Het grote Hyundai Kona Electric topic

Pagina: 1 ... 23 ... 143 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Het is niet alleen de kabel maar ook de stekker en het stopcontact dat je in de gaten moet houden!

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 24-09 06:35
Al jarenlang gebruik ik voor de Prius Plug In een 7 meter lang met 3 x1,5m2 verlengsnoer bij de de omakabel
En die laad zelfs iets hoger dan 12A. Nog nooit een probleem gehad, de stekker wordt soms iets warm in het begin van het laden verder niet.

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat uitrollen enzo is allemaal geklets, hier 7,4 kw en ding hangt gewoon rond de laadpaal, haal binnen 5 seconden na aansluiten de max snelheid, met aan granny charger zal dit vast ook zo werken, gezien de beperkte snelheid en de dikke kabel daar van.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Uitrollen is zeker geen geklets. De kabel wordt veel te warm als die opgerold blijft zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• midego
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-01 08:49
Verwijderd schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 07:13:
dat uitrollen enzo is allemaal geklets
Dat dacht ik ook, tot je 50 meter haspel ineens weggesmolten is. Maar vooral doen als je er niet in gelooft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
daemonix schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 07:52:
Uitrollen is zeker geen geklets. De kabel wordt veel te warm als die opgerold blijft zitten.
Inderdaad, een goede haspel heeft zelfs een springzekering.
Als je zo'n haspel opgerold laat en er bv. een hogedrukreiniger op aansluit onderbreekt de haspelzekering de stroom al na een half uurtje . Uitgerold niet.

[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 07-08-2019 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:17

CyBeRSPiN

sinds 2001

Verwijderd schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 07:13:
dat uitrollen enzo is allemaal geklets, hier 7,4 kw en ding hangt gewoon rond de laadpaal, haal binnen 5 seconden na aansluiten de max snelheid, met aan granny charger zal dit vast ook zo werken, gezien de beperkte snelheid en de dikke kabel daar van.
Het gaat niet om die vaste kabel van je laadpaal, die heeft sowieso ook dikkere aders en kan de warmte makkelijk kwijt. Het gaat hier over een lang verlengsnoer voor de 230V langzaamlader a.k.a. Granny charger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
IvoB2 schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 09:03:
[...]

Inderdaad, een goede haspel heeft zelfs een springzekering.
Niet in Nederland. Nooit een zekering gezien in een haspel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midego
daemonix schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 10:15:
[...]

Niet in Nederland. Nooit een zekering gezien in een haspel.
Vaak zit er in een beetje kwaliteit haspel een thermische beveiliging die uitschakeld bij een bepaalde temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jhb62
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-04-2024

Jhb62

Kona 14/06/2019

midego schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 10:18:
[...]

Vaak zit er in een beetje kwaliteit haspel een thermische beveiliging die uitschakeld bij een bepaalde temperatuur.
Dat zijn de duurdere. Er staat ook het max. vermogen op opgerold en uitgerold

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Sinds vrijdag ben ik de trotse bezitter van een Kona, ik heb er nog niet heel veel mee gereden (ongeveer 350km) over het algemeen ben ik dik tevreden, ik vind het een mooie auto om te zien, de ruimte is voor mij meer dan voldoende en het rijden is een genot (ten opzichte van de Peugeot 208 die ik had).

Waar ik nog heel erg aan moet wennen is het gebruik van de flippers die het niveau van regenereren bepalen, bijvoorbeeld bij naderen van een stoplicht flipper ik naar max. (daarna vasthouden tot stilstand) Zodra het dan weer groen is vergeet ik dat het regenereren op max staat, als je dan later je voet van het pedaal haalt, ga je vrij fors in de ankers, zeker op de snelweg.

SCC is een verademing ten opzicht van normale cruise control, en de afstand tot de voorligger vind ik prima in standje 1.

Heb deze maand diverse tripjes binnen Nederland op de planning (+/- 150km enkele reis) zal mijn bevindingen aan het einde van de maand nog eens delen.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:56
eltron schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 18:58:
[...]

Ik overweeg zelf een neopreen kabel met 3x6mm. Zie bijvoorbeeld https://www.kabel24.nl/Neopreen-kabel-3x6mm-per-1-meter
Weet je in elk geval dat je kabel niet de bottleneck is en kun je ook zelf de lengte kiezen. 10m lijkt me aan krappe kant. 25m weer erg lang, dus zou 15 of 20m kunnen zijn.
Sorry maar dat is echt overkill++
12A -> 230V*12A = 2760W. Dat kan met een (uitgerolde) 1,5mm2 zelfs prima. Mocht je op safe willen gaan dan 2,5mm2 pakken. 6mm2 is echt te gek.
Isolatie van een geleider (afhankelijk van het type) mag 70 graden zijn, volcontinu. Dat wil je natuurlijk niet want dan brand je je handen bij het aanraken/opruimen. Dus als een snoer/stekker handwarm is, niets aan de hand!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
midego schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 10:18:
[...]

Ja, dat bedoelde ik.
Maar duurste? Viel nogal mee vond ik.
En was maar om aan te geven wat het doet bij een niet afgerolde haspel.
Een gesmolten haspel (in het beste geval) is nog duurder dan zo'n thermische beveiliging.
En het is niet omdat er geen thermische beveiliging op zit (en je dus niet direct iets ziet of voelt) dat een niet beveiligde haspel het beter doet. Geeft gewoon een vals gevoel van veiligheid. De risico's zijn zelfs groter (wegens ontbreken voorafgaande auto beveiliging).
En je gaat die in NL even goed kunnen kopen dan elders (het is niet omdat het geen verplicht item is of er zelf geen geld aan uit wil geven dat het niet verkrijgbaar is.

[ Voor 53% gewijzigd door IvoB2 op 07-08-2019 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postman_Pat
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-09 15:42
Ik heb een vraagje, ik rijd nu al ruim 8000km met plezier in de kona. Maar ik lees veel berichten van mensen die op vakantie gaan en allerlei laadpassen aanvragen voor bijv. Frankrijk. Ik heb een TNM pas, en die zou, volgens TNM, in heel europa moeten laden. Maar in Frankrijk schijnen er nogal wat verschillende aanbieders te zijn die niet met TNM samenwerken.
Als er dan voor bij Kiwhi een pas wordt aangevraagd, hoe doen jullie het dan met de kosten? Betalen jullie die zelf? Of declareren jullie die bij de leasemaatschappij/bedrijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Postman_Pat er zijn hier ook veel privérijders die op de kosten letten en dan maakt het best wel uit soms welke pas je gebruikt. Heb jij geen reguliere tankpas erbij? Heb zelf een TNM en Multitankcard. Met de MTC kaart kan ik via hun app declaraties indienen, o.a. voor stroom op plaatsen waar TNM niet werkt. Gek genoeg willen ze niet dat ik zelf met goedkopere passen ga laden als TNM ook werkt. Misschien is de afhandeling van de declaraties dan alsnog duurder..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Runner15
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:56
Ik heb zelf een pas van TNM, maar heb als back-up ook een Plugsurfing pas aangevraagd (overigens momenteel een mooie actie: aanschaffen voor €9,95, 10,- laadtegoed). Die is ook op de meeste plekken (oa bij Corri-Door langs de Péage in Frankrijk) als het goed is ook te gebruiken.

Over 2,5 week naar Zuid-Frankrijk, 1150km. We gaan het ervaren!

Overigens krijg ik stroom in het buitenland niet van de baas... dus declareren heb ik niet zoveel aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Banjy
  • Laatst online: 23-09 07:19
_Diederik schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 10:48:
Sinds vrijdag ben ik de trotse bezitter van een Kona, ik heb er nog niet heel veel mee gereden (ongeveer 350km) over het algemeen ben ik dik tevreden, ik vind het een mooie auto om te zien, de ruimte is voor mij meer dan voldoende en het rijden is een genot (ten opzichte van de Peugeot 208 die ik had).

Waar ik nog heel erg aan moet wennen is het gebruik van de flippers die het niveau van regenereren bepalen, bijvoorbeeld bij naderen van een stoplicht flipper ik naar max. (daarna vasthouden tot stilstand) Zodra het dan weer groen is vergeet ik dat het regenereren op max staat, als je dan later je voet van het pedaal haalt, ga je vrij fors in de ankers, zeker op de snelweg.

SCC is een verademing ten opzicht van normale cruise control, en de afstand tot de voorligger vind ik prima in standje 1.

Heb deze maand diverse tripjes binnen Nederland op de planning (+/- 150km enkele reis) zal mijn bevindingen aan het einde van de maand nog eens delen.
Hier vandaag de Kona in bezit mogen nemen :) Eerste indruk ook zeer positief. Verbruik lijkt wel stuk hoger dan bij de Ioniq (staat ook hoger op de wielen natuurlijk) maar het waaide een beetje. Maar even kijken wat realistisch is qua kwh/100km in deze periode met 120-130km/h. Volgende week namelijk naar Duitsland (550km) en zou graag op iets van 350km aan de snellader willen (Ionity en willen dan toch even hapje eten). Maar twijfel of we dat gaan halen, wil in Duitsland namelijk op plekken waar het mag graag iets van 120-130 rijden om nog beetje mee te komen..

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

_Diederik schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 10:48:
Ik zou de SCC op “auto” zetten, dit doe je door de rechterflipper ingedrukt te houden.
Hij gaat dan harder regenereren bij een tegenligger of bij lagere snelheden. De linkerflipper kun je dan nog steeds als rem gebruiken om tot stilstand te komen, maar bedenk wel dat je net zo goed rustig kan remmen, dan regenereert ie namelijk ook gewoon zonder de remmen te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• midego
Banjy schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 13:27:
[...]

Hier vandaag de Kona in bezit mogen nemen :) Eerste indruk ook zeer positief. Verbruik lijkt wel stuk hoger dan bij de Ioniq (staat ook hoger op de wielen natuurlijk) maar het waaide een beetje. Maar even kijken wat realistisch is qua kwh/100km in deze periode met 120-130km/h. Volgende week namelijk naar Duitsland (550km) en zou graag op iets van 350km aan de snellader willen (Ionity en willen dan toch even hapje eten). Maar twijfel of we dat gaan halen, wil in Duitsland namelijk op plekken waar het mag graag iets van 120-130 rijden om nog beetje mee te komen..
350km is makkelijk te doen als je constant 120 rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 24-09 20:21
ybos schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 11:07:
[...]

Sorry maar dat is echt overkill++
12A -> 230V*12A = 2760W. Dat kan met een (uitgerolde) 1,5mm2 zelfs prima. Mocht je op safe willen gaan dan 2,5mm2 pakken. 6mm2 is echt te gek.
Isolatie van een geleider (afhankelijk van het type) mag 70 graden zijn, volcontinu. Dat wil je natuurlijk niet want dan brand je je handen bij het aanraken/opruimen. Dus als een snoer/stekker handwarm is, niets aan de hand!
eens bij 12A, maar ik wil ook graag meer kunnen doen waar dat mogelijk is. Liefst 32A uiteraard. Dan is 1,5mm2 zeker te weinig en 2,5mm2 heb ik ook mijn twijfels bij. Wellicht kan het met 4mm2.

Overigens hebben we het bij 32A uiteraard niet meer over een granny, maar mobiele lader en CEE aansluitingen.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Met 32 A wil je eigenlijk naar 6 mm2, zeker als de kabel langer is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Ik begrijp eigenlijk niet, de kostprijs van een BEV in acht genomen, dat mensen dan een paar euro willen uitsparen op een (over)veilige kabel. Betreft (hopelijk) slechts een eenmalige uitgave.
1.5 mm² Is een kabel die hoogstens geschikt is voor verlichting (en daar gebruik ik in de woning zelfs 2.5 mm² voor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midego
IvoB2 schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 07:36:
Ik begrijp eigenlijk niet, de kostprijs van een BEV in acht genomen, dat mensen dan een paar euro willen uitsparen op een (over)veilige kabel. Betreft (hopelijk) slechts een eenmalige uitgave.
1.5 mm² Is een kabel die hoogstens geschikt is voor verlichting (en daar gebruik ik in de woning zelfs 2.5 mm² voor).
1.5mm is voldoende voor maximaal 230V 16 ampère. Daar zit al een veiligheid in. 2.5mm is voldoende voor 400v 16a. Beide tot Max 50 meter, voor een losse kabel.

https://www.elektramat.nl/kennisbank/aderdikte/

[ Voor 14% gewijzigd door midego op 08-08-2019 07:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
IvoB2 schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 07:36:
Een dikkere kabel is ook zwaarder en stugger en dus minder handelbaar. Zeker als je hem wil meenemen kost het ook nog meer ruimte. Dus als 1.5 mm2 voldoet, waarom zou je dan meer kopen? Ik zou alleen 2.5 mm2 overwegen als je hem regelmatig nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postman_Pat
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-09 15:42
CyBeRSPiN schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 13:15:
@Postman_Pat er zijn hier ook veel privérijders die op de kosten letten en dan maakt het best wel uit soms welke pas je gebruikt. Heb jij geen reguliere tankpas erbij? Heb zelf een TNM en Multitankcard. Met de MTC kaart kan ik via hun app declaraties indienen, o.a. voor stroom op plaatsen waar TNM niet werkt. Gek genoeg willen ze niet dat ik zelf met goedkopere passen ga laden als TNM ook werkt. Misschien is de afhandeling van de declaraties dan alsnog duurder..
Ik heb een Alphabet MTC met TNM functionaliteit. Maar bedankt voor je reactie, en niet dat ik dit jaar al naar Frankrijk ga, maar was benieuwd. En ik wacht even af hoe het @Runner15 gaat verlopen.
Ondertussen toch in het achterhoofd houden dat ik tegen die tijd een kiwhi-pass o.i.d. ga aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electrons
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 27-01 14:01
Vorige week de kona afgeleverd gekregen maar ik heb een klein lakfoutje ontdekt bij het achterlicht. Er zit vanuit het spuitproces in de fabriek een haar of een vezel onder de lak meegespoten.

Neem aan dat ik gewoon aanspraak op de lakgarantie hiervoor kan maken. Of gaat zoiets worden afgedaan als te klein. Het is ongeveer 2 centimeter lang.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fNJXr1NfTaupb9FE0sA6hk0E/full.jpg

Everything has Pro's & Con's.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob45
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12-06 07:16
Hallo,

In januari heb ik mijn Kona ontvangen en daar zaten op de motorkap enkele stof pitjes, de dealer heeft onder garantie de gehele motorkap over gespoten en later weer voorzien van de eerder uitgevoerde lakbescherming.

Dus het lijkt me geen probleem en wordt gewoon verholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Dit had men al moeten zien bij het afhalen van het transportplastic en poetsen. Slordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jhb62

Jhb62

Kona 14/06/2019

Net de LM aan de lijn gehad de kona staat in R'dam, 1ste week van september wordt de levering verwacht door de dealer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electrons
Jhb62 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 14:30:
Net de LM aan de lijn gehad de kona staat in R'dam, 1ste week van september wordt de levering verwacht door de dealer
Even goed nalopen bij aflevering. Volgens mij hebben ze de spuitrobots op standje max staan in Korea :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jhb62

Jhb62

Kona 14/06/2019

Electrons schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 16:06:
[...]

Even goed nalopen bij aflevering. Volgens mij hebben ze de spuitrobots op standje max staan in Korea :/
Ik las het en zag het op de foto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midego
Voor de liefhebber heb ik hier 2 EV reels in de weg liggen, 1 nieuw in doos en 1 zonder doos.

Stuur maar een PB als je interesse hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-09 14:23
Ik heb ook een dikke kras, op de antenne vergezeld van lijm resten

https://imgur.com/a/3bzvY1z

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-09 14:23
midego schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 22:34:
Voor de liefhebber heb ik hier 2 EV reels in de weg liggen, 1 nieuw in doos en 1 zonder doos.

Stuur maar een PB als je interesse hebt.
Daar is v&a voor, al kan ik me niet voorstellen dat iemand er iets voor over heeft, wat een gedrocht is dat :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midego
_-= Erikje =-_ schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 10:03:
[...]

Daar is v&a voor, al kan ik me niet voorstellen dat iemand er iets voor over heeft, wat een gedrocht is dat :D
.

[ Voor 8% gewijzigd door midego op 10-08-2019 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nessio schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 13:38:
@Verwijderd 6 weken is wel heel simpel gerekend

1. na productie is duurt het +/- 1 week tot laden op de boot
2. vaartijd is tussen 6 a 8 weken
3. in Rotterdam staat de auto +/- 2 weken voor ie naar de dealer gaat

Dus reken op 11 weken na productie voor ie bij de dealer is.
Bij mijn Kona klopte dat precies : op 6 mei kon de dealer zien : op de boot (dit betekent alleen maar dat de auto op 6 mei de fabriek heeft verlaten) en vorige week week werd de auto bij de dealer afgeladen,
Dus eind oktober rijden betekent 1e helft van augustus produceren.(als de LM in de normale bestelprocedure meeloopt). Hebben ze er besteld zonder klant, dan krijg je geleverd uit voorraad.
Ik ken sowieso 1 LM die nog voorraad heeft. Hebben ze op afroep staan voor grote klanten.
Bedankt! Dus dat zou betekenen dat hij nu zo’n beetje geproduceerd wordt. Ben benieuwd! Welke LM heeft voorraad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@Verwijderd : welke LM mag ik niet zeggen. Maar sowieso zijn ze niet bestemd voor individuele klanten. Er staan er een stuk of 20 op afroep ivm aflopende leasecontracten van bijv. waterschappen, wegenbouwer, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
In ieder geval niet Arval. Je kunt eens informeren naar de beschikbaarheid bij mistergreen.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Url
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21-05 20:46

Url

rechargingshow.com

Gisteren eerste beurt gehad na 7 en een halfve maand en 17K km. Nog eerder dan de meeste diesels... Waarom snap ik nog steeds niet maarja. Geen bijzonderheden. zoals natuurlijk verwacht.

Wat me opviel is dat nu het instrumentarium dimt als je de lichten aanzet. Dat was eerst niet. Toch een nieuwe feature :P. Of een feature die ik eerst niet had aan gezet en nu bij default aan staat?

Rechargingshow | rechargingshow.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Vast een update geinstalleerd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Niet Arval. Ik heb net nagevraagd (familielid zit in de directie) en alle kona-ev's zijn inmiddels al contractueel vastgelegd en worden uitgeleverd tussen nu en eind september. Zelf lease ik niet en heb ook 1 jaar moeten wachten. Auto staat binnenkort klaar.Ik meld als ik hem heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@Verwijderd mogelijk kun je via de dealer te weten komen of ie op "boot"gaat. Anders zit de info bij de LM en dan ben je van hun afhankelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nessio schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 17:07:
@Verwijderd mogelijk kun je via de dealer te weten komen of ie op "boot"gaat. Anders zit de info bij de LM en dan ben je van hun afhankelijk.
Hi!
Zowel mijn LM als de dealer weten eigenlijk niets. In februari zeiden ze mei, in mei zeiden ze augustus en nu zeggen ze oktober. Omdat ik via een "deal" heb gekocht, kan de dealer niets zien, zegt hij. Niets tussen "nog niet in productie" en dat hij daar voor aflevering klaar staat. Geen idee hoe dat verder werkt, maar dat is wat ze mij vertellen. Laatst de LM gesproken en die weet nu ook niet meer dan dat er oktober staat.

Vandaar dat ik hier zit te vissen... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nessio schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 13:49:
@Verwijderd : welke LM mag ik niet zeggen. Maar sowieso zijn ze niet bestemd voor individuele klanten. Er staan er een stuk of 20 op afroep ivm aflopende leasecontracten van bijv. waterschappen, wegenbouwer, etc.
Hi! Oké, snap ik wel. Maakt voor mij ook niet veel uit, want mijn auto is al besteld. Dus het is niet dat ik nog kan switchen :) Was gewoon benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Electrons
Gisteren uitdagend ritje gedaan om de uitersten te ervaren van de Kona machine. Toen ik de Kona ophaalde 10 dagen geleden bij de dealer was deze 100% geladen met een GOM van 471km. Daarna is dat ingezakt tot ergens net boven de 400km.

Gisteren dus tot 100% geladen met een start GOM van 421km. Heb 4 adressen bezocht in Limburg en Brabant. 90% snelweg met half uur file /10% stadsverkeer.
Rond de 100km/u aangehouden ook op de 130 stukken. Weet niet hoeveel nadeel/voordeel die harde wind van gisteren nog heeft gegeven want ik heb in zuid en noord richting gereden ddus het zal elkaar wel opheffen.
En de temperatuur gisteren was zodanig dat buiten en binnen vrijwel geen verschil was.

Uiteindelijk 458km totaal weten te cheffen met 2% over weer terug bij de laadpaal thuis. Laatste gedeelte wel zo uitgekiend dat als het mis zou lopen ik zo aan een alternatieve paal dan thuis zou kunnen.
Voor het eerst nu ook oranje knipperend laadlampje gezien naast de laadstekker.

Het valt allemaal niet tegen. Het zijn geen ritten om nonchalant continue te doen maar het geeft me een aardig beeld in hoeverre je die schatting van het dashboard kan vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Electrons wauw 458 kilometer, waarvan zoveel over de snelweg! Heb bewondering voor jouw consequente 100km/u, dat zou ik niet volhouden. Zou ik niet prettig vinden. Maar dan nog, met 100km/u zo ver komen, fijn! Stoer ook dat je met 2% thuis bent gekomen! Hoe lang heb jij je Kona al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@Electrons zijwind, wind schuin van voren en achter is vooral een actieradius killer En heel vervelend je hebt bijna nooit echt recht mee of tegen. Dus wind net als regen zijn killers. Bij de Prius Plug In scheelt regen en dus water op de weg 10% in het verbruik. Harde noordwesten wind tegen of zuidwest opzij op de afsluitdijk en in de kop van NH dan gaat het verbruik naar 1:10 opv 1:18.
Ik denk niet dat ik dan die 458 dan ga halen ook al rijd ik 100/110. Overigens is harder rijden vrijwel zinloos. Jij staat bijna altijd op de A7 1 of 2x voor de bruggen te wachten en op de A6 moet je echt mikken om de ketelbrug niet tegen te hebben. Je bent hooguit 1 a 2 min eerder. Alleen als het heel rustig is en geen bruggen kun je 10-15 min winnen op het traject Amsterdam - Bolsward of Maarssen - Bolsward.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechLight
  • Registratie: Mei 2019
  • Niet online
Belangrijk is ook gewoon om de GOM op tijd in de gaten te houden. Als die goed werkt (en dat doet ie), dan kom je er alsnog ruim op tijd achter dat hij harder omlaag gaat dan je dacht, en kun je tzt een paal zoeken (of wat minder hard gaan). Je gaat natuurlijk niet 's ochtends met een volle accu op weg, om dan pas bij thuiskomst te kijken of je het gered hebt. Of dat je de accu de dag tevoren zou opladen tot een minimale hoeveelheid om je trip te doen, en het dan tegenvalt. Dat is het voordeel van zo'n grote range.

Ik vind het zelf ook goed te doen (weliswaar met een e-Niro, maar dezelfde drive train, en vergelijkbaar GOM gedrag denk ik). Gisteren tripje Duitsland en terug gemaakt. Begon met zo'n 60% lading. In Duitsland even op z'n staart getrapt tot 180 (auto limiet), en op de terugweg ook gewoon lekker door, want het bleef er op lijken dat ik alles ruim zou halen. Mijn laatste stuk terug is ook weer wat minder hard (nederland en minder snelweg) dus kwam met 20km over aan, 160km gereden. De GOM ging daarbij niet als een dolle heen en weer, maar alleen wat sneller of minder snel naar beneden voor zover ik er op gelet heb.

Je kunt het bijna doen zoals met een benzine auto: als het lampje aan gaat, even kijken of je je bestemming nog haalt of tussendoor moet gaan 'tanken'. Enige verschil is dat het iets meer zin heeft om bij bv 50-100km range eens te kijken of je wat rustiger zou willen gaan rijden, maar anders is de laadstop natuurlijk ook maar kort.

Mijn range anxiety (die er toch wel een beetje was, met lastig laden en zo) van voor de koop is in ieder geval he-le-maal weg (2x zo'n wat krappe trip geprobeerd, beide ruim prima haalbaar met voldoende alternatieven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob76
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 20-03-2024
Gisteren een tripje binnendoor in Italië gereden. 25 km heen en 25 terug. 29 graden, airco aan met vier personen. Stukken 50, 70, 90 en 100 km/u gereden. 9 km op 1 kw! Dat is mijn record! Dat zou 576 km op een volle accu betekenen als je alleen maar binnenweggetjes rijdt! Hoe plaats je trouwens een foto? Dan kan ik het aan jullie laten zien 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midego
Rob76 schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 16:59:
Hoe plaats je trouwens een foto? Dan kan ik het aan jullie laten zien 😁
Uploaden via bijvoorbeeld https://imgbbb.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrujeriA
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 24-09 07:42
Komende zaterdag mag ik de mijne halen. Ik ben erg benieuwd na een redelijk korte proefrit. Al stellen de reviews me wel gerust 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
Hier aankomende vrijdagavond naar Duitsland, zin om even wat kilometers te maken met de nog kersverse Kona. Heb al een snellaadstation uitgekozen voor onderweg (Google Maps, A better route planner etc.). Maar het brengt mij wel tot een vraag. Stel je bent onderweg en wil even snel zien welke snelladers nog op je route zitten, welke app gebruik je dan?

Je bent al aan het rijden dus geen zin om zelf al scrollend mijn verwachte route over een kaart heen te gaan. Eigenlijk anders; is er een snellaad app met navigatie functie, zodat je dus route instelt en aan kunt geven 'ik moet tanken (zoals bij Waze met tankstations voor onderweg) en hij laat zien welke opties je op jouw route hebt, of dat extra reistijd kost en over hoeveel kilometer het nog rijden is..

De Kona navigatie nog niet geprobeerd maar volgens mij laat deze elke paal zien en dat schiet natuurlijk niet op. Iemand al iets goeds daarvoor gevonden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:04
Banjy schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 09:47:
Hier aankomende vrijdagavond naar Duitsland, zin om even wat kilometers te maken met de nog kersverse Kona. Heb al een snellaadstation uitgekozen voor onderweg (Google Maps, A better route planner etc.). Maar het brengt mij wel tot een vraag. Stel je bent onderweg en wil even snel zien welke snelladers nog op je route zitten, welke app gebruik je dan?

Je bent al aan het rijden dus geen zin om zelf al scrollend mijn verwachte route over een kaart heen te gaan. Eigenlijk anders; is er een snellaad app met navigatie functie, zodat je dus route instelt en aan kunt geven 'ik moet tanken (zoals bij Waze met tankstations voor onderweg) en hij laat zien welke opties je op jouw route hebt, of dat extra reistijd kost en over hoeveel kilometer het nog rijden is..

De Kona navigatie nog niet geprobeerd maar volgens mij laat deze elke paal zien en dat schiet natuurlijk niet op. Iemand al iets goeds daarvoor gevonden?
Ik gebruik juist die van de Kona. Laat mijn infotainment verbinding maken met mijn hotspot zodat hij informatie kan ophalen over de laadpaal. Daarna stel ik in dat hij alleen CCS palen moet laten zien (volgens mij is dat type2 in de instellingen). Dan kan ik onderweg zien welke er zijn en sommige palen laat hij ook nog eens zien of ze bezet zijn of vrij zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
Khayma schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 09:54:
[...]

Ik gebruik juist die van de Kona. Laat mijn infotainment verbinding maken met mijn hotspot zodat hij informatie kan ophalen over de laadpaal. Daarna stel ik in dat hij alleen CCS palen moet laten zien (volgens mij is dat type2 in de instellingen). Dan kan ik onderweg zien welke er zijn en sommige palen laat hij ook nog eens zien of ze bezet zijn of vrij zijn.
Ah dat is slim, wist niet dat je CCS kan filteren. Dan ben je inderdaad een heel eind, ga ik ook eens proberen. Meer fijn om als backup te kunnen gebruiken voor als het toch anders loopt dan de geplande snellaad plekken. Zag al wel de optie voor het maken van een hotspot maar dacht dat het meer voor file informatie was, beschikbaarheid van palen is wel fijn om mee te krijgen inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midego
Banjy schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 09:47:
Ik gebruik Android Auto en dan kan ik gewoon via spraak zoeken naar "EV Charging Station".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
midego schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 10:15:
[...]
Ik gebruik Android Auto en dan kan ik gewoon via spraak zoeken naar "EV Charging Station".
"Ik weet niet hoe ik hierbij kan helpen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midego
daemonix schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 10:30:
[...]

"Ik weet niet hoe ik hierbij kan helpen".
Op z'n Engels proberen, "Ok Google, EV Charging Station".

Dit werkt tevens ook in Google Maps op de Desktop of in de App.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Uiteraard al geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midego
Bijzonder, hier werkt het zonder problemen en krijg ik netjes de laadpunten te zien en de beschikbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarion
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-08 10:50
Misschien alleen "charging station" proberen? Ik zie er dan meer in Google Maps, wat ook in Android Auto wordt gebruikt...

Of intypen in plaats van via spraak. (Niet wenselijk uiteraard, maar mogelijk zie je dan wel de laadpalen iig)

[ Voor 17% gewijzigd door Sarion op 12-08-2019 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Dat werkt wel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Gisteren een ritje gemaakt van +/- 330km met 4 personen (incl. mezelf) in de auto.

Voornamelijk snelweg, geen enkel probleem met range, wel rijd ik standaard 104 km/u met SCC aan.

Zaken die mij opvallen/tegenvallen:

- een drempel nemen met 4 personen in de auto, moet je (heel) voorzichtig doen, anders stuiteren de mensen op de achterbank tegen het dak
- ik hou het stuur vrij losjes vast, met als gevolg dat ik vaak de melding krijg dat ik het stuur moet vasthouden, zelfs zo vaak dat ik overweeg om lfa uit te zetten
- als ik de accelerator intrap terwijl scc actief is (om een andere wagen wat vlotter in te halen), dan gaat de wagen na verloop van tijd vrij irritant optrekken-inhouden-optrekken-inhouden
- Ik krijg een beetje de zenuwen van de automatische ruitenwisser stand, die gaat vaak (onnodig) snel

Wat ik heel fijn vind:

- Afstanden rijden met de Kona op SCC is heel relaxed
- Ingebouwde navigatie werkt plezierig i.c.m. de HUD

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midego
Sarion schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 11:07:
[...]Of intypen in plaats van via spraak. (Niet wenselijk uiteraard, maar mogelijk zie je dan wel de laadpalen iig)
Je kan niet typen als je rijdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• midego
@_Diederik
- ik hou het stuur vrij losjes vast, met als gevolg dat ik vaak de melding krijg dat ik het stuur moet vasthouden, zelfs zo vaak dat ik overweeg om lfa uit te zetten
De trigger is een beweging van het stuur en niet vasthouden, als je af en toe een klein tikje geeft werkt dat ook.

- als ik de accelerator intrap terwijl scc actief is (om een andere wagen wat vlotter in te halen), dan gaat de wagen na verloop van tijd vrij irritant optrekken-inhouden-optrekken-inhouden
Dit is een bekend probleem, je kan dat goed zien in de sport stand.

- Ik krijg een beetje de zenuwen van de automatische ruitenwisser stand, die gaat vaak (onnodig) snel
Je kan de snelheid hiervan aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 15:21

3_s

@_Diederik Dat van het stuur heb ik ook, is idd vervelend. Auto piept sowieso regelmatig, vind ik.
Hij is ook heel hard afgeveerd, elk bultje wordt goed gevoeld... Dat vind ik het grootste nadeel aan de Kona (dat, en het kleine koffer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
Net nog even geprobeerde de navigatie betere laadpunten te laten zoeken.
Filter gevonden voor Combo Type 2 (CCS). Dat werkt al stukken beter maar de standaard lijst geeft mij te denken, op een route naar Duitsland geen enkele Fastned terwijl die zeker op de route zijn.

Zet ik echter hotspot aan en zoek ik een oplaadstation in de buurt wacht tot de eerste lijst komt van de auto zelf, idioot veel opties op bizarre afstanden. Echter kan je dan daarboven 'live' aanklikken en dan verschijnt opeens wel het Allego station om de hoek met status informatie :)

Dat 'live' knopje kan je echter niet kiezen als je zoekt naar het oplaadstation op de route of ik zie hem nog niet waardoor je toch weer met de offline databank van de Kona zelf lijkt te zitten die als ik het snel inschat stuk beperkter is. Iemand nog tips :) ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Banjy die TomTom Live services lijkt sowieso incompleet. Volgens mij staan Ionity snelladers (naast FastNed mijn favoriete snelladers) er ook niet bij. Zou maar zo kunnen dat aanbieders aan TomTom moeten betalen om opgenomen te worden in de lijst..
In de praktijk gebruik ik ABRP voor de planning onderweg en de ChargeMap (app) om bij de bestemming snelladers en reguliere laadpalen op te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
CyBeRSPiN schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 16:55:
@Banjy die TomTom Live services lijkt sowieso incompleet. Volgens mij staan Ionity snelladers (naast FastNed mijn favoriete snelladers) er ook niet bij. Zou maar zo kunnen dat aanbieders aan TomTom moeten betalen om opgenomen te worden in de lijst..
In de praktijk gebruik ik ABRP voor de planning onderweg en de ChargeMap (app) om bij de bestemming snelladers en reguliere laadpalen op te zoeken.
Zie nu pas inderdaad dat Chargemap ook een route kan berekenen en je dan met filters snelladers onderweg kan selecteren, dat is exact wat ik zoek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 15:21

3_s

Ivm laadpalen, wat is het verschil tussen ‘Type 2’ en ‘Combo type 2’?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

3_s schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 21:21:
Ivm laadpalen, wat is het verschil tussen ‘Type 2’ en ‘Combo type 2’?
Eerste is normale paal, tweede is CCS snellader aka Combo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electrons
Verwijderd schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 12:11:
@Electrons wauw 458 kilometer, waarvan zoveel over de snelweg! Heb bewondering voor jouw consequente 100km/u, dat zou ik niet volhouden. Zou ik niet prettig vinden. Maar dan nog, met 100km/u zo ver komen, fijn! Stoer ook dat je met 2% thuis bent gekomen! Hoe lang heb jij je Kona al?
Ik heb de Kona 31 Juli opgehaald. En geloof me normaal rij ik ook niet op deze manier en schiet gewoon vlot door verkeer. Echter wilde gewoon even een gevoel krijgen hoe deze auto zich gedraagt in het geval de uitersten benaderd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electrons
[quote]_Diederik schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 12:40:
Gisteren een ritje gemaakt van +/- 330km met 4 personen (incl. mezelf) in de auto.

Voornamelijk snelweg, geen enkel probleem met range, wel rijd ik standaard 104 km/u met SCC aan.

Zaken die mij opvallen/tegenvallen:

- een drempel nemen met 4 personen in de auto, moet je (heel) voorzichtig doen, anders stuiteren de mensen op de achterbank tegen het dak

Wat ik heel fijn vind:

- Afstanden rijden met de Kona op SCC is heel relaxed
- Ingebouwde navigatie werkt plezierig i.c.m. de HUD
[/quote
Wat stuur betreft klopt. Heb ik ook om de haverklap, melding handen op stuur. Jammer van die functie.
De SCC is fijn echter heb ik optrekkende en stoppend in een file al 2 keer bijna iemand in de achterkant gehad omdat er tussen mij en de auto voor mij een motor tussendoor schiet waar de SCC vervolgens een anker uitgooit. Indien ze achter je dan zitten te suffen dan heb je geen achterkant meer. Scheelde 10 cm :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guia
  • Laatst online: 28-04 11:00
nessio schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 13:01:
@Electrons zijwind, wind schuin van voren en achter is vooral een actieradius killer En heel vervelend je hebt bijna nooit echt recht mee of tegen. Dus wind net als regen zijn killers.
Afgelopen zaterdag (tijdens het stormachtige weer) van Schotland naar Londen gereden met 4 personen en dakkoffer. Dat viel inderdaad tegen, laatste stukje harde tegenwind en kon hem amper onder de 18kW/100km krijgen. Dat lukte eerder prima met 110 - 115km/h. Uiteindelijk maar achter een vrachtwagen gehangen de laatste 60km. En met 20km over de laadpaal bereikt. Was toch ff billenknijpen maar de laadpaal deed het in ieder geval ;)
_Diederik schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 12:40:....
- als ik de accelerator intrap terwijl scc actief is (om een andere wagen wat vlotter in te halen), dan gaat de ....
Idd irritant, dit was overigens niet zo bij mij toen hij in november werd geleverd. Na een update wel, misschien kunnen ze dit weer uit zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonioRoffo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 27-12-2022
@Guia Je zat ongetwijfeld met hoogteverschillen, dat zal ook wel meetellen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brandon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-09 15:50
Zijn er al foto's van het interieur te vinden van model 2020.
Tis allemaal in mei aangekondigd en als je er nu 1 besteld krijg je 2020 model, maar geen folder met aktuele foto's zoals het 10,5 inch scherm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midego
brandon schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 11:25:
Zijn er al foto's van het interieur te vinden van model 2020.
Tis allemaal in mei aangekondigd en als je er nu 1 besteld krijg je 2020 model, maar geen folder met aktuele foto's zoals het 10,5 inch scherm
Blijft volgens mij allemaal hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brandon
midego schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 12:56:
[...]
Blijft volgens mij allemaal hetzelfde.
zeker niet, scherm wordt groter, van 7.2 naar 10.5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• midego
brandon schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 12:56:
[...]

zeker niet, scherm wordt groter, van 7.2 naar 10.5
En die past al in het huidige frame, verder blijft het interieur hetzelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brandon
midego schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 12:57:
[...]
En die past al in het huidige frame, verder blijft het interieur hetzelfde.
oke, leuk, maar ik wil graag foto's zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• midego
Neem foto's van het huidig model, denk de bezel weg van het scherm en je hebt wat je wilt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• denheer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-09 04:30
_Diederik schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 12:40:
Ik had het idee dat dit door de recuperation komt.

Vandaag dus even getest met de SCC aan en recuperation volledig uit: het horten en stoten is er dan inderdaad niet meer als je power geeft. Met SCC en alleen auto-recuperation aan gaat die pas horten en stoten zodra er een andere auto voor je rijd.

Dit lijkt me dus door een software update op te lossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• denheer
midego schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 13:02:
Neem foto's van het huidig model, denk de bezel weg van het scherm en je hebt wat je wilt...
Zoiets als dit dus:

Afbeeldingslocatie: https://ddc1.s3.amazonaws.com/KTSqA-IujXzKrE68Og%3D%3D/CDy2BvBgoiXPo024/Vm3pWw%3D%3D/LzK2A7lLkw%3D%3D/interior.jpg

https://2020newsuv.com/2020-hyundai-kona/

Het effectieve scherm is groter en ik zie in dit plaatje dat je VESS niet meer uit kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midego
denheer schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 13:20:
[...]

Zoiets als dit dus:

[Afbeelding]

Het effectieve scherm is groter en ik zie in dit plaatje dat je VESS niet meer uit kan zetten.
VESS is inderdaad een verplichting geworden op elektrische auto's.

//edit deze foto is trouwens uit 2018 maar geeft wel goed het idee weer.

[ Voor 7% gewijzigd door midego op 14-08-2019 13:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brandon
[...]

Zoiets als dit dus:

[Afbeelding]

Thx, deze foto geeft mij een indruk. Toppie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midego
[...]

Zoiets als dit dus:

[Afbeelding]

Deze foto's zijn niet van het 2020 model die op de website getoond worden. De Android Auto is een photosoep geweest en de andere zijn ook al oudere foto's.

[ Voor 7% gewijzigd door midego op 14-08-2019 13:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• denheer
midego schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 13:21:
[...]
VESS is inderdaad een verplichting geworden op elektrische auto's.

//edit deze foto is trouwens uit 2018 maar geeft wel goed het idee weer.
Ach, het geeft een idee wat het kan worden en de VESS knop is mooi weggewerkt (of is er een model waar deze knop al niet in zat?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brandon
denheer schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 13:33:
[...]

Ach, het geeft een idee wat het kan worden en de VESS knop is mooi weggewerkt (of is er een model waar deze knop al niet in zat?).
zeker, heb een foto gevonden foto van ionic die wel is bijgewerkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YSbui63uY3woEVLBdf0KObA2/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonioRoffo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 27-12-2022
IvoB2 schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 10:15:
Thuis maakt het trouwens niet zoveel uit. Ik heb een 40A monofase en 32A laadpaal maar laadt de Kona overwegend op tegen de minimale snelheid (in te stellen in de Kona zelf) van 3.9 kW.
Bedoel je hiermee dat je 'm zelf hebt ingesteld op de lagere snelheid, of is er een "bug" waardoor ie trager gaat laden?

Ik heb 32A monofase laten voorzien, maar de bekabeling al gekozen om eventueel in de toekomst 3-fase te kunnen gaan (op nieuwere modellen, ik lease)

Uiteraard maakt het niet zoveel uit als je niet met 10% thuiskomt of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
@TonioRoffo
De Kona heeft drie instelbare AC laadsnelheden. Ik heb de middelste gekozen wat overeenkomt met 4kW per uur. Dit omdat ik nog geen digitale meter heb (en zelfs niet in de planning zit) en de Alfen laadpaal geen ingebouwde loadbalancing heeft. Met 4 kW speel ik dus op "veilig" voor de rest van de toestellen.
Moest ik uitzonderlijk thuis nog extra 4 kW verbruikers gelijktijdig nodig hebben kan ik het EV-laden nog altijd via 4G tijdelijk onderbreken en herstarten via mijn laptop of de smartphone van mijn vriendin. De laadsnelheid wijzigen (hoger of lager) kan alleen in de Kona zelf en is veel te omslachtig om voortdurend te wijzigen. .
Ik lease ook maar mijn thuisinstallatie is monofase en al mijn toestellen (inductie, WP, omvormer PV en thuisbatterij,....) ook. Dus geen zin om dat te gaan omschakelen*.
Dus ik hoop ook dat ik begin 2020 nog een "oude" e-Niro geleverd krijg. _/-\o_
Ik ben waarschijnlijk één van de weinige voorstanders van een EV met monofase omvormer. :+

* En als het capaciteitstarief over enkele jaren wordt ingevoerd ben ik er dan toch aan voor de moeite en zou het een loze investering geweest zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door IvoB2 op 14-08-2019 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@IvoB2 zelfs met een 3-fase lader aan boord zal je nog steeds op dezelfde snelheid op 1 fase kunnen laden. Daar zit dus geen nadeel aan. Maar wel als voordeel dat je elders op publieke laders tot 3x sneller kan laden.

[ Voor 37% gewijzigd door CyBeRSPiN op 14-08-2019 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Iets trager want in de praktijk gaat hij dan geen 4 kW halen maar eerder een 3.4/3.5. Maar idd zal het verschil niet maken. En als ik dan 's nachts eens met 7 kW van bijna leeg naar vol wil laden gaat dat al helemaal niet meer.
Voordeel aan publieke laadpalen ga ik er ook niet uithalen. De enige publieke laadpaal die ik af en toe gebruik (omdat ik er toch moet zijn) is een DC50 van de Lidl. Op de werkparking is er ook tijd genoeg om tegen 7 kW (daar beperk ik de EV natuurlijk niet in laadsnelheid, de beperking is alleen aan de thuislaadpaal verbonden door de GPS connectie van de Kona) vol te laden. De publieke AC palen vermijd ik zo veel mogelijk. Te onpraktisch en kost alleen maar geld. O-)

Maar ik begrijp wel dat het voor een meerderheid meer voordelen dan nadelen oplevert. Vooral in landen met een overwegend 3-fase thuisnet en/of mensen die uitsljuitend afhankelijk zijn van een publieke laadpaal.

Vandaar mijn uitspraak dat ik een uitzondering op de regel ben. ;)

[ Voor 55% gewijzigd door IvoB2 op 14-08-2019 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@IvoB2 ik denk dat je ten onrechte aanneemt dat ie maar 16A per fase kan pakken. Op 1 fase kan ie zeer waarschijnlijk gewoon met 32A laden. Elke andere EV die op 3 fase laadt kan dat. Hoe snel ie met 3 fase kan laden valt te bezien. Ik denk max 17kW (3x25A).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Nu ben ik niet meer mee.
Ik heb een monofase thuisinstallatie en een monofase 32A thuislaadpaal
Een EV met monofaselader kan 32x230x1 aan => 7.4 kW (de huidige situatie dus)
Een EV met trifaselader kan 16x230x1 aan => 3.7 kW (de te verwachte situatie met de e-Niro MY 2020?)

Het is de stroomsterkte in de omvormer die de beperkende factor is aan de thuislaadpaal. In tegenstelling tot een monofase omvormer heeft een trifase omvormer meestal geen 32A maar slechts 16A aan boord.

Of ik zou verkeerd geïnformeerd moeten zijn en de e-Niro 2020 zou een 32A trifase lader moeten krijgen?
Dan is er uiteraard niets aan de hand.

[ Voor 54% gewijzigd door IvoB2 op 14-08-2019 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:36
Klopt. De kona krijgt van wat ik begrepen heb een 11 kW lader. Dus daar blijft bij 1 fase effectief 3.4/3.6 kW van over.

[ Voor 3% gewijzigd door internet4me op 14-08-2019 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Heb je een bron? Zou echt vreemd zijn als ie maar 3x16A kan laden en niet op de 1e fase 32A aan kan. Dat zou dan wel wederom een gemiste kans zijn zeg..
De BMW i3 bijvoorbeeld kan ook max 11kW op 3 fasen maar wel 7kW op 1 fase.

[ Voor 20% gewijzigd door CyBeRSPiN op 14-08-2019 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:36

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Zie ik niks staan over de max snelheid op 1 fase? Lees ik er overheen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrujeriA
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 24-09 07:42
Yoade75 schreef op zondag 3 februari 2019 @ 13:35:
Ik las in het oude Kona topic dat sommige een trekhaak hebt laten monteren.
Is dat bevallen?
En hoe is de firma Hoppenbrouwers?
Heeft er ook iemand een trektest gedaan om bij het RDW trekgewicht aan te vragen?
Heeft iemand hier al ervaring mee opgedaan? De Kona krijg ik komende zaterdag. Daar ik bij een bouwbedrijf werkzaam ben zou het een leuke optie zijn om toch vrij incidenteel een aanhanger mee te kunnen nemen. Niet om wekelijks aanhangers van 1.5T mee te zeulen maar zo af en toe iets erachter kunnen hangen zou prettig zijn.

[ Voor 0% gewijzigd door BrujeriA op 14-08-2019 20:05 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denheer
BrujeriA schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 20:04:
[...]
Niet om wekelijks aanhangers van 1.5T mee te zeulen maar zo af en toe iets erachter kunnen hangen zou prettig zijn.
Dat kan je helaas vergeten. De trekhaak die je erop mag zetten is alleen als drager bedoeld. Je mag er 0kg gewicht mee trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04:08
Sinds gisteren rijd ik ook een Kona EV. Natuurlijk heb ik me via dit topic goed voorbereid dus de ODB2-dongel en EVnotify stonden al klaar.

Helaas gaat EVnotify niet zo goed als de Kona zelf (tot nu toe een fijne auto). Als ik bij een nieuwe rit instap kan mijn telefoon geen verbinding meer maken met de OBD2-dongel. Pas als ik de dongel lostrek uit de OBD2-poort en er weer in doe, is de dongel weer vindbaar op mijn telefoon en kan EVnotify er verbinding mee maken.

Ik heb deze dongel:
https://www.amazon.de/gp/product/B07DGBYPJV/

Wie herkent dit gedrag en heeft een oplossing?

Goed man!

Pagina: 1 ... 23 ... 143 Laatste