Het grote Hyundai Kona Electric topic

Pagina: 1 ... 137 ... 143 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-09 15:54

RUFFNECK

Poentje

Gerjannn schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 16:24:
[...]

Gefeliciteerd en hopelijk veel fijne kilometers! Kabels van UGREEN werkten bij mij allemaal niet in de Kona, terwijl dat wel top werke in m'n Fiesta. Uiteindelijk heb ik deze kabel gekocht en die werkt super (en door de hoek kan je hem ook in het draadloze lader vakje leggen, de draadloze lader heb ik uit staan want die gebruik ik toch nooit): https://www.amazon.nl/gp/aw/d/B0DGTK8JN8
Top, dankjewel! Dan ga ik die maar eens proberen... echt geen enkele kabel die ik in huis heb (zo'n stuk of 8 geprobeerd) doet het :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerjannn
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:54
RUFFNECK schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 16:41:
[...]

Top, dankjewel! Dan ga ik die maar eens proberen... echt geen enkele kabel die ik in huis heb (zo'n stuk of 8 geprobeerd) doet het :X
Dat is wel vreemd inderdaad! Is je toestel wel met Bluetooth verbonden en de Kona, en herkent de Kona jouw toestel ook obv Bluetooth?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

Gerjannn schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 16:53:
[...]

Dat is wel vreemd inderdaad! Is je toestel wel met Bluetooth verbonden en de Kona, en herkent de Kona jouw toestel ook obv Bluetooth?
Ja hoor, bluetooth en bluelink is allemaal perfect werkend. De bluelink app ook en ik zie de auto en al zijn informatie (zit nu aan de lader hier thuis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21-09 10:31
RUFFNECK schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 16:56:
[...]

Ja hoor, bluetooth en bluelink is allemaal perfect werkend. De bluelink app ook en ik zie de auto en al zijn informatie (zit nu aan de lader hier thuis).
Je kunt ook om te testen eens een andere telefoon proberen.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin K.
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 21-09 16:37
Gebruik zelf een dongle, werkt voor mij prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:56

XanderDrake

Build the future!

Kan iemand mij hier uitleggen hoe die "extra" 3.5kw in een 64kw Kona werkt? Wordt deze dynamisch ingezet, als in: je kan niet lager dan die laatste 3.5kw gaan en niet hoger dan 64kw gaan (dus niet 100%)?
Of is het gewoon een minimum niveau die de accu zal houden?

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crombel
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 07-09 20:10
Bij een degradatietest had ik vorig jaar opgeladen tot 100%.

Met Car Scanner las ik: SOC Display 100% en SOC BMS 96,5%
Na 453km SOC Display 9% en SOC BMS 9%

Dus de accu wordt niet helemaal vol geladen maar geeft toch 100% aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
XanderDrake schreef op maandag 24 februari 2025 @ 09:55:
Kan iemand mij hier uitleggen hoe die "extra" 3.5kw in een 64kw Kona werkt? Wordt deze dynamisch ingezet, als in: je kan niet lager dan die laatste 3.5kw gaan en niet hoger dan 64kw gaan (dus niet 100%)?
Of is het gewoon een minimum niveau die de accu zal houden?
de 100% is 64kWh. Die kun je dus gebruiken. Maar eigenlijk kan de baterij 68kWh opslaan, maar om de baterij te beschermen kun jij dat niet gebruiken. Waarschijnlijk (gokje, ik heb geen bron) zit het iets aan de onderkant en bovenkant.

dus zo iets:
<niet te gebruiken, blijft altijd vol> <0% = 64kWh = 100%> <niet te gebruiken, blijft altijd leeg> (totaal 68kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

canonball schreef op maandag 24 februari 2025 @ 10:25:
<niet te gebruiken, blijft altijd vol> <0% = 64kWh = 100%> <niet te gebruiken, blijft altijd leeg> (totaal 68kWh)
Dit hoop ik ook, want dit zorgt er voor dat de accu ongeveer 2x zo lang mee gaat bij oneigenlijk gebruik: geen zware ontlading en een te hoge accu standen. Daarbij, als je dan tussen 20% en 80% SoC blijft rijden dan zit je echt extra veilig.
Crombel schreef op maandag 24 februari 2025 @ 10:20:
Bij een degradatietest had ik vorig jaar opgeladen tot 100%.

Met Car Scanner las ik: SOC Display 100% en SOC BMS 96,5%
Na 453km SOC Display 9% en SOC BMS 9%

Dus de accu wordt niet helemaal vol geladen maar geeft toch 100% aan.
Maar dit zegt weer iets anders dan bovenstaand. Bij de ondergrens die je bereikt na 453 km rijden is de SoC daadwerkelijk de SoC van de accu, dus als je onder de tien procent gaat (zoals in dit geval) breng je wel extra slijtage aan de accu toe...

Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelw1998
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
Heel vreemd, sinds een maand ofzo doet de sproeier van de ruitenwisser niks aan de voorkant. Viel me vandaag op dat er dan achter wel een beetje sproeisel uitkomt. Vervolgens als ik de sproeier van de achterruitenwisser aanzet komt daar nog meer uit.

Maar voren komt er maar niks uit. Iemand dit al eens gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmo1
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:04

elmo1

Kona Electric jan-2019

michaelw1998 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 17:51:
Heel vreemd, sinds een maand ofzo doet de sproeier van de ruitenwisser niks aan de voorkant. Viel me vandaag op dat er dan achter wel een beetje sproeisel uitkomt. Vervolgens als ik de sproeier van de achterruitenwisser aanzet komt daar nog meer uit.

Ja bij mij was t-stukje kapot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiii
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-09 00:35
Iemand ervaring met overstap van 17 inch naar 18 inch velgen en de impact hiervan op het verbruik en bereik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:14
Ja, die gaat naar beneden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beta
  • Registratie: November 2006
  • Niet online

Beta

v0.86b5

Vergelijk de metingen van de 17"(517km WLTP) en 19" (450km WLTP) en ga er tussen in zitten.
Ik gok dus een WLTP van 470km voor de 18".

Qua werkelijk gebruik is het een beetje gokken, er zijn geen officiële cijfers van.

Hyundai SX2 N-Line (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 07:40

ThsAdrns

Be the change!

michaelw1998 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 17:51:

Ja, wel met een andere auto. Bleek een marterschade, het slangetje was op een aantal plekken lek geknaagd ter hoogte van de overgang naar de motorkap.

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelw1998
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
Goede tips! Slangetje voor de sproeier voren bleek los te zijn. Al het isolatiemateriaal dat normaal daar zit lag nu in het midden achter de opslagruimte ('frunk') gewoon los.
Denk dat inderdaad een marter opzoek was naar wat warmte en gewoon het slangetje mee heeft getrokken en daardoor los is gegaan.

Morgen maar even door de dealer (lease auto) laten checken of het isolatiemateriaal daar los kwaad kan of dat daar wat mee moet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miele1973
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 18-04 07:38
Opeens is mijn routelijn in de navigatie blauw gekleurd i.p.v. groen. Heb overal gezocht in de instellingen maar ik kan niet vinden hoe je de kleur van deze lijn kan veranderen. Weet iemand dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen96
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:31
DjeezD schreef op zondag 25 juni 2023 @ 18:14:
Hoi allemaal!

Sinds anderhalve maand ook trotse eigenaar van een (tweedehands) Hyundai Kona Electric uit 2020. Het is de Premium variant, op jonge leeftijd geïmporteerd uit Italië. Gekocht met iets meer dan 30.000 KM op te teller, kleur grijs. Hoe ziet dat eruit? Zo:

[Afbeelding]

Nu heb ik twee vragen en wellicht is er hier iemand met dezelfde ervaringen/een behulpzaam antwoord ;-).

Vraag 1:
Helaas merkte ik dat na aankoop het display wat beschadigd is. Geen idee wat de vorige eigenaar hiermee heeft gedaan (de rest van de auto is enorm netjes) maar het is echt jammer (en vooral goed zichtbaar als het zonlicht er op schijnt). Ik wou dat ik het eerder gezien had :(. Zie de foto hieronder. Heeft iemand enig idee of dit display vervangen kan worden? Of een alternatief wat dit kan verhelpen?

[Afbeelding]

Vraag 2:
Ik merk dat de bestuurdersstoel met enige regelmaat nog al kraakt. Vooral in wijken met een hoop drempels maar ook op de momenten dat je wat meer in je stoel moet gaan hangen (in bochten, op rotondes). Hebben mensen ook die ervaring? En wellicht een idee of en hoe deze verholpen kan worden?

Mijn dank is groot!
Ik heb een Kona 2020 Electric op het oog waar het scherm er ongeveer net zo uit ziet als bij het voorbeeld hierboven. Ik denk dat het een mankement is van dit scherm dat de toplaag makkelijk slijt. Het zijn niet per se diepe krassen maar gewoon slijtage plekken. Hebben meer mensen dit?

Ik heb gezocht voor eventuele vervanging en het hele infotainment is nogal prijzig volgens mij. Nieuw geen idee wat het kost, maar van de sloop zie ik zo'n 300 a 400 euro.

Andere oplossing zou eventueel alleen het LCD zelf zijn, aangezien alles nog wel werkt. Bijvoorbeeld: https://nl.aliexpress.com/item/1005005677360249.html , iemand hier dit gedaan wellicht? Hoe ging het vervangen van alleen het LCD?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Crombel
Het scherm van mijn Kona 2020 110tkm vertoonde ook slijtage.

Ik heb een “Gehard Glas Screen Protector Voor Hyundai Kona Electric Ultimate 2020 2021” geplaatst en dat werkt perfect.

Ook van Ali en kost 7€.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmo1

elmo1

Kona Electric jan-2019

Jeroen96 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 13:38:
[...]

Ik heb een Kona 2020 Electric op het oog waar het scherm er ongeveer net zo uit ziet als bij het voorbeeld hierboven. Ik denk dat het een mankement is van dit scherm dat de toplaag makkelijk slijt. Het zijn niet per se diepe krassen maar gewoon slijtage plekken. Hebben meer mensen dit?

Ik heb gezocht voor eventuele vervanging en het hele infotainment is nogal prijzig volgens mij. Nieuw geen idee wat het kost, maar van de sloop zie ik zo'n 300 a 400 euro.

Andere oplossing zou eventueel alleen het LCD zelf zijn, aangezien alles nog wel werkt. Bijvoorbeeld: https://nl.aliexpress.com/item/1005005677360249.html , iemand hier dit gedaan wellicht? Hoe ging het vervangen van alleen het LCD?
Kun je dat niet uit onderhandelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
Crombel schreef op zondag 2 maart 2025 @ 14:09:

Ik heb een “Gehard Glas Screen Protector Voor Hyundai Kona Electric Ultimate 2020 2021” geplaatst en dat werkt perfect.

Ook van Ali en kost 7€.
Had je last van bubbels onder het scherm? Fotootje van je oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerjannn
Crombel schreef op zondag 2 maart 2025 @ 14:09:

Ook van Ali en kost 7€.
Ik heb hetzelfde, meteen besteld, thanks! Met een welkomstactie ofzo op Ali (heb m'n account al jaren, maargoed) maar € 2,- kwijt voor de screenprotector.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Crombel
Hierbij een foto van de screen protector.
Mijn scherm had geen bubbels, komt waarschijnlijk meer voor bij vroegere types.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bBCzoe7bQ1qnmdVY4--oo3oRhzA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WtDxB7jdFk2vyN6EsQcATRAF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

lord_fh

PS5

Goedemorgen!

Zijn er meer mensen met een 2024/25 Kona electric, MET afneembare trekhaak ?

Ik had hem gister voor het eerst nodig ivm aanhangertje voor de stort, en het viel mij op dat dat gat waar die haak in moet, totaal geen afdek dop of iets heeft. lijkt mij dat er allemaal rotzooi in kan komen. Vraag is dus, weet iemand of daar een dop in hoort of iets ? (het is een bij de dealer gemonteerde Hyundai trekhaak overigens)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Adder
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-09 09:08

The Adder

Happy racing from Holland

lord_fh schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 09:43:
Goedemorgen!

Zijn er meer mensen met een 2024/25 Kona electric, MET afneembare trekhaak ?

Ik had hem gister voor het eerst nodig ivm aanhangertje voor de stort, en het viel mij op dat dat gat waar die haak in moet, totaal geen afdek dop of iets heeft. lijkt mij dat er allemaal rotzooi in kan komen. Vraag is dus, weet iemand of daar een dop in hoort of iets ? (het is een bij de dealer gemonteerde Hyundai trekhaak overigens)
Ik heb (helaas) geen kona 2024 maar een Kona 2021 maar wel MET afneembare trekhaak door dealer gemonteerd, Ik moet deze trekhaak ook in een soort conisch gat steken, totdat deze klik 'zegt'. Als ik de trekhaak niet gebruik zit daar zeker wel een afdekplaatje op het gat (anders zit er binnen de kortste keren vuil in het conisch gat, met alle gevolgen van dien). Helaas is dit een LOS afdekplaatje wat je dus goed moet bewaren als je de trekhaak gebruikt, is even wennen....

Ik zou maar even met de dealer contact opnemen waar het afdekplaatje is.

1e Kona: Premium Sky, Wit, 64kWh, schuifdak, Michelin, 76000km, [juni 2021->juni 2023->GESTOLEN] | 2e Kona: Limited Sky, Azur Blauw, 64kWh, Juni 2021, schuifdak, Michelin, 75000km, [juni 2023->]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miranda89
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 20:59
The Adder schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 12:07:
[...]

Ik heb (helaas) geen kona 2024 maar een Kona 2021 maar wel MET afneembare trekhaak door dealer gemonteerd, Ik moet deze trekhaak ook in een soort conisch gat steken, totdat deze klik 'zegt'. Als ik de trekhaak niet gebruik zit daar zeker wel een afdekplaatje op het gat (anders zit er binnen de kortste keren vuil in het conisch gat, met alle gevolgen van dien). Helaas is dit een LOS afdekplaatje wat je dus goed moet bewaren als je de trekhaak gebruikt, is even wennen....

Hier hetzelfde. Oris afneembare trekhaak met afdekdop. Overigens heb ik er een half jaar mee gereden voordat ik erachter kwam dat er een afdekplaatje bij zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_fh
  • Nu online

lord_fh

PS5

The Adder schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 12:07:
[...]

Bedankt voor je reactie! dat dacht ik dus inderdaad ook al.... ik zal contact opnemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:20
Ik heb een Kona electric occasion op het oog uit 2019.
50k op de teller; vanuit RDW zie ik niet dat de auto in een terugroepactie heeft gezeten. Mag ik er dan vanuit gaan dat de batterij niet vervangen is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 07:37
WouterL schreef op maandag 10 maart 2025 @ 20:05:
Ik heb een Kona electric occasion op het oog uit 2019.
50k op de teller; vanuit RDW zie ik niet dat de auto in een terugroepactie heeft gezeten. Mag ik er dan vanuit gaan dat de batterij niet vervangen is?
Daar kun je niet vanuit gaan. Het beste kun je dit navragen bij Hyundai Nederland.

Trouwens, niet alle batterijen uit dat jaar moesten vervangen worden. Dus wanneer deze niet vervangen had hoeven worden zit je erg goed met 50k kilometer en kun je nog heel veel zorgeloze km's maken.

Maar sowieso altijd de batterij laten testen is het advies.

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ben sinds kort de eigenaar van een 2020 Kona 64kWh Premium met 60K op de teller. De auto rijdt prima maar de (half versleten) Michelin Primacy 3 banden die er nu onder zitten maken echt wel een bak herrie.

Heeft iemand ervaring met Hankook ion banden of andere stille banden die speciaal voor EV's bedoeld zijn?

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
Ik heb een ratio solar laadpaal geoffreerd staan, maar nu is het mij erg onduidelijk wat ik nu kan verwachten van de laadsnelheid indien ik een 1-fase Kona aanschaf. Het gaat om een ratio solar type 2 met 11kw-22kw laden. Kan ik dan i.i.g. met de maximum snelheid op 1-fase laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmo1

elmo1

Kona Electric jan-2019

WouterL schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 23:28:
Ik heb een ratio solar laadpaal geoffreerd staan, maar nu is het mij erg onduidelijk wat ik nu kan verwachten van de laadsnelheid indien ik een 1-fase Kona aanschaf. Het gaat om een ratio solar type 2 met 11kw-22kw laden. Kan ik dan i.i.g. met de maximum snelheid op 1-fase laden?
Ligt eraan hoe je huis aansluiting is.
Heb je 3x25A. Dan wordt hij afgezekerd op 3x16A
Wat neer komt op 3.7kWh op 1 fase.
Heb je 3x35A
Dan kun je hem op 3x32a afzekeren en dan kan je op 1 fase 7.4kWh laden.
Let wel op met je andere grootverbruikers.
Tip zoekk op een laadpaal die loadbalancing ondersteund en kijk in het groe laadpalen topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
elmo1 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 06:38:
[...]

Ligt eraan hoe je huis aansluiting is.
Heb je 3x25a. Dan wordt hij afgezekerd op 3x16a
Wat neer komt op 3.7kWh op 1 fase.
Heb je 3x35a
Dan kun je hem op 3x32a afzekeren en dan kan je op 1 fase 7.4kWh laden.
Let wel op met je andere grootverbruikers.
Tip zoekk op een laadpaal die loadbalancing ondersteund en kijk in het groe laadpalen topic.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eRfC-bub96_CjlR5frXybULaIRw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FNrNkqCRabHGqksYrRxMfuMT.jpg?f=fotoalbum_large

Red je dat hier mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Laatst online: 06:49

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

@WouterL Het gaat om de waarde van de hoofdzekeringen (en die zitten volgens mij onderaan, net buiten je foto).

Daarnaast moet je je afvragen hoeveel kWh je elke dag wilt laden. Als je weinig rijdt (en alleen weekends wel eens wat meer zoals in ons geval) dan heb je aan een laadvermogen van 3,6kW (1 fase 16A) meer dan genoeg. Verbruik je elke dag 10kWh (ca. 50km) dan doet je lader ca. 3 uur over het aanvullen ervan. De meeste van ons slapen 8 uren per nacht (dus kun je minstens 24kWh (100km) per dag laden met een 1 fase 16A laadpaal). Wij laden onze auto dan ook met de lader die bij de auto geleverd werd (zgn "granny charger" als ik me niet vergis). Die schakelen we aan en af via een (stevig) slim stopcontactje voor het geval het verbruik op de fase in kwestie boven de 5kW komt (3x25A hoofdaansluiting).

[ Voor 84% gewijzigd door HuismAndré op 12-03-2025 11:34 ]

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
HuismAndré schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 11:25:
@WouterL Het gaat om de waarde van de hoofdzekeringen (en die zitten volgens mij onderaan, net buiten je foto).

Daarnaast moet je je afvragen hoeveel kWh je elke dag wilt laden. Als je weinig rijdt (en alleen weekends wel eens wat meer zoals in ons geval) dan heb je aan een laadvermogen van 3,6kW (1 fase 16A) meer dan genoeg. Verbruik je elke dag 10kWh (ca. 50km) dan doet je lader ca. 3 uur over het aanvullen ervan. De meeste van ons slapen 8 uren per nacht (dus kun je minstens 24kWh (100km) per dag laden met een 1 fase 16A laadpaal).
Ik heb geen eigen oprit, maar een kabelgoot naar een openbare parkeerplaats. Met andere woorden: wat sneller laden is wel fijn. Op de zekering staat 3x 230v / 400v 0,25 - 5 (100) A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:35
WouterL schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 11:34:
[...]

Ik heb geen eigen oprit, maar een kabelgoot naar een openbare parkeerplaats. Met andere woorden: wat sneller laden is wel fijn. Op de zekering staat 3x 230v / 400v 0,25 - 5 (100) A
Dat is je meter, de zekeringen zitten nog wat lager. Maar duidelijk is iig (zowel uit de foto als de meter) dat je 3 fases hebt, en dat is meestal 3x25, tenzij je veel zware verbruikers hebt (het vastrecht voor 3x25 is iets van 400 euro per jaar, bij 3x35 ga je ineens al meer dan 1000 betalen).

En inderdaad, zoals @HuismAndré al aangeeft maakt het nogal uit hoeveel je rijdt. Ook bij ons zitten de lange ritten allemaal in het weekend, in een normale werkweek rijdt onze auto van maandag tot vrijdag tussen de 40 en 70 km, dat is nog in een nacht bij te laden met de granny charger, en die van mij heb ik 10 ampere, dus 2kW staan. Ik heb er echter toch voor gekozen een laadpunt van 3x16A te installeren, met name omdat de laadverliezen groter worden naar mate het laadvermogen kleiner wordt (en ik ben zo'n figuur met in theorie een eigen oprit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Eupeodes schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 12:55:
[...]
Ik heb er echter toch voor gekozen een laadpunt van 3x16A te installeren, met name omdat de laadverliezen groter worden naar mate het laadvermogen kleiner wordt (en ik ben zo'n figuur met in theorie een eigen oprit).
Ja, die laadverliezen schrok ik ook wel van (ca. 20%). Maar stel dat je dat kunt halveren tot 10% (ik moet het nog zien zolang je AC blijft laden).. Bij 5k km per jaar (1.000kWh) scheelt dat dus ongeveer 100kWh. Bij een energieprijs van 25 cent per kWh scheelt dat dus 25 euro per jaar. Als een laadpaal 300 euro kost dan doe je daar, bij 5k km per jaar en 25 cent energieprijs, 15 jaar over om hem terug te verdienen. Lijkt me niet de meest rendabele investering die je ooit zult doen. ;)

Overigens wordt het verhaal wel anders als je 15k km per jaar rijdt (dan doe je er nog "maar" 5 jaar over mits de laadverliezen inderdaad halveren).

[ Voor 9% gewijzigd door HuismAndré op 12-03-2025 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThsAdrns

ThsAdrns

Be the change!

MadMarky schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 21:13:
Ben sinds kort de eigenaar van een 2020 Kona 64kWh Premium met 60K op de teller. De auto rijdt prima maar de (half versleten) Michelin Primacy 3 banden die er nu onder zitten maken echt wel een bak herrie.

Heeft iemand ervaring met Hankook ion banden of andere stille banden die speciaal voor EV's bedoeld zijn?
Ik vind de Vredestein Quatrac onder onze zakelijke 2020 Kona ook behoorlijk lawaaiig. Volgens mij geldt dat voor de Kona algemeen, zeker achterin. Het zou de moeite waard zijn om extra isolatie aan te brengen. Om op de snelweg vanaf de achterbank een gesprek met de passagiers voorin te voeren, moest ik in elk geval duidelijk uit de bank naar voren komen.

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flipjevandejam
Ik ben sinds kort erg tevreden met Michelin Primacy 4 banden, aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

@WouterL het gaat om de hoofdzekeringen. Die zitten onder de meterkast, daar waar de stroomaansluiting binnen komt. Kijk eens wat lager.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kCFZYYPwowTDHTJQcqtLFBoOpX4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IiJCUg9y6Hr4SGGviPEan8Hd.jpg?f=fotoalbum_large
Hier zie je 3x 25A voor een driefasen aansluiting, bij enkelfase kan dat bijv 1x 40A zijn.

Overigens staat het ook op je energierekening omdat je jaarlijks geld betaalt aan Liander voor je type aansluiting. 3x35 is best een stuk duurder dan 3x25.
flipjevandejam schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 16:21:
Ik ben sinds kort erg tevreden met Michelin Primacy 4 banden, aanrader.
Die zitten er bij mij ook onder maar vind ze niet bepaald stil. Kan er ook mee te maken hebben dat het nog de originele zijn uit 2020.

[ Voor 17% gewijzigd door MadMarky op 14-03-2025 13:38 ]

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
Oh interessant, heb je de ‘S1’ variant of origineel? Ze hebben blijkbaar meerdere revisies in de loop van de tijd gedaan.

Van Michelin:
S1, S2 and S3 markings on tyres denote that they are specific Michelin designations for tyres used and intended for specific vehicles (Original Equipment). The differences between them are that they are designed to improve certain performance aspects of the vehicles. Importantly, tyres marked S1, S2, or S3 must be replaced as a set and mounted on the same axle. Tyres marked S1, S2 and S3 can be used on any car. There will be no difference in comfort. The S marked versions usually have better rolling resistance, and hence lower fuel consumption due to the extra oil in the tread compound. The rigidity remains the same.

The special markings S1, S2 and S3, are to indicate that it is an improved version on the previous one with better performance.

S1 - An improved version of the standard tyre with some technical improvements in the rubber (mostly visible in the improved European labelling - fuel efficiency, performance in wet and acoustic comfort).
S2 - An improved version of the S1, with even more technical improvements in the rubber

S3 – Even further improvement on the S2

[ Voor 81% gewijzigd door flipjevandejam op 15-03-2025 14:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

Over de banden, ik heb de Vredestein Wintracs (welke achter gecupt waren, dus sowieso extra luid) vervangen door Bridgestone Turanza 6 all seasons 70dB (en laten uitlijnen!). Wat een enorm verschil, zooveel stiller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerjannn
RUFFNECK schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 16:08:
Over de banden, ik heb de Vredestein Wintracs (welke achter gecupt waren, dus sowieso extra luid) vervangen door Bridgestone Turanza 6 all seasons 70dB (en laten uitlijnen!). Wat een enorm verschil, zooveel stiller.
Ik twijfel zelf nog tussen de Pirelli Cinturato All Season SF3 en de Vredestein Quatrac Pro EV, maar die Bridgestone klinkt ook goed. Ik denk dat de Pirelli toch wel mijn voorkeur heeft vanwege de extra goede grip en 69db.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

ThsAdrns schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 14:20:
Ik vind de Vredestein Quatrac onder onze zakelijke 2020 Kona ook behoorlijk lawaaiig. Volgens mij geldt dat voor de Kona algemeen, zeker achterin. Het zou de moeite waard zijn om extra isolatie aan te brengen. Om op de snelweg vanaf de achterbank een gesprek met de passagiers voorin te voeren, moest ik in elk geval duidelijk uit de bank naar voren komen.
Lawaaierig? Mijn Kona is de stilste auto die ik ken. Wat jij hier illustreert zegt mij helemaal niets. Mijn zoontje valt om de haverklap in slaap vanwege de rust op de achterbank.

Wij hebben Goodyear Ultra Grip all season banden, niet heel nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

XanderDrake schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 22:24:
[...]

Lawaaierig? Mijn Kona is de stilste auto die ik ken. Wat jij hier illustreert zegt mij helemaal niets. Mijn zoontje valt om de haverklap in slaap vanwege de rust op de achterbank.

Wij hebben Goodyear Ultra Grip all season banden, niet heel nieuw.
Hangt er maar net vanaf waarmee je vergelijkt.
Mijn Kona geeft op zomerbanden meer rolgeluid door in het interieur dan een Corsa-e op Hankook Kinergy allseasons.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lhoBas
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Gerjannn schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 20:16:
[...]

Ik twijfel zelf nog tussen de Pirelli Cinturato All Season SF3 en de Vredestein Quatrac Pro EV, maar die Bridgestone klinkt ook goed. Ik denk dat de Pirelli toch wel mijn voorkeur heeft vanwege de extra goede grip en 69db.
Rij zelf in Kona MY20 met de Cinturato All Season SF2, was een merkbare upgrade in geluid (en grip), dus de SF3 kan ik zeker aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decpa1102
  • Laatst online: 20-09 20:46
In bijlage een foto van de laadpoort van mijn Hyundai Kona Electric (2020, 39 kWh).
Het pinnetje rechts boven zit dieper in de behuizing dan de andere pinnetjes.
Is dit normaal? Bij anderen ook zo?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q-cBm14W5buVogJfGUmdYXLhAnM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9zoGFW7RPepevGnFplHHLPzB.jpg?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt,
Patrick

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 07:37
decpa1102 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 23:16:
In bijlage een foto van de laadpoort van mijn Hyundai Kona Electric (2020, 39 kWh).
Het pinnetje rechts boven zit dieper in de behuizing dan de andere pinnetjes.
Is dit normaal? Bij anderen ook zo?

[Afbeelding]

Alvast bedankt,
Patrick
Ja dat is normaal.

PP en CP hebben verschillende lengten. Dat voorkomt wanneer men een Type 2 kabel probeert te verbinden met een andere Type 2 kabel. Door verschil in lengte kan er geen "handshake" worden gemaakt waardoor dit dus niet werkt.
Zie het als een extra veiligheid.

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doobieters
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05:35
nieuws: Hyundai gaat automobilisten waarschuwen voor naderende ambulances

Hyundai voegt een functie aan zijn auto's toe, waarmee automobilisten gewaarschuwd worden voor naderende hulpvoertuigen zoals ambulances. De feature wordt via een update toegevoegd aan auto's met het Connected Car Navigation Cockpit van Hyundai aan boord.

Hyundai stelt het waarschuwingssysteem, genaamd Emergency Vehicle Approach, beschikbaar via een over-the-air-update. De feature geeft bestuurders met een compatibele auto een waarschuwing als er een hulpvoertuig nadert. In eerste instantie gaat dat alleen om ambulances, maar later kan het systeem ook waarschuwen voor andere hulpdiensten. Volgens Hyundai krijgen gebruikers een waarschuwing voordat de sirene hoorbaar is. Het idee erachter is dat automobilisten zo ruim op tijd de weg vrij kunnen maken, zodat het hulpvoertuig in kwestie vrije doorgang heeft.

Het betreft een implementatie van de Safety Priority Services-samenwerking, waar al enkele jaren aan wordt gewerkt met het Nederlandse ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Ook ANWB, Be-Mobile, Kia, Inrix en TomTom waren onderdeel van het SPS-initiatief.

Hyundai is de eerste fabrikant die het systeem beschikbaar stelt in zijn auto's. De functie wordt toegevoegd aan auto's die beschikken over het Connected Car Navigation Cockpit van Hyundai. De fabrikant spreekt bijvoorbeeld over de recentste generaties van de Ioniq 5, Kona, Santa Fe en Tucson.

---

Zou de Kona 2024 deze update krijgen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Beta
  • Niet online

Beta

v0.86b5

Ik las ergens dat het om de CCNC systemen gaat, dus sowieso de Kona '24.

https://update.hyundai.com/EU/NL/updateNoticeList

Die pagina in de gaten houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwillemsen
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-09 20:43
Ik heb sinds November 2023 een Kona SX2 (het nieuwe model). In combinatie met een zappi laadpaal zag ik een raar gedrag als ik in ECO/ECO+ stand wil laden met tussen de 3kW en 6kW zon opbrengst, op dat moment gaat het laad vermogen om de paar seconden van 2kW naar 11kW en weer terug, een mooie sinus op de stroom meter, niet echt wenselijk gedrag.

Na heel veel contact met myEnergi direct en via hun forum is nu de zappi terug gezet naar een oude firmware en nu gevonden dat als de auto tussen de 3kW en 6kW mag laden van de zappi (wordt dmv de PWM waarde geregeld door de zappi), dan schakelt de auto bij een laag laadvermogen zijn 1e fase uit en staat de auto alleen met fase 2/3 te laden. Omdat de zappi uitgaat van 3 fasen met ongeveer hetzelfde laadvermogen gaat zijn regeling om 0 op de meter te houden helemaal in de war.

Zijn er hier eigenaren van een Kona SX2 die ook een laadpaal hebben met een functie op nul op de meter te houden? Ziet er iemand dan ook af een toe een sinus op de hoofdmeter en dat dan de auto zijn eerste fase uitzet? Zou graag willen weten of dit nu alleen mijn auto is, of een feature van de Kona SX2.

[ Voor 5% gewijzigd door jwillemsen op 19-03-2025 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eupeodes
ik heb er nog geen ervaring, maar meen me te herinneren dat ik ergens heb gelezen dat bij een laadlimiet onder de 6A per fase de Kona gek kan gaan doen. En na wat zoeken vind ik https://www.kona-forum.de...2-mit-3-phasen-6-a-laden/ waar een vergelijkbaar probleem wordt beschreven. Dus het lijkt er inderdaad op dat tot circa 6A de Kona sowieso niet op 3 fases wil laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwillemsen
Bedankt @Eupeodes voor de link, apart gedrag dat ze maar op 2 van de 3 fasen dan laden. Heb dit doorgestuurd naar myenergi, ik wacht nog op een reactie van Hyundai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eupeodes
Ik weet ineens weer waar ik het vandaan heb, namelijk uit de documentatie van de Home Assistant integratie van mijn Easee lader (https://github.com/nordic...hass/wiki/ChargingControl)
The Easee chargers operate based on current limits that can be set by various sources (such as equalizer, schedule, operator control or this integration). The lowest limit at a given time is what controls the charging current and it is what is going to be signalled to the car while charging. The car will then limit the current it draws from the grid to less than that amount (it can draw less if it wants to). If a limit is less than 6A, charging will be stopped until it increases above 6A again (this is limited by the standard that car charging follows).
als ik dit goed lees is 6A simpelweg de minimale laadstroom voor AC laden voor elke EV (ik geloof ook dat ik mijn granny niet onder die 6A kan instellen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 23:58
Ik ben aan het rondkijken voor een Kona van 4 of 5 jaar oud en heb begrepen dat vanaf de facelift in 2020 er op driefasen geladen kan worden maar het is mij niet helemaal duidelijk of elk exemplaar dan ook uitgerust is met deze mogelijkheid.
Verder zitten er op diverse exemplaren een warmtepomp voor het verwarmen. Is dit ook al vanaf 2020 het geval en heeft dit dan ook een meerwaarde v.w.b. de range? De auto zal vnl op ritten van ca 25km en eenmaal per week 70km enkele reis ingezet gaan worden door mijn wederhelft en misschien dat ik er zelf ook af en toe gebruik van ga maken voor woon werk reizen van 100km enkele reis. Dat wil ik dan kunnen doen zonder bijladen op het werk. Daar kost een kWh €0,70. Dan heb ik nog een vraag: kan er een trekhaak onder voor een fietsendrager? Ik heb al wat rond geneust maar niet echt een antwoord op deze vragen kunnen vinden helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Takkeding
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21-09 15:33
Wij hebben er zelf een uit 2020 met 3-fase laden. Als ik het mij goed heug zijn praktisch alle modellen geleverd na Mei 2020 met 3-fase laden uitgerust. Maar check het voor de zekerheid.

Bij ons zit er een warmtepomp in, maar die heeft niet veel nut voor ons. Zeker nu met het koude weer is het verbruik gewoon erg hoog op de relatief korte woon-werk verkeer ritten. De warmtepomp staat maximaal te stampen en wordt rustig zodra we ongeveer op de helft van de rit zijn. En die is slechts 15 minuten. Gevoelsmatig wil ik zeggen dat het op wat langere ritten wel zal schelen.

Bijladen gaat wel nodig zijn voor je, al is het maar 5 minuten snelladen. Met het huidige weer heb ik op 100% ongeveer 350km bereik met een SOH van de accu van 98%. En die 350km bereik haalt de auto ook echt, de range indicatie is bijzonder goed.

Recent heb ik er ook een trekhaak onder laten zetten, de dealer heeft aangegeven dat de auto hetzelfde frame heeft als de hybride/benzine varianten en probleemloos 1200kg kan trekken, maar om kosten te besparen maar tot 300kg gekeurd is. Wat ik wel begreep is dat eerdere modellen met enkel 1-fase laden dan weer een of andere draagbalk missen en niet geschikt zijn voor een trekhaak. Maar die modellen vallen sowieso af voor je :) Check het kenteken in ieder geval bij de RDW, daar staat vermeld of de wagen iets kan en mag trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 23:58
Ik check zeker vooraf even of mijn wensen aanwezig zijn maar het wordt niet allemaal duidelijk in de diverse advertenties weergegeven. Dat de wp en driefasen laden op veel exemplaren zit maakt het zoeken wat eenvoudiger. Mijn woon/werk verkeer is enkele reis 100km, (dat had ik niet handig neer gezet) en dus zou ik dit 's winters zonder bijladen kunnen doen bij een range van ruim 300km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snacky817
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-09 16:50
Signor Doekie schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 16:24:
Ik check zeker vooraf even of mijn wensen aanwezig zijn maar het wordt niet allemaal duidelijk in de diverse advertenties weergegeven. Dat de wp en driefasen laden op veel exemplaren zit maakt het zoeken wat eenvoudiger. Mijn woon/werk verkeer is enkele reis 100km, (dat had ik niet handig neer gezet) en dus zou ik dit 's winters zonder bijladen kunnen doen bij een range van ruim 300km.
Heeft een Kona met 3 fase lader ook niet de knoppen onder het scherm zitten en een 1 fase de knoppen aan de rechterkant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Snacky817 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 16:34:
[...]

Heeft een Kona met 3 fase lader ook niet de knoppen onder het scherm zitten en een 1 fase de knoppen aan de rechterkant?
Links en rechts (op mijn 2019 Kona met 1-fase laden).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nova163
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20-09 23:03
Signor Doekie schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 16:24:
Ik heb het 2018/19-model (iets minder range dan de 2020-facelift), wel met warmtepomp. Ik laad op tot 80% en kan in de winter eigenlijk altijd twee keer heen en weer naar mijn werk, dat is 4 keer 66 = 264 km, zonder onder de 10% lading te zakken. Ik rij dan vaak heen 100 km/u en terug 130 km/u. Kortom, mijn inschatting zou zijn dat 200 km zonder laden onder bijna alle omstandigheden gemakkelijk moet lukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chiii
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-09 00:35
Snacky817 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 16:34:
[...]

Klopt voor origineel NLse auto's. Maar bij sommige 2020+ import (bijv. uit Spanje) dus ook met dat brede scherm en knoppen onder, zijn nog 1-fase laden. Check voor de zekerheid of de onderste 2 pinnen ook aanwezig zijn voor 3-fase laden in het laadpoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThsAdrns

ThsAdrns

Be the change!

Eupeodes schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 14:34:

als ik dit goed lees is 6A simpelweg de minimale laadstroom voor AC laden voor elke EV (ik geloof ook dat ik mijn granny niet onder die 6A kan instellen).
Inderdaad is dat de minimale laadstroom volgens de norm. Er zijn wel auto's die nog minder accepteren, maar of dat ook voor de Kona geldt, weet ik niet. Mogelijk kan dit het rare jojo gedrag van lader en auto verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwillemsen
ThsAdrns schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 18:49:
[...]
Inderdaad is dat de minimale laadstroom volgens de norm. Er zijn wel auto's die nog minder accepteren, maar of dat ook voor de Kona geldt, weet ik niet. Mogelijk kan dit het rare jojo gedrag van lader en auto verklaren.
Zover ik nu heb kunnen testen houdt de Kona zich wel aan de minimum van 6A per fase bij 3 fasen laden, maar ipv dat hij een minimum van 3*6A aanhoudt heeft hij een minimum van 2*6A omdat hij de 'feature' heeft om maar op 2 van de 3 fasen te laden. De zappi (en waarschijnlijk ook andere laadpalen met een nul op de meter feature) houdt hier geen rekening mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Adder

The Adder

Eupeodes schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 14:34:
Ik heb geen 3 fase lader maar een thuislader die max 16A kan laden. Kan deze ook lager zetten op minimaal 8 A. Als ik echter in de Kona de laadstroom instelling voor AC laden dan nog op minimaal zet, laad de Kona op 4,5A en dit zonder problemen. Dit is ideaal omdat ik dan al de zon naar de auto kan sturen. helaas kan ik de instelling van de AC laadstroom niet op afstand veranderen, mist nog een API interface voor dit (Hyundai pak dit op). Het nadeel van zo langzaam laden zijn wel de laadverliezen. Normaal bij 16A heb ik een laadverlies (230 AC->Auto DC) van ongeveer 12%, ik ga de komende tijd deze meten met lagere laadstromen, maar deze zal zeker wel hoger worden. Lang verhaal korte zin: De kona kan dus wel onder de 6A laden.

1e Kona: Premium Sky, Wit, 64kWh, schuifdak, Michelin, 76000km, [juni 2021->juni 2023->GESTOLEN] | 2e Kona: Limited Sky, Azur Blauw, 64kWh, Juni 2021, schuifdak, Michelin, 75000km, [juni 2023->]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
Weet dat je altijd +/- 300watt verliest in omzetting, daar komt het percentage laadverlies vandaan.

Met de granny charger, in de US met 110 volt en 8A (=880 watt) loopt dit dus op naar 35%. In EU met 230 volt is dit dus in ieder geval de helft of minder.

Ik weet niet of 300 watt efficient is, maar het voelt als vrij fors om 3x 100 watt lampen voor zeg 15 uur aan te laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

flipjevandejam schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 19:10:
Weet dat je altijd +/- 300watt verliest in omzetting, daar komt het percentage laadverlies vandaan.
Kun je dit onderbouwen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThsAdrns

ThsAdrns

Be the change!

Bijvoorbeeld deze vergelijkende studie: https://www.sciencedirect...cle/pii/S2213138823005052

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nova163
Mijn ervaring met de granny charger op 16A/230V is een laadverlies van rond de 20%, als ik kijk wat de lader zegt dat hij heeft geladen en dat vergelijk met hoeveel kWh de accu aan lading heeft gewonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
Je kan het zelf vrij simpel zien. Ik hing een ODB bluetooth blokje erin en met een tool op Android kan je dit oa zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

flipjevandejam schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 13:24:
[...]

Je kan het zelf vrij simpel zien. Ik hing een ODB bluetooth blokje erin en met een tool op Android kan je dit oa zien.
Moet ik nog een keer testen (ik heb nog wel ergens een OBD2 scanner liggen). Ik heb wel meerdere keren vergeleken wat het slimme stopcontactje aangaf met wat de auto aangaf. Daar zat een verschil tussen van ongeveer 15-20%. Een gedeelte van dat verschil zal komen door de AC/DC converter maar er zal ook een deel zijn dat komt door laadverliezen in de accu's zelf.

[ Voor 10% gewijzigd door HuismAndré op 21-03-2025 13:41 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gerjannn
Mijn Kona Electric 2020 wilde niet laden bij Fastned, bij een andere aanbieder wel. Toch maar even gebeld, schijnt dat fastned laadkabels zwaarder zijn, waardoor hij soms niet goed contact kan maken met de auto. De truc is om de laadkabel erin te doen, en die dan omhoog te houden, zodat hij goed contact maakt met de bovenste pinnen. Als hij begint te laden kan je hem dan weer loslaten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Het verbruik van de Kona valt me echt enorm mee vergeleken met andere auto's. Op de snelweg is het een vrij standaard 16-17kWh/100km maar op N wegen is hij een stuk zuiniger dan mijn vorige Corsa-e en zelfs zuiniger dan een Nissan Leaf. 13 kWh/100km is de afgelopen dagen geen uitzondering en gisteren kwam ik zelfs hier op uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NQdZw5sihlpbpLLaMkbMCW9_zhw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Koy51V5UbstR9iH9DB1JPtdU.jpg?f=fotoalbum_large

Was qua acceleratie en snelheden niet 100% bezig met zuinig rijden, maar wel enigszins aan het opletten met rustig uitrollen voor rotondes en goed gebruik maken van het regenereren. Heb het rempedaal niet veel aangeraakt tijdens deze rit.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snacky817
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-09 16:50
MadMarky schreef op zondag 23 maart 2025 @ 21:40:
Het verbruik van de Kona valt me echt enorm mee vergeleken met andere auto's. Op de snelweg is het een vrij standaard 16-17kWh/100km maar op N wegen is hij een stuk zuiniger dan mijn vorige Corsa-e en zelfs zuiniger dan een Nissan Leaf. 13 kWh/100km is de afgelopen dagen geen uitzondering en gisteren kwam ik zelfs hier op uit:

[Afbeelding]

Was qua acceleratie en snelheden niet 100% bezig met zuinig rijden, maar wel enigszins aan het opletten met rustig uitrollen voor rotondes en goed gebruik maken van het regenereren. Heb het rempedaal niet veel aangeraakt tijdens deze rit.
En nog op de comfort stand ook nog! :) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steps67
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18-09 17:53
Overweeg een 64kWh Kona uit 2020 aan te schaffen, waar op te letten?
Zijn er b.v. problemen met koeling of airco (verdamper?)
Laad snelheid volgens Fastned Max. laadsnelheid: 77 kW ,laadcurve tot 75% 70-60 kW.
Is dat in de praktijk ook zo?
Heeft wel een warmtepomp, scheelt dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerjannn
steps67 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 21:42:
Laad snelheid volgens Fastned Max. laadsnelheid: 77 kW ,laadcurve tot 75% 70-60 kW.
V.w.b. de laadsnelheid, dit was afgelopen zondag bij Fastned met ongeveer 15 graden (Kona Electric 2020 64):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T6FeTaHW2G27LrpTODUHa8nVvDk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YeacNAl9dH8Fjv29z9l3f6qh.jpg?f=fotoalbum_large

77kW ga je niet vaak zien denk ik, maar ik heb verder nog weinig snelladen gebruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

steps67 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 21:42:
Ik ben heel blij met mijn MY2020. Ik moest mijn airco wel aanvullen trouwens, wat snel 200€ kost, dus als je de airco hoort "borrelen" kan je dat aangeven als korting.
De meeste nieuwere Konas hebben een warmtepomp, niet heel onderscheidend.
Mijn winter laadcurve:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KrCmQD6hsRCfFKHXjjUKofnaORU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RwzeAmfXQuVlFpcEtWv7wXyw.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de rest moet je even zoeken in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_fh
  • Nu online

lord_fh

PS5

Nou, na 3400km op mijn Kona Electric 2024, dikke spijker in de band. Systeem geeft wel goed aan, zelfs na oppompen geeft ie al snel de melding dat er rechtsachter iets niet klopt. Straks naar de bandenboer...

Ik heb wel heel af en toe dat als ik weg rij of een keer flink tussen accellereer ik een soort bonk hoor. net of hij hem nog op de rem wil houden als ik gas geef ofzo. even aankijken maar.

[ Voor 4% gewijzigd door lord_fh op 26-03-2025 09:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nova163
Gerjannn schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 22:29:
[...]

V.w.b. de laadsnelheid, dit was afgelopen zondag bij Fastned met ongeveer 15 graden (Kona Electric 2020 64):

[Afbeelding]

77kW ga je niet vaak zien denk ik, maar ik heb verder nog weinig snelladen gebruikt.
Ik maakt meermaals per maand lange ritten, dus heb inmiddels ervaring hiermee.

De Kona heeft geen battery pre-conditioning, dus bij koud weer haal je inderdaad bij de eerste laadstop meestal niet meer dan ~53 kW. 'Gewoon' rijden met 130 km/u warmt de accu maar heel beperkt op. De accu blijft na de eerste laadstop wel warm, dus bij de tweede stop gaat de snelheid na de eerste vijf minuten wel naar 77 kW. Bij Tesla heb ik ook wel eens 80 kW gezien. Bij de derde en verdere stops gaat ie meteen naar 77 kW. Deze snelheid haalt hij als hij volgens het battery management systeem tussen 25 en 30 graden is.

In de zomer bereikt hij die temperatuur natuurlijk al veel sneller, als de omgevingstemperatuur 20-25 graden is, heeft hij maar een paar minuten nodig om op te warmen.

Dit was voor mij wel een tegenvaller waar ik geen rekening mee had gehouden voor de aanschaf. Tegelijkertijd kost dit ten opzichte van een accu met preconditioning op een rit van 500 km niet veel meer dan 10 minuten, dus ik kan er goed mee leven. Toch kijk ik er wel naar uit om over een paar jaar een auto te kopen met battery pre-conditioning en laadsnelheden boven de 100 kW. Dan hoef ik nooit meer te wachten bij laadstops :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lord_fh
  • Nu online

lord_fh

PS5

Nova163 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 09:36:
[...]

Ik maakt meermaals per maand lange ritten, dus heb inmiddels ervaring hiermee.

De Kona heeft geen battery pre-conditioning, dus bij koud weer haal je inderdaad bij de eerste laadstop meestal niet meer dan ~53 kW. 'Gewoon' rijden met 130 km/u warmt de accu maar heel beperkt op. De accu blijft na de eerste laadstop wel warm, dus bij de tweede stop gaat de snelheid na de eerste vijf minuten wel naar 77 kW. Bij Tesla heb ik ook wel eens 80 kW gezien. Bij de derde en verdere stops gaat ie meteen naar 77 kW. Deze snelheid haalt hij als hij volgens het battery management systeem tussen 25 en 30 graden is.

In de zomer bereikt hij die temperatuur natuurlijk al veel sneller, als de omgevingstemperatuur 20-25 graden is, heeft hij maar een paar minuten nodig om op te warmen.

Dit was voor mij wel een tegenvaller waar ik geen rekening mee had gehouden voor de aanschaf. Tegelijkertijd kost dit ten opzichte van een accu met preconditioning op een rit van 500 km niet veel meer dan 10 minuten, dus ik kan er goed mee leven. Toch kijk ik er wel naar uit om over een paar jaar een auto te kopen met battery pre-conditioning en laadsnelheden boven de 100 kW. Dan hoef ik nooit meer te wachten bij laadstops :)
Ik ben blij dat de nieuwe Kona dat wel heeft, zeker pre conditioning (en 100kw laden), hij houd het lang vast ook.

Alleen mijn volgende zou een 800V system worden idealiter, scheelt meer dan de helft qua tijd met snelladen, maargoed zo vaak doe ik dat niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Nova163 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 09:36:
Bedankt voor deze duiding, ik was al langer benieuwd naar dit soort nuances. De laadcurve die ik bovenin heb gepost, is ook van 26 december in het koude Oost Duitsland. Dat verklaart dan de lange lead time tot het moment dat hij sneller ging laden. Wat dat betreft is mijn laadcurve ook een worst-case scenario.
Wat is dan de "Winter modus" die je kan aanzetten in het EV menu? Dat kan toch alleen maar pre-heating zijn?

Het viel mij ook een beetje tegen, het snel laden. Maar aan de andere kant: ik heb kinderen en die moeten er ook even uit en bewegen, dus ik neem gewoon wat meer tijd. Daarnaast, Tesla model 3's van dezelfde generatie als mijn Kona hebben snellere laadsnelheden, maar hun accus zijn ondertussen ook al 15-20% verder versleten dan de onze. Dan vind ik laden op gemiddeld 60kw een prima compromis :*)
Ik ben benieuwd hoe dit praktisch bij nieuwere EVs werkt, die slijtage bij steeds hogere laad snelheden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
Uit de gebruikershandleiding:
U kunt de wintermodus selecteren of deselecteren. De wintermodus is efficiënt tijdens de wintermaanden wanneer de temperatuur van de hoogspanningsbatterij laag is. Deze modus wordt geadviseerd om de rijprestaties en het DC-laden inde winter te verbeteren door de temperatuur van de hoogspanningsbatterij te verhogen tot het juiste niveau. De actieradius kan echter teruglopen omdat er energie nodig is om de temperatuur van de hoogspanningsbatterij te verhogen. Bovendien, wanneer de temperatuur van de batterij laag is tijdens het rijden of wanneer de airconditioning/verwarming volgens planning wordt geactiveerd, wordt deze modus ingeschakeld om de rijprestaties te verbeteren. De modus wordt echter niet geactiveerd als de ladingstoestand van de hoogspanningsbatterij laag is om de actieradius niet in negatieve zin te beïnvloeden.
Blijft vaag, maar duidelijk is dat deze functie niet de accu voorverwarmt voor het laden. Het suggereert ook dat de wintermodus aan en uit wordt gezet door de auto, maar waarom dan dat vinkje?

[ Voor 5% gewijzigd door pmiddeld op 27-03-2025 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

pmiddeld schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 12:23:

[...]

Blijft vaag, maar duidelijk is dat deze functie niet de accu voorverwarmt voor het laden. Het suggereert ook dat de wintermodus aan en uit wordt gezet door de auto, maar waarom dan dat vinkje?
Waarbij winter is gespecificeerd als -10C op de sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

pmiddeld schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 12:23:

[...]

Dus hij verwarmd de accu wel, en extra, maar het is geen voorverwarming?

Edit: eigenlijk kan ik mijzelf van een antwoord voorzien; de laadcurve in mijn post boven was met winter modus aan. Dus zelfs met die modus duurt het een tijdje eer de HV accu warm genoeg is voor 77kw snelladen.

[ Voor 20% gewijzigd door XanderDrake op 27-03-2025 18:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• decpa1102
  • Laatst online: 20-09 20:46
Vandaag geladen met mijn Kona 39 kWh van 2020.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0m08PITduQZBdKwmP41f_vfiv6s=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/LF636luoq9L0i5xevJZQgWbH.jpg?f=user_large

De blauwe lijn is de theorie. De oranje de praktijk.

Het was buiten 11 °C. Ik had toch al een uur gereden met de wagen. Dacht dat de batterij al ging warm zijn.
Snellader 300 kW van Gabriels.

Had toch iets meer verwacht onder de 60 % SOC.

Heeft 45 minuten geduurd om te laden van 35% naar 80 %.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_fh
  • Nu online

lord_fh

PS5

OPROEP!

zijn er mensen hier met een 2023/2024 Kona electric, met dakdragers ?

Ik had van thule een set besteld, waarvan het bedrijf zei dat past want een Niro=een Kona.
Maar wat blijkt, een Niro heeft 5 montage punten in de dakrails (de standaard zwarte rail) en de Kona Electric (SX2) heeft er maar 3 !

Ik had dat gemonteerd, maar dan zitten ze veeeeel tever uit elkaar, de koffer past er nooit op. (1 helemaal vooraan en 1 helemaal achterop de rail)

Dus die gaan retour.

Thule zegt; er is geen set voor, want het is een sierrails die mag geen gewicht hebben, dus geen idee wat hyundai zelf doet maar wij hebben niets.

Ik heb de vraag ook bij de dealer uitstaan nu, maar ben benieuwd of iemand de ervaring heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beta
  • Niet online

Beta

v0.86b5

Op internet vind ik geen enkele foto met een SX2 en een dakkoffer. Wel een rack met fietsen.. ik denk dus dat het inderdaad niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomaar0iemand
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 21-09 12:55
lord_fh schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 11:39:
OPROEP!

zijn er mensen hier met een 2023/2024 Kona electric, met dakdragers ?

Ik had van thule een set besteld, waarvan het bedrijf zei dat past want een Niro=een Kona.
Maar wat blijkt, een Niro heeft 5 montage punten in de dakrails (de standaard zwarte rail) en de Kona Electric (SX2) heeft er maar 3 !

Ik had dat gemonteerd, maar dan zitten ze veeeeel tever uit elkaar, de koffer past er nooit op. (1 helemaal vooraan en 1 helemaal achterop de rail)

Dus die gaan retour.

Thule zegt; er is geen set voor, want het is een sierrails die mag geen gewicht hebben, dus geen idee wat hyundai zelf doet maar wij hebben niets.

Ik heb de vraag ook bij de dealer uitstaan nu, maar ben benieuwd of iemand de ervaring heeft.
Apart, ik zie dat je bij Hyundai zelf wel een dakkoffer van 330L kan bestellen als accessoire bij de kona, het lijkt mij dat de dealer hier een antwoord op heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Nou heb ik een Kona Electric 2018 en Hapro (Chronos Aero 3) dakdragers, maar dat van montagepunten in de dakrails is nieuw voor mij... ik monteer die dakdragers ergens op de dakrails en de precieze plek maakt bij mij helemaal niets uit. Is dit bij latere Kona's dan anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_fh
  • Nu online

lord_fh

PS5

Bedankt voor de berichten!

Ik heb zojuist van een bevriende service manager de handleiding gehad (montage) van de originele dakdragers, en die gaan idd ook gewoon op de klem/plaats waar je wil manier. Thule zegt dat het niet kan.... ik moet dus de originele set kopen. 400 euro, wat een geld....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Adder

The Adder

vanaalten schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 12:48:
Nou heb ik een Kona Electric 2018 en Hapro (Chronos Aero 3) dakdragers, maar dat van montagepunten in de dakrails is nieuw voor mij... ik monteer die dakdragers ergens op de dakrails en de precieze plek maakt bij mij helemaal niets uit. Is dit bij latere Kona's dan anders?
Hier ook Hapro dakdragers via MP gekocht en deze passen gewoon goed op een Kona 2019 en Kona 2021 en al jaren met plezier een Canadese kano mee vervoert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
lord_fh schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 12:50:
Bedankt voor de berichten!

Ik heb zojuist van een bevriende service manager de handleiding gehad (montage) van de originele dakdragers, en die gaan idd ook gewoon op de klem/plaats waar je wil manier. Thule zegt dat het niet kan.... ik moet dus de originele set kopen. 400 euro, wat een geld....
Als je een trekhaak hebt en je hoeft geen lange ski's te vervoeren, zou ik voor een trekhaakkoffer gaan. Heeft geen invloed op de actieradius i.t.t. een dakkoffer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lord_fh
  • Nu online

lord_fh

PS5

pmiddeld schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 16:43:
[...]

Als je een trekhaak hebt en je hoeft geen lange ski's te vervoeren, zou ik voor een trekhaakkoffer gaan. Heeft geen invloed op de actieradius i.t.t. een dakkoffer.
Ik wil zowel spullen als fietsen meenemen op vakantie :)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• MaxLaadvermogen
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:25
Gisteren na 5 jaar en ruim 80.000 voornamelijk zakelijke (corona) kilometers mijn lease Kona Premium (modeljaar 2020) ingeleverd. Deze Kona heeft mij laten zien en ervaren wat de geneugtes zijn van elektrisch rijden. Vanaf het begin wist ik dat de Kona wbt afmetingen onvoldoende was voor de wijze waarop ik mijn auto’s privé gebruik (flexibel werkpaard, af en toe veel spullen mee, aanhanger trekken, met partner en 2 honden op vakanties). Maar ik heb mijn Kona wel leren waarderen als goed doordachte elektrische auto, met over het algemeen goed werkende hulpsystemen en een goede range.

Wat vond ik minder goed? 1) Dat de parkeersensoren voor alleen (kort) werken als je net achteruit hebt gereden of de knop hebt ingedrukt: dit heeft mij de nodige krassen links en rechts op de neus opgeleverd. 2) de ruimte achterin en van de kofferbak. 3) de heftige remingrepen op de snelweg als de voorganger plots vaart mindert. 4) de laadsnelheid bij snelladers. 5) het bandengeluid achterin 6) de terugkerende ‘ratel’ na een vervangen gearbox en 7) de kwaliteit en uitstraling van de Hyundai dealers.

Wat ga ik missen in mijn nieuwe elektrische auto? De HUD.

Mijn volgende EV is van een totaal andere categorie: een Mercedes EQB 250+ Luxury Line.

Ik verlaat over een paar dagen dit forum, waar ik veel zinvolle tips en informatie aan te danken had - dank hiervoor Tweakers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nova163
MaxLaadvermogen schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 18:42:Wat vond ik minder goed? 1) Dat de parkeersensoren voor alleen (kort) werken als je net achteruit hebt gereden of de knop hebt ingedrukt: dit heeft mij de nodige krassen links en rechts op de neus opgeleverd. 2) de ruimte achterin en van de kofferbak. 3) de heftige remingrepen op de snelweg als de voorganger plots vaart mindert. 4) de laadsnelheid bij snelladers. 5) het bandengeluid achterin 6) de terugkerende ‘ratel’ na een vervangen gearbox en 7) de kwaliteit en uitstraling van de Hyundai dealers.

Wat ga ik missen in mijn nieuwe elektrische auto? De HUD.
Herkenbaar! Zeker ook dat een HUD heel prettig is. Snap niet dat het niet meer gebruikelijk is bij andere merken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Nova163 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 09:22:
Herkenbaar! Zeker ook dat een HUD heel prettig is. Snap niet dat het niet meer gebruikelijk is bij andere merken.
Inderdaad. Dit was een van de redenen dat ik bijv. een Model 3 niet serieus heb overwogen: geen HUD en verder amper een dashboard!

Dat is een ander pluspunt van de Hyundai Kona die ik verder weinig terug lees in discussies: De hoeveelheid fysieke knoppen die je overal kan vinden! Meeste moderne EVs regelen bijna alles via het touchscreen, wat ik bloed irritant vind. In dat soort autos kan niet fatsoenlijk de airco regelen als jezelf aan het rijden bent. Bij de Kona kan dat prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eupeodes
XanderDrake schreef op maandag 31 maart 2025 @ 09:27:
[...]

Inderdaad. Dit was een van de redenen dat ik bijv. een Model 3 niet serieus heb overwogen: geen HUD en verder amper een dashboard!

Dat is een ander pluspunt van de Hyundai Kona die ik verder weinig terug lees in discussies: De hoeveelheid fysieke knoppen die je overal kan vinden! Meeste moderne EVs regelen bijna alles via het touchscreen, wat ik bloed irritant vind. In dat soort autos kan niet fatsoenlijk de airco regelen als jezelf aan het rijden bent. Bij de Kona kan dat prima.
De grote hoeveelheid fysieke knoppen was voor mij inderdaad een zeer belangrijke reden om voor de Kona te kiezen. De andere reden om voor de Kona te kiezen is de ruimte (die voor ons in het 2024 model echt prima is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxLaadvermogen
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:25
XanderDrake schreef op maandag 31 maart 2025 @ 09:27:
[...]
Deze was ik inderdaad vergeten expliciet te noemen, zat een beetje ‘verstopt’ in dat ik de Kona een goed doordachte auto noemde. Ik heb ook een bloedhekel aan het ‘bedienen’ van alles in de auto middels een tablet. Het hebben van echte knoppen en goed geplaatste en hand-regelbare ventilatieroosters waren belangrijke eisen voor mijn nieuwe auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

MaxLaadvermogen schreef op maandag 31 maart 2025 @ 18:40:
[...]

Deze was ik inderdaad vergeten expliciet te noemen, zat een beetje ‘verstopt’ in dat ik de Kona een goed doordachte auto noemde. Ik heb ook een bloedhekel aan het ‘bedienen’ van alles in de auto middels een tablet. Het hebben van echte knoppen en goed geplaatste en hand-regelbare ventilatieroosters waren belangrijke eisen voor mijn nieuwe auto.
Ja logisch. Ik vind dat veel populaire Chinese en Tesla auto's, of juist goedkope Europese EVs, hier steken laten vallen. Hoewel je het van goedkope auto's niet kan verlangen: ze moeten ergens kosten besparen.

Ik ben blij dat zelfs de nieuwste Kona's ook op dit punt goed scoren. @Eupeodes

@MaxLaadvermogen En dus jou toekomstige Mercedes heeft ook mooi knoppen voor alles? Goed om te weten voor een volgende optie. Ik lees goede dingen over het nieuwe CLA platform, ik ben benieuwd of het Mercedes self-driving er ook bij wordt aangeboden? Het is voor mij nu een te dure soort auto voor hoeveel ik rijd, maar 55k€ is niet onoverkomelijk als occasion; mijn Kona 2020 was ook ~45k€ nieuw en ik kocht hem vorig jaar voor 17k€.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Adder

The Adder

Hyundai blijft voorop lopen met innovaties:

Hyundai test geurende uitlaatgassen voor elektrische modellen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pmiddeld
Per vandaag (1 april) zeker :+

Pagina: 1 ... 137 ... 143 Laatste