Het grote Hyundai Kona Electric topic

Pagina: 1 ... 134 ... 141 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelw1998
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01-08 23:55
Heeft iemand nu dé truc gevonden om het irritante piepje voor te hard rijden makkelijk uit te kunnen zetten? Ik las eerder in dit topic dat je de mute knop op het stuur moest inhouden maar dat haalt helemaal niks uit bij mij.
Heb een 2025 Kona

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvwees
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:31
michaelw1998 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 14:47:
Heeft iemand nu dé truc gevonden om het irritante piepje voor te hard rijden makkelijk uit te kunnen zetten? Ik las eerder in dit topic dat je de mute knop op het stuur moest inhouden maar dat haalt helemaal niks uit bij mij.
Heb een 2025 Kona
Ik heb de rijhulpsystemen onder het ⭐ knopje gezet en dan even op snelheid drukken en uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvwees
Heb een 2025 Kona
Ik heb de rijhulpsystemen onder het ⭐ knopje gezet en dan even op snelheid drukken en uitzetten.

Ik zet de drivers attention dingest (weet ff niet hoe het heet) ook uit....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Guido_
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
Heb een 2025 Kona
Mute vasthouden werkt bij ons ook niet na de update. Als ik de ||C (omgekeerde C) op het stuur nu even vasthoud kom ik ook uit bij rijhulpsystemen, maar ook dan blijft het nog 2 stappen tot uitzetten..

[ Voor 30% gewijzigd door _Guido_ op 11-12-2024 15:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michaelw1998
hvwees schreef op woensdag 11 december 2024 @ 14:56:
[...]

Ik zet de drivers attention dingest (weet ff niet hoe het heet) ook uit....
Ja die had ik ook al op dat knopje gezet, maar dan moet je toch tijdens het rijden (zodra je dat piepje een paar keer gehoord hebt) op het scherm gaan klooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvwees
michaelw1998 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 15:03:
[...]

Ja die had ik ook al op dat knopje gezet, maar dan moet je toch tijdens het rijden (zodra je dat piepje een paar keer gehoord hebt) op het scherm gaan klooien.
Instappen, auto aanzetten, gordel omdoen, irritante piepjes uitzetten en dan pas wegrijden 😊

• FijneKnul
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 01-08 20:01

FijneKnul

Wat klagen jullie veel.

Heb een 2025 Kona
Die heb ik ook en bij mij werkt die knop/functie ook niet.
Een andere forum user heeft het ook voor mij geprobeerd en bij schreef toen:
Bij mijn kona 2024 electric werkt het wel nadat ik de update handmatig heb uitgevoerd.
We hebben toen ook nog firmware- en software versie vergeleken. Die zijn gelijk, namelijk:
Software: SX2EV.EUR.ccNC.001.002.240719
Firmware: SX2EV.EUR.130.240605

Ik heb ook de update handmatig geinstalleerd

Het enige verschil tussen onze methode en auto's was dat die van hem elektrisch was en de mijne MHEV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:28

lord_fh

PS5

Gisteren gebeld door de leverende dealer dat mijn Kona EV 27 december thuis geleverd wordt :D , toch mooi dit jaar dus, hij was gister binnen gekomen.

Over dat piepje; ik heb nu tijdelijk een huur Corolla Cross , en het is bloed irritant als je 51 gaat dat hij dan piept + soms denkt de auto dat je 30 mag bijvoorbeeld maar dan mag je gewoon 50...

Bij de corolla kan ik in het dashboard het instellingen menu als favoriet zetten, waardoor ik het meteen kan openen als ik de auto start en die functie uitzet. Hopelijk kan zoiets op de Kona ook....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmo1
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:47

elmo1

Kona Electric jan-2019

elmo1 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 21:20:
[...]

Goede 19 november dit bericht

We hebben met Hyundai Motor Nederland B.V. contact genomen en zijn we erachter gekomen hoe ze destijds bij .... het hebben geregeld.

Voordat we het kunnen activeren hebben we de gegevens bij LG en bij TomTom doorgestuurd.

Sinds dien niks meer gehoord. Zal maar weer eens mailen.
23 december hopelijk hersteld....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dickw2019
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 31-07 11:37
lord_fh schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 07:57:
Gisteren gebeld door de leverende dealer dat mijn Kona EV 27 december thuis geleverd wordt :D , toch mooi dit jaar dus, hij was gister binnen gekomen.

Over dat piepje; ik heb nu tijdelijk een huur Corolla Cross , en het is bloed irritant als je 51 gaat dat hij dan piept + soms denkt de auto dat je 30 mag bijvoorbeeld maar dan mag je gewoon 50...

Bij de corolla kan ik in het dashboard het instellingen menu als favoriet zetten, waardoor ik het meteen kan openen als ik de auto start en die functie uitzet. Hopelijk kan zoiets op de Kona ook....
Met een van de nieuwste software releases is er een "shortcut": als je de mute knop op het stuur lang indrukt, onderdrukt hij de (inderdaad irritante) piepjes.
Overigens meen ik gezien te hebben dat in de Amerikaanse versie je een marge kunt instellen, zodat hij niet meteen bij 50 piept. Dat zou ideaal zijn, maar dat zal hier in Europa helaas niet mogen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nova163
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:13
Chiii schreef op woensdag 11 december 2024 @ 10:46:
Waarom viel kapot cruise control knopje niet onder de garantie? Of was de garantie al voorbij?
Ja, fabrieksgarantie en BOVAG-garantie waren net voorbij. Hele vervelende, want kostte ruim € 400 en dan heb ik nog 10% korting gekregen én ze hebben niet alle uren gerekend omdat ze anders over de prijsindicatie heen gingen. Maar gelukkig is het geen veelvoorkomend probleem: Ik heb het hier nog niet eerder gelezen en de garage zeiden dat ze het nog nooit hadden vervangen (daarom duurde het ook wat langer dan ze hadden gehoopt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FijneKnul

FijneKnul

Wat klagen jullie veel.

dickw2019 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 14:51:
[...]

Met een van de nieuwste software releases is er een "shortcut": als je de mute knop op het stuur lang indrukt, onderdrukt hij de (inderdaad irritante) piepjes.
Overigens meen ik gezien te hebben dat in de Amerikaanse versie je een marge kunt instellen, zodat hij niet meteen bij 50 piept. Dat zou ideaal zijn, maar dat zal hier in Europa helaas niet mogen.
Op dezelfde pagina in dit forumtopic wordt besproken dat die shortcut niet werkt bij sommige (ook met de nieuwste firmware).
Werkt hij wel bij jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schalkkie
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 02-08 09:25
Bij mij werkt de mute knop wel. Ik heb echter een ander probleem. Ik krijg vaak de melding dat ik de bestuurders hulpsystemen moet controleren, ze werken echter wel. Soms hebben ik daar dagen lang geen last van en dan blijft het tijdens een rit constant aan en uit gaan. Ik heb een nieuwe Kona. Electric van april 2024 (64kwh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Guido_
  • Niet online
Schalkkie schreef op zondag 15 december 2024 @ 09:54:
Bij mij werkt de mute knop wel. Ik heb echter een ander probleem. Ik krijg vaak de melding dat ik de bestuurders hulpsystemen moet controleren, ze werken echter wel. Soms hebben ik daar dagen lang geen last van en dan blijft het tijdens een rit constant aan en uit gaan. Ik heb een nieuwe Kona. Electric van april 2024 (64kwh)
Op welke software versie zit je auto precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schalkkie
_Guido_ schreef op zondag 15 december 2024 @ 10:01:
[...]

Op welke software versie zit je auto precies?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yEL5vYJphNmvv82gwkYq93NdsrA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xlr1M0iLFuw02j0fGS181bsU.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i9RnTTAL2YpdrMp97S_Q6hAOI1U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ktY6EdTdasyeRLdDEUG4TF42.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Guido_
  • Niet online
Aja, bedankt daarvoor. Zo te zien was de OTA hier niet gelukt dus, zit hier nog een versie daarvoor.

Ga nu een USB update proberen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dickw2019
FijneKnul schreef op zondag 15 december 2024 @ 09:27:
[...]

Op dezelfde pagina in dit forumtopic wordt besproken dat die shortcut niet werkt bij sommige (ook met de nieuwste firmware).
Werkt hij wel bij jou?
Werkt bij mij gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dickw2019
Heb ik één keer gehad. Bij de volgende rit waren er geen waarschuwingen meer en is het (tot nu toe) niet terug gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Guido_
  • Niet online
Iemand (met een Kona EV 2024) ervaring met het updaten van de (navigatie en voertuig) software naar "SX2.EUR.CCNC. 001.002.240719" via de USB?

Hoe lang moet ik wachten bij het scherm "de installatie van de navigatiesoftware wordt voorbereid"? Het lijkt eeuwig te duren... Lampje van de USB drive gaat een tijdlang knipperen tijdens het lezen en na een tijd zie je alleen af en toe was (lees) activiteit.. Mij niet duidelijk of ie dan nog bezig is of dat het mis gaat, het lijkt te blijven hangen op dit scherm.

En moet je auto de hele tijd (tijdens "voorbereiden") in "gestarte modus" staan? Als ie daar niet in staat blijft de knop "bijwerken" grijs... En als de auto lang in gestart staat komt er een melding in bluelink: " [Waarschuwing] Uw voertuig heeft de inactiviteitsinstellingen overtreden", moet ik me daar zorgen om maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nova163
De laatste tijd heb ik een paar keer gehad dat een CCS-lader het niet deed. De auto vergrendelt de plug dan wel, maar laat hem niet meer los omdat de laadsessie nooit eindigt. Die heb ik dus los moeten halen met het kabeltje onder de motorkap. Is dat de normale manier om dit op te lossen?
Ik weet dat je het ook kunt doen door de laadlimiet te verlagen, maar die kan niet onder 50%

[ Voor 9% gewijzigd door Nova163 op 15-12-2024 22:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14:13
Nova163 schreef op zondag 15 december 2024 @ 22:44:
De laatste tijd heb ik een paar keer gehad dat een CCS-lader het niet deed. De auto vergrendelt de plug dan wel, maar laat hem niet meer los omdat de laadsessie nooit eindigt. Die heb ik dus los moeten halen met het kabeltje onder de motorkap. Is dat de normale manier om dit op te lossen?
Ik weet dat je het ook kunt doen door de laadlimiet te verlagen, maar die kan niet onder 50%
Auto vergrendelen en weer ontgrendelen?

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 31-07 21:15
pmiddeld schreef op maandag 16 december 2024 @ 09:15:
[...]

Ik ben nog wel eens eerst aan het inladen voor ik de laadkabel eruit haal, dan is de kabel tegen de tijd dat ik die wil loskoppelen wel weer vergrendeld. Ik kan dan inderdaad vergrendelen en weer ontgrendelen, maar als ik enkel de ontgrendelknop (die waarmee je dus ook de deuren van slot kan krijgen) op de sleutel indruk ontgrendelt de kabel ook meteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nova163
pmiddeld schreef op maandag 16 december 2024 @ 09:15:
[...]

Dat werkt voor gewone laadkabels, maar voor snellaadkabels niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lord_fh

lord_fh

PS5

Zojuist via de dealer het kenteken doorgekregen, wordt GX en dan nog iets (kan even niet in mijn mail) , ben stiekem wel steeds meer benieuwd naar de auto :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Twiek-San
  • Registratie: September 2015
  • Nu online

Twiek-San

• Volts jolt, current kills •

@Nova163
GDU (2x) - check
Laagspanningsaccu - check
Hoogspanningsaccu - check
Motor - check
Kapot relais - check (3 x afgesleept)
Knopje cruisecontrol - check

Desondanks heel fijne auto en alles onder garantie en netjes opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nova163
Twiek-San schreef op woensdag 18 december 2024 @ 00:18:
@Nova163
GDU (2x) - check
Laagspanningsaccu - check
Hoogspanningsaccu - check
Motor - check
Kapot relais - check (3 x afgesleept)
Knopje cruisecontrol - check

Desondanks heel fijne auto en alles onder garantie en netjes opgelost.
Poe, dat is heel vervelend. Ik vind de auto verder ook heel fijn, maar ga me voor de volgende wel iets beter in de betrouwbaarheid verdiepen. Met de Kona heb ik in een jaar meer problemen dan in 12 jaar met een Opel Corsa, toch niet bepaald een luxe auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snacky817
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:05
Nova163 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 10:25:
[...]

Poe, dat is heel vervelend. Ik vind de auto verder ook heel fijn, maar ga me voor de volgende wel iets beter in de betrouwbaarheid verdiepen. Met de Kona heb ik in een jaar meer problemen dan in 12 jaar met een Opel Corsa, toch niet bepaald een luxe auto.
Een defecte airco komt ook voor. Ik heb een hete zomer zonder airco gezeten ivm niet leverbare verdamper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Guido_
  • Niet online
_Guido_ schreef op zondag 15 december 2024 @ 21:38:
Iemand (met een Kona EV 2024) ervaring met het updaten van de (navigatie en voertuig) software naar "SX2.EUR.CCNC. 001.002.240719" via de USB?

Hoe lang moet ik wachten bij het scherm "de installatie van de navigatiesoftware wordt voorbereid"? Het lijkt eeuwig te duren... Lampje van de USB drive gaat een tijdlang knipperen tijdens het lezen en na een tijd zie je alleen af en toe was (lees) activiteit.. Mij niet duidelijk of ie dan nog bezig is of dat het mis gaat, het lijkt te blijven hangen op dit scherm.

En moet je auto de hele tijd (tijdens "voorbereiden") in "gestarte modus" staan? Als ie daar niet in staat blijft de knop "bijwerken" grijs... En als de auto lang in gestart staat komt er een melding in bluelink: " [Waarschuwing] Uw voertuig heeft de inactiviteitsinstellingen overtreden", moet ik me daar zorgen om maken?
Ok ik moest gewoon net iets langer dan 1.5 uur wachten en toen was de update klaar voor installatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twiek-San
  • Nu online

Twiek-San

• Volts jolt, current kills •

Nova163 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 10:25:
[...]

Dat is dan waarschijnlijk wel een Corsa op benzine. Kennisen hebben een e-Corsa en niks dan ellende. En na 2 jaar uit de garantie. Ze zijn al ruim 3K kosten verder.

De Kona is gewoon betrouwbaar. In 5 jaar 160K mee gereden en de HV-accu en de GDU waren kinderziektes mj 2019 en zijn netjes opgelost.

[ Voor 0% gewijzigd door Twiek-San op 18-12-2024 13:05 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:07

XanderDrake

Build the future!

Het probleem met dit soort auto onderhoud/problemen discussies, is dat het vaak neer komt op anecdotes. Daar heeft een oriënterende koper niet zoveel aan.

Heeft iemand cijfers over onderhoud en uitval van alle Konas?

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XallaX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-08 10:15

XallaX

Meow

Vrijdag is het over en uit voor de Kona 2020 premium na bijna 5 jaar.
Voor mij geen elektrische auto meer.

Afwegingen:
- de nieuwe elektrische melkkoe, benzine rijden is goedkoper, toeslagen op laden, bijtelling etc.
- geen eigen laadpaal mogelijk (gemeente, verhuurder en de netbeheerder liggen dwars!)
- laadtarieven hier 2x hoger dan elders.
- laadpalen hier in de omgeving 3 euro 'boete' bovenop stroomtarief bij langer laden dan 5 uur
- laadsnelheid wordt geknepen tot 1-3kW ipv 11kW (en dan dus die boete rekenen!)
- snelladen lang de snelwegen vaak overvol op het moment
- buitenland (Frankrijk) problemen met laden, Duitsland idem (laatste wordt wel beter op het moment)
- kinderziektes auto, eerste jaar veel bij de garage gestaan (wel opgelost)
- ik reed veel, 60-70k per jaar, dan wil je meer bereik dan 505 km en meer betrouwbaarheid om snel te kunnen laden onderweg.

Kinderziektes en andere zaken:
- Vreemd rijgedrag bij nieuwe baan rechts (een baan naar rechts opschuiven als er een baan bijkomt, software en onderdelen)
- Vreemd rijgedrag bij puntstukken afrit (pogen nog even de afrit te nemen over een puntstuk, software en onderdelen)
- Afremmen op het laatste moment bij voorganger en exact 1 meter ruimte overhouden, van 130 naar 0 in 10 meter, loopt beter nu maar nog niet soepel.
- Noodstop bij auto op baan voor linksaf stilstaand terwijl rechtdoor groen en vrij is (software, komt nog soms voor)
- Surprise! willekeurig een noodstop maken bij fietsers die op een fietspad rechts rijden (software, onderdelen)
- Slechte reactie en herkenning verkeer rechts en links (diverse keren afgesteld, uiteindelijk onderdelen vervangen, werkt nu wel)
- Aankomende motorvervanging (bijna buiten garantie!)
- Bluelink communicatieproblemen
- Warmtepomp begint het te begeven (veel lawaai maken bij koude start voor 15 minuten)
- Nav Scherm afdrukken die er niet horen en bubbels (niet ernstig genoeg om te vervangen)
- Spiegel links vervangen (defect)
- Radar voor vervangen (problemen rijgedrag)
- Radar rechts vervangen (problemen rijgedrag)
- Bediening op het stuur rechts vervangen (links komt er ook aan)
- Meerdere keren beide cornerlights defect (uiteindelijk zelf door Philips lampjes vervangen, die blijven heel)
- Problemen met snelladen in de winter (accuverwarming werkte niet, na update opgelost)
- Laden stopt niet, kabel blijft vastzitten, geforceerd afkoppelen
- Laadklep vervangen
- Laadkabel vervangen
- Load balancing op een laadpaal? Kans op storing, laden wordt afgebroken als er een 2e auto aansluit en moet dan opnieuw starten. Werkt vaak niet en dan ook geen communicatie met de auto mogelijk.
- Stoelverwarming links
- Laadplaat mobiele telefoon
- Diverse terugroepacties, versnellingsbak, koelvloeistof (spoelen systeem)
- Kona is gevoelig voor het type banden, lawaai, wegligging, goed vooraf bekijken!

Ik weet niet waar de auto gaat belanden, hij gaat eruit via de leasemaatschappij maar mocht je een Grijze Kona 2020 Premium (03-2020) met slechts +/- 105k op het oog hebben die voor een leuke prijs aangeboden wordt stuur me dan een PM voor het kenteken.

Door ziekte slechts 105k gereden in bijna 5 jaar, normaal reed ik er een slordige 60-70k per jaar waardoor auto's er na maximaal 2,5 jaar al uit moeten. Was ik niet ziek geworden dan had ik de Kona omgeruild voor een benzine auto.

Kan er wel van zeggen dat het uiteindelijk geen vervelende auto is om te rijden. Zeker in de eerste jaren waren er geen problemen of drukte met het laden. En met mijn lange ritten was het 'zelf' rijden heerlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door XallaX op 18-12-2024 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nova163
Twiek-San schreef op woensdag 18 december 2024 @ 13:04:
[...]

Dat is dan waarschijnlijk wel een Corsa op benzine. Kennisen hebben een e-Corsa en niks dan ellende. En na 2 jaar uit de garantie. Ze zijn al ruim 3K kosten verder.

De Kona is gewoon betrouwbaar. In 5 jaar 160K mee gereden en de HV-accu en de GDU waren kinderziektes mj 2019 en zijn netjes opgelost.
Ja, klopt, dat was nog diesel.
XanderDrake schreef op woensdag 18 december 2024 @ 13:39:
Het probleem met dit soort auto onderhoud/problemen discussies, is dat het vaak neer komt op anecdotes. Daar heeft een oriënterende koper niet zoveel aan.

Heeft iemand cijfers over onderhoud en uitval van alle Konas?
Ik ben het niet helemaal met je eens. Natuurlijk zijn cijfers nog veel beter, maar cijfers over onderhoudskosten ken ik niet. De Consumentenbond inventariseert pech, maar daar kun je ook niet zien wat de kostenposten waren. De verhalen op dit forum, zowel in goede als slechte zin, geven volgens mij best een goed beeld. Ik vond het in ieder geval behulpzaam toen ik ging kopen. Waarbij je wel moet bedenken dat mensen die niet posten waarschijnlijk weinig te klagen hebben, dus het klinkt allemaal waarschijnlijk negatiever dan het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janvonflotow
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11-04 13:01
Hallo,
vraag aan collega's gebruikers van een Hyundai Kona, versie SX2 uit 2024,
Ik heb een Premium Sky op 19" banden
ik krijg het verbruik niet onder controle
ik rijd ritten van dorp naar stad, afstand 35 km, deels dorp. deels stad, deels provinciale weg 80 km/h deels snelweg 100 km/h
ik krijg mijn verbruik niet onder de 18,5 KWH/100 km !!
Sinds de reset bij oplevering ( 1100 km geleden) staat het gemiddelde op 18,6 KWH/100 km
Dat is een actieradius van 350 km, terwijl de auto wordt aangeprezen met een bereik van 464 km ?

Wie wil zijn gebruiksgegevens met mij delen? ( en dan ook de manier waarop dat lager is/kan zijn)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FCTW
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 16:46
Janvonflotow schreef op woensdag 18 december 2024 @ 23:16:
Hallo,
vraag aan collega's gebruikers van een Hyundai Kona, versie SX2 uit 2024,
ik rijd ritten van dorp naar stad, afstand 35 km, deels dorp. deels stad, deels provinciale weg 80 km/h deels snelweg 100 km/h
Sinds de reset bij oplevering ( 1100 km geleden) staat het gemiddelde op 18,6 KWH/100 km
Dat is een actieradius van 350 km, terwijl de auto wordt aangeprezen met een bereik van 464 km ?

Wie wil zijn gebruiksgegevens met mij delen? ( en dan ook de manier waarop dat lager is/kan zijn)
In de winter bij lage temperaturen is het verbruik hoger, dus normaal.

De opgegeven bereik heb je bij 20-25 graden.

• hvwees

Ik rij mijn Kona premium sinds oktober en bij mij staat de "sinds de laatste reset" op 17,5kWh/100 km (die laatste reset was bij oplevering).

Ik heb er inmiddels 5K km mee gereden.

Overigens heb ik wel gekozen voor de 17" velgen, want meer range en comfort. Ik zie de velgen toch niet als ik er in rij 😊

Bij kou presteren accupakketten altijd slechter.

Komend weekend ga ik een eind rijden naar zuid Limburg,de theorie is dat ik het op 1 acculading moet halen, ABRP vind dat ik 1x moet laden. Ik ga het meemaken of het wekelijk noodzakelijk is.

• Schalkkie
Update: Bij de garage geweest voor de klachten over de bestuurders hulpsystemen. Geen storingen gemeten. Ze hebben een update gedaan en als het goed is moet het nu opgelost zijn. Ben benieuwd ik ga het zien.

• Chiii
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-08 12:43
Miranda89 schreef op maandag 9 december 2024 @ 17:04:
[...]

Ik denk dat er geen fan in zit. Ze zijn ook maar 50W (halogeen equivalent). Ben er nog steeds heel tevreden mee.
Bedankt voor de tip. Ik heb ze nu ook. Iets beter dan de halogeen qua verlichting maar inderdaad vergelijkbaar.
Nog steeds niet zo fel als de dedicated led koplampen in mijn vorige auto. Ik denk omdat ze fanless kun je niet veel meer verwachten. Bijna alle plug/play zijn met fan maar dat is +60W. Wel bij inbouw moet ze dus zogenaamd verticaal ingezet worden maar om ze vast te klikken moet je lichtjes draaien dus nu weet ik niet of ze nu in de juiste positie staan.

• Janvonflotow
Hallo nog een aanvullende vraag over de verbuiksgegevens,
in de auto op het cluster wordt een maximum bereik gemeldt op basis van de acculading,
ditzelfde aantal km wordt ook weergegeven in Bluelink.
Waar is deze berekening op gebaseerd? want in het cluster heb je drie verschillende verbruikswaarden
1 na de laatste reset
2 na de laatste keer laden
3 in de actuele rit

maar ik nergens vinden op basis van welk verbruik de berekening voor rijbereik wordt gemaakt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazorX4
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-08 10:07

RazorX4

Kona Limited Sky 2020

Janvonflotow schreef op donderdag 19 december 2024 @ 23:08:
Hallo nog een aanvullende vraag over de verbuiksgegevens,
in de auto op het cluster wordt een maximum bereik gemeldt op basis van de acculading,
ditzelfde aantal km wordt ook weergegeven in Bluelink.
Waar is deze berekening op gebaseerd? want in het cluster heb je drie verschillende verbruikswaarden
1 na de laatste reset
2 na de laatste keer laden
3 in de actuele rit

maar ik nergens vinden op basis van welk verbruik de berekening voor rijbereik wordt gemaakt ?
In deze tijd van het jaar is het vooral temperatuur waardoor de max range zakt :)
En lijkt (uit ervaring) na volladen enigszins te resetten tot wat te verwachten is bij de huidige temperatuur.
(In zomer staat er gerust 400+ bij 100%, maar dan deze tijd van jaar vaak tussen 350-380 al ligt dat ook deels aan mijn rijstijl :+ )

Xbox Series X | Playstation 5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NKrmlZ29qONgctNA09O7gtfbObQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OjmEx94pOLZ1UX0PXdA9MkvG.jpg?f=fotoalbum_large
Roadtrip naar Oost Duitsland. Nu 30km gereden met volle auto MY2020. Als je 125+ km per uur rijdt in dit weer wordt 18.5 wel lastig. Maar in NL moet 17.5 wel te doen zijn. Het is onderhevig aan het weer natuurlijk, je binnen temperatuur èn hoe hard je optrekt.

Ik stuur later een update over het "eind gemiddelde" verbruik.

Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nova163
Mijn gemiddelde gebruik over de laatste 1,5 jaar is 180 Wh/km inclusief laadverliezen. Ik rij meestal de maximumsnelheid, dus ook vaak 130 km/u. Verwarming met warmtepomp staat wel op 17 graden.

17,5 kWh/100 km lijkt mij in de winter een heel normaal gebruik.

De range wordt naar mijn idee berekend met een rolling average over best veel kilometers. Als ik moet schatten ca. 500 km. Hij verandert wel, maar langzaam. De dealer heeft wel eens gezegd dat je de range kunt resetten, maar dat heb ik nooit geprobeerd.

[ Voor 12% gewijzigd door Nova163 op 21-12-2024 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ops2r-ursmfwqTWEpI8Cv9VKWjc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LkpfUmIDMky0lN7aVeKRCCzD.jpg?f=fotoalbum_large
Best netjes, regelmatig 130km gereden maar ook minder door drukte op de weg. Gedeeltelijk wind mee en rond Kassel toch best veel heuvels. 32km en 9% resterend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvwees
Mijn trip naar Limburg was 218 km, gem. 17,6 kWh/100km.

Vertrok met 100% SOC, auto gaf toen een range van 398 km aan.
Bij aankomst had ik nog 45% SOC over en de auto gaf nog 162 km range aan.

Ik vind het best netjes en ben er zeer tevreden over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janvonflotow
hvwees schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 17:55:

Redelijk netjes, maar ik kwam in mijn vorige Kona EV ( model 2020) toch op een gemiddelde van 14,9 kwh/100 km, nu haal ik dat bij lange na niet

[ Voor 12% gewijzigd door twain4me op 24-12-2024 11:34 . Reden: qoutefix ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FijneKnul

FijneKnul

Wat klagen jullie veel.

Janvonflotow schreef op zondag 22 december 2024 @ 13:08:

Redelijk netjes, maar ik kwam in mijn vorige Kona EV ( model 2020) toch op een gemiddelde van 14,9 kwh/100 km, nu haal ik dat bij lange na niet
Was dat op een vergelijkbare dag? Voor mij verschilt het weer ook veel.
14,9 Heb ik ook eens de Ioniq 5 gehaald namelijk op 120 Km. Dat was wel op een perfecte dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvwees
FijneKnul schreef op zondag 22 december 2024 @ 14:00:
[...]

Was dat op een vergelijkbare dag? Voor mij verschilt het weer ook veel.
14,9 Heb ik ook eens de Ioniq 5 gehaald namelijk op 120 Km. Dat was wel op een perfecte dag.
Afgelopen vrijdag, weer was koud maar niet heel koud.

Ik heb de auto pas sinds oktober en heb nog niet veel lange ritten gemaakt.

Volgens ABRP had ik 1x moeten laden, die zat er best wel boel naast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elmo1

elmo1

Kona Electric jan-2019

elmo1 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 08:55:
[...]

23 december hopelijk hersteld....
Hersteld, men kan niet duidelijk uitleggen wat ze nu precies gedaan hebben.
Dit heb ik eruit kunnen filteren.

1. user id is leeg --> die moet hersteld worden.
2. er wordt gesproken over een certficate die TomTom moet maken.

Wat ik verwacht dat oplossing is:
1. men moet een tomtom userid hebben plus een certificate die lokaal op navigatie geinstalleerd moet worden.
Deze userid plus certificate worden tijdens een update leeg gegooid, en ik weet niet hoe de afrekening met TomTom plaats vinden, maar vindt het wel typisch dat met de updates na 5 jaar ze plotseling vaak leeg gegooid worden en dit bij meerdere updates....

Je hebt namelijk een API key nodig:https://developer.tomtom.com/platform/documentation/dashboard/api-key-management

Dus als je auto geen userid heeft --> wifi verbindingen en dan helemaal onderaan verbindings details zie ook foto eerder in topic.
Dan naar de dealer toe en voor MY18 en MY19 moet het hersteld worden vanaf MY20 (lees met bluelink) is er na 5 jaar een abbo nodig.

Stuur me evt maar een DM voor de bedrijven die dit voor mij opgelost hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door elmo1 op 23-12-2024 13:37 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Gerjannn
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:02
Voor de geïnteresseerden, hierbij mijn review van de Kona Electric 64 2020, na de eerste paar 1000km: https://www.autoweek.nl/r...ric-64kwh-premium-2020-5/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snacky817
Gerjannn schreef op maandag 23 december 2024 @ 19:16:
Voor de geïnteresseerden, hierbij mijn review van de Kona Electric 64 2020, na de eerste paar 1000km: https://www.autoweek.nl/r...ric-64kwh-premium-2020-5/
Leuke review.
Op de snelweg gebeurt het mij regelmatig dat ik bij het aanzetten van Cruise Control de melding "SCC voorwaarden niet vervuld" krijg. Via het Kona EV forum op Tweakers vond ik dat je dan even kort moet remmen, daarna gaat hij wel weer gewoon aan. Klinkt als een bug, als ik naar de garage moet zal ik dit nog even navragen.
Je moet de SCC aanzetten door de - toets te gebruiken. Als ik de + gebruik krijg ik ook de melding (Kona 2020).
Dit klopt ook volgens de handleiding.
RES+: Hervatten of verhogen snelheid snelheidsbegrenzer.
SET-: Instellen of verlagen snelheid snelheidsbegrenzer
Het piepen van de gordels heb ik geen last van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hvwees
hvwees schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 17:55:

De terugreis ging en stuk sneller en ik mocht op een groot deel van de route 130 km/u of 120 km/u rijden ipv 100 km/u en dat heb ik ook gedaan. Maar dat scheelt wel enorm in het verbruik!

Heen:
afstand 217,6 km
duur: 3:00
gem. verbruik: 17,6 kWh/100km

Terug:
afstand: 211,6 km
duur: 1:55
gem. verbruik: 23,0 kWh/100km 😳

Ik kwam met 10% SOC aan thuis, maar was vertrokken met 85% SOC.

Het is dat ik wel vertrouwen had dat ik het ging redden op de acculading, maar het is toch wel schokkend veel meer verbruik. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelw1998
Hmm, zie dat ik die update nog niet heb ondanks dat de auto eind vorige maand geüpdatet had. Heb nu versie 231027.

Als ik nu op bijwerken druk staat er ‘Controleer opslagmedium’. Vervolgens zie ik bij geheugen staan dat er 128KB vrij is (of 128MB).
Misschien toch maar eens met USB updaten, heb alleen geen USB-C. Mag het ook met een USB HUB ertussen (USB C van Satechi waar ik dan een USB-stick met traditionele USB A in kan doen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eupeodes
Zo, vandaag ruzie gehad met de Kona (comfort smart 2024). Reed op een 60-weg met van die kantmarkeringen op meer dan halve meter van de kant, auto kon het niet waarderen dat het nodig was om de rechter wielen rechts van de lijn te houden.
Auto was flink aan het tegensturen, en bij de derde keer over de lijn vond ie het tijd worden voor een pauze voor me. Uiteindelijk de LKA maar pauze gegeven door lang te drukken op het knopje van de rijbaanassistentie. Moet je ook maar weten hoe je die situatie het beste oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eupeodes
michaelw1998 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 13:41:
[...]

Hmm, zie dat ik die update nog niet heb ondanks dat de auto eind vorige maand geüpdatet had. Heb nu versie 231027.

Als ik nu op bijwerken druk staat er ‘Controleer opslagmedium’. Vervolgens zie ik bij geheugen staan dat er 128KB vrij is (of 128MB).
Misschien toch maar eens met USB updaten, heb alleen geen USB-C. Mag het ook met een USB HUB ertussen (USB C van Satechi waar ik dan een USB-stick met traditionele USB A in kan doen)?
Ik heb dezefde versie, en dezelfde melding. En de vrij opslag is 128MB (dus alles).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerjannn
Dank! :)
[...]
Je moet de SCC aanzetten door de - toets te gebruiken. Als ik de + gebruik krijg ik ook de melding (Kona 2020).
Dit klopt ook volgens de handleiding.
Yes klopt, echter schijnt het zo te zijn (meerdere berichten op Reddit en ook in dit forum) dat als je een tijdje de rem niet hebt gebruikt, je eerst een keer moet remmen voordat je SCC weer kunt activeren (het werkt dan ook niet als je de - toets probeert). Lijkt meer een feature dan een bug, maar vreemd is het wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Laatst online: 22:56

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Gerjannn schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 15:31:
[...]

Dank! :)

[...]

Yes klopt, echter schijnt het zo te zijn (meerdere berichten op Reddit en ook in dit forum) dat als je een tijdje de rem niet hebt gebruikt, je eerst een keer moet remmen voordat je SCC weer kunt activeren (het werkt dan ook niet als je de - toets probeert). Lijkt meer een feature dan een bug, maar vreemd is het wel.
Even het stroompedaal loslaten is vaak al voldoende. Heb dit al heel vaak ervaren sinds 2020 ik de Kona ev gebruik. Het is een van de weinige vervelende dingetjes van deze auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc Groms
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 03-06 19:47
Ik was van plan om mijn Kona te vervangen door een nieuwe EV maar dat feestje gaat niet door, mijn CFO (echtgenote) says NO.
OK, geen probleem, ik moet toegeven dat er geen rationele redenen te verzinnen zijn waarom een nieuwe auto echt nodig is. De Kona IS gewoon een goeie auto.

Maar ik wil wel enkele minpunten oplossen.
Heeft iemand een idee/ervaring voor betere schokdempers ? Ik wil meer comfort zoals bijvoorbeeld een auto met luchtvering kan bieden. Waarschijnlijk zijn progressieve veren een efficiënte en economische oplossing. Suggesties ?
De bandendruk heb ik al verminderd naar 2,3 bar en dat is een hele verbetering maar ik wil nog beter.

Ik wil ook minder rijgeluiden maar kan het isolatiemateriaal niet zelf plaatsen. Ik zoek iemand die dat wel kan, bij voorkeur niet verder dan 100km rond Gent.

Nog iets waar ik me aan stoor is het bass- geluid. Wie heeft dit al aangepakt ?

• MathiasMetzger
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 09-01 16:52
Marc Groms schreef op donderdag 26 december 2024 @ 07:18:
Ik was van plan om mijn Kona te vervangen door een nieuwe EV maar dat feestje gaat niet door, mijn CFO (echtgenote) says NO.
OK, geen probleem, ik moet toegeven dat er geen rationele redenen te verzinnen zijn waarom een nieuwe auto echt nodig is. De Kona IS gewoon een goeie auto.

Maar ik wil wel enkele minpunten oplossen.
Heeft iemand een idee/ervaring voor betere schokdempers ? Ik wil meer comfort zoals bijvoorbeeld een auto met luchtvering kan bieden. Waarschijnlijk zijn progressieve veren een efficiënte en economische oplossing. Suggesties ?
De bandendruk heb ik al verminderd naar 2,3 bar en dat is een hele verbetering maar ik wil nog beter.

Ik wil ook minder rijgeluiden maar kan het isolatiemateriaal niet zelf plaatsen. Ik zoek iemand die dat wel kan, bij voorkeur niet verder dan 100km rond Gent.

Nog iets waar ik me aan stoor is het bass- geluid. Wie heeft dit al aangepakt ?
Maar meer geld in de Kona investeren dat vind je vrouw wel prima? Andere schokdempers en betere isolatie, dat gaat je ook een aardige duit geld kosten. Gisteren overigens een Kona uit 2019 gezien, met 64kWh accu. Die autos worden ook met de dag goedkoper?

Vraagprijs € 15.000 en km-stand was dacht ik 120.000km ofzo? Alleen als ik kijk naar de inruilwaarde van mijn Leaf, dan gaat het feest toch niet door en volgens mij is de Kona niet direct de zuinigste EV? Met de Leaf doe ik nu minder dan 15kWh/100km gemiddeld, inclusief de laadverliezen.

Maar van mijn CFO zal het ook vast wel niet mogen: wat voor auto had jij op het oog? Als ik puur naar inruilwaarde van de Leaf kijk, dan komen hooguit EV's van bouwjaar 2019/2020 in aanmerking en de Tesla model 3 is eigenlijk de beste keuze dan. Alleen misschien niet rationeel gezien, want het lijkt mij in vergelijking met Hyundai niet zo'n betrouwbare EV.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marc Groms
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 03-06 19:47
Voor die verbeteringen wil ik gerust een paar duizend € voor uittrekken, de Kona is me dat zeker waard.

Ik heb proefgereden met
- een Model Y maar die wordt volend jaar opgevolgd door een upgrade zoals al gebeurd is met de 3
- de Ionic 5: vond ik wat te braaf en te duur
- nieuwe Model 3 : de beste van het lot qua uitzicht, rijplezier en comfort maar te kleine koffer

Ik ben ook eens gaan kijken naar een jonge tweedehands Model S Raven: supercar maar te moeilijk om in en uit stappen.

Ik blijf dus nog een paar paar jaar bij de Kona. Die is wat te compact maar geeft veel rijplezier door het hoge koppel. En is ook zuinig met iets boven de 15 kwh/100km en een behoorlijke range.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• The Adder
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01-08 12:39

The Adder

Happy racing from Holland

Zo juist een mail ontvangen met info over de nieuwe Bluelink abo's:

Hier alle informatie over de abonnementen en prijzen: Bluelink LITE, PLUS en PRO

1e Kona: Premium Sky, Wit, 64kWh, schuifdak, Michelin, 76000km, [juni 2021->juni 2023->GESTOLEN] | 2e Kona: Limited Sky, Azur Blauw, 64kWh, Juni 2021, schuifdak, Michelin, 70000km, [juni 2023->]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snacky817
The Adder schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 14:25:
Zo juist een mail ontvangen met info over de nieuwe Bluelink abo's:

Hier alle informatie over de abonnementen en prijzen: Bluelink LITE, PLUS en PRO
Modellen van vóór 2024.
Voor de modellen die Hyundai tot in 2024 heeft geleverd, blijft de periode waarin de berijder kosteloos toegang heeft tot Bluelink van kracht – afhankelijk van de auto:
- Voor auto’s zonder OTA-functie is Bluelink de eerste vijf jaar gratis. Na afloop van die periode is er toegang tot Bluelink PLUS.
Wat gebeurt er na de drie of vijf jaar kosteloos Bluelink?
Bluelink wordt beëindigd als u niet aansluitend een abonnement op Bluelink PLUS of PRO afsluit.
Wordt dus
€ 2,99 per maand of € 29 per jaar.¹
of niks

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lord_fh

lord_fh

PS5

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6SlIZ39eZLZyXpLiSWhqblX9GhQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TnafsOadQWk0cB0Pmu39wi2G.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag is de kona EV comfort smart 65kwh met warmtepomp geleverd thuis.

Auto rijdt heerlijk, headup etc werkt ook top.

Kun je i-paddle ook standaard aan laten? Nu zet ik het aan steeds, maar als ik hem in z'n achteruit zet of uit, dan is het er daarna weer af, dat vind ik gek.

Is er geen wifi verbinding nodig ? Ik kan nl nergens vinden waar ik wifi zou kunnen toevoegen

Kun je ook ergens uitzettenndat je perse gordel om, deuren dicht etc moet hebben voor hij rijdt ?! Als ik m'n garagebox in wil ist handiger met de deur iets open en dan kijken, maar dat gaat dus niet je moet je gordel om etc anders gebeurd er niks.....

[ Voor 14% gewijzigd door lord_fh op 27-12-2024 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvwees
lord_fh schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 20:40:
[Afbeelding]

Vandaag is de kona EV comfort smart 65kwh met warmtepomp geleverd thuis.

Auto rijdt heerlijk, headup etc werkt ook top.

Kun je i-paddle ook standaard aan laten? Nu zet ik het aan steeds, maar als ik hem in z'n achteruit zet of uit, dan is het er daarna weer af, dat vind ik gek.

Is er geen wifi verbinding nodig ? Ik kan nl nergens vinden waar ik wifi zou kunnen toevoegen

Kun je ook ergens uitzettenndat je perse gordel om, deuren dicht etc moet hebben voor hij rijdt ?! Als ik m'n garagebox in wil ist handiger met de deur iets open en dan kijken, maar dat gaat dus niet je moet je gordel om etc anders gebeurd er niks.....
Nee die I-pedal moet je elke keer aanzetten, had verwacht dat ik het zou missen t.o.v. mijn vorige EV, maar nee ik vind het prima staat bij mij eigenlijk altijd in de auto stand en auto hold staat ook altijd aan.

Waarom zou je wifi willen?

Voor wat betreft met je deur open rijden, denk niet dat het uit kan. Zodra je de bestuurders deur opent gaat de auto in Park is me opgevallen.

Geen idee of de comfort smart het ook heeft, maar heb je niet voldoende aan de camera beelden? Of de zijspiegels? Als je overigens de schakelaar van de zijspiegels op L of R zet gaan de spiegels wat omlaag zodra je de auto in Reverse zet. Kan ook handig zijn.

Mooie kleur trouwens, sailing blue 💙, mijn premium heb ik ook in deze kleur 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_fh

lord_fh

PS5

hvwees schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 01:47:
[...]

Nee die I-pedal moet je elke keer aanzetten, had verwacht dat ik het zou missen t.o.v. mijn vorige EV, maar nee ik vind het prima staat bij mij eigenlijk altijd in de auto stand en auto hold staat ook altijd aan.

Waarom zou je wifi willen?

Voor wat betreft met je deur open rijden, denk niet dat het uit kan. Zodra je de bestuurders deur opent gaat de auto in Park is me opgevallen.

Geen idee of de comfort smart het ook heeft, maar heb je niet voldoende aan de camera beelden? Of de zijspiegels? Als je overigens de schakelaar van de zijspiegels op L of R zet gaan de spiegels wat omlaag zodra je de auto in Reverse zet. Kan ook handig zijn.

Mooie kleur trouwens, sailing blue 💙, mijn premium heb ik ook in deze kleur 😊
Van de wifi, niet nodig idd, maar dacht misschien is het nodig voor updaten :) (de tesla die ik even als voorloper had moest altijd via de wifi updaten)

Nou het is meer , ff in en uit stappen en dan naar achter, als je dat 2x doet dan is het bloed irritant als perse je gordel om moet en de deur. Zelfde eigelijk al als ik de garagedeur open (handmatig js die) en dan instap om naar achter te gaan dan moet je alles weer om. Maargoed dat is wat het is al vind ik het wel bizar dat je zo steeds meer beperkt wordt in je eigen doen en laten.

Ja kleur echt wijs mee ! Klopt ook mooi met de zwarte accenten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvwees
Dat de gordel om moet is me eigenlijk niet opgevallen.

Ik zet mijn Kona ook wel eens voor deze deur om uit te laden en dan rij ik hem daarna naar mijn parkeerplaats, dat doe ik ook wel eens zonder gordel. Dat gaat volgens mij gewoon, begint wel te piepen maar dat negeer is voor dat kleine stukje.

Ik ga er eens op letten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lord_fh

lord_fh

PS5

Ik ben erachter dat het de combi van deur en gordel is. Dus idd deur dicht, kan het wel merkte ik.

Overigens vanochtend in de garagebox even V2L geprobeerd, accu van mn motorfiets laden, werkt top

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Adder
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01-08 12:39

The Adder

Happy racing from Holland

lord_fh schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 20:40:
[Afbeelding]
Kun je i-paddle ook standaard aan laten?
Ik weet niet of model 2024 qua recupereren gelijk is aan mijn 2021 model, maar ik kan met de flippers aan het stuur een soort van i-paddle nabootsen kan deze dit recupereren ook op auto zetten door de linker of rechter flipper langere tijd in te drukken. Dan je je volgens zoals een i-paddle en deze stand blijft ook bewaard.

Maar misschien bedoel je ook heel wat anders... ;) .

1e Kona: Premium Sky, Wit, 64kWh, schuifdak, Michelin, 76000km, [juni 2021->juni 2023->GESTOLEN] | 2e Kona: Limited Sky, Azur Blauw, 64kWh, Juni 2021, schuifdak, Michelin, 70000km, [juni 2023->]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan Lelie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19-07 20:48

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

Marc Groms schreef op donderdag 26 december 2024 @ 12:29:
Voor die verbeteringen wil ik gerust een paar duizend € voor uittrekken, de Kona is me dat zeker waard.

Ik heb proefgereden met
- een Model Y maar die wordt volend jaar opgevolgd door een upgrade zoals al gebeurd is met de 3
- de Ionic 5: vond ik wat te braaf en te duur
- nieuwe Model 3 : de beste van het lot qua uitzicht, rijplezier en comfort maar te kleine koffer

Ik ben ook eens gaan kijken naar een jonge tweedehands Model S Raven: supercar maar te moeilijk om in en uit stappen.

Ik blijf dus nog een paar paar jaar bij de Kona. Die is wat te compact maar geeft veel rijplezier door het hoge koppel. En is ook zuinig met iets boven de 15 kwh/100km en een behoorlijke range.
Wij hebben vanochtend een testrit gedaan in de Hyundai Inster. Moet de betaalbare EV worden van Hyundai. We naderen de vijf jaar en we hebben al een tijdje een gesprek over het al (wij) dan niet (dealer) van een ratelend geluid bij terugwinning en verminderde remprestaties bij remmen met terugwinning. Ik moet tegenwoordig vaker het rempedaal gebruiken om op tijd tot stilstand te komen. Verder gelukkig niets van de hier gebruikelijke klachten, zelfs niet de (start)accu. Een paar maanden geleden een accutest gedaan en die kwam uit op 98%.

Een afspraak via Hyundai Nederland was niet doorgegeven aan de dealer (?) en de auto zou nog niet de weg op mogen vanwege de software. Na de auto uitgebreid bekeken te hebben, bleek de update toch gebeurd te zijn en mochten we een korte rit maken, omdat de auto nog niet voldoende opgeladen was.

Het lijkt ons een echte stadsauto, de ruimte achter in is beknopt voor passagiers en de bagageruimte zal nauwelijks een koffer kunnen bevatten. Wel weer veel loze ruimte onder een stelletje platen. De stoelen kunnen in delen en de rechter voorstoel geheel naar beneden geklapt worden. Dat biedt ruimte, ten koste van een medepassagier, maar persoonlijk zou ik eerder de achterstoelen demontabel gemaakt hebben.

Het stuur vind ik vrij druk ogen, omdat ook de middenconsole weg is. Schakelen ook aan het stuur, terug van weggeweest (ik had heel vroeger een Peugeot 204 met stuurschakeling). Ook naar mijn smaak te veel lichtjes en effecten op het console. Zo van, deze effecten kunnen we ook nog…. Je houdt we wat beter het oog op de weg. Gelukkig een beknopt scherm voor navigatie en zo en daaronder de bekende knoppen. Ik ben wat dat betreft old skool.

Stevige stoelen, wel allemaal mechanisch en de knop voor de rugleuning is wat worstelen. Wel een lekker ruim bereik.

De auto rijdt prettig, minder pittig dan onze (64 kWh Kona 2020), maar nog altijd beter dan een ICE. Vijf verschillende rij-opties, waaronder “sneeuw”.

Bij gebruik van de richtingaanwijzer krIjg je een ruim overzicht van de zijkant op je display. Ik hou echter graag de routine om kort over mijn schouder te kijken aan. Sommige waarschuwingsgeluiden zijn wat anders en harder, maar misschien ook omdat dit de standaard instellingen zijn.

We vonden wel dat de auto wat meer geruis heeft. Op het geluid van media heb ik nooit zoveel aan te merken, ook omdat het gehoor achteruit gegaan is.

Met 49 kWh lever je toch zo’n 25 % bereik in tov onze Kona, dus, zeker in de winter, is Noord Frankrijk (iECharge :-) ) niet in een keer bereikbaar.

Hoewel een aantal Insters met kenteken nog op dit jaar staan, denk ik dat we toch nog wat wachten. Vooral vanwege het gebrek aan ruimte achterin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_fh

lord_fh

PS5

Weet iemand toevallig of en wanneer er thule dakdragers beschikbaar komen voor de kona 2024 voor op de vaste dakrails? Op de site staat dat die niet bestaan ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaxLaadvermogen
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:55
Eupeodes schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 14:51:
Zo, vandaag ruzie gehad met de Kona (comfort smart 2024). Reed op een 60-weg met van die kantmarkeringen op meer dan halve meter van de kant, auto kon het niet waarderen dat het nodig was om de rechter wielen rechts van de lijn te houden.
Auto was flink aan het tegensturen, en bij de derde keer over de lijn vond ie het tijd worden voor een pauze voor me. Uiteindelijk de LKA maar pauze gegeven door lang te drukken op het knopje van de rijbaanassistentie. Moet je ook maar weten hoe je die situatie het beste oplost.
Als je niet harder dan de toegestane 60 km/uur gaat, dan heb je hier waarschijnlijk geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eupeodes
MaxLaadvermogen schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 16:15:
[...]

Als je niet harder dan de toegestane 60 km/uur gaat, dan heb je hier waarschijnlijk geen last van.
Had de SCC op 60, heb de indruk dat LKA boven de 50 actief wordt. Dat merk ik ook als ik binnen bebouwde kom net te hard rij (51 of 52), dan gaat de LKA ineens aangeven dat ie lijnen ziet

[ Voor 17% gewijzigd door Eupeodes op 28-12-2024 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvwees
Eupeodes schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 18:12:
[...]

Had de SCC op 60, heb de indruk dat LKA boven de 50 actief wordt. Dat merk ik ook als ik binnen bebouwde kom net te hard rij (51 of 52), dan gaat de LKA ineens aangeven dat ie lijnen ziet
Die moet je toch bewust aanzetten?

Tenminste ik wel in mijn 2024 Kona.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvwees
lord_fh schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 14:34:
Weet iemand toevallig of en wanneer er thule dakdragers beschikbaar komen voor de kona 2024 voor op de vaste dakrails? Op de site staat dat die niet bestaan ?
Die staat volgens mij wel in de accessoires folder.

Heb je navraag gedaan bij de dealer ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaxLaadvermogen
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:55
Eupeodes schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 18:12:
[...]
Ik merk dat bij zo’n 60km weg, zoals jij beschrijft, vanaf 60 km/h de gestreepte lijnen op ca 50cm van de bermen ‘herkend’ worden en in de HUD en op het dashboard oplichten - vanaf dit moment begint ook het ‘piepen’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eupeodes
hvwees schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 19:10:
[...]

Die moet je toch bewust aanzetten?

Tenminste ik wel in mijn 2024 Kona.
LFA moet je bewust aanzetten, dan stuurt ie actief mee. LKA is standaard aan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

XanderDrake schreef op woensdag 4 december 2024 @ 13:23:
[...]

Schijnzekerheid is het niet. Als je met zo'n SoH dongle aan de slag gaat, of het via een bedrijf regelt, het is wel geldig. Punt is dat het voor de Kona niet zoveel uitmaakt, de accu's (ná 2020 en na de recall tenminste) zijn gewoon heel goed gemaakt en hebben na de eerste 30k KM niet veel degradatie. Plus je hebt ook nog eens een buffer van 2-3kw in de accu waar je niet bij kan, dus de eerste 5% slijtage merk je niet in de range.

Mijn MY2020 Kona met 108k op de teller heeft voor mijn gevoel nog 99% range.
Even terugkomend op de Kona accuslijtage discussie.

Afgelopen week heb ik een aantal dingen gelezen over ándere EVs uit dezelfde periode, zoals de eerste generatie Tesla model 3 en de Polestar 2. Het zijn beide hele mooie autos, maar iets valt me op: de accu degradatie van deze modellen is echt aanzienlijk groter dan bij onze Kona's. De video review over de Polestar 2 gaf aan dat de accu SoH na 160k km 89% was, bijv. En nu kijk ik naar Model 3's uit 2019 met 120 - 180k km op gaspedaal.nl waarbij de advertentie de SoH vermeldt en mijn god: gemiddeld zie ik een SoH van 85%, soms nog lager :o

Ik zou wel effe pissig zijn als EV eigenaar, want zowel de Model 3's 60KW als de Polestar 2's hadden al niet de beste range van hun klasse, en nu mag je mooi 15% daarvan aftrekken |:( Dit verklaart wel waaorm die Model 3's die nu op de 2de handsmarkt komen zo weinig waard zijn: een roadtrip doen als je minder dan 300km kan rijden is niet zo handig.

Conclusie: wij Kona eigenaren mogen in onze handjes knijpen, met onze 96-98% SoH's. Ik vraag me af waar het door komt? Tesla en Polestar zijn EV only merken, je verwacht dat zij goed weten te werken met accus??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvwees
XanderDrake schreef op maandag 30 december 2024 @ 13:07:
[...]

Conclusie: wij Kona eigenaren mogen in onze handjes knijpen, met onze 96-98% SoH's. Ik vraag me af waar het door komt? Tesla en Polestar zijn EV only merken, je verwacht dat zij goed weten te werken met accus??
Niet helemaal waar, de polestar 1 was een hybride ;)

Ik merk wel dat de eerdere generatie EV's gewoon niet zo goed zijn met accu management dan de huidige EV's.

Ik heb een Leaf gehad, breek me de bek niet open... Geen accu conditionering, bij veel gebruik/snelladen wordt het accupakket te heet en dat komt de levensduur niet ten goedde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmo1

elmo1

Kona Electric jan-2019

elmo1 schreef op maandag 23 december 2024 @ 13:29:
[...]

Hersteld, men kan niet duidelijk uitleggen wat ze nu precies gedaan hebben.
Dit heb ik eruit kunnen filteren.

1. user id is leeg --> die moet hersteld worden.
2. er wordt gesproken over een certficate die TomTom moet maken.

Wat ik verwacht dat oplossing is:
1. men moet een tomtom userid hebben plus een certificate die lokaal op navigatie geinstalleerd moet worden.
Deze userid plus certificate worden tijdens een update leeg gegooid, en ik weet niet hoe de afrekening met TomTom plaats vinden, maar vindt het wel typisch dat met de updates na 5 jaar ze plotseling vaak leeg gegooid worden en dit bij meerdere updates....

Je hebt namelijk een API key nodig:https://developer.tomtom.com/platform/documentation/dashboard/api-key-management

Dus als je auto geen userid heeft --> wifi verbindingen en dan helemaal onderaan verbindings details zie ook foto eerder in topic.
Dan naar de dealer toe en voor MY18 en MY19 moet het hersteld worden vanaf MY20 (lees met bluelink) is er na 5 jaar een abbo nodig.

Stuur me evt maar een DM voor de bedrijven die dit voor mij opgelost hebben.
Dit is de oplossing:

Wij moesten alle gegevens naar onze importeur sturen en die hebben dit weer moeten doorsturen naar LG en daar hebben ze de gegevens gereset en tomtom live weer aan gezet en daarna hebben wij de navigatie weer moeten updaten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chiii
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-08 12:43
Dat was mij ook opgevallen. Ik vermoed dat gebruikte Tesla Model 3's (vooral de SR) veel vaker aan de snellader (Supercharger) hebben gezeten (want stuk goedkoper/makkelijker). Ook max. snelladen is ook stuk hoger bij de model 3 dan bij de relatief trage Kona. Met hogere bereik (Kona) is de kans dat je een snellader nodig hebt ook kleiner want je hebt wat meer ruimte om te plannen. Dat tezamen is de kans op een relatief goede accu bij een gebruikte Kona hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmo1

elmo1

Kona Electric jan-2019

Chiii schreef op maandag 30 december 2024 @ 18:07:
Dat was mij ook opgevallen. Ik vermoed dat gebruikte Tesla Model 3's (vooral de SR) veel vaker aan de snellader (Supercharger) hebben gezeten (want stuk goedkoper/makkelijker). Ook max. snelladen is ook stuk hoger bij de model 3 dan bij de relatief trage Kona. Met hogere bereik (Kona) is de kans dat je een snellader nodig hebt ook kleiner want je hebt wat meer ruimte om te plannen. Dat tezamen is de kans op een relatief goede accu bij een gebruikte Kona hoger.
Vergeet ook niet dat de kon accu 67,5kW is terwijl men uitgaatvan 64kW scheelt al degradatie die opgevangen kan worden de tesla is daadwerkelijk die 60kW of 55kW dan heb je al sneller een hoger percentage

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gerjannn
Vandaag wel even een spannend moment terug van Emmen naar Scherpenzeel in Kona 2020 64, ritje van 160km. Accu was nog 57%, auto gaf 250km range aan. Maar verbruik was een stuk hoger dan op de heenweg, ik vermoed door de wind. Uiteindelijk besloten om de eerste keer snelladen te proberen bij Fastned, maar de auto laadde niet bij. Geen foutmelding oid, 2 laders geprobeerd. Na ongeveer 5 minuten het wachten en klooien opgegeven en op goed geluk naar huis, uiteindelijk met 9% en 33km resterend thuis gekomen. Morgen de poort maar eens uitblazen met compressor, AC laden gaat namelijk prima.

In Emmen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6rm29v0-uvn7xxcdKOmmsyeQeQo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vsaP8PamQJktmfOKv0pFISCP.jpg?f=fotoalbum_large

En weer in Scherpenzeel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vH7LCUybIbtkpxX93Tiaifc4GJA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lsg7KZR4Uy93GtiAEki0avwN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3k9J9W9q2_Ujp9cQhKshuiG0vso=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aNhD1KIxv1ZNUH170ULmWftB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plopobiel
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-08 16:58
Gerjannn schreef op maandag 30 december 2024 @ 22:18:
Vandaag wel even een spannend moment terug van Emmen naar Scherpenzeel in Kona 2020 64, ritje van 160km. Accu was nog 57%, auto gaf 250km range aan. Maar verbruik was een stuk hoger dan op de heenweg, ik vermoed door de wind. Uiteindelijk besloten om de eerste keer snelladen te proberen bij Fastned, maar de auto laadde niet bij. Geen foutmelding oid, 2 laders geprobeerd. Na ongeveer 5 minuten het wachten en klooien opgegeven en op goed geluk naar huis, uiteindelijk met 9% en 33km resterend thuis gekomen. Morgen de poort maar eens uitblazen met compressor, AC laden gaat namelijk prima.

In Emmen:
[Afbeelding]

En weer in Scherpenzeel:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb ik ook een keer gehad stond in de instellingen dat ie een x percentage moest stoppen. Kwam ik achter na telefonische hulp van fastnet.
8)7 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerjannn
plopobiel schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 08:13:
[...]

Heb ik ook een keer gehad stond in de instellingen dat ie een x percentage moest stoppen. Kwam ik achter na telefonische hulp van fastnet.
8)7 8)7 8)7
Is dat deze instelling? De auto zou tot 90% moeten kunnen gaan dan..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TkXgwA4ml7_00XNx6QAtZMPbjpg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xUiDEkaB7tbcVyYBhtHqt4kA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plopobiel
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-08 16:58
Gerjannn schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 11:16:
[...]

Is dat deze instelling? De auto zou tot 90% moeten kunnen gaan dan..

[Afbeelding]
ja die instelling bedoel ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miranda89
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 21:33
Sinds juli 2024 heb een Kona van november 2020. Gelijk de eerstvolgende dag: lege 12V accu. Week later weer. Accu laten vervangen bij de dealer.

Via de hyundai monitor (python script, hier op tweakers gevonden) zie ik de volgense SoC waarden over de tijd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ynTAQ9-Qaa2yteWcFdYyMH3yRyw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GP6LOf2QcIDiSwgh8lKblrQp.png?f=fotoalbum_large
Na de nieuwe accu een paar maanden geen problemen gehad. De afgelopen weken ineens weer 2 keer een lege accu en vanochtend weer.

Het lijkt alsof de accu vanaf het begin al niet goed bijlaad tijdens het rijden.
Heeft iemand een idee of dit 'normaal' is of waar dit aan ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:12
Miranda89 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 09:10:
Sinds juli 2024 heb een Kona van november 2020. Gelijk de eerstvolgende dag: lege 12V accu. Week later weer. Accu laten vervangen bij de dealer.

Via de hyundai monitor (python script, hier op tweakers gevonden) zie ik de volgense SoC waarden over de tijd.
[Afbeelding]
Na de nieuwe accu een paar maanden geen problemen gehad. De afgelopen weken ineens weer 2 keer een lege accu en vanochtend weer.

Het lijkt alsof de accu vanaf het begin al niet goed bijlaad tijdens het rijden.
Heeft iemand een idee of dit 'normaal' is of waar dit aan ligt?
Heb ongeveer hetzelfde met mijn 12V accu. Mijn Kona uit 2020 (gekocht in juni) had binnen twee weken een lege hulpaccu. Daarom heb ik een jumpstarter op accu aangeschaft en ben ik het laadpercentage gaan monitoren. Bij mij zie ik niet hetzelfde verloop als bij jou, maar het schommelt tussen de 70% en 83%, en het komt nooit hoger.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miranda89
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 21:33
Mediacj schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 09:16:
[...]

Heb ongeveer hetzelfde met mijn 12V accu. Mijn Kona uit 2020 (gekocht in juni) had binnen twee weken een lege hulpaccu. Daarom heb ik een jumpstarter op accu aangeschaft en ben ik het laadpercentage gaan monitoren. Bij mij zie ik niet hetzelfde verloop als bij jou, maar het schommelt tussen de 70% en 83%, en het komt nooit hoger.
Ik heb inderdaad ook een powerbank-jumpstarter aangeschaft en dat werkt wel, maar mijn man is iedere keer panisch en kwaad als het weer gebeurt. Ik vind het ook niet normaal voor een auto van nog geen 5 jaar oud. Als ik de auto jumpstart, gaat ook altijd het inbraakalarm af, dus de hele straat kan meegenieten van onze hulpaccu problemen.

Dank voor het delen van jouw ervaring. Ik heb de dealer gemaild met deze data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmo1

elmo1

Kona Electric jan-2019

Miranda89 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 09:32:
[...]

Ik heb inderdaad ook een powerbank-jumpstarter aangeschaft en dat werkt wel, maar mijn man is iedere keer panisch en kwaad als het weer gebeurt. Ik vind het ook niet normaal voor een auto van nog geen 5 jaar oud. Als ik de auto jumpstart, gaat ook altijd het inbraakalarm af, dus de hele straat kan meegenieten van onze hulpaccu problemen.

Dank voor het delen van jouw ervaring. Ik heb de dealer gemaild met deze data.
Na mijn 4e 12v accu heb ik de volgende conclusies
Als de accu 1 keer leeg is is hij rijp voor sloop laden is dan om een of andere manier niet goed meer.
De auto laad x keer per dag bij te zien aan het gele lampje in de grill wat brand tijdens bij laden.
Je accu wordt bijgeladen als je rijdt althans als ik meet dan schiet voltage omhoog bij aanzetten van de kona.
De accu's van hyundai = troep.
Heb nu zelf een accu gekocht iets hogere capaciteit en sindien geen problemen meer, en deze heeft 3 jaar garantie ipv 2 wat hyundai toen gaf, zegt ook iets over hun eigen vertrouwen over de accu levensduur.

Als ik kijk naar je grafiek vind ik het verdacht dat hij niet regelmatig richting 80% gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:12
elmo1 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 10:07:
[...]

Na mijn 4e 12v accu heb ik de volgende conclusies
Als de accu 1 keer leeg is is hij rijp voor sloop laden is dan om een of andere manier niet goed meer.
De auto laad x keer per dag bij te zien aan het gele lampje in de grill wat brand tijdens bij laden.
Je accu wordt bijgeladen als je rijdt althans als ik meet dan schiet voltage omhoog bij aanzetten van de kona.
De accu's van hyundai = troep.
Heb nu zelf een accu gekocht iets hogere capaciteit en sindien geen problemen meer, en deze heeft 3 jaar garantie ipv 2 wat hyundai toen gaf, zegt ook iets over hun eigen vertrouwen over de accu levensduur.

Als ik kijk naar je grafiek vind ik het verdacht dat hij niet regelmatig richting 80% gaat.
Ok interessant, kun je svp delen welke accu jij geplaatst hebt? Hij gaat bij jou wel naar de 100% en je hebt geen speciale instellingen moeten doen om de nieuwe accu te activeren etc?

[ Voor 5% gewijzigd door Mediacj op 02-01-2025 10:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devilkin
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:43
Hier ook sinds maart vorig jaar een Kona electric in gebruik, en sinds een aantal maanden de Home Assistant addon. Batterij blijft tussen 60-85%.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qMybX3WnK9jiGtBqkQNbW0zHGWs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9QFUCfYRgD8LLy2QUzsgsf7R.png?f=fotoalbum_large

Artificial Intelligence is no match for Natural Stupidity.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elmo1

elmo1

Kona Electric jan-2019

Mediacj schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 10:14:
[...]

Ok interessant, kun je svp delen welke accu jij geplaatst hebt? Hij gaat bij jou wel naar de 100% en je hebt geen speciale instellingen moeten doen om de nieuwe accu te activeren etc?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cG5tE2HuH1fcq-sseQ_GPz-qchA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LB7plEqdWpXuTiAq6SLPNzy8.jpg?f=fotoalbum_large
Geen idee wat de percentages zijn heb gelukkig een My19 zonder bluelink ;-)
Gewoon Accu erin en gaan let wel op de polen die zijn omgedraaid voor de Kona, dit ivm montage.
Je hebt namelijk accus met links de + maar ook met links de -

[ Voor 14% gewijzigd door elmo1 op 02-01-2025 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_fh

lord_fh

PS5

Inmiddels 1000 km oppad met de kona ev 2025 CS 64kwh. Bevalt goed. Ik vind alleen de achterkant enorm deinen. Ervaren meer meer mensen dit ? Hij veert enorm na.

Snelladen gaat top, gister met pre conditioneren haalt hij met gemak de 101kw zelfs mrt de kou en niet volledig ge pre conditioneerd., valt me niets tegen

2e vraag, is er een wasstraat modus ? Met de pekel wil ik hem erna wel.schoon hebben erna, de tesla had een wasstraat modus, maar op de kona kon ik dat niet vinden, kan dat kloppen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TCroezing
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:29
Dat vond ik bij de Ioniq 5 ook minder, die vering...

Wat dacht je van de N van neutral?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_fh

lord_fh

PS5

TCroezing schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 15:20:
Dat vond ik bij de Ioniq 5 ook minder, die vering...

Wat dacht je van de N van neutral?
Snap ik, maar bij de tesla deed ie dan ook iets met de spiegels, de klep ennde ruitenwissers (verder naar beneden geloof ik)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XallaX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-08 10:15

XallaX

Meow

lord_fh schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 13:44:
Inmiddels 1000 km oppad met de kona ev 2025 CS 64kwh. Bevalt goed. Ik vind alleen de achterkant enorm deinen. Ervaren meer meer mensen dit ? Hij veert enorm na.

Snelladen gaat top, gister met pre conditioneren haalt hij met gemak de 101kw zelfs mrt de kou en niet volledig ge pre conditioneerd., valt me niets tegen

2e vraag, is er een wasstraat modus ? Met de pekel wil ik hem erna wel.schoon hebben erna, de tesla had een wasstraat modus, maar op de kona kon ik dat niet vinden, kan dat kloppen ?
Wasstraat modus heeft de kona niet.

- automatische ruitenwissers uitzetten
- auto hold uitzetten
- deuren vergrendelen (kofferbak kan opengaan bij wassen)
- dan in N

En bij de wasstraten met een transportrail uitkijken als het druk is. Je staat een paar seconden stil als je van de rail af bent en via de (voet)rem naar D gaat.
O.a. bij Anac laten ze achterliggers soms binnen 50 cm achter je aansluiten. Dan heb je erg weinig tijd om aan het einde van de band de van de band rollende auto te stoppen en in D te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_fh

lord_fh

PS5

XallaX schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 15:59:
[...]

- auto hold uitzetten
- dan in N

En bij de wasstraten met een transportrail uitkijken als het druk is. Je staat een paar seconden stil als je van de rail af bent en via de (voet)rem naar D gaat.
O.a. bij Anac laten ze achterliggers soms binnen 50 cm achter je aansluiten. Dan heb je erg weinig tijd om aan het einde van de band de van de band rollende auto te stoppen en in D te zetten.
Top bedankt voor dit! Hier inderdaad transport band, zal het id gaten houden als.het zover is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvwees
lord_fh schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 13:44:

Wat zou die modus moeten doen ?

Zet hem in N en doe je deuren op slot, dan kan de laadpoort ook niet per ongeluk opgaan tijdens de wasbeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janvonflotow

- auto hold uitzetten
- dan in N

de eerste 3 stappen kan ik thuis brengen,
maar een N stand heb ik niet (KONA EV 2024) stuurselectie D, R of P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvwees
Janvonflotow schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 21:59:
de eerste 3 stappen kan ik thuis brengen,
maar een N stand heb ik niet (KONA EV 2024) stuurselectie D, R of P
Ja die heb je wel....

Als die in D staat een klein beetje naar R (eerste "klikje") en als die in R staat een klein beetje naar D.

Probeer het eerst voordat je naar de wasstraat gaat zou ik zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elmo1

elmo1

Kona Electric jan-2019

hvwees schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 22:22:
[...]

Ja die heb je wel....

Als die in D staat een klein beetje naar R (eerste "klikje") en als die in R staat een klein beetje naar D.

Probeer het eerst voordat je naar de wasstraat gaat zou ik zeggen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DXzvYgjlZNHBcldd8IDiM87ZG0U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k5SnajdqZDia2wj3YL2SL5yE.jpg?f=fotoalbum_large
Staat in de handleiding ligt waarschijnlijk in je dashboard kastje ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Nirmed
  • Laatst online: 10-07 20:35
Hallo allemaal,

Op jullie advies uit 2024 heb ik de batterij van een toen nog aan te schaffen 2020 Kona EV Comfort 64 kWh laten testen. Ik vond de combinatie van de gunstige prijs en het lage aantal kilometers namelijk verdacht. Hierbij mijn terugkoppeling, voor het geval iemand anders dit ook overweegt.

Ik vroeg de dealer naar de staat van de batterij en of hij hierover een rapport kon afgeven. Hij wilde hier helaas niet aan meewerken, maar was wel bereid om in de koopovereenkomst een "onder voorbehoud"-clausule op te nemen. Deze clausule zou mij toestaan de koop ongedaan te maken als de batterij “kort na aankoop” “slecht” zou blijken te zijn. Volgens hem was dit echter onnodig, omdat hij naar eigen zeggen honderden Kona's had verkocht die nooit waren teruggekomen vanwege een slechte batterij.

Tot mijn verbazing had de dealer alsnog een batterijtest uitgevoerd tegen de tijd dat ik de auto kwam ophalen. De test gaf een SoH (State of Health) van 100% aan en het rapport zag er als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7rpfTqbiR2nVnRN8I2zb4Arifko=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/QAo0jpuTRRzGMtdyQG1dyDq5.jpg?f=user_large

Ik had echter via de ANWB al een batterijtest bij DEKRA ingepland voor twee dagen na aankoop, tegen een kostprijs van €130. Ik besloot deze test door te laten gaan om het rapport van de dealer te kunnen vergelijken.

DEKRA neemt telefonisch contact op om een afspraak te maken. De test zelf duurt ongeveer 15 minuten. Voorafgaand aan de test moet de batterij tussen 40% en 80% opgeladen zijn, de batterijtemperatuur tussen 10°C en 30°C liggen, en de temperatuurverschillen tussen de individuele cellen mogen niet meer dan 2°C bedragen. Dat laatste heb je niet zelf in de hand.

Tijdens de afspraak stapt een medewerker van DEKRA bij je in de auto en vraagt je naar een rustig stukje weg te rijden. Hier neemt hij het stuur over. Hij sluit een klein apparaatje aan op de OBD-poort, schakelt zoveel mogelijk stroomverbruikende functies uit en trekt vervolgens zo hard mogelijk op naar 50 km/u. Als het apparaatje een groen licht geeft, is de test klaar. Binnen een paar dagen ontvang je een rapport dat er als volgt uitziet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aDQ5rv-Wphu9BeEvRba5CW4s7oQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/y7X92QfH7Bzs9r1Gxj0HffWf.jpg?f=user_large

Ik zie wel verschillen tussen de waarden van beide rapporten, waarbij het rapport van DEKRA iets negatiever uitvalt dan dat van de dealer. Er is echter niets dat mij zorgen baart. Achteraf gezien had ik de termen “slecht” en “kort na aankoop” beter laten definiëren door de dealer. Bij een SoH van minder dan 90% was ik waarschijnlijk teruggegaan naar de dealer.

Voor mij was het die €130 waard om de komende jaren zorgeloos te rijden. 😊
Pagina: 1 ... 134 ... 141 Laatste