Schijnt niet helemaal zo te zijn. De firma Hoppenbrouwers uit Tilburg (dacht ik) claimt een trekhaak met verstevigingsbalken te kunnen monteren mét behoud van garantie, geen afkeur op APK etc. Hoe dit qua RDW keuring geregeld is is mij nog niet geheel duidelijk en hier ben ik dan ook naar aan het informeren. Wellicht dat iemand hier op het forum dit reeds gedaan heeft en hier iets zinnigs over kan zeggen...denheer schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 20:25:
[...]
Dat kan je helaas vergeten. De trekhaak die je erop mag zetten is alleen als drager bedoeld. Je mag er 0kg gewicht mee trekken.
Wasrschijnlijk is dit een foto van eem amerikaans model. Daar zit geen knop op om vess uit te zetten.denheer schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 13:20:
[...]
Zoiets als dit dus:
[Afbeelding]
https://2020newsuv.com/2020-hyundai-kona/
Het effectieve scherm is groter en ik zie in dit plaatje dat je VESS niet meer uit kan zetten.
Yoade75 in "Elektrische auto's - deel 4" is relevant.BrujeriA schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 21:38:
[...]
Schijnt niet helemaal zo te zijn. De firma Hoppenbrouwers uit Tilburg (dacht ik) claimt een trekhaak met verstevigingsbalken te kunnen monteren mét behoud van garantie, geen afkeur op APK etc. Hoe dit qua RDW keuring geregeld is is mij nog niet geheel duidelijk en hier ben ik dan ook naar aan het informeren. Wellicht dat iemand hier op het forum dit reeds gedaan heeft en hier iets zinnigs over kan zeggen...
En in Yoade75 in "Elektrische auto's - deel 4" het vervolg.
Kort antwoord: gaat je niet lukken, RDW wil er niet aan meewerken. De fabrikant zelf moet zorgen voor de typegoedkeuring.
Dus ja je kunt een stevige trekhaak laten monteren, en ja de Kona kan dat prima aan, maar nee, je bent onverzekerd en illegaal bezig als je toch rond gaat rijden met een karretje erachter.
[ Voor 15% gewijzigd door CyBeRSPiN op 15-08-2019 11:38 ]
https://www.marktplaats.n...e656940d2&previousPage=lr
Er is echter geen typegoedkeuring, het mag dus niet.
Er is echter geen typegoedkeuring, het mag dus niet.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Okay, ik citeer hier even een bericht dat ik van ze kreeg: "Geen zorgen alles is in orde compleet met homologatie en documentatie rdw tuv euro"
Dit klinkt toch alsof het in orde is. Los van het feit of het ook echt in orde is.
Dit klinkt toch alsof het in orde is. Los van het feit of het ook echt in orde is.
@daemonix Lees even wat ik gelinkt heb. RDW begint er niet aan. Net nog even gezocht en er staan welgeteld 0 Kona EV’s in NL op kenteken met een trekgewicht groter dan 0 kg.
Als je leest wat de RDW medewerker aangaf: er was met de trekhaak en de auto zelf niks aan de hand, maar het is de fabrikant zelf die het moet regelen.
Als je leest wat de RDW medewerker aangaf: er was met de trekhaak en de auto zelf niks aan de hand, maar het is de fabrikant zelf die het moet regelen.
Ja, ik heb dat al gelezen, ik wil echter de claim van Hoppenbrouwer wel eens waargemaakt zien. Ze claimen namelijk zo ongeveer iedere EV van een gehomologeerde trekhaak te kunnen voorzien. Ik geloof daar geen snars van, juist vanwege die link.
Vorige week met mijn Kona vast komen te staan in Zuid Duitsland. De stekker zat vast gesmolten aan de auto. Het was een Lolo 22kW laadpaal. Ik heb vervangend vervoer gekregen en de auto is onderweg. Achteraf niet erg want het laden onderweg kost best wel watt tijd. Iemand anders al dit ervaren?
Oei, dat klinkt niet best. Wellicht heeft er iemand met de stekker "geknoeid"?
Dat het smelten van een stekker bij 100KwH voor zou kunnen komen had me niet verbaasd maar bij een 22KwH lader?
Daarnaast steekt iedereen die dingen overal in dus een soort van SOA (of EOA) is an sich niet heel vreemd.
Dat het smelten van een stekker bij 100KwH voor zou kunnen komen had me niet verbaasd maar bij een 22KwH lader?
Daarnaast steekt iedereen die dingen overal in dus een soort van SOA (of EOA) is an sich niet heel vreemd.
Nou, het gaat om een type2 lader (en het is kW, niet kWh en al helemaal niet KwH
) dus dan neem ik aan dat het om je eigen laadkabel gaat die je met de auto en paal verbindt.
@Remco008 ging het om de origineel meegeleverde laadkabel en was deze helemaal schoon en droog bij het inpluggen? Er moet ergens een slecht contact hebben gezeten, ofwel in de stekker zelf danwel aan de connector kant in de Kona. Met max 7,4kW kan dat dan best warm worden, maar is voor het eerst dat ik daar over hoor.
@Remco008 ging het om de origineel meegeleverde laadkabel en was deze helemaal schoon en droog bij het inpluggen? Er moet ergens een slecht contact hebben gezeten, ofwel in de stekker zelf danwel aan de connector kant in de Kona. Met max 7,4kW kan dat dan best warm worden, maar is voor het eerst dat ik daar over hoor.
Wellicht ff croudfunden ter ondersteuning? Wil ik wel aan meedoen.CyBeRSPiN schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 11:35:
[...]
Yoade75 in "Elektrische auto's - deel 4" is relevant.
En in Yoade75 in "Elektrische auto's - deel 4" het vervolg.
Kort antwoord: gaat je niet lukken, RDW wil er niet aan meewerken. De fabrikant zelf moet zorgen voor de typegoedkeuring.
Dus ja je kunt een stevige trekhaak laten monteren, en ja de Kona kan dat prima aan, maar nee, je bent onverzekerd en illegaal bezig als je toch rond gaat rijden met een karretje erachter.
Mijn meegeleverde kabel werd erg heet (ook thuis aan mn eigen laadpaal). Niet de kabel zelf, maar de stekker die in de auto zit. Dat hoort niet en ik heb van de dealer een nieuwe laadkabel gekregen.Remco008 schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 09:19:
Vorige week met mijn Kona vast komen te staan in Zuid Duitsland. De stekker zat vast gesmolten aan de auto. Het was een Lolo 22kW laadpaal. Ik heb vervangend vervoer gekregen en de auto is onderweg. Achteraf niet erg want het laden onderweg kost best wel watt tijd. Iemand anders al dit ervaren?
Dat had ik laatst dus ook voor het eerst! Hij was echt flink heet.Ronalddeno schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 12:00:
[...]
Mijn meegeleverde kabel werd erg heet (ook thuis aan mn eigen laadpaal). Niet de kabel zelf, maar de stekker die in de auto zit. Dat hoort niet en ik heb van de dealer een nieuwe laadkabel gekregen.
Hoe ziet jullie kabel er uit? Heeft dat met die EV-Reel te maken of was dat alleen de haspel?
Bij de e-Niro zat een mooie kabel van Kia zelf.
Lijkt me wel zaak om dit meteen aan te kaarten. Een nieuwe kabel kost 300 euro ofzo, onder garantie af laten slepen met vervangend vervoer, repareren van de connector, het leveren van een nieuwe kabel, en een boze klant is een stuk duurder..
Lijkt me wel zaak om dit meteen aan te kaarten. Een nieuwe kabel kost 300 euro ofzo, onder garantie af laten slepen met vervangend vervoer, repareren van de connector, het leveren van een nieuwe kabel, en een boze klant is een stuk duurder..
[ Voor 8% gewijzigd door CyBeRSPiN op 16-08-2019 12:27 ]
Heb de kona nu +- 5 maanden en 0x een hete kabel gehad. Vorige keer was mijn 1e keer en toen was hij echt ook flink warm. Als het nog een keer gebeurt dan gaat hij inderdaad terug.CyBeRSPiN schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 12:26:
Hoe ziet jullie kabel er uit? Heeft dat met die EV-Reel te maken of was dat alleen de haspel?
Hmmm, het was nog vroeg. Laten we het daar op houdenCyBeRSPiN schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 10:14:
Nou, het gaat om een type2 lader (en het is kW, niet kWh en al helemaal niet KwH) dus dan neem ik aan dat het om je eigen laadkabel gaat die je met de auto en paal verbindt.

Hoezo nog een keer afwachten. Het feit dat ie 1x heet werd is al genoeg om aan te nemen dat het nog een keer gaat gebeuren. De stekker hoort gewoon nooit heet te worden, er zit dan duidelijk iets niet goed.Khayma schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 12:31:
[...]
Heb de kona nu +- 5 maanden en 0x een hete kabel gehad. Vorige keer was mijn 1e keer en toen was hij echt ook flink warm. Als het nog een keer gebeurt dan gaat hij inderdaad terug.
Omdat je niet weet waar het aan ligt. Het was 1x bij 1 specifieke laadpaal waar ik voor het eerst heb opgeladen. Bij mijn reguliere buurt paal doet hij dit nietCyBeRSPiN schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 12:59:
[...]
Hoezo nog een keer afwachten. Het feit dat ie 1x heet werd is al genoeg om aan te nemen dat het nog een keer gaat gebeuren. De stekker hoort gewoon nooit heet te worden, er zit dan duidelijk iets niet goed.
De procedure in de Kona EV om laden te starten en te stoppen luistert softwarematig precies erg nauw?
Gisterenochtend is mijn vriendin ering geslaagd het ding volledig van slag te brengen.
1. Ik parkeer 's avonds de Kona achterwaarts in en sluit hem vooraan aan op de thuislaadpaal.
2. Tijdens de nacht is de accu volgeladen en stopt het laden maar de stekker blijft verbonden met de laadpoort.
Tot daar alles normaal.
3. Vriendin komt 's morgens langs achter bij de auto en is vergeten dat ik de avond ervoor 'm aan de laadpaal gehangen heb.
4. Ze stapt in en start de auto. Deze geeft uiteraard bericht op dashboard dat je moet ontkoppelen van de laadpaal.
Lijkt me tot daar geen punt.
5. Issue is dat ze de stekker niet meer uit de auto krijgt, ook niet door 1x klikken op de afstandsbediening, 2x achter elkaar klikken werkt ook niet, ook niet meer door de Kona herhaaldelijk te sluiten en te openen en bovendien krijgt ze de motor niet meer uitgeschakeld zolang de stekker in steekt en de stekker niet ontkoppeld zoalng de motor "aan" staat. (en dat lijkt me wel een minpunt?)
Eénmaal duwen op de start/stop knop heeft totaal geen effect.
Ze had uiteraard via de software van de laadpaal de laadsessie daar kunnen onderbreken (maar door het vroege uur dacht ze daar op dat ogenblik helemaal niet aan - laadpaal heeft geen RFID om te stoppen) en dan nog eens proberen.
Tenslotte heeft ze de auto kunnen uitschakelen door snel 2x achter elkaar op de start/stop knop te drukken. Dan schakelde de motor uit en kon de stekker zonder problemen ontkoppeld worden.
Soit, het eigenaardige eraan vond ik dat je niet onder alle omstandigheden de motor terug kan afschakelen volgens de normale procedure.
Weer iets bijgeleerd..
errata: de mechanische ontkoppeling deed het ook niet!
Gisterenochtend is mijn vriendin ering geslaagd het ding volledig van slag te brengen.
1. Ik parkeer 's avonds de Kona achterwaarts in en sluit hem vooraan aan op de thuislaadpaal.
2. Tijdens de nacht is de accu volgeladen en stopt het laden maar de stekker blijft verbonden met de laadpoort.
Tot daar alles normaal.
3. Vriendin komt 's morgens langs achter bij de auto en is vergeten dat ik de avond ervoor 'm aan de laadpaal gehangen heb.
4. Ze stapt in en start de auto. Deze geeft uiteraard bericht op dashboard dat je moet ontkoppelen van de laadpaal.
Lijkt me tot daar geen punt.
5. Issue is dat ze de stekker niet meer uit de auto krijgt, ook niet door 1x klikken op de afstandsbediening, 2x achter elkaar klikken werkt ook niet, ook niet meer door de Kona herhaaldelijk te sluiten en te openen en bovendien krijgt ze de motor niet meer uitgeschakeld zolang de stekker in steekt en de stekker niet ontkoppeld zoalng de motor "aan" staat. (en dat lijkt me wel een minpunt?)
Eénmaal duwen op de start/stop knop heeft totaal geen effect.
Ze had uiteraard via de software van de laadpaal de laadsessie daar kunnen onderbreken (maar door het vroege uur dacht ze daar op dat ogenblik helemaal niet aan - laadpaal heeft geen RFID om te stoppen) en dan nog eens proberen.
Tenslotte heeft ze de auto kunnen uitschakelen door snel 2x achter elkaar op de start/stop knop te drukken. Dan schakelde de motor uit en kon de stekker zonder problemen ontkoppeld worden.
Soit, het eigenaardige eraan vond ik dat je niet onder alle omstandigheden de motor terug kan afschakelen volgens de normale procedure.
Weer iets bijgeleerd..
errata: de mechanische ontkoppeling deed het ook niet!
[ Voor 22% gewijzigd door IvoB2 op 17-08-2019 19:18 ]
Dit is wel heel typisch ja. En ook een beetje beangstigend. Het kan natuurlijk goed voorkomen dat je 's morgens met je duffe kop het protocol niet helemaal volgt. Ik ben dan ook benieuwd of de volgende sessie normaal verloopt.
Zit mede daarom toch ook ergens een trekkabel in de auto zodat je handmatig/fysiek de ontkoppeling kunt bewerkstelligen, even niet zeker waar hij zit (nog even opzoeken maar heb de auto pas net)BrujeriA schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 22:37:
Dit is wel heel typisch ja. En ook een beetje beangstigend. Het kan natuurlijk goed voorkomen dat je 's morgens met je duffe kop het protocol niet helemaal volgt. Ik ben dan ook benieuwd of de volgende sessie normaal verloopt.
Gisteren trouwens eerste langere rit naar Duitsland gemaakt zonder problemen, Ionity bij Bad Bonnef werkte prima, rustig gegeten en dat was eigenlijk de 'bottleneck'. Uiteindelijk 45-50 minuten gestaan maar dat had ook 30 minuten kunnen zijn qua snelladen.
Ook met zeer ruime marges bij snellader en einddoel aangekomen. Mede door goede weercondities; geen airco of verwarming, weinig wind. Grote stukken gewoon 138km/u gereden. Je zou zeggen dat het dan snel klaar is met de actieradius maar dankzij al die vrachtwagens, baustellen en andere overige maximum snelheidsbeperkingen op een lappendeken van Asfalt met 'events' per 5 kilometer (ook wel bekend als een Duitse snelweg) haal je uiteindelijk toch maar een gemiddelde snelheid van 100-120 km/h met bijbehorend zuinig verbruik
Onderweg nog wel iemand met een Zoe bij een 50kW paal zien staan die niet kon laden; was een pin van zijn Type 2 kabel afgebroken en vast blijven zitten in een van de ontvangpunten in zijn Zoe. Was met een pincet bezig (lijkt mij tricky met elektra) en nog geen succes, vrees dat hij de pechdienst heeft moeten bellen...
Vanmorgen heb ik mijn Kona op mogen halen dus ik zal vanavond het boekje eens doorspitten. Als ik wat tegenkom mbt de mechanische ontgrendeling zal ik het hier posten.
Voor wat de Zoë berijder betreft met zijn pincet.. lijkt me een tamelijk slecht plan!
Voor wat de Zoë berijder betreft met zijn pincet.. lijkt me een tamelijk slecht plan!
Inderdaad. En die deed ook niets. (functioneert blijkbaar niet als de motor nog "aan" staat en het basisprobleem was juist dat ze die niet meer onmiddellijk "uit" kreeg om verder te handelen)Banjy schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 13:06:
Zit mede daarom toch ook ergens een trekkabel in de auto zodat je handmatig/fysiek de ontkoppeling kunt bewerkstelligen, even niet zeker waar hij zit (nog even opzoeken maar heb de auto pas net)
Je kan hem niet missen: een ronde oranje trekknop onder de motorkap, vooraan - rechts van de motorkapontgrendeling.
[ Voor 28% gewijzigd door IvoB2 op 17-08-2019 19:24 ]
Sedert januari rij ik met de Kona ev 64 kw en ben er erg tevreden over. Een maand geleden is er een probleem opgedoken waar Hyundai vooralsnog geen oplossing voor vindt: bij het nemen van een bocht naar links waarbij tractie wordt gegeven treedt de esc (stabiliteitscontrole) in werking wanneer dit totaal niet nodig is. Uitlezing van de computergegevens door de garage gaf geen aanduiding waar het probleem ontstaat. De ABS sensor is vervangen, er is getest met nieuwe banden erop te leggen, dat gaf geen oplossing. Over twee weken komen technici van Hyundai om het probleem verder te bekijken. Het is een knap vervelend probleem: de tractie op het linkerwiel valt dan plots weg, de cruise control ook, en je kan niet optrekken tot de bocht voorbij is. Iemand al van een dergelijk probleem gehoord?
Bij een FWD ICE heb je zelfde symptoom als 1 van de motorsteunen los staat of doorgerot is. Ik dacht dat kona centrale electrische motor had zoals een ice wagen? Mss moet je dat eens aan dealer voorstellen?u373040 schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 19:45:
Sedert januari rij ik met de Kona ev 64 kw en ben er erg tevreden over. Een maand geleden is er een probleem opgedoken waar Hyundai vooralsnog geen oplossing voor vindt: bij het nemen van een bocht naar links waarbij tractie wordt gegeven treedt de esc (stabiliteitscontrole) in werking wanneer dit totaal niet nodig is. Uitlezing van de computergegevens door de garage gaf geen aanduiding waar het probleem ontstaat. De ABS sensor is vervangen, er is getest met nieuwe banden erop te leggen, dat gaf geen oplossing. Over twee weken komen technici van Hyundai om het probleem verder te bekijken. Het is een knap vervelend probleem: de tractie op het linkerwiel valt dan plots weg, de cruise control ook, en je kan niet optrekken tot de bocht voorbij is. Iemand al van een dergelijk probleem gehoord?
Door gerot zie je wel (lijkt me wel sterk bij relatief nieuwe wagen); los zitten is moeilijker op zicht te zien...moet je eens met koevoet aan wringen om te testen.
Ps geen ev kenner, tis maar ideetje geven.
Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,
Het probleem deed zich voor met de standaard laadkabel zonder reel. Ik merkte al vaker dat de stekker heet werd bij een 22kw laadpaal.
Wat is heetRemco008 schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 11:54:
Het probleem deed zich voor met de standaard laadkabel zonder reel. Ik merkte al vaker dat de stekker heet werd bij een 22kw laadpaal.
isolatie is minimaal geschikt tot 70 graden, daar branden jij en ik onze handen aan maar is mechanisch (nog) geen probleem.
Daar heb je gelijk in. Maar nu was het wel zo heet geworden dat het plastic gesmolten was.
Zijn er ook al mensen die een Kona hebben en een kinderwagen mee moeten nemen? Gaat dat een beetje in de praktijk, of is het erg onhandig omdat je wat beperktere ruimte hebt.
Als ik alleen het onderstel meeneem en dus de maxi cosi gebruik om de baby in te vervoeren, dan kun je hem makkelijk (wielen eraf) achterin schuiven.RKD schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 09:36:
Zijn er ook al mensen die een Kona hebben en een kinderwagen mee moeten nemen? Gaat dat een beetje in de praktijk, of is het erg onhandig omdat je wat beperktere ruimte hebt.
Als ook de reiswieg mee moet, dan moet je de bodem er even uithalen. Bak op de vloer, onderstel zonder wielen erop. Wel even oppassen met het vet dat op de assen zit
Het is een beetje gedoe, maar voor die paar tientjes bijtelling heb ik dat er wel voor over
Dank je, ik twijfel namelijk tussen de Ioniq 2019 en Kona, en de range van de Kona is wel lekker, terwijl de kofferbakruimte van de Ioniq wat praktischer lijkt.Runner15 schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 09:46:
[...]
Als ik alleen het onderstel meeneem en dus de maxi cosi gebruik om de baby in te vervoeren, dan kun je hem makkelijk (wielen eraf) achterin schuiven.
Als ook de reiswieg mee moet, dan moet je de bodem er even uithalen. Bak op de vloer, onderstel zonder wielen erop. Wel even oppassen met het vet dat op de assen zit
Het is een beetje gedoe, maar voor die paar tientjes bijtelling heb ik dat er wel voor over
Mijn zoon is inmiddels te groot geworden voor de reiswieg, dus het is bij ons nog of het stoeltje of de maxicosi die mee moet.
Die van mij (1jr) zit in een isofix stoeltje, daarnaast sleep ik af en toe een Goodbaby Pockit mee, die passen er een stuk of 8 in de koffer
De mijne zit ook in een Isofix stoeltje en ik neem een Mutsy Nexo mee:

Ingeklapt passen er 2 naast elkaar en kwa hoogte is hij ook prima.

Ingeklapt passen er 2 naast elkaar en kwa hoogte is hij ook prima.
bij ons past de kinderwagen er net in (https://www.nunababy.com/demi-grow-carry-cot)RKD schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 09:36:
wel zonder hoedenplank
[ Voor 10% gewijzigd door Tammo2 op 19-08-2019 10:48 ]
Dank jullie wel voor de reacties. Ik ga het eea nog eens naast elkaar zetten. We hebben zelf de mutsy igo, die verschilt niet heel veel met de nexo.
[ Voor 33% gewijzigd door RKD op 19-08-2019 10:50 ]
Als het de keuze tussen de Ioniq en de Kona is, zou ik me niet laten beperken door de bagegeruimte eerlijk gezegd
De range die je meer hebt bij de Kona is echt een veel groter voordeel dan die bagageruimte, dat is een kleiner probleem dat komt en gaat (kids groter, geen wagen meer nodig).
Maar goed, zoals je leest zijn er meer die gewoon de boel meeslepen. Bij mij past overigens ook de buggy er gewoon netjes in (Koelstra).
Maar goed, zoals je leest zijn er meer die gewoon de boel meeslepen. Bij mij past overigens ook de buggy er gewoon netjes in (Koelstra).
update: Week 6 zonder Kona begint vandaag, waterpomp 1 vervangen, en het hele zaakje ontlucht. Nog steeds blijft Kona klagen. Blijkbaar zit er ergens nog een pomp en het feestje dealer/importeur begint opnieuwWackerstamfer schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 16:19:
[...]
dag 4: nieuwe warmtepomp is er over 3 weken.
Een voorraad van onderdelen heeft Hyundai blijkbaar nog niet voor elkaar

Wees zuinig op je Kona, onderdelen zijn blijkbaar heel erg schaars...
update 2: na 37 dagen doet hij het weer
[ Voor 4% gewijzigd door Wackerstamfer op 21-08-2019 08:50 ]
Hyundai Kona Electric Premium 64kWh Ceramic Blue
Vandaag bij de dealer geweest ivm de gesmolten stekker. Conclusie is dat het snoer waarschijnlijk vanaf het begin al niet deugde. Als de stekker in de auto warm wordt en niet die in de laadpaal hebben we dus te maken met warmte door overgangsweerstanden op de contacten. Dit gebeurd alleen bij een 22kw laadpaal dus 32A laden. Advies voor iedereen die dit meemaakt om gelijk het snoer te laten vervangen voordat je stil staat.
Van het weekend met de verse Kona op mini stedentripje geweest naar Brussel. Voor het eerst de grens over. Enkele rit 265km. Dus ergens Allego paaltje gevonden die piep zegt op de pas om langzaam bij te laden terwijl we aan het rondstappen zijn.
Tot zover alles goed. Blik op display liet zien 4,6kw laden en daarna auto afgesloten.
Dan kom je terug na een uur of 6 en dan blijkt er 0% bijgeladen te zijn. Dit zijn dan de momenten dat je realtime app monitoring mist want middels nabellen bij Allego bleek dat er uiteindelijk 0,4kWh aan de auto is afgeleverd waarna de auto (volgens hun opgave) de laadsessie beëindigd heeft 3 minuten nadat ik vertrokken was.
Heb dit nog extra gecheckt maar geen beperking in Kona menu voor AC laden.
Bij terugkomst moest er ook met dongle ingelogd worden om de laadkabel te kunnen ontgrendelen.
In deze communicatie gaat ook van alles mis omdat ik later in het hotel in de New Motion app nog steeds een melding kreeg dat de auto nog steeds aan de laadpaal hangt en ondertussen 9 uur aan het laden was.
Voor de terugreis heeft LIDL het probleem voor ons opgelost met een gratis snellader die in 20min genoeg electro peut heeft toegevoegd voor de thuisbasis.
Ergo, acceptatie en piep/ok van de paal zegt niets over het verdere verloop van de laadsessie.
Tot zover alles goed. Blik op display liet zien 4,6kw laden en daarna auto afgesloten.
Dan kom je terug na een uur of 6 en dan blijkt er 0% bijgeladen te zijn. Dit zijn dan de momenten dat je realtime app monitoring mist want middels nabellen bij Allego bleek dat er uiteindelijk 0,4kWh aan de auto is afgeleverd waarna de auto (volgens hun opgave) de laadsessie beëindigd heeft 3 minuten nadat ik vertrokken was.
Heb dit nog extra gecheckt maar geen beperking in Kona menu voor AC laden.
Bij terugkomst moest er ook met dongle ingelogd worden om de laadkabel te kunnen ontgrendelen.
In deze communicatie gaat ook van alles mis omdat ik later in het hotel in de New Motion app nog steeds een melding kreeg dat de auto nog steeds aan de laadpaal hangt en ondertussen 9 uur aan het laden was.
Voor de terugreis heeft LIDL het probleem voor ons opgelost met een gratis snellader die in 20min genoeg electro peut heeft toegevoegd voor de thuisbasis.
Ergo, acceptatie en piep/ok van de paal zegt niets over het verdere verloop van de laadsessie.
Everything has Pro's & Con's.....
Vooraan de motorkap, in het bovenste deel van het "H" merklogo zit een ronde led die groen oplicht.
(Toch toen ik er toevallig juist langs kwam om iets uit de auto te halen, geen idee of ze ook anders kan kleuren en of er een betekenis aan verbonden is.)
Iemand enig idee wat dat betekent?
Als je de auto van het slot doet gaat de led uit.
Als ik hem daarna terug sluit geen led die brandt.
Als ik een kwartier later terug ga kijken (met sleutel op zak en zonder sleutel) ook niet.
Na maanden de Kona EV in bezit de allereerste keer dat ik dit opmerk.
(Toch toen ik er toevallig juist langs kwam om iets uit de auto te halen, geen idee of ze ook anders kan kleuren en of er een betekenis aan verbonden is.)
Als ik een kwartier later terug ga kijken (met sleutel op zak en zonder sleutel) ook niet.

[ Voor 39% gewijzigd door IvoB2 op 19-08-2019 21:56 ]
De led in het logo geeft aan dat er 400V actief is. Dit is ook het geval als de 12V accu door je grote 400V accu wordt bijgeladen. Kijk maar eens in je boekjeIvoB2 schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 21:47:
Vooraan de motorkap, in het bovenste deel van het "H" merklogo zit een ronde led die groen oplicht.
edit: H17 van een online manual
Lamp status Details
An LED in the front of the vehicle near the inner portion of the H-emblem indicates when the EV battery is being used while the vehicle is stationary. The EV battery may be in use to charge the 12V auxiliary battery or when charge management is set to control the climate setting and the heater or air conditioner is turned on
[ Voor 19% gewijzigd door Wackerstamfer op 19-08-2019 22:44 ]
Hyundai Kona Electric Premium 64kWh Ceramic Blue
Dat is jammer maar zo is het ook bij de Tesla M3 hoor.CyBeRSPiN schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 19:09:
Heb je een bron? Zou echt vreemd zijn als ie maar 3x16A kan laden en niet op de 1e fase 32A aan kan. Dat zou dan wel wederom een gemiste kans zijn zeg..
De BMW i3 bijvoorbeeld kan ook max 11kW op 3 fasen maar wel 7kW op 1 fase.
Maak morgen wel een fototje voor je hoe het eruit ziet in de kofferbak.RKD schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 10:49:
Dank jullie wel voor de reacties. Ik ga het eea nog eens naast elkaar zetten. We hebben zelf de mutsy igo, die verschilt niet heel veel met de nexo.
Dan ga ik dat gelijk doen want ik stond vandaag bij de Ikea te laden aan de 22kw paal en hij werd weer warm. Morgen even langs de dealer.Remco008 schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 15:29:
Vandaag bij de dealer geweest ivm de gesmolten stekker. Conclusie is dat het snoer waarschijnlijk vanaf het begin al niet deugde. Als de stekker in de auto warm wordt en niet die in de laadpaal hebben we dus te maken met warmte door overgangsweerstanden op de contacten. Dit gebeurd alleen bij een 22kw laadpaal dus 32A laden. Advies voor iedereen die dit meemaakt om gelijk het snoer te laten vervangen voordat je stil staat.
[ Voor 50% gewijzigd door Khayma op 19-08-2019 22:49 ]
- dubbelpost -
[ Voor 97% gewijzigd door Khayma op 19-08-2019 22:49 ]
Thx. Zal dus het laatste geweest zijn want geprogrammeerde klimaatcontrole staat (tot nu toe) nooit aan.Wackerstamfer schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 22:40:
De led in het logo geeft aan dat er 400V actief is. Dit is ook het geval als de 12V accu door je grote 400V accu wordt bijgeladen.
Klopt dit niet dan? EV database is doorgaans zeer accuraat.HyperBart schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 22:42:
[...]
Dat is jammer maar zo is het ook bij de Tesla M3 hoor.
https://ev-database.nl/au...andard-Range#charge-table
Daar staat dus dat ie op 1-fase gewoon 32A kan (7,4kW)
[ Voor 8% gewijzigd door CyBeRSPiN op 19-08-2019 23:46 ]
Bij ons zijn er geen kinderwagens of buggy's meer die meegesleept hoeven te worden, maar toch is de bescheiden kofferbak wel ons grootste twijfelpunt. Aangezien de Kona onze enige auto zou worden, moet er voldoende ruimte zijn om met het hele gezin op vakantie te kunnen. Voor ons betekent 332l ongeveer een halvering van de kofferruimte qua inhoud...
Ik ben vergeten de kofferbak op te meten toen we zijn wezen kijken bij de dealer en ik kan de afmetingen (breedte x diepte) nergens vinden. Kan één van de trotse eigenaren hier op het forum mij daaraan helpen?
Ik ben vergeten de kofferbak op te meten toen we zijn wezen kijken bij de dealer en ik kan de afmetingen (breedte x diepte) nergens vinden. Kan één van de trotse eigenaren hier op het forum mij daaraan helpen?
exacte afmetingen heb ik niet bij de hand, maar bjorn geeft een goede indruk:
YouTube: Hyundai Kona Electric review part 2
YouTube: Hyundai Kona Electric review part 2
De dakkoffer die Hyundai aanbiedt is ook 330 liter, misschien het overwegen waard.
@Tammo2 dank je voor de link naar het filmpje! Die zal ik vanavond eens bekijken.
@Sarion een dakkoffer hebben we het ook over gehad en zou inderdaad een oplossing kunnen zijn.
In eerste instantie was ons oog gevallen op de Kia e-Niro die toch een stukje ruimer is, maar daar moet je minimaal een jaar op wachten, terwijl we de Kona dit jaar nog zouden kunnen rijden.
@Sarion een dakkoffer hebben we het ook over gehad en zou inderdaad een oplossing kunnen zijn.
In eerste instantie was ons oog gevallen op de Kia e-Niro die toch een stukje ruimer is, maar daar moet je minimaal een jaar op wachten, terwijl we de Kona dit jaar nog zouden kunnen rijden.
Dit jaar nog?! Wij hebben hem sinds januari in bestelling staan, en de verwachting is nu komende februari hem te mogen ontvangenOhana schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 14:43:
@Ohana als je alle laadbakken onder de laadvloer weghaalt, heb je zo'n 100 l extra. Net met vrouw en twee kinderen naar Italië geweest. Kon allemaal net zonder zelfs het zicht naar achteren te blokkeren. Je moet alleen niet met een tent gaan camperen...
Een dakkoffer scheelde bij een vriend van mij met de e-niro 20% in verbruik gemiddeld over 4000 km...
Een dakkoffer scheelde bij een vriend van mij met de e-niro 20% in verbruik gemiddeld over 4000 km...
En dan gewoon de Frunk in gebruik nemen zoals in verschillende eerdere posts is aangegeven. Ik rij daar al weken mee door weer en wind. gaat prima.Rob76 schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 16:35:
@Ohana als je alle laadbakken onder de laadvloer weghaalt, heb je zo'n 100 l extra. Net met vrouw en twee kinderen naar Italië geweest. Kon allemaal net zonder zelfs het zicht naar achteren te blokkeren. Je moet alleen niet met een tent gaan camperen...
Kona Premium 64kW Dark Knight geleverd 28 januari 2019/Kona Premium 64kW Tangerine Orange oktober 2019, Aften ICU 3x32A/Load balancing
We hebben het hier over 3fases 16a. Dan moet je geen bron of mening verkondigen van 1 fase 32a. Dat is appels met peren vergelijken.CyBeRSPiN schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 23:44:
[...]
Klopt dit niet dan? EV database is doorgaans zeer accuraat.
https://ev-database.nl/au...andard-Range#charge-table
Daar staat dus dat ie op 1-fase gewoon 32A kan (7,4kW)
Nee.. zucht.. ik stelde dat je met een 3-fase uitvoering van de Kona alsnog ook 32A op 1 fase zal kunnen laden.. (en er dus geen nadeel is, ook als je nu je meterkast op 1 fase met 32A had ingericht) dat werd hier in twijfel getrokken.internet4me schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 17:35:
[...]
We hebben het hier over 3fases 16a. Dan moet je geen bron of mening verkondigen van 1 fase 32a. Dat is appels met peren vergelijken.
[ Voor 9% gewijzigd door CyBeRSPiN op 20-08-2019 17:56 ]
Niet als je een 3fase 16a omvormer/bron/generator/auto hebt. Dan is het maximaal 1x16a op 1 fase.
Daarom kun je beter een huidige kona hebben. Dan een toekomstige kona hebben. Als je thuis 1fase hebt.
Daarom kun je beter een huidige kona hebben. Dan een toekomstige kona hebben. Als je thuis 1fase hebt.
[ Voor 37% gewijzigd door internet4me op 20-08-2019 17:57 ]
Jij hebt dus een bron voor je eigen gelijk?
Deze discussie is voor mij over. Misschien is een cursus/wiki/boek elektra iets voor je. De eerdere bron nam je namelijk niet serieus.
[ Voor 20% gewijzigd door internet4me op 20-08-2019 18:00 ]
Inderdaad. https://www.ratio.nl/nl/c...7300/groups/g+c+a+nr+viewinternet4me schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 17:55:
Niet als je een 3fase 16a omvormer/bron/generator/auto hebt. Dan is het maximaal 1x16a op 1 fase.
3 fase 16A aansluiting die toch op 1 fase 32 A geeft. Dat ging toch niet?
Ik heb inderdaad ook al ruim 4500 km met de laadbak van achter in de frunk gereden. Geen probleem, zelfs niet met 42 graden.
Alleen de ruimte op de achterbank is wel een nadeel met grote kinderen... Met lange pubers en als je zelf lang bent gaat dat echt niet. Ik ben zelf 1.78 en mijn vriendin is 1.65. De kinderen 7 en 9, dus de komende jaren is dat geen enkel probleem. Als dat anders is, zou ik wel echt de e-niro overwegen
Alleen de ruimte op de achterbank is wel een nadeel met grote kinderen... Met lange pubers en als je zelf lang bent gaat dat echt niet. Ik ben zelf 1.78 en mijn vriendin is 1.65. De kinderen 7 en 9, dus de komende jaren is dat geen enkel probleem. Als dat anders is, zou ik wel echt de e-niro overwegen
Yes, of RMC trekhaak/drager waar je ook al snel meer dan 300L bagage op kwijt kunt. En ook nog met minimale luchtweerstand, want achter de auto. En door het jaar heen 2 e-bikes, of fietsen zonder motortje.Sarion schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 14:31:
De dakkoffer die Hyundai aanbiedt is ook 330 liter, misschien het overwegen waard.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Het gaat bij ons om een lease-auto en er zijn lease-maatschappijen die dit jaar nog Kona's uitgeleverd krijgen die nog geleased kunnen worden. Keuze in uitvoering is er niet en keuze in kleur is erg beperkt.Sarion schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 16:08:
[...]
Dit jaar nog?! Wij hebben hem sinds januari in bestelling staan, en de verwachting is nu komende februari hem te mogen ontvangen
De vraag is, dacht ik, of het andersom ook kan.daemonix schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 18:12:
[...]
Inderdaad. https://www.ratio.nl/nl/c...7300/groups/g+c+a+nr+view
3 fase 16A aansluiting die toch op 1 fase 32 A geeft. Dat ging toch niet?
Je hebt thuis een 1 fase 40 A aansluiting met een 1 fase 32A laadpaal.
Kan de "nieuwe" Kona EV/e-Niro met een 3 x 16A omvormer dan nog even snel laden dan de huidige met 1 x 32A omvormer
Denk dat de laadsnelheid aan de thuislaadpaal dan ook halveert want de bottleneck is de omvormer in de auto en niet de thuislaadpaal. Exact wat Internet4me probeert duidelijk te maken.
[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 20-08-2019 21:27 ]
@IvoB2 discussie is voor mij ook over. Ik zeg dat er verschillende EVs zijn die met 3-fase 11kW kunnen laden maar toch OOK op 1 fase 32A 7,4kw. Nergens is er nog een bron voor de stelling van @internet4me, maar goed we gaan het zien wie er gelijk heeft. Kratje bier drinken we dan samen wel op
Nou ik denk dat het niet en/en is maar of/of want als je stelling voor 1 fase 32A zou kloppen dan ligt het voor de hand dat alle 3 de fases in de auto die 32A aankunnen en dan zou je dus met 3 fase 23,2KW kunnen laden. en dat lijkt me echt niet mogelijk.CyBeRSPiN schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 21:54:
@IvoB2 discussie is voor mij ook over. Ik zeg dat er verschillende EVs zijn die met 3-fase 11kW kunnen laden maar toch OOK op 1 fase 32A 7,4kw. Nergens is er nog een bron voor de stelling van @internet4me, maar goed we gaan het zien wie er gelijk heeft. Kratje bier drinken we dan samen wel op
En twee verschillende omvormers in een EV lijkt me ook een dure en complexe aangelegenheid worden.
Zoek maar eens op hoe snel je op 1-fase en op 3-fase kan laden met een: BMW i3, VW e-Golf, Tesla Model 3 en de Audi e-tron (met de standaard 11kW boordlader). Je zult verbaasd zijnRob45 schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 11:22:
[...]
Nou ik denk dat het niet en/en is maar of/of want als je stelling voor 1 fase 32A zou kloppen dan ligt het voor de hand dat alle 3 de fases in de auto die 32A aankunnen en dan zou je dus met 3 fase 23,2KW kunnen laden. en dat lijkt me echt niet mogelijk.
En twee verschillende omvormers in een EV lijkt me ook een dure en complexe aangelegenheid worden.
Ik moet de eerste EV nog tegenkomen die max. 11kW op 3-fase kan, maar niet meer dan 16A op 1-fase kan laden. Misschien heeft de Kona die primeur dan, dat die inderdaad maar 3,5kW max op 1-fase kan. Dat zou dan heel erg dom zijn en afwijken van de norm.
O oeps sorry, ik zou er over ophouden..
Ik ontken ook niet dat het niet zou kunnen. Of dat andere EV's het wel zouden kunnen.CyBeRSPiN schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 21:54:
De vraag is - gezien het in het Kona topic staat - of de Kona EV (en de gelijkaardige e-Niro) met een toekomstige 3-fase omvormer geen 16 maar 32A aan boord zou hebben. Maar dat strookt dan weer niet met de berichtgeving dat hij met een 3fase "maar" tegen 11 kW zou kunnen laden. Met 32A zou dat aan 22 kW moeten zijn. Die 11 kW wijst juist dat het om 3 x 16A gaat. Wat inhoudt dat je met een thuislader van 1 x 32 A maar half zo snel meer zou kunnen laden dan met de huidige Kona (met een interne omvormer van 1 x 32A).
Als de Kona EV en de e-Niro vanaf MY 2020 the best of both worlds zouden hebben, zoveel te beter!
(Ik verwacht nl. tegen februari 2020 de e-Niro. En als die dan zou uitgerust zijn met een 3 x 16A omvormer zou dat - met een 1x 32A laadpaal - een thuisnadeel zijn tov mijn huidige 1x32A Kona EV. En aan de voordelen van een trifase lader bij openbaar laden heb ik persoonlijk ook niets want die gebruik ik hoogst uitzonderlijk).
Ik ben dus de eerste die hoopt dat je alsnog gelijk krijgt wat betreft de Kona EV en e-Niro.
Zoals je in je eigen link kan zien, Gaan alle 3 fase aansluitingen max 11KW.CyBeRSPiN schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 11:43:
[...]
Zoek maar eens op hoe snel je op 1-fase en op 3-fase kan laden met een: BMW i3, VW e-Golf, Tesla Model 3 en de Audi e-tron (met de standaard 11kW boordlader). Je zult verbaasd zijn
Ik moet de eerste EV nog tegenkomen die max. 11kW op 3-fase kan, maar niet meer dan 16A op 1-fase kan laden. Misschien heeft de Kona die primeur dan, dat die inderdaad maar 3,5kW max op 1-fase kan. Dat zou dan heel erg dom zijn en afwijken van de norm.
O oeps sorry, ik zou er over ophouden..
Type 2 (Mennekes - IEC 62196)
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 19u30m 12 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 12u15m 19 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 7u45m 30 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 6u15m 38 km/u
3-fase 16A (11 kW) 400V / 3x16A 11 kW 4u15m 55 km/u
3-fase 25A (17 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 4u15m 55 km/u
3-fase 32A (22 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 4u15m 55 km/u
Waar jij naar kijkt is de DC lader, en die gaat bij de Kona tot 90KW en effectief 70KW,
Echter niemand heeft een dergelijke DC lader voor thuis
@Rob45 lees eens hardop aan jezelf voor wat er op de 4e regel staat. Iets met 1 fase, 32A en 7,4kW (en dat is nu precies ook de limiet met de huidige 1 fase uitvoering van de Kona)
Ben ik nou zo onduidelijk in wat ik bedoel? Er zijn hier lieden die beweren dat dat helemaal niet kan, want als 11kW (3x16A) de max is, dan kan volgens hen 1x32A helemaal niet. Maar heb elektronica voor dummies nog niet binnen.. ik heb er de opleiding niet voor dus ik zal wel geen gelijk hebben
Maar wellicht is de verwarring dat je een EV met een 3-fase boordlader wel degelijk op een 1-fase laadpaal kunt opladen?
Ben ik nou zo onduidelijk in wat ik bedoel? Er zijn hier lieden die beweren dat dat helemaal niet kan, want als 11kW (3x16A) de max is, dan kan volgens hen 1x32A helemaal niet. Maar heb elektronica voor dummies nog niet binnen.. ik heb er de opleiding niet voor dus ik zal wel geen gelijk hebben
Maar wellicht is de verwarring dat je een EV met een 3-fase boordlader wel degelijk op een 1-fase laadpaal kunt opladen?
[ Voor 67% gewijzigd door CyBeRSPiN op 21-08-2019 14:12 ]
Sorry,CyBeRSPiN schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 14:01:
@Rob45 lees eens hardop aan jezelf voor wat er op de 4e regel staat. Iets met 1 fase, 32A en 7,4kW (en dat is nu precies ook de limiet met de 1 fase uitvoering van de Kona)
Ik heb je inderdaad niet goed begrepen dan, je kan inderdaad met de 3 fase lader op 1 fase met 7,4kw laden. bij een aansluiting met 32A.
Of dat bij de nieuwe Kona ook het geval zal zijn durf ik niet te zeggen maar lijkt me wel voor de hand liggend omdat alle interne bekabeling al uitgerust is voor de huidige 1 fase 32A en een uitbreiding naar 3 fase dus goedkoper zal zijn om de extra fase ook 32A geschikt te maken ipv alle bekabeling te downgraden.
Maar we moeten dus wachten op het antwoord.
@Rob45 exact 
Persoonlijk als leek denk ik dat de AC->DC omvormer op 11kW begrensd is. En of dat nu 3x16A of 1x48A is zal die omvormer om het even zijn. Omdat 48A op een enkele fase niet gebruikelijk is (type2 laadkabels gaan tot max 32A per ader), is die gecapped op 32A.
Iemand met daadwerkelijke EV-elektro kennis zal er wel een betere verklaring voor hebben.
Persoonlijk als leek denk ik dat de AC->DC omvormer op 11kW begrensd is. En of dat nu 3x16A of 1x48A is zal die omvormer om het even zijn. Omdat 48A op een enkele fase niet gebruikelijk is (type2 laadkabels gaan tot max 32A per ader), is die gecapped op 32A.
Iemand met daadwerkelijke EV-elektro kennis zal er wel een betere verklaring voor hebben.
[ Voor 96% gewijzigd door CyBeRSPiN op 21-08-2019 14:38 ]
Tenzij je de 400v tussen de fases gebruikt ipv de 220v tussen fase/nul.
Nou dat lijkt me sterk, want dan kan je ook nooit meer 1 fase laden_-= Erikje =-_ schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 15:02:
Tenzij je de 400v tussen de fases gebruikt ipv de 220v tussen fase/nul.
Wat zou kunnen is dat 2 fases, en dus 2 van de 3 laders parallel worden geschakeld bij enkelfase aansluiting, dan kun je prima op 32 A enkelfase laden en 3x16 A bij 3 fase aansluiting. Volgens mij doet Tesla het ook zo.
Nou dat lijkt mij ook zeer onwaarschijnlijk, dat er 2 fases parallel zijn geschakeld, lijkt me geen goed plan.daemonix schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 15:35:
Wat zou kunnen is dat 2 fases, en dus 2 van de 3 laders parallel worden geschakeld bij enkelfase aansluiting, dan kun je prima op 32 A enkelfase laden en 3x16 A bij 3 fase aansluiting. Volgens mij doet Tesla het ook zo.
je kan niet zomaar 2 fases bij elkaar zetten, en denken dat je dan 2x16 =32A hebt.
2 fases bij elkaar zetten geeft grote kortsluiting
Ooit gehoord van relais waarmee je kunt schakelen zodanig dat de config is zoals die moet zijn? En ja, in ieder geval Tesla doet het zo.
In geval van 3 fase aansluiting zitten ze los van elkaar. In geval van enkelfase niet. Daar gaat niets van kapot.
In geval van 3 fase aansluiting zitten ze los van elkaar. In geval van enkelfase niet. Daar gaat niets van kapot.
[ Voor 49% gewijzigd door daemonix op 21-08-2019 16:42 ]
Ok, en waar kan ik dat terugvinden dat Tesla dit op deze wijze doet?daemonix schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 16:40:
Ooit gehoord van relais waarmee je kunt schakelen zodanig dat de config is zoals die moet zijn? En ja, in ieder geval Tesla doet het zo.
Ben wel benieuwd
Zoek maar eens op het teslamotors forum. Is daar regelmatig voorbij gekomen.
jammer dat je mij nu laat zoeken, maar ik ga wel eens kijken.daemonix schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 16:50:
Zoek maar eens op het teslamotors forum. Is daar regelmatig voorbij gekomen.
Maar ik denk dat je bedoelt dat de accu's parallel worden geladen en niet de lader parallel 32A levert.
En dat is een heel ander verhaal
Waarom zou ik voor je moeten zoeken, je bent toch zelf prima in staat om google te raadplegen, of ben je gewoon wat lui aangelegd?
En nee, dat bedoel ik niet. Ik schrijf wat ik bedoel en bedoel wat ik schrijf.
Voor de luiwammessen onder ons: ze doen het in de kabel: https://teslamotorsclub.c...ngle-phase-non-us.138376/
Voor de luiwammessen onder ons: ze doen het in de kabel: https://teslamotorsclub.c...ngle-phase-non-us.138376/
Wat betreft de link die je hebt doorgestuurd, betreft een lader welke de eigenaar van een Tesla wil gaan gebruiken, dit is een 3 fase lader maar is aan te sluiten als een 2 faselader zonder nul. dus ik weet niet wat jij nu bedoelt dat Tesla zoiets doet???daemonix schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 16:57:
Waarom zou ik voor je moeten zoeken, je bent toch zelf prima in staat om google te raadplegen, of ben je gewoon wat lui aangelegd?
Het gaat hier om een gebruiker die zijn 3 fase lader (niet tesla) wil aansluiten in zijn garage en de 3 fase niet kan gebruiken ivm de hoofdzekering die dit niet aan kan.
ik zal er maar over ophouden want ben bang dat we er zonder verdere info van Hyundai niet uit gaan komen
Tesla gebruikt geen 3 fase lader, maar 3 losse enkelfase laders. Dat is cruciaal, daarmee kun je dit truukje doen. Ik kan het niet helpen dat jij niet wilt begrijpen hoe het werkt.
Het is helemaal de vraag of Kona/e-Niro dezelfde truuk gaat toelaten.
Nou ik denk dat ik heel goed begrijp hoe het werkt, maar jij verteld helaas iedere keer verschillende dingen en de link welke je doorstuurt als zijnde je onderbouwing gaat echt over een 3fase lader.daemonix schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 17:13:
Tesla gebruikt geen 3 fase lader, maar 3 losse enkelfase laders. Dat is cruciaal, daarmee kun je dit truukje doen. Ik kan het niet helpen dat jij niet wilt begrijpen hoe het werkt.
Maar goed fijne avond
Kijk anders even in de nederlandse handleiding van de Tesla lader.daemonix schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 17:13:
https://www.tesla.com/sit...nl-NL-v2.pdf?201612081439
Google nou eens zelf. Je kunt het! Dit was de eerste link in Google. En vertel, waar schrijf (en niet vertel) ik iedere keer verschillende dingen?
Ik krijg echt de indruk dat je denkt dat je alleen denkt dat je snapt hoe enkelfase, 2 fase en 3 fase netten werken. Daarbij ontgaan je wat slimme truukjes.
Ik zal het je nog een keer uitleggen.
Het onderwerp is een 3 fase lader. Namelijk die in de Kona. De vraag is of die enkelfasig met 32 A kan worden geladen. Mijn antwoord is dat dat met zekerheid bij Tesla kan, ondanks dat de lader van Tesla maar 16 A per fase kan laden, door enkelfasig 2 laders van de Tesla op ieder 16 A te combineren. Bij Tesla kan dat omdat Tesla niet een 3 fase lader gebruikt (en dus 3x 230 V laadt, en dus geen 3x 400V kan laden, en dus de 0 nodig heeft) maar 3 losse laders, die zich laten combineren. Dat combineren kan al in de kabel door auto zijdig in de kabel L1 (auto) op L1 (auto) aan te sluiten en L2 (auto) ook op L1 (kabel), en beide de nul te geven. L3 wordt niet gebruikt.
In theorie zou je deze schakeling ook in de auto kunnen maken op het moment dat de auto detecteert dat er maar 1 fase is aangesloten.
Het spreekt voor zich dat deze kabel niet kan worden gebruikt om 3 fase aan te sluiten.
Het is speculeren of de Kona dit toelaat.
Ik krijg echt de indruk dat je denkt dat je alleen denkt dat je snapt hoe enkelfase, 2 fase en 3 fase netten werken. Daarbij ontgaan je wat slimme truukjes.
Ik zal het je nog een keer uitleggen.
Het onderwerp is een 3 fase lader. Namelijk die in de Kona. De vraag is of die enkelfasig met 32 A kan worden geladen. Mijn antwoord is dat dat met zekerheid bij Tesla kan, ondanks dat de lader van Tesla maar 16 A per fase kan laden, door enkelfasig 2 laders van de Tesla op ieder 16 A te combineren. Bij Tesla kan dat omdat Tesla niet een 3 fase lader gebruikt (en dus 3x 230 V laadt, en dus geen 3x 400V kan laden, en dus de 0 nodig heeft) maar 3 losse laders, die zich laten combineren. Dat combineren kan al in de kabel door auto zijdig in de kabel L1 (auto) op L1 (auto) aan te sluiten en L2 (auto) ook op L1 (kabel), en beide de nul te geven. L3 wordt niet gebruikt.
In theorie zou je deze schakeling ook in de auto kunnen maken op het moment dat de auto detecteert dat er maar 1 fase is aangesloten.
Het spreekt voor zich dat deze kabel niet kan worden gebruikt om 3 fase aan te sluiten.
Het is speculeren of de Kona dit toelaat.
[ Voor 99% gewijzigd door Rob45 op 21-08-2019 17:47 ]
Vertel, waarom kan het niet? Blijkbaar weet je waarom.
Ik zie een in ster geschakeld 3 fase net in het plaatje (net als Nederland heeft).
En nogmaals leer zelf eens google te gebruiken, dit was het eerste voorbeeld. Het wordt ook in Europa gedaan, zie het Nederlandse deel van dat forum.
Ik zie een in ster geschakeld 3 fase net in het plaatje (net als Nederland heeft).
En nogmaals leer zelf eens google te gebruiken, dit was het eerste voorbeeld. Het wordt ook in Europa gedaan, zie het Nederlandse deel van dat forum.
[ Voor 70% gewijzigd door daemonix op 21-08-2019 17:56 ]
Kan niet wachten... Kona staat op een boot die half sept aankomt in Rotterdam en dan nog een maand ongeveer wachten tot bij de dealer en rijklaar. Dus nog 1.5 maand countdown
daemonix wat ben jij gezellig bezig zeg!
[ Voor 6% gewijzigd door XeriuM op 22-08-2019 09:13 ]
Ja, als iemand zo ontzettend eigenwijs is, en niet wil of niet kan vertellen waarom iets niet zou kloppen terwijl het goed onderbouwd is dan word ik vasthoudend. Hij vertikt het om zelf ook maar enige actie te ondernemen. Hij vertikt het om zijn argumenten te onderbouwen. De enige argumentatie is 'ik snap hoe elektriciteit werkt'. Daar komt hij in dit geval niet ver mee. @Rob45 gaf ook bij @CyBeRSPiN al aan niet te snappen hoe de vorken in de diverse stelen zitten.
Blijkbaar gebruiken ze in Australie andere elektronen dan hier.
Blijkbaar gebruiken ze in Australie andere elektronen dan hier.
Heb een apart topic gemaakt om dit 1-fase vs 3-fase vraagstuk te behandelen, dit gaat veel teveel offtopic anders (mijn excuses hiervoor):
Werking 3-fase AC boordlader van Elektrische auto's
Werking 3-fase AC boordlader van Elektrische auto's
Dank. En het blijft vooralsnog speculeren hoe en of de Kona/e-Niro dit doet.
Wat is het gemiddelde verbruik onder de Kona rijders? Ik heb er nu 12000 op zitten en zit op 14.6kWh/100km wat neer komt op 1 op 6.8km.
Interessant is om dan daarbij te weten: gemiddelde snelheid, en verhouding snelweg/binnenweg.
Heb je daarbij ook de twee hydraulische openers geïnstalleerd? Dat werkt echt perfect. Snap niet dat fabrikanten nog steeds motorkappen produceren met zo'n stangetje wat je zelf omhoog moet zetten.Rob76 schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 19:02:
Ik heb inderdaad ook al ruim 4500 km met de laadbak van achter in de frunk gereden. Geen probleem, zelfs niet met 42 graden.
Kona Premium 64kW Dark Knight geleverd 28 januari 2019/Kona Premium 64kW Tangerine Orange oktober 2019, Aften ICU 3x32A/Load balancing
1060 kilometer (ruime week) met 13,8 kWh per 100 km.Khayma schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 10:29:
Wat is het gemiddelde verbruik onder de Kona rijders? Ik heb er nu 12000 op zitten en zit op 14.6kWh/100km wat neer komt op 1 op 6.8km.
Voornamelijk woon/werk 85 km enkele reis waarvan ongeveer 75 snelweg. Ik ben een rustige rijder en rij overal de maximale toegestane snelheid, behalve op de snelweg vanwege milieu/klimaat-principes. Daar ga ik niet harder dan 104 km/u (=100 op de GPS).
Sorry als je achter me rijdt, ik ga echt niet harder. Daarmee red ik ook jouw leefomgeving.
edit: verbruik toegevoegd
[ Voor 4% gewijzigd door robkds op 22-08-2019 19:18 ]
Goed man!
In dat geval had je beter met het OV kunnen gaan.robkds schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 10:42:
[...]Ik ben een rustige rijder en rij overal de maximale toegestane snelheid, behalve op de snelweg vanwege milieu/klimaat-principes. Daar ga ik niet harder dan 104 km/u (=100 op de GPS).
Sorry als je achter me rijdt, ik ga echt niet harder. Daarmee red ik ook jouw leefomgeving.