Het grote Hyundai Kona Electric topic

Pagina: 1 ... 82 ... 147 Laatste
Acties:

• Michel B.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09-01 15:18
Gezien de aantallen die Hyundai NL bekend gemaakt heeft over beide terugroep acties, hoeft bij ca 30% de accu niet vervangen te worden. Zie eerdere post van mij met linkjes.

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:18
Bij mijn auto staan de volgende 2 terugroepacties open:

Status terugroepactie(s)Openstaande terugroepactie(s)(1)Referentiecode producent11D043, 11D044Omschrijving defectBij regelmatig laden tot 100% kan de isolatie van de hoogspanningsbatterij beschadigen wat na langere tijd tot kortsluiting en zelfs brand zou kunnen leiden.Materiële gevolgenBij een kortsluiting in de hoogspanningsbatterij is er kans op brand in de motorruimte.Mogelijk gevaarBrand met letselschadeBeschrijving van het herstelZodra beschikbaar wordt iedere eigenaar benaderd om de hoogspanningsaccu te vervangen voor een verbeterde exemplaar De laadcapaciteit die eerder naar 90% is gezet wordt teruggezet naar 100%. Voertuigen die tussen maart en augustus 2021 een nieuwe hoogspanningsaccu hebben gekregen worden nogmaals gecontoleerd.Contactinformatie consumentTelefoonnr  : 088- 366 39 11
Internetadres : www.hyundai.com/nl/Recall
E-mailadres : klantenservice@hyundai-motor.nlMeer informatie bij de RDWDetails terugroepactie(2)Referentiecode producentEV BSAOmschrijving defectBij regelmatig laden tot 100% kan de isolatie van de hoogspanningsbatterij beschadigen waardoor na langere tijd kortsluiting en zelfs brand zou kunnen ontstaan.Materiële gevolgenBij kortsluiting in de hoogspanningsbatterij is er kans op brand in de motorruimte.Mogelijk gevaarBrand met letselschadeBeschrijving van het herstelDe voertuigeigenaar wordt in 2 stappen geholpen. In de 1e brief moet iedere eigenaar naar de Hyundai dealer waar de laadcapaciteit softwarematig wordt beperkt tot 90%. Bij een DTC foutcode wordt de hoogspanningsbatterij preventief vervangen.Contactinformatie consumentTelefoonnr  : 088- 366 39 11
Internetadres : www.hyundai.com/nl/Recall
E-mailadres : klantenservice@hyundai-motor.nlMeer informatie bij de RDWDetails terugroepactie

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

• elmo1
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:50

elmo1

Kona Electric jan-2019

tomic schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 17:09:
[...]

Nee, niet standaard alle auto's uit Korea vallen in die recall. Jammer of niet; ze hebben wel goeie gemaakt. :)
Ik heb ip SpeakEV maar ook hier op tweakers al reacties gehad van mensen die wel in dat jaartal vielen maar niet onder de recall vielen.
Zover ik weet alles wat 64kW accu geproduceerd tot 3 maart 2020 in korea moet vervangen worden. Zou heel bijzonder zijn als deze er net buiten valt.
Of ik heb wat gemist kan ook hoor

• ikke5000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 13-06-2023
Onze Kona staat nog steeds bij de dealer voor accu pakket te vervangen. Al vanaf 24 april. Zou naar verwachting eind juni worden maar nog niets gehoord. Als ik het forum lees zijn wij wel 1 van de weinigen met een 39 uitvoering die dit probleem hebben. Rijden nu een 64 model van december 2020. Bevalt eigenlijk wel goed. Zelf hebben we een Dark Knight kleur. Toen kregen we een Phantom Black en nu rijden we een Stellar Blue. Tegen mensen die er naar vragen zeggen we dat we aan het kijken zijn welke kleur het best bij ons huis past.

• nessio
@buske : In welke plaats zit die dealer? Als het mijn dealer is dan ga ik naar een ander want daar is iets mis.

• Buske
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 09:01
nessio schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 21:07:
@buske : In welke plaats zit die dealer? Als het mijn dealer is dan ga ik naar een ander want daar is iets mis.
@Nessio, Hoi, die zit in Diest (België)

• elmo1

elmo1

Kona Electric jan-2019

ikke5000 schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 19:27:
Onze Kona staat nog steeds bij de dealer voor accu pakket te vervangen. Al vanaf 24 april. Zou naar verwachting eind juni worden maar nog niets gehoord. Als ik het forum lees zijn wij wel 1 van de weinigen met een 39 uitvoering die dit probleem hebben. Rijden nu een 64 model van december 2020. Bevalt eigenlijk wel goed. Zelf hebben we een Dark Knight kleur. Toen kregen we een Phantom Black en nu rijden we een Stellar Blue. Tegen mensen die er naar vragen zeggen we dat we aan het kijken zijn welke kleur het best bij ons huis past.
Reken op 3 maanden. Die van mij staat al 3 weken stil en men verwacht eind september pas...
Pas sinds 3 weken komen de accu packs met mondjes maat binnen.

• Rob45
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12-06-2025
onze auto is van jan 2019 en ook mijn accu zou vervangen moeten worden, echter zie ik alleen deze terugroep code 01D102 en voor deze melding staat geen verklaring of uitleg? dus welke code is dan voor de accu recall?

• s0larus
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-12-2025
Gisteravond kwam ik bij een Fastned paal aan en bij het uit zetten van de auto ging ie 112 bellen... Ik schrik me rot van het geluid en moest m'n excuses aanbieden en zeggen dat de auto het heeft gedaan. Sindsiend brand een rood lamp bij de SOS knop wat blijkbaar aangeeft dat de 12V accu naar de klote is

Wie dacht dat dit een nuttige functie zou zijn??

e: heb geleerd dat je dan de SOS knop indrukt om het te stoppen blijkbaar

[ Voor 9% gewijzigd door s0larus op 07-08-2021 12:23 ]

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

s0larus schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 12:10:
Gisteravond kwam ik bij een Fastned paal aan en bij het uit zetten van de auto ging ie 112 bellen... Ik schrik me rot van het geluid en moest m'n excuses aanbieden en zeggen dat de auto het heeft gedaan. Sindsiend brand een rood lamp bij de SOS knop wat blijkbaar aangeeft dat de 12V accu naar de klote is

Wie dacht dat dit een nuttige functie zou zijn??
Gaat ie dan 112 bellen?!?! Das ronduit belachelijk te noemen.

Laatst een dagje in een mini gereden en die dacht iedere keer dat ik een ongeluk had gekregen en ging steeds het mini service centre (oid) bellen, ook irritant, maar 112 is wel een stap of 10 te ver.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

• elmo1

elmo1

Kona Electric jan-2019

Rob45 schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 11:34:
onze auto is van jan 2019 en ook mijn accu zou vervangen moeten worden, echter zie ik alleen deze terugroep code 01D102 en voor deze melding staat geen verklaring of uitleg? dus welke code is dan voor de accu recall?
Bij mij staan er blijkbaar 3 open:

Status terugroepactie(s)
Openstaande terugroepactie(s)
(1)
Referentiecode producent
11D043, 11D044
Omschrijving defect
Bij regelmatig laden tot 100% kan de isolatie van de hoogspanningsbatterij beschadigen wat na langere tijd tot kortsluiting en zelfs brand zou kunnen leiden.
Materiële gevolgen
Bij een kortsluiting in de hoogspanningsbatterij is er kans op brand in de motorruimte.
Mogelijk gevaar
Brand met letselschade
Beschrijving van het herstel
Zodra beschikbaar wordt iedere eigenaar benaderd om de hoogspanningsaccu te vervangen voor een verbeterde exemplaar De laadcapaciteit die eerder naar 90% is gezet wordt teruggezet naar 100%. Voertuigen die tussen maart en augustus 2021 een nieuwe hoogspanningsaccu hebben gekregen worden nogmaals gecontoleerd.

Details terugroepactie
(2)
Referentiecode producent
EV BSA
Omschrijving defect
Bij regelmatig laden tot 100% kan de isolatie van de hoogspanningsbatterij beschadigen waardoor na langere tijd kortsluiting en zelfs brand zou kunnen ontstaan.
Materiële gevolgen
Bij kortsluiting in de hoogspanningsbatterij is er kans op brand in de motorruimte.
Mogelijk gevaar
Brand met letselschade
De voertuigeigenaar wordt in 2 stappen geholpen. In de 1e brief moet iedere eigenaar naar de Hyundai dealer waar de laadcapaciteit softwarematig wordt beperkt tot 90%. Bij een DTC foutcode wordt de hoogspanningsbatterij preventief vervangen.

Referentiecode producent
01D102
Omschrijving defect
In de software van het ESP-systeem kan een storing optreden. Als gevolg werkt de electrische rem (IEB) dan niet.
Materiële gevolgen
Voor het afremmen van het voertuig zal het rempedaal dan met meer kracht dan gewend moeten worden bediend. Dit wordt ook aangegeven met een controlelampje.
Mogelijk gevaar
Een (verkeers)ongeval met letselschade
De voertuigeigenaar wordt verzocht een afspraak te maken met een merkdealer. De merkdealer zal de software van het ESP-systeem overschrijven met een nieuwere versie

• s0larus
Flagg schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 12:16:
[...]

Gaat ie dan 112 bellen?!?! Das ronduit belachelijk te noemen.

Laatst een dagje in een mini gereden en die dacht iedere keer dat ik een ongeluk had gekregen en ging steeds het mini service centre (oid) bellen, ook irritant, maar 112 is wel een stap of 10 te ver.
Hier ook iemand die hetzelfde heeft ervaren. https://www.speakev.com/t...ead-mic-sos-calls.157844/ M'n mic doet het nog wel maar heb vandaag nog niet gecheckt. Maandag bel ik de dealer wel

• hansdg53
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 17-05-2025
Ik was vandaag bij de dealer voor de Kona EV. Ik vroeg wanneer de facelift die al in omringende landen een aantal maanden op de markt is naar NL zou komen. Eerdere berichten daarover gaven aan dat de facelift in de zomer zou komen. Ik kreeg als antwoord dat de facelift helemaal niet naar Nederland komt. Dat de Kona EV vervangen zou worden door de IONIQ 4. Nu heb ik nog helemaal niets gelezen over een IONIQ 4 model. Wat is nu eigenlijk de situatie?

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-01 16:58
Vandaag op vakantie met de Kona. Paar weken geleden een ‘frunk’ gekocht (via frunk.at) - en echt super-blij mee. Ding geeft echt idioot veel ruimte achterin!

Voor wie het ook overweegt: de optionele tassen zijn wat mij betreft een miskoop, kon er niet echt goed gebruik van maken. Het netje was wel weer nuttig.

• s0larus
Nou, rood lampje bij de SOS is weg dus het probleem heeft zichzelf verholpen, @Flagg.

Goeie @vanaalten. Heb 'm ook een paar keer voorbij zien komen in de loop van tijd hier en merendeel goeie ervaringen

• Perseus
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:48
Wij hebben onze Kona guster opgehaald bij de dealer na de eerste servicebeurt. Vandaag kwamen we er achter dat de Radio/Carplay geen geluid meer geeft. Het scherm laat zien dat de audio wel afspeelt maar je hoort niks... Morgen maar weer even de dealer bellen. We gaan woensdag op vakantie (roadtrip) dus zou wel fijn zijn muziek in de auto te hebben! Een snelle online zoektocht liet zien dat het misschien een zekering is die vervangen/omgedraaid moet worden, maar ik wacht maar even af wat de dealer zegt. Hebben jullie zoiets meegemaakt?

• Wackerstamfer
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-12-2025
Zijn er voor de kona nog slimme deals voor het Ionity netwerk?

Al bijna een jaar geleden dat hyundai heeft geinvesteerd en in Duitsland kan je met je chassisnr ook korting krijgen op dit netwerk met de hyundai pas (alleen in Duitsland...). Net als de volkswagens via WeCharge.

Ik wil binnenkort naar frankrijk maar daar is het standaard tarief bij een ionity lader 79ct/ min! Met onze kona is dat nou niet zo heel erg gunstig...

edit:
Met maingau app 79ct /kWh dat scheelt al. Iemand ervaring? Mijn Maingau pas heeft echt nog nooit gewerkt...

[ Voor 11% gewijzigd door Wackerstamfer op 08-08-2021 18:00 ]

Hyundai Kona Electric Premium 64kWh Ceramic Blue

• G-Mono
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 02-01 20:03
Perseus schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 15:44:
Wij hebben onze Kona guster opgehaald bij de dealer na de eerste servicebeurt. Vandaag kwamen we er achter dat de Radio/Carplay geen geluid meer geeft. Het scherm laat zien dat de audio wel afspeelt maar je hoort niks... Morgen maar weer even de dealer bellen. We gaan woensdag op vakantie (roadtrip) dus zou wel fijn zijn muziek in de auto te hebben! Een snelle online zoektocht liet zien dat het misschien een zekering is die vervangen/omgedraaid moet worden, maar ik wacht maar even af wat de dealer zegt. Hebben jullie zoiets meegemaakt?
Een maand geleden heb ik hetzelfde gehad. Ik mocht toen de Kona ook ophalen. Ze hadden de updates gedraaid. Omdat ik de auto net gekocht kreeg ik een uitleg van alles en bleek audio niet te doen.

Gelukkig was er nog een monteur aanwezig. De versterker moest opnieuw opgestart worden. Bleek dat door de update de versterker apart opgestart moest worden. Hoe ze het hebben gedaan geen idee.

Gok dat dit hetzelfde is bij jou. Kunnen ze in een paar minuten oplossen.

• s0larus
Wackerstamfer schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 17:01:
Zijn er voor de kona nog slimme deals voor het Ionity netwerk?

Al bijna een jaar geleden dat hyundai heeft geinvesteerd en in Duitsland kan je met je chassisnr ook korting krijgen op dit netwerk met de hyundai pas (alleen in Duitsland...). Net als de volkswagens via WeCharge.

Ik wil binnenkort naar frankrijk maar daar is het standaard tarief bij een ionity lader 79ct/ min! Met onze kona is dat nou niet zo heel erg gunstig...

edit:
Met maingau app 79ct /kWh dat scheelt al. Iemand ervaring? Mijn Maingau pas heeft echt nog nooit gewerkt...
https://laadpastop10.nl/ beste site voor alle pasjes die voor ons beschikbaar zijn.

• Wackerstamfer
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-12-2025
s0larus schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 21:01:
[...]

https://laadpastop10.nl/ beste site voor alle pasjes die voor ons beschikbaar zijn.
Klopt, ik ben bekend met die site en het laadpassen forum :).

Ik was ook meer op zoek naar de specifieke korting voor Ionity partners (dus ook Hyundai). Volvo heeft een kortingspas, Volkswagen heeft korting met WeCharge, Audi heeft een eigen pas, en Hyundai ...

Hyundai Kona Electric Premium 64kWh Ceramic Blue

• Snacky817
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-01 21:26
Heb je de radio al gereset, misschien help dat al?

Er zit een heel klein knopje aan de rechterkant van het scherm dat met iets kleins ingedrukt kan worden.

• MaxLaadvermogen
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:24
Ik heb een USB-stick met circa 380 nummers (in één folder) in de USB-aansluiting onder het klepje, naast de draadloze oplaadplek. Deze wordt keurig herkend door het mutimediasysteem en ik kan mijn nummers prima afspelen. Wat mij echter opvalt is dat wanneer ik voor afspelen in 'willekeurige volgorde' kies, ik slechts een beperkt deel van de nummers die op de USB-stick staan krijg te horen. Het lijkt wel of de 'willekeurige volgorde' wordt beperkt tot iets van 30-50 nummers (niet geteld). Als ik de optie 'willekeurige volgorde' uitschakel hoor ik wél alle nummers langkomen. Herkent iemand dit?

• Perseus
G-Mono schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 19:54:
[...]

Een maand geleden heb ik hetzelfde gehad. Ik mocht toen de Kona ook ophalen. Ze hadden de updates gedraaid. Omdat ik de auto net gekocht kreeg ik een uitleg van alles en bleek audio niet te doen.

Gelukkig was er nog een monteur aanwezig. De versterker moest opnieuw opgestart worden. Bleek dat door de update de versterker apart opgestart moest worden. Hoe ze het hebben gedaan geen idee.

Gok dat dit hetzelfde is bij jou. Kunnen ze in een paar minuten oplossen.
Snacky817 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 21:11:
[...]

Heb je de radio al gereset, misschien help dat al?

Er zit een heel klein knopje aan de rechterkant van het scherm dat met iets kleins ingedrukt kan worden.
Update.... Deze ochtend was de Kona 'dood'. Doet helemaal niks meer. Nada. Hyundai Service is onderweg, ben erg benieuwd naar de diagnose. Zou iets simpels als een kapotte 12v accu kunnen zijn. We wachten af...

• Marko72
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 07:16
Even de 12v accuklem er af en het is gefixt

• Cemmey
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 31-12-2025
Perseus schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 09:27:

Update.... Deze ochtend was de Kona 'dood'. Doet helemaal niks meer. Nada. Hyundai Service is onderweg, ben erg benieuwd naar de diagnose. Zou iets simpels als een kapotte 12v accu kunnen zijn. We wachten af...
Zul je net zien, voor dat je op vakantie gaat... Hopelijk kunnen ze het voor die tijd repareren.

• Perseus
Cemmey schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 09:31:
[...]

Zul je net zien, voor dat je op vakantie gaat... Hopelijk kunnen ze het voor die tijd repareren.
Yep, daar ben ik ook nogal bang voor. Tijdens de grote onderhoudsbeurt vorige week kregen we een i10 als leenauto. Een andere EV of grotere auto was niet bespreekbaar. Maar voor onze roadtrip ga ik niet in een i10 rijden :| . Dat wordt even wat meer stampij maken.

• G-Mono
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 02-01 20:03
Perseus schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 09:27:
[...]

[...]

Balen zeg! Hopelijk kunnen ze je snel op weg helpen! (en anders minimaal een Kona als leenauto aanbieden voor jouw vakantie). Succes!

• Perseus
Update: 12v accu leek 'overladen'. Nog nooit van gehoord, maar de garage vertelde ons dat de accu tot 105% was opgeladen en niet meer werkte. Deze is nu vervangen en alles werkt weer naar behoren. Voorlopig geen extra onderzoek naar een eventueel onderliggende oorzaak, het zou vaker gebeuren. Dat nummer voor de hulpdiensten houden we maar bij de hand tijdens de reis...

• nessio
@Perseus Dat was dan mazzel hebben. Overladen van accu's komt echt wel meer voor, uiteindelijk gaat ie koken en wordt loeiheet. Vaak kun je het ruiken : rotte eierenlucht. Pas dan maar op want dan kan ie ontploffen. De accu is bij overladen naar de knoppen en moet worden vervangen. Gewoon een slecht exemplaar.

[ Voor 4% gewijzigd door nessio op 09-08-2021 11:45 ]

• Michel B.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09-01 15:18
Michel B. schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 10:42:
7.819 - 5.436 = 2.383 oftewel bij 30% van de auto's die terug zijn geweest nav de oktober recall, hoeft de accu/bms niet vervangen te worden.

[...]

1) 15-10-2020 - 7.819
Hyundai roept KONA Electric terug voor een software-update
https://imotion.hyundai.n...oept-kona-electric-terug/

2) https://www.hyundai.com/nl/Recall
...Het betreft voor Nederland 5.436 exemplaren van de Hyundai KONA Electric ...

• Patrick HU
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 10-08-2021
Hallo,

Ik heb een vraag:

Ik wil achteraf een trekhaak tbv fietsendrager elektrische fiets laten monteren. Heeft iemand hier ervaring mee?

Gr,
Patrick

• The Adder
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-01 15:02

The Adder

Happy racing from Holland

Geen directe ervaring met het monteren, echter bij de zoektocht naar een mooie Kona stond ook een trekhaak op het wensenlijstje. Bij Kona's zonder trekhaak, de meeste dus, werd de montage apart vermeld. Nadat we bij verschillende Hyundai dealers verschillende prijzen kregen (€868->€1400, maar het is natuurlijk altijd een totaalplaatje van inruilauto, accessoires, korting e.d) heb ik maar bij Hyundai NL gevraagd wat er in de prijslijst staat voor het monteren van een afneembare trekhaak, blijkt dit dus rond de 900 euro te zijn.

Daarnaast zijn er ook trekhaak centra die dit voor alle typen auto's doen, deze zijn ongeveer 150 euro goedkoper. De montagepunten zijn al aanwezig dus het is een kwestie van een stuk ijzer onder de auto schroeven en een aansluitsetje monteren, dus kan volgens mij een niet-dealer evengoed. Ik heb het bij mijn vorige Saab gewoon zelf gedaan met een tweedehands trekhaak, weer een voordeel van een iets oudere auto ;-)

P.S. Uiteindelijk een Kona gekocht waarbij al een trekhaak gemonteerd was (één zonder extra stalen plaatje, zou dus zelfs een aanhanger kunnen trekken) zodat ik geen gedoe had met deze verschillende prijzen.

1e Kona: Premium Sky, Wit, 64kWh, schuifdak, Michelin, 76000km, [juni 2021->juni 2023->GESTOLEN] | 2e Kona: Limited Sky, Azur Blauw, 64kWh, Juni 2021, schuifdak, Michelin, 75000km, [juni 2023->]

• patrickt35
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:34
The Adder schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 16:49:
[...]

Geen directe ervaring met het monteren, echter bij de zoektocht naar een mooie Kona stond ook een trekhaak op het wensenlijstje. Bij Kona's zonder trekhaak, de meeste dus, werd de montage apart vermeld. Nadat we bij verschillende Hyundai dealers verschillende prijzen kregen (€868->€1400, maar het is natuurlijk altijd een totaalplaatje van inruilauto, accessoires, korting e.d) heb ik maar bij Hyundai NL gevraagd wat er in de prijslijst staat voor het monteren van een afneembare trekhaak, blijkt dit dus rond de 900 euro te zijn.

Daarnaast zijn er ook trekhaak centra die dit voor alle typen auto's doen, deze zijn ongeveer 150 euro goedkoper. De montagepunten zijn al aanwezig dus het is een kwestie van een stuk ijzer onder de auto schroeven en een aansluitsetje monteren, dus kan volgens mij een niet-dealer evengoed. Ik heb het bij mijn vorige Saab gewoon zelf gedaan met een tweedehands trekhaak, weer een voordeel van een iets oudere auto ;-)

P.S. Uiteindelijk een Kona gekocht waarbij al een trekhaak gemonteerd was (één zonder extra stalen plaatje, zou dus zelfs een aanhanger kunnen trekken) zodat ik geen gedoe had met deze verschillende prijzen.
Het monteren van een trekhaak zal inderdaad niet een groot probleem zijn, echter de auto programmeren zodat hij weet dat er een trekhaak onder zit zal een groter probleem zijn.

• The Adder

The Adder

patrickt35 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 20:50:
[...]
echter de auto programmeren zodat hij weet dat er een trekhaak onder zit zal een groter probleem zijn.
Zover ik weet zijn de aansluitingen voor de 7p/13p stekker al voorbereid en wat moet er dan geprogrammeerd worden?

Het zou mooi zijn als de auto herkent dat er iets aan de stekker is aansloten (b.v. een fietsendrager) en dat dan de achteruit parkeersensoren worden uitgeschakeld. Is namelijk bij mij niet het geval (wel geïnstalleerd door dealer, dus ga er vanuit dat het dan goed gedaan is), waardoor ik bij het achteruit rijden met fietsendrager even de parkeersensoren handmatig moet uitschakelen.

Bedoel je dat met programmeren?

1e Kona: Premium Sky, Wit, 64kWh, schuifdak, Michelin, 76000km, [juni 2021->juni 2023->GESTOLEN] | 2e Kona: Limited Sky, Azur Blauw, 64kWh, Juni 2021, schuifdak, Michelin, 75000km, [juni 2023->]

• patrickt35
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:34
The Adder schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 22:39:
[...]

Zover ik weet zijn de aansluitingen voor de 7p/13p stekker al voorbereid en wat moet er dan geprogrammeerd worden?

Het zou mooi zijn als de auto herkent dat er iets aan de stekker is aansloten (b.v. een fietsendrager) en dat dan de achteruit parkeersensoren worden uitgeschakeld. Is namelijk bij mij niet het geval (wel geïnstalleerd door dealer, dus ga er vanuit dat het dan goed gedaan is), waardoor ik bij het achteruit rijden met fietsendrager even de parkeersensoren handmatig moet uitschakelen.

Bedoel je dat met programmeren?
Diverse stuurapparaten zullen inderdaad moeten worden geprogrammeerd ivm verlichting en inderdaad je parkeersensoren.

• The Adder

The Adder

patrickt35 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 22:41:
[...]
Diverse stuurapparaten zullen inderdaad moeten worden geprogrammeerd ivm verlichting en inderdaad je parkeersensoren.
Wist ik niet, zouden de achteruit parkeersensoren dan niet moeten reageren op het moment dat er een fietsendrager is aangesloten? Als dat zo is, dan is er iets misgegaan bij de montage...

Even terugkomen om mijn vorige reactie, als dat klopt dat er het nodige geprogrammeerd moet worden dan is het de vraag of ze dit bij een trekhaken centrale kunnen doen...

P.S. valt trouwens goed mee te leven, zo vaak het ook niet voor dat je de achteruit gebruikt i.c.m. een fietsendrager ;)

• gtabak
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02-01 09:56
The Adder schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 22:58:
[...]

Wist ik niet, zouden de achteruit parkeersensoren dan niet moeten reageren op het moment dat er een fietsendrager is aangesloten? Als dat zo is, dan is er iets misgegaan bij de montage...

Even terugkomen om mijn vorige reactie, als dat klopt dat er het nodige geprogrammeerd moet worden dan is het de vraag of ze dit bij een trekhaken centrale kunnen doen...

P.S. valt trouwens goed mee te leven, zo vaak het ook niet voor dat je de achteruit gebruikt i.c.m. een fietsendrager ;)
Tegenwoordig wordt veel zo niet alles wat elektrisch is in de auto via OBD (on board diagnostics) en CAN-bus bestuurd en gecontroleerd. Dit betekent onder andere dat het systeem kan "zien" of een lamp brandt, stuk is e.d. Bij montage van een trekhaak moet er soms extra elektronica (kastje in/bij de 7/13 polige aansluiting) worden gemonteerd en in ieder geval moet de trekhaakaansluiting "herkent en ingeleerd" worden door het systeem. Dus simpel even zelf monteren is er niet meer bij. Sommige trekhaakboeren kunnen bepaalde merken doen, maar niet allen.

• The Adder

The Adder

gtabak schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 09:02:
[...]
Dus simpel even zelf monteren is er niet meer bij.
Al hoewel de Saab wel al een CAN bus had is er (gelukkig) toch het nodige veranderd, weer wat geleerd :o

• Wouzziej
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:30
gtabak schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 09:02:
[...]

Tegenwoordig wordt veel zo niet alles wat elektrisch is in de auto via OBD (on board diagnostics) en CAN-bus bestuurd en gecontroleerd. Dit betekent onder andere dat het systeem kan "zien" of een lamp brandt, stuk is e.d. Bij montage van een trekhaak moet er soms extra elektronica (kastje in/bij de 7/13 polige aansluiting) worden gemonteerd en in ieder geval moet de trekhaakaansluiting "herkent en ingeleerd" worden door het systeem. Dus simpel even zelf monteren is er niet meer bij. Sommige trekhaakboeren kunnen bepaalde merken doen, maar niet allen.
Dit is niet helemaal waar.
Er zijn zat wagens waarbij de trekhaak niet ingeleerd hoeft te worden.
De kona is er 1 van.
Ik heb zelf al een trekhaak en kabelset liggen voor wanneer mijn Kona geleverd word.
En ja, ik praat uit ervaring. Ik heb namelijk al 15 jaar een garagebedrijf.

2280wp WZW 5° - 4560wp NNO 10° - 1620wp ZZW 10° - 1125wp ZZW 48° - 1860wp ZZW 21° | Thermor Aeromax V4 270L | Daikin 3MXM40N - 3MXM52N | 2025 Ford Kuga ST-line X

• The Adder

The Adder

Patrick HU schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 14:48:
Ik wil achteraf een trekhaak tbv fietsendrager elektrische fiets laten monteren. Heeft iemand hier ervaring mee?
Gr,
Patrick
Wouzziej schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 10:11:
[...]
Ik heb zelf al een trekhaak en kabelset liggen voor wanneer mijn Kona geleverd word.
@Wouzziej Misschien kan je Patrick HU verder helpen?

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-01 22:36
Wouzziej schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 10:11:
[...]

Dit is niet helemaal waar.
Er zijn zat wagens waarbij de trekhaak niet ingeleerd hoeft te worden.
De kona is er 1 van.
En gaat dan de achteruit rij beeper ook uit als je iets aansluit?

• T-Dinx
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 08-07-2024
wortelsoft schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 10:25:
[...]

Heb één jaar geleden een KONA met trekhaak gekocht. Die parkeersensor moet je handmatig uitzetten; gewoon één knopje op de middenconsole.

• T-Dinx
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 08-07-2024
Overigens zit ik ook met een vraag over de trekhaak. Volgens RWD is deze auto goedgekeurd voor een aanhanger. Volgens de garage ben je dan nog niet verzekerd omdat de bijgeleverde trekhaak dat niet toestaat: Er zit zo'n pinnetje op de knop die koppeling met een aanhanger verhindert, en weer niet met een fietsendrager. Is dit zo, zijn er tegenwoordig ook goedgekeurde trekhaken zonder pinnetje? De garagehouder kende die niet.

• Nostordici
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03:58
Zo dat gaat snel, subsidie aangevraagd op 5 augustus en 6 dagen later krijg ik de volgende mededeling:
Ik heb besloten u subsidie te verlenen. De subsidie bedraagt € 2.000,-.

Ik kreeg ook vervelend nieuws van mijn leasemaatschappij. De Polar White Fashion is niet meer leverbaar :(

Ik heb wel keuze uit deze kleuren:
- Ceramic Blue
- Stellar Blue
- Platinum Silver
- Dark Knight (zeer beperkt)
- Engine Red (zeer beperkt)

Als wit echt niet mogelijk is dan neig ik nu naar Platinum Silver en twijfel ik over Ceramic Blue. Misschien dat iemand mij kan helpen. Klopt het dat Platinum Silver een lichte kleur zilver is? Ceramic Blue oogt sportiever, maar helaas had de dealer beide varianten niet op voorraad. Is het echt een baby lichtblauwe kleur? Want ik heb verschillende foto's en filmpjes gezien (soms oogt het mooi en soms ook niet), maar ik ben bang dat ik het toch in het echt moet zien.

• j0rdy030
  • Laatst online: 03-01 07:52
Nostordici schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 12:28:
Zo dat gaat snel, subsidie aangevraagd op 5 augustus en 6 dagen later krijg ik de volgende mededeling:
Ik heb besloten u subsidie te verlenen. De subsidie bedraagt € 2.000,-.
Hier ook 5 augustus aangevraagd en vanochtend bericht dat de subsidie wordt verleend. Vlot geregeld!
Ik kreeg ook vervelend nieuws van mijn leasemaatschappij. De Polar White Fashion is niet meer leverbaar :(

Ik heb wel keuze uit deze kleuren:
- Ceramic Blue
- Stellar Blue
- Platinum Silver
- Dark Knight (zeer beperkt)
Ook bij ANWB / LeasePlan besteld? Mijn bedenktijd is afgelopen vrijdag verlopen maar tot op heden nog geen bericht over de auto en levering ontvangen. Wij hebben een Comfort Smart Dark Knight besteld, hopelijk is die nog wel beschikbaar..

• Wouzziej
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:30
wortelsoft schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 10:25:
[...]

Nee, bij merendeel van de auto's welke een knop hiervoor hebben moet je ze handmatig uitzetten.

2280wp WZW 5° - 4560wp NNO 10° - 1620wp ZZW 10° - 1125wp ZZW 48° - 1860wp ZZW 21° | Thermor Aeromax V4 270L | Daikin 3MXM40N - 3MXM52N | 2025 Ford Kuga ST-line X

• TechLight
  • Registratie: Mei 2019
  • Niet online
Nostordici schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 12:28:Als wit echt niet mogelijk is dan neig ik nu naar Platinum Silver en twijfel ik over Ceramic Blue. Misschien dat iemand mij kan helpen. Klopt het dat Platinum Silver een lichte kleur zilver is? Ceramic Blue oogt sportiever, maar helaas had de dealer beide varianten niet op voorraad. Is het echt een baby lichtblauwe kleur? Want ik heb verschillende foto's en filmpjes gezien (soms oogt het mooi en soms ook niet), maar ik ben bang dat ik het toch in het echt moet zien.
Heeft de dealer (of een andere in de buurt) geen kleurstalen van wat beschikbaar is? Of zitten deze daar ook niet bij? Is natuurlijk niet helemaal hetzelfde als de hele auto, maar geeft toch een veel betere indruk dan foto's inderdaad.

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:41
Wij hebben via Hyundai nu de Kona Comfort smart besteld (in het rood :-) (private lease). Hoop dat deze geleverd kan worden. anders is een andere kleur ook goed.

Begreep van de dealer dat de auto al op kenteken staat kan ik dan met het getekende contract gewoon een subsidie aanvraag doen? Of moet ik nog wachten op een kenteken of iets? Heb nog geen bericht wanneer die geleverd gaat worden.

• Nostordici
j0rdy030 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 12:40:
[...]

Hier ook 5 augustus aangevraagd en vanochtend bericht dat de subsidie wordt verleend. Vlot geregeld!

[...]

Ook bij ANWB / LeasePlan besteld? Mijn bedenktijd is afgelopen vrijdag verlopen maar tot op heden nog geen bericht over de auto en levering ontvangen. Wij hebben een Comfort Smart Dark Knight besteld, hopelijk is die nog wel beschikbaar..
Ja, mijn bedenktijd loopt tot en met 19 augustus, maar ik krijg al de hele tijd updates, misschien je spam checken.

Verder had ik de Fashion besteld, maar niet meer leverbaar in Polar White. Net wat dealers afgebeld en nergens meer te krijgen :( Dus contact opgenomen met LeasePlan en de upgrade gedaan naar de Fashion Design (ook weer net wat luxer) Polor White. Ze hadden er nog één beschikbaar! _/-\o_

Ik bedenk me nu net, ga ik nu niet over de fiscale catalogusprijs heen met betrekking tot de subsidie? Kan ik dat ergens checken, niet zo'n zin om weer een dealer te bellen haha.

[ Voor 3% gewijzigd door Nostordici op 11-08-2021 14:10 ]

• basto11
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10:18
Ik rijd nu een paar maanden in mijn Kona en ben er dik tevreden mee. Binnenkort willen we op vakantie naar Noorwegen met de Kona. Een van de opties die we hebben is om een daktent op het dak te zetten. Zijn er mensen hier die dat al eens met hun Kona hebben gedaan en weten hoe groot het effect op je range/verbruik is?

Ik vermoed dat het een groot verschil maakt, maar heb geen idee of het een acceptabel verschil is.

Daarnaast zijn alle tips welkom voor elektrisch rijden in Noorwegen :)

• The Adder

The Adder

basto11 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 14:28:
Binnenkort willen we op vakantie naar Noorwegen met de Kona. Een van de opties die we hebben is om een daktent op het dak te zetten. Zijn er mensen hier die dat al eens met hun Kona hebben gedaan en weten hoe groot het effect op je range/verbruik is?

Ik vermoed dat het een groot verschil maakt, maar heb geen idee of het een acceptabel verschil is.
Is erg afhankelijk van de aerodynamische vorm van de daktent, en kan soms verrassende resultaten geven...

Ik gebruik de Kona voor zowel het vervoeren van een Canadese Kano op het dak als ook voor het transporteren van 2 fietsen met een fietsendrager.
Zonder kano of fiets verbruik ik ongeveer 15,5kw. Met de kano op het dak stijgt dit tot ruim 17kw, terwijl als ik met de fietsendrager onderweg ben dit verbruik oploopt tot wel 18kw.
Vergelijken is altijd lastig omdat ik waarschijnlijk iets minder hard rij met een kano dan met de fietsen maar ik had gedacht dat een kano op het dak veel meer zou verbruiken. Nu is een kano wel erg aerodynamisch, dus bij een daktent zou dit wat kunnen tegenvallen.

• Cemmey
Nostordici schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 14:10:
[...]

Ik bedenk me nu net, ga ik nu niet over de fiscale catalogusprijs heen met betrekking tot de subsidie? Kan ik dat ergens checken, niet zo'n zin om weer een dealer te bellen haha.
Mijn fashion design (2021) (polar white) staat in het contract op €44.200,01.

• Nostordici
@Cemmey Top, dankjewel! Ik heb eerder de dealer ook maar gebeld en zij vertelde me 44200, dus dat komt wel overeen.

Mijn maandprijs is nu wel 15 euro duurder, maar ik krijg dan wel de kleur die ik wil en een stukje luxe (stoelverwarming) wat zelfs een Tesla niet heeft :+

Ik twijfel wel nog over Sunset Red, deze kleur heb ik bij de dealer gezien, ook wel mooi en dat is wel metallic. Dat is niet dat knalrode, wel een luxe probleem haha :*) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WNNTTwr9S6fSCg41DS1B5cBZPRw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lps9npeDb6PGuqAmPRumzmcn.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/01vBVCLHiQsYqEotH4Vv5qUu8Pk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZAOQCuBiTyffUeA6e2Di41JG.jpg?f=fotoalbum_large

• SeeSharpDev
  • Registratie: Januari 2019
perspectivebass schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 13:06:
Wij hebben via Hyundai nu de Kona Comfort smart besteld (in het rood :-) (private lease). Hoop dat deze geleverd kan worden. anders is een andere kleur ook goed.

Begreep van de dealer dat de auto al op kenteken staat kan ik dan met het getekende contract gewoon een subsidie aanvraag doen? Of moet ik nog wachten op een kenteken of iets? Heb nog geen bericht wanneer die geleverd gaat worden.
Dat hoeft nog niet.
Bij het aanvragen van de subsidie kan je opgeven dat er nog geen kenteken bekend is.
Je zal nog niet worden uitbetaald maar de subsidie wordt na goedkeuring (dmv contract) wel voor jou gereserveerd en kan worden gestart zodra kenteken op je naam staat (als ik alles goed begrijp).

• pruttelathome
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-01 16:24
Ik heb na 3 maanden vervangend vervoer een nieuw accupakket ontvangen. ( beide Kona 2019 enkelfasig )
Nu had ik er nooit op gelet, maar een aantal zaken vallen me nu op.
Op mijn thuislader laadde de vervangende auto ,met bijna 4KW/h op. ( spiraal laadkabel )
Mijn nieuwe accu wordt met 7KW/h opgeladen ( wel een andere kabel )

Vandaag was de accu op 15% en heb ik deze geladen tot 100%. ( zou 54,4 KW erbij moeten zijn. )
Totaal ging daar 67KW in. M.a.w. de totale accucapaciteit zou dan 78,8 KW/h zijn?
Danwel 12,6 KW verlies.... ( rendement 80%? )
De GOM geeft nu 498 km aan bij 13,0 KW/100 km verbruik ofwel ong 64 KW.
Weet iemand hoe het zit?

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-01 20:59
pruttelathome schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 16:56:
Ik heb na 3 maanden vervangend vervoer een nieuw accupakket ontvangen. ( beide Kona 2019 enkelfasig )
Nu had ik er nooit op gelet, maar een aantal zaken vallen me nu op.
Op mijn thuislader laadde de vervangende auto ,met bijna 4KW/h op. ( spiraal laadkabel )
Mijn nieuwe accu wordt met 7KW/h opgeladen ( wel een andere kabel )

Vandaag was de accu op 15% en heb ik deze geladen tot 100%. ( zou 54,4 KW erbij moeten zijn. )
Totaal ging daar 67KW in. M.a.w. de totale accucapaciteit zou dan 78,8 KW/h zijn?
Danwel 12,6 KW verlies.... ( rendement 80%? )
De GOM geeft nu 498 km aan bij 13,0 KW/100 km verbruik ofwel ong 64 KW.
Weet iemand hoe het zit?
Het laadverlies bij ac laden bedraagt bij mij 10-11% Ik laad uitsluitend thuis, maximaal 11kW (in het zomerhalfjaar uitsluitend uit de zonnepanelen) De accu van de 64kWh Kona heeft een bruikbare capaciteit van 64kWh en een totale capaciteit van ca. 67kWh. Ik weet niet of je hier wat aan hebt?

PV 11.87kWp, EV 64kWh.

• s0larus
Nostordici schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 15:22:
Ik twijfel wel nog over Sunset Red, deze kleur heb ik bij de dealer gezien, ook wel mooi en dat is wel metallic. Dat is niet dat knalrode, wel een luxe probleem haha :*)
Neem de witte ;) niet omdat ik zelf ook wit heb haha

• basto11
The Adder schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 14:46:
[...]

Is erg afhankelijk van de aerodynamische vorm van de daktent, en kan soms verrassende resultaten geven...

Ik gebruik de Kona voor zowel het vervoeren van een Canadese Kano op het dak als ook voor het transporteren van 2 fietsen met een fietsendrager.
Zonder kano of fiets verbruik ik ongeveer 15,5kw. Met de kano op het dak stijgt dit tot ruim 17kw, terwijl als ik met de fietsendrager onderweg ben dit verbruik oploopt tot wel 18kw.
Vergelijken is altijd lastig omdat ik waarschijnlijk iets minder hard rij met een kano dan met de fietsen maar ik had gedacht dat een kano op het dak veel meer zou verbruiken. Nu is een kano wel erg aerodynamisch, dus bij een daktent zou dit wat kunnen tegenvallen.
Hmm stel ik zou het verschil van beiden optellen om op een daktent te komen zou het een verlies zijn van 20% op een volle accu. Dat is nog wel te behappen, we waren toch niet van plan om hele dagen in de auto te zitten. Alleen de heenweg zou misschien wat langer duren.

Zijn er nog andere mensen die ervaring hebben met daktenten of niet-aerodynamische dingen op het dak?

• The Adder

The Adder

basto11 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 22:08:
[...]
Zijn er nog andere mensen die ervaring hebben met daktenten of niet-aerodynamische dingen op het dak?
Hier nog een leuke link naar een thread op dit forum waar iemand met een dakkoffer uitgebreide metingen heeft gedaan:

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/59088574

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Ik rij op dit moment een Tesla Model 3. Mijn vrouw een Citroen C1. Met een gezin wordt die C1 sowieso te klein en de Tesla raakt ook al aardig vol. We zitten er aan te denken om de C1 weg te doen en daarvoor een Kona electric aan te schaffen. Is dit een verstandige keus? Waar moet ik bij de aanschaf hiervan op letten? Het liefst zou ik er een kopen waar de "kop" als vanaf is.

[ Voor 8% gewijzigd door Sunri5e op 12-08-2021 09:53 ]

• Jan Workum
Sunri5e schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 09:52:
Ik rij op dit moment een Tesla Model 3. Mijn vrouw een Citroen C1. Met een gezin wordt die C1 sowieso te klein en de Tesla raakt ook al aardig vol. We zitten er aan te denken om de C1 weg te doen en daarvoor een Kona electric aan te schaffen. Is dit een verstandige keus? Waar moet ik bij de aanschaf hiervan op letten? Het liefst zou ik er een kopen waar de "kop" als vanaf is.
De Kona blinkt niet uit in ruimte. Voor mijn gezien (met 2 tieners) is het wel te doen, maar de kofferruimte houdt niet over. Als de Tesla al aardig vol raakt dan weet ik niet of je er verstandig aan doet. Wellicht eens gaan "passen" in een Kona. De Kia e-niro is wat ruimer, wellicht is dat dan een alternatief en ook beschikbaar op de tweedehandsmarkt.

PV 11.87kWp, EV 64kWh.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Je zou dan ook eens bij de Ioniq kunnen kijken. Meer ruimte.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• The Adder

The Adder

daemonix schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 10:29:
Je zou dan ook eens bij de Ioniq kunnen kijken. Meer ruimte.
Deze zijn helaas nog niet zoveel twee-hands verkrijgbaar, waardoor je nu eerst de "hoofdprijs" betaal (al hoewel deze t.o.v. Tesla 3 natuurlijk wel weer 'goedkoop' zijn ;) )

• Jan Workum
The Adder schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 11:19:
[...]

Deze zijn helaas nog niet zoveel twee-hands verkrijgbaar, waardoor je nu eerst de "hoofdprijs" betaal (al hoewel deze t.o.v. Tesla 3 natuurlijk wel weer 'goedkoop' zijn ;) )
Er zal bedoeld zijn de Hyundai Ioniq en niet de Ioniq 5 :)

PV 11.87kWp, EV 64kWh.

• daemonix
  • Niet online
28 kWh versie is ruim beschikbaar 2e hands, 4 jaar sinds introductie (of zo) dus komt uit de lease.

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Jan Workum schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 10:28:
[...]

De Kona blinkt niet uit in ruimte. Voor mijn gezien (met 2 tieners) is het wel te doen, maar de kofferruimte houdt niet over. Als de Tesla al aardig vol raakt dan weet ik niet of je er verstandig aan doet. Wellicht eens gaan "passen" in een Kona. De Kia e-niro is wat ruimer, wellicht is dat dan een alternatief en ook beschikbaar op de tweedehandsmarkt.
Zit er veel meer ruimte in zo'n e-niro?

• daemonix
  • Niet online
Sunri5e schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 15:05:
[...]

Zit er veel meer ruimte in zo'n e-niro?
Die is zo ongeveer 20 cm langer dan een Kona als het goed heb.

• s0larus
daemonix schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 15:16:
[...]

Die is zo ongeveer 20 cm langer dan een Kona als het goed heb.
10 cm langer @Sunri5e. Maar ook iets anders ingedeeld volgens mij waardoor die ruimer is 1.3 vs 1.5 m3 achterin als ik een vergelijking website gebruik. Maar op auto123.com geven ze 554L ruimte voor de Kona vs 629L voor de Niro. Als je de achterbank inklapt is het verschil 1269L vs 1804L. Groot verschil dus!

e: https://www.auto123.com/e...tric-vs-kia-niro-ev/66315

[ Voor 9% gewijzigd door s0larus op 12-08-2021 15:58 ]

• KingDurk
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-01 22:14
The Adder schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 14:46:
[...]

Welke dakdragers heb je? Heb je nog tips? Ben aan het kijken om mijn fiets mee te nemen op het dak :)

• basto11
The Adder schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 23:42:
[...]

Hier nog een leuke link naar een thread op dit forum waar iemand met een dakkoffer uitgebreide metingen heeft gedaan:

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/59088574
Ik heb de knoop doorgehakt, ga het gewoon proberen. Misschien ook maar eens een experimentje opzetten dan.

• The Adder

The Adder

KingDurk schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 18:19:
[...]
Welke dakdragers heb je? Heb je nog tips? Ben aan het kijken om mijn fiets mee te nemen op het dak :)
Hapro Aero 3 Alu.

Kon ik tweedehands met nieuwe klemrubbers via MP overnemen. Dit is een universele dakdrager met daarbij 3 klemmen voor de verschillende type dakrails. Passen echt goed en heb ik ook vertrouwen in (beetje slordig als je kano van je Kona afwaaid).

Wil je een perfecte klem hebben die om je dakdrager klemt, dan adviseer ik een Thule, hier zit echter wel een ander prijskaartje aan, en via MP nog weinig te vinden (weer een nadeel van z'n nieuwe auto)

P.S. er bestaan ook fietsendragers die op de achterklep gemonteerd kunnen worden, weet alleen niet of deze ook voor een Kona bestaan.

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-01 19:43

Arfman

Drome!

Vandaag weer proefgereden in een Kona Electric. Nu scherp bij ANWB in de private lease, maar het gaat hem niet worden denk ik. Vrouwlief zit niet lekker door de hoge en absurd brede middenconsole (why?!) en ook achterin houdt de ruimte niet over. Erg jammer, had graag EV gereden. Auto rijdt ook erg fijn en is lekker vlot, ook lekker in de opties, maar ja ...

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• Flagg
  • Niet online

Flagg

Hier is de subsidie ook goedgekeurd, en heb een offerte voor 5200wp zonnepanelen geaccepteerd (wat in totaal dan 8200wp maakt :9) dus zoveel mogelijk zien thuis te laden straks. :)

We krijgen op het werk bij een nieuwbouwpand ws ook ev laadplaatsen met zonnepanelen dak tegen kostprijs laden voor personeel wat neerkomt op ongeveer 4 cent de kWh begreep ik.

Heel veel goedkoper rijden lukt niet volgens mij. :P

Als ik de auto dus niet bij huis kan opladen en heb een volle accu nodig dan moet ik hem een keertje meenemen naar het werk. Gaat best goedkomen met dat elektrisch rijden. :+

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

• pruttelathome
Flagg schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 22:05:
Hier is de subsidie ook goedgekeurd, en heb een offerte voor 5200wp zonnepanelen geaccepteerd (wat in totaal dan 8200wp maakt :9) dus zoveel mogelijk zien thuis te laden straks. :)

We krijgen op het werk bij een nieuwbouwpand ws ook ev laadplaatsen met zonnepanelen dak tegen kostprijs laden voor personeel wat neerkomt op ongeveer 4 cent de kWh begreep ik.

Heel veel goedkoper rijden lukt niet volgens mij. :P

Als ik de auto dus niet bij huis kan opladen en heb een volle accu nodig dan moet ik hem een keertje meenemen naar het werk. Gaat best goedkomen met dat elektrisch rijden. :+
Gratis privé laden op het werk is verkapt loon. Ik had begrepen dat de werkgever daar niet aan mee mag werken. Het levert fiscaal issues op. Gewoon betalen zou natuurlijk prima moeten zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door pruttelathome op 13-08-2021 08:02 ]

• Flagg
  • Niet online

Flagg

pruttelathome schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 08:00:
[...]

Gratis privé laden op het werk is verkapt loon. Ik had begrepen dat de werkgever daar niet aan mee mag werken. Het levert fiscaal issues op. Gewoon betalen zou natuurlijk prima moeten zijn.
Je betaald de kostprijs, werkgever (overheid) mag van de belastingdienst geen winst maken op de kWh prijs. Dus ik weet niet waar jij je info vandaan hebt gehaald maar die van mij komt van de projectleider ervan die het met de belasting moet regelen. :)

• j0rdy030
Nostordici schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 14:10:
[...]

Ja, mijn bedenktijd loopt tot en met 19 augustus, maar ik krijg al de hele tijd updates, misschien je spam checken.

Verder had ik de Fashion besteld, maar niet meer leverbaar in Polar White. Net wat dealers afgebeld en nergens meer te krijgen :( Dus contact opgenomen met LeasePlan en de upgrade gedaan naar de Fashion Design (ook weer net wat luxer) Polor White. Ze hadden er nog één beschikbaar! _/-\o_
Spam gecheckt maar echt geen enkel bericht gehad.. Net gebeld met Leaseplan en onze voorkeursauto (Dark Knight Comfort Smart) is 3 weken geleden bij het afsluiten van het contract voor ons gereserveerd, hij gaf direct ook even het kenteken door. Geen bericht goed bericht zullen we maar zeggen!

Hij gaf verder aan dat de afhandeling verder verloopt via Hyundai Nederland die de auto voor aflevering weer overdragen naar een lokale dealer. Als het goed is neemt de lokale dealer dan contact met ons op voor de aflevering van de auto, nog even rustig afwachten dus!

• TinusNectar
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23-12-2025
P.S. er bestaan ook fietsendragers die op de achterklep gemonteerd kunnen worden, weet alleen niet of deze ook voor een Kona bestaan.
[/quote]

Ik ben op zoek naar dat type fietsendrager. Voor zowel de elektrische fiets als voor twee racefietsen. Het liefst een universele die eventueel ook op een andere auto past.

Heeft iemand een tip wel fietsendrager goed is? Of moet ik toch een trekhaak aanschaffen?

• Cemmey
j0rdy030 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 12:50:
[...]

Hij gaf verder aan de afhandeling verder verloopt via Hyundai Nederland die de auto voor aflevering weer overdragen naar een lokale dealer. Als het goed is neemt de lokale dealer dan contact met ons op voor de aflevering van de auto, nog even rustig afwachten dus!
Hier hetzelfde, de dealer zei binnen 2 weken, maar ik ben inmiddels al 6 weken aan het wachten. Schiet niet echt op met het vervoeren van mijn Kona. Ik werd 2 weken terug eindelijk gebeld met de melding dat ze hem die week erop verwachtte binnen te krijgen.. Helaas zat hij er niet bij. Vanmiddag maar weer even bellen.

• j0rdy030
Cemmey schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 13:14:
[...]

Hier hetzelfde, de dealer zei binnen 2 weken, maar ik ben inmiddels al 6 weken aan het wachten. Schiet niet echt op met het vervoeren van mijn Kona. Ik werd 2 weken terug eindelijk gebeld met de melding dat ze hem die week erop verwachtte binnen te krijgen.. Helaas zat hij er niet bij. Vanmiddag maar weer even bellen.
Heb jij zelf contact gezocht met de dealer in de buurt of had je al bericht gehad van Hyundai Nederland?

Leaseplan gaf aan dat het storm loopt bij Hyundai en dat ze het daardoor erg druk hebben. Als voorbeeld gaf hij aan dat ze van de 40 beschikbare Comfort Smart modellen er binnen een dag 24 gereserveerd waren. Maar goed, dat hadden ze wel kunnen verwachten met z'n scherpe actie.. 8)7

• Cemmey
j0rdy030 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 13:19:
[...]

Heb jij gewoon contact gezocht met de dealer in de buurt of had je al bericht gehad van Hyundai Nederland?

Leaseplan gaf aan dat het storm loopt bij Hyundai en dat ze het daardoor erg druk hebben. Als voorbeeld gaf hij aan dat ze van de 40 beschikbare Comfort Smart modellen er binnen een dag 24 gereserveerd waren. Maar goed, dat hadden ze wel kunnen verwachten met z'n scherpe actie.. 8)7
Ik heb inderdaad gewoon contact met de plaatselijke Hyundai dealer, omdat mijn lease via hun loopt. Vóór de ANWB deal had Hyundai zelf ook een leuke deal op hun website staan. Alles is bij mij geregeld, het kenteken en chassis nummer hebben ze, hij hoeft alleen nog maar geleverd te worden en daar hebben ze geen invloed op zeggen ze.

• bjornricardo33
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 09-01 16:05
Hallo Forum leden,

Wij hebben vorige week deze Kona electric besteld via leaseplan als 2e auto voor vooral woon-werk verkeer en boodschappen doen. Met twee kleine kids past het net allemaal maar gezien de Niro een stuk duurder is was dit een goede deal.

Enige nadeel was dat we Ceramic blue hadden besteld en wij krijgen na 2 dagen te horen dat die er niet meer was. Daarna wilden we de witte versie maar na 2 dagen kregen we een mail + telefoontje dat die ook niet leverbaar was. Dus alleen blue of red :(
nu hebben we voor de blauwe gekozen (kenteken ook al ontvangen), hierna hoort het voor me op. Ze proberen een duurdere versie aan te praten die je dan wel in je kleur krijgt maar helaas niet met mij.

Hopelijk heb ik geen Nexen banden eronder maar Michelin. Ben benieuwd wanneer ik deze auto ga krijgen ,volgens Leaseplan over 3 a 4 weken al. blijkbaar 10 dagen heeft hyundia nodig en 5 werkdagen nog je eigen dealer.

• SeeSharpDev
bjornricardo33 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 14:52:
Enige nadeel was dat we Ceramic blue hadden besteld en wij krijgen na 2 dagen te horen dat die er niet meer was. Daarna wilden we de witte versie maar na 2 dagen kregen we een mail + telefoontje dat die ook niet leverbaar was. Dus alleen blue of red :(
nu hebben we voor de blauwe gekozen (kenteken ook al ontvangen), hierna hoort het voor me op. Ze proberen een duurdere versie aan te praten die je dan wel in je kleur krijgt maar helaas niet met mij.
Uit nieuwsgierigheid, welke versie heb je gekozen?

• Nostordici
@bjornricardo33 Ben je gegaan voor Comfort of Fashion? Bij Fashion waren er nog best veel kleuren beschikbaar. Met de Fashion ook een proefrit gemaakt en qua extra’s toch wel leuk, sowieso zaten er daar Michelin banden onder. Ik ga er overigens van uit dat dit voor alle uitvoeringen geldt.

Mocht je toch niet tevreden zijn over de kleur, dan kun je ook de Hyundai-dealer bellen, als zij de auto hebben staan in de gewenste kleur dan kunnen zij er wel voor zorgen dat jij die krijgt.

• perspectivebass
Vandaag eindelijk contract getekend. Voor de Kona. We hebben zitten twijfelen tussen de e-Niro (kia had goede actie) en de Kona. Uiteindelijk voor de Kona gekozen in Comfort Smart Engine Red :-).

Vond het verschil in ruimte tussen de Niro en Kona niet schrikbarend en scheelde uiteindelijk toch wel 50 euro per maand. Dit was nadat ik bij de Kia dealer eerst een betere prijs had gekregen met een offerte geldigheid van één dag welke verliep op een Zondag... Toen ik daar naar vroeg kreeg ik alleen de opmerking. Had je maar direct moeten beslissen. Toen was ik wel klaar met de Kia verkoper :+ . Weet niet wie er direct beslist over een maandbedrag van 450 euro, maar ik in iedergeval niet.

ook subsidie voor de kona aangevraagd hoop dat daar nog wat in het potje zit, want is toch mooi mee genomen.

• bjornricardo33
Comfort smart hebben we gekozen. Vooral Navigatie en goede speakers vond ik belangrijk plus 64kw accu. Stoelverwarming vond ik nog interessant maar dan moet je weer 2 versies omhoog. Nu hebben we de prijs nog redelijk laag gehouden + we hebben flink wat zonnepanelen waar we toch we vrije kilometers mee kunnen maken.

Fashion kreeg je nog in ceramic blue maar dan gaan we over ons budget heen wat we hadden afgesproken. Naast winterbanden + 20000km loopt dit bedrag snel op. Waardoor andere autos weer interessant worden.

• bjornricardo33
[quote]perspectivebass schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 15:10:
Vandaag eindelijk contract getekend. Voor de Kona. We hebben zitten twijfelen tussen de e-Niro (kia had goede actie) en de Kona. Uiteindelijk voor de Kona gekozen in Comfort Smart Engine Red :-).

Kia dealer vond ik een ramp. Auto die bij de ANWB 7500 en bij Hyundia 6500 waard is ( goed onderhouden geen krasje.... ) word gewoon op 5500 getaxeerd bij kia bij 2 vershillende dealers.

verder is het verschil van 50 euro te groot. In frankrijk, duitsland of belgie kosten deze auto bijna hetzelfde geen idee waarom die in Nederland duurder is.

Wij zaten vooral te twijfelen over de ruimte achterin met 188 cm lengte plus kinderstoeltje achter me is er niet veel plaats. maar gelukkig ging het allemaal net :)

• SeeSharpDev
Hoop nieuw private lease volk :P
Vandaag een mail ontvangen van leaseplan i.v.m. de kleur van onze bestelling voor Fashion.
Begin van de week had ik telefonisch contact met de klantenservice waar werd aangegeven dat er nog voorraad was van dark knight.
Nu bleek dat voorraad te zijn die al gereserveerd stond voor klanten (alleen waren de autos nog niet gekoppeld aan klanten).
Ik kon alleen nog kiezen uit:
- Ceramic Blue
- Stellar Blue

We hebben nu voor ceramic blue gekozen.
Vandaar dat ik alweer half in de stress schoot na het bericht van Bjornricardo33.. :')

• bjornricardo33
@SeeSharpDev mooie kleur :)

Kona gaat heel hard, lijkt wel de nieuwe Golf anno 2021. Ik denk dat de prijs erg goed is voor te leasen. ID3 of andere concurrenten leg je makkelijk 100 euro per maand extra erbij.

hoe pakken jullie dit aan als het lease contract afloopt? wanneer ga je een nieuwe lease of koop bestellen? ivm lange levertijden.

• Flagg
  • Niet online

Flagg

bjornricardo33 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 15:54:
@SeeSharpDev mooie kleur :)

Kona gaat heel hard, lijkt wel de nieuwe Golf anno 2021. Ik denk dat de prijs erg goed is voor te leasen. ID3 of andere concurrenten leg je makkelijk 100 euro per maand extra erbij.

hoe pakken jullie dit aan als het lease contract afloopt? wanneer ga je een nieuwe lease of koop bestellen? ivm lange levertijden.
Das over 5 jaar joh, als ik me daar nu al druk om moet gaan maken.

Misschien kopen we hem wel over als de prijs goed is en het ding uberhaupt is bevallen natuurlijk. Misschien is er wel een nieuwe leuke lease aanbieding voor een ionic 6. :)

Of we kopen alsnog een 2011 Saab 9-5.

Oftewel, geen idee en /care ik kan over 5 jaar al 3 jaar dood zijn.

• perspectivebass
Flagg schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 19:49:
[...]

Das over 5 jaar joh, als ik me daar nu al druk om moet gaan maken.

Misschien kopen we hem wel over als de prijs goed is en het ding uberhaupt is bevallen natuurlijk. Misschien is er wel een nieuwe leuke lease aanbieding voor een ionic 6. :)

Of we kopen alsnog een 2011 Saab 9-5.

Oftewel, geen idee en /care ik kan over 5 jaar al 3 jaar dood zijn.
Overleden in je PL auto :+

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-01 19:43

Arfman

Drome!

Vandaag toch een optie genomen op een Kia e-Niro. Ruimte binnenin de Kona was voor ons toch te beperkt, zeker qua bestuurder en achterin. Moet ook zeggen dat de materialen bij de Kia van iets hogere kwaliteit lijken, alhoewel ik ook heel blij zou zijn geweest met een Kona. Kia heeft nu ook een vrij scherpe PL actie, wellicht interessant voor mensen zoals wijzelf die aan het twijfelen waren tussen Kona en e-Niro :)

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• Flagg
  • Niet online

Flagg

Hehe accu in de fik gevlogen en deuren op slot. :P

• pruttelathome
Jan Workum schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 18:45:
[...]

Het laadverlies bij ac laden bedraagt bij mij 10-11% Ik laad uitsluitend thuis, maximaal 11kW (in het zomerhalfjaar uitsluitend uit de zonnepanelen) De accu van de 64kWh Kona heeft een bruikbare capaciteit van 64kWh en een totale capaciteit van ca. 67kWh. Ik weet niet of je hier wat aan hebt?
https://www.evforall.nl/laadverlies
20% laad verlies vind ik wel veel. Maar het kan blijkbaar nog erger.

• Ivo.
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-01 19:52
Vandaag op 13 augustus gehoord dat de Kona bij de dealer staat. Op 13 Juli hadden we het anwb/leaseplan contract getekend, best nog snel dus. Zeker omdat de dealer afgelopen dinsdag nog aangaf dat het nog wel 2 tot 3 weken kon duren. We hebben de comfort smart uitvoering in ceramic blue. 10K omdat het de auto van mijn vrouw is. Maar misschien gebruiken we hem ook meer voor familie tripjes en gaan we toch naar 15K. Wel stom dat je bij leaseplan niet gewoon een meerprijs van bijv 7 cent per km hebt.. vrijwel alle andere PL maatschappijen werken wel zo..

[ Voor 1% gewijzigd door Ivo. op 13-08-2021 23:41 . Reden: spelling ]

• Cxxxx71
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 08:21
Gisteren een spannend moment beleefd met mijn Kona.
Tijdens het wassen in de wasstraat, drukte een borstel de laadklep open. Wetende dat ik nog maar halverwege de wasstraat was en dat er nog meer van die grote borstels langs moesten, zat ik niet heel prettig in de auto.

Erg opgelucht dat ik na het uitstappen zag dat alles er nog aan zat. Wel een les voor de volgende keer, portieren en laadklep vergrendelen in de wasstraat.

• Jan Workum
pruttelathome schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 22:30:
[...]

https://www.evforall.nl/laadverlies
20% laad verlies vind ik wel veel. Maar het kan blijkbaar nog erger.
Ja, in het gelinkte artikel komen ze op 16% voor de Kona, zoveel is het bij mij beslist niet (die 10% is over ruim1 jaar berekend) Wellicht omdat ik uitsluitend ac laad?

PV 11.87kWp, EV 64kWh.

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08-01 20:59
@Jan Workum Bij snel laden (DC) heb je juist minder laadverliezen...

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

• Flagg
  • Niet online

Flagg

Cxxxx71 schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 06:39:
Gisteren een spannend moment beleefd met mijn Kona.
Tijdens het wassen in de wasstraat, drukte een borstel de laadklep open. Wetende dat ik nog maar halverwege de wasstraat was en dat er nog meer van die grote borstels langs moesten, zat ik niet heel prettig in de auto.

Erg opgelucht dat ik na het uitstappen zag dat alles er nog aan zat. Wel een les voor de volgende keer, portieren en laadklep vergrendelen in de wasstraat.
Haha ik zou ook wel even een momentje hebben als ik halverwege de wasstraat ineens *klonk* hoor van de achterklep. :D

Zeker omdat ik nu een achterklep heb die als het slot eraf gaat automatisch open gaat. :+

Goede tip dus wel ja.

• Cxxxx71
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 08:21
Flagg schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 16:39:
[...]

Haha ik zou ook wel even een momentje hebben als ik halverwege de wasstraat ineens *klonk* hoor van de achterklep. :D

Zeker omdat ik nu een achterklep heb die als het slot eraf gaat automatisch open gaat. :+

Goede tip dus wel ja.
Eigenlijk bedoelde ik de laadklep van de stekkeraansluiting >:) >:) >:)
Kreeg dus halverwege de wasbeurt de melding dat deze open stond.

• Flagg
  • Niet online

Flagg

Cxxxx71 schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 17:08:
[...]

Eigenlijk bedoelde ik de laadklep van de stekkeraansluiting >:) >:) >:)
Kreeg dus halverwege de wasbeurt de melding dat deze open stond.
Oooh niet zo ernstig dus. :)

Pagina: 1 ... 82 ... 147 Laatste