Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Stoyanov
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 22-11 12:51
Ik ben niet zo'n held met computers.
Daarom zet ik het hier maar neer.
De vraag is even kort als simpel.
Mijn HDD ondersteunt geen dts geluid.
Kan ik in plaats daarvan gebruik maken van een 32Gb stick met USB 3 om blueray rips af te spelen met dts geluid?.
Koud kunstje om zo'n film ff over te zetten en mijn receiver heeft een USB ingang...
1+1=2...
Of toch niet?

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Hier kan ik geen touw aan vastknopen.
- een HDD heeft niets met DTS geluid te maken
- waar wil je de USB inprikken?
- waarmee wil je de rip afspelen dan?
enz

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:11

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Het is helemaal niet vreemd dat een HDD geen DTS ondersteund, hoe zou een HDD (hardeschijf) DTS audio moeten kunnen afspelen, het kan hooguit content met DTS audio opslaan.

Met andere woorden wat gebruik je exact aan hardware?

Of de receiver Blueray ISO's kan afspelen vanaf een USB stick is maar de vraag, wordt het daadwerkelijk ondersteund, welke receiver gebruik jij überhaubt?

Met andere woorden edit jouw op eens en geef wat specificaties op, daarnaast wat heb jij zelf al gevonden?

Ik vermoed namelijk dat je niet in het juiste forum beland bent, maar bij mediaspelers moet kijken. :)

[ Voor 9% gewijzigd door _Dune_ op 09-02-2019 14:25 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

move --> MSH

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Stoyanov
Ik geloof dat ik het niet helemaal goed heb uitgelegd.
Iemand heeft het mij uitgelegd.
Ik schijn een mediaspeler te hebben met ingebouwde HDD van 2Tb. Er staan momenteel een paar honderd films op, waarvan veel in MKV formaat met DTS geluid, rest is DVD.
Het Mediaplayergedeelte (5x woordwaarde) speelt/ondersteunt echter geen DTS. Dolby Digital was toen nog de heilige graal (kan je nagaan hoe oud hij is).
Ik vind het echter storend dat hij content afspeelt op een manier die niet hoort.
In een ander topic haalde ik dit al aan. Dacht dat het aan de receiver lag, maar niets is minder waar.

Ik had dus gedacht om die mediaspeler maar gewoon als HDD naast mijn iMac te zetten en af en toe eens een filmpje op een flashgeheugenstick te pompen, om deze stick vervolgens in mijn Marantz Receiver te proppen (zit usb ingang op) en op deze manier een MKV-tje mét DTS geluid af te spelen....
Maar het zou mij niet verbazen als ik een kapitale denkfout maak.

Een nieuwe mediaplayer met ingebouwde HDD:

Ik krijg tips voor apparaten met ingebouwde HDD tussen de 8GB en 64GB...
Daar passen dus welgeteld 1 tot 4 films op.
En dat is niet wat ik zoek.

Ik zoek feitelijk een oplossing die zowel als Bibliotheek kan dienen, én de boel kan afspelen.

Ik ben een kind van de sixties, dus ik zie geheid dingen over het hoofd.
Maar de jeugd van tegenwoordig heeft godzijdank veel meer kijk op deze dingen.
Vandaar dat ik had gehoopt dat jullie van Tweakers mij (ons) een advies konden geven.
Alvast bedankt.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Dan zal je beter een NAS en een dedicated "playertje" kunnen neerzetten. Of een dedicated player en daar een USB-disk aan hangen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-11 21:40

DarkSide

theres no place like ::1

Het kan helpen als je even doorgeeft welke spullen je nu gebruikt. media speler, versterker, tv etc.

Ik ken geen receiver die films kan afspelen. Dus moet je kijken naar iets anders.

64gb is niet genoeg. Maar wat dan wel? 1TB? 10TB?

Als je nieuw spul moet aanschaffen is budget ook wel handig.

Mogelijkheden zijn:
- Nvidia Shield. is een media speler. En kan je bv Kodi op draaien.
Je kunt hier een externe HDD aan koppelen waar al je films op komen te staan.
En de shield kan je via HDMI aansluiten op je versterker, welke dan oa DTS geluid weergeeft en het beeld
naar ja TV stuurt.

- NAS kopen. Bv een synology.
Daar kan je gebruik maken van de ingebouwde mediaplayer (DS video) en die met je telefoon bedienen
en Casten naar je TV. Of je installeert PLEX en installeert de Plex player op op je TV.

- Andere goedkope Android media boxje. Deze zijn goedkoper dan de shield en kunnen ook veel.

- Als je TV het ondersteund kun je ook daar gewoon rechtstreeks een USB disk aan koppelen.
De ingebouwde players van een moderne TV kunnen veel aan. Afhankelijk van je TV kan het zijn dat
DTS als nog niet doorgegeven wordt. DTS vergt extra licenties en veel fabrikanten willen die niet betalen.

PS het is ook mogelijk om vanaf de shield naar een NAS te gaan. Een NAS kan ook voor andere zaken handig zijn.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:56
Wat de eerste vraag is, welke apparaten heb je? Dus merk en modelnaam.

• Stoyanov
Arunia schreef op zondag 10 februari 2019 @ 09:06:
Wat de eerste vraag is, welke apparaten heb je? Dus merk en modelnaam.
Marantz NR 1509
Iomega mediaspeler 2 TB
Apple TV tweede generatie (wat feitelijk gezien gewoon een ruk-apparaat is)
Samsung BlueRay speler van zeer simpele makelij. Was net 100 euro.
Samsung Curved 55 inch.

Simpel spul.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:56
Die Marantz moet iig allerlei formaten moeten kunnen weergeven qua geluid.
Dan ligt het aan je mediaspeler. Ik zou die zelf vervangen voor wat anders/beters.
Als je budget het toe laat een Nvidia shield met Kodi of plex. Die is snel genoeg om nagenoeg alles wel af te spelen. Heb zelf jarenlang een hdi dune gehad 2 modellen. Maar ben toe aan iets anders. Iets wat meer Custom op te bouwen is. Maar verwacht dat jij met die eerste of tweede wel gewoon gebruik kunt maken.

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:01

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Stoyanov Realiseer je dat een receiver mogelijk wel zelf over een audio-afspeler beschikt om direct mp3's en dergelijk van een stick of een netwerkapparaat af te spelen, maar er geen ingebouwde videospelers inzitten. Dus al ondersteunt hij alle dolby, dts en auro geluidsformaten, dan nog zal hij de film niet afspelen. Hiervoor heb je een los apparaatje nodig dat films kan afspelen en deze sluit je dan aan op de receiver.

Toevallig schreef ik onlangs dit over mediaspelers:
Jorgen schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 02:00:
@Darkace Over het algemeen heb je bij mediaspelers de keuze tussen 5 dingen:
  1. De DLNA afspeelsoftware van je TV, NAS, blu-rayspeler of ander apparaat. Voordeel: je hebt het apparaat reeds in huis en de mediaspeelsoftware is afgestemd op het apparaat waarop het draait. Nadeel: de mogelijkheden zijn vrij beperkt. Soms heb je Netflix of Amazon erbij. Soms niet. extra apps zijn vaak niet te installeren en lang niet alles qua mediacodecs/containers en subs kan worden afgespeeld.
  2. Een dedicated machine met een eigen OS, zoals HDI Dune, Popcorn Hour, Zappiti, WD Mede8er, etc. Voordeel: alles is op elkaar afgestemd en omdat die machine specifiek bedoeld is als mediaspeler werkt het vaak net even lekkerder en uitgebreider dan wanneer het een extra functie is op je "normale" video-apparaat (zoals bij punt 1 genoemde tv's, blu-rayspelers, etc); nadeel: je zit vast aan het OS en de mediasoftware van de fabrikant en uitbreiden met apps, Netflix, etc is vaak niet mogelijk, of heel omslachtig Je hebt ook specifiek op audio gerichte mediastreamers van dure Hifi-merken als Arcam, Naim, Cambridge, etc. Werkt vast prima, maar je bent toch enigszins beperkt in je mogelijkheden.
  3. Een computer als afspeelapparaat, zoals je huidige pc of laptop, of een dedicated htpc of nuc. Voordeel: alles draait erop, de uitbreidingsmogelijkheden qua hard- en software zijn legio. Nadeel: je kunt niet meerdere dingen tegelijk doen met je computer, dus als je dan een film wil kijken, kan niet iemand anders nog de belastingaangifte doen. Het bouwen van een htpc en zeker een nuc, is over het algemeen ook de duurste optie. En niet iedereen heeft of wil de pc in de woonkamer staan, dus dan zit je met lange kabels of wifi-verbindingen. Qua mogelijkheden kan je met de htpc of nuc wel het meeste.
  4. Een dedicated mediaspeler die beschikt over Android, iOS, etc. Deze combineren het beste van alle bovenstaande mogelijkheden. Je kunt zoiets ook zelf maken met een Raspberry Pi. Qua prijs zijn deze mediaspelers veelal een stuk goedkoper dan htpc's en nuc's en als de mediaspelers zoals die van Dune en Mede8er; je beschikt over een eindeloos aantal apps en mogelijkheden net als bij pc's en doordat ze daadwerkelijk bedoeld zijn als mediaspeler werkt het vaak veel beter dan normale DLNA-apparaten. Mijn eigen voorkeur ligt dan ook hier.
  5. Chromecast of andere streamer. Deze apparaatjes kunnen over het algemeen niets, of maar heel weinig zelf en geven enkel het signaal van bijv. je telefoon of tablet door aan je tv. Weinig gedoe, want je zet Netflix aan op je telefoon en de Chromecast stuurt het naar je tv. Maar ook beperkt dus qua mogelijkheden. Wel ben je voor € 35 klaar.
V.w.b. de keuze uit de mediaspelers van punt 4 geldt dat er een heleboel goede zijn; nog veel meer slechte/minder goede en een paar uitblinkers. Over het algemeen wordt gesteld dat de volgende het beste zijn:

iOS: Apple TV 4k
Android TV: Nvidia Shield TV
Normale Android: Minix Neo U9-H en Vero 4k

Daarnaast heb je nog series prima mediaspelers zoals van Amazon, Xiaomi, WeTek, Eminent, Odroid, etc. Al dan niet op een eigen OS (Amazon Fire) of bijv. op een Linux variant (zoals LibreElec). Welke voor jou het beste is, hangt puur af van je gebruik. Zelf gebruik ik de Minix Neo U9-H en de Eminent 7680. Over beide ben ik tevreden.

Qua afspeelsoftware gebruiken de meeste mensen hier op Tweakers Kodi, of Plex. Beide hebben hun voor- en nadelen. Zelf gebruik ik al een aantal jaar Kodi naar grote tevredenheid. Op het kodiforum is een heel uitgebreid topic waarin je kunt zien wat met jouw wensen en gebruik de meest geschikte mediaspeler is. Zie: Start Here: Pick The Right Kodi Box en hier op Tweakers:
Grote Kodi topic - deel XVI
[Ervaringen] Emby
[Ervaringen] Plex - Deel 3
[Ervaringen] CouchPotato, Sickbeard, Headphones e.a. deel 4
[Mediaplayer] Het grote Android mini tv topic
[Mediaplayer] Vero 4K+
[Mediaplayer] Xiaomi Mi Box (alle varianten)
Google Chromecast - Google Cast - Deel 1
[Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC / Kodi - Deel 2
[Apple TV] Discussietopic - deel 3
Etc, enz. usw.

Een beste advies kunnen we pas geven als je wat meer kunt vertellen over je gebruik en wensen.
Wat in jouw geval mij het handigste lijkt is om je setup die je nu hebt in drieën te verdelen,
  1. Een oplossing voor media-opslag. Dat kan een stick zijn, een externe harde schijf, een ingebouwde harde schijf in een mediaspeler, of bijv. een NAS.
  2. Een oplossing om de media af te spelen. Het simpelste en makkelijkste lijkt me in dat geval bijv. een apparaat dat ik in punt 4 van mijn quote noem en waarbij Apple, Minix, Nvidia en Vero veel gekozen merken zijn.
  3. Een oplossing om de audio en video te horen en zien; oftewel je receiver + televisie.
Die laatste 2 heb je al. Wat je dus moet uitvinden is of je de 2TB HDD van de Iomega ook enkel als HDD kan gebruiken, anders moet je dus een nieuw opslagapparaat aanschaffen. Ik weet niet of je reeds 4k kunt/wilt bekijken, maar dat kunnen de genoemde mediaspelers (Vero 4k, Apple TV 4k, Minix Neo U9-H en Nvidia Shield) ook allemaal. Vanzelfsprekend spelen ze ook media af die gewoon in FullHD is.

Heb je n.a.v. bovenstaande wellicht gerichtere vragen?

Your Friendly Neighborhood Moderator

Pagina: 1