Op bladzijde 9 van deze pdf staat een aansluit schema. Het is aangesloten met een zwevende nul. dus 240V over de verwarmingselementen. Dus 15.27 A per fase ee n3x16A zekering.mkleinman schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 11:30:
[...]
https://www.econo.nl/model-cex-u-11-135-kw 3x16A. vermoed dus gemeten op 230V.
Ik blijf worstelen met de oplossing voor warm tapwater. want 11kW is net aan genoeg voor 6.3l/min bij een dT van 25 graden, uitgaande van 20 graden in in in de winter ( minimale boiler temperatuur ) is dat 6,3liter bij 45 graden.
Dat gaat een hele lage WAF hebben.
De 13.5 kW kan met 18.75 A uit de voeten. 3x 20A zekering
Wat belangrijker is dat je voldoende vermogen overhoud voor andere zaken, vaatwasser, wasmachine/droger etc. zonder dat je hoofdzekering eruit gaat.
Je kan het benodigde vermogen verminderen door een buffer met warmwater klaar te hebben staan ( boiler

Ik weet niet of er warmtepompboilers zijn die ook een ZB spiraal hebben.jasperaap schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 19:31:toon volledige bericht
[...]
Ben vooral aan het zoeken of ik helemaal van het gas kan. Eventueel bijstoken met hout of pelletkorrels vinden we prima omdat we af en toe 'gezellig' vuur willen.
En de combinatie met de (pellet)kachel in de woonkamer voor als het echt koud wordt i.c.m. warmtepomp (boiler). We pakken dan de CV die er is i.c.m. warmtepomp. Als ik andere posts zo lees is zo'n ding nagenoeg gratis na subsidie.
Ik trek het isoleren even los voor het gemak, dat begrijp ik wel / komt goed.
Samengevat:
- Warmtepompoplossing / Warmtepompboiler voor basis
- Zonnepanelen
- Heatpipes
- Buffervat (is dit nodig of kan ik warmtepompboiler/buffervat vanuit heatpipes combineren?)
- Kachel of Pelletkachel in woonkamer, eventeel met CV moederhaard functie.
Als je een hout/pellet kachel met CV functie neemt is een buffer onmisbaar, dat dempt je verbruik en buffert je opwek, soms heb je teveel heet water dat vangt de bufferop. Je kan dan langer verwarmen met je kachel ook als hij al uit is. Die Buffer kan je wel erg goed combineren met een ZB.
Dezer dagen warmt mijn ZB(120 HP) de 210L boiler tot 85graden en 1000L buffer tot boven de 70 graden, pas later op de avond gaat dan de CV-houtkachel aan om het vat weer op temperatuur te brengen voor de nacht. Dat buffer vat zakt niet onder de 35 graden. In de zomer heb ik erg veel warmte over, staat alles bijna constant op 85 graden.
Mede daardoor zou het kunnen zijn dat een oplossing met PV en een Warmtepomp handiger is, dan kan je de overschotten aan het net leveren. terwijl de combinatie PV (20% rendement) met een WP (COP 4) bijna evenveel warmte opwekt (80%, maar wat zijn de verliezen van een ZB en de stilstand verliezen van een veel grotere buffer.
[ Voor 47% gewijzigd door WoudseHoeve op 21-02-2019 11:49 . Reden: nieuwe quote ]
14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output