Het grote Hyundai Kona Electric topic

Pagina: 1 ... 51 ... 143 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Twiek-San schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 23:29:
421? Dan rijd je te langzaam. :+

Geniet liever nog even van de paar weken dat 150 maar 20 te hard is.
Helemaal eens!!!!!
100 is wel alleen overdag toch? Rij ook regelmatig 'savonds laat terug, dan vooral vind ik ACC op 145 zetten echt genieten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19-09 19:36
Verwijderd schreef op maandag 2 maart 2020 @ 20:05:
[...]

Dit herken ik niet. Ik herken wel dat de auto "subtiel" optrekt in ACC en ik dan stroom bij geef om sneller op te trekken. Dus,
1) ik zie aankomen dat de auto/vrachtwagen voor me langzamer gaat. ACC staat op 120, ik voel dat hij zakt naar 118 en ga direct naar links. Dan ben ik nauwelijks afgeremd en haal ik rustig in met 120.
2) ik kan niet direct naar rechts en ik zak in snelheid naar bijv. 85. Zodra ik wel ruimte heb, geef ik stroom (dus kom ik dichterbij dan de auto wil) maar ga ik tegelijk naar links. Dan blijf ik stroom geven tot ik weer op 120 zit en laat ik hem weer los.

Als ik terug ben gezakt naar 85 en naar links ga maar geen stroom bij geef, dan trekt hij langzaam op (zal vast erg energiezuinig zijn) en heb je grote kans dat er alsnog iemand achter je komt die harder reed. Dat horten en stoten herken ik helemaal niet!
1 doe ik ook, maar wel alleen als de linker baan van achter helemaal vrij is. Anders voel ik me bezwaard zo vroeg naar links te gaan.
2 gebeurt vaker, maar ik als rijder anticipeer op het verkeer op de linker baan. Dit betekent dat ik zo lang mogelijk op snelheid door blijf rijden totdat ik naar links kan. Dat horten en stoten gebeurt dus als ik op snelheid probeer te blijven (en daarmee dus meer op de vrachtwagen inloop dan dat de acc fijn vindt).

Maar ik merk het ook als ik de acc op 120 km/h heb staan, maar ik snel ergens voorbij wil. Dan geef ik gas tot bijvoorbeeld 140 km/h terwijl de acc nog actief is. Ook dan het horten en stoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twiek-San
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 19-09 12:38

Twiek-San

• Volts jolt, current kills •

Dat horten en stoten is een “feature” ;) en blijkbaar typisch voor de Kona EV. Niet prettig, maar ik rijd desondanks bijna alles op SCC. Als je het aantal streepjes afstand steeds aanpast aan de situatie, rijdt dit imho altijd prettig.

Vreemd overigens dat om de 15K een beurt nodig is. Is dat een “hou-de-dealer-in-leven” schema? Een EV had toch zo weinig onderhoud nodig? :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Mijn laatste (en enige) onderhoud van de Kona EV bestond uit:
- 25 minuten aan de computer hangen.
- Ruitenwissers (op eigen vraag) vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:13
IvoB2 schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 08:42:
Mijn laatste (en enige) onderhoud van de Kona EV bestond uit:
- 25 minuten aan de computer hangen.
- Ruitenwissers (op eigen vraag) vervangen.
Waarschijnlijk tegen een aanzienlijk tarief. Voor vele met een LM niet zo'n probleem maar als prive rijder best nadelig. Gelukkig hoeft hij "maar" eens per 15k naar de dealer ivm garantie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jhb62
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-04-2024

Jhb62

Kona 14/06/2019

Twiek-San schreef op maandag 2 maart 2020 @ 23:22:
Dat horten en stoten is een “feature” ;) en blijkbaar typisch voor de Kona EV. Niet prettig, maar ik rijd desondanks bijna alles op SCC. Als je het aantal streepjes afstand steeds aanpast aan de situatie, rijdt dit imho altijd prettig.

Vreemd overigens dat om de 15K een beurt nodig is. Is dat een “hou-de-dealer-in-leven” schema? Een EV had toch zo weinig onderhoud nodig? :S
Net nog geprobeerd reageert goed bij versnellen met de acc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twiek-San

Twiek-San

Probeer dan dit eens:
Op de snelweg op SCC op net iets langzamer rijdend verkeer aansluiten en er dan dichter op gaan rijden door wat stroom bij te geven. Wat gebeurt er dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiB1
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-09 06:44
Kan iemend mij die streepjes eens uitleggen?
Ik heb hem nu op 4 streepjes staan. wat is het verschil met minder streepjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelos89
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19-09 20:13
RiB1 schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 10:39:
Kan iemend mij die streepjes eens uitleggen?
Ik heb hem nu op 4 streepjes staan. wat is het verschil met minder streepjes?
Met de streepjes kun je instellen hoe ver je van je voorligger af wilt zitten. 1 streepje is dus dichtbij en 4 verder ervan af. Ik zou zeggen probeer het eens uit op de snelweg dan merk je wel wat het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiB1
Gevoelsmatig is 4 streepjes dan veiliger? Maar ik zal het eens uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-09 14:23
Heeft hier ook iemand het issue dat zodra de auto op temperatuur is (zeg thermostaat op 21) dat de airco weer aangaat en je dus in de kou zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twiek-San

Twiek-San

Nee, hier nog nooit voorgekomen. Misschien iets ivm de volle zon vanochtend?

[ Voor 40% gewijzigd door Twiek-San op 03-03-2020 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Niet in de Kona, heb dat wel meegemaakt in de Ioniq. De Leaf was helemaal de weg kwijt wat dat betreft, die verwarde buitentemp met binnentemp volgens mij. ;)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmo1
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:40

elmo1

Kona Electric jan-2019

nessio schreef op maandag 2 maart 2020 @ 17:56:
@elmo1 ; uit jouw stopcontact komt gewoon zwart of grijze stroom. je hebt geen kabeltje naar groen en anders zou je regelmatig geen stroom hebben. Bij de rechter zullen alle ev rijders bakzeil halen met welk argument ze ook komen.
Wel leuk idee die linkerstrook alleen voor EV wat zal de rest balen tussen die vrachtwagens.
Dus als mijn zonnepanelen 10kWh leveren en ik laadt de Kona op, dan is het geen groene stroom?

Helaas is opslaan nog niet betaalbaar maar in mijn beleving wel de toekomst. Dus ja stroom is gedeeltelijk grijs maar onder aan de streep is mijn verbruik ook neutraal opgewekt.

Off topic maar wel de toekomst.

https://www.teslarati.com...e-australia-cost-savings/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrokenTable
  • Niet online
[b]nessio schreef op maandag 2 maart 2020 @ 17:51Hoe doet ie dat dan met 2 borden boven elkaar met 2 kleine onderbordjes ivm de tijden.Volgens mij snapt ie dat niet :-(
De situatie komt nu ook al voor en met 1 onderbord: 6h-19h. De maximum snelheid in Nederland blijft gewoon 130. Dus als de Kona de tijden kan lezen en de tijd weet, weet hij de max. snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Maar dat kan hij niet.
De frontcamera herkent alleen een C35/C43 symbool en toont op het Nav/HU display het C35 symbool en past het C43 symbool van het voorgeprogrammeerde nav symbool aan naar de actuele toestand (toch voor het MY 2019 model).
Is ook niet gekoppeld aan de SCC. De bestuurder moet dus zelf altijd ingrijpen/bijstellen.

Het grootste voordeel vond ik de reminder voor zonerijden en de afwijkingen tov de geldende regel boven de rijbaar bij afwijkende verkeerssituaties.
De algemene snelheidsregel ken ik ook wel zonder hulpjes.

[ Voor 102% gewijzigd door IvoB2 op 03-03-2020 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21:58

3_s

One-eye864 schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 08:43:
[...]
Waarschijnlijk tegen een aanzienlijk tarief. Voor vele met een LM niet zo'n probleem maar als prive rijder best nadelig. Gelukkig hoeft hij "maar" eens per 15k naar de dealer ivm garantie
Ik heb een onderhoud gehad op 30.000km ( ik vond 15k te snel).
Dat was zo'n 112 euro, vond ik goed meevallen 8) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:46
Alleen je pechhulp is maar 15000km of 1 jaar geldig. Dus als je het uitstelt en je hebt pech dan was uitstellen misschien toch niet zo goedkoop.

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
elmo1 schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 13:00:
Dus als mijn zonnepanelen 10kWh leveren en ik laadt de Kona op, dan is het geen groene stroom?
Als jouw jaarproductie minstens even groot is als je jaarverbruik en je laadt je EV uitsluitend op aan je thuislaadpaal rijd je Kona EV uiteraard op groene stroom. Niet rechtstreeks via je eigen kabel maar wel door het evenwicht in productie en afname.

De stroom die je afneemt op tijdstippen dat je zelf niet genoeg voor eigen verbruik produceert wordt nl. gecompenseerd door de tijdstippen dat je meer produceert dan je zelf nodig hebt en die stroom wordt afgenomen door je buren zonder PV-installatie (waarvoor dan door derden geen non-groene stroom moet geproduceerd worden).

Is je eigen productie groter dan je eigen afname ben je zelfs een netto groene stroom leverancier.

Klinkt natuurlijk minder positief en sensationeel dan "alle afgenomen stroom is grijs".
En meestal ook een reden om zelf helemaal niks te moeten doen.

Of eigen opslag nog onbetaalbaar is is ook maar relatief (zeker in een omgeving waar mensen al rijden of plannen te rijden in een BEV).
Ik ken genoeg mensen die jaarlijks per gezin evenveel spenderen aan vakanties dan aan bv. eigen opslag.
Zo vind ik het ook een zeer eigenaardige stellig dat als je investeert in groene energie en opslag iedereen plots begint te roepen dat je dat "nooit gaat terugverdienen". Terwijl niemand zich blijkbaar die vraag stelt bij meer vergankelijke producten als een reis, uitstapje, restaurantbezoek, auto, nieuwe badkamer, keuken,......
Als het duurzaam is moet het blijkbaar "terugverdiend" worden. Gaat het om misbare luxe mag het "wat kosten". :?
Het is maar welke prioriteiten je wenst te stellen.

[ Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 03-03-2020 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twiek-San

Twiek-San

Met @IvoB2 (y)
Zonnepanelen terugverdienen? Waarom? Het is gewoon een leuke hobby. En zolang de rente bij de bank nul is, is de opbrengst vd zonnepanelen mooi meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Terugverdientijd van zonnepanelen is in Nederland nog steeds rond de 7 jaar, dus hoezo niet terugverdienen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Twiek-San schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 16:25:
Met @IvoB2 (y)
Zonnepanelen terugverdienen? Waarom? Het is gewoon een leuke hobby. En zolang de rente bij de bank nul is, is de opbrengst vd zonnepanelen mooi meegenomen.
Waarom?
Moet je niet aan mij vragen. Ik behoor niet tot die groep die alles louter en alleen vanuit onmiddellijk economisch oogpunt bekijkt (eerder op langere termijn).

Zonnepanelen als hobby bestempelen vind ik - persoonlijk - er dan ook weer over.
Zonnepanelen zijn mijn lokale productiecentrale voor mijn huishouden en mobiliteit. Valt al niet meer onder hobby.

Eigen opslag zou ik dan - op dit ogenblik - wel weer als een soort hobby kunnen omschrijven.

ps. Dan heb je in NL nog geluk. Hier in Vlaanderen is de rente op een standaard bankproduct al geruime tijd negatief ipv nul.
edit: uiteraard niet de bruto rente maar het netto rendement.

[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 04-03-2020 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmo1

elmo1

Kona Electric jan-2019

IvoB2 schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 16:07:
[...]

Als jouw jaarproductie minstens even groot is als je jaarverbruik en je laadt je EV uitsluitend op aan je thuislaadpaal rijd je Kona EV uiteraard op groene stroom. Niet rechtstreeks via je eigen kabel maar wel door het evenwicht in productie en afname.

De stroom die je afneemt op tijdstippen dat je zelf niet genoeg voor eigen verbruik produceert wordt nl. gecompenseerd door de tijdstippen dat je meer produceert dan je zelf nodig hebt en die stroom wordt afgenomen door je buren zonder PV-installatie (waarvoor dan door derden geen non-groene stroom moet geproduceerd worden).

Is je eigen productie groter dan je eigen afname ben je zelfs een netto groene stroom leverancier.

Klinkt natuurlijk minder positief en sensationeel dan "alle afgenomen stroom is grijs".
En meestal ook een reden om zelf helemaal niks te moeten doen.

Of eigen opslag nog onbetaalbaar is is ook maar relatief (zeker in een omgeving waar mensen al rijden of plannen te rijden in een BEV).
Ik ken genoeg mensen die jaarlijks per gezin evenveel spenderen aan vakanties dan aan bv. eigen opslag.
Zo vind ik het ook een zeer eigenaardige stellig dat als je investeert in groene energie en opslag iedereen plots begint te roepen dat je dat "nooit gaat terugverdienen". Terwijl niemand zich blijkbaar die vraag stelt bij meer vergankelijke producten als een reis, uitstapje, restaurantbezoek, auto, nieuwe badkamer, keuken,......
Als het duurzaam is moet het blijkbaar "terugverdiend" worden. Gaat het om misbare luxe mag het "wat kosten". :?
Het is maar welke prioriteiten je wenst te stellen.
Ik heb een jaar productie van 12MWh met 38000 km per jaar blijf ik wel co2 neutraal.

Persoonlijk zou ik vanuit hobby en principe van de grid afwillen maar dat mag niet, daarnaast heb je nog de uitdaging van de winter, dan zou er toch een windmolen bij moeten. En een behoorlijke opslagcapaciteit voor de winter.
Ben daarom ook enorme voorstander van lokale grids met v2g als additionele ondersteuning voor de stabiliteit. Daarmee ben je veel stabieler en autonomer en niet geheel onbelangrijk niet afhankelijk van energie reuzen die extreem veel verdienen en voortgang tegen houden.
Daarnaast hoeft energie minder ver getransporteerd te worden wat ook verlies scheelt.

Maar dit is wel beetje off topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 2 maart 2020 @ 20:09:
[...]

Dit heb ik ook zeer regelmatig! En als ik dan stroom even helemaal los laat, direct weer stroom geef dan doet de ACC het wel. Geen idee wat dit is?? Gebeurt volgens mij vooral als ik al een tijdje zelf aan het rijden ben. Alsof ik de auto wakker moet schudden, want bij stroom helemaal los krijg ik wel flinke dip (want genereren staat op 3) maar ACC doet het daarna wel. Wel alleen doen met niemand achter je dus...

Stroom los en weer stroom geven is dus een trucje en weet niet welke voorwaarden het dan zijn waar ik niet aan voldoe...
Ok, ga ik proberen! Ga 's ochtends de wijk uit en als ik dan op de snelweg ben krijg ik deze melding, ACC zou het dan toch moeten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-09 14:06

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

nessio schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 16:06:
Alleen je pechhulp is maar 15000km of 1 jaar geldig. Dus als je het uitstelt en je hebt pech dan was uitstellen misschien toch niet zo goedkoop.
Is het alleen pechhulp of heeft het ook invloed op de garantie? Voor een paar tientjes per jaar meer heb je pechhulp in de verzekering en kan het niet uit om onnodig onderhoud te doen. Vraag me ook af wat er in de beurten zit.

Ik heb de Kona nu precies 2 maanden en heb 8000km gereden. Zou betekenen dat ik 3x per jaar bij de garage sta, iets wat me bij een PHEV al stoorde (oliebeurt elke 15k km, terwijl ik 70% volledig elektrisch reed).

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_-= Erikje =-_ schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 11:20:
Heeft hier ook iemand het issue dat zodra de auto op temperatuur is (zeg thermostaat op 21) dat de airco weer aangaat en je dus in de kou zit?
He, dat heb ik ook, is het net lekker warm en ineens koude lucht???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LESA
  • Laatst online: 29-08 10:01
Reaktie op vuurwerk2 die naar Salou gaat in mei. Wij zitten sinds 9 oktober bij Denia in de buurt met de Kona uit april 2019. De rit ernaar toe ging via Orleans, Limoges, Pau, Zaragoza, Valencia. In Frankrijk is laden geen probleem door Ionity. Misschien is dat nu nog zo met de Maingau pas, anders wordt het duur. Een grote club in Frankrijk met veel laadpalen, Izivia / Sodetrel heeft kort geleden de meeste snelladers gesloten wegens veiligheid. In Spanje zijn op deze route 2 snelladers in Zaragoza en enkele in Valencia. Omdat Zaragoza - Valencia ruim 350 km is met nogal wat hoogte verschillen en meestal harde wind heb ik in Zaragoza volgeladen met Ibil. Andere laadclubs in Spanje zijn Iberdrola, Repsol en Wenea. Wel hebben al deze clubs de neiging laadpalen aan te geven die er nog niet (aangesloten) zijn. Ook op de snelweg worden laders aangegeven die er helemaal nog niet zijn. Langszaam laden kan op veel plaatsen, bv bij supermarkten, maar zijn niet geschikt voor onderweg.
Voor deze rit heb ik een aantal voorbereidingen getroffen. Ten eerste natuurlijk alle snellaadpalen op de route in kaart gebracht. In Pau sliepen we in een hotel met laadmogelijkheid.
Verder een 20 meter lange 220 Volt verlengkabel met Franse stekker voor noodgeval om te laden bij een hotel. Deze kabel hebben we niet nodig gehad.
En dan wilde ik in ieder geval een reservewiel. Ik wil niet ergens in Spanje met een lekke band komen te staan. Die lijm werkt in de meeste gevallen toch niet. Hyundai verkoopt geen thuiskomer voor de Kona ev. Kia wel. Ik heb op de gok het Kia Niro ev reservewiel gekocht. Wordt verkocht inclusief krik en sleutel. Thuis vervolgens geprobeerd of die paste. Bleek het geval en rijden ook. Het wiel blijkt ook prima in de bagagebak te passen als die 2 plastic bakken er uit gaan. De gesloten bagagebak is het zelfde als normaal.De bageruimte wordt dan denk ik nog iets groter.
Verder hadden we 2 passen in de Pyreneen. Het bleek dat een pas van ruim 1000 meter hoog ongeveer 50 km extra kost om boven te komen. Naar beneden krijg je daarvan ongeveer 35 km terug.
Afgelopen januari zijn we naar Sevilla geweest. Elke 200 a 250 is er 1 snellader. Dus dat is een spannende tocht en adviseer is zeker niet in een vakantie periode. Overnachten in hotels met laadmogelijkheid is dan de enige goed werkende optie.
Een elektrische auto in Spanje is verder wel leuk. Er zijn nauwelijk ev's, dus laden is zelden een probleem en meestal gratis. Verder kost elektra 's nachts tussen 1 en 7 uur 3 cent/kWh bij een huisaansluiting. Dus volladen kost ongeveer 2 euro. De rit naar Spanje, 2000 km, kostte totaal 62 Euro elektra.
Dan de 15000 km. beurt. Daar vragen ze in NL sinds een tijdje 170 Euro voor. Ik kon het in Spanje laten doen bij een grote Hyundai garage. Er is vanalles gedaan inclusief diverse terugroep reparaties. 2 dagen werk. De kosten waren 58 Euro. Viel niet tegen.
In Spanje wordt overal gewoon gefietst op 80 en 100 km. wegen. Bij een linker bocht is de Kona al een aantal keren in de ankers gegaan vanwege een fietser die veel langszamer iets voor de auto reed. Dat er een bocht aankomt heeft de Kona niet door. Enige optie is tijdig gas geven, dat overruled de remactie. Ik wens rijders die in het zomerseizoen naar Spanje gaan veel succes en sterkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spirit1707
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 25-05-2024
Zijn er lezers die ervaring hebben met de accessoires 'hulpveren'? In verband met de lastdrager overweeg ik deze hulpveren. Maar hebben ze een toegevoegde waarde? Zijn er lezers die praktijkervaring hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmo1

elmo1

Kona Electric jan-2019

LESA schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 21:33:
Reaktie op vuurwerk2 die naar Salou gaat in mei. Wij zitten sinds 9 oktober bij Denia in de buurt met de Kona uit april 2019. De rit ernaar toe ging via Orleans, Limoges, Pau, Zaragoza, Valencia. In Frankrijk is laden geen probleem door Ionity. Misschien is dat nu nog zo met de Maingau pas, anders wordt het duur. Een grote club in Frankrijk met veel laadpalen, Izivia / Sodetrel heeft kort geleden de meeste snelladers gesloten wegens veiligheid. In Spanje zijn op deze route 2 snelladers in Zaragoza en enkele in Valencia. Omdat Zaragoza - Valencia ruim 350 km is met nogal wat hoogte verschillen en meestal harde wind heb ik in Zaragoza volgeladen met Ibil. Andere laadclubs in Spanje zijn Iberdrola, Repsol en Wenea. Wel hebben al deze clubs de neiging laadpalen aan te geven die er nog niet (aangesloten) zijn. Ook op de snelweg worden laders aangegeven die er helemaal nog niet zijn. Langszaam laden kan op veel plaatsen, bv bij supermarkten, maar zijn niet geschikt voor onderweg.
Voor deze rit heb ik een aantal voorbereidingen getroffen. Ten eerste natuurlijk alle snellaadpalen op de route in kaart gebracht. In Pau sliepen we in een hotel met laadmogelijkheid.
Verder een 20 meter lange 220 Volt verlengkabel met Franse stekker voor noodgeval om te laden bij een hotel. Deze kabel hebben we niet nodig gehad.
En dan wilde ik in ieder geval een reservewiel. Ik wil niet ergens in Spanje met een lekke band komen te staan. Die lijm werkt in de meeste gevallen toch niet. Hyundai verkoopt geen thuiskomer voor de Kona ev. Kia wel. Ik heb op de gok het Kia Niro ev reservewiel gekocht. Wordt verkocht inclusief krik en sleutel. Thuis vervolgens geprobeerd of die paste. Bleek het geval en rijden ook. Het wiel blijkt ook prima in de bagagebak te passen als die 2 plastic bakken er uit gaan. De gesloten bagagebak is het zelfde als normaal.De bageruimte wordt dan denk ik nog iets groter.
Verder hadden we 2 passen in de Pyreneen. Het bleek dat een pas van ruim 1000 meter hoog ongeveer 50 km extra kost om boven te komen. Naar beneden krijg je daarvan ongeveer 35 km terug.
Afgelopen januari zijn we naar Sevilla geweest. Elke 200 a 250 is er 1 snellader. Dus dat is een spannende tocht en adviseer is zeker niet in een vakantie periode. Overnachten in hotels met laadmogelijkheid is dan de enige goed werkende optie.
Een elektrische auto in Spanje is verder wel leuk. Er zijn nauwelijk ev's, dus laden is zelden een probleem en meestal gratis. Verder kost elektra 's nachts tussen 1 en 7 uur 3 cent/kWh bij een huisaansluiting. Dus volladen kost ongeveer 2 euro. De rit naar Spanje, 2000 km, kostte totaal 62 Euro elektra.
Dan de 15000 km. beurt. Daar vragen ze in NL sinds een tijdje 170 Euro voor. Ik kon het in Spanje laten doen bij een grote Hyundai garage. Er is vanalles gedaan inclusief diverse terugroep reparaties. 2 dagen werk. De kosten waren 58 Euro. Viel niet tegen.
In Spanje wordt overal gewoon gefietst op 80 en 100 km. wegen. Bij een linker bocht is de Kona al een aantal keren in de ankers gegaan vanwege een fietser die veel langszamer iets voor de auto reed. Dat er een bocht aankomt heeft de Kona niet door. Enige optie is tijdig gas geven, dat overruled de remactie. Ik wens rijders die in het zomerseizoen naar Spanje gaan veel succes en sterkte.
Goede tip van reserve wiel!. Ik kreeg inderdaad 0 op mijn vraag of er een reserve wiel was. Kreeg zelf een l... verhaal dat anders de computer over de rooie ging als je toch deed....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s

3_s

IvoB2 schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 17:37:
ps. Dan heb je in NL nog geluk. Hier in Vlaanderen is de rente op een standaard bankproduct al geruime tijd negatief ipv nul.
Off-topic, maar dit klopt niet. Wettelijk is de rente minimaal 0,11% (0,01% basis + 0,10 % getrouwheidspremie).
Afhankelijk van uw rekening, kan het natuurlijk wel zijn dat de kosten hoger zijn dan de rente...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
@elmo1 Ik vermoed, of weet eigenlijk wel zeker dat je je een factor 1000 vergist, je zult 12 MWh opwek per jaar hebben, 12 GWh per jaar is wel heeeeeeel erg veel. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
3_s schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 08:48:
[...]

Off-topic, maar dit klopt niet. Wettelijk is de rente minimaal 0,11% (0,01% basis + 0,10 % getrouwheidspremie).
Afhankelijk van uw rekening, kan het natuurlijk wel zijn dat de kosten hoger zijn dan de rente...
Je hebt uiteraard gelijk. Ik had niet "rente" maar rendement moeten schrijven. :)
Ik hou voor het rendement altijd rekening met de inflatie. En dan is het rendement negatief.
Louter het deel rente bekeken heb je wel gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmo1

elmo1

Kona Electric jan-2019

daemonix schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 09:04:
@elmo1 Ik vermoed, of weet eigenlijk wel zeker dat je je een factor 1000 vergist, je zult 12 MWh opwek per jaar hebben, 12 GWh per jaar is wel heeeeeeel erg veel. :+
Yep m ipv g :x

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Nee! M ipv G! m staat voor milli en g is niet een bekend voorvoegsel. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmo1

elmo1

Kona Electric jan-2019

daemonix schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 10:50:
[...]

Nee! M ipv G! m staat voor milli en g is niet een bekend voorvoegsel. :+
Krijg je als je via telefoon reageert. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Ik zou graag zonnepanelen willen, helaas dak ongeschikt door vorm en dakkapellen en het garagedak (plat krijgt vrijwel geen zon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@Er!k / @Verwijderd Bij ons gaat verwarming ook regelmatig naar koud. Na verloop van tijd gaat ie wel weer verwarmen. Dit verschijnsel hebben / hadden we ook bij de Prius2, Prius plug-in en de BMW.
Bij de Prius heb ik het nagevraagd en daar was het een veiligheidsinstelling. Toyota vind / vond dat regelmatig op langere afstanden de lucht moet worden ververst. de airco gaat niet aan maar de verwarming gaat uit en de er wordt buitenlucht ingelaten. Vind je het te lang duren, verwarming 0,5 hoger zetten, dan stop het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Laatst online: 22:20
nessio schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 13:34:
@Er!k / @Verwijderd Bij ons gaat verwarming ook regelmatig naar koud. Na verloop van tijd gaat ie wel weer verwarmen. Dit verschijnsel hebben / hadden we ook bij de Prius2, Prius plug-in en de BMW.
Bij de Prius heb ik het nagevraagd en daar was het een veiligheidsinstelling. Toyota vind / vond dat regelmatig op langere afstanden de lucht moet worden ververst. de airco gaat niet aan maar de verwarming gaat uit en de er wordt buitenlucht ingelaten. Vind je het te lang duren, verwarming 0,5 hoger zetten, dan stop het.
Ik heb hem eigenlijk altijd op handmatig (alleen heat aan) met de laagste ventilatie stand 1 en optie voorruit + voeten. 19 of 20 graden maakt geen verschil qua actieradius volgens de GOM. De Intreed temperatuur is misschien iets hoger en hij gaat de cabine vermoedelijk niet/nooit op 19.5 krijgen met zo een lage capaciteit. Dus daardoor continu klein beetje warme lucht op de meest koude plekken. Warm blijf je verder door de stuur- en stoelverwarming.

Qua comfort bevalt het mij goed en ook heel weinig impact op de GOM (Max 5-8 km op volle accu van wat ik afgelopen maanden heb gezien). Ga je op hoger niveau ventileren neemt de GOM aanzienlijk meer af.

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Op "auto" scheelt het bij mij ook maar +/- 5 km op een volle accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s

3_s

Banjy schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 22:37:
Qua comfort bevalt het mij goed en ook heel weinig impact op de GOM (Max 5-8 km op volle accu van wat ik afgelopen maanden heb gezien). Ga je op hoger niveau ventileren neemt de GOM aanzienlijk meer af.
Grootste verschil in GOM is tussen verwarming op of af. Welke temperatuur veroorzaakt veel minder verschil, is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Idem ervaring.
AC en/of heater aan is 30-40 km verschil op een geladen acccu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@IvoB2 Bij jou dus meer verschil, zou dat het effect zijn van de WP die je niet had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s

3_s

@nessio Ik heb idd ook geen WP. België is zo zuiders dat dat niet nodig is :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
nessio schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 11:37:
@IvoB2 Bij jou dus meer verschil, zou dat het effect zijn van de WP die je niet had.
Idd, maar in mijn huidige e-Niro zit wel een WP en die heeft - volgens de GOM - hetzelfde effect op de range.
Wat me ook nog eens mijn mening versterkt dat bij mijn gebruik (heater op 19°C) en in mijn gebruiksregio (nauwelijks nog onder het vriespunt) de WP niet zoveel verschil maakt. Mijn e-Niro is - voorlopg - niet zuiniger dan de Kona EV.

Het gebruik van de rechtervoet heeft een veel grotere impact op de range van de EV dan het al dan niet uitgerust zijn met een WP.

[ Voor 11% gewijzigd door IvoB2 op 05-03-2020 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Als ik je 30-40 km verschil zie schrijven dan heeft een warmtepomp wel degelijk een groot verschil. In eco mode zie ik 2-3 km verschil met de huidige buitentemperaturen (graad of 5 nu?). Een factor 10 kan ik toch moeilijk omschrijven als 'geen invloed'.

De eNiro is groter en heeft een slechtere Cw dan de Kona, dus ik denk niet dat je daar conclusies aan kunt verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Dat de e-Niro groter is vanbinnen tot daaraan toe maar wat een WP kan verhelpen aan de CW waarde van een EV?

Ik schrijf dat er tussen heater aan/uit een 30-40 km verschil zit op de range.
En dat dit bij de Kona EV (zonder WP) en bij de e-Niro (met WP) weinig verschil uitmaakt.

En ik reed/rij zowel in de Kona EV en e-Niro uitsluitend in Eco modus en bij een ingestelde temp. van 19°C en hou en hield er in beiden dezelfde rijstijl op na.

Het enige verschil tussen beiden is de WP en het iets grotere interieur van de e-Niro.

Moet ik dan besluiten dat de WP het grotere interieur van de e-Niro compenseert? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
DGTL_Magician schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 21:12:
Is het alleen pechhulp of heeft het ook invloed op de garantie?
Het heeft in de eerste plaats invloed op de garantie.
Bij bijna iedere auto/motor staat in de garantievoorwaarden dat deze slechts geldig zijn of beperkt kunnen worden als men binnen de garantietermijn de opgelegde onderhoudsbeurten niet navolgt.
Waarom dacht je anders dat er x km of één maal per jaar bij onderhoud staat? Zo krijgen ze de weinigrijders ook nog eens regelmatig over de vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
IvoB2 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 13:43:
Dat de e-Niro groter is vanbinnen tot daaraan toe maar wat een WP kan verhelpen aan de CW waarde van een EV?

Ik schrijf dat er tussen heater aan/uit een 30-40 km verschil zit op de range.
En dat dit bij de Kona EV (zonder WP) en bij de e-Niro (met WP) weinig verschil uitmaakt.

En ik reed/rij zowel in de Kona EV en e-Niro uitsluitend in Eco modus en bij een ingestelde temp. van 19°C en hou en hield er in beiden dezelfde rijstijl op na.

Het enige verschil tussen beiden is de WP en het iets grotere interieur van de e-Niro.

Moet ik dan besluiten dat de WP het grotere interieur van de e-Niro compenseert? :)
Nee, ik zeg dat je geen conclusies kunt trekken. Interieur is niet relevant voor verbruik. Exterieur wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Maar het exterieur en de CW waarde zijn toch een gelijke (inzake range) parameter voor verbruik met en zonder heater?

Mijn e-Niro verbruikt zonder heater/AC nagenoeg evenveel als de Kona EV (en dan heeft het exterieur dezelfde invloed op het verbruik als met verwarming).
Met heater en dezelfde buitentemperatuur gaat de range ongeveer met dezelfde waarde achteruit.

Als het interieur niet relevant is voor verbruik dan is voor beide auto's het verschil in verbruik met en zonder heater wel degelijke de relevante factor.
Het verschil bij de Kona EV (zonder WP) was 30-40 km range.
Het verschil bij de e-Niro (met EV) eveneens.

En het verschil in range wordt telkens berekend op dezelfde buitenwaarde. De e-Niro doet (met WP) met heater aan ook 30-40 km minder, gemeten over dezelfde buitenwaarde als zonder heater.
Als de WP van zo'n doorslaggevend belang zou zijn zou de range met heater niet met 30-40 km verminderen.
Dat is het eerste wat ik bij aflevering van de e-Niro (is er een WP aanwezig?) gevraagd heb (in tegenstelling tot de Kona EV premium is dit bij de e-Niro premium trouwens een standaar gegeven en geen optie) en bij inschakelen van de heater in het oog heb gehouden (gaat de range er in dezelfde mate op achteruit als bij de Kona of is het veel beter? - Bij 0-3°C is dat bij mijn Niro niet het geval).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
In welke mode rijd je? Ik in Eco mode. Weet je zeker dat je Niro een warmtepomp heeft, kun je hem zien onder de motorkap? Links, grote unit. De Kona premium heeft in Nederland altijd een warmtepomp (het is geen optie!), tenminste als deze voor de Nederlandse markt is gemaakt. Alle grijze import uit Spanje enzo heeft die niet. Wellicht is dat bij de Kia ook zo. Vertrouwen op wat een autodealer zegt is 'goed', controle heel veel beter.

Het exterieur beïnvloedt de Cw waarde. De motor en batterij zijn identiek voor de Kona en e-Niro. De e-Niro is anders gevormd en 20 cm langer (vandaar dat het interieur groter is), en dat zal de Cw beïnvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Zie hiervoor: cfr. donderdag 5 maart 2020 13:43 derde paragraaf => ik rij uitsluitend Eco.

Zoals ik eerder schreef heeft de e-Niro premium standaard voor de Belgische markt een WP en werd dit bij aflevering nagevraagd.
Na de ervaring met de Kona EV waarbij dat eerst ook zo aangegeven was maar nadien, voor de Belgische versie, altijd een bijkomende optie bleek, zelfs voor de premium, heb ik dit bij aflevering van de e-Niro ook nog eens zelf extra nagegeken => het ding zit er wel degelijk in :) ).

Dat de e-Niro een andere (slechtere) CX waarde zal hebben dan de Kona EV betwist ik ook helemaal niet.
Maar die waarde blijft - bij dezelfde auto - gelijk met heater aan of uit.

Ik vergelijk dan ook niet de totale range van de e-Niro met de totale range van de Kona EV (dan zou de verschillende CW waarde wel een punt zijn) maar het verschil in range met en zonder heater van iedere EV waarbij de één een WP had en de huidige niet.
Ik zeg ook niet dat de range van de e-Niro met heater aan in vergelijking met de range van de Kona EV daalt.

Ik zeg dat de range van de e-Niro met heater aan met 30-40 km daalt tov de range van de e-Niro zonder heater (en die heeft een WP)
En de range daalt gemeten over dezelfde CX waarde.

Met de Kona EV was dat idem. Gemeten over dezelfde CX waarde van Kona EV.

De enige verschillende parameter (met betrekking tot de range met en zonder verwarming) is de WP.

Het gaat er hier niet om of de e-Niro meer of minder range heeft dan de Kona EV (waar uiteindelijk gewicht en CX wel een rol speelt).

[ Voor 97% gewijzigd door IvoB2 op 05-03-2020 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
IvoB2 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 15:27:
Zie hiervoor: cfr. donderdag 5 maart 2020 13:43 derde paragraaf => ik rij uitsluitend Eco.

Zoals ik eerder schreef heeft de e-Niro premium standaard voor de Belgisch emarkt een WP en werd dit bij aflevering nagevraagd.
Na de ervaring met de Kona EV waarbij dat eerst ook zo aangegeven was maar nadien, voor de Belgische versie, altijd een bijkomende optie bleek, zelfs voor de premium, heb ik dit bij aflevering van de e-Niro ook nog eens zelf extra nagegeken => het ding zit er wel degelijk in :) ).
Ik vraag niet of je het hebt nagevraagd (dat geloof ik direct). maar of je het zelf hebt gecontroleerd. Simpele stap.. :) Goed dat je het hebt nagekeken. Autodealers horen niet bij het meest betrouwbare volk op deze planeet. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
daemonix schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 15:40:
[...]

Ik vraag niet of je het hebt nagevraagd (dat geloof ik direct). maar of je het zelf hebt gecontroleerd. Simpele stap.. :) Goed dat je het hebt nagekeken. Autodealers horen niet bij het meest betrouwbare volk op deze planeet. :P
Ja, staat hierboven ook zo neergeschreven :)
En om je een plezier te doen ben ik - om alle twijfel uit te sluiten - het nu ook nog eens gaan controleren. Zelfs de R-waarde staat op de leidingen. :) . Indien gewenst wil ik er zelfs een foto van plaatsen. ;)

Dat autodealers onbetrouwbaar zijn moet je mij niet vertellen. Zie het verhaal van mijn Kona EV waar de monteur bij het 15K onderhoud nog bij hoog en laag bleef volhouden dat de Kona EV een WP had. |:(
Reden dat ik bij aflevering van de e-Niro de brochure nog eens goed heb doorgelezen, het aan de verkoper verantwoordelijk voor de aflevering heb laten bevestigen en bij de aflevering zelf ben meegegaan en - tot verbazing van de KIA verkoper - nazicht onder de motorkap vroeg (ze gaan me geen twee keer liggen hebben, met de e-Niro moet ik tenslotte ook vier jaar doen).

Spijtig genoeg bemerk ik bij inschakelen heater geen beperking van de terugval in range van slechts 5 km.

[ Voor 56% gewijzigd door IvoB2 op 05-03-2020 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twiek-San

Twiek-San

Je kunt bij energieverbruik zien hoeveel vermogen de verwarming opneemt.

Wat uitmaakt:
- komt de auto uit een verwarmde garage of staat ie buiten in de kou
- hoe hoog staat de temperatuur
- wat is je normale verbruik

Als je superzuinig rijdt en de auto vanuit de kou naar 22C wilt hebben, is je verwarmingsverbruik RELATIEF hoog en zal dus veel impact op je range hebben.
Als je flink doorrijdt, zal de impact van de verwarming RELATIEF laag zijn en je range niet veel beïnvloeden.

FYI: bij mij is het ± 5 km op de range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:12

CyBeRSPiN

sinds 2001

Leuk dat gekibbel over wel of geen WP ;)
Waar het feitelijk om gaat is hoe nauwkeurig die GoM anticipeert op de Heater-knop.
Zou ie rekening houden met de huidige binnentemp, de buitentemp, het te verwachten warmteverlies tijdens de rit, of er wel of geen WP aan boord is? Ik vraag het me af, maar heb er nog weinig onderzoek naar gedaan.
De enige echte manier om het te meten is door ritverbruik bij te houden onder gelijke omstandigheden met wel of geen heater aan. En dan vergelijken met iemand die geen WP aan boord heeft.
Op lange ritten in de kou kan het niet anders dan dat je met WP aan boord een stuk zuiniger rijdt met heater aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Het is bij mij max 5 km. Auto staat altijd buiten, maar ik rij wel voorverwarmd weg. Onderweg niet meer, als ik dan bij een klant wegga is ie koud. Maar ook dan knopje äuto"aan of uit scheelt maar een paar km.
Verwarming staat op 21 of 21,5 (bij wind tegen) Ik heb overigens de uitstroom opening bij de voeten nog niet kunnen lokaliseren. Zitten die er wel zoals op het plaatje afgebeeld in de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spirit1707
In aanvulling op de discussie over WP, temperatuur, heater, etcetera heb ik gelezen dat de CW-waarde van de Kona Electric en de eNiro gelijk is, namelijk 0,29 (bron: Hyundai.nl en Kiaclub).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Twiek-San schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 16:43:
Je kunt bij energieverbruik zien hoeveel vermogen de verwarming opneemt.

Wat uitmaakt:
- komt de auto uit een verwarmde garage of staat ie buiten in de kou
- hoe hoog staat de temperatuur
- wat is je normale verbruik

Als je superzuinig rijdt en de auto vanuit de kou naar 22C wilt hebben, is je verwarmingsverbruik RELATIEF hoog en zal dus veel impact op je range hebben.
Als je flink doorrijdt, zal de impact van de verwarming RELATIEF laag zijn en je range niet veel beïnvloeden.

FYI: bij mij is het ± 5 km op de range.
Ik rij idd relatief "superzuinig" (de Kona EV had een winterrange van 380 km en een max. zomerrange van 530 km).
Mijn normale verbruik is een 13 kWh/100 km. All in en over een jaar gemeten (voor de Kona, van de e-Niro he bik nog geen cijfers die er toe doen) 14.2 kWh (ega heeft een iets zwaardere voet, bij de ICE scheelde het ook altijd een liter/100 km tussen ons beiden).
Altijd in ecomodus, SCC zo veel mogelijk actief, regen op 2 of 3
De auto staat altijd buiten (wel onder een carport).
Voorverwarming wordt nooit gebruikt.

Net nog even "getest" bij de e-Niro:
Bij een SoC van 69% en een heaterinstelling van 19°C en een buitentemp. van 8°C gaat er bij inschakeling van de heater of AC (maakt geen verschil tussen beiden) onmiddellijk 10 km af van de GOM.
Spirit1707 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 19:04:
In aanvulling op de discussie over WP, temperatuur, heater, etcetera heb ik gelezen dat de CW-waarde van de Kona Electric en de eNiro gelijk is, namelijk 0,29 (bron: Hyundai.nl en Kiaclub).
Tja, heb ik ook gelezen en bij sommige WLTP scoort de e-Niro zelf even goed of beter dan de Kona EV.
Maar gezien zijn frontaal vlak en hogere gewicht vind ik dat nogal onlogisch.

[ Voor 28% gewijzigd door IvoB2 op 05-03-2020 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Ik zal het checken als de auto koud en helemaal geladen is. Wordt pas van het weekend. Nu is ie 60% en vannacht moet ie laden tot 100 en morgenochtend opwarmen want ik wil om 9.00 op pad voor een ritje van 304 km (Workum - Maarssen via A6).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spirit1707
[b]

Tja, heb ik ook gelezen en bij sommige WLTP scoort de e-Niro zelf even goed of beter dan de Kona EV.
Maar gezien zijn frontaal vlak en hogere gewicht vind ik dat nogal onlogisch.
Ik dacht niet dat het gewicht een rol speelt bij de CW-waarde. Het is daarbij makkelijker een gunstige waarde te creëren bij een grotere (lees: langere) auto. Daarom is het een prestatie op zich van de Kona-ontwerper. De "air curtains" dragen ook bij aan een lage CW-waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-09 19:03
Hoe vaak maken jullie mee dat de laadpaal de kabel niet vrijgeeft?

Tot nu toe heb ik dat twee keer gehad - beide keren bij een Greenflux laadpaal bij m'n werk. Laadpas tegen de paal aan, opladen stopt, lampje groen maar kabel blijft vastgehouden worden door de paal. Laatste keer ook nog geprobeerd opnieuw aan de auto te koppelen - laden start, maar kan ik dan helemaal niet meer stoppen.

Uiteindelijk na een belletje met de storingsdienst de boel losgekregen, maar dan ben je wel een kwartier verder. Komt dit vaker voor, of is het toevallig een brakke laadpaal waar ik regelmatig sta?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:13
Spirit1707 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 22:11:
[...]

Ik dacht niet dat het gewicht een rol speelt bij de CW-waarde. Het is daarbij makkelijker een gunstige waarde te creëren bij een grotere (lees: langere) auto. Daarom is het een prestatie op zich van de Kona-ontwerper. De "air curtains" dragen ook bij aan een lage CW-waarde.
Niet voor de CW maar wel voor de WLTP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Spirit1707 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 22:11:
[...]

Nee, maar het gewicht speelt normaliter wel een rol in het verbruik/range. En de e-Niro is zwaarder dan de Kona EV.
Bij gelijke Cw waarde en een hoger gewicht (en bij dezelfde accu, zelfde e-motor en drivetrain) zou hij dan toch een lagere range (WLTP) moeten hebben?

[ Voor 12% gewijzigd door IvoB2 op 06-03-2020 08:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3_s

3_s

nessio schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 17:57:
Maar ook dan knopje äuto"aan of uit scheelt maar een paar km.
Het gaat niet over het knopje 'auto', maar over aan of uit.
Zijn twee aparte knopjes.
Bij mijn Kona (geen WP) scheelt aan vs uit 30-50km, maar 20°C vs 23°C of auto vs manueel instellen is maar enkele kilometers. Net zoals 'Driver only' een minimale impact heeft.

Maar wat @CyBeRSPiN zegt is ook waar: hoe nauwkeurig is de GOM. Ik heb hem nog nooit helemaal leeg gereden, laat staan met of zonder verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spirit1707
IvoB2 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 08:52:
[...]

Nee, maar het gewicht speelt normaliter wel een rol in het verbruik/range. En de e-Niro is zwaarder dan de Kona EV.
Bij gelijke Cw waarde en een hoger gewicht (en bij dezelfde accu, zelfde e-motor en drivetrain) zou hij dan toch een lagere range (WLTP) moeten hebben?
Dat ben ik met je eens. Maar, ik vermoed dat het gewicht vooral een (negatieve) factor speelt bij accelereren. Als 'het' eenmaal rolt is het gewicht te verwaarlozen. Gechargeerd gezegd. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twiek-San

Twiek-San

Vandaag doorgereden op 25kWh/100km. Gevolg: geen verschil meer op GOM tussen met of zonder climate control (staat op auto en doet nu enkel “heat”)
Conclusie: doorrijden werkt de negatieve invloed van de airco op de range weg. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Spirit1707 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:13:
Dat ben ik met je eens. Maar, ik vermoed dat het gewicht vooral een (negatieve) factor speelt bij accelereren. Als 'het' eenmaal rolt is het gewicht te verwaarlozen. Gechargeerd gezegd. :)
Klopt ook weer.
Spijtig genoeg maakt de huidige verkeersintensiteit en is de inrichting van de openbare weg van die aard dat ik nog maar weinig kan doorrollen aan een constante snelheid en het meer een stop and go gebeuren geworden is.

Ik ben wel niet van plan mijn huidge rijstijl van 14 kWh/100 km om te gooien naar +20 kWh zodat het gebruik van de heater de range niet "negatief" meer zou beïnvloeden. Die zou ik dan zelf zo negatief beïnvloeden dat ik mezelf in de praktijk bedrieg alleen maar om de cijfertjes op de digitale GOM gelijk te kunnen houden :?

[ Voor 23% gewijzigd door IvoB2 op 06-03-2020 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
IvoB2 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 13:00:
[...]

Klopt ook weer.
Spijtig genoeg maakt de huidige verkeersintensiteit en is de inrichting van de openbare weg van die aard dat ik nog maar weinig kan doorrollen aan een constante snelheid en het meer een stop and go gebeuren geworden is.
In Nederland werkt dan de rechterbaan weer beter dan de andere banen. Vrachtwagens houden niet zo van stoppen en dan weer optrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Correct. Maar ik woon (gelukkig) niet aan de op- en afrit van een autosnelweg. Ik moet al heel wat dorpswegen en provinciale wegen doorkruisen voor ik op een autosnelweg zit.
En hier in Vlaanderen zit de rechterbaan op spitsuren, bij file en ongelukken net zo dicht als alle andere rijvakken. Tegenwoordig is het hier op sommige zondagen al spitsuur.

Ik kan alleen maar (voorlopig) besluiten dat je niet moet uitgaan van het standpunt met hoeveel je range afneemt (5 of 30 km) maar hoeveel je range in totaliteit vermindert bij eenzelfde SoC bij inschakelen van de heater.

Kan me best voorstellen dat bij een 100% SOC en een range van 500 km er bij inschakelen van de heater 30 km van de range afgaat en bij een 100% SOC en range van 300 km er slechts 5 km van de range afgaat.
Tenslotte heb je in het eerste geval met heater nog een range van 470 km en in het tweede geval nog maar 295 km.

Dus voorlopig kan ik nog wel even bij mijn uitgangspunt blijven dat het gebruik van de rechtervoet (en/of de instellingen van de rijmodus en ACC) van grotere invloed zijn op de totale range dan het gebruik van een heater met of zonder WP.

[ Voor 54% gewijzigd door IvoB2 op 06-03-2020 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Vandaag, Kona warm 22gr (bij vetrek) , 100% SOC, range 344km (climate auto aan ) Climate auto uit , rnge 355km Scheelt dus 11 km. Utrecht bij vertrek SOC (vergeten) , range 204km. Daar bij vertrek auto koud. Dan is het verschil tussen auto aan / uit maar 5 km.
Overigens 308 km gereden, over 55km (heen wind mee, of schuin achter, NNW5, terug tegen), Constant verwarming op auto.
Overigens dat het effect van de climate control minder wordt als je range minder wordt, hebben wij ook met Prius Plug in(geen wp). Daar is het verschil +/- 10% van de range
Dit komt wel beter overeen met de bevinding van IvoB2, bij hem is het ook ongeveer 10% van de range.
Volgens mij is het met een WP minder( volgens het boekje zou een WP 70% minder energie kosten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Een heater zonder WP zou altijd ongeveer eenzelfde verschil moeten geven.
Maar een heater met WP niet. Een WP wordt - om te verwarmen- nl. efficiënter naarmate de buitentemperatuur hoger wordt.
Bij een buitentemp van bv. 8°C zou het voordeel van een WP groter moeten zijn dan bij een buitentemp. van 0°C.

Zo ondervind ik het ook in de praktijk.
Bij de Kona zonder WP was het verschil in range bij een buitentemp. tussen 0 en 10°C zo'n 10-15%
Bij een buitentemp. van 0°C was het verschil in range (met een WP) 10-15% in range.
Maar nu bij een buitentemp. van 8°C was het verschil zonder heater 299 km en met heater 289 km. Dus een rangevermindering van ongeveer 3%.

[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 06-03-2020 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ningalloon
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19-09 19:42
IvoB2 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 08:52:
[...]

Accu van de Kona is van LG Chem 453kg. Die van de e-Niro SK innovation 445kg.
Gewicht maakt dus niet zoveel uit, maar misschien is de ene accu efficiënter dan de ander.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rob76
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 20-03-2024
Wat een discussie zeg, ik ga iig geen kou lijden voor een paar km extra 😁. Gewoon accepteren dat sommige zaken leiden tot minder range. Straks rijden we voornamelijk nog maar 100 overdag, dat heb je die km zo terug 😋.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Precies. Ik zet ook gewoon de verwarming aan, samen met stoel- en stuur verwarming. Range genoeg. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ningalloon
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19-09 19:42
https://www.thedrive.com/...a-niro-ev-can-and-cant-do

Je zou maar net in die zeldzame situatie terecht komen dat je wel de verwarming moet uit zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Ik heb ook altijd de verwarming aan, maar niet altijd stoel + stuur.
@IvoB2 Effect buitentemperatuur niet aan gedacht. In Workum was het 4gr toen ik wegging. In Utecht was het 10gr toen ik vertrok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@ningalloon Dat was ook wel heel heftig en dan rijden naar een gigantische hydrocentrale en daar geen super snellader. Wel komisch. Onderweg 1 overdekt en verwarmd laadstation (Ze hebben stroom zat, daar) en er zou geen probleem zijn geweest.

[ Voor 11% gewijzigd door nessio op 07-03-2020 10:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Rob76 schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 08:07:
Wat een discussie zeg, ik ga iig geen kou lijden voor een paar km extra 😁. Gewoon accepteren dat sommige zaken leiden tot minder range. Straks rijden we voornamelijk nog maar 100 overdag, dat heb je die km zo terug 😋.
Nee hoor. Ik rij nu al met de EV max. 90/100 km per uur. Uitzonderlijk over langere afstanden 110/120.
Zal nog wel even duren voor dat hier in Vlaanderen een lagere regeling wordt op de autosnelweg (en daarbuiten is het al 70 km/uur).

En kou lijden is gewoon een subjectief gegeven. Ik word gewoon ongemakkelijk bij een binnentemperatuur van +19°C. Zeker in een kleine afgelsoten kast als een auto.

Het ging niet over al dan niet kou lijden maar over het effect op de range van een WP in een EV.

Het gaat me in principe (met de nadruk op principe) ook niet of er al dan niet voldoende range is (nog nooit onder de 15% SoC geweest).
Ik beschouw energie, ook elektriciteit, gewoon als een kostbaar goed. Uiteraard ieder zijn eigen idee daarover.

[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 07-03-2020 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Wat onder de video als reactie voor de gemiddelde snelheid is opgegeven, dat lijkt niet te kloppen. Dat zal als maximaal bedoeld zijn...

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twiek-San

Twiek-San

@Rob76 Dat dus.

Of zoals een vriend antwoordde op de vraag 1 op hoeveel zijn auto reed: geen idee, als ie bijna leeg is, moet ik tanken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

daemonix schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 08:18:
Precies. Ik zet ook gewoon de verwarming aan, samen met stoel- en stuur verwarming. Range genoeg. :+
Ik ook, heerlijk! Zelfs als hij niet is voorverwarmd (meestal niet, want ik laad overdag op het werk meestal dus smorgens verwarmd hij niet voor), is de auto binnen aantal minuten heeeeerlijk warm! Echt genieten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

BrokenTable schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 13:08:
[...]
De situatie komt nu ook al voor en met 1 onderbord: 6h-19h. De maximum snelheid in Nederland blijft gewoon 130. Dus als de Kona de tijden kan lezen en de tijd weet, weet hij de max. snelheid.
Ik heb het idee dat de Kona het niet gaat zien. Op de A2 staat al ergens een volledig bord, zoals ze gaan worden. Zonder afdekking. En de Kona herkent het niet. Negeert het bord (terwijl verderop een 90 bord wel gezien wordt).

Al is het straks niet ingewikkeld meer en is de hulp niet nodig. Overal gewoon 100. Maar 'savonds zal het wel jammer zijn als het niet meer werkt. Hopelijk verbetert dat nog? Ik denk altijd dat de auto ontzettend intelligent is dus misschien leert hij het nog O+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Ik heb altijd het idee dat de bestuurder intelligent is, maar dat valt vaak tegen gezien het weggedrag. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@hardware-lover Ik had hem liever een rondje IJsselmeer zien rijden met windkracht 6. Ik haal dan met moeite 18kwh/100 (met verwarming, 100km/u op acc en michelin cross climate). Die MCC nemen niet 20% meer. Met die keiharde Nexen kwam ik ook op dat verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

nessio schreef op maandag 9 maart 2020 @ 15:41:
@hardware-lover Ik had hem liever een rondje IJsselmeer zien rijden met windkracht 6. Ik haal dan met moeite 18kwh/100 (met verwarming, 100km/u op acc en michelin cross climate). Die MCC nemen niet 20% meer. Met die keiharde Nexen kwam ik ook op dat verbruik.
Als het een rondje wordt heeft ie windkracht 6 zowel tegen als mee ;)

Ik kreeg het idee dat ie het aardig rustig aan deed in die video. Het rechtervoetje is daarbij ook erg belangrijk natuurlijk, gaan we in vol galop naar de 100 of doen we het meer gezapig?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiB1
De ham vraag is natuurlijk of die extra aangekondigde kilometers alleen door de andere banden komen of ook nog door een software update? En zo ja krijgen alle modellen dan die software update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
hardware-lover schreef op maandag 9 maart 2020 @ 16:16:
Ik kreeg het idee dat ie het aardig rustig aan deed in die video. Het rechtervoetje is daarbij ook erg belangrijk natuurlijk, gaan we in vol galop naar de 100 of doen we het meer gezapig?
Zo belangrijk is dat niet, snel optrekken kost geen extra energie (in tegenstelling tot wijdverbreide volkswijsheid), het kost alleen wat extra energie omdat de gemiddelde snelheid hoger is (doordat je eerder sneller rijdt). Bij gelijke tijd over gelijke afstand is sneller optrekken dus juist efficiënter (doordat de maximum snelheid daardoor minimaal lager zal zijn).

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

assje schreef op maandag 9 maart 2020 @ 16:38:
[...]
Zo belangrijk is dat niet, snel optrekken kost geen extra energie (in tegenstelling tot wijdverbreide volkswijsheid), het kost alleen wat extra energie omdat de gemiddelde snelheid hoger is (doordat je eerder sneller rijdt). Bij gelijke tijd over gelijke afstand is sneller optrekken dus juist efficiënter (doordat de maximum snelheid daardoor minimaal lager zal zijn).
Dat is helemaal nieuw voor mij, wist niet dat dit voor een EV op zou gaan, of ga je me nu vertellen dat dit bij niet EV's ook het geval is?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lussovius
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18-09 08:42
[...]

Dat klopt niet op (minimaal) 2 punten:
- Batterijen kunnen veel minder Ah leveren bij een grote stroom.
- Elektronica ontwikkeld meer warmte bij een hoger vermogen. Warmte = verlies.

De piek die jij creëert tijdens het optrekken zorgt er voor dat je meer energie verliest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
hardware-lover schreef op maandag 9 maart 2020 @ 16:40:
[...]

Dat is helemaal nieuw voor mij, wist niet dat dit voor een EV op zou gaan, of ga je me nu vertellen dat dit bij niet EV's ook het geval is?
Er zijn een aantal relevante zaken:
Luchtweerstand neemt kwadratisch toe-> sneller kost meer energie, uitgaande van een vaste tijd/afstand is een zo constant mogelijke snelheid optimaal (1 uur 100km/u is efficienter dan een half uur 80km/u en een half uur 120km/u).

Door massatraagheid kost het energie om op gang te komen, deze energie is echter (nog) niet verloren, laat je de auto vervolgens volledig uitrollen is de volledige energie terug omgezet in voortbeweging, pas als je gaat remmen gaat de energie verloren (100% in geval van frictierem en bijvoorbeeld 50% bij regeneratief remmen).

Dan is er nog de efficiëntie, hier zit het verschil tussen ICE en EV (bovenstaande werkt exact hetzelfde voor beide). Dit is een optelsom van allerlei verliezen maar is vooral het gevolg van de koppelkromme, maximale efficiëntie zou bijvoorbeeld kunnen zijn op 70% van motorvermogen (zowel bij ICE als EV), efficientie waar het dan over hebt in orde van grootte:
  1. EV: Bijvoorbeeld 80-95%
  2. ICE: Bijvoorbeeld 5-35%
Bij een EV maakt het dus allemaal niet zo heel veel uit (in verhouding met bijvoorbeeld luchtweerstand). Voor een ICE kan het een wereld van verschil maken. Echter, om antwoord te geven op je vraag, afhankelijk van type motor/turbo/vermogen is er een grote kans dat sneller optrekken met een ICE juist efficienter is dan langzaam optrekken (!).

De wijdverbreide aanname dat snel optrekken heel veel energie kost komt voornamelijk door de massatraagheid vermoed ik (alleen heeft de snelheid van accelereren hier niets mee te maken). Daarnaast gaat snel accelereren vaak gepaard met een sportieve rijstijl waarbij ook veel geremd wordt (en dat kost dus wél energie). Tot slot is uiteraard je gemiddelde snelheid hoger waardoor je luchtweerstand hoger is, hier is het dan de vraag hoe je wilt vergelijken (sneller optrekken bij gelijke topsnelheid of sneller optrekken bij gelijke tijd over afstand).

Heb je een elektrische auto en wil je de overweging maken tussen sneller optrekken of een hogere topsnelheid dan is sneller optrekken dus beter. In de praktijk is het natuurlijk lastig om sneller op te trekken en vervolgens 79 ipv 80 te gaan rijden op een provinciale weg dus moet je je afvragen of het echt zo werkt .
lussovius schreef op maandag 9 maart 2020 @ 17:04:
[...]
Dat klopt niet op (minimaal) 2 punten:
- Batterijen kunnen veel minder Ah leveren bij een grote stroom.
- Elektronica ontwikkeld meer warmte bij een hoger vermogen. Warmte = verlies.

De piek die jij creëert tijdens het optrekken zorgt er voor dat je meer energie verliest.
Klopt maar verliezen die lineair toenemen zijn niet relevant aangezien de hogere weerstand over een kortere tijdsduur is. Verder zijn de Ohmse verliezen nagenoeg verwaarloosbaar op het geheel, grootste verliezen zitten in motor/inverter en de efficiëntie daarvan is dus relevanter (en die is waarschijnlijk juist hoger op een wat hogere belasting, let wel, niet 100%).

Hier spelen dus allerlei nuances maar in orde-van-grootte benadering niet zo relevant.

[ Voor 15% gewijzigd door assje op 09-03-2020 17:15 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@hardware-lover Bij een rondje IJsselmeer en zw / nw 6 heb je de meeste tijd de wind dwars, tegen en in het gunstigste geval schuin achter. En ook nog al eens 2x schuin tegen in NH. Heen via afsluitdijk, A7 (sschuinlinks / schuin rechts tegen) en terug in de avond draait ie naar nw weer schuin tegen (alleen op de afsluitdijk heb je m dan schuin achter. Op de A6 idem. En allemaal open vlaktes.
Dat zou pas een echte test zijn. Om die reden viel de Ioniq af na een testrit (Drachten - Den Oever v.v.)
Voor de zekerheid ben ik toen thuis in Workum maar even aan de lader gegaan, want bij Bolsward had ik niet genoeg stroom meer om Drachten te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twiek-San

Twiek-San

assje schreef op maandag 9 maart 2020 @ 17:07:
[...]
Klopt maar verliezen die lineair toenemen ...
Verliezen nemen helaas niet lineair toe, maar kwadratisch of erger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodners
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-01 12:44
Is het mogelijk om verbruik data van een 2019 kona ev te exporteren? Ik moet het nu hebben van rit info, waar bar weinig conclusies uit getrokken kunnen worden.

In de stad gebruikt ie bij mij op z'n zuinigst 12 kwh/100km, en op de snelweg krijg ik 'm met 110km/h op de meter tot iets onder de 15 kwh/100km in gunstige omstandigheden.

Ik ben erg blij met m'n kona. Over 2 weken begint de echte beproeving met een dakkoffer naar Oostenrijk. Goddank niet in februari onderweg. Met dakkoffer rijd ie tot nu toe wmb prima met max 18 kwh/100km met de 110 km/h snelheid (op de meter, volgens GPS app effectief 100km/h).

Spannend is wel de laadsnelheid bij laadstations. Ik houd iig rekening met een scenario waar die niet hoger dan 50 kw laadt, wat betekent dat een tussenstop om 20%-80% (lijkt mij rond de 200 km range) te laden minimaal 45 minuten kost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nessio
Net even naar Sneek geweest. Workum - Sneek vv met deze wind (zw4, maar ik denk eerder 5/6) en 100km/h op teller en kachel aan : verbruik 19kwh/100 km (niet voorverwarmd) Knap hoor die 15 kwh/100km met 110. Die gunstige omstandigheden (net als de fabrikant altijd heeft) heb ik nog niet meegemaakt.
Achteraf was het zw 6/7!!!

[ Voor 4% gewijzigd door nessio op 11-03-2020 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twiek-San

Twiek-San

@dodners Bij 110 met dakkoffer 18kWh/100km? Wow! Is dat met orkaanwind mee? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodners
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-01 12:44
Twiek-San schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 17:10:
@dodners Bij 110 met dakkoffer 18kWh/100km? Wow! Is dat met orkaanwind mee? ;)
Dat getal staat iig in mn geheugen, maar meten is weten, vandaar mn behoefte aan een data export...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Twiek-San schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 16:09:
[...]
Verliezen nemen helaas niet lineair toe, maar kwadratisch of erger.
Post dan gewoon niks :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twiek-San

Twiek-San

Leg uit? Jij beweert van alles, vol met “bijvoorbeeld” en ongefundeerde “dus”-stellingen en dan zijn verliezen ineens lineair? En daar mag niet op gereageerd worden?

Dit alles is overigens niet Kona-specifiek, dus meer iets voor het algemene EV-topic. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twiek-San

Twiek-San

dodners schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 17:21:
[...]

Dat getal staat iig in mn geheugen, maar meten is weten, vandaar mn behoefte aan een data export...
Uit EV-notify kun je heel wat data halen. Misschien kun je daar iets mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kadbr0
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 29-08 13:51
[...]

Hier zit wel degelijk iets in. Bij NS optimaliseren ze het gebruik van hun sprinters door snel op te trekken en daarna de trein uit te laten lopen naar het volgende station. Met een EV, in ieder geval de Huyndai, kun je ook op die manier rijden op binnenwegen. Regen op nul, even flink gas geven en dan zeilt de auto zo naar het volgende stoplicht of rotonde. Is even wennen en aanpassen, maar rijdt fantastisch. En dus ook zuinig. Met mijn Ioniq (Kona is nog steeds in bestelling) rij ik al jaren zo. Vind ik ook veel prettiger dan de regen erop, dat rijdt nogal zenuwachtig. En als je het rempedaal eens een keer gebruikt dan wordt er gewoon geregenereerd, behalve bij een echte noodstop. Het is een wijd verbreid misverstand dat je met regen op het gaspedaal energie zou besparen.
Pagina: 1 ... 51 ... 143 Laatste