Freelance schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 19:35:
Ik heb vorig jaar mei een V-Strom DL1000 uit 2002 gekocht met 35k op de teller. Motor zag er prima uit en reed ook goed. Inmiddels zo'n 12k erbij gereden en de kettingset was aan vervanging toe, dus een afspraak gemaakt bij de dealer voor een beurt en het vervangen van de kettingset. Op weg naar de dealer deed mijn knipperlichtschakelaar het niet meer, dus daar konden ze dan ook gelijk naar kijken.
Heb hem van het weekend weggebracht naar een bekende Suzuki dealer in het midden van het land en ze zouden bellen met een kostenschatting. Ik kreeg gisteren een telefoontje met de kosten en de werkzaamheden die er aan moeten gebeuren:
- Kettingset vervangen
- Knipperlichtschakelaar vervangen
- Waterpomp moet vervangen/gereviseerd worden
- Lekt op diverse plekken koelvloeistof, dus enkele ringen en slangen vervangen
- Bougies vervangen
Kosten: 1200e
Het kleinere onderhoud (filters/olie/etc) doe ik allemaal zelf, maar heb geen idee hoeveel het kosten aan materiaal/uren om bovenstaande uit te voeren.
Wat denken jullie, is dit een reële prijs voor bovenstaande? Ik begrijp dat het een merkdealer is en daardoor het uurtarief hoger is dan de kleinere zaak om de hoek

Wat willen ze allemaal vervangen aan de waterpomp? Als ik op
CMSNL kijk, is een impeller €24,50, en als ik alle onderdelen van de pomp, exclusief behuizing bij elkaar optel, kom ik op €101,- aan onderdelen.
- Ketting tandwielen €200,-?
- Schakelaar staat op cmsnl geen prijs bij. Linker schakelaarset van de K4 is €148,-
- Koelslangen voor mijn BMW waren ca. €150,,- (na 32 jaar onlangs preventief vervangen, niet gezocht anders zelf even kijken op bovengenoemde site).
- Bougies €20,- (of meer indien bijzondere soort)
- Ringetjes, rubbertjes etc. voor koelsysteem zullen de kosten niet zijn, maar des te meer werk...
Dus ik kom op zo'n €600,- a €700,- aan onderdelen (op de bierviltjes methode, ymmv). Dan zou men uitgaan van een uur of 10 arbeid?
Ketting/tandwielen ongeveer een uurtje, denk ik.
Schakelaar zal ook ongeveer een uurtje zijn.
Koelsysteem kan veel tijd in gaan zitten, vind ik moeilijk in te schatten.
Ik zeg niet dat het ergens anders niet voor €200,- minder zou kunnen, misschien wel. Maar echt afzetten lijkt het me nog niet.
Je kan natuurlijk een werkplaatshandboek kopen en de schakelaar en koeling zelf aanpakken. Zijn geen overdreven moeilijke systemen om aan te werken, als je een beetje handig bent.Maar als je Freelance (pun intended) €100,- per uur kan verdienen, kan je beter wat extra uren maken, en een monteur betalen die het 2 keer zo snel doet

BvZwolle schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 20:19:
[...]
Dit was ik kwijt:
groot onderhoud twv €1500,- ...
- nieuwe schijven voor
- nieuwe blokken voor
- nieuwe blokken achter
- nieuwe ketting en tandwielen
- olie en filters
- remvloeistof
- oliedrukregelaar vervangen
- achterremklauw gereviseerd
Dat zijn deels dure onderdelen (schijven, ketting/tandwielen, druksensor), maar geen spannende werkzaamheden. Dus relatief weinig werk t.o.v. onderdeelkosten. Bij Freelance is het aandeel arbeid t.o.v. onderdelen denk ik hoger vanwege koelsysteem (hoop onderdelen los halen op slecht bereikbare plaatsen doorgaans).