Het grote Hyundai Kona Electric topic

Pagina: 1 ... 135 ... 143 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Lelie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18-09 22:15

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

Nirmed schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 22:41:
Hallo allemaal,
….
Voor mij was het die €130 waard om de komende jaren zorgeloos te rijden. 😊
Ik heb bij 69000 km een Aviloo test kunnen laten doen na deelname aan een VER vragenlijst voor onze 2020 64kWh Kona. In dit geval ontving ik een kastje met een duidelijke instructie. Eerst laden tot 100 %, dan het kastje verbinden met de poort, verbinden met je mobiel via een weblink en rijden tot 10% binnen een week. Ik moest toevallig op en neer naar Duitsland die dag. De app stuurt af en toe berichten.

Binnen 48 uur een rapport: 96% daadwerkelijk beschikbaar 61,61 kWh. Daarna kastje terug naar Oostenrijk.

Uit het rapport:
TEST METHODE INFORMATIE
De AVILOO PREMIUM Test voor elektrische voertuigen is gebaseerd op een combinatie van de volgende methoden: •
Bepaling van de netto-energie die aan het elektrische voertuig (EV) kan worden onttrokken,
• Batterijmodellen voor temperatuurcompensatie en berekening van de inwendige weerstand.
• Berekening om de gezondheidstoestand van de batterij af te leiden.

De analyse wordt uitgevoerd binnen een ontladingsproces van een oplaadstatus van 98% tot minder dan 10%. Miljoenen voor de batterij relevante gegevenspunten van het voertuig worden in realtime naar het AVILOO-platform overgebracht. Na afloop van de ontlaadrit worden de overgedragen gegevens gevalideerd en wordt de gezondheidstoestand (State of Health - SOH) van de batterij geanalyseerd. De gezondheidstoestand (SOH) wordt berekend op basis van compensatiemodellen voor een referentietemperatuur van 25°C. Daarom is deze waarde altijd vergelijkbaar en onafhankelijk van de werkelijke batterijtemperatuur tijdens de testrit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-09 21:56

XanderDrake

Build the future!

Iets waar ik al een tijdje naar zoek, zonder resultaat: ik zoek een andere plank of een 'inlay' om de vloer van de achterbak van onze Kona lager te maken. Ik wil wel de reserve spullen onder de vloer behouden, maar meer ruimte overhouden. Heeft iemand iets ergens voorbij zien komen?

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XallaX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-09 17:58

XallaX

Meow

Nirmed schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 22:41:
Ik vroeg de dealer naar de staat van de batterij en of hij hierover een rapport kon afgeven. Hij wilde hier helaas niet aan meewerken, maar was wel bereid om in de koopovereenkomst een "onder voorbehoud"-clausule op te nemen. Deze clausule zou mij toestaan de koop ongedaan te maken als de batterij “kort na aankoop” “slecht” zou blijken te zijn.
De definitie van 'slecht' is erg breed. Spreek voor een volgende keer een % af.
90% is niet 'slecht' maar de grens van wat jij wilt zien!, de dealer zal daarmee wegkomen want hij zegt gewoon dat 75% nog redelijk is dus daar gaat je afspraak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 09-01 16:52
Ik was het kijken naar de Hyundai Kona: die uitvoeringen verwarren mij nogal? De fashion uitvoering, is dat de uitvoering voor mensen die geen premium kunnen betalen? Maar ook geen comfort willen? Want eerst dacht ik dat die onder comfort zit, maar een fashion uitvoering is juist luxer uitgevoerd.

Belangrijkste vind ik eigenlijk: drie fasen laden, dus vandaar ook dat ik nu de 2019 modellen eruit filtert. Het heeft allemaal geen haast, maar ik kijk een beetje rond om de Leaf eventueel vroegtijdig te vervangen. Als eerst naar de Hyundai Ioniq Electric zitten kijken, maar die is er niet met drie fasen laad mogelijkheid.

En uiteraard: de Kona is te krijgen met een 64kWh accupakket. Erg serieus kijk ik momenteel niet, puur oriëntatie. Omdat ik regelmatig tegen de beperkingen van mijn Leaf aanloop, zo'n Kona kan interessant zijn omdat ze te vinden zijn voor € 16.000 bouwjaar 2020.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chiii
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:15
In theorie: Sky (alle opties+ dak) > Premium (alle opties) > Fashion (paar opties) > Comfort (basic)

In praktijk zag ik wel regelmatig Fashion en Comfort dan met wat extra opties aangevinkt (zoals stoelverwarming bij 'n Fashion).

5 jaar standaardgarantie loopt nu wel langzaam af van 2020. Ik zou eentje zoeken waar je nog de fabrieksgarantie kunt verlengen met 2 jaar ivm bekende geratel van de GDU en/of motor.

[ Voor 3% gewijzigd door Chiii op 04-01-2025 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Chiii schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 20:59:
5 jaar standaardgarantie loopt nu wel langzaam af van 2020. Ik zou eentje zoeken waar je nog de fabrieksgarantie kunt verlengen met 2 jaar ivm bekende geratel van de GDU en/of motor.
Goed om te weten: ik dacht dat Hyundai net zo betrouwbaar was als de Japanse merken? Bij mijn Nissan maak ik mij enkel en alleen zorgen om het accupakket, niet om de motor of dergelijke. Eigenlijk zeg je dus? Koop een jonger exemplaar? Want die van 2020 zijn inderdaad bijna 5 jaar oud.

Uiterlijk vertoon van de Kona spreekt mij wel minder aan: van binnen ziet ie best leuk uit, maar ik denk dat een leuk kleurtje hem een stuk minder saai zou maken. De rode waar AutoWeek in reed, ziet wel leuk uit.

Duur grapje trouwens als die motor kapot gaan? Of valt dat wel mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiii
Over de gehele linie wel maar ik denk dat het per model / bwjaar dat wel kan verschillen.

Hier maar vooral op Facebook of Reddit kun je meer lezen over geratel met de GDU en/of motor. Je kunt er wel mee doorrijden maar het wordt luider. Het kan helaas bij alle 1e gen Kona (2018-2024) voorkomen en is niet afhankelijk van de km stand.

Het is een kostbare reparatie buiten garantie. Ik denk kostenplaatje 4-5k voor de motor en 2-3k voor de GDU en 1-1.5 dag arbeid bij officiele dealer.

Ik denk dat het wel goedkoper kan buiten de dealer om. Bijv. Van Der Wou groep in NL reviseerde lagers voor de 1e gen Ioniq (nog geen ervaring met de Kona). EVClinic heeft een lager set van 600 euro voor de Kona gemaakt.

Er zijn natuurlijk ook andere problemen die voorkomen maar dit is wel de duurste reparatie (op de grote accu na). Accu-problemen lijkt niet vaak voor te komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gerjannn
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:54
MathiasMetzger schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 20:37:
Ik was het kijken naar de Hyundai Kona: die uitvoeringen verwarren mij nogal? De fashion uitvoering, is dat de uitvoering voor mensen die geen premium kunnen betalen? Maar ook geen comfort willen? Want eerst dacht ik dat die onder comfort zit, maar een fashion uitvoering is juist luxer uitgevoerd.
Hier een vergelijk tussen Fashion en Premium (2020 model) die ik gemaakt heb voordat ik de keuze maakte (ik wilde echt de Premium vanwege parkeersensoren en LFA): https://docs.google.com/s...e_Hs9YQ/edit?usp=drivesdk

Prijslijsten archief is op de Hyundai website te vinden, handig als je in detail verschillende versies wilt vergelijken :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chiii
Bij Fashion heb je nog halogeen verlichting ipv led koplampen bij premium.
Het halogeen licht vind ik bij de Kona ondermaats (ben niet de enige). Bij een proefrit lastig te testen als het niet donker genoeg is.
Daarnaast bij Fashion zijn je onderste lampen dan geel/oranje en dagrijverlichting is wit (want led). Dat vind ik zelf ook niet zo mooi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Gerjannn schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 21:46:
[...]

Hier een vergelijk tussen Fashion en Premium (2020 model) die ik gemaakt heb voordat ik de keuze maakte (ik wilde echt de Premium vanwege parkeersensoren voor een LFA): https://docs.google.com/s...e_Hs9YQ/edit?usp=drivesdk

Prijslijsten archief is op de Hyundai website te vinden, handig als je in detail verschillende versies wilt vergelijken :)
Okay duidelijk: Fashion links laten liggen, want ik ben overduidelijk een luxe paartje met de luxe uitvoering van mijn Leaf. Geen parkeersensoren voren op de Fashion uitvoering en pas vanaf Premium? Ik koop altijd tweedehands en ben een beetje van mening, dat je dan ook al veel compromissen moet sluiten.

In Premium uitvoering zijn wel de exemplaren van 2019 een stuk goedkoper: maar als ik voor 1 fase zou kiezen, dan weet ik zeker dat ik er spijt van gaan krijgen. Want mijn ervaring met de Leaf is eigenlijk, dat het laden te langzaam gaat op de plaats van bestemming.

Drie fasen laden bied dan echt uitkomst en met zo'n Kona 64kWh, zou je van Zuid naar Noord Nederland kunnen rijden zonder tussendoor te laden. Met de Leaf lukt mij dat echt niet hoor. Nadeel is wel dat een 64kWh zwaarder is en dus meer wegenbelasting. Een 39kWh, zou ik qua rijbereik dan eigenlijk geen sprong voorwaarts vinden.

Kijk het hoeft niet nu: ik reageer juist bewust op geen occasion, want ze kunnen beter langer te koop staan. Ik zie de nodige EV's die schijnbaar niet met subsidie verkocht zijn, dus die prijzen zijn ondertussen al gezakt. € 18.000 met subsidie stond in advertentie, nu zie ik echter een vraagprijs van € 16.000 zonder subsidie _O-

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Miranda89
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 21-09 20:59
Chiii schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 20:59:
Dit heb ik pas bij de dealer nagevraagd. Ook de verlengde garantie telt tot een km stand van 160k.
Ik zit nu op 121k en nog tot november 2025 de 5 jaar fabrieksgarantie. Ik verwacht dat ik Q1 van 2027 de 160 aantik, dus dan heeft 2 jaar verlengen geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11:40

ThsAdrns

Be the change!

MathiasMetzger schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 22:04:
[...]
Een 39kWh, zou ik qua rijbereik dan eigenlijk geen sprong voorwaarts vinden.
Tegenover jouw Leaf met ca. 35 kWh netto (mogelijk minder) heeft de Kona met 39 kWh zeker 10% meer capaciteit. Daarnaast is de Kona behoorlijk zuinig. Je zou het op ev-database moeten nakijken, maar ik denk dat je zomaar 30% meer actieradius zou hebben. En dat zonder de compromissen waarover je nu schrijft.

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21-09 10:31
Gerjannn schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 21:46:
[...]

Hier een vergelijk tussen Fashion en Premium (2020 model) die ik gemaakt heb voordat ik de keuze maakte (ik wilde echt de Premium vanwege parkeersensoren en LFA): https://docs.google.com/s...e_Hs9YQ/edit?usp=drivesdk

Ik heb een geïmporteerde Fashion uit Duitsland (oktober 2020) met parkeersensoren, HUD, LFA, draadloze oplader, stoelverwarming. Het enige wat er niet in zat wat ik had willen hebben was stoelventilatie en wamtepomp.

P.S. Draadloze oplader kun je net zo goed niet willen, die laadt zoooo langzaam.

[ Voor 5% gewijzigd door pmiddeld op 04-01-2025 23:08 ]

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
ThsAdrns schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 22:45:
[...]

Tegenover jouw Leaf met ca. 35 kWh netto (mogelijk minder) heeft de Kona met 39 kWh zeker 10% meer capaciteit. Daarnaast is de Kona behoorlijk zuinig. Je zou het op ev-database moeten nakijken, maar ik denk dat je zomaar 30% meer actieradius zou hebben. En dat zonder de compromissen waarover je nu schrijft.
De Leaf is ook behoorlijk zuinig: daar heb ik al eens 300km mee gereden op een volle acculading, dus ik denk niet dat Kona volle zalen trekt wat betreft zuinigheidswonder. Want dat is juist wat een Hyundai Ioniq Electric 38kWh, naar mijn mening een betere keuze zou zijn dan een Kona met 39kWh.

In beide gevallen vind ik het trouwens jammer dan zo'n Kona en Ioniq niet uitgerust zijn met 360 graden cameras, want dat zijn van die dingen wat ik geweldig aan mijn Leaf vind. Natuurlijk is het overwegen waard om voor een 40kWh te gaan, alleen dat zet geen zoden aan de dijk. Hoogstens dat je dan iets minder wegenbelasting betaald.

Ik wil gewoon 400km kunnen rijden, zonder na te moeten denken over of ik tussendoor moet laden. Een Hyundai Ioniq Electric gaat dat niet redden, die 311km die die EV kan halen: dat zou mij ook lukken met een accupakket van de Leaf zonder 11% degradatie. Dus ik staar mij daar niet blind op en weet, dat ik met 11.4kWh/100km al extreem zuinig rij. Of de Kona dat ook weet te halen? Dat weet ik dus niet, maar de Ioniq kan dat dus wel.

Nou doet die Ioniq niet drie fase laden: dat zou ik nu kunnen bagatelliseren en zeggen, oh dan kan ik bij Elon Musk voor een paar cent laden. Maar uiteindelijk komt het erop neer, dat ik thuis vol wil vertrekken. Genoeg rijbereik hebben om mijn eindbestemming te halen en daar met drie fase laden. Snelladen zou alleen moeten zijn, als het echt niet anders kan.

Zo'n Kona heeft wat mij betreft ook compromissen: want volgens mij kan die niet zelf sturen op de autosnelweg en grijpt de lane assist heel irritant in, met direct stuur correcties. Dus ik zou die auto sowieso moeten proefrijden om te kijken, wat vind ik er nou zelf van. Hoe dan ook, enkel een Kona vanaf bouwjaar 2020 heeft mijn interesse. Drie fase laden is echt een must, want snelladen vind ik eigenlijk niet zo belangrijk. Natuurlijk hij moet wel CCS hebben en het is fijn, dat het accupakket gekoeld is.
pmiddeld schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 23:03:
[...]

Ik heb een geïmporteerde Fashion uit Duitsland (oktober 2020) met parkeersensoren, HUD, LFA, draadloze oplader, stoelverwarming. Het enige wat er niet in zat wat ik had willen hebben was stoelventilatie en wamtepomp.

P.S. Draadloze oplader kun je net zo goed niet willen, die laadt zoooo langzaam.
Mijn telefoon ondersteund geeneens draadloos laden: dus dat zijn dingen die ik onbelangrijk vindt. Ook geheugen voor de stoel, want ik ben de enige bestuurder. Trouwens is die Kona zelfs in Premium plastic fantastic? Want mijn Leaf heeft in de Tekna uitvoering, leren elementen in het interieur.

Deze rode vind ik trouwens wel leuk, maar helaas wel een 2019 en dus per definitie zonder drie fase laden. Maar wel een premium uitvoering. Nah een import, vond het al raar dat die boekjes in Frans of Spaans waren :+

[ Voor 18% gewijzigd door MathiasMetzger op 05-01-2025 00:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FCTW
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 21-09 22:39
MathiasMetzger schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 23:33:
[...]

De Leaf is ook behoorlijk zuinig: daar heb ik al eens 300km mee gereden op een volle acculading, dus ik denk niet dat Kona volle zalen trekt wat betreft zuinigheidswonder. Want dat is juist wat een Hyundai Ioniq Electric 38kWh, naar mijn mening een betere keuze zou zijn dan een Kona met 39kWh.

In beide gevallen vind ik het trouwens jammer dan zo'n Kona en Ioniq niet uitgerust zijn met 360 graden cameras, want dat zijn van die dingen wat ik geweldig aan mijn Leaf vind. Natuurlijk is het overwegen waard om voor een 40kWh te gaan, alleen dat zet geen zoden aan de dijk. Hoogstens dat je dan iets minder wegenbelasting betaald.

Ik wil gewoon 400km kunnen rijden, zonder na te moeten denken over of ik tussendoor moet laden. Een Hyundai Ioniq Electric gaat dat niet redden, die 311km die die EV kan halen: dat zou mij ook lukken met een accupakket van de Leaf zonder 11% degradatie. Dus ik staar mij daar niet blind op en weet, dat ik met 11.4kWh/100km al extreem zuinig rij. Of de Kona dat ook weet te halen? Dat weet ik dus niet, maar de Ioniq kan dat dus wel.

Nou doet die Ioniq niet drie fase laden: dat zou ik nu kunnen bagatelliseren en zeggen, oh dan kan ik bij Elon Musk voor een paar cent laden. Maar uiteindelijk komt het erop neer, dat ik thuis vol wil vertrekken. Genoeg rijbereik hebben om mijn eindbestemming te halen en daar met drie fase laden. Snelladen zou alleen moeten zijn, als het echt niet anders kan.

Zo'n Kona heeft wat mij betreft ook compromissen: want volgens mij kan die niet zelf sturen op de autosnelweg en grijpt de lane assist heel irritant in, met direct stuur correcties. Dus ik zou die auto sowieso moeten proefrijden om te kijken, wat vind ik er nou zelf van. Hoe dan ook, enkel een Kona vanaf bouwjaar 2020 heeft mijn interesse. Drie fase laden is echt een must, want snelladen vind ik eigenlijk niet zo belangrijk. Natuurlijk hij moet wel CCS hebben en het is fijn, dat het accupakket gekoeld is.

[...]

Mijn telefoon ondersteund geeneens draadloos laden: dus dat zijn dingen die ik onbelangrijk vindt. Ook geheugen voor de stoel, want ik ben de enige bestuurder. Trouwens is die Kona zelfs in Premium plastic fantastic? Want mijn Leaf heeft in de Tekna uitvoering, leren elementen in het interieur.

Deze rode vind ik trouwens wel leuk, maar helaas wel een 2019 en dus per definitie zonder drie fase laden. Maar wel een premium uitvoering. Nah een import, vond het al raar dat die boekjes in Frans of Spaans waren :+
Kona Premium 2020 heeft sturen op de snelweg. Ik weet even niet of alle uitvoeringen dit hebben.

Onrustige LKA valt ook wel mee. Ik heb onlangs om dezelfde reden (3 fase) een Kona 2020 (64 kwh) premium gekocht. Rijdt lekker, genoeg PK en is relatief zuinig, maar dat heeft ook met je rechtervoet te maken. Haalt ook de aangegeven range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmo1
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:17

elmo1

Kona Electric jan-2019

MathiasMetzger schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 23:33:
[...]

[...]

Wat ik mij afvraag is wat je use case? ik lees niet echt dat je wekelijks meerdere keren meer dan 400km op een dag rijd.
Mijn ervaring met een kona nu 180k+km.
Is afgelopen zomer 470km met een gemiddelde snelheid van 110km/u prima bereik.
Afgelopen winter 440 km gereden.
S morgens 220km en restant van 48% (100%geladen voor vertrek). Toen heb ik hem aan de granny lader gehangen voor zo'n 8 uur a 12a. Wat rond de 80% lading opleverde.
Met de geldende snelheden die s avonds geldende thuis gekomen met 8%.
En weer thuis aan de lader met 20a.
Prima te doen geen laad stress. Wat zou een 3 fase extra opleveren?
Accu zou in 2 uur op 80% zijn ongeveer.
Als je uit een leaf komt dan ga je er altijd flink op voorruit denk ik qua range

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
elmo1 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 08:32:
[...]
Als je uit een leaf komt dan ga je er altijd flink op voorruit denk ik.
Sorry maar dit is echt een misconceptie: de Leaf is naar mijn mening per definitie completer uitgerust, als een Hyundai Kona Style/Premium geen 360 graden cameras heeft. Terwijl een Leaf in de Tekna uitvoering dit wel heeft. Maar dat is niet het belangrijkste bij een overweging om een Kona aan te schaffen, dan gaat het vooral om het feit dat die CCS heeft en 3 fase kan laden. Dat er dan geen 360 graden camera op zit, kan ik nog mee leven: zolang hij maar piepers aan de voorzijde heeft.

Waarom perse een 64kWh, terwijl ik grotendeels van het jaar binnen actieradius van mijn Leaf blijf? Simpel: wanneer ik naar Zeeland zou rijden, wat ik nu niet doen omdat die laadtarieven crimineel hoog zijn. Daarom ben ik naar strand van Monster geweest, daar stonden wel goedkope laadpalen. Maar ik ben met een kleiner accupakket, dan altijd overgeleverd aan de grillen van de publieke laadpaal aanbieders. Of de snellaad aanbieders, als ik toch ga snelladen.

Met 64kWh, zou ik theoretisch heen en weer naar Zeeland kunnen rijden: ja wel nog steeds achter vrachtwagens en met 90km/u, maar ik denk dat je met een Kona ook wel gemiddeld 12kWh/100km kunt rijden? Zoja dan zou je er 500km uit moeten kunnen persen, dan heb je immers nog 4kWh over.

Ik zie wel dat wanneer je voor een 2020 model wilt gaan, de prijzen soms best hoog zijn. Een Tesla Tesla model 3 met 109.000km op de teller, krijg je voor € 17.000 totaal. Alleen die staan bijna allemaal bij vage autohandelaren, die op de grens van de wet balanceren. Een Hyundai Kona kun je ook gewoon bij een betrouwbaar dealer netwerk tweedehands kopen, mocht je geen vertrouwen hebben in een autoverkoper die zijn gemiddeld review score op Google Maps omhoog krikt met neppe recensies.

Hyundai heeft sowieso mijn aandacht: als het geen Kona wordt, zou het ook bijvoorbeeld een ander model kunnen worden. Maar het heeft allemaal geen haast, want gezien de afschrijving. Zal ik toch redelijk wat bij moeten leggen en dat geld is momenteel niet vrij beschikbaar. Dus dit is voor mij de oriëntatie fase, waarbij ik niet actief op occasions ga reageren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:08

PeaceNlove

Deugleuter

@MathiasMetzger
Maar dan sla je straks een paar 1000 euro stuk op een andere auto met min of meer vergelijkbare specs, maar met een grotere accu en een CSS aansluiting om dan vervolgens een paar tientjes per jaar te besparen op het laden in Zeeland?
Als het alleen om de centen gaat dan zou ik die Leaf gewoon verder op rijden en die duizenden euro’s gewoon in de zak houden. Als het gaat om de CCS, pak gewoon de meest voordelige auto. Het kan zijn dat die 64kWh heeft, dan hoef je niet in Zeeland te laden, maar als het een 39kWh is die 1000 euro goedkoper is dan kan je vaker naar Zeeland, ondanks dat je daar moet laden omdat je minder wegenbelasting betaald en omdat je 1000 piek in de zak hebt gehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elmo1

elmo1

Kona Electric jan-2019

MathiasMetzger schreef op zondag 5 januari 2025 @ 09:32:
[...]

Sorry maar dit is echt een misconceptie: de Leaf is naar mijn mening per definitie completer uitgerust, als een Hyundai Kona Style/Premium geen 360 graden cameras heeft. Terwijl een Leaf in de Tekna uitvoering dit wel heeft. Maar dat is niet het belangrijkste bij een overweging om een Kona aan te schaffen, dan gaat het vooral om het feit dat die CCS heeft en 3 fase kan laden. Dat er dan geen 360 graden camera op zit, kan ik nog mee leven: zolang hij maar piepers aan de voorzijde heeft.

Waarom perse een 64kWh, terwijl ik grotendeels van het jaar binnen actieradius van mijn Leaf blijf? Simpel: wanneer ik naar Zeeland zou rijden, wat ik nu niet doen omdat die laadtarieven crimineel hoog zijn. Daarom ben ik naar strand van Monster geweest, daar stonden wel goedkope laadpalen. Maar ik ben met een kleiner accupakket, dan altijd overgeleverd aan de grillen van de publieke laadpaal aanbieders. Of de snellaad aanbieders, als ik toch ga snelladen.

Met 64kWh, zou ik theoretisch heen en weer naar Zeeland kunnen rijden: ja wel nog steeds achter vrachtwagens en met 90km/u, maar ik denk dat je met een Kona ook wel gemiddeld 12kWh/100km kunt rijden? Zoja dan zou je er 500km uit moeten kunnen persen, dan heb je immers nog 4kWh over.

Ik zie wel dat wanneer je voor een 2020 model wilt gaan, de prijzen soms best hoog zijn. Een Tesla Tesla model 3 met 109.000km op de teller, krijg je voor € 17.000 totaal. Alleen die staan bijna allemaal bij vage autohandelaren, die op de grens van de wet balanceren. Een Hyundai Kona kun je ook gewoon bij een betrouwbaar dealer netwerk tweedehands kopen, mocht je geen vertrouwen hebben in een autoverkoper die zijn gemiddeld review score op Google Maps omhoog krikt met neppe recensies.

Hyundai heeft sowieso mijn aandacht: als het geen Kona wordt, zou het ook bijvoorbeeld een ander model kunnen worden. Maar het heeft allemaal geen haast, want gezien de afschrijving. Zal ik toch redelijk wat bij moeten leggen en dat geld is momenteel niet vrij beschikbaar. Dus dit is voor mij de oriëntatie fase, waarbij ik niet actief op occasions ga reageren.
Vooruitgaan sloeg puur op de range, qua uitrusting weet ik niet, dus heb ik ook geen mening over.

Enige waar je goedkoop kan laden is Tesla. Die kost afhankelijk van tijd 0.32ct.
En 500 km is my19 zeker te doen in de zomer als je onder de 100 blijft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NikkelV
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 19-09 19:08
We hebben een Kona uit 2023 (2021-2023 serie). Na de onderhoudsbeurt deze week staat het volume van de navigatie opeens op standje "gehoorschade". Ik heb de instellingen al doorgespit maar het lukt me niet om het volume omlaag te krijgen.

Iemand een idee waar ik moet zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerjannn
NikkelV schreef op zondag 5 januari 2025 @ 18:56:
We hebben een Kona uit 2023 (2021-2023 serie). Na de onderhoudsbeurt deze week staat het volume van de navigatie opeens op standje "gehoorschade". Ik heb de instellingen al doorgespit maar het lukt me niet om het volume omlaag te krijgen.

Iemand een idee waar ik moet zoeken?
Als je het volume zachter zet op het moment dat je de navigatiestem hoort, zou hij de navigatiestem zachter moeten zetten. Hoop dat dat werkt, voor zover ik weet is er inderdaad geen andere instelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmo1

elmo1

Kona Electric jan-2019

Miranda89 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 22:34:
[...]

Dit heb ik pas bij de dealer nagevraagd. Ook de verlengde garantie telt tot een km stand van 160k.
Ik zit nu op 121k en nog tot november 2025 de 5 jaar fabrieksgarantie. Ik verwacht dat ik Q1 van 2027 de 160 aantik, dus dan heeft 2 jaar verlengen geen zin.
Nou Miranda, je bracht me even aan twijfelen over de garantie maar net mijn factuur opgezocht en daar staat bij mij op garantie 6e en 7e jaar tot max 200.000km.

Zie alleen dat op de site nu kona electric modellen 160.000 km staat. Maar goed de factuur is waar ik voor betaald heb, hoop het alleen niet nodig te hebben. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door elmo1 op 06-01-2025 08:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Chiii schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 21:42:
Over de gehele linie wel maar ik denk dat het per model / bwjaar dat wel kan verschillen.

Hier maar vooral op Facebook of Reddit kun je meer lezen over geratel met de GDU en/of motor. Je kunt er wel mee doorrijden maar het wordt luider. Het kan helaas bij alle 1e gen Kona (2018-2024) voorkomen en is niet afhankelijk van de km stand.

Het is een kostbare reparatie buiten garantie. Ik denk kostenplaatje 4-5k voor de motor en 2-3k voor de GDU en 1-1.5 dag arbeid bij officiele dealer.
Komt dit probleem vaak voor? Ben het in de occassion video's nog niet tegengekomen namelijk.

offtopic:
Voor 15-17.5k zijn er niet veel andere opties dan een Kona of een Tesla 3 SR/LR qua range volgens mij dus het zal toch tussen deze auto's gaan uiteindelijk. Beide hebben ze hun eigen problemen dus hopelijk blijven deze me bespaard dan, of ze moeten al gefixed zijn natuurlijk.

Tesla M3LR '21

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

London schreef op maandag 6 januari 2025 @ 09:46:
[...]

Komt dit probleem vaak voor? Ben het in de occassion video's nog niet tegengekomen namelijk.

offtopic:
Voor 15-17.5k zijn er niet veel andere opties dan een Kona of een Tesla 3 SR/LR qua range volgens mij dus het zal toch tussen deze auto's gaan uiteindelijk. Beide hebben ze hun eigen problemen dus hopelijk blijven deze me bespaard dan, of ze moeten al gefixed zijn natuurlijk.
Ik dacht te lezen rond de 5% van Kona's, en als je na 105k KM niets hoort, dan zit je goed.

Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
elmo1 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 08:57:
[...]

Nou Miranda, je bracht me even aan twijfelen over de garantie maar net mijn factuur opgezocht en daar staat bij mij op garantie 6e en 7e jaar tot max 200.000km.

Zie alleen dat op de site nu kona electric modellen 160.000 km staat. Maar goed de factuur is waar ik voor betaald heb, hoop het alleen niet nodig te hebben. ;)
...jij bracht mij dan weer aan het twijfelen:
Mijn factuur: "Verlengde fabrieksgarantie 24 maanden 160.000km"
...ook voor een Kona Electric uit 2019.

Lijkt mij dat je geluk gehad hebt en de dealer bij jou een foutje gemaakt heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elmo1

elmo1

Kona Electric jan-2019

vanaalten schreef op maandag 6 januari 2025 @ 10:49:
[...]

...jij bracht mij dan weer aan het twijfelen:
Mijn factuur: "Verlengde fabrieksgarantie 24 maanden 160.000km"
...ook voor een Kona Electric uit 2019.

Lijkt mij dat je geluk gehad hebt en de dealer bij jou een foutje gemaakt heeft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7KdmaXqrdR8jPu_ht47Ia9KzptE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X8FGW6nN26UDSF9uuEKkzRZM.jpg?f=fotoalbum_large
Zo staat bij mij

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanaalten
  • Nu online
Oh, ik geloofde je meteen wel. :)
Ik heb de extra garantie aangeschaft vlak voor de 5-jaar afliep. Ook gewoon los aangeschaft. Zo te zien heb jij de garantie in combinatie met de aanschaf van de (tweedehands) Kona gekocht. Wellicht dat dat het verschil maakt.

Je bent ook nog eens drie euro goedkoper uit voor de garantie dan ik. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Niet heel goedkoop maar wel netjes.

Ik twijfel wat ik ga doen... In september houd mijn garantie op maar ik heb echt nul technische problemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerjannn
Ik heb op basis van de laatste posts nu ook maar contact opgenomen met Herwers voor 24 maanden extra garantie. Relatief gunstige prijs voor een stuk meer zekerheid. Verwacht niet dat er wat gaat zijn maar toch fijn om die geruststelling te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmo1

elmo1

Kona Electric jan-2019

vanaalten schreef op maandag 6 januari 2025 @ 12:25:
[...]

Oh, ik geloofde je meteen wel. :)
Ik heb de extra garantie aangeschaft vlak voor de 5-jaar afliep. Ook gewoon los aangeschaft. Zo te zien heb jij de garantie in combinatie met de aanschaf van de (tweedehands) Kona gekocht. Wellicht dat dat het verschil maakt.

Je bent ook nog eens drie euro goedkoper uit voor de garantie dan ik. ;)
Ik ben de 180k al over dus nog maar half jaar garantie nog 1 beurt bij de officiële dealer daarna weet ik het nog niet wat ik doe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nova163
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20-09 23:03
XanderDrake schreef op maandag 6 januari 2025 @ 12:26:
[...]

Niet heel goedkoop maar wel netjes.

Ik twijfel wat ik ga doen... In september houd mijn garantie op maar ik heb echt nul technische problemen.
Mijn Kona had in het 6e jaar alleen al voor rond de € 1300 aan reparaties die onder de verlengde garantie zouden zijn gevallen. Maar ja, n=1, voor hetzelfde geld heb je helemaal niets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:14
Met de kennis van nu, had ik ook zeker deze verzekering afgesloten (want dat is het). Ik heb al voor duizenden euro's aan reparatie (onder bovag) gehad en baal nu dat ik bijv. het scherm niet kan laten vervangen onder deze verzekering (bubbels).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmo1

elmo1

Kona Electric jan-2019

Nova163 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 16:01:
[...]

Mijn Kona had in het 6e jaar alleen al voor rond de € 1300 aan reparaties die onder de verlengde garantie zouden zijn gevallen. Maar ja, n=1, voor hetzelfde geld heb je helemaal niets.
Wat was er kapot?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freddy zon
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 22-07 10:23
XanderDrake schreef op maandag 6 januari 2025 @ 10:08:
[...]

Ik dacht te lezen rond de 5% van Kona's, en als je na 105k KM niets hoort, dan zit je goed.
De onze na 175 k km 4 jaar en 11 maand oud .
Gdu begon lawaai aan lage snelheid.
Juist nog in garantie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nova163
Het cruise control knopje (500 euro) en het scherm moest twee keer vervangen worden (800 euro). Daarnaast nog net binnen garantie de laagspanningsaccu.

Voor het scherm ben ik zeven keer naar de garage gegaan :+ 1. Constateren, 2. uithalen, 3. weer inzetten, 4. weer constateren maar niet te zien, 5. terug nu wel geconstateerd, 6. weer eruit halen, 7. weer erin zetten.

Daarnaast is nog de detectie kapotgegaan van de laadklep, en de lampjes in de laadklep. Die heb ik niet laten repareren.

Als ik het zo weer eens opsom echt ongelofelijk hoeveel aan deze auto kapot gaat in een jaar. Oneindig veel meer dan in 12 jaar Opel Corsa.

[ Voor 47% gewijzigd door Nova163 op 06-01-2025 20:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floris112
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-09 11:21
Maar als je wel nog garantie had, dan hadden ze alles onder de noemer "gebruiksslijtage" gegooid.

Heb bij mijn Ioniq een beschadigde coating op het scherm. Heb erover geklaagd en verzoek gedaan te vervangen onder garantie. Kreeg terug dat het gewone gebruikssporen zijn en dat ik maar met schone handen het scherm moet bedienen en niet met chemische spullen moet schoonmaken. Allemaal verwijten die nergens op slaan want ik doe dat helemaal niet. Ben juist extreem voorzichtig.

Maar los daarvan lijkt me dat je mag verwachten dat een display van een auto toch langer meegaat en meer kan hebben dan een 200 euro Android telefoon.

Knopje van de cruise control zouden ze ook zeker onder normale gebruik slijtage hebben gegooid ipv onder garantie te vervangen.

Ps. Heb zelf nu voor het display een screenprotector gehaald van AliExpress en het scherm ziet er een stuk mooier uit. En kan het nu ook zonder zorgen gewoon gebruiken en 'bepotelen'.

[ Voor 10% gewijzigd door Floris112 op 06-01-2025 20:52 ]

Ioniq Electric 2020 (38kWh)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

lord_fh

PS5

Ik heb bij de Kona (2024 64kwh) 2 dingen ontdekt, ik ben beniewd wat de ervaringen en/of oplossingen zijn:

- Clima activeren vanuit de app: als ik voorruit verwarmen ook ermee activeer als ik de auto voorverwarm, dan blijft hij de voorruit verwarmen ook als ik wegrij (net of hij de instelling vast laat houden door de auto), als ik op het voorruit verwarm knopje druk in de auto dan gaat hij weer naar de standaard instelling
- Ik kan de clima niet stoppen vanuit de app (niet dat dat spannend is maar het viel mij op)
- De "verbruik na laden" tellers resetten soms tijdens een rit. Gisteren viel het mij erg op , omdat na 14km vanaf werk (hij had daar geladen) ineens de teller naar 0 sprong, na 2 km weer, na 1.5km weer, toen na 5km weer en vanochtend deed hij dat 1x . ik hou het in de gaten, maar is dat een bekend iets ? ik gok een software bug ofzo.

Verder nog steeds erg tevreden al ga ik wel kijken wat ik kan/wat mogelijk is qua achtervering, want hij deint enorm en soms is dat ook best link vind ik met bepaalde hobbels in de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigBick
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 29-01 19:36
lord_fh schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 07:57:
Ik heb bij de Kona (2024 64kwh) 2 dingen ontdekt, ik ben beniewd wat de ervaringen en/of oplossingen zijn:

- Clima activeren vanuit de app: als ik voorruit verwarmen ook ermee activeer als ik de auto voorverwarm, dan blijft hij de voorruit verwarmen ook als ik wegrij (net of hij de instelling vast laat houden door de auto), als ik op het voorruit verwarm knopje druk in de auto dan gaat hij weer naar de standaard instelling
- Ik kan de clima niet stoppen vanuit de app (niet dat dat spannend is maar het viel mij op)
- De "verbruik na laden" tellers resetten soms tijdens een rit. Gisteren viel het mij erg op , omdat na 14km vanaf werk (hij had daar geladen) ineens de teller naar 0 sprong, na 2 km weer, na 1.5km weer, toen na 5km weer en vanochtend deed hij dat 1x . ik hou het in de gaten, maar is dat een bekend iets ? ik gok een software bug ofzo.

Verder nog steeds erg tevreden al ga ik wel kijken wat ik kan/wat mogelijk is qua achtervering, want hij deint enorm en soms is dat ook best link vind ik met bepaalde hobbels in de weg.
Klinkt als typische app problemen en slimme auto issues.
Onze Kona uit 2018 heeft al die (on)zin niet en dus nergens last van.
Vast over the air updates voor? Al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_fh
  • Nu online

lord_fh

PS5

DigBick schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 13:10:
[...]

Vast over the air updates voor? Al geprobeerd?
Hij is helemaal up to date (als in, geeft aan dat nieuwste erop zit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schalkkie
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 24-08 12:37
Ik had laatst een berichtje geplaatst over een probleem met de bestuurdershulp systemen in mij Kona electric 2024. De garage had eerste een update gedaan, maar dat bleek niet te helpen. Nu blijkt de radar rechtsachter stuk te zijn. Er is een nieuwe besteld en wordt later geplaatst. Afwachten of daarmee het probleem is opgelost

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

DigBick schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 13:10:
Ik heb lang lopen wikken en wegen of ik een 2019 of 2020 Kona wilde vanwege de BlueLink app (en betere navigatie). Uiteindelijk was het verschil iets van 1500€ in waarde ofzo en dat vond ik over 10 jaar gebruik heen wel acceptabel, dus heb ik een 2020 Kona gehaald.

En BOY heb ik plezier van die keuze. Ik zit zo vaak op die app. Accu status kijken, opladen plannen en stoppen, checken wat de exacte locatie van auto is als ik op een groot terrein heb geparkeerd etc. De grootste plus is toch wel de AC en verwarming die je remote kan aanzetten. Vanochtend nog, binnen 6 minuten glijdt het ijs van de ramen af, terwijl de buurtjes braaf zitten te krabben 8)

Deze 'problemen' zijn klein bier vergeleken met de voordelen van de app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nova163
XanderDrake schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 14:34:
[...]

Ik heb lang lopen wikken en wegen of ik een 2019 of 2020 Konda wilde vanwege de BlueLink app (en betere navigatie). Uiteindelijk was het verschil iets van 1500€ in waarde ofzo en dat vond ik over 10 jaar gebruik heen wel acceptabel, dus heb ik een 2020 Kona gehaald.

En BOY heb ik plezier van die keuze. Ik zit zo vaak op die app. Accu status kijken, opladen plannen en stoppen, checken wat de exacte locatie van auto is als ik op een groot terrein heb geparkeerd etc. De grootste plus is toch wel de AC en verwarming die je remote kan aanzetten. Vanochtend nog, binnen 6 minuten glijdt het ijs van de ramen af, terwijl de buurtjes braaf zitten te krabben 8)

Eens! Ik heb geen Bluelink (my 2019) en mis het regelmatig. Dus voor wie hier op zoek is naar koopadvies, alle reden om hier extra voor te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:49

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

[...]

Ik heb lang lopen wikken en wegen of ik een 2019 of 2020 Konda wilde vanwege de BlueLink app (en betere navigatie). Uiteindelijk was het verschil iets van 1500€ in waarde ofzo en dat vond ik over 10 jaar gebruik heen wel acceptabel, dus heb ik een 2020 Kona gehaald.

Grappig. Hier ook vrij recent een Kona gekocht maar aangezien de auto hier in de loods staat (dus geen kou, geen ijs, laden kan in-house) speelde de app niet echt. Belangrijker was de luxe (en weinig km's). Vandaar dat wij gekozen hadden voor een 2019 Premium met 30k op de teller). Staat hier nu sinds eind oktober. Komend van een Mazda CX-7 (Automaat, USA import)) viel deze auto ons niet tegen. De ruimte van de CX-7 zijn we natuurlijk kwijt maar omdat de kids toch groot zijn hoeft die ruimte ook niet meer.

Achtertrein van de Kona is wel wat rumoeriger dan we gewend waren van de CX-7 maar daar valt mee te leven (zetten we de muziek wel wat harder). Over muziek gesproken: Subwoofer wil ik nog wel onder handen nemen (die is echt waardeloos getuned). Is daar al eens iemand mee bezig geweest?

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snacky817
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-09 16:50
HuismAndré schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 14:53:
[...]

Grappig. Hier ook vrij recent een Kona gekocht maar aangezien de auto hier in de loods staat (dus geen kou, geen ijs, laden kan in-house) speelde de app niet echt. Belangrijker was de luxe (en weinig km's). Vandaar dat wij gekozen hadden voor een 2019 Premium met 30k op de teller). Staat hier nu sinds eind oktober. Komend van een Mazda CX-7 (Automaat, USA import)) viel deze auto ons niet tegen. De ruimte van de CX-7 zijn we natuurlijk kwijt maar omdat de kids toch groot zijn hoeft die ruimte ook niet meer.

Achtertrein van de Kona is wel wat rumoeriger dan we gewend waren van de CX-7 maar daar valt mee te leven (zetten we de muziek wel wat harder). Over muziek gesproken: Subwoofer wil ik nog wel onder handen nemen (die is echt waardeloos getuned). Is daar al eens iemand mee bezig geweest?
2019 met 30k is heel weinig, dat stink bijna....
Hier een 2020 met 60k en dan heeft hij tijdens Covid nog veel stilgestaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:49

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Snacky817 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:57:
[...]

2019 met 30k is heel weinig, dat stink bijna....
NL model, vanaf juni 2019 in NL op kenteken (1e eigenaar, lease maatschappij). RDW gaf aan dat kilometerstand logisch is. Keurig alle terugroepacties doorlopen. In de luchtroosters is nog geen blaadje of vuilafzetting te vinden. Pedalen, matten, rubbers en bekleding hebben geen sporen van gebruik. We hebben écht gezocht naar sporen van gebruik maar hebben die vooralsnog niet aangetroffen. Zelfs de originele lader (die wij gebruiken om de auto op te laten) zat nog met folie op het display in de verpakking). Idem bij andere accessoires.

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmo1

elmo1

Kona Electric jan-2019

Nova163 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 14:44:
[...]

Eens! Ik heb geen Bluelink (my 2019) en mis het regelmatig. Dus voor wie hier op zoek is naar koopadvies, alle reden om hier extra voor te betalen.
Oneens ;-). Heb paar weken een vervanger gehad met de app tijdens accu vervangen. Maar de app vond ik slecht privacy onvriendelijk.
Wist precies waar vorige gebruiker woonde, werkte en wat zijn/haar routines waren :-(

Kunnen starten van de ac kun je gewoon plannen en anders met paar minuten ook helemaal ontdooit.
Ik hoef niet te weten waar mijn auto staat laat staan dat heel de wereld het weet zoals bij VW : :F
Je hebt maar 5 jaar verkeersinfo en daarna moet je betalen. Bij MY19 niet.
Je betaald bizar veel voor de noodoproep batterij.
En heb met 75k een nieuwe accu gekregen dus jonger dan een 2020 model qua accu.
Enige pluspunt van my20 is de 3 fase alhoewel ik die niet mis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

elmo1 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 16:25:
Oneens ;-). Heb paar weken een vervanger gehad met de app tijdens accu vervangen. Maar de app vond ik slecht privacy onvriendelijk.
Wist precies waar vorige gebruiker woonde, werkte en wat zijn/haar routines waren :-(
Dit is overigens wel waar. Ene Jeroen heeft mij in juni een paar weken kunnen volgen, want ik kreeg zijn account niet direct van mijn tweedehands Kona :+

AC plannen is leuk, maar met kinderen en wisselende werkdagen zit ik op allerlei afwijkende momenten in de auto. Ik heb een AC ingepland maar die moet ik regelmatig cancellen omdat ik dan niet in de auto zit, en dat doe ik met... jawel... de app ;)
Voor de rest heb ik zeker 30€ per jaar over voor alle BlueLink features.

[ Voor 25% gewijzigd door XanderDrake op 08-01-2025 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miranda89
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 21-09 20:59
[...]

Ik zit zo vaak op die app. Accu status kijken, opladen plannen en stoppen, checken wat de exacte locatie van auto is als ik op een groot terrein heb geparkeerd etc. De grootste plus is toch wel de AC en verwarming die je remote kan aanzetten. Vanochtend nog, binnen 6 minuten glijdt het ijs van de ramen af, terwijl de buurtjes braaf zitten te krabben 8)

Let wel op dat elke update via bluelink 1% van je 12V accu kan schelen. Voor je het weet is die weer leeg en kun je gaan jumpstarten. Dus ik doe het zo min mogelijk, want ook als ik bluelink niet gebruik loopt die langzaam leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buske
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 11:02
@DigBick

Niet teveel spelen, want de startbatterij kan zo wel zeer snel leeg raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Miranda89 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 19:00:
[...]

Let wel op dat elke update via bluelink 1% van je 12V accu kan schelen. Voor je het weet is die weer leeg en kun je gaan jumpstarten. Dus ik doe het zo min mogelijk, want ook als ik bluelink niet gebruik loopt die langzaam leeg.
Ik heb nog geen issues gehad met mijn 12v tot nu toe. Geen jump start nodig gehad. Er staat ook geen vervanging in de onderhoudshistorie. Maar ik zal er op letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XallaX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-09 17:58

XallaX

Meow

Miranda89 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 19:00:
[...]

Die wordt wel weer bijgeladen uit de hoofdaccu >:) bekend probleem bij de Kona's.
Lukt dat niet meer dan is de 12V aan vervanging toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miele1973
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 18-04 07:38
Hallo. Ik ben nog op zoek naar tips en adviezen om nog meer uit mijn batterij te halen zodat deze minder snel leeg loopt en om zo alles uit de actieradius te halen? climate control and eco stand en al dat soort zaken ken ik☺️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elmo1

elmo1

Kona Electric jan-2019

Miele1973 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 17:28:
Hallo. Ik ben nog op zoek naar tips en adviezen om nog meer uit mijn batterij te halen zodat deze minder snel leeg loopt en om zo alles uit de actieradius te halen? climate control and eco stand en al dat soort zaken ken ik☺️
Rechtervoet beheersing, gecombineerd met uitlaten rollen geen regeneratie gebruiken

[ Voor 9% gewijzigd door elmo1 op 09-01-2025 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Guido_
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
elmo1 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 17:29:
[...]

Rechtervoet beheersing, gecombineerd met uitlaten rollen geen regeneratie gebruiken
Huh, hoezo geen regeneratie gebruiken, levert dat niks op?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FijneKnul
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 21-09 23:25

FijneKnul

Wat klagen jullie veel.

_Guido_ schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 17:35:
[...]

Huh, hoezo geen regeneratie gebruiken, levert dat niks op?
Uitrollen is efficiënter dan genereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Guido_
  • Niet online
FijneKnul schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 17:36:
[...]

Oh wow, apart, die regeneratie optie dan voor niks?!....

Maargoed net komend van een benzine auto was ik van plan over te stappen naar regeneratie maar dan blijven we lekker uitrollen |-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:26
Miele1973 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 17:28:
Op de snelweg zo langzaam als je durft (dat levert nog het meeste op)
Of anders op AAC achter een vrachtwagen blijven kleven.

Maar de beste besparing zijn natuurlijk de kilometers die je niet maakt; dus voor alle korte ritjes de fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

FijneKnul schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 17:36:
[...]

Dit vergt wel vrij defensieve rijstijl dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michaelw1998
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:35
Voor wie bij een Kona 2024+ model ook moeite heeft met de mute toets ingedrukt houden om snelheidswaarschuwing te deactiveren:

Mijn Kona gaf aan up-to-date te zijn maar zat nog op versie 231027. Via de Navigation Update tool op PC heb ik de laatste versie kunnen downloaden; 240719. Om de een of andere reden wilde de auto dit niet OTA doen, maar via USB is het vandaag gelukt.
De mute toets enkele seconden inhouden en dan verschijnt er bovenaan het navigatiescherm een melding dat de waarschuwing voor snelheid is ingeschakeld op 'snelheidsinformatie' (snelheidsinformatie is dat de auto wel de info laat zien maar geen irritante waarschuwingen geeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doobieters
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:00
Vraagje: wat verbruikt jullie Kona +/- aan de klimaatregeling met deze temperaturen? De onze verbuikt nu boven de 2 kwh en dat is volgens mij vrij fors op 20,5 graad (driver only).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:42
doobieters schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:01:
Vraagje: wat verbruikt jullie Kona +/- aan de klimaatregeling met deze temperaturen? De onze verbuikt nu boven de 2 kwh en dat is volgens mij vrij fors op 20,5 graad (driver only).
ik zie dat 2 kwh wel gauw verbruikt is (ik rij wekelijks een aantal ritten van 8 tot 12 km, en dan is 1 kwh al zo gebruikt door de klimaatregeling, en dan terug nog een keer). Zeker het initiële opwarmen van de auto kost aardig energie. Ik zie op langere ritten dus ook het verbruik beginnen rond de 3 km/kWh, maar later verbeteren tot in de buurt van (of net meer dan) de 6km/kWh. Wij hebben hem vrijwel altijd op 18.5 staan voor de hele auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floris112
Als je HEAT uitzet en AC aan dan dwing je af dat de warmtepomp de verwarming op zich neemt. Dan duurt het iets langer voordat het warm is in de auto, maar scheelt significant in gebruik.

Hierbij moet ik wel zeggen dat om een of andere reden ik deze truc alleen werkend heb gekregen bij écht lage temperaturen van minder dan 5 graden celcius.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Guido_
  • Niet online
Floris112 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 12:03:
Als je HEAT uitzet en AC aan dan dwing je af dat de warmtepomp de verwarming op zich neemt. Dan duurt het iets langer voordat het warm is in de auto, maar scheelt significant in gebruik.

Hierbij moet ik wel zeggen dat om een of andere reden ik deze truc alleen werkend heb gekregen bij écht lage temperaturen van minder dan 5 graden celcius.
Iemand die een foto heeft van een warmtepomp in een Kona 2024+, ik ben wel benieuwd waar die zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
Floris112 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 12:03:

Op welke manier doet het met HEAT normaal dan?
Het lijkt me ook niet zo bevorderlijk voor je AC systeem/verdamper of begrijp ik het verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snacky817
_Guido_ schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 12:15:
[...]

Iemand die een foto heeft van een warmtepomp in een Kona 2024+, ik ben wel benieuwd waar die zit?
Google "warmtepomp hyundai kona"

https://images.app.goo.gl/1WdVv3qBbqHjb7eY8

[ Voor 75% gewijzigd door Snacky817 op 10-01-2025 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Guido_
  • Niet online
Dat had ik gedaan, maar een foto van een 2024+ Kona kon ik er niet tussenuit halen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floris112
flipjevandejam schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 16:56:
[...]

Op welke manier doet het met HEAT normaal dan?
Het lijkt me ook niet zo bevorderlijk voor je AC systeem/verdamper of begrijp ik het verkeerd?
Met HEAT wordt ook de warmtepomp gebruikt, maar om de cabine snel op te warmen gebruikt de auto eerst de PTC heater (gewone weerstand). Werkt namelijk direct, maar gebruikt wel veel meer stroom dan warmtepomp. Bij auto's zonder warmtepomp wordt de PTC altijd gebruikt voor de verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snacky817
_Guido_ schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 18:04:
[...]

Dat had ik gedaan, maar een foto van een 2024+ Kona kon ik er niet tussenuit halen..
Een foto van een 2024 kan ik ook niet vinden, maar ik denk wel dat de warmtepomp op dezelfde plek hoort te zitten want ik zag wel foto's met daar een open ruimte net als de 2020 zonder warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
Floris112 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 18:14:
[...]

Met HEAT wordt ook de warmtepomp gebruikt, maar om de cabine snel op te warmen gebruikt de auto eerst de PTC heater (gewone weerstand). Werkt namelijk direct, maar gebruikt wel veel meer stroom dan warmtepomp. Bij auto's zonder warmtepomp wordt de PTC altijd gebruikt voor de verwarming.
Interessant, zouden die twee dan niet met elkaar samenwerken in de ‘Auto’ stand? Dat zou mij logisch lijken.

Of moet je daarvoor AC en Heat aanzetten? Dat voelt nog contra intuïtief.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Floris112
Jawel, in de AUTO stand bepaald de HVAC zelf wat gebruikt moet worden. Met als doel de temperatuur/klimaat zo snel mogelijk op het gewenste niveau (kouder/warmer) te krijgen.

Als ik het goed begrijp dan doen de verschillende standen het volgende:
AUTO-stand: systeem bepaalt zelf wat nodig is:
  • koelte via AC(= warmtepomp) (AC-lampje aan);
  • snelle warmte via PTC (HEAT-lampje aan);
  • langzame warmte of warmte continueren, via warmtepomp (HEAT-lampje aan).
Handmatige AC-stand:
  • koelte via AC(= warmtepomp)
  • warmte via AC(= warmtepomp). Komt langzamer op temperatuur dan met hulp van de PTC. (en op basis van mijn ervaring warmt de cabine bij deze AC selectie alleen op bij temperaturen van onder de 5 graden, daarboven komt er alleen koude lucht uit. Hoe warm je hem ook instelt.)
Handmatige HEAT-stand:
  • Geen koelte
  • snelle warmte via PTC;
  • warmte via AC(= warmtepomp) langzame warmte of warmte continueren, via warmtepomp
Om energie te besparen kun je ook nog in de instellingen van de auto bij de rijmodi aanpassen dat de HVAC op een ECO stand werkt. Als de rijmodus ECO is geselecteerd dan staat de HVAC sowieso standaard op ECO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
Ja deze omschrijving herken ik qua gedrag van de climate control.

Wij rijden praktisch altijd in Eco, waarbij ik VESS en re-gen uitzet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Nu online
flipjevandejam schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 11:16:
Ja deze omschrijving herken ik qua gedrag van de climate control.

Wij rijden praktisch altijd in Eco, waarbij ik VESS en re-gen uitzet.
Waarom zou je VESS uitzetten? Kan mij niet voorstellen dat dat merkbaar zuiniger is, maar wel onveilig voor voetgangers.

Enige keer dat ik dat deed was toen ik absurd vroeg met de auto ‘s-ochtends de camping op reed, om niemand wakker te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
Oh dat is niet vanwege de zuinigheid haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nova163
flipjevandejam schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 13:17:
Oh dat is niet vanwege de zuinigheid haha.
Zet het ook altijd uit vanwege het irritante geluid. En handmatig aan als ik ergens de weg deel met voetgangers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvwees
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:57
lord_fh schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 20:40:
Kun je ook ergens uitzettenndat je perse gordel om, deuren dicht etc moet hebben voor hij rijdt ?! Als ik m'n garagebox in wil ist handiger met de deur iets open en dan kijken, maar dat gaat dus niet je moet je gordel om etc anders gebeurd er niks.....
Om hier nog even op terug te komen, het kan wel om zonder gordel en met de deur open te rijden.
Gisteren geprobeerd, moet alleen zelf de parkeerrem eraf halen, maar dat geeft het display ook weer.

Het kan dus wel, als je het echt wil. Ik rij in (krappe) vakken vaak op de camera’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_fh
  • Nu online

lord_fh

PS5

hvwees schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 15:19:
[...]

Om hier nog even op terug te komen, het kan wel om zonder gordel en met de deur open te rijden.
Gisteren geprobeerd, moet alleen zelf de parkeerrem eraf halen, maar dat geeft het display ook weer.

Het kan dus wel, als je het echt wil. Ik rij in (krappe) vakken vaak op de camera’s.
Eens even proberen vd week.
Ja ik baal wat dat betreft dat ik ik geen premium heb genomen achteraf om de camera's (en spiegels die zakken bij achteruit) , ik haat vooruit inparkeren maar door de laadpoort aan de voorkant moet je wel in principe , met camera's rondom scheelt dat een hoop angst om de velgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darkfujita
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:55
Afgelopen zomer de Kona zakelijk geleased voor 4 maanden, en vervolgens een youngtimer gekocht (Volvo V50, ook zakelijk).

Nu toch aan het twijfelen om een tweedehands Kona aan te gaan schaffen, prive. Dit aangezien de bijtelling veelste hoog is en het onder aan de streep goedkoper is om thuis te laden en prive dan te rijden.

Het valt me nogal op dat de prijs ontzettend 'laag' is, en dat de Kona eigenlijk de enige EV is die je al kan krijgen vanaf 15k voor 64kw accu.

Weet iemand hoe het kan dat de prijs van de Kona zo gezakt is? Is de verwachting dat deze nog verder zo hard gaat zakken? Want dan houd je bijna geen restwaarde over haha

[ Voor 13% gewijzigd door darkfujita op 12-01-2025 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvwees
lord_fh schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 15:57:
[...]

Eens even proberen vd week.
Ja ik baal wat dat betreft dat ik ik geen premium heb genomen achteraf om de camera's (en spiegels die zakken bij achteruit) , ik haat vooruit inparkeren maar door de laadpoort aan de voorkant moet je wel in principe , met camera's rondom scheelt dat een hoop angst om de velgen.
Die laadpoort aan de voorkant had mijn vorige EV ook, het is wat het is, heet handig vind ik het ook niet.

Maar die zakkende spiegels bij achteruit werkt dat niet bij een non premium ?
Je weet dat je wel de selectieschakelaar op L of R moet zetten hiervoor ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Guido_
  • Niet online
hvwees schreef op zondag 12 januari 2025 @ 11:57:
[...]

Die laadpoort aan de voorkant had mijn vorige EV ook, het is wat het is, heet handig vind ik het ook niet.

Bij een comfort limited 2024+ kreeg ik het niet voor elkaar op die manier.... (Spiegels automatisch naar beneden in R)

[ Voor 4% gewijzigd door _Guido_ op 12-01-2025 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvwees
_Guido_ schreef op zondag 12 januari 2025 @ 12:08:
[...]
Bij een comfort limited 2024+ kreeg ik het niet voor elkaar op die manier....
Suf dat dit er niet op zit, lijkt mij een puur software dingetje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flipjevandejam
darkfujita schreef op zondag 12 januari 2025 @ 11:09:
Afgelopen zomer de Kona zakelijk geleased voor 4 maanden, en vervolgens een youngtimer gekocht (Volvo V50, ook zakelijk).

Nu toch aan het twijfelen om een tweedehands Kona aan te gaan schaffen, prive. Dit aangezien de bijtelling veelste hoog is en het onder aan de streep goedkoper is om thuis te laden en prive dan te rijden.

Het valt me nogal op dat de prijs ontzettend 'laag' is, en dat de Kona eigenlijk de enige EV is die je al kan krijgen vanaf 15k voor 64kw accu.

Weet iemand hoe het kan dat de prijs van de Kona zo gezakt is? Is de verwachting dat deze nog verder zo hard gaat zakken? Want dan houd je bijna geen restwaarde over haha
Meerdere factoren die ingeprijsd zijn geraakt over de hele EV markt heen:
- Tesla heeft erg moeten stunten afgelopen jaren met nieuwprijzen om de verkoop op peil te houden, dit drukt occasion prijzen enorm
- Zakelijk zijn de kosten gestegen (belastingen én wegvallen subsidies op laadpalen, laadprijzen, energieprijzen, etc)
- Privé subsidies eraf, mrb belastingen erop
- Occasion Tesla’s hebben geregeld flinke HV accuslijtage door frequent snelladen, geregeld 80-85% over.
- Tesla wordt door de markt als de standaard gezien (terecht of niet), Hyundai (Kona) wordt daaronder gepositioneerd volgens de huidige prijzen

M.i. is onterecht niet ingeprijsd dat je voor 2018, 2019, 2020 modellen door de HV accu vervanging een veel betere auto koopt dan een willekeurige Tesla. Zeker omdat de lage snellaad-snelheden bij occassion in je voordeel werken (mensen doen het daardoor minder en lagere slijtage ivm lagere snellaadsnelheid).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lord_fh
  • Nu online

lord_fh

PS5

hvwees schreef op zondag 12 januari 2025 @ 11:57:
[...]

Nope, die optie komt met de elektrische stoelen van de premium, wat het verband is daarmee weet ik niet, maar omdat de stoelen in de comfort smart hand bediend zijn zit die optie er dus niet op helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkfujita
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:55
flipjevandejam schreef op zondag 12 januari 2025 @ 13:23:
[...]

Meerdere factoren die ingeprijsd zijn geraakt over de hele EV markt heen:
- Tesla heeft erg moeten stunten afgelopen jaren met nieuwprijzen om de verkoop op peil te houden, dit drukt occasion prijzen enorm
- Zakelijk zijn de kosten gestegen (belastingen én wegvallen subsidies op laadpalen, laadprijzen, energieprijzen, etc)
- Privé subsidies eraf, mrb belastingen erop
- Occasion Tesla’s hebben geregeld flinke HV accuslijtage door frequent snelladen, geregeld 80-85% over.
- Tesla wordt door de markt als de standaard gezien (terecht of niet), Hyundai (Kona) wordt daaronder gepositioneerd volgens de huidige prijzen

M.i. is onterecht niet ingeprijsd dat je voor 2018, 2019, 2020 modellen door de HV accu vervanging een veel betere auto koopt dan een willekeurige Tesla. Zeker omdat de lage snellaad-snelheden bij occassion in je voordeel werken (mensen doen het daardoor minder en lagere slijtage ivm lagere snellaadsnelheid).
Heb even je laatste alinea een paar keer moeten herlezen ivm een dubbele negatie, maar als ik het goed begrijp ben je ook verbaasd dat de prijs zo 'laag' is momenteel. Heb je ook het idee dat dit de bottom is dan?

Ik wist trouwens niet dat de tesla's hun accu slijtage zo hoog zijn. Al kon ik de Kona destijds ook aan de snellader hangen, wat ik ook met enige regelmaat deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lussovius
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18-09 08:42
Floris112 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 10:57:
Jawel, in de AUTO stand bepaald de HVAC zelf wat gebruikt moet worden. Met als doel de temperatuur/klimaat zo snel mogelijk op het gewenste niveau (kouder/warmer) te krijgen.

Als ik het goed begrijp dan doen de verschillende standen het volgende:
AUTO-stand: systeem bepaalt zelf wat nodig is:
  • koelte via AC(= warmtepomp) (AC-lampje aan);
  • snelle warmte via PTC (HEAT-lampje aan);
  • langzame warmte of warmte continueren, via warmtepomp (HEAT-lampje aan).
Handmatige AC-stand:
  • koelte via AC(= warmtepomp)
  • warmte via AC(= warmtepomp). Komt langzamer op temperatuur dan met hulp van de PTC. (en op basis van mijn ervaring warmt de cabine bij deze AC selectie alleen op bij temperaturen van onder de 5 graden, daarboven komt er alleen koude lucht uit. Hoe warm je hem ook instelt.)
Handmatige HEAT-stand:
  • Geen koelte
  • snelle warmte via PTC;
  • warmte via AC(= warmtepomp) langzame warmte of warmte continueren, via warmtepomp
Om energie te besparen kun je ook nog in de instellingen van de auto bij de rijmodi aanpassen dat de HVAC op een ECO stand werkt. Als de rijmodus ECO is geselecteerd dan staat de HVAC sowieso standaard op ECO.
In mijn Kona uit 2020 zit alleen een warmtepomp en geen PTC, vind nog dat hij super snel warme lucht geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floris112
lussovius schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 16:05:
[...]

In mijn Kona uit 2020 zit alleen een warmtepomp en geen PTC, vind nog dat hij super snel warme lucht geeft.
Hmm, ik dacht dat iedere EV dat sowieso had.

Hoeveel energie trekt de klimaatbeheersing op het moment dat je verwarming vol aan hebt staan als je net instapt en het buiten koud is?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• The Adder
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:05

The Adder

Happy racing from Holland

Voor diegene die geen OTA updates krijgen:

Er is een nieuwe update: January 2025 Navigation Map and Software Update

New features and enhancements:
- The Map has been updated with the latest road information

Ben nu aan het downloaden, vanmiddag in de vrieskou maar eens testen.

Na update zie ik qua versie nummers geen verandering:
OS_E_PE.EUR.S5W_L.001.001.240726
Map: EUR.17.45.49.013.622.5

Wel de update datum is veranderend naar 17-01-2025, dus heeft wel 'wat' gedaan...

Ik heb een Kona 2021, wel vreemd

[ Voor 30% gewijzigd door The Adder op 17-01-2025 12:44 ]

1e Kona: Premium Sky, Wit, 64kWh, schuifdak, Michelin, 76000km, [juni 2021->juni 2023->GESTOLEN] | 2e Kona: Limited Sky, Azur Blauw, 64kWh, Juni 2021, schuifdak, Michelin, 75000km, [juni 2023->]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lussovius
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18-09 08:42
Floris112 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 18:30:
[...]

Hmm, ik dacht dat iedere EV dat sowieso had.

Hoeveel energie trekt de klimaatbeheersing op het moment dat je verwarming vol aan hebt staan als je net instapt en het buiten koud is?
1-2kW uit mijn hoofd. Bij de oudere modellen was een warmtepomp geen optie maar standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

[...]

Heb ik ook. Paar minuten en hij is warm. Is PTC (resistive heating) niet heel inefficient?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janvonflotow
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11-04 13:01
Hallo
Ik heb een vraagje over de audioinstellingen.
ik heb op het Home scherm, de kaart, de telefoongegevens en de audio keuze, bij mij is dat altijd DAB+ radio

In mijn vorige versie Kona had ik volgens mij wel de RDS info over titel en artiest zichtbaar op het scherm,in deze Kona is dat niet te zien, bij het nakijken van de instellingen zie ik diep in de radio settings dat deze info wel ontvangen wordt in de radio, Hoe krijg ik dat zichtbaar in het Home scherm?

Als ik een USB met muziekbestanden aansluit en ik kies op het Homescherm voor de USB gegevens, dan krijg ik bij elk nummer wel de titel en artiest gegevens.

Ik zou graag op de tegel van de radio op het Home scherm deze RDS informatie zichtbaar hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beta
  • Registratie: November 2006
  • Niet online

Beta

v0.86b5

Hoe lang duurt zo’n software update gemiddeld? Ik heb een Kona Electric 2024.

Hyundai SX2 N-Line (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Guido_
  • Niet online
Beta schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 13:49:
De vorige update deed er 1.5 uur over om in te lezen vanaf de usb drive... Daarna nog 5 minuten oid en toen was het klaar. Was ook een kaart update, maar misschien nog afhankelijk van hoe groot de(ze) update is? (Ook Kona 2024)

P.s. ik las ergens op reddit ook deze 1.5 uur, was ook motivatie om nog wat langer te wachten dan de 45 minuten die ik eerder had gewacht

[ Voor 14% gewijzigd door _Guido_ op 17-01-2025 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beta
  • Registratie: November 2006
  • Niet online

Beta

v0.86b5

_Guido_ schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 13:55:
[...]

De vorige update deed er 1.5 uur over om in te lezen vanaf de usb drive... Daarna nog 5 minuten oid en toen was het klaar. Was ook een kaart update, maar misschien nog afhankelijk van hoe groot de(ze) update is? (Ook Kona 2024)

P.s. ik las ergens op reddit ook deze 1.5 uur, was ook motivatie om nog wat langer te wachten dan de 45 minuten die ik eerder had gewacht
Dank! Ik ben na 30 minuten weer uitgestapt haha. Zal dus wat langer moeten wachten of een keer langere rit moeten hebben.

Hyundai SX2 N-Line (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Adder
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:05

The Adder

Happy racing from Holland

Beta schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 13:49:
Bij mij normaal ongeveer 20 minuten (wel een 2021 model, dus niet z'n fancy scherm), dus zeker geen 1.5h

1e Kona: Premium Sky, Wit, 64kWh, schuifdak, Michelin, 76000km, [juni 2021->juni 2023->GESTOLEN] | 2e Kona: Limited Sky, Azur Blauw, 64kWh, Juni 2021, schuifdak, Michelin, 75000km, [juni 2023->]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Laatst online: 08:08

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

[...]

Is dat zo? Ik heb ook een Kona 2020 en meen dat er zowel een PTC als een warmtepomp in zit. De PTC is wellicht de reden dan de Kona zo snel opwarmt waarna de warmtepomp het overneemt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_fh
  • Nu online

lord_fh

PS5

_Guido_ schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 13:55:
[...]

maar waarom met een USB ? de KONA 2024 heeft toch OTA updates of ben ik nou gek ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Guido_
  • Niet online
lord_fh schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 14:53:
[...]

maar waarom met een USB ? de KONA 2024 heeft toch OTA updates of ben ik nou gek ?
De vorige update was bij mij een keer aangeboden via OTA, maar uiteindelijk niet geïnstalleerd (vast iets fout gedaan) en toen kwam hij niet meer. Toen via USB gedaan omdat OTA niet meer leek te komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21-09 10:31
XanderDrake schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 12:48:
[...]

Heb ik ook. Paar minuten en hij is warm. Is PTC (resistive heating) niet heel inefficient?
Stap eens op een koude morgen in je auto en zet de verwarming aan. Lees het vermogen aan heating af op het energieverbruiksscherm. Waarschijnlijk zie je dan 5 kW of hoger. Dat kan nooit je warmtepomp zijn.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Laatst online: 08:08

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

pmiddeld schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 17:13:
[...]

Stap eens op een koude morgen in je auto en zet de verwarming aan. Lees het vermogen aan heating af op het energieverbruiksscherm. Waarschijnlijk zie je dan 5 kW of hoger. Dat kan nooit je warmtepomp zijn.
Overigens: na de laatste update bij de dealer kan ik dit energieverbruikscherm niet meer terugvinden. Is dat bij jou ook zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerjannn
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RkWE-be_Utw0q_MWrq8PvzlMCY0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kRECUwSgUWVG6qbp0DtW1KZo.jpg?f=fotoalbum_large

Ik sta altijd op openbare parkeerplaatsen, nu vlakbij m'n huis, en nu zag ik het display opgelicht. Toen ik de sleutel verder weg legde en later weer keek, was het display weer uit. Kan het zijn dat de Kona op deze manier "aan" blijft? Lijkt me niet heel fijn gezien de 12v accu dan langzaam leeg loopt, misschien ook maar een koekblik oid kopen voor als hij dichtbij staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Gerjannn schreef op zondag 19 januari 2025 @ 22:46:
[Afbeelding]

Ik sta altijd op openbare parkeerplaatsen, nu vlakbij m'n huis, en nu zag ik het display opgelicht. Toen ik de sleutel verder weg legde en later weer keek, was het display weer uit. Kan het zijn dat de Kona op deze manier "aan" blijft? Lijkt me niet heel fijn gezien de 12v accu dan langzaam leeg loopt, misschien ook maar een koekblik oid kopen voor als hij dichtbij staat.
Als de accu wordt bijgeladen gaat het scherm ook aan. En als je via de api je auto benadert hoor je ook een fysiek relais klikken. Dus er zijn meerdere zaken die je auto wakker maken, maar als het goed is kan de HV accu de 12v dan weer bijladen. En als het niet goed is merk je dat vanzelf :)
Pagina: 1 ... 135 ... 143 Laatste