Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Het grote Hyundai Kona Electric topic

Pagina: 1 ... 71 ... 145 Laatste
Acties:

• incmve
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-11 19:50

incmve

maredana.nl

XBWillem schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 17:01:
Hoi! Ik ben vandaag geweest voor een "ESP-update", ook i.v.m. terugroepactie. Het mogelijke probleem zou een brandend lampje en verzwaard rempedaal zijn.

Na de update hebben de iconen een fancy nieuwe stijl en ik heb een nieuw scherm met "Profiel" als ik naar links swipe. Dat moet ik nog instellen.

Weet iemand of er functioneel iets nieuw is? Dat kon de garage me niet vertellen, toen ik nog even belde om dat te vragen zojuist...
Ik kreeg alleen de esp update en al mijn ander klachten/opmerkingen is weinig mee gedaan.
Dat de Bluelink app warning/caution aangeeft bij de 12v accu dat klopte niet volgens de monteur.
Hij had een accu meting gedaan en die was goed en bij een lege 12v doet de auto het niet... 😴

Nu geloof ik ook wel dat de accu goed is maar iets trekt hem leeg.
Ik ga maar een second opinion bij een andere garage proberen.

Mijn YT kanaal - Mijn domotica blog

• s0larus
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-10 11:23
incmve schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 19:17:
[...]

Ik kreeg alleen de esp update en al mijn ander klachten/opmerkingen is weinig mee gedaan.
Dat de Bluelink app warning/caution aangeeft bij de 12v accu dat klopte niet volgens de monteur.
Hij had een accu meting gedaan en die was goed en bij een lege 12v doet de auto het niet... 😴

Nu geloof ik ook wel dat de accu goed is maar iets trekt hem leeg.
Ik ga maar een second opinion bij een andere garage proberen.
Ja, de garage heeft ook een meting gedaan. Geen issue. Ik had ze nog verteld dat de auto het bijlaad als ik aan het rijden ben dus als ik er ben is ie vol :\ Ik ging nog kijken met de zekeringen om zelf te controleren maar moet nog m'n voltmeter vinden om goed te kunnen meten

• Twiek-San
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 23:35

Twiek-San

• Volts jolt, current kills •

Na de laatste „om de accu niet in brand te laten vliegen“ update stopt bij 80% het AC-laden een aantal minuten. Blijkbaar is dat om de accu te checken?

Zijn er meer mensen die dit opgevallen is?

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:56

World Citizen

FreeReef.nl

Jahah dit werkt echt veel fijner dan ik gehoopt had.

@vanaalten @gtabak @s0larus

Als je auto aan de laadpaal hangt en je wilt wegrijden:

- loop naar je auto
- druk 2x op het knopje van je deurklink
- kabel in auto ontgrendeld
- trek kabel uit auto
- automatisch ontgrendeld nu de kabel in de paal
- trek kabel uit paal.

Geen pasje nodig
Geen sleutel nodig

Nice!!

FreeReef.nl

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
EVbox laadpalen zien dat als error conditie en kunnen er van over de zeik gaan. Wat is er mis met je pasje even gebruiken?

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

daemonix schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 08:56:
EVbox laadpalen zien dat als error conditie en kunnen er van over de zeik gaan. Wat is er mis met je pasje even gebruiken?
Heb je daar onderbouwing van.

Want ik sta niet graag in de regen.

FreeReef.nl

• daemonix
  • Niet online
Ervaring met mijn eigen laadpaal, moest EVBox bellen voor reset. Die 5 seconden extra in de regen is toch geen probleem. Je maakt een probleem van iets dat geen probleem is.

[ Voor 67% gewijzigd door daemonix op 29-01-2021 11:37 ]

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-11 23:48
Auto openen, pasje uit dashboardklepje pakken, naar de laadpaal. Laadsessie beëindigen. Wachten tot hij gestopt is. Kabel losmaken van voorkant auto. Oeps 15 seconden voorbij. Terug naar deur. Op slot doen. Van het slot halen. Opnieuw naar de voorkant van de auto lopen. Kabel eruit. Gedoe.

Ik ontgrendel 's morgens tegenwoordig via de app op de telefoon met mijn New Motion app terwijl ik naar de auto loop. Dan hoef ik het pasje niet eerst uit de auto te halen. Maar als de app weigert (gebeurt wel eens) ontgrendel ik de auto en daarna direct de kabel uit de neus van de auto. Enkele seconden later wordt de kabel dan vrijgegeven bij de laadpaal.

Zoals je hierboven leest heb ik geen eigen laadpaal, maar laad ik altijd publiek in de straat bij een Allego-paal.

Goed man!

• daemonix
  • Niet online
Pasje in je dashboardkastje bewaren is niet handig. Je zult niet de eerste zijn van wie de pas wordt gestolen, er was hier iemand op tweakers wiens pas was gestolen/verloren en daar is voor honderden euro's op geladen (door een taxichauffeur).

Het gebrek aan verdere authenticatie met een laadpas wreekt zich op die manier. Laadpas in je zak, pakken terwijl je naar de auto loopt, paal op disable zetten, kabel uitnemen kost echt niet meer tijd.

• HetHooft
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 04-09 21:25
Je kan ook aan je laadpaal leverancier vragen of ze een update maken dat jij daar geen problemen mee ondervindt :)

• daemonix
  • Niet online
HetHooft schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 15:52:
Je kan ook aan je laadpaal leverancier vragen of ze een update maken dat jij daar geen problemen mee ondervindt :)
Waarom zou ik?

• HetHooft
daemonix schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 11:36:
Ervaring met mijn eigen laadpaal
Omdat jij er last van ondervindt als iemand zijn eigen methode hanteert t.a.v. het loskoppelen van de laadkabel. :P

• daemonix
  • Niet online
er mag hier niemand anders laden. Het is mijn paal! :) Privé terrein.

• HetHooft
Dan is er dus geen probleem als World Citizen het op zijn manier doet :-D

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Welke foutmelding heb je precies gekregen en wat was de oplossing? Ik heb de handleiding doorgenomen en er is nogal een verschil in wat er precies mis kan gaan. Ik zie ook dat er een aantal manieren zijn om dit zelf te verhelpen. Wat heb je zelf toen getest?

Er staat namelijk nergens in de handleiding, op de paal of op de website beschreven dat het niet mag wat ik doe, of dat dit tot storingen kan leiden. Er word enkel 1 methode omschreven. Ik kan ook verder geen klachten online vinden over dit fenomeen.

Nu staat er bij mij geen EVbox, maar mocht ik die ergens treffen dan wil ik niet een probleem veroorzaken. Ik zou dus maandag kunnen bellen met het bedrijf om het probleem wat je schets na te vragen. Maar wellicht heb je nog wat meer informatie.

FreeReef.nl

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Kofferbak open
EV Reel pakken
Pas uit de EV Reel tegen de paal
Kabel in de haspel
Oprollen
Kabel uit de auto

Allemaal zonder de auto van slot te halen, met de 'auto' stand, en geen vuile of natte handen.

Invoegen doe je zo!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Ja dan blijf ik met het probleem zitten dat ik altijd met tas of vaak spullen bij de auto aankom. Het is natuurlijk allemaal een beetje mierenneukenrij, maar het is gewoon niet handig.

- Ik kom met tas of spullen aan bij de auto.
- Druk met een vrije hand 2x op het knopje van de deurklink
- Doe de deur open en zet de tas erin
- Loop naar de stekker in de auto en trek die eruit
(Dit is binnen die 10 seconden waardoor de stekker dus niet opnieuw vast zit in de auto)

Als ik eerst naar de paal loop, pasje pak, tegen de paal houd... dan zit de stekker weer vast in de auto. Althans, dat is meestal het geval. Echt zelden ben ik binnen 10 sec bij de stekker in mijn auto.

Vandaar de andere volgorde. Eenmaal de tas in de auto trek ik voortaan eerst de stekker uit de auto. Dat dan toevallig de paal ook loskomt en ik geen pasje meer nodig heb is pure winst. En alles bij elkaar een stuk sneller en minder kans om zeiknat je auto in te stappen.

Bij het aansluiten van de kabel... is het nou eenmaal zo dat je het pasje nodig hebt. Dan pak ik inderdaad de kabel uit de kofferbak (ligt in een krat ivm vuil inderdaad), en steek ik hem eerst in de auto en dan in de paal. Pasje er voor en weglopen.

Maar klaarblijkelijk heb ik gewoon vaker dan andere spullen in mijn handen als ik bij de auto aankom. Dat is echt een hoofd reden dat ik die 10sec niet haal. Ik MOET eerst de deur open doen, spullen erin zetten, en dan heb ik pas mijn handen vrij om met de kabel aan de slag te gaan. Dit gaat gewoon niet in 10 sec waardoor ik constant die sleutel nodig heb, als ik eerst ook nog het pasje tegen de paal moet houden.

FreeReef.nl

• Diederik
  • Niet online
Lees deze reactie nog eens, gaat over de 'auto' stand waar ik over schrijf.
Michel B. in "Het grote Hyundai Kona Electric topic"
Er is geen sprake van 10 seconden op die manier.

Pas aanbieden en je kabel laat los ongeacht of je deur op slot is of niet. Geen 10 seconden, gewoon alle tijd.

Edit: dat 2x op het slot drukken snap ik ook niet, waar doe je dat voor?

[ Voor 53% gewijzigd door Diederik op 29-01-2021 22:50 ]

Invoegen doe je zo!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Diederik schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 22:44:
Lees deze reactie nog eens, gaat over de 'auto' stand waar ik over schrijf.
Michel B. in "Het grote Hyundai Kona Electric topic"
Er is geen sprake van 10 seconden op die manier.

Pas aanbieden en je kabel laat los ongeacht of je deur op slot is of niet. Geen 10 seconden, gewoon alle tijd.

Edit: dat 2x op het slot drukken snap ik ook niet, waar doe je dat voor?
De "auto" stand durf ik niet ivm openbare laadpaal. Ze zouden dan enkel de paal in storing hoeven te zetten willen ze de kabel mee kunnen nemen. Ik vind het fijner als hij vergrendeld blijft in de auto nadat hij eenmaal vol is. Maar inderdaad, als je prive laad.. is dat een prima functie.

Het dubbel drukken zorgt ervoor dat je alle deuren ipv enkel de bestuurders deur opent. Ik heb gewoon nog niet goed genoeg getest of bij 1x drukken de kabel ook los komt. Dus uit voorzorg heb ik in de procedure die ik hier plaats even neergezet "2x drukken". Maar wellicht werkt het ook bij 1x drukken... en dat weet ik morgenvroeg :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DcaDmtJI_sDiUsVgOhAw4psziKc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WHY3M9x9vv16jnwwRacXY7cB.png?f=fotoalbum_large

FreeReef.nl

• Diederik
  • Niet online
World Citizen schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 23:09:
[...]
De "auto" stand durf ik niet ivm openbare laadpaal. Ze zouden dan enkel de paal in storing hoeven te zetten willen ze de kabel mee kunnen nemen. Ik vind het fijner als hij vergrendeld blijft in de auto nadat hij eenmaal vol is. Maar inderdaad, als je prive laad.. is dat een prima functie.
Ik laad altijd openbaar, en maak me geen zorgen over stelen van een kabel. Hoe zet je een paal in storing als voorbijganger?

Mijn 2019 Kona ontgrendeld alle deuren bij 1x drukken.

Invoegen doe je zo!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Diederik schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 23:24:
[...]

Ik laad altijd openbaar, en maak me geen zorgen over stelen van een kabel. Hoe zet je een paal in storing als voorbijganger?

Mijn 2019 Kona ontgrendeld alle deuren bij 1x drukken.
De afbeelding komt inderdaad uit de 2020 AVN5 handleiding. Er staat wel bij "if equiped".
Ik moet eigenlijk heel eerlijk bekennen, dat ik niet eens weet of het bij mij werkt. Puur op basis van de handleiding ben ik de functie gaan gebruiken.

Wellicht moet ik.. dat eens testen. :X

Laden op "auto" stand zou ik wel bij Valet Parking doen.. maar ik durf het niet publiek. Je hebt wel gelijk dat het niet makkelijk is om de paal in storing te krijgen, maar naar ik heug is het te doen door een spuitbus met drijfgas op zijn kop leeg te spuiten bij de aansluiting van de kabel. De temperatuur zakt dan enorm hard waardoor de paal de vergrendeling los laat om te voorkomen dat hij vast vriest en niet meer los komt. Althans, dat was de methode die werd gebruikt in de onlangs verschenen nieuwsberichten.

Zijn er andere leden hier die hem in "auto" standje hebben staan bij publieke palen?

@daemonix Moet jij trouwens bij je eigen laadpaal een pasje gebruiken?

[ Voor 3% gewijzigd door World Citizen op 29-01-2021 23:33 ]

FreeReef.nl

• daemonix
  • Niet online
World Citizen schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 19:26:
[...]

Welke foutmelding heb je precies gekregen en wat was de oplossing? Ik heb de handleiding doorgenomen en er is nogal een verschil in wat er precies mis kan gaan. Ik zie ook dat er een aantal manieren zijn om dit zelf te verhelpen. Wat heb je zelf toen getest?

Er staat namelijk nergens in de handleiding, op de paal of op de website beschreven dat het niet mag wat ik doe, of dat dit tot storingen kan leiden. Er word enkel 1 methode omschreven. Ik kan ook verder geen klachten online vinden over dit fenomeen.

Nu staat er bij mij geen EVbox, maar mocht ik die ergens treffen dan wil ik niet een probleem veroorzaken. Ik zou dus maandag kunnen bellen met het bedrijf om het probleem wat je schets na te vragen. Maar wellicht heb je nog wat meer informatie.
Rode ledjes, meer kan ik niet zien. Ik bel met EVBox als er iets mis is, daar worden ze voor betaald. Op de manier met de druppel die aan mijn sleutelbos hangt hoef ik ook niet te zoeken. Met de druppel sluit je ook netjes de laadsessie af in plaats van op een rare manier.

Mijn tip van de dag: vraag een druppel en vergeet die laadpas.

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

daemonix schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 10:34:
[...]

Rode ledjes, meer kan ik niet zien. Ik bel met EVBox als er iets mis is, daar worden ze voor betaald. Op de manier met de druppel die aan mijn sleutelbos hangt hoef ik ook niet te zoeken. Met de druppel sluit je ook netjes de laadsessie af in plaats van op een rare manier.

Mijn tip van de dag: vraag een druppel en vergeet die laadpas.
Hmm druppels vind ik vervelend. Ik wil niks aan mijn autosleutel hebben hangen. Dat krast vaak rondom het contactslot (bij andere autos) zit irritant in je broekzak, moet weer een ringetje tussen. Nee ik zweer bij pasjes.

En volgens de handleiding is je laadpas/druppel het probleem. Bij een error zou het een rode ring zijn.

Ik zou zeggen... probeer eens een pasje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rDzAmpdv2L-nc6wgGstpEOwPugY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UGrimyaeEOJZgun1hNO8Kzah.jpg?f=user_large

FreeReef.nl

• daemonix
  • Niet online
HetHooft schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 16:48:
Dan is er dus geen probleem als World Citizen het op zijn manier doet :-D
En dat weet je dus niet. Kun jij garantie geven dat je geen fouten introduceert als je de niet-aanbevolen methode gebruikt?

• daemonix
  • Niet online
World Citizen schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 10:41:
[...]

Hmm druppels vind ik vervelend. Ik wil niks aan mijn autosleutel hebben hangen. Dat krast vaak rondom het contactslot, zit irritant in je broekzak, moet weer een ringetje tussen. Nee ik zweer bij pasjes.

En volgens de handleiding is je laadpas/druppel het probleem. Bij een error zou het een rode ring zijn.

[Afbeelding]
Je doet de aanname dat ik een Elvi heb. En nogmaals, het boeit me niet waarom er een fout optreedt ,de sessie wordt niet goed beeindigd doordat er geen pas wordt aangeboden, dat is precies wat ik beweerde.

Maar hoezo krast een (plastic) druppel in een niet-aanwezig contact slot? Ik probeer me dat voor te stellen bij een Kona. :P

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:14

Crazy D

I think we should take a look.

Hmm druppels vind ik vervelend. Ik wil niks aan mijn autosleutel hebben hangen. Dat krast vaak rondom het contactslot, zit irritant in je broekzak, moet weer een ringetje tussen. Nee ik zweer bij pasjes.
Contactslot? Man, kan me niet meer herinneren wanneer ik voor het laatst een auto heb gehad waarvoor je de sleutel nodig had om de auto te openen, aan te zetten, e/o weer op slot te zetten. Nu ligt het wel aan de grote van het pasje, van Vattenfall is het echt een klein ding, enige extra is dan de ring aan de sleutel. Maar ja, dan zit ie wel gewoon op een plek waar je m ook nodig hebt. Los pasje vind ik juist gedoe. Zeker als je met meerdere een auto rijdt. Eerst weer kijken waar dat pasje gebleven is.

Exact expert nodig?

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Ahja, niet bij de Kona idd, we hebben wat meer autos aan huis hier wat oldtimers zijn. We hebben nergens sleutelbossen om die reden.

Maar een moderner voorbeeld is dat je mondkapje verstrengeld raakt in je sleutelbos. Althans, beide zitten in de binnenzak van mijn jas omdat chino broeken te laag uitgesneden zakken hebben (als je het specifiek wilt weten)

Ik heb draag enkel een pasjes houder, losse auto sleutel (van de auto die ik meeneem) en mijn gsm. De huissleutelbos draag ik apart in de rugzak.

FreeReef.nl

• Diederik
  • Niet online
World Citizen schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 23:31:
[...]

Je hebt wel gelijk dat het niet makkelijk is om de paal in storing te krijgen, maar naar ik heug is het te doen door een spuitbus met drijfgas op zijn kop leeg te spuiten bij de aansluiting van de kabel. De temperatuur zakt dan enorm hard waardoor de paal de vergrendeling los laat om te voorkomen dat hij vast vriest en niet meer los komt. Althans, dat was de methode die werd gebruikt in de onlangs verschenen nieuwsberichten.
Ja, als je zo gaat beginnen. Het is dan voor de dief goedkoper om mijn kabel te stelen als ik niet aan het laden ben.

Tik de achterruit in met een hamer en neem de kabel mee, hamer kan je hergebruiken, die spuitbus niet.

Invoegen doe je zo!

• s0larus
World Citizen schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 08:25:
Jahah dit werkt echt veel fijner dan ik gehoopt had.

@vanaalten @gtabak @s0larus

Als je auto aan de laadpaal hangt en je wilt wegrijden:

- loop naar je auto
- druk 2x op het knopje van je deurklink
- kabel in auto ontgrendeld
- trek kabel uit auto
- automatisch ontgrendeld nu de kabel in de paal
- trek kabel uit paal.

Geen pasje nodig
Geen sleutel nodig

Nice!!
Yes, net geprobeerd en het werkt :)

e: maar ik had alsnog m'n pasje nodig om aan de andere kant het lampje op standby te krijgen ipv 'klaar om te laden'

[ Voor 9% gewijzigd door s0larus op 30-01-2021 15:54 ]

• HetHooft
daemonix schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 10:42:
[...]

En dat weet je dus niet. Kun jij garantie geven dat je geen fouten introduceert als je de niet-aanbevolen methode gebruikt?
Een niet-aanbevolen methode mag geen kwaad kunnen, gezien de fabrikant dit zelf inbouwt.

• Rob45
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12-06 07:16
[...]

Hmm druppels vind ik vervelend. Ik wil niks aan mijn autosleutel hebben hangen. Dat krast vaak rondom het contactslot (bij andere autos) zit irritant in je broekzak, moet weer een ringetje tussen. Nee ik zweer bij pasjes.

[Afbeelding]
Ik heb al sinds 2012 een laadpaal van EV-box en gebruik die volledig autonoom dus los van Ev-box omdat ik de maandelijkse kosten niet wilde en de paal prive/zakelijk gebruikt wordt. ik kan dus eigenhandig kaarten of keys toevoegen met de aangevraagde mastercard. wij laden hier op prive terrein en zijn soms ook een beetje lui als het regent of we maar even snel weg moeten, dit resulteerd in het loskoppelen van de kabel uit de auto en aangesloten laten in de laadpaal. hierbij gaat de ledring rood branden en blijft zo tot we weer terugzijn. bij het weer aansluiten van de kabel aan de auto, gaat de lading weer gewoon verder.

Ik hanteer deze methode al jaren nu en heb nog nooit hierdoor andere problemen ervaren.
Dus dat dit storingen zou geven lijkt mij zeer onwaarschijnlijk of ik heb al jaren veel geluk!!!!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

@Rob45 Nice, thanks voor de feedback. Ik doe het hier nu 4 dagen en heb ook nog geen error gehad. Bij mij is het wel een openbare paal.

Over dat pasjes en druppels verhaal.. ik zou eens moeten zoeken of het ook met mijn horloge of desnoods GSM kan? Mooi klusje voor zondagmiddag :D

FreeReef.nl

• daemonix
  • Niet online
Rob45 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 11:26:
[...]

Ik heb al sinds 2012 een laadpaal van EV-box en gebruik die volledig autonoom dus los van Ev-box omdat ik de maandelijkse kosten niet wilde en de paal prive/zakelijk gebruikt wordt. ik kan dus eigenhandig kaarten of keys toevoegen met de aangevraagde mastercard. wij laden hier op prive terrein en zijn soms ook een beetje lui als het regent of we maar even snel weg moeten, dit resulteerd in het loskoppelen van de kabel uit de auto en aangesloten laten in de laadpaal. hierbij gaat de ledring rood branden en blijft zo tot we weer terugzijn. bij het weer aansluiten van de kabel aan de auto, gaat de lading weer gewoon verder.

Ik hanteer deze methode al jaren nu en heb nog nooit hierdoor andere problemen ervaren.
Dus dat dit storingen zou geven lijkt mij zeer onwaarschijnlijk of ik heb al jaren veel geluk!!!!
Hangt van de firmware versie af. Nadat ik een update had gekregen werkt het beter, maar ik volg gewoon de procedure. Dat is toch niet zo gek?

• dvklinken
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09:15
In dit topic heb ik opgemerkt dat er diverse nieuwe software updates beschikbaar zijn. Zou iemand met een Kona Premium van 2020 uit Tsjechië die de nieuwste updates heeft eens een foto kunnen maken van het scherm "Info versie/update"?

Ik ben namelijk nu al 2x bij de dealer geweest vanwege een defecte stoelsensor en beide keren gevraagd meteen de nieuwste updates even te installeren, en ondanks dat ze zeggen dat gedaan te hebben merk ik daar niks van. Er is tot 2x toe niets veranderd in het scherm "Info versie/update" en ik zie verder ook geen wijzigingen. Zo heb ik nog steeds niet dat nieuwe "profiel"-scherm, is de navigatiedata verouderd en ontbreekt nog steeds de mogelijkheid om de GPS-snelheid i.p.v. voertuigsnelheid op de kaart te tonen. Daarnaast vertrouw ik het nu ook niet dat ze de update van het batterijmanagement hebben geplaatst (hoe zou ik dat kunnen checken?)

Alvast dank! Dan kan ik ze straks met die foto om de oren slaan, van "kijk, deze versie bedoel ik nou, die moet ik hebben!" :)

• MaxLaadvermogen
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-11 18:58
dvklinken schreef op maandag 1 februari 2021 @ 16:56:
Zo heb ik nog steeds niet dat nieuwe "profiel"-scherm, is de navigatiedata verouderd en ontbreekt nog steeds de mogelijkheid om de GPS-snelheid i.p.v. voertuigsnelheid op de kaart te tone.
Ik zou juist willen weten hoe ik weer van dat profiel-scherm af kan komen, en dat van de keuze tussen GPS en voertuig snelheid wist ik niet, er wordt ook niets toegelicht bij de updates.

• R2L
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:27

R2L

dvklinken schreef op maandag 1 februari 2021 @ 16:56:
In dit topic heb ik opgemerkt dat er diverse nieuwe software updates beschikbaar zijn. Zou iemand met een Kona Premium van 2020 uit Tsjechië die de nieuwste updates heeft eens een foto kunnen maken van het scherm "Info versie/update"?

Ik ben namelijk nu al 2x bij de dealer geweest vanwege een defecte stoelsensor en beide keren gevraagd meteen de nieuwste updates even te installeren, en ondanks dat ze zeggen dat gedaan te hebben merk ik daar niks van. Er is tot 2x toe niets veranderd in het scherm "Info versie/update" en ik zie verder ook geen wijzigingen. Zo heb ik nog steeds niet dat nieuwe "profiel"-scherm, is de navigatiedata verouderd en ontbreekt nog steeds de mogelijkheid om de GPS-snelheid i.p.v. voertuigsnelheid op de kaart te tonen. Daarnaast vertrouw ik het nu ook niet dat ze de update van het batterijmanagement hebben geplaatst (hoe zou ik dat kunnen checken?)

Alvast dank! Dan kan ik ze straks met die foto om de oren slaan, van "kijk, deze versie bedoel ik nou, die moet ik hebben!" :)
Is volgens mij (correct me when I'm wrong) heel gemakkelijk te zien. De bovenste is de "oude" en de onderste de nieuwe. Ikzelf heb overigens ook nog de bovenste, want bij mij was de update fout gegaan. Ze hadden de update van de hybride erin gedaan, dus nu heb ik o.a. geen navigatiestem meer... :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zCAhMwLuq438a7IrH6tFeV0R17E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RYRTJd6kJtQWvRz0rP0jqaCW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door R2L op 01-02-2021 18:46 ]

• jordeeeh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:47
Is het mogelijk om de stuurverwarming manueel in te schakelen?

Momenteel lukt het mij alleen d.m.v. de app via de voorverwarmfunctie.
Helaas met de zoekfunctie geen antwoord kunnen vinden.
R2L schreef op maandag 1 februari 2021 @ 18:45:
[...]

Is volgens mij (correct me when I'm wrong) heel gemakkelijk te zien. De bovenste is de "oude" en de onderste de nieuwe. Ikzelf heb overigens ook nog de bovenste, want bij mij was de update fout gegaan. Ze hadden de update van de hybride erin gedaan, dus nu heb ik o.a. geen navigatiestem meer... :)

[Afbeelding]
Ik heb sinds half december een 2020 Premium, maar mijne ziet eruit zoals de bovenste.

[ Voor 66% gewijzigd door jordeeeh op 01-02-2021 18:57 ]

• R2L

R2L

jordeeeh schreef op maandag 1 februari 2021 @ 18:55:
Is het mogelijk om de stuurverwarming manueel in te schakelen?

Momenteel lukt het mij alleen d.m.v. de app via de voorverwarmfunctie.
Helaas met de zoekfunctie geen antwoord kunnen vinden.

[...]

Ik heb sinds half december een 2020 Premium, maar mijne ziet eruit zoals de bovenste.
Die van mij (de Fashion) is van eind november. In de week ervoor was er een update uitgekomen en ondanks dat ik dit aan ze had doorgegeven hebben ze 'm toen niet geüpdate. Als het goed is krijg ik aankomende week (als ze de juiste USB stick hebben) de juiste versie en dan kan ik je vertellen of ze jou ook nog de oude versie hebben gegeven... :)

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

@jordeeeh heb je geen knopje in je middenconsole. Waar ook je stoelverwarmingknop en parkeersensor knop zit? Net voor je armleuning?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fKMlw0A6gxKdShOb8IYP2BE1k7w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8kc6KR7ueizFRnmOnMtRQT6L.png?f=user_large

(oplettende kijkers? Valt je iets op?)

[ Voor 46% gewijzigd door World Citizen op 01-02-2021 20:23 ]

FreeReef.nl

• R2L

R2L

World Citizen schreef op maandag 1 februari 2021 @ 20:11:
@jordeeeh heb je geen knopje in je middenconsole. Waar ook je stoelverwarmingknop en parkeersensor knop zit? Net voor je armleuning?

[Afbeelding]

Hendel van de stuurverstelling?? Die heb ik aan de andere kant zitten... :)

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

R2L schreef op maandag 1 februari 2021 @ 20:31:
[...]

Hendel van de stuurverstelling?? Die heb ik aan de andere kant zitten... :)
*O* 100 punten!!! *O*

Dit is de Engelse uitvoering die ik snel in spiegelbeeld heb gezet. :P

FreeReef.nl

• R2L

R2L

World Citizen schreef op maandag 1 februari 2021 @ 20:37:
[...]

*O* 100 punten!!! *O*

Dit is de Engelse uitvoering die ik snel in spiegelbeeld heb gezet. :P
Vond de indeling van de navigatie ook al zo bijzonder. Precies in spiegelbeeld aan die van mij haha... :*)

• jordeeeh
World Citizen schreef op maandag 1 februari 2021 @ 20:11:

[Afbeelding]

Heel dom dat ik die nooit gezien heb.... 8)7 |:( Bedankt!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

@jordeeeh Ik heb het lang niet gebruikt omdat ik nogal eigenwijs ben. "ik heb dat allemaal niet nodig". Dit kwam een beetje omdat ik graag oude auto's rijd en al die "moderne techniek maar onzin vind". Ten grondslag hiervan heb ik gewoon een hekel aan beheer en procedures in mijn prive leven. Ik wil werken met mooie technische oplossingen maar als ik thuiskom moet het gewoon simpel zijn en vooral geen tijd kosten.

Maaar.... nu moest ik de afgelopen dagen elke dag een rit maken van 100+KM heen en ook weer terug. En stapte dan in om 06:15.

Man wat is die techniek toch fijn. Als je aankomt bij je auto is het al warm, en dan rijd je lekker met een warm stuur en zitting naar je locatie. Onderweg roep je een paar keer tegen siri welke muziek je wilt.. en zet de auto in adaptieve cruise control.

Ge-wel-dig. Ik ben nu dus ook helemaal om en gebruik al die opties met liefde en plezier.

FreeReef.nl

• erwinberghuis
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 02-10 09:10
World Citizen schreef op maandag 1 februari 2021 @ 22:58:
@jordeeeh Ik heb het lang niet gebruikt omdat ik nogal eigenwijs ben. "ik heb dat allemaal niet nodig". Dit kwam een beetje omdat ik graag oude auto's rijd en al die "moderne techniek maar onzin vind". Ten grondslag hiervan heb ik gewoon een hekel aan beheer en procedures in mijn prive leven. Ik wil werken met mooie technische oplossingen maar als ik thuiskom moet het gewoon simpel zijn en vooral geen tijd kosten.

Maaar.... nu moest ik de afgelopen dagen elke dag een rit maken van 100+KM heen en ook weer terug. En stapte dan in om 06:15.

Man wat is die techniek toch fijn. Als je aankomt bij je auto is het al warm, en dan rijd je lekker met een warm stuur en zitting naar je locatie. Onderweg roep je een paar keer tegen siri welke muziek je wilt.. en zet de auto in adaptieve cruise control.

Ge-wel-dig. Ik ben nu dus ook helemaal om en gebruik al die opties met liefde en plezier.
Echt een heerlijke auto inderdaad! Ik ben wel even benieuwd hoe andere de adaptieve cruise control ervaren. Wanneer je naar een auto toe rijdt vind ik dat de Kona op een te grote afstand al gaat afremmen. Als je dan toch moet inhalen dien je dus op geruime afstand naar de andere baan te gaan. Ervaren jullie dit ook zo? Ik weet dat je de afstand wel kunt instellen, maar op de stand met de minste afstand tot je voorganger ervaar ik dit nog steeds..

• Crazy D

Crazy D

erwinberghuis schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 08:42:
[...]

Echt een heerlijke auto inderdaad! Ik ben wel even benieuwd hoe andere de adaptieve cruise control ervaren. Wanneer je naar een auto toe rijdt vind ik dat de Kona op een te grote afstand al gaat afremmen. Als je dan toch moet inhalen dien je dus op geruime afstand naar de andere baan te gaan. Ervaren jullie dit ook zo? Ik weet dat je de afstand wel kunt instellen, maar op de stand met de minste afstand tot je voorganger ervaar ik dit nog steeds..
Als de laagste stand nog te ver weg is voor je ben je een bumperklever :X Volgens mij is dat 1 seconde dat is eigenlijk al niet heel ruim... Ik vind dat ie t vrij keurig doet. En ook als iemand inhaalt en voor je komt, als het verschil groot genoeg is remt ie niet eens.

Exact expert nodig?

• jordeeeh
erwinberghuis schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 08:42:
[...]

Kan ik me eigenlijk ook wel in vinden. Vind het al bijna asociaal om zo vroeg naar links te gaan.
Gebruik op dat moment ook altijd gewoon het gaspedaal om nog even door te kunnen rijden.

• HetHooft
Crazy D schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:36:
[...]

Als de laagste stand nog te ver weg is voor je ben je een bumperklever :X Volgens mij is dat 1 seconde dat is eigenlijk al niet heel ruim... Ik vind dat ie t vrij keurig doet. En ook als iemand inhaalt en voor je komt, als het verschil groot genoeg is remt ie niet eens.
Heb dit recent gemeten, was ongeveer 2 seconden, dat is mijns inziens meer dan voldoende afstand.

Ben het wel eens dat dat de auto echt véél te vroeg al gaat afremmen.

• Crazy D

Crazy D

HetHooft schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:45:
[...]

Heb dit recent gemeten, was ongeveer 2 seconden, dat is mijns inziens meer dan voldoende afstand.

MY2020 misschien? Nu rij ik niet vaak op ACC meer met limiter maar volgens mij was is in mijn wagen de kortste stand echt geen 2 seconden. Dat zou een normale afstand moeten zijn....

Exact expert nodig?

• HetHooft
Crazy D schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:48:
[...]

MY2020 misschien? Nu rij ik niet vaak op ACC meer met limiter maar volgens mij was is in mijn wagen de kortste stand echt geen 2 seconden. Dat zou een normale afstand moeten zijn....
Ik heb een Kona uit eind 2020 inderdaad, geen idee of dat een MY2020 is :P
Ben niet bekend met de modellen e.d.

• daemonix
  • Niet online
MY2019 houdt bij mij ook zoveel afstand, ongeveer 2s. Precies goed volgens de wetgever. ;)

• Crazy D

Crazy D

Ik zal als ik weer eens op pad ga, tellen :D

Exact expert nodig?

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:08
Als er geen terugroepactie bij mijn kenteken meer staat betekent dat dat dan alle updates zijn uitgevoerd?
Dan hoef ik nml niet te bellen voor de ESP, de garage heeft die dan half januari meteen meegenomen (waren 3 updates)

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

• RiB1
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06:59
Beste Kona rijders, Bij mijn auto is de softwareupdate vorige week gedaan.
Ik heb een Fashion model 2020 (Uit Korea).
Ik zie echter alleen de eigen snelheid bij mijn navigatie en niet de gps snelheid.
Zou het zo kunnen zijn dat alleen bij de Premium versie die mogelijkheid er is? Of zijn er mensen met een Fashion uitvoering waar wel de gps snelheid in beeld komt?

• incmve
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-11 19:50

incmve

maredana.nl

nessio schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 14:30:
Als er geen terugroepactie bij mijn kenteken meer staat betekent dat dat dan alle updates zijn uitgevoerd?
Dan hoef ik nml niet te bellen voor de ESP, de garage heeft die dan half januari meteen meegenomen (waren 3 updates)
Bij mij was het weg bij de RDW nadat ik bij de garage was geweest, maar als je het zeker wil weten zou ik gewoon even bellen met de garage.

Mijn YT kanaal - Mijn domotica blog

• Rob45
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12-06 07:16
daemonix schreef op maandag 1 februari 2021 @ 06:15:
[...]

Hangt van de firmware versie af. Nadat ik een update had gekregen werkt het beter, maar ik volg gewoon de procedure. Dat is toch niet zo gek?
Nee volgen van de procedure kan nooit kwaad natuurlijk, alleen was de reactie ergens dat wat ik al vanaf 2012 doe tot problemen/storingen zou lijden.
En ik kan dus uit mijn lange ervaring zeggen dat dit dus niet zo is, en ik heb zeker de laatste firmware niet want vanaf 2013 is er niets meer door EV-box mee aangedaan, en kunnen ze er ook niets meer mee

[ Voor 3% gewijzigd door Rob45 op 02-02-2021 17:13 ]

• daemonix
  • Niet online
Mijn laadpaal is uit 2018 dus er is wel degelijk gedoe geweest. Helemaal afhankelijk van de firmware versie dus.

• gtabak
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-11 17:08
RiB1 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 15:40:
Beste Kona rijders, Bij mijn auto is de softwareupdate vorige week gedaan.
Ik heb een Fashion model 2020 (Uit Korea).
Ik zie echter alleen de eigen snelheid bij mijn navigatie en niet de gps snelheid.
Zou het zo kunnen zijn dat alleen bij de Premium versie die mogelijkheid er is? Of zijn er mensen met een Fashion uitvoering waar wel de gps snelheid in beeld komt?
Even instellen in het navigatie/systeem menu!

• s0larus
HetHooft schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:45:
[...]

Wat ik nog het ergste vindt is dat het niet duidelijk is dat jouw remlichten aan gaan. Bijvoorbeeld met ACC als je een heling afgaat, remlichten gaan aan om de snelheid te behouden. Te vaak gaan de remlichten aan waarbij het prima was geweest om gewoon geen gas te geven met regeneration stand 1.

Het aller ergst zijn autos die voor mij invoegen met een kleine afstand. ACC gaat bijna op tilt. Nu heb ik de gewoonte om ACC uit te schakelen bij zo'n situatie.

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:08
@incmve Dank, toch maar even gebeld : Ook ESP was meteen meegenomen.

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

• Twiek-San

Twiek-San

s0larus schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 09:30:
[...]
Het aller ergst zijn autos die voor mij invoegen met een kleine afstand. ACC gaat bijna op tilt. Nu heb ik de gewoonte om ACC uit te schakelen bij zo'n situatie.
Of een beetje stroom bijgeven.

• s0larus
Twiek-San schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 13:45:
[...]

Of een beetje stroom bijgeven.
Ja of dat. Hangt van hun snelheid af. Als ik 100 rij en ze komen met 120 invoegen geef ik soms power om zonder remlichten langzamer te rijden.

• RiB1
gtabak schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 08:30:
[...]

Even instellen in het navigatie/systeem menu!
Dat heb ik volgens mij gedaan, maar zie alleen de eigen snelheid?
Kan jij een foto maken van dat menu?

• gtabak
RiB1 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 07:00:
[...]

Dat heb ik volgens mij gedaan, maar zie alleen de eigen snelheid?
Kan jij een foto maken van dat menu?
Klopt, je ziet de "eigen" snelheid boven de aanduiding (verkeersbord style) van de ter plaatste geldende snelheid.

• RiB1
gtabak schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 09:24:
[...]

Klopt, je ziet de "eigen" snelheid boven de aanduiding (verkeersbord style) van de ter plaatste geldende snelheid.
Maar dat is niet de gps snelheid. Er zijn mensen die vertelde dat ze de gps snelheid zien.
Vandaar mijn vraag of dat misschein met de uitvoering te maken heeft? Comfort-Fashion-Premium.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-11 19:43
RiB1 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 12:10:
Maar dat is niet de gps snelheid. Er zijn mensen die vertelde dat ze de gps snelheid zien.
Vandaar mijn vraag of dat misschein met de uitvoering te maken heeft? Comfort-Fashion-Premium.
Hyundai Kona (augustus) 2019 model, Premium. En ik kan tegenwoordig inderdaad de GPS snelheid zien in het navigatiebeeld. Als ik de ACC op 105 zet, rij ik in werkelijkheid 100; ACC op 86 is in werkelijkheid 80.

Het irritante er van is dat het prominent in beeld is, dus een zes-jarige achterin zegt de hele tijd "te hard! nu goed. nu te hard. nu weer goed..."

• daemonix
  • Niet online
vanaalten schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 16:41:
[...]

Hyundai Kona (augustus) 2019 model, Premium. En ik kan tegenwoordig inderdaad de GPS snelheid zien in het navigatiebeeld. Als ik de ACC op 105 zet, rij ik in werkelijkheid 100; ACC op 86 is in werkelijkheid 80.

Het irritante er van is dat het prominent in beeld is, dus een zes-jarige achterin zegt de hele tijd "te hard! nu goed. nu te hard. nu weer goed..."
Het eerste kan ik beamen (MY 2019 premium), het tweede niet. Er zit hier nooit iemand op de achterbank. :P Maar meestal heb ik Android Auto aan staan, daar is het dan weer niet op te zien, tenzij je Waze gebruikt. :)

• Tinus1972
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22-08-2021
frankivo schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 13:59:
[...]

Ik heb dakdragers voor m'n fiets. Een dakkoffer lijkt me ook prima te doen :)
Wat doet een fiets op je dak met je range vergeleken met een fiets achterop een fietsendrager?

• s0larus
vanaalten schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 16:41:
[...]

Hmm, ik merkte het ook. Voor die 2 RDW dingen was ik met 103 ACC op 100 GPS maar nu is dat 105. Goed om te zien dat het niet aan mij ligt. Blij dat ik de comfort uitvoering heb zonder navigatie dus alleen degene die m'n dash kunnen zien kunnen iets zeggen haha

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Is er al iemand aan de slag gegaan met een Wireless CarPlay adapter? Bijvoorbeeld zoals deze . Ik wil hem eigenlijk bestellen maar zou wel een ervaring willen van een Tweaker.

(als je zoekt in de reviews op de site staan er voldoend positieve ervaringen met de Kona.)

[ Voor 18% gewijzigd door World Citizen op 04-02-2021 22:35 ]

FreeReef.nl

• MaxLaadvermogen
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-11 18:58
s0larus schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 21:06:
[...]

Hmm, ik merkte het ook. Voor die 2 RDW dingen was ik met 103 ACC op 100 GPS maar nu is dat 105. Goed om te zien dat het niet aan mij ligt. Blij dat ik de comfort uitvoering heb zonder navigatie dus alleen degene die m'n dash kunnen zien kunnen iets zeggen haha
Heb je niet toevallig in dezelfde periode ook andere banden gekregen (winterbanden)?

• s0larus
MaxLaadvermogen schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 22:46:
[...]

Heb je niet toevallig in dezelfde periode ook andere banden gekregen (winterbanden)?
De winterbanden had ik een maand eerder. Enige manier om echt te weten is om te wachten op de zomerbanden.

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Ik ben zelf ook nooit zo een fan geweest van GPS snelheden (en locatie bepalingen nauwkeuriger dan een meter of 3). Mijn ervaring begint meer in de bergen met tochten die ik ging hiken. Je moet al bijna 10 satellieten hebben wil je bijvoorbeeld op een meter nauwkeurig kunnen zien waar je was. En als je dan een aantal satellieten verloor omdat er wat bomen stonden of omdat je in de buurt van een bergrug kwam, dan zakte de nauwkeurigheid heel snel naar een meter of 15 tot 20.

Nu jaren later hoor ik altijd mensen zeggen dat ze op de GPS snelheid rijden van hun navigatie. En dan hoor ik heel vaak "die is nauwkeuriger," en vaak hoor je dan ook "Ik reed altijd te langzaam, want mijn auto geeft het niet goed aan".

Nou zal ik dat niet ontkennen, maar ik kan het ook eigenlijk niet geloven. Als je op je velgen de juiste bandenmaat hebt en niet rare banden met hele lage of hoge wangen, en de bandenspanning is op het juiste niveau, dan kan het haast niet dat de GPS nauwkeuriger is.

Nederland is dan wel vrij vlak dus je auto zal echt wel genoeg satellieten vinden, maar je auto zelf meet het op de centimeter, en een GPS komt echt zeker niet in de buurt van minder dan 50cm nauwkeurigheid.

Ik ben zelf niet van het 102 of 105 rijden.. ik rij gewoon 100.. maar ik zou toch erg opletten met die marges. Nogmaals, ik zeg niet dat het gegarandeerd niet klopt maar als je het technische bekijkt is de meetapparatuur van je auto veel nauwkeuriger mits je de juiste velgen/banden/bandenspanning hebt. Dat betekend wel dat je ook rekening moet houden met belading van je auto (zoals men vroeger ook gewoon deed). Als je auto heel zwaar is afgeladen (op vakantie), moet je de bandenspanning ook aanpassen. Anders klopt het weer niet helemaal.

FreeReef.nl

• daemonix
  • Niet online
De meetapparatuur van je auto nauwkeuriger? Echt niet. GPS snelheidsmeting is +/- 0,4 km/h. En die 10 satellieten waar jij naar refereert zie je echt wel. Je kunt de vergelijking een keer doen tussen de GPS van je auto en die van je telefoon, je zult verbaast zijn. Het hangt er ook van af welke satellieten worden gebruikt, die van Europa hebben een nauwkeurigheid in het centimeter gebied, de Amerikaanse satellieten komen tot meters.

Je banden slijten, daarmee verandert de aanwijzing van je snelheidsmeter al. Daarnaast is de nauwkeurigheid van de aanwijzing wettelijk bepaald op -0 (mag niet te laag aangeven) tot +6%. Indicatie genoeg dat die niet zo heel betrouwbaar is.

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

daemonix schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 06:48:
De meetapparatuur van je auto nauwkeuriger? Echt niet. GPS snelheidsmeting is +/- 0,4 km/h. En die 10 satellieten waar jij naar refereert zie je echt wel. Je kunt de vergelijking een keer doen tussen de GPS van je auto en die van je telefoon, je zult verbaast zijn. Het hangt er ook van af welke satellieten worden gebruikt, die van Europa hebben een nauwkeurigheid in het centimeter gebied, de Amerikaanse satellieten komen tot meters.
Is het niet zo dat we gebruik maken van SPS en dit maar op 15 tot 20m nauwkeurig is? En dat we dan op basis van data en statistieken proberen een beter inschatting te doen?

Heb je wat onderbouwing van je verhaal?

[ Voor 6% gewijzigd door World Citizen op 05-02-2021 07:13 ]

FreeReef.nl

• daemonix
  • Niet online
World Citizen schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 07:12:
[...]

Is het niet zo dat we gebruik maken van SPS en dit maar op 15 tot 20m nauwkeurig is? En dat we dan op basis van data en statistieken proberen een beter inschatting te doen?

Zoek op wat GPS is. Voldoende onderbouwing. Jouw verhaal is echter totaal niet onderbouwd en gebaseerd op je onderbuik. Ik kom uit de meettechniek.

• vanaalten
World Citizen schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 22:32:
Is er al iemand aan de slag gegaan met een Wireless CarPlay adapter? Bijvoorbeeld zoals deze . Ik wil hem eigenlijk bestellen maar zou wel een ervaring willen van een Tweaker.

(als je zoekt in de reviews op de site staan er voldoend positieve ervaringen met de Kona.)
Ik heb precies die (al is mijne volgens mij een eerdere revisie en is het tegenwoordig een USB-C ding).
De reviews op hun eigen site - wat denk je, zou je die moeten geloven? Of zouden die door de eigenaar gefilterd worden om positief over te komen? (hint: reken maar op het laatste!)

Ik heb er alleen geen recente ervaringen mee. Heb 'm sinds februari 2020 en wel een week of zo mee kunnen spelen voor de lockdown begon - en sindsdien zo weinig gereden dat ik 'm niet echt gebruikt heb.

Destijds: onbetrouwbare software, moeizaam verbinden met de telefoon. Support vanuit de fabrikant stelde niets voor (als in, standaard antwoord met 'we weten het, komt binnenkort een nieuwe versie!'). Website wekt de indruk dat het een groot amerikaans bedrijf is, maar hoogstwaarschijnlijk is het een klein, wellicht zelfs eenpersoons team in Azië of zo.

Voor meer info: https://forums.macrumors....wireless-carplay.2193978/
Daar zitten vooral gebruikers met verschillende automerken en je kan er zien dat er nogal wat over de software geklaagd wordt.

• Wackerstamfer
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-08 16:32
World Citizen schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 07:12:
[...]

Omdat ik geen zin heb om "normale" bronnen te gaan zoeken wiki :
The Standard Positioning Service (SPS),[1] is a positioning and timing service provided on GPS L1, L2 and L5 frequencies and available to all GPS users. The L1 frequency contains a coarse acquisition (C/A) code and a navigation data message. The L2 frequency contains a CM-code and CL-code signals whereas I5-code and Q5-code signals are transmitted in L5 frequency.

Moreover, the performance obtained with GPS depends strongly on the mode of operation. For instance, a stand-alone receiver that uses only the signals received from the satellites, the levels of performance are:[3]
C/A-code receivers ~ 5 -10 m.

In case of using GPS in a differential mode, DGPS, the performances that can be expected are:
C/A-code DGPS receivers ~0.7 -3 m.
DGPS zal in die Kona wel niet zitten dus dan zit je op GPS alone op 5-10 m. In een open veld haal ik met een etrax gps module ca 3-5 m nauwkeurigheid. En zie ik met gemak 15-20 sats

Maar dat is positiebepaling! als jij een semi vaste offset hebt is dat helemaal niet relevant voor je snelheid bepaling. Verder doet een navigatie nog een snap to road EN weet de auto natuurlijk ook nog hoe hard hij rijdt opb de conventionele manier.

Resultaat --> voortdurende in-situ calibratie --> win.

Hyundai Kona Electric Premium 64kWh Ceramic Blue

• gtabak
RiB1 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 12:10:
[...]

Dat is wel degelijk de GPS "eigen" snelheid.

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

daemonix schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 08:57:
[...]

Zoek op wat GPS is. Voldoende onderbouwing. Jouw verhaal is echter totaal niet onderbouwd en gebaseerd op je onderbuik. Ik kom uit de meettechniek.
Je hebt zelf echt niet in de gaten dat jij de enigste bent die hier stellig dingen claimt, aangeeft dat je het zeker weet, mensen dat opdringt en nooit met onderbouwing komt?

Je zou mijn (genuanceerde en niet stellige teksten, en daarnaast soms onderbouwde feiten) eens moeten vergelijken met je eigen stelselmatige niet onderbouwde feitelijkheden.

WC= Hey, als je op deze manier de kabel los haalt is dat best wel fijn
Demonix= NEE -IK- heb iets meegemaakt dus het is zo

WC= Mijn ervaring met GPS waar ik niets over claim is:
Demonix= NEE -IK- weet het en zo is het.

Ik denk dat wij klaar zijn ;)

FreeReef.nl

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Vraagje; iemand hier die ervaring heeft met zowel de Kona als de Ioniq?

Qua veiligheidssystemen en entertainment zijn ze nagenoeg gelijk, maar ben erg benieuwd hoe de rijervaring is vergeleken met de ioniq. Hoe verschillen de wegligging en het rijgedrag tussen beide autos?

• daemonix
  • Niet online
@World Citizen Mooi. Verdiep je eerst eens in GPS, je hebt al diverse antwoorden van anderen gehad die de onjuistheden in je verhaal duidelijk maken. Je stelde wel degelijk iets over GPS, namelijk dat het niet GPS is.

Ik gaf je voorbeelden waarmee je kunt aantonen dat GPS snelheid veel betrouwbaarder is dan wat een voertuig op basis van omwentelingssnelheid kan. Nogmaals: denk aan banden slijtage: diameter van de band neemt af, omwentelingssnelheid verandert niet, afgelegde meters per omwenteling neemt af, aangegeven snelheid dus wel. Maar negeer vooral feiten, dat is in de mode.

In het kader van algemene bewijsvoering:
Als iets NIET werkt dan is 1 voorbeeld genoeg om dat aan te tonen ook al zijn er 1 miljoen voorbeelden dat het wel goed gaat. Dat noemen ze bewijs uit het ongerijmde.

• elmo1
  • Laatst online: 18-11 18:26

elmo1

Kona Electric jan-2019

wian schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:04:

Qua veiligheidssystemen en entertainment zijn ze nagenoeg gelijk, maar ben erg benieuwd hoe de rijervaring is vergeleken met de ioniq. Hoe verschillen de wegligging en het rijgedrag tussen beide autos?
Ja ik heb een ioniq gehad voor de kona.

Ioniq is een grotere auto voor achter passagiers
Is veel zuiniger met stroom
Miste voor mij net die extra power op snelweg. 120pk vs 204pk wat af neemt als de batterij leger wordt.
Lagere instap van ioniq
Beide auto's rijden lekker daar ligt het niet aan.

Keuze voor kona was hogere instap en meer vermogen een van de eisen.

Zou nu met vrije keuze denk ik voor de e niro gaan net wat meer ruimte op achterbank en hopelijk ook een klantvriendelijker dealer organisatie.

Hyundai is wat dat betreft erg slecht denken niet in oplossingen en weten niet wat een software update doet, zeer slechte communicatie met terugroepactie acties. Laatste heeft Hyundai er 4 weken over gedaan om te communiceren via autoweek en rdw was je sneller op de hoogte

• daemonix
  • Niet online

Wij hebben beide. :) Ik vind de Ioniq rustiger ridjen (ligt lager op de weg, lager zwaartepunt, grotere wielbasis) dan de Kona. De Kona heeft natuurlijk wel veel meer vermogen.

Ik onderschrijf de reactie van @elmo1, de hogere instap van de Kona is voor ons handiger. Ik rij liever met de Kona, mijn vrouw liever met haar Ioniq. :)

• waterfles
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-05-2021
gtabak schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:48:
[...]

Dat is wel degelijk de GPS "eigen" snelheid.
Verschilt per Kona blijkbaar. Bij mij is het ook niet GPS snelheid, ook al staat het zo wel in de menu instellingen. Via flitsmeister zie wel wel de GPS snelheid. Dat is 4 kmh lager.

• Sander-B
  • Laatst online: 19-11 10:20

Ik heb net mijn Ioniq (premium 28kwh, 2018) ingeruild voor een Kona (premium 64kwh, 2019). Ik heb nog maar weinig met de Kona gereden, maar de belangrijkste verschillen tot nu toe:

De Kona is wat stugger geveerd dan de Ioniq, en heeft daardoor een sportievere wegligging. De Ioniq was comfortabeler, maar de wegligging was (zeker met veel belading) niet het sterkste punt van de auto. Het extra vermogen van de Kona is erg fijn, al vond ik de Ioniq niet traag.

De zitpositie van de Kona vind ik prettiger. Je zit hoger en hebt daardoor een beter overzicht. Het zicht naar achteren is vele malen beter, dat vond ik bij de Ioniq erg slecht.

Head-up display is erg handig!

De rijbaanassistent werkt beter dan bij de Ioniq, en doet het ook onder de 60km/h. Bovendien zijn de waarschuwingen wanneer je over de wegbelijning rijdt wat prettiger aan de oren.

De kofferbakruimte van de Kona is kleiner, maar door het hogere dak kan je wel hogere spullen kwijt.

Minpunt: bij de Ioniq kon je instellen dat de buitenspiegel automatisch zakt bij het achteruit rijden. De Kona heeft dit niet. Ook heeft de Kona geen geheugen voor de elektrische stoelverstelling.

En de standaard banden van de Kona tot modeljaar 2020 zijn van Nexen en niet best. Weinig grip en erg lawaaiig. Ik heb al Michelin Crossclimate banden besteld.

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

vanaalten schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 08:58:
[...]

Ik heb precies die (al is mijne volgens mij een eerdere revisie en is het tegenwoordig een USB-C ding).
De reviews op hun eigen site - wat denk je, zou je die moeten geloven? Of zouden die door de eigenaar gefilterd worden om positief over te komen? (hint: reken maar op het laatste!)

Ik heb er alleen geen recente ervaringen mee. Heb 'm sinds februari 2020 en wel een week of zo mee kunnen spelen voor de lockdown begon - en sindsdien zo weinig gereden dat ik 'm niet echt gebruikt heb.

Destijds: onbetrouwbare software, moeizaam verbinden met de telefoon. Support vanuit de fabrikant stelde niets voor (als in, standaard antwoord met 'we weten het, komt binnenkort een nieuwe versie!'). Website wekt de indruk dat het een groot amerikaans bedrijf is, maar hoogstwaarschijnlijk is het een klein, wellicht zelfs eenpersoons team in Azië of zo.

Voor meer info: https://forums.macrumors....wireless-carplay.2193978/
Daar zitten vooral gebruikers met verschillende automerken en je kan er zien dat er nogal wat over de software geklaagd wordt.
Hmm... dank voor de info. Dit klinkt dan toch riskant. Zeker voor het geld wat ze vragen.

FreeReef.nl

• R2L

R2L

Leuke review (uit Zwitserland) van de gefacelifte 2021 Kona.

YouTube: Hyundai Kona Elektro 2021 - Test, Vorstellung und Fahrbericht [Deut...

• plopobiel
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 25-10 13:32
Voor de gene die het willen weten waarom je snelheidsmeter afwijkt tov je gps.

Volgens de europeesche richtlijn 75/443/EEC

1) De weergegeven snelheid moet hoger zijn dan de werkelijke snelheid.
2) De weergegeven snelheid moet lager zijn dan 1,1* de werkelijke snelheid +4 km/u

Dus als je echt 80 rijdt, moet de meter tussen de 80 en 92 aangeven.

Bronnen:

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUri...

https://www.deverkeersaca...n-dan-de-gps-hoe-kan-dat/

https://www.rijschoolpro....eeds-kleiner/?gdpr=accept

[ Voor 27% gewijzigd door plopobiel op 06-02-2021 00:41 ]

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

plopobiel schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 00:38:
Voor de gene die het willen weten waarom je snelheidsmeter afwijkt tov je gps.

Volgens de europeesche richtlijn 75/443/EEC

1) De weergegeven snelheid moet hoger zijn dan de werkelijke snelheid.
2) De weergegeven snelheid moet lager zijn dan 1,1* de werkelijke snelheid +4 km/u

Dus als je echt 80 rijdt, moet de meter tussen de 80 en 92 aangeven.

Bronnen:

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUri...

https://www.deverkeersaca...n-dan-de-gps-hoe-kan-dat/

https://www.rijschoolpro....eeds-kleiner/?gdpr=accept
Ow nice. Leerzaam ook. Thanks voor je uitleg en onderbouwing. Daar heb ik wat aan.

Ook @Wackerstamfer dank voor de moeite.

FreeReef.nl

• vanaalten
World Citizen schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 22:28:
Hmm... dank voor de info. Dit klinkt dan toch riskant. Zeker voor het geld wat ze vragen.
Mja. Het ding werkt wel. Ik had vooral in het begin wat problemen met automatisch verbinden en zo. Dat heeft soms nog steeds enkele tientallen seconden nodig, maar over het algemeen verbindt ‘ie automatisch.

Maar goed, ik kan verder niets zeggen over hoe goed en betrouwbaar het tegenwoordig is, want lockdown en thuiswerk enzo. M’n boodschap is vooral: ga niet af op de website van de maker.

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

vanaalten schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 15:56:
[...]

Mja. Het ding werkt wel. Ik had vooral in het begin wat problemen met automatisch verbinden en zo. Dat heeft soms nog steeds enkele tientallen seconden nodig, maar over het algemeen verbindt ‘ie automatisch.

Maar goed, ik kan verder niets zeggen over hoe goed en betrouwbaar het tegenwoordig is, want lockdown en thuiswerk enzo. M’n boodschap is vooral: ga niet af op de website van de maker.
Kan ik hem wellicht,... een weekje van je huren :).

Ik moet er 6 hebben als het werkt.. maar zou zo graag eens willen testen. Uiteraard tegen vergoeding.

FreeReef.nl

• Twiek-San

Twiek-San

Wat is het bezwaar tegen een kabeltje voor Carplay?
“Teveel gedoe”?

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Twiek-San schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 20:14:
Wat is het bezwaar tegen een kabeltje voor Carplay?
“Teveel gedoe”?
Ja... Sorry :)... ik hou van die stroomlijning.

- Deur open
- instappen
- starten
- D aanklikken
- Rijden
- Apple Car
---------------------
6 stappen

vs

- Deur open
- instappen
- starten
- Klepje open doen
- GSM pakken
- Kabel pakken
- In elkaar klikken
- GSM in vakje leggen
- Klepje dicht doen
- D aanklikken
- Rijden
- Apple Car
---------------------
12 stappen

En stel dat je alsnog je gsm wilt laden dan sla je dat kabeltje pakken en inklikken over. Die 2 handeling ervaar ik als "vervelend" in de minst ernstige zin.
Dus ja.. bij kortere ritten wil ik toch graag Apple Car, en niet de GSM helemaal aan sluiten. Dan voelt het als vervelend.

Maar als de rit 30 min duurt maakt het me eigenlijk al weinig meer uit.

ANDERZIJDS:
Stel dat dit kastje 1 op de 10 keer niet werkt of storing geeft... dan sluit ik weer liever ALTIJD het kabeltje aan. (sorry)

FreeReef.nl

• Twiek-San

Twiek-San

World Citizen schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 20:20:
- Deur open
- instappen
- starten
- Klepje open doen
- GSM pakken
- Kabel pakken
- In elkaar klikken
- GSM in vakje leggen
- Klepje dicht doen
- D aanklikken
- Rijden
- Apple Car
---------------------
12 stappen
-Klepje staat altijd open
-Kabel ligt al in het vakje aangesloten
-Kabel in GSM klikken
-Klepje open laten
-D aanklikken
-Rijden

Die 2 seconden van m’n leven per keer heb ik er wel voor over :+

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Iets anders:

Als iemand afsluitbare bakjes vind die enigszins nauwkeurig onder het middenconsole passen, dan hoor ik het graag. Ik zou daar graag wat bakjes met deksels willen hebben ipv die grote open ruimte die het nu is. Ik ga hier een aantal maanden naar zoeken en anders wil ik zelf iets gaan maken.
Dat het vak er zit is helemaal top, maar het is te groot waardoor dingen schuiven en het ligt te open en bloot waardoor je er niks van enigszins waarde wilt neerleggen (voor parkeergeld tikt een junk je raam al in tegenwoordig)

@Twiek-San :Y ik ben een Henk :Y)

Ik vond het vervelend dat mijn Apple kabel zo lang is. Dan moet je hem een beetje in dat bakje proppen en dan snel het klepje dicht doen. Want je wilt je gsm niet op de kabel hebben liggen (althans ik niet).

Dus ik heb die kabel opgerold maar dan moet je dus met je linkerhand de GSM heel dicht bij het bakje houden zodat je met je rechterhand de kabel aan kunt sluiten. Je moet dus met je linkerhand voor het stuur langs en een beetje naar voren leunen.

Dus heel technisch gezien:
- Ik stap in
- Ik pak met mijn rechterhand de GSM uit mijn rechterbroekzak.
- Dan pak ik de GSM over met mijn linkherhand
- Dan doe ik het klepje open met mijn rechterhand
- Dan pak ik de kabel met mijn rechterhand
- Ik moet iets naar voren leunen
- Ik hou met mijn linkhand de gsm in de buurt van het bakje
- Ik klik de kabel in
- Ik leg met de rechterhand de gsm in het bakje
- Ik doe met de rechterhand het klepje dicht.
- Ik rij weg

Als dat draadloos is

- Ik stap in en rij weg.

[ Voor 21% gewijzigd door World Citizen op 07-02-2021 09:28 ]

FreeReef.nl

• R2L

R2L

World Citizen schreef op zondag 7 februari 2021 @ 09:18:
Iets anders:

Als iemand afsluitbare bakjes vind die enigszins nauwkeurig onder het middenconsole passen, dan hoor ik het graag. Ik zou daar graag wat bakjes met deksels willen hebben ipv die grote open ruimte die het nu is. Ik ga hier een aantal maanden naar zoeken en anders wil ik zelf iets gaan maken.
Dat het vak er zit is helemaal top, maar het is te groot waardoor dingen schuiven en het ligt te open en bloot waardoor je er niks van enigszins waarde wilt neerleggen (voor parkeergeld tikt een junk je raam in)
Is dit niet iets voor je? Tekoop bij Amazon
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Srpo9YwLzoXrXkoKn-8CqZQr8wk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F5lm3h0l8hexL44A9dSwLFdy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door R2L op 07-02-2021 10:23 ]

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

R2L schreef op zondag 7 februari 2021 @ 10:22:
[...]

Is dit niet iets voor je? Tekoop bij Amazon
[Afbeelding]
Die overweeg ik maar ik bedoel die helemaal onderaan. Dus bij je benen zeg maar. Waar ook je 12 volt aansluiting zit.

FreeReef.nl

• Twiek-San

Twiek-San

@World Citizen Ik heb in het bakje een opgerold snoertje (trekbandje erop) met haakse stekker liggen. Inklikken-klaar.

Ik neem aan dat jij met je gewone kleren aan slaapt: scheelt ‘s morgens ook veel tijd :+

Draadloos IS makkelijker, maar ik vind het zo ook prima. Voordeel is dat ik het bij het instappen merk als ik m’n telefoon vergeten ben. En bij het uitstappen niet naar m’n telefoon hoef te zoeken.

Om JC te quoten: Ieder nadeel hep ze voordeel. d:)b

• Twiek-San

Twiek-San

Ik heb in de grote bak onder de console een antislipmatje liggen. Dat gaat prima.
Pagina: 1 ... 71 ... 145 Laatste