Als ik een beetje google lijkt het alsof dat precies is wat ze in de States of de UK wel kunnen doen: nieuwe maps van de dealer downloaden, SD-kaart uit de auto halen en in de PC duwen, updaten, terugstoppen, klaar.eltron schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 19:46:
[...]
Ja ouderwets en onhandig dat je daarvoor langs de dealer moet. En nieuwe SD card is ook verspilling. Zou gewoon een update van de oude moeten zijn. Waarom loopt dit niet gewoon automatisch via de Wifi als je thuis staat? Of desnoods door de SD-card thuis even in je laptop te steken?
(had dit voorheen in ICE ook en is op dit punt gewoon een stap achteruit)
Niks afrekenen voor de update die is gratis althans nu bij de e-niro eerste 7 jaar. Maar dealer kan wel kosten rekenen voor het installeren, wat natuurlijk 0,0 werk kost in termen van tijd_-= Erikje =-_ schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 19:51:
[...]
Tsja je zal hem toch gewoon moeten afrekenen vermoed ikik gebruik zelf liever google maps via Android auto, werkt prima rn altijd up to date
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Vandaag eerste keer op onderhoud geweest, op 30000km. Kostprijs: € 112,08.
Grootste kosten waren uurloon(40) en luchtfilter (37).
Ik klaag niet
.
Wel in BE.
Grootste kosten waren uurloon(40) en luchtfilter (37).
Ik klaag niet
Wel in BE.
Bedankt voor die Chargemap tip. Die heeft in elk geval een filter op "highway service stations only", en dat is precies wat ik wil. Niet 100% compleet (ik mis bijv. een aantal Shell Recharge laadpalen) maar goed genoeg voor langere reizen.IvoB2 schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 17:48:
2. Klopt. Laat dat "redelijk" maar weg. Gebruik meestal de TNM app of Chargemap.
[ Voor 27% gewijzigd door intveltr op 19-10-2019 12:17 ]
ChargeMap is community based. Je kan altijd zelf de ontbrekende laadpalen met alle relevante info melden en laten toevoegen.
Host bus adapter?daemonix schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 23:18:
Vandaag de eerste keer HBA actief gehad. Werkt echt prima!
High Beam Assist (HBA) – schakelt automatisch grootlicht in wanneer dat kan en uit wanneer dat noodzakelijk is. HBA kan naderende voertuigen en voertuigen die vóór de Hyundai KONA in dezelfde rijstrook rijden detecteren en de verlichting zelf aanpassen. Zo wordt voorkomen dat medeweggebruikers worden verblind.
AH die heb ik nog niet gebruikt, werkte uitermate slecht op mijn vorige autoXeriuM schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 08:06:
[...]
High Beam Assist (HBA) – schakelt automatisch grootlicht in wanneer dat kan en uit wanneer dat noodzakelijk is. HBA kan naderende voertuigen en voertuigen die vóór de Hyundai KONA in dezelfde rijstrook rijden detecteren en de verlichting zelf aanpassen. Zo wordt voorkomen dat medeweggebruikers worden verblind.
Ik heb inmiddels wel de halogeen koplampen (bocht verlichting) vervangen door witte led. Stond zo raar dat je wit en geel licht had voor
Die werkt op de Kona veel beter dan op Tiguan._-= Erikje =-_ schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 08:31:
[...]
AH die heb ik nog niet gebruikt, werkte uitermate slecht op mijn vorige auto
Bij Tiguan moet het volledig donker zijn, zonder reflecties van verkeersborden. Dat heeft de Kona geen last van.
Ik vind alleen dat de Kona laat reageert, en dat vinden mijn tegenliggers ook3_s schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 10:48:
[...]
Die werkt op de Kona veel beter dan op Tiguan.
Bij Tiguan moet het volledig donker zijn, zonder reflecties van verkeersborden. Dat heeft de Kona geen last van.
Kona Premium 64kW Dark Knight geleverd 28 januari 2019/Kona Premium 64kW Tangerine Orange oktober 2019, Aften ICU 3x32A/Load balancing
Gisteravond geen last van. Het moment dat ik handmatig wilde uitschakelen deed de auto dat. Het werkt overigens alleen op een totaal onverlichte weg, al eerder geprobeerd hoe het werkte, maar het groot licht ging nooit aan.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Ik vind die grootlicht automaat waardeloos. Soms reageert hij niet op tegenliggers of mensen waar ik achter rijd. Dus moet ik het alsnog zelf in de gaten houden.
Ik ook, maar sindsdien wel elke keer een storingsmelding van de vochtverlichting als ie langer dan een seconde of 30 aan staat. En de Ailexpress verkopert gaf nog wel aan dat CAN-bus ondersteund was :-)_-= Erikje =-_ schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 08:31:
[...]
Ik heb inmiddels wel de halogeen koplampen (bocht verlichting) vervangen door witte led. Stond zo raar dat je wit en geel licht had voor
Als het buiten vochtige is en de ramen zijn beslagen, doei je normaal de ramen even open en dicht en dan zijn ze schoon, maar bij mijn ramen voor als achter gebeurt er niets, heb nog nooit een auto gehad waar dit niet zo was. Hebben jullie dat ook of is dit een fout. Garage zegt dat kan eens auto wel de ander niet.
Heb dit ook. Beetje jammer. Maar ik heb dat ook wel eens bij andere auto's gehad.omdg schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 09:56:
Als het buiten vochtige is en de ramen zijn beslagen, doei je normaal de ramen even open en dicht en dan zijn ze schoon, maar bij mijn ramen voor als achter gebeurt er niets, heb nog nooit een auto gehad waar dit niet zo was. Hebben jullie dat ook of is dit een fout. Garage zegt dat kan eens auto wel de ander niet.
Dat is wel jammer ik dacht even dat het alleen bij mijn was, is toch wel makkelijk als je ramen vochtig zijn.
De Skoda SuperB had dit ook. Bij de Kona eens proberen, gebruik altijd een wissertomdg schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 09:56:
Heb je het al geprobeerd met achterruit+voorruit+heating aan, even op 25 graden? Dan gaat ie bij mij heel hard blazen en dan zijn de ramen en spiegels zo ontwasemd. Werkt ook goed als er ijs op de ramen zit, dan wel even je interne circulatie aanzetten zodat er geen koude buitenlucht wordt aangezogen.
Volgens de handleiding zou dit automatisch gebeuren als je de verw/airco op auto zet. Er zou ergens een vochtsensor verstopt zitten. ik neem aan dat de ramen binnen zijn beslagen.
2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw
Nokken achterklep. Links zat al helemaal aangedraaid, rechts kon ik een halve draai geven. Volgens mij heeft het niet geholpen. Zal nog eens kijken als het droger is.
Vind geel licht bochtverlichting ook niet super, maar ga niet zelf er aan knoeien.
In principe heb je bij Hyundai 7x gratis kaartupdates Even googelen.:
https://www.hyundai-facts.../ff.php?chapter=15&card=4
https://www.hyundai-facts.../ff.php?chapter=15&card=4
Spijtig genoeg moet deze in onze Kona bij het hervatten van iedere rit terug geactiveerd worden.daemonix schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 23:18:
Vandaag de eerste keer HBA actief gehad. Werkt echt prima!
+1omdg schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 09:56:
Not a bug, meerdere auto's die ik gehad heb (allen Aziatische merken) hebben dit. Scheelt ook weer krassen op je glas door zand edomdg schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 09:56:
Idem. Gisteren er eens naar gekeken. Zowel de linker- als de rechternok zat al helemaal ingedraaid.nessio schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 13:19:
Nokken achterklep. Links zat al helemaal aangedraaid, rechts kon ik een halve draai geven. Volgens mij heeft het niet geholpen. Zal nog eens kijken als het droger is.
Voor ons dus geen oplossing. Hebben ons fitnessabbo dan maar verlengd.
[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 21-10-2019 13:43 ]
Ik smijt de koffer nog steeds maar gewoon dicht
Verwijderd
Vreemd, bij mij staat ‘ie sinds de aflevering altijd aan. Verlichting op AUTO, helpt mss?IvoB2 schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 13:33:
[...]
Spijtig genoeg moet deze in onze Kona bij het hervatten van iedere rit terug geactiveerd worden.
Makkelijk te doen, 15 minuten werk en €8 aan kosten.nessio schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 13:20:
Vind geel licht bochtverlichting ook niet super, maar ga niet zelf er aan knoeien.
Verlichting staat vanaf dag één in stand "Auto". Dat werkt ook altijd weer (wordt dus onthouden).[b]Cruz maurya schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 17:22:
Vreemd, bij mij staat ‘ie sinds de aflevering altijd aan. Verlichting op AUTO, helpt mss?
De bijkomende stand "Auto grootlicht" (na inschakelen motor geactiveerd door hendel naar voor te klikken) gaat na uitschakelen motor echter steeds terug in normale stand (grootlicht gedeactiveerd). Deze stand wordt na uitschakelen motor dus niet opgeslagen in het geheugen. Toch niet in onze auto.
Of is er een andere manier om de stand "Auto grootlicht" te activeren dan via de linker hendel?
Bij mij moet het ook iedere keer worden geactiveerd.IvoB2 schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 13:33:
[...]
Spijtig genoeg moet deze in onze Kona bij het hervatten van iedere rit terug geactiveerd worden.
Deze vind ik gezien de klachten over het huidige ACC wel weer grappig.
nieuws: Hyundai onthult cruisecontrolsysteem dat zich aanpast aan rijstijl be...
nieuws: Hyundai onthult cruisecontrolsysteem dat zich aanpast aan rijstijl be...
Hyundai Kona Electric Premium 64kWh Ceramic Blue
Grappig. Jullie weten toch dat de reactiesnelheid van scc handmatig is aan te passen?
@Verwijderd Led hoekverlichting waar gekocht? Overigens is het geen bochtverlichting, maar hoekverlichting. Bochtverlichting zijn meedraaiende koplampen zoals ik op mijn X5 had (en al heel vroeger de DS/ID had op de duurste uitvoering.
Verwijderd
Aliexpress, led is led, gaat om de fitting en weerstand erinnessio schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 20:09:
@Verwijderd Led hoekverlichting waar gekocht? Overigens is het geen bochtverlichting, maar hoekverlichting. Bochtverlichting zijn meedraaiende koplampen zoals ik op mijn X5 had (en al heel vroeger de DS/ID had op de duurste uitvoering.
Niet helemaal mee eens.Verwijderd schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 20:26:
[...]
Aliexpress, led is led, gaat om de fitting en weerstand erin
Laatst bij de action een goedkope led lamp gekocht voor in de huiskamer, werd misselijk en had hoofdpijn.
reden: De Hz waarmee die lamp ververst is lager dan bij duurdere lampen. Een led knippert eigenlijk heel snel, deze dus iets minder snel. Waardoor mijn huiskamer ineens door een soort van stroboscoop verlicht werd. niet fijn.
Bewegingen worden schokkerig, niet iets wat ik in mijn auto wil hebben.
Klopt, heel irritant. Heb in huis en buiten ook alleen maar duurdere ledlampen.
Vooral met dimmers kun je het verschil goed merken.
Vooral met dimmers kun je het verschil goed merken.
[ Voor 24% gewijzigd door nessio op 22-10-2019 10:26 ]
ook mee eens. Voor onze ICE auto LED koplampen besteld bij Ali, best goed, maar na ongeveer 20k km, begon een van de koplampen intensiteit te verliezen en was daarna stuk. Niet echt lang plezier van gehad.
Kona Premium 64kW Dark Knight geleverd 28 januari 2019/Kona Premium 64kW Tangerine Orange oktober 2019, Aften ICU 3x32A/Load balancing
ben benieuwd hoe ze dit met twee bestuurders gaan oplossen. ik en mij vrouw rijden ongeveer evenveel in de Kona en geloof me onze rijstijlen verschillenWackerstamfer schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 19:56:
Deze vind ik gezien de klachten over het huidige ACC wel weer grappig.
Heh. Simpel op te lossen door meerdere bestuurdersprofielen bij te houden. Kunnen ze dat meteen aan een geheugenfunctie voor de elektrisch verstelbare stoelen koppelen.Rick1855 schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 12:54:
ben benieuwd hoe ze dit met twee bestuurders gaan oplossen. ik en mij vrouw rijden ongeveer evenveel in de Kona en geloof me onze rijstijlen verschillen
Ouch... ik had het verwacht maar niet willen weten. Als ik hem nu bestel is de verwachte leverdatum over 12 maanden, ofwel de max van wat ik gelezen heb overal. Dus hopelijk eind november/begin december 2020 alles getekend/gelevered op kantoor.
De kenteken moet in 2020 vallen. Want het verschil in bijtelling bruto is 271 vs 413 euro en netto 144 vs 214 euro. Ik betaal nu al 214 voor mn Peugeot 208 via Hertz. Als het toch in 2021 valt kan ik uiteraard bezwaar maken of hopen dat de catalogus waarde van de auto toch lager dan 40k is. Scheelt echt 715 euro op papier pffff...
Wat denken jullie erover?
De kenteken moet in 2020 vallen. Want het verschil in bijtelling bruto is 271 vs 413 euro en netto 144 vs 214 euro. Ik betaal nu al 214 voor mn Peugeot 208 via Hertz. Als het toch in 2021 valt kan ik uiteraard bezwaar maken of hopen dat de catalogus waarde van de auto toch lager dan 40k is. Scheelt echt 715 euro op papier pffff...
[ Voor 18% gewijzigd door s0larus op 22-10-2019 14:54 ]
Aangezien ik momenteel dezelfde stress ervaar die jij over een jaar zou hebben..s0larus schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 14:36:
Ouch... ik had het verwacht maar niet willen weten. Als ik hem nu bestel is de verwachte leverdatum over 12 maanden, ofwel de max van wat ik gelezen heb overal. Dus hopelijk eind november/begin december 2020 alles getekend/gelevered op kantoor.
(bootreis is 5 weken, klaar maken is 2 weken. verwachte leverdatum is 19 november.. maar staat nog niet op de boot. leuk rekensommetje
Zou ik kiezen voor mogelijk een auto op voorraad, mijn voorspelling is dat heel veel mensen nog de 4% willen halen, en dat de vraag al een stuk lager zal zijn in 2020. En zo dus meer in voorraad zal zijn.
Blijf het vreemd vinden dat sommige dealers weten dat hij niet op een boot staat, terwijl andere bijna niets weten behalve een verwachte datum. Je zou denken dat ze allemaal hetzelfde systeem hanteren?Honnou schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 16:26:
[...]
Aangezien ik momenteel dezelfde stress ervaar die jij over een jaar zou hebben..
(bootreis is 5 weken, klaar maken is 2 weken. verwachte leverdatum is 19 november.. maar staat nog niet op de boot. leuk rekensommetje)
Zou ik kiezen voor mogelijk een auto op voorraad, mijn voorspelling is dat heel veel mensen nog de 4% willen halen, en dat de vraag al een stuk lager zal zijn in 2020. En zo dus meer in voorraad zal zijn.
Mijn dealer had altijd alleen 'aankomst in in haven oktober 2019' staan in zijn systeem. Sinds kort is daar bij gekomen dat de verwachte aankomstdatum half november bij de dealer is. Maar hij kan niet zien op welke boot hij staat.
Ik gok (en hoop) dat het één van de twee boten is die op 30 oktober en 2 november aankomen. (Beide zijn dan ruim 6 weken onderweg geweest).
Kona is besteld op 3 december 2018 dus inderdaad een goed jaar wachten..
Ja, ik las dat Hyundai productie wilt opvoeren dus misschien pak ik daar iets mee. Maar het betekent dat er grote vraag is zelfs al produceren ze sneller. Alsnog fijn dat het een 2020 model wordt met 3fase en kleine verbeteringen.timbo1984 schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 16:37:
[...]
Kona is besteld op 3 december 2018 dus inderdaad een goed jaar wachten..
En productie is vast 10 maanden haha. Wellicht is er meer voorraad maar op mijn bestelling staat een 2020 model en die beginnen pas in het voorjaar (meen ik gelezen te hebben) met leveringen.Honnou schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 16:26:
[...]
Aangezien ik momenteel dezelfde stress ervaar die jij over een jaar zou hebben..
(bootreis is 5 weken, klaar maken is 2 weken. verwachte leverdatum is 19 november.. maar staat nog niet op de boot. leuk rekensommetje)
Vandaag helaas toch te horen gekregen dat van de LM dat de Kona dit jaar niet geleverd word. dit terwijl 2 weken geleden mij nog verteld werd dat hij tussen oktober en november geleverd zal gaan worden.
ik mag de Kona kosten loos annuleren, ik ga toch maar proberen te kijken of een Tesla model 3 kan krijgen voor het zelfde bedrag.
ik mag de Kona kosten loos annuleren, ik ga toch maar proberen te kijken of een Tesla model 3 kan krijgen voor het zelfde bedrag.
Verwijderd
Ik dacht al, waar komt die koppijn vandaan in de auto, is dit het?!Honnou schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 09:57:
[...]
Niet helemaal mee eens.
Laatst bij de action een goedkope led lamp gekocht voor in de huiskamer, werd misselijk en had hoofdpijn.
reden: De Hz waarmee die lamp ververst is lager dan bij duurdere lampen. Een led knippert eigenlijk heel snel, deze dus iets minder snel. Waardoor mijn huiskamer ineens door een soort van stroboscoop verlicht werd. niet fijn.
Bewegingen worden schokkerig, niet iets wat ik in mijn auto wil hebben.
Grapje, wat een onzin.
Werkt verder overigens prima, zit er al een jaar op.
Die gele lampies gaan aardig snel stuk begreep ik van de dealert, kunnen maar X aantal keer branden.
Hetzelfde bedrag zal je niet lukken, volgens mijn berekeningen is de M3 rond de 25 euro per maand duurder.
De LM is zijn afspraak niet na gekomen ik hoop dus dat zij hierdoor die 25 euro als korting kunnen geven op de auto. dan zullen ze er waarschijnlijk nog aan verdienen.daemonix schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 19:11:
Hetzelfde bedrag zal je niet lukken, volgens mijn berekeningen is de M3 rond de 25 euro per maand duurder.
Over het algemeen opereert een leasemaatschappij redelijk op het scherpst van de snede in verband met concurrentie. Ben benieuwd of het je lukt! Laat je het even weten hier?
Kona rijders,
Ik rijd een E-Niro en wilde vanochtend laden op de Buchenbergerstrasse in Berlijn.
De 22kW laders (4 st) waren allemaal ge-iced, maar goed, het was ook een parkeerplaats van T mobile.
De Comfortcharge lader er tegenover, was bezet door een Kona, met NL kenteken.
Ik ben dus gaan verkassen en heb het eind van de middag nog eens geprobeerd.
Kon met de TNM druppel inloggen, maar werd er telkens uitgegooid, geen nummer om te bellen.
Nu zie ik in de laadgeschiedenis, dat elke nieuwe poging van mij (12 stuks) tegen het starttarief van € 12,00 in de lijst staat. Dat worden dan dure 53 kWh
Vraag, is de Kona rijder ‘s ochtends dat ook gebeurt?
Benieuwd wat TNM me in rekening brengt, ik moest stroom hebben.
Ik rijd een E-Niro en wilde vanochtend laden op de Buchenbergerstrasse in Berlijn.
De 22kW laders (4 st) waren allemaal ge-iced, maar goed, het was ook een parkeerplaats van T mobile.
Kon met de TNM druppel inloggen, maar werd er telkens uitgegooid, geen nummer om te bellen.
Nu zie ik in de laadgeschiedenis, dat elke nieuwe poging van mij (12 stuks) tegen het starttarief van € 12,00 in de lijst staat. Dat worden dan dure 53 kWh
€12 starttarief?! Dat is nogal wat. Mij was wel verteld dat het handig is om meerdere laadpassen te hebben, en om de prijzen eerst te vergelijken. Ik heb nu een TNM pas (de laadpaal thuis is ook van hen) en een pas van Maingau. Misschien nog een paar passen erbij nemen?Hekbogser schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 20:42:
Kona rijders,
Nu zie ik in de laadgeschiedenis, dat elke nieuwe poging van mij (12 stuks) tegen het starttarief van € 12,00 in de lijst staat. Dat worden dan dure 53 kWh![]()
Lees voor starttarief, van start tot eind.
Laadt je maar 10 kW, dan is de prijs € 1,20/ kW.
Maar met een lege accu, 60 kW laden, is de prijs € 0,20/ kW, das minder (lees goedkoper) dan thuis..
Laadt je maar 10 kW, dan is de prijs € 1,20/ kW.
Maar met een lege accu, 60 kW laden, is de prijs € 0,20/ kW, das minder (lees goedkoper) dan thuis..
Leaseplan zeker? Ik hoorde net ook iemand die hetzelfde had.firefly112 schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 19:07:
Vandaag helaas toch te horen gekregen dat van de LM dat de Kona dit jaar niet geleverd word. dit terwijl 2 weken geleden mij nog verteld werd dat hij tussen oktober en november geleverd zal gaan worden.
@Hekbogser : Klopt, maar dan moet je er niet uitgegooid worden. Gewoon TNM bellen, heb ik jaren geleden met de Prius Plug In ook gehad toen er snellaadtarief in rekening werd gebracht. Werd gecrediteerd tot het maximum wat ik had kunnen laden (was toen 3,2kwh)
Inderdaad ik kwam er vandaag achter dat ze bij Mobility Service Nederland meerdere op voorraad hebben staan. Helaas staat mijn baas niet open voor een andere lease partij.RKD schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 11:25:
[...]
Leaseplan zeker? Ik hoorde net ook iemand die hetzelfde had.
Honden hebben een baasfirefly112 schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 12:57:
[...]
Inderdaad ik kwam er vandaag achter dat ze bij Mobility Service Nederland meerdere op voorraad hebben staan. Helaas staat mijn baas niet open voor een andere lease partij.
Fijn, zo een flexibele werkgever
https://automotive-online...opt-met-aanbieden-kona-ev
[ Voor 13% gewijzigd door Khayma op 23-10-2019 15:53 ]
LM had een aanbod gedaan voor de Tesla model 3 SR+ maar deze was 50 euro duurder.daemonix schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 20:32:
Over het algemeen opereert een leasemaatschappij redelijk op het scherpst van de snede in verband met concurrentie. Ben benieuwd of het je lukt! Laat je het even weten hier?
Ben er niet mee akkoord gegaan, via onze 2e LM toch een Hyundai Kona EV kunnen krijgen die dit jaar op kenteken staat maar pas volgens jaar februari geleverd zal worden. gaat om import uit het buitenland.
dus nog een paar maandjes extra wachten.
Gelukkig maar. Toen ik keek was de Tesla model 3 LR maar 25 euro duurder, de Tesla's zijn nu een stuk duurder geworden in de lease blijkbaar of je hebt de Kona goedkoop.
Mijn Kona maakt na bijna 15k km een krakend geluid als ik uit stilstand vooruit wegrijdt. Morgen eens met de dealer bellen voor een afspraak maar ik ben benieuwd of dit hier al eerder ter sprake geweest is...
Hij doet bovenstaand iedere keer bij wegrijden. Makkelijk te reproduceren dus.
Ik gebruik voor mijn e-Niro OVMS (Open-Vehicle-Monitoring-System-3) en ik zag dat de Kona er nu ook bij zit.
Jup, een of andere koppelconverter kapot, schijnt een kwaaltje te zijn. Is al eens voorbij gekomen zoek maar eens op kraken in dit topicBrujeriA schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 20:11:
Mijn Kona maakt na bijna 15k km een krakend geluid als ik uit stilstand vooruit wegrijdt. Morgen eens met de dealer bellen voor een afspraak maar ik ben benieuwd of dit hier al eerder ter sprake geweest is...
Is dat een beetje simpel zelf te doen, zonder aan het programmeren te hoeven gaan? En werkt het ook als de auto aan de lader hangt?ningalloon schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 20:41:
Ik gebruik voor mijn e-Niro OVMS (Open-Vehicle-Monitoring-System-3) en ik zag dat de Kona er nu ook bij zit.
Nu ik erover denk, als ik mn werkgever had kunnen overtuigen had ik nu toch de premium uitvoering kunnen nemen want de offertes brengen de prijs toch wel onder mijn budget hahaha. Ach, ik heb 4 jaar gewacht op een nieuwe seizoen van Sherlock dus wat is 1 jaartje voor een auto?s0larus schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 16:46:
[...]
Ja, ik las dat Hyundai productie wilt opvoeren dus misschien pak ik daar iets mee. Maar het betekent dat er grote vraag is zelfs al produceren ze sneller. Alsnog fijn dat het een 2020 model wordt met 3fase en kleine verbeteringen.
Lijkt me sterk, mij is namelijk een 2020 model toegezegd door de dealer in januari 2020. Voorraad auto, die is zo slim geweest om 2 stuks model 2020 te bestellen zodra de prijs bekend was. Ik dacht ook dat ik ergens gelezen had dat de 1e batch 2020 modellen eind 2019 geleverd gaat worden.s0larus schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 16:46:
[...]
Ja, ik las dat Hyundai productie wilt opvoeren dus misschien pak ik daar iets mee. Maar het betekent dat er grote vraag is zelfs al produceren ze sneller. Alsnog fijn dat het een 2020 model wordt met 3fase en kleine verbeteringen.
En productie is vast 10 maanden haha. Wellicht is er meer voorraad maar op mijn bestelling staat een 2020 model en die beginnen pas in het voorjaar (meen ik gelezen te hebben) met leveringen.
ik heb zelf slechte ervaring met het toezeggen van de dealerRemco_ schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 12:16:
[...]
Lijkt me sterk, mij is namelijk een 2020 model toegezegd door de dealer in januari 2020. Voorraad auto, die is zo slim geweest om 2 stuks model 2020 te bestellen zodra de prijs bekend was. Ik dacht ook dat ik ergens gelezen had dat de 1e batch 2020 modellen eind 2019 geleverd gaat worden.
Met deze handleiding is het makkelijk installeren.Marko72 schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 22:12:
[...]
Is dat een beetje simpel zelf te doen, zonder aan het programmeren te hoeven gaan? En werkt het ook als de auto aan de lader hangt?
https://docs.openvehicles.com/en/latest/userguide/index.html
Voor mijn e-Niro werkt het ook als deze aan de lader hangt. De Kona en de e-Niro hebben nagenoeg dezelfde elektronica. Bijv. het batterij merk is wel verschillend e-Niro SK Innovation en Kona LG Chem
Nou, ik heb in dit topic gezocht op kraak, kraken, kraakje, koppel, converter maar helaas, niks relevants...._-= Erikje =-_ schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 21:18:
[...]
Jup, een of andere koppelconverter kapot, schijnt een kwaaltje te zijn. Is al eens voorbij gekomen zoek maar eens op kraken in dit topic
misschien zoeken op "ratel"
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Alsnog heb ik rond gekeken en een offerte gevraagd bij Mobility Service. Daar zou ik volgende maand al een Kona EV premium kunnen krijgen voor een lease van €756 per maand. Opzich gunstig geprijsd en binnen budget alleen wel voor 5 jaar ipv 4 om de MIA subsidie mee te krijgen. Nu moet ik het alleen voorlegen aan de baas en kijken wat ie er van vindts0larus schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 10:08:
[...]
Nu ik erover denk, als ik mn werkgever had kunnen overtuigen had ik nu toch de premium uitvoering kunnen nemen want de offertes brengen de prijs toch wel onder mijn budget hahaha. Ach, ik heb 4 jaar gewacht op een nieuwe seizoen van Sherlock dus wat is 1 jaartje voor een auto?
edit: waarschijnlijk marketing praatjes. De wagenparkbeheerder heeft bij LeasePlan 4 besteld die "geragandeerd" dit jaar geleverd zouden worden maar na dat het contract getekend was werdt gezegd dat het alsnog half 2020 wordt. Screw it! We wachten een jaartje
[ Voor 14% gewijzigd door s0larus op 25-10-2019 14:35 ]
Heeft iemand de "Two Press Unlock" in het menu "Deuren" gevonden? Bij mij zit dat er niet in.
[ Voor 5% gewijzigd door Twiek-San op 25-10-2019 13:05 ]
Zegt me niets, gewoon 1x duwen voor open / dichtTwiek-San schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 12:58:
Heeft iemand de "Two Press Unlock" in het menu "Deuren" gevonden? Bij mij zit dat er niet in.
1 x drukken = alleen bestuurdersportier open
2 x drukken = alle portieren open.
Staat wel in de handleiding, maar zit niet in de auto?
2 x drukken = alle portieren open.
Staat wel in de handleiding, maar zit niet in de auto?
week 40 nog een Kona Fashion kunnen bestellen en vandaag de bevestiging gekregen dat ik hem 1-11 kan afhalen , komt uit Spanje en die edities zijn iets anders dan de NL fashions.
Ik heb geen ACC ( wel gewone cc uiteraard ), dode hoek en de spiegels klappen niet in maar ik heb dan half lederen bekleding , alle verlichting is LED en draadloos je telefoon opladen.
Ik begreep alleen dat de Kona niet kan voorverwarmen , ook niet aan de paal ? oftewel ik moet gewoon weer krabben in de winter
Zijn er nog dingen waar ik op moet letten bij het afhalen of is het niet zo erg als bij de M3's
Ik heb geen ACC ( wel gewone cc uiteraard ), dode hoek en de spiegels klappen niet in maar ik heb dan half lederen bekleding , alle verlichting is LED en draadloos je telefoon opladen.
Ik begreep alleen dat de Kona niet kan voorverwarmen , ook niet aan de paal ? oftewel ik moet gewoon weer krabben in de winter
Zijn er nog dingen waar ik op moet letten bij het afhalen of is het niet zo erg als bij de M3's
De premium kan voorverwarmen aan de paalSchil1 schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 13:44:
week 40 nog een Kona Fashion kunnen bestellen en vandaag de bevestiging gekregen dat ik hem 1-11 kan afhalen , komt uit Spanje en die edities zijn iets anders dan de NL fashions.
Ik begreep alleen dat de Kona niet kan voorverwarmen , ook niet aan de paal ? oftewel ik moet gewoon weer krabben in de winter![]()
En de fashion mist de stuurverwarming. Oeps.
De elektrisch verstelbare stoel is minder erg.
Zat er in 2019 niet in. In 2020 wel.
Maar achterinzitters moeten niet zeuren. Ze hadden ook kunnen gaan lopen....
Maar achterinzitters moeten niet zeuren. Ze hadden ook kunnen gaan lopen....
Sinds vandaag is mijn entertainment systeem gecrashed. De radio doet het nog wel. De melding:
[SHA] Comparison failed ...
<hele reeks met vergelijkingen>
Please enter any key goto Fastboot_mode
Nu heb ik natuurlijk geen toetsenbord dus weet iemand hoe je dit systeem kunt resetten, herstarten etc? Toetsenbord aan usb poort hangen deed niets
.
[SHA] Comparison failed ...
<hele reeks met vergelijkingen>
Please enter any key goto Fastboot_mode
Nu heb ik natuurlijk geen toetsenbord dus weet iemand hoe je dit systeem kunt resetten, herstarten etc? Toetsenbord aan usb poort hangen deed niets
Er zit ergens een reset knopje (die je met een paperclipje of balpen in kunt drukken), ik meen naast de SD kaart ingang. Maar kan zijn dat er iets corrupt is geraakt, een factory reset zit er dan niet in.
Had je er zelf wat mee gespeeld met custom apps erop?
Had je er zelf wat mee gespeeld met custom apps erop?
Fastboot is een Android recovery mode, klinkt meer alsof de opslag (emmc, geen idee wat hyundai erin gestopt heeft) corrupt geraakt is.
Zou zeggen dat voorverwarmen standaard functionaliteit is die gekoppeld dit aan de elektrische aandrijflijn zeg maar. Zal wel softwarematig uitgezet zijn dan..? Verbazingwekkender vind ik dat zo een grote massa auto bouwer nog zoveel verschillende varianten met opties toe staat voor al die kleine landjes...Schil1 schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 13:44:
Ik begreep alleen dat de Kona niet kan voorverwarmen , ook niet aan de paal ? oftewel ik moet gewoon weer krabben in de winter![]()
Klinkt als niet heel efficiënt produceren...
Met software is het gemakkelijk aan en uit te zetten. Maar waarom zouden ze? Zijn het de importeurs die dit soort gekkigheid verzinnen, of de plaatselijke stamhoofden van Hyundai? Verbazingwekkend is het wel, dit geneuzel is toch niet meer van deze tijd... zeker binnen de EU niet.Banjy schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 08:51:
[...]
Zou zeggen dat voorverwarmen standaard functionaliteit is die gekoppeld dit aan de elektrische aandrijflijn zeg maar. Zal wel softwarematig uitgezet zijn dan..? Verbazingwekkender vind ik dat zo een grote massa auto bouwer nog zoveel verschillende varianten met opties toe staat voor al die kleine landjes...
Klinkt als niet heel efficiënt produceren...
En de Kona's uit spanje hebben geen warmtepomp dus in de winter zal je verbruik keihard omhoog schieten.Schil1 schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 13:44:
Zal wel meevallen toch als je stoelverwarming aan zet en aan de paal voorverwarmt? Tesla’s hebben ook geen warmtepomp.Khayma schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 09:09:
[...]
En de Kona's uit spanje hebben geen warmtepomp dus in de winter zal je verbruik keihard omhoog schieten.
Appels met peren vergelijken. Tesla's hebben het simpelweg niet. Maar een Kona uit NL heeft wel een warmtepomp en die uit Spanje niet... Verbruik zonder warmtepomp valt echt niet mee. Dat merk ik nu ook in de Tesla.CyBeRSPiN schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 09:12:
[...]
Zal wel meevallen toch als je stoelverwarming aan zet en aan de paal voorverwarmt? Tesla’s hebben ook geen warmtepomp.
Dat kan best, maar dat was de vraag niet. De vraag was wanneer de 1e 2020 modellen komen ....Jhb62 schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 14:08:
[...]
ik heb zelf slechte ervaring met het toezeggen van de dealer
Is er een vergelijk in verbruik bekend tussen wel of geen warmtepomp? Is de COP-waarde bekend?Khayma schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 09:33:
[...]
Appels met peren vergelijken. Tesla's hebben het simpelweg niet. Maar een Kona uit NL heeft wel een warmtepomp en die uit Spanje niet... Verbruik zonder warmtepomp valt echt niet mee. Dat merk ik nu ook in de Tesla.
Hangt ook van buitentemperatuur af natuurlijk. Bij extreme koude doet een warmtepomp ook niet veel meer.
Bij de VW e-Golf raadt men de warmtepomp als optie af begreep ik.
De grap van de warmtepomp is natuurlijk dat hij in de zomer koelt en in de winter verwarmt. In een auto met airco zit dus ook altijd een warmtepomp (airco is een warmtepomp) alleen kan de werking niet altijd worden omgekeerd. In een ICE is dat ook zinloos omdat rond de 50-70% van de energie van de benzine/diesel wordt omgezet in warmte. Ik denk dat het verhaal bij de golf daar vandaan komt.
Edit: de warmtepomp wordt ook gebruikt (logisch) om de batterij op temperatuur te brengen. Dat helpt zeker. Maar: https://www.autoweek.nl/r...volkswagen-e-golf-2018-7/
Edit: de warmtepomp wordt ook gebruikt (logisch) om de batterij op temperatuur te brengen. Dat helpt zeker. Maar: https://www.autoweek.nl/r...volkswagen-e-golf-2018-7/
[ Voor 18% gewijzigd door daemonix op 26-10-2019 12:25 ]
Zit er dan wel accuverwarming / koeling op als je geen wp hebt? Hoe werkt dan de koeling / verwarming van de accu, etc Elektrisch element? En koeling?
Tot nu toe met buitentemp van tussen 12 en 15gr had ik nauwelijks verlies in actieradius nml 1%.
@IvoB2 Jouw kona heeft (dacht ik) geen wp, weet jij hoe verwarming / koeling werkt?
Tot nu toe met buitentemp van tussen 12 en 15gr had ik nauwelijks verlies in actieradius nml 1%.
@IvoB2 Jouw kona heeft (dacht ik) geen wp, weet jij hoe verwarming / koeling werkt?
[ Voor 4% gewijzigd door nessio op 26-10-2019 14:53 ]
Volgens de technische beschrijving van de Kona EV gebruikt de elektrische verwarming 3,9kw en
de WP 1,75 KW Dat is 55% minder.
Verder wordt apart vemeld dat de Kona is uitgerust met een "battery heater" deze gaat automatisch koelen / verwarmen Ook gebruikt het systeem de restkoude van de airco.
In de Nederlandse technische specificatie staat niet dat voorverwarmen aan de paal alleen voor Premium is.
Volgens mij dus alle uitvoeringen.
de WP 1,75 KW Dat is 55% minder.
Verder wordt apart vemeld dat de Kona is uitgerust met een "battery heater" deze gaat automatisch koelen / verwarmen Ook gebruikt het systeem de restkoude van de airco.
In de Nederlandse technische specificatie staat niet dat voorverwarmen aan de paal alleen voor Premium is.
Volgens mij dus alle uitvoeringen.
Jawel hoor, mijn Kona heeft gewoon een warmtepomp 👍Khayma schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 09:09:
[...]
En de Kona's uit spanje hebben geen warmtepomp dus in de winter zal je verbruik keihard omhoog schieten.
//edit, ik rijdt een premium model.
[ Voor 6% gewijzigd door midego op 26-10-2019 17:43 ]
Vraag: als ik mn iPhone aansluit, blijft de audio tussen bv DAB en muziek via de iPhone switchen. Ik zie dan ook steeds kort of een radiootje of het Carplay logo in de HUD. Meerdere kabels geprobeerd - zelfde resultaat. Als ik dan naar Carplay switch, blijft dat wel gewoon spelen. DAB blijft zelf switchen. Staat er een instelling verkeerd of ...
Kan mij niet voorstellen dat het een instelling is. En jouw probleem herken ik ook niet, twee verschillende iPhone-kabels geprobeerd en het werkte altijd prima. Langere tijd muziek luisteren via iPhone: geen probleem. Langere tijd naar de gewone DAB radio luisteren: ook geen probleem.Twiek-San schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 10:57:
Vraag: als ik mn iPhone aansluit, blijft de audio tussen bv DAB en muziek via de iPhone switchen. Ik zie dan ook steeds kort of een radiootje of het Carplay logo in de HUD. Meerdere kabels geprobeerd - zelfde resultaat. Als ik dan naar Carplay switch, blijft dat wel gewoon spelen. DAB blijft zelf switchen. Staat er een instelling verkeerd of ...
(dus nee, je hebt niets aan mijn post, want geen idee hoe je het moet oplossen, maar het is in elk geval geen normaal gedrag)
Wat ik wel jammer vind: de USB-aansluiting in het onderste middendeel is puur een oplaad-aansluiting. Had gehoopt daar een USB-stick met muziek aan te kunnen sluiten...
Nou, de forward collision avoidance werkt goed, net het zeer plotseling remmende verkeer voor mij weten te ontwijken.
Helaas ligt nu wel de achterkant aan puin, de persoon achter mij had zo te zien geen ABS...
Helaas ligt nu wel de achterkant aan puin, de persoon achter mij had zo te zien geen ABS...
Ouch, hopelijk zijn de reservedelen beter voorradig dan de auto'sintveltr schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 13:49:
Nou, de forward collision avoidance werkt goed, net het zeer plotseling remmende verkeer voor mij weten te ontwijken.
@intveltr Mij ook overkomen met de laatste BMW. Poesiemauw achter mij zat met haar telefoon te spelen en ging er dus vol in.
Wel sneu voor je, mogelijk is de schade te repareren want vervangende Kona's zijn niet dik gezaaid. Ze worden ook nog eens op ordernummer geproduceerd.
Wel sneu voor je, mogelijk is de schade te repareren want vervangende Kona's zijn niet dik gezaaid. Ze worden ook nog eens op ordernummer geproduceerd.
[ Voor 49% gewijzigd door nessio op 27-10-2019 15:29 ]
Had er net 3000km op zittennessio schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 14:43:
@intveltr Mij ook overkomen met de laatste BMW. Poesiemauw achter mij zat met haar telefoon te spelen en ging er dus vol in.
Het lijkt wel mee te vallen. Ik ben er mee naar huis gereden. De bumper is naar z’n grootje, de plaat onder de auto hangt er een beetje bij, en de achterklep is behoorlijk gedeukt, maar verder lijkt er weinig mis. Hoewel je het met moderne auto’s maar nooit weet.