Half jaar geleden gevraagd toen was ie er nog niet? Nu gezocht en nogsteeds niet. Shell, Plugsurfing ze hebben de optie nogsteeds niet. Hoe dan?
http://abetterrouteplanner.com/ kan je het beste gebruiken. ook als app beschikbaar. Ik heb het gebruikt voor Den Haag - Grenoble (NL-BE-FR) en Deventer - Montreux (NL-DE-CH) en in beiden richtingen alleen snelladers in de planning van de app om reistijd te verkorten. Max snelheid ingesteld op 120 maar zolang ik zuinig reed kon ik prima 130 af en toe pakken en in duitsland stukken met 140-160.vuurwerk2 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 00:34:
Bestaat er een app waarmee je via snelladers een route kan plannen naar buitenland?
Half jaar geleden gevraagd toen was ie er nog niet? Nu gezocht en nogsteeds niet. Shell, Plugsurfing ze hebben de optie nogsteeds niet. Hoe dan?
edit: verder is het aan te raden om ChargePrice en Chargemap te gebruiken als je die nog niet hebt. De eerste zal je de beste prijs tonen als je aangeeft welke pasjes/apps je hebt en de tweede gebruikte ik om in te zien of er een paal beschikbaar was. Chargemap kan soms wel traag zijn als de paal de update niet snel stuurt. Weet niet hoe het werkt achter de schermen maar ik zocht eerst op locaties met 2+ palen om te vermijden dat er maar 1 die bezet was met iemand die van 30 naar 80 ging laden :\
[ Voor 25% gewijzigd door s0larus op 25-08-2020 00:44 ]
Die app is er inderdaad, ik heb hem in januari gebruikt voor de wintersport en werkt prima, inmiddels zijn er al weer diverse updates geweest waardoor de app nog beter zou werken.vuurwerk2 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 00:34:
Bestaat er een app waarmee je via snelladers een route kan plannen naar buitenland?
De app heet. ABRP
Toevallig vroeg ik mij dit ook af, met extra wens dat je onderweg (carplay) al rijdend ook kan zien welke opties je hebt/krijgt. Bij abrp is mijn gevoel toch vaak, handig om vooraf mee te plannen maar aanpassingen on the go zijn lastig.vuurwerk2 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 00:34:
Positief Apple Maps schijnt EV routing vanaf iOS 14 mogelijk te gaan maken..
Ik heb er Goodyear 4 season banden onder zitten. Expres geen winterbandenregeling genomen voor die anderhalve dag sneeuw in het jaar. (M'n oude auto aan gort gereden omdat ik niet wist dat je met winterbanden, in tegenstelling wat verkopers je willen laten geloven, vaak een _langere_ remweg hebt)waterfles schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 07:31:
Michelin banden zijn wel echt drama qua grip. Ik kwam gister in een regenbui gewoon niet weg bij een stoplicht. Banden bleven maar doorslippen.
Ik ben benieuwd hoe dat straks gaat in de herfst. Ik heb een winterbandenregeling in mijn lease contract. Maar nog niet verdiept in winterbanden zelf. Heeft iemand al ervaring met winterbanden onder de Kona?
Hoe dan ook. De grip van deze banden is uitstekend, ook al met regen.
Winterbanden gebruik je, zoals het woord al doet vermoeden, in het winterseizoen. Iets preciezer; als de gemiddelde temperatuur zo rond of onder de 6 à 7 graden ligt. In de zomer heb je dus niets aan winterbanden omdat de specifieke eigenschappen in de samenstelling van het rubber zitten (o.a. zachter) naast een ander profiel voor meer grip in de sneeuw en betere waterafvoer. Je kunt hier dus onmogelijk stellen dat winterbanden vaker een langere remweg hebben, tenzij je ze oneigenlijk en nu al gebruikt, maar dan is het gewoon je eigen schuld en niet die van de verkoper.realbart schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 01:05:
[...]
Ik heb er Goodyear 4 season banden onder zitten. Expres geen winterbandenregeling genomen voor die anderhalve dag sneeuw in het jaar. (M'n oude auto aan gort gereden omdat ik niet wist dat je met winterbanden, in tegenstelling wat verkopers je willen laten geloven, vaak een _langere_ remweg hebt)
Hoe dan ook. De grip van deze banden is uitstekend, ook al met regen.
PV 11.87kWp, EV 64kWh.
Maar het lullige is dat in de gemiddelde NL winter je in de ochtendspits er wellicht wel iets aan hebt, maar het in de middag vervolgens 10 graden is...Jan Workum schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 13:53:
[...]
Winterbanden gebruik je, zoals het woord al doet vermoeden, in het winterseizoen. Iets preciezer; als de gemiddelde temperatuur zo rond of onder de 6 à 7 graden ligt. In de zomer heb je dus niets aan winterbanden omdat de specifieke eigenschappen in de samenstelling van het rubber zitten (o.a. zachter) naast een ander profiel voor meer grip in de sneeuw en betere waterafvoer. Je kunt hier dus onmogelijk stellen dat winterbanden vaker een langere remweg hebben, tenzij je ze oneigenlijk en nu al gebruikt, maar dan is het gewoon je eigen schuld en niet die van de verkoper.
Exact expert nodig?
Zo lullig is dat niet, bij 10 graden zit je met een winterband nog steeds dichterbij het optimale prestatiegebied dan met een zomerband. Enfin, het is hier geen formule 1 hè?Crazy D schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 18:50:
[...]
Maar het lullige is dat in de gemiddelde NL winter je in de ochtendspits er wellicht wel iets aan hebt, maar het in de middag vervolgens 10 graden is...
PV 11.87kWp, EV 64kWh.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Een bandenwissel in twee en een halve seconde lijkt me op zich toch wel eens leuk hoorJan Workum schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 07:08:
[...]
Zo lullig is dat niet, bij 10 graden zit je met een winterband nog steeds dichterbij het optimale prestatiegebied dan met een zomerband. Enfin, het is hier geen formule 1 hè?
Liever kale velgen dan Nexen
Exact expert nodig?
2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw
Tesla Model Y RWD (2024)
Mijn ervaring is dat ik met vier graden en droog weer tegen mijn voorganger aanglibberde, terwijl gewoon aan het opletten was en mij aan de maximumsnelheid hield. Ik kan dus prima stellen dat mijn winterbanden een langere remweg hadden dan ik gewend was met zomerbanden onder hetzelfde voertuig. Er is ook onderzoek dat iets soortgelijks beweert.Jan Workum schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 13:53:
[...]
Winterbanden gebruik je, zoals het woord al doet vermoeden, in het winterseizoen. Iets preciezer; als de gemiddelde temperatuur zo rond of onder de 6 à 7 graden ligt. In de zomer heb je dus niets aan winterbanden omdat de specifieke eigenschappen in de samenstelling van het rubber zitten (o.a. zachter) naast een ander profiel voor meer grip in de sneeuw en betere waterafvoer. Je kunt hier dus onmogelijk stellen dat winterbanden vaker een langere remweg hebben, tenzij je ze oneigenlijk en nu al gebruikt, maar dan is het gewoon je eigen schuld en niet die van de verkoper.
Ik had een "mazzeltje" met een lekke achterband die vervangen moest worden. Toen moest de andere achterband blijkbaar ook gelijk mee en de bandenboer had alleen nog Michelin Premacy 4 liggen. Heb toen gevraagd of ze voor en achter ff wilden wisselen. Eindresultaat is echt veel beter grip voor nuCrazy D schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 18:12:
[...]
Liever kale velgen dan Nexen![]()
(ben ondertussen op het punt dat ik overweeg zelf banden te kopen, als de leasemaatschappij geen betere wil)
Als winterbanden heb ik Fulda's (Kristall Control dacht ik) gekregen, die plakken nog beter aan de weg.
Er zijn altijd wel onderzoeken die iets anders beweren ongeacht het onderwerp, algemene pleit is voor de winterband in de winter. In sommige landen gewoon verplicht.realbart schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 14:45:
[...]
Mijn ervaring is dat ik met vier graden en droog weer tegen mijn voorganger aanglibberde, terwijl gewoon aan het opletten was en mij aan de maximumsnelheid hield. Ik kan dus prima stellen dat mijn winterbanden een langere remweg hadden dan ik gewend was met zomerbanden onder hetzelfde voertuig. Er is ook onderzoek dat iets soortgelijks beweert.
PV 11.87kWp, EV 64kWh.
Daar hoef je niet ver voor, de grens met Duitsland over is al voldoende.Jan Workum schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 15:12:
[...]
Er zijn altijd wel onderzoeken die iets anders beweren ongeacht het onderwerp, algemene pleit is voor de winterband in de winter. In sommige landen gewoon verplicht.
Bij sneeuw en ijs zijn banden met M+S/sneewvlok soms inderdaad verplicht. En niet alle allseasonbanden hebben dat keurmerk, dus dat is wel iets om op te letten inderdaad.Jan Workum schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 15:12:
[...]
Er zijn altijd wel onderzoeken die iets anders beweren ongeacht het onderwerp, algemene pleit is voor de winterband in de winter. In sommige landen gewoon verplicht.
In mijn reactie wees ik op iets wat ik zelf ook nog niet wist: dat winterbanden (vooral bij droog wegdek een) vaak een *langere* remweg hebben dan zomerbanden. Lijkt me nuttige informatie.
En ik weet het: het algemeen pleit van bandenverkopers is, om over te schakelen op winterbanden zodra de temperatuur onder de zeven graden zakt. En bij sneeuw en soms ook bij nat wegdek presteren winterbanden significant beter dan zomerbanden. Let er wel op dat je voertuig zich na een bandenwissel opeens anders gedraagt. En dat je remweg in sommige gevallen langer is.
Ga je, net als ik, voor allseasonbanden, dan is het verstandig allseasonbanden met M&S en Sneeuwvlokkeurmerk te kopen, zodat je ook écht bij alle weersomstandigheden de weg op kan.
[ Voor 12% gewijzigd door realbart op 28-08-2020 16:12 ]
Ik word oud....
Met de Michelin cross climates geen probleem. Vanmorgen in een hoosbuis, even flink gas van 70-115 om in te halen op de n359, lag als een blok op de weg. (niks slip)
Inderdaad, had precies hetzelfde gevoel vorige jaar.daemonix schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 22:08:
Deze banden zijn zo gevaarlijk met dit weer dat je verhaal niet van toepassing is. Ik heb vanmiddag aan de lm gemeld dat mijn versleten banden vroeger met 1.2 mm profiel meer grip hadden dan de bijna nieuwe Nexen banden. Dat is geen fabeltje.
Ik heb na 3 maanden rijden er zelf andere banden onder gezet (auto privé gekocht). Wat een slecht banden waren dat zeg! Hyundai of elke auto onwaardig...
Daarbij ook klacht ingediend bij Hyundai NL en mijn dealer. Echter ze herkenen zich niet in de kritiek, was de enige die dit vond
Volgens mij las ik ooit dat ze voor de 2020 versie Kona EV wel een andere band er onder gingen plaatsen.
Anyway, hier zitten Nexen onder en een keer het gas iets te lomp indrukken is piepende banden, auto die gelijk naar links weg trekt en kost moeite om onder controle te houden.
Sowieso is het 2019 model echt veel nerveuzer dan het 2020 model qua software instellingen.
De afgelopen 3 dagen er zo'n 650 km mee gereden en dan merk je ineens toch echt grote verschillen. Wat er bij mn eigen Kona 2020 onder zit weet ik eigenlijk niet eens, niet op gelet. Mn eigen Kona is wel stiller ook dan deze 2019. Als ik mn eigen ooit nog weer een keer terugkrijg zal ik er naar kijken wat er daar onder zit :-)
Oh - en toevoeging - ik heb ook tijdelijk een Ioniq EV gehad. Wat een plezierig autootje is dat man! Rijdt nog veel lekkerder dan de Kona 2020. Wel onacceptabele range natuurlijk van nauwelijks 260-280 km, maar verder echt super fijne auto.
[ Voor 12% gewijzigd door hrigteri op 29-08-2020 23:45 . Reden: Ioniq toevoeging ]
Zullen vast wel Primacy 4 banden zijn maar laat het inderdaad weten als je d'r weer in rijd.hrigteri schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 23:40:
De afgelopen 3 dagen er zo'n 650 km mee gereden en dan merk je ineens toch echt grote verschillen. Wat er bij mn eigen Kona 2020 onder zit weet ik eigenlijk niet eens, niet op gelet. Mn eigen Kona is wel stiller ook dan deze 2019. Als ik mn eigen ooit nog weer een keer terugkrijg zal ik er naar kijken wat er daar onder zit :-)
Nieuwe Kona in oktober. Met naar verwachting een veel mooier interieur 😔
Ben benieuwd wie er vanwege de looks, merkentrouw of iets grotere inhoud zou kiezen voor een auto met de helft minder range.Marcva schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 08:21:
Als E-Niro rijder wilde ik jullie deze dubbeltest: Peugeot e-2008 tegen de Hyundai Kona Electric niet onthouden.
Laadverlies.T-Dinx schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 09:07:
De hoeveelheid stroom in de batterij is in de Kona alleen te lezen als percentage en km-bereik. Om degeneratie in de toekomst te kunnen bepalen moet ik meten hoeveel stroom (kWh) er nu in de batterij kan. Ik heb een MY2020 van juli, tot nu toe nog niet echt leeggereden. Gisteravond van 19 naar 100% geladen. Mijn Zappi laadpaal en Zappi-app geven aan voor die 81% aan stroom 59,03kWh te hebben geleverd. Dat zou een batterij inhoud betekenen van 59,03 / 0,81 = 72,88 kWh. Dat kan toch helemaal niet? Dus is mogelijk mijn laadpaal niet goed aangesloten…verder lijkt alles goed te functioneren. Heeft iemand hiermee ervaring? Speelt er mogelijk iets wat ik over het hoofd zie?
Als je bijvoorbeeld 100kWh verbruikt om te rijden, kost het weer 115kWh om de accu weer op hetzelfde niveau aan te vullen.
T-dinx laadde 81% dus 81x 64 = 51,84 kwh in de batterij
de laadpaal geeft aan 59,03 kwh.
Dus laadverlies is (59,03 / 51,84)-1.00 = 13,86%
De laatste tijd heb ik +/- 11% laadverlies gemeten (ik heb een 8 jaar oude TNM laadpaal met aparte geijkte kwh meter)
Merk met mijn bijna 50000km nog niks van degeneratie.nessio schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 09:39:
Degeneratie merk je gauw genoeg aan de teruglopende actieradius.
Na 1 jaar is die alleen maar bij mij meer geworden (mogelijk ook deels door de update)
Want ik zie gemiddeld een lager verbruik.
Vraag als je dit wil meten dan kun je dat doen door de auto tot 100% te laden en dan de voltages van de cellen uit te lezen. En dit herhalen, en als voltage.lager is is het verschil.de degradatie?
Zo'n voltage meting moet men maar in de garage doen, das voor mij te hoog gegrepen..
Ik hou het al een tijdje bij (Zappi V2 3-fase 11kW, Kona 2020) en kom gemiddeld op een laadverlies van 10,5% Ik laad meest van 30% naar 100%nessio schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 09:37:
Dus stel er is nog geen degeneratie dan is de batterij nog 64 KWH
T-dinx laadde 81% dus 81x 64 = 51,84 kwh in de batterij
de laadpaal geeft aan 59,03 kwh.
Dus laadverlies is (59,03 / 51,84)-1.00 = 13,86%
De laatste tijd heb ik +/- 11% laadverlies gemeten (ik heb een 8 jaar oude TNM laadpaal met aparte geijkte kwh meter)
PV 11.87kWp, EV 64kWh.
Het kan ook middels een OBD dongle van een tientje en een Android telefoon. Met apps als Torque Pro of EVNotify kun je dan de 'State of Health' (SoH) van de accu uitlezen.T-Dinx schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 10:54:
Zo'n voltage meting moet men maar in de garage doen, das voor mij te hoog gegrepen..
Wij hebben exact hetzelfde, zal laadverlies komende tijd bijhouden en melden.Jan Workum schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 11:02:
[...]
Ik hou het al een tijdje bij (Zappi V2 3-fase 11kW, Kona 2020) en kom gemiddeld op een laadverlies van 10,5% Ik laad meest van 30% naar 100%
Ik merk dat vaak hierover gecommuniceerd wordt.. maar voor mij toch een stap te ver.CyBeRSPiN schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 11:15:
[...]
Het kan ook middels een OBD dongle van een tientje en een Android telefoon. Met apps als Torque Pro of EVNotify kun je dan de 'State of Health' (SoH) van de accu uitlezen.
Bedankt voor de info dat het dus wel kan, buiten de garage om.
Ik zie alleen mijn eigen snelheid bij flitspalen anders nietnessio schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 14:52:
Wisten jullie dat je na de laatste nav update zowel de snelheidsborden als je eigen snelheid in de nav kunt zien (links boven) Tot mijn verbazing is dat de GPS-snelheid.
Via set up en het nav menu kun je activeren. (laat snelheid zien en / of borden)
Als ik bijv 105 op de teller rijd dan schommelt de GPS snelheid tussen 99 en 101
[ Voor 89% gewijzigd door nessio op 02-09-2020 08:39 ]
Overigens zit er een behoorlijke bug in de nav kaart als je op de A7 van purmerend naar de A8 rijd (Hij mekkert voordurend "volg de a7 en neem de prov weg of zoiets).
De 1e splitsing op de a6 bij Almere als je van Lelystad komt zit er ook niet goed in.
Nu aangezet is optie inderdaadelmo1 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 07:42:
[...]
Ik zie alleen mijn eigen snelheid bij flitspalen anders niet
Als ik 'geef voertuig snelheid' aanvink dan komt bij mij daar ook de snelheid te staan.nessio schreef op woensdag 2 september 2020 @ 08:38:
Links boven (naast het home icoon) staat in zwart de GPS snelheid en daaronder het snelheidsbord.
Via set up en het nav menu kun je activeren. (laat snelheid zien en / of borden)
Als ik bijv 105 op de teller rijd dan schommelt de GPS snelheid tussen 99 en 101
Alleen is dat bij mij op de Kona-fashion, steeds exact de teller-snelheid.
De GPS-snelheid zie ik niet.
Echtgenote heeft vandaag ruim 300 km gereden en bij 110(teller) is 104/105 in de Nav.
Die schommelt en dat klopt want GPS wordt blijkbaar niet gedempt (had ik in onze boot ook)
[ Voor 74% gewijzigd door nessio op 02-09-2020 21:50 ]
* En van de software? (in die van mij zit een bug)ikke5000 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 21:09:
Wij hebben sinds een paar weken onze Kona. Wat is de laatste versie van het navigatiesysteem?
* En waar kan je dat vinden?
Ik heb speciaal mn auto op mijnhyundai geregistreerd maar daar is niks nuttigs te vinden...
Premium MY2019. Geen GPS snelheid....T-Dinx schreef op donderdag 3 september 2020 @ 07:50:
@nessio Een fashion MY2020. Bljikbaar GPS snelheid alleen bij premium.
Waarom dan niet tot 90% laden (en evt met 20% weer thuis komen)? Scheelt ook qua laadverlies neem ik aan?Jan Workum schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 11:02:
[...]
Ik hou het al een tijdje bij (Zappi V2 3-fase 11kW, Kona 2020) en kom gemiddeld op een laadverlies van 10,5% Ik laad meest van 30% naar 100%
[ Voor 11% gewijzigd door CopyCatz op 03-09-2020 09:20 ]
Geen idee of het scheelt in laadverlies, dat zou ik wel willen weten (maar erg veel zal het niet uitmaken vermoed ik)Banjy schreef op donderdag 3 september 2020 @ 09:15:
[...]
Waarom dan niet tot 90% laden (en evt met 20% weer thuis komen)? Scheelt ook qua laadverlies neem ik aan?
Die 30% komt uit het instructieboekje, de 100% voor het gemak.
PV 11.87kWp, EV 64kWh.
Ja, zo'n KONA rijdt een stuk comfortabeler!One-eye864 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 09:45:
Nou wij rijden tijdelijk in een i30 terwijl de dealer probeerd onze voorstoel weer te fixen. Wat een verschil zeg! Natuurlijk in het rijden (benzine/handgeschakeld) maar ook qua zit en comfort!
Jawel, vorig jaar laten doen.realbart schreef op donderdag 3 september 2020 @ 01:26:
Nog iemand anders van plan leder in te laten bouwen?[Afbeelding]
https://imgur.com/a/7IEE1mV
Toch ergens in de setup een vinkje gevonden, nog niet getest.nessio schreef op donderdag 3 september 2020 @ 12:29:
@daemonix Geen GPS snelheid, heel raar. Ik ga proberen een foto of video te maken als ik rij. Ook van de software versie.
Ook overwogen, maar heb je dan wel stoelverwarring/koeling?Ronalddeno schreef op donderdag 3 september 2020 @ 17:03:
[...]
Jawel, vorig jaar laten doen.
Stom foto's niet te lezen na overzetten in fotoalbum (op mn teleffon wel)
software osev.eur.sop.v112.191217.std-m
firmware osev.eur.292190816.micom.dl
navigatie dap.eur.hmc.191205.9acc967
Helaas filmpje vanmiddag mislukt (had camera teveel naar links, dus nav km kwamen er net niet op)
Moet weer even een rustig stuk weg opzoeken waarbij ie zelf stuurt.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BlgX79iCgcwxDmiipOEwSPen.jpg?f=user_large)
[ Voor 109% gewijzigd door nessio op 03-09-2020 20:11 ]
:strip_exif()/f/image/dy1t3uJ60FN4bIVcvtLJAb9h.jpg?f=fotoalbum_large)
Wij hebben deze. Zou die van de 2019 en 2020 dan niet te vergelijken zijn? Onze auto moet toch terug want we hadden hem met trekhaak systeem voor een fietsendrager besteld maar dat was vanwege Corona niet geleverd. Moet uit België komen was de reden. Nou wonen wij aan de Belgische grens maar volgens mij rijd dat verkeer af en aan. Ook moeten wij de achterklep echt dicht gooien. Die dingen aandraaien wat in dit forum wordt aangeraden lukt bij 1 er van niet. Die kun je blijven draaien.
Alle lederinbouwers kunnen achteraf stoelverwarming/koeling inbouwen.dakkadakka schreef op donderdag 3 september 2020 @ 19:00:
[...]
Ook overwogen, maar heb je dan wel stoelverwarring/koeling?
Ik heb het in mijn vorige auto (een Ioniq) gehad, maar zette het eigenlijk altijd uit.
Dus ik laat het er nu niet inzetten.
Mooi!Ronalddeno schreef op donderdag 3 september 2020 @ 17:03:
[...]
Jawel, vorig jaar laten doen.
Bruin/ruitjes/witte biezen stond heel toevallig ook op mijn shortlist.
Ik heb nog gewoon stoelverwarming en koeling. Maar dat laatste werkt minder goed. Stoelkoeling in de Kona houdt zo wie zo niet meer in dan lucht onder de zitting doorblazen heb ik begrepen.Door het andere leer is het effect minder. Maar ik mis het totaal niet. Ook niet tijdens de hittegolf.realbart schreef op donderdag 3 september 2020 @ 20:45:
[...]
Alle lederinbouwers kunnen achteraf stoelverwarming/koeling inbouwen.
Ik heb het in mijn vorige auto (een Ioniq) gehad, maar zette het eigenlijk altijd uit.
Dus ik laat het er nu niet inzetten.
Missen is een groot woord, maar comfortabel was het welRonalddeno schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 09:00:
Ik heb nog gewoon stoelverwarming en koeling. Maar dat laatste werkt minder goed. Stoelkoeling in de Kona houdt zo wie zo niet meer in dan lucht onder de zitting doorblazen heb ik begrepen.Door het andere leer is het effect minder. Maar ik mis het totaal niet. Ook niet tijdens de hittegolf.
Exact expert nodig?
Verwijderd
Ik kocht onlangs een 64kWh Kona electric van de eerste generatie, gebouwd eind 2018. Op de weg sinds 01/2019.
Opgelet want die eerste modellen hebben ondanks de advertenties een MONOFASIG laad apparaat aan boord. Dus een meerfasige (duurdere) wallbox installeren heeft geen zin want die gebruikt sowieso maar 1 fase.
De meer recentere modellen hebben inderdaad een 3fasig laadapparaat aan boord.
Ik koos voor een verzwaardering van mijn net aansluiting (naar 3x40A 240V) en een monofasige wallbox van Mennekes Amtron 7,4kWh.
De maximale laadsnelheid (11kWh) halen is thuis bijna onmogelijk zonder een sterke verzwaardering van mijn netaansluiting naar een veel duurdere aansluiting van 3x64A 240V...
Hoezo ondanks de advertenties? Het is toch publiekelijk duidelijk dat het 2019 model 1 fase heeft en het 2020 model 3 fases?Verwijderd schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 09:34:
MONOFASIG laden in een 64kWh Kona van eerste generatie.
Ik kocht onlangs een 64kWh Kona electric van de eerste generatie, gebouwd eind 2018. Op de weg sinds 01/2019.
Opgelet want die eerste modellen hebben ondanks de advertenties een MONOFASIG laad apparaat aan boord. Dus een meerfasige (duurdere) wallbox installeren heeft geen zin want die gebruikt sowieso maar 1 fase.
Ik koos voor een verzwaardering van mijn net aansluiting (naar 3x40A 240V) en een monofasige wallbox van Mennekes Amtron 7,4kWh.
De maximale laadsnelheid (11kWh) halen is thuis bijna onmogelijk zonder een sterke verzwaardering van mijn netaansluiting naar een veel duurdere aansluiting van 3x64A 240V...
Je kunt wel veel sneller laden hoor maar dan op DC en niet op AC en die laders zijn nogal duur.
Who's general failure, and why is he reading my disk?
3-fase verzwaren boven de 25A is sowieso een erg dure optie. Als je de thuislaadsnelheid nodig hebt/vindt dan was de aankoop van een 3-fase Kona verstandiger geweest.Verwijderd schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 09:34:
MONOFASIG laden in een 64kWh Kona van eerste generatie.
PV 11.87kWp, EV 64kWh.
Dat.. en 7KW is toch uberhaubt de max laadsnelheid van de 1 fase versie?Ora et Labora schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 09:38:
[...]
Hoezo ondanks de advertenties? Het is toch publiekelijk duidelijk dat het 2019 model 1 fase heeft en het 2020 model 3 fases?
Je kunt wel veel sneller laden hoor maar dan op DC en niet op AC en die laders zijn nogal duur.
Sowieso zat er een enge bug in de Zappi met de 3 fasen lader, en laad ik liever zo langzaam mogelijk in de gestelde tijd
[ Voor 11% gewijzigd door CopyCatz op 04-09-2020 10:04 ]
Welke Zappi bug doel je op?CopyCatz schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 10:03:
Sowieso zat er een enge bug in de Zappi met de 3 fasen lader, en laad ik liever zo langzaam mogelijk in de gestelde tijd
PV 11.87kWp, EV 64kWh.
Ik vermoed deze
Dat is een Kona/Niro/Soul bug/issu. Voor zover ik heb begrepen werken ze daar aan een oplossing. Bij andere automerken doet zich dit niet voor.
[ Voor 8% gewijzigd door Jan Workum op 04-09-2020 10:43 ]
PV 11.87kWp, EV 64kWh.
Ik heb wel 3 fase aansluiting, omdat ik een zwik aan zonnepanelen heb waarvan de electricien zei dat ik toch echt wel 3 fase moet hebben (verwachte jaaropbrengst 6000kwh). In 12 uur heb ik geen volle auto. Maar goed, dan duurt het iets langer. De keren dat ik 450 km enkele reis heb zijn op 1 hand te tellen (en op vakantie de Outlander PHEV gebruikt omdat ik geen zin had om afhankelijk te zijn van laadpalen, 24 pasjes etc). Dus in de praktijk alsnog geen enkel probleem, ondanks dat laden dus langzamer gaat dan met 1 fase aansluiting/paal. Maar toch, het is wel iets om je bewust van te zijn. Als je regelmatig wel ook thuis snel(ler) moet kunnen laden, moet je daar wel van te voren over nadenken anders valt het tegen (a la "wtf in een nacht geen volle accu??" zeg maar).CopyCatz schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 10:03:
Dat hele snel thuisladen is denk ik voor mensen die nog niet helemaal gewend zijn aan het principe van een elektrische auto.. ik laad mijn 3 fase Kona thuis met een enkelfase Zappi op 5.6kw, waarbij ik in 12 uur wel weer een volle accu zou kunnen hebben om 480 km te rijden, maar dat is gewoon geen dagelijks scenario voor 99% van de gebruikers. Ik kan bijna het land op en neer met een volle lading, dan zou ik eerder ander werk gaan zoeken dan een andere laadstructuur.
Exact expert nodig?
Maakt niet uit, een slimme meter hoort intern te salderen over de fasen heen. Dus een uur lang 3kW terugleveren op L1 en gelijktijdig 4kW laden op L3 leidt tot een netto verbruik van 1kWh op je rekening. Dat is compleet onafhankelijk van de salderingsregeling.CopyCatz schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 11:57:
Ik heb 3000wp aan zonnepanelen liggen op 1 fase met een 1 fase omvormer, dan weet ik iig zeker dat alle apparaten thuis incl de Zappi gebruik maken van die stroom als straks het salderen stopt of minder wordt.
Maar inderdaad met 1 fase weet je het absoluut zeker en hoef je niet op de slimme meter te vertrouwen.
Ik rij ook regelmatig 300/ 375 km. dan ga ik de andere dag wat later weg of dan stop ik wel bij fastned voor die ene keer. Meestal plan ik mijn afspraken om de dag. dan is het nooit een probleem.
Ik zie inderdaad nog steeds van die krampachtige acties ivm laden. Maar deze mensen tankte voorheen (denk ik ) ook pas op het laatste moment. Ze moeten anders leren denken.
Kan ik het niet uploaden. Filmpje van 1 minuut = 80 mb. Mijn fotoalbum bij tweakers is maar 7 mb
Ik kan je wel een link mailen. stuur me een pb met je emailadres
[ Voor 17% gewijzigd door nessio op 04-09-2020 16:22 ]
Banden, vreemd : model 2020 wordt toch met michelins afgeleverd! Hebben ze je ouwe meuk in je mik gedouwd soms. Zou even de importeur bellen.
Die trekhaak komt niet uit België maar gewoon bij Brink (Spakenburg) vandaan. Ding hebben ze gewoon niet op tijd besteld.
Enne model 2020 is niet gelijk aan 2019
[ Voor 4% gewijzigd door nessio op 04-09-2020 16:20 ]
Ik krijg (in mijn Niro) ook niet de GPS snelheid te zien maar de snelheid die ook op de snelheidsmeter op het dashboard staat...nessio schreef op donderdag 3 september 2020 @ 12:29:
@daemonix Geen GPS snelheid, heel raar. Ik ga proberen een foto of video te maken als ik rij. Ook van de software versie.
Ja, heb een vinkje gevonden en aangezet. Vandaag getest en ik krijg inderdaad de GPS snelheid op z'n Tesla's te zien.nessio schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 15:42:
@daemonix vandaag had ik 2 afspraken in Amsterdam. Echtgenote laten rijden. Filmpje gemaakt.
Kan ik het niet uploaden. Filmpje van 1 minuut = 80 mb. Mijn fotoalbum bij tweakers is maar 7 mb
Ik kan je wel een link mailen. stuur me een pb met je emailadres
:fill(white):strip_exif()/f/image/Y6av4EVJsq2Ja3KuM0stLDHF.png?f=user_large)
Werkt super bij de trajectcontroles
Auto plingt van te voren meld hoe hard je mag (onder je gps snelheid) en ga je te hard wordt snelheid geel en hoor je een plong
Ook geeft ie onder de trajectsnelheid in meters aan aan hoe lang het traject nog duurt.
Werkte ook zo op de N201 Haarlem- hoofddorp.
Kon het even goed bekijken, zat er naast te werken
Maar Daemonix heeft mogelijk wel het bewuste vinkje gevonden.
Misschien kan ie melden welk hij nu aangevinkt heeft in het Nav menu (misschien is het wel een combinatie : snelheid tonen en camera's)
Ik heb een Fashion MY2020 van juli, en kan bij instelingen-navigatie-scherm, alleen 'geef voertuig snelheid' aanvinken. Dan komt de teller-snelheid in beeld. Misschien tzt wel, na een update.nessio schreef op donderdag 3 september 2020 @ 19:50:
Bijgaand mijn software versies en vinkjes in nav
[Afbeelding]
[Afbeelding]