• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07-05 20:27
mkleinman schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 11:30:
[...]

https://www.econo.nl/model-cex-u-11-135-kw 3x16A. vermoed dus gemeten op 230V.
Ik blijf worstelen met de oplossing voor warm tapwater. want 11kW is net aan genoeg voor 6.3l/min bij een dT van 25 graden, uitgaande van 20 graden in in in de winter ( minimale boiler temperatuur ) is dat 6,3liter bij 45 graden.
Dat gaat een hele lage WAF hebben.
Op bladzijde 9 van deze pdf staat een aansluit schema. Het is aangesloten met een zwevende nul. dus 240V over de verwarmingselementen. Dus 15.27 A per fase ee n3x16A zekering.
De 13.5 kW kan met 18.75 A uit de voeten. 3x 20A zekering

Wat belangrijker is dat je voldoende vermogen overhoud voor andere zaken, vaatwasser, wasmachine/droger etc. zonder dat je hoofdzekering eruit gaat.

Je kan het benodigde vermogen verminderen door een buffer met warmwater klaar te hebben staan ( boiler O-) )
jasperaap schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 19:31:
[...]
Ben vooral aan het zoeken of ik helemaal van het gas kan. Eventueel bijstoken met hout of pelletkorrels vinden we prima omdat we af en toe 'gezellig' vuur willen.

En de combinatie met de (pellet)kachel in de woonkamer voor als het echt koud wordt i.c.m. warmtepomp (boiler). We pakken dan de CV die er is i.c.m. warmtepomp. Als ik andere posts zo lees is zo'n ding nagenoeg gratis na subsidie.

Ik trek het isoleren even los voor het gemak, dat begrijp ik wel / komt goed.

Samengevat:
- Warmtepompoplossing / Warmtepompboiler voor basis
- Zonnepanelen
- Heatpipes
- Buffervat (is dit nodig of kan ik warmtepompboiler/buffervat vanuit heatpipes combineren?)
- Kachel of Pelletkachel in woonkamer, eventeel met CV moederhaard functie.
toon volledige bericht
Ik weet niet of er warmtepompboilers zijn die ook een ZB spiraal hebben.
Als je een hout/pellet kachel met CV functie neemt is een buffer onmisbaar, dat dempt je verbruik en buffert je opwek, soms heb je teveel heet water dat vangt de bufferop. Je kan dan langer verwarmen met je kachel ook als hij al uit is. Die Buffer kan je wel erg goed combineren met een ZB.

Dezer dagen warmt mijn ZB(120 HP) de 210L boiler tot 85graden en 1000L buffer tot boven de 70 graden, pas later op de avond gaat dan de CV-houtkachel aan om het vat weer op temperatuur te brengen voor de nacht. Dat buffer vat zakt niet onder de 35 graden. In de zomer heb ik erg veel warmte over, staat alles bijna constant op 85 graden.
Mede daardoor zou het kunnen zijn dat een oplossing met PV en een Warmtepomp handiger is, dan kan je de overschotten aan het net leveren. terwijl de combinatie PV (20% rendement) met een WP (COP 4) bijna evenveel warmte opwekt (80%, maar wat zijn de verliezen van een ZB en de stilstand verliezen van een veel grotere buffer.

[ Voor 47% gewijzigd door WoudseHoeve op 21-02-2019 11:49 . Reden: nieuwe quote ]

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:17

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Baapje327 Beide buffers worden aangesloten op de collectoren, het is dus de keuze tussen 500L (iets beter gebalanceerd) en 650L, maar minder water op hoge temperatuur. Sowieso allebei met hygiënespiraal want legionella-runs zijn maar irritant.

Om op dit moment met stagnatie om te kunnen gaan zit ik aan een leegloopsysteem te denken. Twijfel nog of ik extra RVS warmtewisselaar wil gebruiken om corrosie van de onderste spiralen te voorkomen. Is moeilijk om informatie te vinden over hoe veel corrosie optreedt bij leegloopsystemen. Alleen de spiralen en de pomp zouden dan nog van "gewoon" staal zijn, de rest zou er geen last van moeten hebben.

Daarnaast kan ik de warmte ook nog wel een beetje kwijt in het verwarmingssysteem, maar niet tijdens hartje zomer natuurlijk.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 26-05 07:57
@Rimco Je hebt ook buffers die aan de binnenzijde en spiralen van RVS zijn. (althans dat is die van mij)
De solarleidingen heb ik ook uit flexibel rvs, en manifold in de collector zelf is vaak van koper. Blijft inderdaad alleen nog de pomp over, ik heb zo geen idee waaruit het pomp huis is vervaardigd.

Maar dat heb ik even snel op gezocht:
Pomp: Wilo Yonos Para ST 15/7 PWM (ST= Solar Thermal)

Pump housing: PA6.6 composite with GF 30%
Impeller: PP composite with GF 40%
Pump shaft: Stainless steel
Bearing: Carbon, metal impregnated

Het systeem kan je dus roestvrij houden qua materialen.

Ik heb zelf nog paar stukken staal 22mm leiding er in zitten tussen pompgroep en buffers.
Maar dat zou je dus ook uit koper kunnen doen.

Verder is stagnatie niet een groot probleem, zolang je het zover mogelijk in weet te perken. Slechts een klein deel van de vloeistof staat in stagnatie. Hier in ieder geval is vloeistof nog mooi helder/transparant en heb in het begin van de installatie redelijk vaak stagnatie gehad voordat ik maatregelen had genomen.

[ Voor 17% gewijzigd door Helhond op 21-02-2019 12:11 ]

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
@Rimco; interessant / zou er voor gaan. Inderdaad is de buffer wel krap, zelfs bij 650 liter. Ik heb 2x 30 heatpipes met een 500l hygienebuffer + 200l warmtepompboiler (welke voorverwarmd water krijgt uit de hygienebuffer / dus totaal 700l). Afgelopen zomer met de hittegolf stond ie zeer regelmatig in stagnatie. Binnenkort monteer ik een extra wasmachinkraan op de warmwaterleiding zodat ik van de zomer extra warm water verbruik, zal allicht iets helpen. Mocht je eenzelfde setup overwegen (dus met warmtepompboiler) dan kun je wellicht je warmtepomp iets lichter uitvoeren (12kW?) omdat ie dan geen SWW hoeft te verwarmen.

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-05 21:51

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

!null schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 12:01:
@mkleinman Heb je ventilatie systeem om warmtepomp boiler op aan te sluiten?
Het voordeel is wel dat deze geen kracht afneemt van je CV installatie.

Ik vraag me wel af of je er niet beter aan doet om een Panasonic 7kw te installeren zodat je echt alles af kunt met de warmtepomp. En dan je Elga te verkopen. Je zult denk ik ook nog subsidie krijgen op die Panasonic. Een monobloc Panasonic kan jij nog wel zelf installeren denk ik, al zijn het wel zware bakbeeksten.
Dan kan die Panasonic ook wel je boiler opwarmen.

Je hebt een spiraal over in je zonneboiler voor de warmtepomp?
Ik heb mechanische afzuiging, dus een WPB kan zeker. Wanneer de CV ketel van de muur gaat heb ik daar ook voldoende ruimte op een WPB op te hangen.

De ELGA vervangen ben ik minder een voorstander van. Het is zo zonde van de investering om die nu weg te doen. En wanneer wij voor een klein bedrag een elektrische CV doorstromer kunnen installeren is het CV gedeelte volledig geregeld. Dan kan de ELGA dus nog jaren blijven hangen.
Speedy-Andre schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 12:24:
[...]

Dan ben je niet echt goed op de hoogte denk ik :)
Een warmtepompboiler heb je zo goed als gratis door de ruime subsidie, alleen wel eerst aanschaffen (buiten NL) en dan zelf aansluiten (is simpel) waarna de subsidie komt.
Stook je hem wat hoger op dan moet je echt enorm je best doen om hem koud/leeg te krijgen.
Neem je er een met extra spiraal dan kan je hem ook nog voorverwarmen met de collectors of wp.
Het gedoe met grote belastingen ben je dan kwijt, bij 650W houdt het wel op en als de nood hoog is zit er nog een element in..
Ik had nog niet gezien dat er subsidie op zat. Ik had wat prijzen voorbij zien komen van Inventum WPB's en die logen er niet om.

Dus wat je zegt om een WPB te nemen met extra spiraal, daar met een prioregeling de zonneboiler op zetten zodat de WPB als eerste warm wordt. En dan voor nood nog een extra element dan zou het goed moeten komen?

Hoe lang kan je nu effectief douchen op een WPB van zeg 200 liter inhoud?
WoudseHoeve schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 11:34:
[...]

Je kan het benodigde vermogen verminderen door een buffer met warmwater klaar te hebben staan ( boiler O-) )
Een buffer heeft mijn voorkeur persoonlijk. Ik kan zelf prima een tijdje wachten wanneer het boilervat niet op temperatuur is. Alleen durf ik de spreekwoordelijke WAF niet in te schatten. Als ik een berekening maak met een 200 liter boiler op 50 graden bij 9,5liter/minuut dan zouden wij in theorie een klein halfuur moeten kunnen douchen. Dan is de vraag klopt dat?

Belangrijk is, hoe lang kan je nu effectief douchen op een boilervat van 200 liter?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Helhond Goed om te weten dat er ondertussen pompen zijn die niet roesten. Had eerder ook al gezocht en gevraagd, maar zonder resultaat. De boilers waar ik nu naar kijk hebben alleen een RVS hygiënespiraal, maar de onderste spiraal voor de collectors is van staal. Prijs is goed, meldcodes voor sets kunnen worden aangevraagd en ook nog eens A+, dus de vraag is ook hoe dat te regelen voor andere vaten.

@lbreman Klinkt alsof die 200L niet actief door de collectoren kunnen worden verwarmd? Is het dan wel zo dat die 200L echt mee telt voor de capaciteit of draait de WPB in de zomer alsnog mee?

WPB is hier niet echt een optie/handig. Ten eerste is er nu geen ventilatie en de ventilatie die er komt gebruikt waarschijnlijk een DVM S ERV Plus (WTW en ook gedeeltelijk verwarmen/koelen). Dit als onderdeel van een Samsung VRF opzet met 1 buitenunit voor zowel L/W als L/L units. De kleinste L/W unit is 16kW en dat is nog niet eens zo overdreven veel voor ons gasverbruik. Daarnaast is het fijn om zelfs zonder buffer flink wat water op te kunnen warmen. Ding zou tot ongeveer 10% moeten kunnen terug moduleren, dus redelijk grote range.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-05 21:46
Rimco schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 11:49:
@Baapje327 Beide buffers worden aangesloten op de collectoren, het is dus de keuze tussen 500L (iets beter gebalanceerd) en 650L, maar minder water op hoge temperatuur. Sowieso allebei met hygiënespiraal want legionella-runs zijn maar irritant.

Om op dit moment met stagnatie om te kunnen gaan zit ik aan een leegloopsysteem te denken. Twijfel nog of ik extra RVS warmtewisselaar wil gebruiken om corrosie van de onderste spiralen te voorkomen. Is moeilijk om informatie te vinden over hoe veel corrosie optreedt bij leegloopsystemen. Alleen de spiralen en de pomp zouden dan nog van "gewoon" staal zijn, de rest zou er geen last van moeten hebben.

Daarnaast kan ik de warmte ook nog wel een beetje kwijt in het verwarmingssysteem, maar niet tijdens hartje zomer natuurlijk.
ah, het worden 2 buffervaten. dan heb je denk ik wel voldoende capaciteit. ik zou niet voor leegloop gaan. maakt het complexer dan gewoon glycol erin en een pomp/controller erop. Wat is het voordeel van 2 buffervaten precies trouwens? 1 vat met hygienespiraal is toch alles wat je nodig hebt?
WP kan direct op t vat. verwarming ook. doorstromer achter de hygienespiraal en je hebt een zeer simpel en goed werkend systeem. Onderin t vat is t altijd behoorlijk koud (retour vvw 22 graden oid), dus bij zelf een klein beetje zon doen de collectoren t al. (zeer bewolkt doen ze toch niks)
ik hou van simpel :)

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:59

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

mkleinman schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 13:27:
[...]

Ik heb mechanische afzuiging, dus een WPB kan zeker. Wanneer de CV ketel van de muur gaat heb ik daar ook voldoende ruimte op een WPB op te hangen.

[...]

Ik had nog niet gezien dat er subsidie op zat. Ik had wat prijzen voorbij zien komen van Inventum WPB's en die logen er niet om.

Dus wat je zegt om een WPB te nemen met extra spiraal, daar met een prioregeling de zonneboiler op zetten zodat de WPB als eerste warm wordt. En dan voor nood nog een extra element dan zou het goed moeten komen?

[...]

Een buffer heeft mijn voorkeur persoonlijk. Ik kan zelf prima een tijdje wachten wanneer het boilervat niet op temperatuur is. Alleen durf ik de spreekwoordelijke WAF niet in te schatten. Als ik een berekening maak met een 200 liter boiler op 50 graden bij 9,5liter/minuut dan zouden wij in theorie een klein halfuur moeten kunnen douchen. Dan is de vraag klopt dat?

Belangrijk is, hoe lang kan je nu effectief douchen op een boilervat van 200 liter?
toon volledige bericht
Bij gewone boilers (die 65-85 graden worden) is 3/4 bruikbaar cq warm genoeg.
Ik stook hem soms op tot 62, een douche is dan bijv. 80l waarvan 52l uit de wpb en dat zou 3x kunnen.
Een Atlantic stel je in tussen 50 en 62 afhankelijk van wel/geen eco of element.
Hij kan zonder element 62 halen en dan heb je meteen een anti-legionella run gehad.
Dit is apart in te stellen, gebruik je regelmatig warm water boven 50 graden dan is er geen risico.
In mijn wpb topic (met cv ondersteuning) kun je een link naar een sheet vinden waar de diverse configuraties van een aantal tweakers staan, vaak met aantal personen er bij.
Een 200l model is heel gangbaar voor een gezin en eigenlijk te veel voor 1 persoon.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

• Helhond
Baapje327 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 15:52:
[...] Wat is het voordeel van 2 buffervaten precies trouwens?
Hogere temperaturen kunnen behalen in het laag seizoen.

Dus één kleine buffer die een prioriteitsregeling heeft (150 a 300L) die "sneller" opwarmt, dan één buffer met veel inhoud. Daarnaast een buffer het liefst met veel inhoud om langere tijd te kunnen bufferen.

Voorbeeld is al vaker voorbij gekomen maar 1 buffer van 500L op 35 graden
Had ook een buffer kunnen zijn van 150L op 50 graden en 400L op 20 graden bij wijze van spreken.
Dan had je toch nog kunnen douchen zonder naverwarming.

Woudsehoeve heeft 210L + 1000L, en had laatst al zijn prio buffer op 60+ graden staan, en dat begin februari 8)7

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Baapje327 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 15:52:
[...]

ah, het worden 2 buffervaten. dan heb je denk ik wel voldoende capaciteit. ik zou niet voor leegloop gaan. maakt het complexer dan gewoon glycol erin en een pomp/controller erop. Wat is het voordeel van 2 buffervaten precies trouwens? 1 vat met hygienespiraal is toch alles wat je nodig hebt?
WP kan direct op t vat. verwarming ook. doorstromer achter de hygienespiraal en je hebt een zeer simpel en goed werkend systeem. Onderin t vat is t altijd behoorlijk koud (retour vvw 22 graden oid), dus bij zelf een klein beetje zon doen de collectoren t al. (zeer bewolkt doen ze toch niks)
ik hou van simpel :)
Ik vind de techniek van leegloop een mooie oplossing voor zowel stagnatie als bevriezing. Door simpelweg het water uit de collectors weg te halen heb ik geen glycol nodig wat mogelijkerwijs moet worden onderhouden of vervangen. Iets beter rendement zonder glycol is natuurlijk ook mooi meegenomen.

Idee van 2 buffervaten is om het kleine vat al met weinig zon op temperatuur te kunnen krijgen. Het grote vat zou dan standaard mee draaien met de WP om te zorgen dat het kleine vat niet zo snel leeg is. Daarnaast is dan het grote vat met een lage temperatuur geschikt voor het begin en einde van de dag mocht er nog iets over zijn. Buffer voor WP is toch handig en met minder water op 50 graden ook minder verliezen. Beide vaten met hygiënespiraal om legionella(runs) uit te sluiten.

(Zie net dat @Helhond het ook al heeft uitgelegd, moet toch nog sneller typen dus ;) )

• Baapje327
Ah zo. Als de zon laag staat dan heb ik in de winter weinig zonnekracht op de collectoren staan, want dan staat het volgende huis een beetje in de weg. Mogelijk ga ik ooit de collectoren nog opschuiven maar dat is best een klus. Dus voor mij werkt dat nu niet echt.

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

• luukske
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18:08
Ik sta op het punt om een zonneboilersysteem te bestellen en heb de mogelijkheid om 30 of 35 heatpipes op een 300L boiler aan te sluiten. Omdat de 30 heatpipes in 1 collector frame ztten en de 35 heatpipes moeten gecombineerd worden uit 2 collectorframes (20+15), zijn de 30 heatpipes een pak goedkoper. Meerprijs van 35 ten opzichte van 30 heatpipes is zo een 400 euro.
De collectoren gaan geen schaduw hebben en worden bijna pal zuid gericht, hellingshoek 45 graden.

De boiler heeft 2 spiralen, want ik ga deze combineren met de al geinstalleerde warmtepomp. De bedoeling is om in voor- en naseizoen zoveel mogelijk warmte te 'vangen' via de zon, maar ik wil natuurlijk vermijden dat het systeem in de zomer de hele tijd in stagnatie staat.

Wat denken jullie: 30 of 35 heatpipes?

• Helhond
400 euro voor 5 HPs is natuurlijk prijzig en zal niet snel een meerwaarde zijn ten op zichte van 30 HPs.

Waarom zou je voor 35 HPs willen gaan? 30 op 300 L is prima verhouding, (1:10) pal op zuid zonder schaduw.
(2x20 zou ook nog een mooie optie zijn, maar je bent met twe collectoren altijd weer duurder uit dan één, ben wel een voorstander van symmetrie, 2 x 20 ziet er net wat strakker uit dan 20 + 15.)

Je kan ook nog een buffer met hygienespiraal overwegen, dan heb je geen issues met legionella preventie runs. Maar dat ligt een beetje aan hoe je je systeem wilt inrichten.

[ Voor 20% gewijzigd door Helhond op 22-02-2019 09:31 ]

• luukske
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18:08
35 zouden nog net op mijn dak passen in de breedte :)
Ik heb eerder op een Nederlandse webshop gezien dat de 300L boiler verkocht wordt in een pakket met 30 of zelfs 40 heatpipes, dus ik ging er vanuit dat 30 wat aan de kleine kant ging zijn.
Deze week ook eens de Duitse websites bekeken en hier wordt inderdaad meer de 1:10 verhouding aangehouden.
Als er weinig meerwaarde is, dan ga ik voor de 30 heatpipes.

Hygienespiraal heb ik overwogen, maar was in mijn geval niet echt praktisch ivm. naverwarming (geen 3 fase-aansluiting, geen gas meer).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:27
@lbreman & @kmf
Dank voor jullie reacties!

Ik ga er nog eens goed over nadenken en wellicht een deskundige erbij halen wat voor ons de opties zijn voor energiebesparing: Isoleren, PV-panelen, of toch ook collectoren...
Keuzes, keuzes en nog eens keuzes.... :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 26-05 07:05
@Rimco Kun je even samenvatten hoeveel heatpipes op hoeveel liter water je gaat doen? Dan kunnen we zeggen of leegloop zinvol is of niet.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@!null: Het zou dan 72 op 650 liter worden. 72 op 500 totaal is ook een optie, maar waarschijnlijk minder handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Rimco schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 08:59:
@!null: Het zou dan 72 op 650 liter worden. 72 op 500 totaal is ook een optie, maar waarschijnlijk minder handig.
Ik heb 84 op 300 liter met leegloop.

Maar bij jou is het wellicht niet echt nodig, iig niet bij 72 op 650. En dan kun je altijd nog in periodes van extreme hitte warmte dumpen in je jacuzzi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@!null Hoe heb jij gezorgd dat je geen roestvorming krijgt of er geen last van hebt? Heb je geen staal in je onderdelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Rimco schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 10:31:
@!null Hoe heb jij gezorgd dat je geen roestvorming krijgt of er geen last van hebt? Heb je geen staal in je onderdelen?
Het 2e hands spul wat ik heb gekocht was helaas niet roestvrij. Nu is het wel zo dat onderste helft van het circuit wel gewoon onder water staat.
Ik heb een industriele pomp erop, die zijn nieuw over de 1000 euro, deze was 50 euro van marktplaats. Dus dan maakt het me ook niet zo heel veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
@lbreman Klinkt alsof die 200L niet actief door de collectoren kunnen worden verwarmd? Is het dan wel zo dat die 200L echt mee telt voor de capaciteit of draait de WPB in de zomer alsnog mee?
@Rimco; die 200l wordt inderdaad niet actief door de collectoren verwarmd (ik heb de zonneboilerspiraal van de warmtepompboiler aangesloten om het CV circuit te verwarmen / zie separaat topic). Wel telt ie mee voor de capaciteit: het energieverbruik van de warmtepomp 's zomers is verwaarloosbaar (vanaf oktober begint ie weer wat bij te verwarmen).
@lbreman & @kmf
Dank voor jullie reacties!
@St00mwals; geen dank / succes met de overwegingen!

[ Voor 5% gewijzigd door lbreman op 22-02-2019 13:04 ]

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperaap
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 12-06-2023
WoudseHoeve schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 11:34:
Ik weet niet of er warmtepompboilers zijn die ook een ZB spiraal hebben.
Als je een hout/pellet kachel met CV functie neemt is een buffer onmisbaar, dat dempt je verbruik en buffert je opwek, soms heb je teveel heet water dat vangt de bufferop. Je kan dan langer verwarmen met je kachel ook als hij al uit is. Die Buffer kan je wel erg goed combineren met een ZB.

Dezer dagen warmt mijn ZB(120 HP) de 210L boiler tot 85graden en 1000L buffer tot boven de 70 graden, pas later op de avond gaat dan de CV-houtkachel aan om het vat weer op temperatuur te brengen voor de nacht. Dat buffer vat zakt niet onder de 35 graden. In de zomer heb ik erg veel warmte over, staat alles bijna constant op 85 graden.
Mede daardoor zou het kunnen zijn dat een oplossing met PV en een Warmtepomp handiger is, dan kan je de overschotten aan het net leveren. terwijl de combinatie PV (20% rendement) met een WP (COP 4) bijna evenveel warmte opwekt (80%, maar wat zijn de verliezen van een ZB en de stilstand verliezen van een veel grotere buffer.
Wow, de combinatie van termen zijn voor mij even te moeilijk. Kun je het in 'lekentaal' toelichten _/-\o_ }:O

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• !null
Afkortingen maken meer kapot dan je lief is.

PV = zonnepanelen
ZB = zonneboiler
HP = heatpipe
WP = warmtepomp
COP 4 = 1kilowattuur energie de warmtepomp in is 4kilowattuur warmte uit de warmtepomp
CV houtkachel = houtkachel met spiraal erin waar je water doorheen kan pompen om op te warmen

[ Voor 3% gewijzigd door !null op 22-02-2019 17:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 17:35
luukske schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 21:23:
35 zouden nog net op mijn dak passen in de breedte :)
Ik heb eerder op een Nederlandse webshop gezien dat de 300L boiler verkocht wordt in een pakket met 30 of zelfs 40 heatpipes, dus ik ging er vanuit dat 30 wat aan de kleine kant ging zijn.
Deze week ook eens de Duitse websites bekeken en hier wordt inderdaad meer de 1:10 verhouding aangehouden.
Als er weinig meerwaarde is, dan ga ik voor de 30 heatpipes.

Hygienespiraal heb ik overwogen, maar was in mijn geval niet echt praktisch ivm. naverwarming (geen 3 fase-aansluiting, geen gas meer).
Ik heb 18 heatpipes op een 300 liter hygiene boiler. En dat werkt super; áls er goed zon is zoals vorige week dan heb ik zo 50 graden. In de zomer zo 70 graden. Nog geen enkele keer vorig jaar stagnatie gehad.

Bij meer heatpipes weet ik 's zomers niet waar ik met de warmte naar toe moet.

Als de zon het niet doet dan verwarm ik met de warmtepomp. (En als dat allemaal op is heb ik een naverwarmer😀)

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
jasperaap schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 17:09:
[...]

Wow, de combinatie van termen zijn voor mij even te moeilijk. Kun je het in 'lekentaal' toelichten _/-\o_ }:O
Zie ook de intro-post, daar staat een lijst met alle veel gebruikte afkortingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
ericplan schreef op maandag 11 februari 2019 @ 12:43:
[...]

Precies de reden waarom bij mij de zonneboiler ingewisseld werd voor drie extra PV-panelen. Er zijn vziw geen kleine boilers (80-100 liter) op de markt met plek voor een elektrisch element. Groter is volstrekt overbodig in ons kleine 2p senioren huishouden.
Die zijn er inmiddels wel en zo eentje komt er bij ons bij; 100 liter, voorzien van E-element 2 kW en een ZB spiraal. Hiermee vergroot ik mijn huidige buffer van 400 liter met een extra 100 liter en ga ik de kleine buffer gebruiken als "naverwarmer".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Rhaelak schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 17:46:
[...]

Die zijn er inmiddels wel en zo eentje komt er bij ons bij; 100 liter, voorzien van E-element 2 kW en een ZB spiraal. Hiermee vergroot ik mijn huidige buffer van 400 liter met een extra 100 liter en ga ik de kleine buffer gebruiken als "naverwarmer".
Heb je hier een linkje van, heb ze al wel van 80 en 120 liter gevonden.

[ Voor 5% gewijzigd door BenEco op 23-02-2019 18:15 ]

2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+ 2x B230.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1184832

Hallo allemaal, heb 2x20 daxx pipes en zie in de nacht een temp van ruim 40 ℃ op het dak.
Er zit geen keerkkep in de retour en geen open/dicht in de aanvoer. In de nacht heb ik dus een termoloop en verlies giga warmte uit mijn vat naar het dak.

Hoe hebben jullie dit opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Anoniem: 1184832 schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 22:53:
Hallo allemaal, heb 2x20 daxx pipes en zie in de nacht een temp van ruim 40 ℃ op het dak.
Er zit geen keerkkep in de retour en geen open/dicht in de aanvoer. In de nacht heb ik dus een termoloop en verlies giga warmte uit mijn vat naar het dak.

Lus in de collector leiding maken kan thermosifonwerking voorkomen.
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/14cfx3p.jpg

2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+ 2x B230.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dank voor je reactie. Mijn leiding werk is erg netjes nu dus ik denk dat ik toch voor de kleppen ga.
Heb overigens precies het zelfde probleem met het CV circuit. Warmte verlies naar boven, vloer in de badkamer goed warm en dus afkoeling van mijn vat.

Heb een oeg vat, 500ltr. 2 WW en hygiëne spiraal. Onderste WW de pipes en bovenste een biodom pellet ketel.

Wil mijn vat op 68 graden houden maar door het verlies springt de ketel elke 2 a 3 uur bij, zonde dus heb er nu een tijd schakeling met relais op gezet.
Laat hem nu, tot de oplossing is ingebouwd, alleen in de ochtend bijkomen. Met dit weer houd de solar het vat eenvoudig op 50-55℃.
Van gisteren avond 23:00 tot vanmorgen 09:00 afgekoeld naar 38℃.

Echt te veel verlies vind ik.

[ Voor 49% gewijzigd door Anoniem: 1184832 op 24-02-2019 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:50

ericplan

5180 Wp PV

Anoniem: 1184832 schreef op zondag 24 februari 2019 @ 09:05:
Dank voor je reactie. Mijn leiding werk is erg netjes nu dus ik denk dat ik toch voor de kleppen ga.
Heb overigens precies het zelfde probleem met het CV circuit. Warmte verlies naar boven, vloer in de badkamer goed warm en dus afkoeling van mijn vat.
Waarom? Een lus in je leiding is een onderhoudsvrije permanente oplossing. Een keerklep kan kapot en gaat dus ook kapot.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bij voldoende delta T denk ik dat hij toch doortrekt. Ik ga het uitrekenen.
Blijf kleppen als beste optie zien tot nu toe.

Wat anders,wat is jou ervaring met afkoelen van je buffer in tijd/tempo als er geen warmte vraag is?

Ik heb het spul nu 10 dagen staan en met deze verliezen nog geen goede data

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hirodaro
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14-10-2022
Hier een setup van:

150 heat pipes
600 liter buffervat vloerverwarming in onderste spiraal en Bovenste spiraal SWW.
150 liter SWW
Zwembadwisselaar Buis in buis ca 50000 liter water.
Bovenstaande geregeld door controller UVR 63
1 ringleiding met totale lengte van ca 60 meter met 3 aftakkingen en 3 afzonderlijke pompen die worden geschakeld op temp door UVR 63. Ook de zwembadpomp dmv een relais geschakeld door de UVR 63.
Zodiac zwembadwarmtepomp 9KW

Mijn ervaringen tot nu toe.
Met dagen als vandaag in de winter op en top tevreden echter valt mij in de winter de opbrengst toch tegen. Voorjaar en najaar redelijke opbrengsten. Zomer perfect icm met het zwembad. De zwembadwarmtepomp wordt Alleen Gebruikt om het bad op te warmen in het voorjaar en als achtervang bij minder zonnig weer. Over de zomermaanden houden de heatpipes het bad op ca 29 a 30 graden.

Volgende stap is een warmtepomp om gasverbruik over de wintermaanden nog verder terug te brengen. Weet nog niet hoe ik de warmtepomp in de installatie Moet gaan opnemen en Welke het gaat worden.

11600 WP Growatt 10 K 6900 WP sma tripower 6000tl,150 heatpipes,150ltr Buffer, 300 ltr SWW VV, LG Therma V split 16 KW, 50.000ltr pierenbadje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17:00
Anoniem: 1184832 schreef op zondag 24 februari 2019 @ 09:05:

Heb een oeg vat, 500ltr. 2 WW en hygiëne spiraal. Onderste WW de pipes en bovenste een biodom pellet ketel.

Wil mijn vat op 68 graden houden maar door het verlies springt de ketel elke 2 a 3 uur bij, zonde dus heb er nu een tijd schakeling met relais op gezet.
Laat hem nu, tot de oplossing is ingebouwd, alleen in de ochtend bijkomen. Met dit weer houd de solar het vat eenvoudig op 50-55℃.
Van gisteren avond 23:00 tot vanmorgen 09:00 afgekoeld naar 38℃.

Echt te veel verlies vind ik.
Vaak zit er een terugslag in de solar pomp. Je kunt het in ieder geval heel eenvoudig controleren of je warmte lekt, volg de leidingen en kijk wat de temperatuur is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoudseHoeve

Ik heb er terugslag kleppen in zitten, gaan niet stel stuk, kunnen veel hebben.

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

WoudseHoeve schreef op maandag 25 februari 2019 @ 08:39:
[...]

Ik heb er terugslag kleppen in zitten, gaan niet stel stuk, kunnen veel hebben.
Die kleppen gaan ook niet stuk, er komt iets tussen de klep waardoor ze niet meer werken. niet voor niets zijn de duurdere kleppen te inspecteren.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
ericplan schreef op maandag 25 februari 2019 @ 09:05:
[...]
Die kleppen gaan ook niet stuk, er komt iets tussen de klep waardoor ze niet meer werken. niet voor niets zijn de duurdere kleppen te inspecteren.
Ik heb er laatst een uitgebouwd omdat ik dacht dat hij stuk was.... door 200 graden glycol. Niks mee aan de hand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 27-05 16:20

Wat voor regelaar gebruik je? Waarschijnlijk verlies je temperatuur door de cv en niet door de laadspiraal van je heatpipes.

De standaard regelaar bij mijn set (Resol) stuurde de retourklep in de cv open op basis van Delta T (Temp vat bovenin - Retour temp CV), zonder daarbij rekening te houden of er daadwerkelijk warmtevraag is waarbij dus per saldo de klep altijd open staat als er geen warmtevraag is, kort maar krachtig is dat waardeloos, wat je moet doen is zorgen dat de klep alleen open gestuurd kan worden als de cv-pomp/ketel ook echt draait. Met de retour klep in de cv dicht gestuurd kan er geen thermische trek ontstaan.

[ Voor 3% gewijzigd door DjaRoel op 25-02-2019 09:58 ]

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
Een beetje standaard pompgroep heeft meestal een zwaartekracht rem.
Die zou de thermo siphon werking al grotendeels tegen moeten gaan, ook is deze vaak te stellen in "kracht".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik zit te kijken naar een eventuele prioregeling met 1 of 2 boilers. Mijn controller ( SR1168C ) ondersteund twee mogelijkheden.

SCH2. 1 Storage, T - valve layer heating,

Afhankelijk van prioriteit eerst bovenkant opwarmen tot temperatuur X en dan pas de onderkant mee verwarmen.

en

SCH 5. 2 Storages, Pump control logic

Afhankelijk van de prioriteit wordt eerst boiler 1 opgewarmd tot temperatuur X en daarna wordt pas begonnen met boiler 2.

Beide systemen ondersteunen de mogelijkheid om een extra verwarmingselement toe te passen.

Wat ik opvallend vind is dat SCH2 werkt met een driewegklep voor het aansturen welk deel van de boiler wordt verwarmd terwijl SCH5 werkt met twee losse pompen. Volgens mij had dat ook met een simpele driewegklep opgelost kunnen worden, dat scheelt weer een pomp.

In hoeverre is zo een systeem rendabel ( financieel ) gezien?

Kort door de bocht heb ik een extra boilervat nodig, leidingwerk, nieuwe isolatie, verwarmings-element + SR802 voor de aansturing, en ik vermoed nieuw ( of in elk geval extra glycol ) om dit systeem te realiseren. En ik moet uiteraard het nodige gaan weg breken.

Een 200 liter boiler lijkt mij het absolute minimum wat ik nodig ga hebben voor SWW, met een dag zoals gisteren gaat mijn 300liter boiler van 24 naar 39 graden. Een 200 liter boiler gaat dan van 24 naar 47 graden? (dt1) * ( 300 / 200 ) + T1

Ik zit te knoeien met hoe ik de besparing kan berekenen ( elektriciteit ) van zo'n oplossing.

Ik ben ook al aan het kijken naar een WPB met wisselaar met bovenstaande. Maar ik krijg er vooralsnog hoofdpijn van hoe ik dit allemaal moet door rekenen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
@mkleinman Ik vind zelf de gelaagdheid van kleine buffers tegenvallen. Gelaagdheid voor je 300L of een nieuw 200L vat zou ik persoonlijk niet voor gaan.

Volgens mij wordt gelaagdheid pas interessant van ±500L buffers.

Ik zou voor prioriteit lading d.m.v. #2 gaan, met #1 maak je het ook onnodig complex met extra kleppen, en ik zou dat eerder voor grotere buffers toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb een regelaar van Daxx, zit een resol utp kastje aan naar mijn router. De regelaar heeft veel opties en kost 1000 euro.

Ik denk hetzelfde naast het verlies naar de heat pipes als het avond is, is er veel verlies naar het CV circuit zonder dat er vraag is. De vloer in de badkamer is warm, CV verdeel stuk boven dit 65℃.

Ik ga er inderdaad gewoon kleppen op laten zetten. Pomp uit, klep dicht en een keerklep in de retour.

Al met al nu 2 weken van het gas af, warm water zat en bij tekort komt de pellet ketel in bedrijf, die zet het vat op 68℃ in 20 minuten. Heb daar door het warmte verlies wel een tijd geschakeld relais tussen gezet anders komt hij elke 2.5 uur in bedrijf.

Resumé, wat loopt jullie temp terug zonder dat er vraag is? Mijn oeg vat is A+ en ga er vanuit dat hij(als de kleppen we tussen zitten) geen 10 graden zakt in 2 uur....
DjaRoel schreef op maandag 25 februari 2019 @ 09:56:
[...]

Wat voor regelaar gebruik je? Waarschijnlijk verlies je temperatuur door de cv en niet door de laadspiraal van je heatpipes.

De standaard regelaar bij mijn set (Resol) stuurde de retourklep in de cv open op basis van Delta T (Temp vat bovenin - Retour temp CV), zonder daarbij rekening te houden of er daadwerkelijk warmtevraag is waarbij dus per saldo de klep altijd open staat als er geen warmtevraag is, kort maar krachtig is dat waardeloos, wat je moet doen is zorgen dat de klep alleen open gestuurd kan worden als de cv-pomp/ketel ook echt draait. Met de retour klep in de cv dicht gestuurd kan er geen thermische trek ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jerh schreef op zondag 24 februari 2019 @ 22:22:
[...]

Vaak zit er een terugslag in de solar pomp. Je kunt het in ieder geval heel eenvoudig controleren of je warmte lekt, volg de leidingen en kijk wat de temperatuur is.
Geen terugslagklep, geen open-dicht klep. Ik vind het een ontwerp fout. Set kost 10k inclusief opbouw. Dan moet ik geen verlies hebben op deze manier. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
Anoniem: 1184832 schreef op maandag 25 februari 2019 @ 11:07:
Ik heb een regelaar van Daxx, zit een resol utp kastje aan naar mijn router. De regelaar heeft veel opties en kost 1000 euro.

Ik denk hetzelfde naast het verlies naar de heat pipes als het avond is, is er veel verlies naar het CV circuit zonder dat er vraag is. De vloer in de badkamer is warm, CV verdeel stuk boven dit 65℃.

Ik ga er inderdaad gewoon kleppen op laten zetten. Pomp uit, klep dicht en een keerklep in de retour.

Al met al nu 2 weken van het gas af, warm water zat en bij tekort komt de pellet ketel in bedrijf, die zet het vat op 68℃ in 20 minuten. Heb daar door het warmte verlies wel een tijd geschakeld relais tussen gezet anders komt hij elke 2.5 uur in bedrijf.

Resumé, wat loopt jullie temp terug zonder dat er vraag is? Mijn oeg vat is A+ en ga er vanuit dat hij(als de kleppen we tussen zitten) geen 10 graden zakt in 2 uur....

[...]
toon volledige bericht
Je zou ook een relay kunnen gebruiken wat schakelt op basis van je cv pomp, en dan de voeding voor je omschakelklep met dit relay meeschakelen, dan heb je geen waterzijdige aanpassingen nodig. Thuis heb ik ook geen kleppen en ondervang ik het probleem welliswaar softwarematig, maar een relay doet hetzelfde trucje ook natuurlijk :)

Ik verlies ongeveer 1 graad per 2-3 uur, mijn buffervat is 400 liter, het exacte type zou ik terug moeten zoeken, hij staat wel op de begane grond in een aparte ruimte opgesteld waar het relatief warm is >25 graden. Als het vat warmer is verlies ik natuurlijk meer.

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DjaRoel schreef op maandag 25 februari 2019 @ 11:17:
[...]

Je zou ook een relay kunnen gebruiken wat schakelt op basis van je cv pomp, en dan de voeding voor je omschakelklep met dit relay meeschakelen, dan heb je geen waterzijdige aanpassingen nodig. Thuis heb ik ook geen kleppen en ondervang ik het probleem welliswaar softwarematig, maar een relay doet hetzelfde trucje ook natuurlijk :)

Ik verlies ongeveer 1 graad per 2-3 uur, mijn buffervat is 400 liter, het exacte type zou ik terug moeten zoeken, hij staat wel op de begane grond in een aparte ruimte opgesteld waar het relatief warm is >25 graden. Als het vat warmer is verlies ik natuurlijk meer.
Met relay bedoel je relais denk ik?
Ik volg je niet helemaal, één klep er tussen is toch een waterzijdige oplossing?..

Ik bedoel ook de klep met de pomp mee schakelen. Pomp uit, klep dicht.

Mijn vat staat binnen in de garage, het is er niet koud. 1 graad in 3 uur tegen ik voor!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helhond
@Anoniem: 1184832

Al het leidingwerk in rondom de buffer heb je geisoleerd? (Dus CV leidinge, SWW leidingen en ook solar leidingen?) Overal raak je wel wat warmte kwijt en de buffer straalt zelf natuurlijk ook warmte uit. In deel 1 is hier het een en ander aan gerekend waar het continu verlies werd berekend.
Met een hogere buffer temperatuur verlies je ook meer/sneller door de grotere dT met de omgeving.
Je zou na-isoleren nog kunnen overwegen van je buffervat.

Een veel gemaakte aanname/fout is dat tijdens het laden dat de sensor een bepaalde temperatuur aan tikt.
Echter vind er altijd nog wat vertraagde herverdeling plaats van de temperatuur binnen in het vat (door de interne stromingen). Mensen denken dan vaak dat er een "lek" is, eigenlijk moet je eens kijken na een tijd dat het systeem stabiel is, (na een x aantal uren) en dat er ook geen enkele warmtevraag zou moeten zijn. Dan zou je in de logging duidelijk een stabiliserende temperatuur en een licht verlies moeten kunnen zien.

[ Voor 8% gewijzigd door Helhond op 25-02-2019 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
Anoniem: 1184832 schreef op maandag 25 februari 2019 @ 11:25:
[...]

Met relay bedoel je relais denk ik?
Ik volg je niet helemaal, één klep er tussen is toch een waterzijdige oplossing?..

Ik bedoel ook de klep met de pomp mee schakelen. Pomp uit, klep dicht.

Mijn vat staat binnen in de garage, het is er niet koud. 1 graad in 3 uur tegen ik voor!
Trendje van de afgelopen dagen, al zijn de verliezen niet echt duidelijk zichtbaar.

Trend Zonneboiler

Ik gebruik in grote lijnen het onderstaande schema, ik weet niet of dat ook het schema is wat jij gebruikt? Ik zie je setup in de topicstart niet staan. Als je bij het onderstaande schema met een relay/relais zorg draagt dat de omschakelklep in de retour van de cv alleen open kan lopen als de pomp van de ketel bekrachtigd is kan er geen thermische trek ontstaan. Bij mij staat de boiler op de begane grond en had ik toen ik de standaard regelaar als proef had gebruikt ook heel veel last van thermische trek alle afgaande leidingen gaan immer omhoog, en er zaten nog niet overal thermostaatkranen wat inmiddels wel het geval ik.

Schema Zonneboiler

Edit: Mijn verlies is bij een vat van 60 graden, en zal meer richting de 1 graad per twee uur als drie uur zijn denk ik. Mijn delta T ruimte vat is op dat moment < 35 graden.

[ Voor 5% gewijzigd door DjaRoel op 25-02-2019 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Anoniem: 1184832 schreef op maandag 25 februari 2019 @ 11:07:

[...]
Mijn systeem ( 300liter/48 buizen ) verliest 11 graden in een periode van 22:00 's avonds tot 10:00 's ochtends de volgende dag. ( Begintemperatuur 's avonds 72 graden ).
Helhond schreef op maandag 25 februari 2019 @ 10:33:
@mkleinman Ik vind zelf de gelaagdheid van kleine buffers tegenvallen. Gelaagdheid voor je 300L of een nieuw 200L vat zou ik persoonlijk niet voor gaan.

Volgens mij wordt gelaagdheid pas interessant van ±500L buffers.

Ik zou voor prioriteit lading d.m.v. #2 gaan, met #1 maak je het ook onnodig complex met extra kleppen, en ik zou dat eerder voor grotere buffers toepassen.
Dus inderdaad de optie met 2 boilers met priolading. Eerst de kleine boiler opwarmen tot een bepaalde temperatuur ( ergens tussen de 50-60 ), als de boiler niet warm genoeg wordt dan elektrisch element bij laten warmen.

En is die wel warm genoeg dan boiler 2 ( 300 liter opwarmen ).

Enige uitdaging die ik nu zie: Wanneer moet het elektrische element aan? 8)7

Doe je het 's ochtends dan mis je mogelijk (veel) opbrengst van de collector. Doe je het 's middags dan is het zonde want de collector draait. Doe je het 's avonds is het misschien te laat omdat je dan wil douchen.

Volgens mij is in de ochtend en middag het beste omdat wij hoofdzakelijk 's avonds douchen.

Of mis ik iets?

[ Voor 56% gewijzigd door mkleinman op 25-02-2019 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
@mkleinman
Mijn laadschema:
#1 40 graden
#2 45 graden

#1 85 graden
#2 85 graden

Eerst wordt #1 naar 40 graden gebracht, om zoveel mogelijk te oogsten in de voorseizoen, daarna #2 naar 45 graden. (Dit met het idee dat #1: 40 - 45 graden moeilijker is dan #2 van 20 naar 40 graden met weinig zon.)
Als #2 op 45 graden staat gaat ie weer door met #1 bij laden, totdat beide 85 graden zijn. Dan houdt de pomp er mee op.

Nu is het voor jouw situatie iets anders omdat jij een SWW buffer wilt hebben en ik met een hygienespiraal werk.

Naverwarmen zou ik vanaf 16:00 a 17:00 doen, zon begint dan intensiteit te verliezen, en als de buffer nog niet op temperatuur is dan neemt het element het over en heb je denk ik nog tijd genoeg om het restant aan te vullen voordat je onder de douche kruipt. (Of dat moet om 18:00 zijn dan wordt het wel te krap).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Helhond schreef op maandag 25 februari 2019 @ 11:27:
@Anoniem: 1184832

Al het leidingwerk in rondom de buffer heb je geisoleerd? (Dus CV leidinge, SWW leidingen en ook solar leidingen?) Overal raak je wel wat warmte kwijt en de buffer straalt zelf natuurlijk ook warmte uit. In deel 1 is hier het een en ander aan gerekend waar het continu verlies werd berekend.
Met een hogere buffer temperatuur verlies je ook meer/sneller door de grotere dT met de omgeving.
Je zou na-isoleren nog kunnen overwegen van je buffervat.

Een veel gemaakte aanname/fout is dat tijdens het laden dat de sensor een bepaalde temperatuur aan tikt.
Echter vind er altijd nog wat vertraagde herverdeling plaats van de temperatuur binnen in het vat (door de interne stromingen). Mensen denken dan vaak dat er een "lek" is, eigenlijk moet je eens kijken na een tijd dat het systeem stabiel is, (na een x aantal uren) en dat er ook geen enkele warmtevraag zou moeten zijn. Dan zou je in de logging duidelijk een stabiliserende temperatuur en een licht verlies moeten kunnen zien.
Alles dik in de isolatie. Het is puur verlies via thermo siphon van cv en pipes.
Rest is 100% in orde. Heb alles rond om getest en data/trends uitgelezen.
Ik ga het aan laten passen met kleppen in aanvoer en retour van beide systemen.

En inderdaad zie ik ook minder verlies en stabiliserende temp rond de 50℃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Helhond schreef op maandag 25 februari 2019 @ 12:24:
@mkleinman
Mijn laadschema:
#1 40 graden
#2 45 graden

#1 85 graden
#2 85 graden

Eerst wordt #1 naar 40 graden gebracht, om zoveel mogelijk te oogsten in de voorseizoen, daarna #2 naar 45 graden. (Dit met het idee dat #1: 40 - 45 graden moeilijker is dan #2 van 20 naar 40 graden met weinig zon.)
Als #2 op 45 graden staat gaat ie weer door met #1 bij laden, totdat beide 85 graden zijn. Dan houdt de pomp er mee op.

Nu is het voor jouw situatie iets anders omdat jij een SWW buffer wilt hebben en ik met een hygienespiraal werk.

Naverwarmen zou ik vanaf 16:00 a 17:00 doen, zon begint dan intensiteit te verliezen, en als de buffer nog niet op temperatuur is dan neemt het element het over en heb je denk ik nog tijd genoeg om het restant aan te vullen voordat je onder de douche kruipt. (Of dat moet om 18:00 zijn dan wordt het wel te krap).
toon volledige bericht
Dat is ideaal! Mijn controller ondersteund dat volgens mij niet ( SR1168c ). Die werkt met 1 temperatuur voor zowel prio als opwarmen met het elektrische element.

Welke controller heb jij?

Des te langer ik er over nadenk en meer er over lees is een installatie met 2 boilers en een prioregeling met zonneboiler veel beter / goedkoper dan een WPB extra aanschaffen.

Een WPB doet bij mij vanaf eind maart t/m september niets aangezien de zonneboiler dan alles doet. En met een prioregeling zou er helemaal weinig overblijven voor de WPB.

[ Voor 13% gewijzigd door mkleinman op 25-02-2019 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
@mkleinman

Het zijn eigenlijk de target temperaturen die per buffer zijn ingesteld.
En dan kan je een voorkeur aangeven voor een buffer, in dit geval #1.
De eindtemperaturen is eigenlijk gewoon de maximale temperature die de buffers mogen krijgen.

Daarnaast zal de buffer niet oneindig blijven laden tot de target is gehaald. Als de regelaar doorheeft dat er geen warmte meer wordt toegevoegd, zal die tijdelijk overschakelen naar de andere buffer om te kijken of hij daar nog wel warmte kan toevoegen. (Stel #1 blijft hangen op 38 graden, en #2 is 20 graden, dan zal hij na een aantal minuten #2 bij verwarmen.) Zo verwarmd hij meestal sochtends ook #2 eerst omdat die een stuk kouder is dan #1 en dus makkelijker aan #1 de warmte kan toevoegen omdat er dan bij mij nog geen volle inschijning staat op de zonnecollectoren.

Prio: #1
#1 40 graden (Target Temp.)
#2 45 graden (Target Temp.)

#1 85 graden (Max. Temp)
#2 85 graden (Max. Temp)

Ik heb de Resol SLT, maar de SL kan ook, die is hetzelfde (op de LAN aansluiting na en die is nog weer iets uitgebreider). (ook te zien in de lijst van eigenaren in de openingspost :+)

[ Voor 6% gewijzigd door Helhond op 25-02-2019 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Helhond schreef op maandag 25 februari 2019 @ 12:49:
@mkleinman

Het zijn eigenlijk de target temperaturen die per buffer zijn ingesteld.
En dan kan je een voorkeur aangeven voor een buffer, in dit geval #1.
De eindtemperaturen is eigenlijk gewoon de maximale temperature die de buffers mogen krijgen.

Daarnaast zal de buffer niet oneindig blijven laden tot de target is gehaald. Als de regelaar doorheeft dat er geen warmte meer wordt toegevoegd, zal die tijdelijk overschakelen naar de andere buffer om te kijken of hij daar nog wel warmte kan toevoegen. (Stel #1 blijft hangen op 38 graden, en #2 is 20 graden, dan zal hij na een aantal minuten #2 bij verwarmen.) Zo verwarmd hij meestal sochtends ook #2 eerst omdat die een stuk kouder is dan #1 en dus makkelijker aan #1 de warmte kan toevoegen omdat er dan bij mij nog geen volle inschijning staat op de zonnecollectoren.

Prio: #1
#1 40 graden (Target Temp.)
#2 45 graden (Target Temp.)

#1 85 graden (Max. Temp)
#2 85 graden (Max. Temp)

Ik heb de Resol SLT, maar de SL kan ook, die is hetzelfde (op de LAN aansluiting na en die is nog weer iets uitgebreider). (ook te zien in de lijst van eigenaren in de openingspost :+)
toon volledige bericht
D0h! Daar had ik inderdaad kunnen kijken 8)7 . Ik ga mijn SR1168c controller nog eens doorspitten, misschien kan die het ook en heb ik er over heen gelezen.

Wat heb je voor je controller betaald trouwens als ik vragen mag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helhond
@mkleinman Ruim 300 euro had ik er voor betaald, maar dat was een klein foutje van de leverancier. (Ik was de eerste die de SLT bestelde, hij leverde normaal alleen de SL. Prijsopgave viel anders uit omdat dat destijd op basis van afname van 10 stuks was.)

Maar voor een kleine 400 euro moet je hem volgens mij in huis kunnen halen.
(Even opgezocht rond de ±380 euro kom je uit bij m'n leverancier.)
Voor de SL moet je op een 300 euro rekenen.

Hier is die behoorlijk aan de prijs.

[ Voor 3% gewijzigd door Helhond op 25-02-2019 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:56

Crazy-

Best life ever

De volgende stap wil gaan inzetten naar gas-loos.

- doorstromer
- warmtepomp

Optie 1 is redelijk goedkoop en is voor SWW perfect

Huidige opstelling (400 liter vat, hygiëne, 3 vlakkeplaat) geeft ons nu al 50-70 graden vat temperatuur.

De vloerverwarming trekt dit uiteraard wel snel leg alsnog.

Om die reden een doorstromer om in ieder geval SWW 100% dekken te krijgen.

Dan nog de WP.

Her en der zie ik al volledige binnen units voorbij komen (heeft mijn voorkeur, met enkel 2 pijpjes naar buiten)

Is dat een interessante optie? Voorkeur?

Daar ik ook al voorbij zie komen dat het mogelijk is om rond de 600€ uit te komen met zelf installatie van een L/W WP.

Maar door de bomen zie ik het bos jiet meer. Advies en tips is welkom :-)

- welke doorstromer
- welke warmtepomp

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
@Crazy- Wat bedoel je precies?
Wil zoek je nu een oplossing voor SWW? (Of ook voor verwarming)?

Er zit namelijk verschil tussen een warmtepomp (CV en SWW) en een warmtepompboiler. (SWW)
Die laatste is na aftrek van subsidie te krijgen voor een kleine 500 euro, maar dan heb je ook gelijk een extra buffer van ±200L en een apparaat met een compressor dat binnen huis geluid staat te produceren.

[ Voor 8% gewijzigd door Helhond op 25-02-2019 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Helhond schreef op maandag 25 februari 2019 @ 15:35:

Er zit namelijk verschil tussen een warmtepomp (CV en SWW) en een warmtepompboiler. (SWW)
Die laatste is na aftrek van subsidie te krijgen voor een kleine 500 euro, maar dan heb je ook gelijk een extra buffer van ±200L en een apparaat met een compressor dat binnen huis geluid staat te produceren.
Beide. Doel is dus het huidige 400liter vat warm te houden.

Een mooie warmtepomp eerst tegen 500€ is niet gek. Een extra vat is alleen geen optie. Heb mogelijkheid om WP aan het huidige vat te plaatsen via CV water. Geen spiraal, maar wel aansluit optie.

aandacht
- CV + buffervat unit staan op zolder
- hoekwoning, buiten unit kan niet aan zijgevel gehangen worden
- zoldervloer hoogte +- 6 meter boven maaiveld

Er is echter ruim voldoende ruimte beschikbaar in de nok van de zolder om
1. een unit te plaatsen
2. deze in een geluidsdichte ruimte te plaatsen (zolder heeft ook een slaapkamer, hierom is geluid een issue!)

[ Voor 23% gewijzigd door Crazy- op 25-02-2019 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Het is normaal niet de bedoeling maar het is waardevolle info in beide topics ( andere is WPB topic ).

Zo, het was wat cijferwerk maar ik heb de cijfers voor elkaar uitgaande van mijn zonneboiler ( cijfers 2018 ).

Wat ik heb gedaan is de maanden januari,februari,maart en oktober, november en december gepakt. Daarvan heb ik de temperatuur onderin de boiler om 10:00 en 19:00 gepakt ( laagste en hoogste ).

De query:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
SELECT datum, 
       minimum_waarde,
       maximum_waarde, 
       CASE WHEN maximum_waarde > minimum_waarde THEN maximum_waarde - minimum_waarde ELSE 0 END AS dt
  FROM
   ( 
      SELECT DISTINCT( dsa.trunceddate ) AS datum,
             dts_api.get_value( 'ZB_T2', dsa.trunceddate, '10:00' ) AS minimum_waarde,
             dts_api.get_value( 'ZB_T2', dsa.trunceddate, '19:00' ) AS maximum_waarde
        FROM dts_sensors dss,
             dts_sensordata dsa
       WHERE dsa.dss_id = dss.id
         AND dss.sensorname = 'ZB_T2'
         AND TO_NUMBER( TO_CHAR( dsa.trunceddate, 'mm' ) ) IN ( 1,2,3, 10,11,12 )
         AND TO_NUMBER( TO_CHAR( dsa.trunceddate, 'yyyy' ) ) > 2017
     )
 ORDER
    BY datum ASC

Die cijfers heb ik naar Excel over gezet en daarin een 200 liter boilervat met prioregeling bij gezet en bepaald wat de temperatuur in de WPB zou zijn geweest om 19:00 ( zonder dat de WPB zou draaien ).

Dan bepaald hoeveel energie er nodig zou zijn om 300 liter van temperatuur op 19:00 naar 55 graden te brengen en dito voor 200 liter.

En als laatste van de 200 liter een "COP" genomen van 2,8 wat een WPB zou kosten aan energie.

Hier zitten nogal wat haken en ogen aan. Ik room namelijk met mijn ELGA warmte uit mijn zonneboiler. Dus de temperatuur is elke ochtend weer laag, er blijft dus relatief weinig energie gebufferd voor de dag er op.

De cijfers.
  • 300l boiler: 2080kWh, 478 euro
  • 200l boiler: 1275kWh, 293 euro
  • 200l wpb: 455kWh, 105 euro
Deze cijfers zijn dus aardig vertekend in negatieve zin door de ELGA maar geven wel een indicatie.

prioboiler van 200 liter geeft dus al 800kWh besparing op jaarbasis uitgaande van bovenstaande cijfers. WPB zou bij mij 455KWh energie kosten. Ik verwacht dat dat getal nog aanzienlijk naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
mkleinman schreef op maandag 25 februari 2019 @ 12:58:
[...]

D0h! Daar had ik inderdaad kunnen kijken 8)7 . Ik ga mijn SR1168c controller nog eens doorspitten, misschien kan die het ook en heb ik er over heen gelezen.

Wat heb je voor je controller betaald trouwens als ik vragen mag?
Daarvoor moet je in dld zijn, stuk goedkoper dan hier:

https://www.solardirekt24...ttstelle-ohne-fuhler.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
Die webshop over de grens is inderdaad een heel stuk goedkoper, dank!
Dit zal vast wel weer zo'n gevalletje zijn,dat door subsidies in NL alles (te) duur inde markt wordt gezet.
Net als wat gaande is bij de warmtepomp(boilers).

Gister overigens prachtig weer, met een goede opwek van bijna 15 kWh.
Beide buffers op 40 graden, en de eerste koude plonzen water uit de radiatoren werden smiddags geheel opgevangen door de buffers. Daarna deels ondersteuning van SWW en snachts met toch wel nachtvorst in het noorden van het land sprong de cv ketel snachts toch nog even aan om het huis op 18 graden te houden, hierbij werd ook gelijk het laatste beetje uit de buffers getrokken.

Vandaag wordt schijnbaar ook weer een mooie dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
Helhond schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 10:37:
[...]

Die webshop over de grens is inderdaad een heel stuk goedkoper, dank!
Dit zal vast wel weer zo'n gevalletje zijn,dat door subsidies in NL alles (te) duur inde markt wordt gezet.
Net als wat gaande is bij de warmtepomp(boilers).

Gister overigens prachtig weer, met een goede opwek van bijna 15 kWh.
Beide buffers op 40 graden, en de eerste koude plonzen water uit de radiatoren werden smiddags geheel opgevangen door de buffers. Daarna deels ondersteuning van SWW en snachts met toch wel nachtvorst in het noorden van het land sprong de cv ketel snachts toch nog even aan om het huis op 18 graden te houden, hierbij werd ook gelijk het laatste beetje uit de buffers getrokken.

Vandaag wordt schijnbaar ook weer een mooie dag.
Toevallig een keer tegengekomen, in dit soort spul is het in DLD echt veel goedkoper.

Vandaag gaat het hier voor het eerst over de 60 graden in het 800 liter vat. Ongekend voor februari. Mijn stookhok warmt nu ook leuk op, kan er ook was drogen. Nog meer gratis energie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
@jerh 60 graden op 800L is inderdaad ongekend, ik zie nu dat je die 800L exclusief voor SWW gebruikt., dat scheelt natuurlijk dat de collectoren er elke dag weer een schepje boven op kunnen doen.

Wij trekken de buffer d.m.v. CV ondersteuning elke dag leeg dus wordt ie als het waren weer gereset, en kan die weer koud beginnen.
Ik merk overigens wel duidelijk dat de collector op het westen toch wel een paar belangrijke uurtjes mist in het laagseizoen. Op zuid zou die toch net wat extra uurtjes mee pakken, helaas is de situatie niet anders en is er daarom ook over gedimensioneerd.

[ Voor 8% gewijzigd door Helhond op 26-02-2019 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Hier ook alweer ruim de 70 graden gepasseerd in het 400 liter vat. Mooie dagen zo!

Zit wel met enkele “gigantisch” problemen:

- 2,5bar overstort ventiel op het vat gaat elke keer open. Het cv circuit water staat normaliter rond de 1.8-2bar maar met deze temperaturen loopt dat ruim over 2,5bar heen.

Toch maar ventiel vervangen voor een 3bar / of doe ik iets ergens iets verkeerd?

- dan nog een issue met de w1209 relais schakelaar voor mijn CV SWW aansturing: deze heeft de neiging om spontaan te schakelen waarbij de meerwaarden van geen kant kloppen. Hinderlijk staat het relais dan te schakelen achter elkaar. Ik zie dan spontaan waardes tussen de 30 en 85 graden voorbij komen secondes. :-( meerdere temp sensoren en relais gebruikt; allemaal hetzelfde.

- ook nog een vraag openstaan qua upgrade van de huidige installatie. klik

Voor de schakeling ga ik denk toch maar over naar een Rasp Pi met DS18b20 sensor. Kan ik gelijk grafiekjes bouwen 😎

[ Voor 12% gewijzigd door Crazy- op 26-02-2019 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:46
^expansievat groot genoeg en nog in goeie staat? Normaal zal deze ervoor zorgen dat de druk niet te hoog oploopt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Crazy- schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 23:46:
Hier ook alweer ruim de 70 graden gepasseerd in het 400 liter vat. Mooie dagen zo!

- 2,5bar overstort ventiel op het vat gaat elke keer open. Het cv circuit water staat normaliter rond de 1.8-2bar maar met deze temperaturen loopt dat ruim over 2,5bar heen.

Toch maar ventiel vervangen voor een 3bar / of doe ik iets ergens iets verkeerd?

- dan nog een issue met de w1209 relais schakelaar voor mijn CV SWW aansturing: deze heeft de neiging om spontaan te schakelen waarbij de meerwaarden van geen kant kloppen. Hinderlijk staat het relais dan te schakelen achter elkaar. Ik zie dan spontaan waardes tussen de 30 en 85 graden voorbij komen secondes. :-( meerdere temp sensoren en relais gebruikt; allemaal hetzelfde.

- ook nog een vraag openstaan qua upgrade van de huidige installatie. klik

Voor de schakeling ga ik denk toch maar over naar een Rasp Pi met DS18b20 sensor. Kan ik gelijk grafiekjes bouwen 😎
toon volledige bericht
Hoe heb je de huidige klep geschakeld middels de relay? En met welke relay ben je van plan om de de Rpi te gebruiken?

Ik ben ook aan het hobbyen (maar aliexpress werkt niet mee met bezorging)

Ik twijfel een beetje of een 1-kanaal relay gebruikt worden voor mijn 2-wegklep.

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1Z4C.JY5YBuNjSspoq6zeNFXas/1-stks-1-Kanaal-3-v-Relais-Module-3-3-v-Lage-Niveau-Schieten-met-Lamp.jpg_640x640.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.solidrop.net/photo-1/g3-4-dn20-electric-actuator-valve-220vac.jpg

Het "probleem" is dus dat de voeding een stekker wordt, dus ik heb geen zekerheid wat de N/L wordt.

Ik twijfel dus of ik niet een 2-kanaal relay nodig hebt. 1 voor open, 1 voor close.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327

Zit er misschien nog wat lucht in? Bij mij zit er een automatische ontluchter boven (volgens naast het overloopventiel) en zit er een groot genoeg expansievat aan? Zoveel druk verhoging lijkt me niet echt ok, 70 graden is niet zoveel...je moet nog tot 90😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

kmf schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 08:29:
[...]

Het "probleem" is dus dat de voeding een stekker wordt, dus ik heb geen zekerheid wat de N/L wordt.

Ik twijfel dus of ik niet een 2-kanaal relay nodig hebt. 1 voor open, 1 voor close.
Daar zijn oplossingen voor:
-Je neemt komende vakantie vanuit Frankrijk een Franse randaarde WCD en stekker mee.
-Je gebruikt een blauwe CEE WCD combinatie
Kan maar op één manier de stekker in het stopcontact.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helhond
@Crazy- Let je er op dat je met je (drieweg, keer of hand)kleppen en andere appendages niet de buffer(s) isoleert van de overstort en het expansievat. Waardoor er dus druk opbouw kan ontstaan, is de voordruk van je expansie vat ook goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
ericplan schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 10:17:
[...]

Daar zijn oplossingen voor:
-Je neemt komende vakantie vanuit Frankrijk een Franse randaarde WCD en stekker mee.
-Je gebruikt een blauwe CEE WCD combinatie
Kan maar op één manier de stekker in het stopcontact.
Dat is inderdaad een idee. Wat dichter bij huis is een belgische WCD. Moet ik wel een belgische stekker vinden.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

kmf schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 10:52:
[...]
Dat is inderdaad een idee. Wat dichter bij huis is een belgische WCD. Moet ik wel een belgische stekker vinden.
Meeste Schuko-apparaatstekkers hebben een gat voor de aardpen. Je bent dus klaar met een WCD.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Q5YFkMua3yUJ2Yz5KMVb0Ann/medium.jpg

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

Als het een sanitair water vat betreft zal de overdruk altijd open gaan bij opwarming, daar zit een terugslagklep in de toevoerkraan en geen expansievat. Dit heeft iedere boiler.

Als er CV water in zit is een 3 Bar overstort is wel gebruikelijk.
Maar heb je mogelijk een probleem met je expansievat:
  • Die is te klein ( moet minimaal 10% van de inhoud van het systeem kunnen bufferen)
  • De voordruk te laag
  • Gewoon defect (membraan)
Als het in je glycol circuit zit is een 6 bar overstort gebruikelijk (bij mij zit die er in)
Maar dan nog gelden de bovenstaande 3 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

WoudseHoeve schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 12:10:
[...]

Als het een sanitair water vat betreft zal de overdruk altijd open gaan bij opwarming, daar zit een terugslagklep in de toevoerkraan en geen expansievat. Dit heeft iedere boiler.

Als er CV water in zit is een 3 Bar overstort is wel gebruikelijk.
Maar heb je mogelijk een probleem met je expansievat:
  • Die is te klein ( moet minimaal 10% van de inhoud van het systeem kunnen bufferen)
  • De voordruk te laag
  • Gewoon defect (membraan)
Als het in je glycol circuit zit is een 6 bar overstort gebruikelijk (bij mij zit die er in)
Maar dan nog gelden de bovenstaande 3 punten.
toon volledige bericht
na het lezen van bovenstaande posts:

- expansievat van de CV (bestaande) is niet aangepast > deze kan mogeljk dus te klein zijn
- expansievat van de CV zit op 'laagste' punt, overstort zit boven op het vat.

- oplossing zo lijkt het is om een extra expansievat te plaatsen tbv 400 liter van het vat, en deze aan te sluiten op het vat (Waar nu overstort zit)
Helhond schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 10:21:
@Crazy- Let je er op dat je met je (drieweg, keer of hand)kleppen en andere appendages niet de buffer(s) isoleert van de overstort en het expansievat. Waardoor er dus druk opbouw kan ontstaan, is de voordruk van je expansie vat ook goed?
de bestaande (retour) leiding is verlengd naar het vat en op de ingang van het vat aangesloten
de warmte uitgang bevat alleen een mengkraan met keerklep. (welke koud ingang op de retour zit)
kmf schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 08:29:
[...]

Hoe heb je de huidige klep geschakeld middels de relay? En met welke relay ben je van plan om de de Rpi te gebruiken?

Ik ben ook aan het hobbyen (maar aliexpress werkt niet mee met bezorging)

Ik twijfel een beetje of een 1-kanaal relay gebruikt worden voor mijn 2-wegklep.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

toon volledige bericht
ik vermoed dat je niet helemaal begrijpt wat mijn probleem is :)

mijn CV ketel heeft (Intergas) een mogelijkheid tot naverwarmer. Echter de versie die Intergas hanteert heeft een vastgestelde temperatuur van 62,5 graad. Imho voor een hygienebuffer veelste hoog, 45 graden is beter.

Probleem is nu alleen dat ik dus de w1209 heb aangeschaft (meerdere met meerdere sensoren) echter ze flippen allemaal. Foutieve meetwaardes. Hierdoor blijft de electronica het relais open en dicht gooien. (Dit gaat soms dagen goed, soms 10x per dag fout)

daar er meer mensen met de w1209 werken .... hoopte ik dat iemand een oplossing heeft :)

[ Voor 50% gewijzigd door Crazy- op 27-02-2019 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
Crazy- schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 12:34:
De bestaande (retour) leiding is verlengd naar het vat en op de ingang van het vat aangesloten
de warmte uitgang bevat alleen een mengkraan met keerklep. (welke koud ingang op de retour zit)
Je hebt dus een vat van 400L bijgeplaatst, maar hiervoor geen aanpassingen gedaan aan het expansievat?
Dat is wel echt vragen om problemen (lekkage).
Crazy- schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 12:34:
De bestaande (retour) leiding is verlengd naar het vat en op de ingang van het vat aangesloten
Zolang de keerklep/mengkraan niet de boel belemmerd naar het eventuele expansievat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Helhond schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 13:13:
[...]

Je hebt dus een vat van 400L bijgeplaatst, maar hiervoor geen aanpassingen gedaan aan het expansievat?
Dat is wel echt vragen om problemen (lekkage).

[...]

Zolang de keerklep/mengkraan niet de boel belemmerd naar het eventuele expansievat.
Hier is inderdaad een misrekening gemaakt vrees ik. Gelukkig een goede overstort en geen schade; maar ik ga als de gek een exansievat bestellen voor die 400 liter en plaatsen op de top van het vat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-05 17:38

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Helhond schreef op maandag 25 februari 2019 @ 15:35:

Duidelijk minder geld :
De Atlantic 200L voor 1452 en 12euro verzendkosten minus 1250subsidie = 202euro.
Daarbij misschien 70euro leidingwerk.

https://www.esanico.be/nl...iler-200fs-explorer3.html

Vwb de herrie, als je deze op binnen/binnen zet en nog iets na isoleert en overdag laat draaien valt dat erg mee.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Crazy- schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 13:17:
[...]
Hier is inderdaad een misrekening gemaakt vrees ik. Gelukkig een goede overstort en geen schade; maar ik ga als de gek een exansievat bestellen voor die 400 liter en plaatsen op de top van het vat
Expansievat moet in de retourleiding (laagste temperatuur).
Positie is niet belangrijk zolang de druk (flow) er maar heen kan.
400L + inhoud extra leidingen....
Dus 50L om te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

WoudseHoeve schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 17:20:
[...]

Expansievat moet in de retourleiding (laagste temperatuur).
Positie is niet belangrijk zolang de druk (flow) er maar heen kan.
400L + inhoud extra leidingen....
Dus 50L om te beginnen.
dat betekend dat ik eigenlijk beter mijn huidige expansievat kan vervangen voor eentje van [huidige lliters]+50 liter vat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
Voor het vervangen van je huidige wordt het je dan inhoud buffer + leidingwerk + radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Helhond schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 17:55:
Voor het vervangen van je huidige wordt het je dan inhoud buffer + leidingwerk + radiatoren.
Er is +- 5 meter 22mm leiding bij gekomen: dat is 19 liter water

420 liter totaal dus > 1:10 expansievat kan ik me herinnering, dan is 50 liter expansievat afdoende

Optie 1:
extra vat bijplaatsen op de retour van de CV leiding ad 50 liter
https://www.oeg.net/expan...erwarminginstal-512239425

Optie 2
huidige vat vervangen voor eentje welke 50 liter groter is dan huidig vat. Volgens mij hangt er nu een standaard 25 liter; ofwel een 75 liter vat.
https://www.oeg.net/expan...erwarminginstal-512239445

• WoudseHoeve
@Crazy- Het maakt niet uit of je de bestaande vervangt ( hoe oud is die? Ze worden meestal niet zo oud .. 5 jaar?). Als hij al op leeftijd is kan je hem beter vervangen.

• Helhond
Crazy- schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 18:23:
[...]

Er is +- 5 meter 22mm leiding bij gekomen: dat is 19 liter water

420 liter totaal dus > 1:10 expansievat kan ik me herinnering, dan is 50 liter expansievat afdoende

Optie 1:
extra vat bijplaatsen op de retour van de CV leiding ad 50 liter
https://www.oeg.net/expan...erwarminginstal-512239425

Optie 2
huidige vat vervangen voor eentje welke 50 liter groter is dan huidig vat. Volgens mij hangt er nu een standaard 25 liter; ofwel een 75 liter vat.
https://www.oeg.net/expan...erwarminginstal-512239445
22 mm heeft een binnenmaat van ongeveer 20mm, dit met een totale lengte van 5 meter is slechts 1,5 liter
Als je het rekent als buitenmaat kom je op 1,9L waarschijnlijk zit je er een factor 10 naast waardoor je op 19L uit komt.

Je kan de oude vervangen door 1 grote als je oude 20L is en je hebt ±40L extra nodig kan je ook een nieuwe van 60L op hangen.

Anoniem: 1176048

Goedendag,

ik zie dat hier veel mensen zijn met verstand van zonneboilersystemen, dus stel ik mijn vraag hier. Ik ben bezig met een ontwerp voor een zonneboilerinstallatie en wil graag de benodigde ballast berekenen voor een plat dak. Ik kan echter niet echt een eenduidige ballast berekening/formule vinden via het internet.

Momenteel denk ik aan een systeem van 14 vlakke-plaat collectoren van 2,5 m2 elk met een oriëntatie op het Westen en een hellingsgraad van 45 Graden. Maar ik kan ook nog kiezen voor een aantal grotere vacuümbuis collectoren, daar ben ik nog niet helemaal zeker van.

Ik neem aan dat er ook nog een verschil zit in ballast behoefte tussen vlakke-plaat collectoren en vacuümbuis collectoren, aangezien vacuümbuis collectoren open zijn en dus minder wind zullen vangen.

Wellicht dat iemand anders voor zijn eigen systeem een dergelijke berekening al heeft gemaakt en deze zou willen delen.

Mvg,
Ivan

• Baapje327
Anoniem: 1176048 schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 09:58:

Momenteel denk ik aan een systeem van 14 vlakke-plaat collectoren van 2,5 m2 elk met een oriëntatie op het Westen en een hellingsgraad van 45 Graden. Maar ik kan ook nog kiezen voor een aantal grotere vacuümbuis collectoren, daar ben ik nog niet helemaal zeker van.
Zo dat is best een flink systeem. Waar gaat 't voor gebruikt worden? Vacuumbuizen geven meer in de winter, maar zijn geloof ik iets duurder. Of ze meer/minder/hetzelfde geven in de zomer weet ik eigenlijk niet, maar 't lijkt alsof er behoorlijk veel ruimte is.
Ik heb 3 rekken Vacuumbuizen (met spiegels) staan, die zijn gewoon vastgeschroefd op 't garagedak. Gaatje voorboren, dot bitumen kit erop, schroef erdoor, en weer bitumen kit erop.

• jerh
Goedendag,

ik zie dat hier veel mensen zijn met verstand van zonneboilersystemen, dus stel ik mijn vraag hier. Ik ben bezig met een ontwerp voor een zonneboilerinstallatie en wil graag de benodigde ballast berekenen voor een plat dak. Ik kan echter niet echt een eenduidige ballast berekening/formule vinden via het internet.

Ik neem aan dat er ook nog een verschil zit in ballast behoefte tussen vlakke-plaat collectoren en vacuümbuis collectoren, aangezien vacuümbuis collectoren open zijn en dus minder wind zullen vangen.

Wellicht dat iemand anders voor zijn eigen systeem een dergelijke berekening al heeft gemaakt en deze zou willen delen.

Mvg,
Ivan
toon volledige bericht
Voor vlakke plaat kan je toch gewoon naar een calculator voor pv kijken, zoveel verschil zit er niet tussen. Collectoren zullen iets zwaarder zijn, dat werkt dan in het voordeel

• Helhond
Hoe grote buffer had je zelf in gedachten?
Waarom zo groot? Heb je een forse woning?
Waarom vlakkeplaat op een platdak?

@Baapje327 @Helhond
Het is eerste oriënterend ontwerp voor een woonzorgcentrum met 48 bewoners. Buffer wordt zo'n 3000 liter. Ik denk nu aan vlakke-plaat, maar twijfel omdat de vacuümbuis meer opwekt per m2 en ik dus minder m2 collector oppervlak nodig heb.

@Baapje327
Ik heb net zitten kijken naar bevestiging in het dak en dat is wellicht ook wel een goed idee. Voordeel met ballast is wel dat je geen gaten in het dak maakt. Want hoe goed het ook wordt dichtgemaakt er is ook na verloop van tijd altijd een grotere kans op lekkage dan wanneer het dak ongemoeid wordt gelaten. Het dak heeft genoeg draagvermogen, dus daarvoor hoeft niet perse gekozen te worden voor een optie zonder ballast.

@jerh
Ja ik heb daar ook al naar gekeken, maar ook daar nog niet echt een goede tool gevonden. Verder is er neem ik aan bij een tool voor PV panelen geen optie voor vacuümbuis collectoren. Ik weet niet hoeveel ballast het scheelt ten opzicht van dichte collectoren.

• Helhond
@Anoniem: 1176048
Dat verklaard een hoop.

Hou er rekening mee dat je bij vacuümbuis collectoren bijna geen ballast hoeft toe te passen omdat de wind vrijwel geen grip heeft op de ronde buizen en de wind er gewoon langs en doorheen kan. (Tenzij je voor CPC collectoren gaat, deze hebben de reflectoren zijn dat ook behoorlijke windvangers zijn.

Je kan dus met vacuümbuis collectoren met veel minder belast uit de voeten.

Vlakkeplaat heeft meestal alleen de voorkeur als het op een schuindak in het zicht komt en het enigszins moet matchen met zonnepanelen. Verder zijn er niet veel redenen om voor vlakkeplaat te gaan en heeft vacuümbuis collector dus heel wat meer voordelen.

[ Voor 23% gewijzigd door Helhond op 28-02-2019 11:22 ]

@Helhond
Ja dat dacht ik ook al, dat is dus nog een voordeel van de vacuümbuis collectoren. Maar ik moet dus alsnog een onderbouwing hebben van de benodigde ballast. Ik kan niet lukraak een aantal kg ballast gebruiken en hopen dat dat werkt. Ik heb nu wel wat algemene waarden gevonden op internet die gebruikt kunnen worden, maar dit zijn algemene cijfers en niet locatie specifiek gebaseerd op hoogte, windsnelheid etc.

• !null
@Anoniem: 1176048 Dit wordt dan een groot vat met een doorstroom / hygienespiraal erin? Dus geen tapwater in het vat zelf? En dan een CV ketel of andere oplossing om na te verwarmen?

• Baapje327
!null schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 11:59:
@Anoniem: 1176048 Dit wordt dan een groot vat met een doorstroom / hygienespiraal erin? Dus geen tapwater in het vat zelf? En dan een CV ketel of andere oplossing om na te verwarmen?
Was mijn vraag ook, is 't voor verwarmingondersteuning of sww?(of beide) Legionellla is wel een dingetjes in een verzorgingscentrum natuurlijk...
Je zou ook nog kunnen kiezen voor 2 vaten, en dan met prioriteit verwarming op de kleine (bijv 1000L en 2000L). Dan is die 1000L sneller warm. Geen idee wat 't verbruikspatroon is overigens in zo een setting. Als iedereen tussen 8 en 10 gaat douchen/gedouched wordt, is dat mogelijk niet zo handig.

Wat !null zegt is misschien nog wel 't verstandigste voor SWW.
Kortom, we zijn benieuwd naar de context en doel van de installatie.

Komen ze op we plat dak trouwens? Zoja, waarom dan op West? Zo niet, waarom dan de ballast vraag?

PS: wel gave klus overigens, hiermee kun je echt 't verschil maken. :)

• jerh
Anoniem: 1176048 schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 11:36:
@Helhond
Ja dat dacht ik ook al, dat is dus nog een voordeel van de vacuümbuis collectoren. Maar ik moet dus alsnog een onderbouwing hebben van de benodigde ballast. Ik kan niet lukraak een aantal kg ballast gebruiken en hopen dat dat werkt. Ik heb nu wel wat algemene waarden gevonden op internet die gebruikt kunnen worden, maar dit zijn algemene cijfers en niet locatie specifiek gebaseerd op hoogte, windsnelheid etc.
Ik zou dan een constructeur benaderen, die doen dit professioneel. Lijkt me handiger dan zelf aan te rekenen, tenzij je het alleen voor een ongeveer budget wil doen.

• !null
Baapje327 schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 12:27:
[...]

Was mijn vraag ook, is 't voor verwarmingondersteuning of sww?(of beide) Legionellla is wel een dingetjes in een verzorgingscentrum natuurlijk...
Je zou ook nog kunnen kiezen voor 2 vaten, en dan met prioriteit verwarming op de kleine (bijv 1000L en 2000L). Dan is die 1000L sneller warm. Geen idee wat 't verbruikspatroon is overigens in zo een setting. Als iedereen tussen 8 en 10 gaat douchen/gedouched wordt, is dat mogelijk niet zo handig.

Wat !null zegt is misschien nog wel 't verstandigste voor SWW.
Kortom, we zijn benieuwd naar de context en doel van de installatie.

Komen ze op we plat dak trouwens? Zoja, waarom dan op West? Zo niet, waarom dan de ballast vraag?

PS: wel gave klus overigens, hiermee kun je echt 't verschil maken. :)
Ik ken 1 grote installatie op een camping (daarvoor is het helemaal ideaal) in combinatie met een houtgestookte installatie als backup.
Dat is een vat van 2 of 3000 liter met een lange hygienespiraal er doorheen, er wordt dus geen tapwater op geslagen. En dat moet je ook niet willen met zulke hoeveelheden.

Zulke vaten komen echter vaak met meerdere spiralen (allemaal een keuze natuurlijk) en dan ga je eerst de bovenste helft opwarmen en daarna schakel je over na de onderste helft. Of kun je dat zelfs in drie vakken verdelen d.m.v. drie spiralen.

Wel is het zo bij die camping dat hij de bovenste helft van het vat wel van legionella beveiliging moet voorzien (dus 2x per week naar 60 graden) ondanks dat hij geen tapwater opslaat (alleen die paar liters in die spiraal). Dat is dus de regelgeving / inspectiedienst.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• adnanoner
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11-05 21:00
Dit stond al een tijdje op mijn to-do lijstje: foto's plaatsen :).
We zijn inmiddels al sinds september gasloos. Het resultaat is:

- Mitsubishi PUHZ-SW75YAA lucht water warmtepomp
- Clage CEX 11-13 doorstroomverwarmer
- 30HP + 300L vat
- easydrain douchewtw

We proberen verder ook nog nul-op-de meter te gaan, daarvoor moeten we nog de kruipruimte isoleren (is helaas betonrot, dus dat moeten we met de VvE oplossen) en nog zo'n 14 panelen plaatsen (naast de 5 die we al hebben). Samen met @koevlaas2 hebben we de warmtepomp aangesloten :). Verder nog veel dank aan iedereen in het forum hier, vooral @Helhond en de rest uiteraard ! :)

De heat pipes staan in de tuin. Niet de beste plek, maar hier konden toch geen panelen, en zonder de zonneboiler is het voor ons denk ik niet haalbaar om nul op de meter te gaan. Daarnaast vinden we het er eigenlijk wel leuk uit zien zo :).

@Helhond hoe heb jij de data van je SLT in domoticz gekregen?
kmf schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 11:39:
[...]

Dus je hebt wel een boiler? De CEX kan je de begrenzing weghalen, dan blijft de flow hoog.
Maar kans dat je dan, als het boilerwater leeg is, je niet zo warm water meer krijgt. Compromis
Hoe doe stel je dat in? Heb je dan altijd dezelfde flow als je zonder de Clage zou hebben? Of is de 'afknijp' van clage onvermijdbaar.

Hieronder de fotos:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3pdF05veW7tgtyaky5d6Px41/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WCZ9aAGHl6qGGOebWGXkEi41/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/B1uB84tTHj4jURXif7gF9TIs/full.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door adnanoner op 28-02-2019 18:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AquaPlanning
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:33
Net een fantastisch gesprek gehad met een eikel die zich presenteerde als iemand van Bespaarkompas. Hij vertelde dat het geen verkoopgesprek was, hij was installateur maar ging me vertellen hoe ik mijn energietarieven kon verlagen. Dat mijn maandlasten E15 per maand zijn dat kon niet, alleen als ik nooit het licht aandeed. Bovendien wist hij 100% zeker dat een zonneboiler op gas werkt, want het was een boiler. Vanochtend had hij er nog 1 geïnstalleerd....

Toch zijn er blijkbaar genoeg mensen die in die verhalen trappen.

2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
adnanoner schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 18:10:

@Helhond hoe heb jij de data van je SLT in domoticz gekregen?
Je systeem ziet er goed uit!

Wat betreft Domoticz, ik lees de SLT uit met een Raspberry.
Op de Raspberry draait Domoticz en die stuurt het door met wat scriptjes door.
Ben zelf niet zo'n held met Raspberry en Domoticz, maar een ICT kameraad heeft de boel werkende gemaakt.

Edit:
Zo'n goede visualisatie van de besparing op gas dankzij de zonneboiler heb ik nog niet eerder gehad bij ons huis. Afgelopen anderhalf week heeft de zon aardig zijn steentje bij gedragen.

De kosten voor het gas heb ik redelijk strak ingesteld op energiemanager online. In de winter zit ik altijd wat kuubs per dag boven de target, en dat wordt in de zomer dankzij de zonneboiler en met de teruggave van de bonus altijd weer ruim gecompenseerd. Maar je ziet nu goed dat gemeten naar graaddagen dat het verbruik van gas in één keer een stuk minder is geworden sinds de zon meer heeft geschenen.

Het verbruik zakte van 0,5-0,6 m³/K.dag dankzij de zonneboiler naar onder de 0,4 m³/K.dag
Dit komt ook wel aardig over één met de gemiddeld opwekking van die dagen dat rond de 10 a 15 kWh.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/dtqttbp/Knipsel.png

[ Voor 49% gewijzigd door Helhond op 01-03-2019 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
Even een verwijzing vanuit het Lucht/water warmtepomp topic, maar wat hier ook erg aan de orde is.

Waarom het plaatsen van de juiste veiligheidsmaatregelen belangrijk is m.b.t. overdruk en onderdruk op een buffer:
Remco45 schreef op zondag 3 maart 2019 @ 08:26:
Onderdrukbeveiliging (Beluchter) Boiler

Nu de leverdatum van mijn WP in zicht komt, ben ik bezig de diverse onderdelen van het systeem te bestellen. Mijn boiler komt op zolder( 1e verdieping) en dus moet er behalve een inlaatcombinatie en de Overdrukbeveiliging ook een Onderdrukbeveiliging ofwel een Beluchter op. Het viel me op dat over dit onderdeel niet wordt gesproken in dit forum en toen ik gisteren een mede-tweaker vroeg of hij die had geïnstalleerd was het antwoord ontkennend.

Als een boiler zodanig is geïnstalleerd dat de leidingen lager uitkomen, dan kan bij tappen en gelijktijdige afgesloten waterleiding een onderdruk ontstaan. De boiler kan dan (deels) imploderen...nou ja...dat gaat echt niet met een klap maar het is wel einde boiler.
Op internet deze foto gevonden. (Edit: 180 liter inhoud).

Afbeelding: Geimplodeerde boiler
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9nN023Iav2MhSHQ65lrfpmit/full.jpg

Deze foto is van een zonneboiler welke op een zolder stond. Waterleiding was afgesloten omdat in de kruipruimte de SWW leiding moest worden doorgezaagd. Door de hevelwerking bleef het water eruit lopen, ontstond er een vacuüm met imploderen als resultaat.
Misschien een idee om dit in de startpost te vermelden?

Edit: wellicht ten overvloede maar zoals elke beveiliging moet deze direct - dus zonder afsluiter ertussen - op de boiler worden aangesloten.
toon volledige bericht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 26-05 16:45
@Helhond Ter aanvulling: Het betrof een Nederlandse zonneboilerinstallatie.
Hierbij de link: https://www.klusidee.nl/F...em-implodeerd-t86795.html

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-04 09:32
Voor de overstap naar een warmtepomp en warmtepompboiler wil ik de huidige zonneboiler, AGPO Zen van 1995, verwijderen. De CV zal enkele weken even zonder moeten doen, wat volgens mij geen enkel probleem is. Vervolgens zal de CV vervangen worden door de warmtepomp.

Wat is de eenvoudigste manier om deze zonneboiler uit het huidige systeem te halen?

Hier foto's van de situatie (klik voor vergroting).

De CV, rood en blauw gemarkeerde leidingen lopen naar zonneboiler
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/i89IiV8.jpg

De pomp en leidingen naar dak voor zonnecollector. Iemand een tip hoe het hele systeem leeg te tappen?
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/eBSyAKn.jpg

De blauw en rood gemarkeerde leiding tussen CV en zonneboiler
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/mbtB6I7.jpg

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/DYUtGqG.jpg

Is het voor een kort durende oplossing een idee om de blauw en rood gemarkeerde leidingen los te koppelen en direct aan elkaar te koppelen? Ik neem namelijk aan dat dat gewoon de koud water leiding is die de zonneboiler vult en vervolgens CV van water voorziet.

Iedere tip is welkom! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Remco45 schreef op zondag 3 maart 2019 @ 11:37:
@Helhond Ter aanvulling: Het betrof een Nederlandse zonneboilerinstallatie.
Hierbij de link: https://www.klusidee.nl/F...em-implodeerd-t86795.html
Het is een goed punt om rekening mee te houden en veel mensen weten het niet. Ik heb geen onderdruk beveiliging op het vat, maar ik hou hier heel erg rekening mee wanneer ik het vat leeg maak. Het is heel makkelijk om een fout te maken als je niet bekend met dit fenomeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
!null schreef op zondag 3 maart 2019 @ 15:39:
[...]

Het is een goed punt om rekening mee te houden en veel mensen weten het niet. Ik heb geen onderdruk beveiliging op het vat, maar ik hou hier heel erg rekening mee wanneer ik het vat leeg maak. Het is heel makkelijk om een fout te maken als je niet bekend met dit fenomeen.
Hoe hou je er rekening mee dan? Ontluchtingskraantje opendraaien?

Ik heb een hygieneboiler, dus het water daarin gaat nooit op (als het goed is)

Pagina: 1 2 ... 65 Laatste