Niet getreurd, per saldo vind ik dat ik er helemaal niets aan heb. De auto gaat uit zichzelf prima rechtdoor op de snelweg. Als ik LFA aan heb staan moet ik elke x seconden geforceerd aan het stuur trekken omdat ie anders denkt dat ik het stuur niet vast heb. Bloedirritant dus, zonder rijdt relaxter.One-eye864 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 08:10:
[...]
Ik verwacht volgende maand mijn Fashion 2020 en ik was inderdaad ook in de veronderstelling (door de brochure) dat er GEEN LFA op zit enkel LKA. Klinkt interessant als het er toch op blijkt te zitten
Zet m op sport dan is het minder. Of stuur vasthouden op 10 over 2 (op de bobbeltjes).
2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw
op de bobbeltje vasthouden lijkt me niet te werken. de Kona heeft geen geavanceerde druksensors in het stuur zoals premium modellen. Er zit gewoon een goedkope bewegingscensor in de stuurkolom.nessio schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 12:23:
Zet m op sport dan is het minder. Of stuur vasthouden op 10 over 2 (op de bobbeltjes).
Kona Premium 64kW Dark Knight geleverd 28 januari 2019/Kona Premium 64kW Tangerine Orange oktober 2019, Aften ICU 3x32A/Load balancing
Ander vraagje, is er al iemand die ervaring heeft met de Kona in combinatie met kamperen in het buitenland? Het gaat me dan vooral om bagageruimte. Maar andere ervaringen zijn ook welkom.
Voordat iedereen zegt dat het niet kan, ik weet dat er geen kar achter de Kona mag, maar misschien is er al iemand mee naar RDW geweest om te testen? Of wat zijn de ervaringen met grote dakkoffers?
Wij vermoeden dat het niet haalbaar is, maar ik ben benieuwd naar de andere gebruikers.
Voordat iedereen zegt dat het niet kan, ik weet dat er geen kar achter de Kona mag, maar misschien is er al iemand mee naar RDW geweest om te testen? Of wat zijn de ervaringen met grote dakkoffers?
Wij vermoeden dat het niet haalbaar is, maar ik ben benieuwd naar de andere gebruikers.
@ZatarraNL de RDW gaat dat niet voor je doen. Maar wat wel kan en mag is een koffer op je trekhaak monteren. Een fietsenrek met daarop een bak, weet niet hoe dat precies heet 
Dit bedoel ik: eltron in "Het grote Kia e-Niro topic"
Dit bedoel ik: eltron in "Het grote Kia e-Niro topic"
[ Voor 18% gewijzigd door CyBeRSPiN op 20-02-2020 13:44 ]
Ik heb dakdragers voor m'n fiets. Een dakkoffer lijkt me ook prima te doenZatarraNL schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 13:29:
...
...
Daar kunnen anderen hun ervaringen je toch niet veel wijzer in maken? Iedereen heeft nl. andere (comfort)vereisten.ZatarraNL schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 13:29:
Ander vraagje, is er al iemand die ervaring heeft met de Kona in combinatie met kamperen in het buitenland? Het gaat me dan vooral om bagageruimte. Maar andere ervaringen zijn ook welkom.
Zelf (je vroeg om andere ervaringen
Zowel de tent als de tas passen ruim in de koffer van de Kona EV. Je hebt dan nog plaats over.
(en er zijn onderweg laadpalen genoeg
[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 20-02-2020 14:23 ]
En ik kampeer eigenlijk altijd in een ****hotel. Koffer mee, past altijd.
Hoef je ook niet te slepen met een luchtbed enzo. Ruimte zat in de Kona.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Verwijderd
Dag RiB1,RiB1 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 07:37:
Hallo allemaal,
Ik heb een Kona Fashion 2020 uitvoering en kwam erachter dat daar ook een Lane Following Assistent (LFA) in zit (en de LKA). Ik dacht dat deze alleen op de Premium versie aanwezig was? Zijn er meer mensen met een Fasion uitvoering die dat ook al ontdekt hebben?
hier ook een Fashion uitvoering met dus ook LFA!
@Rick1855 als ik een van de 2 bobbeltjes indruk verdwijnt de melding
Fijn om te horen. Is leuk speelgoed. Geniet ervan.Verwijderd schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 15:04:
[...]
Dag RiB1,
Bij mij ook. Werkt fantastisch.Verwijderd schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 15:04:
[...]
Dag RiB1,
Waarschijnlijk beweeg je dan ook het stuur. Een korte aanraking (trilling) zorgt al dat het stuur reageerd. Waarschijnlijk als je ergens anders het stuur indrukt verdwijnt de melding ooknessio schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 16:00:
@Rick1855 als ik een van de 2 bobbeltjes indruk verdwijnt de melding
Kona Premium 64kW Dark Knight geleverd 28 januari 2019/Kona Premium 64kW Tangerine Orange oktober 2019, Aften ICU 3x32A/Load balancing
Ik dacht eerst ook dat ik de bobbeltjes moest indrukken en dat hij niet altijd even goed reageerde. Toen vertelde iemand klein stukje bewegen met stuur en dat werkte veel beter
Zeker, ik rij er al een tijdje mee rond (ca 6000km) en dat bevalt prima. Ik heb de gasveren erbij besteld zodat de "frunk" makkelijk opent, en alles in de bak blijft netjes droog. verder ook geen warmte problemen kunnen vaststellen. Ben er zeer tevreden mee.Crazy D schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 14:46:
http://frunk.at/en/Hyundai-Kona/
Iemand al een keer in het wild gezien?
"Common sense is the least common of all senses"
Hoeveel tijd zat er bij jou tussen bestelling/betaling en levering?
Ik sta ook op het punt van bestellen.. heb jij de premium frunk van ze ? Past daar de laadkabel makkelijk in?Bartster schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 21:16:
[...]
Zeker, ik rij er al een tijdje mee rond (ca 6000km) en dat bevalt prima. Ik heb de gasveren erbij besteld zodat de "frunk" makkelijk opent, en alles in de bak blijft netjes droog. verder ook geen warmte problemen kunnen vaststellen. Ben er zeer tevreden mee.
Granny charger past dan ook nog gewoon als ik de foto’s mag geloven ?
De geveerde openers zijn ook onderweg en vind de type 2 kabel in de foam frunk leggen lastiger door alle ‘vakjes’.
2 weken geleden gedaan ook gedaan en erg herkenbaar. Heenweg, heuvel op en wind tegen was wel paar keer extra stoppen. Ben wel het dubbele kwijt uiteindelijk. 2x wat gratis kunnen laden maar verder allemaal snellaadstations. Oostenrijk en Italië zijn dan nog wat duurder met EinfachStromLaden.Rob45 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 11:44:
Mijn eerste vakantie (wintersport) met de Kona heeft de reisjtijd wel verlengd in uren onderweg, maar daar staat het volgende tegenover.
Relaxed reizen, minder jagen en uitgerust aankomen op bestemming
Zeer lage reiskosten €58,07 voor ruim 2100km rijden. is incl. gratis laden op bestemming.
Dus al met al een geslaagde vakantie met de Kona.
Welke snelheid heb je gemiddeld in Duitsland gereden? Ik ben rustig gaan rijden (110-125km) maar het lijkt er op dat je soms ook beter gewoon flink kan doorrijden. Alleen waar ligt het optimum 😛 Je kan er in een minuut met 74kW ongeveer 1,25 kWh in stoppen terwijl je met 20 kWh/100km elke drie minuten maar verstookt, nog iets harder rijden (als het je minuten bespaard) kan dus lonen lijkt het :-)
[ Voor 45% gewijzigd door Banjy op 21-02-2020 07:53 ]
Goeiendag. Kan iemand mij vertellen hoe ik in de developer mode van de Android Navigatie kom ?
Kom wel een Youtube filmpje tegen van een 2018 Ionic maar die lijkt niet te werken bij de Kona. Ik wil nl graag een apk installeren op de navi
YouTube: How to HACK Navigation/Multimedia systems KIA/HYUNDAI and install th...
hoor graag
Kom wel een Youtube filmpje tegen van een 2018 Ionic maar die lijkt niet te werken bij de Kona. Ik wil nl graag een apk installeren op de navi
YouTube: How to HACK Navigation/Multimedia systems KIA/HYUNDAI and install th...
hoor graag
Waarom? Weet je zeker dat je het risico om je Nav te bricken wil lopen? Als je al niet weet hoe erin te komen, hoe ga je dan het risico op het bricken van je Nav vermijden? Heb je garantie op het bricken van je Nav?everlast666 schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 15:34:
Goeiendag. Kan iemand mij vertellen hoe ik in de developer mode van de Android Navigatie kom ?
hoor graag
wel engineeringmode, geen android developer:
YouTube: Who dares to enter the Kona Electric Engineering Mode?
[ Voor 16% gewijzigd door MooseV op 21-02-2020 20:35 ]
@ZatarraNL
Een dakkoffer is een optie voor de campeervakantie. Dit schijnt zo'n 10-15 % aan range te kosten. Heb je de bak onder de bagageruimte al voorin geplaatst? Dat levert ook weer zo'n 70-100 liter extra op. Aanhanger mag idd niet. Een bak op de fietsendrager officieel ook niet...
https://www.anwb.nl/exper...er-mag-dit-nu-wel-of-niet
Een dakkoffer is een optie voor de campeervakantie. Dit schijnt zo'n 10-15 % aan range te kosten. Heb je de bak onder de bagageruimte al voorin geplaatst? Dat levert ook weer zo'n 70-100 liter extra op. Aanhanger mag idd niet. Een bak op de fietsendrager officieel ook niet...
Het antwoord van de ANWB expert is ook niet afdoende. De formulering die hij gebruikt geeft aan dat je op een fietsendrager geen andere constructie mag plaatsen dan nodig voor fietsen (duh). De 'trekhaak' zelf is echter niet specifiek alleen voor een fietsendrager! De benaming trekhaak zou dus lastdrager moeten zijn. Vandaar ook de tegenstrijdige oordelen die je bij ANWB ziet. De een heeft het over een fietsendrager (dan mag het niet), de ander over een lastdrager (en dan mag het dus wel). Dus een kofferconstructie mag naar mening van deze niet-jurist (ikke dus) wel degelijk!
Je conclusie klopt, je redenatie niet.daemonix schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 09:48:
Het antwoord van de ANWB expert is ook niet afdoende. De formulering die hij gebruikt geeft aan dat je op een fietsendrager geen andere constructie mag plaatsen dan nodig voor fietsen (duh). De 'trekhaak' zelf is echter niet specifiek alleen voor een fietsendrager! De benaming trekhaak zou dus lastdrager moeten zijn. Vandaar ook de tegenstrijdige oordelen die je bij ANWB ziet. De een heeft het over een fietsendrager (dan mag het niet), de ander over een lastdrager (en dan mag het dus wel). Dus een kofferconstructie mag naar mening van deze niet-jurist (ikke dus) wel degelijk!
De auto kan voorzien van van een trekhaak of van een lasthaak.
Op de trekhaak of lasthaak kan je een fietsendrager of een bagagekoffer plaatsen.
op een fietsendrager mag je geen lading plaatsen anders dan fietsen. In een bagagekoffer wel (of er een fiets in mag weet ik niet, maar denk dat dat niet gaat passen
En waarin is dit anders dan mijn redenering?IVIaarten schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 10:17:
[...]
Je conclusie klopt, je redenatie niet.
De auto kan voorzien van van een trekhaak of van een lasthaak.
Op de trekhaak of lasthaak kan je een fietsendrager of een bagagekoffer plaatsen.
op een fietsendrager mag je geen lading plaatsen anders dan fietsen. In een bagagekoffer wel (of er een fiets in mag weet ik niet, maar denk dat dat niet gaat passen
Misschien heb ik je verkeerd begrepen, dat kan prima.daemonix schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 10:26:
[...]
En waarin is dit anders dan mijn redenering?
het ging mij om het stukje 'De benaming trekhaak zou dus lastdrager moeten zijn. Vandaar ook de tegenstrijdige oordelen die je bij ANWB ziet.'.
een bagagebak mag je zowel op een trekhaak als op een lasthaak plaatsen, net zoals een fietsendrager.
Ik heb tijdens de reis gemiddeld tussen de 120 en 130 gereden en zoals al eerder aangegeven 8km voor een laadstop ff flink het gas erop met 160 tot 178km/u
Banjy schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 07:40:
[...]
Welke snelheid heb je gemiddeld in Duitsland gereden? Ik ben rustig gaan rijden (110-125km) maar het lijkt er op dat je soms ook beter gewoon flink kan doorrijden. Alleen waar ligt het optimum 😛 Je kan er in een minuut met 74kW ongeveer 1,25 kWh in stoppen terwijl je met 20 kWh/100km elke drie minuten maar verstookt, nog iets harder rijden (als het je minuten bespaard) kan dus lonen lijkt het :-)
Dan zeggen we hetzelfde.IVIaarten schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 11:26:
[...]
Misschien heb ik je verkeerd begrepen, dat kan prima.
het ging mij om het stukje 'De benaming trekhaak zou dus lastdrager moeten zijn. Vandaar ook de tegenstrijdige oordelen die je bij ANWB ziet.'.
een bagagebak mag je zowel op een trekhaak als op een lasthaak plaatsen, net zoals een fietsendrager.
Dank iedereen voor de reacties. De dakkoffer. Zal sowieso moeten. Maar qua ruimte zullen we ons moeten aanpassen ten opzichte van onze oude Peugeot 307SW.Rob76 schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 08:52:
@ZatarraNL
Ik ben benieuwd of het ons gaat lukken om met z'n allen (vrouw en 2 dochters...) te kamperen met de Kona. Vooral de wens van twee fatsoenlijke stoelen wordt lastig.
Die bak onder de bagageruimte onder de motorkap plaatsen ga ik ook proberen.
V.w.b. verbruik, ik was begin van de maand op en neer gereden van Eindhoven omgeving naar Düsseldorf. Dit zijn de getallen:
Heen (7°C, veel regen, wind mee):
- afstand 106,7km
- ECO 100-110km/h (rustig aan gedaan)
- verbruik 122km (teller: 422 -> 300)
- 122/422*64kWh = 18,5kWh per 106,7km = 17,3kWh/100km
- Teller zegt: 19,1kWh/100km
Terug (7°C, droog, winder tegen):
- afstand 108,2km (ongeveer)
- Comfort 130-140km/h (flink doorgereden)
- Verbruik 210km (teller:300 -> 90km)
- 21/422*64kWh = 31,8kWh per 108,2km = 29,4kWh/100km
- Teller zegt ~24kWh/100km (ongeveer)
Totaal:
- Afstand 215km
- Verbruik 322km
- 322/422*64kWh = 48,8kWh per 215km = 22,7kWh/ 100km
- Teller gemiddelde zou 21,5kWh/100km zijn
Conclusies/hypotheses
- Kilometer schatting: Deze hoort waarschijnlijk niet lineair te zijn
- Snelweg actie radius (in de winter) met volgeladen auto:
- Rustig rijden: 335 km
- Doorpezen: 266 km
Komt in de buurt met wat op ev-database staat:
Stad - Winter 16,4 kWh/100km 390 km
Snelweg - Winter 22,9 kWh/100km 280 km
Gecombineerd - Winter 19,1 kWh/100km 335 km
Bron: https://ev-database.nl/au...ndai-Kona-Electric-64-kWh
Heen (7°C, veel regen, wind mee):
- afstand 106,7km
- ECO 100-110km/h (rustig aan gedaan)
- verbruik 122km (teller: 422 -> 300)
- 122/422*64kWh = 18,5kWh per 106,7km = 17,3kWh/100km
- Teller zegt: 19,1kWh/100km
Terug (7°C, droog, winder tegen):
- afstand 108,2km (ongeveer)
- Comfort 130-140km/h (flink doorgereden)
- Verbruik 210km (teller:300 -> 90km)
- 21/422*64kWh = 31,8kWh per 108,2km = 29,4kWh/100km
- Teller zegt ~24kWh/100km (ongeveer)
Totaal:
- Afstand 215km
- Verbruik 322km
- 322/422*64kWh = 48,8kWh per 215km = 22,7kWh/ 100km
- Teller gemiddelde zou 21,5kWh/100km zijn
Conclusies/hypotheses
- Kilometer schatting: Deze hoort waarschijnlijk niet lineair te zijn
- Snelweg actie radius (in de winter) met volgeladen auto:
- Rustig rijden: 335 km
- Doorpezen: 266 km
Komt in de buurt met wat op ev-database staat:
Stad - Winter 16,4 kWh/100km 390 km
Snelweg - Winter 22,9 kWh/100km 280 km
Gecombineerd - Winter 19,1 kWh/100km 335 km
Bron: https://ev-database.nl/au...ndai-Kona-Electric-64-kWh
Top, succes. Bij ons ging het met zijn vieren prima met vakantie in Italië zonder dakkoffer maar we zaten in een stacaravan 😆. En iedereen maar een tas mee. In de bak onderin de bagageruimte kan je mooi schoenen, slippers en los spul kwijt. Ook het laden ging soepeler dan verwacht. Ten opzichte van vrienden die gelijktijdig wegreden vanuit Nederland met een 2019 BMW 320d waren we 5 kwartier langer onderweg.
En de conclusie voor bagagebak: op de fietsendrager mag dus niet en in een speciale box op de trekhaak wel. 😋
En de conclusie voor bagagebak: op de fietsendrager mag dus niet en in een speciale box op de trekhaak wel. 😋
ZatarraNL schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 13:11:
[...]
Dank iedereen voor de reacties. De dakkoffer. Zal sowieso moeten. Maar qua ruimte zullen we ons moeten aanpassen ten opzichte van onze oude Peugeot 307SW.
Ik ben benieuwd of het ons gaat lukken om met z'n allen (vrouw en 2 dochters...) te kamperen met de Kona. Vooral de wens van twee fatsoenlijke stoelen wordt lastig.
Die bak onder de bagageruimte onder de motorkap plaatsen ga ik ook proberen.
Dat niet alleen, maar een speciale box op de lastdrager is aerodynamisch beter dan een dakkoffer.
Maximum gewicht last is volgens mij 80kg, zolang je daar niet boven gaat.daemonix schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 09:48:
Banjy schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 07:40:
[...]
Ik sta ook op het punt van bestellen.. heb jij de premium frunk van ze ? Past daar de laadkabel makkelijk in?
Granny charger past dan ook nog gewoon als ik de foto’s mag geloven ?
De geveerde openers zijn ook onderweg en vind de type 2 kabel in de foam frunk leggen lastiger door alle ‘vakjes’.
[...]
Ik heb inderdaad de Premium. Daar kan makkelijk de Granny en de kabel in. Ik heb er ook nog een EHBO kit, de veiligheidshesjes en gevaren driehoek en dat soort rommel inzitten, zodat ik in de kofferbak die piepschuim bak eruit kan halen en altijd de bodemplaat vd kofferbak in de onderste stand kan doen.
Bevalt heel goed. Ik zag alleen gisteren wat kleine roest plekjes op de gasveren, dus dat is wel iets om in de gaten te houden.
2 weken geleden gedaan ook gedaan en erg herkenbaar. Heenweg, heuvel op en wind tegen was wel paar keer extra stoppen. Ben wel het dubbele kwijt uiteindelijk. 2x wat gratis kunnen laden maar verder allemaal snellaadstations. Oostenrijk en Italië zijn dan nog wat duurder met EinfachStromLaden.
Sorry, ik ben nog nieuw met het posten in dit forum en een beetje aan het rommelen met antwoorden op een andere post. Daarom nog even in een aparte post:
Voor wie interesse heeft in deze frunk; http://www.frunk.at/en/products/
Ik heb de premium frunk nu een paar duizend km in gebruik en dat bevalt heel goed. Ik heb alle rommel (gevarendriehoek, veiligheidsvestjes, flinke ehbo kit) en de laadkabels (Granny en regulier) in de frunk. Hierdoor kan de bak onder de bagageruimte permanent weg en heb ik een hogere begageruimte. Ik heb de motorkap voorzien v.d. Optionele gasveren om toegang makkelijker te maken en dat werkt prima. Alles blijft mooi droog, en ik heb in het begin goed opgelet of e.e.a. niet te heet werd maar geen opwarming kunnen constateren.
Enige minpunt is dat ik gisteren ontdekte dat er wat kleine roestplekjes op de gasveren zijn gekomen, wel iets om in de gaten te houden. Verder ben ik er erg blij mee en vind ik het zijn behoorlijk hoge prijs toch wel waard.
Ik heb de premium frunk nu een paar duizend km in gebruik en dat bevalt heel goed. Ik heb alle rommel (gevarendriehoek, veiligheidsvestjes, flinke ehbo kit) en de laadkabels (Granny en regulier) in de frunk. Hierdoor kan de bak onder de bagageruimte permanent weg en heb ik een hogere begageruimte. Ik heb de motorkap voorzien v.d. Optionele gasveren om toegang makkelijker te maken en dat werkt prima. Alles blijft mooi droog, en ik heb in het begin goed opgelet of e.e.a. niet te heet werd maar geen opwarming kunnen constateren.
Enige minpunt is dat ik gisteren ontdekte dat er wat kleine roestplekjes op de gasveren zijn gekomen, wel iets om in de gaten te houden. Verder ben ik er erg blij mee en vind ik het zijn behoorlijk hoge prijs toch wel waard.
Heb jij een warmtepomp-versie? Op de site kan ik niet echt duidelijk zijn wat ze bedoelen met de vervorming van de bak in het geval van een warmte pomp. Anders dan dat de inhoud van de bak iets kleiner is.Bartster schreef op zondag 23 februari 2020 @ 15:02:
Ik heb de premium frunk nu een paar duizend km in gebruik en dat bevalt heel goed. Ik heb alle rommel (gevarendriehoek, veiligheidsvestjes, flinke ehbo kit) en de laadkabels (Granny en regulier) in de frunk. Hierdoor kan de bak onder de bagageruimte permanent weg en heb ik een hogere begageruimte.
Vraag uit interesse: hoe gebruik jij nu de extra verkregen achterbak ruimte in 'dagelijks' gebruik?
... gebruikt fototoestel om foto's te maken ...
Gisteren meegemaakt wat wind tegen en regen doet met de range. Ik reed van Arnhem naar Den Haag, tussen 100 en 130 waar het mocht. Temp: 9 graden. 4,8 km per kWh. Dan zit je maar net iets boven de 300 km totale range. Kwam met nog 12 km over thuis aan... Gelukkig plekje bij de lader in de straat, want moest vandaag weer op pad.
Mijn totale verbruik over 30000 km staat nu op 6.5 km per KwH
Mijn totale verbruik over 30000 km staat nu op 6.5 km per KwH
Ach, wij wonen in Workum. Wat denk je van ons verbruik op de A6 en A7 richting Randstad met deze stormwind en regen. Kan het gemiddeld rond de 5,55 houden maar dan moet ik niet harder gaan dan 110/u. Dan is range +/- 350km.
kachel neemt ongeveer 1,5% van de range, dat valt dan wel weer mee
[ Voor 3% gewijzigd door nessio op 24-02-2020 12:51 ]
Tsja, zaterdag ook gereden maar dan alleen op binnenwegen. 151 Wh/km. Keurig bereik (teruggerekend) van 423 km voor dit jaargetijde.
thanks. Ja die had ik gevonden maar daar kan ik geen apk mee installeren op de naviMooseV schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 20:33:
wel engineeringmode, geen android developer:
Verwijderd
Ik rijd sinds 31/12 in mijn Kona (Jawel, de fiscale tricker heeft de voorkeur gekregen boven een jongere 2020 auto 🤓). Reeds 7250 kilometer probleemloos geladen en gestuurd, met gemak rijdt ik dagelijks mijn kilometers weg en het laden is goed te plannen. Nog maar één maal moeten laden bij Fastned.
Ook het laden gaat prima, maar gistermiddag viel me iets op bij het starten van een laadsessie. Het wit verlichte kader rondom de stekker wordt normaliter groen zodra de laadsessie start. Gisteren en vandaag werd dit licht niet alleen groen, maar ook voor 1/3 á 1/2 rood ☹️. Ik bemerk vooralsnog geen nadelige gevolgen bij het laden.
Ik heb nog geen tijd gevonden om rustig mijn boekjes te lezen, maar rood is niet oké denk ik dan. Is dat zo?
Weet iemand wat er loos kan zijn?
Groeten EVgek
Ook het laden gaat prima, maar gistermiddag viel me iets op bij het starten van een laadsessie. Het wit verlichte kader rondom de stekker wordt normaliter groen zodra de laadsessie start. Gisteren en vandaag werd dit licht niet alleen groen, maar ook voor 1/3 á 1/2 rood ☹️. Ik bemerk vooralsnog geen nadelige gevolgen bij het laden.
Ik heb nog geen tijd gevonden om rustig mijn boekjes te lezen, maar rood is niet oké denk ik dan. Is dat zo?
Weet iemand wat er loos kan zijn?
Groeten EVgek
Uit de handleiding:
Charging door open (charging standby)
white ON
Charging
green ON
Scheduled charging set
green blink
Charging error
(charging system malfunction)
red blink
Charging 12 V auxiliary battery or scheduled air conditioner/heater is operating
yellow ON
Charging door open (charging standby)
white ON
Charging
green ON
Scheduled charging set
green blink
Charging error
(charging system malfunction)
red blink
Charging 12 V auxiliary battery or scheduled air conditioner/heater is operating
yellow ON
als de verlichting rond de aansluiting gedeeltelijk een andere kleur krijgt, zou ik er even mee naar de garage gaan.Verwijderd schreef op maandag 24 februari 2020 @ 20:05:
...Gisteren en vandaag werd dit licht niet alleen groen, maar ook voor 1/3 á 1/2 rood ☹️. Ik bemerk vooralsnog geen nadelige gevolgen bij het laden. ...
Dit is geen standaard foutcode oid, maar is zeker niet hoe het hoort.
Ik heb een NL versie met warmtepomp inderdaad. Ik neem aan dat de bak iets kleiner moet zijn. Of omgekeerd geredeneerd, iets groter kan zijn als er geen warmtepomp is. Ik kan me niet herinneren dat die keuze er was toen ik hem bestelde.baslab schreef op maandag 24 februari 2020 @ 12:03:
[...]
Heb jij een warmtepomp-versie? Op de site kan ik niet echt duidelijk zijn wat ze bedoelen met de vervorming van de bak in het geval van een warmte pomp. Anders dan dat de inhoud van de bak iets kleiner is.
Vraag uit interesse: hoe gebruik jij nu de extra verkregen achterbak ruimte in 'dagelijks' gebruik?
Ik heb zoals gezegd de bodemplaat van de bagageruimte achter permanent in de laagste stand en de ruimte die er dan nog onderzit gebruik ik voor boodschappen tassen, een kofferbak zeiltje (zullen we even naar het tuincentrum?) een paraplu en dat soort rommel.
@Verwijderd Zie: https://www.goingelectric...dcf43469b68f49bbbfe0bbe1b
Ik rijd in NL meestal 120 - 130 (afhankelijk van de afstand). In Duitsland 130-140 over een afstand van 458km met hoofdzakelijk Autobahn. De range zweeft rond de 300km. Mijn 1e snellader in Duitsland is op 258km en ik heb dan nog zo'n 60-70km range over.nessio schreef op maandag 24 februari 2020 @ 12:50:
Ach, wij wonen in Workum. Wat denk je van ons verbruik op de A6 en A7 richting Randstad met deze stormwind en regen. Kan het gemiddeld rond de 5,55 houden maar dan moet ik niet harder gaan dan 110/u. Dan is range +/- 350km.
Vandaag van Drachten, Friesland naar Vlissingen, Zeeland moeten karren voor werk. Hele rit 120km gereden (zowel huis als klant liggen op 5 min van de snelweg). Afstand was 311km, GoM range ook en dat leek hij ook aardig te halen. Omdat ik ook naar huis wil toch nog ff geladen bij de laatste Fastned voor de klant.
Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage
Vandaag 200km in de stromende regen gereden met de frunk. Geen druppel water erin.
De gasveren zijn zo stevig dat ik even bang was de motorkap te buigen bij het sluiten. Ben nog niet zeker of ik ze laat zitten.
De gasveren zijn zo stevig dat ik even bang was de motorkap te buigen bij het sluiten. Ben nog niet zeker of ik ze laat zitten.
Dat vraag ik mij ook al tijdje af of je met die gasveren niet te hard de motorkap moet dicht duwen in plaats van laten vallen. Laatste is beter schijnt omdat je bij duwen inderdaad mogelijk kan deuken of verbuigen.. Eventueel met 1 veer werken ?Twiek-San schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 21:14:
Vandaag 200km in de stromende regen gereden met de frunk. Geen druppel water erin.![]()
Ik denk dat het een beetje ligt aan het type gasveren. Ik moet met beide handen de motorkap even over het weerstandspunt duwen en dan valt hij gewoon dicht.Banjy schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 07:39:
[...]
Dat vraag ik mij ook al tijdje af of je met die gasveren niet te hard de motorkap moet dicht duwen in plaats van laten vallen. Laatste is beter schijnt omdat je bij duwen inderdaad mogelijk kan deuken of verbuigen.. Eventueel met 1 veer werken ?
Wellicht moeten de veren “inlopen”. We gaan het zien. En anders liggen ze er zo weer af.
Verwijderd
Hoi allemaal!
Inmiddels een maand of 3 en 13.000 km met de Kona mogen rijden. Wát een topauto! Ik merk dat ik mijn "snelle" rijstijl weer heb opgepakt, de accu is zo goed dat de accu geen reden is om rustiger te rijden.. Hij staat nu op gemiddeld 19.3kwh/100km.
Ik heb wel 1 vervelend ding. Ik rij helaas zeer regelmatig files en ik vind de ACC erg fijn. Maar als de meute dan ineens hard remt, dan knippert de auto rood (op headup display). Ik schrik daar dan van en rem bij. De auto schiet dan echt in de ankers, veel te hard zelfs. Alles kraakt, schiet door de auto en ik heb gevoel ook de grip op de weg te verliezen. Dit is echt een noodstop die hij dan in zet.
Al paar keer gehad dat ik dan, terwijl hij in de ankers schiet, weer gas bij geef om hem weer uit dat remmen te krijgen. Al met al een vervelende situatie, want als de auto zó hard remt is het wachten tot er een keer iemand achterop zit.
Mijn vraag dus: moet ik wel bijremmen? En zo niet, waarom knippert de auto dan rood? Want bij wél bijremmen, gaat hij in de ankers. Maar als ik niet zou hoeven bijremmen, waarom gaat de auto mij dan zo waarschuwen alsof ik iets moet doen?
Ik heb niet durven uitproberen om maar gewoon niet bij te remmen.... Inmiddels als ik het zie aankomen, haal ik de auto snel uit de ACC en pak ik hem zelf weer op. Maar dan zou, in mijn ogen, niet nodig moeten zijn..?
Tweede ding:
Als ik een km of 135-140 rij en dan rem (zowel als dat in ACC is als gewoon zelf rijden) dan trilt de auto een beetje. Herkenbaar?
Derde ding:
Auto zeurt snel dat ik stuur moet vasthouden. Maar ik rij een lang stuk heel rechte snelweg én de mini sturingen doet hij zelf. Ik heb hem echt wel vast, maar hij voelt het niet. Tips? Of kan ik dit uitzetten?
Hopelijk kunnen jullie me verder helpen!!!
Inmiddels een maand of 3 en 13.000 km met de Kona mogen rijden. Wát een topauto! Ik merk dat ik mijn "snelle" rijstijl weer heb opgepakt, de accu is zo goed dat de accu geen reden is om rustiger te rijden.. Hij staat nu op gemiddeld 19.3kwh/100km.
Ik heb wel 1 vervelend ding. Ik rij helaas zeer regelmatig files en ik vind de ACC erg fijn. Maar als de meute dan ineens hard remt, dan knippert de auto rood (op headup display). Ik schrik daar dan van en rem bij. De auto schiet dan echt in de ankers, veel te hard zelfs. Alles kraakt, schiet door de auto en ik heb gevoel ook de grip op de weg te verliezen. Dit is echt een noodstop die hij dan in zet.
Al paar keer gehad dat ik dan, terwijl hij in de ankers schiet, weer gas bij geef om hem weer uit dat remmen te krijgen. Al met al een vervelende situatie, want als de auto zó hard remt is het wachten tot er een keer iemand achterop zit.
Mijn vraag dus: moet ik wel bijremmen? En zo niet, waarom knippert de auto dan rood? Want bij wél bijremmen, gaat hij in de ankers. Maar als ik niet zou hoeven bijremmen, waarom gaat de auto mij dan zo waarschuwen alsof ik iets moet doen?
Ik heb niet durven uitproberen om maar gewoon niet bij te remmen.... Inmiddels als ik het zie aankomen, haal ik de auto snel uit de ACC en pak ik hem zelf weer op. Maar dan zou, in mijn ogen, niet nodig moeten zijn..?
Tweede ding:
Als ik een km of 135-140 rij en dan rem (zowel als dat in ACC is als gewoon zelf rijden) dan trilt de auto een beetje. Herkenbaar?
Derde ding:
Auto zeurt snel dat ik stuur moet vasthouden. Maar ik rij een lang stuk heel rechte snelweg én de mini sturingen doet hij zelf. Ik heb hem echt wel vast, maar hij voelt het niet. Tips? Of kan ik dit uitzetten?
Hopelijk kunnen jullie me verder helpen!!!
Verwijderd
Ohja, nog leuk weetje wellicht. Vandaag ruim 2 uur helemaal stil gestaan op de snelweg (was afgesloten en stond vast). Ik heb vaak de opmerking gehad van mensen: nou zorg maar dat je met die accu niet in de file komt!
Maar, in die 2 uur tijd is er slechts (ongeveer) 4 km van de actieradius op gegaan. Met radio, stuurverwarming, stoelverwarming en verwarming aan (ja, ben koukleum. Hele erge koukleum). Motor in tussentijd aan laten staan, maar die doet dan eigenlijk niks (in N gezet).
Maar, in die 2 uur tijd is er slechts (ongeveer) 4 km van de actieradius op gegaan. Met radio, stuurverwarming, stoelverwarming en verwarming aan (ja, ben koukleum. Hele erge koukleum). Motor in tussentijd aan laten staan, maar die doet dan eigenlijk niks (in N gezet).
Eerste
Wees blij dat de auto remt. En hij gaat sowieso vol in de ankers tot stilstand. Zelf opletten helpt [veegt zweet van voorhoofd
] Je zat er simpelweg te dicht op.
Tweede
Nee, herken ik geheel niet. Kromme schijven?
Derde
Als je het stuur een heel klein beetje draait, verdwijnt de melding (voor 15 seconden)
Wees blij dat de auto remt. En hij gaat sowieso vol in de ankers tot stilstand. Zelf opletten helpt [veegt zweet van voorhoofd
Tweede
Nee, herken ik geheel niet. Kromme schijven?
Derde
Als je het stuur een heel klein beetje draait, verdwijnt de melding (voor 15 seconden)
[ Voor 7% gewijzigd door Twiek-San op 28-02-2020 19:03 ]
Normaal rij ik met ACC afstandje 1 of 2 (dichtst bij zeg maar), in file 2 of 3. Juist om die abrupte remacties wat te voorkomen. Heb m wel zelf een keer in noodstop-modus-met-alle-toeters-en-bellen getrapt, volgens mij remde ik niet zozeer heel hard, maar wel heel snel waardoor de auto denk ik dacht, noodstop!
Exact expert nodig?
Verwijderd
De ACC staat aan. Dus te dicht op, de auto doet dat dan zelf. Dus altijd de goede afstand.... En ja, ik let op, maar schrik wel van de toeters en bellen die dan afgaan. Ik twijfel of de auto zelf gaat remmen (want ACC staat aan) of ik zelf moet remmen. Uiteraard kies ik dan voor ook zelf remmen (want wil het risico niet nemen) en vervolgens remt de auto véél te hard. Zo hard, dat ik ruimte heb om weer gas te geven om hem uit de noodrem te halen. Dus nee, daar ben ik niet blij mee. Voor je het weet heb ik iemand achterop zitten...Twiek-San schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 19:02:
Eerste
Wees blij dat de auto remt. En hij gaat sowieso vol in de ankers tot stilstand. Zelf opletten helpt [veegt zweet van voorhoofd] Je zat er simpelweg te dicht op.
Bedankt voor je andere opmerkingen. Remschijven krom hoop ik niet, auto is nog hartstikke nieuw?
Ik snap wel hoe ik de melding van "houd stuur vast" weer uit kan zetten, maar is wel irritant. Soms zie ik de melding ook pas als hij rood gaat knipperen, want muziek aan en dan zie ik de eerste melding niet. Omdat ik op de weg let en m'n snelheid in de gaten hou via HDU en niet elke 20sec op dashboard kijk.
Verwijderd
Ik heb ook al eens geprobeerd in standje 2-3, maar merk dat mensen er dan nog sneller tussen gaan. En de auto dus ook telkens zich rotschrikt en op de rem trapt. Herken je dat? Tot dusver dat degene áchter me ging seinen, want waarom remde ik telkens zo hard? Maar wellicht dat ik net een vervelende achter me had zitten..Crazy D schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 19:17:
Normaal rij ik met ACC afstandje 1 of 2 (dichtst bij zeg maar), in file 2 of 3. Juist om die abrupte remacties wat te voorkomen. Heb m wel zelf een keer in noodstop-modus-met-alle-toeters-en-bellen getrapt, volgens mij remde ik niet zozeer heel hard, maar wel heel snel waardoor de auto denk ik dacht, noodstop!
“Altijd de goede afstand” ben ik niet met je eens. Als de ACC op 1 streepje staat en je rijdt met 100 op iets stilstaands af, redt de auto het echt niet. Op binnenwegen met inhaalverbod rijd ik vaak op 4 streepjes. Dan vertraagt de auto netjes als je met 80-90 op afremmend verkeer voor een rotonde afkomt.
Het blijft een hulpmiddel, geen wondermiddel (helaas)
Herken je verhaal helemaal, 2 keer kapot geschrokken omdat hij in noodrem actie uithaalde.
Ik wilde bijremmen omdat ik dacht hij remt maar niet en schiet in noodrem. Nu heb ik het een paar keer laten gebeuren en kan je garanderen hij remt uiteindelijk wel, is dit fijn nee
Ik pas nu de volgende truc toe:
Ik rij met droog weer op 1 streepje met nat weer 2 streepjes.Heb overigens weinig last van ... die rechts inhalen.
Op het moment dat ik een file in rij, druk ik snel op afstand dat hij naar 4 streepjes gaat.
Hierdoor begint hij al eerder te remmen en heb je minder angst momenten.
Ik wilde bijremmen omdat ik dacht hij remt maar niet en schiet in noodrem. Nu heb ik het een paar keer laten gebeuren en kan je garanderen hij remt uiteindelijk wel, is dit fijn nee

Ik rij met droog weer op 1 streepje met nat weer 2 streepjes.Heb overigens weinig last van ... die rechts inhalen.
Op het moment dat ik een file in rij, druk ik snel op afstand dat hij naar 4 streepjes gaat.
Verwijderd schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 19:24:
[...]
De ACC staat aan. Dus te dicht op, de auto doet dat dan zelf. Dus altijd de goede afstand.... En ja, ik let op, maar schrik wel van de toeters en bellen die dan afgaan. Ik twijfel of de auto zelf gaat remmen (want ACC staat aan) of ik zelf moet remmen. Uiteraard kies ik dan voor ook zelf remmen (want wil het risico niet nemen) en vervolgens remt de auto véél te hard. Zo hard, dat ik ruimte heb om weer gas te geven om hem uit de noodrem te halen. Dus nee, daar ben ik niet blij mee. Voor je het weet heb ik iemand achterop zitten...
Bedankt voor je andere opmerkingen. Remschijven krom hoop ik niet, auto is nog hartstikke nieuw?
Ik snap wel hoe ik de melding van "houd stuur vast" weer uit kan zetten, maar is wel irritant. Soms zie ik de melding ook pas als hij rood gaat knipperen, want muziek aan en dan zie ik de eerste melding niet. Omdat ik op de weg let en m'n snelheid in de gaten hou via HDU en niet elke 20sec op dashboard kijk.
Ik zou ook verwachten dat hij niet gaat piepen als hij zelf rijdt, of men moet erg hard remmen zodat de auto inderdaad een noodstop voorbereidt ook al zit je op ACC. Als je dan bijremt, denk ik dat er dit gebeurt: Je zit vrij dicht op de voorganger, en de ACC gaat remmen. Als je 'bij remt' gaat de ACC er echter af, en denkt de auto dat je niet hard genoeg remt (want je remt alleen maar een beetje) waardoor hij heel snel daarna in de 'echte' noodstop komt.Verwijderd schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 18:12:
Je kunt dan beter op wat meer afstand rijden (2 of 3 streepjes), of zoals gesuggereerd als je de situatie ziet aankomen de afstand even vast op 4 streepjes zetten en daarna weer in een paar stapjes langzaam verkleinen zodat de auto al wat eerder zelf remt en je niet van ACC af hoeft. Bij de e-Niro werkt dit voor mij prima. Ik rij meestal op 1 of 2 streepjes (inderdaad bij nat/donker liever 2, bij wat drukte overdag maar rustig verkeer ook wel op 1). Als er mensen wat sterker remmen en optrekken gebruik ik de 'tijdlijk naar 4' truc.
Je kan met een lichte druk op het stuur naar links of rechts zorgen dat je iets minder midden in de baan terecht komt. Weet niet of de Kona net zo gevoelig is als de e-Niro (of meer of minder) maar dat werkt voor mij heel goed. De druk is hoog genoeg om de auto te laten weten dat ik aan het stuur zit, maar feitelijk stuurt hij zelf gewoon (auto trekt iets harder aan het stuur dan ik).Auto zeurt snel dat ik stuur moet vasthouden. Maar ik rij een lang stuk heel rechte snelweg én de mini sturingen doet hij zelf. Ik heb hem echt wel vast, maar hij voelt het niet. Tips? Of kan ik dit uitzetten?
Stilstaand herkent de auto natuurlijk niet ;-) Heb ook wel eens gedacht hij haalt het niet maar toch altijd netjes op tijd gestopt. Soms iets later begonnen dan ik had verwacht, das het enige.Twiek-San schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 19:44:
“Altijd de goede afstand” ben ik niet met je eens. Als de ACC op 1 streepje staat en je rijdt met 100 op iets stilstaands af, redt de auto het echt niet. Op binnenwegen met inhaalverbod rijd ik vaak op 4 streepjes. Dan vertraagt de auto netjes als je met 80-90 op afremmend verkeer voor een rotonde afkomt.
De noodrem waarschuwing tijdens acc mode is wel een vreemde ja.. in acc kan ik mezelf nu vaak ook inhouden om dan zelfs als dat afgaat niet zelf te remmen. Juist omdat ik bang ben de acc eraf te halen en dan te zacht of hard te remmen. Die paar keer dat ik het heb meegemaakt heeft hij de auto gewoon netjes en niet helemaal absurd stil gezet (had het zelf vergelijkbaar gedaan in dergelijke situaties (acuut en direct volledig remmend verkeer))
Met wat meer streepjes in files rijden is geen heel gek idee, ga ik denk ik nog wel proberen.
Hangt natuurlijk van de file af, ik speel soms wat met de afstand. Of ik geef zelf toch maar gas omdat het anders te onrustig wordt. Maar in fileverkeer hou ik zelf ook veel afstand, ik rol liever met 20km/u door dan continue optrekken naar 50 en dan weer bijna stilstaan. En als anderen daar moeite mee hebben is dat hun probleem. Op zo'n moment zet ik acc op 3 of 4. Als het hele verkeer gewoon rustig doorrolt met 20-50 of zo, zet ik m eerder op 2. Laat het dus een beetje van de situatie afhangen. Maar auto's piepen er altijd voor, ook of je nou 100 meter leeglaat of 7... Heb wel geleerd me daar niet druk om te maken (en dan helpt acc daar wel veel bij, dan remt ie maar om weer afstand te houden... beter dan plakken zoals vaak gebeurt en daarna een kop-staartje...Verwijderd schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 19:26:
Ik heb ook al eens geprobeerd in standje 2-3, maar merk dat mensen er dan nog sneller tussen gaan. En de auto dus ook telkens zich rotschrikt en op de rem trapt. Herken je dat? Tot dusver dat degene áchter me ging seinen, want waarom remde ik telkens zo hard? Maar wellicht dat ik net een vervelende achter me had zitten..
Exact expert nodig?
Dat trillen bij de 15000 beurt melden. Kromme schijf kan, ook bij nieuwe auto's = garantie.
Dat vindt ik wel een manko. Hij remt met 1 streepje al vrij vroeg af als je op de snelweg achterop een vrachtwagen komt. Ik geef nu eigenlijk al automatisch gas bij omdat ik niet te vroeg naar links wil voor de andere weggebruikers. Maar daar soort acties vindt hij niet fijn. Altijd wat horten en stoten als ik het gaspedaal gebruik tijdens acc.Crazy D schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 09:11:
... Of ik geef zelf toch maar gas omdat het anders te onrustig wordt....
Herkennen jullie dit?
Nope, als ik op acc rij en geef stroom, als ik geen voorganger heb, gaat prima. Ik doe het als lk inhaal en dat gaat te langzaam, even stroom bijZatarraNL schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 10:02:
[...]
Dat vindt ik wel een manko. Hij remt met 1 streepje al vrij vroeg af als je op de snelweg achterop een vrachtwagen komt. Ik geef nu eigenlijk al automatisch gas bij omdat ik niet te vroeg naar links wil voor de andere weggebruikers. Maar daar soort acties vindt hij niet fijn. Altijd wat horten en stoten als ik het gaspedaal gebruik tijdens acc.
Herkennen jullie dit?
Dat doe ik ook, maar als ik dit gas geef boven het niveau dat de acc wil, dan voel ik de auto licht horten en stoten. Alsof hij niet goed kan kiezen tussen dat wat de bestuurder en de acc wil.Jhb62 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 10:39:
[...]
Nope, als ik op acc rij en geef stroom, als ik geen voorganger heb, gaat prima. Ik doe het als lk inhaal en dat gaat te langzaam, even stroom bij
Wen er maar aan heb deze inclusief filmpje ruim een jaar geleden al aangemeld het was erger. Maar oplossen is wel heel moeilijk blijkbaar.ZatarraNL schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 11:41:
[...]
Dat doe ik ook, maar als ik dit gas geef boven het niveau dat de acc wil, dan voel ik de auto licht horten en stoten. Alsof hij niet goed kan kiezen tussen dat wat de bestuurder en de acc wil.
voor wat betreft de ACC in de file; ik ben zelf meer op de rechter banen gaan rijden. Linker baan is vaak van 50 naar stilstand, 50, stil, 50 stil... De midden of rechter baan rolt vaak wat rustiger door, kan de ACC veel beter mee om gaan, en is ook goed voor mijn hartritme
@ZatarraNL Klopt, auto overruled de ACC niet of niet goed. Hij doet het bij een beetje stroom extra. Geef je meer stroom dan is het weg. Dus bij inhalen en ik rij 110, hup meteen naar 120/125.
Ik heb dat nog niet gemerkt, ik ga er op letten de volgende keer en laat ik het wetenZatarraNL schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 11:41:
[...]
Dat doe ik ook, maar als ik dit gas geef boven het niveau dat de acc wil, dan voel ik de auto licht horten en stoten. Alsof hij niet goed kan kiezen tussen dat wat de bestuurder en de acc wil.
Verwijderd
Inmiddels 2 weken aan het rijden in m'n nieuwe Kona, merk dat ik al minder als een 'trut' rij en de rijstijl van m'n vorige auto (Audi A3 2 liter turbodiesel) overneem...Heerlijke auto, automatisch stoppen bij SCC heb ik nog niet aangedurfd, toch m'n voet op de rem. Regeneratie op 3 is ideaal in de stad, krijg lol in het one pedal driving. Op de snelweg heb ik hem meestal op standje 2 staan. Kreeg van de week melding 'SCC voldoet niet aan de voorwaarden' toen ik de CC aan wilde zetten?
421? Dan rijd je te langzaam.
Geniet liever nog even van de paar weken dat 150 maar 20 te hard is.
Dan druk je na de laatste keer starten direct op resume, zonder dat je eerst een keer op set hebt gedrukt. Dan staat er nog geen snelheid en kan hij niet "resumen", dat is een voorwaarde voor de resume en niet voor setVerwijderd schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 19:54:
Kreeg van de week melding 'SCC voldoet niet aan de voorwaarden' toen ik de CC aan wilde zetten?
Wat ook nog kan is dat de radar is dicht gesneeuwd. Dat heb ik vorig jaar februari een paar keer gehad, maar ik weet niet zeker meer of dat de melding was die ik dan kreeg..
Of je reed nog geen dertig toen je op "res" duwde.
edit: Het is eigenlijk niet "starten" maar "hernemen na een full stop".
edit: Het is eigenlijk niet "starten" maar "hernemen na een full stop".
[ Voor 42% gewijzigd door IvoB2 op 01-03-2020 15:01 . Reden: verbeterde info ]
Klopt aardig.Verwijderd schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 20:54:
Net volgeladen, range staat op 421 km, valt mee toch?
Had gisteren een range van 309 km na DC50 laden tot 71%.
Om van 15% naar 71% DC te laden had hij (in dit geval een gelijkaardige e-Niro) wel 41.3 kWh nodig (ongeveer 15% verlies).
Je kunt vanaf 1 km/h op Resume drukken, dan pakt hij gewoon op.IvoB2 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 09:50:
Of je reed nog geen dertig toen je op "res" duwde.
Klopt.
De uitspraak:
Starten is in mijn woordgebruik meer na contact afgeschakeld te hebben terug starten.
Het is eigenlijk niet "starten" maar "hernemen na een full stop".
De uitspraak:
Had me in verwarring gebracht (omdat ik niet hetzelfde voorgehad had).Dan druk je na de laatste keer starten direct op resume
Starten is in mijn woordgebruik meer na contact afgeschakeld te hebben terug starten.
Het is eigenlijk niet "starten" maar "hernemen na een full stop".
[ Voor 39% gewijzigd door IvoB2 op 01-03-2020 15:02 ]
Verwijderd
[quote]Twiek-San schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 23:29:
@Twiek-San : ga ik zeker doen, komend weekend naar Limburg en terug vanuit Amsterdam! Plan om tussendoor even snel te laden voor de terugweg of kijken of er palen aanwezig zijn in de buurt van mijn bestemming
@Twiek-San : ga ik zeker doen, komend weekend naar Limburg en terug vanuit Amsterdam! Plan om tussendoor even snel te laden voor de terugweg of kijken of er palen aanwezig zijn in de buurt van mijn bestemming
Productie van de Kona in Tsjechië
YouTube: Hyundai Kona electric Production, Hyundai Factory Nošovice - Czech R...
YouTube: Hyundai Kona electric Production, Hyundai Factory Nošovice - Czech R...
Nice. Nog +/- 9 weken wachten tot leveringningalloon schreef op maandag 2 maart 2020 @ 06:35:
Productie van de Kona in Tsjechië
Over 2 weken voel ik mij gediscrimineerd met de Kona, waar kan ik mij aanmelden voor het feit van deze openlijk gerichte discriminatieVerwijderd schreef op zondag 1 maart 2020 @ 19:42:
[quote]Twiek-San schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 23:29:
421? Dan rijd je te langzaam.![]()

Het leven op het noordwestelijk halfrond is idd een strijd.elmo1 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 07:31:
Over 2 weken voel ik mij gediscrimineerd met de Kona, waar kan ik mij aanmelden voor het feit van deze openlijk gerichte discriminatie
Je beseft toch wel dat je zelfs op dat deel van de wereld als een actieve EV rijder een extra bevoorrecht persoon bent?
[ Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 02-03-2020 11:38 ]
Ja en de verkeersborden herkenning van de Kona snapt er na 12 maart ook niets meer van.
Kun je dat uitzetten?
Overigens is er geen sprake van discriminatie, indirect vervuil je wel meer met hard rijden want je verbruikt meer elektra. Die wordt opgewekt door kolen en gas (dat beetje wind en zon zal elke rechter terzijde leggen)
Kun je dat uitzetten?
Overigens is er geen sprake van discriminatie, indirect vervuil je wel meer met hard rijden want je verbruikt meer elektra. Die wordt opgewekt door kolen en gas (dat beetje wind en zon zal elke rechter terzijde leggen)
Wat nou als ik laad via mijn eigen zonnepanelen?nessio schreef op maandag 2 maart 2020 @ 13:27:
Ja en de verkeersborden herkenning van de Kona snapt er na 12 maart ook niets meer van.
Kun je dat uitzetten?
@nessio Verkeersbordenherkenning blijft gewoon werken, toch?
Als ie m echt leest wel. Als ie m stiekem uit de TomTom kaart haalt, dan klopt ie niet meerTwiek-San schreef op maandag 2 maart 2020 @ 13:47:
Exact expert nodig?
@nessioRiB1 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 13:45:
[...]
Wat nou als ik laad via mijn eigen zonnepanelen?
Ik heb voor de Kona extra zonnepanelen op de schuur gelegd die het verbruik ruimschoots dekken.
Daarnaast zit ik bij een volledig groene energie leverancier
Dus hoezo indirecte uitstoot?
Bij discriminatie gaat het erom dat je in gelijke gevallen ongelijk wordt behandeld.
Doordat de motivatie van de verlaging co2 uitstoot is, wordt ik gediscrimeerd omdat ik geen co2 uitstoot veroorzaak maar wel als zodanig behandeld wordt.

Dus een grote groep verziekt het voor een kleine minderheid, een keer eens andersom

[ Voor 30% gewijzigd door elmo1 op 02-03-2020 14:28 ]
Volgens mij gaat het om stikstof en niet om koolzuurelmo1 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 14:23:
[...]
@nessio
Ik heb voor de Kona extra zonnepanelen op de schuur gelegd die het verbruik ruimschoots dekken.
Daarnaast zit ik bij een volledig groene energie leverancier![]()
Bij discriminatie gaat het erom dat je in gelijke gevallen ongelijk wordt behandeld.
Doordat de motivatie van de verlaging co2 uitstoot is, wordt ik gediscrimeerd omdat ik geen co2 uitstoot veroorzaak maar wel als zodanig behandeld wordt.
Dus een grote groep verziekt het voor een kleine minderheid, een keer eens andersom
Dat verandert helemaal niets aan de vraag: Hoezo minder uitstoot?Jhb62 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 14:40:
[...]
Volgens mij gaat het om stikstof en niet om koolzuur
Wat betreft die uitstoot en eigen opwekking treed ik je deels bij (zonder daarom zwaarwichtige woorden in de mond te willen nemen als discriminatie - als we dat op alles en iedereen zo strikt moesten toepassen brak de revolutie uit en dan zijn we nog verder van huis).elmo1 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 14:23:
[...]
@nessio
Daarnaast zit ik bij een volledig groene energie leverancier![]()
Maar je argument gaat niet op inzake snelheidsbeperking als je de publieke arena betreedt. Verschillende snelheden op eenzelfde weg verhindert de goede doorstroming op een weg en vermindert de capaciteit.
Als EV rijders (ik hoop toch dat je niet echt bedoelde dat alleen Kona rijders van een gusntmaatregel zouden mogen genieten?) aan heel andere snelheidsregels zouden gebonden zijn op dezelfde weg als de ICE rijders zou dat nadelig zijn voor iedereen. Een weg dient overwegend nog altijd om vlot van A naar B te geraken. En het gaat tegen 100 km/uur (90 zou nog beter zijn) voor iedereen vlotter dan tegen 130.
Als de ene groep 100 gaat rijden en de andere 130 gaat het voor iedereen nog minder vlot.
Je kan evenmin discriminatie inroepen op een openbare weg. Je betreedt vrijwillig het publieke domein. Een van de voorwwaarden die daaraan gekoppeld is dat je daarbij de regels respecteert die de wetgever oplegt om dat domein te mogen betreden.
Ben je niet akkoord met de algemene regels binnen een domein staat het je volledig vrij van domein te veranderen.
In deze context trouwens nog een beetje tiestiger dat sommige dan roepen dat "ze" nog even gaan "genieten" om 150 te rijden voor de snelheid naar 100 wordt teruggebracht. Dat mag in NL nu ook nergens.
Valt dus niet eens onder discriminatie maar meer onder de noemer "regels zijn er voor iedereen behalve voor mij".
OK, ik ben ook niet de beroerste, maar ik stel dan wel voor ter compensatie een regel in te voeren om de linkerbaan te verbieden voor niet volledig elektrische auto's.IvoB2 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 15:09:
[...]
Wat betreft die uitstoot en eigen opwekking treed ik je deels bij (zonder daarom zwaarwichtige woorden in de mond te willen nemen als discriminatie - als we dat op alles en iedereen zo strikt moesten toepassen brak de revolutie uit en dan zijn we nog verder van huis).
Maar je argument gaat niet op inzake snelheidsbeperking als je de publieke arena betreedt. Verschillende snelheden op eenzelfde weg verhindert de goede doorstroming op een weg en vermindert de capaciteit.
Als EV rijders (ik hoop toch dat je niet echt bedoelde dat alleen Kona rijders van een gusntmaatregel zouden mogen genieten?) aan heel andere snelheidsregels zouden gebonden zijn op dezelfde weg als de ICE rijders zou dat nadelig zijn voor iedereen. Een weg dient overwegend nog altijd om vlot van A naar B te geraken. En het gaat tegen 100 km/uur (90 zou nog beter zijn) voor iedereen vlotter dan tegen 130.
Als de ene groep 100 gaat rijden en de andere 130 gaat het voor iedereen nog minder vlot.
Je kan evenmin discriminatie inroepen op een openbare weg. Je betreedt vrijwillig het publieke domein. Een van de voorwwaarden die daaraan gekoppeld is dat je daarbij de regels respecteert die de wetgever oplegt om dat domein te mogen betreden.
Ben je niet akkoord met de algemene regels binnen een domein staat het je volledig vrij van domein te veranderen.
In deze context trouwens nog een beetje tiestiger dat sommige dan roepen dat "ze" nog even gaan "genieten" om 150 te rijden voor de snelheid naar 100 wordt teruggebracht. Dat mag in NL nu ook nergens.
Valt dus niet eens onder discriminatie maar meer onder de noemer "regels zijn er voor iedereen behalve voor mij".
En alle ice's en hybrids mogen alleen nog 90 op de rechtbaan rijden.
Dan lossen we alle snelheidsverschil problemen ook op. En als bijkomend voordeel jagen we de verkoop van volledig elektrische auto's aan.
We willen toch minder uitstoot dan moet je mensen ook motiveren
Alle gekheid op een stokje, de opmerking snijt geen hout, echter de reden waarom dit allemaal gebeurd is wel triest en dat de motivatie er achter totale onzin is.
Wat denk je dat het aanpassen van alle borden, lees fabriceren en plaatsen aan addionele uitstoot veroorzaken.
En rij je 1 meter in duitsland mag je op sommige plekken zo hard als je kan.....
[ Voor 7% gewijzigd door elmo1 op 02-03-2020 15:26 ]
Hoe doet ie dat dan met 2 borden boven elkaar met 2 kleine onderbordjes ivm de tijden.Twiek-San schreef op maandag 2 maart 2020 @ 13:47:
Volgens mij snapt ie dat niet
@elmo1 ; uit jouw stopcontact komt gewoon zwart of grijze stroom. je hebt geen kabeltje naar groen en anders zou je regelmatig geen stroom hebben. Bij de rechter zullen alle ev rijders bakzeil halen met welk argument ze ook komen.
Wel leuk idee die linkerstrook alleen voor EV wat zal de rest balen tussen die vrachtwagens.
Wel leuk idee die linkerstrook alleen voor EV wat zal de rest balen tussen die vrachtwagens.
In Duitsland gelden dan weer andere regels. Net zoals in België.elmo1 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 15:21:
maar ik stel dan wel voor ter compensatie een regel in te voeren om de linkerbaan te verbieden voor niet volledig elektrische auto's.![]()
En alle ice's en hybrids mogen alleen nog 90 op de rechtbaan rijden.
Dan lossen we alle snelheidsverschil problemen ook op. En als bijkomend voordeel jagen we de verkoop van volledig elektrische auto's aan.
We willen toch minder uitstoot dan moet je mensen ook motiveren
...
Ieder land/regio zijn eigen regels. Je past je aan aan de lokaal geldende regels of gaat je ergens anders "uitleven" als de regels je daar beter zinnen. Zo moeilijk is dat toch niet?
Je argumentatie slaat ook nergens meer op. Je wenst minder uitstoot (of dat is één van je argumenten) en dan mogen EV's per uitzondering op het linkerrijvak veel meer energie gaan gebruiken? Of was je punt dat daar dan alleen EV's zijn toegestaan waarvan de bestuurder zijn eigen energie produceert?
Als ze dan de kostprijs van het onderhoud van dat baanvak moeten gaan verdelen over die paar gebruikers van dat vak dat dan nog resteert ga je helemaal niet meer lachen.
Hopelijk vinden de ICE rijders zich niet gediscrimineerd omdat jij met je EV meer fiscale voordelen krijgt dan zij met hun auto? Terwijl ze toch hetzelfde wegdek verslijten en dezelfde plaats innemen. Breng ze maar niet op ideeën als je je discriminatiegevoel hard wenst te maken.
[ Voor 23% gewijzigd door IvoB2 op 02-03-2020 18:07 ]
Onderborden leest hij sowieso niet.nessio schreef op maandag 2 maart 2020 @ 17:51:
[...]
Hoe doet ie dat dan met 2 borden boven elkaar met 2 kleine onderbordjes ivm de tijden.
Volgens mij snapt ie dat niet
Met onderborden voor vrachtauto's en sleurhutten houdt hij nu ook geen rekening
Je kan ook je Kona inwisselen voor een e-Niro. Die heeft daar geen last van.
[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 02-03-2020 18:14 ]
Het is duurzamer als je met een EV met gematigde snelheid rijdt.
Hoef je minder te laden en gaat je accu langer mee.
Hoef je minder te laden en gaat je accu langer mee.
Verwijderd
Thanks voor deze tip! Dit ga ik zeker proberen. En toch fijn om te horen dat ik niet de enige ben.... haha!elmo1 schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 20:51:
Herken je verhaal helemaal, 2 keer kapot geschrokken omdat hij in noodrem actie uithaalde.
[...]
[...]
Zo had ik het nog niet bekeken. Dit kan inderdaad! De verwarring begint al met; wat wil de auto van mij? Moet ik remmen of niet? Wellicht helpt hierbij dan al om (desnoods laatste moment) de ACC eraf te halen en zelf te remmen. Jij geeft ook de tip dat als ik het aan zie komen, streepjes verhogen. Dat ga ik echt proberen!TechLight schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 21:20:
[...]
Ik zou ook verwachten dat hij niet gaat piepen als hij zelf rijdt, of men moet erg hard remmen zodat de auto inderdaad een noodstop voorbereidt ook al zit je op ACC. Als je dan bijremt, denk ik dat er dit gebeurt: Je zit vrij dicht op de voorganger, en de ACC gaat remmen. Als je 'bij remt' gaat de ACC er echter af, en denkt de auto dat je niet hard genoeg remt (want je remt alleen maar een beetje) waardoor hij heel snel daarna in de 'echte' noodstop komt.
[...]
Dank voor je reactie! Verder vind ik de ACC echt top en vind ik de auto echt als vanzelf rijden. Binnen de bebouwde kom en/of met rotondes, zijstraten of wat dan ook gebruik ik de ACC helemaal niet. Eigenlijk alleen op provinciale wegen en snelwegen, dat ik de ACC gebruik. Ik heb zelf regelmatig last van mijn rechterbeen en de ACC helpt ontzettend dat ik nu ook na veel kilometers geen last heb! Binnen bebouwde kom gaat prima allemaal maar dat lang, hetzelfde gas geven, geeft voor mij wat ongemak. Zó blij met de kona!Twiek-San schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 19:44:
Bedankt voor alle tips!!
Verwijderd
Dit herken ik niet. Ik herken wel dat de auto "subtiel" optrekt in ACC en ik dan stroom bij geef om sneller op te trekken. Dus,ZatarraNL schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 10:02:
[...]
Dat vindt ik wel een manko. Hij remt met 1 streepje al vrij vroeg af als je op de snelweg achterop een vrachtwagen komt. Ik geef nu eigenlijk al automatisch gas bij omdat ik niet te vroeg naar links wil voor de andere weggebruikers. Maar daar soort acties vindt hij niet fijn. Altijd wat horten en stoten als ik het gaspedaal gebruik tijdens acc.
Herkennen jullie dit?
1) ik zie aankomen dat de auto/vrachtwagen voor me langzamer gaat. ACC staat op 120, ik voel dat hij zakt naar 118 en ga direct naar links. Dan ben ik nauwelijks afgeremd en haal ik rustig in met 120.
2) ik kan niet direct naar rechts en ik zak in snelheid naar bijv. 85. Zodra ik wel ruimte heb, geef ik stroom (dus kom ik dichterbij dan de auto wil) maar ga ik tegelijk naar links. Dan blijf ik stroom geven tot ik weer op 120 zit en laat ik hem weer los.
Als ik terug ben gezakt naar 85 en naar links ga maar geen stroom bij geef, dan trekt hij langzaam op (zal vast erg energiezuinig zijn) en heb je grote kans dat er alsnog iemand achter je komt die harder reed. Dat horten en stoten herken ik helemaal niet!
Verwijderd
Thanks! Ga ik doen! Vanochtend toevallig eerste melding gehad voor de beurt, over 1300 kilometer. Dus nog een week of 2. Hierbij reminder voor mezelf, ik moet een dealer zoeken voor het onderhoud!nessio schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 09:39:
Dat trillen bij de 15000 beurt melden. Kromme schijf kan, ook bij nieuwe auto's = garantie.
Auto is namelijk opgehaald bij Auto Palace in Zwolle en dat is voor mij totaal uit de richting...
Verwijderd
Dit heb ik ook zeer regelmatig! En als ik dan stroom even helemaal los laat, direct weer stroom geef dan doet de ACC het wel. Geen idee wat dit is?? Gebeurt volgens mij vooral als ik al een tijdje zelf aan het rijden ben. Alsof ik de auto wakker moet schudden, want bij stroom helemaal los krijg ik wel flinke dip (want genereren staat op 3) maar ACC doet het daarna wel. Wel alleen doen met niemand achter je dus...Verwijderd schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 19:54:
Inmiddels 2 weken aan het rijden in m'n nieuwe Kona, merk dat ik al minder als een 'trut' rij en de rijstijl van m'n vorige auto (Audi A3 2 liter turbodiesel) overneem...Heerlijke auto, automatisch stoppen bij SCC heb ik nog niet aangedurfd, toch m'n voet op de rem. Regeneratie op 3 is ideaal in de stad, krijg lol in het one pedal driving. Op de snelweg heb ik hem meestal op standje 2 staan. Kreeg van de week melding 'SCC voldoet niet aan de voorwaarden' toen ik de CC aan wilde zetten?
Stroom los en weer stroom geven is dus een trucje en weet niet welke voorwaarden het dan zijn waar ik niet aan voldoe...