Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09-05 13:17
kmf schreef op zondag 3 maart 2019 @ 15:50:
[...]

Hoe hou je er rekening mee dan? Ontluchtingskraantje opendraaien?

Ik heb een hygieneboiler, dus het water daarin gaat nooit op (als het goed is)
Als ik boilervat bij koudwateringang leegtap dan staat de warmwater uitgang ergens open, bijvoorbeeld warmwater kraan (of knelkoppeling even los gedraaid bij uitgang vat)

Als ik deel vanaf boilervat naar warmwater kraan en douche leeg willen laten lopen dan sluit ik uitgang boilervat af zodat ik voorkom dat er water ontrokken wordt uit het vat met onderdruk als gevolg.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:08

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Kan iemand mij zo vertellen wat voor aansluiting de Prisma Pro collectoren hebben? Is dat gewoon 22mm koper (dacht ik ergens te zien) of zit daar al iets van schroefdraad op?

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-05 21:46
Ik heb niet exact die collectoren maar bij zit er er idd gewoon een koperen pijp aan, zonder schroefdraad. Maat weet ik niet, maar Google dat😊 22mm zou heel goed kunnen iig.

[ Voor 10% gewijzigd door Baapje327 op 04-03-2019 08:22 ]

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 14-05 21:42
Ik heb na de hygieneboiler een standaard mengventiel zitten om ervoor te zorgen dat het water naar de kranen nooit heter wordt dan 65 graden. Ook de Clage mag geen water hebben dat warmer is dan 70 graden.

In de winter als de temperatuur vam de ZB niet hoog is zal er dan niet worden bijgemengd.

Nu vroeg ik mij af hoe het zit met het water in de koude aanvoer van dit mengventiel ivm legionella? Deze wordt opgewarmd door het warme water, maar zal dan niet worden gebruikt.

Óf is het zo dat zo'n mengventiel altijd wel wat koud bijmengt, ook als dat niet nodig is, waaedoor dat water in de leiding langzaam wel doorstroomd?

Ik zat hier over na te denken, wat er kan gebeuren als het water wel een keer warmer wordt dan 65c; in die ene minuut dat het water er over doet om de kraan te bereiken zullen alle eventuele bacteriën niet worden gedood, denk ik..

Edit: Dit is hem (ik denk niet dat de installateur hem hier vandaan heeft, maar dit lijkt hem te zijn):

https://www.praxis.nl/ger...tiel-22mm-35-65c-/5462616

[ Voor 14% gewijzigd door Fullpower op 04-03-2019 19:42 ]

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Ik heb dezelfde opstelling. Ik vermoed dat dit allemaal niet zo een vaart zal lopen. Grootste deel van de dag is dit water gewoon kamer temperatuur,miss tijdens douchen even wat warmer, maar that's it. Legionella groeit echt lekker bij 30-45 graden oid en stilstaand water. Ff de douche laten lopen na vakantie is belangrijker dan dit kleine stukje buis. Check ook ff of de buis van koper is. Daar gaat legionella ook niet zo lekker op 😊

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marthijnhoiting
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13-02 09:00
Nock372 schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 12:06:
De verbouwingen beginnen hier al wat vorm te krijgen en terwijl wil ik de warmtepompboiler wat splitsen.

Momenteel staat er enkel een warmtepompboiler met hier de zonnecollectoren aan verbonden.
Maar de zonnecollectoren doen maar iets als deze warmer is dan 54 graden. want tot dan slaat de warmtepomp aan..

Dus ik zou nog een extra boiler tussen plaatsen en terwijl ook een douche btw monteren.
Op de zonneboiler zit nog een spiraal vrij voor eventueel later nog een pellet cv kachel.

[Afbeelding]

Al het materiaal buiten de douche btw is hier al. Is er nog iets dat ik moet voorzien? Volledige verbouwing kan leidingen leggen zoals ik wil.
Ik ben van plan ongeveer voor dezelfde setup te gaan. Ik heb een atlantic explorer 3 gekocht en wil mijn zonneboiler systeem aansluiten op de spiraal van de atlantic. Ik heb een cv ketel voor naverwarming en op termijn een Clage om elektrisch na te verwarmen.

De atlantic gaat wekelijks een legionella run uitvoeren en kan daarmee op een lagere temperatuur naverwarmd worden door de cv ketel of Clage, 40 graden (klopt dit)? Zodoende hoop ik gas of elektra te besparen.

Nu komt bij mij de vraag op of het slim is om een extra buffervat voor de atlantic te zetten. Omdat Nock372 stelt dat de zonneboiler onder de 40 graden geen bijdrage meer heeft door het opwarmen van de atlantic. Heb ik dit goed gelezen?

Ik heb nog een boilervat staan, maar hier kan ik geen legionella run op uitvoeren of periodiek verwamen middels een element.

Mocht ik op 40 graden willen naverwarmen dan is legionelle uit een eventueel butffervat voor de atlantic aan nog niet gedood. Alternatief is dit vat ervoor zetten en hoger na verwarmen. Wat is wijsheid volgens jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Helhond schreef op zondag 3 maart 2019 @ 10:41:
Even een verwijzing vanuit het Lucht/water warmtepomp topic, maar wat hier ook erg aan de orde is.

Waarom het plaatsen van de juiste veiligheidsmaatregelen belangrijk is m.b.t. overdruk en onderdruk op een buffer:

[...]
Onderdruk als gevaarlijk speelt wel veruit het meest bij RVS boilers, heb ik begrepen. Daar merk je toch dat het een zachter materiaal is.

Met beveiliging loopt hij uiteraard nog steeds leeg in zo'n situatie. Je wilt dus ook een afsluiter in de warmwaterleiding na de boiler, zodat tussen afsluiter en keerklep (in de inlaatcombinatie) het water er gewoon in kan blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-05 20:09
Gister toch nog weer enigszins verrast door het weer, het was afgelopen dagen (weken?) behoorlijk slecht weer. Het begon hier gister dan ook erg slecht maar eind van de middag klaarde het enorm op en werd #1 toch nog van 25 naar 40 graden gebracht en #2 ging van 20 naar 35 graden in een redelijk korte periode toch weer 8 kWh opgewekt.
Het is duidelijk te merken dat de zon weer intenser wordt en dat de zon ook langer op is, gezien het nu pas na 18:00 is dat hier de zon achter de overburen verdwijnt.

Het was hier gister snik heet in huis, had de CVaanvoer tijdelijk naar 55 graden gezet en alles open gezet en de thermostaat op 23 graden gezet. Ze kwamen hier langs vanuit een buurt initiatief warmtebeeld foto's maken van de gevel, en daar kwam toch wel uit de gevel op zich prima is, alleen dat de bekende kozijnen en het glas nog wel mag worden vervangen. Zal zodra ik de foto's heb ontvangen die hier ook delen.

[ Voor 3% gewijzigd door Helhond op 16-03-2019 12:01 ]

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Ik had gisterenavond om 2015 dat mijn collectoren nog draaiden en de collectortemp nog 36 graden was. Is dat normaal? Eerste moment dat er savonds nog best wat zon was en het vat behoorlijk koud (onder 26 graden oid). De collector temp daalde ook niet heel vlot terwijl 't buiten toch al best donker was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
@Baapje327
Als de buffer deels koud wordt getrokken (door douche of dat CV aanspringt), en de collectoren nog niet echt zijn afgekoeld wil hier ook wel eens de pomp aanspringen tegen het schemerige of donker aan.

Kan ook iets anders aan de hand zijn, sommige controllers kan je tijdstip instellen waarin deze mogen draaien, maar zeker nu de zon steeds sneller later onder gaat is dat lastig bij te benen.

Snelste oplossing is de dT verhogen, dan zal die minder snel aan willen springen.
Weet niet waar je die op hebt staan?

[ Voor 0% gewijzigd door Helhond op 18-03-2019 08:37 . Reden: correct ]

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Nou, was m'n vloerverwarmingverdeler aan 't omleggen, dus geen verwarming en er was ook geen warm water wat onttrokken werd aan de buffer. Er staat geen timer ingesteld, en de dT is 3 graden dacht ik voor je utspringt. Opzich correct dat de pomp nog liep, want de dT tussen collector en onderkant vat was nog 10 graden. Maar ik zou verwachten dat de collector sneller zou afkoelen. De zon ging onder om 1849, dus na 20u is al 5 kwartier geen zon meer. Vanmorgen was de collector 5 graden dus dat lijkt wel te kloppen. Pomp draaide wel op 20%, dus denk slechts 2,4l/min,wel weinig dus.

Pomp heeft hele dag gedraaid trouwens.

Ps: als je de dT verlaagd, dan springt ie toch juist sneller aan?

[ Voor 3% gewijzigd door Baapje327 op 18-03-2019 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
@Baapje327 Correct het moet verhogen zijn.
dT van 3 vind ik persoonlijk erg laag, heb het zelf ook geprobeerd te draaien maar kreeg dan soort gelijke effecten: Pomp gaat wel draaien maar voegt geen warmte meer toe, je zou eens kunnen kijken of hij in de periode dat hij nog heeft gelopen na 18:49 wat er nog aan warmte is toegevoegd.

Voor mij hanteer ik een min. van dT 5, maar hij staat hier eigenlijk altijd op dT 6.
Maar kan natuurlijk per systeem verschillen.

Een iets hogere dT over de spiraal zal ook makkelijker warmte overgeven.
Een te lage dT heeft ook als gevolg dat je pomp eigenlijk onnodig hard gaat draaien.
Draait jouw pomp vaak in het gebied van 70-100%?

[ Voor 18% gewijzigd door Helhond op 18-03-2019 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Hij slaat aan bij dt van 4, op pompsnelheid 20%. Als ie dt 10 bereikt verhoogd ie de pompsnelheid met 10%. Hij slaat af als ie dt 3 heeft. 60% heb ik wel gezien in die goede week in feb. Hoger miss in de zomer, maar dat is prima toch?
Dit zo opschrijvende, weet ik eigenlijk niet wanneer de pompsnelheid naar beneden gaat. Miss wel pas als de hele pomp afslaat. Zal ik eens nakijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Zo, heb de waarden maar wat opgekrikt, dt 5 gaat ie aan, dt 4 weer uit.
Gisterenavond eigenlijk weer hetzelfde, maar wel de vloerverwarming weer aangezet, dan zit er veel meer stroming in 't water en dat helpt om de warmte uit de spiraal kwijt te kunnen merk ik. Ik vermoed dat als 't vat 3 dagen niet wordt gebruikt het water zo erg stilstaat dat je echt alleen nog convectie stromen hebt. Eveneens is aan het einde van de dag de pomp weer op 20% vermogen, en in het menu stond ook 7 graden, vermoed dat dit dus weer een stapje terug toeren is van de pompsnelheid, dus dt 10 = +10% pompsnelheid, dt 7 = - 10% pompsnelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
@Baapje327 mijn controller staat ingesteld vanaf de fabriek met een minimum pomp snelheid van 30%, misschien dat opname en afgifte te langzaam gaat bij een te lage pompsnelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Goede vraag, dat afgifte beter gaat bij (sneller) bewegend medium aan beide kanten kan ik me iets bij voorstellen. Echter, heb je ook warmtewisseling als 't medium stilstaat toch?
Ik zal morgen een de polo op 30% zetten, kijken of dat andere grafieken oplevert dan 20%.
Je zet me aan 't denken, had gehoopt nog iets te tweaken aan de instellingen, maar lijk steeds meer terug te gaan naar de fabrieks default.... 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ben inmiddels wat verder op onderzoek gegaan naar de boiler op mijn dak. Het blijkt een Solahart te zijn.
Nu heb ik daar een importeur van gevonden, maar die zijn slecht bereikbaar.
Ik wil die installatie, die inmiddels 11 jaar oud is, eigenlijk na laten lopen. Maar vraag me af of ik daar een willekeurige installateur voor moet bellen of iemand met ervaring met Solahart.

Twijfel overigens ook ten zeerste aan het behaalde rendement van dat ding. Zeker in de winter natuurlijk.
Zitten twee stekkers aan die ik nog eens door moet meten, maar volgens mij verbruikt dat meer dan het oplevert... :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-05 22:55
FrancD schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 12:10:
Zoals in eerder post aangegeven kijk ik ook naar het kopen van een WP.

Nu heb ik een zonneboiler met 2x2,5m2 collector op het schuine dak. Daarnaast 9 LG zonnepanelen 285Wp. Ik vraag mij af of het niet zinvoller is om de collectoren te vervangen door PV als ik een WP ga gebruiken? Het is nogal lastig te bepalen wat de zonneboiler opbrengt t.o.v. het elektrisch (met WP) verwarmen van het SWW vat...

Tips? Ervaringen?
Ik heb er voor gekozen om mijn 32 vacuümbuizen weer aan te sluiten op mijn 260L all in one LW-WP, expres de variant met solar spiraal gekozen.
8-10 maanden per jaar is de zonnecollector een hele sterke aanvulling op WP

Voordelen
+veel minder stroom verbruik(ww bereiding is hoge aanvoertemp+evt element)
+stil
+minder slijtage WP (WP moet best aan de bak voor dergelijke temperaturen)
+veel minder legionella runs(** boven de 45-50gr is vaak het werk voor een element met COP=1)
+omzeil de salderingsregelaanpassing

Nadelen
-Esthetisch minder verantwoord
-solaroptie is vaak iets duurder (bij hitachi viel mij dit mee)
-Complexer(extra pomp/leidingwerk/koppelingen/glycol)

Aandachtspunt
**Je collectorvermogen en gebruik van warm water moet goed aansluiten bij de grootte van je tapvat (aantal L)

[ Voor 7% gewijzigd door Appie Heijn op 22-03-2019 19:34 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poecillia
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-04 20:13
Ik wil ook voor een zonneboiler gaan. Ik heb inmiddels offertes opgevraagd bij twee leveranciers die beide zonnecollectoren van HR-solar aanbieden (1 maal HPC 2,5 of 2 maal Nero) Ik twijfel nog wat over de capaciteit. Voor vier personen heb ik meer capaciteit nodig en een vat van 200 liter. Ik zie trouwens dat veel mensen hier heatpipes hebben. Zijn er voor of nadelen t.o.v. HR-solar collectoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
Poecillia schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 23:27:
Ik wil ook voor een zonneboiler gaan. Ik heb inmiddels offertes opgevraagd bij twee leveranciers die beide zonnecollectoren van HR-solar aanbieden (1 maal HPC 2,5 of 2 maal Nero) Ik twijfel nog wat over de capaciteit. Voor vier personen heb ik meer capaciteit nodig en een vat van 200 liter. Ik zie trouwens dat veel mensen hier heatpipes hebben. Zijn er voor of nadelen t.o.v. HR-solar collectoren?
In dit en het vorige topic (maar ook in de openingspost) is dit al vaker aanbod gekomen.
Heat pipes wekken jaarlijks meer op, en vlakkeplaat collectoren zijn esthetisch beter te combineren met zonnepanelen als dat gewenst/vereist is.

Persoonlijk vind ik onze heat pipes erg mooi aan onze gevel. :+

HR-Solar is een mooie oplossing voor SWW, maar bied vaak niet de oplossing voor ondersteuning van CV, en als ze dit al beiden heb je vaak te weinig aan de 200L buffer.

Het is dus wat je wilt, en wat je wilt bereiken.

[ Voor 11% gewijzigd door Helhond op 23-03-2019 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poecillia
Helhond schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 14:53:
[...]

In dit en het vorige topic (maar ook in de openingspost) is dit al vaker aanbod gekomen.
Heat pipes wekken jaarlijks meer op, en vlakkeplaat collectoren zijn esthetisch beter te combineren met zonnepanelen als dat gewenst/vereist is.

Persoonlijk vind ik onze heat pipes erg mooi aan onze gevel. :+

HR-Solar is een mooie oplossing voor SWW, maar bied vaak niet de oplossing voor ondersteuning van CV, en als ze dit al beiden heb je vaak te weinig aan de 200L buffer.

Het is dus wat je wilt, en wat je wilt bereiken.
Ok, interessant. Toch maar eens naar heatpipes gaan kijken. Ik heb inderdaad ook zonnepanelen , maar ik kan heatpipes wel elders op het dak kwijt waardoor het uiterlijk me niet boeit.

Ik vind de markt voor heatpipes wat ondoorzichtig. Er wordt het één en ander online aangeboden voor de zelfbouwmarkt. De prijzen lijken wel mee te vallen, maar wat is de kwaliteit van de verschillende merken (S-Power, Eurotherm solar-pro, ThermiQ)? Ik zit vast aan een installateur i.v.m. subsidie en ga er na het weekend een paar bellen hier in de regio.

Ik twijfel over koppeling aan de CV. Ik heb een budget van ongeveer € 5000. Daar moet wel warm water voor te regelen zijn maar heeft de CV dan nog zin? Bovendien zit ik met een hoge temperatuur in het CV systeem omdat we naast vloerverwarming ook nog radiatoren hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
@Poecillia Het lijkt misschien wat doorzichtig, maar er zit weinig variatie in.
Je hebt eigenlijk 3 echte verschillende op de markt, OEG die levert een koppelbaar systeem en is behoorlijk duur maar wel erg mooi. Daarnaast heb je dus de CPC met reflectoren, ik ben nog bezig een stukje er aan te wijden in de openingspost, er wordt gezegd dat die meer rendement hebben, maar de reflectoren willen over tijd slecht worden (oxidatie en aanslag), daarnaast heb je effectief minder buizen per m2.

De laatste groep is gewoon de standaard heatpipe/vacuumbuizen het grotendeels wordt allemaal in Azie gemaakt en onder verschillende namen verkocht. Gezien een zonnecollector eigenlijk geen bewegende delen of elektrisch onderdelen heeft zal dit ook niet snel stuk gaan, het glas kan breken en een tip is dan op het type glas en impactbestedigheid te kijken (hagel). Verder wil de grootte van de condesor van de heat pipe wel eens verschillen hoe groter hoe beter, je hebt ze van 14 tot 22 mm ofzo, de grotere geven beter hun warmte af.

Met 5000 euro (excl) subsidie kom je een heel eind, en kan je een mooi systeem voor plaatsen.
Koppeling met CV kan ik alleen maar aanraden, maar dat is aan ieder eigen mening.
De buffer kan in de toekomst ook gekoppeld worden aan een warmtepomp waardoor je daarop weer zou kunnen besparen bij plaatsen van een WP.

Weet niet wat je hoge temperatuur noemt, maar probeer eens lager te stoken. Komt je rendement van je CV ten goede. Ik zit nu op 45 graden aanvoer van CV, in een huis uit '72, met alleen maar radiatoren. Binnenkort willen we wel de overstap maken naar VVW op de begane grond. We houden met gemak het huis nu warm, alleen beneden de 0 graden verhoog ik de aanvoer temperatuur naar 48-50 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Afgelopen week eindelijk de 2-wegklep van de hygieneboiler geautomatiseerd.
Afgelopen stookseizoen zat ik toch vaak handmatig de boiler open en dicht te draaien om mee te laten doen met het CV. Nu is dit veel makkelijker geworden.

Dit heb ik nu even gedaan met een ESP01 bordje met een relay. Om te testen of het werkt. Het moeilijke hieran was dus dat de klep 3- stroomverbindingen heeft en dus eigenlijk een 2-weg schakelaar nodig heeft. De Normally Open en Normally Closed-status van een relay bleek dus heel geschikt hiervoor.

Maar bedoeling is om deze met een raspberry pi (0w) aan te sturen zodat er controle is. Nu wordt deze enkel open/dicht gezet met een simpel webinterface.

Maar het moet uiteindelijk slimmer geregeld worden.
bv de volgende eisen:
Open/dicht on demand uiteraard.
Open als watertemp < 30C en warmtepomp staat aan.
Dicht als het overdag is en zon gaat hele dag schijnen. (forecast)
Open als het er niet naar uit ziet dat het hoge temperaturen kan halen, maar warmtepomp wel aan staat. (CV ondersteuning)

Dat wordt weer flink tweaken :P

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/e4mVdUq.jpg

https://streamable.com/nilvt

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Ik zou zeker koppelen aan je cv, zeker als je een vat neemt met hygiënespiraal werkt 't in de winter nog mooi mee aan je cv.
Je kan altijd je ketel achter de hygienespiraal hangen, scheelt zo 20 graden verwarmen oid. Een elektrische doorstroomverwarmer kan ook, moet je wel een beetje power hebben (3 fase) anders is het lastiger. Je kan zelfs nog een warmtepompboiler neerzetten achter je hygienespiraal, die zijn met subsidie nu een paar honderd piek. (moet je wel ruimte hebben etc).

Ik heb 't hier vandaan, interessante pakketen wel, zeker als je de subsidie eraf haalt. Dat is met spiegels(cpc dus) . Destijds de leverancier gebeld, en die zei dat ie ze bewerkt had met de Gasbrander en dat dat ook goed ging, eveneens ook nog nooit klachten gehad. Persoonlijk doen ze het prima.
Je kan ook nog 2 vaten nemen, en daarin wisselen. 1 voor SWW, en de ander extra voor de CV. Zijn ook wat voorbeelden hiervan te vinden op 't forum. Is ook wat voor te zeggen 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poecillia
Helhond schreef op zondag 24 maart 2019 @ 10:08:
@Poecillia Het lijkt misschien wat doorzichtig, maar er zit weinig variatie in.
Je hebt eigenlijk 3 echte verschillende op de markt, OEG die levert een koppelbaar systeem en is behoorlijk duur maar wel erg mooi. Daarnaast heb je dus de CPC met reflectoren, ik ben nog bezig een stukje er aan te wijden in de openingspost, er wordt gezegd dat die meer rendement hebben, maar de reflectoren willen over tijd slecht worden (oxidatie en aanslag), daarnaast heb je effectief minder buizen per m2.

De laatste groep is gewoon de standaard heatpipe/vacuumbuizen het grotendeels wordt allemaal in Azie gemaakt en onder verschillende namen verkocht. Gezien een zonnecollector eigenlijk geen bewegende delen of elektrisch onderdelen heeft zal dit ook niet snel stuk gaan, het glas kan breken en een tip is dan op het type glas en impactbestedigheid te kijken (hagel). Verder wil de grootte van de condesor van de heat pipe wel eens verschillen hoe groter hoe beter, je hebt ze van 14 tot 22 mm ofzo, de grotere geven beter hun warmte af.

Met 5000 euro (excl) subsidie kom je een heel eind, en kan je een mooi systeem voor plaatsen.
Koppeling met CV kan ik alleen maar aanraden, maar dat is aan ieder eigen mening.
De buffer kan in de toekomst ook gekoppeld worden aan een warmtepomp waardoor je daarop weer zou kunnen besparen bij plaatsen van een WP.

Weet niet wat je hoge temperatuur noemt, maar probeer eens lager te stoken. Komt je rendement van je CV ten goede. Ik zit nu op 45 graden aanvoer van CV, in een huis uit '72, met alleen maar radiatoren. Binnenkort willen we wel de overstap maken naar VVW op de begane grond. We houden met gemak het huis nu warm, alleen beneden de 0 graden verhoog ik de aanvoer temperatuur naar 48-50 graden.
Ik heb gisteren eens wat rondgebeld en ben bij een plaatselijke dealer op bezoek geweest. Daar verkopen ze Quantum heat pipes i.c.m. Nexus boilertechniek. Keurige uitgebreide Nederlandstalige folders van clima-XL.com. Quantum zou uit Spanje komen. Dus ben ik er eens ingedoken, maar ik kon geen productie van heat pipes vinden in Spanje. Voor de grap eens op Alibaba gekeken en ja hoor, precies dezelfde 'Quantum' heat pipes worden in China gemaakt door Haining Jixiang Zonne-energie Co, Ltd (Lucky). https://dutch.alibaba.com...malList.47.41c1e5e8wjJrAc

Zijn er hier al ervaringen met deze heat pipes? Ze zijn opvallend door de zwart-blauw glanzende coating. 10 stuks van 180 cm voor 160 dollar. Is er hier wel eens overwogen om ze gezamenlijk te importeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
@Poecillia Dat zijn inderdaad hele mooie verkoop kreten, maar het grootste gros komt gewoon uit Azie.
Daar is op zich niks mis mee, zolang de kwaliteit gewoon goed is.

Mijn leverancier was er gewoon eerlijk in dat hij ze uit China importeert, heb zelf ook de bijbehorend bedrijf wel teruggevonden op alibaba, maar bij importeren moet je op aantal dingen letten zoals importheffingen, vrachtkosten, en garantie op die afstand wordt ook lastig. (Zeker met een stapelbuizen in een kartonnendoos). Dat was mij teveel gedoe en hier gewoon maar besteld, de ISDE subsidie geldt overigens ook niet als je het zelf gaat importeren.

Misschien interessant als je keer toch besluit een extra zonnecollector bij te willen plaatsen. Al ben ik benieuwd voor hoeveel meer dan die 160 dollar je hem echt in huis hebt.

[ Voor 12% gewijzigd door Helhond op 26-03-2019 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poecillia
Helhond schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 08:18:
@Poecillia Dat zijn inderdaad hele mooie verkoop kreten, maar het grootste gros komt gewoon uit Azie.
Daar is op zich niks mis mee, zolang de kwaliteit gewoon goed is.

Mijn leverancier was er gewoon eerlijk in dat hij ze uit China importeert, heb zelf ook de bijbehorend bedrijf wel teruggevonden op alibaba, maar bij importeren moet je op aantal dingen letten zoals importheffingen, vrachtkosten, en garantie op die afstand wordt ook lastig. (Zeker met een stapelbuizen in een kartonnendoos). Dat was mij teveel gedoe en hier gewoon maar besteld, de ISDE subsidie geldt overigens ook niet als je het zelf gaat importeren.

Misschien interessant als je keer toch besluit een extra zonnecollector bij te willen plaatsen. Al ben ik benieuwd voor hoeveel meer dan die 160 dollar je hem echt in huis hebt.
In mijn situatie is zelf importeren ook niet aan de orde, maar er blijkt wel veel marge in de herverdeling te zitten. Ik ben nu ook over de grens in Duitsland aan het kijken. Nog tips voor installateurs in Niedersaksen?

Ik liep tegen deze interessante database http://www.solarkeymark.dk/ met certificaten van zonnecollectoren van verschillende testinstituten zoals Tüv in Europa aan. Helaas zie ik geen toelichting hoe de certificaten gelezen moeten worden en of dit testresultaten zijn van de instituten of van de fabrikanten zelf (ik neem aan het instituut, maar kan het niet uitsluiten). Er wordt gewerkt met referentielocaties voor opbrengst (Oslo, Wurzburg, Davos en Athens). Verder zie ik geen mogelijkheden voor selecties of statistieken. Opvallend is het grote aantal fabrikanten dat in deze markt opereert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-04 13:03
vandaag van ergens in de 20 naar bijna 50. heerlijk systeem zo een zonneboiler.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14-05 22:44
fabstar81 schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 16:11:
vandaag van ergens in de 20 naar bijna 50. heerlijk systeem zo een zonneboiler.
mooi he. Hier van 34 graden naar 61 graden. De badkamer boven de boiler is ook opgewarmd :) 800 liter op voorraad. Enige nadeel van de hogere temperatuur is het relatief grotere verlies....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquaPlanning
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11-05 09:11
Helhond schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 13:02:
@Baapje327 mijn controller staat ingesteld vanaf de fabriek met een minimum pomp snelheid van 30%, misschien dat opname en afgifte te langzaam gaat bij een te lage pompsnelheid?
Is denk ik ook om zeker te weten dat de terugslagklep open staat.

2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
Op welke pompsnelheid zijn de pompen van jullie aan het draaien de afgelopen dagen?

Bij mij tikt ie al vaak >90% aan. Het water in het vat kan niet (nog) sneller opwarmen (dT is nu 7graden). Ik vraag me af hoe het zit als er nog meer heatpipes waren. Zal er dan een enorme dT zijn of zo...? Wat de afgifte nog meer verhoogd.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
Hier loopt ie s'ochtends op van 30% (min.) tot ongeveer 65% dan behaald #1 meestal zijn setpoint (40 graden) vervolgens gaat ie hier #2 bijladen met snelheid 100% dit snel afbouwend tot 40-70%.

Hij staat ingesteld op dT6 maar draait nu met dT±14 op 70%. Een dT van 6 hanteren probeert ie aan te houden zolang dat lukt, als er te veel warmte binnenkomt zal die natuurlijk harder gaan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

MikeyMan schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 09:51:
Ben inmiddels wat verder op onderzoek gegaan naar de boiler op mijn dak. Het blijkt een Solahart te zijn.
Nu heb ik daar een importeur van gevonden, maar die zijn slecht bereikbaar.
Ik wil die installatie, die inmiddels 11 jaar oud is, eigenlijk na laten lopen. Maar vraag me af of ik daar een willekeurige installateur voor moet bellen of iemand met ervaring met Solahart.

Twijfel overigens ook ten zeerste aan het behaalde rendement van dat ding. Zeker in de winter natuurlijk.
Zitten twee stekkers aan die ik nog eens door moet meten, maar volgens mij verbruikt dat meer dan het oplevert... :X
Gentle kick...

Iemand anders een installateur met kennis van zonneboilers die aan te raden is in de buurt van Zoetermeer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Helhond schreef op maandag 1 april 2019 @ 16:02:
Hier loopt ie s'ochtends op van 30% (min.) tot ongeveer 65% dan behaald #1 meestal zijn setpoint (40 graden) vervolgens gaat ie hier #2 bijladen met snelheid 100% dit snel afbouwend tot 40-70%.

Hij staat ingesteld op dT6 maar draait nu met dT±14 op 70%. Een dT van 6 hanteren probeert ie aan te houden zolang dat lukt, als er te veel warmte binnenkomt zal die natuurlijk harder gaan lopen.
Bij mij gaat 't ook al richting de 80% als 't goed schijnt. De onderkant van 't vat is bij mij nog koud(22 graden), want de retour van de vloer die draait nog langzaam (experimenteer nog wat met de vvw) dat betekent dat de deltaT snel hoger is dan 10 graden, dus gaat de pomp harder draaien. Maar 33 graden worden de collectoren makkelijk met wat zon in maart, dus dan gaat ie weer sneller. En er komt stiekem best al wat energie uit de zon...
Volgens mij doen ze op een dag als deze al iets van 60/70 kwh per dag...

[ Voor 3% gewijzigd door Baapje327 op 01-04-2019 16:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helhond
@Baapje327 Inderdaad zeker met LTV en een koude retour kan een zonneboiler veel beter zijn warmte kwijt, dan wanneer je hogere temperaturen benodigd bent.

60 a 70 kWh lijkt me eerlijk gezegd erg veel, maar het zou zo maar kunnen met LTV.
Met 70 kWh kan je namelijk je 1000L boiler met 60 graden verhogen. (van 20 naar 80 graden bij wijze van)
Maar met je ideale ligging op zuid zou het zomaar kunnen.

Zelf was bij mij de opwekking vandaag rond de 15 kWh, dat houd in dat beide buffers van 25 graden naar 50 graden zijn verhoogd. Inmiddels voeden die nu de CV nu het weer af begint te koelen.
Gister en eergister stond de CV ketel ook al aardig te pendelen, merkte ik toen ik onder de douche stond.
Geen koude douche maar merkte wel wanneer ik full solar stond te douche en wanneer de ketel weer een minuut ofzo uit stond, helaas gaat het hier nog niet geheel gasloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
Bij mij was de opwekking ook 15,5kWh. En dat is maar 1 300liter hygieneboiler welke van 20 naar 58 is gebracht met 30 heatpipes.

60kWh is 5x zoveel heatpipes?

Maar.. hebben jullie nog de CV aan dan? Mijn warmtepomp is al niet meer aangegaan sinds april.

(wel grappig. Nu is zon al onder, maar door het douchen wordt de laatste warmte nog uit de heatpipes getrokken die nu nog 38C zijn. (door douchen is onderaan de boiler de temp al onder de 33 gekomen.)

[ Voor 28% gewijzigd door kmf op 01-04-2019 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Helhond schreef op maandag 1 april 2019 @ 20:07:
@Baapje327 Inderdaad zeker met LTV en een koude retour kan een zonneboiler veel beter zijn warmte kwijt, dan wanneer je hogere temperaturen benodigd bent.

60 a 70 kWh lijkt me eerlijk gezegd erg veel, maar het zou zo maar kunnen met LTV.
Met 70 kWh kan je namelijk je 1000L boiler met 60 graden verhogen. (van 20 naar 80 graden bij wijze van)
Maar met je ideale ligging op zuid zou het zomaar kunnen.

Zelf was bij mij de opwekking vandaag rond de 15 kWh, dat houd in dat beide buffers van 25 graden naar 50 graden zijn verhoogd. Inmiddels voeden die nu de CV nu het weer af begint te koelen.
Gister en eergister stond de CV ketel ook al aardig te pendelen, merkte ik toen ik onder de douche stond.
Geen koude douche maar merkte wel wanneer ik full solar stond te douche en wanneer de ketel weer een minuut ofzo uit stond, helaas gaat het hier nog niet geheel gasloos.
excuus!
60-70 kwh was wat overdreven, was ook benieuwd dus even een nieuw grafiekje gemaakt in t resol dashboard. ze hebben vandaag 48 KWH gedaan. wel grappig, omdat het zo koud was vannacht, zie je nog best een verschil met bij 29 maart, toen deze ze iets boven de 50 KWH. de pomp ging vandaag bijna een uur later aan. al ging de pomp vandaag wel langer door, (45 min langer, lijkt me wel weer wat lang voor die paar minuten langer licht, misschien zat er nog meer warmte in de collectoren, dus duurde t langer voordat eruit was oid?)
ook even de afgelopen maand teruggekeken, halen ze net geen 500 KWH.

overigens heeft de pomp bij mij vandaag op 90% gedraaid tussen 1305 & 1545. (als antwoord op de originele vraag van @kmf )

er liggen hier 72 heatpipes, met spiegels. is 15m2 oppervlakte. blaast lekker hoor :P

ik wil ze van de zomer alleen nog iets anders positioneren, in de winter komt de zon niet boven t dag van de buren uit (staan op de garage), dus vangen ze alleen wat namiddagzon. ik wil eigenlijk een sauna bouwen (in een tuinhuis) en ze daar op een lessenaarsdak leggen. liggen ze minder in het zicht, en hebben ze in de winter geen last meer van het huis van de buren. ben erg benieuwd wat ze dan de aankomende winter gaan bijdragen aan de CV. (ze blijven vol op zuid liggen, maar wss wel op 30 graden oid ipv 45 nu) ze zullen iets van 30 graden (en liever meer natuurlijk) moeten leveren wil het zin hebben. als de zon schijnt in de winter lukt dat sowieso wel, maar als het wat bewolkter is doen ben ik benieuwd of ze dan ook nog wat doen....iemand daar ervaring mee toevallig?

[ Voor 1% gewijzigd door Baapje327 op 01-04-2019 21:33 . Reden: nog even maand totaal erbij gezet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
@Baapje327 Voor meer opbrengst in de winter zou je ze eerder rechterop moeten zetten, dan wordt de hoek kleiner t.o.v. van de zon. Dit omdat de zon in de winter (en voor- en najaar) een stuk lager staat. Je hebt dan minder opwek in de zomer, maar dan heb je toch een overschot, de warmte kan je dan toch beter benutten in de winter (en voor- en najaar).

Zelf hangen die van mij onder een hoek van 68 graden aan de gevel, dit heeft als voordeel deel dat hoog zomer als de zon ook hoog staat er de hoek ook minder ideaal is en daarmee stagnatie beter kan worden voorkomen.

PS Wat voor energie meter gebruik je om de opwek te meten?

[ Voor 9% gewijzigd door Helhond op 02-04-2019 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Helhond schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 08:14:
@Baapje327 Voor meer opbrengst in de winter zou je ze eerder rechterop moeten zetten, dan wordt de hoek kleiner t.o.v. van de zon. Dit omdat de zon in de winter (en voor- en najaar) een stuk lager staat. Je hebt dan minder opwek in de zomer, maar dan heb je toch een overschot, de warmte kan je dan toch beter benutten in de winter (en voor- en najaar).

Zelf hangen die van mij onder een hoek van 68 graden aan de gevel, dit heeft als voordeel deel dat hoog zomer als de zon ook hoog staat er de hoek ook minder ideaal is en daarmee stagnatie beter kan worden voorkomen.

PS Wat voor energie meter gebruik je om de opwek te meten?
Ja rechterop zou beter zijn, maar dan staan ze mega in 't zicht. En waar ze nu staan krijgen ze helemaal geen zon, dus weinig opties. Kan ook nog 6 pv panelen van 't dak halen en ze daar ophangen, misschien past dat net. Dat zou misschien nog wel 't beste zijn. Die pc kunnen wel weer makkelijk op 't garagedak...

Wordt wel een klus om ze daar te krijgen alleen...

Ow ik gebruik de resol controller zelf om te meten... Die weet de temperaturen & de flow/pompsnelheid. Dus lijkt mij voldoende info toch?

[ Voor 5% gewijzigd door Baapje327 op 02-04-2019 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 08:17
Baapje327 schreef op maandag 1 april 2019 @ 21:30:
[...]

excuus!
60-70 kwh was wat overdreven, was ook benieuwd dus even een nieuw grafiekje gemaakt in t resol dashboard. ze hebben vandaag 48 KWH gedaan. wel grappig, omdat het zo koud was vannacht, zie je nog best een verschil met bij 29 maart, toen deze ze iets boven de 50 KWH. de pomp ging vandaag bijna een uur later aan. al ging de pomp vandaag wel langer door, (45 min langer, lijkt me wel weer wat lang voor die paar minuten langer licht, misschien zat er nog meer warmte in de collectoren, dus duurde t langer voordat eruit was oid?)

overigens heeft de pomp bij mij vandaag op 90% gedraaid tussen 1305 & 1545. (als antwoord op de originele vraag van @kmf )

er liggen hier 72 heatpipes, met spiegels. is 15m2 oppervlakte. blaast lekker hoor :P

ik wil ze van de zomer alleen nog iets anders positioneren, in de winter komt de zon niet boven t dag van de buren uit (staan op de garage), dus vangen ze alleen wat namiddagzon. ik wil eigenlijk een sauna bouwen (in een tuinhuis) en ze daar op een lessenaarsdak leggen. liggen ze minder in het zicht, en hebben ze in de winter geen last meer van het huis van de buren. ben erg benieuwd wat ze dan de aankomende winter gaan bijdragen aan de CV. (ze blijven vol op zuid liggen, maar wss wel op 30 graden oid ipv 45 nu) ze zullen iets van 30 graden (en liever meer natuurlijk) moeten leveren wil het zin hebben. als de zon schijnt in de winter lukt dat sowieso wel, maar als het wat bewolkter is doen ben ik benieuwd of ze dan ook nog wat doen....iemand daar ervaring mee toevallig?
Ga er maar niet vanuit dat je in midden winter enige opbrengst van betekenis gaat krijgen. Het is maanden lang bewolkt en de dagen zijn kort. Natuurlijk heb je bij een heldere vorstdag opbrengst en een grote hellingshoek is dan gunstiger. In zomer is de zon krachtig genoeg om door de bewolking heen te komen. In de winter niet.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
Baapje327 schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 08:30:
[...]
Ow ik gebruik de resol controller zelf om te meten... Die weet de temperaturen & de flow/pompsnelheid. Dus lijkt mij voldoende info toch?
Welke Resol controller heb je liggen, en geeft die de actuele exacte flow waardes als L/min?

Mijn toch wel uitgebreide controller (Resol SLT) geeft alleen een snelheid als percentage, en daar kan je natuurlijk niks van afleiden qua opbrengst. Volgens mij had @kmf in het begin ook een behoorlijke afwijking in zijn opwekking, dat was toen deels ook een probleem van instellingen waardoor de opwekking opwekking iets te rooskleurig was.

Vandaar mijn vraag, 48 kWh is als nog vrij veel. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
@Helhond @Baapje327 klopt. Ik had bij gebruik van een grundfoss VFS het debiet verkeerd gezet. Standaard stond deze op de SLT (menu S6) op min 2 l/min en max op 40 l/min. Deze moet 1-12 zijn.

Bij de SL is dat weer een andere naamgeving. Debiet of zo heette het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Ik heb de Resol CSplus. daarin kun je met een extra p1000 sensor, de retour meten, en dan kun je aanzetten dat ie zelf de opgewekte KWH bijhoud.
hoe accuraat het is weet ik niet. ik zou 2 kamstrups erop moeten zetten en het verschil daar tussen moeten meten, wil ik het ijken.
ik vind 50 KWH niet zo extreem veel eigenlijk. 15m2 is best wel veel, en ze staan pal op zuid. laat ze 10 of 20% afwijken, zou kunnen, geen idee eigenlijk...
@kmf kan me voorstellen dat er niks van klopt als je controller denk dat er een pomp aan zit die 2 tot 40 l/m, en dat er in het echt een 2-12l/m aan zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
Baapje327 schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 11:18:
Ik heb de Resol CSplus. daarin kun je met een extra p1000 sensor, de retour meten, en dan kun je aanzetten dat ie zelf de opgewekte KWH bijhoud.
hoe accuraat het is weet ik niet. ik zou 2 kamstrups erop moeten zetten en het verschil daar tussen moeten meten, wil ik het ijken.
ik vind 50 KWH niet zo extreem veel eigenlijk. 15m2 is best wel veel, en ze staan pal op zuid. laat ze 10 of 20% afwijken, zou kunnen, geen idee eigenlijk...
@kmf kan me voorstellen dat er niks van klopt als je controller denk dat er een pomp aan zit die 2 tot 40 l/m, en dat er in het echt een 2-12l/m aan zit.
Als je een keer de VV uit hebt, (en er verder geen afname is behalve stilstandverlies (is hopelijk terug te vinden van je buffervat) zou je eens moeten kijken wat je meet qua warmte en wat de daadwerkelijke opwarming is van je 1000L vat.

Kan je makkelijk vergelijken of het redelijk in de buurt zit.
Meet je zowel boven als onder in het vat? (Ter vergelijking)

1 graden verhoging van 1000L kost 1,16 kWh

[ Voor 3% gewijzigd door Helhond op 02-04-2019 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 04-05 18:08
Baapje327 schreef op maandag 1 april 2019 @ 21:30:
[...]

excuus!

Als je de Delta T weet van je vat kan je heel makkelijk uitrekenen hoeveel Kw je hebt gedaan. Check smorgens de temperatuur boven en onder in je vat, en smiddags.

https://zonnecollector-info.nl/nl/deltat.html

Ik heb met 54 buizen, in dit jaargetijde, mijn buizen staan zuiver zuid 45 gr, maar missen smorgens opbrengst ivm deels schaduw tot +- 10 uur ongeveer 16-18 Kw per dag, mits het heel de dag mooi weer is uiteraard.

De 48 Kwh lijkt me overdreven, ik heb voor de grap ook de liters zoals opgegeven verschaald ten opzichte van de procentuele uitsturing van de pomp icm de delta T, de waarde die daar uit komt rollen klopt niet. Dan zou ik ook 50 Kw per dag doen ;) Zolang je geen flowmeter hebt is alleen de delta T een uitgangspunt om mee te rekenen, mits er op de dag geen afname is.

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
Omdat @Baapje327 a.t.m. nog de vloerverwarming laat mee draaien kan je dus lastig een dT stijging meten, gezien er dus een continue afname is van warmte.

Vandaar eens de vraag op een dag te meten als er (geforceerd) geen afname is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
ja ik meet onder, midden en boven. als ik de vvw uitzet, en dan zo een dag heb, dan kan ik zeker meten. wat scheelt is dat je dan steeds warmer water hebt te verwarmen. omdat de vvw draait is het onderin altijd tussen de 22-25 graden. lekker koud dus, dus maximale warmteafdracht. Daarnaast heb ik wel gemerkt dat de collectoren veel makkelijker lage temperatuur kunnen maken en daarmee dus lage temperatuur water kunnen opwarmen dan hoger. wat ik bedoel te zeggen is dat 30 naar 60 graden, veel makkelijker is dan 60 naar 90 graden. daarnaast ook dat de collectoren niet lineair warmer worden, dat vlakt ook af. doordat de vvw draait, zijn beide behoorlijk laag. de collectoren zie ik prima de hele dag op 40 graden zitten, en de pomp op 90%. onder t vat 22 graden, dus dT van 18.

maar ik zal eens kijken of ik het vat koud kan krijgen, dan vvw uit, en dan de hele dag laten opwarmen als t goed weer is....persoonlijk vind ik het niet zo heel extreem qua warmte, maar ok.( zal wel aan mij liggen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07-05 20:27
Afgelopen 3 dagen (za,zo,ma) de ruimteverwarming en warm water volledig met de zonneboiler gedaan, geen gas of hout verbruikt. Ik ben erg tevreden.
Vanavond zal de houtkachel wel weer moeten bijstoken.

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Lijkt erop dat mijn controller "DIY" wordt, als zelf te programmeren onderdeel van een uitgebreidere controller (die hier geen standaard logica-blok voor heeft). Zo houd ik (sensor)data, logica, en logging binnen één controller-systeem. Ik denk nl. (optimistisch?) dat een solar controller programmeren prima te doen is omdat hij niet zo gek veel functionaliteit heeft. Ik zou graag bij jullie checken of ik geen relevante routines over het hoofd zie.

Ik denk dat ik nodig heb:
  • Stapsgewijze aansturing van de pomp met PWM op delta T, incl. geheel uitschakelen als 't de moeite niet meer waard is
  • Bedieningslogica wisselklep tussen beide relevante buffervaten
  • Logging van pompstand, ingangs- en retourtemperatuur => opbrengst. Ik wil nl. de opbrengst loggen.
  • Evt. uitschakelen bij stagnatie. (Evt bij wijze van extra beveiliging, want zou door de opbouw van mijn systeem nooit moeten gebeuren.)
Als sensoren wil ik (mede) hiervoor plaatsen:
  • Temperatuursensoren op kop collector (hittebestendig) en op aanvoer en retour (in / bij pompunit)
  • Temperatuursensoren in beide relevante vaten boven, midden, onder
  • Analoge flow sensor in pompunit om eenmalig mee vast te stellen welke flow bij welk toerental (PWM signaal) hoort
Ben ik dan compleet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Gwaihir schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 16:27:
Lijkt erop dat mijn controller "DIY" wordt, als zelf te programmeren onderdeel van een uitgebreidere controller (die hier geen standaard logica-blok voor heeft). Zo houd ik (sensor)data, logica, en logging binnen één controller-systeem. Ik denk nl. (optimistisch?) dat een solar controller programmeren prima te doen is omdat hij niet zo gek veel functionaliteit heeft. Ik zou graag bij jullie checken of ik geen relevante routines over het hoofd zie.

Ik denk dat ik nodig heb:
  • Stapsgewijze aansturing van de pomp met PWM op delta T, incl. geheel uitschakelen als 't de moeite niet meer waard is
  • Bedieningslogica wisselklep tussen beide relevante buffervaten
  • Logging van pompstand, ingangs- en retourtemperatuur => opbrengst. Ik wil nl. de opbrengst loggen.
  • Evt. uitschakelen bij stagnatie. (Evt bij wijze van extra beveiliging, want zou door de opbouw van mijn systeem nooit moeten gebeuren.)
Als sensoren wil ik (mede) hiervoor plaatsen:
  • Temperatuursensoren op kop collector (hittebestendig) en op aanvoer en retour (in / bij pompunit)
  • Temperatuursensoren in beide relevante vaten boven, midden, onder
  • Analoge flow sensor in pompunit om eenmalig mee vast te stellen welke flow bij welk toerental (PWM signaal) hoort
Ben ik dan compleet?
Leuk projectje 👍
Sowieso moet ie ergens stoppen bij een max temperatuur... Je vat en koppelingen etc hebben een max temp, dus hij moet ergens uit gaan. fail safe... Shit gaat smelten/klappen/lekken op een punt.. Beter extra check dan schade of gewonden...

Eveneens heeft @mkleinman ergens hier gepost dat zijn controller ook bij verwachtte stagnatie snachts wat warmte weg pompt (gewone werking, maar dan is 't vat natuurlijk warmer dan de collectoren, dus dan werkt ie andersom). Nuttige feature...
Ben benieuwd hoe je stagnatie tegen gaat overigens in jou setup.

Ik zou ook nog even een manual van de meest geavanceerde Resol doorakkeren naar opties / setups die je mogelijk ook nuttig lijken in jou setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Baapje327 schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 21:56:
[...]

Eveneens heeft @mkleinman ergens hier gepost dat zijn controller ook bij verwachtte stagnatie snachts wat warmte weg pompt (gewone werking, maar dan is 't vat natuurlijk warmer dan de collectoren, dus dan werkt ie andersom). Nuttige feature...
Ben benieuwd hoe je stagnatie tegen gaat overigens in jou setup.
Mijn pomp werkt 's nachts niet. Bij mij wordt stagnatie voorkomen door de dT te verhogen bij hoge temperaturen. Dit is vergelijkbaar met een MPP tracker bij een omvormer die expres minder efficient gaat werken.

De controller gaat minder efficient warmte binnen halen bij hoge temperaturen waardoor stagnatie wordt uitgesteld. In mijn geval betekent dat ik nog nooit stagnatie heb gehad.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Dat dus 👍
Werkt wel 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Dank @Baapje327. Ik was begonnen bij de leaflet van een Resol controller :). De gebruiksaanwijzing er ook tegenaan houden lijkt me een goede toevoeging. Wel kreeg ik van de overzichtspagina de indruk geavanceerder al snel betekent meer mee te regelen opties (andere circuits, etc.) en (zodra de pompsturing stapsgewijs gaat) niets extra's meer voor de collector aansturing.

Noted: een fail safe voor max temperatuur is het bouwen meer dan waard. Het zomernacht koelen laat ik denk ik wel weg.

Stagnatie tegengaan is dadelijk drievoudig:
  • De collector komt onder een boom. Hij vangt daardoor niet de hele volle zomerzon. (Maar de lager staande zon waarvan ik geen straaltje wil missen komt er met gemak onderdoor.)
  • De buffers zijn gedimensioneerd op winterse warmteopslag voor een handgestookte haard. Ze overtreffen ruim de ruimst aangeraden maat voor het aantal heatpipes. (Maar inderdaad, zonder zomernacht weer uitstralen zou dit alléén incidenteel onvoldoende kunnen blijken.)
  • Er komt een passief koelende warmtepomp (water/water) met het 'koudste' vat opgenomen in de koelkring. Warmteoverschot wordt daarmee nuttige regeneratie van de bron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
Gwaihir schreef op woensdag 3 april 2019 @ 11:48:
Noted: een fail safe voor max temperatuur is het bouwen meer dan waard. Het zomernacht koelen laat ik denk ik wel weg.
Nachtkoelen werkt overigens alleen (goed) bij vlakkeplaat collectoren.
Het hele idee van de vacuum buizen is dat de omgevingstemperatuur geen invloed heeft, de buizen zullen dus amper hun warmte kwijt kunnen.

[ Voor 7% gewijzigd door Helhond op 03-04-2019 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ja, die logica ging ook in mijn hoofd rond. Maar ik heb er nooit data over gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joyvalla
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06-04-2023

joyvalla

10x vlakkeplaat + 1000 ltr

Bijna zelfde probleem, maar OEG als fabrikant.

Ik zoek ook een installateur met kennis van zaken maar dan midden van het land.

Wie o wie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Helhond schreef op woensdag 3 april 2019 @ 11:57:
[...]

Nachtkoelen werkt overigens alleen (goed) bij vlakkeplaat collectoren.
Het hele idee van de vacuum buizen is dat de omgevingstemperatuur geen invloed heeft, de buizen zullen dus amper hun warmte kwijt kunnen.
Mwah valt wel mee hoor. Ik heb nu al 2 jaar achter elkaar nachtkoeling geactiveerd als we op vakantie waren (wel in mei overigens) en ik kon terugzien in de grafieken dat het best aardig werkte.

Ik kan me wel voorstellen dat het in de zomer minder goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
joyvalla schreef op woensdag 3 april 2019 @ 14:11:
Bijna zelfde probleem, maar OEG als fabrikant.

Ik zoek ook een installateur met kennis van zaken maar dan midden van het land.

Wie o wie
Bijna zelfde probleem als wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Helhond schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 08:57:
[...]

Welke Resol controller heb je liggen, en geeft die de actuele exacte flow waardes als L/min?

Mijn toch wel uitgebreide controller (Resol SLT) geeft alleen een snelheid als percentage, en daar kan je natuurlijk niks van afleiden qua opbrengst. Volgens mij had @kmf in het begin ook een behoorlijke afwijking in zijn opwekking, dat was toen deels ook een probleem van instellingen waardoor de opwekking opwekking iets te rooskleurig was.
kmf schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 09:32:
@Helhond @Baapje327 klopt. Ik had bij gebruik van een grundfoss VFS het debiet verkeerd gezet. Standaard stond deze op de SLT (menu S6) op min 2 l/min en max op 40 l/min. Deze moet 1-12 zijn.

Bij de SL is dat weer een andere naamgeving. Debiet of zo heette het.
Lijkt mij dat percentage, wat hij zelf via PWM doorgeeft, de enige info is die een controller zelf heeft. Afhankelijk van het type pomp vertaalt zich dat naar een bepaald debiet.

Wat ik me afvraag: kun je dat zo uit de spec van de pomp aflezen en invoeren in je controller, of is het óók behoorlijk van je installatie afhankelijk? Pompgroepen hebben (soms?) een analoge flow meter. Heb je die nodig om de afstelling te maken (eenmalig aflezen bij verschillende percentages pompsnelheid) of is dat pure show?

Onder het motto meten is weten, wil ik wel een redelijke nauwkeurigheid (>95%) halen op de kWh berekeningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
Gwaihir schreef op donderdag 4 april 2019 @ 11:24:
[...]

[...]

Lijkt mij dat percentage, wat hij zelf via PWM doorgeeft, de enige info is die een controller zelf heeft. Afhankelijk van het type pomp vertaalt zich dat naar een bepaald debiet.

Wat ik me afvraag: kun je dat zo uit de spec van de pomp aflezen en invoeren in je controller, of is het óók behoorlijk van je installatie afhankelijk? Pompgroepen hebben (soms?) een analoge flow meter. Heb je die nodig om de afstelling te maken (eenmalig aflezen bij verschillende percentages pompsnelheid) of is dat pure show?

Onder het motto meten is weten, wil ik wel een redelijke nauwkeurigheid (>95%) halen op de kWh berekeningen.
Ik zou zeggen zonder er een flowmeter tussen te hangen kan je geen nauwkeurige meting doen.
Opgenomen vermogen(uitgedrukt in percentage in de controller) zegt niet zoveel over de daadwerkelijke volumestroom, dit is afhankelijk van het type leidingwerk, diameter leidingwerk, lengte en weerstand van hoeveelheid bochten, maar ook de radius van de bocht en de hoeveelheid appendages die weerstand bieden.

Dit is voor elk systeem weer anders, dus de flow is niet nauwkeurig te berekenen zonder flowmeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Even een korte vraag,
Ik heb op mijn vat de zonnespiraal beneden zitten, de vvw op de bovenste spiraal en de wp op het vat zelf, maar wel op de bovenste helft.
Hoe koud gaat de onderkant van 't vat worden? In principe wordt deze niet verwarmd door de wp, en komt er geen retour water van de vvw bij (22 graden). Wordt het dan kamertemperatuur?
Zoja, hoe werkt warmte stijging dan in zo een vat, want de zonnecollectoren gaan best wel aan als de onderkant van 't vat bijv. 5 graden is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helhond
@Baapje327 Als er geen warmte wordt toegevoegd of ontnomen aan het buffervat zal deze de temperatuur van de omgeving overnemen.

In de natuurwet ligt het vast dat warmte altijd opstijgt, dit doordat de dichtheid afneemt waardoor het lichter is en dus (op)stijgt, ten op zichten van koudere delen.

Het vat zal niet kouder worden dan of de omgevingstemperatuur of de retour van ZB, WP of VVW.
In een buffervat van een bepaalde afmeting (±200L) gaat door de temperatuur verschillen een bepaalde gelaagdheid ontstaan, dit kunnen ontstaan door het inbrengen van warmte op verschillende lagen maar ook door de natuurlijke convectiestromen van warmte (die opstijgt). Nu is deze gelaagdheid te verstoren, en dat krijg jij voor elkaar met de WP, die blaast een enorm volume warm water door je buffer heen, hierdoor zal waarschijnlijk al het water worden gemixed. Dit is even afhankelijk van de buffer grootte, nu heb jij een 1000L vat staan en zal het met een buffer van dat formaat iets minder snel mengen dan een buffer van bv. 300L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Helhond schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 08:12:
[...]
Opgenomen vermogen(uitgedrukt in percentage in de controller)
Pakt een PWM-pomp het vermogen dan vanuit het PWM-signaal? Dan is dat inderdaad zo klaar als een klontje.

Ik dacht dat het slechts een (laag voltage / vermogen) stuursignaal was en je altijd ook nog fase aan moet sluiten. Op basis daarvan zou hij dan ook het signaal niet aan een vermogen maar een toerental kunnen linken en dan zouden de verschillen veel kleiner zijn (bij dezelfde pomp in verschillende installaties).

Hmm.. analoge flowmeters opnemen kost niet veel, maar toch maar 'ns bijlezen wat nu precies het (vermogen van) het PWM signaal is, want dat maakt dan ook nogal uit voor de controller.
Baapje327 schreef op maandag 8 april 2019 @ 07:11:
Even een korte vraag,
Ik heb op mijn vat de zonnespiraal beneden zitten, de vvw op de bovenste spiraal en de wp op het vat zelf, maar wel op de bovenste helft.
Hmm.. reken je dan niet wat zwaar op de convectie? Ik zou verwachten dat de vloerverwarming de warmte sneller uit het vat trekt (bovenste helft) dan de convectie 'm van onder weer aan voert. Warmtepomp op bovenspiraal + vvw door het hele vat lijkt mij handiger.

[ Voor 25% gewijzigd door Gwaihir op 08-04-2019 10:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baapje327
@Helhond ah ok top! Dat is de bevestiging die ik zocht. 😊 De uitblaast van de wp zit helemaal bovenin 't vat, dus vermoed dat je daarvan onderin weinig convectie stromen hebt. Dat betekent dat de zonnecollectoren op de onderste spiraal best wel wat gaan doen. 't vat zal dan kamertemperatuur worden, maar van de ongeisoleerde garage.

@Gwaihir de wp zat op de bovenste spiraal, maar die kon bij lange na zijn warmte niet kwijt. Dus op het vat aan gesloten. Halverwege inlaat naar de wp, en bovenin de uitlaat, dus verwarmd het halve vat. Kan opzich ook wel wat lager met wat knutselwerk, maar waarom, is alleen maar meer verwarmend dus meer verlies , 500l leek me wel genoeg eigenlijk...(ik heb tyleenslangen vvw, dus moet de circuits ergens scheiden)

Ik reken m.i. niet op convectie, maar als de onderkant van 't vat 5 graden is, en deze wordt opgewarmd naar 15 graden door een zonnige dag, dan komt die warmte ergens omhoog door convectie toch? En kan dus gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Baapje327 Ervanuitgaande dat 15 graden nog steeds lager is dan de bovenste helft van je vat, gaat die warmte daar niet naar toe met convectie.
Het werkt alleen als voordeel (5 versus 15 graden) als het een tapwater vat betreft waar continu nieuwe aanvoer is onderaan en afname bovenaan.

Als het een vat met CV water is, en de zonneboiler werkt onderin maar je gebruikt deze capaciteit niet, werkt de opstelling misschien niet erg efficient. Of loopt er nog een hygiene spiraal doorheen?

Dus je hebt pas winst als je zonneboiler de onderkant van het vat op dezelfde temperatuur krijgt als bovenste helft. Dan vind er convectie plaats als bovenste helft lager in temperatuur wordt (door afname warmte vvw) en heb je dus inderdaad een grotere buffer.

Maar ik weet niet hoe je hele opstelling is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Baapje327 De wp kan z'n warmte nu in iets langere runs kwijt omdat hij 250 liter opwarmt + wat de vvw gelijktijdig af weet te nemen? Lijkt mij dat als de overdracht wp <> vvw via die spiraal onvoldoende gaat, dat je hoe dan ook een probleem houdt dat alleen een andere warmtewisselaar oplost (een platenwisselaar met hogere capaciteit?).

Ik vraag me vooral af hoe snel de koude weer beneden is, wanneer op die zonnige dag de vvw halverwege het vat koud trekt. Maar goed.. wellicht ben ik van plan erg tot het gaatje te gaan met de verwarmingsondersteuning.

(En ook 15 graden mag lekker beneden blijven, want dat is nog onder de retour van je vvw. De isolatie van het vat + enige waterbeweging zorgt er neem ik aan wel voor dat het ook onderin nooit noemenswaardig onder de retourtemperatuur van je vvw komt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
@!null ok helder vwb de convectie. het betreft op dit moment een vat met WP medium. de WP zit als enige op het vat aangesloten.
onderste spiraal zonnecollector, bovenste spiraal de vvw.
er zit ook een hygienespiraal in, met daarachter een doorstroomverwarmer.

@Gwaihir
de WP kan als het goed is gewoon permanent doordraaien, zolang als de vvw pomp aanstaat. via econo de berekening gemaakt en de spiraal zou in principe wel 12KW kunnen wegtrekken (max output van de WP). ik zit in de winter eerder rond de 8KW als ik 10-12u per dag zou verwarmen (wat mijn doel is).
de WP heeft 500 liter om vol te duwen qua warmte...lijkt ie nu prima te doen zonder te haperen...

ik snap niet helemaal wat je bedoelt met de ''koude weer beneden is'', dat gaat via de WP, die haalt water uit het midden, en stopt het bovenin weer terug..(maar dan paar graden warmer)

ik vermoed eigenlijk dat het hele jaar de collectoren het onderste (koudste) deel wel tegen de 20 graden krijgen, als t iets meezit, er overheen. dan gaan ze echt bijdragen.
daarvoor dragen ze enkel wat bij aan de hygiënespiraal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
Helhond schreef op maandag 8 april 2019 @ 08:31:
@Baapje327 Als er geen warmte wordt toegevoegd of ontnomen aan het buffervat zal deze de temperatuur van de omgeving overnemen.

In de natuurwet ligt het vast dat warmte altijd opstijgt, dit doordat de dichtheid afneemt waardoor het lichter is en dus (op)stijgt, ten op zichten van koudere delen.

Het vat zal niet kouder worden dan of de omgevingstemperatuur of de retour van ZB, WP of VVW.
In een buffervat van een bepaalde afmeting (±200L) gaat door de temperatuur verschillen een bepaalde gelaagdheid ontstaan, dit kunnen ontstaan door het inbrengen van warmte op verschillende lagen maar ook door de natuurlijke convectiestromen van warmte (die opstijgt). Nu is deze gelaagdheid te verstoren, en dat krijg jij voor elkaar met de WP, die blaast een enorm volume warm water door je buffer heen, hierdoor zal waarschijnlijk al het water worden gemixed. Dit is even afhankelijk van de buffer grootte, nu heb jij een 1000L vat staan en zal het met een buffer van dat formaat iets minder snel mengen dan een buffer van bv. 300L
Met 800 liter en de wp op driekwart rechtstreeks erin, had ik een enorme verstoring van de gelaagdheid. Het wp verstouwt gewoon te veel water en dat water is dan ook nog koud (bij mij Ta 24 a 25 graden).
Baapje327 schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 17:15:
@!null ok helder vwb de convectie. het betreft op dit moment een vat met WP medium. de WP zit als enige op het vat aangesloten.
onderste spiraal zonnecollector, bovenste spiraal de vvw.
er zit ook een hygienespiraal in, met daarachter een doorstroomverwarmer.

ik vermoed eigenlijk dat het hele jaar de collectoren het onderste (koudste) deel wel tegen de 20 graden krijgen, als t iets meezit, er overheen. dan gaan ze echt bijdragen.
daarvoor dragen ze enkel wat bij aan de hygiënespiraal.
Zelfde configuratie, maar wel al 4 jaar ervaring. In de winter is de opbrengst echt marginaal. Er zijn zoveel dagen dat het dak zelfs 10 graden niet haalt. Vergeet niet (ik heb lange leidingen) dat je ook nog een behoorlijke delta t nodig hebt en dat er weinig vermogen achter zit. In de winter ben ik al blij als ik het vat 5 graden hoger krijg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Het verbaast me dat de vvw wel 12kW kan wegtrekken via de spiraal, maar de wp dezelfde 12kW niet kan toevoegen via dezelfde spiraal. Geen idee waarom dat zo zou zijn. (En ik lees dat 500 liter al de bovenste helft is. Ik deed 'm een keer te vaak doormidden.)

Ik bedoel dat convectie langzaam gaat. Dus dat de zonneboiler wellicht minder bij kan dragen omdat het water om z'n spiraal relatief warm blijft, wanneer de vloerverwarming hoger (en dus nogal indirect) de warmte onttrekt.
jerh schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 17:40:
Zelfde configuratie, maar wel al 4 jaar ervaring. In de winter is de opbrengst echt marginaal. Er zijn zoveel dagen dat het dak zelfs 10 graden niet haalt. Vergeet niet (ik heb lange leidingen) dat je ook nog een behoorlijke delta t nodig hebt en dat er weinig vermogen achter zit. In de winter ben ik al blij als ik het vat 5 graden hoger krijg.
Maar met een nog actieve vloerverwarming erop kan die 5 graden hoger toch een behoorlijke hoeveelheid warmte (kWh) vertegenwoordigen?

Hoe lang is trouwens je lange leiding? (Het gaat hier ook flink wat worden, ruim 40 meter, helaas.)

[ Voor 41% gewijzigd door Gwaihir op 09-04-2019 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
Gwaihir schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 17:42:

[...]

Maar met een nog actieve vloerverwarming erop kan die 5 graden hoger toch een behoorlijke hoeveelheid warmte (kWh) vertegenwoordigen?

Hoe lang is trouwens je lange leiding? (Het gaat hier ook flink wat worden, ruim 40 meter, helaas.)
tussen de 25 en 30 meter. Je heb een iets hogere delta t nodig dan de standaard config van een resol.

Het is niet veel kWh, je kunt het uitrekenen, 5 graden hoger op 800 liter en dat is zonder vv erop. Met vv erop wordt het niet veel meer denk ik, er zit gewoon niet genoeg kracht achter. In de winter neemt het vat als ondergrens bij mij de temperatuur van de ruimte aan, circa 20 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
@jerh ok. Dat is niet veel idd(al helpen alle kleine beetjes). Al verwacht ik wel dat de onderkant van mijn vat een stuk koeler wordt dan 20 graden, want die staat in de onverwarmde garage. Ik heb korte leidingen, collectoren staan op hetzelfde garagedak. Ik zou blij zijn met ta 25. Als ik daarmee mijn huis warm kan houden,dan scheelt dat heel veel kwh's per seizoen.

@Gwaihir ja, is een goede vraag wel qua verschil in warmteoverdracht. Verschilt is sowieso dat er glycol in 't wp circuit zat (op aanraden van de installateur) dus dat helpt niet mee.
ik vermoed dat koud water laten opwarmen door een spiraal in warm water, Meer warmteoverdracht heeft dan andersom. Al kan ik dat natuurkundig totaal niet onderbouwen. (en als ik 't zo opschrijf, klinkt 't redicuul, maar ok)
En ik denk dat vooral de WP het er moeilijk mee had, die kreeg namelijk te warm water aangeleverd, dus sloeg ie af. Gevolg: pendelen als een malle. Het was niet zo dat ie 't vat niet warm kreeg (Tot januari m'n huis zo verwarmd namelijk, wel 6000 start/stops gemaakt)

qua convectie, ok ik snap wat je bedoelt. Met dit weer gaat dat wel prima, maar geen idee hoe dat in de winter is... We gaan 't zien denk ik😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
Baapje327 schreef op woensdag 10 april 2019 @ 16:09:
@jerh ok. Dat is niet veel idd(al helpen alle kleine beetjes). Al verwacht ik wel dat de onderkant van mijn vat een stuk koeler wordt dan 20 graden, want die staat in de onverwarmde garage. Ik heb korte leidingen, collectoren staan op hetzelfde garagedak. Ik zou blij zijn met ta 25. Als ik daarmee mijn huis warm kan houden,dan scheelt dat heel veel kwh's per seizoen.

@Gwaihir ja, is een goede vraag wel qua verschil in warmteoverdracht. Verschilt is sowieso dat er glycol in 't wp circuit zat (op aanraden van de installateur) dus dat helpt niet mee.
ik vermoed dat koud water laten opwarmen door een spiraal in warm water, Meer warmteoverdracht heeft dan andersom. Al kan ik dat natuurkundig totaal niet onderbouwen. (en als ik 't zo opschrijf, klinkt 't redicuul, maar ok)
En ik denk dat vooral de WP het er moeilijk mee had, die kreeg namelijk te warm water aangeleverd, dus sloeg ie af. Gevolg: pendelen als een malle. Het was niet zo dat ie 't vat niet warm kreeg (Tot januari m'n huis zo verwarmd namelijk, wel 6000 start/stops gemaakt)

qua convectie, ok ik snap wat je bedoelt. Met dit weer gaat dat wel prima, maar geen idee hoe dat in de winter is... We gaan 't zien denk ik😊
Ik weet niet op welke stooklijn/temperaturen je je WP hebt ingesteld maar 6000 start/stops is wel erg veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Gaat dan vast goed, want dit weer (of net nog ietsje kouder) lijkt me bij uitstek de test: zon + vvw. D.w.z. voldoende zon om zinnige warmte eruit te putten, maar nog wel zo koud dat je vvw aan de slag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
Dit is mijn jaargrafiek, in rrd, dus wel gecomprimeerd.

resol temperaturen jaargrafiek

dit is met 6x 1,6 m2 hrsolar panelen op een 800 liter hygiene boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Helhond schreef op woensdag 10 april 2019 @ 16:16:
[...]

Ik weet niet op welke stooklijn/temperaturen je je WP hebt ingesteld maar 6000 start/stops is wel erg veel.
Ja was niet goed, had niks met de stooklijn te maken, wp zat toen op de spiraal en kon niet lang draaien, dus ging ie weer uit. Zit vanaf januari nu op 1200 start/stops geloof ik (en daar zit nog heel veel tweaking in).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
jerh schreef op woensdag 10 april 2019 @ 16:52:
[...]

Dit is mijn jaargrafiek, in rrd, dus wel gecomprimeerd.

[Afbeelding: resol temperaturen jaargrafiek]

dit is met 6x 1,6 m2 hrsolar panelen op een 800 liter hygiene boiler.
mooie grafiek! geeft wel goed beeld. de hrsolar panels, dat zijn vlakkeplaatcollectoren toch? geen heatpipes?
misschien dat dat nog iets uitmaakt, misschien ook niet. ben steeds benieuwder naar de winter eigenlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
Baapje327 schreef op donderdag 11 april 2019 @ 07:47:
[...]

mooie grafiek! geeft wel goed beeld. de hrsolar panels, dat zijn vlakkeplaatcollectoren toch? geen heatpipes?
misschien dat dat nog iets uitmaakt, misschien ook niet. ben steeds benieuwder naar de winter eigenlijk :)
vlakke plaat idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13-05 10:23
mkleinman schreef op zondag 10 februari 2019 @ 19:26:
*bookmarked*

Hier, zoals bij de meeste denk ik wel bekend, de trotse eigenaar van een vacuumbuissysteem ( 48 buizen, 300 liter boiler op pal west ).

Mochten mensen interesse hebben, ik heb gedetailleerde cijfers van mijn systeem van de afgelopen 11 jaar.
zeker interessant, gezien de ligging van (west) van je buizen.

ELGA werkt na 3 jaar nog steeds icm mn Remeha Calente (40l boiler), van het gas af wil ik wel, maar heb beperkte ruimte op zolder en wil niet teveel herrie in het stookhok, naast de zolder(slaapkamer).

Dus wellicht kunnen vacuumbuizen een bijdrage leveren.

de vraag is echter hoeveel bijdrage (SWW&CV) is er te verwachten van heatpipes op het westen mn in het stookseizoen.

Aan je opbrengst cijfers te zien zal dat niet veel zijn gedurende de winter.

Of zie ik dat fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13-05 10:23
WoudseHoeve schreef op maandag 18 februari 2019 @ 08:40:
[...]

Die kaarsje in huis geven een erg hoge concentratie CO2 en fijnstof in de woning ......
Met een houtkachel is dat heel veel minder indien correct gestookt.
heb je dat wel 's gemeten ?

voor een paar tientjes heb je een fijnstofmeter. (wel ff zelf in elkaar zetten).

https://luftdaten.info/nl/sensor-bouwen/

https://netherlands.maps.luftdaten.info/#9/52.0090/5.7462

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDude
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:04

ThaDude

Hang Loose

Sinds november ben ik in het bezig van een prisma pro 18 i.c.m. een 300 liter boiler. De sturing gaat met behulp van een resol CS Plus. De vloerverwarming is er op aangesloten en natuurlijk tapwater.

Nu ben ik zoekende naar de juiste instellingen van de besturing.
Ik heb nu een DT0 (inschakel temp verschil) van 6,5 graden
DTF (uitschakel temp verschil) van 5,5 graden
DTS (temperatuur verschil) van 7,5 graden
RISE (stijging) van 1 graden

Vandaag van 29 graden naar 49 graden gestegen. Maximaa l nu de pomp op 50% gehad.
Moet je nu snel op toeren met een zonneboiler of juist traag?

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
30 graden erbij lijkt mij iig een prima prestatie. Snel optoeren is prima, zolang je maar voldoende dT houdt. De dT waarop je inschakelt ligt aan hoeveel lengte die je moet overbruggen. Je verliest wat, en dT 4 oid begint 't allemaal wat minder nuttig te zijn... Ik heb dezelfde controller, en collectoren recht boven m'n vat. Start dT=5,en gaat uit bij dt 4.
Als ie de dT 10 aan tikt, gaat de pomp 10% harder draaien. Ik heb dit jaar de 90% al aangetikt.
Rise ken ik niet, wat doet dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDude

ThaDude

Hang Loose

Baapje327 schreef op maandag 15 april 2019 @ 21:17:
30 graden erbij lijkt mij iig een prima prestatie. Snel optoeren is prima, zolang je maar voldoende dT houdt. De dT waarop je inschakelt ligt aan hoeveel lengte die je moet overbruggen. Je verliest wat, en dT 4 oid begint 't allemaal wat minder nuttig te zijn... Ik heb dezelfde controller, en collectoren recht boven m'n vat. Start dT=5,en gaat uit bij dt 4.
Als ie de dT 10 aan tikt, gaat de pomp 10% harder draaien. Ik heb dit jaar de 90% al aangetikt.
Rise ken ik niet, wat doet dat?
Ik heb hier wel behoorlijke lengte ertussen (helaas) en heb ook wel paar graden verlies. Boiler op zolder en de collector op het platte dak van de keuken. Ik heb een sensor in de zonnecollector en een sensor waar de leiding binnenkomt. Het verschil is 3 graden.

Start dT = 6,5 (t.o.v. sensor onder in boiler)
Uit dT van 5,5 graden (t.o.v. sensor onder in boiler)

Over de Rise/verhoging:
Als ik het goed begrepen heb/lees gaat de pomp op toeren bij ingestelde DTS (temperatuur verschil) van 7,5 graden dus temperatuur verschil 7,5 graden is gaat hij 10% op toeren. De verhoging (rise) staat standaard op 2 graden. Dus bij elke 2 graden erbij gaat hij weer 10% harder lopen. Deze heb ik aangepast naar 1 graden. Dus bij elke graad erbij gaat de pomp vervolgens 10% harder lopen.

Als ik het dus goed begrijp:
Start bij verschil 6,5 graden aan (20% pompsnelheid), bij verschil van 7,5 graden (30% pompsnelheid) 10% pompsnelheid erbij bij elke graad erbij. Bij 9,5 graden verschil draait de pomp dus op 50% snelheid..

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
ThaDude schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 09:37:
[...]

Over de Rise/verhoging:
Als ik het goed begrepen heb/lees gaat de pomp op toeren bij ingestelde DTS (temperatuur verschil) van 7,5 graden dus temperatuur verschil 7,5 graden is gaat hij 10% op toeren. De verhoging (rise) staat standaard op 2 graden. Dus bij elke 2 graden erbij gaat hij weer 10% harder lopen. Deze heb ik aangepast naar 1 graden. Dus bij elke graad erbij gaat de pomp vervolgens 10% harder lopen.

Als ik het dus goed begrijp:
Start bij verschil 6,5 graden aan (20% pompsnelheid), bij verschil van 7,5 graden (30% pompsnelheid) 10% pompsnelheid erbij bij elke graad erbij. Bij 9,5 graden verschil draait de pomp dus op 50% snelheid..
Helder, ik weet niet of dit zo werkt, maar zou goed kunnen. Ik dacht dat ie elke zoveel tijd, opschaald als er nog steeds dT is die nodig is voor de verhoging, maar dit zou ook goed kunnen.

https://www.econo.nl/Bere...aN&Param6=NaN&Param7=-9,1
Ik heb hier eens mee zitten spelen. Als ik daar een beetje kijk naar waarden die ik geregeld zie in mijn setup, dan wil je volgens mij zsm op een hoge pompsnelheid zitten. Dit omdat je de warmte zsm kwijt moet, en dat lukt niet met weinig debiet. Mijn pomp kan tussen de 2-12 liter per minuut, en dat is eigenlijk niet zoveel in verhouding tot de hoeveel warmte die je in je vat wilt stoppen. (bij mij althans)
De andere factor is natuurlijk de dT. Hoger is meer warmteoverdracht, evenals hoger debiet.

Ik weet niet precies wat de balans is tussen debiet en dT, misschien een andere tweaker hier, maar opzich is dT van 7 oid al best wat. Dus ik denk dat heel snel optoeren positief is.

Ik ga morgen eens wat tweaken, wat doet ie nou als ik heel snel optoer, is dat positief? Of juist niet...

Ben ook erg benieuwd naar andere tweakers, hoe die hier naar kijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
ThaDude schreef op maandag 15 april 2019 @ 20:26:
Sinds november ben ik in het bezig van een prisma pro 18 i.c.m. een 300 liter boiler. De sturing gaat met behulp van een resol CS Plus. De vloerverwarming is er op aangesloten en natuurlijk tapwater.

Nu ben ik zoekende naar de juiste instellingen van de besturing.
Ik heb nu een DT0 (inschakel temp verschil) van 6,5 graden
DTF (uitschakel temp verschil) van 5,5 graden
DTS (temperatuur verschil) van 7,5 graden
RISE (stijging) van 1 graden

Vandaag van 29 graden naar 49 graden gestegen. Maximaa l nu de pomp op 50% gehad.
Moet je nu snel op toeren met een zonneboiler of juist traag?
20 graden is best mooi! En, hoe lager de temperatuur, hoe beter het systeem werkt. Om van 50 naar 60 graden te komen is moeilijker dan van 20 naar 30 graden,

Hier ook CPC18 op 300 liter. En ik moet zeggen dat het perfect werkt. Collector het hele jaar door in de zon, pal op zuid; als de zon er een keer was in december of januari, dan meteen een mooie bijdrage: graadje of 40. Vandaag 65 graden.

Afgelopen zomer geen één keer stagnatie gehad; ik kon de temperatuur zo reguleren dat het max. 77 graden werd tijdens een week afwezigheid. Ik wil geen stagnatie (hoge temperaturen en drukken) als ik er niet ben.

De pomp schakelt hier in bij een dt van 3 graden en draait dan op 30% (minimum). Als de zon om 14u er flink op schijnt gaat de omhoog naar 6 graden, dacht ik. Als de temperstuur hoger is dan 70 graden ga ik over op collector koeling: dt 20 graden, dan gaat het opwarmen minder snel. Boiler wordt bovenin dan iets warmer dan onderin. 's Zomers gebruik ik de boiler koel functie om wat terug te koelen. Niet super efficient met heatpipes, maar het doet wel degelijk wat.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDude

ThaDude

Hang Loose

@Fullpower bedankt voor je reactie. Heb je ook een deltasol regelaar? Zit even naar collector koeling en boiler koeling te kijken. Hoe heb je dit precies ingesteld?

Voor zo ver ik weet heb ik alleen een maximum temperatuur van 95 graden ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
ThaDude schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 19:49:
@Fullpower bedankt voor je reactie. Heb je ook een deltasol regelaar? Zit even naar collector koeling en boiler koeling te kijken. Hoe heb je dit precies ingesteld?

Voor zo ver ik weet heb ik alleen een maximum temperatuur van 95 graden ingesteld.
Ik heb de volgende instellingen vorige zomer bepaald, en daar draai nu ook nog mee:

DTO = 6K
DTF = 3K
DTS = 6,5K
RIS = 1K
nMn = 30%
nMx = 80%
S Mx = 70c
OSEM = OFF
EM = 120c
OSYC = ON
DTCO = 22,5K
DTCF = 17,5K
OSTC = ON
OHOL = OFF (bij vakantie ON)
THOL = 40c (bij OHOL is ON)

Met deze instellingen gaat de pomp minder vaak aan als de boiler boven de 70 graden is. In dat geval wordt de dt verhoogd naar gem. 20 graden tussen boiler en collector, en werkt het systeem minder efficient. Als het zomers echt langduring warm is, zet ik de boiler temperatuur terug naar 50 graden, zodat er 's nachts wat wordt terug gekoeld naar deze temperatuur. Dit koelt hier alleen onderin de boiler, maar door wat verbruik koelt hij boven ook eerder af. Hiermee kon ik de temperatuur stabiel houden, zonder stagnatie en zonder hoge boiler temperatuur. Hoge boiler temperaturen is niet zo goed voor de levensduur.

Verder heb voor mijn gemoedsrust een een elektrisch klepje meteen aan de SWW uitgang van de boiler geplaatst, met een slang in de afvoer. Dit klepje gaat open als de temperatuur bovenin hoger wordt 85 graden. Er stroomt dan koud water onderin, zodat de boiler kan afkoelen (heb een hygieneboiler). Maar het tweaken met instellingen heb ik het nog niet zien gebeuren, en natuurlijk zo min mogelijk moeten gebeuren, want dat is zonde van het water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poecillia
Ik ga ook voor heatpipes van ReHeat (1,80 lang) maar twijfel tussen twee configuraties:
3*24 heatpipes met 400 liter vat
2*30 heatpipes met 300 liter vat
In beide gevallen met dubbele warmtewisselaar voor aansluiting op (vloer)verwarming en Deltasol regelaar. Ik neig naar de bovenste.

Hebben jullie verder nog tips b.v. voor besturing en monitoring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
Poecillia schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 19:47:
Ik ga ook voor heatpipes van ReHeat (1,80 lang) maar twijfel tussen twee configuraties:
In beide gevallen met dubbele warmtewisselaar voor aansluiting op (vloer)verwarming en Deltasol regelaar. Ik neig naar de bovenste.

resol met lan interface nemen. Slingeren wat python scriptjes waar je keurig rrd's mee kan maken en dus grafieken. Kijk maar in mijn fotoalbum, daar staan er wel een paar in. Die zijn op een oudere resol gemaakt, de nieuwe doen het qua dataresolutie veel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Poecillia schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 19:47:

Zo, zijn best veel heatpipes tov de grootte van 't vat... Heb je dan niet teveel warmte de helft van 't jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poecillia
jerh schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 21:17:
[...]

resol met lan interface nemen. Slingeren wat python scriptjes waar je keurig rrd's mee kan maken en dus grafieken. Kijk maar in mijn fotoalbum, daar staan er wel een paar in. Die zijn op een oudere resol gemaakt, de nieuwe doen het qua dataresolutie veel beter.
Leuk, Python is prima. Ik heb even rondgekeken. Ik zie in de Resol catalogus een datalogger, maar als ik dit lees https://www.domoticz.com/wiki/VBusDecod heb ik voldoende aan een Vbus en die zit standaard op de controllers. Met wat goedkope hardware kan ik de data er dan wel uithalen en bewerken. Ervaringen hier?
Baapje327 schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 10:39:
[...]

Zo, zijn best veel heatpipes tov de grootte van 't vat... Heb je dan niet teveel warmte de helft van 't jaar?
Ik vind dat zelf ook, maar zo wordt het door Reheat geadviseerd https://www.resolar.nl/

Overigens vind ik het niet erg om in de winter wat extra capaciteit te hebben voor de verwarming. In de zomer krijg ik wellicht te maken met stagnatie, maar dat hoeft toch geen probleem te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
Poecillia schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 12:19:
[...]

Leuk, Python is prima. Ik heb even rondgekeken. Ik zie in de Resol catalogus een datalogger, maar als ik dit lees https://www.domoticz.com/wiki/VBusDecod heb ik voldoende aan een Vbus en die zit standaard op de controllers. Met wat goedkope hardware kan ik de data er dan wel uithalen en bewerken. Ervaringen hier?

[...]

Ik vind dat zelf ook, maar zo wordt het door Reheat geadviseerd https://www.resolar.nl/

Overigens vind ik het niet erg om in de winter wat extra capaciteit te hebben voor de verwarming. In de zomer krijg ik wellicht te maken met stagnatie, maar dat hoeft toch geen probleem te zijn?
Als je een resol slt neemt (uit het hoofd), kun je het gewoon via tcp/ip ophalen over je lan interface. Ik heb een vbus lan doosje gekocht, vbus naar resol controller en lan om de data op te halen.

Zijn prima controllers. De datalogger is volgens mij voor de systemen waar je geen lan interface hebt. Daar kan je dus een vbus naar lan of usb voor kopen of die datalogger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
Poecillia schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 12:19:
[...]

[...]

Ik heb 54 buizen op 400 liter en dat is al vrij veel, ik wil een screen ombouwen zodat ik geen stagnatie krijg door de buizen automatisch af te laten dekken

In de zomer krijg je met jou voorstellen zeker stagnatie, dat is in zoverre een probleem dat het je glycol afbreekt en dus vaker zal moeten vervangen.

Cv ondersteuning klinkt leuk, maar het systeem levert simpelweg het meeste op als er het minste afname is. Ik kan in de zomer af met één rek van 18 buizen, de andere twee kan ik bijna continu afgedekt laten. In de winter is elke buis meer uiteraard meer opbrengst, maar dan moet je het ook een beetje treffen dat er veel heldere dagen tussen zitten. Ik kon op mooie dagen hartje winter en ongeveer 10-12 kw opwekken. Absoluut gezien zijn dat natuurlijk geen mega hoeveelheden. Als je genoeg ruimte hebt is meer buizen beter, anders zou ik overwegen om het oppervlak te benutten voor zonnepanelen.

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poecillia
jerh schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 12:43:
[...]

Als je een resol slt neemt (uit het hoofd), kun je het gewoon via tcp/ip ophalen over je lan interface. Ik heb een vbus lan doosje gekocht, vbus naar resol controller en lan om de data op te halen.

Zijn prima controllers. De datalogger is volgens mij voor de systemen waar je geen lan interface hebt. Daar kan je dus een vbus naar lan of usb voor kopen of die datalogger.
Als ik naar de Resol catalogus kijk zie ik bij de Resol SLT een Vbus, een micro SD en een USB aansluiting, geen lan interface (ethernet). Daarvoor moet dan weer een apart kastje aangeschaft worden (Kommunikationsmodul KM2, € 150). Wat bedoel je nu precies met lan interface, de USB poort?

Volgens mij is het een kwestie van die Vbus met een Arduino uitlezen, Die Vbus zit overal op dus het type maakt dan niet uit, of zie ik wat over het hoofd?
DjaRoel schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 12:45:
[...]

Ik heb 54 buizen op 400 liter en dat is al vrij veel, ik wil een screen ombouwen zodat ik geen stagnatie krijg door de buizen automatisch af te laten dekken

In de zomer krijg je met jou voorstellen zeker stagnatie, dat is in zoverre een probleem dat het je glycol afbreekt en dus vaker zal moeten vervangen.

Cv ondersteuning klinkt leuk, maar het systeem levert simpelweg het meeste op als er het minste afname is. Ik kan in de zomer af met één rek van 18 buizen, de andere twee kan ik bijna continu afgedekt laten. In de winter is elke buis meer uiteraard meer opbrengst, maar dan moet je het ook een beetje treffen dat er veel heldere dagen tussen zitten. Ik kon op mooie dagen hartje winter en ongeveer 10-12 kw opwekken. Absoluut gezien zijn dat natuurlijk geen mega hoeveelheden. Als je genoeg ruimte hebt is meer buizen beter, anders zou ik overwegen om het oppervlak te benutten voor zonnepanelen.
Ik heb al zonnepanelen en genoeg oppervlakte. Ik val onder de SNN waardevermeerderingsregeling. Tezamen met de ISDE subsidie kan ik daardoor in maximale capaciteit investeren. Helaas heb ik geen ruimte voor boilers groter dan 400 liter.

Hoe zit het precies met het afbreken van glycol? Hoe merk je dat en hoe lang duurt dat? Wat zijn de kosten als je dat moet vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
Poecillia schreef op zondag 21 april 2019 @ 08:41:
[...]

Als ik naar de Resol catalogus kijk zie ik bij de Resol SLT een Vbus, een micro SD en een USB aansluiting, geen lan interface (ethernet). Daarvoor moet dan weer een apart kastje aangeschaft worden (Kommunikationsmodul KM2, € 150). Wat bedoel je nu precies met lan interface, de USB poort?

Volgens mij is het een kwestie van die Vbus met een Arduino uitlezen, Die Vbus zit overal op dus het type maakt dan niet uit, of zie ik wat over het hoofd?

[...]

Ik heb al zonnepanelen en genoeg oppervlakte. Ik val onder de SNN waardevermeerderingsregeling. Tezamen met de ISDE subsidie kan ik daardoor in maximale capaciteit investeren. Helaas heb ik geen ruimte voor boilers groter dan 400 liter.

Hoe zit het precies met het afbreken van glycol? Hoe merk je dat en hoe lang duurt dat? Wat zijn de kosten als je dat moet vervangen?
https://www.resol.de/de/produktdetail/100

je kan die slt met lan interface krijgen, ik heb ze online zo aangeboden gezien. Dan kun je hem rechtstreeks aanspreken. Ik zou dat handig vinden, maar ongetwijfeld kan je met een arduino ook iets.

Als je een goede prijs wilt moet je bij de duitse shops kijken, daar is het een stuk goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
Poecillia schreef op zondag 21 april 2019 @ 08:41:
[...]

[...]

Hoe lang het duurt hangt af van hoe vaak het voorkomt, als het systeem uitgaat doordat de boiler 90 graden is warmt de rest gewoon door. De temperaturen van de collector komen dan boven de 200 graden uit, hierbij veranderd waarschijnlijk de moleculaire structuur van de glycol (misschien kan iemand dat verder uitleggen) en wordt het langzaam minder vorst bestendig. Daarbij zijn zulke hoge temperaturen natuurlijk voor niks goed, ook je koppelingen en je collector zelf knappen hier niet van op.

Je kan het testen hoe vorstvrij de glycol nog is met teststrips, de kosten van vervanging ligt eraan hoe handig je zelf bent hoeveel glycol erin zit, en of je misschien een vulpomp kan lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjaakBF
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 30-03-2020
Mijn zonneboiler ligt nu 9,5 jaar op het dak.
Nefit 2vlakke platen en totaal 220liter aan boilerinhoud.
Zomers met mooie dagen vaak wel stagnatie hoe lang hangt af van ww verbruik.
Ik heb de glycol nog niet hoeven vervangen, ik neem elk jaar voor de winter een monster af en zet het in de vriezer, nog nooit bevroren gehad of een viscose verandering geconstateerd.
Volgend jaar ga ik preventief vervangen, kost zo’n €95,- voor 30liter Tyfocor bij een Duitse firma, ik denk dat het wel meevalt met dat verzuren/ verouderen van glycol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
SjaakBF schreef op zondag 21 april 2019 @ 12:02:
Mijn zonneboiler ligt nu 9,5 jaar op het dak.
Nefit 2vlakke platen en totaal 220liter aan boilerinhoud.
Zomers met mooie dagen vaak wel stagnatie hoe lang hangt af van ww verbruik.
Ik heb de glycol nog niet hoeven vervangen, ik neem elk jaar voor de winter een monster af en zet het in de vriezer, nog nooit bevroren gehad of een viscose verandering geconstateerd.
Volgend jaar ga ik preventief vervangen, kost zo’n €95,- voor 30liter Tyfocor bij een Duitse firma, ik denk dat het wel meevalt met dat verzuren/ verouderen van glycol.
De temperaturen van een vlakke plaat collector liggen ook wel een stuk lager als bij heatpipes. Dat maakt de degradatie van glycol minder heftig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AquaPlanning
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11-05 09:11
Misschien handig voor degenen met een grote boiler t.o.v. opwekcapaciteit. Met mijn 800 L hygiëneboiler heb ik in het voor- en najaar vaak veel warm water met een nét te lage temperatuur om mee te douchen. 800 liter hygieneboiler + 2x 24 CPC vacuumbuizen. Vaak 0.1 tot 0.3 m3 gasverbruik per douchebeurt. Ketel springt 5 seconden aan en gaat gelijk weer uit om even later weer op te starten.

Van de week StSet (Resol Deltasol) op 65 graden Celcius gezet en dat werkt verrassend goed: bovenin de boiler nu 65 ipv 55 graden. Onderin kouderr, zoals verwacht.
Enige nadeel is dat ik nu bij een bewolkte middag waarbij de collector niet boven de 65 graden komt wat gependel kan krijgen en daardoor opbrengst mis. Daar kan ik wel mee leven.

2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
@AquaPlanning dat is precies het punt waarom er vaak een kleinere prio buffer wordt geadviseerd naast een grotere opslag om te bufferen. De kleine buffer om hogere temperaturen te realiseren, en de grote om te bufferen/ondersteunen/voorverwarmen.

Hier inmiddels de buffers afgelopen dagen alweer op de max. gehad. (Zelfs een paar uurtjes stagnatie omdat we tijdens het paasweekend een dagje afwezig waren.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07-05 20:27
Mmm vorige week is de stroom er een hele dag af geweest ivm regulier onderhoud van Liander.
Ik was al sjagerijnig dat bij een mooie dag de zonnepanelen niks opleveren maar nu blijkt dat de controller van de zonneboiler ALLE instellingen terug gezet zijn naar fabrieks instellingen.

En je raad het al, niks opgeschreven ;w Nu alles weer opnieuw uitvinden .... grrrr

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

Pagina: 1 ... 3 ... 65 Laatste