Electrons schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 20:17:
[...]
Ook gesprek aangegaan voor annulering vanwege waanzinnige lange en schuivende levertijden. Order annuleringskosten 15%. Verhaal is opgelegd vanuit de importeur zegt men. Dus tot zover gelijk. Echter er straalt weinig medewerking dan wel creativiteit vanaf vanuit de dealer. Overal valt wel een mouw aan te passen maar men wil geen moeite doen heb ik het idee. Dus we wachten maar weer.....
@
Electrons:
Ik gok dat je dealer bij de BOVAG is aangesloten en dus
deze BOVAG voorwaarden van toepassing zijn?
Daar staat inderdaad in artikel 8:
1. De consument kan de overeenkomst annuleren, ook als de verkoper niet in verzuim is.
2. Het annuleren kan tot de gekochte auto, onderdeel of accessoire, of tot de in te kopen auto is geleverd en het annuleren moet schriftelijk gebeuren.
3. De consument moet alle schade vanwege het annuleren vergoeden. Deze schade is vastgesteld op 15% van de totale koopprijs van de auto, onderdeel of accessoire, tenzij partijen bij het sluiten van de overeenkomst iets anders hebben afgesproken.
4. De schade moet binnen tien dagen na het annuleren worden betaald. Als de consument na tien dagen niet heeft betaald, mag de verkoper de consument schriftelijk melden dat de consument de overeenkomst alsnog moet nakomen. De consument kan dan dus geen beroep meer doen op het annuleren.
Dus ik dacht eerst dat jij niets met die 15% te maken hebt (immers, volgens jouw verhaal is dat wat de importeur de dealer oplegt, en daar heb jij niets mee te maken), maar bovenstaand punt 3 maakt het dus wel jouw probleem.
Echter, artikel 6, "levering en verzuim":
1. Bij een vaste leveringsdatum is de verkoper in verzuim zodra die datum is verstreken.
2. Bij een vermoedelijke leveringstermijn moet de consument de verkoper eerst in gebreke stellen. Dit betekent dat de verkoper nog een termijn van drie weken krijgt om af te leveren. Als de verkoper de auto, onderdeel of accessoire na het verstrijken van deze termijn nog niet heeft afgeleverd, dan is de verkoper in verzuim.
(punt 3 weggelaten want niet relevant volgens mij)
Ik neem aan dat je geen vaste leveringsdatum te horen hebt gekregen, maar wel een vermoedelijke termijn? Dan verkoper schriftelijk in gebreke stellen. En drie weken wachten.
En artikel 7, "gevolgen van verzuim":
1. Als de verkoper in verzuim is op grond van artikel 6 dan mag de consument de overeenkomst
ontbinden.
2. Verder kan de consument vergoeding vragen van zijn schade, tenzij de verkoper een beroep kan doen op overmacht
Ontbinden is niet hetzelfde als annuleren, dus een boete is niet van toepassing. Schade claimen zal wat kansloos zijn, want er zal wel overmacht geclaimt worden.
Nou ben ik geen jurist, advocaat of anderzins juridisch onderlegd, maar: ga niet uit van (enkel) wat de dealer zegt, maar lees
zelf de voorwaarden waaronder je besteld hebt.
@
Sarion: wellicht dat jij hier ook iets mee kan, al weet ik niet of het voor lease ook opgaat.