Het grote Hyundai Kona Electric topic

Pagina: 1 ... 138 139 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen96
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15-04 15:36
Hebben jullie ook wel eens dat als de auto aan het laden is, het dashboard blijft branden? Soms staat alleen de backlight aan van het scherm, dus is deze nog verlicht, maar soms blijft ook de KM stand, P-stand en range zichtbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerjannn
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10-05 11:14
Jeroen96 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 21:49:
Hebben jullie ook wel eens dat als de auto aan het laden is, het dashboard blijft branden? Soms staat alleen de backlight aan van het scherm, dus is deze nog verlicht, maar soms blijft ook de KM stand, P-stand en range zichtbaar.
Is de sleutel dan binnen bereik? Ik had dit als de sleutel binnen bereik was (ook als ie niet aan het laden was). Heb nu een anti RFID ding besteld en heb het nu (voor zover ik gezien heb) niet meer. Deze heb ik besteld: https://www.bol.com/nl/p/...ocialshare_pdp_androidapp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Is er een manier om de draadloze lader uit te schakelen? Mijn telefoon wordt enorm warm als ie op die pad ligt, ook als ik het kastje open laat staan. Het is wel een handig vakje maar zou liever die lader uit hebben staan en gewoon laden via USB.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16:34
Ik overweeg de aanschaf van een Kona Electric Premium uit 2021. Ik heb zitten zoeken (dus sorry als het al eerder voorbij is gekomen) maar zijn er specifieke punten waar ik op moet letten tijdens de bezichtiging/proefrit?

En heeft iemand toevallig nog (de pdf versie van) de brochure/optielijst/prijslijst uit 2021 van de Kona Electric?

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:46

lord_fh

PS5

k had gisteren iets raars.

Ik ben aan het werk thuis, sleutel van de auto zit in een blik (kona electric 2024), ik raak mijn telefoon niet aan niks en ineens krijg ik een melding, dat de auto op slot is maar dat de achterlichten nog branden :? :? :?

Ik kijk uit het raam naar de oprit, staan inderdaad de achterlichten aan....

Via de app uitgezet en klaar.

iemand ooit mee gemaakt ? gewoon random gaat het aan, had 2 dagen de auto niet aangeraakt :|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RazorX4
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:07

RazorX4

Kona Limited Sky 2020

lord_fh schreef op woensdag 2 april 2025 @ 09:19:

Ik ben aan het werk thuis, sleutel van de auto zit in een blik (kona electric 2024), ik raak mijn telefoon niet aan niks en ineens krijg ik een melding, dat de auto op slot is maar dat de achterlichten nog branden :? :? :?

iemand ooit mee gemaakt ? gewoon random gaat het aan, had 2 dagen de auto niet aangeraakt :|
:P De auto wilt uitgelaten worden :+

Maar eigenlijk wel echt vreemd :o

Xbox Series X | Playstation 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Adder
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-05 09:01

The Adder

Happy racing from Holland

stefxx schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 23:02:
Ik overweeg de aanschaf van een Kona Electric Premium uit 2021. Ik heb zitten zoeken (dus sorry als het al eerder voorbij is gekomen) maar zijn er specifieke punten waar ik op moet letten tijdens de bezichtiging/proefrit?

En heeft iemand toevallig nog (de pdf versie van) de brochure/optielijst/prijslijst uit 2021 van de Kona Electric?

Dank!
Nadat mijn Kona uit 2019 was gestolen, let op met de keyless entry, heb ik een Kona Premium uit 2021 weten te vinden. Rijd goed, erg zuinig en afgezien van het relatief hoge bandengeluid gewoon een goede EV. Ik heb nog wel wat PDF's liggen, o.a. Owners Manual 2021-2022 en een soort van brochure (zonder prijzen). Kan deze wel via PM sturen.

1e Kona: Premium Sky, Wit, 64kWh, schuifdak, Michelin, 76000km, [juni 2021->juni 2023->GESTOLEN] | 2e Kona: Limited Sky, Azur Blauw, 64kWh, Juni 2021, schuifdak, Michelin, 45000km, [juni 2023->]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nova163
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11-05 18:44
MadMarky schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 22:59:
Is er een manier om de draadloze lader uit te schakelen? Mijn telefoon wordt enorm warm als ie op die pad ligt, ook als ik het kastje open laat staan. Het is wel een handig vakje maar zou liever die lader uit hebben staan en gewoon laden via USB.
Ja, dat zit in het menu dat je in het dashboard kunt aanpassen. Herkenbaar dat dat 'vakje' heel slecht geventileerd is, eigenlijk niet echt te gebruiken.
Jeroen96 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 21:49:
Ja, dat gebeurt bij mij ook. Heel soms ook als ie niet aan het laden is. Heeft misschien te maken met het actief zijn van de laagspanningsaccu, maar ik heb niet het idee dat het problematisch is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Nova163 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 10:32:
[...]

Ja, dat zit in het menu dat je in het dashboard kunt aanpassen. Herkenbaar dat dat 'vakje' heel slecht geventileerd is, eigenlijk niet echt te gebruiken.
Bedankt, daar had ik het zelf nooit gevonden :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EYOA2rOzITAX0m0kHdiyURKSuZ0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/zNoYMRHPyNnB0Se0QiIKeFxe.jpg?f=user_large

🖥️ | 🚗

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lord_fh

lord_fh

PS5

RazorX4 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 09:27:
[...]

:P De auto wilt uitgelaten worden :+

Maar eigenlijk wel echt vreemd :o
hahah denk ik ook, maar inderdaad vreemd.

Ondertussen in Dakdrager gate is er een final verdict:

de Thule set is terug, want niet passend, en originele set is bij de dealer besteld. Dealer durfde ook bijna de prijs niet zeggen gezien de hoogte :+ :+ :+ , maar daardoor kreeg ik wel mooi korting, dus al met al zijn ze dan niet veel duurder dan de thule set. En dan gaan we over 2 weken zien wat het met het verbruik doet van de Kona Electric met 3 fietsen achterop, een dakkoffer op het dak en 4 mensen (2 kids 2 volwassenen) en volle bepakking >:) >:) , als voorbode voor de reis naar Denemarken deze zomer (al zal dat zonder fietsen zijn)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maikel64
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:45
zomaar0iemand schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 12:47:
[...]

Apart, ik zie dat je bij Hyundai zelf wel een dakkoffer van 330L kan bestellen als accessoire bij de kona, het lijkt mij dat de dealer hier een antwoord op heeft.
Vorig jaar zelf ook bezig geweest met de grote zoektocht voor dakdragers voor een Kona SX2 (Hybrid, maar maakt volgens mij geen verschil).

Uiteindelijk dragers en een bevestigingskit van het merk Cruz. Via de fabrikant 3 leveranciers doorgekregen waarbij er maar 1 alles kon leveren.

De artikelen welke je nodig hebt zijn:

Cruz - 936-629 - Optiplus rail fix (bevestigingskit)
Cruz - 925-703 - Airo Fix 118 (set van 2 dakdragers)*
Cruz - 932-014 - Anti-diefstal sloten.

*De set is in aluminium kleur. De dakdragers zijn er ook in zwart maar heb ik toen niet als 1 set gevonden. De losse dakdragers hebben artikelnummers 925-733 en 925-735.

Deze set past prima zolang je de instructies maar goed volgt.

Mijn speelgoed: Xbox Series X, Aprilia Tuono, Hyundai Kona Hybrid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_fh

lord_fh

PS5

Maikel64 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 12:23:
[...]

Vorig jaar zelf ook bezig geweest met de grote zoektocht voor dakdragers voor een Kona SX2 (Hybrid, maar maakt volgens mij geen verschil).

Uiteindelijk dragers en een bevestigingskit van het merk Cruz. Via de fabrikant 3 leveranciers doorgekregen waarbij er maar 1 alles kon leveren.

*De set is in aluminium kleur. De dakdragers zijn er ook in zwart maar heb ik toen niet als 1 set gevonden. De losse dakdragers hebben artikelnummers 925-733 en 925-735.

Verschil zit hem vooral in: heb je dakrails ja of nee. Voor Kona's met dakrail, is geen dakdrager set die past - op het moment - althans, ik heb het niet kunnen vinden (op een goedkope 130 euro set na, maar vraag me dan af of dat klopt) , alle "grotere" merken hebben nog niets in het assortiment voor versies met dakrails.

Naja, het is voor nu opgelost met de officiele set als het goed is 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:25
lord_fh schreef op donderdag 3 april 2025 @ 12:27:
[...]

Verschil zit hem vooral in: heb je dakrails ja of nee. Voor Kona's met dakrail, is geen dakdrager set die past - op het moment - althans, ik heb het niet kunnen vinden (op een goedkope 130 euro set na, maar vraag me dan af of dat klopt) , alle "grotere" merken hebben nog niets in het assortiment voor versies met dakrails.
Waar zit het hem dan in? Is die dakrail dan zo speciaal?
Ik heb een Kona 2018 met dakrails en Hapro Chronos Aero 3 dakdragers en dat past probleemloos. Waardoor zou dat dan niet op een nieuwe Kona passen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lord_fh

lord_fh

PS5

Die is zeker niet speciaal, maar - en dit begreep ik van thule - de dakrails van de SX2 Kona (en Niro) zou een "sier" daklijst zijn. Dat betekent dat je geen klem dakdrager erom kan doen ivm de krachten op de rail.

Zulk type rails worden normaal met montage voeten (dat is een kit bij Thule bijv. ook) gemonteerd, waarbij je een moer van de dakrail bevestiging lost draait en daar dan een bus in draait, waarop je die voet vastbout en vervolgens de dakdrager. Dan zit de druk op dat bevestigingspunt en "hangt" er geen klem aan de railing.

De nieuwe Niro (wat in basis een SX2 kona is) heeft 5 bevestigingspunten in de dakrails, de Kona 3. Als je bij de kona zulke montage voeten monteert zitten de railsen veel te ver uit elkaar (lees 1 voorop het dak en 1 helemaal achterop), dat gaat dus niet. Bij een Niro zitten ze op de punten ertussen in, wat de perfecte maat is.

Daarom levert (op een enkele na) geen leverancier, dakdragersets voor Kona SX2 met dakrails...

De grap is echter, dat de originele Kona dakdragerset van Hyundai zelf, WEL geklemd zit op de dakrails. al verdeelt die de druk wel OP de dakrails als ik het zo zie ipv bij een thule die wat schuiner erop zit geklemt, maar dat kan zo lijken.

Dus, vind ik het logisch lijken ? nee ik snap er geen biet van, maar is het zo op dit moment ? ja :9 :+ :+ :D 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door lord_fh op 03-04-2025 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikel64
lord_fh schreef op donderdag 3 april 2025 @ 12:27:
[...]

Naja, het is voor nu opgelost met de officiele set als het goed is 8)
Heb je al gezocht op de artikelnummers die ik je heb doorgegeven? ;) Dan kun je het namelijk wel vinden.
Ik heb alles besteld bij Harvest-Automotive.

De rails bij een SX2 is inderdaad anders en een best rare vorm. Mijn oude dakdragers paste hier inderdaad niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_fh

lord_fh

PS5

Maikel64 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 14:03:
[...]

Heb je al gezocht op de artikelnummers die ik je heb doorgegeven? ;) Dan kun je het namelijk wel vinden.
Ik heb alles besteld bij Harvest-Automotive.

De rails bij een SX2 is inderdaad anders en een best rare vorm. Mijn oude dakdragers paste hier inderdaad niet op.
Yes zag ik ! maar ik hou het voor nu wel bij de originele set. Als merken als thule/yakima e.d. geen sets leveren omdat het volgens hun niet kan, wil ik het risico niet lopen, dan liever 100 euro meer en een originele set erop. Ik heb een lease auto en wil achteraf gezeur voorkomen (als dat het geval uberhaupt zou zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikel64
lord_fh schreef op donderdag 3 april 2025 @ 14:10:
[...]

Yes zag ik ! maar ik hou het voor nu wel bij de originele set. Als merken als thule/yakima e.d. geen sets leveren omdat het volgens hun niet kan, wil ik het risico niet lopen, dan liever 100 euro meer en een originele set erop. Ik heb een lease auto en wil achteraf gezeur voorkomen (als dat het geval uberhaupt zou zijn)
De grootste grap is dat de dakdragers van Hyundai zelf, die ook gewoon klemmen, gewoon van Thule afkomen. (Bevestigd door de dealer en Thule zelf).
Vorig jaar rond maart zouden deze rond juni op de markt komen. In april kreeg ik opeens door dat het "ergens in 2024 zou gaan worden".

De dealer melde hierbij gelijk dat je waarschijnlijk wel de hoofdprijs mag betalen vanwege het logo erop en dat ze vaak zien dat die rails niet beter zit dan iedere andere algemene rails.

Van Yakima kreeg ik destijds als antwoord dat de Kona SX2 het enige model is met die specifieke vorm dakrails en ze er daarom geen use case in zagen om hun R&D hier op te zetten omdat de normale klemmen volgens hen ook zouden moeten passen. Pas als er veel aanvragen zouden komen of meer modellen dezelfde dakrails zouden krijgen, willen ze iets specifieks gaan ontwerpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_fh

lord_fh

PS5

Maikel64 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 14:16:
[...]

De grootste grap is dat de dakdragers van Hyundai zelf, die ook gewoon klemmen, gewoon van Thule afkomen. (Bevestigd door de dealer en Thule zelf).
Vorig jaar rond maart zouden deze rond juni op de markt komen. In april kreeg ik opeens door dat het "ergens in 2024 zou gaan worden".

De dealer melde hierbij gelijk dat je waarschijnlijk wel de hoofdprijs mag betalen vanwege het logo erop en dat ze vaak zien dat die rails niet beter zit dan iedere andere algemene rails.

Van Yakima kreeg ik destijds als antwoord dat de Kona SX2 het enige model is met die specifieke vorm dakrails en ze er daarom geen use case in zagen om hun R&D hier op te zetten omdat de normale klemmen volgens hen ook zouden moeten passen. Pas als er veel aanvragen zouden komen of meer modellen dezelfde dakrails zouden krijgen, willen ze iets specifieks gaan ontwerpen.
Hilarisch inderdaad, ook omdat THule zegt: klemmen mag niet, maar die Hyundai dragers klemmen wel... :D . Toch apart dat als een Niro en een Kona zoveel op elkaar lijken, dat dan die dakrails anders zijn en dan blijkbaar qua vorm ook nog eens heel specifiek.

naja, ik betaal straks ongeveer hetzelfde als ik voor de THule set had betaald die ik vd week terug heb gestuurd, dus ik heb er vrede mee, maar de 400 euro die Hyundai durft te vragen is echt te bizar voor woorden.

En dan heb je ook nog niet eens zon mooie momentsleutel voor de boutjes op moment, maar staat er bij dat het met 5nm vast moet... Thule levert tenminste vna die mooie specifiek op dat moment afgestelde imbussleutels

[ Voor 6% gewijzigd door lord_fh op 03-04-2025 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

lord_fh schreef op donderdag 3 april 2025 @ 14:23:
[...]

Hilarisch inderdaad, ook omdat THule zegt: klemmen mag niet, maar die Hyundai dragers klemmen wel... :D . Toch apart dat als een Niro en een Kona zoveel op elkaar lijken, dat dan die dakrails anders zijn en dan blijkbaar qua vorm ook nog eens heel specifiek.
Lengte van bovenkant en daklijn zijn echt geheel anders. Er zit veel meer ruimte in een Niro (intern voor zowel bestuurder als achterbank en kofferbak).

In totale lengte scheelt het 20cm bumper tot bumper.

Even een oude vergelijking: (nieuwere facelifts wijken hier iets van af)

Afbeeldingslocatie: https://www.worldautoevolution.com/wp-content/uploads/2019/03/Kia-Niro-vs-Hyundai-Kona-exterior-dimension-length-width-height-wheelbase-ground-clearance-777x436.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_fh

lord_fh

PS5

Get!em schreef op donderdag 3 april 2025 @ 14:35:
[...]

Lengte van bovenkant en daklijn zijn echt geheel anders. Er zit veel meer ruimte in een Niro (intern voor zowel bestuurder als achterbank en kofferbak).

In totale lengte scheelt het 20cm bumper tot bumper.

Even een oude vergelijking: [Afbeelding]
Is dat bij de sx2 ook ? Dus de huidige niro en kona ? (Die heb ik nl)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

lord_fh schreef op donderdag 3 april 2025 @ 14:36:
[...]

Is dat bij de sx2 ook ? Dus de huidige niro en kona ? (Die heb ik nl)
Goeie

Kona SX2

Afbeeldingslocatie: https://cdn.prod.website-files.com/5b44edefca321a1e2d0c2aa6/669ad33e425b15f968f33910_Dimensions-Transport-Subcompact-SUVs-Hyundai-Kona-Dimensions.svg

Niro EV (SG2)
Afbeeldingslocatie: https://cdn.prod.website-files.com/5b44edefca321a1e2d0c2aa6/66a67b9591a1746f24a21e4a_Dimensions-Transport-Compact-SUVs-Kia-Niro-Dimensions.svg

[ Voor 20% gewijzigd door Get!em op 03-04-2025 14:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• s0larus
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-04 13:11
Hoppa! Kleine upgrade binnenkort. Van de Kona Comfort uit 2020 naar een Comfort Smart van de nieuwste modellen. Uiteraard gekozen voor warmtepomp optie. Na 5 jaar nog steeds hartstikke blij met de Kona.

Hopelijk heeft deze niet de issue dat de 12V accu snel leeg loopt. 4 monteurs, 4x dat ie het prima doet... ja, dat ie 5x op een dag de 12V moet bijladen is normaal 8)7

[ Voor 29% gewijzigd door s0larus op 03-04-2025 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:17

avotar

P0werd by Black Coffee

lord_fh schreef op donderdag 3 april 2025 @ 14:10:
[...]

Ik probeer ze altijd maar gewoon mee te leasen als ik van te voren al weet dat mijn universele dragers voor open dak rails niet gaan passen.
https://www.lidl.nl/p/menabo-aluminium-dakdragers/p100265615

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lord_fh

lord_fh

PS5

avotar schreef op donderdag 3 april 2025 @ 15:54:
[...]

Ik probeer ze altijd maar gewoon mee te leasen als ik van te voren al weet dat mijn universele dragers voor open dak rails niet gaan passen.
https://www.lidl.nl/p/menabo-aluminium-dakdragers/p100265615
dit is mijn 1e lease auto,, ik was wel zo pienter de trekhaak te bestellen, maar nooit aan de dragers gedacht... goede les voor de volgende inderdaad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zomaar0iemand
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15:16
Maikel64 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 12:23:
[...]

Ik heb zelf geen kona meer maar op mijn kona uit 2019 had ik gewoon een stel verstelbare dakdragers en een dakkoffer geleend van een kennis, ze waren uitschuifbaar over de breedte dus alles paste prima. Dakkoffer erop en naar oostenrijk gegaan, 0 problemen gehad. Eerlijk gezegd had ik mij er ook niet verder in verdiept dan dat er 80KG op het dak mocht. De kennissen hadden een peugot 2008.
Hier nog wat foto's van hoe het eruit zag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ciQmdU-2SVwEesSj4HNTPbhAdsw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MowOxm3XUgDzNa1PQE2kiP8F.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MqljTYDcl4uTQ_dnWwKSsJTnEjc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/diLn8RPHCoZlha8nRaqwsa8B.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Beta
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
March 2025 update voor CCNC modellen:

https://update.hyundai.com/EU/E1/updateNoticeView/GhsFQ4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
Dinsdag gaf mijn auto de melding al dat hij een update kon downloaden, helaas nog niet genoeg gereden sindsdien om hem helemaal te downloaden en voor te bereiden. Maar de auto geeft wel aan ermee bezig te zijn, hopelijk dit weekend de kans de auto aan te laten een tijdje om de update af te maken. Kan ik hem intussen mooi even wassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

ARAL snellader bij de McD in Isselburg?

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_fh

lord_fh

PS5

Eupeodes schreef op donderdag 3 april 2025 @ 20:19:
[...]

Dinsdag gaf mijn auto de melding al dat hij een update kon downloaden, helaas nog niet genoeg gereden sindsdien om hem helemaal te downloaden en voor te bereiden. Maar de auto geeft wel aan ermee bezig te zijn, hopelijk dit weekend de kans de auto aan te laten een tijdje om de update af te maken. Kan ik hem intussen mooi even wassen.
Is het zo'n grote update dan ? ik ben vanochtend naar werk gereden, 15 min, en bij aankomst kon ik installeren en de installatie zelf was nog geen 2 minuten haha, vanavond maar eens kijken of ik dat kleine rechter navi schermpje aan kan passen zodat er bruikbare info op staat ipv een kaartje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjtokkel
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-05 19:50
lord_fh schreef op woensdag 2 april 2025 @ 09:19:

ben jij de eerste owner? Staat de vorige eigenaar nog in bluelink?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_fh

lord_fh

PS5

gjtokkel schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 11:24:
[...]

ben jij de eerste owner? Staat de vorige eigenaar nog in bluelink?
eerste owner ja, auto is van 27 dec. 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomaar0iemand
MadMarky schreef op donderdag 3 april 2025 @ 20:52:
[...]

ARAL snellader bij de McD in Isselburg?
Zeker, welbekende onder de wintersporters ieder jaar volgens mij :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maikel64
zomaar0iemand schreef op donderdag 3 april 2025 @ 17:24:
[...]

Ik heb zelf geen kona meer maar op mijn kona uit 2019 had ik gewoon een stel verstelbare dakdragers en een dakkoffer geleend van een kennis, ze waren uitschuifbaar over de breedte dus alles paste prima. Dakkoffer erop en naar oostenrijk gegaan, 0 problemen gehad. Eerlijk gezegd had ik mij er ook niet verder in verdiept dan dat er 80KG op het dak mocht. De kennissen hadden een peugot 2008.
Hier nog wat foto's van hoe het eruit zag:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is het vorige model, met normaal gevormde dakrails. De dakrails op de nieuwe modellen hebben een knikje in de rails waardoor dakdragers niet goed klemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomaar0iemand
Maikel64 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 12:59:
[...]

Dat is het vorige model, met normaal gevormde dakrails. De dakrails op de nieuwe modellen hebben een knikje in de rails waardoor dakdragers niet goed klemmen.
Ah check, vandaar dat ik ook aangaf dat het om mijn oude kona ging.

Irritant dat ze de dakrails vervangen hebben voor dat een type met dat "knikje", en vooral dat de oplossing natuurlijk is bij Hyundai zelf dak dragers bestellen |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_fh

lord_fh

PS5

Ik heb de dragers, ze zijn wel mooi dat wel, maarja boeien haha. Had nu een andere medewerker, die weer achteroversloeg van het (bedrag zelfs met korting eraf) maarja. Ik heb ze iig en weer doorrrrrrr.

Wat vervelender is, is de update van de ccnc navi.
Hij is gister geüpdatet, maar de navigatie werkt nu een stuk trager en stotterender en tijdens het rijden gaat het scherm zelfs soms helemaal op zwart ?! En daar komt ie alleen uut als ik op "home" druk en dan weer naar navigatie ga (en daar moet ie weer over nadenken)

Ik gok dat er iets mis is met die update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:43
Het slot van onze 2018 model ‘ratelt’ linksachter. Alsof het motortje teveel wordt belast en/of het slot niet goed kan sluiten.

Iemand een idee?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Crash_Override007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-05 10:03
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cWk3i-hlnrfjdjlv-SNRq51Jooc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ku6qa7exJQ7gi4nvEgzc8GZV.jpg?f=fotoalbum_large

Gisteren andere wielen gemonteerd. Op de Kona hoort ET52 en de N-Line velgen hebben ET55 dus zouden 3 mm verder naar binnen vallen. Met de huidige 15mm spacers komt de velg dan dus 12mm verder naar buiten dan origineel de bedoeling is maar de wielen vallen nog prima in de wielkast. Ik vind het er wel mooi uit zien. Qua banden ook een groot verschil van de allseason Michelin Crossclimate 2 naar zomerbanden Michelin Pilot Sport 4, ik heb nu eindelijk geen slippende wielen meer bij flink gas geven. Ik heb nog niet gekeken naar het verbruik, maar dat zal wel iets hoger zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiii
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:37
Wat is de bandenmaat op de nieuwe velgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crash_Override007
Chiii schreef op maandag 7 april 2025 @ 09:29:
Wat is de bandenmaat op de nieuwe velgen?
Het zijn 18" banden. Op de Kona hoort eigenlijk 235 / 45 R18 maar dit is 225 / 45 R18. Ik vond het wel een acceptabele afwijking. Het gevolg is 1,23 km/h afwijking bij 90 km/h op de snelheidsmeter dus dat val mee. De auto staat 0,9cm lager omdat het wiel minder hoog is. Misschien dat 225 breed ook wel iets zuiniger is dan 235 breed. In de mix vind ik het goed.

Het belangrijkste voor mij is wegligging en grip, dat is echt een stuk beter. De kona is standaard gemiddeld gewoon oke qua wegligging, ik vind het ook wel leuk om er iets sportiever mee te kunnen rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiii
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:37
Crash_Override007 schreef op maandag 7 april 2025 @ 09:38:
[...]

Het zijn 18" banden. Op de Kona hoort eigenlijk 235 / 45 R18 maar dit is 225 / 45 R18. Ik vond het wel een acceptabele afwijking. Het gevolg is 1,23 km/h afwijking bij 90 km/h op de snelheidsmeter dus dat val mee. De auto staat 0,9cm lager omdat het wiel minder hoog is. Misschien dat 225 breed ook wel iets zuiniger is dan 235 breed. In de mix vind ik het goed.

Het belangrijkste voor mij is wegligging en grip, dat is echt een stuk beter. De kona is standaard gemiddeld gewoon oke qua wegligging, ik vind het ook wel leuk om er iets sportiever mee te kunnen rijden.
Met Pilot Sport rijd het ook erg goed. Waarschijnlijk heb je met meer grip ook minder verbruik.

Bij de Hyundai dealer konden ze mij de juiste maat niet geven omdat de 18 inch
geen optie was bij de Electric variant (wel bij hybrid).

235/45/R18 is denk ik ook funest voor je verbruik. Een ander interessante maat is 215/50/R18.
Het verschil in afwijking is verwaarloosbaar (voor de speedo).

Op de snelweg lever je ook wat in qua verbruik door het open ontwerp van je nieuwe velgen. Het ziet er wel 10x beter uit haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Einar
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 22-04 07:07
Opnieuw stond ik gisteravond met een lege startaccu. Nu wil ik van dat probleem af.

Kan ik die accu 'gewoon' vervangen door bijv. VARTA Silver Dynamic C30 in mijn Kona van 2022? Of moet er toch een accu in die Hyundai levert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buske
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 11:57
Einar schreef op woensdag 9 april 2025 @ 09:50:
Opnieuw stond ik gisteravond met een lege startaccu. Nu wil ik van dat probleem af.

Kan ik die accu 'gewoon' vervangen door bijv. VARTA Silver Dynamic C30 in mijn Kona van 2022? Of moet er toch een accu in die Hyundai levert?
Heb je genoeg aan gedrongen bij je dealer?
Ik heb na 3 interventies van wegenwacht een nieuwe batterij gekregen, wagen (Kona 2020) was toen net 3 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Einar
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 22-04 07:07
Buske schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:09:
[...]

Heb je genoeg aan gedrongen bij je dealer?
[...]
Ik heb wrs de juiste capaciteit niet :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Guido_
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:05
Update via OTA gelukt deze keer.

Nieuwe dingetjes uit de omschrijving gevonden.

Maar wat ik me afvroeg, het gele lijntje in de achteruitkijk camera (die recht naar beneden kijkt) dat aangeeft hoe je stuur staat, was dat er al of is dat ook nieuw na deze update?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11-05 23:10

Een paar jaar terug was dit (check 12V accu) een terugroepactie met gratis vervanging als de accu niet meer goed is.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nova163
Mijn voorbanden hebben na ca. 30.000 km nog maar 3,4-3,6 mm profiel. Het gaat om Michelin Primacy 4+. Ik rij redelijk defensief zou ik zeggen en altijd in Eco. Bandenspanning rond de 2,8 bar. Hebben jullie vergelijkbare ervaringen? En wellicht tips voor banden die langer meegaan?

[ Voor 6% gewijzigd door Nova163 op 10-04-2025 18:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lord_fh

lord_fh

PS5

Nova163 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 18:00:
Mijn voorbanden hebben na ca. 30.000 km nog maar 3,4-3,6 mm profiel. Het gaat om Michelin Primacy 4+. Ik rij redelijk defensief zou ik zeggen en altijd in Eco. Bandenspanning rond de 2,8 bar. Hebben jullie vergelijkbare ervaringen? En wellicht tips voor banden die langer meegaan?
is dat zo slecht dan ?! er vanuit gaande dat banden standaard 7-8 mm hebben oid, heb je toch nog best wat over ?

als het een EV: het is geen auto van 900 kilo dus elke keer moet hij dat gewicht vooruit slepen. Ik vind het niet overdreven slecht ofzo ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Nova163 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 18:00:
Ik begreep van de verkopers van EV dat afhankelijk van rijgedrag, bij EV op de aandrijvende wielen de banden max 40-50k km meegaan. Bij sportief gedrag zelfs maar 30k.
Achter is dat 100k km

Tevens is cuppen een bekend verschijnsel.

In mijn zoektocht naar een occasion klopte dat vrij aardig met de jaartallen die ik op de voor en achterbanden vond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flipjevandejam
Welke bandenspanning houden jullie aan? Ik merk dat ik de geadviseerde 2.5bar veel te zacht/laag ervaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16:58

ThsAdrns

Be the change!

Voor de Kona weet ik het niet. Al mijn elektrische auto's (Leaf en ë-C4) heb ik altijd op minimaal 2,7 bar rondom gehad. Een Kona is gauw 200-300 kg zwaarder.

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na Nissan Leaf (24 en 40 kWh) nu Citroën ë-C4 Feel Pack

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Adder

The Adder

flipjevandejam schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 09:53:
Welke bandenspanning houden jullie aan? Ik merk dat ik de geadviseerde 2.5bar veel te zacht/laag ervaar.
Ik zet je altijd op 2.7 zowel zomer- als winterbanden.
Qua slijtage zit ik zo ongeveer hetzelfde.

1e Kona: Premium Sky, Wit, 64kWh, schuifdak, Michelin, 76000km, [juni 2021->juni 2023->GESTOLEN] | 2e Kona: Limited Sky, Azur Blauw, 64kWh, Juni 2021, schuifdak, Michelin, 45000km, [juni 2023->]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_fh

lord_fh

PS5

Hier 2,6.

Volgende week met vakantie (dakkoffer, fietsendrager met 3 fietsen) zet ik hem wel op 2,8.

Wat ik beroerder vind bij de kona is de achtervering, ik ben benieuwd hoe dat gaat zijn straks...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nova163
Bedankt voor jullie feedback! Dan is het blijkbaar nog niet zo erg. Mijn banden hebben nieuw een profieldiepte 6,4 mm, nu 3,4 mm. Als ik dat extrapoleer naar wanneer ze 2 mm over hebben, dan kom ik uit op 48353 km met de voorbanden. Als ik dezelfde rekensom maak voor de achterbanden, dan kom ik op 181324 km zelfs.

Over de bandenspanning: ik vind het ook niet fijn voelen op de aanbevolen 2,5 bar. Op 3 bar had ik het idee dat het wat te veel was, daarom kom ik nu op 2,8 bar uit (bij koude banden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crash_Override007
Nova163 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 10:51:
Bedankt voor jullie feedback! Dan is het blijkbaar nog niet zo erg. Mijn banden hebben nieuw een profieldiepte 6,4 mm, nu 3,4 mm. Als ik dat extrapoleer naar wanneer ze 2 mm over hebben, dan kom ik uit op 48353 km met de voorbanden. Als ik dezelfde rekensom maak voor de achterbanden, dan kom ik op 181324 km zelfs.

Over de bandenspanning: ik vind het ook niet fijn voelen op de aanbevolen 2,5 bar. Op 3 bar had ik het idee dat het wat te veel was, daarom kom ik nu op 2,8 bar uit (bij koude banden).
Het ligt eraan wanneer je meet. Ik rijd nu 's ochtends met 3 graden weg met 2,4-2,5 bar en rijd met 20 graden, zon en na 20 min rijden op 2.8-2.9 bar. ik heb eigenlijk altijd wel het bandenspanning venstertje open. Officieel moet hij zowel beladen als onbeladen op 2,5 bar staan op de 17 inch 215 breed, maar ik weet nu niet hoe het zou moeten zijn met mijn 225 breed op 18 inch. Ik kan het ook niet vinden met googlen.
Ik heb aan dealer gevraagd om er stilstof in te doen , maar die optie hebben ze niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Adder

The Adder

Crash_Override007 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 11:02:
[...]

Het ligt eraan wanneer je meet. Ik rijd nu 's ochtends met 3 graden weg met 2,4-2,5 bar en rijd met 20 graden, zon en na 20 min rijden op 2.8-2.9 bar. ik heb eigenlijk altijd wel het bandenspanning venstertje open. Officieel moet hij zowel beladen als onbeladen op 2,5 bar staan op de 17 inch 215 breed, maar ik weet nu niet hoe het zou moeten zijn met mijn 225 breed op 18 inch. Ik kan het ook niet vinden met googlen.
Ik heb aan dealer gevraagd om er stilstof in te doen , maar die optie hebben ze niet.
stilstof, maak je banden stiller! _O- _O- _O- mooie 1 april grap voor volgend jaar _O- _O- _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
Dat is ook mijn indruk. Ik heb ze nu op 3.0 en dat rijdt prima. Vanaf welk niveau is er een risico op cupping?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_fh

lord_fh

PS5

flipjevandejam schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 13:07:
Dat is ook mijn indruk. Ik heb ze nu op 3.0 en dat rijdt prima. Vanaf welk niveau is er een risico op cupping?
CUpping gebeurd bij niet aangedreven wielen, door de stand ervan enzo. Heeft niet alles met druk te maken. Al vind ik zelf 3 bar in je banden wel hoog (en je zal iets meer slijtage in het middenvlak hebben daarmee maargoed dat is niet een reden om het niet te doen)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Crash_Override007
The Adder schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 11:59:
[...]

stilstof, maak je banden stiller! _O- _O- _O- mooie 1 april grap voor volgend jaar _O- _O- _O-
njaaa, de knipperlichtvloeistof hadden ze dus wel bijgevuld.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Gerjannn
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z5Rl8Fy6-alBIwKpoqgECGPKawg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QBFViPKErDf4FdI8A8knUaJp.jpg?f=fotoalbum_large

Zomerbandentest met de nieuwe Kona in de Autoweek, echt een extreem verschil in actieradius tussen de minst en meest zuinige! :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Heeft jouw auto de terugroepactie al wel gehad?

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Gerjannn schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 17:36:
[Afbeelding]

Zomerbandentest met de nieuwe Kona in de Autoweek, echt een extreem verschil in actieradius tussen de minst en meest zuinige! :o
Als dat netjes onder zelfde omstandigheden gereden is door dezelfde chauffeur dan is t veel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FCTW
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 00:49
Gerjannn schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 17:36:
[Afbeelding]

Ze adviseren op basis van levensduur/kosten de Goodyear, maar door de actieradius verschil van 10% is de Falken veel goedkoper.

Of zie ik het verkeerd.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Gerjannn
FCTW schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 23:53:
[...]

Ze adviseren op basis van levensduur/kosten de Goodyear, maar door de actieradius verschil van 10% is de Falken veel goedkoper.

Of zie ik het verkeerd.
Deze pagina ging alleen over het milieu-aspect, de uiteindelijke uitslag met alle aspecten stond op een andere pagina. Dit is de uiteindelijke uitslag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5nSpc1M3ALZ0icmJmmJTBAiRZNA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CDoHj8nrB7nRr475AGwwGfg8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerjannn
Het hele artikel kan je hier ook downloaden voor de geïnteresseerden: https://www.autoweek.nl/a...-speciale-ev-banden-zijn/

[ Voor 53% gewijzigd door Gerjannn op 12-04-2025 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S4All
  • Niet online
Even een sanity check: als de airco op 17c staat bij buiten 22c, dan hoort de lucht toch koud te zijn? Als in trek een trui aan koud?

Ben bang dat ik dus een niet goed werkende airco heb :(.
Pomp maakt geen rare geluiden. lucht is wel iets kouder, maar niet veel.

Koelmiddel of condensor? Wat denken jullie?
Kan ik nog zelf iets controleren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flipjevandejam
Klinkt als nodig simpelweg bijvullen van de airco. Niet zo gek na >5jr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S4All
  • Niet online
Alleen is deze van mei 2023
Dus wel een beetje vroeg.

Hopenlijk niet nog iets wat de marter kapot gekauwd heeft. Zie niks, maar doet zegt ook niet altijd wat.

[ Voor 50% gewijzigd door S4All op 12-04-2025 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snacky817
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-05 18:33
S4All schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 15:42:
Even een sanity check: als de airco op 17c staat bij buiten 22c, dan hoort de lucht toch koud te zijn? Als in trek een trui aan koud?

Kan een kapotte consendor in het dashboard zijn. Dat had ik in mijn 2020 Kona.
Is toen onder garantie vervangen (na lang wachten op onderdelen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:39

XanderDrake

Build the future!

S4All schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 16:30:
Alleen is deze van mei 2023
Dus wel een beetje vroeg.

Hopenlijk niet nog iets wat de marter kapot gekauwd heeft. Zie niks, maar doet zegt ook niet altijd wat.
Je zou kunnen checken of de warmtepomp optie ook niet werk, dan is het mogelijk dat de kabel kapot is. Maar ik had dan ook nog een foutmelding of zo verwacht...

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crombel
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 02-05 20:55

Ik heb vorige week de accu van mijn Kona van 2020 vervangen en heb ook voor de Varta Silver Dynamic C30 gekozen.

Besteld bij Autodoc , werd verzonden vanuit Rotterdam en na 2 dagen geleverd.

"Gewoon vervangen" al duurde het enkele dagen voor de spanningen van 13,3v naar de normale 14,7v ging. (ik lees dat af op Car Scanner)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RazorX4

RazorX4

Kona Limited Sky 2020

S4All schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 15:42:

Ja, als de Climate control op 17c staat (en die kleur er naast blauw is :P ) hoort er zelfs als het buiten kouder is echt koude lucht uit te komen.

Mijn Kona (MY2020) gaat deze week 2 dagen naar de dealer voor vervanging van de verdamper. (garantie)
(Dashboard moet eruit)
Heeft ook deze symptomen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S4All
  • Niet online
Nou leasemaatschappij: bel maar met een dealer want dit valt waarschijnlijk onder garantie.

Dealer: 13 mei kan u komen voor onderzoek.
Hopenlijk wordt het weer koud de komende weken :+

Wel bijzonder trouwens:
je moet altijd naar een partner garage (lees niet de dealer).
Maar bij een lekke band laten ze de dealer komen en bij dit soort zaken dus ook. Dus geen relatie en dus ook geen goodwill qua snelle service (snap ik, zou ik ook niet doen).

Zou het nou echt zo veel besparen op die eerste paar jaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RazorX4

RazorX4

Kona Limited Sky 2020

S4All schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 00:16:
Nou leasemaatschappij: bel maar met een dealer want dit valt waarschijnlijk onder garantie.

Dealer: 13 mei kan u komen voor onderzoek.
Hopenlijk wordt het weer koud de komende weken :+

Wel bijzonder trouwens:
je moet altijd naar een partner garage (lees niet de dealer).
Maar bij een lekke band laten ze de dealer komen en bij dit soort zaken dus ook. Dus geen relatie en dus ook geen goodwill qua snelle service (snap ik, zou ik ook niet doen).

Zou het nou echt zo veel besparen op die eerste paar jaar?
Is het niet een Private Lease ?

Mijn Kona (PL) is echt alleen nog maar bij de dealer geweest. (in 4 jaar)
Op de banden na, dat is echt enige wat zij niet mogen vervangen 8)7

Pechservice is ook via Hyundai Mobiliteits Service (ANWB eigenlijk :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S4All
  • Niet online
Wel PL, maar dus toch alleen bosch car centers of profile voor onderhoud.

Pechhulp is ook via de anwb. Dus dat is dan wel weer fijn :)

[ Voor 30% gewijzigd door S4All op 15-04-2025 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_fh

lord_fh

PS5

Nou de bluelink app is geüpdatet. Ik heb nu "gratis" PRO tot eind juni, daar a LITE. waarmee ik dus alle extra's niet meer heb. En natuurlijk gooien ze "remote" functies in PRO voor 100 euro per jaar, wat een afzetterij. Ik ben benieiwd of ik dat bij de lease er nog in kan krijgen,, zal wel weer niet natuurlijk...

//hmm op de website lijkt het of remote in plus zit, das 30 per jaar en te overzien, denk dat het in landen verschilt waardoor niet overal de abonnementen hetzelfde zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door lord_fh op 24-04-2025 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

lord_fh schreef op donderdag 24 april 2025 @ 20:58:
Nou de bluelink app is geüpdatet. Ik heb nu "gratis" PRO tot eind juni, daar a LITE. waarmee ik dus alle extra's niet meer heb. En natuurlijk gooien ze "remote" functies in PRO voor 100 euro per jaar, wat een afzetterij. Ik ben benieiwd of ik dat bij de lease er nog in kan krijgen,, zal wel weer niet natuurlijk...

//hmm op de website lijkt het of remote in plus zit, das 30 per jaar en te overzien, denk dat het in landen verschilt waardoor niet overal de abonnementen hetzelfde zijn.
Ik heb pas twee maanden ervaring met Bluelink, maar ik kreeg na aanmelden bericht dat ik tot december 2025 (vijf jaar na eerste registratie auto) een Plus abo heb waarvoor ik daarna zou moeten gaan betalen. Als je dat niet doet heb je kosteloos een Lite abo voor de eerste tien jaar levensduur van de auto, dus voor mij loopt dat sowieso tot december 2030.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_fh

lord_fh

PS5

MadMarky schreef op donderdag 24 april 2025 @ 22:15:
[...]

Ik heb pas twee maanden ervaring met Bluelink, maar ik kreeg na aanmelden bericht dat ik tot december 2025 (vijf jaar na eerste registratie auto) een Pro abo heb waarvoor ik daarna zou moeten gaan betalen. Als je dat niet doet heb je kosteloos een Lite abo voor de eerste tien jaar levensduur van de auto, dus voor mij loopt dat sowieso tot december 2030.
Bij de nieuwe 2024 kona is dat dus anders helaas... , lite overigens wel 10 jaar geldig, in mijn geval tot 2034 dus .maar als plus iig de remote functies heeft is het voor mij prima, je hebt dan ook live verkeer enzo alleen amazon music ed mis je maar dat gebruik ik toch niet

[ Voor 4% gewijzigd door lord_fh op 24-04-2025 22:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• patrickt35
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-05 20:16
Snacky817 schreef op zondag 13 april 2025 @ 10:54:
[...]

Kan een kapotte consendor in het dashboard zijn. Dat had ik in mijn 2020 Kona.
Is toen onder garantie vervangen (na lang wachten op onderdelen).
Mag het ook de verdamper zijn die in het dashboard zit? De condensor zit onder de motorkap in de rijwind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Adder

The Adder

lord_fh schreef op donderdag 24 april 2025 @ 20:58:

In de app staat niet duidelijk waar nu de remote functies wel en niet in zitten. Staat in de app alleen bij Pro (wat ik overkill vind voor mijn K2021) Maar als het in de plus zit vind ik 29 euro wel redelijk. Ik zou graag wel zien dat ze de API dan wel volledig open gooien zodat je eindelijk dan het laden echt kan sturen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RazorX4

RazorX4

Kona Limited Sky 2020

The Adder schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:11:
[...]

In de app staat niet duidelijk waar nu de remote functies wel en niet in zitten. Staat in de app alleen bij Pro (wat ik overkill vind voor mijn K2021) Maar als het in de plus zit vind ik 29 euro wel redelijk. Ik zou graag wel zien dat ze de API dan wel volledig open gooien zodat je eindelijk dan het laden echt kan sturen.
:) Plus is sowieso de enige die kan voor de oudere modellen. (van voor 2022)
Alleen de echt nieuwe Kona (die met CCNC) is Pro mogelijk.

https://www.hyundai.com/n...luelink-abonnementen.html
Welke modellen hebben vijf jaar kosteloos Bluelink?
Deze modellen zijn geïntroduceerd vóór 2022 en zijn niet uitgerust met de OTA-functie. Daarom hebben ze alleen tot het Bluelink PLUS-pakket toegang.

Modellen (modeljaren*):

IONIQ (tot 2022)
KONA (tot 2024)
i10 (tot 2023)
i20 (tot 2023)
i20 N
BAYON (tot 2024)
i30 (tot 2024)
i30N
NEXO
TUCSON (tot 2024)
SANTA FE (tot 2024)
*Modeljaar 2024 betekent meestal auto’s geproduceerd vanaf half 2023 tot half 2024. Vraag je Hyundai-dealer naar informatie voor specifieke modellen.

En Plus heeft al de Remote features:
Essentiële diensten.
Toegankelijk voor alle modellen van vóór 2024. Na proefperiode: € 2,99 per maand of € 29 per jaar.¹

Bluelink PLUS

Connected Routing, Hyundai’s cloud-bases navigatiesysteem
Hyundai LIVE Services
EV Routing & EV POI
Bluelink-app met alle Remote Services
Online spraakherkenning
Sportnieuws
OTA software-updates²

[ Voor 14% gewijzigd door RazorX4 op 25-04-2025 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmo1
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:59

elmo1

Kona Electric jan-2019

RazorX4 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:27:
[...]

:) Plus is sowieso de enige die kan voor de oudere modellen. (van voor 2022)
Alleen de echt nieuwe Kona (die met CCNC) is Pro mogelijk.

https://www.hyundai.com/n...luelink-abonnementen.html
Welke modellen hebben vijf jaar kosteloos Bluelink?
Deze modellen zijn geïntroduceerd vóór 2022 en zijn niet uitgerust met de OTA-functie. Daarom hebben ze alleen tot het Bluelink PLUS-pakket toegang.

Modellen (modeljaren*):

IONIQ (tot 2022)
KONA (tot 2024)
i10 (tot 2023)
i20 (tot 2023)
i20 N
BAYON (tot 2024)
i30 (tot 2024)
i30N
NEXO
TUCSON (tot 2024)
SANTA FE (tot 2024)
*Modeljaar 2024 betekent meestal auto’s geproduceerd vanaf half 2023 tot half 2024. Vraag je Hyundai-dealer naar informatie voor specifieke modellen.
De ioniq en kona zijn ook zonder app geleverd
Voor de kona is dit lijstje van 2020. Ioniq weet ik niet.
Let op bij de kona 2018 en 2019 heb je tomtom live services, daar heb je gewoon kostenloos recht op werkt via hotspot telefoon.
Echter deze updaten ze (kapot) tot je aangeeft cq eist dat het gefixed wordt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Laatst online: 19:56

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

patrickt35 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 09:14:
[...]

Mag het ook de verdamper zijn die in het dashboard zit? De condensor zit onder de motorkap in de rijwind.
En, om het onthouden wat makkelijker te maken: Bij condenseren komt er energie vrij (levert dus warmte), verdampen kost energie (levert dus koude).

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Adder

The Adder

Nieuwe software voor Gen5 Wide-uitgeruste voertuigen zonder OTA-update

De nieuwe software- en kaartupdate is beschikbaar voor download voor alle Gen5 Wide-modellen die geen OTA-update ondersteunen (voertuigen met een gratis Bluelink-periode van 5 jaar). Voor meer informatie kunt u de lijst met beschikbare voertuigen voor download raadplegen.

Opmerking: De update voor Gen5 Wide-modellen die OTA-updates ondersteunen (IONIQ 5, IONIQ 6, MY24 i10, MY25 i20 en Bayon, MY2024 Staria en MY25 i30) volgt in mei.

P.S. installatie gelukt, Ui is wat strakker gemaakt o.a. de radio ziet er naar mijn mening mooier uit.

Release notes na installeren:

Infotainmentsysteem update
Softwareversie: OS_E_ 20.EUR.S5W_L.001.001.250226

1. Er zijn nieuwe spraakherkenningsfuncties toegevoegd,

- Gebruik de spraakherkenning om de waarschuwingsgeluiden van de snelheidslimietfunctie in of uit te schakelen.
Druk op de spraakherkenningsknop en zeg
  • Waarschuwingsgeluid voor snelheidslimiet inschakelen' of
  • Waarschuwingsgeluid voor snelheidslimiet uitschakelen".
2. Er is een nieuwe methode toegevoegd om Connected Car Services (CCS) in te richten.

- U kunt de CCS-services in- of uitschakelen via het infotainmentsysteem.
  • Sommige CCS-services zijn mogelijk niet beschikbaar wanneer u ze uitschakelt (gegevens die voor deze services nodig zijn, worden dan ook gedeactiveerd).
  • U kunt deze functie openen tijdens het activeringsproces van CCS of op het CCS-instellingenscherm na het activeren.

[ Voor 46% gewijzigd door The Adder op 25-04-2025 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaco0182
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 01-05 16:16
Ik heb mijn kona mogen ontvangen afgelopen vrijdag van van Mossel, (via zakelijke lease) two Tone rood/zwart. Erg mooi.

N line edition, het vreemde alleen is dat de automatische kofferbak, head up display en interieurverlichting er niet in zitten, volgens de prijslijst horen deze er wel in te zitten? Weten jullie of deze achteraf ingebouwd kunnen worden? Echt raar…

[ Voor 5% gewijzigd door Jaco0182 op 28-04-2025 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conodihno1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:13
Dan heb je de N-Line Business denk ik.
De N-Line zelf heeft dit allemaal wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:37
Wij rijden sinds een jaar in een Kona Electric Premium uit 2020. De 5 jaar garantie verloopt bijna dus op de valreep even jullie mening over het geluid van de airco compressor.

Auto lijkt prima te koelen maar ik vraag me af of het geluid van de compressor bij anderen ook zo hard is. Binnen in de auto valt het mee, hoor je hem wel aan en uit springen, maar onder de motorkap is het echt een flink geratel en een heel stuk luider dan bij onze andere auto (VW Tiguan).

Filmpje: [Video: https://www.dropbox.com/scl/fi/ut01v0rywwy3f4kz4563w/PXL_20250427_081215549.TS-2.mp4?rlkey=xuzxctdshowmvh0atl7syep1t&st=q8wnxmu2&dl=0]
Ik weet dat het lastig is om geluid in een video te beoordelen maar weet zo even geen betere manier.

Het valt me sowieso op dat de low load van de airco bestaat uit 1 à 2 keer per minuut aanspringen voor 10 seconden met een verbruik van zo'n 250W. Lijkt me niet bevorderlijk voor de levensduur van de compressor aangezien deze normaliter in start/stops gerekend wordt...

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FCTW
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 00:49
michaelvo schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 09:27:
Wij rijden sinds een jaar in een Kona Electric Premium uit 2020. De 5 jaar garantie verloopt bijna dus op de valreep even jullie mening over het geluid van de airco compressor.

Auto lijkt prima te koelen maar ik vraag me af of het geluid van de compressor bij anderen ook zo hard is. Binnen in de auto valt het mee, hoor je hem wel aan en uit springen, maar onder de motorkap is het echt een flink geratel en een heel stuk luider dan bij onze andere auto (VW Tiguan).

Filmpje: [Video]
Ik weet dat het lastig is om geluid in een video te beoordelen maar weet zo even geen betere manier.

Het valt me sowieso op dat de low load van de airco bestaat uit 1 à 2 keer per minuut aanspringen voor 10 seconden met een verbruik van zo'n 250W. Lijkt me niet bevorderlijk voor de levensduur van de compressor aangezien deze normaliter in start/stops gerekend wordt...
Ik heb ook een Kona electric Premium uit 2020. Het geluid herken ik niet. Ik zou bij de garage ernaar laten kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
lord_fh schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 08:15:
...
Wat vervelender is, is de update van de ccnc navi.
Hij is gister geüpdatet, maar de navigatie werkt nu een stuk trager en stotterender en tijdens het rijden gaat het scherm zelfs soms helemaal op zwart ?! En daar komt ie alleen uut als ik op "home" druk en dan weer naar navigatie ga (en daar moet ie weer over nadenken)

Ik gok dat er iets mis is met die update.
De eerste tijd na de update niet echt problemen met de navi, maar nu al een paar keer gehad dat tegen het einde van de rit het scherm bevroor of op zwart ging. En dat was natuurlijk op ritten naar bestemmingen die ik niet ken, dus navi nodig. Maar ik ben sowieso niet heel enthousiast over de kaart, diverse nieuw geopende wegen in de randstad pakt ie nog niet mee, en bijvoorbeeld het Julianaplein in Groningen kent ie ook nog in de tijdelijke situatie, dus begin meer en meer maar carplay te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_fh

lord_fh

PS5

Eupeodes schreef op woensdag 30 april 2025 @ 09:17:
[...]

De eerste tijd na de update niet echt problemen met de navi, maar nu al een paar keer gehad dat tegen het einde van de rit het scherm bevroor of op zwart ging. En dat was natuurlijk op ritten naar bestemmingen die ik niet ken, dus navi nodig. Maar ik ben sowieso niet heel enthousiast over de kaart, diverse nieuw geopende wegen in de randstad pakt ie nog niet mee, en bijvoorbeeld het Julianaplein in Groningen kent ie ook nog in de tijdelijke situatie, dus begin meer en meer maar carplay te gebruiken.
Ik had hem vd week op zwart gelatencom te kijken wat er uiteindelijk zou gebeuren. Hij gaat na minuut ofzo , echt het navi systeem herstarten (staat kort in beeld iets van "navigatie wordt opgestart")

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nova163
michaelvo schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 09:27:

Filmpje: [Video]

Bij mijn Kona Electric Premium uit 2019 herken ik dit geluid niet. Ik sta niet vaak buiten de auto met de airco aan, maar herken het 'ratelende' geluid in ieder geval niet. Binnen in de auto hoor ik ook zeker niet of de compressor aan of uitspringt, ook niet als ik stilsta voor het stoplicht.

Ik kijk wel eens naar het live energiegebruik en dan herken ik wel dat het energiegebruik van de airco meerdere keren per minuut naar 0 gaat en dan weer naar 250W. Het lijkt mij ook niet bevorderlijk voor de levensduur van de compressor, maar ik denk dat dat wel de bedoeling is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Laatst online: 19:56

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Nova163 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 10:25:
[...]

Bij mijn Kona Electric Premium uit 2019 herken ik dit geluid niet. Ik sta niet vaak buiten de auto met de airco aan, maar herken het 'ratelende' geluid in ieder geval niet. Binnen in de auto hoor ik ook zeker niet of de compressor aan of uitspringt, ook niet als ik stilsta voor het stoplicht.

Ik kijk wel eens naar het live energiegebruik en dan herken ik wel dat het energiegebruik van de airco meerdere keren per minuut naar 0 gaat en dan weer naar 250W. Het lijkt mij ook niet bevorderlijk voor de levensduur van de compressor, maar ik denk dat dat wel de bedoeling is.
Mijn Mazda CX-7 schakelde de compressor ook meerdere keren per minuut aan en uit en heeft dat probleemloos gedaan gedurende de 17 jaar dat we hem hadden. 2 x (gok ik) moest het systeem bijgevuld worden (en da's kritisch aangezien het naast koelmiddel ook smeermiddel is). Dus als de airco suboptimaal werkt, gelijk laten controleren en indien nodig bijvullen.

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Adder

The Adder

Er is weer software nieuws:

Een nieuwe over-the-air (OTA) software-update is nu beschikbaar voor Kona's die zijn geproduceerd tussen 4 september 2024 en 15 oktober 2024.

Deze update verbetert de softwarelogica van het Multi-Keyboard en zorgt ervoor dat het keyboard op juiste wijze in de slaapstand gaat wanneer u de motor van uw voertuig heeft uitgeschakeld. Dit voorkomt onnodige leegloop van de accu van het 12V-systeem.

Deze update is al beschikbaar bij de dealers en wordt nu via OTA uitgerold om te zorgen dat alle voertuigen de noodzakelijke verbeteringen ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Adder

The Adder

michaelw1998 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 09:12:
[...]

Waar kun je zien wat de productiedatum is?
Maar even aan Perplexity gevraagd:

Waar vind je de productiedatum van een Hyundai Kona uit 2024?

Antwoord van perplexity:

Direct op de auto zelf:
  • De exacte productiedatum van een Hyundai Kona uit 2024 staat meestal niet direct zichtbaar op het voertuig. In de auto vind je wel het chassisnummer (VIN), bijvoorbeeld onder de voorruit of bij het portier, maar daaruit kun je bij Hyundai niet rechtstreeks de productiedatum afleiden. Het VIN bevat wel informatie over het modeljaar en de fabriek, maar niet de exacte productiedatum.
Alternatieve manieren:
  • Banden: Op de fabrieksbanden staat een viercijferige DOT-code. De eerste twee cijfers geven de productieweek aan, de laatste twee het productiejaar. Dit geeft een goede indicatie van wanneer de auto gebouwd is, want banden worden meestal kort voor montage op de auto geplaatst.
  • Kentekenbewijs: Op het kentekenbewijs vind je de "datum eerste toelating" en "datum eerste registratie". Deze data geven aan wanneer de auto voor het eerst op kenteken is gezet, wat meestal kort na de productie is, maar het is niet altijd exact hetzelfde als de productiedatum.
  • Dealer of importeur: De Hyundai-dealer kan via het chassisnummer in het interne systeem vaak wel de exacte productiedatum opzoeken. Dit is de meest betrouwbare manier als je het echt precies wilt weten.
Samenvatting:
  • De productiedatum staat niet direct op de auto.
  • De DOT-code op de banden geeft een goede indicatie.
  • De dealer kan de exacte datum opzoeken via het chassisnummer.
  • Het kentekenbewijs geeft alleen de datum van registratie, niet van productie.
Let op: Online tools of VIN-decoders geven bij Hyundai doorgaans geen exacte productiedatum, alleen het bouwjaar en fabriek.

Of gewoon wachten tot er wel of geen OTA update binnenkomt ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Crombel
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 02-05 20:55
Met https://www.vindecoderz.com kon ik de productiedatum van mijn 2020 Kona vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devilkin
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:41
De update van april is ook uit voor de oudere Kona's.

https://update.hyundai.com/EU/E1/updateNoticeView/GhsFQ4

Artificial Intelligence is no match for Natural Stupidity.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Adder

The Adder

Inderdaad, zie ook deze post met enkele release notes. Zelf merk ik eigenlijk weinig van deze update qua nieuwe features, waarschijnlijk vooral kaartinformatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whis!
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
Bij mijn Kona electric uit eind 2018 nu ook voor het eerst het welbekende ratelende geluid waargenomen (157k op de teller). Hoor het alleen tijdens het accelereren tot ongeveer 30km/u en als ik érg goed luister. Loont het nog om hier iets mee te laten doen? Qua garantie zal ik wel net buiten de boot vallen.

[ Voor 6% gewijzigd door Whis! op 08-05-2025 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FijneKnul
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 17:09

FijneKnul

Wat klagen jullie veel.

Kan je niet nog nét aan die verlengde garantie van 7 jaar afsluiten?
Ik weet niet zeker of dat nog kan als je garantie van vijf jaar al is afgelopen, maar je kan het uitzoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:25
FijneKnul schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 11:03:
Kan je niet nog nét aan die verlengde garantie van 7 jaar afsluiten?
Ik weet niet zeker of dat nog kan als je garantie van vijf jaar al is afgelopen, maar je kan het uitzoeken.
Nee, kan niet (bron):
"Met de Verlengde Garantie van Hyundai kun je de garantietermijn tegen betaling uitbreiden tot maximaal 7 jaar. Doe dat wel op tijd, uiterlijk een maand vóórdat de fabrieksgarantie eindigt."
Pagina: 1 ... 138 139 Laatste