En laat dan gelijk een microbel ontluchter opnemen, die hoeft niet op het hoogste punt te zitten, ben je voor eeuwig van het probleem af.Leader98 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 09:06:
Onze zonneboiler (een HR Solar HRS100/2,5AR uit 2008) heeft eens in de zoveel jaar last van een luchtbel in het glycol circuit.
Op een zonnige dag wordt de collector dan meer dan 100C, de pomp draait 100% en er lijkt warmte van de collector naar het vat te gaan maar de retourleiding naar de collector blijft koud.
Dat is in 2013 en 2016 door een monteur gefixt door de glycol te flushen oid (met een pomp).
Echter, beide bedrijven bestaan niet meer en nieuwe bedrijven die ik om hulp vraag reageren tot nu toe geen van allen...
Wie weet er een goed bedrijf/monteur in de regio Veenendaal - Wageningen - Arnhem die onze zonneboiler kan fixen?
Luchtbel in je pomp. Pomp via de regelaar paar keer stoppen /starten en maximaal toerental gegeven.Leader98 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 09:06:
Onze zonneboiler (een HR Solar HRS100/2,5AR uit 2008) heeft eens in de zoveel jaar last van een luchtbel in het glycol circuit.
Op een zonnige dag wordt de collector dan meer dan 100C, de pomp draait 100% en er lijkt warmte van de collector naar het vat te gaan maar de retourleiding naar de collector blijft koud.
Dat is in 2013 en 2016 door een monteur gefixt door de glycol te flushen oid (met een pomp).
Echter, beide bedrijven bestaan niet meer en nieuwe bedrijven die ik om hulp vraag reageren tot nu toe geen van allen...
Wie weet er een goed bedrijf/monteur in de regio Veenendaal - Wageningen - Arnhem die onze zonneboiler kan fixen?
Als je geluk hebt pakt de pomp het dan weer op.
Jongens.....Swenno schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 17:18:
[...]
Luchtbel in je pomp. Pomp via de regelaar paar keer stoppen /starten en maximaal toerental gegeven.
Als je geluk hebt pakt de pomp het dan weer op.
Geen advies geven als je zelf niet 100% zeker weet dat wat je zegt klopt! Zo zet je de andere compleet op het verkeerde been!
Hij heeft het over een HR Solar vlakkeplaat collectoren en dus een Meander collector. Daar in loopt de meander van boven naar beneden en is dus uitsluitend te ontluchten met een vulstation die ca. 4.5 bar red. +- 30 l/m. En een systeem als deze is best moeilijk goed te krijgen als er meer dan 3 collectoren op een rij liggen en ook de opvoerhoogte nog meer is dan 6m
Automatische ontluchter of microbel ontluchters zijn 100% zinloos!
Daarnaast "luchtbel in de pomp" vind ik ook een raar iets!
Een zonneboiler systeem in een gesloten glycol systeem en daar hoort geen lucht in te zitten. Sterker nog lucht zorgt ervoor dat het vloeistof sneller veroudert en eerder zuur word.
Systemen die je met 15mm en of DN16 kunt aansluiten (ca. tot 7.5 - 10m2 ) plaats je geen automatische ontluchters die je alleen bij de opstart kunt gebruiken. Zonde van het geld en geeft alleen meer mogelijkheid tot lekkage.
Deze systemen vacuümbuis of Vlakkeplaat collector vul je door langdurig te spoelen en daar bij druk stoten te geven. Net zo klang tot zelfs de microscopische luchtbelletjes weg zijn. Dit kan ook best soms een uur of 2 duren. Dit is de enige goed manier ook een zonneboiler te vullen. En zelfs dan is het nog best moeilijk. Zeker als je met je leidingwerk naar 22mm gaat bijvoorbeeld of meerder collectorvelden hebt.
Een zonneboiler systeem in een gesloten glycol systeem en daar hoort geen lucht in te zitten. Sterker nog lucht zorgt ervoor dat het vloeistof sneller veroudert en eerder zuur word.
Systemen die je met 15mm en of DN16 kunt aansluiten (ca. tot 7.5 - 10m2 ) plaats je geen automatische ontluchters die je alleen bij de opstart kunt gebruiken. Zonde van het geld en geeft alleen meer mogelijkheid tot lekkage.
Deze systemen vacuümbuis of Vlakkeplaat collector vul je door langdurig te spoelen en daar bij druk stoten te geven. Net zo klang tot zelfs de microscopische luchtbelletjes weg zijn. Dit kan ook best soms een uur of 2 duren. Dit is de enige goed manier ook een zonneboiler te vullen. En zelfs dan is het nog best moeilijk. Zeker als je met je leidingwerk naar 22mm gaat bijvoorbeeld of meerder collectorvelden hebt.
Ah zo zie je maar expert nodig.Solar Masters schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 17:29:
[...]
Jongens.....
Geen advies geven als je zelf niet 100% zeker weet dat wat je zegt klopt! Zo zet je de andere compleet op het verkeerde been!
Hij heeft het over een HR Solar vlakkeplaat collectoren en dus een Meander collector. Daar in loopt de meander van boven naar beneden en is dus uitsluitend te ontluchten met een vulstation die ca. 4.5 bar red. +- 30 l/m. En een systeem als deze is best moeilijk goed te krijgen als er meer dan 3 collectoren op een rij liggen en ook de opvoerhoogte nog meer is dan 6m
Ja mee eens… bij mij 4 uur gespoeld en toch nog klein beetje lucht er in. Gisteren het restantje verwijderd het loopt nu weer prima. Maar dat wist je alSolar Masters schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 17:36:
Daarnaast "luchtbel in de pomp" vind ik ook een raar iets!
Volgens mij heb je dan een verkeerde vlakke plaat gekocht. Je hebt ze volgens mijn handleiding uit 2016 in 2 versies. En als die dan horizontaal meandert. Heb je tot 5m2 vlakke plaat aan 2 handontluchters genoeg.Hij heeft het over een HR Solar vlakkeplaat collectoren en dus een Meander collector. Daar in loopt de meander van boven naar beneden en is dus uitsluitend te ontluchten met een vulstation die ca. 4.5 bar red. +- 30 l/m.
Check ook even of die drukmeter wel werkt.Leader98 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 11:27:
[...]
Druk staat op 2 bar (ik heb die wijzer nooit iets anders zien aangeven).
Ik had een lek bovenin tussen 2 collectoren jarenlang, maar nooit gemerkt omdat de drukmeter op 2 bar stond. Tot ie zo leeg wasdat ie 't niet meer deed.
Miss ff op tikken en kijken of ie wat doet? Toen schoot ie bij mij naar 0 en dat verklaart opeens van alles.
14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.
Zeer benieuwd naar wat voor type jij dan hebt en waar de aansluitingen op de collector zitten... Kun je afbeelding of foto sturen van de handleiding?Dapdodo schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 18:46:
[...]
Volgens mij heb je dan een verkeerde vlakke plaat gekocht. Je hebt ze volgens mijn handleiding uit 2016 in 2 versies. En als die dan horizontaal meandert. Heb je tot 5m2 vlakke plaat aan 2 handontluchters genoeg.
Neemt niet weg dat de enige goede manier om een gesloten glycolsysteem te vullen met een vulstation is....
Met als uitzondering grootschalige collectoren in Harp of Parallelmeander. En daar plaats je ze alleen omdat er geen vulpomp groot genoeg is om een systeem met 2" leidingen te spoelen.
Als het zonder kan doe dat dan!
Klopt dit zie je veel....Baapje327 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 19:59:
[...]
Check ook even of die drukmeter wel werkt.
Ik had een lek bovenin tussen 2 collectoren jarenlang, maar nooit gemerkt omdat de drukmeter op 2 bar stond. Tot ie zo leeg wasdat ie 't niet meer deed.
Miss ff op tikken en kijken of ie wat doet? Toen schoot ie bij mij naar 0 en dat verklaart opeens van alles.
De drukmetertest zijn toch niet bestand tegen stagnatie temperaturen dus als de afstand naar de collector kort is of het collectorveld groot dat gaat er vaak erg heet vloeistof langs. Natuurlijk als de druk ik het systeem juist is afgesteld zou die niet meer dan 130 graden mogen kunnen zijn. Maar ik het zelfs de plastic kogelkranen er af zien smelten. Op onze systemen plaatsen wij Druksensoren dus heb ook de controle in de regeling zelf. Als je dat niet hebt plaats dan een extra drukmeter tussen het vulstation en de pompgroep ter controle.
De voordruk en bedrijfsdruk in een zonneboiler moeten op 0.1b nauwkeurig worden afgesteld om het systeem te beschermen. Dus een beetje lullig idd als hij 0.6 b of meer afwijkt en je vloeistof stuk is.
Dat was ook mijn gedachte, dus heb al op de meter getikt... Blijft op 2 bar.Baapje327 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 19:59:
[...]
Check ook even of die drukmeter wel werkt.
Hier in de fotos staat wel ATAG, maar volgens mij zijn het gewoon rebranded HRSOLAR. Want de oude regeling op 120L vat was met zelfde regelaar als in deze link https://www.hrsolar.nl/zo...apwater-ella-nero-2-120m/. Bij de oude boiler zat de spiraal compleet verkeerd, tussen 25% en 75% hoogte. Die kon op een mindere dag, een gelaagd half vat vol met 50C in bovenste helft, vernaggelen naar een heel vat van 30C zodat je alsnog de CV erop moest gooien. Terwijl normaal 60L van 50C genoeg is om te douchen bij ons. Heb zelf 2x 2,5m2 horizontaal.Solar Masters schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 21:30:
[...]
Zeer benieuwd naar wat voor type jij dan hebt en waar de aansluitingen op de collector zitten... Kun je afbeelding of foto sturen van de handleiding?
Neemt niet weg dat de enige goede manier om een gesloten glycolsysteem te vullen met een vulstation is....
Met als uitzondering grootschalige collectoren in Harp of Parallelmeander. En daar plaats je ze alleen omdat er geen vulpomp groot genoeg is om een systeem met 2" leidingen te spoelen.
Als het zonder kan doe dat dan!
Nieuwe regeling is overigens een SM-1 van Viessmann. Vooral mijn nieuwe boiler HRSOLAR All senz 200L, werkt stukken beter met die regeling., rond ook mooi af als vat bijna vol is en laat de collector niet boven de 120C komen. Alleen die kWh meting daarvan klopt volgens mij niet, maar daar ben ik nog data voor aan het verzamelen.
:strip_exif()/f/image/CIoK0r24MQqlnak3lqoTKd9e.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MXA0SBVrgVTSEJsfWQcqUmVX.jpg?f=fotoalbum_large)
De zonneboiler kwam als set in 2008 (dus of diezelfde vlakke plaat modellen in 2016 ook nog bestonden weet ik niet).Dapdodo schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 18:46:
[...]
Volgens mij heb je dan een verkeerde vlakke plaat gekocht. Je hebt ze volgens mijn handleiding uit 2016 in 2 versies. En als die dan horizontaal meandert. Heb je tot 5m2 vlakke plaat aan 2 handontluchters genoeg.
De set is geplaatst door Walraven uit Alphen aan de Rijn of Waddinxveen en werkt al jaren prima.
Als het handig is kan ik morgen wel een paar foto's plaatsen.
Ik schreef nadrukkelijk dat je daarna van de problemen af bent, dus na de vulling. Ik heb hier 6 nero's van hrsolar liggen. En na het vullen heeft de microontluchter geholpen om het restant lucht er uit te krijgen. Daarna is de druk stabiel gebleven.Solar Masters schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 17:29:
[...]
Jongens.....
Als je vloeistof nu een keer in gasfase komt bij meer dan 120C, gaat toch je ontluchter afgassen. Zodat je glycol verliest? Neem aan dat je die na een dag dichtzet.jerh schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 09:21:
[...]
Ik schreef nadrukkelijk dat je daarna van de problemen af bent, dus na de vulling. Ik heb hier 6 nero's van hrsolar liggen. En na het vullen heeft de microontluchter geholpen om het restant lucht er uit te krijgen. Daarna is de druk stabiel gebleven.
Hallo allemaal, ik ben bezig om mijn woning te verduurzamen. Ik krijg echter bij verschillende ‘experts/verkopers’ totaal verschillende producten aangeboden.
Mijn eigen idee was om 48 cpc collectoren te kopen icm een 800l vat. Ik heb vloerverwarming en een woning uit 2005 met 155m2. Met de 21 pv panelen houdt ik nog wat stroom over zodat ik een all electric WP erbij wil doen. Er is mij een Wp aangeraden, wpb, zonneboilers en nog meer panelen.
Nu weet ik dat het rendement in de winter te laag is om mee te douchen en verwarmen zodat de wp moet bijspringen. Ik verwacht in maart en april en okt tot november hier voordeel mee te hebben, of de gehele warmtebehoefte over te nemen. Nu kan ik vanaf mei tm september de kachel uitzetten.
Is er ook een nadeel als ik een te groot van kies of te weinig cpc? 800l icm 48 collectoren leek me een goed idee.
Hoor graag wat jullie hiervan vinden of betere idieen/tips.
Mijn eigen idee was om 48 cpc collectoren te kopen icm een 800l vat. Ik heb vloerverwarming en een woning uit 2005 met 155m2. Met de 21 pv panelen houdt ik nog wat stroom over zodat ik een all electric WP erbij wil doen. Er is mij een Wp aangeraden, wpb, zonneboilers en nog meer panelen.
Nu weet ik dat het rendement in de winter te laag is om mee te douchen en verwarmen zodat de wp moet bijspringen. Ik verwacht in maart en april en okt tot november hier voordeel mee te hebben, of de gehele warmtebehoefte over te nemen. Nu kan ik vanaf mei tm september de kachel uitzetten.
Is er ook een nadeel als ik een te groot van kies of te weinig cpc? 800l icm 48 collectoren leek me een goed idee.
@Bensherman Ik krijg zo langzamerhand de indruk dat zo'n CPC spiegel erachter een uiterst snel te spotten indicator van een slechte collector is; dat concept werkt vooral in het testlab.
Een (te) groot vat wordt (te) langzaam warm, d.w.z. onvoldoende om mei t/m september op te douchen. Een oplossing is een vat met twee zonnespiralen, zodat je het bovendeel los kunt verwarmen.
Verder: lees 'ns een stuk hier
.
Een (te) groot vat wordt (te) langzaam warm, d.w.z. onvoldoende om mei t/m september op te douchen. Een oplossing is een vat met twee zonnespiralen, zodat je het bovendeel los kunt verwarmen.
Verder: lees 'ns een stuk hier
@Gwaihir ja ik heb al veel gelezen alleen zijn 153 pagina’s best veel.
Snap ik, maar mei t/m september heb je toch geen verwarming nodig? Dan zou het jammer zijn als je aan de randen daarvan je vat niet warm genoeg krijgt om erop te douchen.Bensherman schreef op zondag 13 maart 2022 @ 15:30:
Om alleen voor het douchewater een collector te kopen is niet zo rendabel lijkt me, wil het juist icm de vloerverwarming.
Vandaag een sensor vervangen (die eigenlijk vanaf het begin kuren gaf). Wat is nou een handige manier om die in z'n dompelbuis vast te zetten?
Wat ik tot nu toe tegengekomen ben is dat er dompelbuisjes zijn met een knelring (soort van wartel) er al op. Tja.. that ship has sailed.
Wat ik tot nu toe tegengekomen ben is dat er dompelbuisjes zijn met een knelring (soort van wartel) er al op. Tja.. that ship has sailed.
@bensherman,
Ik zou die 48 heat pipes combineren met een 600 buffervat voor tap water en ondersteuning van de vloerverwarming op die paar m3 gas in de winter voor tap water is het echt niet te verdienen en zeker niet als je met 2 spiralen gaat werken en dan het vat bovenin gaat verwarmen daar verlies je juist een hoop rendement mee.
juist de retourverhoging op je vloerverwarming is de installatie mee terug te verdienen zorg wel dat je aanspraak kunt maken op de subsidie anders zijn Pv panelen met een warmtepomp mogelijk op het moment meer rendabel.
Ik zou die 48 heat pipes combineren met een 600 buffervat voor tap water en ondersteuning van de vloerverwarming op die paar m3 gas in de winter voor tap water is het echt niet te verdienen en zeker niet als je met 2 spiralen gaat werken en dan het vat bovenin gaat verwarmen daar verlies je juist een hoop rendement mee.
juist de retourverhoging op je vloerverwarming is de installatie mee terug te verdienen zorg wel dat je aanspraak kunt maken op de subsidie anders zijn Pv panelen met een warmtepomp mogelijk op het moment meer rendabel.
@Lennarthenk de winst hoop ik te halen uit de verwarming. Die gebruikt op jaarbasis 75% van mijn gasverbruik. Heb liever in de donkere dagen zeg maar meer rendement voor de cv dan dat ik voor de douche wat uitspaar. Dus 48 stuks icm 600l is beter, of zou meer stuks met 600l beter zijn? Ik weet niet hoeveel water de vloerverwarming gebruikt. Ik lees dat 300l voor de douche enzo nodig is dan zou er 300l overblijven voor de vloerverwarming?
@Bensherman Kijk eens met PVGIS of desnoods PCcalc (bedoeld voor PV eigenlijk). Als je de collector redelijk op zuid hebt en vrij stijl (55 graden of meer?) kan je er in de winter best wat opbrengst uitpeuteren.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
@BarryH ik kan hem op zuid neerzetten en en de hellingshoek aanpassen zoals ik wens.
Dus de ideale stand is haal, zeker in de winter is wat hoger beter begreep ik.
Ik zou denken dat elke graad winst er een is voordat hij door de WP verwarmt zal worden tot de vloerverwarmingtemperatuur? Of kan je je te weinig warmte opwekken als je teveel liters hebt icm de collectoren?
Dus de ideale stand is haal, zeker in de winter is wat hoger beter begreep ik.
Ik zou denken dat elke graad winst er een is voordat hij door de WP verwarmt zal worden tot de vloerverwarmingtemperatuur? Of kan je je te weinig warmte opwekken als je teveel liters hebt icm de collectoren?
@Bensherman
Er zit in het vat van 600 liter ongeveer een kleine 600 liter cv water en er loopt dan een spiraal door voor tap water (opgewarmd door cv water) je zult ten aler tijden het sanitair warmwater na moeten verwarmen met bijvoorbeeld je cv ketel of warmtepomp.
Door dat je met je warmtepomp bijvoorbeeld de bovenste laag van het buffervat op temperatuur wil gaan houden verlies je ook veel warmte opbrengst van je collectors.
Er zit in het vat van 600 liter ongeveer een kleine 600 liter cv water en er loopt dan een spiraal door voor tap water (opgewarmd door cv water) je zult ten aler tijden het sanitair warmwater na moeten verwarmen met bijvoorbeeld je cv ketel of warmtepomp.
Door dat je met je warmtepomp bijvoorbeeld de bovenste laag van het buffervat op temperatuur wil gaan houden verlies je ook veel warmte opbrengst van je collectors.
@Bensherman @Lennarthenk
Ja, zodra je boilervatwarmer is dan je VVW retour gaat het al helpen.
Verder hangt eea af van je setup.
Je kan b.v. kiezen voor
Vat gevuld met SWW, ZB warmt vat op via spiraal1. spiraal2 door vat (in het midden?) wat in je VVW circuit zit met een schakeling (erdoor als de boiler warmer dan VVW retour) en een derde spiraal bovenin waarmee de WP de top van de boiler naar 55 graden+ kan brengen als dat nodig is. Vervolgens de SWWrun van de WP b.v. vanaf 1900 uur doen (de ZB collector voert dan geen warmte toe.
Warmte bovenin het vat is dan gereserveerd voor SWW en warmte in het midden voor verwarmingsondersteuning.
Ja, zodra je boilervatwarmer is dan je VVW retour gaat het al helpen.
Verder hangt eea af van je setup.
Je kan b.v. kiezen voor
Vat gevuld met SWW, ZB warmt vat op via spiraal1. spiraal2 door vat (in het midden?) wat in je VVW circuit zit met een schakeling (erdoor als de boiler warmer dan VVW retour) en een derde spiraal bovenin waarmee de WP de top van de boiler naar 55 graden+ kan brengen als dat nodig is. Vervolgens de SWWrun van de WP b.v. vanaf 1900 uur doen (de ZB collector voert dan geen warmte toe.
Warmte bovenin het vat is dan gereserveerd voor SWW en warmte in het midden voor verwarmingsondersteuning.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Een stukje plakband? Of gewoon iets tussenduwen zodat de kabel/sensor een beetje strak zit, die gaat echt nergens heen...Gwaihir schreef op zondag 13 maart 2022 @ 16:33:
Vandaag een sensor vervangen (die eigenlijk vanaf het begin kuren gaf). Wat is nou een handige manier om die in z'n dompelbuis vast te zetten?
het is een beetje natuurkunde.
Aan de ene-kant heb je de collector, en die zal de meeste energie kunnen leveren bij een zo koud mogelijke aanvoertemperatuur (warmer = meer verlies). In normale regeling, keert die vloeistof met een paar graden meer terug naar het buffervat.
Je kan dezelfde energie daarna stockeren voor later gebruik door:
- ofwel een kleiner volume (bijvoorbeeld 200L) van 30C te laten stijgen.
- ofwel een groter volume (bijvoorbeeld 600L) van 10C te laten stijgen.
Weet dat hoe lager de temperatuur, hoe groter het rendement van de ZB. Hoe groter het buffervat (in oppervlakte) hoe meer verlies ook...
Voor verwarmingsondersteuning, heb je ook een zo laag mogelijk aanvoertemperatuur nodig, vloerverwarming is ideaal daarvoor, of (Z)LTV.
Normaal gezien kan je verwarming wel de volledige kracht van de zonneboiler "direct" opvangen in de winter, dan gebruik je eventueel je huis/vloer als buffer, door het warmer te stoken. Dan heb je bijna geen buffer nodig op dat moment. Een groter vat ga je niet veel helpen dan.
Dan spreken we voor CV rond de 30-35C. Dat is in de winter, waar je al je warmte gerust kwijt kan.
Maar wat doe je in de zomer? Ah ja, de zon schijnt nog steeds op de collectoren, veel harder. Dan is het aangeraden om een groot genoeg buffer te hebben om stagnatie zo lang mogelijk uit te stellen. Uit dat groot vat kan je dan SWW opwarmen/voorverwarmen. Tenzij je een zwembad hebt natuurlijk, dan kan je het daarin ook nog duwen.
Voor SWW heb je een ander verhaal, daar heb je eerder 50-55C nodig. Zulke temperaturen zijn moeilijk te bereiken in de winter. Maar de rest van het jaar, kan je daarmee SWW maken a volonte.
Aan de ene-kant heb je de collector, en die zal de meeste energie kunnen leveren bij een zo koud mogelijke aanvoertemperatuur (warmer = meer verlies). In normale regeling, keert die vloeistof met een paar graden meer terug naar het buffervat.
Je kan dezelfde energie daarna stockeren voor later gebruik door:
- ofwel een kleiner volume (bijvoorbeeld 200L) van 30C te laten stijgen.
- ofwel een groter volume (bijvoorbeeld 600L) van 10C te laten stijgen.
Weet dat hoe lager de temperatuur, hoe groter het rendement van de ZB. Hoe groter het buffervat (in oppervlakte) hoe meer verlies ook...
Voor verwarmingsondersteuning, heb je ook een zo laag mogelijk aanvoertemperatuur nodig, vloerverwarming is ideaal daarvoor, of (Z)LTV.
Normaal gezien kan je verwarming wel de volledige kracht van de zonneboiler "direct" opvangen in de winter, dan gebruik je eventueel je huis/vloer als buffer, door het warmer te stoken. Dan heb je bijna geen buffer nodig op dat moment. Een groter vat ga je niet veel helpen dan.
Dan spreken we voor CV rond de 30-35C. Dat is in de winter, waar je al je warmte gerust kwijt kan.
Maar wat doe je in de zomer? Ah ja, de zon schijnt nog steeds op de collectoren, veel harder. Dan is het aangeraden om een groot genoeg buffer te hebben om stagnatie zo lang mogelijk uit te stellen. Uit dat groot vat kan je dan SWW opwarmen/voorverwarmen. Tenzij je een zwembad hebt natuurlijk, dan kan je het daarin ook nog duwen.
Voor SWW heb je een ander verhaal, daar heb je eerder 50-55C nodig. Zulke temperaturen zijn moeilijk te bereiken in de winter. Maar de rest van het jaar, kan je daarmee SWW maken a volonte.
8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3
Maak maar eens een opbrengstplaatje bij vertikale plaatsing.
Geen zomerpiek te zien.
Geen zomerpiek te zien.
inderdaad, veel beter. Optimaal in de winter, geen te grote overschot in de zomer.BarryH schreef op zondag 13 maart 2022 @ 18:52:
Maak maar eens een opbrengstplaatje bij vertikale plaatsing.
Geen zomerpiek te zien.
8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3
Als ik de hoek op 90graden zet met 48pipes en 600l heb ik toch altijd te weinig opwekking en moet bv de WP extra bijverwarmen? Zeke icm de opzet die @BarryH en @Lennarthenk benoemden?
@Bensherman waar maak je deze berekeningen?
@Bensherman Opbrengst is sterk afhankelijk van boiler temperatuur,
en 600 liter heet water voor SWW elke dag is wel flink fors.....
en 600 liter heet water voor SWW elke dag is wel flink fors.....
@BarryH ik zie de SWW als extra zeg maar, mijn winst is volgens mij te halen in de verwarming voor de vloer. Als ik dan 300l doe hou ik niets over voor de vloer omdat dan bijna alles naar de SWW gaat. Dan zou een 600l toch beter zijn icm de spiralen? En een WP als back up?
Weet je hoeveel vermogen je nodig hebt bij -10? Dat is belangrijk om te weten om de juiste dimensies te vinden. Een warmtebalans berekening helpt hierbij. Het is wel veel werk om die op te stellen.Bensherman schreef op zondag 13 maart 2022 @ 21:14:
@BarryH ik zie de SWW als extra zeg maar, mijn winst is volgens mij te halen in de verwarming voor de vloer. Als ik dan 300l doe hou ik niets over voor de vloer omdat dan bijna alles naar de SWW gaat. Dan zou een 600l toch beter zijn icm de spiralen? En een WP als back up?
Daarnaast goed kijken of je wp ook bij -10 nog iets doet. Een doorstroom verwarmer is ook een oplossing.
@Bartolomus ik heb onderstaande berekening gekregen. Dan ik daar iets uit opmaken?
:strip_exif()/f/image/0jrUTZmlWqvq2sVd1MdEl1QH.jpg?f=fotoalbum_large)
@Bensherman
Mijn ervaring is dat zodra de collector het water op ca. 30-35 graden heeft de VVW het opsoupeerd. Dat is heel gunstig, want daardoor zakt je boilertemperatuur (in het midden en daaronder) en kan je collector weer warmte oogsten.
600 liter boiler lijkt me prima. Wellicht de posts van @Solar Masters in dit topic, en @Helhond goed lezen voor de juiste dimensionering (ik zou denken zoveel mogelijk heatpipes van het goede merk, gelimiteerd door het voorkomen van problemen in de zomer bij alleen SWW gebruik.
Mijn ervaring is dat zodra de collector het water op ca. 30-35 graden heeft de VVW het opsoupeerd. Dat is heel gunstig, want daardoor zakt je boilertemperatuur (in het midden en daaronder) en kan je collector weer warmte oogsten.
600 liter boiler lijkt me prima. Wellicht de posts van @Solar Masters in dit topic, en @Helhond goed lezen voor de juiste dimensionering (ik zou denken zoveel mogelijk heatpipes van het goede merk, gelimiteerd door het voorkomen van problemen in de zomer bij alleen SWW gebruik.
Ik heb hier een 800 liter hygiene boiler staan met 10m2 (onder 43 graden hoek) hrsolar vlakke plaat collectoren. Mijn huis is een stuk nieuwer, 2015, en de verwarming staat hier uit van ruwweg maart tot eind oktober.Bensherman schreef op zondag 13 maart 2022 @ 15:01:
Hallo allemaal, ik ben bezig om mijn woning te verduurzamen. Ik krijg echter bij verschillende ‘experts/verkopers’ totaal verschillende producten aangeboden.
Je haalt nogal wat eenheden door elkaar. Je hebt afname van SWW (douchewater etc) en opwarming van je vloerverwarming, althans er staat iets van 90/70 bij die berekening die liet zien, dus wellicht zelfs radiatoren.
Een vloerverwarming heeft een bepaald oppervlakte en een bepaalde inhoud, bij mij bijvoorbeeld ligt er 2300 meter vloerverwarming met een inhoud van 320 liter.
Qua boilers heb je eigenlijk 2 types: hygieneboiler en sww boiler. Het verschil tussen beide is dat bij hygieneboiler het water uit het vat niet ververst wordt, het is doodwater en wordt verwarmd door spiralen er door heen. SWW water loopt dus ook door een spiraal, Vloerverwarming kan je rechtstreeks uit het vat tappen, het is immers doodwater. Een sww boiler wordt continue aangevuld met water als je SWW aftapt. De spiralen lopen hier ook doorheen, maar sww komt er rechtstreeks uit.
Qua opbrengsten moet je in de winter niet rijk rekenen. Er is bijvoorbeeld door @WoudseHoeve wel eens iets overgeschreven, die heeft een zwaar overgedimensioneerde installatie en ik zie dat zelf ook. Op een hele zonnige dag in december kan ik mijn boiler misschien 10 graden warmer krijgen, maar dat stelt niet zoveel voor de vloerverwarming, die heeft gewoon te veel volume. Het helpt maar slechts weinig. De winst zit hem dan vooral in maart/april en oktober. De afgelopen 2 weken is mijn boiler elke dag opgewarmd tot circa 55 graden, maar de verwarming is niet aangeweest, dus alleen winst voor het SWW gedeelte.
Je moet dus vooral nagaan wat er bij jou gebeurd, wanneer verwarm je, hoeveel sww water verbruik je etc, voordat je een juiste keuze kan maken. En die keuze kan voor iedereen dus weer anders zijn.....
Nee hier haal je dat niet uit.Bensherman schreef op zondag 13 maart 2022 @ 21:58:
@Bartolomus ik heb onderstaande berekening gekregen. Dan ik daar iets uit opmaken?[Afbeelding]
Er zwerft op internet ergens een excel file rond die je hiervoor goed kan gebruiken maar is veel werk en je moet je er goed in verdiepen. Even zoeken op waaienberg berekening
Dat is het type dat ze nu ook verkopen. Geloof mij.... dit soort systemen krijg je alleen goed werkend met een vulstation. En er zit een verschil tussen hij pompt rond of hij werkt goedDapdodo schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 23:10:
[...]
Hier in de fotos staat wel ATAG, maar volgens mij zijn het gewoon rebranded HRSOLAR. Want de oude regeling op 120L vat was met zelfde regelaar als in deze link https://www.hrsolar.nl/zo...apwater-ella-nero-2-120m/. Bij de oude boiler zat de spiraal compleet verkeerd, tussen 25% en 75% hoogte. Die kon op een mindere dag, een gelaagd half vat vol met 50C in bovenste helft, vernaggelen naar een heel vat van 30C zodat je alsnog de CV erop moest gooien. Terwijl normaal 60L van 50C genoeg is om te douchen bij ons. Heb zelf 2x 2,5m2 horizontaal.
Nieuwe regeling is overigens een SM-1 van Viessmann. Vooral mijn nieuwe boiler HRSOLAR All senz 200L, werkt stukken beter met die regeling., rond ook mooi af als vat bijna vol is en laat de collector niet boven de 120C komen. Alleen die kWh meting daarvan klopt volgens mij niet, maar daar ben ik nog data voor aan het verzamelen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ging het niet over een vat waar je via een hygiënespiraal (veelal zonder naverwarming) op wil douchen, i.p.v. een of twee 'boilers' met SWW? De warmteoverdracht naar zo'n spiraal is beter op een 600 liter vat en in dat onderste deel kan het koude water sowieso al wat voorverwarmen. Tevens is één vat van 600 liter makkelijker goed te isoleren dan twee van 300. Minder warmteverlies dus.Bensherman schreef op maandag 14 maart 2022 @ 12:43:
@jerh @BarryH kan ik dan niet beter 2 boilers van elk 300l doen? Of maakt dat niet uit tov een 600l met 2 spiralen?
Daar staat tegenover dat twee losse vaten een perfecte scheiding tussen die twee "lagen" oplevert en dat je het WP-buffervat dan evt. ook tijdens koelbedrijf kunt gebruiken (al heeft dat laatste doorgaans beperkt nut).
De WP heeft daarnaast nog een kleinere buffer zodat deze naar de VVW kan
Hoi allemaal,
Het is momenteel vrij moeilijk om advies te krijgen omdat alle adviseurs zoals ze zelf zeggen bommetje vol zitten. Daarom wend ik me tot jullie zonneboilerexperts (-:
Toen wij ons vrijstaande huis kochten was er al een zonneboiler met zonnecollectoren aanwezig. Deze is gecombineerd met een Nefit verwarmingsketel. Verbruik 2000 m2 gas per jaar. Daarnaast hebben wij op de begane grond vloerverwarming met bijverwarmingsradiatoren. De 20 zonnepanelen op het dak + zonnecollectoren liggen op de oostkant. Nog een terugdraaiende meter aanwezig.
Nu zitten wij te denken over de aanschaf van een warmtepomp. Het huis is echter uit 1998 en volgens de toenmalige standaarden geïsoleerd, wat een beetje op het randje zit om all electric te gaan.
Wij hebben al een keer een offerte aangevraagd voor een water-waterwarmtepomp met grondboringen (is hier nl. mogelijk en wordt ook bij nieuwe huizen toegepast) maar toen niet doorgezet. Heb me weer opnieuw georiënteerd, en zie dat er ook pvt-panelen bestaan waarbij de warmtepomp onder de panelen zit (op zich is er nog ruimte voor meer panelen aan de westzijde).
Hebben jullie ideeen over de configuratie? Ik heb op dit forum gelezen dat het mogelijk is het gebrek aan warm water (SWW) in de winter te vervangen door een elektrische doorstromer te plaatsen achter de zonneboiler. Maar wat voor warmtepomp hoort daar dan bij die vloerverwarming moet verzorgen? Kom je dan uit bij de Lucht-lucht warmtepomp, of is een water-waterwarmtepomp ook mogelijk?
Alvast excuses als ik in dit topic in herhaling val met deze vraag, ik heb nog niet alles gelezen. Ik begrijp helaas ook nog niet alles precies, wat hier geschreven wordt. maar hoop hier wat op te steken, zodat ik bij de installateur beter kan aangeven wat ik wil,
Groetjes,
Zonnetjeinhuis
Het is momenteel vrij moeilijk om advies te krijgen omdat alle adviseurs zoals ze zelf zeggen bommetje vol zitten. Daarom wend ik me tot jullie zonneboilerexperts (-:
Toen wij ons vrijstaande huis kochten was er al een zonneboiler met zonnecollectoren aanwezig. Deze is gecombineerd met een Nefit verwarmingsketel. Verbruik 2000 m2 gas per jaar. Daarnaast hebben wij op de begane grond vloerverwarming met bijverwarmingsradiatoren. De 20 zonnepanelen op het dak + zonnecollectoren liggen op de oostkant. Nog een terugdraaiende meter aanwezig.
Nu zitten wij te denken over de aanschaf van een warmtepomp. Het huis is echter uit 1998 en volgens de toenmalige standaarden geïsoleerd, wat een beetje op het randje zit om all electric te gaan.
Wij hebben al een keer een offerte aangevraagd voor een water-waterwarmtepomp met grondboringen (is hier nl. mogelijk en wordt ook bij nieuwe huizen toegepast) maar toen niet doorgezet. Heb me weer opnieuw georiënteerd, en zie dat er ook pvt-panelen bestaan waarbij de warmtepomp onder de panelen zit (op zich is er nog ruimte voor meer panelen aan de westzijde).
Hebben jullie ideeen over de configuratie? Ik heb op dit forum gelezen dat het mogelijk is het gebrek aan warm water (SWW) in de winter te vervangen door een elektrische doorstromer te plaatsen achter de zonneboiler. Maar wat voor warmtepomp hoort daar dan bij die vloerverwarming moet verzorgen? Kom je dan uit bij de Lucht-lucht warmtepomp, of is een water-waterwarmtepomp ook mogelijk?
Alvast excuses als ik in dit topic in herhaling val met deze vraag, ik heb nog niet alles gelezen. Ik begrijp helaas ook nog niet alles precies, wat hier geschreven wordt. maar hoop hier wat op te steken, zodat ik bij de installateur beter kan aangeven wat ik wil,
Groetjes,
Zonnetjeinhuis
Wat je je moet afvragen is of je het collectorveld ook niet moet opdelenBensherman schreef op maandag 14 maart 2022 @ 12:43:
@jerh @BarryH kan ik dan niet beter 2 boilers van elk 300l doen? Of maakt dat niet uit tov een 600l met 2 spiralen?
Ik zag ergens 1x300l voor de ZB en daarnaast een 300l die het (voor) verwamde water naar de WP stuurt. De WP heeft daarnaast nog een kleinere buffer zodat deze naar de VVW kan
[Afbeelding]
Het vermogen voor 600L aansluiten op een wisselaar van een 300L boiler zorg voor een slecht rendement van de collector. Dit omdat de wisselaar is een 300L boiler uitgelegd is op het vermogen dat nodig is voor 300L en niet dat van 600L. En dan idd nog de opmerking van Gwaihir.... Meer oppervlakte is meer verlies! Extra leidingen tussen de vaten is ook meer verlies!
Dus hogere aanschafkosten, meer installatiewerk en materiaal, grotere verliezen, slechter rendement van de collectoren.....
1 Buffervat is altijd beter dan 2!
Inderdaad niet erg strak on topic, maar ja.. in welk topic zou zo'n vraag dat wel zijn?Zonnetjeinhuis schreef op maandag 14 maart 2022 @ 13:39:
PVT als bron moet je meer zien als stille buiten-unit voor wat anders een L/W systeem zou zijn. Qua zowel rendement als kosten zit je nl. dichter daarbij dan bij een W/W met grondbron.
Dat kan beide.Hebben jullie ideeen over de configuratie? Ik heb op dit forum gelezen dat het mogelijk is het gebrek aan warm water (SWW) in de winter te vervangen door een elektrische doorstromer te plaatsen achter de zonneboiler. Maar wat voor warmtepomp hoort daar dan bij die vloerverwarming moet verzorgen? Kom je dan uit bij de Lucht-lucht warmtepomp, of is een water-waterwarmtepomp ook mogelijk?
Heb wel de indruk dat er best een stuk vaste kosten in zo'n grondboring zit. Mede daarom minder interessant voor een klein verbruik. Maar 2000 m3 gas vind ik nog best wel de moeite..
@Solar Masters maar als ik een 600l kies met 2 wisselaars ipv 2x300l dan hoef ik mijn collectorveld toch niet op te delen?
Als ik het goed lees:Zonnetjeinhuis schreef op maandag 14 maart 2022 @ 13:39:
Hoi allemaal,
Groetjes,
Zonnetjeinhuis
Je hebt een zonneboiler
Je hebt pv panelen
Je hebt cv op gas met verbruik van 2000M3 naast bovenstaande?
En nu wil je er nog extra een warmtepomp bij.
Geld speelt geen rol want je denkt al over een grondboring en ik neem aan dat je hiervan kosten reeds weet.
Volgens mij is het beste advies toch een adviseur in de arm te nemen die onafhankelijk is.
Ps mijn huis uit 1974 is vorig jaar na aankoop direct van het gas afgehaald. En verwarm nu met zonneboiler en pelletkachel, dat gaat allemaal. Er is na 1974 niet extra bij geïsoleerd.
Kun je aangeven wat je nu precies hebt staan en ook wat je in je huis hebt zitten? Bv hoeveel vloerverwarming groepen etc. Eventueel met wat praktische zaken als hoe de ketel nu is ingesteld en of je deze reeds hebt afgesteld?
????Gwaihir schreef op maandag 14 maart 2022 @ 14:10:
[...]
PVT als bron moet je meer zien als stille buiten-unit voor wat anders een L/W systeem zou zijn. Qua zowel rendement als kosten zit je nl. dichter daarbij dan bij een W/W met grondbron.
Beste rendement heeft een WW met een gezonde bron, op de tweede plaats de L/W WP zeker met het klimaat dat we in Nederland hebben.
PVT heeft het slechte rendement en is enkel op de markt omdat het verkocht word als oplossing voor het lawaai dat een L/W WP (kan) maken. Vind zelf dat dat erg aan type en merk ligt er zijn ook goede.
Heeft iemand zich ooit afgevraagd waarom bij systemen met PVT/Triple Solar en nooit een COP vermeld staat
Als dat zo goed was zouden ze het wel vermelden.....
Nee dan niet!Bensherman schreef op maandag 14 maart 2022 @ 14:15:
@Solar Masters maar als ik een 600l kies met 2 wisselaars ipv 2x300l dan hoef ik mijn collectorveld toch niet op te delen?
Waar is dat op gebaseerd?Bensherman schreef op zondag 13 maart 2022 @ 15:01:
Mijn eigen idee was om 48 cpc collectoren te kopen icm een 800l vat.
Hoeveel daarvan is de begaandegrond?Bensherman schreef op zondag 13 maart 2022 @ 15:01:
Ik heb vloerverwarming en een woning uit 2005 met 155m2.
Zou eerst een knap zonneboiler systeem neerzetten en niet teveel richten op stroom! Niemand weet waar dat naartoe gaat en de zonneboiler weet je precies wat het gaat doen en de aankomende jaren gaat opleveren. PV panelen kun nu erg snel over zijn! Zomer en winter stroomtarieven zijn onderweg!Bensherman schreef op zondag 13 maart 2022 @ 15:01:
Met de 21 pv panelen houdt ik nog wat stroom over zodat ik een all electric WP erbij wil doen. Er is mij een Wp aangeraden, wpb, zonneboilers en nog meer panelen.
Weet niet waar je die informatie weg haalt maar ook zoon rekentool zoals Eneco is niet bruikbaar als je er niet alles in kunt voeren!Bensherman schreef op zondag 13 maart 2022 @ 15:01:
Hoeveel m2 vloerverwarming ligt er op de begaande grond?
Wat voor verdeler? (met of zonder pomp?)
Wat voor aanvoer temperatuur heb je nodig en worde deze bvb weersafhankelijk geregeld?
Hellinghoek en richting van de collectoren?
Leiding lengte?
Opvoerhoogte?
Tapwater verbruik?
Aantalpersonen?
Wel of geen Stortdouche?
Na verwarning CV
Na verwarming tapwater?
Er speelt erg veel mee, maar met 48 buizen op 800 liter ga je niet veel bereiken en op een 600 ook niet. Denk ook dat je een dure installatie bouwt op die manier en veel subsidie misloopt.
Euro per KWh! Daar gaat het om.....
Vanwaar? Ik zeg hetzelfde als jij..
En ja, in het W/W WP topic is dit ook langs gekomen, incl. data over COP en links naar infofilmpjes. En ik moet zeggen: die waren daar best heel eerlijk over: je doet dit om zonder boring toch stilte te hebben. En dat is toch ook best legitiem? Rendement was gewoon goed vergelijkbaar met L/W.
[ Voor 5% gewijzigd door Gwaihir op 14-03-2022 16:46 ]
Solar Masters schreef op maandag 14 maart 2022 @ 16:27:
[...]
Waar is dat op gebaseerd?
Op een berekening van een zogenaamde expert..
[...]
Hoeveel daarvan is de begaandegrond?
45m2
[...]
Zou eerst een knap zonneboiler systeem neerzetten en niet teveel richten op stroom! Niemand weet waar dat naartoe gaat en de zonneboiler weet je precies wat het gaat doen en de aankomende jaren gaat opleveren. PV panelen kun nu erg snel over zijn! Zomer en winter stroomtarieven zijn onderweg!
[...]
Weet niet waar je die informatie weg haalt maar ook zoon rekentool zoals Eneco is niet bruikbaar als je er niet alles in kunt voeren!
Hoeveel m2 vloerverwarming ligt er op de begaande grond? 45m2
Wat voor verdeler? (met of zonder pomp?)
Wat voor aanvoer temperatuur heb je nodig en worde deze bvb weersafhankelijk geregeld? Ik heb de invoer van de cv nu op 50graden staan.
Hellinghoek en richting van de collectoren? Deze kan ik kiezen, van oost, zuid en west en alles ertussenin.
Leiding lengte? 2m is haalbaar, of iets langer als het moet maximaal 5 meter.
Opvoerhoogte? Geen idee? Cv staat boven
Tapwater verbruik? 214m3 per jaar
Aantalpersonen? 4
Wel of geen Stortdouche? Gewone douche en bad
Na verwarning CV
Na verwarming tapwater?
Er speelt erg veel mee, maar met 48 buizen op 800 liter ga je niet veel bereiken en op een 600 ook niet. Denk ook dat je een dure installatie bouwt op die manier en veel subsidie misloopt.
Euro per KWh! Daar gaat het om.....
Wat zou een ideale verhouding zijn adviseer jij?
Ik heb sinds vorig jaar september een zonneboiler op het dak en ben hier heel tevreden over. Het systeem is door Rivusol geleverd en bestaat uit 2 x 25 heatpipes en een 200 liter boilervat. Eigenlijk wilde ik 300 liter maar dat paste helaas net niet op de vliering van ons bijgebouw. Ons huis is uit 1928 en dus bood zonnewarmte uitkomst om gas te besparen ipv warmtepompen. De collector ligt op het dak van ons bijgebouw op een hoek van 53°, gericht op het zuidzuidoosten. Het bijgebouw komt helaas wel in de schaduw van het huis te liggen na half drie in de middag (begin maart). Hierdoor kan ik niet optimaal van het daglicht gebruik maken, maar dat hoeft eigenlijk niet eens. Deze zonneboiler draait als een lier!
De afgelopen dagen verliepen zonovergoten en dat heb ik gemerkt. Het systeem heeft uitlezing via de wifi en dus zie ik precies hoeveel warmte er geproduceerd wordt. Het vat kwam de afgelopen dagen steevast op 80 graden uit, en dus is de douche heerlijk warm en zo goed als gratis. Vandaag was er iets minder zon en lees ik 60 graden af, maar dat was al na de douchebeurt van mijn vrouw. We hebben een huishouden met twee volwassenen en een kleintje, en dus is 200 liter genoeg voor ons. Meestal is het vat ruim voldoende voor 3 tot 4 douchebeurten en warm tapwater wanneer hij volledig opgewarmd is. Omdat de installatie pas in september in gebruik is genomen heb ik dus nog niet veel zonnewarmte opgewekt. Maar met het zomerhalfjaar voor de deur wordt dat straks goedgemaakt en dus verwacht ik eigenlijk nauwelijks nog gas nodig te hebben, temeer omdat we gasloos koken.
Al met al dus zeer tevreden met onze zonneboiler van Rivusol! Sinds de installatie nul problemen met de installatie, niet in de laatste plaats dankzij de kunde van hun installateur. Hieronder de schematische weergave van ons systeem.
De afgelopen dagen verliepen zonovergoten en dat heb ik gemerkt. Het systeem heeft uitlezing via de wifi en dus zie ik precies hoeveel warmte er geproduceerd wordt. Het vat kwam de afgelopen dagen steevast op 80 graden uit, en dus is de douche heerlijk warm en zo goed als gratis. Vandaag was er iets minder zon en lees ik 60 graden af, maar dat was al na de douchebeurt van mijn vrouw. We hebben een huishouden met twee volwassenen en een kleintje, en dus is 200 liter genoeg voor ons. Meestal is het vat ruim voldoende voor 3 tot 4 douchebeurten en warm tapwater wanneer hij volledig opgewarmd is. Omdat de installatie pas in september in gebruik is genomen heb ik dus nog niet veel zonnewarmte opgewekt. Maar met het zomerhalfjaar voor de deur wordt dat straks goedgemaakt en dus verwacht ik eigenlijk nauwelijks nog gas nodig te hebben, temeer omdat we gasloos koken.
Al met al dus zeer tevreden met onze zonneboiler van Rivusol! Sinds de installatie nul problemen met de installatie, niet in de laatste plaats dankzij de kunde van hun installateur. Hieronder de schematische weergave van ons systeem.
:strip_exif()/f/image/i4VkvxBYENWfhsmy8TH39ME9.jpg?f=fotoalbum_large)
Benedenverdieping 65 m2 vloerverwarming in vier groepen.Bartolomus schreef op maandag 14 maart 2022 @ 14:34:
[...]
Als ik het goed lees:
Je hebt een zonneboiler
Je hebt pv panelen
Je hebt cv op gas met verbruik van 2000M3 naast bovenstaande?
En nu wil je er nog extra een warmtepomp bij.
Geld speelt geen rol want je denkt al over een grondboring en ik neem aan dat je hiervan kosten reeds weet.
Volgens mij is het beste advies toch een adviseur in de arm te nemen die onafhankelijk is.
Ps mijn huis uit 1974 is vorig jaar na aankoop direct van het gas afgehaald. En verwarm nu met zonneboiler en pelletkachel, dat gaat allemaal. Er is na 1974 niet extra bij geïsoleerd.
Kun je aangeven wat je nu precies hebt staan en ook wat je in je huis hebt zitten? Bv hoeveel vloerverwarming groepen etc. Eventueel met wat praktische zaken als hoe de ketel nu is ingesteld en of je deze reeds hebt afgesteld?
Met betrekking tot de instelling van de ketel moet je me even helpen, want ik weet niet precies wat ik hier op moet antwoorden. Gaat het om de temperatuurinstelling? Het is een Nefit Topline dat weet ik. Oorspronkelijk was de ketel aangesloten op een temperatuursensor buiten, maar dat verbruikte veel te veel energie en heb ik veranderd en hij is nu aangesloten op de thermostaat binnen.
@Many Geen ondersteuning van verwarming?
@BarryH Dat klopt, ik heb vloerverwarming beneden en radiatoren boven. Het is niet effectief om de zonnewarmte hiervoor in te zetten, het vat is hiervoor te klein en er is te weinig zon om deze in de winter dan weer aan te vullen. Sowieso is er bijna geen opbrengst aan zonnewarmte in december, pas in januari doet het systeem weer wat. Half februari kwam het vat weer boven de 60 graden na twee zonnige ochtenden. Overigens is het huis verder wel volledig geïsoleerd en de vloerverwarming ligt in een fermacell/pvc vloer.
[ Voor 81% gewijzigd door Many op 14-03-2022 22:42 ]
@Many Ik bedoel: gebruik je de zonneboiler ook voor het verwarmen van het huis.
Ketel niet getuned neem ik aan. In mijn vorig huis een nefit ecomline getweaked. Via ander draadje hier op het forum. 30% gas besparing zonder comfort verlies.Zonnetjeinhuis schreef op maandag 14 maart 2022 @ 21:25:
[...]
Benedenverdieping 65 m2 vloerverwarming in vier groepen.
Met betrekking tot de instelling van de ketel moet je me even helpen, want ik weet niet precies wat ik hier op moet antwoorden. Gaat het om de temperatuurinstelling? Het is een Nefit Topline dat weet ik. Oorspronkelijk was de ketel aangesloten op een temperatuursensor buiten, maar dat verbruikte veel te veel energie en heb ik veranderd en hij is nu aangesloten op de thermostaat binnen.
Beste tweakers,
Wij willen een zonneboiler systeem gaan plaatsen en hiermee voornamelijk het tapwater verwarmen, maar ook het cv water voorverwarmen. Ik heb een boiler van 400L op het oog i.c.m. 2x 18v vacuümbuis collectoren, dit zou enigszins overbemeten zijn, maar omdat ik dus ook de cv wil voorverwarmen, kan ik de warmte wel kwijt. De boiler heeft 2 spiralen, de onderste voor aansluiting op de warmtewisselaar van de collectoren en de bovenste wil ik gebruiken voor de cv. Nu is mijn vraag, hoe kan ik die het beste aansluiten? In mijn ogen zijn er de volgende opties:
De spiraal gaat in serie met de aanvoer/retour van de ketel, dit houdt wel in dat de boiler ook als een radiator gaat fungeren en het water gaat opwarmen. Dit is de makkelijkste manier van aansluiten, maar hoe is het rendement? Ik ga met 55 graden de radiatoren in en verwacht dat de collectoren zo'n 30 graden afgeven in de winter(is dit reëel?) Als hij dan het water rondpompt, is het cv water al gauw het vat ook aan het opwarmen. Deze warmte ga ik natuurlijk weer in mijn tapwater gebruiken, is dat dan tegen elkaar weg te strepen? De ketel draait nu op zo'n 9KW tijdens cv bedrijf, maar warmwater bedrijf is 17KW. Krijgt hij het dan überhaupt nog wel warm, of moet ik dan het vermogen gaan opschroeven en ben ik dus mijn rendement kwijt?
Andere optie is om een 3wegklep/mengventiel (thermostatisch gestuurd?) tussen de spiraal en de aanvoer/retourleiding te maken die het water uit de spiraal bij mengt tot het water uit de boiler onder een bepaalde temperatuur komt.
Ook zit ik te twijfelen of het verstandig is om de spiraal tussen de aanvoer of de retour te plaatsen. Ik heb een Intergas HRE en weet niet of hij in storing gaat als de retour temperatuur te hoog is.
Graag hoor ik jullie expertise en of misschien iemand het systeem al eens op deze wijze heeft toegepast!
Wij willen een zonneboiler systeem gaan plaatsen en hiermee voornamelijk het tapwater verwarmen, maar ook het cv water voorverwarmen. Ik heb een boiler van 400L op het oog i.c.m. 2x 18v vacuümbuis collectoren, dit zou enigszins overbemeten zijn, maar omdat ik dus ook de cv wil voorverwarmen, kan ik de warmte wel kwijt. De boiler heeft 2 spiralen, de onderste voor aansluiting op de warmtewisselaar van de collectoren en de bovenste wil ik gebruiken voor de cv. Nu is mijn vraag, hoe kan ik die het beste aansluiten? In mijn ogen zijn er de volgende opties:
De spiraal gaat in serie met de aanvoer/retour van de ketel, dit houdt wel in dat de boiler ook als een radiator gaat fungeren en het water gaat opwarmen. Dit is de makkelijkste manier van aansluiten, maar hoe is het rendement? Ik ga met 55 graden de radiatoren in en verwacht dat de collectoren zo'n 30 graden afgeven in de winter(is dit reëel?) Als hij dan het water rondpompt, is het cv water al gauw het vat ook aan het opwarmen. Deze warmte ga ik natuurlijk weer in mijn tapwater gebruiken, is dat dan tegen elkaar weg te strepen? De ketel draait nu op zo'n 9KW tijdens cv bedrijf, maar warmwater bedrijf is 17KW. Krijgt hij het dan überhaupt nog wel warm, of moet ik dan het vermogen gaan opschroeven en ben ik dus mijn rendement kwijt?
Andere optie is om een 3wegklep/mengventiel (thermostatisch gestuurd?) tussen de spiraal en de aanvoer/retourleiding te maken die het water uit de spiraal bij mengt tot het water uit de boiler onder een bepaalde temperatuur komt.
Ook zit ik te twijfelen of het verstandig is om de spiraal tussen de aanvoer of de retour te plaatsen. Ik heb een Intergas HRE en weet niet of hij in storing gaat als de retour temperatuur te hoog is.
Graag hoor ik jullie expertise en of misschien iemand het systeem al eens op deze wijze heeft toegepast!
Waar vindt ik dat?Bartolomus schreef op maandag 14 maart 2022 @ 22:50:
[...]
Ketel niet getuned neem ik aan. In mijn vorig huis een nefit ecomline getweaked. Via ander draadje hier op het forum. 30% gas besparing zonder comfort verlies.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
@MrOi ik heb 56 heatpipes op 400liter (oost - 25 graden dakhelling). 36 heatpipes veel????
Ik heb een vraagje.
Op hoeveel druk moet een heatpipe systeem staan? Ik heb een expansievat met een voordruk van 2.5 bar. En de heatpipes liggen 3 meter hoger dan het expansievat.
Dus op hoeveel bar moet ik het systeem vullen?
Alvast bedankt.
Op hoeveel druk moet een heatpipe systeem staan? Ik heb een expansievat met een voordruk van 2.5 bar. En de heatpipes liggen 3 meter hoger dan het expansievat.
Dus op hoeveel bar moet ik het systeem vullen?
Alvast bedankt.
@BarryH Dat is goed om te vermelden inderdaad, bij mij komen ze strak op zuid te liggen, de helling moet ik nog berekenen. Heb jij de heatpipes ergens op berekent? Ik koop een compleet pakket namelijk, weet niet wat de berekening daarachter is.
Die ken ik.
Maar het ging mij heel specifiek om het tweaken van de ecomline.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Nou er is wel vorig jaar een installateur geweest die naar de instelling van onze radiatoren gekeken heeft, hoe ver de radiatoren open moesten voor de effectiviteit. En om ervoor te zorgen dat mijn man boven in zijn studeerkamer ook nog wat warmte uit de radiator kreeg als woonkamer is opgewarmd. Maar zover ik weet is de cv ketel zelf niet getuned.Bartolomus schreef op maandag 14 maart 2022 @ 22:50:
[...]
Ketel niet getuned neem ik aan. In mijn vorig huis een nefit ecomline getweaked. Via ander draadje hier op het forum. 30% gas besparing zonder comfort verlies.
Bijkomend probleem is dat wij niet precies weten welke groep bij welke aanvoerbuis hoort. Daarvoor moet er eigenlijk nog een oom met een infraroodcamera langskomen. Om dat te bepalen.
Maar de ketel is dus niet getuned (ik lees net op dat aparte topic wat je allemaal kunt doen om je ketel optimaal te laten werken pfoe, dat is een hobby op zich
Maar PVT-panelen zijn dus niet aan te raden begrijp ik? Ik had de website van Triple Solar bekeken, en vond het wel aantrekkelijk (inderdaad dat ze geen lawaai maken) en dat er geen grote boringen voor gedaan hoefden te worden en dat je dan gelijk ook nog wat extra zonnestroom opwekt.Solar Masters schreef op maandag 14 maart 2022 @ 14:44:
[...]
????
Beste rendement heeft een WW met een gezonde bron, op de tweede plaats de L/W WP zeker met het klimaat dat we in Nederland hebben.
PVT heeft het slechte rendement en is enkel op de markt omdat het verkocht word als oplossing voor het lawaai dat een L/W WP (kan) maken. Vind zelf dat dat erg aan type en merk ligt er zijn ook goede.
Heeft iemand zich ooit afgevraagd waarom bij systemen met PVT/Triple Solar en nooit een COP vermeld staat![]()
Als dat zo goed was zouden ze het wel vermelden.....
De voorgespiegelde prijs was nogal vergelijkbaar met die van de grondboring+pomp, dus daar zat het verschil niet in.
Handleiding downloaden en dan cv tuning volgen bespaar je echt veel.Seafarer schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 20:14:
[...]
Die ken ik.![]()
Maar het ging mij heel specifiek om het tweaken van de ecomline.
Inmiddels draait mijn systeem bijna 4,5 jaar probleemloos.
Toch had ik met opstarten van de pomp dat je soms (lucht)belletjes hoorde, daarvoor heb ik al ruim een jaar geleden een micro-ontluchter voor solar toepassing aangeschaft van Spirotech.
De oude ontluchter met handmatige klep werkt gewoon net niet lekker.
Het los halen van de oude ontluchter ging redelijk vlot, en ik hoefde alleen een bocht extra toe te passen.
Heb even snel een foto geschoten, moet nog even weer de isolatie goed (beter) inpakken).
Ik twijfel of ik de speciale isolatie voor de ontluchter aanschaf.

Inmiddels heb ik de logging ook weer aan de praat.
Ik ben over gestapt van Domoticz naar Home Assystant na de zoveelste crash.
Het dashboard ben ik nog aan het configuren, binnenkort zal ik wel weer eens wat grafiekjes delen.
Mocht er nog mensen nog vragen hebben over mijn systeem stel ze gerust.
[ Voor 11% gewijzigd door Helhond op 17-03-2022 08:44 ]
ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020
Wat voor een aansturing gebruik je? Bij mij draait een Resol Deltasol MX met een KM2 die de data online beschikbaar maakt. Ik heb gezocht naar integratie met HA, maar niks (bruikbaars) kunnen vinden.Helhond schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 08:31:
[...]
Inmiddels heb ik de logging ook weer aan de praat.
Ik ben over gestapt van Domoticz naar Home Assystant na de zoveelste crash.
Het dashboard ben ik nog aan het configuren, binnenkort zal ik wel weer eens wat grafiekjes delen.
Ja maar het COP niet.Zonnetjeinhuis schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 21:08:
[...]
Maar PVT-panelen zijn dus niet aan te raden begrijp ik? Ik had de website van Triple Solar bekeken, en vond het wel aantrekkelijk (inderdaad dat ze geen lawaai maken) en dat er geen grote boringen voor gedaan hoefden te worden en dat je dan gelijk ook nog wat extra zonnestroom opwekt.
De voorgespiegelde prijs was nogal vergelijkbaar met die van de grondboring+pomp, dus daar zat het verschil niet in.
Het stroomverbruik is met PVT ruim 2x zo hoog als dat met een systeem met een goede bron. Als je dat al haalt. Net wat je er op aansluit. Wij hebben een test gedaan omdat wij het niet vertrouwde. Samen met het TNO hebben we 26 PVT panelen gemeten en kregen er geen 1500W vanaf. Dat verklaart ook waarom er van die hele lichte warmtepompjes bij verkocht worden.
Er gaat geen geforceerde lucht over de panelen en in de tijd dat je echt warmte gaat vragen van de warmtepomp trek je het kleine volume in de PVT panelen direct onder 0. Als je kijkt naar de gemiddelde buitentemperatuur in Nederland (zeker aan de kust regio's) dan haal je in Nederland bijna net zoon goed rendement met een LW WP als met een WW. Oost Nederland zal dit verschil wel iets groter zijn.
Als je met zon een beter rendement wilt hebben met je WP plaats dan een zonneboiler met verwarmingsondersteuning en regenereer een gesloten bron.
Denk toch dat we oplossingen moeten zoeken die minder met stroom te maken hebben in Nederland!
Denk dat we deze moeten PINnen.@Helhond @kmf @WoudseHoeveSolar Masters schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 09:40:
[...]
Ja maar het COP niet.
Het stroomverbruik is met PVT ruim 2x zo hoog als dat met een systeem met een goede bron. Als je dat al haalt. Net wat je er op aansluit. Wij hebben een test gedaan omdat wij het niet vertrouwde. Samen met het TNO hebben we 26 PVT panelen gemeten en kregen er geen 1500W vanaf. Dat verklaart ook waarom er van die hele lichte warmtepompjes bij verkocht worden.
Er gaat geen geforceerde lucht over de panelen en in de tijd dat je echt warmte gaat vragen van de warmtepomp trek je het kleine volume in de PVT panelen direct onder 0. Als je kijkt naar de gemiddelde buitentemperatuur in Nederland (zeker aan de kust regio's) dan haal je in Nederland bijna net zoon goed rendement met een LW WP als met een WW. Oost Nederland zal dit verschil wel iets groter zijn.
Als je met zon een beter rendement wilt hebben met je WP plaats dan een zonneboiler met verwarmingsondersteuning en regenereer een gesloten bron.
Denk toch dat we oplossingen moeten zoeken die minder met stroom te maken hebben in Nederland!
Is het een idee om mensen met een resol systeem en internet module een draadje te maken om online te volgen? Als deze mensen toevallig ook flow meter en te temperatuur meters op de zonneboiler hebben staan dan kunnen we een mooi vergelijk maken. Kan natuurlijk ook voor andere systemen als er maar een energie berekening gemaakt kan worden.Hendrik85 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 09:28:
[...]
Wat voor een aansturing gebruik je? Bij mij draait een Resol Deltasol MX met een KM2 die de data online beschikbaar maakt. Ik heb gezocht naar integratie met HA, maar niks (bruikbaars) kunnen vinden.
Ik heb zelf een Rivusol multi+ voor de zonneboiler en een hc max voor de verwarming. Daarnaast komt er een multi+ voor een zwembad. Als internet heb ik de dl3. Straks ook 4 flow meters en legio temperatuurmeters om eea te volgen.
Wordt aan gewerkt, de startpost wordt geupdate.BarryH schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 09:52:
[...]
Denk dat we deze moeten PINnen.@Helhond @kmf @WoudseHoeve
[ Voor 6% gewijzigd door Helhond op 17-03-2022 17:05 ]
ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020
Ik heb een Resol SLT, die heeft al een netwerkport direct op de controller.Hendrik85 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 09:28:
[...]
Wat voor een aansturing gebruik je? Bij mij draait een Resol Deltasol MX met een KM2 die de data online beschikbaar maakt. Ik heb gezocht naar integratie met HA, maar niks (bruikbaars) kunnen vinden.
Om de zoveel seconden stuurt hij een string met alle parameters, er is genoeg over te vinden op internet.
Uiteindelijk haal ik deze string binnen en zet ik deze om naar de losse data.
Het is echter een beetje geprutst en wordt dan daarmee ook geholpen door een kameraad die thuis is in de ICT.
Op het moment van schrijven is dit de status:

Dan is 't nogal een no-brainer: grondboring!Zonnetjeinhuis schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 21:08:
Gisteren zijn bij ons de vacuümbuizen geleverd. Ik heb 2 rekken met 20 buizen per stuk. Heeft iemand een idee hoeveel ballast ik nodig heb op een plat dak?
enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk
@LinuZZ Geen idee, maar ik weet wel dat het afhankelijk is van je locatie/hoogte. Daar worden "windzones" ofzo voor omschreven
Dankjewel voor deze uitleg! Hier kan ik wat mee.Solar Masters schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 09:40:
[...]
Ja maar het COP niet.
Thanks! Dit is precies wat ik zoek! Alleen of ik er (zonder hulp) wat mee kan...Helhond schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 17:41:
[...]
Ik heb een Resol SLT, die heeft al een netwerkport direct op de controller.
Om de zoveel seconden stuurt hij een string met alle parameters, er is genoeg over te vinden op internet.
Uiteindelijk haal ik deze string binnen en zet ik deze om naar de losse data.
Het is echter een beetje geprutst en wordt dan daarmee ook geholpen door een kameraad die thuis is in de ICT.
Wellicht is dat idee van een eigen RESOL -> HA draadje van @Bartolomus geen slecht idee
Bij mij 2 rekken van 24, met elk rek 8 pootjes. Ik heb elke poot vastgeschroefd aan een stoeptegel die los (op een matje) op het dak ligt. Plat dak is bovenop begane grond, dus c.a. 3 á 3,50 meter hoog. Gaat nergens naartoeLinuZZ schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 11:06:
Gisteren zijn bij ons de vacuümbuizen geleverd. Ik heb 2 rekken met 20 buizen per stuk. Heeft iemand een idee hoeveel ballast ik nodig heb op een plat dak?
[ Voor 8% gewijzigd door Hendrik85 op 21-03-2022 11:27 ]
Wel even je windzone melden. Den Helder of Soest maakt nogal uit.
Ik vond deze ik denk zelfde insteek voor ZB.Hendrik85 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 11:25:
[...]
Bij mij 2 rekken van 24, met elk rek 8 pootjes. Ik heb elke poot vastgeschroefd aan een stoeptegel die los (op een matje) op het dak ligt. Plat dak is bovenop begane grond, dus c.a. 3 á 3,50 meter hoog. Gaat nergens naartoe
https://zonnepaneel-info.nl/nl/ballasttabellen.html
Ik dacht dat m'n gebruikersnaam voor zich zou spreken: OosterbeekBarryH schreef op maandag 21 maart 2022 @ 11:39:
Wel even je windzone melden. Den Helder of Soest maakt nogal uit.
@LinuZZ
Dit is denk ik de nuttige link:
Viessman ballast tool
(Google is your friend - or at least helpful )
Viessman ballast tool
[ Voor 16% gewijzigd door BarryH op 21-03-2022 11:58 ]
Kijk wel naar het zelfde type of oppervlakte collectoren. Buiscollectoren zijn van zich zelf al veel zwaarder dan vlakkeplaatcollectoren en de wind gaat er als je geen spiegels hebt doorheen. Veel minder ballast nodig dus dan een vlakkeplaat. Hellingshoek maakt ook een grootverschil en dan het je nog twee soorten ballastaanduiding.BarryH schreef op maandag 21 maart 2022 @ 11:57:
@LinuZZ
Viessman ballast tool
Gewicht tegen kantelen (voerafdruk is hier ook belangrijk) en de ballast tegen verschuiven. Deze moet je aanhouden.
Wij hebben de voetafdruk vorig jaar aangepast van de platdak montage naar een diepte van 2m tegen kantelen. Gemonteerd op ballastbakken waar 30x30x4.5cm tegel in passen. Achter op de collector vaar 3 a 4 hoog gestapeld en voor 2 a 3.
Vorig week 1 geplaatst in Den helder met 3x25 buizen zonder spiegels op 45 graden Z met 86 tegel totaal.
:strip_exif()/f/image/Hk7LngMLhKQyl38lbKHKomnx.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is wat ik vaak bedoel met doorontwikkelde systemen die je niet kunt kopen bij zomaar een dozen schuiver.
Gister de eerste zonnedouche weer van het jaar.
Zaterdag had ik de warmtepomp al uitgezet omdat de temperatuur een beetje doorschoot met buitentemperaturen en de hoeveelheid zonlicht. Helaas was dat iets te voorbarig en was het zondag toch erg bewolkt. Maandag als nog de warmtepomp uitgezet en daar konden we gister dan mooi allebei van douchen.
Sensor 1: Collector
Sensor 2: Buffervat 1 - Onder
Sensor 3: Buffervat 1 - Boven
Sensor 4: Buffervat 2 - Onder
Ben er nog niet achter hoe ik de sensornamen in HA kan aanpassen (mocht iemand dat weten dan hou ik mijn aanbevolen):
Zaterdag had ik de warmtepomp al uitgezet omdat de temperatuur een beetje doorschoot met buitentemperaturen en de hoeveelheid zonlicht. Helaas was dat iets te voorbarig en was het zondag toch erg bewolkt. Maandag als nog de warmtepomp uitgezet en daar konden we gister dan mooi allebei van douchen.
Ben er nog niet achter hoe ik de sensornamen in HA kan aanpassen (mocht iemand dat weten dan hou ik mijn aanbevolen):

Hier kun je die van mij volgen. Gaat best goed met een beetje zon.Helhond schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 09:54:
Gister de eerste zonnedouche weer van het jaar.![]()
[Afbeelding]
https://www.vbus.net/D5rX-7Se
Gisteren even 1000l/h gehaald met de pomp toen die overschakelde van spiraal. Mijn advies is voor iedereen met een ribbelbuis als leiding deze te vervangen voor een gladde koper buis. Uiteraard bij de dak doorvoer is een ribbelbuis wel handig daar zit bij mij ook 2 meter in. Scheelt erg veel in je doorzet.
[ Voor 15% gewijzigd door Bartolomus op 23-03-2022 10:50 ]
Nu pas?Helhond schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 09:54:
Gister de eerste zonnedouche weer van het jaar.![]()
[Afbeelding]
Alle warmte werd optimaal benut voor de LTV-verwarming, warmtepomp moduleerd vanzelf terug en gaat daarna eventueel uit. Maar op een gegeven moment moet ik de warmtepomp handmatig uitzetten zodat ook de waterpomp stopt, anders blijft deze flow genereren over de buffervatten, en wordt het dus te warm in huis, en die warmte kan ik dan volledig benutten voor SWW.
Totale verwarming en SWW systeem is nu zo ingeregeld dat alles automatisch/passief gebeurd.
Ik moet alleen op een gegeven moment de verwarming (warmtepomp) dus volledig uitschakelen wanneer het te warm wordt in het voorjaar. En in het najaar weer eens inschakelen wanneer het te veel begint af te koelen in huis. Verder kan ik naar wens de stooklijn nog wat bij stellen (met plussen of minnen).
Het plussen en minnen van de stooklijn, net als het hard uitschakelen van de warmtepomp hoop ik binnenkort weer werkende te hebben via HomeAssist, dan kan ik dit gewoon via mobiele App aansturen op afstand.
[ Voor 38% gewijzigd door Helhond op 23-03-2022 13:02 ]
Ben een systeem aan het afronden waar ik je het elektrischschema wel van wil sturen. Denk dat je daar een hoop in kan vinden van hoe dat te doen. De meeste systemen die ik bij hou haalden al regelmatig meer dan 60 graden bovenin de boiler/buffers ondanks CV ondersteuning. Maar regeltechniek en bvb onderdrukken van de naverwarming is daar idd een belangrijkeHelhond schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 12:54:
[...]
Alle warmte werd optimaal benut voor de LTV-verwarming, warmtepomp moduleerd vanzelf terug en gaat daarna eventueel uit. Maar op een gegeven moment moet ik de warmtepomp handmatig uitzetten zodat ook de waterpomp stopt, anders blijft deze flow genereren over de buffervatten, en wordt het dus te warm in huis, en die warmte kan ik dan volledig benutten voor SWW.
Totale verwarming en SWW systeem is nu zo ingeregeld dat alles automatisch/passief gebeurd.
Ik moet alleen op een gegeven moment de verwarming (warmtepomp) dus volledig uitschakelen wanneer het te warm wordt in het voorjaar. En in het najaar weer eens inschakelen wanneer het te veel begint af te koelen in huis. Verder kan ik naar wens de stooklijn nog wat bij stellen (met plussen of minnen).
Het plussen en minnen van de stooklijn, net als het hard uitschakelen van de warmtepomp hoop ik binnenkort weer werkende te hebben via HomeAssist, dan kan ik dit gewoon via mobiele App aansturen op afstand.
In die systemen is er dan gewoon meer opwekking dan vraag.
Bij mij was dat nog niet het geval mede doordat mijn collectors WZW georienteerd zijn. (Dit heeft zo zijn voor- als nadelen).
Ik wil juist alles zoveel mogelijk stand-alone houden om errors, complexiteit en fuck-ups te minimaliseren.
Bij mij was dat nog niet het geval mede doordat mijn collectors WZW georienteerd zijn. (Dit heeft zo zijn voor- als nadelen).
Ik wil juist alles zoveel mogelijk stand-alone houden om errors, complexiteit en fuck-ups te minimaliseren.
Hier ook nog wat vraag van de verwarming later in de nacht en voor in de ochtend. Leuk om te zien dat daar volledig in voorzien wordt met zonnewarmte van de voorgaande dagHelhond schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 14:49:
In die systemen is er dan gewoon meer opwekking dan vraag.
Bij mij was dat nog niet het geval
Ja hier inderdaad ook in de nacht spring pellet ketel nog even bij. Maar voor de rest loopt het lekker.Gwaihir schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 15:19:
[...]
Hier ook nog wat vraag van de verwarming later in de nacht en voor in de ochtend. Leuk om te zien dat daar volledig in voorzien wordt met zonnewarmte van de voorgaande dag.
Nou niet helemaal, afgelopen week was het redelijk gangbaar dat de warmtepomp al ergens tussen 8:00-9:00 afsloeg door overshoot van de stooklijn. De zon deed dan zijn taak en warmde de woning gedurende dag op. Daarbij hielp de zonneboiler ook mee, de warmte uit de buffers wordt door de waterpomp van de warmtepomp afgegeven aan het verwarmingssysteem. De zonneboiler zorgt er dus ook voor dat de warmtepomp uit blijft omdat er geen nieuwe "vraag" wordt gecreeerd. Vaak gaat de zon rond een uur of 16:00 - 18:30 van de collectoren af. Ergens tussen 23:00 - 4:00 sprong dan de warmtepomp weer aan omdat deze weer "vraag" kreeg.Gwaihir schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 15:19:
[...]
Hier ook nog wat vraag van de verwarming later in de nacht en voor in de ochtend. Leuk om te zien dat daar volledig in voorzien wordt met zonnewarmte van de voorgaande dag.
Afgelopen dagen is echter de bijdrage van de zon en buitentemperatuur dusdanig dat er geen warmtevraag meer is, ik wil echter niet dat er onnodig warmte in de vloer wordt gedumpt waardoor het binnen 23°C wordt. Dan gebruik ik liever die warmte om gratis mee te douchen.
Onze '72 woning is goed geisoleerd, maar niet geweldig. s'ochtends is het dan ergens tussen de 19-20°C.
Terwijl het normaal rond de 21°C wordt gehouden met de warmtepomp, dit neem ik maar voor lief, en zolang de WAF tevreden is met de ochtend temperatuur blijft de warmtepomp uit.
Door het invallend zonlicht is warmte de woonkamer al gauw in de ochtend op.

@Helhond "Helemaal" was hier ook pas letterlijk vannacht hoor. (D.w.z. dat de WP de hele nacht uit bleef.) Maar een nacht moet in het voorjaar de eerste zijn, toch?
.