Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik ben bezig met een dashboard, maar zit een beetje klem met de terminologie:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RS3Seod.png

Iemand een idee hoe ik de temperatuurstijging EN daling van de boiler kan noemen? In NL en EN? Ik heb deze maar even Temp beweging genoemd wegens gebrek aan inspiratie...

Ik weet ook niet helemaal hoe ik de boiler-boven/onderkant + collectortemp kan rangschikken...

[ Voor 13% gewijzigd door kmf op 29-04-2019 10:52 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-06 10:11
@kmf
Temp. verandering/change?
Of iets als Temp. Δ?

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 14:07
kmf schreef op maandag 29 april 2019 @ 10:51:

[Afbeelding]

Iemand een idee hoe ik de temperatuurstijging EN daling van de boiler kan noemen? In NL en EN? Ik heb deze maar even Temp beweging genoemd wegens gebrek aan inspiratie...

Ik weet ook niet helemaal hoe ik de boiler-boven/onderkant + collectortemp kan rangschikken...
Delta T is de meeste gebruikte term. Dt dan is de eenheid Kelvin en geen °C

Boiler L / H en dan de waardes erachter bijv. 25 °C / 35 °C

[ Voor 8% gewijzigd door DjaRoel op 29-04-2019 12:15 ]

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Helhond schreef op maandag 29 april 2019 @ 11:05:
@kmf
Temp. verandering/change?
Of iets als Temp. Δ?
Temperatuurverandering?

Wiskundig gezien is dit de eerste afgeleide van de temperatuurcurve. Eerste afgeleide van een functie f wordt genoteerd als f' of Df. Hier zou t' of Temp' dus een korte notatie kunnen zijn, met als symbool bijv. een / (een schuin omhoog lopende rechte lijn).

Delta T lees ik als temperatuurverschil. Inderdaad in graden dus, niet in graden per uur zoals @kmf zoekt.

Of je hierbij graden Celcius of graden Kelvin beschouwt maakt natuurlijk helemaal niets uit. Persoonlijk zou ik C vermelden, omdat de temperaturen dat ook zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door Gwaihir op 29-04-2019 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:44

_Apache_

For life.

Zo, inmiddels draait mijn setup ook. Bedoelt als voorverwarming voor SWW en ruimte verwarming. De Intergas CV blijft nu (nog) om te bij te stoken waar nodig. Mogelijk gaat deze er op termijn tussenuit.

3x HRSolar Nero vlakke plaat collector á 1,6m2 stuk
200L dubbelspiraal voorraadvat

En PV panellen
9x 300Wp DMEGC DM300-M156-60BK met elk een enphase micro omvormer

We hebben verhoudingsgewijs veel collector voor ons vat, maar ons waterverbruik is ook aan de lage kant. Dus dat moet relatief snelle opwarming geven.

Nog geen mooi uitlees apparatauur, dus kan nog geen grafiekjes laten zien, maar dat komt nog wel. :+

Jaarverbruik vóór plaatsing boiler en PV panelen, ik ben benieuwd :)
  • 620 m3
  • 2000 kW/h

[ Voor 11% gewijzigd door _Apache_ op 29-04-2019 14:10 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
Gwaihir schreef op maandag 29 april 2019 @ 13:52:
[...]

Temperatuurverandering?

Wiskundig gezien is dit de eerste afgeleide van de temperatuurcurve. Eerste afgeleide van een functie f wordt genoteerd als f' of Df. Hier zou t' of Temp' dus een korte notatie kunnen zijn, met als symbool bijv. een / (een schuin omhoog lopende rechte lijn).

Delta T lees ik als temperatuurverschil. Inderdaad in graden dus, niet in graden per uur zoals @kmf zoekt.

Of je hierbij graden Celcius of graden Kelvin beschouwt maakt natuurlijk helemaal niets uit. Persoonlijk zou ik C vermelden, omdat de temperaturen dat ook zijn.
Wiskundig gezien druk je een temperatuurverschil altijd uit in Kelvin en niet in °C of Fahrenheit, dus dat maakt wel uit :) Dit omdat er bij Kelvin altijd gerekend word t.o.v. het absolute nulpunt en er zo geen negatieve waardes in formules kunnen ontstaan. Het officiële symbool is een Δ.

Een eenheid waarbij de opwarming wordt uitgedrukt in Kelvin /Uur is dus correct en zou je kunnen gebruiken, als je niet interesseert bent in de tijdseenheid is alleen Kelvin ook correct.

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
Aangezien de statusboard voor leken en non-techmens bedoeld is, ga ik maar liever voor een meer "algemeen bekend eenheid" :)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 02-06 13:00
DjaRoel schreef op maandag 29 april 2019 @ 14:58:
[...]

Wiskundig gezien druk je een temperatuurverschil altijd uit in Kelvin en niet in °C of Fahrenheit, dus dat maakt wel uit :) Dit omdat er bij Kelvin altijd gerekend word t.o.v. het absolute nulpunt en er zo geen negatieve waardes in formules kunnen ontstaan. Het officiële symbool is een Δ.

Een eenheid waarbij de opwarming wordt uitgedrukt in Kelvin /Uur is dus correct en zou je kunnen gebruiken, als je niet interesseert bent in de tijdseenheid is alleen Kelvin ook correct.
Het temperatuur verschil kan natuurlijk wel negatief zijn .... Kelvin als eenheid voor verandering dus ook.
Maar als beide temperaturen (begin en eind) in de formule graden Celsius zijn is ook het verschil in graden Celsius, simpel, dat kan niet zomaar veranderen omdat toevallig de 1 graad Celsius verhoging/verlaging gelijk is aan 1 Kelvin verhoging/verlaging.

Dus het moet graden Celsius per uur zijn of korter : " °C/h " die aanduiding begrijpt iedereen ... toch ?

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
DjaRoel schreef op maandag 29 april 2019 @ 14:58:
[...]
Wiskundig gezien druk je een temperatuurverschil altijd uit in Kelvin en niet in °C of Fahrenheit, dus dat maakt wel uit :)
Ik denk dat je natuurkundig bedoelt. Een natuurkundige ziet inderdaad véél liever K en vindt °C voor amateurs en °F al helemaal ;). Maar zie @kmf en @WoudseHoeve hier tussenin.

Een wiskundige zou je denk ik veel liever het verschil tussen een verschil (Δ) en een gradiënt (') uit willen leggen :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
@Gwaihir @kmf
Natuurkundig en wiskundig kan de uitkomst van een formule alleen correct zijn als de uitkomst van de eenheden ook klopt.
Daarom zal de formule [ T1-T2 = T3 ] altijd [ °C -°C = °C ] zijn. Tenzij je nog expliciet een 2de bewerking doet.

Trouwens °C vind ik niks amateuristisch aan en erg gebruikelijk in de spreektaal.
Fahrenheit is niet handig, dat is duidelijk >:)

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:16
@kmf, zou kiezen voor Temp trend, heeft in beide talen min of meer dezelfde betekenis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Is er nog iemand die de de software voor de SR1168 heeft, kan niks vinden .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
  • Laatst online: 11-06 09:49
Er gaat dan eindelijk een zonneboiler komen, voor SWW (ondersteund door een kleine CV-ketel en een Quooker Combi in de keuken + op termijn douche-WTW).

2x vlakke plaat collectoren, in-dak systeem, liefst liggend boilervat van ca. 200L. WAF-technisch gezien nog wel een uitdaginkje; zij vindt heatpipes monsterlijk en de meeste vlakke-plaat collectoren die we zien liggen ogen erg vaal en verkleurd. Weet iemand of er verschil zit in vlakke-plaat collectoren qua verkleuring/vaal worden met de tijd?

Dit oogt vrij goed: https://www.hrsolar.nl/nero/
Formaat 1.6 m2, opbrengst 925 kWh. Is de opbrengst een beetje redelijk?

EDIT:
Ik vind voor de HR Solar 2.5 m2 collector een opbrengst van 1352 kWh, dat is 540 kWh/m2.
https://www.hrsolar.nl/zonneboilers/

925 kWh voor 1.6 m2 is nog beter, dat is 578 kWh/m2.

[ Voor 13% gewijzigd door Dieken Taffert op 06-05-2019 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Ik ben me aan het orienteren voor het plaatsen van zonnepanelen en een zonneboiler.

Nu lees ik op verschillende sites dat een zonneboiler ongeveer 120 - 150 euro per jaar op gas gaat besparen. Ik weet niet precies waar dat op is gebaseerd, maar dat klinkt als nogal weinig.

Een zonneboiler zou ik graag willen inzetten om het gasverbruik (lees: rekening) te verminderen. We betalen nu zo'n 110 euro per maand aan gas per maand en dat vind ik vrij fors. Wanneer met een investering van een zonneboiler dit maar met 10 euro wordt verminderd is het niet heel interessant wat mij betreft.

Wat zijn jullie ervaringen met de besparingen op gas?

Om een beetje een situatieschets te geven, we betalen nu zo'n 110 euro aan gas en 60 euro aan elektriciteit per maand.
Ons huis staat (ietwat gedraaid) oost-west.
Afbeeldingslocatie: https://chrw3a.bn.files.1drv.com/y4m8EKgdlCVkLCGeMy8O3soqeFsymnBHFQc67XzkuAeCI44QML2MZ03PK0p737a80_j6o87zd66lq3dRObCmi3mBveygfE60CQQTl4seDG1Cpv35r-MdKEw01XxGdZOwUK4k5qGsR8PAIsOZiFX-fwgrIX_2abDAz6JqelNrJSEvQIWvjfc2UsRmoUcT7rqcFN5?width=374&height=255&cropmode=none

Nu heb ik zelf het idee opgevat om zowel voor- als achterhuis zonnepanelen te nemen en mogelijk ook aan beide kanten een collector, zodat we de hele dag kunnen genieten van de opwekking van elektriciteit en warm water.
Een verkoper van zonnepanelen gaf ons al de tip om de focus op achterhuis te hebben, want daar zit de meeste potentie in (staat ietwat richting het zuiden gedraaid) en misschien zelfs een paar op de garage achterhuis te plaatsen.

Voor het elektrisch denk ik dat ik een redelijke berekening kan maken om nabij de 0 tot 10 euro per maand uit te komen.

Voor wat betreft het gasverbruik realiseer ik me dat we daar niet van af kunnen met alleen een zonneboiler. Het zou echter fijn zijn als het verbruik verminderd kan worden. Dus dat de CV ketel nog zorgt voor een naverwarming wanneer nodig en dat we 's avonds in bad/douche gaan wanneer het reservoir zo warm mogelijk is. De zonneboiler zou ik dan dus ook voor zowel verwarming als water willen gebruiken.
Als ik de verhalen in dit topic zo lees lijkt het alsof het gasverbruik in zo'n situatie aanzienlijk kan worden verminderd, zeker meer dan 10 euro per maand, maar ik weet niet goed hoe ik daar zelf een zinnige berekening voor kan maken.
Tips zijn welkom...

Oh, een WTW of warmtepomp is momenteel nog niet aan de orde. Ook hebben we nog gewone, ouderwetse, radiatoren in huis hangen.

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Jan_V
Zonneboiler gebruiken als CV verwarming is eigenlijk geen goede combinatie.
Vaak moet je behoorlijk wat collectoren weg gaan leggen, wil je er een beetje mee kunnen CV verwarmen.
In de zomer heb je dan weer een overschot aan warmte.

Voor enkel tapwater, kun je ook een WP boiler nemen (icm zonnepanelen)
1250 euro subsidie. Atlantic explorer 3 of Calypso.
Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning
Die kan dan gewoon overdag draaien, zodat je direkt je zonnestroom verbruikt (in het nasaldeertijdperk 2023)

En toch een l/w warmtepomp. Al moet je dan wel iets gaan doen aan je afgifte.
(verbeteren jaga's/ventilatoren en/of vloerverwarming)
Panasonic Monoblock [H versie ] ervaringen - settings - help

(vloeken in de kerk. sorry)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan_V
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 15:29:
@Jan_V
Zonneboiler gebruiken als CV verwarming is eigenlijk geen goede combinatie.
Vaak moet je behoorlijk wat collectoren weg gaan leggen, wil je er een beetje mee kunnen CV verwarmen.
In de zomer heb je dan weer een overschot aan warmte.

Voor enkel tapwater, kun je ook een WP boiler nemen (icm zonnepanelen)
1250 euro subsidie. Atlantic explorer 3 of Calypso.
Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning
Die kan dan gewoon overdag draaien, zodat je direkt je zonnestroom verbruikt (in het nasaldeertijdperk 2023)

En toch een l/w warmtepomp. Al moet je dan wel iets gaan doen aan je afgifte.
(verbeteren jaga's/ventilatoren en/of vloerverwarming)
Panasonic Monoblock [H versie ] ervaringen - settings - help

(vloeken in de kerk. sorry)
Bedankt voor de snelle respons!
We hebben trouwens wel de wens om binnen enkele jaren vloerverwarming te nemen, echter kost alles geld en heeft dat nu even geen prio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15-06 22:45
Dieken Taffert schreef op maandag 6 mei 2019 @ 12:35:
Er gaat dan eindelijk een zonneboiler komen, voor SWW (ondersteund door een kleine CV-ketel en een Quooker Combi in de keuken + op termijn douche-WTW).

2x vlakke plaat collectoren, in-dak systeem, liefst liggend boilervat van ca. 200L. WAF-technisch gezien nog wel een uitdaginkje; zij vindt heatpipes monsterlijk en de meeste vlakke-plaat collectoren die we zien liggen ogen erg vaal en verkleurd. Weet iemand of er verschil zit in vlakke-plaat collectoren qua verkleuring/vaal worden met de tijd?

Dit oogt vrij goed: https://www.hrsolar.nl/nero/
Formaat 1.6 m2, opbrengst 925 kWh. Is de opbrengst een beetje redelijk?

EDIT:
Ik vind voor de HR Solar 2.5 m2 collector een opbrengst van 1352 kWh, dat is 540 kWh/m2.
https://www.hrsolar.nl/zonneboilers/

925 kWh voor 1.6 m2 is nog beter, dat is 578 kWh/m2.
Ik heb ze hier liggen, ze zijn er best mooi uit. BIj mij liggen ze naast de pv panelen als een geheel. Ik heb ze er sinds vorige jaar opliggen. Ze zijn wel wat grijzig. Qua opbrengsten doen ze hier vanaf maart tot en met ergens in oktober het sww. Ik heb er 6 op een hygieneboiler van 800 liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
@Jan_V Het ligt misschien toch iets genuanceerder als @AUijtdehaag zegt.
Ik zou je adviseren om de intro pagina door te lezen, daar staat heel wat informatie.
Dit zou ik eigenlijk iedereen aanbevelen die hier nieuw is en geïnteresseerd is in een zonneboiler.

Wat vragen voor jouw; je hebt een vrij hoog gas verbruik,
maar hoeveel kuub gas verbruik je op jaarbasis, en hoeveel daarvan is voor SWW?

Vanaf april/mei kan hier de ketel uit, en vanaf ongeveer september gaat deze weer aan.
In de tussen tijd is de zonneboiler op temperatuur en douche je als het waren gasloos op de kracht van de zon. Afhankelijk van hoeveel en vaak er bij jouw gedoucht wordt kan je bepalen hoeveel gas je verbruikt en kan besparen.

Buiten bovengenoemde periode zal de zon niet voldoende kracht hebben, maar zal nog wel het water deels voor verwarmen, wat ook resulteert in vermindering van het gas verbruik. Ondersteuning van de CV door de zonneboiler kan ook, en verlaagd het gas verbruik.

Helaas bij de afwezigheid van de zon(nekracht), doet een zonneboiler weinig tot niks, (net als bij zonnepanelen). Het klimaat is daarvoor in Nederland helaas niet geschikt om de winter door mee te kunnen komen.

Afhankelijk van je (gas)verbruik, kan je bepalen wat de verwachtte besparing gaat worden.
De te behalen besparing gaat echter verder dan alleen de portemonnee, denk ook aan de het milieu/klimaat.

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Een zonnebloiler (ZB) voor alleen warmwater is bijna niet terug te verdienen (lees zinvol) Je gebruikt slechts 300 tot 400 m3 voor warm water gemiddeld. dat is dus 210 euro per jaar. Alleen als je hem groter kan maken en de buffer/boiler combineren met een warmte pomp heeft het zin. De subsidies maken dat weer een beetje goed.

Op het dak wordt het er niet mooier op, als je alles met zonnepanelen vol legt is het wat fraaier.

Het nadeel van een zonneboiler is dat je altijd warmte over hebt in de zomer..... die kan je niet salderen, stroom wel. (zo lang het duurt, maar eigen verbruik is te verbeteren, accu's in de toekomst)

Verschil energie ZB en PV+WP is dat de ZB 80% van de opgevangen energie opwekt, en PV (20%)+WP ( COP 4= 20%*4=80%) ook. Met als voordeel van PV dat je kan salderen of wat anders mee doen.

Ruimte verwarming ondersteuning valt tegen, alleen voor en najaar gaat het redelijk. Ik gebruik het nu al een tijdje, een 1000L buffer met 85 graden water, is halverwege de avond op, moet toch de hout kachel nog aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:53
Ik heb sinds 2011 een zonneboiler
2x28 heatpipes met 2x200 liter boiler
CV ondersteuning op de prio1 boiler zodat opgevangen warmte zo snel mogelijk gebruikt wordt
Heatpipes liggen pal oost op 35 graden hellingshoek
Van half april tot half september geen aanvullend gasverbruik voor douchen
Verder geen meetdata

Kosten waren ca 4700,- voor subsidie
Achteraf wellicht beter pv + wp kunnen doen

[ Voor 13% gewijzigd door BarryH op 12-05-2019 12:38 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
WoudseHoeve schreef op zondag 12 mei 2019 @ 11:59:
Het nadeel van een zonneboiler is dat je altijd warmte over hebt in de zomer..... die kan je niet salderen, stroom wel. (zo lang het duurt, maar eigen verbruik is te verbeteren, accu's in de toekomst)
Is nogal koffiedik kijken. We zijn het salderen van stroom gewend en nu daar een eind aan gaat komen, zijn eigen verbruik optimaliseren en accu's kopen de eerste dingen waaraan gedacht wordt. Oftewel: de ontwikkeling van warmte 'salderen' loopt wellicht achter.

Maar ook dat kan wel degelijk. Te beginnen bij jouw buffervat: je 'saldeert' de warmte in voor- en najaar al naar gebruik in de avond toe. Dat kun je (bij overcapaciteit overdag) met 'eigen gebruik optimaliseren' nog wat rekken: huis op zonnewarmte wat warmer laten worden in de loop van de dag, want ook de warmtecapaciteit van je huis is een buffer. Verder hebben we al het regenereren van de bron van een water / water warmtepomp: 's zomers warmte erin, 's winters er weer uit. En dat kan ook via forse seizoensbuffers (onder de tuin bijv.). En wellicht in de toekomst via net iets minder forse buffers met opname van water in zout en wat verder nog verzonnen wordt..

Bedenk je dat een accu die je qua stroom de nacht door helpt nu ook nog pakweg 10.000 euro kost (en daar profiteer je 8 maand per jaar van?). Het buffervat wat je de nacht door helpt kost heel wat minder (ook al profiteer je daar maar 4 maand per jaar van, qua verwarming?) Dus: opslaan van duurzame energie is lastig en nog een relatief nieuwe tak van sport, maar of warmte nou echt slechter / duurder gaat dan stroom..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
  • Nu online
Helhond schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 17:16:
@Jan_V Het ligt misschien toch iets genuanceerder als @AUijtdehaag zegt.
Ik zou je adviseren om de intro pagina door te lezen, daar staat heel wat informatie.
Dit zou ik eigenlijk iedereen aanbevelen die hier nieuw is en geïnteresseerd is in een zonneboiler.

Wat vragen voor jouw; je hebt een vrij hoog gas verbruik,
maar hoeveel kuub gas verbruik je op jaarbasis, en hoeveel daarvan is voor SWW?

Vanaf april/mei kan hier de ketel uit, en vanaf ongeveer september gaat deze weer aan.
In de tussen tijd is de zonneboiler op temperatuur en douche je als het waren gasloos op de kracht van de zon. Afhankelijk van hoeveel en vaak er bij jouw gedoucht wordt kan je bepalen hoeveel gas je verbruikt en kan besparen.

Buiten bovengenoemde periode zal de zon niet voldoende kracht hebben, maar zal nog wel het water deels voor verwarmen, wat ook resulteert in vermindering van het gas verbruik. Ondersteuning van de CV door de zonneboiler kan ook, en verlaagd het gas verbruik.

Helaas bij de afwezigheid van de zon(nekracht), doet een zonneboiler weinig tot niks, (net als bij zonnepanelen). Het klimaat is daarvoor in Nederland helaas niet geschikt om de winter door mee te kunnen komen.

Afhankelijk van je (gas)verbruik, kan je bepalen wat de verwachtte besparing gaat worden.
De te behalen besparing gaat echter verder dan alleen de portemonnee, denk ook aan de het milieu/klimaat.
Ook bedankt voor de toevoeging en het lezen van een openingspost in een groot topic is inderdaad altijd een goed idee. Daar heb ik ook het een en ander aan informatie gewonnen.

M'n huidige gasverbruik ligt zo rond de 1600m3 en elektrisch op zo'n 5000kWh.
Het gasverbruik kan naar beneden door onze kinderen (1 & 2 jaar oud) niet meer om de dag in bad te stoppen, maar 'gewoon' wassen of douchen. Bad is sowieso een luxe. Er zit fulltime iemand thuis & ik werk ook regelmatig thuis, dus verwarming staat bijna continu aan op 20 graden Celsius in de woonkamer.
Elektrisch kan ook naar beneden door afstand te doen van onze Amerikaanse koelkast (staat alleen bier koel te houden & restjes eten) en LED lichten in huis te plaatsen. Mede hierdoor verwacht ik rond de 3500 kWh uit te komen per jaar.
(we zijn net verhuisd, dus moet nog veel gebeuren en is beetje natte vinger werk)

De suggestie van de warmtepomp boiler is op zich wel een goed idee. Ik zie dat die voor rond de 1500 euro te koop wordt aangeboden. Met nog zo'n 1250 euro subsidie kost deze 'maar' zo'n 250 euro, dus in 2 jaar terug verdiend (als een 10'tje besparing per maand reëel is).

Zonneboiler plan moet ik wellicht inderdaad heroverwegen.
Na het wat meer doorlezen van verschillende sites heb ik inmiddels gevonden dat wanneer deze ook de verwarming van het huis doet (als toevoeging op CV ketel) het zo'n 400-500 euro per jaar aan gas kan besparen in de meest ideale situatie (dus ook icm vloerverwarming, wat bij ons nog zo'n 3 jaar op zich laat wachten).
Bij ons zal dit dus sowieso lager zijn. Uitgaande van een 10'tje besparing op tapwater zou er dus nog 'iets' bij komen qua gasverbruik besparing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Laatst online: 22:33
Ik heb nu zo'n 7 jaar een zonneboiler en vorig jaar last gehad van een mengventiel dat verkalkt was, waardoor er te weinig flow was om de ketel te laten weten dat er bijverwarmd moest worden. Nu is hetzelfde mengventiel alweer verkalkt en vervangen.

Iemand hier ook ervaring mee en een oplossing voor? Om nu standaard elk jaar dat ventiel te laten vervangen wordt ook een duur grapje.

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
Ventiel vervangen hoeft toch niet perse?
In een bak met ontkalker of azijn leggen lost de kalk gewoon op.

Grote kans dat het mengventiel daarna gewoon weer prima werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
Zo te zien ga ik vandaag eindelijk de 70+ halen. Ons verbruik is te goed afgestemd op de boiler (of omgekeerd) dus elke dag wordt het warme water leeg getrokken.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/O7LK7XG.png

Ik verbaas me wel een klein beetje op het waterverbruik.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/U1HdiBf.png
MasterMaceMichu schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 13:21:
Ik heb nu zo'n 7 jaar een zonneboiler en vorig jaar last gehad van een mengventiel dat verkalkt was, waardoor er te weinig flow was om de ketel te laten weten dat er bijverwarmd moest worden. Nu is hetzelfde mengventiel alweer verkalkt en vervangen.

Iemand hier ook ervaring mee en een oplossing voor? Om nu standaard elk jaar dat ventiel te laten vervangen wordt ook een duur grapje.
Waterontharder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
@kmf 691 Liter in 24h ???
Het gemiddelde in Nederland is 119 liter

69x het toilet doorspoelen (10L)
23x 5 min douche's (6l/min)
15x in bad (65L)
160 minuten de kraan open.(6l/min)
2093 mokken koffie (33cl)
14x de auto wassen (50L)

Toevoeging:
Of een huishouden met 5,8 personen :)

[ Voor 7% gewijzigd door WoudseHoeve op 15-05-2019 13:01 . Reden: correctie na commentaar ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
Per persoon
WoudseHoeve schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 12:54:

Toevoeging:
Of een huishouden met 5,8 personen :)
Of een 4-persoonshuishouden met een tuin, waterontharder en doucheWC's :*)
YouTube: Meet Japan's high-tech toilets | First Class

[ Voor 41% gewijzigd door kmf op 15-05-2019 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:40
Beste Tweakers,

Ik ben mij op dit moment aan het oriënteren naar een zonneboiler. Mijn vader heeft al 10+ jaar een zonneboiler, welke alleen gebruikt wordt voor het verwarmen van het tapwater. Hij is daar altijd zeer tevreden over geweest, waardoor ik ook ben gaan rondkijken naar de mogelijkheden.

De situatie is als volgt: onze CV ketel is nodig aan vervanging toe (21 jaar oud en waarschijnlijk een slechtwerkende/kapotte driewegklep). Ons huis is vrij ruim (210+ m2, 800+ m3), is op de begane grond (+-100m2) voorzien van vloerverwarming, op de andere 2 verdiepingen zijn standaard radiatoren aanwezig.
We wonen hier nu ongeveer een half jaar dus een 100% betrouwbare inschatting van gas- en stroomverbruik kan ik niet geven. Hetgeen waar het met onze oude CV ketel op uit lijkt te komen is ergens in de regionen van 1800-2000m3 gas en iets van 4000kWh.
Mijn idee/verwachting bij het aanschaf van een zonneboiler is allereerst extra comfort (sneller warm water voor o.a. douchen), daarnaast zou het ook erg fijn zijn om wat op de jaarlijkse energierekening te besparen.

Nu ben ik al zo ver dat ik een CV ketel op het oog heb (een van Vaillant), hoewel, indien het beter uitkomt om een andere te verkiezen i.v.m. de keuze voor een specifiek merk zonneboiler, ik hier ook wel kan switchen. Ook heb ik al rondgekeken naar zonneboilers, heb ik al een aantal opties op het oog en heb ik ook al wat vrijblijvende offertes aangevraagd. De stand van zaken nu is dat ik twijfel tussen 2 redelijk verschillende situaties en ik daarnaast nog een aantal vragen heb die van invloed kunnen/zullen zijn op de keuze.

De twee situaties waartussen ik twijfel zijn ongeveer als volgt:
1) Een goedkope, kleine zonneboiler opstelling alleen bedoeld voor tapwater. Kosten hiervan zouden, na subsidie (ik heb het nagevraagd, ik geloof het nog altijd niet helemaal) slechts 135 euro zijn, exclusief installatiekosten.

2) Een grotere installatie die eveneens de CV kan verwarmen, mijn inziens met name handig voor de vloerverwarming. Kosten hiervan zouden ongeveer 3000 euro bedragen, waarna er zo'n 2000 euro aan subsidie vanaf gaat, onder de streep kwam het neer op iets meer dan 1000 euro (wederom exclusief installatie). Hierbij moet gezegd worden dat deze installatie ook groter is (3 panelen ipv 1, iets grote vat), dus in die zin is deze meer toekomstbestendig m.b.t. gezinsuitbreiding.

In beide gevallen komt er sowieso een CW5 CV ketel bij, diegene die ik op het oog heb zit qua prijs net boven de 1300 euro. Hiermee zou het totaalplaatje bij situatie 1 neerkomen op minder dan 1500 euro (excl. installatie), bij situatie 2 is dit eerder 2500 euro.

Nu aankomend bij mijn vragen. De grote, overkoepelende vraag is natuurlijk "wat is wijsheid?"; gaan voor de (zeer) goedkope optie, die in ieder geval het extra comfort biedt, maar qua kostenbesparing op jaarbasis zal het waarschijnlijk niet meer dan een paar tientjes. Terugverdientijd van de extra investering zal denk ik redelijk laag zijn, wellicht maar 2 jaar.
Aan de andere kant de duurdere installatie die ook nog eens de CV kan verwarmen. Met name in combinatie met vloerverwarming lijkt mij dit ideaal (lees: ik gok dat dit heel wat grotere kostenbesparing per jaar kan opleveren).

Hetgeen wat ik alleen niet weet (en met Googlen ook niet duidelijk kan vinden) is of dit nu echt zoveel kan schelen in de stookkosten? Ik noem maar wat, maar stel met optie 1 bespaar ik per jaar 50 of 75m3 gas, moet ik bij optie 2 dan eerder denken aan 200 of 300m3? Of is het dan eerder 100m3? Zijn er hier mensen die een zonneboilercombi hebben met vloerverwarming die iets van een indicatie kunnen geven wat het grofweg in stookkosten scheelt?

Tenslotte de vraag: enig idee wat ik kan verwachten qua installatiekosten, met name wat het scheelt om een CV + zonneboiler te installeren t.o.v. de installatiekosten van alleen een CV? Ik hoop dat jullie mij iets van wegwijs kunnen maken.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
Moi_in_actie schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 23:22:
Beste Tweakers,

Ik ben mij op dit moment aan het oriënteren naar een zonneboiler. Mijn vader heeft al 10+ jaar een zonneboiler, welke alleen gebruikt wordt voor het verwarmen van het tapwater. Hij is daar altijd zeer tevreden over geweest, waardoor ik ook ben gaan rondkijken naar de mogelijkheden.

De situatie is als volgt: onze CV ketel is nodig aan vervanging toe (21 jaar oud en waarschijnlijk een slechtwerkende/kapotte driewegklep). Ons huis is vrij ruim (210+ m2, 800+ m3), is op de begane grond (+-100m2) voorzien van vloerverwarming, op de andere 2 verdiepingen zijn standaard radiatoren aanwezig.
We wonen hier nu ongeveer een half jaar dus een 100% betrouwbare inschatting van gas- en stroomverbruik kan ik niet geven. Hetgeen waar het met onze oude CV ketel op uit lijkt te komen is ergens in de regionen van 1800-2000m3 gas en iets van 4000kWh.
Mijn idee/verwachting bij het aanschaf van een zonneboiler is allereerst extra comfort (sneller warm water voor o.a. douchen), daarnaast zou het ook erg fijn zijn om wat op de jaarlijkse energierekening te besparen.

Nu ben ik al zo ver dat ik een CV ketel op het oog heb (een van Vaillant), hoewel, indien het beter uitkomt om een andere te verkiezen i.v.m. de keuze voor een specifiek merk zonneboiler, ik hier ook wel kan switchen. Ook heb ik al rondgekeken naar zonneboilers, heb ik al een aantal opties op het oog en heb ik ook al wat vrijblijvende offertes aangevraagd. De stand van zaken nu is dat ik twijfel tussen 2 redelijk verschillende situaties en ik daarnaast nog een aantal vragen heb die van invloed kunnen/zullen zijn op de keuze.

De twee situaties waartussen ik twijfel zijn ongeveer als volgt:
1) Een goedkope, kleine zonneboiler opstelling alleen bedoeld voor tapwater. Kosten hiervan zouden, na subsidie (ik heb het nagevraagd, ik geloof het nog altijd niet helemaal) slechts 135 euro zijn, exclusief installatiekosten.

2) Een grotere installatie die eveneens de CV kan verwarmen, mijn inziens met name handig voor de vloerverwarming. Kosten hiervan zouden ongeveer 3000 euro bedragen, waarna er zo'n 2000 euro aan subsidie vanaf gaat, onder de streep kwam het neer op iets meer dan 1000 euro (wederom exclusief installatie). Hierbij moet gezegd worden dat deze installatie ook groter is (3 panelen ipv 1, iets grote vat), dus in die zin is deze meer toekomstbestendig m.b.t. gezinsuitbreiding.

In beide gevallen komt er sowieso een CW5 CV ketel bij, diegene die ik op het oog heb zit qua prijs net boven de 1300 euro. Hiermee zou het totaalplaatje bij situatie 1 neerkomen op minder dan 1500 euro (excl. installatie), bij situatie 2 is dit eerder 2500 euro.

Nu aankomend bij mijn vragen. De grote, overkoepelende vraag is natuurlijk "wat is wijsheid?"; gaan voor de (zeer) goedkope optie, die in ieder geval het extra comfort biedt, maar qua kostenbesparing op jaarbasis zal het waarschijnlijk niet meer dan een paar tientjes. Terugverdientijd van de extra investering zal denk ik redelijk laag zijn, wellicht maar 2 jaar.
Aan de andere kant de duurdere installatie die ook nog eens de CV kan verwarmen. Met name in combinatie met vloerverwarming lijkt mij dit ideaal (lees: ik gok dat dit heel wat grotere kostenbesparing per jaar kan opleveren).

Hetgeen wat ik alleen niet weet (en met Googlen ook niet duidelijk kan vinden) is of dit nu echt zoveel kan schelen in de stookkosten? Ik noem maar wat, maar stel met optie 1 bespaar ik per jaar 50 of 75m3 gas, moet ik bij optie 2 dan eerder denken aan 200 of 300m3? Of is het dan eerder 100m3? Zijn er hier mensen die een zonneboilercombi hebben met vloerverwarming die iets van een indicatie kunnen geven wat het grofweg in stookkosten scheelt?

Tenslotte de vraag: enig idee wat ik kan verwachten qua installatiekosten, met name wat het scheelt om een CV + zonneboiler te installeren t.o.v. de installatiekosten van alleen een CV? Ik hoop dat jullie mij iets van wegwijs kunnen maken.
Het hangt ook van je huis af. Zonneboilers kunnen vooral in het voor- en najaar serieus bijdragen aan het cv gedeelte. Ik heb hier een grotere installatie, 6x 1.6m2 vlakke plaat en 800 liter hygieneboiler. Ik had dus gedacht in het voor- en najaar een behoorlijke bijdrage te hebben voor het cv (hier via een w/w wp) te hebben, maar mijn (nieuwbouw)huis is dermate geisoleer dat er eigenlijk geen voor- en naseizoen meer is. Hij wordt hier dus voornamelijk voor sww gebruikt en dat begint vanaf ergens in maart tot halverwege oktober. Dan draait het zo ongeveer autonoom. In de andere maanden is er een gering bijdrage.

Je zult ongetwijfeld nog wat reacties krijgen dat je beter kunt gaan voor pv met een wp boiler, die na subsidie weinig kost. Dat is ook een goede optie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Helhond
@Moi_in_actie Mijn advies zou in beide gevallen zijn, plaats in ieder geval geen CV-ketel.

Een warmtepomp werkt ideaal met vloerverwarming.
Een zonneboiler is een mooie en simpele techniek, en kan zeker goed gecombineerd worden met een PV en een WP.

Mocht je het nog niet hebben gedaan lees dan even de beginpost door, daar staat veel informatie.

Wat betreft de installatiekosten kunnen wij dat niet inschatten qua kosten zonder de situatie te hebben gezien. Als je handig bent kan je het zelf en hoef je alleen het materiaal te betalen. Plaats wat foto's dan kunnen we een inschatting maken, je kan ook dezelfde installateur eens vragen om een blik te werpen en een inschatting van de installatiekosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
Beiden al bedankt voor de reacties. Een warmtepomp gaat het in ieder geval niet worden. Hiervoor heb ik meerdere redenen. Ten eerste is de initiële investering hoger en aangezien we er pas wonen zijn er nog genoeg andere projectjes die ik dit jaar en komend jaar wil doen, waaraan ik liever dat geld spendeer.

Daarnaast is onze woning een oudere woning, bouwjaar 1953, is er in de tussentijd wel 2 keer grondig verbouwt en gemoderniseerd en is de isolatie op bepaalde punten prima in orde (niet veel anders dan huizen van na 2000), op andere punten loopt het nog wat achter. Hoewel we op de begane grond vloerverwarming hebben, hebben we dat op de 1e en 2e verdieping niet en hebben we daar ook geen radiatoren die goed geschikt zijn voor lage temperatuurverwarming. Al met al zou dit onder de streep betekenen dat er nog meer geinvesteerd moet worden en dit (kan)/wil ik op dit moment niet; de prioriteiten liggen zoals gezegd ook bij andere projecten (tuin, terrasoverkapping renoveren, dak van de garage vervangen etc.) en ook qua energiebesparing in het huis schat ik dat bij ons huis andere maatregelen meer effect zullen hebben (spouwmuurisolatie b.v.).

Tenslotte ben ik er ook niet zo van overtuigd dat een warmtepomp het "be all and end all" is, zeker na een aflevering van Radar eerder dit jaar. Dat de ventilator buiten flink wat geluid kan opleveren was al bekend, maar ook in die aflevering werd b.v. aangestipt dat een warmtepomp een prima oplossing kan zijn, mits X, Y en Z (bijvoorbeeld goede isolatie en geschikte verwarming, zijnde vloerverwarming of passende radiatoren). Heb je dit niet, dan ben je vaak net zo slecht of slechter uit dan met alleen een traditionele CV ketel.

Ik denk eerder dat wij aan zonnepanelen beginnen, maar ik vind de situatie m.b.t. salderen op dit moment daar iets te onvoorspelbaar om de investering te rechtvaardigen (gezien de terugverdientijd). Wellicht dat als ik hiermee wacht het alleen maar minder interessant wordt, dat zei dan zo.
Mijn vader heeft ook zonnepanelen, al zo'n 15 jaar en zijn oordeel daarvan is: leuk, maar (de panelen van toen in ieder geval) leveren lang niet zoveel op als dat men je voorhoudt, c.q. de terugverdientijd is meestal een stuk langer. En deze panelen liggen prima mooi op het zuiden gericht, geen last van bomen of iets dergelijks. Hij is in ieder geval veel meer te spreken over zijn zonneboiler toevoeging, dan zijn PV panelen.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:05
@Moi_in_actie
Wanneer je het geld niet hebt dan houdt het op natuurlijk. Wij zijn 1-1,5 jaar na aankoop pas begonnen met de duurzaamheidsslag van onze vrijstaande jaren 60 woning.

We hebben geluk gehad dat we alle subsidies maximaal hebben gekregen, (spouw)isolatie, dakisolatie, zonneboiler. PV hebben we uit eigen zak betaald, 5000 euro incl btw voor 3300WP, deze leveren meer dan berekend was. In 5 jaar hebben ze circa 3800 euro opgewekt, na aftrek van btw, gaan ze vanaf volgend jaar circa 660 euro op jaarbasis opleveren. Tvt van 6 jaar en daarna €660 rente pj.

Alleen komt er nog een 7000WP bij volgend voorjaar. Huidige PV gaat naar zuid. Dak wordt vervangen en wordt meteen voorzien van 3500WP op Oost en West ivm de salderingsregeling.

Of een WP geschikt is hangt van je omgeving en afgiftesysteem + isolatie af. Laat je vooral niet leiden door al die sceptici. Met de kennis van dit forum kun je een heel gedegen keuze maken.
Wij hebben nul overlast, gemiddeld geïsoleerd huis, 35m2 vv en 35 dmv old skool radiatoren op de begane grond. Boven ook old skool radiatoren. Werkt prima met een WP. De radiatoren zijn redelijk overbemeten omdat ze gebaseerd zijn op een geïsoleerd jaren 60 huis. Aangezien later dubbele beglazing+spouw en dakiso zijn toegevoegd, kunnen ze het prima doen wanneer je 12-24 uur p/d verwarmd.

Een zonneboiler voor SWW kan ik alleen maar aanbevelen, wanneer je weet dat een WP niet geschikt is ivm te lage aanvoertemp om het warm te houden dan zou ik zonneboiler CV achterwege laten die opereert namelijk het liefst in hetzelfde werkingsgebied. Sowieso moet je een fiks oppervlak aan collectoren hebben.

Wanneer ik puur financieel zou kijken dan zou ik een zonneboiler voor SWW doen (evt 1-2 extra spiralen), + een monoblock WP erbij voor CV (+evt WW).
Een zonneboiler is optimaal om de salderingsregeling te omzeilen. Beide zijn met hele kleine investeringen te plaatsen. Laat je je CV lekker hangen voor de dagen dat je net wat te kort komt voor verwarming, en je SWW wordt (voor) verwarmd door de zonnecollecter, evt tekorten naverwarmen door CV.

Door bovenstaande zijn we van 180 euro p/m (2012) naar 100 euro per maand gegaan, naar verwachting zouden we zonder bovenstaande maatregelen nu ruim meer dan 200 euro pm betalen.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
@Appie Heijn Dank voor de reactie. Ik wil nog even toelichten dat het niet zo zeer een geval is van het geld er niet is, maar ik bekijk het altijd vanuit een standpunt van "is iets het waard". Daarbij kan het gaan om iets van een paar euro, of iets van duizenden euro's. Vandaar dat ik denk: ofwel ik neem een CV met een zonneboiler voor alleen tapwater, wat mij dankzij subside maar zo'n 1350 euro excl. installatie kost.... of ik ga voor CV + zonneboiler met CV verwarmmogelijkheid, maar ben dan tegen de 2500 euro kwijt (exclu installatie). Die laatste optie gaat gegarandeerd, op termijn, meer besparing opleveren, alleen na hoeveel jaar?

Als iemand uit ervaring zou zeggen: "nou, bij ons scheelde een zonneboiler met CV mogelijkheid ons toch zeker 25% op de stookkosten", kijk dan klinkt dat al een stuk interessanter. Maar van wat ik uitgezocht heb en wat ik van mijn vader weet is dat, in de winter, een zonneboiler best nog het water kan verwarmen, maar de CV altijd moet meehelpen. Dit zijnde de periode dat ik de verwarming het meeste nodig heb.
Warm water uit de kraan of douche/bad gebruik je het hele jaar door, in de zomer misschien iets minder dan in de winter, maar dat verschil lijkt mij minder.

Hetgeen waar ik nu voor neig te kiezen is de goedkopere zonneboiler oplossing, om het bespaarde geld later te investeren in spouwmuurisolatie en/of PV panelen. Ons dak is ook, aan de zuidkant, nogal een samenraapsel van verschillende stukken vlak en hellend, vanwege aanbouw met daarop 1e verdieping zonder dakkapel, serre achter het huis, wel een grote dakkapel op de 2e verdieping boven het hoofdgedeelte van de woning etc. Eén mooi groot stuk aan dak hebben we helaas niet.

Zoals eerder gezegd wil ik met de PV panelen nog even wachten, deels om (hopelijk) wat meer duidelijkheid te krijgen vanuit de overheid wat zij daar nu mee van plan zijn, maar ook omdat we mogelijk over enkele jaren (misschien 2 of 3 jaar, wellicht pas over 5 tot 8 jaar) bij de slaapkamer op de aanbouw een dakkapel plaatsen. Bij dit schuine dak (op het zuiden gericht), ik schat het oppervlak op zo'n 20m2, zou je het beste de PV panelen kunnen leggen, maar als we daar over een paar jaar willen aanbouwen moeten we de hele boel weer omhuizen. Aangezien het meer een "wanneer" is van die dakkapel dan een "wel of niet", maar dit ligt aan wanneer we aan kinderen beginnen, welke kamer we daarvoor willen gebruiken, of we die (nu ongebruikte slaapkamer) na de verbouwing liefst zelf willen gebruiken... allemaal nog onzekerheden waardoor ik nu zoiets heb van: ik wacht even met de PV panelen.
CV moet nu, ofja moet... hij stookt nu elke dag 1.5-2m3 gas voor Jan met de korte achternaam, dat is gewoon zonde maar ik wil het wel voor de herfst geregeld hebben. Voor hetzelfde geld geeft het ding helemaal de geest (21 jaar oud, zou me niets verbazen), dan kan je dat beter in de zomer hebben dan in de winter :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjaRoel
Moi_in_actie schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 11:47:
@Appie Heijn Dank voor de reactie. Ik wil nog even toelichten dat het niet zo zeer een geval is van het geld er niet is, maar ik bekijk het altijd vanuit een standpunt van "is iets het waard". Daarbij kan het gaan om iets van een paar euro, of iets van duizenden euro's. Vandaar dat ik denk: ofwel ik neem een CV met een zonneboiler voor alleen tapwater, wat mij dankzij subside maar zo'n 1350 euro excl. installatie kost.... of ik ga voor CV + zonneboiler met CV verwarmmogelijkheid, maar ben dan tegen de 2500 euro kwijt (exclu installatie). Die laatste optie gaat gegarandeerd, op termijn, meer besparing opleveren, alleen na hoeveel jaar?

Als iemand uit ervaring zou zeggen: "nou, bij ons scheelde een zonneboiler met CV mogelijkheid ons toch zeker 25% op de stookkosten", kijk dan klinkt dat al een stuk interessanter. Maar van wat ik uitgezocht heb en wat ik van mijn vader weet is dat, in de winter, een zonneboiler best nog het water kan verwarmen, maar de CV altijd moet meehelpen. Dit zijnde de periode dat ik de verwarming het meeste nodig heb.
Warm water uit de kraan of douche/bad gebruik je het hele jaar door, in de zomer misschien iets minder dan in de winter, maar dat verschil lijkt mij minder.

Hetgeen waar ik nu voor neig te kiezen is de goedkopere zonneboiler oplossing, om het bespaarde geld later te investeren in spouwmuurisolatie en/of PV panelen. Ons dak is ook, aan de zuidkant, nogal een samenraapsel van verschillende stukken vlak en hellend, vanwege aanbouw met daarop 1e verdieping zonder dakkapel, serre achter het huis, wel een grote dakkapel op de 2e verdieping boven het hoofdgedeelte van de woning etc. Eén mooi groot stuk aan dak hebben we helaas niet.

Zoals eerder gezegd wil ik met de PV panelen nog even wachten, deels om (hopelijk) wat meer duidelijkheid te krijgen vanuit de overheid wat zij daar nu mee van plan zijn, maar ook omdat we mogelijk over enkele jaren (misschien 2 of 3 jaar, wellicht pas over 5 tot 8 jaar) bij de slaapkamer op de aanbouw een dakkapel plaatsen. Bij dit schuine dak (op het zuiden gericht), ik schat het oppervlak op zo'n 20m2, zou je het beste de PV panelen kunnen leggen, maar als we daar over een paar jaar willen aanbouwen moeten we de hele boel weer omhuizen. Aangezien het meer een "wanneer" is van die dakkapel dan een "wel of niet", maar dit ligt aan wanneer we aan kinderen beginnen, welke kamer we daarvoor willen gebruiken, of we die (nu ongebruikte slaapkamer) na de verbouwing liefst zelf willen gebruiken... allemaal nog onzekerheden waardoor ik nu zoiets heb van: ik wacht even met de PV panelen.
CV moet nu, ofja moet... hij stookt nu elke dag 1.5-2m3 gas voor Jan met de korte achternaam, dat is gewoon zonde maar ik wil het wel voor de herfst geregeld hebben. Voor hetzelfde geld geeft het ding helemaal de geest (21 jaar oud, zou me niets verbazen), dan kan je dat beter in de zomer hebben dan in de winter :)
Ik heb een vergelijkbare situatie als jij, ik heb 54 heatpipes en een buffervat van 400 liter. Ik gebruik dit voor zowel tapwater als cv. Ook ik heb op de beneden verdieping, woonkamer,keuken,eetkamer +- 70m2 vloerverwarming, in alle overige ruimtes heb ik radiatoren. Ook onze woning is op leeftijd (1924) en (meer dan) prima na geïsoleerd.

Ik heb vanwege mijn werk het voordeel dat ik de aansturing van het geheel compleet zelf in de hand heb door het toepassen van een PLC uit de industrie/gebouw automatisering. Als dit niet het geval was geweest had ik heel weinig aan de zonneboiler gehad als ondersteuning van de cv. De standaard regeling die hiervoor voorzien is werkt gewoon veel te simpel waardoor de periode waarin je er profijt van hebt erg kort is en dus nauwelijks rendabel. In mijn geval bespaar ik ook in de winter als de zon laag staat en er een heldere dag is toch zo'n 1-1,5m3 gas, dit zou met de standaard resol regelaar volstrekt onmogelijk zijn.

Ik zou je dus willen adviseren om de installatie af te stemmen op je warm water verbruik en geen rekening te houden met cv ondersteuning. Tenzij je de mogelijk hebt om de regeling zelf te ontwerpen zitten er veel te veel haken en ogen aan om het optimale rendement eruit te halen, zeker een combinatie van radiatoren en vloerverwarming. Alleen vloerverwarming zou de situatie al wezenlijk veranderen.

Idem het aanschaffen van een warmtepomp, of dat gaat zal je echt proefondervindelijk vast moeten leggen door bijvoorbeeld komende winter de aanvoer van de (nieuwe) cv ketel te begrenzen op bijvoorbeeld 40-50 graden en te kijken of je op dat moment je huis nog op een acceptabele manier warm kan krijgen. De afgelopen winters zijn best mild geweest, zeker de laatste dus ik vind verhalen van gebruikers die hem nog maar relatief kort hebben niet echt representatief te noemen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
DjaRoel schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 12:21:
[...]
Idem het aanschaffen van een warmtepomp, of dat gaat zal je echt proefondervindelijk vast moeten leggen door bijvoorbeeld komende winter de aanvoer van de (nieuwe) cv ketel te begrenzen op bijvoorbeeld 40-50 graden en te kijken of je op dat moment je huis nog op een acceptabele manier warm kan krijgen. De afgelopen winters zijn best mild geweest, zeker de laatste dus ik vind verhalen van gebruikers die hem nog maar relatief kort hebben niet echt representatief te noemen :P
Dit vind ik een hele interessant opmerking, daar had ik nog niet over nagedacht. Zo zou je inderdaad kunnen proberen of een warmtepomp iets kan bieden, thanks _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
@Moi_in_actie ik snap je qua € wel, je kan ze maar 1x uitgeven.

Wellicht helpt het je bij de keuze, een nieuwe CV is circa €1500 incl installatie
Een Hitachi 7,5 all in one WP met 260L +solarspiraal kost circa €5000 - €1900 subsidie uiteindelijk €1600 meer dan een CV ketel. Wel komen er nog 500-1000 euro installatiekosten bij.
Zelfs zonder PV verwacht ik dat je dit binnen 5 jaar hebt terugverdiend.

Verder schaf je een bijna gratis zonneboiler aan, deze sluit je op de Hitachi aan.

@DjaRoel
Ik heb inmiddels 4 jaar ervaring met de WP, 2 jaar mono en nu 2 jaar met de Hitachi AIO. 5KW mono was echt op het randje voor gasloos qua CV. Daarom heb ik nu een 6KW split genomen aangezien ik ook SWW wou verwarmen, en het liefst een minder complexe installatie wilde. Sowieso sorteerde ik al voor op de toekomstige isolatie(dak).

[ Voor 25% gewijzigd door Appie Heijn op 24-05-2019 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
[...]
Ik zou je dus willen adviseren om de installatie af te stemmen op je warm water verbruik en geen rekening te houden met cv ondersteuning. Tenzij je de mogelijk hebt om de regeling zelf te ontwerpen zitten er veel te veel haken en ogen aan om het optimale rendement eruit te halen, zeker een combinatie van radiatoren en vloerverwarming. Alleen vloerverwarming zou de situatie al wezenlijk veranderen.
Moderne (uitgebreide) controllers kunnen goed de CV ondersteuning schakelen.

M'n Resol SLT schakelt automatisch een driewegklep open als het water van de zonneboiler 5 graden warmer is dan het retourwater. Het water loopt dan door de buffers heen. Daaronder gooit ie hem weer dicht.

Dit is een hele simpele schakeling, maar in de winter krijgt de CV dan water van 20 a 30 graden voor z'n kiezen i.p.v. 18 graden, de zon warmt dat water dan wel weer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
[...]

Ik heb vanwege mijn werk het voordeel dat ik de aansturing van het geheel compleet zelf in de hand heb door het toepassen van een PLC uit de industrie/gebouw automatisering. Als dit niet het geval was geweest had ik heel weinig aan de zonneboiler gehad als ondersteuning van de cv. De standaard regeling die hiervoor voorzien is werkt gewoon veel te simpel waardoor de periode waarin je er profijt van hebt erg kort is en dus nauwelijks rendabel. In mijn geval bespaar ik ook in de winter als de zon laag staat en er een heldere dag is toch zo'n 1-1,5m3 gas, dit zou met de standaard resol regelaar volstrekt onmogelijk zijn.

@Moi_in_actie met een eenvoudige regeling is CV en SWW mogelijk als je met 2 boilers gaat werken welke beide zijn voorzien van een zonnespiraal. prio 1 regeling van de regelaar gebruiken voor SWW en de CV boiler kun je dan onafhankelijk van SWW continue leeg trekken. Mijn installatie heeft een 380L CV vat met 3 spiralen (ZB, WP, CV,) waardoor de 380L SWW water in het vat ook warmer naar de prio 1 150L SWW boiler gaat.
Voor de zomer periode een extra buffer om stagnatie te voorkomen. :)

[ Voor 6% gewijzigd door BenEco op 24-05-2019 13:36 ]

2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+ 2x B230, ThuisBatterij: SigenStor 17kW + 32kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:14

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

WoudseHoeve schreef op zondag 5 mei 2019 @ 14:21:
Is er nog iemand die de de software voor de SR1168 heeft, kan niks vinden .....
*meld*

Staat op mijn server, ik denk alleen niet de meest recente versies.

En ik heb zelf software geschreven in JAVA om de controller realtime uit te lezen, mocht je interesse hebben mag je die code zo hebben. DIe is met een kleine aanpassing zo om te routeren naar domoticz/influxDB etc.
MasterMaceMichu schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 13:21:

Een waterontharder? Ik heb nu ruim 5 jaar een waterontharder staan ter bescherming van alles wat water gebruikt.

Binnen 3 maanden na installatie was een stortbak van de wc van vies oranje/bruin door de kalk helemaal weer schoon van binnen. Je zonneboiler zal er dus vergelijkbaar uit zien.

[ Voor 45% gewijzigd door mkleinman op 24-05-2019 13:35 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 22:14

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

*knip*

[ Voor 99% gewijzigd door mkleinman op 24-05-2019 13:35 . Reden: foutje, twee keer gequote ipv samengevoegd ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjaRoel
Helhond schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 13:26:
[...]

Moderne (uitgebreide) controllers kunnen goed de CV ondersteuning schakelen.

M'n Resol SLT schakelt automatisch een driewegklep open als het water van de zonneboiler 5 graden warmer is dan het retourwater. Het water loopt dan door de buffers heen. Daaronder gooit ie hem weer dicht.

Dit is een hele simpele schakeling, maar in de winter krijgt de CV dan water van 20 a 30 graden voor z'n kiezen i.p.v. 18 graden, de zon warmt dat water dan wel weer op.
Ja, zo werkte dat bij mij idd ook. Dat gaat alleen goed in de winter als je met een hele lage retour uit kan, iets wat met radiatoren (bij mij) niet werkt.

Ik maak thuis onderscheid tussen warmtevraag van de radiatoren (evohome) en de vloer. Waarbij ik dus ook in de winter als alleen de vloer vraag heeft de ketel (brander) kan blokkeren en alleen de circulatiepomp start, zo kan ik het buffervat leegtrekken mbv de omschakelklep tot temperaturen rond de 30 graden omdat de vloer met een hele lage aanvoer temperatuur al uit de voeten kan. Met behulp van het evohome systeem kan ik overdag min of meer forceren dat de radiatoren geen vraag creëren en alleen s'avonds even de hobbykamer/badkamer warm stoken bij gebruik.

Hierbij regel ik op vloer temperatuur, ik heb drie sensors ingegoten voor drie zones, de gewenste vloer temperatuur (setpoint) wordt bepaald door de gemiddelde buitentemperatuur. Daarbij heb ik een offset op de vloertemperatuur van -1 of -2 K afhankelijk van de zone, als in die zone de ruimtetemperatuur zijn gewenste waarde heeft gehaald. Dit werkt naar eigen zeggen fantastisch _/-\o_ het enige wat ik nog toe ga voegen is wind compensatie, en dan met name als deze uit het noorden komt, dan merk je dat de woning niet helemaal lucht dicht is en de gevoelstemperatuur niet optimaal is.

Op het moment dat de radiatoren warmtevraag hebben schakel ik de ketel in omdat in de winter het vat niet warm genoeg is om daarmee uit de voeten te kunnen en werkt de installatie zoals een traditionele zou doen.

Op deze wijze kan ik in de winter op mooie dagen redelijk passief de beneden verdieping warm houden. De buizen werken immers wel maar zijn niet in staat om hoge temperaturen te maken maar icm met de vloer gaat dat prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
mkleinman schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 13:30:
[...]
*meld*

Staat op mijn server, ik denk alleen niet de meest recente versies.

En ik heb zelf software geschreven in JAVA om de controller realtime uit te lezen, mocht je interesse hebben mag je die code zo hebben. DIe is met een kleine aanpassing zo om te routeren naar domoticz/influxDB etc.
Geweldig, alleen als hard core C++ ontwikkelaar zal het even wennen zijn :)
[...]
Een waterontharder? Ik heb nu ruim 5 jaar een waterontharder staan ter bescherming van alles wat water gebruikt.

Binnen 3 maanden na installatie was een stortbak van de wc van vies oranje/bruin door de kalk helemaal weer schoon van binnen. Je zonneboiler zal er dus vergelijkbaar uit zien.
Ik heb nooit last van hard water / kalk (Rijnsaterwoude). Is dat nog zo verschillend in het land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
Verschilt per regio:
Afbeeldingslocatie: https://static.mijnwebwinkel.nl/winkel/sanaswellness/images/waterhardheid-nederland-kaa.jpg?t=1392112961

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
@Helhond Volgens mij is dit betrouwbaarder https://www.waterhardheid.nl/
In bovenstaand overzicht zouden we tussen 0-4 moeten zitten, volgens de website 9,6 wat ook de lading kalk in onze apparatuur verklaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
DjaRoel schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 13:50:
[...]

Ja, zo werkte dat bij mij idd ook. Dat gaat alleen goed in de winter als je met een hele lage retour uit kan, iets wat met radiatoren (bij mij) niet werkt.

Ik maak thuis onderscheid tussen warmtevraag van de radiatoren (evohome) en de vloer. Waarbij ik dus ook in de winter als alleen de vloer vraag heeft de ketel (brander) kan blokkeren en alleen de circulatiepomp start, zo kan ik het buffervat leegtrekken mbv de omschakelklep tot temperaturen rond de 30 graden omdat de vloer met een hele lage aanvoer temperatuur al uit de voeten kan. Met behulp van het evohome systeem kan ik overdag min of meer forceren dat de radiatoren geen vraag creëren en alleen s'avonds even de hobbykamer/badkamer warm stoken bij gebruik.

Hierbij regel ik op vloer temperatuur, ik heb drie sensors ingegoten voor drie zones, de gewenste vloer temperatuur (setpoint) wordt bepaald door de gemiddelde buitentemperatuur. Daarbij heb ik een offset op de vloertemperatuur van -1 of -2 K afhankelijk van de zone, als in die zone de ruimtetemperatuur zijn gewenste waarde heeft gehaald. Dit werkt naar eigen zeggen fantastisch _/-\o_ het enige wat ik nog toe ga voegen is wind compensatie, en dan met name als deze uit het noorden komt, dan merk je dat de woning niet helemaal lucht dicht is en de gevoelstemperatuur niet optimaal is.

Op het moment dat de radiatoren warmtevraag hebben schakel ik de ketel in omdat in de winter het vat niet warm genoeg is om daarmee uit de voeten te kunnen en werkt de installatie zoals een traditionele zou doen.

Op deze wijze kan ik in de winter op mooie dagen redelijk passief de beneden verdieping warm houden. De buizen werken immers wel maar zijn niet in staat om hoge temperaturen te maken maar icm met de vloer gaat dat prima :)
En het is ook heel afhankelijk van je huis. Ik heb een massahuis, in de winter verstoorde de flow van de wp, de gelaagdheid in mijn hygiene boiler. De wp doet een Ta van 24 graden, dus ik kan met lage temperaturen vooruit. De inhoud van mijn vv is echter ruim 300 liter en ik zag dat het dan wel heel hard gaat in de winter, de zonneboiler kon dat echt niet bijbenen. Het gaf wel een head start voor de wp, die kon dan wel mooi optoeren. Het verschil met inzet als sww was bij mij in kWh eigenlijk nihil, dus nu heb ik gekozen voor de simpeleste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

Een KM2 module aangeschaft, en kan nu de zonneboiler per minuut uitlezen.

De setup, word gebruikt voor SWW (tapwater) en CV voorverwarming. :)
  • 3x 1,6m2 vlakke plaat collector
  • 200L voorraadvat, met dubbelspiraal
  • KM2 uitleesmodule
Overigens moet er rond de temperatuur sensor 'boiler laag' wat koud water gezeten hebben. Want het was wel zonnig, maar niet '30 graden opwarmen in anderhalf uur tijd.'-zonnig :+

Overigens, wanneer de gele lijn daalt, verbruiken wij warm water. Gezien de CV nu uit staat, is dat dus puur douche-water.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0GZwdLRll72axIaSWRpJX11H/thumb.png

Wat mij vooral verrast van deze setup is dat het echt slim is dat er een paar drie-weg kleppen inzitten.
Dat bijv het collectorwater pas door het voorraadvat gestuurd word als de temperetuur van het collectorwater hoger is.
Of dat het CV water dat retour komt ook door het vat getrokken word als het warmer is dan wat in het vat zit.

[ Voor 27% gewijzigd door _Apache_ op 31-05-2019 09:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
[...]

Ik kan het niet loslaten en zet dus stug door. Maar ik kan bevestigen dat de regeltechniek niet op elke straathoek te vinden is en de kosten dermate opvoert, dat ik het ondertussen toch echt voor de lange termijn doe. (Totale combi is hier dan wel zonneboiler, handgestookte cv-haard, warmtepomp voor warm water, radiatoren en vloerverwarming.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Ik ben mijzelf aan het inlezen op zonneboilers, en ben -net zoals anderen hier- tot de conclusie gekomen dat het zonder subsidie financieel gezien niet de meest rendabele optie is op de korter termijn. Met subsidie is dat het wel, maar de informatie in dit topic lijkt in tegenspraak te zijn met de RVO-eisen voor ISDE:
  • Zo lees ik hier dat het apparaat in Nederland aangeschaft moet zijn. Dat staat niet op de RVO-site. Waar kan ik dat vinden?
  • Ook zie ik bij de RVO dat er ruimte is voor eigen apparaten. Ik zou daar graag gebruik van maken, omdat ik een ander buffervat wil gebruiken dan dat er veelal wordt aangeboden.
Ben ik zo naïef dat de RVO mijn zelfbedachte setup wel accepteert (uiteraard geïnstalleerd door een installateur), of mis ik iets? :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Laatst online: 17:11

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Krisp De zonneboiler zoals RVO stelt is een combinatie van collector(en), pomp, controller en boiler. Voor die 4 samen wordt een subsidiebedrag bepaald. Probleem is een beetje dat RVO enkel aanvragen voor nieuwe combinaties accepteert van verkopers, importeurs en fabrikanten. Daarnaast moet je dan ook berekeningen opsturen voor die 4 elementen gecombineerd. Volgens de RVO FAQ mag je wel een (goed gedocumenteerde) aanvraag doen voor iets wat niet op de lijst staat, maar dan moet je maar afwachten wat je krijgt:
Een apparaat staat niet op de apparatenlijst. Kan ik toch subsidie aanvragen?
Dat kan, maar het is dan niet zeker of u de subsidie krijgt.

Apparaten die wel aan de (technische) eisen in de regeling voldoen, maar nog niet op de lijst staan, kunnen wel in aanmerking komen. Ook worden sommige grotere apparaten niet op de lijsten vermeld.

U kunt als (particulier of zakelijk) aanvrager wél alvast de subsidieaanvraag doen wanneer het apparaat niet op de lijst staat. Vul dan een omschrijving van het apparaat in en voeg bijvoorbeeld ook een brochure of andere specificatie bij.

Er is desondanks een risico dat wij uw aanvraag afkeuren als het apparaat toch niet aan de eisen blijkt te voldoen. U kunt dan geen subsidie krijgen.
Ik heb het zelf gedaan door de verkopende partij dit te laten aanvragen voor de componenten die ik wilde hebben. Die kwamen dan wel allemaal van 1 partij. Als je je onderdelen bij meerdere partijen gaat halen wordt het waarschijnlijk moeilijk.

Verder is het prima om apparaten van de subsidielijst in het buitenland te bestellen, maar dan moet je dus wel zorgen dat jouw onderdelen gelijk zijn aan die (reeds) op de lijst staan of afwachten hoe hoog de subsidie wordt. Zie wederom de FAQ:
Kom ik in aanmerking voor subsidie als ik een apparaat in het buitenland koop?
Als het apparaat voldoet aan de ISDE-eisen en wordt geplaatst in Nederland, dan kunt u in aanmerking komen voor subsidie.
Let op dat sinds 2018 geldt dat het apparaat deskundig is geïnstalleerd. Zie ook de vraag 'Veilig installeren door een deskundig installateur'.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrugnir
  • Laatst online: 10-12-2023
ik zit ook te twijfelen over mijn toekomstplannen m.b.t.. gas vs gasloos. Mijn situatie is als volgt ik woon in een tussenwoning uit de jaren 70 met matige isolatie. Ik heb dit jaar de kruipruimte geïsoleerd(vloerverwarming) en een Tado systeem aangelegd om de benedenverdieping en bovenverdieping los van elkaar aan te kunnen sturen(we zitten 's avonds vaak boven). Beneden hebben we dus vloerverwarming en in de komende paar jaar wil ik dat boven ook aanleggen. Spouwmuur moet ook nog gebeuren en zolderisolatie wil ik doen als de installatie daar klaar is verder hebben we overal 'gewoon' dubbel glas

het afgelopen jaar heb ik de cv van 80 graden stapsgewijs terug geschroefd naar 45 graden en ik heb deze winter mijn huis zo gewoon kunnen verwarmen. De vloerverwarming stond ook te hoog. Mijn gasgebruik was dit jaar 996m3 en elektra 2433Kwh en voor het gemak ga ik ervan uit dat ik deze getallen kan handhaven ook als het kouder wordt omdat ik dus na het afgelopen stookseizoen die verbeteringen heb doorgevoerd.

Nu komt er in augustus het punt aan dat mijn huurcontract van de cv afloopt en ik dus liefst dat ding wil vervangen omdat hij nu erg duur is. We hebben gespaard voor een nieuwe CV en hebben eventueel nog wat ander spaargeld of kunnen zo'n energiebespaarlening afsluiten.

Ik zou zelf graag een zonneboiler aansluiten op het CV systeem maar gezien mijn relatief lage gebruik vraag ik mij af wat ik zou moeten doen om misschien helemaal van het gas af te geraken. Zeker omdat ik ooit ook mijn inpandige gasleidingen zou moeten vervangen vanwege roest. Waar ik vooral mee zit is de vloerbelasting i.c.m. buffervaten. Voor een zonneboiler kan ik me voorstellen dat een 200L boiler genoeg is die zou eventueel wel op zolder kunnen denk ik maar wat heb ik nog allemaal nodig naast een eventuele warmtepomp? of zou je met een elektrische cv ook een eind kunnen komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Rimco schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 23:16:
@Krisp De zonneboiler zoals RVO stelt is een combinatie van collector(en), pomp, controller en boiler. Voor die 4 samen wordt een subsidiebedrag bepaald. Probleem is een beetje dat RVO enkel aanvragen voor nieuwe combinaties accepteert van verkopers, importeurs en fabrikanten. Daarnaast moet je dan ook berekeningen opsturen voor die 4 elementen gecombineerd. Volgens de RVO FAQ mag je wel een (goed gedocumenteerde) aanvraag doen voor iets wat niet op de lijst staat, maar dan moet je maar afwachten wat je krijgt:

[...]

Ik heb het zelf gedaan door de verkopende partij dit te laten aanvragen voor de componenten die ik wilde hebben. Die kwamen dan wel allemaal van 1 partij. Als je je onderdelen bij meerdere partijen gaat halen wordt het waarschijnlijk moeilijk.

Verder is het prima om apparaten van de subsidielijst in het buitenland te bestellen, maar dan moet je dus wel zorgen dat jouw onderdelen gelijk zijn aan die (reeds) op de lijst staan of afwachten hoe hoog de subsidie wordt. Zie wederom de FAQ:

[...]
Hoe hoog die subsidie exact wordt maakt me eigenlijk niet zo heel veel uit. Een deel van de componenten zou ik gewoon standaard willen hebben, en een (goed) buffervat zou ik wel graag zelf willen kiezen. Op de RVO-site kan ik in ieder geval alle gevraagde datapunten zien, en een SOLCAL-berekening kan ik via deze site wel maken. De SOLCAL-berekening is iets verouderd, maar het gaat vooral om de benodigde parameters.

Voor mij is de berekening vrij simpel: ik ga eveneens een warmtepomp neerzetten, en daar heb ik toch al een buffervat voor nodig. Als ik ook een zonnecollector op dat vat kan aansluiten, wordt dat vat nauwelijks duurder (of zelfs goedkoper), terwijl ik in de zomer geen verdere warmtevraag meer heb. :P

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Krisp Had dezelfde situatie: WP staat op de planning, maar buffervaten icm zonnecollectoren en subsidie net zo goedkoop als enkel de buffers. Berekening is inderdaad te maken via meerdere sites (ook bij mijn verkoper), maar ik denk dat je nog wel wat werk zal hebben om het geaccepteerd te krijgen. Hou ons op de hoogte ;)

Let trouwens op dat je gelinkte site achterhaald is:
Vanaf 1 januari 2018 geld een nieuwe berekeningsmethode

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

@Rimco Heb je toevallig een site waar een bijgewerkte versie staat? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Krisp Had ook zitten zoeken, maar zonder (gratis) resultaat :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeNelus
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 03-03-2021
Beste leden,

Zojuist heb ik een account aangemaakt op dit forum om mij dieper te oriënteren op een zonneboiler.

Nu stuitte ik op de website van *knip*, spam. Zij bieden vele complete zonneboiler sets aan tegen een goede prijs. Op deze pagina staan alle pakketten:
*knip*, spam

Natuurlijk ben ik zo aan het denken geslagen en heb ik een zonneboiler weggestreept tegenover een warmtepomp. Dat laatste gaan wij niet doen aangezien de aanschaf hiervan simpelweg te hoog ligt. Dit brengt mij en mijn vriendin weer bij het eerste, de zonneboiler.

Waar kunnen wij het beste voor kiezen? Alleen tapwater of tapwater en cv? Heb natuurlijk ook verder gegoogled maar ik kom nergens zulke complete informatie tegen als bij *knip*, spam. Hier staat zelfs een optie bij om afspraak in te plannen en zo de wensen te kunnen doorspreken...

Wellicht kan iemand mij hier meer vertellen wat te doen? Hoe zit het met subsidie? Kan ik zelf installeren en subsidie aanvragen?

VRG

Cornelis

[ Voor 10% gewijzigd door Zeehond op 24-07-2019 22:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjaRoel
LangeNelus schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 18:19:
Beste leden,

Zojuist heb ik een account aangemaakt op dit forum om mij dieper te oriënteren op een zonneboiler.

Nu stuitte ik op de website van *knip*. Zij bieden vele complete zonneboiler sets aan tegen een goede prijs. Op deze pagina staan alle pakketten:
*knip*

Natuurlijk ben ik zo aan het denken geslagen en heb ik een zonneboiler weggestreept tegenover een warmtepomp. Dat laatste gaan wij niet doen aangezien de aanschaf hiervan simpelweg te hoog ligt. Dit brengt mij en mijn vriendin weer bij het eerste, de zonneboiler.

Waar kunnen wij het beste voor kiezen? Alleen tapwater of tapwater en cv? Heb natuurlijk ook verder gegoogled maar ik kom nergens zulke complete informatie tegen als bij *knip*. Hier staat zelfs een optie bij om afspraak in te plannen en zo de wensen te kunnen doorspreken...

Wellicht kan iemand mij hier meer vertellen wat te doen? Hoe zit het met subsidie? Kan ik zelf installeren en subsidie aanvragen?

VRG

Cornelis
Wat voor woning heb je? Is deze voorzien van vloerverwarming of radiatoren? Gebruik je veel of weinig tapwater? Hoeveel plek heb je voor de heatpipes/vlakke platen, het buffervat?

Wat betreft de sets, je moet eerst vaststellen wat je nodig denkt te hebben en dan kijken waar deze het meest gunstig aan te schaffen is.

Subsidie krijg je als je een factuur kan overdragen waarop staat dat de installatie door een installateur is opgeleverd/geïnstalleerd i.c.m. de meldcode die bij je nog aan te schaffen set hoort. Dat kan je digitaal aanleveren.

[ Voor 3% gewijzigd door Zeehond op 24-07-2019 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-05 21:46
@LangeNelus ik heb een set staan van deze gasten. Zeer te vreden mee en goede service. Weten waar ze het over hebben.

Echter zijn de vragen die @DjaRoel stuurt belangrijker om eerst te bedenken voor je iets (waar dan ook) koopt.
Wel geen wp is een interrssante trouwens. Zo duur hoeft dat niet te zijn. En er is meestal een stuk meer te besparen dan met een zonneboiler...

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oner
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12-02-2024
hallo allemaal,

ik ben momenteel druk bezig met het verduurzamen van ons huis. Aankomende vrijdag komen er 10 zonnepanelen op het dak (eerste stap is dan afgerond) ben nu bezig met een zonneboiler, heb een aantal offertes opgevraagd en onderstaande vind ik momenteel het meest interressante omdat stap 3 een pelletkachel gaat worden (deze kan daarop aangesloten worden). Wat vinden jullie vinden jullie van deze set?

TechniQ Energy 300L zonneboiler-set, 30HP (vloer)verwarming- en tapwaterondersteuning
Subsidie ISDE: €1.280,- | Meldcode RVO: KA15468
- Buffervat van 300 liter met 2 coils
- 1 collector met 30 heatpipes
- Bevestigingsmaterialen voor een schuin dak
5 meter Dualway RVS flexibele solar-slang DN16 (met geïntegreerde draad voor sensor)

Alle tips zijn welkom

kampenpower

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
@oner Lees ook even de begin topic door, daar staat veel info en tips.

Wat betreft je set, die is prima.

Wat jou vraag zou moeten zijn is; ga ik hiermee bereiken wat ik wil?

Gezien wij niet weten wat je wilt bereiken, (of verder enig informatie hebben over jouw woning en gezinssamenstelling) is onze vraag aan jouw; wat wil je precies bereiken?

Een algemene tip, laat het idee van een pelletkachel los.
Deze stoot veel fijnstof uit, en zou met nieuwe maatregelen wel eens verboden kunnen worden.
Het verbranden van houtsnippers die met een tanker van heel de wereld naar NL wordt verscheept is niet bepaald duurzaam maar wordt op dit moment nog wel aangeschreven als "Duurzaam".
(Verdiep je maar eens goed verder in de problematiek rond pelletkachels, (en houtkachels) van uitstoot in stedelijke gebieden, en de "duurzaamheid" ervan)
Veel duurzamer is een warmtepomp, daar zit ook subsidie op, en daarmee kan je je huis "gratis" verwarmen als je voldoende zonnepanelen op je dak hebt liggen.

[ Voor 15% gewijzigd door Helhond op 14-06-2019 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeNelus
  • Laatst online: 03-03-2021
Baapje327 schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 07:29:
@LangeNelus ik heb een set staan van deze gasten. Zeer te vreden mee en goede service. Weten waar ze het over hebben.

Echter zijn de vragen die @DjaRoel stuurt belangrijker om eerst te bedenken voor je iets (waar dan ook) koopt.
Wel geen wp is een interrssante trouwens. Zo duur hoeft dat niet te zijn. En er is meestal een stuk meer te besparen dan met een zonneboiler...
Dat is goed om te horen. Sterker nog, ik rijd net weg bij *knip*, spam. Ze weten zeker waar ze het over hebben en ons werd de set met 2x cpc18 of 24 buizen aangeraden (*knip*, spam). Het is nu nog even wachten op de oplevering van de bouw.

Inderdaad, de warmtepomp, we overwegen toch om deze te combineren met bovenstaande set, die was volgens *knip*, spam ook prima mogelijk.

@oner ik kan je ook zeker dit bedrijf aanraden. De uitleg was super en ook het eventuele handleidingwerk wat ze hebben is duidelijk en overzichtelijk.

In ieder geval nu al hartelijk dank heren!!

[ Voor 6% gewijzigd door Zeehond op 24-07-2019 22:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

Hoe zit het met jullie verlies van warmte als er geen verbruik is? Wat is een normaal verlies voor een voorraadvat van 200L?
Nu ik wat meer metrics heb, lijkt het erop dat ik zo een 3 graden per etmaal verlies. Hoe zit dat bij jullie? :)

Zonneboiler

[ Voor 3% gewijzigd door _Apache_ op 21-06-2019 10:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TCroezing
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:29
_Apache_ schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 10:45:
Hoe zit het met jullie verlies van warmte als er geen verbruik is? Wat is een normaal verlies voor een voorraadvat van 200L?
Nu ik wat meer metrics heb, lijkt het erop dat ik zo een 3 graden per etmaal verlies. Hoe zit dat bij jullie? :)

[Afbeelding: Zonneboiler]
Het hangt af van de temperatuur van het vat, hoe hoger de temperatuur, hoe meer verlies (logisch). Ik was er ook benieuwd naar en heb (omdat ik de gegevens toch had :P ), er maar eens een grafiekje van gemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZThhqEDizHay94RZghkP7Mbb/full.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helhond
_Apache_ schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 10:45:

[Afbeelding: Zonneboiler]
In deel 1 is hier een uitgebreide discussie over geweest.

Hier onder andere linkje naar berekenen van verlies:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/55723891

[ Voor 10% gewijzigd door Helhond op 21-06-2019 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy.v.Lieshout
  • Laatst online: 17-12-2024
Hallo Allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum omdat ik hulp/informatie zoek.

Even wat feiten
- we hebben een jaren 60 woning van ca 150m2 woonopp
- in 2017 volledig verbouwd met spouwmuur isolatie, vloerisolatie (begane grond en verdiepingen). het dak gaan we nog doen.
- HR++ glas
- geïsoleerde deuren
- 90 m2 vloerverwarming begane grond en badkamer
- 45 m2 laag temp verwarming op 1e verdieping
- 15 m2 laag temp op zolder
- Nefit Trendline HRC30 CW5 (2017)

In de winter stoken we met regelmaat de houtkachel (ok ik weet het niet goed voor de co2 uitstoot maar wel erg prettige warmte).

Ons jaarverbruik is
- 2300 m3 gas (alleen water badkamer en verwarming. In de keuken zit een quooker)
- 3443 kWh elektra (koken en verlichting etc)

Gezin:
man. vrouw en kind (4 jr)

Het gas verbruik is de grote component in onze maandelijks energierekening en die zou ik graag willen reduceren. Hierbij denk ik eraan om een zonneboiler te plaatsen en deze te koppelen aan de Nefit Trendline om zo gebruik te maken van de zonnewarmte en daarmee mijn maandelijkse rekening te drukken.

Nu vraag ik me een aantal zaken af:
- wie/welk bedrijf kan hier echt goed in adviseren?
- is dit een economisch verstandige beslissing (voor het verminderen van groninggas is het sowieso goed)
- hoeveel liter boiler zou ik moeten hebben? Het liefst zou ik de boiler op zolder plaatsen maar ik verwacht dat het draagvernomen van die houtenbalken vloeren op max ca. 300- 400 kilo per m2 zitten.
- Hoeveel m2 zonnecollector is hier voor nodig
- Wat is beter? De vlakkeplaat of de heat pipe (ik heb geen esthetische voorkeur in deze)

Bedankt voor jullie reacties.

gr. Roy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
Hallo Roy,

Met de maatregelen die je al genomen hebt ben je al goed op weg, met uitzondering van het dak. Ik zou zelf in jouw situatie het volgende doen (op volgorde):

1. Isoleer eerst het dak met een flink pakket; via het dak verliest een woning verreweg het meeste warmte.
2. Plaats vervolgens een warmtepompboiler (die is bijna gratis met de subsidie/zoek even op het forum naar het warmtepompboiler topic); de warmwaterfunctie van de CV kan dan volledig uit.
3. Plaats zonnepanelen op het geïsoleerde dak.
4. Installeer een warmtepomp. Door goede dakisolatie kan de CV dan weg en je huis van het gas los.
5. Als er nog ruimte over is eventueel een zonneboiler. Zie ook het blog van mkleinman hierover.

Succes met je overwegingen!

PS Ik heb zelf een zonneboiler 500l met vloerverwarmingsondersteuning staan, met 60 heatpipes. In combinatie met de subsidie is dat voor ons een mooie voorbereiding op een toekomstige warmtepomp, echter wij moeten nog HR++ glas en wat extra dakisolatie. Daarnaast hebben we een warmtepompboiler en PV panelen.

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
@Roy.v.Lieshout Lees ook even de openingspost van dit topic door, daar wordt al een aantal antwoorden op jouw vragen.

Overtollige spaargeld levert nu vaak een hoger rendement op door te isoleren van de woning, dan het te laten verpieteren bij vrijwel geen spaarrente.

De hoeveelheid boiler hangt af van een paar dingen,
- hoeveel gewicht kan je vloer dragen
- hoeveel liters verbruik je per dag (Douche tijd x verbruik douchekop (L/m) )
- hoeveel dagen zou je willen kunnen overbruggen
- wil je ook ondersteuning voor het verwarmen van je huis?

Voor heat pipes geldt als vuistregel: 1 Heatpipe op 10 L buffer, (zie ook openingspost)
Overdimensioneren is meer warmte in het najaar/winter, maar zal ook overschot kunnen opleveren in zomer.
Onderdimensioneren is minder warmte in het najaar/winter.

Heat pipes of vlakkeplaat? (zie openingspost)

Verder is de aanpak van @lbreman een prima plan, op punt 2 na.
Realiseer je dat een warmtepompboiler (afhankelijk van type en model) geplaatst in de woning tot ongewenst geluiden/lawaai kan veroorzaken. Bij adviseren van een warmtepompboiler vindt ik dat de mogelijkheid van geluidshinder niet moet worden onderschat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
@Helhond en @Roy.v.Lieshout correct let op het geluid van de warmtepompboiler. Bij mij staat ie in de garage en heb ik er geen last van.

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy.v.Lieshout
  • Laatst online: 17-12-2024
Bedankt @lbreman en @Helhond

Ik had inderdaad eerste even de eerste topic moeten lezen. Excuses daarvoor. Fijn om te lezen dat ik met mijn gedachten op de goeie weg zit.

Ik ga me er verder in verdiepen en zodra ik meer vragen heb meldt ik me weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

Helhond schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 09:07:
@Roy.v.Lieshout

- hoeveel liters verbruik je per dag (Douche tijd x verbruik douchekop (L/m) )
Lijkt me ook een kleine moeite om dit even langs het jaarverbruik te halen. Mocht er iets in je berekening niet goed gaan ga je dan nogal scheef met je getallen. Terwijl terugrekenen van een heel jaar dan wat exacter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
_Apache_ schreef op maandag 24 juni 2019 @ 08:08:
[...]

Lijkt me ook een kleine moeite om dit even langs het jaarverbruik te halen. Mocht er iets in je berekening niet goed gaan ga je dan nogal scheef met je getallen. Terwijl terugrekenen van een heel jaar dan wat exacter is.
Let er wel op dat dat ook een vertekend beeld kan geven.

- Toilet
- Vaatwasmachine (tenzij hotfill)
- Wasmachine (tenzij hotfill)
- Keuken (tenzij hotfill)
- Quooker (tenzij hotfill)
- Sproeien tuin en auto

Ze gebruiken allemaal water, maar niet SWW.
M.a.w. ik zou zelf niet snel voor 150 a 200L gaan, tenzij we een twee persoonshuishouden zouden hebben en we echt kort douchen. Meer buffer is altijd prettig om langer te kunnen overbruggen.

Hier staat overigens de CV ketel weer hard uit, en de controller is op standje "Collector koeling" gezet :+
Afgelopen weken was nogal wisselvallig, dus durfde niet vanwege de WAF nog de CV ketel uit te zetten, wat toch helaas weer tot onnodig gasverbruik leidt ;( i.v.m. niet uit kunnen schakelen comfortstand (min. 32 graden SWW) Wordt hoog tijd voor die doorstroomverwarmer, hopelijk dit jaar nog gasloos. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Laatst online: 09:13
Hallo allen,

Eerste huis gekocht en hebben allebei een duurzaamheidstik. wegens de leeftijd van het huis (uit 1959) wordt een warmtepomp afgeraden. Tevens past vloerverwarming nu niet in het verbouwingsbudget. Kan een zonneboiler iets zijn?

Halfvrijstaand huis, bouwjaar 1959, ligging op zuidoost
86m2 woonoppervlak, 335m3 inhoud
Dak geisoleerd, spouwmuur wordt nog gedaan
Overal Dubbel glas in kunststof kozijnen, wel uit bouwjaar 1999
Identiek huis van de buren heeft label D en een energieindex van 1.96
Wij zijn voornemens om eigenlijk alleen woonkamer+keuken te verwarmen, samen ca. 40m2

Cash is king.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjaRoel
mk1992 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 16:32:
Hallo allen,

Eerste huis gekocht en hebben allebei een duurzaamheidstik. wegens de leeftijd van het huis (uit 1959) wordt een warmtepomp afgeraden. Tevens past vloerverwarming nu niet in het verbouwingsbudget. Kan een zonneboiler iets zijn?

Wij zijn voornemens om eigenlijk alleen woonkamer+keuken te verwarmen, samen ca. 40m2
Als je de zonneboiler alleen wil gebruiken voor tapwater is het natuurlijk een prima investering, als je hem ook wil gebruiken als CV ondersteuning is vloerverwarming toch wel een must.

Persoonlijk zou ik je budget reserveren en toch onderzoeken of je de woning van vloerverwarming kan voorzien als je graag wil verduurzamen, dan kan je in de toekomst altijd nog overwegen een zonneboiler met CV ondersteuning of een warmtepomp aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
wegens de leeftijd van het huis (uit 1959) wordt een warmtepomp afgeraden.

Tevens past vloerverwarming nu niet in het verbouwingsbudget. Kan een zonneboiler iets zijn?
De leeftijd van een huis zegt niet dat het niet mogelijk is, een oud, maar goed geïsoleerde woning kan gewoon gasloos of zelfs nul-op-de-meter worden.

Als er nog een nieuwe vloer in de woning gaat, dan zou ik toch heroverwegen vloerverwarming te plaatsen.
Als er een nieuwe vloer in ligt, ga je die er niet meer uit halen de komende jaren.
DjaRoel schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 16:48:
[...]
Als je de zonneboiler alleen wil gebruiken voor tapwater is het natuurlijk een prima investering, als je hem ook wil gebruiken als CV ondersteuning is vloerverwarming toch wel een must.

Persoonlijk zou ik je budget reserveren en toch onderzoeken of je de woning van vloerverwarming kan voorzien als je graag wil verduurzamen, dan kan je in de toekomst altijd nog overwegen een zonneboiler met CV ondersteuning of een warmtepomp aan te schaffen.
Vloerverwarming is echt geen must voor cv-ondersteuning van een zonneboiler, het voorverwarmde water zal bij inschakelen CV al een behoorlijke slok schelen op de gaskosten. Maar inderdaad even doorsparen voor vloerverwarming is ook goed voor de WAF en het comfort.

Het stoken op lage temperatuur is al een hele verbetering, maar als de woning al redelijk geïsoleerd is heeft hij echt geen aanvoertemperaturen nodig van 55+ graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
DjaRoel schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 16:48:
[...]

Is vloerverwarming een haalbare dan? Er ligt nu een marmerlook tegelvloer in, het huis heeft geen kruipruimte.
Volgensmij zitten er geen drempels in de deurposten dus als je ook maar iets omhoog gaat ben je de sjaak,

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
@Helhond Het rendement is wel dusdanig veel hoger dat vloerverwarming wat mij betreft toch wel sterk aan te raden is. Er wordt aangegeven dat ze willen verduurzamen, met vloerverwarming is een warmtepomp in de toekomst ook veel haalbaarder, zeker als ze alleen in de keuken en de woonkamer willen verwarmen. Het is niet dat het niet kan of niet werkt met alleen radiatoren, maar de periode waarover je effectief gebruik kan maken van de cv ondersteuning is imo met temperaturen van 35 graden gewoon veel langer.

@mk1992 Ik ken de specifieke situatie niet, naderhand vloerverwarming leggen kan idd wat voeten in aarde hebben. Als er nu een betonvloer in ligt zonder kruipruimte is het de vraag hoe dat geconstrueerd is, als er nog isolatie tussen de vloer en de grond zit is infrezen een optie. Dat zou je eens uit moeten zoeken.

Hoeveel plek heb je voor een eventueel buffervat, en hoeveel dakoppervlak heb je ter beschikking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
DjaRoel schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 09:47:
@mk1992

Hoeveel plek heb je voor een eventueel buffervat, en hoeveel dakoppervlak heb je ter beschikking?
Dak is circa 25m2 op zuidoost gericht plus nog een plat dak op garage van 27m2.
Buffervat kan wat mij betreft op twee locaties, kelder is 2,5 bij 3. Zoldertje bereikbaar via vlizotrap vergelijkbaar maar met aflopend dak.
Verwarming in welke vorm dan ook willen we wel op zolder hebben. Staat nu in wat ooit de badkamer(klein!) was ruimte in te nemen op de 1e verdieping.

Cash is king.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
mk1992 schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 09:52:
[...]

Dak is circa 25m2 op zuidoost gericht plus nog een plat dak op garage van 27m2.
Buffervat kan wat mij betreft op twee locaties, kelder is 2,5 bij 3. Zoldertje bereikbaar via vlizotrap vergelijkbaar maar met aflopend dak.
En wat zijn de hoogtes? Vlizotrap, dus waarschijnlijk houten vloer? Dan toch even laten rekenen of die het gewicht van een buffervat wel kan dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:19
Ik heb een 30 buis zonneboiler zonder buizen nieuw in doos wat ik niet meer nodig heb, is er ergens een gedeelte hier waar ik dat kan aanbieden? Kan in V&A niks vinden.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-06 14:00
ik heb 1 gebroken buis. :)
hoe lang is die?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 14-06 22:38
fabstar81 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 21:39:
ik heb 1 gebroken buis. :)
hoe lang is die?
Je hebt korte en lange buizen. Lengtes zijn standaard. De buizen die iedereen heeft is het lange model. Deze is ongeveer 150cm. Ik heb er namelijk ook 1 stuk.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-06 14:00
Verkoop je ze toevallig ook los? :+

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
Hoe hebben jullie het voor elkaar gekregen deze te slopen? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrugnir
  • Laatst online: 10-12-2023
wat is jullie ervaring met de zonneboiler aansluiten op de CV? heb je daar nou wel of geen profijt bij om de boiler de vloerverwarming te laten verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:13
Heeft iemand misschien tips voor ergens betere koop RVS solar buis te kopen. Of iemand die stukjes over heeft voor te gebruiken tussen de collectoren zelf..?

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
LlamaWereldOver schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 14:56:
wat is jullie ervaring met de zonneboiler aansluiten op de CV? heb je daar nou wel of geen profijt bij om de boiler de vloerverwarming te laten verwarmen?
Wel profijt. Maar hoeveel dat is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Icekiller2k6 schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 09:18:
Heeft iemand misschien tips voor ergens betere koop RVS solar buis te kopen. Of iemand die stukjes over heeft voor te gebruiken tussen de collectoren zelf..?
Heb deze bij Econo laten maken, maar die lijkt ze niet meer te leveren. Als alternatief kan je waarschijnlijk wel de stukjes buis uit deze halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
Icekiller2k6 schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 09:18:
Wat dacht je van gewoon stuk koper buis er tussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Helhond schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 13:17:
[...]

Wat dacht je van gewoon stuk koper buis er tussen?
In het geval dat je veel (HP) collectoren op een rij hebt, heb je een lange koperen buis die zal uitzetten.
Met 200 graden verschil tussen koud en stagnatie is dat best relevant.

In ons geval hadden we ook het risico dat de collectoren met bijna 3 centimeter zouden uitzetten met 72 buizen op een rij. Ik heb er dus ook voor gekozen om deze te verbinden met flexibele stukken.

Edit: Ook de handleidingen van de HP collectoren vermelden een maximum aantal buizen zonder flexibele koppelingen. Deze vermelden maxima van 36 tot 48 dacht ik, afhankelijk welke handleiding je hebt.

[ Voor 15% gewijzigd door Rimco op 03-07-2019 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
Rimco schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 13:29:
[...]

In het geval dat je veel (HP) collectoren op een rij hebt, heb je een lange koperen buis die zal uitzetten.
Met 200 graden verschil tussen koud en stagnatie is dat best relevant.

In ons geval hadden we ook het risico dat de collectoren met bijna 3 centimeter zouden uitzetten met 72 buizen op een rij. Ik heb er dus ook voor gekozen om deze te verbinden met flexibele stukken.

Edit: Ook de handleidingen van de HP collectoren vermelden een maximum aantal buizen zonder flexibele koppelingen. Deze vermelden maxima van 36 tot 48 dacht ik, afhankelijk welke handleiding je hebt.
Dat zal misschien een factor zijn bij grote installaties, maar bij DIY kleine installaties zal dit niet zo van toepassing zijn. De uiteindes zitten ook meestal vrij, dus daar is dan ook ruimte aanwezig.

Ik kreeg in ieder geval gewoon de tip om het met een vaste koperen buis te doen, en dat is na 2 jaar nog niet lek. Installateur heeft daar ook nog nooit problemen mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
@Helhond Het gaat over een 4 tal vlakke plaat collectoren.
Moet uiteraard ook zien hoe ik van het dak tot aan de warmtepompboiler geraak. :)

Hopelijk kan ik dit weekend de 4 vlakke platen ophalen.. en dus nog opzoek naar pompstation (+sturing), leiding en drukvat ...

[ Voor 31% gewijzigd door Icekiller2k6 op 03-07-2019 13:58 ]

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
  • Laatst online: 13:14
kmf schreef op maandag 29 april 2019 @ 10:51:

[Afbeelding]

kmf schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 14:14:
Zo te zien ga ik vandaag eindelijk de 70+ halen. Ons verbruik is te goed afgestemd op de boiler (of omgekeerd) dus elke dag wordt het warme water leeg getrokken.

[Afbeelding]

Ik verbaas me wel een klein beetje op het waterverbruik.

[Afbeelding]
offtopic:
Mooi dashboard en overzicht, heb je toevallig ergens staan hoe je die opgezet hebt?

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquaPlanning
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-06 08:54
Hallo allen,

Jaga lage temperatuur radiatoren voor in keuken en woonkamer? Net geïnstalleerd, dus zelf nog geen ervaring mee.
Ik heb een 800 L hygiëne boiler staan. In het stookseizoen gebruik ik die om de koudste drie uren van de nacht te overbruggen zodat de warmtepompen niet hoeven te zwoegen. Die korte tijd voorkomt dat mijn gelaagdheid om zeep gaat, dus douchen gaat nog prima.

Over ongeschikt zijn: je daadwerkelijke energieverbruik is belangrijker dan het bouwjaar. Was je huis nog origineel zoals in 1959, dan is een warmtepomp geen goed idee. Na alle aanpassingen is het wellicht best mogelijk. Maar nu het druk is gaan de meeste installateurs voor de standaard installaties zonder risico's. En dat is best verstandig van ze.

2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
AquaPlanning schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 09:11:
[...]

Jaga lage temperatuur radiatoren voor in keuken en woonkamer? Net geïnstalleerd, dus zelf nog geen ervaring mee.
Ik heb een 800 L hygiëne boiler staan. In het stookseizoen gebruik ik die om de koudste drie uren van de nacht te overbruggen zodat de warmtepompen niet hoeven te zwoegen. Die korte tijd voorkomt dat mijn gelaagdheid om zeep gaat, dus douchen gaat nog prima.

Over ongeschikt zijn: je daadwerkelijke energieverbruik is belangrijker dan het bouwjaar. Was je huis nog origineel zoals in 1959, dan is een warmtepomp geen goed idee. Na alle aanpassingen is het wellicht best mogelijk. Maar nu het druk is gaan de meeste installateurs voor de standaard installaties zonder risico's. En dat is best verstandig van ze.
Energieverbruik is de grootste onbekende. Huidige bewoners (82 en 88 jaar respectievelijk) hebben geen idee hoe hoog het verbruik is. Enige wat ik weet dat er een voorschot is van 175€ p.m. voor een huis met 335m3 inhoud.

Koppel daarbij dat wij twee full time werken, waarschijnlijk niet stoken op 24c en nog veel zullen isoleren en wie weet wat er uit komt.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Alle Glycol zit weer in de opvang tank ..... geen druk meer in het systeem.
Probeer ik er weer wat in te pompen, loopt het er bij het overdruk ventiel meteen weer uit ook nog uit wat andere koppelingen. Lijkt erop dat er een hoge overdruk situatie is geweest. Expansie vat failure? overdruk ventiel ? Alle glycol moet in het expansie vat passen, 20m 22mm pijp totaal, iets van 7 of 8 Liter. Pompen werken allemaal nog, 22 mm pijp koppelingen moeten 10 bar kunnen hebben. Moet ik ook het dak op om de koppelingen te controleren... Geen idee wat er is gebeurd.

Nieuw overdruk ventiel gekocht, Flamco, geen idee van het merk van de vorige.
Nieuw expansie vat gekocht Solar, 18L van Flamco ( moet wel goed zijn, voor die prijs ...)

Nu wachten op een regenachtige dag dat ik vrij ben, Anders staat alles steeds op 200 graden .... Dat werkt niet lekker. Gaan we alles maar weer aansluiten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
WoudseHoeve schreef op zondag 7 juli 2019 @ 16:13:
Alle Glycol zit weer in de opvang tank ..... geen druk meer in het systeem.
Probeer ik er weer wat in te pompen, loopt het er bij het overdruk ventiel meteen weer uit ook nog uit wat andere koppelingen. Lijkt erop dat er een hoge overdruk situatie is geweest. Expansie vat failure? overdruk ventiel ? Alle glycol moet in het expansie vat passen, 20m 22mm pijp totaal, iets van 7 of 8 Liter. Pompen werken allemaal nog, 22 mm pijp koppelingen moeten 10 bar kunnen hebben. Moet ik ook het dak op om de koppelingen te controleren... Geen idee wat er is gebeurd.

Nieuw overdruk ventiel gekocht, Flamco, geen idee van het merk van de vorige.
Nieuw expansie vat gekocht Solar, 18L van Flamco ( moet wel goed zijn, voor die prijs ...)

Nu wachten op een regenachtige dag dat ik vrij ben, Anders staat alles steeds op 200 graden .... Dat werkt niet lekker. Gaan we alles maar weer aansluiten...
ergens een terugslagklep die vast blijft zitten, zodat je geen flow krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
jerh schreef op zondag 7 juli 2019 @ 20:10:
[...]
ergens een terugslagklep die vast blijft zitten, zodat je geen flow krijgt?
Niet in de glycol leidingen.
Tussen de glycol en het CV water zit een platen wisselaar. dus als er geen flow is gaan de heatpipes naar de 200 graden net als bij stagnatie. De glycol moet dan het expansievat in gaan. Boven een bepaalde temperatuur van de glycol stopt de glycol pomp.
Voor de pompen in de CV waterleidingen naar de buffer en boiler zitten wel terugslag kleppen. Die heb ik dit voorjaar nog gecontroleerd, zelfs een vervangen maar de oude was eigenlijk niet stuk.

[ Voor 50% gewijzigd door WoudseHoeve op 08-07-2019 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
Foutje |:(

[ Voor 94% gewijzigd door Helhond op 08-07-2019 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
@WoudseHoeve uit interesse, welke platenwisselaar..? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Icekiller2k6 schreef op maandag 8 juli 2019 @ 17:42:
@WoudseHoeve uit interesse, welke platenwisselaar..? :)
Zoeken we op ....... ergens online ......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
We hebben inmiddels wat regenachtige dagen gehad. De Zonneboiler werkt weer.

Ik heb het overdruk ventiel vervangen door een dure flamco 6 bar. De oude kon ik zo doorheen blazen, dus die was om een of andere reden overleden.

Ook heb ik het expansievat vervangen, door een flamco solar 18L (wit). De oude was echter niet stuk.

Nu de komende tijd 's avonds even de druk checken omdat hij helemaal leeg is geweest en de ontluchter alleen ontlucht als hij niet warm is (een speciale solar ontluchter). Dus laat ik 's avonds de pomp even draaien voor de zekerheid.

Pagina: 1 ... 4 ... 65 Laatste