12:
Hoe kies je een nieuwe bandenset?
Ik koop meestal op motorbandenmarkt.nl. Ik kijk wel iedere keer rond of ik een betrouwbare site kan vinden die goedkoper is.Waar kopen jullie ze dan online?
Via iets als motorbandenmarkt.nl kan je zoeken naar montagepunten. Er zit altijd wel iemand bij je in de buurt die het kan monteren. Vaak ook met de optie de banden direct naar die persoon te sturen. Zelf gooi ik de velgen met banden in de auto en laat ik ze monteren bij iemand die voor 14 euro per wiel een dynamisch apparaat er voor heeft. Langs met de motor en alles laten doen kan natuurlijk ook.Waar laten jullie ze dan steken?
Er zijn ook bedrijven die met een bus bij je langs kunnen komen, zo deed ik het eerst altijd. Dat was 65 euro inclusief alles waarbij ik alleen de motor op de oprit hoefde te zetten.
Je zegt het zelf al: je hebt advies gegeven en niet altijd naar de marge gekeken. Dat is precies het tegenovergestelde van wat een verkoper doet. Het hoeft niet zo te zijn dat dit twee verschillende personen zijn, maar een verkoper verkoopt, met of zonder advies.PilatuS schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 17:04:
[...]
Genoeg mensen die een verkoper puur als adviseur zien
Andersom kan het ook hoor. Heel veel mensen eerlijk advies gegeven over de aanschaf van een laptop waarbij iemand die wat wil internetten dus een i3 als advies krijgt en geen i7. Verder beschik ik over meer dan voldoende kennis en heb ik altijd het beste voor met de klant zonder naar de marge te kijken. Mijn doel is altijd geweest de klant zo goed mogelijk te helpen want doe je dat komt ie terug. Dan nog belachelijk veel mensen gehad die alsnog online gingen bestellen omdat het tot in uiterste gevallen maar 5 euro scheelde.
(...)
Afleveren kan ook voor een paar tientjes. De uitdaging zal hem zitten in het ontkratten, opbouwen, testen, vloeistoffen afvullen, indraaien.... maar je zegt het al: testen bij een winkel. Dat kun je met een online kledingwinkel ook niet, en daar zijn mensen óók bereid te kopen. Dan moet je ook B zeggen en die motor blind kopen (en dat zal een hoop mensen toch tegenhouden).Als iemand een motor kan testen bij een winkel en dan online voor 1000 euro minder kan laten afleveren dan zullen er genoeg mensen zijn die dat doen.
Ik zie motorzaken meer richting verkoop van 2e hands motoren gaan en naar onderhoud. Het hele onderdelen verhaal is al zo goed als dood en ook kleding is lastig.
Helemaal mee eens. Dat doet de winkel dan ook erg dom.Shivs schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 17:04:
Ik denk dat hier ook het probleem zit. Veel winkels moeten een marge rekenen op producten waarop ik als consument geen voordeel heb bij het kopen in de winkel. Bijvoorbeeld verbruiksmateriaal als olie, remblokken, etc. daar kom ik nooit voor terug bij de winkel. Toch zit ook hier de marge op en is het voor mij dus niet rendabel om het daar te kopen.
De gedachte is altijd geweest je het makkelijk is om 100% (of meer) marge te maken op klein grut dat je 'mee' aanschaft met het grote product, want die paar euro missen ze niet op het grote geheel.
Dom, dom dom. Als je geen moeite in de verkoop hoeft te steken, begrijpt de consument niet dat ze er meer voor moeten betalen dan strikt noodzakelijk. Als ik de mediamarkt zou runnen, zou ik alle geheugenkaarten, kabels, printpatronen en andere meuk tegen inkoop + een paar procent in de winkel flikkeren, liefst in hele grote rekken/bakken. Laat iedereen maar in grote getalen aanrukken om die spullen te komen halen. Het kost relatief weinig magazijnruimte en nu ze er toch zijn is dat de ideale kans om jouw goed opgeleide en getalenteerde verkopers die paar mensen eruit te laten pikken aan wie ze een mooi groot product kunnen slijten met een fatsoenlijke marge.
Als ik een adres wist waar ik regelmatig olie, spray en andere verbruiksmaterialen tegen dumpprijzen kon halen, zou ik ook regelmatig een rondje over hun kledingafdeling doen (hoeveel moeite kost dit het personeel nou om af en toe te vouwen en iedereen lekker te laten passen?), hun nieuwste motoren bekijken en informeren naar hun onderdelen en upgrades. Die paar man die op dat moment in de markt is voor een (nieuwe) motor kunnen (met een veel hoger succespercentage!) door de verkopers worden opgepikt voor een stuk begeleiding, advies en een voor beide partijen bevredigende transactie.

Eerst zaterdag binnendoor richting Tilburg, terrasje pakken in Moergestel:

En zo onder de Drunense duinen boven Boxtel langs richting schijndel, daar weer een bakkie doen:

Zaterdag ochtend vroeg richting Ede, van daaruit een route binnendoor naar Apeldoorn gereden, richting Arnhem, Nijmegen en zo een lus richting Duitsland om via Grave en dan Schaijk binnendoor naar huis te rijden.

En afsluiten met een selfie:

Eerste 400km en 100 euro peut is weer een feit.

Feit is helaas dat er genoeg mensen zijn die winkels gebruiken voor advies om vervolgens te kopen waar de prijs het laagst is. Dan kan je beste verkopen van de wereld zijn, maar ben je duurder verkoop je het gewoon niet.HTT-Thalan schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 17:40:
[...]
Je zegt het zelf al: je hebt advies gegeven en niet altijd naar de marge gekeken. Dat is precies het tegenovergestelde van wat een verkoper doet. Het hoeft niet zo te zijn dat dit twee verschillende personen zijn, maar een verkoper verkoopt, met of zonder advies.
Lekker hoorJoopieboy schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 17:41:
Nog maar eens de foto's posten van afgelopen weekend, eerste motorweekend van het jaar. En het was een mooie!
Binnenkort de motor ook maar eens afstoffen en rijden.
Daarna schoonmaken, klein beurtje geven en verkopen.
Iemand een SV650S kopen?

Lekkere retro combi trouwens op één van de foto's
Ja, dat zijn mensen gáán doen. Maar daar ben je als adviseur toch zelf bij? Als je een verkoper bent, dan:PilatuS schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 17:45:
Feit is helaas dat er genoeg mensen zijn die winkels gebruiken voor advies om vervolgens te kopen waar de prijs het laagst is. Dan kan je beste verkopen van de wereld zijn, maar ben je duurder verkoop je het gewoon niet.
- heb je vrij snel in de gaten of iemand alleen maar komt neuzen of niet
- zet je het gesprek van meet af aan naar je hand
- stel je voldoende controlevragen en stuur je de klant
- beschik je over voldoende productkennis
- ben je in staat iemand te overtuigen
- kun je goed peilen of jouw acties effect sorteren met je klant
- vraag je om de order (en als je alle andere dingen goed hebt gedaan krijg je die ook)
- neem je afstand als jouw tijd en aandacht niks op gaat leveren
Het is niet zo alsof er ineens een compleet andere generatie mensen is opgestaan de laatste twintig jaar. Het publiek (en het winkelpersoneel) zijn voor een groot deel nog dezelfde mensen als waar ik mee heb gewerkt (of aan heb verkocht) zoveel jaar geleden.
Maar daar waar de consument zich heeft ontwikkeld, heeft de winkel (of eerder gezegd: de winkelmedewerker) dat niet (of toch in ieder geval niet genoeg).
De reden waarom er nu zoveel minder verkopers lijken te zijn is dat het er nooit bijzonder veel geweest zijn. Een gedeelte was gewoon heel goed in bullshit spuwen en de klant een verkeerd beeld voorhouden. Maar omdat er geen makkelijk toegangbare bron van informatie was aan de klantzijde (e.g.: het internet) kwamen ze daar pas ná de aanschaf achter.
Een 'adviseur' kon ook nog op een redelijke succesratio rekenen want als je eerlijk was zette je jezelf apart van die oplichters die zichzelf verkopers noemden. Maar in de huidige wereld waar iedereen de kennis zo kan vinden is een adviseur gewoon minder effectief geworden.
Een echte verkoper naar de definitie van de term zal vandaag de dag nog hetzelfde succes hebben als tien of twintig jaar geleden. Maar dan moet je dus psychologisch, verbaal, technisch en qua persoonlijkheid sterk in je schoenen staan. En mensen die deze skills bezitten, kosten geld. Meer dan een student, meer dan een uitkeringstrekker en meer dan een 'adviseur'.
[ Voor 10% gewijzigd door HTT-Thalan op 27-02-2019 18:02 ]
Holy shit, €100 aan peut voor 400km? Ik doe €15 per 300km (1 tank). Maar mijne gaat dan ook weer niet zo snel.[b]Joopieboy schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 17:41:[
Mja, half leeg weggezet, en vol teruggezet na zondag.Woask schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 17:58:
[...]
Holy shit, €100 aan peut voor 400km? Ik doe €15 per 300km (1 tank). Maar mijne gaat dan ook weer niet zo snel.
Ik denk dat die stalen ros van jou het brandstofequivalent van een lekstroom heeft. Zelfs als hij gewoon stilstaat verbruikt hij benzineJoopieboy schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 18:02:
[...]
Mja, half leeg weggezet, en vol teruggezet na zondag.Maar ben niet boven de 1 op 14 uitgekomen nee.
Ik zeg maar zo, hij zuipt meer dan zijn baasje, en al helemaal meer dan een dakloze achter het station.HTT-Thalan schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 18:12:
[...]
Ik denk dat die stalen ros van jou het brandstofequivalent van een lekstroom heeft. Zelfs als hij gewoon stilstaat verbruikt hij benzine.
Die van @Vrijdag heeft gewoon een drankprobleem.
Edit: maar eens een verslag geschreven over mijn ervaring met de Bridgestone banden:
http://www.joopiesplace.n...t31-lange-termijn-review/
Misschien heeft er iemand wat aan.
[ Voor 19% gewijzigd door Joopieboy op 27-02-2019 18:15 ]
Tja, wat jullie met benzine hebben heb ik met olie. Ik ga binnenkort waarschijnlijk van 1 op 20 naar 1 op 19 zakken zodra de sproeiers vergroot zijn om nog meer pret uit die digitale ontsteking te halen, maar dat olieverbruik ga ik pas stelpen zodra ik de koppen reviseer.Joopieboy schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 18:13:
[...]
Ik zeg maar zo, hij zuipt meer dan zijn baasje, en al helemaal meer dan een dakloze achter het station.
Die van @Vrijdag heeft gewoon een drankprobleem.
Als ik en @Vrijdag beiden voor jullie uit rijden rijden jullie niet alleen zuiniger, maar ook gesmeerder
Ik denk dat als @Vrijdag ooit het plan opvat zijn motor te tunen, hij nog het meest heeft aan een naverbrander.R0y. schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 18:21:
Jullie zien het allemaal verkeerd. @Vrijdag zorgt er gewoon voor dat @wimmel_1 regelmatig de tijd krijgt om de dosis tabak te nuttigen die hij nodig heeft om te functioneren
En @wimmel_1 moet gewoon overstappen op pruimtabak.
[ Voor 6% gewijzigd door HTT-Thalan op 27-02-2019 18:23 ]
Mee eens met wat je zegt hoor, alleen voor een hoop mensen zijn door de komst van internet en de laagste prijs winkels plekken geworden waar je komt voor info, maar niet om te kopen. Er gaan niet voor niets zo enorm veel zaken falliet. Ook met de beste verkopers kan je dat niet tegenhouden, al zal het natuurlijk wel flink helpen. Ga je mensen in de zaak zetten zoals die 17 jarige die je noemt, dan vraag je er als winkel natuurlijk om. Maar ook de zaken die wel de juiste mensen hebben rondlopen hebben het moeilijk of gaan falliet.HTT-Thalan schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 17:56:
[...]
Ja, dat zijn mensen gáán doen. Maar daar ben je als adviseur toch zelf bij? Als je een verkoper bent, dan:
- heb je vrij snel in de gaten of iemand alleen maar komt neuzen of niet
- zet je het gesprek van meet af aan naar je hand
- stel je voldoende controlevragen en stuur je de klant
- beschik je over voldoende productkennis
- ben je in staat iemand te overtuigen
- kun je goed peilen of jouw acties effect sorteren met je klant
- vraag je om de order (en als je alle andere dingen goed hebt gedaan krijg je die ook)
- neem je afstand als jouw tijd en aandacht niks op gaat leveren
Het is niet zo alsof er ineens een compleet andere generatie mensen is opgestaan de laatste twintig jaar. Het publiek (en het winkelpersoneel) zijn voor een groot deel nog dezelfde mensen als waar ik mee heb gewerkt (of aan heb verkocht) zoveel jaar geleden.
Maar daar waar de consument zich heeft ontwikkeld, heeft de winkel (of eerder gezegd: de winkelmedewerker) dat niet (of toch in ieder geval niet genoeg).
De reden waarom er nu zoveel minder verkopers lijken te zijn is dat het er nooit bijzonder veel geweest zijn. Een gedeelte was gewoon heel goed in bullshit spuwen en de klant een verkeerd beeld voorhouden. Maar omdat er geen makkelijk toegangbare bron van informatie was aan de klantzijde (e.g.: het internet) kwamen ze daar pas ná de aanschaf achter.
Een 'adviseur' kon ook nog op een redelijke succesratio rekenen want als je eerlijk was zette je jezelf apart van die oplichters die zichzelf verkopers noemden. Maar in de huidige wereld waar iedereen de kennis zo kan vinden is een adviseur gewoon minder effectief geworden.
Een echte verkoper naar de definitie van de term zal vandaag de dag nog hetzelfde succes hebben als tien of twintig jaar geleden. Maar dan moet je dus psychologisch, verbaal, technisch en qua persoonlijkheid sterk in je schoenen staan. En mensen die deze skills bezitten, kosten geld. Meer dan een student, meer dan een uitkeringstrekker en meer dan een 'adviseur'.
Oh zeker, de verkopers zijn machteloos tegenover slecht management (en slechte producten, en slechte prijzen, slechte locatie, noem maar op).PilatuS schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 18:27:
[...]
Mee eens met wat je zegt hoor, alleen voor een hoop mensen zijn door de komst van internet en de laagste prijs winkels plekken geworden waar je komt voor info, maar niet om te kopen. Er gaan niet voor niets zo enorm veel zaken falliet. Ook met de beste verkopers kan je dat niet tegenhouden, al zal het natuurlijk wel flink helpen. Ga je mensen in de zaak zetten zoals die 17 jarige die je noemt, dan vraag je er als winkel natuurlijk om. Maar ook de zaken die wel de juiste mensen hebben rondlopen hebben het moeilijk of gaan falliet.
Mensen die een taal willen leren geven soms honderden of duizenden euro's uit aan taalcursussen en materiaal, en veel bedrijven maken gebruik van die psychologische neiging te denken dat het dan wel gaat gebeuren. Zelfde met fitness. Je kunt compleet gratis een taal leren of sporten, maar dan gaat het 100% om de moeite die jij erin steekt en geld uitgeven geeft je het gevoel dat wat je wil bereiken makkelijker word.
Langs dezelfde logica nemen bedrijven slimme, intelligente en getalenteerde mensen aan om ze vervolgens te gaan vertellen hoe ze hun werk moeten doen. Ik heb zulke bedrijven ook meegemaakt. Zonde van het geld. Tweakers metafoor: SQL Always On DAG cluster draaien op volledig redundant RAID/SAN systemen aan beide kanten
Omdat het nu een moeilijkere markt is geworden komen de fouten die winkels al jaren maken veel sneller en pijnlijker aan het licht. Als jij je locatie, je assortiment, je prijsverdeling en mensen in orde hebt kun je ook anno 2019 nog kneitergoed verdienen aan een winkel. Ik speel al jaren met allerlei ideeën om terug eigen ondernemer te worden maar ik zit gewoon te comfortabel in loondienst om het ook echt te doen.
Nee, er is in Hasselt een Transalp-specialist die een soort van zelfwerkgarage heeft. Hij springt bij als er vragen zijn en controleert het gedane werk.HTT-Thalan schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 14:06:
[...]
Ik heb maar met 1 merk ervaring maar dit lijkt mij ook dikke prima! Gaan jullie dit helemaal zelf doen?
Slim! Zo ga je gaandeweg steeds meer zelf kunnenBvZwolle schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 18:45:
[...]
Nee, er is in Hasselt een Transalp-specialist die een soort van zelfwerkgarage heeft. Hij springt bij als er vragen zijn en controleert het gedane werk.

100€ voor 400km? Dat red ik met de BMW met 1 tank a 30€....[b]
Ben je zaterdag nu 2x op pad geweest of zaterdag en zondag?Joopieboy schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 17:41:
voor 100 euro brandstof kan ik bijna 7x tanken en tussen de 1700 en 1900km rijden

Maar ook hier geld net zoals als bij @Woask de motor gaat dan ook niet hard
Had het nog even nagekeken, maar 130 volgens de gps is 144 op de teller en een luttele 8700 toeren ipv de 7500 die ik eerder had genoemd
Gamertag: timmie271
Er zit nu een varta ytx9-bs in (https://www.motorstroom.nl/varta-ytx9-bs-motoraccu) dit is met een zuurpakket.
Nu vond ik ook een NITRO GEL YTX9-BS (https://www.awaccu.nl/pro...o-gel-ytx9-bs-12-volt-9ah)
De 2de is een gel accu, zit hier echt verschil in en welke zouden jullie doen? Ik heb trouwens een Bandit 650s uit 2006.
Lekker voor AGM of gel gaan, dan hoef je nooit meer bij te vullen en da's dan weer één zorg mindermeneer deff schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 19:58:
Hoi, ik heb het idee dat mijn accu wat minder wordt. Als ik start komt het voltage net onder de 9v en in rust staat hij op 12.47v.
Er zit nu een varta ytx9-bs in (https://www.motorstroom.nl/varta-ytx9-bs-motoraccu) dit is met een zuurpakket.
Nu vond ik ook een NITRO GEL YTX9-BS (https://www.awaccu.nl/pro...o-gel-ytx9-bs-12-volt-9ah)
De 2de is een gel accu, zit hier echt verschil in en welke zouden jullie doen? Ik heb trouwens een Bandit 650s uit 2006.
Ik heb zelf goede ervaringen met Hel remleidingen op mijn vorige motor (Yammie XJ600S Diversion '92). Hij kan bij Sparks-online een setje op maat bestellen:BvZwolle schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 07:09:
[...]
De leidingen zijn nog nooit vervangen. Beestje heeft nu iets van 45.000 op de teller. En hij gaat dit jaar voor het eerst met mij mee de Italiaanse bergen in, dus hij wil de remmerij voor elkaar hebben.
https://www.sparks-online...0-xl600v-transalp-5276734
Let op, ik heb de 600 CC variant gekozen, kennelijk was er ook een 650?
Kan hij nog de kleur van de leidingen en banjo's kiezen ook!
Ik vind de prijs (€109,- voor alle 3 de leidingen, compleet met boutjes en ringen) vrij netjes.
Ik heb nu zelf BF-Goodridge, ook goed, maar ik heb die vooral gekocht omdat een online leverancier van BMW onderdelen deze als set op de site had.
@HTT-Thalan een olieverbruik van 1:20? Toe maar
@Joopieboy nuttige review! Voor mij weer bevestiging om nog steeds met een grote boog om Bridgestone heen te blijven gaan...
En mooi om te horen dat de review bevalt, zijn verder prima banden en beduidend betersportiever dan Michelin, mits ze nieuw zijn. Anders gaan ze net zoals die hard achteruit en verliezen ze de voorsprong.
En omdat er geen tussenweg is tussen een T31 of een S22 moet ik wel overstappen, dus zodoende.

Vandaag op het werk binnen gekomen, Rev'IT Sand broek en jas, deze keer maten die mij wel passen.
Direct gebruikt om mee naar huis te rijden. Mijn oude pak in mijn zijtas gedaan.
Ik was alleen vergeten om de rugprotector uit mijn Rev'IT doorwaaijas te halen en mee te nemen, dat is namelijk precies dezelfde.
@BvZwolle Volgens mij gaat het helemaal goed komen met de Transalp van je buurman.
Honda Transalp XL600V | BMW R1200RT-P | Mijn fotomeuk |
Ik ken NITRO niet.meneer deff schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 19:58:
Hoi, ik heb het idee dat mijn accu wat minder wordt. Als ik start komt het voltage net onder de 9v en in rust staat hij op 12.47v.
In een Motoplus test van 2011, kwam Intact erg goed uit de test, heb daarom zelf vorig jaar ook een Intact gekocht voor mijn BMW.
In jouw maat hebben ze deze:
https://www.accudienst.nl/p98797/intact-gel-12-9-bs.html
Ze hebben daar ook Exide, is een gerenommeerd merk.De Intact heeft weliswaar een lage gespecificeerde capaciteit van 8Ah, maar de door Motoplus geteste YTX14-bs (12Ah), leverde nieuw >130% van de beloofde capaciteit... En na alle testen, waaronder 100 laadcycli, koude start test en diepontladingstest, nog altijd minimaal 110% van de gespecificeerde capaciteit.
Ter vergelijk: De Yuasa (onderhoudsvrij, maar geen gel) in die test, leverde na die testen rond de 90%, en in 1 geval 81%. Die Yuasa scoorde 83 van de 100 punten, de Intact 96

In z'n algemeenheid: Een gel accu houdt zijn spanning beter vast bij stilstand (mits je geen verbruikers eraan hebt hangen, leeg is natuurlijk gewoon leeg). Daarnaast leveren ze een veel hogere startstroom.
Of ze daardoor ook langer meegaan
Ze zijn beide even duur vandaar mijn twijfel. Maar de varta werkte altijd goed.Joopieboy schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 21:32:
Alleen is het de meerprijs waard? Beetje gel accu kost een pak meer en presteerde amper beter dan een Yuassa zoals jezelf al aangeeft.
Wild Chocolate schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 21:09:
[...]
Ik ken NITRO niet.
In een Motoplus test van 2011, kwam Intact erg goed uit de test, heb daarom zelf vorig jaar ook een Intact gekocht voor mijn BMW.
In jouw maat hebben ze deze:
https://www.accudienst.nl/p98797/intact-gel-12-9-bs.html
Ze hebben daar ook Exide, is een gerenommeerd merk.De Intact heeft weliswaar een lage gespecificeerde capaciteit van 8Ah, maar de door Motoplus geteste YTX14-bs (12Ah), leverde nieuw >130% van de beloofde capaciteit... En na alle testen, waaronder 100 laadcycli, koude start test en diepontladingstest, nog altijd minimaal 110% van de gespecificeerde capaciteit.
Ter vergelijk: De Yuasa (onderhoudsvrij, maar geen gel) in die test, leverde na die testen rond de 90%, en in 1 geval 81%. Die Yuasa scoorde 83 van de 100 punten, de Intact 96. EDIT: En de geteste Varta 70 punten
![]()
In z'n algemeenheid: Een gel accu houdt zijn spanning beter vast bij stilstand (mits je geen verbruikers eraan hebt hangen, leeg is natuurlijk gewoon leeg). Daarnaast leveren ze een veel hogere startstroom.
Of ze daardoor ook langer meegaanDat is bij accu's vaak een beetje hit&miss, sommigen zweren bij een bepaalde accu, bij een ander geeft zo'n zelfde accu na 1 of 2 jaar de geest.

-
En heb eindelijk m'n nieuwe helm binnen

[ Voor 48% gewijzigd door Dynazap op 27-02-2019 22:28 ]
//edit mt07
[ Voor 16% gewijzigd door wd200 op 27-02-2019 22:23 ]
Al hoe wel, met een verwachte 40k km per jaar is nieuw misschien ook nog niet zo gek.
Eerst maar eens proefrijden.
Iemand nog een goed adresje in de regio waterland? Of een adres waar ik weg moet blijven?
Die hebben ook altijd dezelfde kleurstelling op de helm
[ Voor 36% gewijzigd door Pagman op 27-02-2019 22:50 ]
Met een eerste motor en zo veel kilometers zou ik niet nieuw kopen. Niet vanwege omvallen en zo, maar omdat je met zoveel kilometers meer waarde gaat hechten aan wat je echt fijn vindt. Houding, windbescherming, bagage mogelijkheden, rijgedrag...
Daar heb je imho eerst wat ervaringen voor nodig om te ontdekken wat je wel en niet fijn vindt.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Haha die selfie heb je gemaakt bij mij in het dorpJoopieboy schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 17:41:
Nog maar eens de foto's posten van afgelopen weekend, eerste motorweekend van het jaar. En het was een mooie!
Eerst zaterdag binnendoor richting Tilburg, terrasje pakken in Moergestel:
[Afbeelding]
En zo onder de Drunense duinen boven Boxtel langs richting schijndel, daar weer een bakkie doen:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zaterdag ochtend vroeg richting Ede, van daaruit een route binnendoor naar Apeldoorn gereden, richting Arnhem, Nijmegen en zo een lus richting Duitsland om via Grave en dan Schaijk binnendoor naar huis te rijden.
[Afbeelding]
En afsluiten met een selfie:
[Afbeelding]
Met zoveel kilometers ga je keihard afschrijven op een nieuwe. Pak er één die goed onderhouden is maar wel flink wat ervaring heeft en je afschrijving is véél kleiner.S4All schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 22:44:
@Shivs waarschijnlijk 2e hands, blijft een eerste motor 😎
Al hoe wel, met een verwachte 40k km per jaar is nieuw misschien ook nog niet zo gek.
Eerst maar eens proefrijden.
Iemand nog een goed adresje in de regio waterland? Of een adres waar ik weg moet blijven?
Sowieso aan te raden een motor te kiezen die erom bekend staat hoge kmstanden aan te kunnen als je nieuw of kort gebruikt kiest. Kijk naar wat een BMW R1200RT of GS nog moet kosten na 100dkm (of zelfs 200dkm) en vergelijk dat met een motor met vergelijkbare nieuwwaarde waarvan de reputatie minder is.
Ik bedoel dus niet dat reputatie alles zegt! Je kan een sportmotor ook naar torenhoge kmstanden rijden, maar de waarde kakt harder in. Als je dus eentje koopt met nu al een hoge kilometer stand, maakt het allemaal niet zoveel uit, mits de motor goed is (staat, onderhoud) bij aankoop en je onderhoud blijft uitvoeren.
Er zijn maar heel weinig motoren die worden afgeschreven omdat bijv het blok kapot gaat. Eerder dat groot onderhoud zoals de remschijven duurder zijn dan de motor zelf en de eigenaar daar geen zin meer in heeft en m weg doet.
Voor dat laatste moet je dus wel voorzichtig zijn met het aanschaffen van een motor met hoge kmstand: als de motor weinig meer waard is kan een eigenaar er soms voor kiezen beurten over te slaan of minimaal uit te voeren. Achterstallig onderhoud kan je nog best wat kosten, dus check m goed.
Lol, grappig dat je dat herkentvisblegamer schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 23:19:
[...]
Haha die selfie heb je gemaakt bij mij in het dorp
Dit topic is gesloten.