Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote Hyundai Kona Electric topic

Pagina: 1 ... 35 ... 46 Laatste
Acties:

• Ryback99
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 20-01 16:37
Kreeg van Profile te horen dat ik winterbanden van Good Year onder mijn Kona ga krijgen maandag.
Ben erg benieuwd naar de grip en vooral de geluidsproductie op verschillend wegdek t.o.v. de Nexen.

Kona Electric 64 (K=64 ipv C=64)

• Ora et Labora
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 17:26
Vandaag de Kona mogen ophalen, lease, meest uitgebreide versie, rijdt fantastisch!

Vraagje over de navigatie, als deze gebruik maakt van m'n wifi hotspot voor TomTom live services, berekent de navigatie aan de hand van die informatie automatisch een andere route? Dus hetzelfde idee als TomTom go op Android?

Android car play werkt ook alleen is de connector van m'n smartphone gaar waardoor de kabel er wel eens uitvalt en alles dan opnieuw moet worden ingesteld aangaande navigatie.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• Ronalddeno
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 15:09
Ja, de navigatie rekent automatisch alternatieve routes door o.b.v. de info van Tom Tom live services en komt met voorstellen. Ik gebruikte eerst veel Android Auto. Maar ff snel de hotspot aanzetten vind ik nu fijner. Veel plezier met je Kona !

• nessio
  • Laatst online: 15:40
Ik ben heel tevreden met de michelin cross climate+ Die Nexen maakten boven de 80 een dreunend geluid, de MCC's zijn veel stillen en maken een ander minder doordringend geluid.

Kona ceramic blue, 64 kwh, premium, michelin cross climate+

• nessio
@gtabak : Dealer kon (of het nu nog is weet ik niet) alleen bestellen op naam van uiteindelijke koper.
Dealer kon niet zelf een partij van 50 op eigen naam kopen en deze als voorraad auto doorverkopen.
Een leasemy. kon wel grotere aantallen Kona EV's bestellen want zij zijn de uiteindelijke kopers.
Maar dat je er 1 van die 50 bestelde Kona's zou krijgen af te leveren uiterlijk 31/12/2019 onders recht op ontbinding staat vast niet op het koopcontract. Mooi verhaal (die 50) en dat weet ie vast niet meer.

• nessio
Ik kan nog steeds +/- 370 km bij 90% lading. Mijn gemiddelde snelheid over bijna 3000 km is 63km/u.

• Rick1855
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 10:47
Ora et Labora schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 14:23:

Android car play werkt ook alleen is de connector van m'n smartphone gaar waardoor de kabel er wel eens uitvalt en alles dan opnieuw moet worden ingesteld aangaande navigatie.
als je de telefoon in je broekzak draagt zit de connector nog al eens vol met stof, pluisjes en andere zooi. Het help om dat met een naald of speld er uit te peuteren. Meestal blijft de laadkabel dan weer prima zitten.

Kona Premium 64kW Dark Knight geleverd 28 januari 2019/Aften ICU 3x32A/Load balancing

• Schil1
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 23-11-2019
vandaag mijn Spaanse Kona opgehaald , weet iemand hoe ik EVNotify app kan gebruiken ?

• midego
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 18:46

midego

Hyundai Kona EV

Schil1 schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 17:49:
vandaag mijn Spaanse Kona opgehaald , weet iemand hoe ik EVNotify app kan gebruiken ?
Heb je überhaupt al de moeite genomen om op de website te kijken en te lesen hoe het werkt?

Hyundai Kona EV sinds 18-07-2019

• daemonix
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online
midego schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 18:01:
[...]
Heb je überhaupt al de moeite genomen om op de website te kijken en te lesen hoe het werkt?
Hoe kan dat nou? Het is een Spaanse Kona, dus moet de Spaanse EVNotify app worden gebruikt, en als je dan geen Spaans spreekt.... :P

Hyundai Kona, Hyundai Ioniq electric in bezit

• Schil1
Nee want ik kan niet leSen... :P

maar ik heb het gevonden , eerste keer niet gezien op de website en te vluchtig doorgelezen, maar je moet dus een OBD2-device kopen.

In sommige opzichten is deze auto wel achterhaald hoor , zeker voor 48k.

EDIT: Android only , helaas geen EV app dus.

Schil1 wijzigde deze reactie 01-11-2019 19:34 (9%)

• midego
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 18:46

midego

Hyundai Kona EV

Schil1 schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 19:12:
Nee want ik kan niet leSen... :P

maar ik heb het gevonden , eerste keer niet gezien op de website en te vluchtig doorgelezen, maar je moet dus een OBD2-device kopen.

In sommige opzichten is deze auto wel achterhaald hoor , zeker voor 48k.
auto correct. Jeuh.

Hyundai Kona EV sinds 18-07-2019

• s0larus
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 21:59
Ooh, Arval zegt "vermoedelijk leverdatum 29 mei 2020". Ik hoop ten zeerste dat het zo is want ze verschuiven alle leveringen die tussen 15 november en 31 december naar volgend jaar. Als de leverdatum daadwerkelijk 12 maanden is val ik daar bijna in en ga ik 12% bijtelling betalen 8)7

• Twiek-San
  • Registratie: september 2015
  • Laatst online: 16:56

Twiek-San

• volt jolts, current kills •

@Schil1 : Android only? Staat gewoon in de Appstore.

• Jhb62
  • Laatst online: 21:32

Jhb62

Kona 14/06/2019

s0larus schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 19:37:
Ooh, Arval zegt "vermoedelijk leverdatum 29 mei 2020". Ik hoop ten zeerste dat het zo is want ze verschuiven alle leveringen die tussen 15 november en 31 december naar volgend jaar. Als de leverdatum daadwerkelijk 12 maanden is val ik daar bijna in en ga ik 12% bijtelling betalen 8)7
Arval levert uit tussen 15 november en 31 december als de bijtelling wordt verhoogt. Ik denk zelf dat de Kona nog niet geproduceerd is

• s0larus
Jhb62 schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 20:02:
[...]

Arval levert uit tussen 15 november en 31 december als de bijtelling wordt verhoogt. Ik denk zelf dat de Kona nog niet geproduceerd is
Ik verwacht ook niet dat ie geproduceerd is :\ stuur wel een mailtje met de vraag of ze dan alsnog leveren. Dan heb ik het zwart wit.

e: Het wordt uitgeleverd door een partner dus wellicht dat die al een bestelling hadden die nog niet gereserveerd was.

s0larus wijzigde deze reactie 01-11-2019 20:13 (13%)

• prijsstunt
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 22:06
Gisteren in een opwelling de Land Rover Discovery TDV6 van mijn vrouw verkocht, en besloten dat er nog dit jaar een tweede EV in huis moest komen. Dus haast geboden. Eerst aan een Zoë 50 lopen denken, niet veel meteen beschikbaar in NL, vandaag nog maar even aan de Kona gedacht, waarvan ik dacht dat ze toch niet meer leverbaar waren. Vanmiddag één wezen bekijken en meteen maar zonder proefrit gekocht. Het is een Spaanse of Duitse, dat is me niet helemaal duidelijk, 28-10 op kenteken gezet. Het zou de middelste uitvoering moeten zijn, hij heeft in elk geval half leer. Over een weekje kan ik hem ophalen. Weet iemand wat de verschillen met een NL versie zijn? Nog wel beetje duur ding voor een tweede auto. Ik hoop dat hij net zo goed gaat bevallen als mijn eigen Tesla model S..

• Schil1
Twiek-San schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 19:53:
@Schil1 : Android only? Staat gewoon in de Appstore.
Ja klopt ik heb de app wel maar dit staat er:
Sender in the car, that reads data from car, currently needs to be an Android device. The device, that retrieves the data can be any device when using the platform independent web interface. More platforms coming soon
of wil dit zeggen dat het OBD2 device android moet zijn maar dat je het wel met je IOS telefoon kan binnenhalen?

• vuurwerk2
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 21-01 04:46
[Klopt. Was mij ook opgevallen terwijl het wel is aangegeven.

Maar we hebben een Domme auto die om de 15.000 km een upgrade krijgt. Hadden we maar een Tesla gekocht. Ontzettend veel spijt van. Daar wordt de auto via updates alleen maar beter. Maar nee hoor ik heb me laten ompraten door een te snelle verkoper.

Zo te doen met al die enthousiaste mensen die op hun Kona wachten.

.
quote]daemonix schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 21:12:
Blijkbaar schakelt de klok van de Hyundai's niet automatisch tussen zomer- en wintertijd. Onhandig, zeker omdat die informatie gewoon wordt meegestuurd met het GPS signaal VZIW.
[/quote]

• vuurwerk2
[In de 8 manden dat ik de Kona heb ben ik
iets weder geken dan 360 km toen het 25 graden was

quotee]intveltr schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 21:35:
Vandaag 375km gereden, vrijwel alles snelweg. De GOM gaf ’s ochtends 420 aan, maar bij Utrecht was er nog 30km op de GOM met nog 35 te gaan. Toch maar even koffie doen en bijladen. Niks eco en climate control gewoon aan trouwens.

Ik neem aan dat de GOM het gemiddelde gebruik neemt, maar bij lange ritten op de snelweg is het werkelijke bereik wel wat minder. Toch iets om rekening mee te houden... laders lijken nogal dun gezaaid als ik er 1 nodig heb.
[/quote]

• IVIaarten
  • Laatst online: 20:30
vuurwerk2 schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 00:32:
[Klopt. Was mij ook opgevallen terwijl het wel is aangegeven.

Maar we hebben een Domme auto die om de 15.000 km een upgrade krijgt. Hadden we maar een Tesla gekocht. Ontzettend veel spijt van. Daar wordt de auto via updates alleen maar beter. Maar nee hoor ik heb me laten ompraten door een te snelle verkoper.

Zo te doen met al die enthousiaste mensen die op hun Kona wachten.
tsja, en aan de andere kant lees ik in het Tesla topic over mensen met een foutmelding dat de auto niet meer kan laden, en er een batterij-pack vervangen moet worden.

Beide wagens hebben hun voor en nadelen. Ben nog steeds erg tevreden over de Kona

• prijsstunt
Mijn

prijsstunt wijzigde deze reactie 02-11-2019 09:19 (98%)

• Stolkertje
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 11:00
Beste , ik zit nog steeds te wachten op levering van :20184547.
Elke keer als ik contact zoek dan krijg ik weer te horen dat het later wordt.
Ben er ondertussen wel klaar mee..
Als ik over 2 weken niks hoor gaan we er een uit het buitenland halen waar ze wel te koop staan.

Stolkertje wijzigde deze reactie 02-11-2019 07:48 (63%)
Reden: Aanvullende info

• intveltr
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 26-12-2019
vuurwerk2 schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 00:32:
Ach. Tesla is inderdaad veel beter met software en updates, en andere fabrikanten moeten daar echt eens een voorbeeld aan nemen. Maar persoonlijk vindt ik de Kona lekkerder rijden dan de Model 3, en ook qua interieur en bediening een veel fijnere auto. Daar gaat het uiteindelijk om, en daarom heb ik hem ook gekozen :)

• prijsstunt
Ik vind de Tesla 3 wel 5 stappen voor liggen op een Kona, maar het is me de meerprijs niet waard voor een tweede auto, mijn vrouw maakt het niks uit waar ze in rijdt. En ze rijdt maar 10-15K per jaar.

Tesla heeft 3 belangrijke minpunten:

1 Vreselijke software updates die je auto elke keer weer wat slechter maken, na laatste update geen TPMS reset meer, vreselijk traag laden, enkele knoppen niet goed meer te bedienen en een browser die alleen nog maar een effen wit scherm weergeeft. En reken er maar op dat het nooit meer goedkomt, want klagen heeft geen enkele zin en bovendien:
2 Ze zijn niet te bereiken, vragen stellen niet mogelijk, geen reactie op app, sms, email, vreselijk irritant
3 Na garantie duur te repareren (mocht het nodig zijn)

Toch bevalt mijn S nog super en ik vind de Kona een vreselijk lelijk stuk goedkoop plastic, maar het was qua bijtelling / TOC / Range / beschikbaarheid gewoon de meest verstandige keuze

• Khayma
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 12:56
prijsstunt schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 09:19:
Ik vind de Tesla 3 wel 5 stappen voor liggen op een Kona, maar het is me de meerprijs niet waard voor een tweede auto, mijn vrouw maakt het niks uit waar ze in rijdt. En ze rijdt maar 10-15K per jaar.

1 Vreselijke software updates die je auto elke keer weer wat slechter maken, na laatste update geen TPMS reset meer, vreselijk traag laden, enkele knoppen niet goed meer te bedienen en een browser die alleen nog maar een effen wit scherm weergeeft. En reken er maar op dat het nooit meer goedkomt, want klagen heeft geen enkele zin en bovendien:
2 Ze zijn niet te bereiken, vragen stellen niet mogelijk, geen reactie op app, sms, email, vreselijk irritant

Toch bevalt mijn S nog super en ik vind de Kona een vreselijk lelijk stuk goedkoop plastic, maar het was qua bijtelling / TOC / Range / beschikbaarheid gewoon de meest verstandige keuze
Je vergelijkt nu een heel merk met een model? Tesla vs Kona? Je kan het beter zien als Model 3 vs Kona en dan wint de Model 3 het keihard. Op zowel interieur, features, software, opbergruimte en aandrijving.

p.s. Heb nog een obd dongle liggen die ik gebruikte voor mijn Kona. Iemand interesse? Werkt met EVnotify.

Khayma wijzigde deze reactie 02-11-2019 09:23 (4%)

• prijsstunt
de 3 wint het inderdaad heel hard op de meeste punten.
Behalve prijs/bijtelling (op dit moment, bij de nog beschikbare auto's die boven catalogusprijs worden verkocht)
En alhoewel ik groot fan ben van Tesla, qua innovatie en eigengereid heeft heeft het feit dat een Tesla is ook een flink nadeel. Ze doen precies wat ze zelf willen en hebben lak aan hun klanten. Vooral de wat oudere auto's van early adopters die toch echt hebben meegewerkt aan het succes van Tesla worden compleet genegeerd.
Ik rij een model S uit 2013, en die auto is nog helemaal prima, en was helemaal goed voor mijn gebruiksdoel, maar bij elke software update wordt hij wat slechter. Nu na de laatste V10 update is hij nauwelijks nog bruikbaar, want ik kan niet meer alles bedienen, mijn range is flink minder geworden en hij supercharged op één derde van de snelheid van een jaar geleden, waardoor ik afgelopen week bij een ritje van 400 km door NL bijna even lang heb staan laden als dat ik gereden heb.

Echt zonde, want ik wil die auto eigenlijk heel lang houden, maar ik heb maar een 60kW versie, en dan ben je echt afhankelijk van een goed werkend supercharger netwerk als je wat verder weg moet

• intveltr
Qua early adopters hebben wij ook wel een dingetje: het ontbreken van Bluelink en de app in model 2019, net als 3 fase laden (niet echt een issue)

Maar ik blijf erbij: ik vind de Kona beter rijden dan de Model 3 (beide geprobeerd, en als ik wil scheuren pak ik onze ouwe Porsche wel), en het interieur van de 3 vind ik helemaal niks. Het plastic in de Kona doet me ook helemaal niets, ze hadden alleen de knoppen iets beter mogen maken (moet je trouwens voor de lol eens in een 996 gaan zitten, over el cheapo gesproken in zo’n dure auto). Laad- en opbergruimte: het is maar net wat je nodig hebt. De Model 3 lag binnen mijn budget maar de Kona beviel mij beter.

Als ik 3 punten aan mijn Kona zou mogen verbeteren:
- 3 fase lader (komt) en 175kW DC laden (komt wellicht als er meer van zulke laders zijn)
- Betere navigatiesoftware, toegespitst op elektrisch rijden.
- Gebruik van een app, bij gebrek aan Bluelink via de thuiswifi of tethering.

intveltr wijzigde deze reactie 02-11-2019 09:57 (5%)

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 19:38
intveltr schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 09:52:
Qua early adopters hebben wij ook wel een dingetje: het ontbreken van Bluelink en de app in model 2019, net als 3 fase laden (niet echt een issue)

Maar ik blijf erbij: ik vind de Kona beter rijden dan de Model 3 (beide geprobeerd, en als ik wil scheuren pak ik onze ouwe Porsche wel), en het interieur van de 3 vind ik helemaal niks. Het plastic in de Kona doet me ook helemaal niets, ze hadden alleen de knoppen iets beter mogen maken (moet je trouwens voor de lol eens in een 996 gaan zitten, over el cheapo gesproken in zo’n dure auto). Laad- en opbergruimte: het is maar net wat je nodig hebt. De Model 3 lag binnen mijn budget maar de Kona beviel mij beter.

Als ik 3 punten aan mijn Kona zou mogen verbeteren:
- 3 fase lader (komt) en 175kW DC laden (komt wellicht als er meer van zulke laders zijn)
- Betere navigatiesoftware, toegespitst op elektrisch rijden.
- Gebruik van een app, bij gebrek aan Bluelink via de thuiswifi of tethering.
Het blijft een persoonlijk dingetje. Ik mis uit dat hele rijtje niet echt iets, als ik er 1 moet kiezen dan 3 fase laden

2x270Wp JA-Solar op APS YC500i / 6x Canadian Solar cs3k-295p 295Wp op Goodwe1500NS / 11x Ja Solar Mono315Wp op GoodWe 3000NS verwacht: Kona EV premium Acid Yellow (september 2019)

• prijsstunt
Uiterlijk is inderdaad persoonlijk, en hoe je hem vindt rijden ook een beetje.. Maar het supercharger netwerk en (zo lang ze het over een paar jaar voor de huidige 3's niet via een softwareupdate stiekum gaan vertragen zoals nu bij veel model S-sen) flitsend snelle laadsnelheden tegen een scherpe kw prijs is een erg belangrijke plus als je een veelrijder bent.

Ik vind een model 3 wel wat fijner scheuren dan een 996, zelfs een wat lompere model S nog. Een 996 is vergeleken met de huidige auto's gewoon echt niet snel meer, pas als je ver doortrekt en ver boven de toegestane snelheden rijdt geeft het door het lawaai nog wat spektakel. Een turbo misschien wel, daar heb ik nooit in gereden. Maar mijn 996 cabrio was meer rustige open toerwagen dan sportwagen. En inderdaad erg plastic van binnen en destijds al bijna een beetje ouderwets. Ik heb net van de week nog heel kort getwijfeld of ik een 993 zou kopen ipv een kona als tweede auto. Door het gebrek aan afschrijving van de Porsche ontloopt het elkaar weinig per maand denk ik bij weinig kilometers. Maar toch minder praktisch, en weer onderhoud en kans op reparaties..

• intveltr
prijsstunt schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 12:47:
Een 996 is vergeleken met de huidige auto's gewoon echt niet snel meer, pas als je ver doortrekt en ver boven de toegestane snelheden rijdt geeft het door het lawaai nog wat spektakel. Een turbo misschien wel, daar heb ik nooit in gereden. Maar mijn 996 cabrio was meer rustige open toerwagen dan sportwagen. En inderdaad erg plastic van binnen en destijds al bijna een beetje ouderwets. Ik heb net van de week nog heel kort getwijfeld of ik een 993 zou kopen ipv een kona als tweede auto. Door het gebrek aan afschrijving van de Porsche ontloopt het elkaar weinig per maand denk ik bij weinig kilometers. Maar toch minder praktisch, en weer onderhoud en kans op reparaties..
Wij hebben de turbo :) En over onderhoud gesproken, die heeft i.t.t. de andere 996en het voordeel dat de motor niet op een willekeurig moment uit elkaar knalt, maar je blijft eraan prutsen. Nee, we hebben nu met z'n tweeën 4 ouwe auto's (plus de Kona), maar ik wilde eindelijk weer eens iets dat het altijd doet en niet elke paar maanden bij onze (er zeer warmpjes bij zittende) monteur staat... Voor mij geen youngtimers meer als forensenbak.

• nessio
@prijsstunt Je hebt eindelijk het verdienmodel ontdekt van Tesla. Gewoon auto softwarematig telkens beetje slechter maken dan kopen ze wel een nieuwe en oude weggooien (typisch amerikaans). Want repareren is veel te duur en daar zitten ze niet op te wachten.

nessio wijzigde deze reactie 02-11-2019 15:56 (15%)

• IvoB2
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 22:26
prijsstunt schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 09:19:

Ze zijn vijf stappen voor en dan begin je drie minpunten op te sommen? :)
Waarom vergelijk je een Tesla S met een Kona EV? Uiteraard zit er dan meer goedkoop plastic in. Hij is dan ook goedkoper. 8)7
Je zou beter een Tesla 3 vergelijken met de Kona EV, vergelijkbare range en prijs. Na grondig vergelijk heb ik zeer bewust voor de Kona EV en e- Niro gekozen. Grootste voordeel van de Tesla vond ik de software. Maar blijkbaar valt die na langdurig gebruik in de praktijk dus tegen? (jouw punt 1 >:) )

Ondanks een paar kleine minpuntjes (welke auto heeft die niet?) nog altijd zeer tevreden over onze Kona EV (vooral rijcomfort en range). Krijg al iedere dag minder uit naar de dag dat ik hem "moet" omruilen voor de e-Niro. O-)

Tesla 3 een grotere koffer? Ja misschien in liter, niet in de praktijk (opening is onhandig en te klein).

KIA e-Niro More LP 64 kWh / 5.6 kWp PV installatie/Alfen eve single pro-line 32A laadpaal - België

• IvoB2
_-= Erikje =-_ schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 10:57:
Het blijft een persoonlijk dingetje. Ik mis uit dat hele rijtje niet echt iets, als ik er 1 moet kiezen dan 3 fase laden
Wat dan ook weer persoonlijk is. ;)
Zo lang ik niet zeker ben dat je met een 3-fase omvormer in de EV monofasig even snel kan laden als nu met de monofase omvormer heb ik liever dat het blijft zoals het is.

KIA e-Niro More LP 64 kWh / 5.6 kWp PV installatie/Alfen eve single pro-line 32A laadpaal - België

• Rob76
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 17-01 11:31
Waar blijven die reageerders die altijd zeggen dat we het hier niet over Tesla mogen hebben 🤣?

• Trackerfire
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 21:57
Kona gisterenmiddag naar winterbanden gewisseld. Moet nog een keer terug (2!!) dagen voor een "kwaliteitsupdate". Het had de code 90C030. Op een Noors forum zag ik dat dit mogelijk iets te maken heeft met de vervanging van de waterpomp. Al meer mensen deze kwaliteitsupdate gehad?

1-5-2019 Hyundai Kona Premium 64kWh Two Tone Chalk White en Black

• IvoB2
Rob76 schreef op zondag 3 november 2019 @ 10:23:
Waar blijven die reageerders die altijd zeggen dat we het hier niet over Tesla mogen hebben 🤣?
Je bent er toch? :)

• vanaalten
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 20:24
Ik ben nu twee keer door de settings gelopen, zowel die van de auto op het dashboard-display als van het multimedia-systeem, maar weet het niet te vinden:
Kan mij herinneren een optie gezien te hebben om het mediasysteem uit te zetten samen met de auto aan/uit knop, of 'm juist aan te laten tot je de deur open doet.

Heb ik hier last van valse herinneringen, of ben ik gewoon slecht in zoeken (en zo ja, waar vind ik die setting?!)

• vuurwerk2
Mooi en eerlijk gesproken.Ben het volledig met je eens. De gladde verkoper van mijn dealer Hyundai Velserbeek bracht 1 fase laden als een voordeel. Ik geloofd hem blind. Ook zei deze gladde prater (toen de auto nog niet uit was) dat het interieur van de Kona velen malen beter zou zijn dan de Kia Nero. Achtgeraf gezien beiden 100% leugens. De plastic binnenakt van de Kona is ook iets waar ik me dagelijks aan stoor.

VERTROUW NOOIT EEN VERKOPER!
Khayma schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 09:22:
[...]

Je vergelijkt nu een heel merk met een model? Tesla vs Kona? Je kan het beter zien als Model 3 vs Kona en dan wint de Model 3 het keihard. Op zowel interieur, features, software, opbergruimte en aandrijving.

p.s. Heb nog een obd dongle liggen die ik gebruikte voor mijn Kona. Iemand interesse? Werkt met EVnotify.

• vuurwerk2
Oeps. Dat is niet lekker Hoeveel km's gereden?
Trackerfire schreef op zondag 3 november 2019 @ 14:31:
Kona gisterenmiddag naar winterbanden gewisseld. Moet nog een keer terug (2!!) dagen voor een "kwaliteitsupdate". Het had de code 90C030. Op een Noors forum zag ik dat dit mogelijk iets te maken heeft met de vervanging van de waterpomp. Al meer mensen deze kwaliteitsupdate gehad?

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 19:36

CyBeRSPiN

sinds 2001

@vuurwerk2 ruil hem dan zsm in voor een Model 3. Nu kun je nog een goed bedrag krijgen voor je Kona.

• IvoB2
vuurwerk2 schreef op zondag 3 november 2019 @ 18:18:
De gladde verkoper van mijn dealer Hyundai Velserbeek bracht 1 fase laden als een voordeel. Ik geloofd hem blind. Ook zei deze gladde prater (toen de auto nog niet uit was) dat het interieur van de Kona velen malen beter zou zijn dan de Kia Nero. Achtgeraf gezien beiden 100% leugens. De plastic binnenakt van de Kona is ook iets waar ik me dagelijks aan stoor.

VERTROUW NOOIT EEN VERKOPER!

[...]
Laat ik nu net de 1 fase lader in mijn persoonlijke situatie een voordeel vinden en niet echt een nadeel.

Ik heb alle auto's die in aanmerking kwamen na het doornemen van de technische info, lezen van reviews, volgen van tweaker commentaren dan ook aan een uitgebreide rijtest onderworpen.
Het interieur van de e-Niro was inderdaad een pluspunt tov dit van de Kona EV (maar dat was eigenlijk ook geen groot nieuws gezien beide auto's al in andere motorvarianten bestonden).

Naar de verkooppraatjes van een dealer luister ik sowieso maar met een half oor. Wat had je dan verwacht? Dat een merkverkoper zijn eigen merk ging afbreken ten voordele van een ander merk? 8)7 Ik wantrouw sowieso al geen verkopers die een ander merk afbreken omdat het hun ontbreekt aan argumenten voor het eigen product.

Ik begrijp dus niet dat je als kritische consument (zo kom je hier toch over) je aankoop dus volledig blind baseert op de praatjes van een verkoper zonder het product zelf al gezien te hebben. Ook een van de redenen dat ik in de beginfase nooit online zou intekenen op een Tesla 3 zonder hem proefgereden te hebben (laat staan hem echt gezien te hebben).

IvoB2 wijzigde deze reactie 03-11-2019 18:43 (5%)

• Trackerfire
vuurwerk2 schreef op zondag 3 november 2019 @ 18:19:
Oeps. Dat is niet lekker Hoeveel km's gereden?

[...]
Bijna 16.000. Ze hadden m'n auto nog niet gezien en toen stond de melding al op de werkorder. Daarom denk ik dat het een "algemene" update betreft.

• IvoB2
vanaalten schreef op zondag 3 november 2019 @ 17:16:
Ik ben nu twee keer door de settings gelopen, zowel die van de auto op het dashboard-display als van het multimedia-systeem, maar weet het niet te vinden:
Kan mij herinneren een optie gezien te hebben om het mediasysteem uit te zetten samen met de auto aan/uit knop, of 'm juist aan te laten tot je de deur open doet.

Heb ik hier last van valse herinneringen, of ben ik gewoon slecht in zoeken (en zo ja, waar vind ik die setting?!)
Eigenlijk begrijp ik niet wat je nu eigenlijk zoekt.
- De radio kan je op elk ogenblik (indien je de stroom hebt ingeschakeld) aan/uit zetten met de radioknop.
- Bedien je de aan/uit knop niet van de radio gaat hij standaard net uit als je de motor afschakelt en de deur opendoet. Ik vind dit juist handig. Gezien je de motor niet hoort draaien weet ik bij het uitstappen van de auto door het uitvallen van de radio juist dat de motor volledig is uitgeschakeld. Vergeet je dat blijft de radio gewoon spelen.

• vanaalten
IvoB2 schreef op zondag 3 november 2019 @ 18:50:
[...]

Eigenlijk begrijp ik niet wat je nu eigenlijk zoekt.
- De radio kan je op elk ogenblik (indien je de stroom hebt ingeschakeld) aan/uit zetten met de radioknop.
- Bedien je de aan/uit knop niet van de radio gaat hij standaard net uit als je de motor afschakelt en de deur opendoet. Ik vind dit juist handig. Gezien je de motor niet hoort draaien weet ik bij het uitstappen van de auto door het uitvallen van de radio juist dat de motor volledig is uitgeschakeld. Vergeet je dat blijft de radio gewoon spelen.
Zoals ik m'n routine heb:
Parkeren - dan auto in de 'P-stand', handrem aan, power-knop indrukken. Dan telefoon pakken, eventuele appjes lezen en wat al niet meer. De radio staat nog steeds aan en op een gegeven moment de melding dat 'ie in die stand de accu leegtrekt.

Het zal niet dramatisch veel zijn wat 'ie gebruikt, maar wat mij betreft mag het media-systeem gelijk uit als ik de power-knop indruk. En volgens mijn herinneringen is daar een instelling voor - die ik dus niet meer terug kan vinden. Vandaar m'n vraag hier: waar zit die instelling, of heb ik het verkeerd onthouden?

• Twiek-San

Twiek-San

Volgens mij verkeerd onthouden.
Zo ben ik nog op zoek naar de instelling om alleen het bestuurdersportier te ontgrendelen bij 1 x drukken op de afstandsbediening. Staat wel in de handleiding, maar is voor mij onvindbaar.

• vanaalten
Twiek-San schreef op zondag 3 november 2019 @ 19:58:
Zo ben ik nog op zoek naar de instelling om alleen het bestuurdersportier te ontgrendelen bij 1 x drukken op de afstandsbediening. Staat wel in de handleiding, maar is voor mij onvindbaar.
Mja, de handleiding - opnieuw, als ik het mij goed herinner, en het lijkt er op dat daar nog wel eens wat mis gaat - noemde ook dat er een knop is om de automatisch dimmende binnenspiegel uit te zetten. Iets wat m'n voirge auto wel had, maar die knop heb ik nog steeds niet gevonden.

Overigens had m'n vorige auto die knop, maar heb ik 'm echt nooit nodig gehad. Prima werkend systeem, zo'n automatisch dimmende binnenspiegel. Maar als de handleiding het over een knop heeft...

• prijsstunt
Ik zie nu op de paar foto's die ik gemaakt hebt van de auto die ik gekocht heb dat hij geen stoelverwarming heeft.. Vreselijk dat ik dat niet heb gezien, dat vind ik echt jammer, ik ben al jaren in al mijn auto's fervent stoelverwarming gebruiker .
Ik had er helemaal niet gekeken, was er eigenlijk vanuit gegaan dat zoiets tegenwoordig wel standaard was op een auto, en zeker op een elektroauto. Ik ben gewoon geen middenklassers gewend. Mogelijk had ik hem door dit gemis niet eens gekocht al had ik niet veel keus voor andere auto's meer. Hoop dat er niet meer belangrijke dingen ontbreken..

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Iets te gehaast gekocht dan? Zal er ook geen warmtepomp in zitten waarschijnlijk, de uitvoering zal voor warme landen bedoeld zijn.

• Banjy
  • Laatst online: 22:12
prijsstunt schreef op zondag 3 november 2019 @ 21:25:
Ik zie nu op de paar foto's die ik gemaakt hebt van de auto die ik gekocht heb dat hij geen stoelverwarming heeft.. Vreselijk dat ik dat niet heb gezien, dat vind ik echt jammer, ik ben al jaren in al mijn auto's fervent stoelverwarming gebruiker .
Ik had er helemaal niet gekeken, was er eigenlijk vanuit gegaan dat zoiets tegenwoordig wel standaard was op een auto, en zeker op een elektroauto. Ik ben gewoon geen middenklassers gewend. Mogelijk had ik hem door dit gemis niet eens gekocht al had ik niet veel keus voor andere auto's meer. Hoop dat er niet meer belangrijke dingen ontbreken..
Had initieel een medium versie van de Kona besteld (ivm lease budget) en had bedacht zelf een beetje chique 12v stoelverwarming aan te schaffen. In de zomer leg je die dan op zolder. Minder praktisch en mooi maar goed je wil en moet wat ;) Anders (door)verkopen, zeker met 4% zal je zo een geïnteresseerde nieuwe rijder vinden gok ik...

Photography Portfolio Straaljager filmpje

• IvoB2
prijsstunt schreef op zondag 3 november 2019 @ 21:25:
Hoop dat er niet meer belangrijke dingen ontbreken..
Hangt er maar van af wat jij persoonlijk belangrijk vindt.
Op onze versie zit het wel op en gebruik het nauwelijks en mijn vriendin (de de Kona het meest gebruikt) heeft er zelfs ronduit een hekel aan.

• IvoB2
CyBeRSPiN schreef op zondag 3 november 2019 @ 21:40:
Iets te gehaast gekocht dan? Zal er ook geen warmtepomp in zitten waarschijnlijk, de uitvoering zal voor warme landen bedoeld zijn.
In onze Kona zit blijkbaar geen WP maar wel stoelverwarming. Dus het een hoeft het andere niet uit te sluiten.

• vuurwerk2
Goede tip. Maar wat je er voor terug krijgt is zeer weinig. Plus dat de nieuwe koper de subsiedie voordelen niet meer krijgt. Dus gooi je als snel 6 k weg. Maar het is een LUXE prolbeem!
CyBeRSPiN schreef op zondag 3 november 2019 @ 18:26:
@vuurwerk2 ruil hem dan zsm in voor een Model 3. Nu kun je nog een goed bedrag krijgen voor je Kona.

• vuurwerk2
Hoi Ivo,

Je hebt helemaal gelijk dat ik teveel op de verkoper ben ingegaan. Waarom? Omdat ik niiet gewend ben met verkopers te werken die hard liegen. Iets mooier voordoen oke. Omdat liegen op de lange termijn niet werkt. En het hier niet om een snoeptje gaat.

Daarbij dacht ik zelf ook dat het merk Hyundai hoger in het segment lag de Kia. Dat was in dit geval een vergissing..

Wat kan het voordeel zijn van 1 fase laden tegenover 3 fase?
IvoB2 schreef op zondag 3 november 2019 @ 18:42:
[...]

Laat ik nu net de 1 fase lader in mijn persoonlijke situatie een voordeel vinden en niet echt een nadeel.

Ik heb alle auto's die in aanmerking kwamen na het doornemen van de technische info, lezen van reviews, volgen van tweaker commentaren dan ook aan een uitgebreide rijtest onderworpen.
Het interieur van de e-Niro was inderdaad een pluspunt tov dit van de Kona EV (maar dat was eigenlijk ook geen groot nieuws gezien beide auto's al in andere motorvarianten bestonden).

Naar de verkooppraatjes van een dealer luister ik sowieso maar met een half oor. Wat had je dan verwacht? Dat een merkverkoper zijn eigen merk ging afbreken ten voordele van een ander merk? 8)7 Ik wantrouw sowieso al geen verkopers die een ander merk afbreken omdat het hun ontbreekt aan argumenten voor het eigen product.

Ik begrijp dus niet dat je als kritische consument (zo kom je hier toch over) je aankoop dus volledig blind baseert op de praatjes van een verkoper zonder het product zelf al gezien te hebben. Ook een van de redenen dat ik in de beginfase nooit online zou intekenen op een Tesla 3 zonder hem proefgereden te hebben (laat staan hem echt gezien te hebben).

• vuurwerk2
Mijn Kona heeft precies net zoveel km/s gereden. Ik heb nog niets gezien op het dashboard. Als dat komt laat ik het je weten.
Trackerfire schreef op zondag 3 november 2019 @ 18:47:
[...]

Bijna 16.000. Ze hadden m'n auto nog niet gezien en toen stond de melding al op de werkorder. Daarom denk ik dat het een "algemene" update betreft.

• brandon
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 08:14
Levering vertraag, dec 2018 besteld
Levering was eind 2019/laatste week dec nu naar februari 2020

• prijsstunt
Die 4% is het probleem, ik heb donderdag de auto van mijn vrouw verkocht, en vrijdag de Kona gekocht. Zo heel veel zijn er niet meer beschikbaar onder de 50K. En ik wilde niet nog duurder, want keek in eerste instantie naar een Zoë 50, dus heb al een stuk meer uitgegeven dan ik van plan was. Deze nieuwe auto stond enigszins in de buurt te koop, en anders had ik meerdere keren half Nederland door moeten rijden.
Doorverkopen zal misschien lukken, maar hij was al duurder dan de catalogusprijs. Hij zal inderdaad wel geen warmtepomp hebben, maar dat vind ik minder erg dan die stoelverwarming. Dan inderdaad misschien maar een los setje, of ik moet door een autobekleder even de stoelbekleding los laten halen zodat we er een waeco setje of zo in kunnen lijmen..

Wel een bijkomend voordeeltje is dat de auto waarschijnlijk met een fiscale waarde van 40-41K op papier komt in plaats van de 48500 die ik heb betaald, scheelt toch weer bijtelling over 60 maanden, 1500 euro bruto in totaal. Was niet zeker dat het ging lukken, maar was bij de zij-import die ze afgelopen week gedaan hadden wel gelukt.

prijsstunt wijzigde deze reactie 04-11-2019 07:22 (18%)

• Ora et Labora
Intussen de vierde dag in met de Kona en bijna 400 km verder, vind hem echt heerlijk rijden, echt mooi vind ik hem niet maar dat doet voor mij ook niet ter zake.

Minpunten tot nu toe:
- Cruis-control moet ik elke keer aanzetten als ik de auto start, deze staat standaard niet aan, ik moet eerst op "mode" drukken wil hij aangaan. Ik rij standaard op de Eco stand, wellicht dat het bij andere standen wel goed gaat.
- Auto-hold functie moet elke keer handmatig aangezet worden als ik de auto start. Nu is dit niet zo'n ramp en met de linker paddle komt hij ook tot stilstand en is er wel een auto-hold actief.
- Vess staat standaard aan en is niet permanent uit te zetten, behalve met een "hack" zoals een paperclip in de knop. Nu is dit geen ramp maar ik had het liever andersom gezien, standaard uit en met de knop aan. Ik vind het geluid knap irritant als ik stapvoets rij, bijvoorbeeld in de file waar ik ook vaak het raam open heb. Nu is het na elke start dit knopje indrukken, ook geen ramp natuurlijk.

Kortom, nog helemaal geen spijt!

• vanaalten
Ora et Labora schreef op maandag 4 november 2019 @ 08:08:
Minpunten tot nu toe:
- Cruis-control moet ik elke keer aanzetten als ik de auto start, deze staat standaard niet aan, ik moet eerst op "mode" drukken wil hij aangaan. Ik rij standaard op de Eco stand, wellicht dat het bij andere standen wel goed gaat.
Yep, dat is jammer inderdaad.
- Auto-hold functie moet elke keer handmatig aangezet worden als ik de auto start. Nu is dit niet zo'n ramp en met de linker paddle komt hij ook tot stilstand en is er wel een auto-hold actief.
Dat laatste vooral. Ik gebruik de rem liefst zo min mogelijk, probeer al het afremmen met de linker-paddle te doen en ALS ik de rem al gebruik, dan in combinatie met die linkerpaddle. En dan mis ik die auto-hold functie totaal niet.
- Vess staat standaard aan en is niet permanent uit te zetten, behalve met een "hack" zoals een paperclip in de knop. Nu is dit geen ramp maar ik had het liever andersom gezien, standaard uit en met de knop aan. Ik vind het geluid knap irritant als ik stapvoets rij, bijvoorbeeld in de file waar ik ook vaak het raam open heb. Nu is het na elke start dit knopje indrukken, ook geen ramp natuurlijk.
Ik rij niet enorm veel file, maar inderdaad: als je een langer stuk file rijdt, dan wordt dat geluid wel vervelend. Maar vaker nog - zeker twee maal per dag - rij ik een stuk bebouwde kom. En dan is VESS naar mijn mening wel essentieel. Als ik dan de VESS zelf uitgezet zou hebben - middels de knop dan wel een hack - en dan iemand zou aanrijden, zou ik mij daar flink lange tijd terecht schuldig over voelen. Wat mij betreft een prima keus om 'm default aan te hebben - die enkele keer in de file dan maar handmatig uitzetten.
Helemaal mee eens. :)
Er zijn zeker minpunten, maar vooral heel veel pluspunten.

• Ora et Labora
vanaalten schreef op maandag 4 november 2019 @ 08:14:

Helemaal mee eens. :)
Er zijn zeker minpunten, maar vooral heel veel pluspunten.
Waar ik nog niet helemaal uit ben, is het zo dat de parkeersensoren ook handmatig moeten worden aangezet elke keer als je de auto start? Achteruit niet, dan gaat de camera automatisch aan met parkeersensoren, maar vooruit moet ik deze wel handmatig aanzetten?

Wat ik ook nog niet geprobeerd heb, in de Eco stand merk ik dat de auto iets minder fel accelereert, er zitten wat beperkingen in het aircosysteem en dergelijke, maar is het zo dat als ik vol gas geef, de auto ook daadwerkelijk trager is dan in de sportstand? Dit kan ik nog niet vinden in de documentatie, alleen dat er een geoptimaliseerde performance voor de accu's actief is, niet of de auto ook daadwerkelijk minder snel is als ik volgas geeft.

• gtabak
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 13:55
vanaalten schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 11:00:
[...]

Begin eens met het koopcontract: staat daar de leverdatum in? Met wat voor bewoording?
En daarna, welke leveringsvoorwaarden zijn van toepassing? Die al doorgenomen?
We zijn gelukkig wel zo slim geweest de verwachte leverdatum in het contract te laten vermelden en ook een gegarandeerde inruilprijs.

De BOVAG voorwaarden zijn van toepassing, dus als ze niet op tijd kunnen leveren, kan de overeenkomst van rechtswege 3 weken na de verwachte levertijd ontbonden worden.

Maar wat dan? Geen EV, levertijden zijn overal ellenlang en de inruiilwaarde van onze auto is inmiddels ook gedaald.

Begrijp nu dat de dealer een kunstje heeft uitgehaald met het op voorhand bestellen van een partij van 50 stuks en daarna door de importeur hierop is teruggefloten. Laten nu de klant met de gebakken peren zitten.

• 3_s
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 16:33
vanaalten schreef op maandag 4 november 2019 @ 08:14:
Dat laatste vooral. Ik gebruik de rem liefst zo min mogelijk, probeer al het afremmen met de linker-paddle te doen en ALS ik de rem al gebruik, dan in combinatie met die linkerpaddle. En dan mis ik die auto-hold functie totaal niet.
Ook met de rempedaal wordt er geregenereerd, niet enkel als je de paddle gebruikt.
Voordeel van de paddle is idd de autohold.

Hyundai KONA Electric

• dvko
  • Registratie: december 2013
  • Niet online
gtabak schreef op maandag 4 november 2019 @ 09:17:
[...]

We zijn gelukkig wel zo slim geweest de verwachte leverdatum in het contract te laten vermelden en ook een gegarandeerde inruilprijs.

De BOVAG voorwaarden zijn van toepassing, dus als ze niet op tijd kunnen leveren, kan de overeenkomst van rechtswege 3 weken na de verwachte levertijd ontbonden worden.

Maar wat dan? Geen EV, levertijden zijn overal ellenlang en de inruiilwaarde van onze auto is inmiddels ook gedaald.

Begrijp nu dat de dealer een kunstje heeft uitgehaald met het op voorhand bestellen van een partij van 50 stuks en daarna door de importeur hierop is teruggefloten. Laten nu de klant met de gebakken peren zitten.
Dan kost het toch geen geld om het contract te laten ontbinden?

Ik zou vooral nog eens doorrekenen of je de auto met 8% bijtelling ook wilt rijden. Misschien rijd je dan liever een IONIQ of iets anders dat uit voorraad geleverd kan worden? Een IONIQ gaat sowieso dit jaar nog wel lukken, en ik zie hier en daar ook nog wel een Kona staan (als je niet te veel om kleur of uitvoering geeft).

Of zou de auto niet in de bijtelling gaan?

• s0larus
3_s schreef op maandag 4 november 2019 @ 09:54:
[...]

Ook met de rempedaal wordt er geregenereerd, niet enkel als je de paddle gebruikt.
Voordeel van de paddle is idd de autohold.
Begrijp ik het goed dat als je dus tot stilstand komt via regenerate dat ie dan op de handrem staat? Of moet je alsnog de rem gebruiken? Het zal voor mij weer wennen zijn om automaat te rijden. Toen ik mn proefrit had ging ik met links remmen omdat gewend was om de koppel in te drukken en te langzaam remmen 8)7

• 3_s
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 16:33
@s0larus Als je remt via rempedaal, moet je 'autohold' activeren (iedere rit opnieuw). Rem je tot stilstand met de paddle, moet dit niet.

Hyundai KONA Electric

• s0larus
3_s schreef op maandag 4 november 2019 @ 10:10:
@s0larus Als je remt via rempedaal, moet je 'autohold' activeren (iedere rit opnieuw). Rem je tot stilstand met de paddle, moet dit niet.
Dank je. Ik blijf altijd op de rem dus auto-hold zal ik weinig nodig hebben :)

• s0larus
dvko schreef op maandag 4 november 2019 @ 10:03:
[...]

ik zie hier en daar ook nog wel een Kona staan (als je niet te veel om kleur of uitvoering geeft).
De enige Kona's die volgens mij over blijven is de premium variant. Die zijn ook de enige waar ik nog iets over hoor dat ze dit jaar nog leverbaar zijn maar inmiddels zijn 4 contracten al uitgesteld volgens de beheerder voor ons bedrijf. Lullig voor degene die 4% nog wouden bij de lease.

• Sarion
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 16:11
Zijn er al mensen die het 2020 model geleverd hebben gekregen, met o.a. 3 fase lader?

Ik begrijp dat eind deze week er een boot aankomt, waar onze auto op staat. Ik weet nog niet welk modeljaar het is...

• IvoB2
vuurwerk2 schreef op zondag 3 november 2019 @ 23:02:
Hoi Ivo,

Je hebt helemaal gelijk dat ik teveel op de verkoper ben ingegaan. Waarom? Omdat ik niiet gewend ben met verkopers te werken die hard liegen. Iets mooier voordoen oke. Omdat liegen op de lange termijn niet werkt. En het hier niet om een snoeptje gaat.

Daarbij dacht ik zelf ook dat het merk Hyundai hoger in het segment lag de Kia. Dat was in dit geval een vergissing..

Wat kan het voordeel zijn van 1 fase laden tegenover 3 fase?
[...]
Welkom in de echte wereld dan.
Dat een verkoper en de marketing afdeling het een en ander mooier voorstelt dan het is, daar zijn we het blijkbaar over eens. Dat er ronduit gelogen werd kan ik niet nagaan maar de zaken die je aanhaalt zijn overwegend persoonlijke voorkeuren en over smaken valt niet van mening te verschillen. Als de smaak van de verkoper verschilt van deze van de koper liegt er niemand. Ze verschillen gewoon van mening. Het is je eigen taak om na te gaan of iets in je smaak valt. Dat kan een ander niet voor je doen. De Kona en Niro zijn hoofdzakelijk technisch en softwarematig gelijke auto's. Het verschil zit voornamelijk in het koetswerk en de afwerking van het interieur. Persoonlijk vind ik het buitenwerk van de Kona trouwens mooier dan dit van de Niro. Voor het interieur is dat dan weer omgekeerd. Louter persoonlijke smaak dus wat ik zelf moet vaststellen. Het enige objectieve verschil aan het koetswerk is dat dit van de Niro groter is. Maar dat kan je opmaken uit iedere technische brochure en op zicht. Daar heb je geen verkoper voor nodig.

Een voordeel van een 1 fase omvormer in een EV kan bv. zijn dat je thuis ook over een 1 fase installatie beschikt (in sommige landen is dat nl. de standaard) en bijna uitsluitend je EV thuis laadt.

Als een BEV een omvormer aan boord heeft die openbaar (of thuis bij een 3-fase installatie) volledig gebruik kan maken van 3-fase (11/22 kW) en thuis van 3x32 of 1x32 is er natuurlijk geen probleem. Dan kan je overal relatief snel laden en zijn er voor iedereen alleen maar voordelen.
Als echter de monofase omvormer (1x32A) in de auto vervangen wordt door een trifase (3x16A) ben je thuis wel geschoren (je laadt dan thuis met een monofase nog aan de helft van de snelheid dan het nu kan) en win je in sommige gevallen buitenhuis niets (ik laad buitenhuis uitsluitend DC en dat kan nu ook al tegen 20-45 kW).

Ik weet wel dat sommigen er van uitgaan dat het 3x32A gaat worden en je thuis met een monofase dan even snel kan blijven laden (zoveel te beter) maar ik wil dat toch eerst nog zien (niet zomaar op de beweringen van derden afgaan zonder het zelf te kunnen controleren O-) ).

IvoB2 wijzigde deze reactie 04-11-2019 10:49 (31%)

• Ora et Labora
elmo1 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 15:21:
[...]

Yep zelfde probleem, alleen ik heb mogelijk een dashcam die issue veroorzaakt.

Heb nu voor de zekerheid een https://no.co/gb40 in de auto liggen.
Beetje jammer je hebt 64kw accu en je neemt een starter mee voor een 12v batterij die af en toe leeg loopt... 8)7

Ohja zet je taal op engels dan krijg je meer te zien, kreeg van de week een melding dat de accu leeggetrokken zou worden door randapparatuur.
Echter dashcam had niet extreem veel opgenomen in parkeermodus
Ik zie dit bericht voorbijkomen, maar heb je de dashcam op permanent stroom aangesloten? Ik gebruik ook een dashcam maar dan via de 12volt aansluiting in de auto, deze heeft geen permanent stroom, ik zit mij af te vragen of mij dit ook kan overkomen dan.

• Wackerstamfer
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 11:18
Trackerfire schreef op zondag 3 november 2019 @ 14:31:
Wat houdt die update in? Weet je al meer? Mijn waterpomp gaf na 14.000 km de geest namelijk...

Hyundai Kona Electric Premium 64kWh Ceramic Blue

• vanaalten
Twiek-San schreef op zondag 3 november 2019 @ 19:58:
@Twiek-San, ik heb de bijgeleverde handleiding eens doorgenomen - nou ja, enkel het stukje over grendelen/ontgrendelen - maar kan dit niet terugvinden in de handleiding. Kan het zijn dat je dat hebt gezien in de engelstalige handleiding op internet? Die is wellicht bedoeld voor een ander land of werelddeel en niet volledig voor ons van toepassing.

• Twiek-San

Twiek-San

@vanaalten : NL-versie: Bladzijde 3-85 onderaan. :)
Er ontbreken wel meer menuopties.

Twiek-San wijzigde deze reactie 04-11-2019 20:25 (45%)

• Trackerfire
Wackerstamfer schreef op maandag 4 november 2019 @ 17:36:
[...]

Wat houdt die update in? Weet je al meer? Mijn waterpomp gaf na 14.000 km de geest namelijk...
Nee, moet 'm de 13e tot 15 inleveren voor de update... geen idee verder nog. Ze zeggen er uiteraard weer eens niks over.

• Wackerstamfer
Trackerfire schreef op maandag 4 november 2019 @ 20:04:
[...]

Nee, moet 'm de 13e tot 15 inleveren voor de update... geen idee verder nog. Ze zeggen er uiteraard weer eens niks over.
Dat klinkt bijna als preventief vervangen... stuur je een update de 15e? ;)

• vanaalten
Twiek-San schreef op maandag 4 november 2019 @ 19:23:
NL-versie: Bladzijde 3-85 onderaan. :)
Er ontbreken wel meer menuopties.
Ah, inderdaad!
Klinkt alsof die optie er bij ons niet inzit en het met vertalen vergeten is weg te halen.

• nessio
3-85 in de Engelse versie niet te vinden

• rdfeij
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 20-01 15:05
Ora et Labora schreef op maandag 4 november 2019 @ 08:08:
Intussen de vierde dag in met de Kona en bijna 400 km verder, vind hem echt heerlijk rijden, echt mooi vind ik hem niet maar dat doet voor mij ook niet ter zake.

Minpunten tot nu toe:

De Vess wordt Europees verplicht. Goed kans dat hij binnenkort helemaal niet meer uit kan. In de Tesla model 3 zit hij standaard ook al als je hem nu besteld.
Uitzetten doe ik alleen in een parkeergarage als hij irritant rond zingt. Je went er zo aan.

• Twiek-San

Twiek-San

nessio schreef op maandag 4 november 2019 @ 20:44:
3-85 in de Engelse versie niet te vinden
Joh....
Kijk eens op pagina 3-84 in de engelstalige versie. ;)
https://owners.hyundaiusa...na-ev/2019-Kona-EV-OM.pdf

Twiek-San wijzigde deze reactie 04-11-2019 21:37 (20%)

• Trackerfire
Wackerstamfer schreef op maandag 4 november 2019 @ 20:16:
[...]

Dat klinkt bijna als preventief vervangen... stuur je een update de 15e? ;)
Absoluut!

• nessio
@Twiek-San : AHA, niet goed gekeken. Zal in de auto kijken, maar zit er volgens mij niet op.
Overigens staat er onder in de Engelse versie al "indien aanwezig" (kort vertaald).
Zal ook in onze kijken.

nessio wijzigde deze reactie 04-11-2019 23:29 (25%)

• Twiek-San

Twiek-San

Premium is de meest uitgebreide versie, dus zou verwachten dat het erop zit.Aan de andere kant: Hyundai’s wegen zijn ondoorgrondelijk 8)7

• nessio
Ach, niet alleen Hyundai. In 2014 nw BMW bestelt. Januari afgeleverd, he met gekoeld dashboardkastje (heb ik toch niet als optie) Nee, zou standaard zijn. Ha,ha, mooi niet dus. Alleen de exemplaren geproduceerd in november en december kregen de koeling en nog een paar zaken gratis. Daarna kon de koeling helemaal niet meer en die andere zaken waren optie. De koeling werd alleen nog als optie geleverd in warme landen.
Denk foutje in de productie Maar het bleef wel in de handleiding staan.

• nessio
Wanneer is nu wintermode aan te bevelen? Stond bij mij vanuit de dealer aangevinkt. Nu uitgezet maar ik constateer geen verschil. Zou de accu's verwarmen.

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

nessio schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 16:19:
Wanneer is nu wintermode aan te bevelen? Stond bij mij vanuit de dealer aangevinkt. Nu uitgezet maar ik constateer geen verschil. Zou de accu's verwarmen.
Blijft een vage mode. Begreep dat ie bij latere updates ook verdwenen zou zijn?
Die theorie is dat pas als de buitentemp onder de -10 komt ie dan de accu warm gaat stoken, maar geen idee of er inmiddels meer informatie is.

• Jhb62
  • Laatst online: 21:32

Jhb62

Kona 14/06/2019

CyBeRSPiN schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 16:29:
[...]

Blijft een vage mode. Begreep dat ie bij latere updates ook verdwenen zou zijn?
Die theorie is dat pas als de buitentemp onder de -10 komt ie dan de accu warm gaat stoken, maar geen idee of er inmiddels meer informatie is.
12 september nog aanwezig, was reeds aangevinkd. Maar zo gelaten

• vanaalten
nessio schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 16:19:
Precies vanochtend zag ik die setting in het menu voor het eerst. En ook bij mij was 'ie aangevinkt en ook ik heb 'm uitgezet. En ook ik vraag mij af wanneer je 'm aan moet zetten.

Ik kwam dus dit topic tegen, waarbij men er niet enorm zeker van lijkt te zijn, maar de laatste post suggereerd 5 graden als magische grens.

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Je hebt sowieso geen controle over de temperatuur waar de winter mode iets gaat doen met de verwarming van de accu. Ik denk dat je het altijd aan wilt hebben omdat het alleen in werking treedt bij serieuze koude en je dan wilt dat je batterij op temperatuur gebracht wordt ivm kunnen regenereren en de algemene levensduur van je batterij.

• nessio
Dan vink ik m weer aan. In handleiding wordt wel vermeld dat dit bij DC laden ook een rol speelt als het koud is. Mogelijk kijkt de auto dan naar de buitentemperatuur voor ie iets gaat verwarmen.
Of dit bij updates verdwijnt geen idee, maar de wintermode werkt alleen als accuverwarming aanwezig is.
Alle NL auto's hebben dit. In de USA dus niet. In Canada weer wel. Volgens mij is dit een optie die de importeur kiest / heeft gekozen.
Filmpje op you tube bekeken, zou alleen betekenen : accu eerder verwarmen waardoor meer power

• Rick1855
  • Laatst online: 10:47
nessio schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 18:17:
Dan vink ik m weer aan. In handleiding wordt wel vermeld dat dit bij DC laden ook een rol speelt als het koud is. Mogelijk kijkt de auto dan naar de buitentemperatuur voor ie iets gaat verwarmen.
Of dit bij updates verdwijnt geen idee, maar de wintermode werkt alleen als accuverwarming aanwezig is.
Alle NL auto's hebben dit. In de USA dus niet. In Canada weer wel. Volgens mij is dit een optie die de importeur kiest / heeft gekozen.
Filmpje op you tube bekeken, zou alleen betekenen : accu eerder verwarmen waardoor meer power
inderdaad, wat ik er van begreep is het meer vermogen bij kou, maar ook een hoger verbruik. Ik heb hem nog steeds uit staan.

Kona Premium 64kW Dark Knight geleverd 28 januari 2019/Aften ICU 3x32A/Load balancing

• Twiek-San

Twiek-San

Ik laat de accuverwarming aan staan. Ben benieuwd wanneer die gaat werken. Bij een koude accu werkt regeneratief remmen minder en dat heb ik liever niet. Invloed op range zie ik tzt wel.

• IvoB2
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 16:58:
Je hebt sowieso geen controle over de temperatuur waar de winter mode iets gaat doen met de verwarming van de accu. Ik denk dat je het altijd aan wilt hebben omdat het alleen in werking treedt bij serieuze koude en je dan wilt dat je batterij op temperatuur gebracht wordt ivm kunnen regenereren en de algemene levensduur van je batterij.
Dan blijft de vraag waarom je het sowieso kan aanvinken en het standaard niet zo geïmplementeerd is zonder tussenkomst van de gebruiker (die zoals de praktijk hier leert er niet echt wijs uit geraakt wat zijn "tussenkomst" al dan niet veroorzaakt?

• aadnr9
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 07-12-2019
Half augustus besteld en vandaag opgehaald. Mijn kona ev Premium dark knight. Heerlijk eerste ritje gehad. Rijdt echt super. Maandag volgt de laadpaal. Zo blij als een kind.

• Sarion
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 16:11
aadnr9 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 18:16:
Half augustus besteld en vandaag opgehaald. Mijn kona ev Premium dark knight. Heerlijk eerste ritje gehad. Rijdt echt super. Maandag volgt de laadpaal. Zo blij als een kind.
Gaaf, gefeliciteerd! Heb je de 2019 versie of de 2020 versie? Die laatste heeft o.a. 3-fase laden en Blue Link / een app.

• s0larus
aadnr9 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 18:16:
Gefeliciteerd! Had ik mijn baas overtuigd dan zou ik er ook een hebben nu :) Veel rij plezier er mee!!

• Wackerstamfer
Twiek-San schreef op woensdag 6 november 2019 @ 10:08:
Ik laat de accuverwarming aan staan. Ben benieuwd wanneer die gaat werken. Bij een koude accu werkt regeneratief remmen minder en dat heb ik liever niet. Invloed op range zie ik tzt wel.
Als je het over winter mode hebt die gaat pas aan bij -10C ofzo. Die 2 kW heater die dan je accu pakket gaat verwarmen zal beperkt invloed hebben op je range bij die temperaturen. :)

• Remco0071
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 08-11-2019

Remco0071

Hyundai Kona sinds 01/2019

Ik merk wel dat sinds vorige week het bereik terug gelopen is. Twee weken geleden kwam ik gemiddeld aan 420 km en sinds vorige week 375km. Heeft waarschijnlijk niets met de verwarming te maken maar misschien het koude weer. De top was trouwens 439 km, best trots. :*)

Ik hoor trouwens veel mensen klagen over de banden maar de auto is een stuk stiller dan de Honda van mijn vrouw 8)7 . Slippen doet ie wel maar dat is volgens mij voornamelijk het koppel. De radio vind ik wel vet vergeleken met die van mijn vorige auto. Het gaat denk ik allemaal om perceptie en verwachting. Ik ben in ieder geval blij al had ik de 20cm extra ruimte van de Niro wel kunnen waarderen. Ook mijn drie tienderdochters hadden dat wel fijn gevonden. Verder zit ik voor 95% van de tijd er alleen in en dan is het prima. :)

Remco

• daemonix
  • Niet online
412 km bij 100% lading op de GOM. Valt niet tegen.

Hyundai Kona, Hyundai Ioniq electric in bezit

• nessio
Gister weg met GOM van 395 km bij 100%.
390 km gereden, 95% snelweg. Onderweg 2x bij client +/- 1 uur geladen in totaal +39 km bijgeladen
Kwam thuis met nog 55km. Dus uiteindelijk 390+55-39 = GOM van 406.
Rij ongeveer 110 km/u (teller) met verwarming op 21,5 en 50% van de afstand 3 mensen in de auto met bagage en de buitentemp. was gisteravond rond de 4gr toen ik terugreed.
ben benieuwd als het echt koud wordt.
Auto staat nu nog te laden, is om 10.30 klaar, hoef toch niet weg.

nessio wijzigde deze reactie 07-11-2019 09:53 (5%)

• Khayma
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 12:56
Remco0071 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 22:20:
Ik merk wel dat sinds vorige week het bereik terug gelopen is. Twee weken geleden kwam ik gemiddeld aan 420 km en sinds vorige week 375km. Heeft waarschijnlijk niets met de verwarming te maken maar misschien het koude weer. De top was trouwens 439 km, best trots. :*)

Ik hoor trouwens veel mensen klagen over de banden maar de auto is een stuk stiller dan de Honda van mijn vrouw 8)7 . Slippen doet ie wel maar dat is volgens mij voornamelijk het koppel. De radio vind ik wel vet vergeleken met die van mijn vorige auto. Het gaat denk ik allemaal om perceptie en verwachting. Ik ben in ieder geval blij al had ik de 20cm extra ruimte van de Niro wel kunnen waarderen. Ook mijn drie tienderdochters hadden dat wel fijn gevonden. Verder zit ik voor 95% van de tijd er alleen in en dan is het prima. :)
Wacht maar tot het gaat regenen en je moet wat bochten nemen of wat rotondes. Glij je er zo vanaf met die banden :+.
Pagina: 1 ... 35 ... 46 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True