Toon posts:

Het grote Hyundai Kona Electric topic

Pagina: 1 ... 87 88 89 Laatste
Acties:

• vanaalten
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 15:09
Zijn er hier al mensen met een Kona uit 2019, zonder accuproblemen, waarbij het accupakket al is vervangen i.v.m. terugroepactie? Volgens mij heb ik enkel reacties gezien van mensen die door een defecte accu stil kwamen te staan...

• elmo1
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 14:27

elmo1

Kona Electric jan-2019

vanaalten schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 07:31:
Zijn er hier al mensen met een Kona uit 2019, zonder accuproblemen, waarbij het accupakket al is vervangen i.v.m. terugroepactie? Volgens mij heb ik enkel reacties gezien van mensen die door een defecte accu stil kwamen te staan...
Ben benieuwd naar antwoord maar verwacht nog niet heb al wel van 2018 brieven gehoord maar 2019 niet.

In principe iedereen die vanaf eind maart is gestrand met elektrische storing melding en niet meer mogen rijden hebben (of krijgen nog) een nieuwe high voltage accu gekregen. Deze wagens hebben natuurlijk voorrang gekregen in de grote vervang actie.
Die zijn ze eerst aan afwerken en dan op basis van chassis nummer de rest.

[Voor 12% gewijzigd door elmo1 op 07-09-2021 08:46]

• Rob45
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 07-09 12:15
Wij hebben de Kona vanaf januari 2019, en ondervinden tot op heden geen problemen en hebben ook nog geen nare dingen ervaren. en inmiddels 55K op de teller, en na 1,5 jaar stilstand waarbij het aantal gereden km drastisch is afgenomen ook nog geen klachten.
vanaalten schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 07:31:

• Ivo.
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 19:22
Wij rijden nu 2 weken in een ANWB Leaseplan Kona van December 2020 rond en vraag me af of ik die over 5 jaar misschien wil over kopen. Natuurlijk zijn er dan veel betere elektrische auto's maar zal daardoor de Kona misschien ook wel goedkoper zijn.. (en weer 2 K subsidie??)

Is het dan verstandiger om een oplaadlimiet in te stellen op bijvoorbeeld 85%? (we gebruiken de auto meestal voor kleine stukjes van max 80km per dag)

Is het ook beter om de accu dan tot 20% leeg te rijden voordat we hem weer opladen tot 85%?

Wat doen de huidige Kona rijders? (al zijn dat meestal zakelijke rijders met 20 of 30K en geen PL rijders met een 10K contract)

• JeroenE
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
Je kan volgens de huidige regels maar 1 keer per persoon de SEPP krijgen, zie hier bij artikel 1.7.

• elmo1

elmo1

Kona Electric jan-2019

Ivo. schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 10:18:
Wij rijden nu 2 weken in een ANWB Leaseplan Kona van December 2020 rond en vraag me af of ik die over 5 jaar misschien wil over kopen. Natuurlijk zijn er dan veel betere elektrische auto's maar zal daardoor de Kona misschien ook wel goedkoper zijn.. (en weer 2 K subsidie??)

Is het dan verstandiger om een oplaadlimiet in te stellen op bijvoorbeeld 85%? (we gebruiken de auto meestal voor kleine stukjes van max 80km per dag)

Is het ook beter om de accu dan tot 20% leeg te rijden voordat we hem weer opladen tot 85%?

Wat doen de huidige Kona rijders? (al zijn dat meestal zakelijke rijders met 20 of 30K en geen PL rijders met een 10K contract)
Ik houd 80% 20% aan en 1 keer per maand 100% of bij lange rit (zelden) om te voorkomen dat bms van padje gaat.

• Ivo.
JeroenE schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 10:47:
[...]
Je kan volgens de huidige regels maar 1 keer per persoon de SEPP krijgen, zie hier bij artikel 1.7.
Maar daarom staat hij ook op de naam van mijn vriendin en kan ik mijn 2K over 5 jaar gebruiken om 'm terug te kopen. (als die SEPP er dan nog is)

• CopyCatz
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 18:04
Ivo. schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 11:04:
[...]

Maar daarom staat hij ook op de naam van mijn vriendin en kan ik mijn 2K over 5 jaar gebruiken om 'm terug te kopen. (als die SEPP er dan nog is)
SEPP wordt afgebouwd over die periode.

• Jan Workum
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 07-09 11:58

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

CopyCatz schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 11:05:
[...]

Maar dat kan ook weer veranderen. Op Prinsjesdag wellicht meer info..... of niet :O

• elmo1

elmo1

Kona Electric jan-2019

CopyCatz schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 11:05:
[...]

Was het niet zo dat een auto bij een rdw erkende garage gebruikt gekocht moest worden en particuliere verkoop niet mocht.

• JeroenE
  • Niet online
@elmo1 klopt, het moet een "erkend bedrijf bedrijfsvoorraad" zijn.

Ik kan me voorstellen dat een lease maatschappij dat ook kan zijn, al is het maar om te voorkomen dat ze veel WA premies moeten betalen voor terug ingeleverde auto's die ze willen verkopen.

• viper28nl
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 21-09 16:50

viper28nl

Homey user

Vandaag van onze dealer een email gehad dat de kona onderweg is. Binnenkort bellen ze voor een aflever afspraak. Best nog snel gegaan al met al.

Kona Electric 64kWh Limited Chalk White, 15 Jinko Solar 380WP Zonnepanelen

• Marc Groms
  • Registratie: oktober 2020
  • Laatst online: 19:26
Heeft iemand ervaring met deze mobiele lader van Accu-machine.nl ?
Ik overweeg deze om aan te sluiten op 3 X 16A.

Graag uw mening of ervaring.

https://www.accu-machine....e-auto-met-113246657.html

• Michel B.
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 14:45

• Miekanos
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 21-09 15:38
Ter info voor anderen die hier misschien een keer tegenaan lopen...

Tijdens onze terugreis uit Frankrijk (natuurlijk op een drukke zwarte zaterdag) de auto ingeplugd bij een Total EV paal. Daarna ging helaas gelijk het alarmlampje branden “check EV system”.

De auto stond aan maar wou niet meer voor- of achteruit. Zelfs uitzetten vd auto lukte niet meer, dan ging scherm vd HUD even op zwart maar na een paar seconden herstartte de auto steeds automatisch.

Via eigen garage in NL doorverbonden met Allianz Direct en enige tip die zij hadden was om de auto af te sluiten, paar honderd meter weg te lopen met de sleutel en dan zou de auto zichzelf resetten na een paar minuten.
Alleen... je kan een auto die niet “uit” kan natuurlijk niet afsluiten.
Enige optie was om 112 te bellen (wat in Frankrijk langs de autoroute moet) en af te laten slepen..

Gelukkig herinnerde ik me ergens op een tweakers forum + YouTube te hebben gelezen dat een trucje soms kan helpen: even loskoppelen van de + pool van de 12 V accu en een paar munten wachten.

Et voila! Up and running.
Deze truc heeft ons veel miserie van afslepen etc gescheeld.

• B00st3r
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 15:31

De Android versie is ook aanstaande, begrijp ik hieruit.

• maarten_NL
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 13:49
Marc Groms schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 18:52:
Heeft iemand ervaring met deze mobiele lader van Accu-machine.nl ?
Ik overweeg deze om aan te sluiten op 3 X 16A.

Graag uw mening of ervaring.

https://www.accu-machine....e-auto-met-113246657.html
Heb jij altijd 16A "over" op elke fase waar je de lader aan wil sluiten? Zo nee, dan zal je deze lader handmatig moeten limiteren. Anders gaan de (waarschijnlijk 25A?) hoofdzekeringen er uit zodra het totale verbruik over de capaciteit van 1 of meerdere fases gaat.

Ik zou zeggen, leuk voor op een bedrijf met een hele grote aansluiting. Anders zou ik voor iets gaan met load balancing.

• maarten_NL
Miekanos schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 20:03:

Gelukkig herinnerde ik me ergens op een tweakers forum + YouTube te hebben gelezen dat een trucje soms kan helpen: even loskoppelen van de + pool van de 12 V accu en een paar munten wachten.

Heb je daarna de auto bij de Hyundai nog wel uit laten lezen om te bekijken wat er nu aan de hand is geweest?

• Marc Groms
maarten_NL schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 20:09:
[...]

Heb jij altijd 16A "over" op elke fase waar je de lader aan wil sluiten? Zo nee, dan zal je deze lader handmatig moeten limiteren. Anders gaan de (waarschijnlijk 25A?) hoofdzekeringen er uit zodra het totale verbruik over de capaciteit van 1 of meerdere fases gaat.

Ik zou zeggen, leuk voor op een bedrijf met een hele grote aansluiting. Anders zou ik voor iets gaan met load balancing.
Alleen onze inductie-kookplaat gebruikt 3 fasen. Ik wacht nog op de elektricien om te weten of er nog plaats is in mijn kast.
De bedoeling is om ´s nachts op te laden en dan wordt er niet gekookt. Als er geen plaats meer vrij is in de electriciteitskast kan de 3 fasen van de inductie dan dubbel gebruikt worden om ook de mobiele lader op aan te sluiten ?

• R2L
  • Laatst online: 21-09 23:33
B00st3r schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 20:06:
[...]

[Afbeelding]

De Android versie is ook aanstaande, begrijp ik hieruit.
Volgens mij is de App er ook al voor Android:
https://play.google.com/s....hyundai.bluelink.eu.ux20

• FransDvntr
  • Registratie: augustus 2021
  • Laatst online: 19:34
Heb de app geïnstalleerd. Ziet er wel goed uit.

• B00st3r
Ohja het zijn 2 bijna gelijke apps zie ik. Ik kan beide helaas nog niet gebruiken want ik heb nog geen Hyundai. Maar ik zie wel al een klein verschil met de 'oude' versie. In de nieuwe versie staat namelijk geen hulp-knop die me laat zien waar de VIN-nummers staan in de auto.

• R2L
B00st3r schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 21:23:
[...]

Ohja het zijn 2 bijna gelijke apps zie ik. Ik kan beide helaas nog niet gebruiken want ik heb nog geen Hyundai. Maar ik zie wel al een klein verschil met de 'oude' versie. In de nieuwe versie staat namelijk geen hulp-knop die me laat zien waar de VIN-nummers staan in de auto.
Vin nummer vinden is niet het meest moeilijke volgens mij. Vindt je links onder als je vanaf buiten naar de voorruit kijkt (bestuurderszijde dus).

• R2L
FransDvntr schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 21:08:
[...]

Heb de app geïnstalleerd. Ziet er wel goed uit.
App lijkt op het eerste gezicht zowel op IOS als Android wat vlotter/ stabieler te werken. Hopelijk blijft dit zo. Het enige wat ik persoonlijk wel mis is "darkmode" want alles is wel heel erg fel wit.

• maarten_NL
Marc Groms schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 20:51:
[...]

Alleen onze inductie-kookplaat gebruikt 3 fasen. Ik wacht nog op de elektricien om te weten of er nog plaats is in mijn kast.
De bedoeling is om ´s nachts op te laden en dan wordt er niet gekookt. Als er geen plaats meer vrij is in de electriciteitskast kan de 3 fasen van de inductie dan dubbel gebruikt worden om ook de mobiele lader op aan te sluiten ?
Je krijgt 3 fasen binnen, de inductie gebruikt alle 3 tegelijkertijd, maar alle andere apparaten zitten verspreid over de 3. Als je auto 16A per fase trekt is er nog maar een goede 2000W aan capaciteit per fase over. Een (af)wasmachine, boiler, airfryer of iets is dan al teveel.

Ik denk het een beter idee is om een electricien om een degelijke installatie te maken voor je na moet gaan denken en vervolgens de hoofdschakelaars er uit knallen. Tevens is het te adviseren een EV laadpaal met RCM of een aardlek te monteren die ook DC lekstromen kan detecteren.

• Usta
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 00:07
De nieuwe app zit er goed uit. Ik heb paar nieuwe dingen ontdekt (sorry de app is in Engels):
- De Odometer is nu aanwezig
- Energy Consumption geeft mooi data over de laatste rit, en ook maand statistic
- De homescreen kan aangepast worden
- Biometrische herkening tov pin code

Minpunten voor mij:
- De accu percentage / range is zichtbaar pas op "Status" tab (een click verder). In de oude app dat was eerste ding te zien.
- Ik kan de "Extensive vehicle report" niet meer vinden. Er zit alleen maar "All systems OK"...
- In Energy Consumption zie ik vreemde manier van meten, zoals "Average Consumption is 9.33 km/kWh". |:( Huh? Ik wil een warde van kWh/100km weten, wat overigens ook in de dashboard van de auto te lezen is.

• Marc Groms
OK Maarten, dank je voor het advies.
De installatie zal alleszins door een vakkundig elektricien gebeuren. Ik wilde vooral aftasten of deze 3 fasen mobiele lader in mijn situatie een goed idee was: https://www.accu-machine....e-auto-met-113246657.html

Als ik het goed heb moet ik op zoek naar een lader met load balancing. Een low cost tip is welkom.

• perspectivebass
  • Laatst online: 19:43
Marc Groms schreef op woensdag 8 september 2021 @ 08:44:
OK Maarten, dank je voor het advies.
De installatie zal alleszins door een vakkundig elektricien gebeuren. Ik wilde vooral aftasten of deze 3 fasen mobiele lader in mijn situatie een goed idee was: https://www.accu-machine....e-auto-met-113246657.html

Als ik het goed heb moet ik op zoek naar een lader met load balancing. Een low cost tip is welkom.
Weet niet of het heel erg low cost is, maar vind Coolblue niet extreem duur met load balancing opties.

https://laadpalen.coolblu...nze-laadpalen-voor-thuis/

Voordeel van Coolblue is toch wel grotere organisatie met garanties etc. Op internet vind je voorral veel kleinere leveranciers, wat niet slecht hoeft te zijn natuurlijk, maar waar ik mij soms afvraag of ze over 5 jaar nog bestaan :+

Disclaimer: zelf geen ervaring met Coolblue aangezien wij geen eigen oprit hebben en dus geen eigen laadpaal.

• viper28nl

viper28nl

Homey user

perspectivebass schreef op woensdag 8 september 2021 @ 09:35:
[...]

Weet niet of het heel erg low cost is, maar vind Coolblue niet extreem duur met load balancing opties.

https://laadpalen.coolblu...nze-laadpalen-voor-thuis/

Voordeel van Coolblue is toch wel grotere organisatie met garanties etc. Op internet vind je voorral veel kleinere leveranciers, wat niet slecht hoeft te zijn natuurlijk, maar waar ik mij soms afvraag of ze over 5 jaar nog bestaan :+

Disclaimer: zelf geen ervaring met Coolblue aangezien wij geen eigen oprit hebben en dus geen eigen laadpaal.
Dat is dus ook precies de reden waarom in voor Coolblue ben gegaan.

• Tjenok
  • Registratie: februari 2014
  • Nu online
Afgelopen zaterdag de Limited in Stellar Blue in ontvangst genomen. Over het algemeen zeer tevreden, al zijn er wel wat kleine ergernissen:
- Ik kan de HUD niet genoeg verplaatsen, waardoor ik maar de helft van de info kan aflezen;
- De 'auto hold', 'lane keeping assist' en de mogelijkheid om cruise control aan te zetten resetten na elke rit automatisch naar hun standaard setting, weet iemand of dit ergens aan te passen is?
- Het is als lang persoon (1,90) lastig om een fijne zitpositie te vinden.
- Android Auto vult maar 2/3e van het scherm.

Pluspunten:
- Erg zuinig, ook ten opzichte van mijn Model 3 hiervoor. Al nodigde die wel wat meer uit om wat sportiever te rijden en neemhet verbruik van de Kona sneller toe bij hogere snelheden.
- Geluidsysteem is beter dan ik had verwacht.
- Automatische cruise control werkt veel vloeiender dan die van de Model 3.

• s0larus
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 21-09 20:55
Usta schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 23:53:
- In Energy Consumption zie ik vreemde manier van meten, zoals "Average Consumption is 9.33 km/kWh". |:( Huh? Ik wil een warde van kWh/100km weten, wat overigens ook in de dashboard van de auto te lezen is.
Vreemd? Het is de andere optie in de auto. Ik heb 'm op km/kWh staan ipv kWh/100km. Maar gek dat het niet aan te passen is in de app aangezien de auto wel die optie heeft. Match tenminste dan wat de auto heeft 8)7

• daemonix
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online
maarten_NL schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 21:44:
[...]

Je krijgt 3 fasen binnen, de inductie gebruikt alle 3 tegelijkertijd, maar alle andere apparaten zitten verspreid over de 3. Als je auto 16A per fase trekt is er nog maar een goede 2000W aan capaciteit per fase over. Een (af)wasmachine, boiler, airfryer of iets is dan al teveel.

Ik denk het een beter idee is om een electricien om een degelijke installatie te maken voor je na moet gaan denken en vervolgens de hoofdschakelaars er uit knallen. Tevens is het te adviseren een EV laadpaal met RCM of een aardlek te monteren die ook DC lekstromen kan detecteren.
Er zijn weinig apparaten die langdurig hoge vermogens trekken, ook een wasmachine doet dat niet. Kortstondig boven de 25 A komen (per fase) gaat geen probleem opleveren. We laadden jarenlang 2 auto's (ieder enkelfasig) gewoon op 16A.*

2 ovens, wasmachine, droger, vaatwasser, quooker, serverpark. Nooit problemen gehad.

* inmiddels in ons nieuwe huis is er nog veel meer bijgekomen zoals 2 warmtepompen, aitco's (komen nog), zwembad etc. Ik heb nu de aansluiting naar 3x50 A verhoogd zodat ik de auto's op 32 A kan laden (wil eentje in ieder geval altijd vol kunnen hebben 's morgens in verband met afstanden).

Moraal van het verhaal: geen problemen zoeken waar ze niet zijn. Je kunt ook eens in Het grote "thuis laden van je EV" topic. kijken. Dat gaat specifiek over thuis laden.

Hyundai Kona, Hyundai Ioniq electric in bezit

• Jozuf16
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 19:20
Ik heb net even met de dealer gebeld en ga waarschijnlijk iemand in NL blij maken met mijn subsidie. De truc die ik wilde uithalen door de Kona eerst op naam van de dealer te zetten en dan op mijn naam gaat helaas niet lukken. Mijn reeds goedgekeurde subsidie zal dan na een kenteken check weer afgekeurd worden en worden toegewezen aan iemand op de wachtlijst.

Overigens is vandaag de Easee laadpaal geplaatst. Helaas hangt er pas over een week of 3/4/5 een auto aan denk ik ;-)

• sirM1ster
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 19:05
Tjenok schreef op woensdag 8 september 2021 @ 13:44:
Afgelopen zaterdag de Limited in Stellar Blue in ontvangst genomen. Over het algemeen zeer tevreden, al zijn er wel wat kleine ergernissen:
- Ik kan de HUD niet genoeg verplaatsen, waardoor ik maar de helft van de info kan aflezen;
- De 'auto hold', 'lane keeping assist' en de mogelijkheid om cruise control aan te zetten resetten na elke rit automatisch naar hun standaard setting, weet iemand of dit ergens aan te passen is?

Pluspunten:
- Erg zuinig, ook ten opzichte van mijn Model 3 hiervoor. Al nodigde die wel wat meer uit om wat sportiever te rijden en neemhet verbruik van de Kona sneller toe bij hogere snelheden.
Ik waardeer het om je ervaring te lezen. Ik zit ook op mijn Limited Stellar Blue te wachten en zal waarschijnlijk ook mijn telefoon met Android Auto eraan hangen.
De HUD verplaatsen zou toch beter moeten lukken? Ik had er met de laatste keer proefrijden geen probleem mee. Maar dan ben ik zelf ook (maar) 1,85m

• CopyCatz
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 18:04
Pff ik zat me sinds de nieuwe update kapot te ergeren dat je geen 24h tijdformaat meer kon instellen, maar dat kan nu weer via de nieuwe app.

• Tjenok
  • Nu online
sirM1ster schreef op woensdag 8 september 2021 @ 15:32:
[...]

Ik waardeer het om je ervaring te lezen. Ik zit ook op mijn Limited Stellar Blue te wachten en zal waarschijnlijk ook mijn telefoon met Android Auto eraan hangen.
De HUD verplaatsen zou toch beter moeten lukken? Ik had er met de laatste keer proefrijden geen probleem mee. Maar dan ben ik zelf ook (maar) 1,85m
Ik was ook verbaasd, want in de Kona Electric zonder stoel ventilatie waarin ik heb proefgereden was het geen probleem. Ik denk dat de geventileerde stoelen een dikkere zitting hebben. Maar ik heb de HUD op de uiterste stand naar boven staan en helaas valt er dus nog een deel vanaf. Moet wel zeggen dat ik ook nog een relatief lang bovenlichaam heb, dus ik denk dat het bij jou geen probleem zal zijn. Dat van Android Auto schijnt aan Hyundai te liggen en kan alleen opgelost worden met een software update, maar ik heb er een hard hoofd in dat dat gaat gebeuren.

• Flagg
  • Registratie: oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

sirM1ster schreef op woensdag 8 september 2021 @ 15:32:
[...]

Ik had bij de hud een ontzettend, "leuk geprobeerd, jammerlijk mislukt" gevoel, net daarvoor een proefrit met een Saab 9-5 gedaan waar wel een echte hud inzit.

Die van de Kona is geen hud, das een projectie op een schermpje voor je wat veel te laag zit.

Een hud (zoals bij die Saab) projecteerd in je gezichtsveld (in het raam) en op oneindig je hoeft dus niet eens je focus aan te passen als je in de verte kijkt, en al helemaal niet je blik verleggen naar een ander schermpje.

Leuke gadget maar volledig waardeloos, grootste functionaliteit is dat je in de kroeg kan zeggen dat je een hud hebt. :)

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.
Altijd wispelturig is ook consequent.

• Tjenok
  • Nu online
Flagg schreef op woensdag 8 september 2021 @ 16:16:
[...]

Ik had bij de hud een ontzettend, "leuk geprobeerd, jammerlijk mislukt" gevoel, net daarvoor een proefrit met een Saab 9-5 gedaan waar wel een echte hud inzit.

Die van de Kona is geen hud, das een projectie op een schermpje voor je wat veel te laag zit.

Een hud (zoals bij die Saab) projecteerd in je gezichtsveld (in het raam) en op oneindig je hoeft dus niet eens je focus aan te passen als je in de verte kijkt, en al helemaal niet je blik verleggen naar een ander schermpje.

Leuke gadget maar volledig waardeloos, grootste functionaliteit is dat je in de kroeg kan zeggen dat je een hud hebt. :)
Ik ben het met je eens dat het veel beter geïmplementeerd had kunnen worden, maar je hoeft je ogen toch minder naar beneden te bewegen dan wanneer je op je tellers moet kijken. Ik vind het dus wel degelijk wat toevoegen.

• World Citizen
  • Registratie: oktober 2002
  • Nu online
De HUD vind ik ook fijn. Ik heb veel minder het gevoel dat ik "niet" naar de weg kijk. Je zicht blijft toch een beetje op de weg als je naar de HUD kijkt. Ik vind het naar beneden kijken op je dashboard sinds ik de Kona heb ook ineens heel raar. Je kijkt dan helemaal niet meer op de weg. Als het wat drukker is op de snelweg dan vind ik de HUD een dikke plus.

Desondanks had ik het ook liever in de voorruit gezien, maar voorruit.. in mijn geval dient het zijn doel (altijd op de weg kunnen kijken).

Kwa stoel kom ik ook wel uit (ook 1.90m). Ik vind het fijner om lager in de auto te zitten dus heb de zitting helemaal naar beneden staan en het stuur ook. Die bult in je rug heb ik op maximaal staan. Ik kan dan prima in de HUD kijken en zie ook nog door het stuur heen of mijn richtingaanwijzer aan staat. Als ik de stoel hoger in stel dan zie ik die niet meer...

• Flagg
  • Niet online

Flagg

World Citizen schreef op woensdag 8 september 2021 @ 16:44:
De HUD vind ik ook fijn. Ik heb veel minder het gevoel dat ik "niet" naar de weg kijk. Je zicht blijft toch een beetje op de weg als je naar de HUD kijkt. Ik vind het naar beneden kijken op je dashboard sinds ik de Kona heb ook ineens heel raar. Je kijkt dan helemaal niet meer op de weg. Als het wat drukker is op de snelweg dan vind ik de HUD een dikke plus.

Desondanks had ik het ook liever in de voorruit gezien, maar voorruit.. in mijn geval dient het zijn doel (altijd op de weg kunnen kijken).

Kwa stoel kom ik ook wel uit (ook 1.90m). Ik vind het fijner om lager in de auto te zitten dus heb de zitting helemaal naar beneden staan en het stuur ook. Die bult in je rug heb ik op maximaal staan. Ik kan dan prima in de HUD kijken en zie ook nog door het stuur heen of mijn richtingaanwijzer aan staat. Als ik de stoel hoger in stel dan zie ik die niet meer...
Maar op het moment dat je én je blik moet verleggen en dus ook je focus maakt het niet zoveel uit of je 10 cm verder naar beneden moet kijken hoor. Je hebt het over een microfractie van een tiende seconde en daar de helft van. :P dat klinkt vooral alsof je een gadget in je auto een hele nuttige functie wil toewijzen om de meerprijs te verantwoorden.

Die huid in de Kona is een gimmick, heeft geen meerwaarde behalve gadget gehalte.

Ding is grappig en zonder meerprijs mogen ze hem er best inlaten, maar ga er geen kwartje extra voor betalen. Ik vind een hud erg leuk en vooral heel ontspannen rijden gek genoeg, maar enkel wanneer ze goed geïmplementeerd zijn en niet een beetje voor de vorm erin gekwakt want staat zo'n leuk op de optie lijst zoals hier.

Zelfs zo'n aftermarket "hud" (lees: schermpje wat reflecteerd in je voorruit :+ ) met de juiste folie is een betere oplossing, werkt alleen nauwelijks overdag. Vriend van mij had een ding van Garmin meen ik, die had ook een hud functie wat werkte op die manier was niet eens zo heel slecht. Die van de Kona projecteerd half op het dashboard als je pech hebt (langer bent) das gewoon kansloos.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

• JeroenE
  • Niet online
Jozuf16 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 15:18:
Ik heb net even met de dealer gebeld en ga waarschijnlijk iemand in NL blij maken met mijn subsidie. De truc die ik wilde uithalen door de Kona eerst op naam van de dealer te zetten en dan op mijn naam gaat helaas niet lukken.
Waarom gaat dat niet lukken? Bij andere mensen lukt dat wel. Of begrijpt de dealer niet dat hij maandag de auto op zijn naam moet zetten en dinsdag op jou naam (of vul zelf de juiste dagen in)? Het kost dan alleen wel 2 keer registratiekosten, maar dat is gezien de hoogte van de subsidie niet echt een probleem lijkt mij.

• World Citizen
  • Registratie: oktober 2002
  • Nu online
Flagg schreef op woensdag 8 september 2021 @ 17:05:
[...]

Maar op het moment dat je én je blik moet verleggen en dus ook je focus maakt het niet zoveel uit of je 10 cm verder naar beneden moet kijken hoor. Je hebt het over een microfractie van een tiende seconde en daar de helft van. :P dat klinkt vooral alsof je een gadget in je auto een hele nuttige functie wil toewijzen om de meerprijs te verantwoorden.

Die huid in de Kona is een gimmick, heeft geen meerwaarde behalve gadget gehalte.

Ding is grappig en zonder meerprijs mogen ze hem er best inlaten, maar ga er geen kwartje extra voor betalen. Ik vind een hud erg leuk en vooral heel ontspannen rijden gek genoeg, maar enkel wanneer ze goed geïmplementeerd zijn en niet een beetje voor de vorm erin gekwakt want staat zo'n leuk op de optie lijst zoals hier.

Zelfs zo'n aftermarket "hud" (lees: schermpje wat reflecteerd in je voorruit :+ ) met de juiste folie is een betere oplossing, werkt alleen nauwelijks overdag. Vriend van mij had een ding van Garmin meen ik, die had ook een hud functie wat werkte op die manier was niet eens zo heel slecht. Die van de Kona projecteerd half op het dashboard als je pech hebt (langer bent) das gewoon kansloos.
:D Ik vind het altijd mooi hoe je zo stellig kunt reageren. Een post van Flag herken je uit duizenden.

Maar serieus Flag, ik vind het echt fijn en gebruik het constant tijdens het rijden. Dat zal niet voor iedereen gelden, maar ik persoonlijk vind het tof. Zojuist nog eens extra op gelet met jouw post in het achterhoofd. Als ik recht vooruit op de weg kijk dan zit die HUD genoeg in mijn zichtveld om bv de snelheid prima te zien zonder mijn focus te hoeven verleggen. De snelheid is groot afgebeeld dus zonder op of neer te kijken zie ik hem. Dat in tegenstelling tot het dashboard. Het dashboard zie ik niet en als ik daarop moet kijken dan moet ik echt mijn hoofd bewegen.

Maar nogmaals... ieder zijn mening en ieder zijn ervaring.
:P dat klinkt vooral alsof je een gadget in je auto een hele nuttige functie wil toewijzen om de meerprijs te verantwoorden.
:+ Dat klinkt alsof je een HUD stom vind omdat je het niet kunt betalen :P (is een grapje he)

• pewill
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 19:41

Pluspunten:
Leuk om een vergelijking met de Model 3 te lezen, heb deze zelf ook overwogen. Zit in de M3 betere stoelen? Bij mijn Kona M2019 (met stoel koeling) zit ik idd wat 'op de bok'. Ik ben 1.89, en heb de stoel aan de achterzijde helemaal naar beneden, voorzijde helemaal omhoog. De stand van mijn rugleuning wordt door sommigen als liggen bestempeld. De HUD is net afleesbaar, voor mijn vrouw die 25cm kleiner is minder.
Ik lees dat je de CC van de Kona vloeiender vind rijden, ik ben zelf niet tevreden over de scc van de Kona : houdt op de snelweg veel te veel afstand, bij gas bijgeven begint ie te schokken of remt ie opeens flink. Heb daardoor al een paar keer bijna een achterligger op de bumper gehad.

• Tjenok
  • Nu online
pewill schreef op woensdag 8 september 2021 @ 17:58:
[...]

Leuk om een vergelijking met de Model 3 te lezen, heb deze zelf ook overwogen. Zit in de M3 betere stoelen? Bij mijn Kona M2019 (met stoel koeling) zit ik idd wat 'op de bok'. Ik ben 1.89, en heb de stoel aan de achterzijde helemaal naar beneden, voorzijde helemaal omhoog. De stand van mijn rugleuning wordt door sommigen als liggen bestempeld. De HUD is net afleesbaar, voor mijn vrouw die 25cm kleiner is minder.
Ik lees dat je de CC van de Kona vloeiender vind rijden, ik ben zelf niet tevreden over de scc van de Kona : houdt op de snelweg veel te veel afstand, bij gas bijgeven begint ie te schokken of remt ie opeens flink. Heb daardoor al een paar keer bijna een achterligger op de bumper gehad.
De stoelen van de Model 3 zaten wat mij betreft echt veel beter. Daar zat je echt in, bij de Kona zit je er meer op. Ook ontbreekt in de Kona een (verstelbare) lendensteun. Ik vind de afstand op de 'kortste' stand echt prima, de auto houdt natuurlijk gewoon de afstand die hij nodig heeft om tijdig te kunnen stoppen als de voorganger een noodrem moet maken. Nederlanders rijden over het algemeen gewoon veel te dicht op elkaar, vooral op de snelweg.

• Wouzziej
  • Registratie: november 2004
Tjenok schreef op woensdag 8 september 2021 @ 18:55:
[...]

De stoelen van de Model 3 zaten wat mij betreft echt veel beter. Daar zat je echt in, bij de Kona zit je er meer op. Ook ontbreekt in de Kona een (verstelbare) lendensteun. Ik vind de afstand op de 'kortste' stand echt prima, de auto houdt natuurlijk gewoon de afstand die hij nodig heeft om tijdig te kunnen stoppen als de voorganger een noodrem moet maken. Nederlanders rijden over het algemeen gewoon veel te dicht op elkaar, vooral op de snelweg.
Ik weet niet welke uitvoering jij hebt, maar mijn Comfort Smart heeft een elektrische lendensteun. Is een klein rond knopje op de zijkant van de bestuurdersstoel.

1620wp Z 10° - 1125wp ZZO 48° - 1860wp ZZO 21° | Thermor Aeromax V4 270L | Daikin 3MXM40N - 3MXM52N | Aqmos R2D2-32 | AGM Ecooter E2 42Ah | Hyundai Kona Electric Comfort Smart 64kWh

• Snacky817
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 19:42
De HUD is een leuke gimmick, maar nu kijk ik er nauwelijks nog op.

• Tjenok
  • Nu online
Wouzziej schreef op woensdag 8 september 2021 @ 19:06:
[...]

Ik weet niet welke uitvoering jij hebt, maar mijn Comfort Smart heeft een elektrische lendensteun. Is een klein rond knopje op de zijkant van de bestuurdersstoel.
Ah, die had ik nog niet gevonden. Op basis van de vorming van de stoelen was ik er vanuit gegaan dat die functie er niet op zat.

• vanaalten
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 15:09
World Citizen schreef op woensdag 8 september 2021 @ 17:49:
[...]

:D Ik vind het altijd mooi hoe je zo stellig kunt reageren. Een post van Flag herken je uit duizenden.

Maar serieus Flag, ik vind het echt fijn en gebruik het constant tijdens het rijden. Dat zal niet voor iedereen gelden, maar ik persoonlijk vind het tof. Zojuist nog eens extra op gelet met jouw post in het achterhoofd. Als ik recht vooruit op de weg kijk dan zit die HUD genoeg in mijn zichtveld om bv de snelheid prima te zien zonder mijn focus te hoeven verleggen. De snelheid is groot afgebeeld dus zonder op of neer te kijken zie ik hem. Dat in tegenstelling tot het dashboard. Het dashboard zie ik niet en als ik daarop moet kijken dan moet ik echt mijn hoofd bewegen.

Maar nogmaals... ieder zijn mening en ieder zijn ervaring.
...maar, @World Citizen, @Flagg kan zomaar gelijk hebben. Er zijn studies die bevestigen dat een HUD mogelijk juist MEER afleidt van de weg i.p.v. minder.
https://newatlas.com/hud-technology-driving-safety/38204/

Nou gok ik dat het niet zwart/wit is, dat het een beetje afhangt van de hoeveelheid informatie die gepresenteerd wordt door de HUD. En daarbij dat 1 studie wellicht niet voldoende is om conclusies aan te verbinden. Maar er is voldoende reden om gezonde twijfel bij het nut van een HUD te hebben.

• Jozuf16
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 19:20
JeroenE schreef op woensdag 8 september 2021 @ 17:07:
[...]
Waarom gaat dat niet lukken? Bij andere mensen lukt dat wel. Of begrijpt de dealer niet dat hij maandag de auto op zijn naam moet zetten en dinsdag op jou naam (of vul zelf de juiste dagen in)? Het kost dan alleen wel 2 keer registratiekosten, maar dat is gezien de hoogte van de subsidie niet echt een probleem lijkt mij.
Dat heb ik exact zo voorgesteld, volgens hem kon dat niet. Dan voldeed hij nog niet aan de criteria van een occasion. Maar ik probeer het gewoon nog een keer als ik bericht heb dat hij binnen is gekomen.

• JeroenE
  • Niet online
@Jozuf16 Voor de SEPP is het enige criteria dat je niet de eerste eigenaar bent. Kan je geen auto bij een andere dealer kopen?!? Zie bijvoorbeeld Benny in "Particuliere EV subsidie (SEPP)"

• Usta
De HUD vind ik fijn en nuttig. Vooral als ik met Maps aan het navigeren ben in onbekende wegen (zoals in Duitsland), de HUD houd netjes de max snelheid in mijn vizier. Zo kan ik snel reageren en mijn snelheid aanpassen!

• Jhb62
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 20-09 09:43

Jhb62

Kona 14/06/2019

Pluspunten:
Ik ben 1.91m maar kan de HUD goed instellen geen probleem. Misschien de stoel in de laagste stans zetten.
Ik zit verder prima in de Kona :)

• KingDurk
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 21-09 11:03
Jhb62 schreef op donderdag 9 september 2021 @ 09:56:
[...]

Ik ben 1.91m maar kan de HUD goed instellen geen probleem. Misschien de stoel in de laagste stans zetten.
Hier ook 1,95 en vind juist dat de Kona erg ruim zit en vooral veel beenruimte heeft. Ik heb de stoel helemaal naar achteren en naar beneden "gepompt". Ik gebruik de HUD ook en kan hem goed zien en volgens mij kan je die ook nog ergens bijstellen.

• gtabak
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 21-09 08:47
[...]

Je kunt het beeld van de HUD trouwens ook "verplaatsen" naar onder of boven voor een goed blikveld.

• Tjenok
  • Nu online
[...]

Daar had ik vast nog niet aan gedacht...

• Tjenok
  • Nu online
gtabak schreef op donderdag 9 september 2021 @ 14:28:
[...]

Je kunt het beeld van de HUD trouwens ook "verplaatsen" naar onder of boven voor een goed blikveld.
Kijk, hier heb ik wat aan! Ik dacht dat je alleen het schermpje zelf kon verplaatsen. Ga het straks even uitproberen.

• Cemmey
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 13:06
Kijk, hier heb ik wat aan! Ik dacht dat je alleen het schermpje zelf kon verplaatsen. Ga het straks even uitproberen.
Je moet even op het ‘boekje’ drukken rechts op het stuur, dan opent er wat instellingen op het Dashboard waarin je de hud kunt aanpassen. Helderheid, omhoog/omlaag en roteren geloof ik.

• daemonix
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online
Cemmey schreef op donderdag 9 september 2021 @ 23:26:
[...]

Je moet even op het ‘boekje’ drukken rechts op het stuur, dan opent er wat instellingen op het Dashboard waarin je de hud kunt aanpassen. Helderheid, omhoog/omlaag en roteren geloof ik.
Werkt voor de meeste instellingen alleen als je stilstaat overigens. ;) De HUD kun je wel instellen tijdens het rijden dacht ik.

Hyundai Kona, Hyundai Ioniq electric in bezit

• B00st3r
Ik mag woensdag mijn Kona Fashion Stellar Blue ophalen in Utrecht!

• sirM1ster
B00st3r schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 09:52:
Gefeliciteerd! Veel rijplezier alvast! Ik zit nog steeds op mijn belletje te wachten. Kona Limited Stellar Blue.

• viper28nl

viper28nl

Homey user

B00st3r schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 09:52:
Wanneer besteld?

• B00st3r
2 augustus getekend
18 augustus auto besteld
23 augustus afgeroepen in de haven
15 september ophalen bij de dealer

Betreft ANWB/LeasePlan, en de Fashion uitvoering in Stellar Blue

• j0rdy030
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 17:23
B00st3r schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 11:09:
[...]

2 augustus getekend
18 augustus auto besteld
23 augustus afgeroepen in de haven
15 september ophalen bij de dealer

Betreft ANWB/LeasePlan, en de Fashion uitvoering in Stellar Blue
Hyundai Wittenberg? Ik heb 23 juli getekend voor een Comfort Smart in Dark Knight maar tot op heden geen bericht over ophalen.. Ik hoop dat mijn auto op dezelfde trailer stond als die van jou! :P

• Rob76
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 21-09 19:15
Record gehaald gisteren van Den Haag naar Arnhem. Wel ideale temperatuur en wat file. Maar dan zou je 572 km op een volle accu halen 😝. Mijn Kona is bijna 3 jaar oud. Ik merk dus niets van degeneratie. En ik laad meestal tot 90 of 100 % op.

[Voor 61% gewijzigd door Rob76 op 11-09-2021 10:32]

• Pandarrama
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 21-09 20:27
Netjes hoor!
Welke snelheid heb je gereden? 100 km/u op de teller of GPS?

• Rob76
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 21-09 19:15
Pandarrama schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 11:42:
Netjes hoor!
Welke snelheid heb je gereden? 100 km/u op de teller of GPS?
105 op de teller, 100 GPS

• Buske
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 19:35
Ik heb intussen deze frunk en gasveren geplaatst, niet de goedkoopste, ik weet het.
Frunk voelt degelijk aan, de 2 spanbanden zijn een pluspunt om alles op zijn plaats te houden
Vooral de gasveren geven een degelijke indruk tegenover die ik tot dusver gezien heb.

Bestelt bij: https://hyundaizubehoer.de

[Voor 4% gewijzigd door Buske op 12-09-2021 16:54]

• maarten_NL
Buske schreef op zondag 12 september 2021 @ 12:05:
Ik heb intussen deze frunk en gasveren geplaatst, niet de goedkoopste, ik weet het.
Frunk voelt degelijk aan, de 2 spanbanden zijn een pluspunt om alles op zijn plaats te houden
Dat is de frunk van de Hyundai zubehoer boer? Is dat 169 euro incl steunen?

Welke andere opties vond jij minder?

• Pandarrama
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 21-09 20:27
Ik heb de AliExpress gasveren van 15 euro nu al geruime tijd in gebruik en tot nu toe voldoen ze nog steeds.
Deze zitten naar mijn idee goed vast maar de beugels die je op de foto laten zien hebben een dubbele bevestiging en zullen dus absoluut nog steviger zijn.

Wat hebben die gasveren gekost?

• Buske
maarten_NL schreef op zondag 12 september 2021 @ 17:42:
[...]

Dat is de frunk van de Hyundai zubehoer boer? Is dat 169 euro incl steunen?

Ja, komt van daar.
4 stevige voetjes uit rubber los erbij geleverd, met Inbusbouten om ze vast te zetten

Welke andere opties vond jij minder?
Heb er een paar gezien uit zachtere plastic (wel met deksel),
het deksel bevorderd ongetwijfeld de stevigheid denk ik.

Maar de sluitingen vond ik het zwakke punt, en als die het begeven moet je toch weer een nieuwe kopen.

• Buske
Pandarrama schreef op zondag 12 september 2021 @ 19:30:
Ik heb de AliExpress gasveren van 15 euro nu al geruime tijd in gebruik en tot nu toe voldoen ze nog steeds.
Deze zitten naar mijn idee goed vast maar de beugels die je op de foto laten zien hebben een dubbele bevestiging en zullen dus absoluut nog steviger zijn.

Wat hebben die gasveren gekost?
Een rib uit mijn lijf 8)7 , nl 89 neuros.
Gekocht van mijn Corona spaarpot ;)

• Usta
Introductie van de nieuwe Kona ietsje vertraagd (november?), en Hyundai verkoopt huidige modellen met 4000 EUR korting.
De Hyundai Best Buy Bonus
Als je de KONA Electric nu zakelijk of particulier koopt, profiteer je van € 4.000 Best Buy Bonus op de aanschafprijs. Je rijdt dus al weg vanaf € 32.795.
https://www.hyundai.com/nl/modellen/kona-electric.html

• B00st3r
Buske schreef op zondag 12 september 2021 @ 12:05:
Vooral de gasveren geven een degelijke indruk tegenover die ik tot dusver gezien heb.

Bestelt bij: https://hyundaizubehoer.de

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Wat vet! Ik wist niet dat dit bestond. Is zo'n frunk moeilijk te installeren? Kan ik ergens online een handleiding vinden?

[Voor 5% gewijzigd door B00st3r op 13-09-2021 11:50]

• Miekanos
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 21-09 15:38
maarten_NL schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 20:11:
[...]

Heb je daarna de auto bij de Hyundai nog wel uit laten lezen om te bekijken wat er nu aan de hand is geweest?
Ik heb het gevraagd maar ze zeggen dat ze dat niet meer kunnen omdat de foutmeldingen gewist worden als de accu losgekoppeld wordt 8)7 . Helaas.

• Buske
B00st3r schreef op maandag 13 september 2021 @ 11:33:
[...]

Die TRANSPORTKIST MOTORRUIMTE, kan ik die ook gewoon los bestellen en installeren zonder die gasveren? Of horen die er bij? De gegevens op de website zijn erg summier.
Jawel hoor, kan je apart bestellen, komen wel nog transportkosten bij (dacht zoiets van een 16euro)

• B00st3r
Buske schreef op maandag 13 september 2021 @ 11:50:
[...]

Jawel hoor, kan je apart bestellen, komen wel nog transportkosten bij (dacht zoiets van een 16euro)
Bedankt. Ik krijg woensdag m'n auto. Dan ga ik eens kijken of ik die onderste bak uit de kofferbak kan verplaatsen naar onder de motorkap, zoals ik heb gezien op meerdere YouTube filmpjes.

• Buske
Bedankt. Ik krijg woensdag m'n auto. Dan ga ik eens kijken of ik die onderste bak uit de kofferbak kan verplaatsen naar onder de motorkap, zoals ik heb gezien op meerdere YouTube filmpjes.
[/quote]

Ja dat kan natuurlijk ook, en is ook nog eens gratis.
Maar ik vond het maar niets, heb hem er dadelijk terug uitgehaald zonder een meter gereden te hebben.
Succes met je nieuw auto.

[Voor 35% gewijzigd door Buske op 13-09-2021 17:02]

• bjornricardo33
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 14-09 11:36
Krijg net te horen dat Kona electric volgende week bij de dealer staat en wellicht ook volgende week kan ophalen :) worden alles terugroepacties en updates vanaf het begin geïnstalleerd? Of moet ik daarvoor weer terugkomen.

• Ivo.
Welke informatie haalt de Bluelink app al op zonder dat je de pincode of fingerprint ingeeft?

Volgens mij sowieso de actuele locatie en ook het batterij percentage maar ook de informatie of de deuren dicht zijn?

• amarcellooo
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 13-09 17:06
Het is zover !
De Kona Fashion EV 64kWh Ceramic Blue wordt a.s. vrijdag 17 september geleverd.
Besteld op 2 augustus door leaseplan via de ANWB, geleverd door de Ursem Barten groep in Heemskerk.
We zijn heel erg benieuwd en ook bezig om een laadpaal aan de gevel te laten bevestigen.
:) :)

• Flagg
  • Niet online

Flagg

Net even gebeld (weer terug van verkansie) maar kreeg een licht gefrustreerde Nissan medewerker aan de lijn die volgens mij helemaal gek werd van de telefoontjes over Kona leveringen. :D

Dus maar weer opgehangen de Hyundai mensen waren allemaal in gesprek.

Maar ik zie dat de terugroepactie die 1,5 week geleden nog open stond nu opgelost is, dus lijkt me dat het gebakje nu al wel bij de dealert moet staan. :)

• jandho
  • Registratie: januari 2021
  • Laatst online: 16-09 15:09
[...]

Wat vet! Ik wist niet dat dit bestond. Is zo'n frunk moeilijk te installeren? Kan ik ergens online een handleiding vinden?
Hallo, ik heb een frunk gekocht bij frunk.at
de set met gasdempers en tassen is iets goedkoper dan bij Hyundai Duitsland;
https://www.frunk.at/produkt/set-2-kona/
reken nog 20 euro verzendkost
is gemakkelijk te installeren.

• Nostordici
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 16:21
Mijn auto staat inmiddels bij de dealer, maar ze hebben het nog ontzettend druk. 5 augustus besteld, 24 augustus afgeroepen van de haven en ik mag de auto op 27 september ophalen. Vanaf nu nog twee weken dus, helemaal zin in oOo oOo oOo

• jandho
  • Registratie: januari 2021
  • Laatst online: 16-09 15:09
[...]

zoek in Youtube op 'frunk.at' , staan verscheidene video's van het bedrijf en van gebruikers.

• B00st3r
In mijn Leaseplan app en op de website is de status nog niet veranderd sinds hij is besteld. Morgen mag ik hem al ophalen. Kan het kloppen dat deze status niet up to date is? Heeft iemand meegemaakt dat de auto al geleverd is, maar de status nog niet is aangepast?

• tomic
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 19:38

tomic

Smexylittlebabe!

Ivo. schreef op maandag 13 september 2021 @ 16:29:
Welke informatie haalt de Bluelink app al op zonder dat je de pincode of fingerprint ingeeft?

Volgens mij sowieso de actuele locatie en ook het batterij percentage maar ook de informatie of de deuren dicht zijn?
De pincode geef je in als je info wil verversen. Dus standaard staat de vorige info er nog in. Met refresh knopje rechtsboven moet ik Touch-ID gebruiken en dan staat de actuele info er. Dus standaard staat er alleen verouderde info.

Toch maar een weblog?

• spidertje
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 21-09 15:54
pewill schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 09:17:
[...]

Het draadloos laden in mijn Premium gebruik ik niet; ik merkte dat mijn iPhone 12 daar erg warm van wordt. De lader en het compartiment worden niet geventileerd. Naar mijn mening is dat niet goed voor de batterij van de telefoon. Ik gebruik nu een macsafe auto lader, is ook nog makkelijker dan steeds bakje te openen en je vergeet de mobiel minder snel bij het uitstappen. Op de plek van de draadloze lader ligt nu het kastje voor draadloze CarPlay.
Klopt, wordt echt heet..... in Kona 2022 is het geloof ik wel geventileerd inmiddels.

Ik gebruik het wel, maar laat altijd bakje openstaan indien de telefoon ah laden is. Zeker als ik TomTom gebruik ivm Apple Carplay gaat dat bij warm weer niet goed.....

• spidertje
Miekanos schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 20:03:
Ter info voor anderen die hier misschien een keer tegenaan lopen...

Tijdens onze terugreis uit Frankrijk (natuurlijk op een drukke zwarte zaterdag) de auto ingeplugd bij een Total EV paal. Daarna ging helaas gelijk het alarmlampje branden “check EV system”.

De auto stond aan maar wou niet meer voor- of achteruit. Zelfs uitzetten vd auto lukte niet meer, dan ging scherm vd HUD even op zwart maar na een paar seconden herstartte de auto steeds automatisch.

Via eigen garage in NL doorverbonden met Allianz Direct en enige tip die zij hadden was om de auto af te sluiten, paar honderd meter weg te lopen met de sleutel en dan zou de auto zichzelf resetten na een paar minuten.
Alleen... je kan een auto die niet “uit” kan natuurlijk niet afsluiten.
Enige optie was om 112 te bellen (wat in Frankrijk langs de autoroute moet) en af te laten slepen..

[Afbeelding]
Herkenbaar, pas geleden ook ervaren bij een fastned lader ad snelweg in NL. Zelfde truc uitgevoerd :-)

• spidertje
jandho schreef op maandag 13 september 2021 @ 17:46:
[...]

Hallo, ik heb een frunk gekocht bij frunk.at
de set met gasdempers en tassen is iets goedkoper dan bij Hyundai Duitsland;
https://www.frunk.at/produkt/set-2-kona/
reken nog 20 euro verzendkost
is gemakkelijk te installeren.
Gebruik ik ook, inmiddels bijna 2 jaar en bevalt prima :-)

• Flagg
  • Niet online

Flagg

En donderdag eind van de middag de auto ophalen. Schijnen ze een uur voor nodig te hebben. hoi hier tekenen en ajb hier zijn de sleutels lijkt me klusje van 10 minuten incl kopje koffie. :)

Nog nooit een nieuwe auto bij een dealer opgehaald maar vraag me af waar ze een uur voor nodig hebben, hoop toch niet dat ze er zo'n ****** ritueel van maken met een "onthulling" en een mooie strik erop. :P

Nou ja we gaan het meemaken.

• nessio
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 16:56
@Miekanos na loshalen + pool gaat dan de auto wel uit ? Zal in ieder geval en kleine passende sleutel in auto leggen.

Kona ceramic blue, 64 kwh, premium, michelin cross climate+ / sept 2019-heden

• sirM1ster
B00st3r schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 13:12:
In mijn Leaseplan app en op de website is de status nog niet veranderd sinds hij is besteld. Morgen mag ik hem al ophalen. Kan het kloppen dat deze status niet up to date is? Heeft iemand meegemaakt dat de auto al geleverd is, maar de status nog niet is aangepast?
Hoe ben je daarachter gekomen? Mijn LP app status staat ook nog altijd op "Auto besteld"

• Flagg
  • Niet online

Flagg

sirM1ster schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 16:01:
[...]

Hoe ben je daarachter gekomen? Mijn LP app status staat ook nog altijd op "Auto besteld"
Die app status is afhankelijk van de info die de dealer verschaft aan Leaseplan. En gezien de drukte met leaseplan klanten die om de dag bellen zal het niet snel bijgewerkt worden.

Niet echt heel slim want ze kunnen de notoire veelbellers doorverwijzen naar de app als ze tenminste zelf die status doorgeven aan Leaseplan, scheelt een hoop nutteloze telefoontjes.

En dan moet leaseplan natuurlijk nog wat met die info doen.

Status heeft bij ons ook continu op "car ordered" gestaan en dat staat ie nu nog. Ik had alleen gezien dat de terugroepactie bij het RDW niet meer open stond dus moest de auto inmiddels bij de dealer staan. En dat klopte dus.

• B00st3r
Flagg schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 16:39:
[...]

Status heeft bij ons ook continu op "car ordered" gestaan en dat staat ie nu nog.
Dit wilde ik weten. Dank.

• sirM1ster
Flagg schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 16:39:
[...]

... Ik had alleen gezien dat de terugroepactie bij het RDW niet meer open stond dus moest de auto inmiddels bij de dealer staan. En dat klopte dus.
Waar kan ik die status vinden?
Als het gaat om de status op de RDW website zelf, dan staat er bij onze auto het volgende:
Status terugroepactie(s): Geen terugroepactie(s) geregistreerd
Ik heb namelijk onze huidige auto vanmorgen juist verkocht aan iemand die hem dan 30 september op komt halen. Ik hoop vóór die tijd onze Kona dan toch al wel te hebben.

[Voor 15% gewijzigd door sirM1ster op 14-09-2021 16:44]

• TechLight
  • Registratie: mei 2019
  • Niet online
Flagg schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 14:26:
En donderdag eind van de middag de auto ophalen. Schijnen ze een uur voor nodig te hebben. hoi hier tekenen en ajb hier zijn de sleutels lijkt me klusje van 10 minuten incl kopje koffie. :)

Nog nooit een nieuwe auto bij een dealer opgehaald maar vraag me af waar ze een uur voor nodig hebben, hoop toch niet dat ze er zo'n ****** ritueel van maken met een "onthulling" en een mooie strik erop. :P

Nou ja we gaan het meemaken.
Zo'n ritueel kan ook best snel hoor :) Maar is toch gewoon leuk een keer? Zeker met je eerste echt nieuwe auto!

Waarschijnlijk hebben ze gewoon ruim de tijd gereserveerd om alles goed te kunnen uitleggen. Voor veel mensen is elektrisch rijden nieuw, een beetje spannend, en dan heb je ook nog alle instelmogelijkheden en toeters en bellen aan rij-hulpjes die men niet per se allemaal al kent.

Maar ook door die uitleg kan je snel heen als je alles al weet (je zit immers hier op het forum ;) )

• Flagg
  • Niet online

Flagg

sirM1ster schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 16:42:
[...]

Waar kan ik die status vinden?
Als het gaat om de status op de RDW website zelf, dan staat er bij onze auto het volgende:

[...]

Ik heb namelijk onze huidige auto vanmorgen juist verkocht aan iemand die hem dan 30 september op komt halen. Ik hoop vóór die tijd onze Kona dan toch al wel te hebben.
Die status heb je alleen wat aan als er voor die wel wél een terugroepactie open stond, als je het eerder niet gecheckt hebt weet je nu nog niks. :) Maar ik neem een beetje aan dat ze allemaal dezelfde terugroepactie hadden staan (iets met de handrem meen ik).

Kwestie van je dealer bellen dus, moeten ze maar proactieve communiceren.

• sirM1ster
Ik heb deze al eens eerder gechecked en, als ik het me goed herinner, stond hier inderdaad een hele waslijst met dingen in die er gedaan moesten worden. Nu is het enkel en alleen een regeltje dat er geen terugroepacties zijn.

Ik zal morgen eens met de dealer gaan bellen. Hopelijk krijgen we goed nieuws.

• Flagg
  • Niet online

Flagg

TechLight schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 16:52:
[...]

Zo'n ritueel kan ook best snel hoor :) Maar is toch gewoon leuk een keer? Zeker met je eerste echt nieuwe auto!

Waarschijnlijk hebben ze gewoon ruim de tijd gereserveerd om alles goed te kunnen uitleggen. Voor veel mensen is elektrisch rijden nieuw, een beetje spannend, en dan heb je ook nog alle instelmogelijkheden en toeters en bellen aan rij-hulpjes die men niet per se allemaal al kent.

Maar ook door die uitleg kan je snel heen als je alles al weet (je zit immers hier op het forum ;) )
Wil helemaal geen uitleg, veel leuker om maanden na aankoop nog ergens een obscuur menuutje met de remparachutes te vinden of iets dergelijks. :)

En zo'n uitpak ritueel met strik vind ik vooral cringeworthy, mag mijn vriendin bij gaan staan ik pak wel even een kopje koffie.

Wanneer ik mijn eerste Bentley in ontvangst mag nemen dan wil ik de hele ceremonie erbij, bij een kona not so much. :P

• Marc Groms
Ik heb zonet de eerste kilometers met onze nieuwe Kona Electric gereden.
Dat viel heel goed mee, de stilte én de acceleratie zijn subliem. Wat een fijne auto om mee te cruisen.
Als je een kickdown doet ondervind je wel dat de voorwielen het koppel moeilijk meester kunnen maar bon, dat soort Spielerei doe ik ook niet zo vaak (meer).

Ik vond de test-Kona nogal gehorig en las op het Tweakers-forum dat dat van de originele banden komt. Nu ben ik nogal gevoelig voor storende geluiden en dus heb ik de garagist duidelijk gemaakt dat ik de auto alleen zou kopen met Michelin Primacy banden erop. Die produceren nogal wat decibels minder.
Ik ben blij dat ik dat er door geduwd heb. De rust is zalig, zelfs aan 120km/u op de snelweg was het bijzonder aangenaam.
Het inspreken van navigatiebestemmingen lukt minder goed, dat heb ik enkele keren moeten herdoen. De stereo vind ik dik OK. Er is altijd goed beter en best maar hey, good enough for me.
Pagina: 1 ... 87 88 89 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee