Nu een week met de Kona op pad geweest nadat we deze vorige week donderdag bij de dealer hebben opgehaald. Gelukkig was de dealer wel lekker nuchter met de levering en hadden we geen show met een kleedje van de auto af halen. Met een poets-set en nog een korte uitleg over de auto werd ik de weg opgestuurd.
Mensen die mij kennen, zullen mij niet omschrijven als een autogek. De techniek van elektrisch rijden vind ik interessant en de maatschappelijke ontwikkeling naar elektrische mobiliteit belangrijk. Dat maakte dat ik graag elektrisch wilde gaan rijden. Daarnaast zorgde het elektrisch rijden dat ik in vergelijking met tweedehands kopen van een ICE-auto alle kosten voor afschrijving meeneem de private lease aanbieding van Hyundai ongeveer even veel kost, maar met meer zekerheid en minder zorgen om onderhoud. Kortom elektrisch rijden werd een feit en leasecontract half augustus ondertekend.
Mijn eerste indruk
We hadden natuurlijk al wel een keer een proefritje gemaakt, maar met de eigen auto en het model welke we hebben uitgekozen, de comfort smart 64kwh, voelt toch wel anders. Maar wat bevalt dit goed! De auto is stil, rijd soepel en rustig, maar kan toch even snel naar voren trekken bij het invoegen als het nodig is. Kortom rijcomfort is erg goed en beter dan de auto waar we hiervoor onze kilometers mee maakte.De buitenkant
De compacte SUV heeft een mooie uitstraling en ondanks dat het ontwerp van dit model al een aantal jaartjes oud is, vind ik dat deze goed bij de tijd blijft. De 2021 update is duidelijk wat moderner, maar de 2020 versie welke wij hebben doet er naar mijn mening weinig voor onder. Het grootste verschil, de ‘gril’ aan de voorkant, vind ik juist wel wat toevoegen bij het 2020 model en vind ik persoonlijk jammer dat deze weg is op het 2021 model.
De combinatie van de kleur Engine Red, welke wij hebben gekozen met de zwarte onderdelen laat de auto goed uitkomen en zorgt dat de zichtlijnen langs de auto mooi naar voren komt. Wel ben ik benieuwd of het zwarte plastic aan de buitenkant mooi blijft na een aantal jaar in de zon.
Oordeel: 8/10De binnenkant
Hoewel het interieur niet de meest luxe uitstraling heeft vind ik deze ruim voldoende en oogt deze modern. Met het 10,5” media display is verder alles goed duidelijk en werkt deze goed reactief op schermaanraking. Naar mijn mening is de combi van fysieke knoppen met het touchscreen precies goed. Ik rij de auto meestal met Apple Carplay en heb daardoor nog weinig ervaring met de standaard navigatie. Eerste indruk van de standaard navigatie is goed en is duidelijk in het aangeven van de route. Ben benieuwd hoe goed deze kan helpen bij het makkelijk vinden van laadpunten op de route.
Zitcomfort als berijder en bijrijder is goed en met de hogere zit van een compacte SUV, zit je comfortabel in de auto. Ik mis alleen de afstelling van de onderrug bij de bijrijder waar deze bij de bestuurder wel elektrisch is af te stellen. Dit zorgt dat je als bestuurder =net wat comfortabeler zit dan als bijrijder.
Wat ik verder een voordeel vind, is dat de achterkant van de voorstoelen met kunststof is afgewerkt, gezien een kind van twee regelmatig achterin hebben zitten en de schoentjes tegen de voorstoelen aan komen is dit makkelijk schoon te maken dan een beklede rugleuning. De ruimte achterin is voor onze dochter beter dan in de oude auto wat ervoor zorgt dat dit een mooie vooruitgang is. Heb zelf nog niet tijdens het rijden achterin gezeten. Ik ben zelf een keer gewoon even achter de bestuurderstoel gaan zitten toen deze voor mij was afgesteld en had ik, met 1.85, voldoende ruimte om comfortabel achterin te zitten. De meest gelezen kritiek van relatief weinig ruimte achterin herken ik persoonlijk dan ook niet.
Oordeel 8/10Audio
Auto koop je niet per se voor de beste audio ervaring, maar gezien veel mensen toch vaak muziek, radio of podcast luisteren voegt een goed audiosysteem naar mijn mening veel toe aan de rijervaring. Wie kan immers niet herinneren dat ze mee zitten te zingen met Juf Roos de zomerhit. Voor dit doeleinde is het audiosysteem goed en doet het krell audiosysteem prima zijn werk. Persoonlijk vind ik dat, wanneer de equalizer op neutraal staat, de bas wat aan de zware kant en zoemt deze teveel, maar wanneer deze wat naar beneden wordt afgesteld en de hoge tonen wat hoger is de muziek beter in balans. Kortom meer dan voldoende
Oordeel 7/10Het rijden
Dit is wat mij betreft dan toch wel het belangrijkste aspect van een auto. Hoe rijdt deze over de weg. Persoonlijk vind ik kilometers binnendoor hier altijd de grootste maatstaf voor een auto. Gezien de meeste auto’s over een vlakke en redelijk rechte snelweg prima vindt rijden. Dan is voorral de eventuele herrie wat een auto beter of minder maakt. Wat betreft rijgeluid doet de auto het erg goed. Binnen bebouwde kom hoor je bijna niks en op de snelweg voorral wat wind en rijgeluid, maar wanneer dat fijne audiosysteem aan staat valt dit zo erg in de achtergrond dat het niet iets is waar ik mij aan kan storen.
Wat betreft stuur en rijgedrag vind ik de auto bijzonder lekker rijden, de wegligging is door zijn relatief zware gewicht erg goed en stuurt lekker de bochten door. Wel merk je dat de auto wat hoger is in combinatie met een redelijk korte wielbasis. Wanneer je over hobbels heen rijdt schut je toch wat meer op en neer dan in een hatchback met vergelijkbare wielbasis.
De meeste kilometers maak ik in de eco stand, aangezien ik er persoonlijk toch wel een sport van maak om zo veel mogelijk uit de accu te halen en zo veel mogelijk te regenereren. En natuurlijk was het afgelopen week voor een accu bijna perfect weer, maar zelfs dan wist ik er gemiddeld 13kwh/100km uit te persen. Dit was voornamelijk over provinciale wegen en kleine stukjes snel en rijksweg. Als ik het zou moeten verdelen 80% binnendoor 20% snelweg. Ondanks dat de stand ‘eco’ heet vind ik dat je toch genoeg kracht tot je beschikking hebt om even wat gas bij te geven en vlot door het verkeer kunt rijden. Zelf merk ik weinig verschil tussen comfort en eco stand. In de sport stand wordt de auto een beetje zenuwachtig en merk je pas echt wat voor koppel je tot je beschikking hebt, maar voor de reguliere kilometers is comfort of eco meer dan voldoende.
Oordeel 8/10Voorlopige conclusie
De auto doet alles wat die doet eigenlijk meer dan voldoende. Dit maakt het een erg prettige auto om te rijden en in te verblijven waar je ook comfortabel veel kilometers in kunt rijden. Binnen zit je comfortabel en de rijervaring is meer dan goed te noemen. Voor mij is dit de eerste kennismaking met elektrisch rijden en wil nu eigenlijk al niet meer terug. Gelukkig mag ik deze auto voorlopig lekker rijden.
Algemeen oordeel: 8/10