Kona Premium 64kW Dark Knight geleverd 28 januari 2019/Kona Premium 64kW Tangerine Orange oktober 2019, Aften ICU 3x32A/Load balancing
Handig he, dat opwarmen van te voren.Supermario99 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 07:48:
[...]
Nee geen last van. Wat wel vervelend is, dat is als je sochtends aan de buitenkant beslagen zijruiten hebt. In mijn vorige wagens kon ik gewoon even de ramen open en dicht doen en dan was het weg. Met de Kona lukt dat niet.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Haha, ook weer zo. Maar het was nog niet zo koud om voor te verwarmen, maar die vochtige ramen zijn irritant. Het is toch makkelijk om even na het instappen de ramen open en dicht te doen..daemonix schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 09:51:
[...]
Handig he, dat opwarmen van te voren.Oftewel: nooit last van.
Top 100k. Nu denk dat je eerder een foute inschatting van gom had als.je degradatie hebt zou je range moeten zakken . 100 k zou geen probleem mogen zijn.Rick1855 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 09:33:
Ik heb inmiddels meer dan 100k op de teller (ja, ik denk de meeste km's van alle Kona's). Behoorlijk probleemloos, maar laatst reed ik van het midden van het land naar Friesland met ongeveer 50 km range over tot de bestemming. De laatste 20 km liep de range heel snel terug, met al resultaat dat ik 4 km voor aankomst met een lege accu stond. Zou dit kunnen duiden op achteruitgang van de tractiebatterijen?
Denk dat de kona goed beveiligd is tegen degradatie.
Auto is vol om zeg +/- 4.00 dan start de auto laden / voorverwarmen om zeg 7.45.
Mogelijk kun je de auto voor de gek houden met een nacht stroom truc.
Die zonnepanelen doen het alleen overdag. Dus stel de auto in dat hij laad van 9.00 tot 17.00.
Dan wordt de auto elke dag wakker en gaat laden als zappi een stroom doorgeeft.
Mogelijk valt de auto gedurende die uren niet in slaap
2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw
De laatste 50 km zijn niet betrouwbaar... Ik had laatst 40 Km over, na 10 km rijden stonden er alleen maar streepjes.. Gelukkig was ik bijna thuis...Rick1855 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 09:33:
Ik heb inmiddels meer dan 100k op de teller (ja, ik denk de meeste km's van alle Kona's). Behoorlijk probleemloos, maar laatst reed ik van het midden van het land naar Friesland met ongeveer 50 km range over tot de bestemming. De laatste 20 km liep de range heel snel terug, met al resultaat dat ik 4 km voor aankomst met een lege accu stond. Zou dit kunnen duiden op achteruitgang van de tractiebatterijen?
Hallo Miekanos. Is jouw Kona behandeld met "glass-coating"?Miekanos schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 19:46:
Zijn er ook mensen die last hebben van een hinderlijke “panterprint” neerslag op de ramen als je maar een iets natte jas hebt?
Ondanks airco aan en later ook geprobeerd met volle pot blazers op het voorraam heb ik een tijdje geleden een angstige lange rit gehad in het donker in de regen met dit patroon op min voorruit (in werd een uur lang helemaal verblind door de tegenliggers).
Stond/staat niet op binnencirculatie oid.
Meestal verdwijnt het vrij snel na instappen maar dus niet altijd.
Je kan het ook niet wegpoetsen. Lijkt wel tussen het glas terecht te komen.
[Afbeelding]
Toen ik de mijne bestelde heb ik glass-coating mee besteld.
De auto vertoonde na het wassen (warm water, zonder shampoo) de door jou beschreven panterprints.
Nadat ik de auto gewassen had mèt de meegeleverde Hyundai-shampoo waren de panterprints verdwenen.
Wij hebben dit op terugreis naar Nederland in Frankrijk gehad. We hadden na een laadpauze nog ongeveer 250 km tot het hotel en volgens het bereik van de auto nog 370 km stroom. Dus 120 over. We hebben constant 110 km/uur gereden. Na 100 km rijden hadden we volgens de auto nog steeds ongeveer 120 km over. 50 km later was het ineens sterk afgenomen en was er nog 90 km over. Ondanks dat we constante snelheid reden werd het bereik dat we over zouden hebben in het hotel steeds korter. We zijn vervolgens 90 km/uur gaan rijden. Bereik bleef echter snel dalen. Uiteindelijk zijn we met 80 km/uur achter een vrachtwagen gaan hangen anders hadden we het hotel niet gehaald. En laadstations zijn er nauwelijks in Limoges. Moraal hiervan is dat de berekening van het bereik bij een een wat volle batterij veel te optimistisch is. Net als bij Rick1855. Houd daar tijdig rekening mee.Rick1855 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 09:33:
De panterprint zit aan de binnenzijde van de voorruit, ook bij mij en zonder glasscoating. Ventilatiesysteem op "auto" zetten en je bent er van af.Spirit1707 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 17:51:
[...]
Hallo Miekanos. Is jouw Kona behandeld met "glass-coating"?
Toen ik de mijne bestelde heb ik glass-coating mee besteld.
De auto vertoonde na het wassen (warm water, zonder shampoo) de door jou beschreven panterprints.
Nadat ik de auto gewassen had mèt de meegeleverde Hyundai-shampoo waren de panterprints verdwenen.
PV 11.87kWp, EV 64kWh.
Rij je vaker tot dusdanig lege accu percentages? Wellicht dat de GOM gewoon te weinig data heeft voor een goede guess. Ik denk ook dat je laad-gedrag (tot 100% of 90% etc.) meer invloed heeft op de degradatie dan je totaal aantal kilometers. Wat ik dan interessant vind is, hoeveel kWh ging er in toen je de lege accu weer op ging laden (tot 100%). Daarmee zou je een schatting kunnen maken van je eventuele degradatieRick1855 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 09:33:
Ik zit op 45k km. Door covid zijn het aantal km de laatste tijd nogal beperkt. Zelden rij ik tot onder de 10% maar heb dan ook het idee dat het laatste stukje vrij rap gaat (wellicht is het ook gewoon een gevoel
Hyundai Kona Electric Premium 64kWh Ceramic Blue
Dag Nescio,nessio schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 13:54:
@123Jan Je kreeg al antwoord van Zappi. In de volgende situatie wordt de auto wel wakker : je laad op nachtstroom van 23.00- 7.00 en de auto moet moet voorverwarmt zijn om 08.30.
Auto is vol om zeg +/- 4.00 dan start de auto laden / voorverwarmen om zeg 7.45.
Mogelijk kun je de auto voor de gek houden met een nacht stroom truc.
Die zonnepanelen doen het alleen overdag. Dus stel de auto in dat hij laad van 9.00 tot 17.00.
Dan wordt de auto elke dag wakker en gaat laden als zappi een stroom doorgeeft.
Mogelijk valt de auto gedurende die uren niet in slaap
Je tip werkt! De Kona werd vanochtend met zonnestroom geladen zonder mijn ingrijpen.
Dankjewel.
Jan
Zeker op lange ritten/snelweg (en al helemaal in Duitsland) probeer ik ook zelf altijd de GOM te valideren. Je weer immers dat er 64 kWh in de accu (max) zit. Wil je 300km overbruggen kan je dus iets meer dan 20 kWh per 100 km verbruiken. 400km wil je niet boven de 15 kWh per 100 km komen etc. Heb je wind mee, kan je wat harder rijden in Duitsland en bij wind tegen wat minder hard ;-)LESA schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 23:18:
[...]
Wij hebben dit op terugreis naar Nederland in Frankrijk gehad. We hadden na een laadpauze nog ongeveer 250 km tot het hotel en volgens het bereik van de auto nog 370 km stroom. Dus 120 over. We hebben constant 110 km/uur gereden. Na 100 km rijden hadden we volgens de auto nog steeds ongeveer 120 km over. 50 km later was het ineens sterk afgenomen en was er nog 90 km over. Ondanks dat we constante snelheid reden werd het bereik dat we over zouden hebben in het hotel steeds korter. We zijn vervolgens 90 km/uur gaan rijden. Bereik bleef echter snel dalen. Uiteindelijk zijn we met 80 km/uur achter een vrachtwagen gaan hangen anders hadden we het hotel niet gehaald. En laadstations zijn er nauwelijks in Limoges. Moraal hiervan is dat de berekening van het bereik bij een een wat volle batterij veel te optimistisch is. Net als bij Rick1855. Houd daar tijdig rekening mee.
Glass-coating is een behandeling van de buiten- èn binnenkant van de auto.Jan Workum schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 08:43:
[...]
De panterprint zit aan de binnenzijde van de voorruit, ook bij mij en zonder glasscoating. Ventilatiesysteem op "auto" zetten en je bent er van af.
Bij zat de panterprint op de buitenkant.
De ruiten maak ik sinds kort makkelijk schoon met de doekjes van "Betsy".
Glas coating van Hyundai...... heeft mijn inziens niets met glass coating te maken... leuk voor btje glans voor wellicht paar weken en zou absurd zijn als men dat ook binnen doet.....Spirit1707 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 08:14:
[...]
Glass-coating is een behandeling van de buiten- èn binnenkant van de auto.
Bij zat de panterprint op de buitenkant.
De ruiten maak ik sinds kort makkelijk schoon met de doekjes van "Betsy".
Heb mijn Kona in een echte glasscoating laten zetten, is ook iets andere prijsklasse maar dan heb je ook wat. en nee zeker niet de binnenkant :-)
[ Voor 56% gewijzigd door nessio op 21-10-2020 16:30 ]
Mits het een zonnige dag is. Vandaag was het erg bewolkt en was er pas na elf uur voldoende overschot aan zonnestroom. Dat was te laat om het laden automatisch te laten starten. Je kunt niet alles hebben met een Zappi.nessio schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 16:27:
@Verwijderd Prachtig, dat het werkt in combinatie met de Zappi.
Ik denk dat het daar wel een beetje in zit. We rijden veel lokaal en dit gebeurde die keer dat ik veel snelwegkilometers maakte en 's avonds wat harder heb gereden. Foutje van de GOM dus schat ik zo.daemonix schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 12:29:
Het hangt natuurlijk ook af van hoe je de afgelopen dagen hebt gereden ten opzichte van de keer dat je zo diep ging met de accu en van de weersomstandigheden en snelheid. Als je ineens veel harder dan normaal rijdt wordt de voorspelling onnauwkeurig, los van wat @Wackerstamfer ook al schrijft.
Kona Premium 64kW Dark Knight geleverd 28 januari 2019/Kona Premium 64kW Tangerine Orange oktober 2019, Aften ICU 3x32A/Load balancing
"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand
Inderdaad. Daar kwam ik vandaag dus ook achter... ik had al t idee dat er rubbers op de portieren misten of zo... is echt irritant.Supermario99 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 07:48:
[...]
Nee geen last van. Wat wel vervelend is, dat is als je sochtends aan de buitenkant beslagen zijruiten hebt. In mijn vorige wagens kon ik gewoon even de ramen open en dicht doen en dan was het weg. Met de Kona lukt dat niet.
En om nou voor te verwarmen als t niet koud is vind ik ook weer zonde.. maar is een idee.
Ik zie trouwens in de loop vd tijd een afdruk van de ruitenwisser in de “panterprint” ontstaan dus het zit m toch aan de buitenkant.
Ik heb geen extra coating aangeschaft.
Bij voorverwarmen of koelen wordt de stroom van de laadpaal gebruikt.ari3 schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 12:13:
Als toekomstige Kona rijder een vraag over het voorverwarmen en voorkoelen met BlueLink: gebruikt de Kona daarvoor stroom uit de accu of uit het laadpunt? Zolang de auto geparkeerd staat en aan de lader hangt zou ik denken dat stroom uit de lader gebruikt wordt zodat je niet al range verliest doordat de airco al een half uur gedraaid heeft?
Zonder dat de Kona aan de paal staat?Anmax schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 18:00:
Nee hoor! Ik kan de kona via de app de airco/verwarming aanzetten.
Inplannen dat hij om een bepaalde tijd warm/koud moet zijn kan niet, daarvoor moet hij aan de paal geloof ik.
Ik kan de airco inderdaad ook op afstand aanzetten als de auto niet aan de paal hangt.incmve schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 20:54:
Ja je kan de airco aanzetten zonder dat hij aan de paal staat, ik krijg wel een foutmelding in de bluelink app maar hij doet het wel.
Inplannen dat hij om een bepaalde tijd warm/koud moet zijn kan niet, daarvoor moet hij aan de paal geloof ik.
Ik krijg ook altijd de foutmelding maar dan staat hij wel keurig te koelen.
hier ook de foutmelding en na een tweede keer sturen staat hij idd te koelen. MAAR na ongeveer 10 minuten waarschuwt hij dat hij over 5 minuten gaat stoppen (weet zo even de exacte foutmelding niet maar is al eerder in dit topic genoemd) en dan stopt hij er ook echt mee na die 5 minuten.Miekanos schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 10:03:
[...]
Ik kan de airco inderdaad ook op afstand aanzetten als de auto niet aan de paal hangt.
Ik krijg ook altijd de foutmelding maar dan staat hij wel keurig te koelen.
Echt snel gaat het sowieso niet met de Kona maar de max van 77KW lijkt me toch beduidend prettiger dan 40KW.
Iemand een verklaring?
nb Op de FastNed site wordt alleen over de 50 en 150KW paal gesproken, niet de de 350KW.
https://support.fastned.n...Support&utm_medium=Hyper2
In Januari met de wintersport op meerdere snelladers in Duitsland ruim 80Kwh gehaald dus de max van 77 is onzin. theoretisch zou hij zelfs met 90 tot 100kwh moeten kunnen laden. maar alles valt of staat met de temperatuur van de accu als je gaat laden en of bijna leeg is of niet. want vanaf 70% gaat ie zoiezo trager laden.benme schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 21:17:
Met m' n Hyundai Kona 2020 64KWh voor het eerst FastNed geladen. 350KW paal. Werd maar met 40KW geladen. Volgend keer de 50KW paal eens proberen...
Echt snel gaat het sowieso niet met de Kona maar de max van 77KW lijkt me toch beduidend prettiger dan 40KW.
Iemand een verklaring?
nb Op de FastNed site wordt alleen over de 50 en 150KW paal gesproken, niet de de 350KW.
Dank voor het delen. Heb je misschien ook ervaring met FastNed in NL?Rob45 schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 21:26:
[...]
In Januari met de wintersport op meerdere snelladers in Duitsland ruim 80Kwh gehaald dus de max van 77 is onzin. theoretisch zou hij zelfs met 90 tot 100kwh moeten kunnen laden. maar alles valt of staat met de temperatuur van de accu als je gaat laden en of bijna leeg is of niet. want vanaf 70% gaat ie zoiezo trager laden.
Ik begon met laden onder de 50%, ongeveer 12 celcius buitentemp.
Als je echt de hoogst haalbare laadcapaciteit wil halen moet je zorgen dat je vlak voor je wil gaan laden de accu warm maakt zodat de laadcapaciteit op kan lopen.benme schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 21:31:
[...]
Dank voor het delen. Heb je misschien ook ervaring met FastNed in NL?
Dus ff flink gas geven om de accu op zijn donder te geven en warm wordt, en dus sneller kan laden
Interessant filmpje over het laden van de Kona 2020 van 0 naar 80%. Is weliswaar in de USA, maar toch de moeite waard.Rob45 schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 21:26:
[...]
In Januari met de wintersport op meerdere snelladers in Duitsland ruim 80Kwh gehaald dus de max van 77 is onzin. theoretisch zou hij zelfs met 90 tot 100kwh moeten kunnen laden. maar alles valt of staat met de temperatuur van de accu als je gaat laden en of bijna leeg is of niet. want vanaf 70% gaat ie zoiezo trager laden.
YouTube: 2020 Hyundai Kona Electric 0-80% DC Fast Charge Test
Ik lade 2 weken geleden bij fastned 350 paal. Haalde 76 de accu was wel 8% volbenme schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 21:17:
Met m' n Hyundai Kona 2020 64KWh voor het eerst FastNed geladen. 350KW paal. Werd maar met 40KW geladen. Volgend keer de 50KW paal eens proberen...
Iemand een verklaring?
Die 350kW lader van Fastned werkt gewoon prima. Je kan voor de 350kW paal de curve van de 150kW aan houden.benme schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 21:31:
[...]
Dank voor het delen. Heb je misschien ook ervaring met FastNed in NL?
Haal je dat niet dan moet je de volgende keer voor dat je bij de lader bent hem even op zn staart trappen
Hyundai Kona Electric Premium 64kWh Ceramic Blue
In die mail staat dat de garage de update doet. De garage zegt tegen mij dat ik het zelf kan doen. In de mail lees ik niets over zelf doen. En volg ik de links naar de website van Hyundai, dan zie ik volgens mij de interface zoals die nu al is.
Weten jullie hoe het nou zit? Is er een nieuwe update en zo ja, wat is er nieuw en hoe kom ik er aan?
Nieuwe Kona gebruiker hier. Ik kom van een Nissan Leaf, dus ik kan goed vergelijken. De Nissan was de 40 kW versie en had gewoonweg te weinig range. Vandaar de upgrade. Uiteindelijk niet voor de 60 kW Leaf gekozen omdat de vrouw graag een open dakje wilde (en ook de Kona mooier vond dan de Leaf + betere stoelen etc).
Vorige maand deden ze in België een actie waarbij je tot 8000 euro korting kreeg op een Kona, en daarvan gebruik gemaakt. Het jammere daaraan was wel dat dit ging over stockmodellen. Mijn auto is dan wel geproduceerd in maart 2020, maar ondersteunde nog geen Bluelink. Jammer.
Wat ik ook minder vind aan de Kona tov de Leaf :
- De one-pedal drive werkt niet zo goed als bij de Leaf. Zo kom je niet tot volledige stilstand bij het regeneratief rijden. Hij vertraagt tot 10 km/u en blijft dan verder bollen. Dan moet ik nog eens trekken aan de linker flipper en dan stopt bij wel, maar dat is toch minder handig dan bij de Leaf die dan van zichzelf deed. Die e-pedal was ik echt verslaafd aan geworden.
- Mijn vrouw mist vooral de 360° view. Zij gebruikte dat vaak omdat ze niet erg groot is en zo toch een goed zicht had bij het parkeren. Ik had er nooit bij stilgestaan dat dat niet op de Kona zat, temeer het wél zit op de Kia e-Niro. Daardoor twijfel ik wel een beetje of we de juiste keuze hebben gemaakt. Misschien hadden we toch beter voor de e-Niro gegaan. Gezien die meer ruimte bood, wél 360° view en stoelen met geheugenfunctie, ook wel cool. Maar dan had ik natuurlijk die korting niet, dus zo is het altijd wel iets.
Maar vergis je niet : wij zijn wel degelijk hééééél blij met de upgrade. Quasi al de rest is beter aan deze auto. De "minpuntjes" zullen we wel aan wennen.
Heb je enig idee wat er nieuw is? Uit die mail haal ik niet zo veel. Ik gebruik namelijk al de Bluelink app i.c.m. mijn Kona.One-eye864 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 17:10:
Hoe ik het begrepen heb is dat de auto eerst bij een onderhoudsbeurt nieuwe (navigatie)software moet krijgen en daarna kan je van de nieuwe diensten gebruik maken.
Model uit voorraad geleerd in Augustus.
Zeker weten? Op de 2019 e-Niro zit geen 360 graden view. Misschien dat ze dat in 2020 hebben toegevoegd, maar had ik nog niet eerder gehoord. Scheelt je dan toch weer wat twijfel misschien...BartDG schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 20:23:
- Mijn vrouw mist vooral de 360° view. Zij gebruikte dat vaak omdat ze niet erg groot is en zo toch een goed zicht had bij het parkeren. Ik had er nooit bij stilgestaan dat dat niet op de Kona zat, temeer het wél zit op de Kia e-Niro. Daardoor twijfel ik wel een beetje of we de juiste keuze hebben gemaakt.
https://www.kia.com/be/nl/modellen/e-Niro/ontdekken/
Blijkbaar zijn er dus toch wat updates doorgevoerd met de 2020 modellen. Oh well...
Haha, nee dat is een 360 graden view van het model zelf. Dat je de auto in je browser van alle kanten kunt bekijken. Ook de MY20 e-Niro heeft dat systeem niet, enkel een achteruitrijcamera. Dat 360 systeem van de Leaf is idd fraai.BartDG schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 21:34:
Ja, dat staat toch in de feature list van de e-niro die tegenwoordig online staat.
https://www.kia.com/be/nl/modellen/e-Niro/ontdekken/
Blijkbaar zijn er dus toch wat updates doorgevoerd met de 2020 modellen. Oh well...
Blijft wel het feit dat ik de one pedal drive niet zo goed vind als bij de Leaf. Maar zoals gezegd: ik kan er prima mee leven, temeer quasi al de rest beter is in mijn Kona. De wagen is toch ook zo'n 10.000 euro duurder en dat merk ik wel, ook aan de afwerking.
Nee geen idee. meeste uit de mail klonk meer als een upgrade van de navigatie (met vooral wat extra buzzwords). Het Bluelink deel klinkt niet echt als veel nieuwe functies behalve dan dat we waarschijnlijk eindelijk zullen weten wat er achter dit knopje schuil gaat....XBWillem schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 20:41:
[...]
Heb je enig idee wat er nieuw is? Uit die mail haal ik niet zo veel. Ik gebruik namelijk al de Bluelink app i.c.m. mijn Kona.
Model uit voorraad geleerd in Augustus.
RuKaatje schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 20:18:
Vorige week onze Kona model 2020 ontvangen, wat een fijne auto. Blue Link gekoppeld en alles lijkt te werken, Hyundai Life ook.
Echter, rechts boven in de app staat in de menubalk : Navi-koppeling. Indien ik deze aanklik krijg ik de mededeling : Beschikbaar na het koppelen van een account.
Geen idee welk account en hoe ik dat dan zou moeten doen. Op MyHyundai heb ik een account maar dat voegt niets toe. Weet iemand waar dit betrekking op heeft?
Stom he! Dat knopje ga ik ff checken. In die mail stond ook een stuk dat je met de app te voet nagivatie kan vervolgen nadat je uit de auto stapt. Misschien heeft het daarmee te maken?One-eye864 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 09:03:
[...]
Nee geen idee. meeste uit de mail klonk meer als een upgrade van de navigatie (met vooral wat extra buzzwords). Het Bluelink deel klinkt niet echt als veel nieuwe functies behalve dan dat we waarschijnlijk eindelijk zullen weten wat er achter dit knopje schuil gaat....
[...]
Het kan ook zijn dat die mail puur over de nieuewe voorwaarden gaat, die van toepassing zijn op de nieuwe functies uit augustus (?).
Nee denk het niet want ze zeggen in de mail letterljk dat je auto geupdate moet worden en dat die update vanaf 12 oktober beschikbaar is.XBWillem schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 09:39:
[...]
Stom he! Dat knopje ga ik ff checken. In die mail stond ook een stuk dat je met de app te voet nagivatie kan vervolgen nadat je uit de auto stapt. Misschien heeft het daarmee te maken?
Het kan ook zijn dat die mail puur over de nieuewe voorwaarden gaat, die van toepassing zijn op de nieuwe functies uit augustus (?).
Maar idd ik denk een strakkere koppeling in navigatie. dus bijv auto parkeren op plek x en via de app laatste stukje (bijv in de binnenstad) navigeren via de app. Al zal dat vast een google maps achtige koppeling ofzo zijn.
Nee want je moet dan ook een simkaart hebben plus een abonnement. Op de 2020 modellen is die voor 5 jaar.BartDG schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 10:05:
Voor alle duidelijkheid: het is toch zo dat je Kona van uit de fabriek moet geschikt gemaakt zijn voor Bluelink, toch? Het is niet zo dat je je oude type kan "upgraden" (software of hardware) zodat ie er dan ook Bluelink zou hebben?
[ Voor 44% gewijzigd door BartDG op 27-10-2020 10:43 ]
Mijn dealer beweerde van niet en heeft dan nog op eigen kosten een soort van adapter op de onderhoudsplug gestoken zodat ik via de app "Hyundai BELUX" toch bepaalde zaken kon zien (en dat is ook zo), maar Blue Link zou niet lukken zei hij.
Ik ga snel eens kijken.
[ Voor 9% gewijzigd door BartDG op 27-10-2020 11:36 ]
Iemand enig idee?
Is deze in Tsjechië of Korea gemaakt?BartDG schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 11:36:
Huh? Nou breekt me klomp!
Mijn dealer beweerde van niet en heeft dan nog op eigen kosten een soort van adapter op de onderhoudsplug gestoken zodat ik via de app "Hyundai BELUX" toch bepaalde zaken kon zien (en dat is ook zo), maar Blue Link zou niet lukken zei hij.
Ik ga snel eens kijken.
Aan het chassisnummer kan je het zien. Ik zie in je profiel dat je een Belg bent dus neem aan ook een Belgische Kona. Het zou heel goed kunnen dat er bij de Belgische modellen geen (standaard) Bluelink bij zit. Dit is op de Nederlandse modellen wel maar dit kunnen dan weergeen gebruik maken van de "Hyundai BELUX" app.
EDIT:
Ik kan trouwens op heel https://www.hyundai.be/nl/ niks vinden over BlueLink wat mijn vermoeden bevestigd. (dit in tegenstelling tot NL bijv: https://www.hyundai.nl/bluelink)
[ Voor 17% gewijzigd door One-eye864 op 27-10-2020 12:29 ]
Ik ga toch eens met mijn dealer spreken denk ik. /Rolleyes
Bedankt allen voor de hulp!
[ Voor 10% gewijzigd door BartDG op 27-10-2020 13:31 ]
Bij mijn Leaf remde die gewoon af op de elektromotor tot volledige stilstand. Geen gezeur of gepruts met peddels. Met de Kona moet ik nu telkens nog een extra beweging maken met die peddel vooraleer ik volledig stil sta. Een beweging die IMO geen enkel voordeel of zin heeft. Maar goed...
Ik heb dat eens bekeken, maar volgens mij moet je kiezen tussen ofwel Lane Keeping Assist of Lane Following assist. Geen idee wat het verschil tussen beiden is trouwens. De handleiding maakt het er niet duidelijker op. Echt helemaal uitschakelen lukt volgens mij niet, tenzij met de knop aan je linkerknie, die je dan iedere keer opnieuw moet indrukken wanneer de wagen opnieuw wordt gestart.Snacky817 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 17:52:
Lane assist kan via het menu op het stuur uitgezet word.
Lane keeping assist pendelt tussen de lijntjes. Grijpt alleen in als je over de lijn gaat (piept en/of stuurt dan). Wordt meen ik aan pas actief vanaf 60km/u (in NL, als dat hetzelfde is als bij de Kia). Kan je inderdaad niet permanent uitzetten maar moet iedere keer.BartDG schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 20:15:
Ik heb dat eens bekeken, maar volgens mij moet je kiezen tussen ofwel Lane Keeping Assist of Lane Following assist. Geen idee wat het verschil tussen beiden is trouwens. De handleiding maakt het er niet duidelijker op. Echt helemaal uitschakelen lukt volgens mij niet, tenzij met de knop aan je linkerknie, die je dan iedere keer opnieuw moet indrukken wanneer de wagen opnieuw wordt gestart.
Lane follow assist volgt de rijbaan zo goed mogelijk en stuurt dus continu mee. Is ook een stuur icoontje. Weet niet of je dit los kunt aanzetten, ik gebruik het altijd samen met de (adaptive) cruise control.
Ik denk omdat het laatste stukje elektronisch remmen energie kost ipv oplevert (als je nog merkbaar wilt afremmen). Je hebt immers maar heel weinig draaiing en dus weerstand om de batterij nog op te laden. Je zou dus ook maar heel langzaam verder afremmen en vrijwel gewoon uitrollen. De energie is allemaal bijna niks, maar denk dat ze daarom gekozen hebben om de grens op dat punt te leggen.BartDG schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 16:15:
Klopt. Ik doe het nu ook zo, maar ik blijf het verbazend vinden waarom ze bij Hyundai die keuze hebben gemaakt om maar regeneratief af te remmen tot 10 km/u en daarna niet meer.
Bij mijn Leaf remde die gewoon af op de elektromotor tot volledige stilstand. Geen gezeur of gepruts met peddels. Met de Kona moet ik nu telkens nog een extra beweging maken met die peddel vooraleer ik volledig stil sta. Een beweging die IMO geen enkel voordeel of zin heeft. Maar goed...
Ik heb de knop met een stukje papier vastgezet zodat deze altijd ingedrukt is. Op deze manier gaat lane assist in error na een minuut (of twee) en zal nooit meer piepen. Ik rij al bijna twee jaar zo en heb geen problemen ervaren.BartDG schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 14:28:
Nog een vraagje, twee eigenlijk: is het mogelijk om "auto hold" standaard in te schakelen bij een start en "lane keep assist" juist uitgeschakeld? (Ik erger me rot iedere keer dat de auto gaat beepen als ik eens over een lijntje rijd, dus ik schakel dat altijd uit met de knop aan mijn linkerknie, maar hij onthoudt die setting niet)
Het is geen maatregel om het energiegebruik van de fysieke rem te besparen. Als je niet afremt moet je immers ook energie blijven gebruiken om te blijven rijden en dat is veel meer dan de rem gebruiken.TechLight schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 00:51:
Ik denk omdat het laatste stukje elektronisch remmen energie kost ipv oplevert (als je nog merkbaar wilt afremmen).
Het is omdat ze de werking van een automaat op een brandstof motor nadoen. Als je daar het gas van los laat rem je ook af, maar je blijft altijd langzaam doorrijden.
Dat denk ik dus ook. Het is een keuze. Iets dat ze volgens mij met een simpele firmware upgrade kunnen oplossen. Wat dit is echt super onnozel. Uiteindelijk is het toch veel logischer dat je gewoon volledig tot stilstand komt zonder dat je nog op je rem moet duwen? Wat is de meerwaarde daarvan?JeroenE schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 08:26:
[...]
Het is omdat ze de werking van een automaat op een brandstof motor nadoen. Als je daar het gas van los laat rem je ook af, maar je blijft altijd langzaam doorrijden.
Ik kan me vergissen, maar ik dacht dat Tesla's ook volledig tot stilstand kwamen bij het regeneratief remmen. 't Is dus niet dat dat iets unieks is aan de Nissan Leaf.
Maar hier ga ik dan wel mee akkoord. Dat was ook het enige moment dat ik die e-pedal uitschakelde. Maar dat leer je al snel. Bovendien, je rijdt toch ongeveer 98% op de baan in het normale verkeer, en maar 2 % van je tijd op de baan is parkeren, toch? (als het al zoveel is) Hyundai legt de prioriteit dus blijkbaar omgekeerd.Michel B. schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 08:45:
En niet te vergeten dat de auto langzaam gaat rijden bij loslaten rem - zonder auto hold. Achteruit file parkeren en auto hold vergeten uit te zetten is een compleet nieuw aan te leren vaardigheid (niet aan te raden).
[ Voor 55% gewijzigd door BartDG op 28-10-2020 11:57 ]
Ik heb het 2019 model, ook met LFA, en LKA.CopyCatz schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 02:01:
Alleen op het 2020 premium model in NL zit LFA. Ik heb de middelste uitvoering met LKA, die pingpongt tussen de lijnen, alleen handig als noodmaatregel. Als je ook LFA hebt kun je kiezen tussen beide volgens de handleiding.
LFA staat standaard uit, ik wordt gek van die constante melding om je handen op het stuur te houden terwjil ik dat heb en keurig 100 km/h rij op een kaarsrechte weg en niet hoef te sturen.
LKA staat standaard aan, zelden gepiep behalve op de binnendoorwegen met een soort fietsstrook op de weg, dan zet ik hem handmatig even uit.
LFA moet via het menu bij het stuur uitgezet worden en LKA via een knop bij de linkerknie.
[ Voor 6% gewijzigd door Ora et Labora op 28-10-2020 10:55 ]
Who's general failure, and why is he reading my disk?
LFA zorgt dus voor de "handjes aan het stuur houden" melding? Dan ga ik die uitzetten met lange ritten. Dan werkt de adaptive cruise control wel als normaal?Ora et Labora schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 10:54:
[...]
Ik heb het 2019 model, ook met LFA, en LKA.
LFA staat standaard uit, ik wordt gek van die constante melding om je handen op het stuur te houden terwjil ik dat heb en keurig 100 km/h rij op een kaarsrechte weg en niet hoef te sturen.
LKA staat standaard aan, zelden gepiep behalve op de binnendoorwegen met een soort fietsstrook op de weg, dan zet ik hem handmatig even uit.
LFA moet via het menu bij het stuur uitgezet worden en LKA via een knop bij de linkerknie.
Bij mij doet lka dat. Na drie keer bouncen begint ie te piepen, en daarna koffie aan te bieden.Snacky817 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 12:09:
[...]
LFA zorgt dus voor de "handjes aan het stuur houden" melding? Dan ga ik die uitzetten met lange ritten. Dan werkt de adaptive cruise control wel als normaal?
Damn, dat van die koffie is irritant! Ik weet niet wat ik had gedaan, maar kreeg binnen 1 km die super irritante melding.CopyCatz schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 12:15:
[...]
Bij mij doet lka dat. Na drie keer bouncen begint ie te piepen, en daarna koffie aan te bieden.
LKA kan ook piepen als je aan het slingeren bent maar als je normaal tussen de lijnen rijdt, piept hij bij mij niet.Snacky817 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 12:09:
[...]
LFA zorgt dus voor de "handjes aan het stuur houden" melding? Dan ga ik die uitzetten met lange ritten. Dan werkt de adaptive cruise control wel als normaal?
De LFA wel, die heb ik via het menu uitgezet.
Kun je per rit kiezen wat je wil.
Ben wel benieuwd: welke reden kan je hebben om CC in plaats van ACC te willen? Enige wat ik kan bedenken is als de radar door vuil of zo even niet meer werkt, maar dan is het dus CC omdat ACC niet meer werkt.nessio schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 19:34:
Als je het afstandsknopje indrukt en even vasthoudt dan gaat de auto van acc naar cc. Zo kun je ook weer terug.
Kun je per rit kiezen wat je wil.
Ik heb 2 keer op de snelweg gehad dat ie ging remmen voor iets dat niet bestond (lege weg). En een aantal keer vanwege hoe de weg draait denkt ie dat ik naar een stilstand object rij en dus begint te remmen. Tegenwoordig rij ik op de 50 wegen alleen met acc als ik de weg goed ken en weet wat voor bochten er aan komen.vanaalten schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 19:55:
[...]
Ben wel benieuwd: welke reden kan je hebben om CC in plaats van ACC te willen? Enige wat ik kan bedenken is als de radar door vuil of zo even niet meer werkt, maar dan is het dus CC omdat ACC niet meer werkt.
@Konarijder50, MY2020 comfort heeft de knoppen links en rechts van het scherm. Alleen de Fashion en Premium modellen hebben de knoppen onder het scherm en tevens ook een groter scherm. Beste manier om te weten of je een Kona 2020 hebt is of ie 11 kW kan halen met AC laden.
Zeker nu de snelheden 100 km/h zijn, zijn de snelheidsverschillen gering.vanaalten schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 19:55:
[...]
Ben wel benieuwd: welke reden kan je hebben om CC in plaats van ACC te willen? Enige wat ik kan bedenken is als de radar door vuil of zo even niet meer werkt, maar dan is het dus CC omdat ACC niet meer werkt.
Ook al staat de afstandhouder op minimaal, stel dat je 100 km/h op de snelweg rijdt en de auto voor je 98 km/h. Dan gaat de auto vrij vroeg afremmen naar 98 km/h om afstand te bewaren.
Dan kun je wel naar links gaan maar dan duurt het vrij lang voordat je er voorbij bent, of je moet handmatig gaan versnellen.
Gering versnellen met de ACC aan is verschrikkelijk in de Kona, de auto gaat dan horten en stoten.
Oplossing zou dan zijn om de ACC uit te zetten, naar de linkerbaan, iets versnellen en als je er voorbij bent de ACC weer aanzetten.
Of je snelheid aanpassen aan de auto voor je.
Of alleen CC gebruiken, dichter naar je voorganger toe en later naar de linkerbaan.
Overigens deden alle ACC's dat die ik de afgelopen 10 jaar heb gehad (Prius plug in, BMW X5)
Op de kortste afstand komt de auto toch aardig dicht bij de voorganger zonder dat ie afremt, ik heb m zelfs standaard op 2 blokjes staan en geen probleem. Knipperlicht naar links, acc negeert dan je voorganger en gas bij, niks horten en stoten.
Dat heb ik meer gehoord dat horten en stoten, gelukkig nergens last van. Op de acc even snel in halen naar links gas geven ervoorbij naar rechts en gas los gaat prima, nergens last vanOra et Labora schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 08:35:
[...]
Zeker nu de snelheden 100 km/h zijn, zijn de snelheidsverschillen gering.
Ook al staat de afstandhouder op minimaal, stel dat je 100 km/h op de snelweg rijdt en de auto voor je 98 km/h. Dan gaat de auto vrij vroeg afremmen naar 98 km/h om afstand te bewaren.
Dan kun je wel naar links gaan maar dan duurt het vrij lang voordat je er voorbij bent, of je moet handmatig gaan versnellen.
Gering versnellen met de ACC aan is verschrikkelijk in de Kona, de auto gaat dan horten en stoten.
Oplossing zou dan zijn om de ACC uit te zetten, naar de linkerbaan, iets versnellen en als je er voorbij bent de ACC weer aanzetten.
Of je snelheid aanpassen aan de auto voor je.
Of alleen CC gebruiken, dichter naar je voorganger toe en later naar de linkerbaan.
Ik merk het als ik langere tijd een klein beetje gas bijgeef. Dus ACC op 100 en dan een klein beetje bijgeven om bijv. 105 te rijden en dat dan wat langer blijven rijden.Jhb62 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 15:53:
[...]
Dat heb ik meer gehoord dat horten en stoten, gelukkig nergens last van. Op de acc even snel in halen naar links gas geven ervoorbij naar rechts en gas los gaat prima, nergens last van
(overigens is het nog wel vrij subtiel - niet alsof de auto gevaarlijk gaat bokken of zo.)
[ Voor 8% gewijzigd door vanaalten op 29-10-2020 15:55 ]
Volgens mij weet de software niet dat je een klein beetje gas bijgeeft.
het is effect als je een tunnel inrijd op de acc, dan houd ie ook in omdat ie voelt dat je langzamerhand harder gaat. Ik vermoed dat de aac anders geprogrammeerd is dan de cc (want die doet niet)
de cc werkt mogelijk simpeler, die wil de motor op een betaald toerental houden en verder niet.
Dus geen krampachtig terug naar dat ingesteld toerental. Doet ie pas als je het gas loslaat.
Het enige wat je kunt doen is in een keer meer gas geven.
Zoals gemeld, alle acc's die ik / wij hadden vertoonde dat verschijnsel. we zijn er aan gewend.
De voordelen van acc zou ik niet kwijt willen en de huidige acc is al heel veel beter als de 1e op de X5 en de Prius. Die reageerde ontzettend traag als je voorganger optrok.
de klagers zouden eens met die versies moeten rijden
Ik zet SCC op 110 kmh en dan kun je prima mee. En als hierboven al gezegd: als de auto gaat inhouden op een voorganger: stroom erbij, inhalen en terug.
[ Voor 1% gewijzigd door Twiek-San op 30-10-2020 23:37 . Reden: Laatste zin: stond ACC, moest SCC zijn. ]
Daarna noem je de ACC, dan neem ik aan dat ACC iets anders is dan SCC. Maar als ik de inhoud er bij pak, heb ik het idee dat je met SCC de ACC bedoeld.
Binnenkort maar eens even langs de garage, dit zal de stoel wel zijn gok ik.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pqCS0JxoMnKKW4DnONMpLXjd.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qltVsQHLEIKDLhA1IYLqzGc2.jpg?f=user_large)
bekend probleem. Bij mij was de 12V accu gaar en heb ik een nieuwe gehad.incmve schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 10:02:
Nu ik wat minder de auto gebruik heb ik steeds vaker dat de 12V accu leeg loopt.
Binnenkort maar eens even langs de garage, dit zal de stoel wel zijn gok ik.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Homey interface van Robin?
Let op het pollen van je auto, die doet de 12V accu leeglopen.
Let ook op het pollen van je auto ihkv data verbruik op de sim en de gebruiksvoorwaarden van Bluelink/UVO.
Gezien de 18% zou ik snel een stuk gaan rijden voor je morgen of overmorgen met een lege accu staat.
[ Voor 8% gewijzigd door plips op 30-10-2020 17:11 ]
In ieder geval weet ik hoe ik de trekhaak monteer voor dit soort situaties. Voorlopig nog wachten tot ik gebeld word door de pechhulp.
Edit: hulp is er na 40 minuten.
[ Voor 4% gewijzigd door s0larus op 30-10-2020 19:43 ]
[/quote]
Welke app is dit?
En weet iemand of ik mijn Android auto scherm uit preview modes kan halen? Ik heb geen reactie gehad op mijn vorige post.
De Bluelinky module op Node Red werkt ook foutloos op Home Assistant.Dat zal wel meevallen toch? Tenzij je elke minuut gaat pollen. Ik gebruik bluelinky om de status in mijn Fibaro Controller te krijgen, heel ruig.
[Afbeelding]
Dit zijn afbeeldingen uit Home Assistant, volgens mijTinusNectar schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 21:32:
[Afbeelding]
[/quote]
Welke app is dit?
En weet iemand of ik mijn Android auto scherm uit preview modes kan halen? Ik heb geen reactie gehad op mijn vorige post.