Het grote Hyundai Kona Electric topic

Pagina: 1 ... 136 ... 141 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

CopyCatz schreef op zondag 19 januari 2025 @ 23:28:
[...]

Als de accu wordt bijgeladen gaat het scherm ook aan. En als je via de api je auto benadert hoor je ook een fysiek relais klikken. Dus er zijn meerdere zaken die je auto wakker maken, maar als het goed is kan de HV accu de 12v dan weer bijladen. En als het niet goed is merk je dat vanzelf :)
Ik zie onze Kona ongeveer elke 6 uur gedurende zo'n 30 minuten actief zijn op het netwerk. Is dat dan de frequentie van het opladen van de boordaccu?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f49Wr_Mybp8l5A6Vfz-eQqGpwwU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C3Akq9EV1KBYfot5NRl7VP0Y.png?f=fotoalbum_large

[Edit]j Ik zie trouwens dat hij zich sinds 01:30 niet meer gemeld heeft (terwijl hij nog wel in de loods staat).

[ Voor 16% gewijzigd door HuismAndré op 20-01-2025 11:13 ]

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 02-08 14:13
Jan Workum schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 23:10:
[...]

Overigens: na de laatste update bij de dealer kan ik dit energieverbruikscherm niet meer terugvinden. Is dat bij jou ook zo?
Ik heb 'm (nog) wel. Mijn laatste dealerbezoek + update was overigens van eind september.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• The Adder
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01-08 12:39

The Adder

Happy racing from Holland

Gerjannn schreef op zondag 19 januari 2025 @ 22:46:
[Afbeelding]

Ik sta altijd op openbare parkeerplaatsen, nu vlakbij m'n huis, en nu zag ik het display opgelicht. Toen ik de sleutel verder weg legde en later weer keek, was het display weer uit. Kan het zijn dat de Kona op deze manier "aan" blijft? Lijkt me niet heel fijn gezien de 12v accu dan langzaam leeg loopt, misschien ook maar een koekblik oid kopen voor als hij dichtbij staat.
Even los van het huidige thema:

Ik heb erg slechte ervaring met het vlakbij m'n huis parkeren i.c.m. de Hyundai sleutel. Ruim 1,5 jaar geleden is daardoor mijn Kona uit 2019 in de nacht meegenomen omdat de dieven door het keyless entry systeem van Hyundai ongemerkt de auto konden openen en meenemen. De sleutel zat nog in mijn jas en de afstand was voldoende kort dat deze nog via het keyless systeem contact met de auto had. Sindsdien gaat de sleutel altijd in een metalen potje als ik thuiskom en dat in 2025. Reactie van Hyundai was destijds, ja alles kan gehacked worden 8)7 Gelukkig wel WA+ verzekering, dus heeft de verzekering netjes een gelijkwaardige Kona uitbetaald. Misschien een tip voor andere..

1e Kona: Premium Sky, Wit, 64kWh, schuifdak, Michelin, 76000km, [juni 2021->juni 2023->GESTOLEN] | 2e Kona: Limited Sky, Azur Blauw, 64kWh, Juni 2021, schuifdak, Michelin, 70000km, [juni 2023->]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerjannn
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:02
The Adder schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:47:
[...]

Ik heb erg slechte ervaring met het vlakbij m'n huis parkeren i.c.m. de Hyundai sleutel. Ruim 1,5 jaar geleden is daardoor mijn Kona uit 2019 in de nacht meegenomen omdat de dieven door het keyless entry systeem van Hyundai ongemerkt de auto konden openen en meenemen. De sleutel zat nog in mijn jas en de afstand was voldoende kort dat deze nog via het keyless systeem contact met de auto had. Sindsdien gaat de sleutel altijd in een metalen potje als ik thuiskom en dat in 2025. Reactie van Hyundai was destijds, ja alles kan gehacked worden 8)7 Gelukkig wel WA+ verzekering, dus heeft de verzekering netjes een gelijkwaardige Kona uitbetaald. Misschien een tip voor andere..
Ik heb meteen een anti-RFID beschermhoes besteld, dank :) twee mogelijke problemen in 1 klap opgelost!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:03
HuismAndré schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:08:
[...]

Ik zie onze Kona ongeveer elke 6 uur gedurende zo'n 30 minuten actief zijn op het netwerk. Is dat dan de frequentie van het opladen van de boordaccu?
Ik neem aan dat je de home assistant integratie gebruikt, daar moet je zelf de interval en tijdslot ingeven. Daar heb je waarschijnlijk ook opgegeven dat 's nachts niet gequeried wordt. Ik weet ook niet of Hyundai het zo gemaakt heeft dat wanneer de auto wakker wordt om de 12v accu bij te laden, dat ie dan ook wat online updates doet. Ik denk het niet, want ik meen me te herinneren dat onder een bepaalt percentage van de HV accu (20 of 40) het bijladen niet meer gebeurt.

Daarnaast zit de Hyundai server ook nog tussen als buffer en geeft je info uit de cloud ipv van de auto om te voorkomen dat je de accu leegtrekt door de api.

[ Voor 9% gewijzigd door CopyCatz op 20-01-2025 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Nu online

HuismAndré

CopyCatz schreef op maandag 20 januari 2025 @ 14:32:
[...]

Ik neem aan dat je de home assistant integratie gebruikt, daar moet je zelf de interval en tijdslot ingeven. Daar heb je waarschijnlijk ook opgegeven dat 's nachts niet gequeried wordt. Ik weet ook niet of Hyundai het zo gemaakt heeft dat wanneer de auto wakker wordt om de 12v accu bij te laden, dat ie dan ook wat online updates doet. Ik denk het niet, want ik meen me te herinneren dat onder een bepaalt percentage van de HV accu (20 of 40) het bijladen niet meer gebeurt.

Daarnaast zit de Hyundai server ook nog tussen als buffer en geeft je info uit de cloud ipv van de auto om te voorkomen dat je de accu leegtrekt door de api.
Home Assistant (Ping integratie, handmatige ping interval van 15 minuten). HV is 70%. Auto heeft zich nu trouwens al 14 uur niet meer aangemeld. Ik zal eens kijken wat de Fritz Box optie "device tracker" er van vindt (die werkt natuurlijk veel nauwkeuriger dan elke 15 minuten een ping). Overigens overweeg ik maar om de Wifi van de Kona uit te zetten (is een 2019 dus die kan er volgens mij net helemaal niks mee).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nova163
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:13
Vorig weekend, met temperaturen rond het vriespunt, viel het me weer op dat mijn Kona uit 2018/19 bij de eerste laadstop niet boven ~52 kW uitkomt, omdat de batterij koud is bij aankomst. Ook bij de tweede laadstop is de batterij eerst nog onvoldoende op temperatuur, hoewel hij dan gedurende het laden wel warm genoeg wordt (ca. 29 graden volgens de BMS) en naar de maximale laadsnelheid van ~77 kW gaat. Herkennen jullie dat laadgedrag en is daar iets nog aan te doen? Of een fact of life vanwege het ontbreken van battery preheating?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Nu online

HuismAndré

HuismAndré schreef op maandag 20 januari 2025 @ 15:28:
[...]

Home Assistant (Ping integratie, handmatige ping interval van 15 minuten). HV is 70%. Auto heeft zich nu trouwens al 14 uur niet meer aangemeld. Ik zal eens kijken wat de Fritz Box optie "device tracker" er van vindt (die werkt natuurlijk veel nauwkeuriger dan elke 15 minuten een ping). Overigens overweeg ik maar om de Wifi van de Kona uit te zetten (is een 2019 dus die kan er volgens mij net helemaal niks mee).
Sinds gisteren doen we de auto op slot (staat in een afgesloten loods met prima alarm) en sindsdien heeft de auto zich nooit meer op het netwerk gemeld (nu al 19 uur aan één stuk). Het lijkt er dus op dat de auto pas echt gaat "slapen" als je hem op slot doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 31-07 21:15
Nova163 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:50:
Vorig weekend, met temperaturen rond het vriespunt, viel het me weer op dat mijn Kona uit 2018/19 bij de eerste laadstop niet boven ~52 kW uitkomt, omdat de batterij koud is bij aankomst. Ook bij de tweede laadstop is de batterij eerst nog onvoldoende op temperatuur, hoewel hij dan gedurende het laden wel warm genoeg wordt (ca. 29 graden volgens de BMS) en naar de maximale laadsnelheid van ~77 kW gaat. Herkennen jullie dat laadgedrag en is daar iets nog aan te doen? Of een fact of life vanwege het ontbreken van battery preheating?
In de handleiding van mijn Kona (2024) staat dat als je de navigatie op een lader instelt de auto ervoor zou zorgen dat de accu bij aankomst bij de lader op de juiste temperatuur is om efficient te laden. Ik heb het echter nog nooit geprobeerd (nog nooit DC geladen, enkel tot 11 kW AC).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XallaX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-08 10:15

XallaX

Meow

Nova163 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:50:
Met wintermode aan wordt de accu tijdens het rijden opgewarmd of wanneer deze aan een lader hangt. De exacte temeratuur voorwaarden hiervoor weet ik niet, de basis is volgens mij 0 graden of kouder. Dit is niet door de gebruiker aan te passen.

Wordt het buiten kouder dan -10 en is wintermode aan dan zal de auto er ook voor zorgen dat het rijvermogen dat wordt afgegeven minder beperkt wordt door de accu extra te verwarmen.

Als het goed is zou je in wintermode tijdens een rit een opgewarmde accu moeten hebben waardoor je laadsnelheden enigszins normaal zijn. (Mits de buitentemperatuur dus onder 0 is.)

En daar wringt de schoen volgens mij, wij hebben vaak temperaturen tussen de 0 en 10 graden. En dan gaat de rem er al op met snelladen. Opladen bij 9 graden met een koude accu halveert je max laad power t.o.v. opladen bij 20 graden buitentemperatuur om je een idee te geven van de verschillen.

Misschien interessant: Een uitgebreid verhaal over het accu management is hier te vinden (Engels).
https://electricrevs.com/...hermal-management-design/

Opmerking:
1. Als het buiten <10 graden is en je krijgt van DC laders ongeacht de lading van de accu maar 1-10kW dan is de kans groot dat je accuverwarming defect is.
2. Deze informatie komt niet van Hyundai en de dealers hebben ook allemaal een andere mening hierover.
3. De exacte instellingen/voorwaarden van de wintermode in EU zijn niet bekend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nova163
XallaX schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 12:56:
[...]

Met wintermode aan wordt de accu tijdens het rijden opgewarmd of wanneer deze aan een lader hangt. De exacte temeratuur voorwaarden hiervoor weet ik niet, de basis is volgens mij 0 graden of kouder. Dit is niet door de gebruiker aan te passen.

Wordt het buiten kouder dan -10 en is wintermode aan dan zal de auto er ook voor zorgen dat het rijvermogen dat wordt afgegeven minder beperkt wordt door de accu extra te verwarmen.

Als het goed is zou je in wintermode tijdens een rit een opgewarmde accu moeten hebben waardoor je laadsnelheden enigszins normaal zijn. (Mits de buitentemperatuur dus onder 0 is.)

En daar wringt de schoen volgens mij, wij hebben vaak temperaturen tussen de 0 en 10 graden. En dan gaat de rem er al op met snelladen. Opladen bij 9 graden met een koude accu halveert je max laad power t.o.v. opladen bij 20 graden buitentemperatuur om je een idee te geven van de verschillen.

Misschien interessant: Een uitgebreid verhaal over het accu management is hier te vinden (Engels).

Opmerking:
1. Als het buiten <10 graden is en je krijgt van DC laders ongeacht de lading van de accu maar 1-10kW dan is de kans groot dat je accuverwarming defect is.
2. Deze informatie komt niet van Hyundai en de dealers hebben ook allemaal een andere mening hierover.
Ja, ik heb altijd begrepen dat deze modus eigenlijk alleen nuttig is bij extreme kou, omdat ie de accu niet warm genoeg maakt voor fast charging. Maar ik heb nog nooit geprobeerd bij lage temperaturen deze modus aan te zetten, dus ik zal eens uitproberen of het uitmaakt voor DC-laadsnelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:07

XanderDrake

Build the future!

XallaX schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 12:56:
[...]

Opmerking:
Dank je voor deze info. Wij hebben rond het nieuwe jaar een rit naar Oost Duitsland gedaan, en om daar snel te laden heb ik de wintermode aangezet. Deze staat nu nog aan, maar ik merk het wel in de range. Heeft deze modus verder nog nut als je niet snel laadt? Op werk laad ik slechts 11kw/u.

edit:
The Adder schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:47:
[...]

Er staat een aantal pagina's terug inderdaad een artikel van een Engelse krant dat er een epidemie van diestallen plaats vond, mbt verscheidene Hyundai modelen zoals de Kona. Om deze reden! Na het lezen van dit artikel heb ik maar dit doosje gehaald:
https://www.bol.com/nl/nl...ZA-w.2_16.18.ProductTitle
Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/3ENlMK5BnoZQ/k28MlOE/550x355.jpg
Ziet er ook nog eens mooi uit :)

[ Voor 27% gewijzigd door XanderDrake op 22-01-2025 14:06 ]

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:04
Onprettig verrast door m'n Kona EV (2019) vanochtend.
Het is al een week of wat dat de deurknop niet of slecht reageert, dus ik dacht "knop is defect of batterij afstandbediening bijna leeg". Op de afstandbediening werd wel altijd gereageerd.

Vanochtend: deurknop reageert auto niet op en afstandbediening reageerde auto ook niet op. :(
Met fysieke sleutel kon ik de auto wel ontgrendelen... maar auto openen liet het alarm afgaan en kon ook niet starten.

Reservesleutel erbij gepakt, die al 5,5 jaar ongebruikt in de kast ligt - en reageerde de auto ook niet op.
Batterij van de sleutel vervangen... maar ook dat hielp niet.

Pechservice maar ingeschakeld, maar terwijl ik in de wacht stond ook de batterij van de reservesleutel maar vervangen. Dat hielp gelukkig: kon de auto weer ontgrendelen en rijden. :)

Conclusie: sleutel is defect en reservesleutel had een lege batterij.

Binnenkort eens kijken of de sleutel onder garantie vervangen gaat worden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scartissue
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
vanaalten schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 09:19:

Conclusie: sleutel is defect en reservesleutel had een lege batterij.
Ik zou die conclusie niet te snel trekken. Bij mij waren dit soort problemen de eerste tekenen dat de 12v accu aan het overlijden was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Adder

The Adder

vanaalten schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 09:19:
....
Vanochtend: deurknop reageert auto niet op en afstandbediening reageerde auto ook niet op. :(
Met fysieke sleutel kon ik de auto wel ontgrendelen... maar auto openen liet het alarm afgaan en kon ook niet starten.
....
Ik dacht gelezen te hebben dat je altijd kan starten als je de sleutel tegen de startknop houdt. Heb ik volgens mij ook als een zelf gedaan. Is maar een tip.
PS. Dat het alarm afgaat wil je natuurlijk niet hebben!

1e Kona: Premium Sky, Wit, 64kWh, schuifdak, Michelin, 76000km, [juni 2021->juni 2023->GESTOLEN] | 2e Kona: Limited Sky, Azur Blauw, 64kWh, Juni 2021, schuifdak, Michelin, 70000km, [juni 2023->]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
scartissue schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 09:56:
[...]

Ik zou die conclusie niet te snel trekken. Bij mij waren dit soort problemen de eerste tekenen dat de 12v accu aan het overlijden was.
Dacht ik ook aan, maar die is in augustus 2023 al vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
The Adder schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 10:12:
[...]

Ik dacht gelezen te hebben dat je altijd kan starten als je de sleutel tegen de startknop houdt. Heb ik volgens mij ook als een zelf gedaan. Is maar een tip.
PS. Dat het alarm afgaat wil je natuurlijk niet hebben!
Hmm, dat is wel een leuke om een volgende keer te testen. Alarm gaat gelukkig wel na 30 seconden uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Nu online

HuismAndré

HuismAndré schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:08:
[...]

[Afbeelding]

[Edit]j Ik zie trouwens dat hij zich sinds 01:30 niet meer gemeld heeft (terwijl hij nog wel in de loods staat).
Auto is nu al bijna 43 uur aaneengesloten aan het slapen. Het is dus belangrijk de auto op slot te doen om dit ongewenst wakker worden te voorkomen (ook als deze in een afgesloten loods met prima alarm staat). Wel jammer want het is handig als je op elk moment iets in de auto kunt doen (of uithalen) zonder gelijk de sleutel bij je te hoeven hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XallaX

XallaX

Meow

XanderDrake schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 13:53:
[...]

Dank je voor deze info. Wij hebben rond het nieuwe jaar een rit naar Oost Duitsland gedaan, en om daar snel te laden heb ik de wintermode aangezet. Deze staat nu nog aan, maar ik merk het wel in de range. Heeft deze modus verder nog nut als je niet snel laadt? Op werk laad ik slechts 11kw/u.
[...]
Wintermode zette ik onderweg aan, een half uur voor het snelladen.
Verder had ik het altijd uitstaan.

Ik heb veel 11Kw AC geladen, ook in de winter maar heb daar weinig problemen mee gehad. (in ieder geval niet door de temperaturen)

Het zou handig zijn als Hyundai de instellingen eens verduidelijkt en wat het precies doet. Want als het zo belangrijk is om aan te zetten in de winter zou de auto obv de buitentemperatuur het zelf kunnen doen en niet met een vinkje in het menu ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nova163
XallaX schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 20:25:
[...]
Het zou handig zijn als Hyundai de instellingen eens verduidelijkt en wat het precies doet. Want als het zo belangrijk is om aan te zetten in de winter zou de auto obv de buitentemperatuur het zelf kunnen doen en niet met een vinkje in het menu ...
Ja, en als het werkt zoals het lijkt te werken, is de vraag waarom er geen optie is om voor te verwarmen tot de temperatuur waarop de accu maximaal kan snelladen. Dat hoeft voor mij allemaal niet geautomatiseerd, als daar gewoon een handmatige knop voor zou zijn, zou dat perfect zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BOBERJAN
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01-05 09:11
Knip

[ Voor 107% gewijzigd door Notna op 29-01-2025 12:22 . Reden: Hier is V&A voor bedoeld ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04:22

lord_fh

PS5

Toevallig meer mensen last ervan dat de app heel traag is ? het is sinds vandaag, net moest ik ook opnieuw de auto selecteren en duurde het best lang om te connecten.

Inmiddels 2k km erop zitten met de Kona en het bevalt prima. Het steeds aan moeten zetten van I-padle blijft irritant maargoed dat zijn kleine dingen. zowel korte als lange stukken bevallen prima, zit is goed en alles werkt prima. met de kou afgelopen periode is de accu lading tussen de 400 - 430km (100%), wat netjes is lijkt me. Ik ben benieuwd of ik de 511 haal in de zomer. Snelladen gaat ook prima, 100KW kan ie lang volhouden, ik ken EV's waarbij er een korte piek is en dan dondert het in elkaar, de Kona is erg stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eupeodes
lord_fh schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 08:27:
Toevallig meer mensen last ervan dat de app heel traag is ? het is sinds vandaag, net moest ik ook opnieuw de auto selecteren en duurde het best lang om te connecten.

Inmiddels 2k km erop zitten met de Kona en het bevalt prima. Het steeds aan moeten zetten van I-padle blijft irritant maargoed dat zijn kleine dingen. zowel korte als lange stukken bevallen prima, zit is goed en alles werkt prima. met de kou afgelopen periode is de accu lading tussen de 400 - 430km (100%), wat netjes is lijkt me. Ik ben benieuwd of ik de 511 haal in de zomer. Snelladen gaat ook prima, 100KW kan ie lang volhouden, ik ken EV's waarbij er een korte piek is en dan dondert het in elkaar, de Kona is erg stabiel.
ik herken zowel de problemen met de app vandaag (lijkt me dus een storing), en inderdaad, heerlijke auto. Die van ons hebben we 3 maanden, en heeft inmiddels 3.5k op de teller. Snellader heeft ie in die tijd nog niet gezien (met de range kunnen we vrij veel gewoon retour rijden op een lading, en anders kunnen we meestal op de bestemming voor de dag ook wel laden).

Ik heb alleen af en toe wat ruzie met de advanced collision warning, die is nogal bang voor geparkeerde auto's in een bocht naar links, dus die weg rij ik maar met de limiter ipv de cruise control.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_fh

lord_fh

PS5

Eupeodes schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 14:21:
[...]

ik herken zowel de problemen met de app vandaag (lijkt me dus een storing), en inderdaad, heerlijke auto. Die van ons hebben we 3 maanden, en heeft inmiddels 3.5k op de teller. Snellader heeft ie in die tijd nog niet gezien (met de range kunnen we vrij veel gewoon retour rijden op een lading, en anders kunnen we meestal op de bestemming voor de dag ook wel laden).

Ik heb alleen af en toe wat ruzie met de advanced collision warning, die is nogal bang voor geparkeerde auto's in een bocht naar links, dus die weg rij ik maar met de limiter ipv de cruise control.
ah ddat heb ik nog niet echt ervaren. Wel de dodehoek waarschuwing, die begint bij het minste of geringste te loeien op de snelweg,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XallaX

XallaX

Meow

Eupeodes schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 14:21:
[...]
Als vaak voorkomt moet de radar worden gekalibreerd/nagekeken. Het is wel herkenbaar, die van mij deed dat ook maar na opnieuw afstellen (en vervangen radar rechts, die helemaal wild ging) kwam het alleen nog sporadisch voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eupeodes
XallaX schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 18:23:
[...]

Als vaak voorkomt moet de radar worden gekalibreerd/nagekeken. Het is wel herkenbaar, die van mij deed dat ook maar na opnieuw afstellen (en vervangen radar rechts, die helemaal wild ging) kwam het alleen nog sporadisch voor.
Ik kan het eens navragen bij de dealer, maar ik vrees dat dit ‘gewoon’ een false-positive is. Het betreft een weg met gescheiden rijbanen (middenberm van een meter of 5 met bomen), en rechts van de rijbaan een parkeerstrook. De bochten zijn behoorlijk scherp (net te doen met 50), en als er dan precies in/na een bocht naar links een auto staat denkt ie dat je gaat botsen (hij ziet te laat dat de weg naar links afbuigt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XallaX

XallaX

Meow

Eupeodes schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 19:22:
[...]
Ik kan het eens navragen bij de dealer, maar ik vrees dat dit ‘gewoon’ een false-positive is. Het betreft een weg met gescheiden rijbanen (middenberm van een meter of 5 met bomen), en rechts van de rijbaan een parkeerstrook. De bochten zijn behoorlijk scherp (net te doen met 50), en als er dan precies in/na een bocht naar links een auto staat denkt ie dat je gaat botsen (hij ziet te laat dat de weg naar links afbuigt)
Bij mij hapte de auto rechts en links op van alles maar zonder regelmaat. De dealer zei tegen mij, dat als het vaste zaken zijn af en toe dan is het de 'bijvangst' categorie maar als het te pas en te onpas opduikt is er meestal een andere oorzaak.

Ik denk in jouw geval de vaste bijvangst.

Deze lijkt op jouw voorbeeld:
Een weg met een slinger naar links/rechts, naast die slinger ligt iets van 5 meter gras en daarnaast staan auto's geparkeerd. Hier kreeg ik ook regelmatig een waarschuwing maar geen noodstop. Hij denkt dan dat je op de geparkeerde auto's af rijdt (net voordat je de slinger naar links in draait). Komt ook op andere plaatsen voor.
Locatie (de richting van de tekst Anne Franklaan geeft denk ik al aan waarom de Kona reageert):
https://www.google.nl/map...yOS4xIKXMDSoASAFQAw%3D%3D

Nog één
Provinciaal, bocht naar rechts met in de bocht een voorsorteerstrook voor linksaf. Als daar een auto staat voor linksaf bijna altijd prijs en een waarschuwing + noodstop voor je kiezen. Oplossing hier is de binnenbocht langs de rand van de weg nemen dan hapt hij niet. (komt ook op andere plaatsen voor)
Locatie: https://www.google.nl/map...yOS4xIKXMDSoASAFQAw%3D%3D

Bepaalde puntstukken op afritten (dikker/lomper/ouder type) komt hier en daar nog voor, dan wil de Kona uitvoegen net voor het puntstuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_Poncho
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:23
Waar moet ik op letten als ik een oude Kona wil kopen?

Ik kwam dit al tegen:
2020 heeft bluelink (voor laden/verwarmen starten/stoppen), 2019 niet?
premium voor alle snufjes zoals stoel ventilatie, stoel geheugen etc
er moet geen ratel (of hoge piep) hoorbaar zijn (slechte GDU oid) - na ~105k ben je 'veilig'
12V accu indien oud mag direct worden vervangen
verlengde garantie aan te raden
3 fase laden - welk model kan dit?
beste verlichting bij premium versie?

Hoe zit het met voorverwarmen voor snelladen? Welke modellen hebben dit?

Bekende dingen:
laadpoort aan de voorkant (beetje ongewoon)
accu één van de betere, weinig problemen bekend
auto heeft niet de beste vering
banden geluid intern hoorbaar
geluid (bas) niet beste
scherm is krasgevoelig
diefstal/inbraak gevoelig door sleutelsignaal makkelijk te verlengen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKameel
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-08 20:12
Vorig jaar een Kona uit 2020 gekocht. Belangrijke overweging was 3 extra jaar garantie bijkopen (€700 en tot max 160k km) als de auto minder dan 5 jaar oud en dealer onderhouden is.

Onze update uit 2020 met bluelink heeft 3 fase, daarvoor nog niet dacht ik. Fashion (en premium) hebben warmtepomp.

Gr.
Arjan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Da_Poncho schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 22:13:

Ik kwam dit al tegen:
er moet geen ratel (of hoge piep) hoorbaar zijn (slechte GDU oid) - na ~105k ben je 'veilig'
De ratel hoor je bij acceleratie en/of regeneratief remmen. 3 fase is standaard vanaf 2020, en selectieve modellen daarvoor, dacht ik.
Daar is volgens mij geen verschil tussen, want onderdeel van de accu verwarming.
Bekende dingen:
Klopt allemaal. Ik vind voorkant inparkeren voor laden juist wel handig, want het maakt dan niet uit aan welke kant de lader dan staat.
geluid (bas) niet beste
scherm is krasgevoelig
Dit ervaar ik allemaal niet.
Jup, maar veel autos hebben dit probleem.

Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
McKameel schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 22:51:
Vorig jaar een Kona uit 2020 gekocht. Belangrijke overweging was 3 extra jaar garantie bijkopen (€700 en tot max 160k km) als de auto minder dan 5 jaar oud en dealer onderhouden is.
@McKameel ik vermoed dat je *twee* jaar extra garantie hebt bijgekocht?
(ik heb vorig jaar in elk geval voor bijna 700 euro twee jaar extra garantie gekocht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_Poncho
Dankjewel voor de reacties. Hoe zit het met battery recall ? Kan je dat checken?

Wat zijn de onderhoudskosten? Hyundai website zegt 175 euro (15k km/1 jaar) Hoe zit dat dan met koelvloeistof (accu) en olie reductie bak? Zoals hier staat 500 dollar.

[ Voor 52% gewijzigd door Da_Poncho op 01-02-2025 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:12
Da_Poncho schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 22:13:

Ik kwam dit al tegen:

Bekende dingen:
geluid (bas) niet beste
scherm is krasgevoelig
Verlengde garantie had ik ook graag willen afsluiten op mijn Kona 2020 maar dat werd geweigerd aangezien de vorige eigenaar(lease) het onderhoud niet jaarlijks maar met wisselende regelmaat liet uitvoeren. Dus let erop als je extra garantie wilt dat de vorige eigenaar ook echt regelmatig de auto onderhouden heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nova163
[b]Da_Poncho schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 22:13:
Bekende dingen:
geluid (bas) niet beste
scherm is krasgevoelig
Laadpoort aan de voorkant vind ik zelf een hele dikke plus. Ik zie zo vaak andere auto's manouvreren om bij een snellader te komen, terwijl ik hem er altijd gewoon tegenaan kan rijden. Ook bij Tesla-laders kun je prima parkeren op de plek waar een Tesla ook zou staan, dat kunnen lang niet alle andere auto's. Het enige vervelende is de situatie dat je er in de rijrichting parkeervakken langs de weg zijn en de lader achter het parkeervak staat. Dan is de kabel soms maar net lang genoeg.

Vering vind ik zelf eigenlijk heel prettig en ik heb zelf geen krassen op het scherm. Wat wel vaak gebeurd op het scherm is dat er belletjes ontstaan bij warm weer (na een aantal jaar). Niet te voorspellen of dat bij jou gaat gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_fh

lord_fh

PS5

Nova163 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 15:59:
[...]

Laadpoort aan de voorkant vind ik zelf een hele dikke plus. Ik zie zo vaak andere auto's manouvreren om bij een snellader te komen, terwijl ik hem er altijd gewoon tegenaan kan rijden. Ook bij Tesla-laders kun je prima parkeren op de plek waar een Tesla ook zou staan, dat kunnen lang niet alle andere auto's. Het enige vervelende is de situatie dat je er in de rijrichting parkeervakken langs de weg zijn en de lader achter het parkeervak staat. Dan is de kabel soms maar net lang genoeg.

Vering vind ik zelf eigenlijk heel prettig en ik heb zelf geen krassen op het scherm. Wat wel vaak gebeurd op het scherm is dat er belletjes ontstaan bij warm weer (na een aantal jaar). Niet te voorspellen of dat bij jou gaat gebeuren.
Dat is dus heel smaak gevoelig, want ik heb zo'n gruwelijke hekel aan vooruit inparkeren, dat is zo onlogisch tov achteruit ergens indraaien je hebt veel meer ruimte nodig met indraaien en uitdraain, ik vind voor laden echt het grootste nadeel aan de kona, een volgende auto met een lader aan de voorkant zal ik nooit nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eupeodes
XallaX schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 21:02:
[...]

Bij mij hapte de auto rechts en links op van alles maar zonder regelmaat. De dealer zei tegen mij, dat als het vaste zaken zijn af en toe dan is het de 'bijvangst' categorie maar als het te pas en te onpas opduikt is er meestal een andere oorzaak.

Ik denk in jouw geval de vaste bijvangst.

Deze lijkt op jouw voorbeeld:
Een weg met een slinger naar links/rechts, naast die slinger ligt iets van 5 meter gras en daarnaast staan auto's geparkeerd. Hier kreeg ik ook regelmatig een waarschuwing maar geen noodstop. Hij denkt dan dat je op de geparkeerde auto's af rijdt (net voordat je de slinger naar links in draait). Komt ook op andere plaatsen voor.
Locatie (de richting van de tekst Anne Franklaan geeft denk ik al aan waarom de Kona reageert):
https://www.google.nl/map...yOS4xIKXMDSoASAFQAw%3D%3D

Nog één
Provinciaal, bocht naar rechts met in de bocht een voorsorteerstrook voor linksaf. Als daar een auto staat voor linksaf bijna altijd prijs en een waarschuwing + noodstop voor je kiezen. Oplossing hier is de binnenbocht langs de rand van de weg nemen dan hapt hij niet. (komt ook op andere plaatsen voor)
Locatie: https://www.google.nl/map...yOS4xIKXMDSoASAFQAw%3D%3D
Ik weet ze inmiddels met 99% betrouwbaarheid te voorspellen (rij dat wegvak ook maar keer of 3 per week momenteel), dus lijkt toch sterk op een bijvangst. Ik merk inderdaad ook dat ik het met een beetje slim sturen (goed rechts zitten zodat ik vroeg naar links kan insturen) soms kan voorkomen, maar ik los het nu vooral op door de cruise control uit te zetten, dan beperkt ie het tenminste tot een waarschuwing (op cruise control remt ie fors af). Zou me overigens verbazen als dit enkel met de Kona speelt, denk dat meer auto's er last van hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKameel
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-08 20:12
vanaalten schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 09:52:
[...]

@McKameel ik vermoed dat je *twee* jaar extra garantie hebt bijgekocht?
(ik heb vorig jaar in elk geval voor bijna 700 euro twee jaar extra garantie gekocht)
Inderdaad :). 2 jaar bijgekocht en totaal nog bijna 3 jaar garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin K.
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 02-08 11:09
Ik ben in het bezit van een kona 2020 premium. Auto bevalt zeer goed. Erg zuinig in de winter haal ik makkelijk 450 km op een lading. Wel ervaar ik regelmatig problemen met het opladen aan de thuispaal. Bij aansluiten gaat de auto direct laden maar soms zegt de Bleu Link app dat het laaddoel is bereikt terwijl er maar 40% inzit. Auto gaar dan ineens weer wel laden en stopt dan weer. Op de app heb ik van alles geprobeerd. Denk daarbij aan laadschema uit, laadschema aan , laadpaal van internet af maar auto blijft maar stoppen met laden. Auto een fabriek reset gegeven maar niets werkt. Aan een openbare paal laad de auto gewoon op. Wij hebben ook nog een Skoda citygo evi een deze laad gewoon op. Herkent iemand dit ?
Tevens merk ik dar de achteruit rijd camera s’avonds bijna niets weergeeft. Denk dat de achteruitrijd verlichting zwak is. Zou je daar een zwaardere lamp in kunnen zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Erwin K. schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 09:27:
Tevens merk ik dar de achteruit rijd camera s’avonds bijna niets weergeeft. Denk dat de achteruitrijd verlichting zwak is. Zou je daar een zwaardere lamp in kunnen zetten?
Ik denk eerder dat ie vies is. De videofeed is pixelig in het donker, maar ik krijg toch echt een bruikbaar en opgelicht beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-07 20:34

RUFFNECK

Poentje

Ik ben aan het kijken om een Kona EV Premium 64kWh aan te schaffen als 2e EV, maar ik heb wat vragen (of eigenlijk aankoopadvies) waar jullie mij hopelijk kunnen helpen (heb het hele topic al beetje doorgelopen op basis van keywords als "accu", "terugroepactie" etc).

Kenteken check van de auto die ik op het oog heb geeft aan dat 1e toelating (wereldwijd) 4 juni 2020 is.

Op wat voor dingen moet ik echt letten voor een Kona uit dit bouwjaar? Speelt het 12v accu verhaal hier nog een rol?
Terugroepacties met name het vervangen van de HV accupack, is dit bij dit bouwjaar ook relevant? De enige afgemelde terugroepacties voor deze auto die ik kan vinden zijn niet echt specifiek (ik zal de vraag natuurlijk ook bij de verkopende garage stellen).

Nog andere tips/adviezen?
edit: en wat zou de laatste software versie moeten zijn voor dit model/jaar?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/45oU-6S9RvornCohMI0hjYZIoNg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BIzXVD0nXI6IXYewWnn0mBb4.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door RUFFNECK op 04-02-2025 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Adder

The Adder

RUFFNECK schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 13:44:
Terugroepacties met name het vervangen van de HV accupack, is dit bij dit bouwjaar ook relevant? De enige afgemelde terugroepacties voor deze auto die ik kan vinden zijn niet echt specifiek (ik zal de vraag natuurlijk ook bij de verkopende garage stellen).
Ik heb goede ervaring bij Hyundai NL. Op de website is een chat functie en zij konden direct of via een terugbelactie altijd informatie geven over uitgevoerde actie en of de auto is geïmporteerd.

Succes met je zoektocht, tot nu toe geen spijt gehad van de aankoop van mijn Kona's (versie 2019 (helaas gestolen) en daarna versie 2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beta
  • Registratie: November 2006
  • Niet online

Beta

v0.86b5

Tweakers met een Kona die de ccnc system hebben beschikken nu over de aroundview monitor via de Bluelink app.

Betreft voor mij iOS. Kan Android niet checken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4MZzBo-lHNNF7YmJCKJY2BLkIqk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hdYHSTjEPoQJjyoMBTa7ZAnn.jpg?f=fotoalbum_large

Hyundai SX2 N-Line (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miranda89
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 21:33
Floris112 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 10:57:
Jawel, in de AUTO stand bepaald de HVAC zelf wat gebruikt moet worden. Met als doel de temperatuur/klimaat zo snel mogelijk op het gewenste niveau (kouder/warmer) te krijgen.

Als ik het goed begrijp dan doen de verschillende standen het volgende:
AUTO-stand: systeem bepaalt zelf wat nodig is:
  • koelte via AC(= warmtepomp) (AC-lampje aan);
  • snelle warmte via PTC (HEAT-lampje aan);
  • langzame warmte of warmte continueren, via warmtepomp (HEAT-lampje aan).
Handmatige AC-stand:
  • koelte via AC(= warmtepomp)
  • warmte via AC(= warmtepomp). Komt langzamer op temperatuur dan met hulp van de PTC. (en op basis van mijn ervaring warmt de cabine bij deze AC selectie alleen op bij temperaturen van onder de 5 graden, daarboven komt er alleen koude lucht uit. Hoe warm je hem ook instelt.)
Handmatige HEAT-stand:
  • Geen koelte
  • snelle warmte via PTC;
  • warmte via AC(= warmtepomp) langzame warmte of warmte continueren, via warmtepomp
Om energie te besparen kun je ook nog in de instellingen van de auto bij de rijmodi aanpassen dat de HVAC op een ECO stand werkt. Als de rijmodus ECO is geselecteerd dan staat de HVAC sowieso standaard op ECO.
Dank voor deze uitleg. Volgens mij moet mijn Kona een warmtepomp hebben en er zit ook wel een grote doos links van de motor (sorry voor mijn a-technische uitleg). Kan ik ergens zien of de warmtepomp of PTC wordt gebruikt? Want als ik handmatig alleen A/C selecteer, gebruikt die gewoon 0kW voor de klimaatregeling en wordt het dus ook niet warm.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Floris112
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-08 08:42
Je kunt het nergens echt zien, maar ik ga er maar vanuit dat als ik zie dat het verbruik van klimaat ruim boven de 1,5kW zit, de PTC wordt gebruikt.

Het is jammer dat je het niet gewoon kan forceren dat in ECO stand de PTC helemaal niet wordt gebruikt...

Hieronder trouwens wel een leuk plaatje en artikel over hoe het warmptepompsysteem de restwarmte uit de batterij en andere systemen gebruikt om de cabine weer mee te verwarmen:
https://vasa.org.au/hyundai-heat-pump-tech/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IxLTOEXyio6zT3m0uA-BDSWupQk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sa2VdmRBn60YeGgS3V7SokIT.jpg?f=fotoalbum_large

Ioniq Electric 2020 (38kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doobieters
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:51
Zijn er Kona 2024 eigenaren die me kunnen vertellen wanneer ze de laatste OTA hebben gehad? Ik zit op september 2024.. geen idee of dat de laatste is of dat er nog meer na zijn gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zomaar0iemand
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01-08 22:42
doobieters schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 17:42:
Zijn er Kona 2024 eigenaren die me kunnen vertellen wanneer ze de laatste OTA hebben gehad? Ik zit op september 2024.. geen idee of dat de laatste is of dat er nog meer na zijn gekomen.
Kan je hier checken en direct downloaden: https://update.hyundai.com/EU/NL/Main

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Groms
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 03-06 19:47
De dagteller start elke dag automatisch op 0 km.
Hoe kan je deze dagteller als je al een rit gedaan hebt gedurende de dag resetten zodat je een nieuwe rit met 0 km kan starten ?
Ik bedoel dus niet de teller die tot 9999km doorloopt, die wil ik apart blijven gebruiken.

Alvast bedankt ...

[ Voor 15% gewijzigd door Marc Groms op 11-02-2025 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

Gisteren een proefrit gedaan met de auto waar ik het in mijn vorige post over had.

Nette auto, minimale gebruikssporen, een krasje en/of chip hier en daar, maar niks opvallends. Bij de proefrit viel meteen op dat de auto absoluut niet stil was, er kwam een...soort rollend geluid van achter wat luider werd naarmate je harder reed. Door het "rollend" geluid was mijn eerste vermoeden meteen dat het met iets van de banden of wielen te maken had. Verkoper heeft na mijn rit er toen ook mee gereden en erkend/bevestigd dat dat niet zo hoort, maar dat hij idd zag dat de achterbanden gecupped waren en het dus daaraan zou liggen. Uiteraard zouden ze dan netjes deze vervangen en balanceren.

Ik heb er geen verstand van, maar denken jullie dat het idd hieraan kan liggen of zijn er nog andere dingen die het geluid zouden kunnen veroorzaken. Kwam echt van achter en het was geen constant geluid, nogmaals echt "rollend".

Wat zou de laatste s/w versie moeten zijn voor dit EV model (juni 2020)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:07
@RUFFNECK De Kona uit 2020 is niet een stille auto qua geluidsisolatie. Hier komt er ook redelijk wat geluid van met name de achterwielen af. Onze Tiguan uit 2022 is vele malen stiller. Ik zeg niet dat er niets aan de hand is maar als je hem met je andere EV vergelijkt kan het hier wel eens mee te maken hebben.

Ik weet niet of het precies dezelfde versie is als ik heb (2020 3 fase pre facelift) maar de mijne is afgelopen week geupdate door de dealer en ik zit nu op:

software: OS_E_20.EUR.S5W_L.001.001.240726
firmware: OS_E_20.EUR.02.240710
navigatie STD5W.EUR.HMC.240701.f7dd028
kaart: EUR.17.45.49.013.622.5

oa. hier te vinden: https://update.hyundai.com/EU/DE/updateNoticePopup/f5bQdL

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

Thanks voor het antwoord @michaelvo, ik heb idd geen ander Kona referentie materiaal qua stilte, alleen onze andere EV (Xpeng G6, de Kona moet "voor erbij") en die is idd echt stil. Ik zal mijn verwachtingen dan ook wat bijstellen, maar in dit geval was dit wel echt luid, dus hopelijk helpen nieuwe banden wel.

De auto heeft als 1e toelating 4 juni 2020, dus ik ga er eigenlijk wel van uit dat dit de 3-fase versie is, maar als er een andere check is om dit zeker te weten, dan hoor ik dat graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransDvntr
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 31-07 21:33
RUFFNECK schreef op zondag 9 februari 2025 @ 11:53:

Verkoper heeft na mijn rit er toen ook mee gereden en erkend/bevestigd dat dat niet zo hoort, maar dat hij idd zag dat de achterbanden gecupped waren en het dus daaraan zou liggen. Uiteraard zouden ze dan netjes deze vervangen en balanceren.

Ik heb er geen verstand van, maar denken jullie dat het idd hieraan kan liggen of zijn er nog andere dingen die het geluid zouden kunnen veroorzaken. Kwam echt van achter en het was geen constant geluid, nogmaals echt "rollend".
Ik heb ook een Kona uit 2020. Auto heeft nu ongeveer 72.000 km gereden en de achterbanden (Michelin) zijn nog niet vervangen. Bij mij zijn de achterbanden ook gecupt en je hoort inderdaad regelmatig geluid, aangezien vervangen van de banden na verloop van tijd weer hetzelfde “probleem” oplevert laat ik de banden er onder zitten tot het nodig is om ze te vervangen.

Heb dit probleem eerder ook bij een Seat Leon en Altea gehad.

Renault Megane E-Tech Optimum Charge Iconic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:12
De auto heeft als 1e toelating 4 juni 2020, dus ik ga er eigenlijk wel van uit dat dit de 3-fase versie is, maar als er een andere check is om dit zeker te weten, dan hoor ik dat graag.
Ter info, je kunt het zelf controleren of het 3 fase is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Laatst online: 22:56

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

RUFFNECK schreef op zondag 9 februari 2025 @ 11:53:
Gisteren een proefrit gedaan met de auto waar ik het in mijn vorige post over had.

Nette auto, minimale gebruikssporen, een krasje en/of chip hier en daar, maar niks opvallends. Bij de proefrit viel meteen op dat de auto absoluut niet stil was, er kwam een...soort rollend geluid van achter wat luider werd naarmate je harder reed. Door het "rollend" geluid was mijn eerste vermoeden meteen dat het met iets van de banden of wielen te maken had. Verkoper heeft na mijn rit er toen ook mee gereden en erkend/bevestigd dat dat niet zo hoort, maar dat hij idd zag dat de achterbanden gecupped waren en het dus daaraan zou liggen. Uiteraard zouden ze dan netjes deze vervangen en balanceren.

Wat zou de laatste s/w versie moeten zijn voor dit EV model (juni 2020)?
Cupping komt veel voor bij ev's volgens het bandenservice bedrijf waar ik klant ben. Hier de zomerbanden laten vervangen vanwege dit verschijnsel. Met de winterbanden nog geen last gehad. Totaal zo'n 135.000km achter de kiezen met de Kona (2020) Een Kona als tweedehands is een goede keuze, een beetje mazzel heb je bij elke tweedehands auto nodig dus ook bij deze.

[ Voor 4% gewijzigd door Jan Workum op 09-02-2025 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiii
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04:54
Ik heb in de winter, all seasons banden van hankook geplaatst (met andere velgen) en die vond ik wel stuk stiller dan de zomerbanden van Michelin Primacy. Mss dat het ook met slijtage te maken heeft. Maar andere banden kunnen wel een verschil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janvonflotow
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11-04 13:01
Hallo collega's KONA rijders,
ik heb jullie hulp en informatie nodig
Ik heb in november 2024 een Hyundai KONA Premium sky in ontvangst genomen,
het meest luxe, uitgebreide model en als enige op 19 inch velgen en banden

IK KRIJG MIJN VERBRUIK NIET ONDER CONTROLE.

Ik heb na een paar weken een reset uitgevoerd op de verbruiksgegevens in het dashboard
de waarden na deze reset heb ik
1875 kilometer gereden
rijtijd staat op ruim 33 uur, dus een gemiddelde van 57 kilometer per uur

Verbruiksgegevens is 19,2 Kwh/100 km !!

De dealer gaf aan dat ik in de winter niet de 'beloofde' 454 km zou halen, maar dat 400 kilometer met een volle batterij haalbaar zou moeten zijn.

De batterij heeft 65,4 KWH
om daar 400 kilometer mee te halen moet ik 65,4/4 = 16,35 kwh/100 kunnen halen ??

Een ongelooflijk verschil tussen 19,2 en 16,35 kwh/100 km
Mijn laatste trip was een trip van 900 km. voornamelijk snelweg en nagenoeg volledig gereden met
cruise control vast op 100 km/u en bij files beduidend minder
en toch ging die waarde van 19,2 niet naar beneden???

Kan ik jullie soortgelijke ervaringen en data krijgen zodat ik weet wat er wel of niet mogelijk is?
met name dus als er zijn gegevens van de Premium Sky of andere typen op 19 inch velgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FCTW
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 02-08 16:46
Janvonflotow schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 22:56:

Ik heb na een paar weken een reset uitgevoerd op de verbruiksgegevens in het dashboard
1875 kilometer gereden

De dealer gaf aan dat ik in de winter niet de 'beloofde' 454 km zou halen, maar dat 400 kilometer met een volle batterij haalbaar zou moeten zijn.

om daar 400 kilometer mee te halen moet ik 65,4/4 = 16,35 kwh/100 kunnen halen ??

Mijn laatste trip was een trip van 900 km. voornamelijk snelweg en nagenoeg volledig gereden met

Kan ik jullie soortgelijke ervaringen en data krijgen zodat ik weet wat er wel of niet mogelijk is?
met name dus als er zijn gegevens van de Premium Sky of andere typen op 19 inch velgen.
Verbruik in de winter op de snelweg waar je waarschijnlijk ook de heater gebruikt helaas normaal.

Je zou het waarschijnlijk als je het in de stad gebruikt en niet veel de heater, maar de stoelverwarming in de winter kunnen halen. Verder is het ook afhankelijk van hoe sportief je rijdt.

In de zomer kan je het ook alleen bij gunstige omstandigheden, eco stand en conservatieve rijstijl halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barnas
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 00:08
Met de verwarming continu op 21C of hoger gaat de range idd flink naar beneden.
Daarnaast maakt het ook wel uit of je in de eco- of de sportstand rijdt en waarschijnlijk ook of je de energie-terugwinning op automatisch hebt staan.

In mijn model 2022 zit een instelling dat de boordcomputer op 0km gaat na het laden, dat kan ook met een knop op het stuur.
Kun je dat een paar keer doen om te zien of er verschil is tussen de soort ritten die je maakt?
Ik zit met dit weer op 13,5kWh / 100km in stadsverkeer als ik rustig rij en ik haal nog steeds met snelweg erbij 450km+ projected range, maar ik vind het wel een 'sport' om te proberen enigszins zuinig te rijden.

• Eupeodes
Hier een comfort Smart, en ik zit sinds laatste keer laden op 5.3 km/kWh, dus 18.8 kWh/100km. Dit is met allemaal korte ritjes (max 15 km), met maximale snelheid vaak 70 km/u, en een enkele rit waar de 80 wordt gehaald. In de energieverbruiksinformatie in de app zie ik 65% energieverbruik voor klimaatregeling staan, op basis van de verbruikte kWh's vermoed ik dat dat gaat over dinsdag en woensdag, en dinsdag heb ik de auto een kwartier laten voorverwarmen om de sneeuw eraf te laten smelten.

Mijn auto heeft geen warmtepomp, en de regeneratie staat vrijwel altijd op i-pedal (als ik niet op de cruise control rijd).
Op een van de eerste keren laden hebben we overigens wel nagenoeg de wltp gehaald, maar toen was het een graad of 15 buiten, en reden we lange ritten.

Vorige week trouwens ook (na dik drie maanden) de banden op spanning gezet, was ook geen overbodige luxe, had nog maar 2.2 van de aanbevolen 2.5 over.

• Janvonflotow
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11-04 13:01
barnas schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 23:35:
Met de verwarming continu op 21C of hoger gaat de range idd flink naar beneden.
Daarnaast maakt het ook wel uit of je in de eco- of de sportstand rijdt en waarschijnlijk ook of je de energie-terugwinning op automatisch hebt staan.

In mijn model 2022 zit een instelling dat de boordcomputer op 0km gaat na het laden, dat kan ook met een knop op het stuur.
Kun je dat een paar keer doen om te zien of er verschil is tussen de soort ritten die je maakt?
Ik zit met dit weer op 13,5kWh / 100km in stadsverkeer als ik rustig rij en ik haal nog steeds met snelweg erbij 450km+ projected range, maar ik vind het wel een 'sport' om te proberen enigszins zuinig te rijden.
Hallo Barnas,
heenweg had ik de AUTO temperatuur op 19 graden staan, met stoel en stuur verwarmimng, met het slechte resultaat,
op de terugweg had ik de temperatuur op 22,5 graden staan, en daar was het resultaat zelfs iets beter.

Wat me opvalt dat het verbruik de eerste 200-250 kilometer wel op peil is, en dan plosteling instort ?

• pmiddeld
Janvonflotow schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 10:00:
[...]

Hallo Barnas,
heenweg had ik de AUTO temperatuur op 19 graden staan, met stoel en stuur verwarmimng, met het slechte resultaat,
op de terugweg had ik de temperatuur op 22,5 graden staan, en daar was het resultaat zelfs iets beter.

Wat me opvalt dat het verbruik de eerste 200-250 kilometer wel op peil is, en dan plosteling instort ?
Altijd oppassen met heen- en terugweg vergelijken. Wind mee of tegen scheelt al een hoop bij EV's en bijvoorbeeld regen heeft ook een negatieve invloed op het verbruik.

• Nova163
Ik heb op dit moment ook verbruik dat vergelijkbaar is daarmee, met warmtepomp en temperatuur op 17 graden. Dan kom ik gemiddeld rond de 5,3 km/kWh (inclusief laadverliezen) als ik maximaal 100 km/u rij.

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

1875 kilometer gereden

400 in de winter is m.i. niet te doen, 350 wel als je heel rustig aan doet. Ik heb 5 jaar een Kona gereden.

Nu een Volvo ex30 en daar haal ik 22 kWh /100km mee als ik heel voorzichtig doe in de winter.

Jij doet het gewoon netjes.

Invoegen doe je zo!

• barnas
Janvonflotow schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 10:00:

Hallo Barnas,

Ik denk dat een groot verschil is dat ik de kachel niet continu aan heb staan (stoel- en stuurverwarming wel).
Ik zet de kachel een tijdje aan met de 'Heat' button en als het een beetje opgewarmd is zet ik de verwarming uit en de recirkuleer-functie aan, die schakelt na een tijdje vanzelf weer uit..
Dat dan weer tot het ik het te koud vind.

Ik zit wel meestal alleen en met dikke jas aan in de auto en kan mij voorstellen dat dit niet fijn is als je gezelschap in de auto hebt die gewoon net als vroeger lekker de kachel continu aan willen hebben.

Het beperkte bereik bij deze temperaturen hoort er gewoon bij denk ik.
In de zomer, als je dan weer niet helemaal los gaat met de airo, komen een hoop Kona-bezitters ook wel boven de WLTP-range uit.

Niet al te druk over maken denk ik en in je achterhoofd houden dat het zuiniger kan als je dat echt wilt.

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:01
Aan/uitzetten werkt veelal contraproductief bij dit soort systemen, een wp/airco is het meest efficiënt als de temperatuur delta zo klein mogelijk is en hij dus met minimale afgifte dit in stand kan houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barnas
flipjevandejam schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 21:19:

Aan/uitzetten werkt veelal contraproductief bij dit soort systemen, een wp/airco is het meest efficiënt als de temperatuur delta zo klein mogelijk is en hij dus met minimale afgifte dit in stand kan houden.
Dit werkt voor mij het beste.
Ik rij elke week van links naar rechts door Nederland en weer terug en dan verveel je je behoorlijk op de A1 dus ik heb alles wel zo'n beetje geprobeerd :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8FIHpnQXFcTxJo3p4XWYTW8kk8s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aVtBMeKUTRcX4wnk0lJdkJwB.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nova163
barnas schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 22:21:
[...]

Dit werkt voor mij het beste.
Ik rij elke week van links naar rechts door Nederland en weer terug en dan verveel je je behoorlijk op de A1 dus ik heb alles wel zo'n beetje geprobeerd :+

[Afbeelding]
Wat zien we in dit plaatje? De totale range uitgerekend op basis van het gemeten gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeceej
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 31-07 18:48
Wij hebben sinds juni 2024 een Hyundai (2021) Kona en deze maand een Hyundai Ioniq (2021), en voor de Kona was het in januari voor de eerste keer tijd voor onderhoud omdat we er 15.000km mee hadden gereden.

Ik dacht te hebben gelezen dat EV onderhoudsbeurten goedkoper waren, maar voor de werkzaamheden hieronder moest ik 297 euro aftikken:
- standaard 48 mnd/60 k km
- uitlezen en updaten software (geen update nodig overigens)
- vervanging interieurfilter
- vervanging remvloeistof

Uit de factuur maak ik op dat de olie en het filter samen 52 incl btw waren, en gezien er geen ander materiaal vermeld staat, er 245 euro incl btw aan uren is gedeclareerd.

Is dit een normale/gangbare prijs voor een beurt bij een merkdealer, of zit er veel lucht in deze factuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:01
Er zit lucht in. Ik ben weer terug naar m’n vakgarage, die gun ik het ook meer (lokale middenstand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:07
@peeceej Bij mij was hij zelfs nog 100 euro duurder omdat er een 'all-in achterremmen reinigen' uitgevoerd moest worden. Voor mij ook de vakgarage in het dorp de volgende keer, dit gaat nergens over.

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scartissue
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ik betaal ongeveer hetzelfde bij de Hyundai dealer in Utrecht. Bij mij wordt het betaald door de zaak dus ik heb niet gekeken of het ergens anders goedkoper is...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• peeceej
Goed om te weten, dank voor jullie reacties. Een van de voorwaarden voor de garantie is volgens mij onderhoud bij de merkdealer. Zodra ik daar geen aanspraak meer op kan maken dan zal ik ook teruggaan naar de lokale garage.

Ik zag overigens dat het vervangen van de filter letterlijk drie minuten werk is. Dat doe ik voortaan gewoon zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barnas
Nova163 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 09:44:
[...]

Wat zien we in dit plaatje? De totale range uitgerekend op basis van het gemeten gebruik?
Het plaatje toont wat ik zie in de app (en op de display van de auto) na laden naar 100% sinds ik de auto in bezit heb.
Meestal laad ik de dag na een lange rit tot 80% of 90% en na nog een paar korte ritjes laad ik een week later voor ik wederom van links naar rechts en terug door Nederland rijd naar 100%.

De projectie komt redelijk overeen met wat nog op het dashboard te zien is als ik weer thuis kom na zo'n rit, meestal komt de projected range iets hoger uit dan ik verwacht had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herkz
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 31-07 15:44
Kan iemand foto’s sturen hoe die zijn gepland laden en voorverwarmen heeft ingesteld? Ik heb werkelijk alle combinaties geprobeerd, maar hij begint steeds gelijk met laden, ondanks dat ik dat niet heb ingesteld. Bloed irritant.

Gasloos sinds 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
peeceej schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 17:09:
Wij hebben sinds juni 2024 een Hyundai (2021) Kona en deze maand een Hyundai Ioniq (2021), en voor de Kona was het in januari voor de eerste keer tijd voor onderhoud omdat we er 15.000km mee hadden gereden.

Ik dacht te hebben gelezen dat EV onderhoudsbeurten goedkoper waren, maar voor de werkzaamheden hieronder moest ik 297 euro aftikken:
- standaard 48 mnd/60 k km
- uitlezen en updaten software (geen update nodig overigens)
- vervanging interieurfilter
- vervanging remvloeistof

Uit de factuur maak ik op dat de olie en het filter samen 52 incl btw waren, en gezien er geen ander materiaal vermeld staat, er 245 euro incl btw aan uren is gedeclareerd.

Is dit een normale/gangbare prijs voor een beurt bij een merkdealer, of zit er veel lucht in deze factuur?
Ik heb vrijdag de 125k beurt laten doen. Geen remvloeistof vervangen. Interieurfilter en ruitenwisservloeistof doe ik zelf. De update van de navigatie, indien nodig, is altijd gratis. Ze wilden ook het batterijtje voor de noodoproepen preventief vervangen à 150 euro, maar dat heb ik geweigerd. Totale kosten deze keer €165,00. Maar het is ook wel eens duurder geweest als er iets meer gedaan moest worden (zoals remvloeistof vervangen). Maar dan niet meer dan circa €250,00.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Herkz schreef op zondag 16 februari 2025 @ 11:51:
Kan iemand foto’s sturen hoe die zijn gepland laden en voorverwarmen heeft ingesteld? Ik heb werkelijk alle combinaties geprobeerd, maar hij begint steeds gelijk met laden, ondanks dat ik dat niet heb ingesteld. Bloed irritant.
Heb je het vinkje "alleen daluurtarieven" gezet? Anders begint-ie idd meteen met laden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l4UdEpc_Z_JRSXtm76vhcL2_b-Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ycLjtliMchrfigGCPL4l0k5P.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_Poncho
Wil je 12 maanden extra garantie of 24 maanden extra garantie? Dat bepaal je helemaal zelf*. De Hyundai Verlengde Garantie voor het zesde en zevende jaar is geldig voor benzine-, hybride-, diesel- en elektrische modellen tot een maximum kilometerstand van 200.000 km en voor de KONA (modeltype OS) Electric-modellen tot een maximum kilometerstand van 160.000 km.
Klopt het dat de Kona van 2017-2023 het OS modeltype is en dus maar tot 160.000km verlengde garantie heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herkz
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 31-07 15:44
pmiddeld schreef op zondag 16 februari 2025 @ 12:28:
[...]

Heb je het vinkje "alleen daluurtarieven" gezet? Anders begint-ie idd meteen met laden.

[Afbeelding]
Bedankt voor je berichtje. Ik heb zo te zien ''alleen daluurtarieven aan inderdaad. Zie foto's hoe mijn instellingen nu staan. Overigens kwam ik net bij de auto om alles voor de 100e keer na te lopen. En plotseling ging hij nu niet laden en is de timer zichtbaar. Dus hij doet het nu.

Ik heb voor de zekerheid de 12V accu leeftijd bekeken en die is hetzelfde als de bouwjaar van de auto. 2019. Dus ik ga voor de zekerheid een nieuwe accu bestellen, want dat hij zo hapert met die timers is niet helemaal betrouwbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RR7Dh4YcQLxR5aVqFRisaFE7kGc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mLeXB3x4lnbrBKZFySRbOrlK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PW6Kp5ud5XV9H3bGGHfkfaGiRhE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rxmP92kZZbTJhuqAXsqDEbtQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OINT-e08TnR4ImecGxgaBgT1rdE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wFWP8hJMzkWgaAxuQ0ChKak5.jpg?f=fotoalbum_large

Gasloos sinds 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:59

1875 kilometer gereden

Makkelijk te verklaren... snelweg
En dan ook nog in de winter

Een elektrische auto heeft geen versnellingen dus is het verbruik op de snelweg een stuk hoger dan binnen en buiten de bebouwde kom.

Ik zelf rij al jaren elektrische auto als taxi en kon door mijn werk weinig op snelwegen waardoor ik ver boven de wltp kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miranda89
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 21:33
Da_Poncho schreef op zondag 16 februari 2025 @ 13:00:
[...]

Klopt het dat de Kona van 2017-2023 het OS modeltype is en dus maar tot 160.000km verlengde garantie heeft?
Klopt. Daarom beslis ik zelf pas bij 4.5 jaar of ik 1 of 2 jaar bijkopp, afhankelijk van de km stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trithemis
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-07 15:50

trithemis

Dragonfly

Rustig optrekken helpt ook een heleboel. Natuurlijk is het leuk om lekker snel op te trekken, maar je komt er zelden eerder door aan en je bespaart er echt stroom mee. Wij rijden ook veel snelweg en bijna altijd tussen 97 en 99% zuinig. Kona is een auto die heel zuinig kan maar ook heel hard. Aan jou de keuze. Je kunt verwarming al uit zetten 2 minuten voordat je arriveert (dat is wel een beetje overdreven hoor, maar dat zijn de puntjes op de i). Nog nooit achter een vrachtwagen gehangen, dat gaat te ver.

Succes!

1875 kilometer gereden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeceej
Miranda89 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 13:34:
[...]

Klopt. Daarom beslis ik zelf pas bij 4.5 jaar of ik 1 of 2 jaar bijkopp, afhankelijk van de km stand.
Weet iemand ook waarom dit is, ergens wel vreemd dat het 40.000 km minder is dan de Ioniq uit hetzelfde jaar.

Met 25.000 op de teller heb ik nog wel even te gaan, dus bij mijn 2021 Kona zal die 2 jaar verlenging zeer waarschijnlijk wel de moeite waard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beta
  • Niet online

Beta

v0.86b5

Weet iemand of ik via OBD ook de historische gegevens van het rijden kan raadplegen?
Wij hebben een Kona EV 2024 en ik kan via de Bluelink wel een Vehicle Report opvragen maar dat laat qua inzichten wel te wensen over.

Wordt de ruwe data door de Kona ook lokaal opgeslagen en kan ik daar via OBD bij?
Nog mooier als ik het via een CSV kan verwerken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeceej
Beta schreef op maandag 17 februari 2025 @ 10:10:
Weet iemand of ik via OBD ook de historische gegevens van het rijden kan raadplegen?
Wij hebben een Kona EV 2024 en ik kan via de Bluelink wel een Vehicle Report opvragen maar dat laat qua inzichten wel te wensen over.

Wordt de ruwe data door de Kona ook lokaal opgeslagen en kan ik daar via OBD bij?
Nog mooier als ik het via een CSV kan verwerken...
Ik kon via het OBD iig wel de historische ritten bekijken van de vorige eigenaar, in een 2021 Kona

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_Poncho
Een Kona te koop gevonden met 120.000km met SOH van 94,4%. Is dat oke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Da_Poncho schreef op maandag 17 februari 2025 @ 21:47:
Een beetje lager dan gemiddeld, maar verder best ok.

XanderDrake schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 10:38:
Iets waar ik al een tijdje naar zoek, zonder resultaat: ik zoek een andere plank of een 'inlay' om de vloer van de achterbak van onze Kona lager te maken. Ik wil wel de reserve spullen onder de vloer behouden, maar meer ruimte overhouden. Heeft iemand iets ergens voorbij zien komen?
ik ben nog steeds zoekende naar een oplossing voor zon lagere trunk vloer O-) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerjannn
Da_Poncho schreef op maandag 17 februari 2025 @ 21:47:
Ik heb een Kona gekocht met 100k op de teller, die had 98,4% SoH. 94% is prima alsnog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eupeodes
XanderDrake schreef op maandag 17 februari 2025 @ 23:03:
[...]
ik ben nog steeds zoekende naar een oplossing voor zon lagere trunk vloer O-) .
Bij mijn Kona 2024 kan ik de vloer zowel op drempelhoogte als een stuk lager plaatsen. In de lage stand past alles wat ik normaal onder de vloer heb nog precies.

Fun fact: het IKEA FLISAT kinderbureau past precies onder de vloer van de kofferbak in de hoge stand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Eupeodes schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 08:33:
Bij mijn Kona 2024 kan ik de vloer zowel op drempelhoogte als een stuk lager plaatsen. In de lage stand past alles wat ik normaal onder de vloer heb nog precies.

Fun fact: het IKEA FLISAT kinderbureau past precies onder de vloer van de kofferbak in de hoge stand
Yes, die verlaging heb ik al doorgevoerd. Is een mooie verbetering van 10%, maar het 'metaal' dat daaronder zit is nog een stuk lager. Plus als je iets anders dan de plank gebruikt, heb je geen last van de 'hoek' richting de achterbank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eupeodes
XanderDrake schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 08:55:
[...]

Yes, die verlaging heb ik al doorgevoerd. Is een mooie verbetering van 10%, maar het 'metaal' dat daaronder zit is nog een stuk lager. Plus als je iets anders dan de plank gebruikt, heb je geen last van de 'hoek' richting de achterbank.
dan wordt het denk ik toch naar de bouwmarkt voor een stuk multiplex en dat zelf op maat zagen (tip, gebruik karton ofzo om een mal te maken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beta
  • Niet online

Beta

v0.86b5

Huh dus jullie kopen een Ikea Flisat maar gebruiken vervolgens alleen de plank?
Is het dan niet goedkoper om ff langs de bouwmarkt te gaan?

Ik kan wel eens een offerte opvragen bij dit bedrijf:
https://lejan.nl/koffer-i...ststof-interieur-op-maat/

[ Voor 33% gewijzigd door Beta op 18-02-2025 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eupeodes
Beta schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 09:21:
Huh dus jullie kopen een Ikea Flisat maar gebruiken vervolgens alleen de plank?
Is het dan niet goedkoper om ff langs de bouwmarkt te gaan?

Ik kan wel eens een offerte opvragen bij dit bedrijf:
https://lejan.nl/koffer-i...ststof-interieur-op-maat/
nee hoor, ik moest begin december een IKEA Flisat, een Kallax (3x4 vakken) en een lading inzetten voor de Kallax vervoeren (alles in de dozen), naast weekendtassen en sinterklaascadeaus, en vier personen. Doordat de Flisat precies onder de bodem kon bleef er met rechterdeel achterbank plat een mooi vlakke laadvloer voor de Kallax. Daarna alle kleinere spullen om de Kallax heen gestapeld. Had de Flisat niet onder de bodemplaat gepast dan had waarschijnlijk de hele achterbank plat gemoeten om alles verantwoord te vervoeren (en hadden er dus twee mensen het openbaar vervoer moeten nemen naar huis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beta
  • Niet online

Beta

v0.86b5

Eupeodes schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 09:59:
[...]

nee hoor, ik moest begin december een IKEA Flisat, een Kallax (3x4 vakken) en een lading inzetten voor de Kallax vervoeren (alles in de dozen), naast weekendtassen en sinterklaascadeaus, en vier personen. Doordat de Flisat precies onder de bodem kon bleef er met rechterdeel achterbank plat een mooi vlakke laadvloer voor de Kallax. Daarna alle kleinere spullen om de Kallax heen gestapeld. Had de Flisat niet onder de bodemplaat gepast dan had waarschijnlijk de hele achterbank plat gemoeten om alles verantwoord te vervoeren (en hadden er dus twee mensen het openbaar vervoer moeten nemen naar huis)
Ah sorry dan begreep ik je verkeerd. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-07 14:58

avotar

P0werd by Black Coffee

Ik sta op het punt om een nieuwe Kona Hybride te gaan leasen, maar twijfel tussen de Premium en Premium Sky (en uberhaupt om misschien toch de Renault Symbioz te nemen).

Hebben mensen ervaring met het dak, goed of slecht. Hoe is het vooral hartje zomer?

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

1875 kilometer gereden

Ik moest terug denken aan deze post. Dinsdag moest ik 100km+ rijden in de kou en wind en op de snelweg. In de spits, heen en terug. En ik rij niet perse efficient, snel optrekken waar het kan, verwarming aan, etc. Ik haalde 16 kwh/100km met mijn MY2020.

Ik haal 19.5 gemiddeld als ik loop te sjeezen op de Autobahn in de winter.

Dus ik weet niet wat er speelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Da_Poncho
Vandaag proefrit gedaan met een Kona. Best wel wat windgeruis op de snelweg. Rijdt verder lekker.

Head-up display ging 1x omhoog, deed het (te laag voor mij, daarna snelladen testen) en toen deed ie het niet meer en zat vast. Knopje drukken gaf raar geluid. Is dit een bekend probleem? Kon via het stuurmenu "head-up-display" ook niet meer selecteren.

Welke all season banden raden jullie aan voor de Kona? ( 215/55R17 98W )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XallaX

XallaX

Meow

Da_Poncho schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 20:25:
Head-up display ging 1x omhoog, deed het (te laag voor mij, daarna snelladen testen) en toen deed ie het niet meer en zat vast. Knopje drukken gaf raar geluid. Is dit een bekend probleem? Kon via het stuurmenu "head-up-display" ook niet meer selecteren.
Waarschijnlijk zit de klep vast, na een blokkade van de motor van het glaasje schakeld hij hem uit in de menu's. Dat geluid is waarschijnlijk het glaasje tegen de klep geweest. Zelf een keer gehad, heeft de dealer opgelost.

De kijkhoek van de display kun je instellen in de instellingen menu's als je geparkeerd staat.

• pmiddeld
XanderDrake schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 15:07:
[...]

Ik moest terug denken aan deze post. Dinsdag moest ik 100km+ rijden in de kou en wind en op de snelweg. In de spits, heen en terug. En ik rij niet perse efficient, snel optrekken waar het kan, verwarming aan, etc. Ik haalde 16 kwh/100km met mijn MY2020.

Ik haal 19.5 gemiddeld als ik loop te sjeezen op de Autobahn in de winter.

Dus ik weet niet wat er speelt.
Je zegt het zelf al: in de spits.
Dan rijd je niet zo hard en moet je vaak remmen. Wind heb je heen mee en terug tegen, of vice versa, dus dat maakt niet uit. Dan haal je inderdaad niet zo'n hoog verbruik.
Zoals eerder al aangegeven door meerdere medetweakers is 19,5 kWh/100 km best normaal voor de afgelopen koude dagen.

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

pmiddeld schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 15:29:
[...]

Je zegt het zelf al: in de spits.
Dan rijd je niet zo hard en moet je vaak remmen. Wind heb je heen mee en terug tegen, of vice versa, dus dat maakt niet uit. Dan haal je inderdaad niet zo'n hoog verbruik.
Zoals eerder al aangegeven door meerdere medetweakers is 19,5 kWh/100 km best normaal voor de afgelopen koude dagen.
In zijn post staat dat hij 57km/u gemiddeld haalde. Mijn gemiddelden zijn:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zEvubEy7uxuW8gTD0KBmVqSLxUo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6NnuPK1G2hECM8bq1WCUboKC.png?f=fotoalbum_large
Dus ik zie de spits niet direct als antwoord.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

Zo, vandaag de Kona EV Premium uit 2020, waar ik het in mijn eerdere posts over had, opgehaald! Zeer blij mee. SOH check kwam uit op 99,2%, best netjes toch, voor 115.000 op de teller?

Het lukt mij alleen nog niet om Android Auto pratend te krijgen (bedraad uiteraard). Alle kabels die ik probeer zegt ie dat ik een goedgekeurde kabel moet gebruiken. Mijn Samsung s23 zegt echter wel "Android Auto verbonden".

Nog iemand tips, doe ik iets verkeerds of kunnen jullie een kabel aanbevelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerjannn
RUFFNECK schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 15:37:
Zo, vandaag de Kona EV Premium uit 2020, waar ik het in mijn eerdere posts over had, opgehaald! Zeer blij mee. SOH check kwam uit op 99,2%, best netjes toch, voor 115.000 op de teller?

Het lukt mij alleen nog niet om Android Auto pratend te krijgen (bedraad uiteraard). Alle kabels die ik probeer zegt ie dat ik een goedgekeurde kabel moet gebruiken. Mijn Samsung s23 zegt echter wel "Android Auto verbonden".

Nog iemand tips, doe ik iets verkeerds of kunnen jullie een kabel aanbevelen?
Gefeliciteerd en hopelijk veel fijne kilometers! Kabels van UGREEN werkten bij mij allemaal niet in de Kona, terwijl dat wel top werke in m'n Fiesta. Uiteindelijk heb ik deze kabel gekocht en die werkt super (en door de hoek kan je hem ook in het draadloze lader vakje leggen, de draadloze lader heb ik uit staan want die gebruik ik toch nooit): https://www.amazon.nl/gp/aw/d/B0DGTK8JN8
Pagina: 1 ... 136 ... 141 Laatste