Hoe is kwaliteit van de boxen/geluid in de 2024 Kona electric? Ik vind dit in de hybride versie beetje tegenvallen, vooral gebrek aan volume.
Ik vind het prima, maar ik ben geen audiofreak/audiofielKRC schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 22:01:
Hoe is kwaliteit van de boxen/geluid in de 2024 Kona electric? Ik vind dit in de hybride versie beetje tegenvallen, vooral gebrek aan volume.
Het lijkt mij dat de hybride en de electric op dat vlak niet verschillen van elkaar.
Edit: ik heb wel een premium versie
[ Voor 4% gewijzigd door hvwees op 14-10-2024 07:34 ]
Ik vond het in de auto waar ik mee heb proef gereden dik prima (was natuurlijk wel een luxe versie). Ik hoop nog deze maand te weten hoe het in de Comfort Smart is.
In mijn premium-versie vind ik het volume zeker prima, maar ik krijg de balans niet echt goed. Hij heeft bij veel muziek de neiging om veel te zwaar de lage tonen te benadrukken. Als ik dat in de equalizer aanpas, klopt het in andere muziek weer niet... Ik vond het geluid beter in mijn Opel Corsa uit 2012 (Cosmo-editie).
Hallo, sinds augustus ben ik in het bezit van een Kona Ultimate uit 2020. Auto bevalt tot nu toe goed maar krijg helaas al meer last van mijn rug. Stoel is elektrisch verstelbaar maar krijg een goede zithouding niet voor elkaar. Zijn er hier op het forum ook mensen die daar last van hebben? Tips?. Ben wel 1.92 m. lang.
Stuur naar voren / achteren al geprobeerd? Je hebt ook nog n lendesteun knopje.Erwin K. schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 17:53:
Hallo, sinds augustus ben ik in het bezit van een Kona Ultimate uit 2020. Auto bevalt tot nu toe goed maar krijg helaas al meer last van mijn rug. Stoel is elektrisch verstelbaar maar krijg een goede zithouding niet voor elkaar. Zijn er hier op het forum ook mensen die daar last van hebben? Tips?. Ben wel 1.92 m. lang.
Ik heb er niet heel veel last van, maar de Kona heeft in vergelijking met mijn vorige auto veel minder steun in de onderrug. Ik kan me voorstellen dat je daar last van krijgt. Ik heb zelf gedacht aan een kussentje voor in de stoel, denk dat dat kan helpen.Erwin K. schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 17:53:
Los van de auto, zijn rug, schouder en nekklachten een ware epidemie onder kantoorwerkers van alle tijden. Ik weet niet of dit voor jou geldt, wel voor mij.
Kort gezegd heb ik jarenlang de oplossing elders gezocht dan waar de oorzaak lag, namelijk te weinig beweging/sport. Misschien niet jouw situatie, misschien wel.
Kort gezegd heb ik jarenlang de oplossing elders gezocht dan waar de oorzaak lag, namelijk te weinig beweging/sport. Misschien niet jouw situatie, misschien wel.
Een kussentje is een goede eerste test, je hebt ook van die ergonomische kuipen. Je kan eens rond vragen bij een ergotherapeut.Erwin K. schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 17:07:
Dank voor de tips, ga een kussentje uitproberen.
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
Ik ben 1m96 en zit ook niet optimaal, het kon slechter maar na een rit van 120 stap ik toch enigszins stram uit. Een van de redenen om hierna voor een grotere auto te kiezen.
PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer
1.94 en ik stapte fitter uit dankzij de stoelverwarming.
Ook na een ritje van 400km.
Veel op cc rijden en benen blijven bewegen helpt.
Zitting was wat aan de korte kant.
Zo zie je maar.
Ook na een ritje van 400km.
Veel op cc rijden en benen blijven bewegen helpt.
Zitting was wat aan de korte kant.
Zo zie je maar.
mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k
Ik 1m97 en inderdaad voor lange mensen is de Kona niet ideaal. Ik had hiervoor een Peugeot 207 en daar zat ik beter in vooral bij ritten langer dan 2 uur. Grotere auto is voor de lange bestuurde dus echt niet altijd een vooruitgang…Chaoss schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 18:50:
Ik ben 1m96 en zit ook niet optimaal, het kon slechter maar na een rit van 120 stap ik toch enigszins stram uit. Een van de redenen om hierna voor een grotere auto te kiezen.
Heb die grotere auto natuurlijk wel proef geredenscartissue schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 00:44:
[...]
Ik 1m97 en inderdaad voor lange mensen is de Kona niet ideaal. Ik had hiervoor een Peugeot 207 en daar zat ik beter in vooral bij ritten langer dan 2 uur. Grotere auto is voor de lange bestuurde dus echt niet altijd een vooruitgang…
Vanochtend had ik een rare storing. Ik ontgrendelde de Kona (2019) aan de passagierskant van de auto. Auto stond aan de lader, dus toen ik hem ontkoppeld had en in de auto ging zitten gaf hij aan dat de passagierdeur nog open stond.
Hierna eerst de deur opnieuw open en dicht gedaan, maar de melding bleef hangen. Daarna de auto uit gedaan en op slot en weer van slot gedaan, maar nog steeds de melding.
Hierna ben ik maar naar het werk gaan rijden, cruise control werkte ook niet (ondanks dat ik hem wel zag inkomen op de HUD). Ik ga zo, als het licht is buiten even verder onderzoek doen, maar heeft iemand dit al eens meegemaakt? Ook de km-stand loopt niet op, dus het lijkt alsof het beeld bevroren is.
Hierna eerst de deur opnieuw open en dicht gedaan, maar de melding bleef hangen. Daarna de auto uit gedaan en op slot en weer van slot gedaan, maar nog steeds de melding.
Hierna ben ik maar naar het werk gaan rijden, cruise control werkte ook niet (ondanks dat ik hem wel zag inkomen op de HUD). Ik ga zo, als het licht is buiten even verder onderzoek doen, maar heeft iemand dit al eens meegemaakt? Ook de km-stand loopt niet op, dus het lijkt alsof het beeld bevroren is.
:strip_exif()/f/image/SXIWxywWnxU6rQDIzvCXZYpc.jpg?f=fotoalbum_large)
Gasloos sinds 2020.
Ik heb de Kona nu een jaar en moet zeggen dat het onderhoud me wel erg tegenvalt:
Daar zit zeker een deel pech in, en banden moet toch een keer, maar er zitten ook veel kosten in wat gewoon met kwaliteit te maken heeft. In mijn vorige auto in 12 jaar is er minder kapot gegaan dan in 1 jaar Kona.
- 2 keer een beurt (per 15000 km)
- Nieuwe banden
- Cruisecontrolknop kapot, module in het stuur vervangen
- Bellen in het beeldscherm, beeldscherm vervangen (onder BOVAG-garantie)
- Kentekens waren eraf gevallen
Daar zit zeker een deel pech in, en banden moet toch een keer, maar er zitten ook veel kosten in wat gewoon met kwaliteit te maken heeft. In mijn vorige auto in 12 jaar is er minder kapot gegaan dan in 1 jaar Kona.
[ Voor 6% gewijzigd door Nova163 op 18-10-2024 09:46 ]
Welke bouwjaar en km stand?
Soms heb je inderdaad pech.
2019 en km-stand nu ca. 90.000.RaRo74 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 12:14:
Welke bouwjaar en km stand?
Oké, hier heb ik nu iets raars voor.RaRo74 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 22:39:
[...]
Die melding komt vaker voor en heeft mogelijk nog te maken met een terugroepactie waardoor het hele koelsysteem gespoeld moet worden.
Mogelijk omdat er verkeerde koelvloeistof in is gegaan af fabriek.
Bij mij duurde het spoelen 3 uur bij de garage
Vorige week woensdag was ik bij de dealer om het koelvloeistofsysteem te reinigen en de koelvloeistof te vervangen.
Na een drietal uren kwam de technieker vragen of ik ook de reservesleutel bij had, want de wagen herkende de sleutel niet. Had hij nog nooit voorgehad.
Nadat ik de reservesleutel liet komen, bleek ook die niet meer herkend door de wagen.
Het uitlezen van de wagen lukt hen ook niet meer.
Via Bluelink komen de meldingen wel nog binnen.
De wagen is sindsdien een baksteen met Bluelink.
Op 'ervaring' en 'gevoel' bestelde de dealer een wisselstuk waarmee ze hopelijk terug de computer aan de wagen kunnen koppelen. Geen garantie dat het werkt en ook geen garantie dat er niet nog een ander probleem opduikt.
Het bestelde stuk is echter niet voorradig en de dealer kan mij niet meedelen wat de levertermijn is.
Volgens de dealer hebben ze dergelijk probleem nog nooit gezien en staat het los van de spoeling en de hervulling van de koelvloeistof.
Ik weet niet of iemand hier al een gelijkaardig probleem heeft ervaren?
Wij hebben nu een kleine maand onze kona uit 2019 met 115k op de teller. Wat mij opviel tijdens het rijden op lage snelheid hoorde ik een hoog geluid wat ik het beste kan omschrijven als een aanlopend vliegwiel of piepende v-snaar.
Met vess uit is het goed hoorbaar bij optrekken en afremmen. Is dit het bekende probleem met de GRU?
Het is met een EV niet de bedoeling dat je mij een halve straat verder hoort aankomen:)
Gelukkig 12 maanden dealergarantie dus dat moet goed komen.
Met vess uit is het goed hoorbaar bij optrekken en afremmen. Is dit het bekende probleem met de GRU?
Het is met een EV niet de bedoeling dat je mij een halve straat verder hoort aankomen:)
Volgens mij is dat GRU geluid meer ratelend of tikkend. Was het altijd al dit geluid?Blekkienl schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 16:38:
Wij hebben nu een kleine maand onze kona uit 2019 met 115k op de teller. Wat mij opviel tijdens het rijden op lage snelheid hoorde ik een hoog geluid wat ik het beste kan omschrijven als een aanlopend vliegwiel of piepende v-snaar.
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
het is mij nog niet eerder opgevallen. Het geluid klinkt iig niet als normaal.XanderDrake schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 16:50:
[...]
Volgens mij is dat GRU geluid meer ratelend of tikkend. Was het altijd al dit geluid?
Het is geen tikkend or ratelend geluid.
[ Voor 6% gewijzigd door Blekkienl op 18-10-2024 16:53 ]
Kan het eventueel te maken hebben met de remmen? Verandert het geluid ook als je een bocht maakt of instuurt?Blekkienl schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 16:38:
Mijn Kona uit 2019 maakt ook een geluid dat wel overeenkomt met wat jij omschrijft. Het klinkt vergelijkbaar met een piepende v-snaar. Ik hoor het niet als ik in de auto zit met het raam dicht, maar heel duidelijk bij het optrekken met lage snelheden met het raam open. De dealer heeft mij verzekerd dat het geluid bij mij normaal is.Blekkienl schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 16:38:
Bij mij klonk de GRU wel zo toen hij kapot was.XanderDrake schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 16:50:
[...]
Volgens mij is dat GRU geluid meer ratelend of tikkend. Was het altijd al dit geluid?
Je kunt er lang mee rond blijven rijden, maar je zit wel al aan de 5 jaar fabrieks garantie wss. Dus ik zou er wel snel werk van maken.
[ Voor 21% gewijzigd door Snacky817 op 18-10-2024 17:47 ]
Voor de duidelijkheid bij jouw klonk de gru zoals ik het geluid omschreef of zoals hierboven als ratelend/tikkend?Snacky817 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 17:45:
[...]
Bij mij klonk de GRU wel zo toen hij kapot was.
Je kunt er lang mee rond blijven rijden, maar je zit wel al aan de 5 jaar fabrieks garantie wss. Dus ik zou er wel snel werk van maken.
Een soort opstijgend geluid, vooral bij het optrekken. Meer zoals jij het omschreef.Blekkienl schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 18:12:
[...]
Voor de duidelijkheid bij jouw klonk de gru zoals ik het geluid omschreef of zoals hierboven als ratelend/tikkend?
Eigenlijk hoor je helemaal niks te horen als de VESS uit staat bij wegrijden.
Dat is pech zeg! Ik rij sinds 2020 een Kona. 1x nieuwe 12V batterij. Verder alleen regulier onderhoud. 126.000km inmiddels. Probleemloze auto tot dusver.Nova163 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 09:45:
Ik heb de Kona nu een jaar en moet zeggen dat het onderhoud me wel erg tegenvalt:Kosten in 13 maanden: € 2400 (excl. vergoeding vanwege garantie).
- Nieuwe banden
Die was ik nog vergeten, de 12V-batterij heb ik ook gehadJan Workum schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 21:28:
[...]
Dat is pech zeg! Ik rij sinds 2020 een Kona. 1x nieuwe 12V batterij. Verder alleen regulier onderhoud. 126.000km inmiddels. Probleemloze auto tot dusver.
Goed om te horen, dat geeft hoop dat de pech misschien wel eindigt
2019
140k
Eén 12 volt accu preventief vervangen vanwege een lange autoreis
Koelvloeistof vervangen onder terugroepactie.
1 set zomerbanden versleten. Zowel winterbanden als nieuwe zomerbanden zaten bij 140k nog rond de 6 mm.
1x batterij vervangen van de afstandsbediening.
Heel veel tijd bij de dealer garage doorgebracht vanwege reguliere onderhoudsintervallen waar ze veel te lang mee bezig zijn. Vooral de conventionele software updates nam enorm veel tijd in beslag.
Verder niets gehad
140k
Eén 12 volt accu preventief vervangen vanwege een lange autoreis
Koelvloeistof vervangen onder terugroepactie.
1 set zomerbanden versleten. Zowel winterbanden als nieuwe zomerbanden zaten bij 140k nog rond de 6 mm.
1x batterij vervangen van de afstandsbediening.
Heel veel tijd bij de dealer garage doorgebracht vanwege reguliere onderhoudsintervallen waar ze veel te lang mee bezig zijn. Vooral de conventionele software updates nam enorm veel tijd in beslag.
Verder niets gehad
[ Voor 4% gewijzigd door RaRo74 op 18-10-2024 22:47 ]
Volgende maand de 105.000 km beurt van mijn Kona uit 2020.
Tot nu toe de voorbanden vervangen, achterbanden halverwege volgend jaar schat ik in.
Problemen gehad met de cruise controle die regelmatig uitviel bij het verhogen of verlagen van de snelheid. De dealer heeft 3x de knop vervangen wat steeds een tijdelijke oplossing bleek. Uiteindelijk is er een aansturing module vervangen. Dit was kennelijk wel de juiste oplossing. Allemaal onder de garantie natuurlijk.
Verder het reguliere onderhoud (1x door kwik fit) steeds op tijd laten doen. Geen verdere problemen gehad.
Tot nu toe de voorbanden vervangen, achterbanden halverwege volgend jaar schat ik in.
Problemen gehad met de cruise controle die regelmatig uitviel bij het verhogen of verlagen van de snelheid. De dealer heeft 3x de knop vervangen wat steeds een tijdelijke oplossing bleek. Uiteindelijk is er een aansturing module vervangen. Dit was kennelijk wel de juiste oplossing. Allemaal onder de garantie natuurlijk.
Verder het reguliere onderhoud (1x door kwik fit) steeds op tijd laten doen. Geen verdere problemen gehad.
Dat akkefietje met de cruisecontrol heb ik ook. Ik heb er mee leren leven maar irritant is het wel.Cxxxx71 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 09:55:
Volgende maand de 105.000 km beurt van mijn Kona uit 2020.
Krijg je dan de waarschuwing 'voldoet niet aan de voorwaarden'?Jan Workum schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 10:56:
[...]
Dat akkefietje met de cruisecontrol heb ik ook. Ik heb er mee leren leven maar irritant is het wel.
Ik had een aantal keer dat de cc niet ingeschakeld kon worden.
Dit kan aan van alles liggen, maar voor zover niet bekend: de oplossing is soms om even de rem in te drukken. In mijn onhandige verwoording: de auto gebruikt dat om te controleren of de rem goed functioneert. Als je dat niet doet, weigert hij adaptive cruise control aan te zetten.Blekkienl schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 11:47:
[...]
Krijg je dan de waarschuwing 'voldoet niet aan de voorwaarden'?
Maar het kan natuurlijk ook aan allerlei andere dingen liggen, zoals sneeuw die de sensor blokkeert.
Ja balen. Die bellen in het scherm lees ik vaker, vooral bij de modellen van voor 2020. De cruisecontrol knop ga ik nu ook in de gaten houden, maar uitvallen heeft hij nooit gedaan.Nova163 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 09:45:
Ik heb de Kona nu een jaar en moet zeggen dat het onderhoud me wel erg tegenvalt:Kosten in 13 maanden: € 2400 (excl. vergoeding vanwege garantie).
- Nieuwe banden
Mijn MY 2020 107k moest alleen het airco gas bijvullen bij de eerste Apk. In het onderhoudsverleden geen bijzonderheden.
Dan moet je even de rem indrukken, daarna gaat het wel.Blekkienl schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 11:47:
[...]
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Die melding inderdaad als je tijdens het rijden scc wil inschakelen. Door het gas los te laten of te remmen kun je de scc alsnog inschakelen zonder een volledige stop. Wat ik eigenlijk bedoelde is bij ingeschakelde scc je de snelheid wil verhogen of verlagen met het knopje in stappen van 10 km ( knopje langer vasthouden in de stand resp. + of -) Soms pakt ie dat niet en schakelt scc uit, de eerste keer schrik je je lam.Blekkienl schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 11:47:
[...]
[ Voor 5% gewijzigd door Jan Workum op 19-10-2024 12:50 ]
Nog nooit meegemaakt.Jan Workum schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 12:48:
[...]
Die melding inderdaad als je tijdens het rijden scc wil inschakelen. Door het gas los te laten of te remmen kun je de scc alsnog inschakelen zonder een volledige stop. Wat ik eigenlijk bedoelde is bij ingeschakelde scc je de snelheid wil verhogen of verlagen met het knopje in stappen van 10 km ( knopje langer vasthouden in de stand resp. + of -) Soms pakt ie dat niet en schakelt scc uit, de eerste keer schrik je je lam.
Er is dus zeker wat aan te doen, ik wil daar absoluut niet mee leren leven. Steeds als ik de snelheid wilde verhogen, hield ik mijn voet al bij het stroompedaal voor het geval dat...Jan Workum schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 10:56:
[...]
Dat akkefietje met de cruisecontrol heb ik ook. Ik heb er mee leren leven maar irritant is het wel.
Heb wel het idee dat een reset door de spanning er af te halen het probleem tijdelijk verdween. Maar uiteindelijk kwam het langzaam weer terug en verergerde met de tijd.
Ja, blijkbaar is er wat aan te doen. Ik heb altijd gedacht dat het een softwarebug was of zo. Bedankt voor het delen van deze informatie 👍Cxxxx71 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 11:11:
[...]
Er is dus zeker wat aan te doen, ik wil daar absoluut niet mee leren leven. Steeds als ik de snelheid wilde verhogen, hield ik mijn voet al bij het stroompedaal voor het geval dat...
Heb wel het idee dat een reset door de spanning er af te halen het probleem tijdelijk verdween. Maar uiteindelijk kwam het langzaam weer terug en verergerde met de tijd.
Het eerste dat ik zou proberen is even de minpool van de 12V accu loshalen, dat is de standaardoplossing voor veel elektrische vaagheden bij moderne auto's. Meet meteen even het voltage om te kijken of de 12V accu niet aan het doodgaan is.Herkz schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 07:57:
Vanochtend had ik een rare storing. Ik ontgrendelde de Kona (2019) aan de passagierskant van de auto. Auto stond aan de lader, dus toen ik hem ontkoppeld had en in de auto ging zitten gaf hij aan dat de passagierdeur nog open stond.
[Afbeelding]
Lijkt iets met de radar te zijn. Zit in je voorbumper (zwarte vierkant) is die erg smerig?
Yep maar dan alleen met sneeuw. Je frontradar is geblokkeerd ff schoonmaken wellicht iets van blad er tegenaan gekomen met herstart en vrijmaken zou het opgelost moeten zijnMiranda89 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 20:27:
Iemand dit wel eens gezien? Het betreft een Kona uit 2020. Cruise control werkt niet meer sinds het verschijnen van deze melding.
[Afbeelding]
Heeft toevallig iemand dit zelfde probleem ervaren en een fix hiervoor?
Situatie 1: Telefoon verbonden met bluetooth. Auto Android is niet aangesloten/geactiveerd.
Als ik gebeld wordt hoort de ander mij wel.
Situatie 2: Telefoon verbonden met bluetooth. Auto Android is wel geactiveerd (bijv. Google Maps).
Microfoon (vd auto) pakt voice commands op van Google Assistant. Maar als ik gebeld wordt hoort de ander mij niet.
Auto Android is verbonden met een wireless USB kastje. Dit kwam van een andere auto en werkte prima (ook bellen tijdens Auto Android).
Situatie 1: Telefoon verbonden met bluetooth. Auto Android is niet aangesloten/geactiveerd.
Situatie 2: Telefoon verbonden met bluetooth. Auto Android is wel geactiveerd (bijv. Google Maps).
Microfoon (vd auto) pakt voice commands op van Google Assistant. Maar als ik gebeld wordt hoort de ander mij niet.
Auto Android is verbonden met een wireless USB kastje. Dit kwam van een andere auto en werkte prima (ook bellen tijdens Auto Android).
Allen, mijn nieuwe Kona electrisch Premium 65kwh 2024 is in bestelling.
Nu zie ik op verschillende sites tegenstrijdigheden met welk soort batterij de Kona wordt geleverd?
Is dat een NMC of LPF batterij?
En maakt het nog uit of de Kona dan geleverd wordt in Nederland of elders in de wereld, want krijgen sommige klanten dan bv NMC en anderen LPF terwijl het toch een nieuwe Kona is?
Ook als straks de auto geleverd wordt, kun je dan ergens zien welk soort batterij erin zit?
Ps ik praat hier over de 65kwh batterij dus niet de 12volt accu.
Dank voor de reacties
Nu zie ik op verschillende sites tegenstrijdigheden met welk soort batterij de Kona wordt geleverd?
Is dat een NMC of LPF batterij?
En maakt het nog uit of de Kona dan geleverd wordt in Nederland of elders in de wereld, want krijgen sommige klanten dan bv NMC en anderen LPF terwijl het toch een nieuwe Kona is?
Ook als straks de auto geleverd wordt, kun je dan ergens zien welk soort batterij erin zit?
Ps ik praat hier over de 65kwh batterij dus niet de 12volt accu.
Dank voor de reacties
De enige keer dat ik aan de andere kant van de lijn niet gehoord werd, was de 12V accu bijna op z'n eind.Chiii schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 06:41:
Heeft toevallig iemand dit zelfde probleem ervaren en een fix hiervoor?
Voor wie loopt te klooien met de remote smart parking assist, ik heb hier een korte video gemaakt hoe het werkt.
YouTube: Hoe werkt de smartpark van een 2024 Hyundai Kona electric
Je kan het ook in de auto activeren voordat je uitstapt.
Functie vanaf de premium kona 2024 (als ik me niet vergis).
YouTube: Hoe werkt de smartpark van een 2024 Hyundai Kona electric
Je kan het ook in de auto activeren voordat je uitstapt.
Functie vanaf de premium kona 2024 (als ik me niet vergis).
elmo1 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 20:41:
[...]
Yep maar dan alleen met sneeuw. Je frontradar is geblokkeerd ff schoonmaken wellicht iets van blad er tegenaan gekomen met herstart en vrijmaken zou het opgelost moeten zijn
Schoonmaken van de radar had ik inderdaad geprobeerd. Toch maar naar de dealer. Diagnose: radar verbogen. Waarschijnlijk toen mijn man (ik zeg het er maar even bij om opmerkingen voor te zijn) begin deze week 's nachts in een weiland parkeerde en met de voorwielen in een greppel belande.Chaoss schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 20:29:
Lijkt iets met de radar te zijn. Zit in je voorbumper (zwarte vierkant) is die erg smerig?
Oplossing: radar vervangen à €1550 of terugbuigen en opnieuw kalibreren à €250.
Valt niet onder garantie, maar onder schade. Denk dat ik eerst het terugbuigen maar ga proberen.
Vraagje , bluelink: ik krijg eind vh jaar mijn comfort smart kona. Nu heb ik tijdelijk een Tesla M3 (2021) en ik merk dat ik de open en dicht functie en de climate functie van de tesla erg handig vind. Het openen vooral omdat het anders met een pasje moet...
Als ik het goed heb, heb ik straks standaard bluelink lite ?
- opent de kona, zonder de app bediening, automatisch als je dichterbij komt met de sleutel in je zak ?
- mis je echt de live functies van de plus ?
Dab weet ik of ik moet kijken of ik de plus nog in de lease krijg...
- opent de kona, zonder de app bediening, automatisch als je dichterbij komt met de sleutel in je zak ?
Als ik de specs lees krijg je inderdaad standaard lite, maar je krijgt 6 maanden proefperiode op plus. Daarna kost het €29,- per jaar. Lijkt me niet te moeite om dat in de lease op te nemen, ik zou dat voor dit bedrag zelf afsluiten.lord_fh schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 07:37:
Vraagje , bluelink: ik krijg eind vh jaar mijn comfort smart kona. Nu heb ik tijdelijk een Tesla M3 (2021) en ik merk dat ik de open en dicht functie en de climate functie van de tesla erg handig vind. Het openen vooral omdat het anders met een pasje moet...
Als de sleutel bij je hebt in je zak en je pakt de deurgreep, dns ontgrendeld die zelf. Op slot doen kan door op de "tiptoets" te drukken op de handgreep.
Via de app ontgrendelen kan wel, maar ik vind dat best wel traag.
Om op afstand de climate control te starten en het laden te starten of te stoppen vind ik zelf wel die 3 tientjes per jaar waard.
Overigens zouden die 6 maanden ook langer kunnen worden als de bluelink shop nog niet klaar is.
Die radar zit wel op een vervelende plek. Andere merken hebben hem boven de bumper zitten dus schade is snel gemaakt.Miranda89 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 01:21:
[...]
[...]
Schoonmaken van de radar had ik inderdaad geprobeerd. Toch maar naar de dealer. Diagnose: radar verbogen. Waarschijnlijk toen mijn man (ik zeg het er maar even bij om opmerkingen voor te zijn) begin deze week 's nachts in een weiland parkeerde en met de voorwielen in een greppel belande.
Oplossing: radar vervangen à €1550 of terugbuigen en opnieuw kalibreren à €250.
Valt niet onder garantie, maar onder schade. Denk dat ik eerst het terugbuigen maar ga proberen.
Maar 1550,- das pure oplichting voor stukje electronica....
Ja daar maakt Hyundai(en helaas ook andere automerken) wel een potje van! Zoals ook met het display.elmo1 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 19:41:
[...]
Die radar zit wel op een vervelende plek. Andere merken hebben hem boven de bumper zitten dus schade is snel gemaakt.
Ik ben eerlijk gezegd ook niet van plan dat ervoor neer te leggen. Als terugbuigen niet werkt, probeer ik een tweedehandse radar op de kop te tikken en te kijken welke garage die er voor mij in kan zetten. Garantie zit er op die radar toch al niet meer.elmo1 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 19:41:
[...]
Die radar zit wel op een vervelende plek. Andere merken hebben hem boven de bumper zitten dus schade is snel gemaakt.
Sorry dat ik het zeg, maar een radar klinkt als een nogal duur onderdeel. Het is niet een parkeercamera, bijvoorbeeld.elmo1 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 19:41:
Maar het is goed om te weten dat deze extern zit een dus kapot kan gaan als je hem op een bepaalde manier raakt.
Je zou kunnen kijken of je typenr hierbij staatMiranda89 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 22:04:
[...]
Ik ben eerlijk gezegd ook niet van plan dat ervoor neer te leggen. Als terugbuigen niet werkt, probeer ik een tweedehandse radar op de kop te tikken en te kijken welke garage die er voor mij in kan zetten. Garantie zit er op die radar toch al niet meer.
https://www.carparts-onli...819-bosch-0203303819.html
Heb gegoogled op front-radar bosch. Hoop dat er hier een variant inzit.
@XanderDrake geen probleem maar als iets duur klinkt hoeft dat het niet te zijn. En hyundai heeft wel de naam van bizarre prijzen vragen. Kijk maar naar al je lampen van de nieuwe kona vervangen 15000,- .....
Niet dat dit een reël scenario is maar toch.
Ik heb zelf een paar jaar geleden een complete zijspiegel van ebay gehaald en vervangen; de garage wilde er 1000 euro voor hebben, via ebay een unit van een total loss geregeld voor 200 euro met minimale krasjes.Miranda89 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 22:04:
[...]
Ik ben eerlijk gezegd ook niet van plan dat ervoor neer te leggen. Als terugbuigen niet werkt, probeer ik een tweedehandse radar op de kop te tikken en te kijken welke garage die er voor mij in kan zetten. Garantie zit er op die radar toch al niet meer.
https://www.ebay.de/itm/356182187582
https://www.hkona.com/repair_procedures-1138.html
Zo te zien hoor de radar 2 graden naar de grond getilt te zijn.
Zo te zien een stekker aan de radar, drie schroeven tussen de plaat en radar, en drie schroeven om de radar aan de bumper te koppelen. Terugbuigen voor 250 vind ik al heel wat.. Eventueel kun je een defecte unit kopen en het plaatje hergebruiken, en anders een complete unit.
[ Voor 14% gewijzigd door CopyCatz op 27-10-2024 11:33 ]
Het scherm met bellen is gerepareerd, maar nu heb ik een nieuw probleem. Het scherm flikkert in Google Maps en de navigatie van de auto. Het gaat niet om het hele scherm, maar om vlakken, tijdens het rijden op de snelweg. Soms zie ik het ook niet, dus ik kan niet helemaal zeggen wat het is. Het lijkt erop dat het flikkert als het beeld is uitgezoomd en de auto in beweging is. Misschien een effect van het schalen van de kaart?
Herkennen jullie dat? Is dat een defect, of iets wat er altijd al was en me nu pas opvalt?
Ik heb het oude 10 inch scherm in een Kona uit 2019.
Herkennen jullie dat? Is dat een defect, of iets wat er altijd al was en me nu pas opvalt?
Ik heb het oude 10 inch scherm in een Kona uit 2019.
[ Voor 4% gewijzigd door Nova163 op 28-10-2024 11:45 ]
Ik worstel iedere keer als ik mijn bandenspanning heb aangepast met de "set" knop (Hyundai Kona Electric 2024). Als ik op "set" druk (na hem uiteraard van "Cancel" afgehaald te hebben) reageert de knop in eerste instantie niet. Stukje gereden, wederom geprobeerd (lang drukken, kort drukken), weer niet. Nog weer een stukje gereden, lang gedrukt werkt niet, kort nu wel.
Iedere keer op de parkeerstand gezet.
Doe ik iets niet goed, hebben de sensoren enige tijd nodig om de (nieuwe) rotatiesnelheid te "leren"??
Iemand vergelijkbare ervaringen?
Iedere keer op de parkeerstand gezet.
Doe ik iets niet goed, hebben de sensoren enige tijd nodig om de (nieuwe) rotatiesnelheid te "leren"??
Iemand vergelijkbare ervaringen?
Vorige week mijn Kona ingeleverd i.v.m aflopen lease contract. Rij nu tijdelijk in een Megane Etech.
De kona is goed bevallen, alleen de ratel op het laatst die ook door vervangen GDU niet was opgelost was wel wat irritant.
De kona is goed bevallen, alleen de ratel op het laatst die ook door vervangen GDU niet was opgelost was wel wat irritant.
Naast de ratel, hoe vergelijken de andere rij-eigenschappen tussen de Kona en Megane?Chaoss schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 16:09:
Vorige week mijn Kona ingeleverd i.v.m aflopen lease contract. Rij nu tijdelijk in een Megane Etech.
Megane rijd iets beter omdat hij dat onderstel iets beter de onevenheden opvangt, hij is iets stiller. En het interieur is een stuk beter afgewerkt. Auto is ook 5 jaar nieuwer ik kan het niet vergelijken met de nieuwe Kona want daar heb ik niet in gereden. Ik krijg uiteindelijk (hoop volgende week) een Scenic.XanderDrake schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 08:30:
[...]
Naast de ratel, hoe vergelijken de andere rij-eigenschappen tussen de Kona en Megane?
De Kona is wel veel zuiniger, ik krijg de megane met moeite onder een gemiddelde van 17kwh, terwijl ik met de Kona altijd wel in de buurt van 15kwh kwam tenzij het heel slecht weer was of lage temperatuur.
Interessant, ondanks dat de Megane nieuwer is en minder PK heeft (gok ik), rijdt ie dan een stuk minder ver dan de Kona (want 60kw vs 64kw max)?Chaoss schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 09:01:
De Kona is wel veel zuiniger, ik krijg de megane met moeite onder een gemiddelde van 17kwh, terwijl ik met de Kona altijd wel in de buurt van 15kwh kwam tenzij het heel slecht weer was of lage temperatuur.
Ja mijn range is nu iets van 330km, terwijl het met de Kona altijd wel 400km was. Komt misschien omdat dit een 130pk uitvoering is. De Megane met 220pk zou best zuiniger kunnen zijn omdat die er minder moeite mee heeft.XanderDrake schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 09:24:
[...]
Interessant, ondanks dat de Megane nieuwer is en minder PK heeft (gok ik), rijdt ie dan een stuk minder ver dan de Kona (want 60kw vs 64kw max)?
Volgens mij is dit "Verbrenner-Logik" oftewel iets wat wel kan gelden voor grote vs. kleinere verbrandingsmotoren, maar voor elektrische aandrijving kan ik me er niets bij voorstellen.Chaoss schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 09:32:
[...]
Ja mijn range is nu iets van 330km, terwijl het met de Kona altijd wel 400km was. Komt misschien omdat dit een 130pk uitvoering is. De Megane met 220pk zou best zuiniger kunnen zijn omdat die er minder moeite mee heeft.
Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh
Ik had al even gezocht in dit topic, maaar kon het niet vinden.
Wat me opvalt als ik mijn 2024 kona electric aanzet, dat dan even de gordellampjes voor de achterbank gaan branden, dit is normaal. Maar na een tijdje brand alleen de middelste nog en die gaat uiteindelijk ook uit.
Is dit bij andere 2024 kona rijders ook zo?
Wat me opvalt als ik mijn 2024 kona electric aanzet, dat dan even de gordellampjes voor de achterbank gaan branden, dit is normaal. Maar na een tijdje brand alleen de middelste nog en die gaat uiteindelijk ook uit.
Is dit bij andere 2024 kona rijders ook zo?
Onderhoud vraagje voor een Kona-EV uit 2019:
Garage doet bij onderhoud naast de reguliere onderhoudszaken ook: interieurfilter vervangen; Kachelmotor en huis gereinigd.
Dat eerste kan ik zelf ook, dashboardkastje losmaken en filter vervangen.
Maar, kachelmotor en huis reinigen, waar moet ik dan ongeveer zijn?
Geprobeerd wijs te worden op hkona.com, maar weet nog niet waar te zoeken.
Garage doet bij onderhoud naast de reguliere onderhoudszaken ook: interieurfilter vervangen; Kachelmotor en huis gereinigd.
Dat eerste kan ik zelf ook, dashboardkastje losmaken en filter vervangen.
Maar, kachelmotor en huis reinigen, waar moet ik dan ongeveer zijn?
Geprobeerd wijs te worden op hkona.com, maar weet nog niet waar te zoeken.
Dat is bij mijn ioniq5 ook zo want in de middelste plaats zit geen gewichtsensor.hvwees schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 14:04:
Maar na een tijdje brand alleen de middelste nog en die gaat uiteindelijk ook uit.
Dat lampje blijft langer branden zodat je zeker extra checkt of de persoon in het midden achteraan ook ingeklikt is.
Ik veronderstel dat dit bij de nieuwe Kona ook het geval is.
Aha, that make sense.eyegraphic schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 16:11:
[...]
Dat is bij mijn ioniq5 ook zo want in de middelste plaats zit geen gewichtsensor.
Dat lampje blijft langer branden zodat je zeker extra checkt of de persoon in het midden achteraan ook ingeklikt is.
Ik veronderstel dat dit bij de nieuwe Kona ook het geval is.
Dan begrijp ik wel waarom het is.
Mijn vorige auto had geen druksensoren op de achterbank. Als dan iemand per ongeluk de gordel in de houder van de middelste plek duwde, dat past niet maar je raakt wel het contact, dan bleef de auto piepen dat de middelste gordel los was.
Enorm irritant. Want een power cycle was eigenlijk de enige oplossing of de middelste gordel vastmaken.
Ik ga eens testen of er druksensoren inzitten.
Hi,
Ik ben aan het kijken naar een tweedehands Kona. Ik heb de voorkeur voor de 3-fase lader.
Daarnaast, een beetje offtopic, maar hoe ver van huis zoeken jullie het meestal bij occasions?
Ik ben aan het kijken naar een tweedehands Kona. Ik heb de voorkeur voor de 3-fase lader.
- Met 3 fase lader, zit je dan sowieso aan het 2020 model?
- Moet ik nog letten op de catalogusprijs, of komen ze allemaal en aanmerking voor de tweedehands SEPP?
- Is warmtepomp standaard?
- Daarnaast opletten op airco, gdu ratel, infotainment scherm bubbels, zwarte remschijven achter, en onderhoudsboekje checken
Daarnaast, een beetje offtopic, maar hoe ver van huis zoeken jullie het meestal bij occasions?
@Thomqa let op oorspronkelijke nieuwprijs, sommig modellen zaten boven de 45k en dus geen SEPP.
Zelf gebruikte ik gaspedaal.nl met merk, model, max. bouwjaar, km stand en prijs en min. accu grote. Lijstje sorteren op prijs laag-hoog en dan kijken wat de verschillen zijn. Bij mij kwamen er meestal wel een aantal auto's uit die allemaal rond dezelfde prijs zaten door heel NL. Voor 250 euro minder ga ik geen 200 km rijden, maar stel nu dat die ene specifieke kleur voor mij wel belangrijk is, ja dan zou ik dat wel doen. Doe meestal wel 5-8 jaar met een auto. Maar dit is voor iedereen persoonlijk.
Zelf gebruikte ik gaspedaal.nl met merk, model, max. bouwjaar, km stand en prijs en min. accu grote. Lijstje sorteren op prijs laag-hoog en dan kijken wat de verschillen zijn. Bij mij kwamen er meestal wel een aantal auto's uit die allemaal rond dezelfde prijs zaten door heel NL. Voor 250 euro minder ga ik geen 200 km rijden, maar stel nu dat die ene specifieke kleur voor mij wel belangrijk is, ja dan zou ik dat wel doen. Doe meestal wel 5-8 jaar met een auto. Maar dit is voor iedereen persoonlijk.
2020 model is 3 fase.Thomqa schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 08:02:
Hi,
Ik ben aan het kijken naar een tweedehands Kona. Ik heb de voorkeur voor de 3-fase lader.Hebben jullie nog toevoegingen?
- Met 3 fase lader, zit je dan sowieso aan het 2020 model?
- Moet ik nog letten op de catalogusprijs, of komen ze allemaal en aanmerking voor de tweedehands SEPP?
- Is warmtepomp standaard?
- Daarnaast opletten op airco, gdu ratel, infotainment scherm bubbels, zwarte remschijven achter, en onderhoudsboekje checken
Bij 1 fase is vaak accu pas 2 of 3 jaar oud dus nieuwere accu met minder km.
Op rdw kan je catalogus waarde nakijken obv kenteken 45k is max.
Warmtepomp is niet standaard veel import heeft hem nl niet .
Bij 2020 zit bluelink letop dat je hiervoor moet gaan betalen.
Let op profiel banden nieuwe set is al gauw 700,-
Bij 2020 eindigt fabriekgarantie in 2025. Volgens mij heb je dan nog tijd om de fabrieksgarantie te verlengen met 2 jaar (wel ff de voorwaarden checken).
Ik zag ook bij sommige 2020 import (uit Spanje?) geen 3-fase maar 1-fase. Opties verschillen soms, Fashion uitvoeringen met HUD maar geen stoelverwarming en vice versa. Premium uitvoeringen zonder stoelventilatie en dan weer wel. Maar goed zou gewoon voor een origineel NL gaat, genoeg aanbod.
Geratel van de GDU en de motor vind ik wel de enige echte issue, en dat kan bij elke KM stand gebeuren =/
Ik zag ook bij sommige 2020 import (uit Spanje?) geen 3-fase maar 1-fase. Opties verschillen soms, Fashion uitvoeringen met HUD maar geen stoelverwarming en vice versa. Premium uitvoeringen zonder stoelventilatie en dan weer wel. Maar goed zou gewoon voor een origineel NL gaat, genoeg aanbod.
Geratel van de GDU en de motor vind ik wel de enige echte issue, en dat kan bij elke KM stand gebeuren =/
Klopt, de modellen van begin 2020 zijn nog 1 fase. Meestal als de knoppen van het touchscreen links naast het scherm zitten is het 1 fase. Als ze onder het scherm zitten is het 3 fasen.Chiii schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 10:16:
Ik zag ook bij sommige 2020 import (uit Spanje?) geen 3-fase maar 1-fase.
Ja dat is inderdaad "meestal" want ik heb een 2020 met knoppen onder het scherm en 1 fase. Je kunt het ook zien door even in de laadpoort te kijken, bij mij zie je dan ook maar 1 pool die een blinkende aansluiting heeft bij de 3 fasen punten.pmiddeld schreef op zondag 3 november 2024 @ 17:28:
[...]
Klopt, de modellen van begin 2020 zijn nog 1 fase. Meestal als de knoppen van het touchscreen links naast het scherm zitten is het 1 fase. Als ze onder het scherm zitten is het 3 fasen.
offtopic
[ Voor 96% gewijzigd door We Are Borg op 04-11-2024 20:39 ]
Bij mij is die verdamper afgelopen september gesneuveld en moet vervangen worden. Uiteraard is de auto net 5,5 jaar oud dus buiten de garantie.Snacky817 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 17:49:
[...]
Bij mij was de airco verdamper stuk in het dashboard, dat werd een zomer zonder airco...
Hopelijk heb je meer geluk.
BTW. Ratelend geluid heb ik ook gehad...
Weet jij toevallig wat de kosten hiervoor waren? Garage moet nog met een offerte komen.
Tijdens loadbalancing breekt mijn Kona uit 2019 het laden steeds af en begint hij na een tijdje weer te laden. Dit gaat dan continue zo door. Als ik de laadpaal vervolgens op normaal zet en dus een vaste stroom aanbied, dan gaat het laden zonder problemen.
Vorige week hing de auto aan een tesla super charger waar na een half uur de lading ook in 1 keer werd afgebroken. Toen stond er op het dashboard: Laden afgebroken, check DC lader of omvormer.
Las in een oud bericht in dit topic dat er 1 iemand ook zoiets had en waarvan de dc lader toen vervangen is. Zijn er hier verder nog mensen met dit probleem? Het lijkt er dus op dat mijn auto niet met veranderende stromen om kan gaan.
10 December krijgt de auto een diagonse bij de officiele hyundai dealer. Ben benieuwd wat hier uit komt.
Hier op de afbeelding is duidelijk het afbreken en starten van laden te zien in het begin stuk. Daarna de lader op normaal gezet en dan geen problemen.
Vorige week hing de auto aan een tesla super charger waar na een half uur de lading ook in 1 keer werd afgebroken. Toen stond er op het dashboard: Laden afgebroken, check DC lader of omvormer.
Las in een oud bericht in dit topic dat er 1 iemand ook zoiets had en waarvan de dc lader toen vervangen is. Zijn er hier verder nog mensen met dit probleem? Het lijkt er dus op dat mijn auto niet met veranderende stromen om kan gaan.
10 December krijgt de auto een diagonse bij de officiele hyundai dealer. Ben benieuwd wat hier uit komt.
Hier op de afbeelding is duidelijk het afbreken en starten van laden te zien in het begin stuk. Daarna de lader op normaal gezet en dan geen problemen.
/f/image/TkTHL3Fthg2Bd7NYGn5Ih2X4.png?f=fotoalbum_large)
Gasloos sinds 2020.
Bij mij was het gelukkig garantie, de kosten zijn wss hoog omdat heel het dashboard er af zal moeten.Koekfabriek schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 11:33:
[...]
Bij mij is die verdamper afgelopen september gesneuveld en moet vervangen worden. Uiteraard is de auto net 5,5 jaar oud dus buiten de garantie.
Weet jij toevallig wat de kosten hiervoor waren? Garage moet nog met een offerte komen.
Ook wij mogen ons binnenkort bij de Kona club voegen. Begin oktober besteld (lease) en de dealer verwachtte hem erna al vrij snel (4 weken) te ontvangen. Helaas moeten we toch nog even geduld hebben omdat ze in afwachting zijn van de importeur, volgens de dealer staat de auto nog in de haven van Rotterdam.
Ik ben benieuwd! Was al vrij enthousiast toen de dealer het over 4 weken had, wellicht toch iets teveel goede hoop gehad.
Ik ben benieuwd! Was al vrij enthousiast toen de dealer het over 4 weken had, wellicht toch iets teveel goede hoop gehad.
Welke uitvoering en kleur is het dan? Mijne is in augustus besteld (begin) en staat vooralsnog op half december..
Comfort Smart in de kleur Atlas Whitelord_fh schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:19:
Welke uitvoering en kleur is het dan? Mijne is in augustus besteld (begin) en staat vooralsnog op half december..
Mijn Comfort Smart in Sailing Blue is eind juli besteld en staat sinds afgelopen donderdag op mijn oprit (nouwja, als we er niet mee weg zijn, de eerste 600 kilometer hebben we al gereden)
Ja vandaag kwam de offerte binnen, om en nabij de €1500.Snacky817 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 15:28:
[...]
Bij mij was het gelukkig garantie, de kosten zijn wss hoog omdat heel het dashboard er af zal moeten.
Is niet anders natuurlijk.....
Ben verder echt maar matig onder de indruk van de kwaliteit en service van de Hyundai auto/dealer, als ik dat met Volvo vergelijk is het echt een wereld van verschil.
@Chiii zie dm
Welke dealer is dat toevallig? Als je geen namen mag noemen dan mss eerste drie letters ofzoKoekfabriek schreef op woensdag 6 november 2024 @ 14:16:
[...]
Ja vandaag kwam de offerte binnen, om en nabij de €1500.
Ben verder echt maar matig onder de indruk van de kwaliteit en service van de Hyundai auto/dealer, als ik dat met Volvo vergelijk is het echt een wereld van verschil.
Misschien ergens anders ook nog offerte opvragen misschien?Koekfabriek schreef op woensdag 6 november 2024 @ 14:16:
[...]
Ja vandaag kwam de offerte binnen, om en nabij de €1500.
Mijn premium in Sailing blue heb ik op 23-05-2024 besteld en is 10-10-2024 geleverd.Eupeodes schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:00:
Mijn Comfort Smart in Sailing Blue is eind juli besteld en staat sinds afgelopen donderdag op mijn oprit (nouwja, als we er niet mee weg zijn, de eerste 600 kilometer hebben we al gereden)
Na aanleiding van dat geluid, toch een nieuwe tractiemotor onder garantieChiii schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 20:13:
Net een weekje in bezit van 2ehands Kona. Een 2019 met 110k km op de teller. Lekker zuinig 12.3kw/100km. SOH test 96%. Rijd voornamelijk in ECO mode en regen 1. Ondanks 1 fase laad ik op met 4.5kw bij de 11kw palen en 7.2 bij de 22kw palen. Verder tevreden alleen wat saai rijden.
Nu hoor ik bij max 10km/u (rijden in een parkeergarage) volgens mij die vermeende wheel of fortune =(. Het is niet altijd en vrij zacht (VESS en radio moet uit). Tijdens rijden niet echt last van maar ook in de garage rijd ik 14km/u en dan is het niet hoorbaar. Nu maar wachten of het luid genoeg word en dat de garage iets mee kan.
helaas... verwachte afleverdatum is van 6-12 naar 27-12 gezet.. ik hoop wel echt dit jaar....
@lord_fh Had je al geen sinterklaascadeau, wordt het kerstcadeau je ook door de neus geboord

Haha zeg dat ja, balen wel opzich maarja je doet er weinig aanPVPaneel schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 10:11:
@lord_fh Had je al geen sinterklaascadeau, wordt het kerstcadeau je ook door de neus geboord
Maar ik snap het niet , want hij is augustus al.besteld , sailing blue comfort smart met wp
[ Voor 14% gewijzigd door lord_fh op 08-11-2024 10:29 ]
Bij mij werd er gezegd 4 tot 6 maanden levertijd. En dat hebben ze wel gehaald.lord_fh schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 10:28:
[...]
Haha zeg dat ja, balen wel opzich maarja je doet er weinig aan
Maar ik snap het niet , want hij is augustus al.besteld , sailing blue comfort smart met wp
Hallo, deze week mijn nieuwe Kona 2024 (Premium Sky) in gebruik genomen !!
Android auto werkt zonder kabel !!!
vraag;
volgens mijn dealer is de software aangepast, in mijn oude Kona EV (2022) kon ik continue de bandenspanning per band zien op mijn dashboard.
De nieuwe software geeft wel de mogelijkheid om een bandenspanning reset te doen, maar de nieuw geregistreerde waarden zijn niet meer terug te vinden in het dashboard, behalve als een van de banden een afwijkende spanning heeft, kan iemand dit bevestigen?
Weet iemand hoe het Home scherm is aan te passen ? voordeel is dat er 3 onderdelen zichtbaar te maken zijn, maar;
1e opmerking, de kaart die hier te zien is, is alleen in 'nacht' versie te zien, dus zwarte achtergrond en weinig details, is niet aan te passen?
2e opmerking als de android telefoon verbonden is met de auto, en je hebt media op het homescherm staan dan komt steeds Android auto op het homescherm, het is niet mogelijk om een DAB station als basis op het homescherm te krijgen, dit is alleen mogelijk als je de Android verbinding verbreekt??
vraag;
volgens mijn dealer is de software aangepast, in mijn oude Kona EV (2022) kon ik continue de bandenspanning per band zien op mijn dashboard.
De nieuwe software geeft wel de mogelijkheid om een bandenspanning reset te doen, maar de nieuw geregistreerde waarden zijn niet meer terug te vinden in het dashboard, behalve als een van de banden een afwijkende spanning heeft, kan iemand dit bevestigen?
Weet iemand hoe het Home scherm is aan te passen ? voordeel is dat er 3 onderdelen zichtbaar te maken zijn, maar;
1e opmerking, de kaart die hier te zien is, is alleen in 'nacht' versie te zien, dus zwarte achtergrond en weinig details, is niet aan te passen?
2e opmerking als de android telefoon verbonden is met de auto, en je hebt media op het homescherm staan dan komt steeds Android auto op het homescherm, het is niet mogelijk om een DAB station als basis op het homescherm te krijgen, dit is alleen mogelijk als je de Android verbinding verbreekt??
Dealer en Hyundai Aftercare België zeggen natuurlijk dat er niks meer aan te doen is. Surprise!elmo1 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 07:47:
[...]
Hoi ik zag dat ik mijn verhaal niet had afgerond mbt tomtom live services werkt niet meer.
Het verhaal in vogelvlucht met de oplossing op het einde![]()
De klacht bij Hyundai NL ingediend en die waren het met mij eens moest niet kunnen. De klacht is toen naar de dealer doorgezet en die nam na een week contact op.
Je moet langs komen want we hebben je navi id nodig, ik zeg welk scherm is dat maak ik wel foto, nee meneer dat is moeilijk uit te leggen je moet langs komen, nou weet je wat ik ga wel ff door menu's heen stuur je het id en jij laat weten als het niet klopt.
Zogezegd zogedaan, opgestuurd met verzoek om te bevestigen. Natuurlijk gebeurde dat niet en zelf achteraan gebeld en toen werd de mail pas doorgezet.
Maar goed was juist ID ze kwamen erop terug.
Dit heeft letterlijk maanden geduurd, heb Hyundai NL want daar lag de klacht verschillende keren aangeschreven en die wezen of naar de dealer of beloofde dat dealer contact op zou nemen maar dat gebeurde allemaal niet.
Ook geen enkele reactie toen ik zei dan ga ik jullie ingebreke stellen want, 0 reactie. Voor Hyundai nl was klacht afgedaan en dealer moest acteren. Maar de dealer deed niks.
Toen heb ik in juli een ingebreke stelling gestuurd naar de ontevreden autogroep. Een dag later reageert de after sales directeur ben blij dat je dit gedaan hebtmaar ik ga verhaal ophalen bij de vestiging en kom er op terug.
Dat heeft meer dan een week geduurd, maar hij belde en mailde netjes. Met mededeling de My19 heeft gewoon recht op live services maar de bluelink varianten hebben maar 5 jaar dus je hebt gelijk dat het moet werken, en dat de garage 18 juni al bericht had gekregen van Hyundai dat het bekend probleem is en er een workaround is, en dat mijn SD card zogezegd kapot was, vreemd want navigatie ansich deed het wel. (Waarom zou je je klant dan bellen, meneer uw probleem kunnen we oplossen wanneer kan u langs komen?)
Maar goed hij zou zorgen dat de garage contact op zou nemen voor afspraak.
Dat is ook gebeurd week later naar garage, en ze kregen het niet gefixed want ze moesten nog een certificaat hebben van tomtom en dat ging via Hyundai dus kon even duren, maar dan was het maar 5 minuten werk.
Dit was ook de service manager die het l.. verhaal had opgehangen dus sprak hem hier op aan en hij schoot meteen de verdediging in, en hij vertelde ook maar wat de werkplaats en hyundai zei. Lang verhaal er kwam een niet gemeend excuusje uit.
Na 2 weken wachten de aftersales maar berichtje gestuurd, dat ik wederom teleurgesteld was dat men niet eens de moeite deed om mij te informeren.
Gelukkig reageerde hij wel snel en hij zou zorgen dat ik gebeld werd.
En inderdaad werd gebeld en nu moest de auto 1 dag komen, vorige keer was het 5 minuten werk nog en nu hele dag. Dus ok als ik een gratis leenauto krijg. ja meneer ga ik voor je regelen.
Einde van het verhaal toen ik hem ophaalde werkte het weer.
Dit hele verhaal heeft dus 5 maanden gekost, Hyundai NL en dealer hanteerde de techniek van negeren en niet communiceren. Toch wel triest terwijl het zo simpel kan zijn. Maar goed nu ga ik zeeuw en zeeuw proberen, nog 1.5 jaar verlengde garantie dus moet nog beurten laten uitvoeren, ben benieuwd want mijn draag armen zijn aan het kraken, mijn rem piept als ik s'morgens weg rij en mijn BCW systeem geeft af en toe melding dat de radar geblokkeerd is. KM stand nu 172k.
Resume:
Heb je een My18 of My19 dan heb recht op tomtom live services is kapot werkt niet meer.
Je hebt geen actuele file informatie meer na een update.
My20 (lees bluelink varianten) hebben maar 5 jaar en hier is een communicatie over geweest.
Hyundai NL heeft een workaround, die de dealer alleen kan uitvoeren.
@elmo1 heb je misschien meer info over de aanpassing die op jouw wagen is gebeurd?
Heb je misschien een code van de workaround waarnaar ik kan refereren?
Dus als ik het goed begrijp hebben de Kona's EV met Bluelink (dus vanaf MY20) recht op 5 jaar Live Services updates.
Hoe zit het met MY18 en MY19, is dat 7 jaar of levenslang?
Dank voor het delen, dankzij jouw commentaar ga ik toch maar de twee jaar extra garantie aanschaffen.Chiii schreef op donderdag 7 november 2024 @ 18:52:
[...]
Na aanleiding van dat geluid, toch een nieuwe tractiemotor onder garantiehet werd wel steeds luider
Dat is erg jammer,Je moet even een foto op sturen van de user id onder wifi verbindingsinformatie uit mijn hoofd die is leeg na de update.JanD.BE schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 14:48:
[...]
Dealer en Hyundai Aftercare België zeggen natuurlijk dat er niks meer aan te doen is. Surprise!
@elmo1 heb je misschien meer info over de aanpassing die op jouw wagen is gebeurd?
Heb je misschien een code van de workaround waarnaar ik kan refereren?
Dus als ik het goed begrijp hebben de Kona's EV met Bluelink (dus vanaf MY20) recht op 5 jaar Live Services updates.
Hoe zit het met MY18 en MY19, is dat 7 jaar of levenslang?
Hij is bij mij weer kapot geupdate bij andere dealer maar die zijn er al weer 4 weken mee bezig... Misschien dat die wel willen vertellen wat de oplossing is.
De andere garage heeft van alles verzonnen, kapotte SD, verlopen certificaat etc. Maar lijkt erop dat userid het issue is maar goed dat is een gok.
Heb net de garage maar weer herinnering gestuurd.
Maar ik zou sowieso antwoord van hyundai niet accepteren:
Ze doen anders aan misleiding: https://www.hyundai.com/b...loos-rijden/map-care.html
Hier promoten ze updaten en tomtom dus kan het niet zijn dat functionaliteit verdwijnt die hier beschreven wordt na een update.
En ja my18 en My19 hebben theoretisch onbeperkt omdat die niet gekoppeld zijn bluelink abonnement in NL,na 5 jaar moet je daarvoor gaan betalen weet niet of dit nu al ingeregeld hier, maar daar is een bulletin voor geweest dat dan tomtom live services vervalt.
Daarnaast lijkt mij dat TOMTOM belang heeft bij werkende tomtom live service aangezien dat hun data bron is.
tbc
:strip_exif()/f/image/taRSMAi2q1EXap5GSav8dh6b.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 25% gewijzigd door elmo1 op 11-11-2024 14:57 ]
Mijn Kona EV (vorig jaar gekocht) heeft alleen de functie om de reset te doen. Naar de garage geweest om te vragen waarom ik geen bandenspanning kon uitlezen. Daar werd verteld dat de sensoren voor de bandenspanning duur en gevoelig waren, waardoor ze blijkbaar snel kapot gingen. Daarom zouden ze er van af zijn gestapt.Janvonflotow schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 23:00:
Hallo, deze week mijn nieuwe Kona 2024 (Premium Sky) in gebruik genomen !!
vraag;
Vind wel dat deze "set" functie een beetje lastig werkt (zie mijn eerdere post): moet altijd een paar keer proberen voordat hij de "set" uitvoert.
In juni heb ik onze Kona voor onze eerste beurt weggebracht. Standaard kosten waren maar € 165,-, maar door de koelvloeistof (2 liter voor € 37,50) en een interieurfilter a € 68,-, kwam het totaal toch nog op € 270,50 euro (en dan had ik nog nee gezegd tegen de e-call batterij voor bijna 200 euro).
Nu hebben we in december de eerste APK. Dus samen met de APK ook maar weer een beurt voor december gepland (angezien er dan ook al waaer bijna 13K opzit sinds de vorige beurt).
De koelvloeistof wil ik nu zelf wel even bijvullen voor ik de auto voor de beurt wegbreng. Als de auto voor de deur staat zal ik even kijken welke kleur er nu in zit. Moet ik verder nog ergens naar kijken of kan ik dan gewoon elke G12/G12+ selecteren?
https://www.winparts.nl/b...stof-moet-er-in-mijn-auto uit deze lijst https://www.winparts.nl/f...tof/c737.html?order=prijs
En een interieurfilter van Bosch kost ook maar € 17,- en lijkt nog geen 2 minuten om te verwisselen https://www.winparts.nl/f...37003.html#toepasbaarheid
en voorbeeld hoe te verwisselen YouTube: How To Replace a Cabin Air Filter in a 2017-2022 Hyundai Kona. Het is nu denk ik nog niet eens nodig (na circa 13K kilometer en 6 maanden) maar die bestel ik dan maar gelijk mee.
Dat bespaart dan toch circa 65 euro in een paar minuten tijd. Zijn er meer mensen die dit zelf doen?
Nu hebben we in december de eerste APK. Dus samen met de APK ook maar weer een beurt voor december gepland (angezien er dan ook al waaer bijna 13K opzit sinds de vorige beurt).
De koelvloeistof wil ik nu zelf wel even bijvullen voor ik de auto voor de beurt wegbreng. Als de auto voor de deur staat zal ik even kijken welke kleur er nu in zit. Moet ik verder nog ergens naar kijken of kan ik dan gewoon elke G12/G12+ selecteren?
https://www.winparts.nl/b...stof-moet-er-in-mijn-auto uit deze lijst https://www.winparts.nl/f...tof/c737.html?order=prijs
En een interieurfilter van Bosch kost ook maar € 17,- en lijkt nog geen 2 minuten om te verwisselen https://www.winparts.nl/f...37003.html#toepasbaarheid
en voorbeeld hoe te verwisselen YouTube: How To Replace a Cabin Air Filter in a 2017-2022 Hyundai Kona. Het is nu denk ik nog niet eens nodig (na circa 13K kilometer en 6 maanden) maar die bestel ik dan maar gelijk mee.
Dat bespaart dan toch circa 65 euro in een paar minuten tijd. Zijn er meer mensen die dit zelf doen?
Koel vloeistof schijnt heel specifiek te zijn, aangezien die ook door het HV accu systeem loopt. Ik begrijp dat het echt niet slim is dit met generiek spul te vervangen/aan te vullen.
Welke dan wel precies weet ik ook nog niet.
Welke dan wel precies weet ik ook nog niet.