2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw
Exact expert nodig?
Daar hadden ze niet zo'n probleem mee. Maar die helm was er te veel aan.Crazy D schreef op maandag 6 april 2020 @ 11:31:
Ik ben bij een BMW dealer in Rotterdam weggekeken omdat ik blijkbaar met lang haar, spijkerbroek en t-shirt niet voldeed aan hun beeld van een potentiële koper.
Ja, die moet je ook niet ophouden tijdens zo'n gesprek, dat geeft een rare indruk.IvoB2 schreef op maandag 6 april 2020 @ 13:25:
[...]
Daar hadden ze niet zo'n probleem mee. Maar die helm was er te veel aan.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Dat herken ik wel met lang haar een auto uitzoeken, in mijn geval een Ford dealer. Ben maar weggegaan en een nieuwe Octavia genomenCrazy D schreef op maandag 6 april 2020 @ 11:31:
Slechte dealers heb je bij alle merken. Ik ben bij een BMW dealer in Rotterdam weggekeken omdat ik blijkbaar met lang haar, spijkerbroek en t-shirt niet voldeed aan hun beeld van een potentiële koper. Of een Lexus dealer die mij niet wilde laten proefrijden in een 2e handsje (van 40k...) totdat ik zeker wist dat ik specifiek die auto ook zou willen kopen. Nou dan toch niet joh, als je blijkbaar die omzet probleemloos kunt missen ga ik wel naar een dealer waar ik wel goed wordt behandeld (wat in mijn geval eindigde in een Outlander PHEV). Hyundai dealer in Zoetermeer heeft me dan weer gewoon prima en vriendelijk geholpen ook toen hij wist dat ik de auto zou leasen (uit voorraad dus ook niet via hun leveren).
Blijft natuurlijk de vraag waarom je eerst bij een Opel dealer binnenloopt als je eigenlijk een luxe VW Passat wil?
[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 06-04-2020 16:49 ]
Dat was het punt, hele slechte verkoper die helemaal niets vraagt. En nee, ik wilde een nieuwe auto en was niet gebonden aan 1 merk, had mijn Peugeot 's nachts in puin gereden, wilde geen nieuwe Peugeot meer (wekelijks terug naar dealer vanwege allerlei gezeur).IvoB2 schreef op maandag 6 april 2020 @ 16:47:
Had je hem nu de eerste keer toen hij het vroeg geantwoord wat de reden van je bezoek was dan was al die heisa misschien onnodig geweest?
Blijft natuurlijk de vraag waarom je eerst bij een Opel dealer binnenloopt als je eigenlijk een luxe VW Passat wil?
'Wat komt u doen' is in mijn optiek een heel verkeerde vraag, met een verkeerd antwoord: 'Broodje kaas kopen'. 'Wat voor auto zoekt u' is een veel betere vraag.
[ Voor 11% gewijzigd door daemonix op 06-04-2020 17:14 ]
Dan heb je dat de eerste keer toch heel verwarrend gesteld:daemonix schreef op maandag 6 april 2020 @ 17:12:
Dat was het punt, hele slechte verkoper die helemaal niets vraagt.
Hetzelfde meegemaakt bij een Opel dealer. Kwam vragen wat ik kwam doen...
OMG. Gewoon volstrekte onwil dus (of nog niet bekomen van je nachtelijke uitstap?'Wat komt u doen' is in mijn optiek een heel verkeerde vraag, met een verkeerd antwoord: 'Broodje kaas kopen'. 'Wat voor auto zoekt u' is een veel betere vraag.

[ Voor 26% gewijzigd door IvoB2 op 06-04-2020 17:33 ]
Nee, de houding van iemand zegt veel. Als je, onbeschoft, met een peuk in je hand komt aanlopen na 5 minuten, en dan volstrekt ongeïnteresseerd die vraag stelt dan kun je verwachten wat het antwoord wordt.IvoB2 schreef op maandag 6 april 2020 @ 17:32:
[...]
Dan heb je dat de eerste keer toch heel verwarrend gesteld:
[...]
[...]
OMG. Gewoon volstrekte onwil dus. Spijkers zoeken op laag water. Nou het was jouw tijd.

Ik herhaal: hele slechte verkoper die zelfs les 1 niet geleerd had. Ze zijn niet voor niets een jaartje later failliet gegaan terwijl de markt booming was.
[ Voor 12% gewijzigd door daemonix op 06-04-2020 22:27 ]
En ondertussen blijft waze jarenlang 130 aangeven overdag. Top dat hij de onderborden herkend en begrijpelijk dat ie dat niet 's nachts doet/kan doen.daemonix schreef op maandag 6 april 2020 @ 22:27:
Vanmiddag op de heenweg werden de onderborden herkend (om 19.00 uur ging de snelheid van 100 naar 120 km/h). Toen het donker was werkte dat minder/niet. Wel werd de maximum snelheid van matrixborden goed herkend. Chapeau. Android auto denkt dat we alleen nog maar 100 km/h mogen rijden.
Wat dacht je van Opel, Peugeot, Honda, Renault etc. etc. etc.?IvoB2 schreef op maandag 6 april 2020 @ 09:30:
[...]
Ah, en tot wie gaat de reguliere Hyundai/Kia klant zich dan wenden?
Tot de bescheiden Porsche/Audi/BMW dealer?![]()
De spraakzame internetdealer van Tesla?![]()
(Ik vermoed dat de "reguliere" klant weinig tot nooit met de merkimporteur te maken krijgt).
Waarom ben ik uiteindelijk ook weer bij Hyundai/Kia terechtgekomen?
En als ik een auto kies zal ik de uiteindelijke keuze niet laten afhangen van de toevallige stemming of geplogenheden van de dealer en al heel zeker niet een bepaald merk hier voor afschrijven.
Ik rij nu al lang genoeg met uiteenlopende merken en modellen van auto's om te kunnen besluiten dat je op tijd en stond binnen ieder merk altijd wel een model hebt met meer of minder gebreken.
Laat staan dat ik me zou laten beïnvloeden door de toevallige dagstemming van een willekeurige verkoper.
En wat Hyundai (prijstechnisch) meer verkeerd doet dan andere merken is me al helemaal een raadsel.
En als je dan ook nog eens tamelijk tevreden bent over een bepaald model van een merk (in se de Kona) begrijp ik al helemaal niet meer dat ze "het deksel op de neus gaan krijgen".
Kwestie van hoofdzaken van bijzaken gescheiden te houden.
En in deze geglobaliseerde wereld heb ik eigenlijk al helemaal geen dealer meer nodig om de nodige info te vergaren, laat staan mijn keuze te bepalen.
Wat er uiteindelijk afvalt en het niet tot de aankoop haalt zal in de eerste plaats afhangen van mijn persoonlijke productcriteria en in de laatste plaats van de "verkoper". Bij gelijke (technische) parameters en prijs/kwaliteit verhoudingen kan deze op het laatst een kleine nevenrol spelen maar zeker nooit de hoofdzaak zijn.
[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 07-04-2020 17:56 . Reden: typo ]
De keus voor een 400+ range auto was beperkt, dus waarom zouden ze aan klantenbinding doen...
Net als Mitsubishi met de Outlander 7 jaar geleden.
Ook die Outlander was hier totaal geen punt.
Je begrijpt ook duidelijk mijn uitgangspunt niet: wat kan mij (de instelling van ) die dealer schelen.
De auto die hij probeert aan de man/vrouw te brengen wordt er heus niet beter of slechter door.
En dat laatste is wat voor mij de doorslag geeft. Die verkoper/dealer zie ik tijdens de levensduur van de auto hoogstens een half uur*. Met die auto moet ik een paar jaar doen.
Als jij/jullie de beslissing om een auto te kopen (voornamelijk) laten afhangen van de aaibaarheidsfactor van een toevallige verkoper, mij niet gelaten hoor. Ik hanteer gewoon andere (technische/economische) criteria.
* Met de dealer/verkoper van de e-Niro heb ik voorafgaandelijk een gesprek van 25 min. gehad.
Met de dealer van de e-Niro voorafgaandelijk 10 minuten om de documenten voor de proefrit in ontvangst te nemen en (weer een andere) 10 minuten bij overhandiging van de sleutels.
De dealer van Nissan is niet verder gekomen dan een telefonisch onderhoud en bij de Opel Ampera, Audi e-Tron en Tesla 3 is er zelfs geenb dealer/verkoper aan te pas gekomen.
[ Voor 101% gewijzigd door IvoB2 op 07-04-2020 20:04 ]
Maar goed: dit topic ging over de Kona
Vandaag sprong de airco aan, ondanks instelling op 22C
De verkoper is voor mij een afspiegeling van het bedrijf, heb zelf de Kona gekocht en ik vind het wel belangrijk dat ik vanaf het eerste contact als een klant behandeld wordt.IvoB2 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 19:55:
Je leeft gewoon in een andere wereld (land).
Ook die Outlander was hier totaal geen punt.
Je begrijpt ook duidelijk mijn uitgangspunt niet: wat kan mij (de instelling van ) die dealer schelen.
De auto die hij probeert aan de man/vrouw te brengen wordt er heus niet beter of slechter door.
En dat laatste is wat voor mij de doorslag geeft. Die verkoper/dealer zie ik tijdens de levensduur van de auto hoogstens een half uur*. Met die auto moet ik een paar jaar doen.
Als jij/jullie de beslissing om een auto te kopen (voornamelijk) laten afhangen van de aaibaarheidsfactor van een toevallige verkoper, mij niet gelaten hoor. Ik hanteer gewoon andere (technische/economische) criteria.
* Met de dealer/verkoper van de e-Niro heb ik voorafgaandelijk een gesprek van 25 min. gehad.
Met de dealer van de e-Niro voorafgaandelijk 10 minuten om de documenten voor de proefrit in ontvangst te nemen en (weer een andere) 10 minuten bij overhandiging van de sleutels.
De dealer van Nissan is niet verder gekomen dan een telefonisch onderhoud en bij de Opel Ampera, Audi e-Tron en Tesla 3 is er zelfs geenb dealer/verkoper aan te pas gekomen.
Als de verkoper al niet geïnteresseerd is om te verkopen welke service kan de organisatie dan überhaupt al leveren bij deze nieuwe techniek?
Heb toen ik ging kijken een aantal dealers gecontacteerd en van een aantal tot op heden nog geen reactie gekregen.
Uitzoeken was op basis van de specs >200pk en reikwijdte >400km dan bleef er indertijd maar weinig over. Kona e-niro en nissan leaf plus. Nissan viel af ivm de accu. de E-niro kwam te laat dus is het de Kona geworden.
Dan ga je kijken wie neemt mij als EV klant serieus en is bereid om te investeren in de techniek. Dat doet mijn huidige dealer volop en hebben zich tot EV center omgedoopt. Ondertussen aardig wat EV's en waterstof auto's verkocht.
Wat je wel merkt dat de werkplaats erg aan worstelen is met de nieuwe techniek, maar ze zijn wel geïnteresseerd en proberen hier een weg in te vinden om de klant goed te helpen.
Enige wat ze frustreert is dat ze hem niet meer met een paperclip kunnen repareren wel resetten
Een IT-er in de werkplaats gaat misschien wel de toekomst worden. Ff issue fixen met if then else :-)
[ Voor 33% gewijzigd door elmo1 op 08-04-2020 08:10 ]
Ok. Dan zijn we vlug klaar. voor mij dus niet.elmo1 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 08:03:
De verkoper is voor mij een afspiegeling van het bedrijf,
Een verkoper is - voor mij - hoogstens een tijdelijke vertegenwoordiger van een lokale dealer. Al zeker niet van het merk.
En in de huidige context is dat eerste al geen goed uitgangspunt meer. De tijd dat een verkoper levenslang verbonden was aan een product/bedrijf ligt al een tijdje achter ons (uiteraard zijn er altijd uitzonderingen maar daar ga ik mijn aankoopbeleid niet op afstemmen).
De ene dag verkopen ze bij wijze van spreken stofzuigers en de andere dag auto's.
Uiteraard wil iedereen als een "goede klant" behandeld worden. Maar de klanten van nu zijn ook niet meer de beleefde niet-geïnformeerde kopers van een tijd terug. Daar zitten ook een deel "hoogmoedige" over het paard getilde betweters tussen die je - gewoon voor de sport - het bloed van onder de nagels kunnen halen.
Hoeveel klanten komen je als verkoper niet de pieren uit de neus vragen om vervolgens - met de bekomen info, doodleuk om een paar euro te besparen - het spul via internet te laten leveren. Of doodleuk eerst bij internet bestellen en als ze een probleem hebben bij de lokale dealer/verkoper gaan "eisen" dat hij de garantieverplichtingen van het merk nakomt?
Het is gewoon een mes dat aan twee kanten is beginnen te snijden.
En voor de duidelijkheid: je hebt nog steeds verkopers die hun job ter harte nemen en klanten die een dealer/verkoper serieus nemen. Waarschijnlijk zelfs de meerderheid. Maar aan beide zijden heb je personen die er de kantjes aflopen. En omdat ik toevallig nu eens een negatief geval tegen het lijf loop ga ik - in een opwelling - een volledig merk daarop niet afrekenen.
Op bijna dezelfde basis ben ik - wat betreft je eerste opmerking - ongeveer tot hetzelfde besluit gekomen. Alleen had ik geluk dat een Kona Ev binnen de drie weken geleverd kon worden in afwachting van de levering van een e-Niro (11 maanden). Was het eerste het geval niet geweest zou het ook bij de Kona gebleven zijn (en achteraf bekeken was dat misschien zelfs beter geweestUitzoeken was op basis van de specs >200pk en reikwijdte >400km dan bleef er indertijd maar weinig over. Kona e-niro en nissan leaf plus. Nissan viel af ivm de accu. de E-niro kwam te laat dus is het de Kona geworden.
Dan ga je kijken wie neemt mij als EV klant serieus en is bereid om te investeren in de techniek. Dat doet mijn huidige dealer volop en hebben zich tot EV center omgedoopt. Ondertussen aardig wat EV's en waterstof auto's verkocht.
Met het tweede heb ik dan weer geen rekening gehouden. Doet de ene dealer - volgens mij - zijn werk niet naar behoren zijn er nog genoeg andere. Dat uurtje per jaar maakt voor mij het verschil nu ook weer niet (of in totaliteit een halve dag op de gebruiksduur van de auto). De lekkerste koffie zet ik tenslotte nog altijd zelf.
Ik begrijp trouwens je redenering wel hoor. Ben vroeger zelf zo geweest.
Een auto is voor mij nu gewoon (een aflopende) bijzaak geworden.
Voortschrijdend inzicht.
Dat is het nu al. Mijn eerste onderhoud met de Kona Ev bestond aan 25 minuten aan de laptop "hangen" en 5 minuten ruitenwissers vervangen.Een IT-er in de werkplaats gaat misschien wel de toekomst worden. Ff issue fixen met if then else :-)
Maar als toekomstige job zou ik dan toch - als IT-er - niet gokken op werkzekerheid in de werkplaats van een autodealer. Binnen de korste keren ben je vervangen door AI op afstand (o.a. de Tesla way).
[ Voor 79% gewijzigd door IvoB2 op 08-04-2020 09:46 . Reden: typo ]
Voor mij was het ook simpel: actieradius minimaal 350 in de winter, wat verhoogd zitten, snelladen met standaardstekker, ledkoplampen en liefst onder de 50000 en echtgenote moet proefrijden (dat was dom)
Dan viel af, Tesla3 en S (te laag en te duur), Leaf (actieradius) en Niro (=Kia en mijn echtgenote wil geen kia, is iets uit het grijze verleden). Bleef in principe de Kona over ook al had ie 1 jaar levertijd.Op de dag van proefrijden 5/9/19 meteen gekocht.
Uiteraard niet.nessio schreef op woensdag 8 april 2020 @ 14:33:
Aha. dus het was geen voorgeschreven keus van de werkgever.
Ik ken niemand die - voor zijn privéverplaatsingen - de opties geboden door de werkgever MOET volgen.
Je hebt nog altijd de vrije keuze om volledig op eigen kosten een voertuig van eigen keuze te kopen/leasen/huren/afbetalen.
Als je in de door de werkgever aangeboden opties (als je al tot de gelukkigen behoort die van die mogelijkheid kunnen gebruik maken) je smaak niet kan vinden en het toch doet heb je gewoon jezelf beperkt in keuzevrijheid.
Niet meer, niet minder.
ps. Ik had wel het "geluk" dat mijn vriendin (wiens werkgerelateerde auto het tenslotte is) zich helemaal op mijn parameters heeft vertrouwd om tot een eindkeuze te komen (hoe ik tot die uiteindelijk keuze kwam heb ik voorheen al in het lang en breed uitgelegd - prijs was geen beperkende factor als het om een EV ging.
De enige beperking die ze me heeft opgelegd was "liefst GEEN open dak en liefst hoge zit". Gezien mijn voorgaande ervaringen met een glazen open dak kon ik me daar best in vinden (en zoniet was het ook geen punt geweest) en het feitelijke veto tegen de Tesla 3 (wegens zit) was voor mij ook geen punt (viel bij mij al af door frontaal optisch ogende wanverhouding motorkap/voorruit).
Uiteraard ook dubbel geluk dat bij de (toenmalige) opties ook de keuze zat die ik privé gemaakt zou hebben (Hyundai Kona EV/Kia e-Niro 64 kWh - al zou het privé dan geen premium geworden zijn).
Al moet ik toegeven dat ik nu waarschijnlijk - onder voorbehoud van testritten - wel voor iets anders gekozen zou hebben (bv. de Polestar 2 - privé nog even over de Polestar 1 gedacht maar uiteindelijk lag de kostprijs/uren gebruik te ver uit elkaar om voor mezelf te verantwoorden. Eigen keuzebeperking dus
Beiden tevreden met de uiteindelijke oplossing: zij moest zich niet bezig houden met iets wat haar niet kan boeien, ik kon me wat amuseren met vergelijkingstabellen, proefritten en discussies zonder rekening te moeten houden met een beperkend budget
Dat - vind ik - is dan voor jullie wel een onvoorziene "meevaller".en Niro (=Kia en mijn echtgenote wil geen kia, is iets uit het grijze verleden). Bleef in principe de Kona over ook al had ie 1 jaar levertijd
Na proefritten waren zowel mijn vriendin als ikzelf het er over eens dat het verschil tussen de Kona EV en e-Niro in kleine details zat. Geen van beiden had een echte voorkeur noch uitsluiting voor de een of de ander. Het is dan de e-Niro geworden (voornamelijk op objectieve basis van binnenruimte en subjectieve keuze van binnenafwerking).
Na echter bijna een jaar met de Kona EV gereden te hebben (omdat er een leverwachttijd van 11 maanden op de e-Niro zat) beiden niet onverdeeld gelukkig met de omschakeling naar de e-Niro.
Ook niet ongelukkig (het blijven details en als we niet zo lang met een Kona hadden kunnen rijden hadden we gewoon niet beter geweten en voor ons was de beperkte kofferruimte van de Kona in de praktijk nooit echt een beperkende factor) maar volgens ons gevoel reed de Kona EV gewoon iets beter dan de e-Niro en voldeden de uitrusting/luxedetails van de Kona voor ons iets beter dan de verschillen met de e-Niro.
Het voordeel van de HUD in de Kona (wat tijdens de testritten niet echt naar voor kwam) was vlug wennen (in luxegebruik) en de bestuurdersstoel met geheugen van de e-Niro bleek in de praktijk eerder een nadeel dan een voordeel tov het ontbreken van een geheugen in de Kona (met twee elektrische voorstoelen maar zonder bestuurdersgeheugen).
[ Voor 83% gewijzigd door IvoB2 op 08-04-2020 19:17 . Reden: typo ]
De actieradius is meteen opgelopen naar 410 bij 100% (verbruik was maar 15,8kwh/100 km)
Uiteraard niet harder dan 107 op de teller.
Op de afsluitdijk is de weg aan de waddenkant inclusief de middenberm tussen monument en breezanddijk opgebroken ivm vernieuwing
Je moet dus over 2 smalle stroken aan de ijsselmeer kant.
Bij een strook rij je tussen 2 stalen middenbermen met aan onderkant een gele streep, deze strook is te smal en de acc gaat er af.
Bij de andere strook rij je tussen 1 stalen berm met gele stroop onderaan en een gele streep op de vluchtstrook. De acc ziet de linker streep en drukt de auto over de rechter gele streep en blijft zelf sturen met af en toe een piep ivm de rechter gele streep waar je af en toe overheen gaat.
Technisch knap, de acc ziet dus dat er rechts ruimte is ook al ga je over de gele streep
Nu heb ik begrepen van de dealer dat er geen mogelijkheid is voor het achteraf installeren van blu link
Is er een andere optie ?
[ Voor 53% gewijzigd door Twiek-San op 12-04-2020 23:12 ]
Ben zelf hier ook mee bezig geweest. Eerst de dealer benaderd en daarna de importeur, omdat Hyundai B/L wel hierin voorziet. Ook de NL importeur van KIA (zelfde technische platvorm) heeft een hard/software oplossing. Je zou denken dat het dus appeltje/eitje voor Hyundai NL zou moeten zijn. Nee dus! De arrogantie daar is nog groter dan bij de US president!Nedico schreef op zondag 12 april 2020 @ 22:59:
Ik heb een Hyundai kona van augustus 2019.
Nu heb ik begrepen van de dealer dat er geen mogelijkheid is voor het achteraf installeren van blu link
Is er een andere optie ?
Daarna aan de slag gegaan met ABRP (A Better Route Planner) in combinatie met EvNotify. Eerst een zoektocht naar de juiste dongle voor de OBD2 poort voor mijn platvorm (iOS) en daarna experimenteren maar. Uiteindelijk mee gestopt nadat ik het min of meer werkend had, omdat het geheel niet stabiel en betrouwbaar genoeg werd. Schijnt met Android beter te zijn, maar het is en blijft werk van goedwillende enthousiastelingen en geen samenhangend proof of concept.
Er schijnen ook nog andere (hardware) oplossingen te zijn, zoals EvNotiPi (momenteel niet leverbaar) en OVMS hardware. Blijft allemaal kleinschalig en er is veel doorzettingsvermogen en technisch inzicht nodig om het enigszins werkend te krijgen.
Uiteindelijk (helaas) mee gestopt, omdat er heel veel tijd in ging zitten en de resultaten niet naar m'n zin waren.
Graag hoor ik andere ervaringen, want het concept spreekt me nog steeds aan.
Een ervaring die je misschien minder graag hoort: "ik mis het niet dus geen nood aan dat speelgoed. Mijn auto rijdt er niet minder goed door".gtabak schreef op maandag 13 april 2020 @ 08:28:
Nee dus! De arrogantie daar is nog groter dan bij de US president!
Graag hoor ik andere ervaringen, want het concept spreekt me nog steeds aan.
En waarschijnlijk heeft het merendeel van de klanten dezelfde ervaring en andere dingen aan hun hoofd en kan zich dus onthouden van zulke beladen taal voor wat in se niet meer dan een speeltje is voor oververwende klanten (die waarschinnlijk zelf niet meer beseffen hoe verwend ze zijn en hoe ongenuanceerd arrogant hun taalgebruik geworden is, gewoon omdat ze hun speeltjes moeten "missen").
Ik gebruik evnotify op een oude telefoon met een 1gb kaartje erin en dat werkt super. via mijn laptop of telefoon opzak kan de oplaad status van mijn auto in de gaten houden.Nedico schreef op zondag 12 april 2020 @ 22:59:
Ik heb een Hyundai kona van augustus 2019.
Is er een andere optie ?
Evnotify is een compleet systeem aan het uitrollen maar voor als nog eerst in Duitsland.
Ik heb de auto twee weken.
Er zijn hier maar twee laadpalen op afstand en dan wil je daar ook niet onnodig te lang gebruik van maken.
Dan is op afstand controle wel handig.
Thuis laad ik op mijn eigen oprit alleen op de nachtstroom middels de klok in de auto
Ik weet hoe lang het opladen duurt +/- 3 kwh/u, dus weet redelijk wanneer de auto vol of 90% is.
Als ik weg moet in de winter, laat ik de auto opwarmen middels de klok in de auto.
Dus blue link of 3 fase laden voegt voor mij erg weinig toe.
Maar wie aangewezen is op een publiek paal is het wel handig
Als je een paar tellen wacht na het inpluggen kan je op het dashbord zien wat de laadtijd is tot 100%Nedico schreef op maandag 13 april 2020 @ 13:40:
Dank je wel voor je reactie.
Ik heb de auto twee weken.
Er zijn hier maar twee laadpalen op afstand en dan wil je daar ook niet onnodig te lang gebruik van maken.
Dan is op afstand controle wel handig.
Zoals al aangehaald kan je dat op het display van je auto ook zien en veel apps (toch diegene die mijn vriendin gebruikt) van publieke laadpalen laten ook al toe om de laadstatus op de smartphone te volgen.Maar wie aangewezen is op een publiek paal is het wel handig
[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 13-04-2020 17:06 ]
Het “onmisbare” voorverwarmen kon met de Outlander ook met een Android device in de auto met Tasker erop. Werkt perfect. In 5 jaar tijd zeker 3 keer gebruikt
Ik heb de hond op de achterbank met een hondendeken. Ik ben bang dat er geen bench in past. Je kan de hond ook zonder bench in de achterbak laten met een scheidingsrooster bij de achterbankstefan01984 schreef op maandag 13 april 2020 @ 20:31:
Iemand van de Kona EV rijders toevallig ook honden eigenaar en heeft een bench achterin de kofferbak staan? Zo ja, welke afmetingen en misschien eventueel foto's
Exact expert nodig?
Klopt!. Maar daar zit een VIN check in, waardoor NL Kona's er geen gebruik van kunnen maken.Nedico schreef op maandag 13 april 2020 @ 09:48:
Ik ben er achter gekomen dat Brightbox een app heeft ontwikkeld voor Hyundai Belux
Dan zou je voor de aardigheid m'n correspondentie met Hyundai NL eens moeten zien, dan snap je deze vergelijking wel beter.IvoB2 schreef op maandag 13 april 2020 @ 10:09:
[...]
Een ervaring die je misschien minder graag hoort: "ik mis het niet dus geen nood aan dat speelgoed. Mijn auto rijdt er niet minder goed door".
En waarschijnlijk heeft het merendeel van de klanten dezelfde ervaring en andere dingen aan hun hoofd en kan zich dus onthouden van zulke beladen taal voor wat in se niet meer dan een speeltje is voor oververwende klanten (die waarschinnlijk zelf niet meer beseffen hoe verwend ze zijn en hoe ongenuanceerd arrogant hun taalgebruik geworden is, gewoon omdat ze hun speeltjes moeten "missen").
Ik heb een hondenrek erin. Bench past voor geen meter, tenzij je een teckeltje o.i.d. hebt.stefan01984 schreef op maandag 13 april 2020 @ 20:31:
Iemand van de Kona EV rijders toevallig ook honden eigenaar en heeft een bench achterin de kofferbak staan? Zo ja, welke afmetingen en misschien eventueel foto's
Hardstikke leuk in het begin, maar na 2 jaar was het : laat maar. Ik weet toch dat de auto op slot staat en mail lees ik thuis / kantoor wel.
Dus : ik mis de app niet (leuk om te hebben, maar nodig) Ik weet toch wel hoeveel prut er nog in de accu zit.
Exact expert nodig?
En in de zomer koelen (zoals we nu met prius plug in kunnen, ook zonder dat ie aan de stekker staat)
Maar verder mis ik het niet (zelfs carplay niet eens uitgeprobeerd). 1 of 2x naar het weer gekeken want de wifi verbinding heb ik wel altijd actief ivm files.
Ja in de winter is het handig, verder doe ik niet al te veel met de app.Crazy D schreef op woensdag 15 april 2020 @ 08:36:
Enige handige lijkt me de auto voorverwarmen. Vooral als je het weerbericht niet hebt gevolgd en dus niet de avond ervoor de timer nog even hebt ingeschakeld. Voor de rest...
zeker nu met een laadpaal aan huis doe ik er weinig mee.
Tot op heden heb ik - tot mijn eigen verbazing - de luttele minuten dat het duurt voor de auto op temperatuur is overleefd. Ziek ben ik er ook nog niet van geworden.
Zou er iets mis met me zijn?
*Nu ik er over nadenk is het overwegend de "uit" knop die ik gebruik.
[ Voor 11% gewijzigd door IvoB2 op 15-04-2020 18:50 ]
Mijn kleinkinderen vinden een "tutter" (fopspeen bij jullie?) ook best lekker.
Toch zullen ze het - al kan het en is het verkrijgbaar - zonder moeten doen. (No country for wimps
Benieuwd hoe ze dat dan in Friesland opgelost kregen toen er nog elfstedentochten konden gereden worden.
[ Voor 41% gewijzigd door IvoB2 op 16-04-2020 10:56 ]
Hmm ik lees het ook net na aanleiding van je berichtje. Wel weer leuk aangezien de dealer mij gisteren belde (wel voor het eerst uit zichzelf maar dat komt vast door de ruzie vorige maand) waarin hij aangaf dat volgens Hyundai NL onze auto nog steeds op schema ligt (aankomst in de haven op 24-4) en dus deze maand binnenkomt en dat de fabriek in Tsjechië niet dicht is geweest...Spirit1707 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 21:50:
Zojuist las ik op electrive.net dat de productie van de Hyundai fabriek in Tsjechië weer opgestart is. Men maakt daar met name de 64kWh-versie van de Kona. Da's bemoedigend...
Twijfel of ik de dealer hier maar weer mee om de oren zal gaan slaan of maar weer even af ga wachten
Mijn dealer zegt dat de verwachte levertijd ook niet is gewijzigd. Dus hopelijk staat erover +/- 3 weken een Kona voor de deur.One-eye864 schreef op donderdag 16 april 2020 @ 11:43:
[...]
Hmm ik lees het ook net na aanleiding van je berichtje. Wel weer leuk aangezien de dealer mij gisteren belde (wel voor het eerst uit zichzelf maar dat komt vast door de ruzie vorige maand) waarin hij aangaf dat volgens Hyundai NL onze auto nog steeds op schema ligt (aankomst in de haven op 24-4) en dus deze maand binnenkomt en dat de fabriek in Tsjechië niet dicht is geweest...
Twijfel of ik de dealer hier maar weer mee om de oren zal gaan slaan of maar weer even af ga wachten
we gaan het zien ....waterfles schreef op donderdag 16 april 2020 @ 16:22:
[...]
Mijn dealer zegt dat de verwachte levertijd ook niet is gewijzigd. Dus hopelijk staat erover +/- 3 weken een Kona voor de deur.
Dank voor je zeer vlotte reactie
Maar idd.
Ja daar kan de gemiddelde (Hyundai) dealer nog wat van lerenwaterfles schreef op donderdag 16 april 2020 @ 16:24:
[...]
Dank voor je zeer vlotte reactie![]()
Maar idd.
Jouw dealer reageert nu toch nog "pro actief". Ook dat vind ik bemoedigend. Er is dus hoop... Ik vraag mij af welke bron de dealer heeft dat de fabriek niet gesloten zou zijn geweest.One-eye864 schreef op donderdag 16 april 2020 @ 11:43:
[...]
....(aankomst in de haven op 24-4) en dus deze maand binnenkomt en dat de fabriek in Tsjechië niet dicht is geweest...
De fabriek zou misschien zelfs gedeeltelijk gesloten (lees geen productie) hebben kunnen zijn.
Maar fijn te weten dat er geen problemen te verwachten lijken. Binnenkort rij je meesterlijk relaxed. Net als al die anderen die je voor gingen...
Alvast heel veel fijne kilometers gewenst.
Ik rij altijd in Comfort modus en na laatste oplaadbeurt had ik range van 487 Km in comfortmodus volgens de boordcomputer.
In ecomodus zelfs 506 Km.
De nieuwe banden hebben geen negatieve invloed op de range.
En heb je die range dan ook effectief - onder gelijkaardige omstandigheden - getest met de oude en nieuwe banden?pdebeuck schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 10:28:
De GOM weet uiteraard niet welke (nieuwe) banden je onder je EV legt en zal daar dan (zeker niet in de periode na wisselen) ook geen rekening mee kunnen houden.
Ik ben wel benieuwd hoeveel km het kost om ze te verslijten voor nieuwe banden. Ik weet in elk geval dat er dan Bridgestones onder komen.pdebeuck schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 10:28:
Ondertussen heb ik de voorste rommelbanden (NEXEN) vervangen door Michelin Primacy. Wegligging is stukken beter.
Ik rij altijd in Comfort modus en na laatste oplaadbeurt had ik range van 487 Km in comfortmodus volgens de boordcomputer.
In ecomodus zelfs 506 Km.
Hoofdzakelijk stadsverkeer.
Ik rij altijd met Michelin banden wanneer ik de keuze heb.
Ik kwam vanmorgen op de A12 een oostblok vrachtauto tegen vol met nieuwe Kona's dus er wordt in iedergeval geleverd.Spirit1707 schreef op donderdag 16 april 2020 @ 18:46:
[...]
Jouw dealer reageert nu toch nog "pro actief". Ook dat vind ik bemoedigend. Er is dus hoop... Ik vraag mij af welke bron de dealer heeft dat de fabriek niet gesloten zou zijn geweest.
De fabriek zou misschien zelfs gedeeltelijk gesloten (lees geen productie) hebben kunnen zijn.
Maar fijn te weten dat er geen problemen te verwachten lijken. Binnenkort rij je meesterlijk relaxed. Net als al die anderen die je voor gingen...
Alvast heel veel fijne kilometers gewenst.
Ook misschien interessant:
Vandaag heb ik een onderhoudsbeurt gehad waarmee de navigatie compleet anders is geworden.
Huidige versie: DAP.EUR.HMC.191205.9ACC967
Hyundai Kona Electric Premium 64kWh Ceramic Blue
Het was toch echt een vrachtwagen vol met alleen Kona Electrics (8à10) in het plastic richting Gouda/Den Haag.nessio schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 18:00:
@Wackerstamfer Dat is apart, Hyundai's kwamen tot nu toe per trein uit Tsjechie.
De GOM (GUESOMETER) schat je range op basis van huidige temperatuur, accustatus en je verbruik uit het verleden (je oude banden dus o.a.)
Waar @IvoB2 op doelt is dus dat je onder dezelfde omstandigheden een afstand rijdt en kijkt hoeveel kWh je hebt verbruikt. Je kan op basis van je GOM daar niet echt iets over zeggen.
de levertijd is nog steeds lang.(te lang gezien de vraag)
[ Voor 23% gewijzigd door nessio op 17-04-2020 20:26 ]
Dit sinds nieuwe banden, maar wel gunstige weersomstandigheden. Batterij heeft hoger rendement bij 20 graden. Een ICE wagen verbruikt ook minder bij mooi weer.
De trein stopt niet bij de dealer 😉, die pikken de oostblokchauffeurs gewoon op in de haven.nessio schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 18:00:
@Wackerstamfer Dat is apart, Hyundai's kwamen tot nu toe per trein uit Tsjechie.
Ben bang dat t nu toch pas Mei gaat worden voor ik m in handen heb. Maar ok. Bijna bijna

Dat is correct.nessio schreef op zondag 19 april 2020 @ 14:08:
@tomas123 Ik ging er vanuit dat wackerstampfer de trailer ergens in het oosten zag op de A12 richting Gouda en dan komt ie niet uit de havens.
Aangezien de Kona over dezelfde aandrijflijn en motor beschikt valt het mij op, dat er in deze Kona topic niet over wordt gerept. Niemand lijkt dit ratel-geluid te horen, laat staan een ratelprobleem te hebben.
Is dit te verklaren? Is de Kona onderhuids dan zoveel anders?
Wat ook kan : een bepaalde serie (motor, onderdeel) die aan KIA geleverd is heeft het probleem.
Garage en importeur weten beiden niet zeker wat het is.
In de FB Hyundai Kona Electric gebruikersgroep is dit issue ook besproken. Hoogstwaarschijnlijk zit de oorzaak in een niet goed functionerende schakelaar van de elektrische stoelverstelling. Schijnbaar trekt die de accu leeg. Niet goed gesloten achterklep en niet aangevinkte acculaadsessie in het instelmenu zijn waarschijnlijk niet de oorzaak.Rob76 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 10:31:
Een jaar tevreden gereden. Nu is de 12v accu helemaal dood. Vanochtend opgestart door de hulpdienst. Staat nu bij de garage voor een nieuwe accu...
[ Voor 104% gewijzigd door IvoB2 op 23-04-2020 10:13 ]
Blijkbaar zijn er dan meerdere oorzaken aan te wijzen. Ik zie dit 12V accu-issue ook op buitenlandse fora opduiken zonder duidelijk aanwijsbare oorzaken. Ik hoop dat het uit de wereld is als ik mijn Kona (ooit nog eens) geleverd krijg (september 2020?)IvoB2 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 13:36:
[...]
Gedurende 10 maanden heeft in onze Kona de stoelverstelling de accu nooit leegetrokken. De achterklep (als je die normaal sluit) was meermaals de oorzaak van het blijven branden van de binnenverlichting en zelfs een leeggetrokken 12V accu (notabene door de dealer zelf in zijn eerste week na aflevering).
In dit specifieke geval was de achterklep wel degelijk de onderliggende oorzaak.
Dat laatste lijkt me sterk. Dat is ongetwijfeld WEL een oorzaak als de auto wat langer stil staat, want de 12V accu wordt niet opgeladen en die is niet bijzonder groot.Jan Workum schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 12:35:
[...]
In de FB Hyundai Kona Electric gebruikersgroep is dit issue ook besproken. Hoogstwaarschijnlijk zit de oorzaak in een niet goed functionerende schakelaar van de elektrische stoelverstelling. Schijnbaar trekt die de accu leeg. Niet goed gesloten achterklep en niet aangevinkte acculaadsessie in het instelmenu zijn waarschijnlijk niet de oorzaak.
Dat is door mij verkeerd geformuleerd. De intentie was één oorzaak te duiden voor het bij een toch redelijk aantal gebruikers voorkomend probleem. Ook indien de achterklep goed is gesloten treedt het probleem bij een aantal gebruikers op. Natuurlijk trekt een brandend lampje van de achterklep de accu leeg.daemonix schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 14:41:
[...]
Dat laatste lijkt me sterk. Dat is ongetwijfeld WEL een oorzaak als de auto wat langer stil staat, want de 12V accu wordt niet opgeladen en die is niet bijzonder groot.
Overigens wordt de 12V batterij door de hoogspanningsbatterij op gezette tijden opgeladen (iets van om de 72u mits aangevinkt in het menu) èn bij iedere keer als je de Kona inschakelt met de "powerknop"
Je kunt niet zo eenvoudig 1 oorzaak geven. De meest voor de hand liggende oorzaak die hier op het forum inmiddels voorbij is gekomen is de slecht sluitende achterklep. Niet een stoelverwarming. Eigenlijk de enige oorzaak zelfs die hier voorbij is gekomen, gecombineerd met ... jawel, het niet gezette vinkje. Lees maar eens terug bij zowel de Kona als de Ioniq.
Nee, blijkbaar (ging overigens om stoelverstelling) en dat vinkje is natuurlijk een voorwaarde. Gelukkig heeft een meerderheid dit probleem nooit ondervonden (volgens een enquête in de FB gebruikersgroep) Ik wacht vol vertrouwen op de levering. Bedankt voor je reactie!daemonix schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 15:05:
En raadt eens in deze tijden? De Kona staat veel stil, dus als het vinkje niet is aangevinkt (jouw stelling) dan loopt de accu gewoon leeg. Dan kun je een forum onderzoek doen tot je een ons weegt, maar dat vinkje hoort gewoon gezet te zijn.
Je kunt niet zo eenvoudig 1 oorzaak geven. De meest voor de hand liggende oorzaak die hier op het forum inmiddels voorbij is gekomen is de slecht sluitende achterklep. Niet een stoelverwarming. Eigenlijk de enige oorzaak zelfs die hier voorbij is gekomen, gecombineerd met ... jawel, het niet gezette vinkje. Lees maar eens terug bij zowel de Kona als de Ioniq.
[ Voor 98% gewijzigd door IvoB2 op 23-04-2020 10:13 ]
Interessant! Ik heb ook een two-tone in bestelling plus een dealer die niet communiceert. Laatste keer dat ik zelf heb gebeld kreeg ik te horen dat mijn Kona op 15 april "aan zou komen". Dan zal die nu wel naast die van jou in de haven staan. Overigens wel vreemd dat ze de auto's hier in Nederland nog een keer gaan overspuiten. We houden moed, maar als het nu nóg weer veel langer duurt bestel ik af. Is toch best absurd dat je 1,5 jaar op een auto moet wachten.Als 'ie dan aankomt moet je de volgende alweer gaan bestellen.Miekanos schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 23:05:
Mijn Kona zou de 1e week van Maart ongeveer binnenkomen in Nld (na exact een jaar wachten). Is m niet geworden helaas. Kreeg vorige week maandag wel een belletje dat hij in de haven is aangekomen en klaar stond om gespoten te worden (dat spuiten doet Hyundai zelf in de haven volgens de dealer)(two tone dak).
Ben bang dat t nu toch pas Mei gaat worden voor ik m in handen heb. Maar ok. Bijna bijna
[ Voor 99% gewijzigd door IvoB2 op 23-04-2020 10:14 ]