Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Vind het allemaal prachtig, ik bestel bij de LM een Kona EV en verwacht dat ze deze in ieder geval met de Nederlandse specs afleveren, als ze dat anders doen moeten ze dat communiceren of de accessoires er zonder meerprijs bijrekenen. Ook de fiscale waarde is hoger dan het NL model.daemonix schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 13:04:
Mijn dealer meldde al dat er sprake is van grijze import waarbij de levering anders is, en ook de garantievoorwaarden anders zijn.
Hiltermann Lease, zoals ik al aangaf niet via een directe dealer maar andere partij.daemonix schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 13:20:
Welke LM? Welke dealer?
dag 4: nieuwe warmtepomp is er over 3 weken.Wackerstamfer schreef op maandag 15 juli 2019 @ 13:23:
Vandaag ging het lampje "Check Electrical Systems" branden.
Na 50 km snelweg bij stoplicht ging Kona in de turtle mode.
Warmtepomp kapot na 12.000 km
dag 1: Onderdeel niet in Nederland
dag 2: Onderdeel niet in Europa --> backorder
Een voorraad van onderdelen heeft Hyundai blijkbaar nog niet voor elkaar

Hyundai Kona Electric Premium 64kWh Ceramic Blue
Plaatjes doen het niet!midego schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 12:53:
De Kona is zojuist geleverd door de LM, helaas wel wat transport schade aan de wagen, dit soort plekken op de voor en achterkant op alle plastic delen, wel een stuk of 12 in totaal.
Daarnaast is de Type 2 kabel en EV reel niet meegeleverd door de LM.
LM heeft niet via Hyundai zelf ingekocht dus ben benieuwd hoe ze dit op gaan lossen.
ehhhh..HOI
[ Voor 10% gewijzigd door daemonix op 18-07-2019 18:28 . Reden: Browser+OS toegevoegd ]
Hier ook niet... chrome Androiddaemonix schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 16:42:
Dat zit dan bij jou, hier werken de plaatjes prima (ondanks de adblocker).
Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd
Update mbt tot de krassen, er is iemand van de importeur bijgewerkt, hij schrok ook van het aanzicht en vroeg zich af hoe dit kwam. Uiteindelijk blijken het lijmresten te zijn van (we denken) bumper beschermers. Na hard poetsen was het er af en ziet het er als nieuw uit.
Na 200km afgelegd te hebben kan ik zeggen dat de auto voortreffelijk rijdt. Burnout met rook onder de wielen lukt ook 👍
[ Voor 15% gewijzigd door midego op 18-07-2019 23:31 ]
Voor u is een nieuwe Hyundai Kona door ons besteld. De verwachte leverdatum is gewijzigd naar 30 november 2019. De productie van uw voertuig is nameljk vertraagd.
Vraagje, hoe komen 'jullie' aan je reserveringsnummers? Ik kan die nergens vinden en mijn LM (Arval) heeft ook geen idee; bij navraag bij hun contactpersoon voor Hyundai weet die ook nergens wat van.hrigteri schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 00:18:
Ik heb mijn bestelling sinds maart lopen. Verwachting is "Q1 2020". Geen reserveringsnummer bekend, niets.
Wat ze doen in de fabriek is batches maken; dus als je de meest populaire kleur en de meest populaire uitvoering hebt besteld, heb je een goede kans op snellere levering.
Ik heb de luxe variant, Grijs met zonnedakje besteld. Q1 zal dus wel laatste dag van maart of zo gaan worden.......
Modeljaar 2020 schijnt vanaf september geproduceerd te gaan worden. Als je een levering in december 2019 of later hebt, ga er dan maar vanuit dat je het nieuwe model krijgt. November misschien ook wel, eerder zal kantje boord zijn.
De dealer kan je dat vertellen. Is een nummer uit hun (SAP) systeem.hrigteri schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 11:50:
[...]
Vraagje, hoe komen 'jullie' aan je reserveringsnummers? Ik kan die nergens vinden en mijn LM (Arval) heeft ook geen idee; bij navraag bij hun contactpersoon voor Hyundai weet die ook nergens wat van.
Arval moet het weten daar komt mij kona ook vandaan ik heb 2018 1975 van Arval doorgekregenhrigteri schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 11:50:
[...]
Vraagje, hoe komen 'jullie' aan je reserveringsnummers? Ik kan die nergens vinden en mijn LM (Arval) heeft ook geen idee; bij navraag bij hun contactpersoon voor Hyundai weet die ook nergens wat van.
Offerte van de leaseauto is al getekend, dus ik weet niet of ik dat zomaar boetevrij kan doen.3_s schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 10:12:
Wow, dat is direct vier maanden ...
Dan zou ik toch eens gaan kijken naar Model 3, ofzo.
[ Voor 2% gewijzigd door MoonRaven op 19-07-2019 12:03 . Reden: verduidelijking ]
Ik heb dat nagevraagd. Antwoord is nee. De boete is normaal ongeveer 15% van de aankoopwaarde.MoonRaven schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 12:00:
[...]
Offerte is al getekend, dus ik weet niet of ik dat zomaar boetevrij kan doen.
2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw
Bestelbevestiging op 4 maart ontvangen.nessio schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 12:14:
@moonraven : wanneer besteld / offerte getekend?
https://www.anwb.nl/jurid...-sluiten/leveringstermijn
[ Voor 20% gewijzigd door daemonix op 19-07-2019 16:03 ]
Het gaat inderdaad om een leaseauto via Athlon. Ik ga denk ik morgen maar eens langs bij Tesla om te kijken of zo'n Model 3 mij bevalt.daemonix schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 16:00:
@MoonRaven Is het een leaseauto? Zo nee, dan is 4 maanden vertraging in levering zo maar een reden tot ontbinding. Zo ja, dan kun je eens met de leasemaatschappij gaan praten.
https://www.anwb.nl/jurid...-sluiten/leveringstermijn
5 september 2018 besteld, had er eigenlijk niet op gerekend om hem voor september te krijgen. Nu duimen dat alles verder goed verloopt, ik kan niet wachten!
Stond waarschijnlijk op dezelfde boot.
Ik denk dat voor de LM's de grijze import aan het stagneren is (ze vissen allemaal in dezelfde vijver en ze worden tegengewerkt)
Nu dus niet verbaasd dat de levering maar zo 4 maanden is vertraagd, sterker nog, reken maar dat het januari wordt. O.a omdat de LM vanaf november liever geen nieuwe auto's op naam zet.
Overigens is de levering van de model 3 ook extreem onbetrouwbaar, dus check eerst de ervaringen daar over de levertijd voordat je je contract ontbinden gaat.
Een vriend van me had eind vorig jaar besteld, zou de model 3 in april krijgen en dat werd juli. Inmiddels rijdt hij er dus wel in, maar levertijden zijn daar nu ook flink opgelopen.
Plus dat het daar administratieve prutsers zijn (een collega zijn model 3 was in Noorwegen afgeleverd. Noorwegen, Nederland... Ach is beide in Europa... Toch? Duurde 2,5 maand om het ding naar Nederland te krijgen. Een ander had net z'n 3 opgehaald en kreeg dag er na te horen dat hij z'n auto kon komen ophalen. Hij speelde even het spelletje mee en oprecht - er stond NOG een model 3 klaar voor hem!).
*zucht*
Arval heeft 1 uitzondering als de bijtelling veranderddaemonix schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 11:25:
Dat is al sinds mensenheugenis aan de gang.Leasemaatschappijen, maar ook particulieren kijken naar de datum op kenteken om te bepalen hoe oud een auto is. Niet naar de productiedatum. November/december is dan een jaar ouder dan januari.
*zucht*
Klopt ik rij nog een 14% diesel van 29122014nessio schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 16:47:
was in 2018 ook. de LM hebben toen ook in december uitgeleverd
Moet deze 29 december as inleveren en dan hoop ik de Kona al te hebben
Officieel nog steeds 2 maart 2020 levering vd Kona electric
Geen idee hoe het kan, maar ik profiteer er maar van.
Alleen de kleur stond vast. Het was die of niks (denk ik)
Versie zonder warmtepomp dan?nessio schreef op zondag 21 juli 2019 @ 17:16:
Uit Spanje zijn veel witte geïmporteerd
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Volgens mij zit er wel een warmtepomp in, althans ik heb een Spaanse en daar heb je de "heat" functie wel opzitten.
Heat zit er altijd op; alleen is het de vraag of dat via een old skool verwarmingselement gaat of via een warmtepomp (en de daarbij behorende SCOP voordelen)midego schreef op maandag 22 juli 2019 @ 08:02:
[...]
Volgens mij zit er wel een warmtepomp in, althans ik heb een Spaanse en daar heb je de "heat" functie wel opzitten.
Waar kan ik dat controlleren? Er zit wel een wintermode op zie ik in het menu._-= Erikje =-_ schreef op maandag 22 juli 2019 @ 08:41:
[...]
Heat zit er altijd op; alleen is het de vraag of dat via een old skool verwarmingselement gaat of via een warmtepomp (en de daarbij behorende SCOP voordelen)
[ Voor 7% gewijzigd door midego op 22-07-2019 09:00 ]
Wel 's morgens vroeg uitproberen met deze temperaturen, vanmiddag zal de verwarming niet veel hoeven doen.
Edit: ik kan zelf niet meer kijken hoe die warmtepomp eruit ziet, vorige week mijn Kona Electric omgewisseld voor een M3
[ Voor 18% gewijzigd door mjdvandenberg op 22-07-2019 09:17 ]
Tesla Model Y LR AWD met trekhaak. Niet meer: Tesla Model 3 LR AWD met trekhaak. Niet meer: Kona Electric 64kWh Chalk White Premium met 18" wielen en trekhaak
Dat was toch al bekend, ik kan me berichten van vorig jaar hierover herinneren.
Heeft iemand nog tips of punten om in de gaten te houden bij aflevering. Bv de software levels van de auto of het navigatie kaart materiaal, weet iemand van welke datum dat moet zijn. Meer tips welkom.
Everything has Pro's & Con's.....
Ik zal het nog eens checken. Maar ze hadden het over de importeur van Nederland met een een of ander vaag verhaal dat ze in rotterdam al administratief op kenteken worden gezet. Dit kenteken moet de dealer dan weer doorgeven aan de LM om eea qua laadpas /papieren op tijd binnen te hebben.daemonix schreef op maandag 22 juli 2019 @ 17:41:
Vraag vooral of het een grijze import betreft of dat hij bij Hyundai Nederland vandaan komt. Ik heb de mijne nog niet, dus geen verdere tips van mij
Dit hele circus heb ik dus nog maar even achteraan gebeld want met deze vakantietijd zie ik zomaar weer gebeuren dat ik dadelijk met een auto en laadpaal thuis sta maar geen rfid card en dus weer via een stopcontact moet klooien.
Het is een rode en die wordt toch wat minder besteld heb ik het idee. Maar als het import is, is die warmtepomp dan wel aanwezig? Is dat ondertussen bekend. Ik heb de warmtepomp expliciet in de offerte specificaties staan.
hier is eea te lezen over de verschilllen; al hebben ze het hier over een splitsing van US en EU; ik meen elders gelezen te hebben dat er ook binnen de EU nog verschillen zijn
De auto staat dan niet op de boot, maar heeft de productielijn verlaten en is op transport gezet.
Eerst staat ie dan nog op de kant en dan pas op de boot.
Stel 1 week op de kant, laden, 6 weken of meer varen, uitladen en dan nog 2 a 3 weken voor ie bij de dealer is. Reken op minimaal 10 weken nadat de dealer meld : hij is op de "boot".
Op 6 mei meldde mijn dealer : op de "boot", begin juli stond ie Rotterdam, auto is er nog net maar zou elk moment kunnen. Ik zit nu op 11 weken.
Dus wil je voor 31/12 dan moet je rond 1/10 een melding krijgen : hij is op de "boot".
Dat staat ook in mijn tekstnessio schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 14:45:
@Anoniem: 232770 De verschillen gaan over USA en Canada. De EU wordt nergens genoemd (volgens mij)
Wordt over +/- 2 weken afgeleverd, moet nog een en ander aan gebeuren (haak, etc).
Verder nog een vraagje over hoe je de cruise control en parkeersensoren automatisch aan laat staan en dus niet elke keer worden uitgezet wanneer je de auto opnieuw start?
Eerste ervaring is zeer positief, alleen het stille rijden vind ik mee vallen (eerder tegen vallen). Ik heb de vraag al uitstaan naar de leasemaatschappij over de banden (nu zitten er Nexen op).
[ Voor 13% gewijzigd door nessio op 24-07-2019 15:03 ]
De parkeersensoren staan bij mij standaard aan, cruis control moet ik echter wel elke keer activeren.SFRtje schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 14:04:
Gister mijn lease Kona Electric Premium geleverd gekregen (gelukje omdat iemand anders die had geannuleerd). Stoelverwarming en stoelverkoeling zit er in, maar warmtepomp is mij nog even onduidelijk. Begrijp dus dat je hiervoor moet luisteren naar het geluid wanneer de heater aan zet (al zal dat met deze buitentemperaturen niet gaan)?
Verder nog een vraagje over hoe je de cruise control en parkeersensoren automatisch aan laat staan en dus niet elke keer worden uitgezet wanneer je de auto opnieuw start?
Eerste ervaring is zeer positief, alleen het stille rijden vind ik mee vallen (eerder tegen vallen). Ik heb de vraag al uitstaan naar de leasemaatschappij over de banden (nu zitten er Nexen op).
Hoe doe je dat dan?midego schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 15:34:
[...]
De parkeersensoren staan bij mij standaard aan
In onze Kona EV lukt dat ook niet.
Alleen de achteruitsensor staat en blijft standaard aan.
De voorsensor activeert alleen als je hem in achteruit hebt gezet of als je hem manueel acitveert.
Standaard staat hij steeds uit.
Ik heb een versie met WP maar geen idee hoe dat ding er moet uitzien in een EV.nessio schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 15:02:
De WP is zuiniger dan een gewoon verwarmingselement.
Misschien kan iemand een foto maken van de WP
Dan kan iedereen het makkelijk zien
Als iemand een tip heeft waar hij zit wil ik er wel een foto van posten.
Waar kun je de voorkant dan manuaal activeren?IvoB2 schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 15:44:
[...]
Hoe doe je dat dan?
In onze Kona EV lukt dat ook niet.
Alleen de achteruitsensor staat en blijft standaard aan.
De voorsensor activeert alleen als je hem in achteruit hebt gezet of als je hem manueel acitveert.
Standaard staat hij steeds uit.
Maar die instelling blijft niet bewaard (ik heb toch niet gevonden hoe) en moet je tekens herhalen.
En je activeert er ook alle parkeersensoren mee.

[ Voor 193% gewijzigd door IvoB2 op 24-07-2019 17:39 ]
Thanks dat wist ik niet, nu twijfel ik aan mijn bewering... Als het niet zo is wil ik ook graag weten hoe ze aangaan.IvoB2 schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 17:29:
Op de "P" toets op de onderste rij van de middenconcole (rechts van de "autohold").
Maar die instelling blijft niet bewaard (ik heb toch niet gevonden hoe) en moet je tekens herhalen.
En je activeert er ook alle parkeersensoren mee.
[Afbeelding]
Disclaimer: zo werkt het tenminste toch op de Belgische versies. Geen idee of het verschilt met NL.
[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 24-07-2019 17:49 ]
Mijn zoon kwam net even thuis met zijn Kona om wat op te pikken. Bij deze temperaturen blijft er weinig meer over van de stilte die bij een EV hoort. Is dat de warmtepomp, die zo nadrukkelijk aanwezig is, die je hoort aan de voorzijde van de auto? Zo ja, dan hoef je bij deze warmte enkel het gehoor in te schakelen of deze daadwerkelijk aanwezig isIvoB2 schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 15:45:
[...]
Ik heb een versie met WP maar geen idee hoe dat ding er moet uitzien in een EV.
Als iemand een tip heeft waar hij zit wil ik er wel een foto van posten.
Testing, one, two ...

[ Voor 56% gewijzigd door IvoB2 op 24-07-2019 19:38 ]
Maar deze wp koelt dan ook? Een wp kan koelen maar is niet erg efficiënt(volgens mij) want wat zit er dan in een Kona-ev die niet de optie wp heeft. In ieder geval een los verwarmingselement, maar hoe hebben ze dan de koeling opgelost..
koelkast zit. Later hebben ze de functie ook omgekeerd om te verwarmen.
En eigenlijk zeg je zo wat. Dan zouden ze bij een Kona zonder WP verwarming een airco (dus ook een WP) hebben moeten plaatsen zonder verwarmingsfunctie en een extra heater om te verwarmen?
Mooie handafdruk in het stof.IvoB2 schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 19:35:
Dan zou het dat ding links voor van de motor moeten zijn want rechts voor (staande voor de auto) zit de omvormer.
[Afbeelding]
Maar goed bij deze foto zit de WP er dus niet in. Zit normaal toch links waar nu die gapende ruimte zit. Met ook een plastic afdekkapje erop een een aantal vloeistof leidingen die er naartoe lopen.
Inderdaad als je even googled zie je op de meeste foto's de warmtepomp zitten, maar op enkele ook weer niet.Electrons schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 23:16:
[...]
Mooie handafdruk in het stof.
Maar goed bij deze foto zit de WP er dus niet in. Zit normaal toch links waar nu die gapende ruimte zit. Met ook een plastic afdekkapje erop een een aantal vloeistof leidingen die er naartoe lopen.
Kona Premium 64kW Dark Knight geleverd 28 januari 2019/Kona Premium 64kW Tangerine Orange oktober 2019, Aften ICU 3x32A/Load balancing
Hoe koelt de airco dan?
ps. de afdruk komt door het tijdelijk verwijderen van de frunk.
[ Voor 49% gewijzigd door IvoB2 op 25-07-2019 10:56 ]

Kona Premium 64kW Dark Knight geleverd 28 januari 2019/Kona Premium 64kW Tangerine Orange oktober 2019, Aften ICU 3x32A/Load balancing
Testing, one, two ...
Ik denk dat het hier een stockfoto betreft.Rick1855 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 11:03:
geen idee, maar ik zie op een andere foto van jou van de middenconsole dat je ook geen stoelkoeling hebt. ]]
De koeling heeft ook effect op het snelladen van de accu. met een wp kan deze vaker snel worden geladen bv meerdere keren per dag als je zeg 1000km moet rijden. Zonder wp kan dat problemen opleveren met de snelheid van het laden. deze valt bij de 2de of 3de keer terug. kijk naar de leavehardware-lover schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 11:09:
Wat zou nu het praktische effect zijn, onder de huidige (extremere) omstandigheden, van de aanwezigheid van die warmtepomp. Ik doel op het accupakket en niet zozeer op het comfort. Wat zouden de verschillen nu kunnen zijn bij deze temperaturen (of bij -15°C)?
Als je voor de auto staat links, direct achter de vulopening voor de ruitenwisservloeistof. foto 1 is een gapend gat, foto 2 zit de WP onder een zwarte afdekking.midego schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 12:27:
Ik kan op basis van de 2 foto's nu niet achterhalen waar de wartmepomp zich precies moet bevinden?
Klopt, we hebben geen stoelkoeling op de Kona (al is de foto van die middenconsole dan weer wel van het internet gepluktRick1855 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 11:03:
geen idee, maar ik zie op een andere foto van jou van de middenconsole dat je ook geen stoelkoeling hebt. Jammer voor deze tijd van het jaar. Ik denk dat er dan een conventionele airco in zit, maar weet niet waar die geplaatst is. hieronder een foto met WP
[Afbeelding]]
De reden is dat in België de stoelkoeling als optie verbonden is aan het glazen open dak (wat we persoonlijk een beetje een dwaze combinatie vinden) en mijn vriendin absoluut geen open dak wou.
De stoelkoeling missen we overgens niet, de airco van de Kona doet het uitstekend.
De Kona is eigenlijk een vervangwagen in afwachting van de levering van de e-Niro (waarbij de stoelkoeling niet verbonden is aan het open dak en dus wel in het pakket zit
Dus eigenlijk maakt het (hopelijk) voor ons niet zoveel uit gezien de levering van de e-Niro voor ons voorzien is voor februari 2020.
Gezien het een pre-order was van 200 stuks die begin 2019 onmiddellijk geleverd moest worden (om uitgestelde levertijden van andere merken op te vangen) misschien een her en der bijeengeschraapte "massa" levering door Hyundai voor ze de EU-Kona EV standaard hebben uitgerust met WP?
[ Voor 14% gewijzigd door IvoB2 op 25-07-2019 13:16 ]
Als het goed is dan zou dit het verschil moeten zijn.Rick1855 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 12:45:
[...]
Als je voor de auto staat links, direct achter de vulopening voor de ruitenwisservloeistof. foto 1 is een gapend gat, foto 2 zit de WP onder een zwarte afdekking.

Bij temp. onder 10°C heb ik nog geen ervaring.hardware-lover schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 11:09:
Wat zou nu het praktische effect zijn, onder de huidige (extremere) omstandigheden, van de aanwezigheid van die warmtepomp. Ik doel op het accupakket en niet zozeer op het comfort. Wat zouden de verschillen nu kunnen zijn bij deze temperaturen (of bij -15°C)?
Met airco (wat ook een WP is) geeft de GOM bij 100% lading 507 Km aan en met airco in ecomodus 470 Km.
Een verschil in range van 7-8% dus.
errata: tijdens het rijden (bij buitentemp. van 40-41°C) kan het meerverbruik van de airco (binnentemp op 24-25°C) oplopen tot 10%. Dit gemeten volgens de eigen verbruiksgegevens van de Kona en bij een eco rijstijl over binnenwegen.
[ Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 25-07-2019 16:48 ]
Interessant om eens te horen van wat Kona rijders inderdaad. Bij -10 zal het effect of de winst van een warmtepomp echter relatief beperkt zijn als ik het goed heb.IvoB2 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 13:12:
[...]
Bij temp. onder 10°C heb ik nog geen ervaring.
Met airco (wat ook een WP is) geeft de GOM bij 100% lading 507 Km aan en met airco in ecomodus 470 Km.
Een verschil in range van 7-8% dus.
De COP daalt dan aanzienlijk. De winst van warmtepompen zit hem vooral in het najaar en voorjaar. Dus fris maar niet vriezend.
Volgens mij zijn dat dan juist de temperaturen waar we 6+ maanden per jaar mee te maken hebben, ideaal dus!Banjy schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 15:09:
[...]
Interessant om eens te horen van wat Kona rijders inderdaad. Bij -10 zal het effect of de winst van een warmtepomp echter relatief beperkt zijn als ik het goed heb.
De COP daalt dan aanzienlijk. De winst van warmtepompen zit hem vooral in het najaar en voorjaar. Dus fris maar niet vriezend.
-10 misschien in het uiterste noorden van Nederland?Banjy schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 15:09:
[...]
Interessant om eens te horen van wat Kona rijders inderdaad. Bij -10 zal het effect of de winst van een warmtepomp echter relatief beperkt zijn als ik het goed heb.
Hier (midden België) zijn dat eerder uitzonderlijke temperaturen. Sinds ik metingen opsla van mijn woning WP (07/2011) was de laagste gemeten temp. (tegen de noordgevel) -7°C.
Maar de buitentemperatuur moet niet eens zo ver zakken om een minder gunstige COP te krijgen (toch wat betreft een stationaire WP, geen idee wat de invloed van de rijwind op het dauwpunt en de aangezogen lucht in een rijdende EV is).
Zelf schakel ik, op basis van eigen metingen, in de winter de WP altijd uit als de buitentemp. het dauwpunt nadert. En dat kan al bij +3°C zijn. Er is (en bij langdurige buitentemp. onder 0°C) dan geen winst meer te halen uit de L/L noch de L/W WP.
Maar ook dat zijn eerder uitzonderlijke en relatief korte omstandigheden. Het grootste deel van het jaar heeft de WP dus inderdaad een (matig tot zeer groot) voordeel op 1:1 heating.
Wat betreft de EV vermoed ik dat de range van een EV meer te leiden heeft van de koude impact op de batterijen dan het gebruik van een WP.
En om terug te komen op de aanvankelijke opmerking: na een rit van 90 min. bij een buitentemp. van 40-41°C en airco op 24°C bij aankomst geen enkele geluid gehoord onder de motorkap.
[ Voor 18% gewijzigd door IvoB2 op 26-07-2019 09:42 ]
Ik merk toch wel dat met het warme weer de airco aardig wat stroom trekt, ik kom op een gemiddelde van 17,9kW per 100km uit...
En helaas mag ik de Kona volgende maand inleveren. Nieuwe baan, helaas wel zonder leaseauto! Nu nog afwachten of de oude werkgever kosten gaat rekenen...
(Ik ga er maar van uit dat je het totaal gemiddelde verbruik van de Kona bedoelt en niet het verbruik van de airco?
Je kan beter het meerverbruik aangeven tov rijden zonder airco of het effectief verbruik van de airco.
Ook de rijstijl en rijomstandigheden spelen mee bij het gemiddelde verbruik van je EV.
Ter leering ende vermaeck bestelling was gedaan op 4 september 2018. De leverdatum heeft denk ik wel 10 keer gezwabberd qua communicatie. De grootste uitslag was December 2019. uiteindelijk valt het relatief gezien nog mee met 11 maanden nu.
Heb het kenteken doorgekregen. Deze staat volgens rdw site nog niet op naam LM gesteld. Dus dit kan elk moment gebeuren lijkt mij.
Ik zie ook geen terugroepactie staan zoals dit bij eerdere leveringen nog wel het geval was vwb de airbag aanpassing. Dus blijkbaar is dit in deze productiebatch aangepast.
Is er nog iemand die kan duiden wat nu de laatste stand van zaken is aangaande firmware en navigatie kaart versie voor deze auto?
De stoel is in het begin niet meteen koud. Gebruikt de lucht in de cabine. Als de airco eventjes aanstaat en flink koelt, wordt de stoel vanzelf ook koeler. Na een tijdje gewoon prima koel, maar zeker niet meteen!Rick1855 schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 10:43:
Als ik momenteel de stoelkoeling aanzet gebeurd er weinig. Nu kan het zo zijn dat er gewoon buitenlucht gebruikt wordt en dat schiet niet op. Hoe is jullie ervaring? Is de lucht koud die uit de stoel komt (en moet ik dus terug naar de dealer om het systeem te laten repareren)
Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output
Ben wel jaloers op die stoelkoeling... Zorgt er voor dat we morgen met de Ioniq op stap gaan, die heeft het ook. De Leaf niet...
[ Voor 25% gewijzigd door daemonix op 26-07-2019 11:57 ]