Vrijdag is het over en uit voor de Kona 2020 premium na bijna 5 jaar.
Voor mij geen elektrische auto meer.
Afwegingen:
- de nieuwe elektrische melkkoe, benzine rijden is goedkoper, toeslagen op laden, bijtelling etc.
- geen eigen laadpaal mogelijk (gemeente, verhuurder en de netbeheerder liggen dwars!)
- laadtarieven hier 2x hoger dan elders.
- laadpalen hier in de omgeving 3 euro 'boete' bovenop stroomtarief bij langer laden dan 5 uur
- laadsnelheid wordt geknepen tot 1-3kW ipv 11kW (en dan dus die boete rekenen!)
- snelladen lang de snelwegen vaak overvol op het moment
- buitenland (Frankrijk) problemen met laden, Duitsland idem (laatste wordt wel beter op het moment)
- kinderziektes auto, eerste jaar veel bij de garage gestaan (wel opgelost)
- ik reed veel, 60-70k per jaar, dan wil je meer bereik dan 505 km en meer betrouwbaarheid om snel te kunnen laden onderweg.
Kinderziektes en andere zaken:
- Vreemd rijgedrag bij nieuwe baan rechts (een baan naar rechts opschuiven als er een baan bijkomt, software en onderdelen)
- Vreemd rijgedrag bij puntstukken afrit (pogen nog even de afrit te nemen over een puntstuk, software en onderdelen)
- Afremmen op het laatste moment bij voorganger en exact 1 meter ruimte overhouden, van 130 naar 0 in 10 meter, loopt beter nu maar nog niet soepel.
- Noodstop bij auto op baan voor linksaf stilstaand terwijl rechtdoor groen en vrij is (software, komt nog soms voor)
- Surprise! willekeurig een noodstop maken bij fietsers die op een fietspad rechts rijden (software, onderdelen)
- Slechte reactie en herkenning verkeer rechts en links (diverse keren afgesteld, uiteindelijk onderdelen vervangen, werkt nu wel)
- Aankomende motorvervanging (bijna buiten garantie!)
- Bluelink communicatieproblemen
- Warmtepomp begint het te begeven (veel lawaai maken bij koude start voor 15 minuten)
- Nav Scherm afdrukken die er niet horen en bubbels (niet ernstig genoeg om te vervangen)
- Spiegel links vervangen (defect)
- Radar voor vervangen (problemen rijgedrag)
- Radar rechts vervangen (problemen rijgedrag)
- Bediening op het stuur rechts vervangen (links komt er ook aan)
- Meerdere keren beide cornerlights defect (uiteindelijk zelf door Philips lampjes vervangen, die blijven heel)
- Problemen met snelladen in de winter (accuverwarming werkte niet, na update opgelost)
- Laden stopt niet, kabel blijft vastzitten, geforceerd afkoppelen
- Laadklep vervangen
- Laadkabel vervangen
- Load balancing op een laadpaal? Kans op storing, laden wordt afgebroken als er een 2e auto aansluit en moet dan opnieuw starten. Werkt vaak niet en dan ook geen communicatie met de auto mogelijk.
- Stoelverwarming links
- Laadplaat mobiele telefoon
- Diverse terugroepacties, versnellingsbak, koelvloeistof (spoelen systeem)
- Kona is gevoelig voor het type banden, lawaai, wegligging, goed vooraf bekijken!
Ik weet niet waar de auto gaat belanden, hij gaat eruit via de leasemaatschappij maar mocht je een Grijze Kona 2020 Premium (03-2020) met slechts +/- 105k op het oog hebben die voor een leuke prijs aangeboden wordt stuur me dan een PM voor het kenteken.
Door ziekte slechts 105k gereden in bijna 5 jaar, normaal reed ik er een slordige 60-70k per jaar waardoor auto's er na maximaal 2,5 jaar al uit moeten. Was ik niet ziek geworden dan had ik de Kona omgeruild voor een benzine auto.
Kan er wel van zeggen dat het uiteindelijk geen vervelende auto is om te rijden. Zeker in de eerste jaren waren er geen problemen of drukte met het laden. En met mijn lange ritten was het 'zelf' rijden heerlijk.
[
Voor 3% gewijzigd door
XallaX op 18-12-2024 21:35
]