@
Poecillia Het lijkt misschien wat doorzichtig, maar er zit weinig variatie in.
Je hebt eigenlijk 3 echte verschillende op de markt, OEG die levert een koppelbaar systeem en is behoorlijk duur maar wel erg mooi. Daarnaast heb je dus de CPC met reflectoren, ik ben nog bezig een stukje er aan te wijden in de openingspost, er wordt gezegd dat die meer rendement hebben, maar de reflectoren willen over tijd slecht worden (oxidatie en aanslag), daarnaast heb je effectief minder buizen per m2.
De laatste groep is gewoon de standaard heatpipe/vacuumbuizen het grotendeels wordt allemaal in Azie gemaakt en onder verschillende namen verkocht. Gezien een zonnecollector eigenlijk geen bewegende delen of elektrisch onderdelen heeft zal dit ook niet snel stuk gaan, het glas kan breken en een tip is dan op het type glas en impactbestedigheid te kijken (hagel). Verder wil de grootte van de condesor van de heat pipe wel eens verschillen hoe groter hoe beter, je hebt ze van 14 tot 22 mm ofzo, de grotere geven beter hun warmte af.
Met 5000 euro (excl) subsidie kom je een heel eind, en kan je een mooi systeem voor plaatsen.
Koppeling met CV kan ik alleen maar aanraden, maar dat is aan ieder eigen mening.
De buffer kan in de toekomst ook gekoppeld worden aan een warmtepomp waardoor je daarop weer zou kunnen besparen bij plaatsen van een WP.
Weet niet wat je hoge temperatuur noemt, maar probeer eens lager te stoken. Komt je rendement van je CV ten goede. Ik zit nu op 45 graden aanvoer van CV, in een huis uit '72, met alleen maar radiatoren. Binnenkort willen we wel de overstap maken naar VVW op de begane grond. We houden met gemak het huis nu warm, alleen beneden de 0 graden verhoog ik de aanvoer temperatuur naar 48-50 graden.
ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020