baio schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 20:02:
[...]
Nee het dode hoek waarschuwingsgeluid kan je blijvend uitzetten en reset niet bij het starten. Het lichtje in de spiegel brand wel altijd.
Echter zou geluid best handig kunnen zijn als je een keer een vergissing maakt en naar rechts wilt en op het punt staat iemand werkelijk af te snijden.
Echter als je ervoor kiest het geluid aan te zetten piept die altijd bij het aanzetten van het knipperlicht en het invoegen. Ieder auto die dan twee / drie auto lengtes achter je zit zal die dan voor piepen totdat je op dezelfde rijbaan zit.
In mijn mening: onbruikbaar. Wat erg jammer is!
Hoe ervaren jullie al die hulpsystemen?
Als je snelheidsverschil groot genoeg is piept je dode hoek unit echt niet. Waarschijnlijk is jouw invoegen ook daadwerkelijk vervelend voor de gene waar je voor gaat. Dat deze weer een gat moet laten vallen etc. Als je je gewoon aan leert om ietsje later naar rechts te gaan krijg jij geen piepje en hebben anderen geen last van je, zo achtelijk groot gat is dat nou ook weer niet, letterlijk schuin achter je
Als mijn vriendin rijdt dan piept de auto ook continue als ze invoegt, misschien is de truuk gewoon iets later je knipperlicht aan doen. Daar reageert het systeem op, niet de daadwerkelijke afstand bij invoegen.
baio schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 23:21:
[...]
Ik heb ook drie keer een noodstop gehad en vond de ingrepen zeer overdreven. Zelf was ik alle keren al aan het remmen en pakte het systeem het over. Ik heb de instelling op de minst ingrijpende stand. Ik schrok mij in deze situaties echt rot! Eerste wat je doet is kijken in je achteruitrijspiegel wie er achter je rijdt. Gelukkig heb ik bij geen van de keren iemand dicht op mij gehad. Anders zou het mij niks verbazen als hij of zij achterop klapt!
Zelf ben ik ik sowieso niet echt tevreden over de systemen.
Momenteel heb ik het lane departure warning weten te blokkeren door de knop te vergrendelen met behulp van een papiertje. Dat scheelt een hoop gezeur.
Ook zou ik graag minder snel waarschuwingen willen als het snelheidsverschil te groot is tussen mij en mijn 'voorligger'. Bijvoorbeeld als iemand in de bebouwde kom afslaat en jij er met 40 rustig omheen wil rijden. Of als een in een stuk kromme weg stilstaande auto moet passeren.
Deze auto zou een stuk fijner zijn als die 95% minder zou piepen!
Ik heb ook al een aantal ingrepen gehad en ik ben het met je eens dat ik altijd zelf al rem en ik het ook onnodig vind. Vandaag echter een remgolf uit het niks, ja ik reed niet op cruise en nee ook geen 2s afstand. Ik ben nog nooit zo snel van 130 naar 0 gegaan. Piepende bandjes. 3 meter op mijn voorganger over. Gelukkig had de gene achter mij ook zo'n mooi systeem

. Dus een extra ingreepje neem ik bij deze maar voor lief.
De "auto" gaat er volgens mij van uit dat als jij niet ca 1 a 2 s achter iemand zit als er geremd moet worden, dit potentieel ingreep waardig is. Op de snelweg is 1 a 2 s toch best een flink gat en jij zal dan wel net als ik deze afstand niet altijd aanhouden.
Piepjes zijn inderdaad een dingetje, lane departure is op ACC niet aan de orde aangezien die dat zelf wel fixed. Stuurbeweging moeten maken op een recht stuk daarintegen is toch wel echt killing

Als je veel last hebt van lane departure dan rijdt je op hele smalle wegen of rijdt altijd op/over de lijn, of je geeft geen richting aan, daar is dat systeem natuurlijk niet voor gebouwd. Voor mij doet lane departure wat het moet doen en heb ik er echt nul last van.
Volgens mij is het gewoon zaak dat je de systemen begrijpt en je rijgedrag er op aan past. In plaats dat de verwachting dat de auto rijdt en reageert zoals jij dat graag wilt. Daar wordt je veel vrolijker van
Ik heb inmiddels zo'n 11.000 km gehad, nog geen spijt van.