Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
" Driefasig laden
Via een wallbox thuis/een AC-laadstation duurt het 7 uur en 30 minuten om het batterijpakket met grote actieradius volledig op te laden en 6 uur en 10 minuten om het batterijpakket met de kleinere actieradius volledig op te laden. Je kan ook een gewoon huishoudelijk stopcontact gebruiken via de ICCB-kabel (interne besturingsdoos), voor laadtijden van respectievelijk 19 en 31 uur. De KONA Electric is uitgerust met een boordlader van 7,2 kW in combinatie met de 39.2kWh batterij en een boordlader van 10,5kW in combinatie met de 64kWh batterij, die AC-stroom van het stopcontact omzet in DC-stroom, waarmee de voertuigbatterij wordt opgeladen."
Bron: Hyundai België.
[ Voor 35% gewijzigd door IvoB2 op 16-12-2019 14:52 ]
2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw
Het gaat om het opladen vanaf een gewoon stopcontact - dus 1-fase en 10A of zo iets. Dan verwacht ik eerder 31 uur voor de 64kWh en 19 uur voor de 39kWh versie. 13 uur lijkt mij sowieso uitgesloten.nessio schreef op zondag 15 december 2019 @ 17:01:
31? is dat niet 13 uur.

De meegeleverde thuislader (granny) kan 8A , 10A en 12Amidego schreef op maandag 16 december 2019 @ 10:18:
Tijd om een einde te maken aan het raden hoelang het laden duurt.
[Afbeelding]
Hyundai Kona Electric Premium 64kWh Ceramic Blue
12A - heel erg langWackerstamfer schreef op maandag 16 december 2019 @ 13:10:
[...]
De meegeleverde thuislader (granny) kan 8A , 10A en 12A
10A - nog veel langer
8A - belachelijk lang
Kona Premium 64kW Dark Knight geleverd 28 januari 2019/Kona Premium 64kW Tangerine Orange oktober 2019, Aften ICU 3x32A/Load balancing
Inmiddels rij ik enkele dagen in de Kona en zou niet meer anders willen, wat een fijne wagennessio schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 17:40:
@McFredje1982 in rdw op je kenteken kijken wat de cons.prijs is. Die kan lager zijn dan de NL prijs.
Over die prijzen weet ik niks, hij is door mijn werk gekocht dus dat weet ik verder niet...
Tja, als je een nachtje aan het stroom hangt hoeft het ook niet persé snel, je accu is ook nooit 100% leeg, en hoeft ook niet altijd 100% vol te zijn.Rick1855 schreef op maandag 16 december 2019 @ 13:40:
[...]
12A - heel erg lang
10A - nog veel langer
8A - belachelijk lang
Plug je hem 19.00 in tot 7.00, dat is 33kWh op 12A, en afhankelijk van je rijstijl 150-200km met een granny charger.... (laadverliezen daar gelaten)
Persoonlijk laad ik op mijn werk met 3.7kW genoeg voor mijn woon-werk verkeer.
Nope, quote komt rechtstreeks (knip/plak) van de Hyundai site.nessio schreef op zondag 15 december 2019 @ 17:01:
31? is dat niet 13 uur.
En het betreft idd opladen met de granny en het verschil tussen de 39,2 kWh accu en deze van 64 kWh.
Bwa, ik zou toch wel eens langdurig willen vergelijken met de e-Niro.McFredje1982 schreef op maandag 16 december 2019 @ 13:52:
[...]
Inmiddels rij ik enkele dagen in de Kona en zou niet meer anders willen, wat een fijne wagen
Bijna dezelfde technische voordelen maar met meer binnenruimte.
Afgelopen WE met drie volwassenen, twee peuters in veiligheidsstoelen en peuterspullen (waaronder een buggy) op stap geweest. De derde volwassene - toch niet van de dikste, breedste en langste - was toch blij dat het niet verder dan 2 x 44 km was.
[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 16-12-2019 14:58 ]
Inderdaad. Maar als dat in je situatie volstaat kan je evengoed een gelijkaardige Kona EV met 39.2 kWh accu bestellen en een paar 1000 euro uitsparen (die je toch nooit of bijna nooit gaat gebruiken).Wackerstamfer schreef op maandag 16 december 2019 @ 13:54:
[...]
Tja, als je een nachtje aan het stroom hangt hoeft het ook niet persé snel, je accu is ook nooit 100% leeg, en hoeft ook niet altijd 100% vol te zijn.
Plug je hem 19.00 in tot 7.00, dat is 33kWh op 12A, en afhankelijk van je rijstijl 150-200km met een granny charger.... (laadverliezen daar gelaten)
Persoonlijk laad ik op mijn werk met 3.7kW genoeg voor mijn woon-werk verkeer.
Maar dit geldt alleen voor de 2020 versie neem ik aan?midego schreef op maandag 16 december 2019 @ 10:18:
Tijd om een einde te maken aan het raden hoelang het laden duurt.
[Afbeelding]
Aangezien de 2019 geen 3-fase kan laden en op een 11 KW lader (3x3.7) met 1 fase laadt en dus max 3.7.
Who's general failure, and why is he reading my disk?
(En ik heb er ook naar zitten zoeken op de site maar niet gevonden of je bij monofase nog tegen 32A kan laden, wat uiteraard 'het' punt is bij 3-fase laden, toch als je thuis een monofase aansluiting hebt.)
Tegen beter weten in (maar je weet maar nooit) de vraag gesteld aan de klantendienst Hyundai België.
[ Voor 95% gewijzigd door IvoB2 op 16-12-2019 15:18 ]
Peter Ursem in Hoorn verwacht de demo van de MY2020 ergens half januari binnen te krijgen.RiB1 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 13:49:
Goedendag,
Is er intussen ergens in Nederland al een 2020 model afgeleverd?
HD4Life @ Full-HD
Maar tel een dagje langzaam @ work op bij een nachtje langzaam thuis en je hebt wel de accu vol, zodat ook de rest van heel Nederland binnen je range valt. De 60 kWh is hier meer dan welkomIvoB2 schreef op maandag 16 december 2019 @ 15:00:
[...]
Inderdaad. Maar als dat in je situatie volstaat kan je evengoed een gelijkaardige Kona EV met 39.2 kWh accu bestellen en een paar 1000 euro uitsparen (die je toch nooit of bijna nooit gaat gebruiken).
Mijn punt was meer dat sneller laden natuurlijk fijn is, maar als je auto vervolgens de helft van de tijd niks aan het doen is aan de lader omdat de accu al vol heb je uiteindelijk hetzelfde resultaat. Mocht je echt extra prik nodig hebben is er altijd nog de snellader. Een 3 fase lader is natuurlijk prettig maar we kunnen prima zonder. Het verschil tussen 7.4 kW en 11 kW is nou ook weer niet zo groot.
Wel als je thuis laadt want om 7.4 KW te kunnen laden heb je een 1x40 afzekering nodig en de meeste huishoudens zitten op 3x25 en met 3x25 kun je max 3.7 laden met een 1-faselader en met een 3-faselader wel 11 KW.Wackerstamfer schreef op maandag 16 december 2019 @ 15:11:
Het verschil tussen 7.4 kW en 11 kW is nou ook weer niet zo groot.
Of je moet thuis een DC-lader hebben, dat veranderd de boel natuurlijk.
In theorie niet (ik kom ruimschoots toe met thuis monofase laden tegen 4 kW).Wackerstamfer schreef op maandag 16 december 2019 @ 15:11:
Een 3 fase lader is natuurlijk prettig maar we kunnen prima zonder. Het verschil tussen 7.4 kW en 11 kW is nou ook weer niet zo groot.
Maar in de praktijk:
Halen we op het werk en bij de meeste openbare laadpalen (11kW - 3 x 16A) maar 2-3 kW laadsnelheid. Wat al heel iets anders is dan de theoretische 7.2 kW (of de monofase snelheid van 3.6 kW).
Als de nieuwe 2020 Kona (en e-Niro) bij monofase nog altijd even snel kan laden dan MY2019 wordt dat
11 kW (ipv 2-3) bij derden en 7 kW thuis. Die 11 is toch al een heel verschil dan 2-3.
ps. In België is 1x40A de standaard (of bij moderne woningen 3 x25A).
[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 16-12-2019 15:26 ]
Ja ik had ook eerst een E-Niro in bestelling staan, had ik ook liever gehad.IvoB2 schreef op maandag 16 december 2019 @ 14:57:
[...]
Bwa, ik zou toch wel eens langdurig willen vergelijken met de e-Niro.
Maar die zou ik pas eind volgend jaar krijgen en kwam er anderhalve maand geleden achter dat ik een Kona dit jaar nog kon rijden
Je moet ook wat te wensen overhouden he haha
Bedoelde ermee dat ik nooit meer terug naar benzine of diesel terug zou willen
ps. Wij moeten ook 11 maanden wachten op 'onze' e-Niro maar gelukkig kunnen we de wachttijd overbruggen met een Kona EV (en het is inderdaad een heerlijke rijervaring en auto, we zitten echt niet te 'wachten' op de e-Niro, alleen een beetje nieuwsgierig om de pro- en contra's met de Kona te kunnen vergelijken).
ik (NL) heb ook 1x40A (3j oud).IvoB2 schreef op maandag 16 december 2019 @ 15:24:
[...]
In theorie niet (ik kom ruimschoots toe met thuis monofase laden tegen 4 kW).
Maar in de praktijk:
Halen we op het werk en bij de meeste openbare laadpalen (11kW - 3 x 16A) maar 2-3 kW laadsnelheid. Wat al heel iets anders is dan de theoretische 7.2 kW (of de monofase snelheid van 3.6 kW).
Als de nieuwe 2020 Kona (en e-Niro) bij monofase nog altijd even snel kan laden dan MY2019 wordt dat
11 kW (ipv 2-3) bij derden en 7 kW thuis. Die 11 is toch al een heel verschil dan 2-3.
ps. In België is 1x40A de standaard (of bij moderne woningen 3 x25A).
Toch zie ik best vaak gewoon 22kW palen en daar gaat de kona gewoon 7.2kW. Verder heb je volkomen gelijk dat het gros 11kW is
De nieuwe laadpalen op het werk zijn ook 22 kW palen. Maar wel twee stelplaatsen per paal dus dan haalt hij ook de 7.2 kW niet (Eerst waren er zes laadpalen die altijd bezet waren. Nu zijn er 50 en die zijn ook altijd volzet - 'nadeel' als de werkgever vol inzet op EV
Overigens puur test/theoretische beschouwingen. In de praktijk laden wij 75% thuis tegen 4 kW en 20% aan een lokale DC50 van de Lidl (geleerd daar pas te laden bij een SOC van 15-20% gezien hij daar dan 48 kW haalt, hoger - vooral boven 40-50% komt hij dan maar aan 23-26 kW) en de overige 5 % op het werk of openbaar (en dan meestal nog om een vrije parkeerplaats te hebben want tegen 2 kW schiet dat echt niet op, bij een vrije niet-laadpaal parkeerplek doe ik zelfs de moeite niet meer om hem te stallen aan een 11 kW laadpaal ).
[ Voor 23% gewijzigd door IvoB2 op 16-12-2019 15:46 ]
Het hangt er helemaal vanaf waar je bent. Hier is het gros toch echt 22 kW. Incidenteel een 11 kW paal.Wackerstamfer schreef op maandag 16 december 2019 @ 15:32:
[...]
ik (NL) heb ook 1x40A (3j oud).
Toch zie ik best vaak gewoon 22kW palen en daar gaat de kona gewoon 7.2kW. Verder heb je volkomen gelijk dat het gros 11kW is
Op 10 maanden tijd nog nooit aan een openbare AC laadpaal aan 7 kW kunnen laden.
Trouwens de laatste keer dat ik een nacht aan een openbare laadpaal heb geladen was tegen Maastricht (NL) aan een Tesla destination charger (1 voorbehouden voor Tesla's en 1 voor ' de rest'). Daar was de laadsnelheid ook maar 2.8-3 kW. En ongedeeld. En koud kan de accu ook niet geweest zijn (+100 km bij aankomst bij een buitentemp van rond de 16-17°C).
[ Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 16-12-2019 15:52 ]
Ik laad op het werk bij een 22kw laadpunt maximaal 7,2 kwhIvoB2 schreef op maandag 16 december 2019 @ 15:02:
Oei nu heb je "cyberspin" waarschijnlijk wakker gemaakt.![]()
(En ik heb er ook naar zitten zoeken op de site maar niet gevonden of je bij monofase nog tegen 32A kan laden, wat uiteraard 'het' punt is bij 3-fase laden, toch als je thuis een monofase aansluiting hebt.)
Tegen beter weten in (maar je weet maar nooit) de vraag gesteld aan de klantendienst Hyundai België.
Hier in zeewolde 11kw publieke paal en deze laden 4,4kw in het uur 25A gezekerddaemonix schreef op maandag 16 december 2019 @ 15:45:
[...]
Het hangt er helemaal vanaf waar je bent. Hier is het gros toch echt 22 kW. Incidenteel een 11 kW paal.
nog een keer, nog een keer!nessio schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 08:44:
Handleiding digitaal KONA EV -nederlands
https://transferxl.com/08vPZrY9q6NbCM
Tot 14/12 te downloaden
Verwijderd
Ik heb vorige week een kona donker grijs in ontvangst mogen nemen.
Hij rijdt heerlijk, ben tevreden.
Ik kom uit een Audi A3 Etron, deze doet er niet voor onder.
Onder de standaard velgen zitten winterbanden.
voor de zomer wil ik er andere mooie velgen onder laten zetten in 18 of 19 inch.
Zijn hier ook mensen die andere velgen onder hun kona hebben laten monteren?
Ik ben heel benieuwd naar ervaringen en vooral ook foto's, deze zijn bijna niet te vinden op internet.
Ook in dit forum heb ik dit niet kunnen vinden.
Voor voorbaat dank
Nope, want dat rijdt geen cm beter en is nadelig voor de range. Wel - uit praktische overwegingen - andere banden op de originele velgen. De originele banden zijn bagger.Verwijderd schreef op maandag 16 december 2019 @ 22:23:
Je opmerking over die velgen doet me trouwens denken aan nog een bijkomend voordeel van een EV tov een ICE: het zeer eenvoudig onderhoud van de - vooral de voorste - velgen.
[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 17-12-2019 00:23 ]
Als je 32a afgezekerd bent, zou je 7.4Kw moeten kunnen laden op 1 fase.IvoB2 schreef op maandag 16 december 2019 @ 15:02:
Oei nu heb je "cyberspin" waarschijnlijk wakker gemaakt.![]()
32*230=7.4 (volgens mij is het officieel *240 zelfs)
22Kw palen zijn 3 fasen, 3x7.4, aan een 22Kw paal kun je dus maximaal 7.4Kw laden omdat je maar 1 fase gebruikt.
Overigens bestaat 32 volgens mij ook niet. Het is 1x 25A 1x35A, 1x40A of 3x25A maar dat weet ik niet heel zeker.
[ Voor 25% gewijzigd door Ora et Labora op 17-12-2019 09:31 ]
Ik denk dat we op een verkeerd spoor communiceren.
Uiteraard kan je huidige Kona EV (MY2019?) aan een 22 kW paal laden aan 7.2 Kw.
De vraag is of een Kona EV 64 kWh (MY2020) aan een monofase 32A nog kan laden aan 7.2 kW (en niet aan 3.6 kW). En uiteraard zal hij aan een 11 en 22 kW paal sneller laden dan het huidige model.
Ik zie niet in wat de referentie is tussen een monofase interne omvormer van 1 x 32A en een interne omvormer (Kona MY2020) van 3 x 16A (10.5 kW).
Het punt is dat ik nu met mijn Kona 2019 (omvormer 1x32A = max. 7.2 kW kan laden aan een monofase laadpaal van 7.2 kW (32A), 3.6 kW aan een 11 kW paal (3x16) en 7.2 aan een 22 kW paal (3x32).
Uiteraard gaat dat aan een 22 kW paal (met 32A) en een Kona 2019 (1x32) aan 7.2 kW (want hij kan dan één fase van 32A blijven benutten).
Bij mijn weten rijdt er nog niemand rond in een Kona EV met 3-fase omvormer.Vandaar mijn vraag wat je bron is dat je met een Kona EV met driefaselader nog tegen 7.2 kW kan laden aan een monofase (thuis)lader
Edit:
Om alle verdere miscommunicatie te voorkomen, het gaat over het eerdere bericht:
" Driefasig laden
Via een wallbox thuis/een AC-laadstation duurt het 7 uur en 30 minuten om het batterijpakket met grote actieradius volledig op te laden en 6 uur en 10 minuten om het batterijpakket met de kleinere actieradius volledig op te laden. Je kan ook een gewoon huishoudelijk stopcontact gebruiken via de ICCB-kabel (interne besturingsdoos), voor laadtijden van respectievelijk 19 en 31 uur. De KONA Electric is uitgerust met een boordlader van 7,2 kW in combinatie met de 39.2kWh batterij en een boordlader van 10,5kW in combinatie met de 64kWh batterij, die AC-stroom van het stopcontact omzet in DC-stroom, waarmee de voertuigbatterij wordt opgeladen."
Bron: Hyundai België.
Dus driefasig laden vanuit de EV, niet driefasig laden aan een laadpaal met drie fase.
[ Voor 52% gewijzigd door IvoB2 op 17-12-2019 09:37 ]
Ah, miscommunicatie van mijn kant. Uiteraard kun je met een 3-faselader wel op 22KW laden, of 11KW.IvoB2 schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 09:30:
[...]
Ik denk dat we op een verkeerd spoor communiceren.![]()
Ik zie niet in wat de referentie is tussen een monofase interne omvormer van 1 x 32A en een interne omvormer (Kona MY2020) van 3 x 16A (10.5 kW).
Het punt is dat ik nu met mijn Kona 2019 (omvormer 1x32A = max. 7.2 kW kan laden aan een monofase laadpaal van 7.2 kW (32A), 3.6 kW aan een 11 kW paal (3x16) en 7.2 aan een 22 kW paal (3x32).
Uiteraard gaat dat aan een 22 kW paal (met 32A) en een Kona 2019 (1x32) aan 7.2 kW (want hij kan dan één fase van 32A blijven benutten).
Bij mijn weten rijdt er nog niemand rond in een Kona EV met 3-fase omvormer.Vandaar mijn vraag wat je bron is dat je met een Kona EV met driefaselader nog tegen 7.2 kW kan laden aan een monofase (thuis)lader
Ik dacht dat we het hadden over de Kona 2019.
IvoB2 schreef op maandag 16 december 2019 @ 15:43:
Nou ja, ik ken de NL situatie natuurlijk zo goed niet. Kan alleen maar afgaan op de topics zoals hier (overwegend NL gebruikers) waar bijna iedereen om een interne 3-fase lader zit te smeken. Dan ga ik er maar van uit dat in NL 3-fase standaard is.
De nieuwe laadpalen op het werk zijn ook 22 kW palen. Maar wel twee stelplaatsen per paal dus dan haalt hij ook de 7.2 kW niet (Eerst waren er zes laadpalen die altijd bezet waren. Nu zijn er 50 en die zijn ook altijd volzet - 'nadeel' als de werkgever vol inzet op EV).
Overigens puur test/theoretische beschouwingen. In de praktijk laden wij 75% thuis tegen 4 kW en 20% aan een lokale DC50 van de Lidl (geleerd daar pas te laden bij een SOC van 15-20% gezien hij daar dan 48 kW haalt, hoger - vooral boven 40-50% komt hij dan maar aan 23-26 kW) en de overige 5 % op het werk of openbaar (en dan meestal nog om een vrije parkeerplaats te hebben want tegen 2 kW schiet dat echt niet op, bij een vrije niet-laadpaal parkeerplek doe ik zelfs de moeite niet meer om hem te stallen aan een 11 kW laadpaal ).
[ Voor 10% gewijzigd door gtabak op 17-12-2019 09:40 ]
Uiteraard laadt deze tegen 7.2 kW.
Vraag is of een Kona 2020 (met een 3-fase 10.5 kW omvormer) aan de thuislaadpaal (1x32A) nog zal laden tegen 7.2 kW of zal terugvallen op een max. van 3.6 kW? Hyundai communiceert over zijn Kona MY 2020 over de voordelen van het sneller laden aan een 11/22 kW laadpaal (cfr. voorgaande copy/past van hun website) maar zwijgt - voorlopig - in alle talen over de gevolgen van het laden aan een monofase laadpaal.
[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 17-12-2019 09:43 ]
Dit is mijn Kona met 18 inch Kona wielen:Verwijderd schreef op maandag 16 december 2019 @ 22:23:
voor de zomer wil ik er andere mooie velgen onder laten zetten in 18 of 19 inch.
Ik ben heel benieuwd naar ervaringen en vooral ook foto's, deze zijn bijna niet te vinden op internet.
Voor voorbaat dank
https://imgur.com/a/7IEE1mV
Breedte van de band is groter dan standaard wielen/banden. Dat zorgt voor een lagere range. Hoeveel is moeilijk te zeggen. Dat hangt af van rijstijl en rij omstandigheden, maar ik schat tussen 5 en 10% minder range.
Nog een belangrijk element is de diameter van de banden. Dat beïnvloedt de hoogte van de auto, en daarmee de luchtweerstand. Grotere diameter banden betekent meer verbruik.Ronalddeno schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 11:01:
[...]
Dit is mijn Kona met 18 inch Kona wielen:
Breedte van de band is groter dan standaard wielen/banden. Dat zorgt voor een lagere range. Hoeveel is moeilijk te zeggen. Dat hangt af van rijstijl en rij omstandigheden, maar ik schat tussen 5 en 10% minder range.
De pagina van ev-database.nl is inmiddels bijgewerkt met de tabel die @midego eerder al deelde:IvoB2 schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 09:41:
Punt is dat ik een laadpaal 1x32A heb en nu een Kona EV MY2019 met interne omvormer van 1 x 32A.
Uiteraard laadt deze tegen 7.2 kW.
Vraag is of een Kona 2020 (met een 3-fase 10.5 kW omvormer) aan de thuislaadpaal (1x32A) nog zal laden tegen 7.2 kW of zal terugvallen op een max. van 3.6 kW? Hyundai communiceert over zijn Kona MY 2020 over de voordelen van het sneller laden aan een 11/22 kW laadpaal (cfr. voorgaande copy/past van hun website) maar zwijgt - voorlopig - in alle talen over de gevolgen van het laden aan een monofase laadpaal.
midego in "Het grote Hyundai Kona Electric topic"
Dus ik denk dat nu aan al je twijfels een einde kan komen, op 1 fase zal ie dus gewoon op 7,4kW kunnen laden (0,2kW meer dan nu zelfs
Maar zowel Kia als Hyundai valt gewoon niet mee te praten als het om specificaties gaat. Bij Kia kreeg ik het antwoord dat MY20 in elk geval 3,7kW zou moeten kunnen (ja duh..) en dat ik beter mn meterkast naar 3-fase zou kunnen ombouwen (dat was mn vraag helemaal niet..). Daarop doorvragen leidde tot complete radiostilte. Ze weten echt helemaal niks daar en durven niet met het hoofdkantoor te bellen blijkbaar.
Maar goed, nu het voor de Kona op ev-database staat zit het wel snor, die site is erg betrouwbaar gebleken. Gek genoeg voor de Kia e-Niro nog geen nieuwe info voor MY20 op die site.
[ Voor 23% gewijzigd door CyBeRSPiN op 17-12-2019 11:35 ]
Ik kom ook uit de A3 E-tron. De afwerking van het interieur is bij de Audi duidelijk beter en de systemen werken ook net wat beter. De rij-eigenschappen zijn zeker vergelijkbaar. Mijn indruk is dat Hyundai over het algemeen goed sturende auto's maakt (zijn bijvoorbeeld ook zeer succesvol in de WRC dus moeten daar ook wel wat van begrijpen denk ik)Verwijderd schreef op maandag 16 december 2019 @ 22:23:
Ik ben nieuw op dit forum en heb het geprobeerd door te spitten.
Voor voorbaat dank
Kona Premium 64kW Dark Knight geleverd 28 januari 2019/Kona Premium 64kW Tangerine Orange oktober 2019, Aften ICU 3x32A/Load balancing
Diameter velg/band combinatie moet altijd ongeveer hetzelfde zijn. Een grotere diameter van de velg moet gecompenseerd worden door een lagere band, anders heb je een afwijking van de snelheidsmeter. Dus 18 inch t.o.v. 17 inch maakt niets uit in de hoogte van de auto.Sarion schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 11:10:
[...]
Nog een belangrijk element is de diameter van de banden. Dat beïnvloedt de hoogte van de auto, en daarmee de luchtweerstand. Grotere diameter banden betekent meer verbruik.
Die ziet er erg goed uit, wat een stel velgen wel niet kan doen!Ronalddeno schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 11:01:
[...]
Voorbeeld van Tesla: https://cleantechnica.com...size-impacts-tesla-range/Ronalddeno schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 11:43:
[...]
Diameter velg/band combinatie moet altijd ongeveer hetzelfde zijn. Een grotere diameter van de velg moet gecompenseerd worden door een lagere band, anders heb je een afwijking van de snelheidsmeter. Dus 18 inch t.o.v. 17 inch maakt niets uit in de hoogte van de auto.
Dat heeft te maken met de aerodynamica van de velg+band en minder de daadwerkelijke diameter van de band.Sarion schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 11:53:
[...]
Voorbeeld van Tesla: https://cleantechnica.com...size-impacts-tesla-range/
Als je een hele kleine velg hebt, heb je meer oppervlakte band aan het zijaanzicht. de band is solide, en heeft dus een kleine luchtweerstand.
Een grote velg kan je zien als een propeller die tegen de wind aan slaat.
goed te zien in deze afbeelding: https://i.ytimg.com/vi/zqFT0tsusUY/maxresdefault.jpg
[ Voor 7% gewijzigd door Honnou op 17-12-2019 12:00 ]
De standaard Kona Electric velg is aerodynamischer dan de 18 inch ICE Kona velg, dus dat zal ook wel enige impact op de range hebben, maar ik vermoed zelf dat de 2 cm bredere band daar meer invloed op heeft.
Ik zie het, scheelt maar 0,4 mm in bandhoogte, dus dat is verwaarloosbaar. Ik schreef al bewust dat het ging om de diameter van de banden, en niet van de velgen. Dus in dit voorbeeld heeft dat geen effect.Ronalddeno schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 12:28:
Precies. Standaard heeft de Kona 215/55/17 banden. Om 18 inch velgen liggen 235/45/18 banden. Zijn dus 2 cm breder. Maar hoogte wiel/band en omtrek band zijn nagenoeg gelijk. Kan je narekenen met https://www.mvwautotechniek.nl/afrolomtrek-calculator/
De standaard Kona Electric velg is aerodynamischer dan de 18 inch ICE Kona velg, dus dat zal ook wel enige impact op de range hebben, maar ik vermoed zelf dat de 2 cm bredere band daar meer invloed op heeft.
Bij het Tesla voorbeeld waren de velgen 20 vs 22 inch, dus 2 inch verschil. Daar lijkt me de kans op diameterverschillen groter, maar ik zie er geen bandenmaten bij staan. Maar misschien is hier ook de dikte van de banden navenant kleiner.
Dat is (in ieder geval in Europa) altijd zo. Als je band diameter meer dan x% afwijkt van wat er in de typegoedkeuring staat, dan is deze niet meer geldig, en ben je b.v. in Duitsland niet verzekerd.Sarion schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 13:25:
[...]
Ik zie het, scheelt maar 0,4 mm in bandhoogte, dus dat is verwaarloosbaar. Ik schreef al bewust dat het ging om de diameter van de banden, en niet van de velgen. Dus in dit voorbeeld heeft dat geen effect.
Bij het Tesla voorbeeld waren de velgen 20 vs 22 inch, dus 2 inch verschil. Daar lijkt me de kans op diameterverschillen groter, maar ik zie er geen bandenmaten bij staan. Maar misschien is hier ook de dikte van de banden navenant kleiner.
Verwijderd
Nice 👌🏻Ronalddeno schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 11:01:
[...]
Hebben bij onze vorige auto's steeds een extra set winterbanden gehad, maar gaan nooit naar de wintersport of zo en de Michelin doet het prima bij kou en regen. Scheelt weer een hoop gedoe en zijn tot nu toe zeer tevreden met de band. In ieder geval zijn ze een stuk beter als de origineel geleverde band.
Verwijderd schreef op maandag 16 december 2019 @ 22:23:
Ik ben nieuw op dit forum en heb het geprobeerd door te spitten.
Voor voorbaat dank
Melding gedaan bij de dealer, wordt in overleg met Hyundai Nederland vervangen.

[ Voor 89% gewijzigd door midego op 18-12-2019 14:05 ]
Ik kan de plaatjes niet zien. Als ik de link open krijg ik gewoon een verbod icoon. Kan je ze op imgur uploaden?midego schreef op woensdag 18 december 2019 @ 08:05:
Bij mij beginnen de dakrubbers te scheuren.
[[URL="Afbeelding[/URL]]
[[URL="ht"Afbeelding[/URL]]
Bij mij zelfde (Chrome) en ook in Edge zonder add-ons is hij niet te zien.daemonix schreef op woensdag 18 december 2019 @ 11:46:F5 helpt waarschijnlijk.
En wat is dan de bron van EV database?CyBeRSPiN schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 11:10:
[...]
De pagina van ev-database.nl is inmiddels bijgewerkt met de tabel die @midego eerder al deelde:
midego in "Het grote Hyundai Kona Electric topic"
Dus ik denk dat nu aan al je twijfels een einde kan komen, op 1 fase zal ie dus gewoon op 7,4kW kunnen laden (0,2kW meer dan nu zelfs).
Uit de link die je aangeeft kan ik (maar zal wel aan mij liggen en even geen tijd om in EV database te gaan rondsnorren) dat niet opmaken. Dat de Kona EV bij 1x 32A aan 7.4 kW kan opladen weet ik ook wel.
Uit die tabel kan ik evenwel niet opmaken dat de Kona met 3 x 16A(?) eenfasig nog kan opladen aan 7.4 kW.
Met 3x16A kan ie 11kW max (dus ook 7,4kW mocht het zo uitkomen).IvoB2 schreef op woensdag 18 december 2019 @ 13:51:
[...]
Uit die tabel kan ik evenwel niet opmaken dat de Kona met 3 x 16A(?) eenfasig nog kan opladen aan 7.4 kW.
De tabel geeft aan met welke verschillende laadpalen de auto een bepaalde laadsnelheid kan halen.
Met 1 fase aangesloten is de max 1x32A - 7,4kW
Met 3 fase aangesloten is de max 3x16A - 11kW
De auto bepaalt op basis van de aansluiting (aanwezige spanning op L1, L2, L3) of ie op 1 fase kan laden of op 3 fasen.
midego schreef op woensdag 18 december 2019 @ 08:05:
Bij mij beginnen de dakrubbers te scheuren.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 79% gewijzigd door midego op 18-12-2019 14:06 ]
Ja, ik kan ze nu zienmidego schreef op woensdag 18 december 2019 @ 14:06:
Afbeeldingen aangepast en moeten nu wel laden.
[...]
[ Voor 10% gewijzigd door s0larus op 18-12-2019 14:16 ]
dat staat letterlijk in zijn signature;s0larus schreef op woensdag 18 december 2019 @ 14:16:
[...]
Ja, ik kan ze nu zienHoe lang heb je hem al dat ie dit nu heeft?
Hyundai Kona EV sinds 18-07-2019
Dat was volgens mij niet, maar weet dit niet zeker. Het is nog niet gescheurd zoals bij Midego (ik heb m sinds 4/9/2019). Ga het in de gaten houden. Ben ook nog niet door de wasstraat geweest (zelfs helemaal nog niet gewassen).
Heeft er nog iemand goede tweaks gevonden voor de audio? Als ik alles op standaard zet en het volume op 20 dan is het qua volume prima maar die bas trilt je trommelvliezen er zo ongeveer uit, helemaal als je dan ook nog de concertzaal optie aan zet.
Bas helemaal terug naar -9/-10 zetten helpt, maar het geluid wordt er niet beter van. Is dat bij jullie ook zo?
Of zou ik gewoon een verkeerd aangesloten systeem hebben? Bij de dealer vond de monteur het natuurlijk weer allemaal helemaal normaal.
Ik heb sinds een week ook een Kona en ben zeer tevreden over het geluid!Marko72 schreef op woensdag 18 december 2019 @ 15:42:
Ik heb de vraag al eens eerder gesteld maar met meer rijders wellicht ook meer ervaringen....
Heeft er nog iemand goede tweaks gevonden voor de audio? Als ik alles op standaard zet en het volume op 20 dan is het qua volume prima maar die bas trilt je trommelvliezen er zo ongeveer uit, helemaal als je dan ook nog de concertzaal optie aan zet.
Bas helemaal terug naar -9/-10 zetten helpt, maar het geluid wordt er niet beter van. Is dat bij jullie ook zo?
Of zou ik gewoon een verkeerd aangesloten systeem hebben? Bij de dealer vond de monteur het natuurlijk weer allemaal helemaal normaal.
Heb de bas op +2 staan en met het volume tussen de 20 en 30 klinkt het echt super.
Ik hou wel van een beetje bas maar het is niet overdreven aanwezig ofzo, gewoon netjes
Ik negeer al lang signatures dus heb het gemist. Maar dank je.IVIaarten schreef op woensdag 18 december 2019 @ 14:40:
[...]
dat staat letterlijk in zijn signature;
[...]
@Marko72 luister je via de radio of via mobiel? Als het via je mobiel is zou het misschien de equalizer daar kunnen zijn.
Ik heb negens last van ook niet op 30, misschien de bron? Ik luister via een usb stick naar over het algemeen MetalMarko72 schreef op woensdag 18 december 2019 @ 15:42:
Ik heb de vraag al eens eerder gesteld maar met meer rijders wellicht ook meer ervaringen....

Gewoon radio, waarbij SLAM vaak al weer extra dreunen geeft maar dat ligt vooral aan de muziekstijl. Ook vaak Spotify via Carplay met de equalizer van Spotify uit. Ook dan hetzelfde probleem.s0larus schreef op woensdag 18 december 2019 @ 15:59:
[...]
Ik negeer al lang signatures dus heb het gemist. Maar dank je.
@Marko72 luister je via de radio of via mobiel? Als het via je mobiel is zou het misschien de equalizer daar kunnen zijn.
Allemaal goed en wel maar wat is de bron van dit verhaal?CyBeRSPiN schreef op woensdag 18 december 2019 @ 14:01:
De auto bepaalt op basis van de aansluiting (aanwezige spanning op L1, L2, L3) of ie op 1 fase kan laden of op 3 fasen.
Hyundai geeft trouwens niet 11 kW maar een max 3-fase laadsnelheid van 10.5 kW aan (terwijl 3 x16 11.04 Kw geeft).
En hoe kom je met een interne omvormer van 3x16A op 1 fase (dat hij zowel eenfase als driefase kan laden begrijp ik ook wel) aan 7.4 kW? De veronderstelling dat dit bij andere EV's is opgelost ken ik ook maar wat is de bron dat Hyundai/KIA dit ook zo heeft aangepakt? Als dat officieel naar EV database is gecommuniceerd kan het toch niet zo moeilijk zijn de bron daarvan weer te geven?
Ik betwijfel niet dat het zo is of zal zijn maar als dat zo zou zijn zou ik als marketingafdeling van Hyundai/Kia dat toch dik in de verf zetten en niet verzwijgen?
.
[ Voor 35% gewijzigd door IvoB2 op 18-12-2019 17:53 ]
Dat had ik ook al eens gelezen, maar daar wisten ze bij de garage natuurlijk ook niets van. Denk dat ik nog eens langs ga en eens vergelijk met een verse Kona in de showroomTwiek-San schreef op woensdag 18 december 2019 @ 19:07:
Ik vind de bas hopeloos. Het is net of de cut-off frequentie veel te hoog ligt, waardoor de bas een deel van het midden meeneemt en enkel dreunt. Ik heb ergens op een engels forum gelezen dat het een verkeerd aangesloten stekker kan zijn. Ga dit bij de servicebeurt navragen.
https://www.hkona.com/ext...onents_location-1372.html
Thanks! Er staat verderop ook hoe je de subwoofer kan ontkoppelen, als ik het echt zat ben dan is dat wellicht een idee. Zie trouwens niet direct hoe en wat er verkeerd aangesloten zou kunnen zijn, want die connectors kan je gezien de nokjes niet omwisselen. Of zou dan de bedrading van de subwoofer en centerspeaker omgewisseld zijn.....Twiek-San schreef op woensdag 18 december 2019 @ 21:20:
In de servicemanual zijn de aansluitingen van de sub e.d. te zien.
https://www.hkona.com/ext...onents_location-1372.html
[ Voor 7% gewijzigd door Marko72 op 18-12-2019 22:38 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Dat is een leuke oplossing, maar ik ken geen auto die dat daadwerkelijk doet, jij wel? Kan best zijn dat de Kona dat wel doet hoor..Proton_ schreef op woensdag 18 december 2019 @ 22:58:
@prijsstunt met één relais kan je twee van de drie laders op dezelfde fase zetten. De rest is software
Tesla.prijsstunt schreef op woensdag 18 december 2019 @ 22:59:
[...]
Dat is een leuke oplossing, maar ik ken geen auto die dat daadwerkelijk doet, jij wel? Kan best zijn dat de Kona dat wel doet hoor..
Alle nu bekende EVs met een 2- of 3-fase lader aan boord kunnen op 1 fase 32A laden, en in de meeste gevallen minder dan 32A per fase op het totaal. De Zoe, de BMW i3, Audi e-tron, VW e-Golf, VW ID3, alle Tesla’s, etc etc.prijsstunt schreef op woensdag 18 december 2019 @ 22:59:
[...]
Dat is een leuke oplossing, maar ik ken geen auto die dat daadwerkelijk doet, jij wel? Kan best zijn dat de Kona dat wel doet hoor..
Volgens Werking 3-fase AC boordlader van Elektrische auto's Is het niet (altijd) een relais die de AC-DC trappen parallel zet maar kan het ook dat de AC-DC trap van fase 1 iets zwaarder is uitgevoerd om 32A ipv 16A te verwerken, de DC-DC omzetter (naar 400V) wordt in beide gevallen gebruikt is is de (dure) beperkende factor.
De oplossing is ander materiaal gebruiken waar de speakers inzitten. De speakers zelf zijn dus niet alleen het probleem. Kosten 2000 euro.
Er zijn hier ook Kona rijders zonder oren die beweren dan het wollige laag mooi is. Deze mensen zijn zelfs bij Schoonenberg weggestuurd.
Kortom , leer er mee leven. De plastic Kona en zijn speakers. Of laat de boel goed verbouwen.
quote]Marko72 schreef op woensdag 18 december 2019 @ 15:42:
[/quote]
Welke Tesla? Die van mij niet hoor!
Mijn model S uit 2013 laadt op 3 fase 11kW. Als ik hem thuis aan mijn Tesla wall charger hang pakt hij 3,7kW terwijl mijn Kona daar gewoon 7,4 doet.
[ Voor 30% gewijzigd door prijsstunt op 19-12-2019 07:05 ]
- er is (nog) geen officiële bron om te bevestigen dat een Kona/e-Niro met een driefase omvormer aan een monofase laadpaal kan laden aan 7.4 kW.
- jullie besluit is nog steeds zoals voorheen gebaseerd op "bij andere is het meestal ook zo, waarom zou het bij de Kona EV/e-Niro dan anders zijn".
Niets mis mee maar een veronderstelling zoals een andere en geen bevestigde stelling door de constructeur noch een bevestiging door ondervinding van een gebruiiker.
En als het zo eenvoudig is (en openbaar 11/22 kW kunnen laden en gelijktijdig thuis monofase blijven laden aan 7.4 kW is voor iedere gebruiker een geweldig voordeel, zoniet is de nieuwe/oude situatie voor de ene gebruiker een voordeel en voor de andere een nadeel en vise versa) begrijp ik niet waarom de constructeur daar mee niet uitpakt. Zolang hij dat niet doet (of niet via individuele communicatie bevestigt zodat het gedeeld kan worden) zijn alle uitspraken hierover nog steeds gewoon gebaseerd op veronderstellingen en aannames.
ps. Ik wil het gewoon weten en het maakt mij individueel niet uit. Ik lever begin volgend jaar toch gewoon de Kona EV in en krijg hoogstwaarschijnlijk een e-Niro 2019 in de plaats. Moest ik nu nog een MY 2020 bestellen zou ik het echter wel graag willen weten alvorens een bestelbon te ondertekenen.
[ Voor 12% gewijzigd door IvoB2 op 19-12-2019 11:52 ]
Wat mij het meeste stoort, is het verloop van de balans tussen de frequenties bij het veranderen van het volume. Stel: je hebt het geluid acceptabel bij volume x. Vervolgens draai je het volume terug: dan zit er een overdaad aan zompige dreun in het geluid.
Als je op de site van Krell kijkt, zie je een serieus kijkende audiospecialist in de auto zitten:
FULLY EXPERIENCED AND QUALIFIED
Our sound engineers are experienced professionals with rich experience and are committed to delivering original sound and delivering emotional sound. After about two years of tuning, a car sound system is completed.
https://www.krellautomotive.com/front/partnersDetail/3/24/EN
Twee jaar doen ze over zo’n systeem!
En dan dit als resultaat?

Ben ik wel met je eens. Heb standaard zelf de bass op -5 afgeregeld, maar er is inderdaad een groot verschil in de balans tussen hoog en laag volume.Twiek-San schreef op donderdag 19 december 2019 @ 12:00:
...
Wat mij het meeste stoort, is het verloop van de balans tussen de frequenties bij het veranderen van het volume. Stel: je hebt het geluid acceptabel bij volume x. Vervolgens draai je het volume terug: dan zit er een overdaad aan zompige dreun in het geluid.
...
In principe zou dat een eigenschap van je oor zijn als het andersom zou werken. Blijkbaar is er een zogenaamde loudness functie ingebouwd.IVIaarten schreef op donderdag 19 december 2019 @ 12:29:
[...]
Ben ik wel met je eens. Heb standaard zelf de bass op -5 afgeregeld, maar er is inderdaad een groot verschil in de balans tussen hoog en laag volume.
Hoe lager het volume hoe lager de gevoeligheid van je oor voor hoge en lage tonen, of eigenlijk, hoe gevoeliger je oor voor midden frequenties.
Lastig lastig. Het zou handig zijn als iemand een 2020 model had om mee te testen maar dat duurt nog even.IvoB2 schreef op donderdag 19 december 2019 @ 11:49:
Samengevat:
- er is (nog) geen officiële bron om te bevestigen dat een Kona/e-Niro met een driefase omvormer aan een monofase laadpaal kan laden aan 7.4 kW.
- jullie besluit is nog steeds zoals voorheen gebaseerd op "bij andere is het meestal ook zo, waarom zou het bij de Kona EV/e-Niro dan anders zijn".
Niets mis mee maar een veronderstelling zoals een andere en geen bevestigde stelling door de constructeur noch een bevestiging door ondervinding van een gebruiiker.
En als het zo eenvoudig is (en openbaar 11/22 kW kunnen laden en gelijktijdig thuis monofase blijven laden aan 7.4 kW is voor iedere gebruiker een geweldig voordeel, zoniet is de nieuwe/oude situatie voor de ene gebruiker een voordeel en voor de andere een nadeel en vise versa) begrijp ik niet waarom de constructeur daar mee niet uitpakt. Zolang hij dat niet doet (of niet via individuele communicatie bevestigt zodat het gedeeld kan worden) zijn alle uitspraken hierover nog steeds gewoon gebaseerd op veronderstellingen en aannames.
ps. Ik wil het gewoon weten en het maakt mij individueel niet uit. Ik lever begin volgend jaar toch gewoon de Kona EV in en krijg hoogstwaarschijnlijk een e-Niro 2019 in de plaats. Moest ik nu nog een MY 2020 bestellen zou ik het echter wel graag willen weten alvorens een bestelbon te ondertekenen.
Hebben anderen dit ook aan de hand gehad?
Op welk moment kan een auto op kenteken worden gezet? Als ie van de band rolt? Moet ie daarvoor in Nederland zijn?
Welke gegevens zijn nodig om een auto op kenteken te zetten? Chassisnummer?
Ben benieuwd naar jullie reacties.
Maar bij aanvragen moet hij weten wie de eigenaar wordt (legitimatie) en hij moet zekerheid hebben dat er wordt betaald.
Bij een financiering gaan dan ook nog eerst de nodige papieren hen en weer. (deel 1 / deel 2, contracten)
Als het geld binnen is zet hij de auto (kenteken) op naam.
Moet de auto niet eerst ingeklaard zijn bij de douane?nessio schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 09:06:
De dealer kan tegenwoordig online het kenteken aanvragen. (maar hij moet wel weten om welke auto het gaat dus chassisnummer. Denk dat de auto ook moet worden vrijgegeven door de importeur aan de dealer).
Maar bij aanvragen moet hij weten wie de eigenaar wordt (legitimatie) en hij moet zekerheid hebben dat er wordt betaald.
Bij een financiering gaan dan ook nog eerst de nodige papieren hen en weer. (deel 1 / deel 2, contracten)
Als het geld binnen is zet hij de auto (kenteken) op naam.
Nee.Jhb62 schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 09:10:
[...]
Moet de auto niet eerst ingeklaard zijn bij de douane?
Verwijderd
Heb hier uitvoerig onderzoek naar gedaan voor mijn E Niro die niet op tijd kwam. Conclusie: hij moet op Nederlandse bodem zijn anders kan je het vergeten.JohnBr schreef op donderdag 19 december 2019 @ 21:51:
Mijn leasemaatschappij zegt toe dat mijn Kona nog in 2019 op kenteken komt te staan maar kan nog niets zeggen over wanneer de auto kan worden geleverd.
Hebben anderen dit ook aan de hand gehad?
Op welk moment kan een auto op kenteken worden gezet? Als ie van de band rolt? Moet ie daarvoor in Nederland zijn?
Welke gegevens zijn nodig om een auto op kenteken te zetten? Chassisnummer?
Ben benieuwd naar jullie reacties.
Kan iemand dat bevestigen dan wel ontkennen, het liefst uiteraard uit eigen ervaring.
Nope, ik heb een opendakje en ventilatie in de stoelJohnBr schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 21:54:
Ik heb ergens gelezen dat de stoel ventilatie vervalt als er een schuif- kanteldak wordt geplaatst.
Kan iemand dat bevestigen dan wel ontkennen, het liefst uiteraard uit eigen ervaring.
Ik weet het niet maar ben blij te horen van @Jhb62 en @deamonix dat beide bij hen aanwezig zijn. 👌nessio schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 11:05:
@JohnBr Is dat niet bij model 2020? Ik ben het ook ergens tegen gekomen.
Geen probleem met het iets verlaagde dak qua hoofdruimte? Ben zelf 1m 85.....