Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote Hyundai Kona Electric topic

Pagina: 1 ... 37 ... 40 Laatste
Acties:

• IvoB2
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 20:10
Dus als ik het goed begrijp zit die perforatie er gewoon standaard (bij vol lederen stoelen) op. Of je nu stoelkoeling hebt of niet?

Hyundai Kona EV 64 kWh / 5.6 kWp PV installatie/Alfen eve single pro-line 32A laadpaal - België

• Rick1855
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 16:40
IvoB2 schreef op maandag 11 november 2019 @ 16:06:
Dus als ik het goed begrijp zit die perforatie er gewoon standaard (bij vol lederen stoelen) op. Of je nu stoelkoeling hebt of niet?
Volgens mij levert Hyundai op geen enkele versie van de Kona volleder. Alleen de delen die in aanraking komen met je lichaam zijn van leer. de rest is kunstleer.
En inderdaad zijn de gaatjes redelijk irritant, want lopen snel vol met vuil.

Kona Premium 64kW Dark Knight geleverd 28 januari 2019/Aften ICU 3x32A/Load balancing

• nessio
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 04-12 21:53
@IvoB2 Klopt, altijd gaatjes.
@Rick1855 Weet je dit zeker? Is het niet andersom? Want als je volleder wil (achteraf te monteren) dan kun je geen gebruik meer maken van de stoelkoeling, maar wel van de verwarming. Want dan heb je geen gaatjes meer.

Kona ceramic blue, 64 kwh, premium, michelin cross climate+

• IvoB2
Zou het niet weten. Doelde eigenlijk op het feit dat het middenstuk (het gaatjesdeel) ook leder(look) is en geen stof.
Onder halfleder versta ik stoffen middenstuk en lederen zijkanten.

IvoB2 wijzigde deze reactie 11-11-2019 17:43 (49%)

Hyundai Kona EV 64 kWh / 5.6 kWp PV installatie/Alfen eve single pro-line 32A laadpaal - België

• Banjy
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 22:55
Jhb62 schreef op maandag 11 november 2019 @ 14:36:
[...]

Ik heb een andere ervaring. Als de laadsessie voorbij is en het is tijd om voor te verwarmen start deze gewoon gewoon op aan de publieke paal. :)
Hier hetzelfde, vanochtend in een heerlijk warme auto gestapt die aan de Nuon Laadpaal stond. Met een losse stekker alleen aan de auto kant lijkt mij niet te werken trouwens maar zou briljant zijn (a)

Photography Portfolio Straaljager filmpje

• nessio
losse stekker? snap niet wat je bedoelt.

• vanaalten
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 20:51
nessio schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 11:26:
losse stekker? snap niet wat je bedoelt.
Je neemt een laadkabel en knipt enkel de stekker er af van de auto-kant. Dan parkeer je je auto ergens waar geen laadpaal is, stopt de stekker in de oplaadaansluiting van je auto en programmeert op welk tijdstip de auto voorverwarmd moet zijn.

Het idee is dat door die ingeplugde stekker, de auto 'denkt' dat hij aan de lader hangt en dat daarom het op-tijd-verwarmen werkt.

Maar dit is enkel een idee wat iemand opperde, geen idee of dat echt werkt. Ik verwacht van niet.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Haha nee, dat zou wel een mooie grap zijn als dat zou werken :D
Wat ik bij mn eNiro zie is dat ie met gepland voorverwarmen zo'n 2kW trekt gedurende 30 minuten (van de laadpaal). Maar als je niet aan de laadpaal zit en op voorruitontwasemen drukt en de spiegel- en achterruitverwarming activeert dat ie dan wel meer dan 6kW trekt van de accu. Auto is dan in 2, hooguit 3, minuten ontdooid.
Simpel te testen met alleen de losse laadkabel erin gestoken, geen reden om met een schaar aan de slag te gaan :P

• midego
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 21:39

midego

Hyundai Kona EV

vanaalten schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 12:48:
[...]

Je neemt een laadkabel en knipt enkel de stekker er af van de auto-kant. Dan parkeer je je auto ergens waar geen laadpaal is, stopt de stekker in de oplaadaansluiting van je auto en programmeert op welk tijdstip de auto voorverwarmd moet zijn.
Waarom een hele kabel vernielen als je ook een stekker los kan kopen?

Hyundai Kona EV sinds 18-07-2019

• Rick1855
midego schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 15:44:
[...]
Waarom een hele kabel vernielen als je ook een stekker los kan kopen?
omdat het best leuk is om een laadkabel van 300 euro stuk te knippen en er na 20 seconden achter te komen dat dit voor niets was ;)

Kona Premium 64kW Dark Knight geleverd 28 januari 2019/Aften ICU 3x32A/Load balancing

• ruben-m
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 20-11 14:30
Aanstaande zaterdag mag ik dan ook eindelijk mijn Kona (Fashion i.v.m. leasebudget) in ontvangst nemen na een jaar wachten. Door de berichten hier heb ik een andere set zomerbanden in mijn leasetarief laten opnemen. Welke banden dit moeten worden is nu te bepalen. Omdat de Kona nu al op de winterbanden staat ga ik dus sowieso twee keer per jaar voor de bandenwissel.

Welke zomerbanden zijn nu het beste voor de Kona, rekening houdend met geluid en grip? Voor deze bandenmaat heb ik helaas geen goede vergelijkende tests kunnen vinden.

• Ryback99
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 04-12 14:22
nessio schreef op maandag 11 november 2019 @ 10:32:
@Twiek-San bij een een WP zit er geen elektrische verwarming in
Hoe zie ik of er een WP in mijn Kona zit?
Voorraadauto; geen idee wat er echt in zit.

Kona Electric 64 (K=64 ipv C=64)

• daemonix
  • Niet online
Maak de motorkap open, en als er links een groot ding zit dan heb je een warmtepomp. ;)

Hyundai Kona, Hyundai Ioniq electric in bezit

• Konarijder123
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 01-12 22:44
Yay, de eerste paar honderd kilometer zitten er al op! Sinds afgelopen zaterdag in het bezit van de Kona! En goed nieuws voor de mensen die wachten op een Kona uit Zwolle... er stonden er tientallen, met stickers en al, nog te wachten op aflevering. En ze verwachten er nog tientallen dit jaar!

Ik moet nog ontzettend wennen aan alle knopjes, mogelijkheden.... Mijn vorige auto had nog geen tiende ervan! 2 vraagjes...

Parkeersensoren, ik snap er niks van. Die gaan telkens vanzelf uit. Ondanks dat lampje brand van dat de sensoren aan staan, vind ik dat hij pas echt laat iets piept. Waarom activeert ie niet duidelijk? Zo van, in achteruit, piep de sensoren doen het. Iemand tips voor makkelijk gebruik? En de piepers doen het niet als je bijvoorbeeld een heel smalle doorgang moet (bijv. bij elkaar stapvoets passeren). Ik weet dat auto's van bijv. collega's in dat soort situaties ook piepen ? Ik heb de premium, dus ook piepers voor.

En het loskoppelen. Ik moet er nog een handigheid in vinden, maar toen nu toe 5x geladen en elke keer houdt de Kona de stekker vast. Dus ik unlock de auto, pak pasje, kofferbak open, pasje voor laadpaal, trek stekker uit de laadpaal maar de Kona houdt de stekker vast. dus weer kofferbak dicht, auto vergrendelen, ontgrendelen en dan kan ik de stekker loshalen.
Iemand een idee waarom hij niet loslaat? Vandaag trouwens hetzelfde bij een paal zonder pasje (op het werk, geen pasje nodig om te laden). Doe ik iets niet goed in de volgorde, te langzaam?

• Rick1855
Konarijder123 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 21:54:
Yay, de eerste paar honderd kilometer zitten er al op! Sinds afgelopen zaterdag in het bezit van de Kona! En goed nieuws voor de mensen die wachten op een Kona uit Zwolle... er stonden er tientallen, met stickers en al, nog te wachten op aflevering. En ze verwachten er nog tientallen dit jaar!

Ik moet nog ontzettend wennen aan alle knopjes, mogelijkheden.... Mijn vorige auto had nog geen tiende ervan! 2 vraagjes...

Parkeersensoren, ik snap er niks van. Die gaan telkens vanzelf uit. Ondanks dat lampje brand van dat de sensoren aan staan, vind ik dat hij pas echt laat iets piept. Waarom activeert ie niet duidelijk? Zo van, in achteruit, piep de sensoren doen het. Iemand tips voor makkelijk gebruik? En de piepers doen het niet als je bijvoorbeeld een heel smalle doorgang moet (bijv. bij elkaar stapvoets passeren). Ik weet dat auto's van bijv. collega's in dat soort situaties ook piepen ? Ik heb de premium, dus ook piepers voor.

En het loskoppelen. Ik moet er nog een handigheid in vinden, maar toen nu toe 5x geladen en elke keer houdt de Kona de stekker vast. Dus ik unlock de auto, pak pasje, kofferbak open, pasje voor laadpaal, trek stekker uit de laadpaal maar de Kona houdt de stekker vast. dus weer kofferbak dicht, auto vergrendelen, ontgrendelen en dan kan ik de stekker loshalen.
Iemand een idee waarom hij niet loslaat? Vandaag trouwens hetzelfde bij een paal zonder pasje (op het werk, geen pasje nodig om te laden). Doe ik iets niet goed in de volgorde, te langzaam?
volgens mij zit er links op het dashboard een knopje om de stekker te ontgrendelen naar beeindigen laadsessie.

• 3_s
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 23:49
@Konarijder123 na los doen van de auto heb je een aantal seconden dat je de kabel gewoon kan uittrekken.

• daemonix
  • Niet online
En voor de zekerheid kun je 2x ontgrendelen indrukken, dan ligt het lampje rond de stekker op en kun je hem er uit trekken. Ik gebruik altijd de afstandsbediening daarvoor en dat gaat altijd goed.

Parkeersensoren gaan pas aan als je of op het knopje drukt of de achteruit inschakelt.

daemonix wijzigde deze reactie 13-11-2019 00:16 (14%)

• IvoB2
daemonix schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 19:15:
Maak de motorkap open, en als er links een groot ding zit dan heb je een warmtepomp. ;)
Yep, zo ben ik er ook achter gekomen. :)
Volgens de brochure zijn de premium modellen voor de Belgische markt uitgerust met een warmtepomp.
via het posten van een foto kwam ik er nadien ook pas achter dat ons model voor verwarming geen warmtepomp blijkt te hebben. Geen idee uit welk land hij dan werd geïmporteerd. Of misschien is het wel een "speciale serie" geproduceerd voor één klant?

• vanaalten
Die achter werken gewoon 'normaal', als ik achteruit ga rijden piept 'ie wanneer nodig. De sensoren voor is inderdaad wat onduidelijk. Als ik na een lange rit aankom, staan ze uit. Maar zo af en toe als ik wat heen en weer steek, gaat 'ie automatisch aan. Mja. Vaag.
Ook hier, dit vind ik wat vaag. Het lijkt er bij mij op dat ontgrendelen van de portieren met de knop op het portier niet zorgt voor het ontgrendelen van de stekker.
Mijn volgorde:
Pas voor de lezer. Ontgrendelen van auto met afstandbediening. Stekker uit de laadpaal, dan stekker uit de auto. Maar het is niet zo dat 'ie altijd wit oplicht na ontgrendelen - soms blijft 'ie ook gewoon groen oplichten. En soms ontgrendeld 'ie niet.

• Wackerstamfer
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 04-12 13:28
vanaalten schreef op woensdag 13 november 2019 @ 08:15:
[...]

Die achter werken gewoon 'normaal', als ik achteruit ga rijden piept 'ie wanneer nodig. De sensoren voor is inderdaad wat onduidelijk. Als ik na een lange rit aankom, staan ze uit. Maar zo af en toe als ik wat heen en weer steek, gaat 'ie automatisch aan. Mja. Vaag.

[...]
Je parkeersensoren voor EN achter gaan pas aan op het moment dat je "Reverse" selecteert of op de knop parkeersensoren klikt.
vanaalten schreef op woensdag 13 november 2019 @ 08:15:
Ook hier, dit vind ik wat vaag. Het lijkt er bij mij op dat ontgrendelen van de portieren met de knop op het portier niet zorgt voor het ontgrendelen van de stekker.
Mijn volgorde:
Pas voor de lezer. Ontgrendelen van auto met afstandbediening. Stekker uit de laadpaal, dan stekker uit de auto. Maar het is niet zo dat 'ie altijd wit oplicht na ontgrendelen - soms blijft 'ie ook gewoon groen oplichten. En soms ontgrendeld 'ie niet.
Ik ontgrendel met de sleutel de auto en dan laat de Kona de stekker los. Als je te lang wacht, zit de stekker weer vast en moet je gewoon nog een keer op ontgrendelen op je sleutel klikken. Werkt voor mij tot nu toe 100% (jinx...), geen problemen mee :)
Dus als je te lang hebt gewacht, pak je sleutel, klik op ontgrendelen en trek de stekker er uit. Dit werk ook als ie nog aan het laden is. (voor je sessies met pasje is het beter als je eerst met pasje het laden stopt, anders zie je soms in een app dat je nog aan het laden bent etc...)

Ik loop dus eigenlijk altijd eerst naar de paal, meld me af, trek de stekker er uit, unlock de auto met sleutel, pak de stekker uit de auto, loop naar de kofferbak en klaar.

Wackerstamfer wijzigde deze reactie 13-11-2019 09:31 (22%)

Hyundai Kona Electric Premium 64kWh Ceramic Blue

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 05-12 14:27
Wackerstamfer schreef op woensdag 13 november 2019 @ 09:19:
[...]

Je parkeersensoren voor EN achter gaan pas aan op het moment dat je "Reverse" selecteert of op de knop parkeersensoren klikt.
en ze gaan (helaas) weer uit als je boven de X km/h komt vooruit, daarom staan ze eigenlijk altijd uit.
[...]

Ik ontgrendel met de sleutel de auto en dan laat de Kona de stekker los. Als je te lang wacht, zit de stekker weer vast en moet je gewoon nog een keer op ontgrendelen op je sleutel klikken. Werkt voor mij tot nu toe 100% (jinx...), geen problemen mee :)

[...]

Dus als je te lang hebt gewacht, pak je sleutel, klik op ontgrendelen en trek de stekker er uit. Dit werk ook als ie nog aan het laden is. (voor je sessies met pasje is het beter als je eerst met pasje het laden stopt, anders zie je soms in een app dat je nog aan het laden bent etc...)

Ik loop dus eigenlijk altijd eerst naar de paal, meld me af, trek de stekker er uit, unlock de auto met sleutel, pak de stekker uit de auto, loop naar de kofferbak en klaar.
idd, eerst afmelden, stekker uit de paal, auto openklikken en de stekker uit de auto pakken (de ring rond de stekker is dan ook wit; wacht je langer dan 15 seconden is de stekker weer vergrendeld)

2x270Wp JA-Solar op APS YC500i / 6x Canadian Solar cs3k-295p 295Wp op Goodwe1500NS / 11x Ja Solar Mono315Wp op GoodWe 3000NS verwacht: Kona EV premium Acid Yellow (september 2019)

• Burp_E
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 29-11 18:20
In juli dit jaar heb ik een Kona EV premium 2020 model besteld bij mijn dealer. Gisteren nog even geweest en hij gaf na lang zoeken aan dat ze op dit moment in de haven staan en druk met de kentekens bezig zijn.
Hij verwacht dat hij over 2 weken bij hem staan en klaar is. Volgens de dealer rijd ik er dit sowieso nog in.

Ik blijf sceptisch gezien alle verhalen, maar zou mooi zijn. Ik houd jullie op de hoogte.

• midego
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 21:39

midego

Hyundai Kona EV

Burp_E schreef op woensdag 13 november 2019 @ 11:29:
In juli dit jaar heb ik een Kona EV premium 2020 model besteld bij mijn dealer. Gisteren nog even geweest en hij gaf na lang zoeken aan dat ze op dit moment in de haven staan en druk met de kentekens bezig zijn.
Hij verwacht dat hij over 2 weken bij hem staan en klaar is. Volgens de dealer rijd ik er dit sowieso nog in.

Ik blijf sceptisch gezien alle verhalen, maar zou mooi zijn. Ik houd jullie op de hoogte.
Dan ga je geen 2020 model rijden :)

Ook bijzonder dat je die toen al hebt kunnen bestellen zonder dat er uberhaupt iets van info bekend was over het 2020 model.

midego wijzigde deze reactie 13-11-2019 12:14 (10%)

Hyundai Kona EV sinds 18-07-2019

• Ora et Labora
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 16:23
_-= Erikje =-_ schreef op woensdag 13 november 2019 @ 11:18:

idd, eerst afmelden, stekker uit de paal, auto openklikken en de stekker uit de auto pakken (de ring rond de stekker is dan ook wit; wacht je langer dan 15 seconden is de stekker weer vergrendeld)
Aangezien m'n vrouw er ook in rijdt en ik publiek moet laden, laat ik de laadpas in de auto liggen. Auto moet dus open, pas pakken, afmelden, dan nogmaals de auto openen (ook al staat hij niet op slot) en dan kan de stekker eruit.

Het is dus niet zo, zoals iemand hierboven deed, dat de auto eerst weer op slot moet, je kunt gewoon op openen klikken als de auto al open is en de stekker laat los.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• IvoB2
Klinkt nu gewoon "vaag" omdat het nieuw is (laadkabel was voor mij ook de eerste keer) en in je vorige auto misschien weer iets anders werkt (in mijn vorige auto werkten de parkeersensoren voor- en achteraan altijd en moest je ze manueel uitschakelen, bij de Kona werkt het net andersom, gewoon ander uitgangspunt)
Eeens je aan de nieuwe situatie gewend bent geraakt is het niet meer vaag maar normaal. :)
Ik had over deze items in het begin net hetzelfde gevoel als jij hoor.
Nu lijkt het, zoals door "Wackerstamfer" duidelijk uitgelegd, het nieuwe "normaal". :)
Alleen het hard dichtklappen van het kofferdeksel wil niet echt wennen en durf ik nogal eens vergeten.

IvoB2 wijzigde deze reactie 13-11-2019 12:50 (23%)

• vanaalten
Wackerstamfer schreef op woensdag 13 november 2019 @ 09:19:
[...]

Ah, dat maakt een hoop duidelijk! Dan zal mijn heen-en-weer steken er inderdaad voor zorgen dat de parkeersensoren 'voor' hun werk deden. :)
_-= Erikje =-_ schreef op woensdag 13 november 2019 @ 11:18:
En die 15 secondes is waarschijnlijk waarom ik soms het idee had dat het niet goed werkte. Duidelijk. :)

• Wackerstamfer
IvoB2 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 12:46:
[...]
Alleen het hard dichtklappen van het kofferdeksel wil niet echt wennen en durf ik nogal eens vergeten.
Doe je dat omdat anderen problemen hebben en je bang bent dat bijvoorbeeld je accu leeg loopt? Of heb je daadwerkelijk problemen met de sluiting.

Ik lees hier verschillende verhalen over maar die van mij sluit gewoon netjes zoals je zou verwachten.

Anders eens langs de dealer en niet weg gaan tot ze net zo lang aan de stelrubbers hebben gedraaid/vervangen/aangepast etc tot je achterklep wel goed sluit?

• Sarion
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 22:49
midego schreef op woensdag 13 november 2019 @ 12:13:
[...]

Ook bijzonder dat je die toen al hebt kunnen bestellen zonder dat er uberhaupt iets van info bekend was over het 2020 model.
Hoe weet je dat op deze boot, die net aan is gekomen, geen modeljaar 2020 auto's staan?

Ben even benieuwd, want onze auto staat er ook op als het goed is. Ik heb nooit ergens gelezen per wanneer ze de nieuwe versie zouden gaan produceren.

• Rick1855
Wackerstamfer schreef op woensdag 13 november 2019 @ 12:57:
[...]

Doe je dat omdat anderen problemen hebben en je bang bent dat bijvoorbeeld je accu leeg loopt? Of heb je daadwerkelijk problemen met de sluiting.

Ik lees hier verschillende verhalen over maar die van mij sluit gewoon netjes zoals je zou verwachten.

Anders eens langs de dealer en niet weg gaan tot ze net zo lang aan de stelrubbers hebben gedraaid/vervangen/aangepast etc tot je achterklep wel goed sluit?
Ergens hier staat een filmpje waarop uitgelegd wordt dat je de stootdopjes wat kan aandraaien. Heb ik ook gedaan en werkt goed, Je moet wel even flink kracht zetten want ze lijken al op het einde te zitten, maar met wat kracht kan je ze toch nog wat verder draaien.

• Jhb62
  • Laatst online: 21:31

Jhb62

Kona 14/06/2019

Ora et Labora schreef op woensdag 13 november 2019 @ 12:33:
[...]

Aangezien m'n vrouw er ook in rijdt en ik publiek moet laden, laat ik de laadpas in de auto liggen. Auto moet dus open, pas pakken, afmelden, dan nogmaals de auto openen (ook al staat hij niet op slot) en dan kan de stekker eruit.

Het is dus niet zo, zoals iemand hierboven deed, dat de auto eerst weer op slot moet, je kunt gewoon op openen klikken als de auto al open is en de stekker laat los.
Grappig ik doe eerst de auto open om mijn laptop in de auto te leggen, dan afmelden bij de paal stekker uit de paal en auto geen problemen, moet wel een paar seconden wachten dat de auto de stekker ontgrendeld

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ik vind die werking van de parkeersensoren voor nog steeds onbegrijpelijk. 9 van de 10x steek ik de auto met de voorkant een vak in, dan is het wel zo prettig als je werkende sensoren hebt die waarschuwen..
Kan er maar niet aan wennen om die sensor steeds met de hand aan te moeten zetten, en geforceerd eerst in de achteruit zetten slaat ook nergens op.
Maar inderdaad, had hiervoor een Toyota waar het wel fatsoenlijk werkte: standaard aan aan beide kanten en boven een bepaalde snelheid gingen ze vanzelf uit.

• Ora et Labora
IvoB2 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 12:46:
[...]

Klinkt nu gewoon "vaag" omdat het nieuw is (laadkabel was voor mij ook de eerste keer) en in je vorige auto misschien weer iets anders werkt (in mijn vorige auto werkten de parkeersensoren voor- en achteraan altijd en moest je ze manueel uitschakelen, bij de Kona werkt het net andersom, gewoon ander uitgangspunt)
Eeens je aan de nieuwe situatie gewend bent geraakt is het niet meer vaag maar normaal. :)
Ik had over deze items in het begin net hetzelfde gevoel als jij hoor.
Nu lijkt het, zoals door "Wackerstamfer" duidelijk uitgelegd, het nieuwe "normaal". :)
Dat heb ik ook. Voordat ik weg rij doe ik 3 handelingen.
Vess uitzetten.
Auto Hold aanzetten.
Cruise Controll aanzetten.

Wen je vanzelf aan. :)

• IvoB2
Wackerstamfer schreef op woensdag 13 november 2019 @ 12:57:
[...]

Inderdaad.

Bij levering, door de dealer trouwens, heeft de Kona, door omstandigheden, een week stil gestaan in een loods. Bij vertrek was de volledige 12 V accu leeggetrokken en moest de dealer hem komen wegtakelen (omdat ze er toen van uitgingen dat de batterij van de aandrijving niet werkte).

Nadien nog verschillende keren voorgehad dat de kofferklep niet goed sloot (visueel wel maar elektronisch blijkbaar niet). Gelukkig zonder dat de accu leegliep (en de hoofdaccu staat ingeschakeld als back up om de startaccu te onderhouden).

De tip van het indraaien van de noppen in de kofferrand helpt bij ons niet (Staan reeds volledig ingedraaid, geven zelfs met een overmaatse schroevendraaier geen krimp. En ik ga geen zaken forceren die ik over enkele maanden terug moet inleveren ;w ).
Eerste onderhoud is er nog niet geweest. En om voor die paar maanden dat de Kona nog in gebruik is langs de dealer te gaan om dit probleem "te bestuderen en te verhelpen" vind ik niet meer de moeite.

IvoB2 wijzigde deze reactie 13-11-2019 13:47 (5%)

• Sarion
Sarion schreef op woensdag 13 november 2019 @ 13:00:
[...]
Hoe weet je dat op deze boot, die net aan is gekomen, geen modeljaar 2020 auto's staan?

Ben even benieuwd, want onze auto staat er ook op als het goed is. Ik heb nooit ergens gelezen per wanneer ze de nieuwe versie zouden gaan produceren.
Ik heb net de dealer gebeld. Hij is modeljaar 2019 (helaas). Morgen staat de auto op de kade, over week of 2 in Zwolle, een week of twee later hier voor de deur 8)

• IvoB2
CyBeRSPiN schreef op woensdag 13 november 2019 @ 13:11:
Ik vind die werking van de parkeersensoren voor nog steeds onbegrijpelijk.
Ben er ook geen fan van. Maar wat doe je eraan?
Wennen zeker? :)

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

IvoB2 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 13:45:
[...]

Ben er ook geen fan van. Maar wat doe je eraan?
Wennen zeker? :)
Ijdele hoop houden dat het ooit nog gefixt wordt met een update.. ;)

• IvoB2
Ora et Labora schreef op woensdag 13 november 2019 @ 13:24:
[...]

Vess uitzetten.
Auto Hold aanzetten.

Het eerste deed ik met de standaard zomerbanden nooit. Met de nieuwe winterbanden wel. :)
Vanaf volgend jaar zal het hoogstwaarschijnlijk sowieso niet meer moeten/kunnen. ;)
Auto hold activeer ik zelden (rem hoofdzakelijk met de linker flipper dat activeert ook telkens de auto hold)
SCC zet ik pas aan als ik de wijk uit ben.

Ieder diertje zijn gewoonten. :)

Wat betreft die VESS: is het normaal dat die ook blijft werken als de EV stil staat? Is me pas onlangs opgevallen (en dat kan echt niet aan de wisseling van de banden liggen B) ).

IvoB2 wijzigde deze reactie 13-11-2019 13:56 (12%)

• IvoB2
CyBeRSPiN schreef op woensdag 13 november 2019 @ 13:47:
[...]

Ijdele hoop houden dat het ooit nog gefixt wordt met een update.. ;)
Het zal wel een visie zijn van de ontwerper. Dus eerder ijdele hoop dan update van een visie. :)
De volgende heeft quasi zeker dezelfde gedeelde visie. O-)

IvoB2 wijzigde deze reactie 13-11-2019 13:54 (9%)

• Ora et Labora
IvoB2 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 13:44:
[...]

Inderdaad.

Bij levering, door de dealer trouwens, heeft de Kona, door omstandigheden, een week stil gestaan in een loods. Bij vertrek was de volledige 12 V accu leeggetrokken en moest de dealer hem komen wegtakelen (omdat ze er toen van uitgingen dat de batterij van de aandrijving niet werkte).

Nadien nog verschillende keren voorgehad dat de kofferklep niet goed sloot (visueel wel maar elektronisch blijkbaar niet). Gelukkig zonder dat de accu leegliep (en de hoofdaccu staat ingeschakeld als back up om de startaccu te onderhouden).
Is het op een of andere manier te zien/controleren of de kofferklep goed gesloten is?

• IvoB2
Op het dashboard licht de kofferklep dan rood op.
Maar dat zie je pas als je in je voertuig stapt (en niet als je bij het verlaten nog even in de koffer moet zijn).
Of als het echt donker is en je blijft na sluiten even bij het voertuig blijft het kofferlichtje branden (wat dus de accu leeg trekt). Maar bij daglicht zie je dat dus niet. En bij 's avonds vlug doorlopen ook niet want de verlichting dooft pas na een tijdje.

• Burp_E
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 29-11 18:20
midego schreef op woensdag 13 november 2019 @ 12:13:
[...]

We gaan het meemaken. Op mijn offerte van de Hyundai dealer staat wel degelijk dat het om een 2020 model betreft. Ze hadden speciale afspraken staan en zouden 1 van de eerste zijn die een 2020 model zouden krijgen. Dus geen idee hoe ze dat regelen of hoe dat zit. Als het een 2019 model betreft, dan komt dat niet overeen met wat er is afgesproken.

Krijg er wel een beetje een hard hoofd in met alle info die hier de ronde doet.

• Vhiper
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 04-12 15:17
Burp_E schreef op woensdag 13 november 2019 @ 11:29:

Knap, in mei heb ik een Kona EV premium 2019 model besteld en toen werd al aangegeven dat die pas eind mei 2020 verwacht wordt en daar is tot op heden geen enkele verandering in gekomen ;(

Maar voor jou hoop ik met je mee dat je dealer gelijk heeft ;)

• _-= Erikje =-_
Ora et Labora schreef op woensdag 13 november 2019 @ 15:28:
[...]

Is het op een of andere manier te zien/controleren of de kofferklep goed gesloten is?
Binnenverlichting gaat uit, rode klep op het display is weg

2x270Wp JA-Solar op APS YC500i / 6x Canadian Solar cs3k-295p 295Wp op Goodwe1500NS / 11x Ja Solar Mono315Wp op GoodWe 3000NS verwacht: Kona EV premium Acid Yellow (september 2019)

• _-= Erikje =-_
IvoB2 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 13:54:
[...]

Het zal wel een visie zijn van de ontwerper. Dus eerder ijdele hoop dan update van een visie. :)
De volgende heeft quasi zeker dezelfde gedeelde visie. O-)
Ik hoop het, kom ook uit een Toyota dus de werkende parkeersensoren ben ik wel gewend. (het is ook echt een fout dat je sensoren voor hebt maar ze alleen aan gaan als je achteruit rijd of het zelf aanzet)

Vess stoor ik me niet aan, maar zodra je in D staat maakt het geluid ook al sta je nog stil (ke kan immers gaan rijden). Autohold heb ik standaard aan omdat bij remmen met de flipper je remlicht niet blijft branden.

• nessio
Mijn klep sluit ook niet goed. Aandraaien rubbers werkte ook niet.
Inderdaad ik let nu goed op dat binnenverlichting uit gaat en melding op dashboard er niets is.
Dealer kon het ook niet effe(aandraaien) oplossen. Hij heeft een melding bij de importeur neergelegd

nessio wijzigde deze reactie 13-11-2019 20:18 (25%)

• nessio
Nu al uitlevering model 2020 zou me verbazen. In Zwolle en Drachten staan nu alleen 2019 modellen..

• IvoB2
_-= Erikje =-_ schreef op woensdag 13 november 2019 @ 19:10:
[...]

Autohold heb ik standaard aan omdat bij remmen met de flipper je remlicht niet blijft branden.
Hoe moet ik dat begrijpen?
- Dat bij remmen op de flipper je remlichten niet gaan branden? (dat wist ik dus niet)
of
- Dat bij autohold de remlichten blijven branden ook als je al stil staat? (daarvan zie ik het nut niet in en is misschien zelfs storend voor diegene die stil achter je staat).

Ik dacht dat zowel bij gebruik van de flipper, gebruik rempeldaal en bij genereren op de motor de remlichten gingen branden. En als de remactie ten einde is de remlichten niet meer oplichten.
Autohold is toch alleen actief als het voertuig volledig stilstaat?

IvoB2 wijzigde deze reactie 13-11-2019 20:31 (20%)

• s0larus
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 23:48
IvoB2 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 20:26:
[...]

- Dat bij remmen op de flipper je remlichten niet gaan branden? (dat wist ik dus niet)
of
- Dat bij autohold de remlichten blijven branden ook als je al stil staat? (daarvan zie ik het nut niet in en is misschien zelfs storend voor diegene die stil achter je staat).

Ik dacht dat zowel bij gebruik van de flipper, gebruik rempeldaal en bij genereren op de motor de remlichten gingen branden. En als de remactie ten einde is de remlichten niet meer oplichten.
Autohold is toch alleen actief als het voertuig volledig stilstaat?
Met de flippers is afhankelijk van level 1, 2, en 3. Bij 3 zal de remlicht altijd aan gaan. Bij 1 niet. En bij 2 volgens mij op basis van snelheid. Check deze video voor meer info YouTube: Hyundai Kona Electric - Testing brake lights with Regen Braking

• daemonix
  • Niet online
En remlichten die branden bij stilstand zijn hoogst irritant voor degene die er achter staat.

• 3_s
of
Jawel, maar afhankelijk van hoe hard je ‘remt’.
Bij autohold via rempedaal blijven de remlichten branden.

• IvoB2
s0larus schreef op woensdag 13 november 2019 @ 23:30:
[...]

Met de flippers is afhankelijk van level 1, 2, en 3. Bij 3 zal de remlicht altijd aan gaan. Bij 1 niet. En bij 2 volgens mij op basis van snelheid. Check deze video voor meer info YouTube: Hyundai Kona Electric - Testing brake lights with Regen Braking
Vandaar.
Ik rij, zonder uitzondering, in ecomode met remgen ingesteld op 3/auto.

• IvoB2
3_s schreef op woensdag 13 november 2019 @ 23:46:
[...]
Bij autohold via rempedaal blijven de remlichten branden.
Dat wist ik dus niet.
Al goed dan dat ik dit bijna nooit gebruik. Mijn vriendin dus even op wijzen want die gebruikt dat geregeld.

• Rick1855
Ora et Labora schreef op woensdag 13 november 2019 @ 13:24:
[...]

Vess uitzetten.
Auto Hold aanzetten.

Vess uitzetten
Auto Hold aanzetten
Stuurverwarming aanzetten
Stoelverwarming aanzetten
Cruise Control aanzetten.

Een soort pre-flight check ;)

• Rob76
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 23-11 12:07
Mijn ervaring is dat regeneratie uit zuiniger is. Je hebt minder kracht nodig om weer op te trekken namelijk. Wel moet je beter anticiperen/eerder van het rempedaal af. Het scheelt echter niet veel. Ik heb m wel op auto staan en rem veel met de flippers.

• 3_s
Rick1855 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 09:17:
[...]

Vess uitzetten
Auto Hold aanzetten
Stuurverwarming aanzetten
Stoelverwarming aanzetten
Cruise Control aanzetten.

Een soort pre-flight check ;)
Bijna hetzelfde hier:
VESS uit (moet die luidspreker toch eens afkoppelen)
Stuur- / stoelverwarming aan
Cruise control aan
Regeneratie op 0 (stom dat je dat niet kan instellen als standaard)

Los van heel de discussie over wat het zuinigste is, rij ik liefst zonder standaard regeneratie. Vind ik gewoon aangenamer rijden.

• IvoB2
Hier gaat het iets anders:

- Vaste laadkabel ontkoppelen van de EV en op de laadpaal leggen.
- Linker portierknop vooraan indrukken
- Deur openen
- Plaats nemen
- Rechtervoet op rempedaal en startknop indrukken
- Veiligheidsgordel vastklikken
- Bestuurdersstoel instellen (gelukkig moet dat bij de e-Niro niet meer)
- Binnenste achteruitkijkspiegel instellen.
- "D" activeren
- Rechtervoet van rem en bollen maar.

• Rick1855
3_s schreef op donderdag 14 november 2019 @ 10:29:
[...]

Bijna hetzelfde hier:
VESS uit (moet die luidspreker toch eens afkoppelen)
Stuur- / stoelverwarming aan
Cruise control aan
Regeneratie op 0 (stom dat je dat niet kan instellen als standaard)

Los van heel de discussie over wat het zuinigste is, rij ik liefst zonder standaard regeneratie. Vind ik gewoon aangenamer rijden.
Regeneratie op 0. Inderdaad is volgens mij ook regeneratie uit zuiniger. Als je direct begint met regeneren wordt de energie ook direct omgezet in acculading met bijkomende rendementsverliezen. Als je eerder je voet van het 'gas' haal wordt de energie omgezet in afgelegde afstand. Bijremmen kan altijd nog. Volgens mij is dat ook de instructie die Audi geeft.

• Ora et Labora
Rick1855 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 11:05:
[...]

Regeneratie op 0. Inderdaad is volgens mij ook regeneratie uit zuiniger. Als je direct begint met regeneren wordt de energie ook direct omgezet in acculading met bijkomende rendementsverliezen. Als je eerder je voet van het 'gas' haal wordt de energie omgezet in afgelegde afstand. Bijremmen kan altijd nog. Volgens mij is dat ook de instructie die Audi geeft.
Ik gebruik meestal niveau 3, afremmen voor een stoplicht en dan het laatste stukje met de paddle of met de voet op het rempedaal. Voor de rest meestal op cruise controll, dan regelt de auto het afremmen en optrekken zelf.
Regeneratie is uiteraard niet effectief door hard ergens op af te rijden, vol te regenereren, dan weer op te trekken.

• daemonix
  • Niet online
Jullie willen graag iemand onder de auto hebben dat je de VESS uit zet? Je weet dat VESS inmiddels verplicht is voor auto's die het hebben?

Verbazingwekkend, binnen hoor je het amper, zeker als de radio aan staat.

• Ora et Labora
daemonix schreef op donderdag 14 november 2019 @ 11:27:
Jullie willen graag iemand onder de auto hebben dat je de VESS uit zet? Je weet dat VESS inmiddels verplicht is voor auto's die het hebben?

Verbazingwekkend, binnen hoor je het amper, zeker als de radio aan staat.
In een parkeergarage of drukke straat is het uiteraard wel raadzaam, echter als ik s'morgens wegrij om 07:00 in een hele rustige straat, waar je overigens ook maar 30 kan, kan de VESS rustig uit. Aangezien ik ook vaak geen radio luister en/of het raam open heb staan, is het geluid best storend aanwezig.

Ook op m'n werk, stuk industrieterein waar je welliswaar niet hard kan rijden maar echt geen mensen/kinderen op de weg lopen.

Als ze een ander geluid zouden maken zou ik het nog wel acceptabel vinden, het huidige spaceship geluid vind ik dermate irritand dat ik hem uitschakel als ik op een plek ben waar geen voetgangers/kinderen zijn.

• daemonix
  • Niet online
Het is ook irritant dat je geen 160 km/h mag rijden, dat is geen argument om het toch maar te gaan doen... Nogmaals, het inschakelen van de VESS is inmiddels een verplichting, het is niet meer vrijblijvend en meer dan raadzaam.

Hier is het ook altijd rustig, behalve die ene keer dat om 6:30 een kind naar buiten rende de weg op ontstnapt aan vader en moeder. Je mag hier ook niet harder dan 30 km/h. De meeste bewoners vinden echter dat ze super mensen met superreflexen zijn en rijden lekker 60 of nog harder over het kruisende fietspad waar je geen zicht hebt. Ongelukken zat.

• 3_s
daemonix schreef op donderdag 14 november 2019 @ 11:40:
Het is ook irritant dat je geen 160 km/h mag rijden, dat is geen argument om het toch maar te gaan doen... Nogmaals, het inschakelen van de VESS is inmiddels een verplichting, het is niet meer vrijblijvend en meer dan raadzaam.

Hier is het ook altijd rustig, behalve die ene keer dat om 6:30 een kind naar buiten rende de weg op ontstnapt aan vader en moeder. Je mag hier ook niet harder dan 30 km/h. De meeste bewoners vinden echter dat ze super mensen met superreflexen zijn en rijden lekker 60 of nog harder over het kruisende fietspad waar je geen zicht hebt. Ongelukken zat.
Dat kind gaat echt niet denken 'oh, ik hoor gezoem, ik zal maar stoppen met lopen'. En als je 60km/h rijdt, werkt het sowieso niet.

Reden dat ik het altijd uitschakel is omdat ik het een irritant geluid vind in de file (waar ik helaas regelmatig in sta) en dat gepiep bij het achteruit rijden.

Los daarvan is het volgens mij nu nog niet verplicht.

• daemonix
  • Niet online
Bijvoorbeeld https://www.ad.nl/auto/ni...ht-geluid-maken~ab0d2b89/

Het is dus wel verplicht. Dat je het uitschakelt in een file snap ik nog enigszins, maar in een woonwijk?

• vanaalten
Rob76 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 09:53:
Mijn ervaring is dat regeneratie uit zuiniger is. Je hebt minder kracht nodig om weer op te trekken namelijk. Wel moet je beter anticiperen/eerder van het rempedaal af. Het scheelt echter niet veel. Ik heb m wel op auto staan en rem veel met de flippers.
Ik kan mij moeilijk voorstellen dat op stand 3 de regeneratie continu actief is - lijkt mij toch alleen als het gaspedaal los wordt gelaten. Anders zou het een idioot systeem zijn.
Is het niet gewoon de 'eco' stand die in jouw geval zorgt dat optrekken begrensd wordt?

• Sarion
3_s schreef op donderdag 14 november 2019 @ 12:12:
[...]

Dat kind gaat echt niet denken 'oh, ik hoor gezoem, ik zal maar stoppen met lopen'. En als je 60km/h rijdt, werkt het sowieso niet.

Reden dat ik het altijd uitschakel is omdat ik het een irritant geluid vind in de file (waar ik helaas regelmatig in sta) en dat gepiep bij het achteruit rijden.

Los daarvan is het volgens mij nu nog niet verplicht.
Een andere manier van benaderen is: stel je voor dat je een kind (of wie dan ook) aanrijdt, en je VESS uit had gezet, hoe zou je er dan over denken? Of als jouw kind is aangereden door iemand die VESS uit had gezet, wat zou je er dan van vinden?

• Niels
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 02-12 11:36
Vraag en aanbod is niet toegestaan op het forum.

deepbass909 wijzigde deze reactie 18-11-2019 00:29 (94%)

• Trackerfire
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 00:02
Vraag en aanbod is niet toegestaan op het forum.

deepbass909 wijzigde deze reactie 18-11-2019 00:30 (94%)

1-5-2019 Hyundai Kona Premium 64kWh Two Tone Chalk White en Black

• nessio
Geen collega's die het contract willen overnemen?

• Honnou
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 05-12 14:48
Had ik zelf geen besteld dan had ik dat graag gedaan! man man man, wat een ge-etter met op tijd afleveren.

Honnou wijzigde deze reactie 14-11-2019 14:30 (8%)

• 3_s
daemonix schreef op donderdag 14 november 2019 @ 12:23:
Bijvoorbeeld https://www.ad.nl/auto/ni...ht-geluid-maken~ab0d2b89/

Het is dus wel verplicht. Dat je het uitschakelt in een file snap ik nog enigszins, maar in een woonwijk?
En hier lees ik:
De nieuwe regel is van toepassing op modellen die nieuw op de markt komen (vanaf 1 juli 2019) en dus niet op elektrische voertuigen die al rondrijden. Vanaf 2021 moet elke EV die uit de toonzaal komt, klinken alsof hij een verbrandingsmotor in zich heeft.
Dus niet van toepassing op de Kona.
Misschien wel op de 2020-versie, ik weet niet wanneer ze een auto als 'nieuw' bestempelen.

Het heeft soms wel z'n meerwaarde, voornamelijk als ik ergens traag achter voetgangers/fietsers bol. Die merken me helemaal niet op (was met m'n vorige auto, een diesel, wel anders).
Maar daarnaast zie ik niet in hoe het veiliger is voor mensen. Maar misschien ga ik te veel uit van de oplettendheid van de gemiddelde mens 8).

• IvoB2
Ora et Labora schreef op donderdag 14 november 2019 @ 11:32:
echter als ik s'morgens wegrij om 07:00 in een hele rustige straat, waar je overigens ook maar 30 kan, kan de VESS rustig uit. Aangezien ik ook vaak geen radio luister en/of het raam open heb staan, is het geluid best storend aanwezig.
Een rustige straat met een snelheidsbeperking van 30 lijkt me nu net de ideale omgeving voor fietsers en voetgangers. Dus net de omgeving waar de VESS zin heeft.
Of ga je er van uit dat een fietser en/of voetganger maar tegen een stootje van 30 km/uur moet kunnen zonder gevolgen?
En als het geluid je stoort sluit dan gewoon je raam en zet de airco aan.
Lijkt me al veel comfortabeler en minder "storend" dan met open raam rijden en telkens je VESS activeren als er een niet gemotoriseerde medeweggebruiker in beeld komt en terug afzetten als hij ver genoeg verwijderd is.
Je voert overigens een verloren strijd. In de nieuwe modellen kan hij al niet meer uit (of je zou echt idioot moeten gaan doen en, zoals reeds geopperd, het ding gaan afkoppelen).

IvoB2 wijzigde deze reactie 14-11-2019 14:38 (5%)

• Banjy
  • Laatst online: 22:55
IvoB2 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 14:37:
[...]

Een rustige straat met een snelheidsbeperking van 30 lijkt me nu net de ideale omgeving voor fietsers en voetgangers. Dus net de omgeving waar de VESS zin heeft.
Of ga je er van uit dat een fietser en/of voetganger maar tegen een stootje van 30 km/uur moet kunnen zonder gevolgen?
Lijkt me al veel comfortabeler en minder "storend" dan met open raam rijden en telkens je VESS activeren als er een niet gemotoriseerde medeweggebruiker in beeld komt en terug afzetten als hij ver genoeg verwijderd is.
Je voert overigens een verloren strijd. In de nieuwe modellen kan hij al niet meer uit (of je zou echt idioot moeten gaan doen en, zoals reeds geopperd, het ding gaan afkoppelen).
Heb hem hier ook meestal aan staan. Heeft wel wat ergens ofzo, het geluid van de toekomst ofzo :+ Juist in de drukke (Amsterdamse) woonwijken vind ik het een prettig idee dat er nog wat geluid van de auto afkomt. Blijft alsnog meer alert zijn dan met brandstof auto's maar toch..

Op de snelweg in de file laatst eens uitgezet, maar doorgaans heb ik de muziek luid genoeg staan dat ik het niet eens hoor :)

Photography Portfolio Straaljager filmpje

• IvoB2
Banjy schreef op donderdag 14 november 2019 @ 14:44:
Op de snelweg in de file laatst eens uitgezet, maar doorgaans heb ik de muziek luid genoeg staan dat ik het niet eens hoor :)
Het zal wel aan mijn gehoor liggen (alhoewel bij de laatste test was dat nog prima) maar vlak na aankoop hebben we de ramen moeten opendraaien en aandachtig luisteren omdat we dachten dat de VESS niet werkte. Dat storend geluid zal dus wel een zeer individuele ervaring zijn.

Trouwens als je de VESS uitschakelt (toch als ik me het goed herinner) schakel je ook het signaalgeluid bij achteruitrijden uit.

IvoB2 wijzigde deze reactie 14-11-2019 14:53 (5%)

• Konarijder50
  • Registratie: september 2019
  • Laatst online: 05-12 14:46
Ora et Labora schreef op donderdag 14 november 2019 @ 11:32:
[...]

In een parkeergarage of drukke straat is het uiteraard wel raadzaam, echter als ik s'morgens wegrij om 07:00 in een hele rustige straat, waar je overigens ook maar 30 kan, kan de VESS rustig uit. Aangezien ik ook vaak geen radio luister en/of het raam open heb staan, is het geluid best storend aanwezig.
Dat is juist de plek om de VESS aan te hebben staan.

• Rick1855
"De nieuwe regel is van toepassing op modellen die nieuw op de markt komen (vanaf 1 juli 2019) en dus niet op elektrische voertuigen die al rondrijden. Vanaf 2021 moet elke EV die uit de toonzaal komt, klinken alsof hij een verbrandingsmotor in zich heeft."

Nou ik heb nog nooit een verbrandingsmotor gehoord die klinkt als onze VESS :D

• Ora et Labora
IvoB2 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 14:37:
[...]

Ik rijd nu zo'n 2.5 jaar electrisch en nog nooit gehad dat iemand op de openbare weg mij niet opmerkte. Wel in een parkeergarage.
Ik rijdt overigens zelden in Amsterdam of een drukke stad, woon zelf min of meer op het platteland.

Overigens geloof ik zeker wel dat VESS veiliger is, ik hoop dat het geluid vervangen wordt, of misschien wel kan worden, door iets fatsoenlijks.

• nessio
Nou in Workum horen ze VESS niet als ze voor mij op straat lopen in het buitengebied (denk dat ze allemaal doof zijn) Alleen de toeter helpt. Maar Ik heb er geen last van, altijd radio aan en nooit raam open (waarom zou ik het raam open doen?)

• Hamkaaz
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 05-12 09:03
nessio schreef op donderdag 14 november 2019 @ 15:52:
Nou in Workum horen ze VESS niet als ze voor mij op straat lopen in het buitengebied (denk dat ze allemaal doof zijn) Alleen de toeter helpt. Maar Ik heb er geen last van, altijd radio aan en nooit raam open (waarom zou ik het raam open doen?)
Mensen horen je sowieso niet. Bovendien zijn de nieuwe benzineauto's vrijwel geruisloos bij lage snelheden, dus je moet gewoon echt niet op je gehoor vertrouwen in het verkeer.

Mensen kijken trouwens ook niet. Ik ben al 1 keer aangereden (had toen een huurauto) door een mevrouw die gewoon naar rechts kwam naast mij. Daarna is het nog enkele keren tot een bijna-aanrijding gekomen. Ik ben tegenwoordig bijna paranoïde als het aankomt op auto's die naast me rijden. Wil tenslotte niet mijn Kona beschadigd hebben.

Maar het geluid van de VESS stoort mij totaal niet, dus ik laat het lekker aan. Ik heb nu meer 'last' van het geluid van de winterbanden

Kona ev ceramic blue

• IvoB2
Ora et Labora schreef op donderdag 14 november 2019 @ 15:41:
Ik rijd nu zo'n 2.5 jaar electrisch en nog nooit gehad dat iemand op de openbare weg mij niet opmerkte. Wel in een parkeergarage.
Ik rijdt overigens zelden in Amsterdam of een drukke stad, woon zelf min of meer op het platteland.
Gelukkig maar dat je steeds werd opgemerkt en jezelf de weggebruikers rondom jou opmerkte.
Zelf woon ik ook 2 km buiten een dorpskern en 8 km buiten een relatief kleine provinciestad.
Mijn ervaring is juist dat in de drukte en de herrie van een stadskern het geluid van de VESS minder hoorbaar is. Het gaat gewoon verloren in de drukte van de omgeving (toeterende auto's, voorbijdenderende trams, vrachtverkeer, ronkende fossielen,.....
Juist op het platteland - bij het uitrijden van mijn oprit moet ik na 50 meter al een twee km lange fietsstraat volgen gelegen tussen de weilanden, waar een snelheidsbeperking geldt van 30 en het verboden is fietsers in te halen - hoort een fietser die voor je rijdt je afkomen. Tegemoetkomend verkeer zal je uiteraard zien, ook zonder VESS. Maar zelfs met geactiveerde VESS maak ik het dagelijks mee dat voorrijdende fietsers me niet eens opmerken.

Zelf heb ik minder geluk. Nog geen twee weken geleden op één dag als fietser bijna twee keer van mijn sokken gereden door een automobilist. Horen kon hij me uiteraard niet maar gezien had ie me al evenmin. Nochtans reed ik op een fietspad en op een voorrangsweg en kon ik hem alleen ontwijken door in een reflex met van het fietspad op de rijbaan te gooien tot op het andere rijvak.
Deze namiddag weer bijna prijs. Een automobilist die zonder enige waarschuwing (geen richtingsaanwijzers) een U-bocht maakt en daarbij zijn draaicircel maar uitbreidt tot op het fietspad.
Als regelmatige fietser en motorrijder heb ik het mij gewoon eigen gemaakt zeker NOOIt te vertrouwen op de opmerkzaamheid van de andere weggebruikers. Ook al ben ik in mijn recht (als fietser en motorrijder heb je daar lijfelijk weinig aan en als automobilist heb ik er psychologisch weinig aan dat ik in mijn recht een andere weggebruiker, laat staan een kind, heb neergemaaid.

Om maar te zeggen: de veiligheid van mezelf en mijn medeweggebruikers gaat voor op het minieme "comfortverlies" dat ik eventueel zou kunnen leiden door het uitschakelen van waarschuwingssystemen, het winnen van enkele minuten tijd of het missen van een telefoontje.
De openbare weg is geen pretpark noch werkplek noch hobbyruimte.

IvoB2 wijzigde deze reactie 14-11-2019 18:55 (34%)

• IvoB2
Hamkaaz schreef op donderdag 14 november 2019 @ 16:43:
Ik heb nu meer 'last' van het geluid van de winterbanden
bij onze Kona is het net andersom. De winterbanden maken minder rolgeluid dan de standaard zomerbanden.

• nessio
Mijn BMW hoorden en de prius plugin horen die wandelende mensen ook niet. Overigens lopen ze dan ook nog vaak aan de verkeerde kant van de weg. Sowieso dom.

• aadnr9
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 02-12 08:06
Hoor van iemand die de Kia e niro heeft dat zij wel een app van kia heeft. en de hyundai kona niet? Beide 2019 versies, toch gek, is nagenoeg dezelfde auto..

• _-= Erikje =-_
aadnr9 schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 07:45:
Hoor van iemand die de Kia e niro heeft dat zij wel een app van kia heeft. en de hyundai kona niet? Beide 2019 versies, toch gek, is nagenoeg dezelfde auto..
Ja en? Het is aan de fabrikant om het uiteindelijke feature pakket samen te stellen.
2020 model krijgt het wel.

Iedereen die klakkeloos aanneemt dat een auto maar voorzien moet zijn van sim en app heeft z'n huiswerk niet gedaan :)

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

aadnr9 schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 07:45:
Klopt. Maar het is niet een app van Kia Korea maar een door Kia NL ontwikkelde app met een module die ze hier inbouwen. In omringende landen heeft de Kia MY19 ook geen app.
Je kan dit overigens ook zelf regelen met bijvoorbeeld OVMS of AutoPi en een eigen simkaartje.

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 15-11-2019 08:43 (16%)

• intveltr
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 05-12 11:44
Wat is het toch met die VESS? Zit er tussen verschillende Kona's een enorm verschil in het volume ervan? Het volume op mijn exemplaar lijkt goed: naast elkaar fietsende kinderen op nare landweggetjes kijken steevast om zodra ik tot onder de 30km/u afrem, maar het geluid is ook weer niet zo hard dat mensen in een parkeergarage er last van zouden hebben, laat staan dat de buren ervan wakker worden als ik 's ochtends vroeg van huis vertrek. Ik zie dan ook niet waarom je hem uit zou zetten.

• gtabak
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 05-12 14:41
Mede naar aanleiding van andere vragen (o.a. aadnr9) over dit onderwerp het volgende:

De Kona Electric modeljaar 2020 heeft de Bluelink app met ingebouwde hardware, de 2019 en eerder niet.

Kia heeft al eerder voor de eNiro via de Nederlandse importeur een eigen app met inbouwhardware in de optie lijst, weet iemand of Hyundai dat ook heeft (nog geen antwoord hierop gekregen van onze lokale dealer)?

Er zijn wel diverse "derden" oplossingen, onder andere EVNotiPi met EVNotify app (momenteel niet meer leverbaar, er komt een nieuw model) en een OVMS oplossing (hard- en softtware).

Wie heeft ervaring met het inbouwen/gebruik van zo'n after market oplossing of kent nog anderen?

• IVIaarten
  • Laatst online: 20:18
gtabak schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 10:18:
Mede naar aanleiding van andere vragen (o.a. aadnr9) over dit onderwerp het volgende:

De Kona Electric modeljaar 2020 heeft de Bluelink app met ingebouwde hardware, de 2019 en eerder niet.

Kia heeft al eerder voor de eNiro via de Nederlandse importeur een eigen app met inbouwhardware in de optie lijst, weet iemand of Hyundai dat ook heeft (nog geen antwoord hierop gekregen van onze lokale dealer)?

Er zijn wel diverse "derden" oplossingen, onder andere EVNotiPi met EVNotify app (momenteel niet meer leverbaar, er komt een nieuw model) en een OVMS oplossing (hard- en softtware).

Wie heeft ervaring met het inbouwen/gebruik van zo'n after market oplossing of kent nog anderen?
Ik meen dat ik ergens gelezen heb (kan zelfs wel in dit draadje zijn) dat Hyundai heeft aangegeven dat dit niet later kan worden ingebouwd in de Kona.

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

@gtabak ningalloon in "Het grote Hyundai Kona Electric topic" een e-Niro gebruiker, maar kan me niet voorstellen dat het met een Kona ineens heel lastig zou zijn.

• aadnr9
Bedankt voor je reactie.. volgens mij begrijp je het punt niet helemaal. Is gewoon een gemiste kans, blijkbaar kan het wel ingebouwd worden maar bieden ze het niet aan. Terwijl je ontwikkelkosten tussen kona en niro kan delen en het in de prijs kan verdisconteren. Zelfde techniek etc.
_-= Erikje =-_ schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 08:00:
[...]

Ja en? Het is aan de fabrikant om het uiteindelijke feature pakket samen te stellen.
2020 model krijgt het wel.

Iedereen die klakkeloos aanneemt dat een auto maar voorzien moet zijn van sim en app heeft z'n huiswerk niet gedaan :)

• aadnr9
Thanks! Dat wist ik niet. Jammer dat hyundai NL hier niet op mee is gaan liften. Ik ga eens kijken naar andere oplossingen inderdaad.
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 08:36:
[...]

Klopt. Maar het is niet een app van Kia Korea maar een door Kia NL ontwikkelde app met een module die ze hier inbouwen. In omringende landen heeft de Kia MY19 ook geen app.
Je kan dit overigens ook zelf regelen met bijvoorbeeld OVMS of AutoPi en een eigen simkaartje.

• Ryback99
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 04-12 14:22
intveltr schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 13:49:
Nou, de forward collision avoidance werkt goed, net het zeer plotseling remmende verkeer voor mij weten te ontwijken.
Helaas ligt nu wel de achterkant aan puin, de persoon achter mij had zo te zien geen ABS...
Afgelopen maandag drie auto’s voor mij op elkaar op de linker baan. FCA werkte weer perfect.
Auto achter mij schoot naar de rechter baan en de auto daar achter stond net voor mijn achterbumper stil.
Ik kan niet wachten tot iedere auto die systemen heeft en hopelijk dat ze met elkaar gaan communiceren.

Stukje achteruit, om de ongelukkigen heen en verder met LFA en SCC; alsof je de bus naar huis neemt 8)

Kona Electric 64 (K=64 ipv C=64)

• elmo1
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 02-12 19:52

elmo1

Kona Electric jan-2019

Ryback99 schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 00:25:
[...]

Afgelopen maandag drie auto’s voor mij op elkaar op de linker baan. FCA werkte weer perfect.
Auto achter mij schoot naar de rechter baan en de auto daar achter stond net voor mijn achterbumper stil.
Ik kan niet wachten tot iedere auto die systemen heeft en hopelijk dat ze met elkaar gaan communiceren.

Stukje achteruit, om de ongelukkigen heen en verder met LFA en SCC; alsof je de bus naar huis neemt 8)
Eigenlijk wel jammer dat we systemen nodig hebben omdat mensen te veel fouten maken door verkeerd inschattings vermogen.

• intveltr
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 05-12 11:44
elmo1 schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 08:52:
[...]

Eigenlijk wel jammer dat we systemen nodig hebben omdat mensen te veel fouten maken door verkeerd inschattings vermogen.
Of omdat ze zitten te prutsen op hun mobieltje. Ik zie ze elke dag in de file, die lui... :(

• nessio
En afstand houden, huh wat is dat. Dan kan er toch iemand tussen en da mag nie.
Dan kun je de brokken wachten.
Allemaal max 100 en 2 sc afstand er tussen, ben je nog eerder thuis ook.
Maar ja dan moet dat wel gehandhaad worden : overal trajectcontrole dat is toch zo geregeld.

• timbo1984
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 05-12 13:29
timbo1984 schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 16:37:
[...]

Ik gok (en hoop) dat het één van de twee boten is die op 30 oktober en 2 november aankomen. (Beide zijn dan ruim 6 weken onderweg geweest).

Kona is besteld op 3 december 2018 dus inderdaad een goed jaar wachten..
Mijn gok was goed. Kona is vorige week aangekomen bij de dealer (gisteren langs geweest om al even te spieken :D). Aankomende donderdag de aflevering. Nog net binnen het jaar.

• nessio
Gefeliciteerd. Inlopen van leveringen zit er nog niet echt in. Was vrijdag bij dealer en zij meldde levering is domweg nog steeds +/- 1 jaar na bestelling.

• Konarijder123
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 01-12 22:44
Beetje late reactie, bedankt voor alle tips voor het ontkoppelen en parkeersensoren!

Ontkoppelen doe ik nu direct, ipv nadat ik mijn tas in de auto heb gezet. Dan gaat het inderdaad goed. Maar handigst zou ik nog wel vinden dat ik daar wel de tijd voor zou hebben, maatgoed, het is niet anders.

En bedankt voor de uitleg van de sensoren. Inderdaad, achteruit uit zichzelf en vooruit alleen handmatig. Is het eigenlijk nog in te stellen dat vooruit ook automatisch gaat?

Verder, wat een fantastische auto. Ik ben wel van het doorrijden en toch haalt ie een range van zo'n 350. Grappig om te lezen dat iedereen zo z'n gewoontes heeft. de VESS vind ik zelf totaal niet vervelend, maar ik heb ook vaak de radio aan.

En cruise control gelijk aan? doen jullie dat ook in de bebouwde kom?

• nessio
sensoren voor auto- is niet in te stellen
acc in bebouwde kom bij max 50 wel, maar bij max 30 niet.

• daemonix
  • Niet online
Nog steeds 406 km bij 100% lading, valt me niet tegen.

• Wackerstamfer
Konarijder123 schreef op zondag 17 november 2019 @ 21:38:
Ontkoppelen doe ik nu direct, ipv nadat ik mijn tas in de auto heb gezet. Dan gaat het inderdaad goed. Maar handigst zou ik nog wel vinden dat ik daar wel de tijd voor zou hebben, maatgoed, het is niet anders.
Je hebt alle tijd van de wereld, als jij er aan toe bent druk je op ontgrendelen op je sleutel en kan je de stekker er uit halen.

Pagina: 1 ... 37 ... 40 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True