Toon posts:

Het grote Hyundai Kona Electric topic

Pagina: 1 ... 87 88 89 Laatste
Acties:

• s0larus
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 21-09 20:55
incmve schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 17:41:
[...]

Viel mij laatst ook op, alleen 40-70 ging bij mij ook met 55kW.
Gebruik niet vaak fastned maar het was volgens mij hoger.
Denk dat ik het snap! Af en toe laat ik m'n deur open voor frisse lucht en de software denkt dat je de stekker eruit gaat halen dus blijft ie laag. Nu net zit ik te laden en kwam ie op 65. Ik deed de deur open en hij ging gelijk naar 55kW en gaat heeeel langzaam omhoog. Sneller laden ging pas in bij ~60%

Edit: begon op 39% en nu 22 minuten geladen tot 65% ofwel ~20kWh geladen volgens Fastned

[Voor 7% gewijzigd door s0larus op 14-09-2021 18:33]

• nessio
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 16:56
Bij shell van 20-80% geladen. Had wel 250km gereden, dus accu goed warm
Van 20-30 snelheid 51 tot 55 kwh
van 30-70 liep de snelheid snel op naar 74kwh
van 70-80 liep de snelheid terug naar 40 kwh.
in 30 min 240 km bijgeladen. Bij 80% gestopt, die laatste 10% had ik niet nodig.
Enne shell is stuk goedkoper dan fastned

Kona ceramic blue, 64 kwh, premium, michelin cross climate+ / sept 2019-heden

• Ivo.
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 17:44
Marc Groms schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 17:08:
Ik heb zonet de eerste kilometers met onze nieuwe Kona Electric gereden.
Dat viel heel goed mee, de stilte én de acceleratie zijn subliem. Wat een fijne auto om mee te cruisen.
Als je een kickdown doet ondervind je wel dat de voorwielen het koppel moeilijk meester kunnen maar bon, dat soort Spielerei doe ik ook niet zo vaak (meer).

Ik vond de test-Kona nogal gehorig en las op het Tweakers-forum dat dat van de originele banden komt. Nu ben ik nogal gevoelig voor storende geluiden en dus heb ik de garagist duidelijk gemaakt dat ik de auto alleen zou kopen met Michelin Primacy banden erop. Die produceren nogal wat decibels minder.
Ik ben blij dat ik dat er door geduwd heb. De rust is zalig, zelfs aan 120km/u op de snelweg was het bijzonder aangenaam.
Het inspreken van navigatiebestemmingen lukt minder goed, dat heb ik enkele keren moeten herdoen. De stereo vind ik dik OK. Er is altijd goed beter en best maar hey, good enough for me.
Volgens mij komen alle 2020 of 2021 Kona's gewoon met Michelin Primacy 4 banden. Bij mij liggen ze er ook op. (dec 2020 model, vorige maand gekregen via ANWB lease)

• perspectivebass
  • Registratie: mei 2013
  • Nu online
Krijg je van Hyundai een laadpas? Of moet ik die nog even regelen voordat ik de auto in ontvangst neem?

EDIT: Laadpaal aangepast naar laadpas

[Voor 17% gewijzigd door perspectivebass op 15-09-2021 08:34]

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001

CyBeRSPiN

sinds 2001

perspectivebass schreef op woensdag 15 september 2021 @ 08:05:
Krijg je van Hyundai een laadpaal? Of moet ik die nog even regelen voordat ik de auto in ontvangst neem?
Dat hangt er vanaf wat je met Hyundai hebt uitonderhandeld bij je aankoop ;)
Bij een wasmachine krijg je ook geen stopcontact van de Mediamarkt. Standaard dus niet.

• perspectivebass
  • Nu online
CyBeRSPiN schreef op woensdag 15 september 2021 @ 08:23:
[...]

Dat hangt er vanaf wat je met Hyundai hebt uitonderhandeld bij je aankoop ;)
Bij een wasmachine krijg je ook geen stopcontact van de Mediamarkt. Standaard dus niet.
Gaat om private lease via hyundai, dus heb niet zoveel onderhandeld :+ En dacht misschien gewoon een pas welke je registreert waarna je direct kunt laden (op eigen kosten).

EDIT: Zie net dat in mijn oorspronkelijke bericht laadpaal stond in plaats van laadpas :+ nogal een verschil!
Bedoelde dus laadpas in plaats van laadpaal.

offtopic: Wat is de beste/voordeligste laadpas voor algemeen gebruik binnen Nederland?

[Voor 12% gewijzigd door perspectivebass op 15-09-2021 08:34]

• sirM1ster
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 19:05
perspectivebass schreef op woensdag 15 september 2021 @ 08:32:
[...]

offtopic: Wat is de beste/voordeligste laadpas voor algemeen gebruik binnen Nederland?
https://laadpastop10.nl/

• Marc Groms
  • Registratie: oktober 2020
  • Laatst online: 21-09 22:57
Ivo. schreef op woensdag 15 september 2021 @ 00:01:
[...]

Volgens mij komen alle 2020 of 2021 Kona's gewoon met Michelin Primacy 4 banden. Bij mij liggen ze er ook op. (dec 2020 model, vorige maand gekregen via ANWB lease)
Niet in België. Misschien wel voor de nieuwe leveringen maar de mijne (showroom-model) was nog met Nexen.

• Marc Groms
perspectivebass schreef op woensdag 15 september 2021 @ 08:05:
Krijg je van Hyundai een laadpas? Of moet ik die nog even regelen voordat ik de auto in ontvangst neem?

EDIT: Laadpaal aangepast naar laadpas
In België krijg je een laadpas (badge) van Stroohm. De aansluitkost is al betaald door Hyundai. Je betaalt geen abo maar wel 0,10€ per laadbeurt.

• grimlock
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 15:13
sirM1ster schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 16:42:
[...]

Waar kan ik die status vinden?
Als het gaat om de status op de RDW website zelf, dan staat er bij onze auto het volgende:

[...]

Ik heb namelijk onze huidige auto vanmorgen juist verkocht aan iemand die hem dan 30 september op komt halen. Ik hoop vóór die tijd onze Kona dan toch al wel te hebben.
Hele goede tip, Leaseplan laat niks weten en verschuilt zich achter hun eigen leverancier. Hyundai Nederland communiceert ook op amateuristisch niveau. Het lijkt wel een jungle, niemand neemt verantwoording t.a.v. een auto van 40k. Het is eigenlijk gewoon belachelijk dat dergelijke partijen dit niet op een rijtje hebben. Als klant wordt je gewoon voor de gek gehouden. ANWB had het over levering binnen enkele weken, vervolgens komt Leaseplan met een wettelijke bedenktijd en dat ze niet aan hun eigen voorwaarden kunnen voldoen om deze bedenktijd te annuleren. Vervolgens wordt de auto begin september geleverd, na bellen met Leaseplan wordt dat medio september, vandaag gebeld en nu wordt het eind september. Dealer weet niks, Hyundai weet niks en regelt niks en niemand die me iets concreets kan vertellen. Nu door een andere klant (jou) op de hoogte gesteld om enig inzicht te krijgen. Het is echt belachelijk.

• nessio
Rustig, je krijgt vanzelf bericht dat je m op kan halen. Auto's staan niet op de plank bij de dealer, er is gewoon een levertijd. Dat geldt voor elk merk en vooral voor EV's.

• Nanax
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 10:14

Nanax

Ik ben sjaak niet

Mwah een flitsbezorger die 2 tubes tandpasta komt leveren is beter te volgen dan een object van 40k. Dat ze dat niet iets beter voor elkaar hebben is in 2021 best typisch en onhandig als je dus andere afspraken wil maken. T hoeft echt niet op de dag of minuut bekend te zijn maar de schattingen zijn nu wel echt heel vaag.

• grimlock
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 15:13
nessio schreef op woensdag 15 september 2021 @ 10:27:
Rustig, je krijgt vanzelf bericht dat je m op kan halen. Auto's staan niet op de plank bij de dealer, er is gewoon een levertijd. Dat geldt voor elk merk en vooral voor EV's.
Het gaat er mij niet om dat ik moet wachten, maar al die leveranciers zijn zwaar amateuristisch bezig. Als er nu een datum komt bv 3 Oktober staat hij voor je deur, dan accepteer ik dat veel meer als ik 28 september verrast wordt, uit het niets, dat ik hem dan direct op kan halen.

• SeeSharpDev
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 19:00
Vanaf dit weekend zal ik volledig 'on-topic' praten op het forum, dan heb ik ook eindelijk mijn Kona fashion (via Anwb/Leaseplan).
Het moment van ophalen zal 5 weken na het bestellen zijn.
Ik merkte dat RDW mij de zinnigste informatie gaf, daar stond een lange tijd een terugroepactie.
Toen deze melding weg was (ik vermoed dat de dealer die aflevert dit oplost en afmeld) kreeg ik de dag erna een telefoontje om een afspraak te maken.

Toevallig kwam ook ter spraken wat zo'n aflevering de dealer 'oplevert' en dat is niet best, snap dus goed dat de dealer hier niet al te veel tijd in wil steken. 😅

• ActiveRush
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 18:27
perspectivebass schreef op woensdag 15 september 2021 @ 08:32:
[...]

Ik heb voor de publiekelijk laadpalen chargepoint en voor de snellader een pas van shell. Met een pas shell kan je bij shell snelladen voor 35ct p/kw.

• Marc Groms
Ik wil Bluelink installeren op mijn gsm maar er zijn verschillende apps.
Ik heb deze keuzes:
Hyundai Bluelink Europe - geen beoordelingen en 5.000 downloads
Hyundai Access Point
Hyundai Home
Hyundai N
en dan zijn er diverse BlueLink zonder vermelding van Hyundai
BlueLink Access
BlueLink Smart Connect

Welke installeer ik best ?

• nessio
Ik heb 5 passen
Shell recharge / new motion (tijdelijk 35ct bij hun snelladers)
Ecotap, kan soms goedkoop zijn (limburg, leeuwarden)
Maingau (goedkoper bij ionity asl ik naar Duitsland / Zwitserland / Italie ga)
Enel (alleen voor in italie)
becharge (alleen voor in italie)
Maar shell breidt zijn netwerk uit in italie, dus mogelijk kan ik die laatste 2 binnenkort laten vallen)

• sunoke
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online
Marc Groms schreef op woensdag 15 september 2021 @ 13:41:
Ik wil Bluelink installeren op mijn gsm maar er zijn verschillende apps.
Ik heb deze keuzes:
Hyundai Bluelink Europe - geen beoordelingen en 5.000 downloads
Hyundai Access Point
Hyundai Home
Hyundai N
en dan zijn er diverse BlueLink zonder vermelding van Hyundai
BlueLink Access
BlueLink Smart Connect

Welke installeer ik best ?
Ik heb mijn auto vandaag opgehaald. De app die ik op mijn telefoon heb is de Hyundai Bluelink Europe app. Ze hebben die app net nieuw uitgebracht volgens mij. Het koppelen is in ieder geval gelukt.

• viper28nl
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 21-09 16:50

viper28nl

Homey user

Vandaag bericht gehad van de dealer dat ik 25 september mijn Kona Limited kan ophalen bij de dealer. Via ANWB Leaseplan.

- 13 augustus 2 weken bedenktijd zijn ingegaan
- 26 ausustus besteld.
- 25 sept ophalen bij dealer

Kona Electric 64kWh Limited Chalk White, 15 Jinko Solar 380WP Zonnepanelen

• sirM1ster
sirM1ster schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 16:55:
Ik heb deze al eens eerder gechecked en, als ik het me goed herinner, stond hier inderdaad een hele waslijst met dingen in die er gedaan moesten worden. Nu is het enkel en alleen een regeltje dat er geen terugroepacties zijn.

Ik zal morgen eens met de dealer gaan bellen. Hopelijk krijgen we goed nieuws.
... Mijn fout. ik had mijn kenteken verkeerd ingevoerd. In plaats van 1 'K', had ik twee 'K's ingevoerd. Mijn auto is dus nog niet bij de dealer 🙃
viper28nl schreef op woensdag 15 september 2021 @ 14:18:
Vandaag bericht gehad van de dealer dat ik 25 september mijn Kona Limited kan ophalen bij de dealer. Via ANWB Leaseplan.

- 13 augustus 2 weken bedenktijd zijn ingegaan
- 26 ausustus besteld.
- 25 sept ophalen bij dealer
Onze Kona Limited was op 25-08 besteld. Zou ik dus ook kunnen verwachten dat deze op 25/26 september op te halen valt? Ligt aan de dealer, neem ik aan.

[Voor 30% gewijzigd door sirM1ster op 15-09-2021 14:27]

• Blackraven
  • Registratie: november 2007
  • Nu online
6 augustus getekend ANWB/Leaseplan
20 augustus besteld
Daarna stilte op alle fronten, Leaseplan heeft me de bestel datum en het kenteken gegeven na vragen.
Dealer weet nog steeds van niks, vraag is ook nog even welk filiaal van Van Mossel gaat leveren... :+
Van Hyundai Nederland vandaag onderstaand nietszeggend antwoord:
Wij zijn op dit moment alle order van de ANWB actie aan het verwerken. Vanwege het grote succes neemt dit helaas meer tijd in beslag als vooraf ingeschat.
Wij verwachten indien alle gegevens binnen zijn dat wij u uiterlijk medio/eind september een status update kunnen geven.
Aangezien het al medio september is, wacht ik het maar rustig af... 8)7

[Voor 0% gewijzigd door Blackraven op 15-09-2021 15:14. Reden: typo]

• Marc Groms
sunoke schreef op woensdag 15 september 2021 @ 14:07:
[...]

Ik heb mijn auto vandaag opgehaald. De app die ik op mijn telefoon heb is de Hyundai Bluelink Europe app. Ze hebben die app net nieuw uitgebracht volgens mij. Het koppelen is in ieder geval gelukt.
OK, nieuwe app, dus daarom was die nog maar 5.000 keer gedownload en waren er nog geen recensies.
Dank je voor de bevestiging.

• Koekfabriek
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 18:02

Koekfabriek

King Billy's on the wall

Wij waren al tijdje aan het nadeken over een tweede auto. Nu kunnen wij via via (familie) een 2dehands Kona overnemen voor de inruilprijs die hij kreeg bij de dealer. Opzich een goeie deal voor ons natuurlijk en we weten dat er altijd goed voor gezorgd is.

Familielid wil hem omruilen om dat de ruimte achterin toch wel heel beperkt is. Helemaal als er sprake is van meerdere kinderzitjes. Over 2 weken doen wij even testritje en dan ga ik daar ook even opletten maar is de ruimte achter echt zo klein bij deze auto? Wil geen auto kopen waar wij zelf ook vrij snel uitgroeien namelijk.

• B00st3r
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 15:31

Daar is ie eindelijk!

• Snacky817
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 17:30
Gefeliciteerd!

Mooi kleurtje ook, welke kleur is dat?

@Koekfabriek Ik heb geen ervaring met kinderzitjes, maar er passen wel 3 pubers achterin.
De kofferruimte vindt ik wel tegenvallen, maar ik was ook een VW Touran gewend.

[Voor 16% gewijzigd door Snacky817 op 15-09-2021 18:05]

• maarten_NL
  • Laatst online: 13:49
Hee, dat lijkt wel heel erg op mijn Stellar-blauwe Kona waar niemand van weet waar dat ie is 🤔😅😭

• j0rdy030
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 17:23
Gefeliciteerd en veel rijplezier!

Toevallig ook nog een Kona Dark Knight zien staan? :9 Ik heb nog steeds niks gehoord helaas..

• incmve
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 17:11

incmve

maredana.nl

Koekfabriek schreef op woensdag 15 september 2021 @ 16:47:
Wij waren al tijdje aan het nadeken over een tweede auto. Nu kunnen wij via via (familie) een 2dehands Kona overnemen voor de inruilprijs die hij kreeg bij de dealer. Opzich een goeie deal voor ons natuurlijk en we weten dat er altijd goed voor gezorgd is.

Familielid wil hem omruilen om dat de ruimte achterin toch wel heel beperkt is. Helemaal als er sprake is van meerdere kinderzitjes. Over 2 weken doen wij even testritje en dan ga ik daar ook even opletten maar is de ruimte achter echt zo klein bij deze auto? Wil geen auto kopen waar wij zelf ook vrij snel uitgroeien namelijk.
Ik vind het wel klein ja maar ik kom dan ook vanuit een Renault Laguna station :+
Het is persoonlijk, mijn kinderen zijn van dusdanige leeftijd dat ze eigenlijk nooit meer mee gaan en daarom heb ik deze auto ook genomen.
Zelf ben ik 1.90 m en de stoel staat dus zo goed als helemaal achteruit, mijn zoon kan er niet meer achter zitten (bijna dezelfde lengte) en mijn dochter is iets kleiner en kan er zitten voor een ritje naar de supermarkt.
Mijn vrouw heeft een Peugeot 207 en daar zit je achterin iets ruimer, niet zozeer de beenruimte maar je kan in de kona je voeten niet kwijt als de stoel ver achteruit staat.

De kofferbak idem, dit is voor de dagelijkse boodschappen etc. prima maar op vakantie gaat het voor ons niet worden.

Ik vind het een heerlijke auto om in te rijden, zowel in de stad als op de snelweg, afgelopen winter heeft mijn vrouw er voornamelijk in gereden omdat hij met de sneeuw zo soepel en handelbaar was.

Zoals ik al zei het is persoonlijk en dit is mijn ervaring. ;) Kan je hem niet een weekje lenen zodat je zelf de ervaring op kan doen? Een dagje ga je er niet achter komen denk ik.

Mijn YT kanaal - Mijn domotica blog

• B00st3r
Snacky817 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 18:02:
[...]

Gefeliciteerd!

Mooi kleurtje ook, welke kleur is dat?

@Koekfabriek Ik heb geen ervaring met kinderzitjes, maar er passen wel 3 pubers achterin.
De kofferruimte vindt ik wel tegenvallen, maar ik was ook een VW Touran gewend.
Thanks! Stellar Blue

• sirM1ster
Gefeliciteerd! Veel rijplezier ermee!

Ik zit ook op mijn Stellar Blue te wachten.

• Flagg
  • Registratie: oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Gefeliciteerd!!!!! Mooie kleur ook. :+

Zag de stellar blue bij de dealer staan (ongepoetst) en zag er vrij saai uit, maar kan zijn dat die beschermingslaag er nog op zat.

Maar door jouw foto krijg ik weer een beetje hoop. :)

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.
Altijd wispelturig is ook consequent.

• B00st3r
Nou, poosje gereden in m'n auto en een aantal vrienden ook even laten rijden. Ik ben super blij met deze auto. Hij rijdt echt als een zonnetje. Beenruimte voor de personen achterin is wel een dingetje, daar is niet heel veel ruimte. Maar voorin juist des te meer.

Mijn Fashion uitvoering heeft dus wel gewoon draadloos laden voor mijn telefoon, dat klopt niet met wat er in de brochure staat. Desalniettemin heb ik deze uitgeschakeld omdat ik verhalen las hier op het forum dat telefoons erg warm werden.

Heeft deze auto trouwens geen mistlampen voor, of ben ik abuis?

Wel jammer dat de laadkabel niet standaard onder de plank van de kofferbak past. Ik moet even gaan kijken waar ik die het beste kan opbergen i.p.v. los in de kofferbak. Iemand tips, zonder al te veel moeite/kosten?

De man bij de dealer zei trouwens dat ik me niet druk moest maken om naar 100% te laden of de accu nagenoeg leeg te rijden. Ik gaf aan dat ik las dat er werd geadviseerd om hem altijd tussen de 20 en 80% te houden, maar dit was onzin zei hij. Ben nu wel benieuwd hoeveel effect zoiets daadwerkelijk heeft.

[Voor 16% gewijzigd door B00st3r op 15-09-2021 21:05]

• marowi
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
B00st3r schreef op woensdag 15 september 2021 @ 20:58:
Als je mistlampen voor hebt zou deze met dezelfde schakelaar als mistlampen achter bediend moeten worden. Ene kant op schuiven = achter, andere kant op = voor.

[Motor: BMW R1200GS] - [Auto: Kia e-Niro] - [(SFF)PC: Louqe Ghost S1 - 10900K (Barrow Watercooled) - RTX3080FE (EKWB Watercooled) - 64GB]

• B00st3r
marowi schreef op woensdag 15 september 2021 @ 21:03:
[...]

Als je mistlampen voor hebt zou deze met dezelfde schakelaar als mistlampen achter bediend moeten worden. Ene kant op schuiven = achter, andere kant op = voor.
Precies, dit was bij mijn Kia Niro ook zo. Daar kon ik dat schuifje aan de pook links van het stuur omhoog en omlaag bewegen. Omhoog voor mistlampen voor, omlaag voor mistlampen achter. Bij deze Kona kan ik hem enkel omlaag schuiven, niet omhoog.

• FransDvntr
  • Registratie: augustus 2021
  • Laatst online: 19:06

Wel jammer dat de laadkabel niet standaard onder de plank van de kofferbak past. Ik moet even gaan kijken waar ik die het beste kan opbergen i.p.v. los in de kofferbak. Iemand tips, zonder al te veel moeite/kosten?
Ik heb de laadkabel onder de vloer in de kofferbak liggen. Tussen de achterbank en de bak die onder de vloer ligt. Gebruik de kabel toch niet omdat ik een laadpaal met vaste kabel heb.

• maarten_NL

De man bij de dealer zei trouwens dat ik me niet druk moest maken om naar 100% te laden of de accu nagenoeg leeg te rijden. Ik gaf aan dat ik las dat er werd geadviseerd om hem altijd tussen de 20 en 80% te houden, maar dit was onzin zei hij. Ben nu wel benieuwd hoeveel effect zoiets daadwerkelijk heeft.
Alleen de uitvoering met LED koplampen heeft corneringlights. Geen van alle hebben mistlampen, zie het instructieboekje ;)

De electronica in de auto houd al een veilige marge aan de boven en onderkant van de capaciteit aan, dus je laad een accu nooit echt 100% vol of rijd je die nooit tot 0% leeg. Dit is voor de veiligheid en voor de levensduur van het type accu.

Als de de maximale capaciteit niet dagelijks nodig hebt kan de accu nog iets beter behandelen door de laad limiet op 90 of 80% te zetten.

• Koekfabriek
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 18:02

Koekfabriek

King Billy's on the wall

incmve schreef op woensdag 15 september 2021 @ 18:59:
[...]

Ik vind het wel klein ja maar ik kom dan ook vanuit een Renault Laguna station :+
Het is persoonlijk, mijn kinderen zijn van dusdanige leeftijd dat ze eigenlijk nooit meer mee gaan en daarom heb ik deze auto ook genomen.
Zelf ben ik 1.90 m en de stoel staat dus zo goed als helemaal achteruit, mijn zoon kan er niet meer achter zitten (bijna dezelfde lengte) en mijn dochter is iets kleiner en kan er zitten voor een ritje naar de supermarkt.
Mijn vrouw heeft een Peugeot 207 en daar zit je achterin iets ruimer, niet zozeer de beenruimte maar je kan in de kona je voeten niet kwijt als de stoel ver achteruit staat.

De kofferbak idem, dit is voor de dagelijkse boodschappen etc. prima maar op vakantie gaat het voor ons niet worden.

Ik vind het een heerlijke auto om in te rijden, zowel in de stad als op de snelweg, afgelopen winter heeft mijn vrouw er voornamelijk in gereden omdat hij met de sneeuw zo soepel en handelbaar was.

Zoals ik al zei het is persoonlijk en dit is mijn ervaring. ;) Kan je hem niet een weekje lenen zodat je zelf de ervaring op kan doen? Een dagje ga je er niet achter komen denk ik.
Dank voor je uitgebreide reactie.
Voor ons is het lastig. Je kan natuurlijk nooit echt in de toekomst kijken. Momenteel zijn wij met zijn tweeën en hebben we een VolvoC 30. Ook niet bepaald gigangtisch achterin maar met zijn 2en geen issue (op vakantie de achterstoelen plat). Hiervoor een 107 en dat was ook niet echt een probleem.

We hebben wel een kinderwens voor de nabije toekomst (laten we zeggen 3 tot 5 jaar). Verwacht dat we daarom wel even met deze auto vooruitkunnen. Moet het over 2 weken maar even zien hoe en wat het bevalt. Is toch een stevige investering z'n elecktrische bak + laadpunt thuis.

• perspectivebass
  • Nu online
Wij rijden nu in een fiesta. Met een kind van nu 2. Nooit problemen gehad met ruimte en de Kona is ruimer. For what it’s worth.

• maarten_NL
Heeft er iemand de H7 halogeen koplampen al vervangen door LED? Zo ja, door welke?

• Jozuf16
  • Registratie: maart 2015
Koekfabriek schreef op woensdag 15 september 2021 @ 21:30:
[...]

Dank voor je uitgebreide reactie.
Voor ons is het lastig. Je kan natuurlijk nooit echt in de toekomst kijken. Momenteel zijn wij met zijn tweeën en hebben we een VolvoC 30. Ook niet bepaald gigangtisch achterin maar met zijn 2en geen issue (op vakantie de achterstoelen plat). Hiervoor een 107 en dat was ook niet echt een probleem.

We hebben wel een kinderwens voor de nabije toekomst (laten we zeggen 3 tot 5 jaar). Verwacht dat we daarom wel even met deze auto vooruitkunnen. Moet het over 2 weken maar even zien hoe en wat het bevalt. Is toch een stevige investering z'n elecktrische bak + laadpunt thuis.
Ik lees alle berichten over de ruimte achterin even mee. Ben in afwachting van de levering (vandaag gebeld, hopelijk binnen 2 weken) en heb 3 kinderen. Tijdens de proefrit hebben we de kinderen achterin gegooid (9, 5 en 1->dus zitverhoger), dit gaf geen problemen. De ruimte voor hen achterin leek vergelijkbaar met mijn huidige Opel Astra.
Door mijn eigen lengte van 1.95 zijn ze gewend dat alleen de kleinste achter mij kan zitten en mijn vrouw iets naar voren gaat zitten voor de andere 2.
Reizen voornamelijk binnen Nederland dus erg lang en vaak zitten we toch niet met 5 man in de auto.

• mierenfokker
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 14:24
Grappig een Kona topic. Ook maar even mijn mening hier zetten. Ik heb een Kona 1st generation, bijnaam Conjo. Wat een k*t auto is dit. Al 2x de accu kapot, en dus de wereldwijde terugroep actie mee gemaakt. Toen 3 maanden een nieuwe Kona gehad te leen, dat 3-fase laden is wel veeeeel fijner. Kinderen in kinderzitje is een crime, te weinig beenruimte voor een veilige Cybex isofix kinderzitje. Ruimte kofferbak is marginaal. Het is dat Conjo maar 80 euro bijtelling in de maand kost, maar ben blij dat ik hem over 1,5 jaar mag inruilen. Dan kijk ik wel weer wat economischer is, electrisch of brandstof. En ik ga voor de grootste auto die mogelijk is, dus waarschijnlijk een Skoda Kodiaq, Seat Tarraco of VW Tiguan AllSpace

• Snacky817
FransDvntr schreef op woensdag 15 september 2021 @ 21:24:
[...]

Ik heb de laadkabel onder de vloer in de kofferbak liggen. Tussen de achterbank en de bak die onder de vloer ligt. Gebruik de kabel toch niet omdat ik een laadpaal met vaste kabel heb.
Hier precies het zelfde. :)

• erwinberghuis
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 17:17
Man wat een top auto! Net terug van een vakantie naar het Comomeer met de Kona. Eigenlijk in alles positief verrast:

- ruimte: door de piepshuimen bak uit de kofferbak te halen en die onder de motorklep te zetten heb je echt veel bergruimte. Zelfs met de hond op de achterbank nog (veel) ruimte over voor 2 weken bagage voor 2 personen.

- laden onderweg: 3 stops van ieder ongeveer een half uurtje. Even naar het toilet, de hond uitlaten en een kop koffie halen en het half uurtje is zo voorbij.

-ABetterRoutePlanner: hiermee hebben we de laadstops bepaald. De volgende plussen en minnen:
1) Pluspunt dat het referentieverbruik op 140 W/100km gezet kan worden en daardoor echt een accurate berekening.
2) Pluspunt je kunt van te voren zien of de laadpaal beschikbaar is of toch bezet. Aangezien je altijd 20% overhoud kun je dus in Duitsland prima naar de volgende laadstation doorrijden.
3) Minpunt de kaart is wel uitgezoomd en zoomd niet in wanneer je zachter rijd zoals bij Google Maps wel het geval is. In stedelijk gebied (zoals door Lugano om bij het Comomeer te komen) is het soms wel lastig navigeren.

- laden op locatie: met de granny charger na een uitstapje is de accu zo weer in een nacht 100%. Niet eens bij de publieke laadpaal in het dorp hoeven te laden.

Meer ervaringen volgen binnenkort😁

• Miekanos
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 21-09 15:38

Ik gebruik het verankerde netje achterin. Daar blijft de laadkabel mooi onder liggen. Lekker snel.
Maar heb dan ook bijna nooit iets anders in de kofferbak liggen.

• B00st3r
Miekanos schreef op woensdag 15 september 2021 @ 23:38:
[...]

Ik gebruik het verankerde netje achterin. Daar blijft de laadkabel mooi onder liggen. Lekker snel.
Maar heb dan ook bijna nooit iets anders in de kofferbak liggen.
Ik heb niet zo'n netje maar heb deze wel voorbij zien komen op YouTube. Ik neem aan dat die alleen bij bepaalde uitvoeringen wordt geleverd

• marowi
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
mierenfokker schreef op woensdag 15 september 2021 @ 22:05:
Grappig een Kona topic. Ook maar even mijn mening hier zetten. Ik heb een Kona 1st generation, bijnaam Conjo. Wat een k*t auto is dit. Al 2x de accu kapot, en dus de wereldwijde terugroep actie mee gemaakt. Toen 3 maanden een nieuwe Kona gehad te leen, dat 3-fase laden is wel veeeeel fijner. Kinderen in kinderzitje is een crime, te weinig beenruimte voor een veilige Cybex isofix kinderzitje. Ruimte kofferbak is marginaal. Het is dat Conjo maar 80 euro bijtelling in de maand kost, maar ben blij dat ik hem over 1,5 jaar mag inruilen. Dan kijk ik wel weer wat economischer is, electrisch of brandstof. En ik ga voor de grootste auto die mogelijk is, dus waarschijnlijk een Skoda Kodiaq, Seat Tarraco of VW Tiguan AllSpace
Afgezien van je elektrische problemen en gezeik: overdrijven is ook een vak hè :+ Van een Kona naar een Kodiaq :P Het was van te voren bekend dat de beenruimte en kofferbak klein zou zijn.
Ga over 1,5 jaar ook eens kijken bij Kia (e-Niro of EV-6).

In de e-Niro zitten wij prima met 2 kids (2 en 4), ook met veilige zitjes enzo.

Scheelt een boel centen met brandstof, ik wist het wel ;) Zie onderstaand (2e hands e-Niro vs nieuwe e-Niro vs nieuwe Niro HEV). Alleen zakelijk is de HEV enigszins te behappen, omdat de brandstof buiten de bijtelling valt.

Zakelijk:

Privé:

[Voor 4% gewijzigd door marowi op 16-09-2021 01:24]

[Motor: BMW R1200GS] - [Auto: Kia e-Niro] - [(SFF)PC: Louqe Ghost S1 - 10900K (Barrow Watercooled) - RTX3080FE (EKWB Watercooled) - 64GB]

• Jozuf16
  • Registratie: maart 2015
Vanmorgen vroeg al een bericht van Leaseplan met een update:
De afleverweek
Uw auto wordt bij de dealer verwacht in week 36 2021. Het komt voor dat de fabrikant zijn planning moet aanpassen. De productie van een auto is nu eenmaal een complex proces. Voorkom teleurstelling en zet de levering in potlood op de kalender. Verandert de afleverweek, dan laten we u dat weten via e-mail.
Week 36 was vorige week als ik het goed heb, dus enige vertraging lijkt er wel in te zitten. De Hyundai dealer heeft gister ook gebeld, zij zien wel een bestelling maar niet wanneer hij binnenkomt.
Week of 2 afwachten dus nog wel neem ik aan.

• Marc Groms
maarten_NL schreef op woensdag 15 september 2021 @ 21:30:
[...]

Alleen de uitvoering met LED koplampen heeft corneringlights. Geen van alle hebben mistlampen, zie het instructieboekje ;)

De electronica in de auto houd al een veilige marge aan de boven en onderkant van de capaciteit aan, dus je laad een accu nooit echt 100% vol of rijd je die nooit tot 0% leeg. Dit is voor de veiligheid en voor de levensduur van het type accu.

Als de de maximale capaciteit niet dagelijks nodig hebt kan de accu nog iets beter behandelen door de laad limiet op 90 of 80% te zetten.
Ik heb maandag mijn Kona opgehaald bij de dealer. Ze hadden vorige week het advies gekregen van Hyundai Belgium om de batterij nog maximum te laden tot 90%.
Is dit advies ook in Nederland bekend ?
Mij maakt dat voorlopig niet uit, we gaan de eerste maanden toch geen verre reizen doen en dus heb ik via de instellingen het laden beperkt tot 90%. En als we volgende zomer op reis gaan is dat snel teruggezet naar 100%.

• Flagg
  • Niet online

Flagg

Jozuf16 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 06:57:
Vanmorgen vroeg al een bericht van Leaseplan met een update:

[...]

Week 36 was vorige week als ik het goed heb, dus enige vertraging lijkt er wel in te zitten. De Hyundai dealer heeft gister ook gebeld, zij zien wel een bestelling maar niet wanneer hij binnenkomt.
Week of 2 afwachten dus nog wel neem ik aan.
Ja dat vond ik ook best bijzonder, niemand weet iets in het hele traject. :P

Er is blijkbaar ergens 1 persoon die alles weet en het hele traject begeleid maar die persoon heeft geen telefoon of email want de rest Hyundai, leaseplan ANWB) "kunnen het niet zien" of "weten we het niet".

Bijzonder wel, ik zou die ene persoon een telefoon geven en mensen continu via mail op de hoogte houden zodat alle ongeduldjes niet 2x per week gaan bellen.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

• B00st3r
erwinberghuis schreef op woensdag 15 september 2021 @ 23:09:
Man wat een top auto! Net terug van een vakantie naar het Comomeer met de Kona. Eigenlijk in alles positief verrast:

- ruimte: door de piepshuimen bak uit de kofferbak te halen en die onder de motorklep te zetten heb je echt veel bergruimte. Zelfs met de hond op de achterbank nog (veel) ruimte over voor 2 weken bagage voor 2 personen.

- laden onderweg: 3 stops van ieder ongeveer een half uurtje. Even naar het toilet, de hond uitlaten en een kop koffie halen en het half uurtje is zo voorbij.

-ABetterRoutePlanner: hiermee hebben we de laadstops bepaald. De volgende plussen en minnen:
1) Pluspunt dat het referentieverbruik op 140 W/100km gezet kan worden en daardoor echt een accurate berekening.
2) Pluspunt je kunt van te voren zien of de laadpaal beschikbaar is of toch bezet. Aangezien je altijd 20% overhoud kun je dus in Duitsland prima naar de volgende laadstation doorrijden.
3) Minpunt de kaart is wel uitgezoomd en zoomd niet in wanneer je zachter rijd zoals bij Google Maps wel het geval is. In stedelijk gebied (zoals door Lugano om bij het Comomeer te komen) is het soms wel lastig navigeren.

- laden op locatie: met de granny charger na een uitstapje is de accu zo weer in een nacht 100%. Niet eens bij de publieke laadpaal in het dorp hoeven te laden.

Meer ervaringen volgen binnenkort😁
Hoe was de ervaring met de bak onder de motorkap? Is er zand/stof/water ingekomen? Daar ben ik namelijk het meest bang voor.

• daemonix
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online
Marc Groms schreef op donderdag 16 september 2021 @ 09:57:
[...]

Ik heb maandag mijn Kona opgehaald bij de dealer. Ze hadden vorige week het advies gekregen van Hyundai Belgium om de batterij nog maximum te laden tot 90%.
Is dit advies ook in Nederland bekend ?
Uiteraard is dat advies bekend hier in Nederland. Het is een officiele terugroepactie van de RDW, dus Hyundai moet iedere berijder contacteren en informeren.

Wel heel bijzonder dat jouw versie ook onder die terugroep actie valt, want het probleem zou bij de nieuwere Kona's niet bestaan (ander merk/type accu), het schijnt een fout te zijn bij LG batterijen.

Hyundai Kona, Hyundai Ioniq electric in bezit

• B00st3r
daemonix schreef op donderdag 16 september 2021 @ 11:37:
[...]

Uiteraard is dat advies bekend hier in Nederland. Het is een officiele terugroepactie van de RDW, dus Hyundai moet iedere berijder contacteren en informeren.
De dealer zei gisteren tegen mij bij het ophalen van de auto dat ik hem gewoon tot 0 (bij wijze van spreken) kan leegrijden en tot 100 kan opladen. In België wordt nu dus max 90 gezegd, en eerder hoorde ik dat je hem het best tussen de 20 en 80 kan houden... Wat is het nu?

• perspectivebass
  • Nu online
Tussen 20 en 80 heeft meer te maken met slijtage van batterij, los van eventuele terugroep acties. Dan blijft je maximale actieradius dus beter, Tuurlijk kun je voor grotere afstanden gewoon tot 100% opladen.

Tot 90% heeft te maken met een fabrieksfout bij een groep Kona's welke terugeroepen moeten worden waarna ze weer veilig tot 100% geladen kunnen worden.

Als je de auto least voor x periode zou ik mij niet druk maken over minimaal en maximaal laden. Als je van plan bent om hem over te nemen na lease contract natuurlijk wel :+

[Voor 19% gewijzigd door perspectivebass op 16-09-2021 11:59]

• Banjy
  • Laatst online: 13:00
B00st3r schreef op donderdag 16 september 2021 @ 11:39:
[...]

De dealer zei gisteren tegen mij bij het ophalen van de auto dat ik hem gewoon tot 0 (bij wijze van spreken) kan leegrijden en tot 100 kan opladen. In België wordt nu dus max 90 gezegd, en eerder hoorde ik dat je hem het best tussen de 20 en 80 kan houden... Wat is het nu?
20-80 komt volgens mij beetje uit de lithium telefoon batterij levensduur discussie/adviezen.
De batterij van de Kona is ook groter dan de 64kWh om juist degradatie later te kunnen compenseren etc. Daarnaast zet niemand hem leeg/ met 0 aan de paal ;-) Ik zou er niet teveel op letten. Volgens mij ook erg moeilijk om dit goed en betrouwbaar te onderzoeken wat nu echt wijsheid is.

Ik heb hem meestal wel op 90% max. Tenzij ik ver moet rijden (1x per maand, dan 100%) Dit in verband met de terugroep en stukje mentaal. Gevoelsmatig kan ik mij er wel wat bij voorstellen namelijk dat er bij hogere spanningen/laadtoestand wat meer slijtage is. Verder hang ik hem snel al bij 40% wel weer aan de lader want anders haal ik mijn volgende dag/ritten niet zeg maar. Dus met ‘normaal’ gebruik doe je waarschijnlijk al best wat aan ‘batterijbeheer’.

PS of je hem nou wel of niet alleen (5 jaar) jaar hebt als lease auto zou het doel altijd moeten zijn zolang als mogelijke levensduur te behalen wat mij betreft 😊

Photography Portfolio Straaljager filmpje

• daemonix
  • Niet online
Hyundai heeft een prima BMS (Battery management system), tot 100% (op de GOM!) laden is geen enkel probleem.

• B00st3r
Zojuist geprobeerd die onderste piepschuimen bak uit de kofferbak te halen en onder de motorkap te plaatsen als frunk. Dit is helaas niet gelukt. Hij blijft erg wiebelig. Mijn motorblok (of hoe dat ding ook heet) ziet er ook wel behoorlijk anders uit als op de YouTube filmpjes die ik heb gezien. Jammer. Voor nu heb ik beide piepschuimen bakken uit de auto gehaald en de spullen die er in lagen, plus laadkabel los onderin de kofferbak gelegd.

• Rob76
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 21-09 19:15
B00st3r schreef op donderdag 16 september 2021 @ 12:48:
Zojuist geprobeerd die onderste piepschuimen back uit de kofferbak te halen en onder de motorkap te plaatsen als frunk. Dit is helaas niet gelukt. Hij blijft erg wiebelig. Mijn motorblok (of hoe dat ding ook heet) ziet er ook wel behoorlijk anders uit als op de YouTube filmpjes die ik heb gezien. Jammer. Voor nu heb ik beide piepschuimen bakken uit de auto gehaald en de spullen die er in lagen, plus laadkabel los onderin de kofferbak gelegd.
Ik zou het toch nog eens proberen. Bij mij past 'ie prima. Heb je een warmtepomp? Die klemt hem bij mij nl. goed vast. En je krijgt echt veel ruimte extra in de achterbak. Zie mijn eerdere posts en bijgevoegde foto.

• Crazy D
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 13:42

Crazy D

I think we should take a look.

Banjy schreef op donderdag 16 september 2021 @ 12:15:
PS of je hem nou wel of niet alleen (5 jaar) jaar hebt als lease auto zou het doel altijd moeten zijn zolang als mogelijke levensduur te behalen wat mij betreft 😊
Ik zal wel een verwende leaserijder zijn maar ik ga niet nadenken en rekenen bij hoeveel % ik het beste weer kan laden. Ik laad wanneer het me uitkomt en uiteraard als ik weet dat ik de volgende dag een lange rit ga maken. Als de accu daar moeite mee heeft moeten ze maar beter hun best doen om daar iets voor te bedenken. (wat niet wil zeggen dat als ik 'm heb volgeladen, 20 km heb gereden, bij thuiskomst direct de stekker er weer in stop maar met 300km range en 200km te rijden de volgende dag, laad ik m wel gewoon weer vol. En als ik na die rit thuiskom ook).

Exact expert nodig? itwize.nl

• B00st3r
Rob76 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 12:57:
[...]

Ik zou het toch nog eens proberen. Bij mij past 'ie prima. Heb je een warmtepomp? Die klemt hem bij mij nl. goed vast. En je krijgt echt veel ruimte extra in de achterbak. Zie mijn eerdere posts en bijgevoegde foto.[Afbeelding]
Ik heb geen idee of ik een warmtepomp heb. Ik weet echt beschamend weinig van auto's.

Jij hebt gewoon die hele plank uit de kofferbak gehaald zie ik. Dat zou ik ook nog kunnen doen. Waar laat je je oplaadkabel? Die dikke? Of gebruik je die niet?

• daemonix
  • Niet online
Crazy D schreef op donderdag 16 september 2021 @ 13:00:
[...]

Ik zal wel een verwende leaserijder zijn maar ik ga niet nadenken en rekenen bij hoeveel % ik het beste weer kan laden. Ik laad wanneer het me uitkomt en uiteraard als ik weet dat ik de volgende dag een lange rit ga maken. Als de accu daar moeite mee heeft moeten ze maar beter hun best doen om daar iets voor te bedenken. (wat niet wil zeggen dat als ik 'm heb volgeladen, 20 km heb gereden, bij thuiskomst direct de stekker er weer in stop maar met 300km range en 200km te rijden de volgende dag, laad ik m wel gewoon weer vol. En als ik na die rit thuiskom ook).
Ik laad wanneer ik kan, en als ik een parkeerplaats in een stad nodig heb. ;) Net laden wanneer je moet, maar wanneer je kan. Dat is, op de oprit, altijd tenzij hij echt vol is (en er dus niet mee is gereden).

Verder hangt hij bij mij aan de oplader als ik de volgende dag ergens heen moet. Heerlijk, een auto die op temperatuur is als je gaat rijden.

• Pandarrama
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 21-09 20:27
Dit past wel. Kwestie van de dikste stekker in het bovenste vakje stoppen.
Zo ligt die van mij onder de plank voordat ik een een frunk had.

• s0larus
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 21-09 20:55
B00st3r schreef op donderdag 16 september 2021 @ 13:05:
[...]

Ik heb geen idee of ik een warmtepomp heb. Ik weet echt beschamend weinig van auto's.
Je kan het nakijken door de motorkap te openen. Als je aan de linker kant een kleine blok hebt met zo'n kunstof kap erop, dan is het een warmtepomp. Heb je een lege ruimte dan niet. De rode in deze foto heeft er geen: https://imgur.com/a/5tR5ofz

• Pandarrama
Banjy schreef op donderdag 16 september 2021 @ 12:15:
[...]
De batterij van de Kona is ook groter dan de 64kWh om juist degradatie later te kunnen compenseren etc.
67.5 kWh

https://ev-database.nl/au...ndai-Kona-Electric-64-kWh

• Pandarrama
erwinberghuis schreef op woensdag 15 september 2021 @ 23:09:
Welke snelheid heb je gereden?

• Flagg
  • Niet online

Flagg

Check, auto is binnen en doet het. :P Amper 5 km gereden dus kan er nog weinig van zeggen maar ik was binnen 1 km al helemaal gewend aan scc en de de flappy pedals, best wel redelijk briljant te noemen.

Voor de rest hebben we de peasant uitvoering dus weinig in te stellen en uit te zoeken, Android Auto werkt dus meer hebben we niet direct nodig.

Ik vermoed zo maar dat deze auto prima gaat bevallen. _/-\o_

Wat ook wel mag als je uit een 18 jaar oude Saab komt. :+

Edit plaatje bij het praatje.

Niet heel onverwachts, het is een Kona Electric stellar blue. :P

Edit edit: en de app is nu meteen wel bijgewerkt. :)

[Voor 35% gewijzigd door Flagg op 16-09-2021 18:23]

• Ivo.
Gefeliciteerd! veel plezier ermee!

• Rob76
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 21-09 19:15
B00st3r schreef op donderdag 16 september 2021 @ 13:05:
[...]

Jij hebt gewoon die hele plank uit de kofferbak gehaald zie ik. Dat zou ik ook nog kunnen doen. Waar laat je je oplaadkabel? Die dikke? Of gebruik je die niet?
Nee, de foto is zonder de plank, maar die kan en doe ik er altijd nog op met de spullen op de foto. Alle kabels heb ik dus in de 'frunk'. Laadkabel, thuis lader, verlengsnoer en bandenoppomp set. Dat past makkelijk. Hou je de hele kofferbak over. Zo heb je meer dan 450 liter achterin.

• Marc Groms
Pandarrama schreef op donderdag 16 september 2021 @ 16:39:
[...]

Dit past wel. Kwestie van de dikste stekker in het bovenste vakje stoppen.
Zo ligt die van mij onder de plank voordat ik een een frunk had.

[Afbeelding]
Goeie tip. Mijn kabel heeft hetzelfde plaatsje gevonden. De dikste stekker ligt op dezelfde plaats, de andere ligt in dezelfde gleuf maar met de stekker in de andere richting.

• Snacky817
Flagg schreef op donderdag 16 september 2021 @ 18:14:
Check, auto is binnen en doet het. :P Amper 5 km gereden dus kan er nog weinig van zeggen maar ik was binnen 1 km al helemaal gewend aan scc en de de flappy pedals, best wel redelijk briljant te noemen.

Voor de rest hebben we de peasant uitvoering dus weinig in te stellen en uit te zoeken, Android Auto werkt dus meer hebben we niet direct nodig.

Ik vermoed zo maar dat deze auto prima gaat bevallen. _/-\o_

Wat ook wel mag als je uit een 18 jaar oude Saab komt. :+

Edit plaatje bij het praatje.

[Afbeelding]

Niet heel onverwachts, het is een Kona Electric stellar blue. :P

Edit edit: en de app is nu meteen wel bijgewerkt. :)
Je parkeersensoren voor doen het goed... :P ;)

• Flagg
  • Niet online

Flagg

Snacky817 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 21:08:
[...]

Je parkeersensoren voor doen het goed... :P ;)
Nee ik kan in de weerspiegeling van de ramen van het huis precies zien hoever ik er vanaf ben. :P Peasant versie he, überhaupt snap ik parkeersensoren aan de voorkant niet echt. :)

• erwinberghuis
B00st3r schreef op donderdag 16 september 2021 @ 11:21:
[...]

Hoe was de ervaring met de bak onder de motorkap? Is er zand/stof/water ingekomen? Daar ben ik namelijk het meest bang voor.
Prima, geen problemen met zand/stof/water

• Chaoss
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 18:58

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Ik heb sinds vandaag ook een Kona (lease van werkgever), vanavond gelijk maar even te toeren geweest. Sportmodus is verslavend O-)

Auto is eerder van een ex-collega geweest dus niet nieuw en het pre-facelift model. Geloof dat de auto 1,5 jaar oud is. Het is gelukkig wel de 64kw versie. Ook geen idee welke uitvoering maar hij is volgens mij aardig loaded met diverse hulpsystemen, stoelventilatie/verwarming, electrisch verstelbare stoelen etc. Heb nog niet eens alle knopjes ontdekt. :P

Thuis nog geen lader, ik ga over 2 maand verhuizen dus heeft geen nu dat nu aan te laten leggen. Ik kan op mijn werk laden en aangezien ik daar maar een paar kilometer vandaan woon is het geen probleem. Ik heb hem nu thuis aan de druppellader hangen gewoon om eens te proberen hoeveel % dat oplevert.

Is er een app die je met de auto kan connecten? Kon daar in de settings vd auto niets over vinden.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• erwinberghuis
Pandarrama schreef op donderdag 16 september 2021 @ 17:19:
[...]

Welke snelheid heb je gereden?
Gewoon 125 km/uur over het algemeen. Op de heenweg wel een deel van de reis 110 km/uur netjes aangehouden. Maar merkte al snel dat met 125 km/uur het verbruik op dat moment niet echt steeg dat het uit zou maken voor onze geplande laadstops. Dus toen harder gaan rijden :)

• erwinberghuis
Rob76 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 18:59:
[...]

Nee, de foto is zonder de plank, maar die kan en doe ik er altijd nog op met de spullen op de foto. Alle kabels heb ik dus in de 'frunk'. Laadkabel, thuis lader, verlengsnoer en bandenoppomp set. Dat past makkelijk. Hou je de hele kofferbak over. Zo heb je meer dan 450 liter achterin.
Inderdaad, dat heb ik ook en dat gaat al ruim 5000km prima.

• Flagg
  • Niet online

Flagg

Chaoss schreef op donderdag 16 september 2021 @ 22:19:
Ik heb sinds vandaag ook een Kona (lease van werkgever), vanavond gelijk maar even te toeren geweest. Sportmodus is verslavend O-)

Auto is eerder van een ex-collega geweest dus niet nieuw en het pre-facelift model. Geloof dat de auto 1,5 jaar oud is. Het is gelukkig wel de 64kw versie. Ook geen idee welke uitvoering maar hij is volgens mij aardig loaded met diverse hulpsystemen, stoelventilatie/verwarming, electrisch verstelbare stoelen etc. Heb nog niet eens alle knopjes ontdekt. :P

Thuis nog geen lader, ik ga over 2 maand verhuizen dus heeft geen nu dat nu aan te laten leggen. Ik kan op mijn werk laden en aangezien ik daar maar een paar kilometer vandaan woon is het geen probleem. Ik heb hem nu thuis aan de druppellader hangen gewoon om eens te proberen hoeveel % dat oplevert.

Is er een app die je met de auto kan connecten? Kon daar in de settings vd auto niets over vinden.
De app heet bluelink van Hyundai. Meen iets van bluelink europe in de Playstore. Heb hem zelf niet overigens dus verder geen ervaring mee.

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Flagg schreef op donderdag 16 september 2021 @ 22:26:
[...]

De app heet bluelink van Hyundai. Meen iets van bluelink europe in de Playstore. Heb hem zelf niet overigens dus verder geen ervaring mee.
Check, ik denk alleen dat het 2019 model het niet ondersteund :P

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

daemonix schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 11:15:
De meeste verlengkabels zijn voor 10 A, ga daar niet boven!
Rechstreeks in het stopcontact kan wel op 12A toch? Anders zet ik hem voor de zekerheid terug op 10A...

• Flagg
  • Niet online

Flagg

Chaoss schreef op donderdag 16 september 2021 @ 22:52:
[...]

Check, ik denk alleen dat het 2019 model het niet ondersteund :P
Oh verrek you're right, geen idee vanaf welk versie die bluelink werkt.

• daemonix
  • Niet online
Flagg schreef op donderdag 16 september 2021 @ 23:23:
[...]

Oh verrek you're right, geen idee vanaf welk versie die bluelink werkt.
Vanaf de MY2020 upgrade. MY2019 heeft geen app.

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Was er inderdaad achter, klein minpuntje maar geen deal-breaker.

Vandaag nog een fijn ritje van 80km voor de boeg. Gister zo'n 50km gereden en dat beviel al prima.

Heb alleen wat minder ruimte ten opzichte van de Octavia die ik privé heb. Maar die gaan we verkopen, geen idee hoe ik het met vakantie ga doen :P

• vanaalten
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 15:09
Chaoss schreef op donderdag 16 september 2021 @ 22:53:
[...]

Rechstreeks in het stopcontact kan wel op 12A toch? Anders zet ik hem voor de zekerheid terug op 10A...
Ben er niet heel erg in thuis, maar voor zover ik weet zijn de stopcontacten in NL gecertificeerd voor maximaal 10A:
https://www.euronorm.net/content/template2.php?itemID=23
"Deze wandcontactdozen voor huis-tuin-keuken-gebruik moeten volgens voorschrift geschikt zijn voor een stroom van 10 Ampère"

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Ok volgende keer dan maar 10A gebruiken :P

Het druppeaden viel me niet tegen, gisteravond om 21:30 uur aan de stekker gedaan met 69% en vanmorgen was hij op 100%

Wat me wel op viel is dat max te rijden km's op 392 stond terwijl de Kona in theorie 480km kan? Of worden deze kilometers gebaseerd op eerder rijgedrag etc?

• PeaceNlove
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 17:51
Chaoss schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 08:01:
Ok volgende keer dan maar 10A gebruiken :P

Het druppeaden viel me niet tegen, gisteravond om 21:30 uur aan de stekker gedaan met 69% en vanmorgen was hij op 100%

Wat me wel op viel is dat max te rijden km's op 392 stond terwijl de Kona in theorie 480km kan? Of worden deze kilometers gebaseerd op eerder rijgedrag etc?
Ja, dat is inderdaad gebaseerd op je rijgedrag en gezien je eerdere post snap ik wel dat het nu wat lager is bij jou >:)

• Ivo.
Kan je de auto zo instellen dat hij automatisch op slot gaat als je van de auto weg loopt? (met de sleutel natuurlijk)

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Rare vraag/opmerking, Kona is de eerste elektrische auto waar ik in rijd maar vantevoren had ik verwacht dat het vrijwel stil zou zijn op dat typische electro-motor-geluid na. Maar ik heb het idee dat ik een soort motor geluid hoor.. :? Er wordt toch geen fake geluid door de speakers oid gemaakt?

• daemonix
  • Niet online
Tot 30 km/h wordt er (verplicht) geluid gemaakt buiten (vess). Daarboven niet.

• The Adder
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 16:42

The Adder

Kona EV Premium dec 2018

daemonix schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 10:54:
Tot 30 km/h wordt er (verplicht) geluid gemaakt buiten (vess). Daarboven niet.
Klopt, ik had dezelfde ervaring bij het proefrijden in de stad. Even zoeken en bleek inderdaad een knopje met VESS te bestaan (links onder) waarbij je dit geluid (tot 30 km/u) aan of uit kan zetten. Standaard staat het aan (betwijfel of dit verplicht is, maar afhankelijk van de bestuurder kan het wel handig zijn dat het standaard aan staat ;) )

• perspectivebass
  • Nu online
The Adder schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 10:58:
[...]

Klopt, ik had dezelfde ervaring bij het proefrijden in de stad. Even zoeken en bleek inderdaad een knopje met VESS te bestaan (links onder) waarbij je dit geluid (tot 30 km/u) aan of uit kan zetten. Standaard staat het aan (betwijfel of dit verplicht is, maar afhankelijk van de bestuurder kan het wel handig zijn dat het standaard aan staat ;) )
Vind het eigenlijk voor mede verkeersgebruikers, voetgangers en fietsers ook wel sociaal om aan te hebben :)

Afgelopen donderdag gebeld door de dealer, kan volgende week de Kona halen.

11-08 Contract getekend
15-09 Afgeleverd bij dealer
24-09 Ophalen

Tussen eerste twee zat relatief veel tijd, want Arval was aan wachten op informatie van de dealer, maar aangezien die op vakantie was bleef dat beetje overal tussen hangen. Ook dat twee weken al lang en breed voorbij waren, maar dat ik toch gevraagd werd afstand te doen van bedenktijd was bijzonder. Gelukkig ging het daarna erg snel.

• incmve
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 17:11

incmve

maredana.nl

The Adder schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 10:58:
[...]

Tijdens mijn proefrit zat er idd een knopje om VESS uit te schakelen.
Mijn auto(2020) werd geleverd zonder het knopje, blijkbaar is het sinds halverwege 2019 verplicht geworden.
Overigens hoor ik het amper met de ramen dicht.

Mijn YT kanaal - Mijn domotica blog

• The Adder
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 16:42

The Adder

Kona EV Premium dec 2018

incmve schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 12:12:
[...]
.. blijkbaar is het sinds halverwege 2019 verplicht geworden.
Ik heb een "oer-oude" Kona uit 2018, en daar zit het wel al op....
Chaoss schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 07:14:

Vandaag nog een fijn ritje van 80km voor de boeg. Gister zo'n 50km gereden en dat beviel al prima.

Heb alleen wat minder ruimte ten opzichte van de Octavia die ik privé heb. Maar die gaan we verkopen, geen idee hoe ik het met vakantie ga doen :P
Misschien is een frunk een optie?

• Ora et Labora
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 15:59
Chaoss schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 07:14:

Ik heb dakrails gekocht met een dakkoffer, anders kon ik de zooi ook niet kwijt. :P

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• Cxxxx71
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 16:14
Ora et Labora schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 12:19:
[...]

Ik heb dakrails gekocht met een dakkoffer, anders kon ik de zooi ook niet kwijt. :P
Ik ga dat met een koffer op de trekhaak doen. Leek me wel een goed idee ivm de luchtweerstand.

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Ik heb helaas geen trekhaak, wel dakrails dus ik moet inderdaad maar eens naar een dakkoffer kijken.
Ik lees hier dat je de kunstofbak uit de kofferbak onder de 'motorkap' kunt leggen? dan kun je in ieder geval nog aardig wat onderin de kofferbak kwijt. Jammer dat de kona standaard geen frunk heeft.

• Ora et Labora
Cxxxx71 schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 12:45:
[...]

Ik ga dat met een koffer op de trekhaak doen. Leek me wel een goed idee ivm de luchtweerstand.
Inderdaad, alleen heb ik geen trekhaak (2019).
Het verbruik viel mij goed mee. Met dakkoffer en auto afgeladen vol, 2 volwassenen en drie kinderen, tussen de 16.5 en 17KW per 100 KM over een afstand van zo'n 200 km waar ik normaal rond de 14-15KW zit.

• maarten_NL
vanaalten schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 07:44:
[...]

Ben er niet heel erg in thuis, maar voor zover ik weet zijn de stopcontacten in NL gecertificeerd voor maximaal 10A:
https://www.euronorm.net/content/template2.php?itemID=23
"Deze wandcontactdozen voor huis-tuin-keuken-gebruik moeten volgens voorschrift geschikt zijn voor een stroom van 10 Ampère"
Wat je aan kan sluiten ligt aan je schakelmateriaal. Let even dus op wat voor wandcontactdoos en zeker op welke groep zit deze WCD aangesloten
Een wasmachine zit als het goed is op een aparte groep, met een passende 16A WCD waar dus de wasmachine van +/- 2500w veilig op kan werken.

Ik ben er na wat onderzoek achter gekomen dat de WCD op de oprit, op een zwaar overbevolkte groep zit. Let daar dus ook op voor je de grannylader, die met 10-12A toch best wat stroom trekt, ergens op prikt.
Morgen komt de electricien hier voor uitbreiding van de groepenkast incl 3 fasen alamat voor de laadpaal + verzwaren van de aansluiting naar 3 fasen.

De kabel hangt al buiten :)

• pewill
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 17:32
Ora et Labora schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 13:01:
[...]

Het verbruik viel mij goed mee. Met dakkoffer en auto afgeladen vol, 2 volwassenen en drie kinderen, tussen de 16.5 en 17KW per 100 KM over een afstand van zo'n 200 km waar ik normaal rond de 14-15KW zit.
Afgelopen zomer toch maar met mijn mondeo op pad gegaan ipv de kona. Viel mij op dat ondanks mijn dakkoffer en fietsendrager (2 fietsen) het verbruik hetzelfde bleef 8)7

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Ora et Labora schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 13:01:
[...]

Welke dakkoffer heb je?

• Ora et Labora
Een Hapro probox 425 liter, 2e hands gekocht.

[Voor 49% gewijzigd door Ora et Labora op 17-09-2021 14:54]

• nessio
@erwinberghuis Dat inzoomen kun je voor diverse snelheidsbereiken instellen, even in de nav menu's zoeken.

• Flagg
  • Niet online

Flagg

De eerste 150km oid staan op de teller even naar Giethoorn gereden en op een terrasje gelunched (kippenlevertjes :9 ).

Vriendin heeft de heenweg gereden en de eerste 3 km was de scc vooral scary maar was ze redelijk snel aan gewend, en ik kon rustig even Android Auto bekijken, en de rest van de instellingen.

En op de terug weg ssc aangezet en ik heb de rem wel een paar keer gebruikt maar verder gewoon op 85km/u gezet en hopen dat je voorganger zich overal aan de snelheid houdt binnen de bebouwde kom. :P

Stoelen zijn goed genoeg, zijn geen Saab stoelen maar wel voldoende steun, rem is wel heel erg enthousiast soms maar zal wel wennen.

Verbruik so far is 8.4km/kWh, leuk spelletje om dat zo hoog mogelijk te krijgen. :)

Pagina: 1 ... 87 88 89 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee