Het grote Hyundai Kona Electric topic

Pagina: 1 ... 138 139 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

XanderDrake

Build the future!

Whis! schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 09:05:
Bij mijn Kona electric uit eind 2018 nu ook voor het eerst het welbekende ratelende geluid waargenomen (157k op de teller). Hoor het alleen tijdens het accelereren tot ongeveer 30km/u en als ik érg goed luister. Loont het nog om hier iets mee te laten doen? Qua garantie zal ik wel net buiten de boot vallen.
Even naar mijn inzicht, corrigeer mij als het fout heb:
Ratel bij accelereren is de motor.
Ratel bij afremmen of regenereren is de GRU/GDU.

Is die laatste funester dan de eerste? Meer risico op uitval?

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whis!
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
XanderDrake schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 14:19:
[...]

Heb het net nog even gecheckt voor de zekerheid: het is enkel bij het accelereren (zelfs vanuit stilstand rem loslaten en zonder het aanraken van stroompedaal, wanneer de auto begint te kruipen) tot ongeveer 30km/h. Misschien is de ratel er dan nog maar overheerst dan het andere geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snacky817
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-05 18:33
XanderDrake schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 14:19:
[...]

Bij mij was ratel bij acceleren de GDU (tot wel 100 km/h) en je kunt er lang mee rondrijden, het wordt in de loop van de tijd alleen luider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:43
Als je mijn posts eerder ih topic terugleest, vind je veel info en audio opnames etc hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kp78
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11-05 23:03
Hallo allemaal,

Ik ben momenteel op zoek naar een tweedehands Hyundai Kona. Deze zou als tweede auto gebruikt worden en voornamelijk voor woon-werkverkeer, zo’n drie dagen per week (ongeveer 180 km per dag). Daarnaast zou hij ook voor korte ritten ingezet worden, waardoor ik op een totaal van zo’n 500-600 km per week kom.

Ik twijfel tussen verschillende versies. In principe lijkt de eerste generatie prima, aangezien functies zoals Bluelink voor mij niet essentieel zijn. Wat me echter zorgen baart, is het 1-fase laden.

Wat zijn jullie ervaringen? Ik hoor graag van mensen die een Kona uit 2018-2019 hebben of hebben gehad. Zou je deze aanraden, of denken jullie dat het beter is om meer te betalen of nog even te wachten tot er meer modellen uit 2021-2022 beschikbaar komen?

Volgens mij is een 2019-model in principe een prima keuze, zolang het accupakket nog in goede staat is en er geen vreemde geluiden uit de elektromotor komen. Dit is wat ik tot nu toe heb gelezen.

Bedankt alvast voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:22
kp78 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 13:52:
Hallo allemaal,

Ik ben momenteel op zoek naar een tweedehands Hyundai Kona. Deze zou als tweede auto gebruikt worden en voornamelijk voor woon-werkverkeer, zo’n drie dagen per week (ongeveer 180 km per dag). Daarnaast zou hij ook voor korte ritten ingezet worden, waardoor ik op een totaal van zo’n 500-600 km per week kom.

Ik twijfel tussen verschillende versies. In principe lijkt de eerste generatie prima, aangezien functies zoals Bluelink voor mij niet essentieel zijn. Wat me echter zorgen baart, is het 1-fase laden.

Wat zijn jullie ervaringen? Ik hoor graag van mensen die een Kona uit 2018-2019 hebben of hebben gehad. Zou je deze aanraden, of denken jullie dat het beter is om meer te betalen of nog even te wachten tot er meer modellen uit 2021-2022 beschikbaar komen?

Volgens mij is een 2019-model in principe een prima keuze, zolang het accupakket nog in goede staat is en er geen vreemde geluiden uit de elektromotor komen. Dit is wat ik tot nu toe heb gelezen.

Hoe ga je laden, thuis of openbaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whis!
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
Hallo allemaal,

Heb er eentje uit eind 2018 gekocht. Afgelopen jaar met nul problemen door de keuring en checks gekomen bij de Hyundai dealer. 157k gereden, SOH op 98%. Ik rij zo'n 300km per week max. dus 1-fase is niet zo'n issue (laad 'm ook altijd maar tot 80% op). Publiekelijke laadpaal staat voor de deur waar ik 'm eens per 2 weken ongeveer inplug en dan ook de gehele nacht laat staan.

Wel dus sinds kort een ratel te horen bij accelereren t/m 30km, al is het geluid sinds gisteren ook weer mysterieus verdwenen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kp78
ASW1 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 14:00:
[...]

Hoe ga je laden, thuis of openbaar?
Voornamelijk thuis. Heb 3x25a en krachtstroom in de schuur. Dus in principe is 3 fase geen probleem. Op het werk kan niet. Als het moet kan het een keer snelladen zijn maar er is geen laadpaal openbaar dichtbij in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kp78
Whis! schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 14:00:
[...]

Heb er eentje uit eind 2018 gekocht. Afgelopen jaar met nul problemen door de keuring en checks gekomen bij de Hyundai dealer. 157k gereden, SOH op 98%. Ik rij zo'n 300km per week max. dus 1-fase is niet zo'n issue (laad 'm ook altijd maar tot 80% op). Publiekelijke laadpaal staat voor de deur waar ik 'm eens per 2 weken ongeveer inplug en dan ook de gehele nacht laat staan.

Wel dus sinds kort een ratel te horen bij accelereren t/m 30km, al is het geluid sinds gisteren ook weer mysterieus verdwenen. 8)7
Oké gelukkig. Mooi om te horen dat 300 km per week geen punt is. En al behoorlijk veel mee gereden. Klinkt goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:50

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Wij laden (elke vrijdagavond) op met de lader die bij de auto geleverd wordt. Dat is een 12A lader die in werkelijkheid 2.5kW laadt in de 12A stand. We rijden zo'n 100km per week. Het weer bijladen van die 100km kost 9-10 uur (laadverliezen zijn ongeveer 20%). Als we meer zouden rijden dan zouden we wellicht vaker per week opladen. We kiezen er namelijk bewust voor de auto maar tot 70% op te laden (actieradius hebben we toch niet volledig nodig en als we een keer ver weg moeten dan kunnen we altijd nog kiezen om eenmalig tot 90 of 100% te laden). Onze Kona is een 2019 model (1 fase).

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:25
Hallo allemaal,

* vanaalten steekt hand op!

Ik heb een Kona Electric uit augustus 2019, dus een oud model zonder Bluelink, met 64kWh accu en 1-fase laden. En ik doe voornamelijk woon-werkverkeer, zo'n drie dagen per week (ongeveer 180km per dag). En dan nog wat korte ritjes tussendoor. Ofwel, lijkt heel veel op wat jij ook doet. En dat gaat eigenlijk wel probleemloos.

De getallen heb ik niet zo paraat bij de hand, maar een voorbeeldje: gistermiddag ben ik van werk weggereden met vrijwel 100% lading. Naar huis en vanochtend weer naar werk. Geschatte laadtijd na inprikken: 11 uur. Dat zijn denk ik laadpalen die zo'n 4kW doen. de voorzichtige conclusie daaruit: als jij om zes uur thuis komt en inprikt, zal je auto rond 5 uur 's-nachts wel volgeladen zijn.

Mocht je 's-avonds ook nog weg gaan en pas om 11 uur thuis komen, dan wordt het lastiger om helemaal vol te laden - maar, met 64kWh accu is dat ook helemaal niet nodig. Dat is al voldoende capaciteit dat je - zeker in de zomer - twee keer heen en weer kan.

Ik kan mij hooguit wat laadstress voorstellen als je met deze auto naar zuid-Frankrijk wil op zwarte zaterdag, met dakkoffer en passagiers: qua snelladen is het volgens mij geen snelheidsmonster, dus je moet dan een 4 a 5 pauzes inplannen waarbij je zo'n 45 minuten aan het laden bent.

Verder vooralsnog prima tevreden over deze 2019 Kona. Zit nu op 130.000 kilometers en nog geen rare of dure reparaties nodig gehad. Staat van het accupakket is wel iets om op te letten, kan ik mij voorstellen. Maar laat ook de 12V accu even checken: bij een benzine-accu hoor je aan moeizaam starten als de 12V accu slecht begint te worden - bij de Kona merk je het niet, tot de auto niet meer aan gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:50

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

vanaalten schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 15:52:
[...]

* vanaalten steekt hand op!

Ik kan mij hooguit wat laadstress voorstellen als je met deze auto naar zuid-Frankrijk wil op zwarte zaterdag, met dakkoffer en passagiers: qua snelladen is het volgens mij geen snelheidsmonster, dus je moet dan een 4 a 5 pauzes inplannen waarbij je zo'n 45 minuten aan het laden bent.
Maar dan ga je met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid laden met een DC snellader (en dan doet het 1 fase verhaal er niet meer toe aangezien je de AC->DC laadinrichting van de auto zelf dan overslaat).

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
HuismAndré schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 15:56:
[...]

Maar dan ga je met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid laden met een DC snellader (en dan doet het 1 fase verhaal er niet meer toe aangezien je de AC->DC laadinrichting van de auto zelf dan overslaat).
Nee, klopt, maar ik ging hier even iets breder dan het 1-fase verhaal. Als iemand een Kona-2019 overweegt, lijkt het mij zinnig om dit mogelijke nadeel ook te benoemen. Als je graag in traditionele stijl op hoog tempo met korte pauzes naar Verweggistan wil rijden, is een langzame DC-lader minder ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kp78
vanaalten schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 15:59:
[...]

Nee, klopt, maar ik ging hier even iets breder dan het 1-fase verhaal. Als iemand een Kona-2019 overweegt, lijkt het mij zinnig om dit mogelijke nadeel ook te benoemen. Als je graag in traditionele stijl op hoog tempo met korte pauzes naar Verweggistan wil rijden, is een langzame DC-lader minder ideaal.
Dank voor je uitgebreide reactie. Stelt me wel gerust. De auto is alleen maar voor woon-werk en af en toe korte ritjes. Heb daarnaast nog een grotere auto voor vakantie en dergelijke. Rijden in totaal 50k km per jaar met de 2 auto’s die we nu hebben en wil graag 20-25 k daarvan doen met de Kona. Ongeveer 500 km per week dus, maar meer dan 200km op een dag is zeldzaam en de tijd om erna te laden is meestal wel 8-10 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kp78
HuismAndré schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 14:56:
Wij laden (elke vrijdagavond) op met de lader die bij de auto geleverd wordt. Dat is een 12A lader die in werkelijkheid 2.5kW laadt in de 12A stand. We rijden zo'n 100km per week. Het weer bijladen van die 100km kost 9-10 uur (laadverliezen zijn ongeveer 20%). Als we meer zouden rijden dan zouden we wellicht vaker per week opladen. We kiezen er namelijk bewust voor de auto maar tot 70% op te laden (actieradius hebben we toch niet volledig nodig en als we een keer ver weg moeten dan kunnen we altijd nog kiezen om eenmalig tot 90 of 100% te laden). Onze Kona is een 2019 model (1 fase).
Ik zal wel gewoon een laadpaal gaan gebruiken en hoop wel dat met 16A iets sneller gaat. Las op EV database iets van 19 km/u laden. Oftewel 180 km zou dan in 9 uur zijn. Maar in de winter verbruik je meer dus zal langer duren en had nog niet echt rekening gehouden met laad verlies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 18:31
Hallo allemaal,

Ook ik ben in de markt voor een Kona Electric. Dat zou dan een exemplaar uit ca 2020 worden met een 64 kWh accu en ca 50kkm op de teller. Maar nu lees ik over ratelende geluiden uit de reductiebak met bij behorende hoge kosten ben ik bang voor. Hyundai geeft 5 jaar garantie op fabrieksfouten zag ik, dus in de vijver waarin ik vis zijn de kosten vrijwel zeker voor mijzelf.
Nu mijn vraag, is dit een veel voorkomend euvel of exemplarisch en is het ratelen te voorkomen door regelmatig de olie te verversen van de bak en het plaatsen van een stop met magneet of is dit slechts uitstel van executie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:16
kp78 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 16:21:
[...]

Ik zal wel gewoon een laadpaal gaan gebruiken en hoop wel dat met 16A iets sneller gaat. Las op EV database iets van 19 km/u laden. Oftewel 180 km zou dan in 9 uur zijn. Maar in de winter verbruik je meer dus zal langer duren en had nog niet echt rekening gehouden met laad verlies.
Je gaat hem ook nog eens maar 3 dagen per week gebruiken voor woon-werkverkeer. Is dat drie dagen achter elkaar, of zitten er ook soms nog dagen tussen. Die tijd heb je ook nog om te laden. En tenzij je de hele accu nodig hebt voor de rit is het natuurlijk ook geen ramp om niet alles bij te kunnen laden in de nacht (als je bijvoorbeeld 60% accu nodig zou hebben per dag en maar 50% kan laden heb je ook pas 3 dagen na helemaal vol laden minder dan 20% lading over in de accu).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kp78
Eupeodes schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 16:28:
[...]

Je gaat hem ook nog eens maar 3 dagen per week gebruiken voor woon-werkverkeer. Is dat drie dagen achter elkaar, of zitten er ook soms nog dagen tussen. Die tijd heb je ook nog om te laden. En tenzij je de hele accu nodig hebt voor de rit is het natuurlijk ook geen ramp om niet alles bij te kunnen laden in de nacht (als je bijvoorbeeld 60% accu nodig zou hebben per dag en maar 50% kan laden heb je ook pas 3 dagen na helemaal vol laden minder dan 20% lading over in de accu).
In principe zit er momenteel tijd tussen, maar dagen wisselen nog wel eens. Oftewel kan zijn dat het dus 2 dagen achter elkaar zijn met 200 km en dan een dag niet. En indien nodig kan het altijd een dagje naar werk met de ICE auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:48
kp78 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 16:34:
[...]
In principe zit er momenteel tijd tussen, maar dagen wisselen nog wel eens. Oftewel kan zijn dat het dus 2 dagen achter elkaar zijn met 200 km en dan een dag niet. En indien nodig kan het altijd een dagje naar werk met de ICE auto.
Conclusie: dat gaat prima lukken.
Veel succes met de zoektocht!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
kp78 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 16:34:
[...]

Met een 3x25A huisaansluiting kun je op 1 fase met max. 5.4 kW laden (wel load balancer nodig en kies de fase met beleid)
Dan kun je zo'n 30 kWh in 6 uur laden, als er nog andere verbruikers op die fase zitten duurt het wat langer. Met 3 fase laden kun je met 11 kW laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kp78
ASW1 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 18:39:
[...]

Met een 3x25A huisaansluiting kun je op 1 fase met max. 5.4 kW laden (wel load balancer nodig en kies de fase met beleid)
Dan kun je zo'n 30 kWh in 6 uur laden, als er nog andere verbruikers op die fase zitten duurt het wat langer. Met 3 fase laden kun je met 11 kW laden.
Oké. Bedankt. Goede tip. Had zelf ook al gezien dat het mogelijk is om 2 fase converter te kopen met 25A laden, maar dit is veel beter. Die optie was vrij duur en wil liever direct een 3 fase laadpaal maken. Ik neem aan dat het ook werkt met een 3 fase load balancer waarbij je maar 1 fase gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
kp78 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 19:25:
[...]

Oké. Bedankt. Goede tip. Had zelf ook al gezien dat het mogelijk is om 2 fase converter te kopen met 25A laden, maar dit is veel beter. Die optie was vrij duur en wil liever direct een 3 fase laadpaal maken. Ik neem aan dat het ook werkt met een 3 fase load balancer waarbij je maar 1 fase gebruikt.
Ja let er wel op dat de lader met 3x25A afgezekerd wordt want met 3x16A haal je maar 3,6 kW op 1 fase. En zorg dat je een lader koopt die überhaupt ook 7 kW op 1 fase kan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Chiii
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:37
Whis! schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 09:05:
Bij mijn Kona electric uit eind 2018 nu ook voor het eerst het welbekende ratelende geluid waargenomen (157k op de teller). Hoor het alleen tijdens het accelereren tot ongeveer 30km/u en als ik érg goed luister. Loont het nog om hier iets mee te laten doen? Qua garantie zal ik wel net buiten de boot vallen.
Mocht de dealer de gehele motor en/of bak willen vervangen dan raad ik je aan om even bij Van Der Wou te proberen. Ze hebben genoeg ervaring met gen 1 ioniq (vergelijkbaar probleem), helaas nog niet met de Kona.

https://www.vanderwougroe...r-hyundai-ioniq-electric/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kp78
Chiii schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 02:03:
[...]

Mocht de dealer de gehele motor en/of bak willen vervangen dan raad ik je aan om even bij Van Der Wou te proberen. Ze hebben genoeg ervaring met gen 1 ioniq (vergelijkbaar probleem), helaas nog niet met de Kona.

https://www.vanderwougroe...r-hyundai-ioniq-electric/
Heb even op die website gekeken. Er zijn er ook sommige tweedehandse waarbij er al reparatie is geweest van electromotor / GDU. Als de reparatie is geweest komt het probleem dan niet meer terug? Of is het dan zo dat de lagers uiteindelijk opnieuw moeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nova163
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11-05 18:44

Ik sluit me aan bij de andere posters dat het geen probleem gaat zijn. Mijn eigen situatie is dat ik een Kona uit 2018/19 heb met 1-fase-laden en de meeste laadpalen in de buurt hebben een max. van 11 kW (16A). Ik sta dus regelmatig te laden met 3,7 kW, dat is serieus traag. Mijn woonwerkafstand is 67 km enkele reis en dat is ondanks het trage laden geen enkel probleem. Soms arriveer ik 's avonds rond 22 uur met lege accu en vertrek de volgende ochtend om 8 uur weer. Dan heb ik 37 kWh geladen, waarmee ik eenvoudig heen en weer kom.

In jouw situatie, waarbij je thuis met ~5,7 kW kunt laden, voeg je zo'n 30-35 km range toe per uur dat ie aan de lader staat. In een nacht voeg je dus veel meer dan 200 km range toe.

Het enige waarom ik wel graag een 3-fase-lader zou willen hebben, is voor laden op locatie, met name op vakantie. Als je naar een stadje rijdt en daar twee uur rondloopt, of zoiets, dan maakt het nogal uit of je daar 7,4 kWh laadt in twee uur of 22-44 kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
Signor Doekie schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 16:23:
[...]

Ook ik ben in de markt voor een Kona Electric. Dat zou dan een exemplaar uit ca 2020 worden met een 64 kWh accu en ca 50kkm op de teller. Maar nu lees ik over ratelende geluiden uit de reductiebak met bij behorende hoge kosten ben ik bang voor. Hyundai geeft 5 jaar garantie op fabrieksfouten zag ik, dus in de vijver waarin ik vis zijn de kosten vrijwel zeker voor mijzelf.
Als je zoekt naar een Kona die maximaal 4 jaar en 11 maanden oud is, dan kan je bij de dealer nog twee jaar extra garantie bijkopen (~700 euro meen ik). Er van uitgaande dat de Kona netjes onderhoud gehad heeft bij een Hyundai dealer.
Nu mijn vraag, is dit een veel voorkomend euvel of exemplarisch en is het ratelen te voorkomen door regelmatig de olie te verversen van de bak en het plaatsen van een stop met magneet of is dit slechts uitstel van executie?
Hier geen concreet antwoord op, maar mijn Kona uit 2019, met nu 130k op de teller, heeft hier geen last van.
Pagina: 1 ... 138 139 Laatste