En al opgelost. Gisteravond een mail hierover naar de garage gestuurd en vanochtend vroeg al excuses met een nieuwe factuur. Die BTW had inderdaad niet nog er bovenop gemoeten.vanaalten schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 20:03:
Zijn er hier mensen die los verlengde garantie hebben aangeschaft?
Ik heb onlangs twee jaar bijgekocht, wat op de Hyundai website voor 693 euro staat - kreeg vandaag de factuur en er kwam nog 146 euro BTW bovenop.
Het lijkt mij dat er simpelweg een fout gemaakt is bij het opstellen van de factuur, maar ben wel benieuwd of dat bij anderen beter is gegaan.
Ik heb dus een 2020 Kona 64kW met trekhaak. Initieel heb ik die trekhaak erbij genomen voor fietsenrekken en trekhaak bakken, om de beperkte opslagruimte te vergroten. Maar nu zit ik stiekem toch te kijken naar Vouwwagens voor de middellange termijn.
De 300kg aanhangermassa is natuurlijk niet veel, en iedereen herinnert me daar aan. Maar ik zou natuurlijk geen Tweaker zijn als ik niet het maximaal haalbare uit mijn spullen haal
Een optie zie ik bijvoorbeeld hier: https://www.vanderslik-ca...a-met-luifel-+-meer.html/
Leeggewicht 270 kg
Max. toelaatbaar gewicht 600 kg
Begrijp ik het dan goed dat de vouwwagen zelf minder dan 300 Kg is en dat je vervolgens niet teveel in die extra bak moet stoppen? Is 600 kg het uitgangspunt voor Oom snelweg-agent?
De 300kg aanhangermassa is natuurlijk niet veel, en iedereen herinnert me daar aan. Maar ik zou natuurlijk geen Tweaker zijn als ik niet het maximaal haalbare uit mijn spullen haal
Een optie zie ik bijvoorbeeld hier: https://www.vanderslik-ca...a-met-luifel-+-meer.html/
Leeggewicht 270 kg
Max. toelaatbaar gewicht 600 kg
Begrijp ik het dan goed dat de vouwwagen zelf minder dan 300 Kg is en dat je vervolgens niet teveel in die extra bak moet stoppen? Is 600 kg het uitgangspunt voor Oom snelweg-agent?
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
Gefeliciteerd. N-line maakt hem wel een stuk mooier. Het lelijkste aan de Kona vind ik de lichtunits in de wielkasten voor en achter. Met een N-line pakket worden de voorste licht units tenminste meer opgenomen in het geheel.Mulderslag schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 10:47:
Hij is binnen!
26 april besteld en gisteren geleverd
Kona EV N-line sky.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer
Ja dus helaas niet toegestaan met een maximaal trekgewicht van 300kg.XanderDrake schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 11:48:
Is 600 kg het uitgangspunt voor Oom snelweg-agent?
Zelf heb ik er wel eens wat meer achter gehad.
mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k
Aha, dus op de vouwwagen moet max 300kg staan en er mag geen extra "gelegenheid" zijn om spullen bij de vouwwagen te stoppen?RaRo74 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 11:55:
Ja dus helaas niet toegestaan met een maximaal trekgewicht van 300kg.
2kuub brandhout lijkt mij een stuk zwaarder. Hoe reed dat?
[ Voor 9% gewijzigd door XanderDrake op 16-08-2024 12:15 ]
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Volgens deze website mag het wel...XanderDrake schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 12:15:
[...]
Aha, dus op de vouwwagen moet max 300kg staan en er mag geen extra "gelegenheid" zijn om spullen bij de vouwwagen te stoppen?
[ Voor 4% gewijzigd door pmiddeld op 16-08-2024 12:39 ]
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Klopt helemaal en het maximale trekgewicht van de auto bepaalt in dit geval het maximale totale gewicht wat je mag trekken.XanderDrake schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 12:15:
[...]
Aha, dus op de vouwwagen moet max 300kg staan en er mag geen extra "gelegenheid" zijn om spullen bij de vouwwagen te stoppen?
Je voelt dat je extra gewicht meesleept maar qua wegligging en optrekken merk je weinig zeker als het geheel opgang is op de snelweg. Bij afremmen werkt je dat er wat meer gewicht mee duwt.
Het voelde aan als een solide geheel.
Niet harder dan 90 gereden maar ook niet zachter.
Maar goed, meer gewicht trekken mag dus niet en bij een controle of ongeluk heb je een groot probleem.
Gefeliciteerd!Mulderslag schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 10:47:
Hij is binnen!
26 april besteld en gisteren geleverd
Kona EV N-line sky.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb mijn premium ook in sailing blue (tenminste dit is toch sailing blue?) eind mei besteld, ik hoop dat ik hem volgende maand geleverd krijg.
Bedankt voor de info. Ik ben dieper into the rabbithole gegaan: als jij een groot verschil hebt tussen het ledige gewicht en de maximale toegestane belasting hebt, kan je vragen aan de RDW om dit laatste getal te verlagen voor specifiek jou aanhangwagen:RaRo74 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 12:39:
Klopt helemaal en het maximale trekgewicht van de auto bepaalt in dit geval het maximale totale gewicht wat je mag trekken.
(Dit gaat over een B rijbewijs, maar volgens mij werkt dit ook zo voor wat je auto kan/mag trekken)De tweede is eenvoudig, snel en goedkoper. Dat is door het op kenteken verlagen van het totale maximum massa gewicht van de caravan. Hiervoor kunt u online via het RDW een verzoek indienen om het maximale toelaatbare gewicht van de caravan te verlagen, zodat de optelsom niet langer boven de 3.500 kg uitkomt. Let hierbij wel op, dat u voldoende laadvermogen voor uw uitrusting overhoudt.
In dit voorbeeld kunnen we het RDW verzoeken tot verlagen van 1.600 naar 1.500 kg en blijft er nog 300 kg van het oorspronkelijke laadvermogen van de caravan beschikbaar. Voor deze administratieve aanpassing betaald u een relatief kleine vergoeding. Na de goedkeuring van het RDW ontvangt u een nieuw kentekenpasje met daarop nieuwe max TMM van 1.500 kg. De optelsom is nu max. 2.000 kg voor de auto + 1.500 kg voor deze caravan en dus bij elkaar 3.500 kg. U kunt de combinatie nu rijden met enkel het B-rijbewijs.
Dat klopt helemaal maar gaat in dit geval niet op. Tot een maximaal gewicht van 750 kilo krijgt de aanhanger/caravan/vouwwagen helemaal geen eigen kenteken en valt er bij de RDW dus helemaal niets aan te passen aan het kenteken.XanderDrake schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 13:13:
[...]
Bedankt voor de info. Ik ben dieper into the rabbithole gegaan: als jij een groot verschil hebt tussen het ledige gewicht en de maximale toegestane belasting hebt, kan je vragen aan de RDW om dit laatste getal te verlagen voor specifiek jou aanhangwagen:
[...]
(Dit gaat over een B rijbewijs, maar volgens mij werkt dit ook zo voor wat je auto kan/mag trekken)
Tip: Lees de website in de quote helemaal tot het einde.
Je mag iets trekken wat een maximaal eigen totaalgewicht van 300 kg heeft. Dat is een feit en staat op je kenteken.
Je mag ook iets trekken wat op papier ofwel gegevens op de aanhanger/caravan/vouwwagen een hoger laadvermogen heeft zolang je nog steeds onder het werkelijke maximaal totaalgewicht van 300 kg blijft.
Politie kijkt overigens maar al te graag naar het maximale laadvermogen omdat ze geen zin hebben om te wegen of te laten wegen. Maar strikt gezien kun je dan eisen dat er daadwerkelijk gewogen wordt.
Je mag ook iets trekken wat op papier ofwel gegevens op de aanhanger/caravan/vouwwagen een hoger laadvermogen heeft zolang je nog steeds onder het werkelijke maximaal totaalgewicht van 300 kg blijft.
Politie kijkt overigens maar al te graag naar het maximale laadvermogen omdat ze geen zin hebben om te wegen of te laten wegen. Maar strikt gezien kun je dan eisen dat er daadwerkelijk gewogen wordt.
Vandaag naar de dealer hiervoor geweest. Als kosten voor een nieuw scherm werd genoemd € 6400Nova163 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 22:58:
[...]
Hier ook, sinds vorige week. Garantie hier ook net voorbij. Ik heb voorlopig geen beurt in de planning, hoor het graag als jullie een oplossing vinden.
Ik zag in buitenlandse topics dat je ook aftermarket scherm kan kopen voor rond €200. Dat wordt ineens een stuk interessanter, als ik deze prijzen zo zieNova163 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 13:44:
Vandaag naar de dealer hiervoor geweest. Als kosten voor een nieuw scherm werd genoemd € 6400Maar ze zijn ook beschikbaar als 'ruil' (ik neem aan als tweedehands onderdeel uit een andere auto?) voor € 3400. Hij zou bij mij nog onder de BOVAG-garantie moeten vallen, dus ik wacht het even af... Anders moet ik ermee leren leven.
Aha, dus het gaat daadwerkelijk over natuurkunde (massa, remkracht en vermogen) en niet puur over registratie en bureaucratie?RaRo74 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 13:33:
Je mag iets trekken wat een maximaal eigen totaalgewicht van 300 kg heeft. Dat is een feit en staat op je kenteken.
Stel je wordt aangehouden door de politie, en je kan aantonen dat het ledige gewicht van de vouwwagen daadwerkelijk het gewicht van de vouwwagen is (want hij is verder gewoon leeg), kan je op je strepen staan als ze dreigen met een boete?Politie kijkt overigens maar al te graag naar het maximale laadvermogen omdat ze geen zin hebben om te wegen of te laten wegen. Maar strikt gezien kun je dan eisen dat er daadwerkelijk gewogen wordt.
Klopt en wat je daadwerkelijk aan totale massa er achter hebt hangen op dat moment.XanderDrake schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 14:13:
[...]
Aha, dus het gaat daadwerkelijk over natuurkunde (massa, remkracht en vermogen) en niet puur over registratie en bureaucratie?
[...]
Stel je wordt aangehouden door de politie, en je kan aantonen dat het ledige gewicht van de vouwwagen daadwerkelijk het gewicht van de vouwwagen is (want hij is verder gewoon leeg), kan je op je strepen staan als ze dreigen met een boete?
Klopt ook maar dat is in iedere gelijk en ongelijk situatie het geval. Hoe en met welke argumenten overtuig je op dat moment iemand.
Maar in het geval van een maximaal trekvermogen van 300 kg met daarachter een lege vouwwagen van 275 kg met een maximaal laadvermogen 600 kg zou ik me verder niet druk maken en lekker vakantie gaan vieren.
Je zit op dat moment goed, je hebt gelijk, een bekeuring zou onterecht zijn en hoe groot is de daadwerkelijk kans dat je ooit aangehouden gaat worden met een relatief kleine trekcombinatie van 600 kg?
Veel te hard rijdende aannemerbusjes met een mogelijk te zware tandemasser en te losse lading zijn een veel makkelijkere prooi voor politie dan een brave Kona met daarachter een prachtige vouwwagen.
Als de aan de trekhaak gekoppelde aanhangwagen in beladen toestand totaal meer weegt dan het op je kentekenbewijs (!) vermeldde “Techn.max massa AHW (geremd)” dan heb een een probleem!
Niet alleen is de constructie van de auto daar dan niet op berekend/goedgekeurd, waardoor je schade aan je onderstel/constructie zou kunnen krijgen en je remvermogen onvoldoende is, je bent dan ook niet verzekerd en je kan een fikse bekeuring krijgen. Ofwel: niet doen!
PS 2m3 haardhout weegt al snel 1500 kg, meer nog als het hout nat is. Ook de houtsoort maakt veel uit. Natuurlijk moet je hier ook nog het gewicht van de aanhanger (die trouwens beladen ook niet meer dan 750 kg mag wegen!) bij optellen..
Niet alleen is de constructie van de auto daar dan niet op berekend/goedgekeurd, waardoor je schade aan je onderstel/constructie zou kunnen krijgen en je remvermogen onvoldoende is, je bent dan ook niet verzekerd en je kan een fikse bekeuring krijgen. Ofwel: niet doen!
PS 2m3 haardhout weegt al snel 1500 kg, meer nog als het hout nat is. Ook de houtsoort maakt veel uit. Natuurlijk moet je hier ook nog het gewicht van de aanhanger (die trouwens beladen ook niet meer dan 750 kg mag wegen!) bij optellen..
[ Voor 10% gewijzigd door MaxLaadvermogen op 16-08-2024 14:36 ]
Dat is inderdaad al een paar keer genoemd.MaxLaadvermogen schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 14:31:
Als de aan de trekhaak gekoppelde aanhangwagen in beladen toestand totaal meer weegt dan het op je kentekenbewijs (!) vermeldde “Techn.max massa AHW (geremd)” dan heb een een probleem!
Maar daar ging het XanderDrake niet om. XD wil namelijk gewicht meesleuren onder het maximale trekgewicht van de auto.
Ik had het niet helemaal begrepen, dus nog even de correctie: een nieuwe kost € 6400, ik neem aan dat dat het hele infotainment systeem is. Vervangen, waarbij je de oude inlevert bij Hyundai, kost € 1300.XanderDrake schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 14:13:
[...]
Ik zag in buitenlandse topics dat je ook aftermarket scherm kan kopen voor rond €200. Dat wordt ineens een stuk interessanter, als ik deze prijzen zo zie
Dat vond de verkoper van mijn auto allemaal wat gortig, dus nu heeft ie voorgesteld om het te laten herstellen, blijkbaar is er een bedrijf dat dat doet. De kosten daarvan heb ik niet gehoord. Ben je wel je auto een week kwijt, dus geen geweldige oplossing...
Werkt dit bij jou? Bij mijn Kona Hybrid 2024 werkt dit niet. Het inhouden van de mute (volume)knop op het wiel zorgt alleen voor het dempen van de muziek. Niet van de snelheidspiepjes.Beta schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 10:19:
Niet geheel onbelangrijk ook een fijne wijziging voor de akoestische waarschuwingen. In lijn de met Ioniq5 en Ioniq6 dacht ik.
[Afbeelding]
Jou naam icm jou boodschap in dit topic kunnen geen toeval zijnMaxLaadvermogen schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 14:31:
Ik was niet van plan om de trekhaak en auto te overbelasten, eerder andersom. Bijna alle vouwwagen hebben een maximaal toegestaan gewicht dat hoger is dan wat mijn Kona mag trekken, maar zijn in de realiteit lichter. Dat wilde ik eens aan de tand voelen.
Ik heb nog geen Kona! November hopelijk.FijneKnul schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 18:47:
[...]
Werkt dit bij jou? Bij mijn Kona Hybrid 2024 werkt dit niet. Het inhouden van de mute (volume)knop op het wiel zorgt alleen voor het dempen van de muziek. Niet van de snelheidspiepjes.
Hyundai SX2 N-Line (2024)
Heb je een linkje naar dergelijk aanbod?XanderDrake schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 14:13:
[...]
Ik zag in buitenlandse topics dat je ook aftermarket scherm kan kopen voor rond €200. Dat wordt ineens een stuk interessanter, als ik deze prijzen zo zie
Ben benieuwd naar de kosten en bij welk bedrijf.Nova163 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 16:51:
[...]
Ik had het niet helemaal begrepen, dus nog even de correctie: een nieuwe kost € 6400, ik neem aan dat dat het hele infotainment systeem is. Vervangen, waarbij je de oude inlevert bij Hyundai, kost € 1300.
Dat vond de verkoper van mijn auto allemaal wat gortig, dus nu heeft ie voorgesteld om het te laten herstellen, blijkbaar is er een bedrijf dat dat doet. De kosten daarvan heb ik niet gehoord. Ben je wel je auto een week kwijt, dus geen geweldige oplossing...
Bij ons is het momenteel alleen een optisch ding, maar het schijnt zich ook te kunnen ontwikkelen tot een functioneel probleem. Dan ‘drukt’ bijv. de gelekte lijm continu een deel van het scherm ‘in’, waardoor je het scherm/systeem niet meer kunt gebruiken.
[ Voor 58% gewijzigd door flipjevandejam op 17-08-2024 19:17 ]
Sinds ik de navigatie/systeem update heb geïnstalleerd (MY2020) kan ik SoundHound niet meer vinden, hebben meer gebruikers dit?
[ Voor 3% gewijzigd door MaxLaadvermogen op 20-08-2024 21:15 ]
Ik zie dat mijn link afkomstig is van jou post van een paar maanden terug. Dus die zal je al wel bekeken hebbenflipjevandejam schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 19:14:
[...]
Heb je een linkje naar dergelijk aanbod?
Anders zo iets?
[ Voor 49% gewijzigd door XanderDrake op 20-08-2024 22:20 ]
Bij mij lijkt Soundhound ook weg te zijn.MaxLaadvermogen schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 21:14:
Sinds ik de navigatie/systeem update heb geïnstalleerd (MY2020) kan ik SoundHound niet meer vinden, hebben meer gebruikers dit?
Sorry dat ik even inbreek in dit topic.
Ik heb zakelijk al een tweetal jaren een Ioniq5.
We hebben ook een Skoda Octavia Combi uit 2015.
Die laatste zouden we willen verkopen en verkennen de markt in tweedehands EV's.
Er is in Vlaanderen namelijk nog een premie van €3000 tot het einde van het jaar op tweedehands EV's.
We hebben ons oog laten vallen op twee types:
- Hyundai Kona EV 2020
- MG ZS EV 2020/2021
Beide wagens zijn te koop voor rond de 18k en hebben ongeveer 30k op de teller.
De MG is ruimer en beter uitgerust, maar heeft wel een traag infotainment en enkel manuele airco.
De Hyundai heeft als voordeel dat de software meer lijkt op die van onze Ioniq5 en dat het merk minder exotisch is.
Enkele beginnersvragen:
- Zijn er punten waar ik op moet letten bij een Kona EV uit 2020?
- Werkt de wagen via dezelfde Bluelink app als de Ioniq5?
- Ik vermoed dat updaten niet OTA gaat, klopt het dat het de software downloaden is op stick en daarna de stick in de auto steken?
En is er hier toevallig iemand met ervaring met beide wagens die mij in de richting van een wagen kan duwen, want momenteel weet ik niet te kiezen.
Ik heb zakelijk al een tweetal jaren een Ioniq5.
We hebben ook een Skoda Octavia Combi uit 2015.
Die laatste zouden we willen verkopen en verkennen de markt in tweedehands EV's.
Er is in Vlaanderen namelijk nog een premie van €3000 tot het einde van het jaar op tweedehands EV's.
We hebben ons oog laten vallen op twee types:
- Hyundai Kona EV 2020
- MG ZS EV 2020/2021
Beide wagens zijn te koop voor rond de 18k en hebben ongeveer 30k op de teller.
De MG is ruimer en beter uitgerust, maar heeft wel een traag infotainment en enkel manuele airco.
De Hyundai heeft als voordeel dat de software meer lijkt op die van onze Ioniq5 en dat het merk minder exotisch is.
Enkele beginnersvragen:
- Ik vermoed dat updaten niet OTA gaat, klopt het dat het de software downloaden is op stick en daarna de stick in de auto steken?
En is er hier toevallig iemand met ervaring met beide wagens die mij in de richting van een wagen kan duwen, want momenteel weet ik niet te kiezen.
[ Voor 6% gewijzigd door eyegraphic op 21-08-2024 10:00 ]
- De 12V accu is een zwak punt(je)eyegraphic schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 09:56:
- Mits het om een 64kwh versie gaat, vraag eens na of de HS accu is vervangen (was een omruilactie van 2018-2020 modellen), zou zomaar een splinternieuwe accu kunnen zijn...
Mist Bluelink in de Kona aanwezig is, JAeyegraphic schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 09:56:
Klopt helemaal, dmv een USB stick. Werkt bij mij probleemlooseyegraphic schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 09:56:
Tenslotte: De Kona is qua verbruik een zuiniger, dus de range is ook groter (64kwh accu: ~500km in de zomer, rijd lekker relaxed)
1e Kona: Premium Sky, Wit, 64kWh, schuifdak, Michelin, 76000km, [juni 2021->juni 2023->GESTOLEN] | 2e Kona: Limited Sky, Azur Blauw, 64kWh, Juni 2021, schuifdak, Michelin, 75000km, [juni 2023->]
Bedankt voor je antwoord!
Range doet er niet zoveel toe. De wagen zal maar gemiddeld iets van een 80km per week rijden.
Op de Carpass zie ik geen openstaande terugroepacties.
De wagen heeft trouwens gisteren zijn jaarlijks onderhoud gehad bij een Hyundai dealer.
Lijkt mij dus wel in orde te zijn.
Ik wacht nog op een SoH rapport van de batterij, maar aangezien de weinige km's en de nog 4 jaar resterende garantie op de batterij verwacht ik daar geen problemen van.
Het gaat om een origineel Duitse Kona met kleine batterij: 39.2kWhThe Adder schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 10:28:
- Mits het om een 64kwh versie gaat, vraag eens na of de HS accu is vervangen (was een omruilactie van 2018-2020 modellen), zou zomaar een splinternieuwe accu kunnen zijn...
Range doet er niet zoveel toe. De wagen zal maar gemiddeld iets van een 80km per week rijden.
Op de Carpass zie ik geen openstaande terugroepacties.
De wagen heeft trouwens gisteren zijn jaarlijks onderhoud gehad bij een Hyundai dealer.
Lijkt mij dus wel in orde te zijn.
Ik wacht nog op een SoH rapport van de batterij, maar aangezien de weinige km's en de nog 4 jaar resterende garantie op de batterij verwacht ik daar geen problemen van.
Ik moet mijn navigatie updaten met de SD-kaart in mijn Kona 2018/19. Ik heb dus de nieuwe versie gedownload met de applicatie op de SD-kaart. Als ik op de Hyundai-website kijk, bevat die ook een update voor mijn auto. Maar als ik hem in de auto stop zegt die 'deze bevat dezelfde versie als al is geïnstalleerd'. Kan dat kloppen? Kan het zijn dat de software hetzelfde is, maar de navigatiekaarten zijn veranderd? En moet ik dan alsnog 'update' kiezen in de auto, of gaat dat automatisch als ik de SD-kaart er weer insteek?
Ik weet het ook niet maar herken wel wat je schrijft. Heb toen alsnog ‘update’ gedaan waarna de auto zeker een kwartier bezig was te updaten. Maar geen idee of dat nodig was.Nova163 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:46:
Ik moet mijn navigatie updaten met de SD-kaart in mijn Kona 2018/19. Ik heb dus de nieuwe versie gedownload met de applicatie op de SD-kaart. Als ik op de Hyundai-website kijk, bevat die ook een update voor mijn auto. Maar als ik hem in de auto stop zegt die 'deze bevat dezelfde versie als al is geïnstalleerd'. Kan dat kloppen? Kan het zijn dat de software hetzelfde is, maar de navigatiekaarten zijn veranderd? En moet ik dan alsnog 'update' kiezen in de auto, of gaat dat automatisch als ik de SD-kaart er weer insteek?
Zijn er hier al ervaringen met hogere kilometerstanden? Bijv. wordt de accudegradatie merkbaar? En ontstaan er andere issues/hogere onderhoudskosten? De hoogste kilometerstand die ik hier met de zoekfunctie kon vinden was 160k.
Ik zit zelf op 82k. Onderhoudsbeurten kosten nog steeds < € 200 en accudegradatie is niet echt merkbaar.
Ik zit zelf op 82k. Onderhoudsbeurten kosten nog steeds < € 200 en accudegradatie is niet echt merkbaar.
Iemand op de FB groep rond de kona Ev heeft meer als 355000km
Factory recall gehad voor nieuwe battery op 238000km en een nieuwe gearbox. Hier had hij nog 98.9% SOH volgens bms.
Nu nog altijd 100% SOH (op de nieuwe batterij) en haalt nog +500km met stadsverkeer
Factory recall gehad voor nieuwe battery op 238000km en een nieuwe gearbox. Hier had hij nog 98.9% SOH volgens bms.
Nu nog altijd 100% SOH (op de nieuwe batterij) en haalt nog +500km met stadsverkeer
[ Voor 7% gewijzigd door braxx1980 op 26-08-2024 20:24 ]
Gisteren stond ik bij de tesla supercharger, en op het moment dat het laden van 50kw naar 75kw ging hoorde ik een heel luidruchtige fan.. dacht eerst dat het de zuil was maar bleek mijn kona (2020) te zijn. Net alsof de koelventilator aanliep of zo. Ik ben niet zo vaak meer aan het snelladen, zijn er meer mensen waar de fan zo luidruchtig is?
Volgens mij is dit heel normaal. Heb je die Tesla’s gehoord? Die stijgen zowat op (ok die laden ook flink sneller) . Bij snelladen komt gewoon veel warmte vrij dus moet er flink gekoeld worden. Ik denk ook dat het je meer opvalt omdat bij een elektrische auto de koelventilator verder niet zo vaak aan hoeft en je dus vergeet dat je überhaupt zo’n ding hebt.CopyCatz schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 20:28:
Gisteren stond ik bij de tesla supercharger, en op het moment dat het laden van 50kw naar 75kw ging hoorde ik een heel luidruchtige fan.. dacht eerst dat het de zuil was maar bleek mijn kona (2020) te zijn. Net alsof de koelventilator aanliep of zo. Ik ben niet zo vaak meer aan het snelladen, zijn er meer mensen waar de fan zo luidruchtig is?
herkenbaar. heb t zelfde.... vorige week stond er een andere kona bij de tesla laders naast de mijne, en die gaf dat geluid ook. zal wel normaal zijn. maar vond t ook n heel raar geluid dat geratelCopyCatz schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 20:28:
Ja hier ook. Dacht de eerste keer wtf is dat nou weer, maar opzich wel logisch om te koelen.CopyCatz schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 20:28:
Even wat anders: Iemand de OTA al gehad van augustus (Kona 2024)?
Kona-eigenaars: bij mij was Bluelink de laatste 2 weken onbeschikbaar en kon ik mijn auto bijvoorbeeld niet meer vergrendelen of de airco opstarten via de app.
Nadat ik de software-update van augustus installeerde werkte Bluelink terug.
Als je hetzelfde probleem ondervonden hebt weet je nu hoe je dit kan oplossen.
Heeft iemand met een Kona uit 2024 ervaring met het laden bij Tesla superchargers? Ik ben benieuwd of dit lukt qua kabellengte met de laadpoort aan de voorkant.
gaat prima. laadpoort zit beetje aan de linkerkant dus linker charger kiezen...ftpfreak schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 08:34:
Heeft iemand met een Kona uit 2024 ervaring met het laden bij Tesla superchargers? Ik ben benieuwd of dit lukt qua kabellengte met de laadpoort aan de voorkant.
Zolang je geen 2 parkeervakken in gebruik neemt zodat een ander naast je niet kan laden gaat het prima.ftpfreak schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 08:34:
Nog een voorbeeldje.gjtokkel schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 09:25:
[...]
gaat prima. laadpoort zit beetje aan de linkerkant dus linker charger kiezen...
/f/image/qX3Wg8J07zAdQbjv4by0aw0N.webp?f=fotoalbum_large)
/f/image/abJxRTiUhKxG1HKSkL41SzWG.webp?f=fotoalbum_large)
/f/image/G0yhmtvHo30l7IaTMLdCdrCg.webp?f=fotoalbum_large)
Volgens mij zit er wel verschil in lengte bij de verschillende superchargers hoor.. ik had vorige week in eemnes totaal geen problemen, maar ik heb bij anderen gestaan waar ik echt niet anders kon dan twee plekken pakken.
Een reset in de auto dmv het knopje bij een 2020 werkt ook prima. Nogal drastisch om iedere keer een uur lang te gaan zitten updatenMarc Groms schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 07:27:
Kona-eigenaars: bij mij was Bluelink de laatste 2 weken onbeschikbaar en kon ik mijn auto bijvoorbeeld niet meer vergrendelen of de airco opstarten via de app.
Heb ik nooit problemen mee gehad. Als je goed manoeuvreert kan je altijd de lader rechtsvoor pakken. We zijn dan wel meestal met z'n tweeën, dat maakt het makkelijker.
[ Voor 25% gewijzigd door pmiddeld op 31-08-2024 11:02 ]
Ik parkeer hem ook altijd zoals die laatste Kona, maar dan iets minder scheefRaRo74 schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 09:35:
[...]
Zolang je geen 2 parkeervakken in gebruik neemt zodat een ander naast je niet kan laden gaat het prima.
Als ik bij tesla ga laden en er is ruimte zat parkeer ik makkelijk en neem de paal dicht bij de poort. Dat het DAN voor Tesla’s niet mogelijk is om op het vak ernaast te laden is een probleem dat IK anders zou hebben. Het is niet dat ik alleen de lader mag gebruiken die voor een tesla bedoeld is bij die paal, anders zou de helft van alle andere merken altijd illegaal staan laden, en het is tenslotte gewoon toegestaan zonder beperkingen . Het scheelt wel dat ik er nooit lang sta. En zeker als ik met de e golf laad is er geen andere optie bij tesla met de korte kabels. Sorry, dan betekent het gewoon dat iemand anders heel even moet wachten, zoals ik dat anders ook zou moeten doen.
engelbertus schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 16:34:
Als ik bij tesla ga laden en er is ruimte zat parkeer ik makkelijk en neem de paal dicht bij de poort. Dat het DAN voor Tesla’s niet mogelijk is om op het vak ernaast te laden is een probleem dat IK anders zou hebben. Het is niet dat ik alleen de lader mag gebruiken die voor een tesla bedoeld is bij die paal, anders zou de helft van alle andere merken altijd illegaal staan laden, en het is tenslotte gewoon toegestaan zonder beperkingen . Het scheelt wel dat ik er nooit lang sta. En zeker als ik met de e golf laad is er geen andere optie bij tesla met de korte kabels. Sorry, dan betekent het gewoon dat iemand anders heel even moet wachten, zoals ik dat anders ook zou moeten doen.

Even wat luchtiger, gegeven de alhier ontstane situatie:
[ Voor 35% gewijzigd door flipjevandejam op 31-08-2024 19:46 ]
Ik wou de upgrade alleszins installeren dus voor mij geen tijdverlies.CopyCatz schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 11:00:
[...]
Een reset in de auto dmv het knopje bij een 2020 werkt ook prima. Nogal drastisch om iedere keer een uur lang te gaan zitten updaten
Ik zit me te orienteren op een mobile powerstation, zo'n knijter van een Lithium fosfaat om grote apparaten te voorzien van stroom on-the-go of op de camping. Een mooie usecase zou zijn dat de powerstation ook in geval van nood ook mijn Kona kan opladen. Natuurlijk niet veel meer dan een paar kilowatt, maar dat is snel al 10-15km rijden. Bijv. zon ding: 
Nou is mijn vraag dus, wat is de laagste wattage van input die de Kona accepteert op de AC verbinding? De granny charger doet ongeveer 2.1-2.4kw qua vermogen, kan dat nog lager of is dat het minimum?
Op internet vind ik mensen die zeggen dat je ook 800w of zelfs 480watt kan geven maar dan doe je dat via zo'n oplaadpaal met instellingen. Een powerstation heeft een maximum aan vermogen en knalt bij een load daarboven er gewoon uit. Ik probeer uit te vogelen wat er mogelijk is.

Nou is mijn vraag dus, wat is de laagste wattage van input die de Kona accepteert op de AC verbinding? De granny charger doet ongeveer 2.1-2.4kw qua vermogen, kan dat nog lager of is dat het minimum?
Op internet vind ik mensen die zeggen dat je ook 800w of zelfs 480watt kan geven maar dan doe je dat via zo'n oplaadpaal met instellingen. Een powerstation heeft een maximum aan vermogen en knalt bij een load daarboven er gewoon uit. Ik probeer uit te vogelen wat er mogelijk is.
Ja dat kan en dan gebruik je de laagste laadinstelling op de granny charger EN de laagste laadinstelling in de auto.XanderDrake schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 08:49:
Ik zit me te orienteren op een mobile powerstation, zo'n knijter van een Lithium fosfaat om grote apparaten te voorzien van stroom on-the-go of op de camping. Een mooie usecase zou zijn dat de powerstation ook in geval van nood ook mijn Kona kan opladen. Natuurlijk niet veel meer dan een paar kilowatt, maar dat is snel al 10-15km rijden. Bijv. zon ding: [Afbeelding]
Nou is mijn vraag dus, wat is de laagste wattage van input dit de Kona accepteert op de AC verbinding? De granny charger doet ongeveer 2.1-2.4kw qua vermogen, kan dat nog lager of is dat het minimum?
Zo kon ik op campings met een heel laag vermogen vol druppelen omdat de campingplekken maar met 3 ampère afgezekerd waren.
Er kwam net een powerstation 'use-case' van Bright langs: https://www.bright.nl/vid...stroom-geen-probleem.htmlXanderDrake schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 08:49:
Ik zit me te orienteren op een mobile powerstation, zo'n knijter van een Lithium fosfaat om grote apparaten te voorzien van stroom on-the-go of op de camping.
Heeft echter niets met auto laden te maken, maar is misschien wel aardig om te bekijken
1e Kona: Premium Sky, Wit, 64kWh, schuifdak, Michelin, 76000km, [juni 2021->juni 2023->GESTOLEN] | 2e Kona: Limited Sky, Azur Blauw, 64kWh, Juni 2021, schuifdak, Michelin, 75000km, [juni 2023->]
Bjorn Nyland gebruikt EcoFlow's bij zijn EV testen wanneer hij in de middle of nowhere to stilstand komt met een lege batterij.The Adder schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 09:30:
[...]
Er kwam net een powerstation 'use-case' van Bright langs: https://www.bright.nl/vid...stroom-geen-probleem.html
Heeft echter niets met auto laden te maken, maar is misschien wel aardig om te bekijken
Weet iemand of de update van augustus al via OTA wordt aangeboden voor de Kona 2024?
Die update is er al een tijdje, maar heb nog niks via OTA voorbij zien komen. Moet je daar iets of ergens voor triggeren? Of gaat dat via een pushmelding?
Tot nu toe nog nooit iets gezien via OTA...
Die update is er al een tijdje, maar heb nog niks via OTA voorbij zien komen. Moet je daar iets of ergens voor triggeren? Of gaat dat via een pushmelding?
Wat is een Kona ev 2019 met 64 KW batterij , 200000 km op teller laagste uitrusting niveau ongeveer waard?
Zou eventueel een tweedehands kopen.
Twijfel wel een beetje.
Ik weet er een die te koop gaat komen, maar weet niet zo goed wat ik er voor mag bieden.
Heeft nieuwe batterij en nieuwe gdu .
Twijfel wel een beetje.
Ik weet er een die te koop gaat komen, maar weet niet zo goed wat ik er voor mag bieden.
@XanderDrake
De meeste EV's laden met minimaal 6A.
Maar blijkbaar is het @RaRo74 het ook met nog minder gelukt.
Maar de Kona dus met minder en valt schijnbaar niet onder "De meeste EV's"hvwees schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 21:44:
@XanderDrake
Tesla trouwens ook niet en die kan sowieso met 5A laden.
Iedereen kan dit voor zichzelf uitproberen met de Kona. Granny instellen op het laagste vermogen en in de auto ook op de allerlaagste laadstand instellen.
Vervolgen druppelt de batterij tergend laag vol maar na een wandeltocht van 3 dagen kom je toch echt terug bij de auto met een hele volle batterij.
Zoals gezegd kon ik hierdoor met 3A voldruppelen
Ik heb mijn auto ook op vakantie met de granny charger geladen, ik had tijd zat.
Die deed 10A en is niet instelbaar.
Was overigens geen Kona. Ik ben nog op mijn Kona aan het wachten tot die geleverd wordt.
Die deed 10A en is niet instelbaar.
Was overigens geen Kona. Ik ben nog op mijn Kona aan het wachten tot die geleverd wordt.
De meeste EV's hebben minimaal 6A per fase nodig, dus 1,4 kW. Dit staat zo in de norm. Sommige kunnen met nog minder toe, zoals de Kona. Je moet je wel bedenken dat gedurende de hele sessie een vast deel van de laadstroom opgaat aan verliezen (controller etc.) Dat betekent, hoe lager de stroomsterkte, hoe groter het verlies. Dat lijkt me bij jouw voornemen wel relevant.XanderDrake schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 08:49:
Ik zit me te orienteren op een mobile powerstation, zo'n knijter van een Lithium fosfaat om grote apparaten te voorzien van stroom on-the-go of op de camping. Een mooie usecase zou zijn dat de powerstation ook in geval van nood ook mijn Kona kan opladen. Natuurlijk niet veel meer dan een paar kilowatt, maar dat is snel al 10-15km rijden. Bijv. zon ding: [Afbeelding]
Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh
Iemand ervaring met de foutmelding "Vul koelvloeistof spanningsregelaar".
Koelvloeistofniveau staat op max.
Wagen wordt tweedehands aangekocht, volgens verkoper heeft die mogelijks een eindje stilgestaan voor hij op transport ging en gaat de melding mogelijks vanzelf weg.
Wagen wordt tweedehands aangekocht, volgens verkoper heeft die mogelijks een eindje stilgestaan voor hij op transport ging en gaat de melding mogelijks vanzelf weg.
:strip_exif()/f/image/gd0uOyOc2MgoEM5mijqRmYbq.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 14% gewijzigd door eyegraphic op 06-09-2024 22:33 ]
Die melding komt vaker voor en heeft mogelijk nog te maken met een terugroepactie waardoor het hele koelsysteem gespoeld moet worden.eyegraphic schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 22:31:
Iemand ervaring met de foutmelding "Vul koelvloeistof spanningsregelaar".
[Afbeelding]
Mogelijk omdat er verkeerde koelvloeistof in is gegaan af fabriek.
Bij mij duurde het spoelen 3 uur bij de garage
Hier begin van deze week de update gehad via OTAdoobieters schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 15:26:
Weet iemand of de update van augustus al via OTA wordt aangeboden voor de Kona 2024?
Bedankt, ik checkte net op mijn VIN en je hebt gelijk.RaRo74 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 22:39:
heeft mogelijk nog te maken met een terugroepactie waardoor het hele koelsysteem gespoeld moet worden.
Wordt een mailtje naar de dealer dus.
/f/image/3SnAxj8EvTtQv0aJ1uC4y5bA.png?f=fotoalbum_large)
Afhankelijk van de staat. En wat is zijn laad gedrag geweest.Freddy zon schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 20:58:
Wat is een Kona ev 2019 met 64 KW batterij , 200000 km op teller laagste uitrusting niveau ongeveer waard?
Twijfel wel een beetje.
Ze beginnen momenteel rond de 14k bij dealer als hij minder dan 45k kost gaat daar dan nog eens 2k af.
En je afvragen of je hier wel wil kopen als de dealer dit soort dingen al mist.... en zeker wegblijven bij de ontevreden autogroep!!eyegraphic schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 22:50:
[...]
Bedankt, ik checkte net op mijn VIN en je hebt gelijk.
Wordt een mailtje naar de dealer dus.
[Afbeelding]
[ Voor 4% gewijzigd door elmo1 op 07-09-2024 07:58 ]
Ergens heb ik moeite die prijs.elmo1 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 07:55:
[...]
Afhankelijk van de staat. En wat is zijn laad gedrag geweest.
Ze beginnen momenteel rond de 14k bij dealer als hij minder dan 45k kost gaat daar dan nog eens 2k af.
* De benzine versie koste nieuw in 2019 +- 17k
* De ophanging, interieur,enz........ hebben al 200k meegedraaid ( gebruik sporen, slijtage, hier en daar klein blutsje van fietsen of zo..)
Laadgedrag: max 50 keer aan de snellader.
Handelaar is geen dealer.elmo1 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 07:58:
En je afvragen of je hier wel wil kopen als de dealer dit soort dingen al mist.... en zeker wegblijven bij de ontevreden autogroep!!
De handelaar koopt en verkoopt tweedehands wagens.
Hij kon een afspraak maken bij een dealer in zijn buurt, maar het kon pas binnen 3 weken.
Daarom dat ik graag hier ook eens checkte of wat hij zei klopt.
Het blijft een handelaar natuurlijk...
Ik heb hem ondertussen aangekocht en boek een afspraak in bij mijn dealer.
Veel plezier met je aankoop!eyegraphic schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 10:05:
[...]
Handelaar is geen dealer.
De handelaar koopt en verkoopt tweedehands wagens.
Hij kon een afspraak maken bij een dealer in zijn buurt, maar het kon pas binnen 3 weken.
Daarom dat ik graag hier ook eens checkte of wat hij zei klopt.
Het blijft een handelaar natuurlijk...
En inderdaad een handelaar is schuiven maar zeg dan ik weet het niet ipv een verhaal verzinnen.
Snap ik maar andere kant blijkbaar geeft demarkt dit er zo'n beetje voor. Je kan nog wel even wachten want ze komen massaal uit de lease op het moment.Freddy zon schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 09:03:
[...]
Ergens heb ik moeite die prijs.
* De benzine versie koste nieuw in 2019 +- 17k
* De ophanging, interieur,enz........ hebben al 200k meegedraaid ( gebruik sporen, slijtage, hier en daar klein blutsje van fietsen of zo..)
Laadgedrag: max 50 keer aan de snellader.
Andere kant je hebt weinig vaste lasten en als je geen garantie hebt dan hoef je ook niet elke 15k een beurt te nemen.
En afhankelijk van je laad mogelijkheden heb je lage km kosten.
En daarnaast kun je geen betere ev vinden met deze range prijs verhouding.
[ Voor 5% gewijzigd door elmo1 op 07-09-2024 10:51 ]
Dat van die weinig vaste kosten zou wel eens kunnen veranderen in België.elmo1 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 10:50:
[...]
Andere kant je hebt weinig vaste lasten en als je geen garantie hebt dan hoef je ook niet elke 15k een beurt te nemen.
En afhankelijk van je laad mogelijkheden heb je lage km kosten.
En daarnaast kun je geen betere ev vinden met deze range prijs verhouding.
De regerings onderhandelaars laten al ballonnetjes op over jaarlijkse wegen belasting voor ev's.
Als dat wegen belasting is op pk's of op gewicht zou dat serieus kunnen door wegen.
Laad mogelijkheden vallen mee.
Eigen garage, eigen zonnepanelen, +-6000 kWh/ jaar over. Daarvan zouden er via een loudbalanceerde laadpaal toch minstens 2000 kWh in de auto geraken.
Net een weekje in bezit van 2ehands Kona. Een 2019 met 110k km op de teller. Lekker zuinig 12.3kw/100km. SOH test 96%. Rijd voornamelijk in ECO mode en regen 1. Ondanks 1 fase laad ik op met 4.5kw bij de 11kw palen en 7.2 bij de 22kw palen. Verder tevreden alleen wat saai rijden.
Nu hoor ik bij max 10km/u (rijden in een parkeergarage) volgens mij die vermeende wheel of fortune =(. Het is niet altijd en vrij zacht (VESS en radio moet uit). Tijdens rijden niet echt last van maar ook in de garage rijd ik 14km/u en dan is het niet hoorbaar. Nu maar wachten of het luid genoeg word en dat de garage iets mee kan.
Nu hoor ik bij max 10km/u (rijden in een parkeergarage) volgens mij die vermeende wheel of fortune =(. Het is niet altijd en vrij zacht (VESS en radio moet uit). Tijdens rijden niet echt last van maar ook in de garage rijd ik 14km/u en dan is het niet hoorbaar. Nu maar wachten of het luid genoeg word en dat de garage iets mee kan.
Goedemorgen, ik breek al enkele dagen mijn hoofd over iets. Heb recent het idee om een EV aan te schaffen en ik twijfel tussen Ioniq en Kona. Nog mensen die hier dezelfde knopen hebben doorgehakt? Het zou om een tweedehands gaan aangezien ik niet enorm veel rijd. Heb nu een Kona van eind 2020 op het oog (64kwh versie) maar twijfel toch nog over een Ioniq Style van midden 2021. Prijs is identiek (18k euro) en krijg nog 3k premie tot eind dit jaar. Opladen kan thuis.
Heb dezelfde vraag in het ioniq topic gesteld, ik weet dat range vaak de doorslag geeft maar ik twijfel of ik voor 2 tripjes van 200km+ op jaarbasis moet kijken naar een EV met 350km range.
Heb dezelfde vraag in het ioniq topic gesteld, ik weet dat range vaak de doorslag geeft maar ik twijfel of ik voor 2 tripjes van 200km+ op jaarbasis moet kijken naar een EV met 350km range.
Begin dit jaar heb ik een 2020 Kona 64kwh gekocht voor dezelfde prijs.
Ik ben er super tevreden van, met 64 kWh kan je naar elke bestemming in België zonder bij te laden.
Normaal laad ik hem (thuis) op tot 70%.
We hebben er dit jaar een reis van 3000 km mee gemaakt zonder enig probleem.
Er is wel wat extra studie nodig voor het gebruik van een EV.
Ik ben er super tevreden van, met 64 kWh kan je naar elke bestemming in België zonder bij te laden.
Ik mag van mijn werkgever een nieuwe auto uitzoeken, de keuze valt waarschijnlijk op een Kona Electric 2024 of Kia Niro EV 2024.
Voor Kona valt Comfort of Comfort Smart binnen het budget. Stoelverwarming vind ik geen overbodige luxe dus ik neig snel naar Comfort Smart, dan rest nog de vraag:
Is de volgende optie wel of niet een gewenste toevoeging aan de auto?
"Warmtepomp & pre-conditioning & Vehicle to Load (V2L): 230V-aansluiting buiten & BCA"
Ik lees online gemengde meningen over de benodigheid van warmtepomp. We rijden voornamelijk in NL en bezoeken misschien eens per jaar Zweden, tot nu toe vooral in de winter daar geweest waar het dan zo'n -10 tot -20 graden buiten kan zijn.
Voor Kona valt Comfort of Comfort Smart binnen het budget. Stoelverwarming vind ik geen overbodige luxe dus ik neig snel naar Comfort Smart, dan rest nog de vraag:
"Warmtepomp & pre-conditioning & Vehicle to Load (V2L): 230V-aansluiting buiten & BCA"
Ik lees online gemengde meningen over de benodigheid van warmtepomp. We rijden voornamelijk in NL en bezoeken misschien eens per jaar Zweden, tot nu toe vooral in de winter daar geweest waar het dan zo'n -10 tot -20 graden buiten kan zijn.
De Kia EV3 krijgt de mogelijkheid om op het entertainmentscherm youtube of Netflix op te tonen.. is er toevallig wat bekend over of de Kona dit ook krijgt via een update?
Ik heb dus ook deze 2 voertuigen overwogen, maar de KIA had een belachelijk lange levertijd 12 tot 14 maanden, dus die heb ik laten staan.michaelw1998 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 11:36:
dus ik neig snel naar Comfort Smart, dan rest nog de vraag:
Inmiddels is er een Kona electric onderweg, die ook 4 tot 6 maanden levertijd heeft wat ik eigenlijk ook vrij lang vind.
Maar goed, terug naar je vraag, ik wil per se een warmtepomp omdat het gewoon veel efficiënter/energie zuiniger verwarmd.
In de winter werkt een accu al minder efficient waardoor je beperktere range hebt, als je dan ook nog eens met een warmte element je auto gaat verwarmen gaat het wel heel hard.
Met die kanttekening dat als het echt koud is, een warmtepomp ook niet meer werkt en alsnog een warmte element gebruikt zal worden.
pre-conditioning gaat volgens mij over de accu die daarmee verwarmt kan worden om het snelladen, snel te laten zijn. Vind ik wel heel fijn. Zeker omdat de Kona met +/-91 kw kan laden als ik me niet vergis. Dat is eigenlijk al niet bijster snel, als dat dan nog langzamer is omdat de accu niet in de optimale staat is qua temperatuur om te snelladen vind ik dat ronduit onhandig.
V2L is leuk, ik denk dat ik wel een keer de airfyer meeneem om ergens te proberen gewoon omdat het kan :-)
Uiteindelijk vond ik het prijsverschil tussen de comfort smart met die warmtepomp optie en de premium, die dat allemaal al heeft van die optie te klein om niet voor een premium te gaan. Maar goed dat is natuurlijk mijn keuze, jouw budget is mogelijk anders.
Daarnaast vind ik het ook wel fijn dat naast de stoelverwarming er ook stoelventilatie inzit en een 360 graden camera.
Verder weet ik nu even niet meer uit mijn hoofd wat de premium nog meer heeft tov de comfort smart.
Succes met je keuze.
En is de Kona comfortabel, vooral voorin maar ook de achterbank?Crombel schreef op woensdag 11 september 2024 @ 09:38:
Begin dit jaar heb ik een 2020 Kona 64kwh gekocht voor dezelfde prijs.
Ja, maar ervaar het zelf door naar een dealer te stappen en een proefrit te maken.Ch3ckmate schreef op woensdag 11 september 2024 @ 14:00:
[...]
En is de Kona comfortabel, vooral voorin maar ook de achterbank?
PS. Opladen tot 70% of 80% is dikke onzin. Wat op de display 100% is, is voor de accu 80%.
Pardon? Kan je dit misschien wat meer toelichten?piwakawaka schreef op woensdag 11 september 2024 @ 15:40:
PS. Opladen tot 70% of 80% is dikke onzin. Wat op de display 100% is, is voor de accu 80%.
Ik weet dat de Kona een paar kWh van de accu in reserve houdt, maar dat is geen 20%.
Info dealer.XanderDrake schreef op woensdag 11 september 2024 @ 16:09:
[...]
Pardon? Kan je dit misschien wat meer toelichten?
Ze geven bovendien aan, dat er voldoende reserve capaciteit aanwezig is om de accu jarenlang optimaal te laten functioneren
Vooraan is hij heel comfortabel, achteraan is de knieruimte beperkt voor grote personen.Ch3ckmate schreef op woensdag 11 september 2024 @ 14:00:
[...]
En is de Kona comfortabel, vooral voorin maar ook de achterbank?
Om met 4 volwassenen op reis gaan is hij niet ideaal.
Algemeen wordt aangenomen dat tot 100% laden en tot minder dan 10% ontladen belastend is voor de batterij.
Jij hebt de grootste!piwakawaka schreef op woensdag 11 september 2024 @ 15:40:
[...]
Ja, maar ervaar het zelf door naar een dealer te stappen en een proefrit te maken.
Bij mij is 100% op de display slechts 96,5% voor de accu.
Gefeliciteerd!
Die dealer verkoopt onzin.piwakawaka schreef op woensdag 11 september 2024 @ 17:14:
[...]
Info dealer.
Ze geven bovendien aan, dat er voldoende reserve capaciteit aanwezig is om de accu jarenlang optimaal te laten functioneren
vanaf 2020 heeft de accu een capaciteit van 67,5kWh er is 64kWh beschikbaar.
vanaf 08-2023 is dit 68,5kWh er is 65,4kWh beschikbaar.
bron: https://ev-database.org/
Voor wat betreft het laden, hier altijd boven 10% tot 100% aan de 11kW en snelladen tot wat noodzakelijk is om thuis te komen (max 80%) omdat langer blijven staan met de afnemende laadsnelheid geen zin heeft.
Gelul over snellere slijtage van accu's interesseert mij niet en daar blijkt ook weinig van bij mijn Kona en die van een aantal collega's/bekenden. Er wordt overal van alles 'aangenomen' maar echte gegevens over 10-15 jaar zijn er (nog) niet.
Gister een proefrit gemaakt, erg mooie auto de Kona, alleen niet dit type. Vandaag onze golf GTE met 207k op de teller particulier verkocht en morgen proefrit in de Kona met 115k op de teller uit 2019 en 12 mnd garantie en net onder de 45k nieuwprijs. Dat zal wel goed zitten!
Nog specifieke tips om extra op te letten met een proefrit? Alvast bedankt!
Nog specifieke tips om extra op te letten met een proefrit? Alvast bedankt!
Bij die temperaturen heeft een WP geen meerwaarde. Ik heb een Kona zonder WP en de range zakt in de winter zo'n 10-15% (ook doordat het gewoon kouder is), maar daar heb ik in NL nog altijd ruim genoeg aan. Op lange ritten in de winter merk ik weinig van verminderde range omdat de accu na de eerste laadstop lekker op temperatuur is gekomen (ik heb geen preconditioning).michaelw1998 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 11:36:
Ik mag van mijn werkgever een nieuwe auto uitzoeken, de keuze valt waarschijnlijk op een Kona Electric 2024 of Kia Niro EV 2024.
Is dat ook nog met verwarming aan of gebruik je die vrijwel niet om benoemde range te halen?pmiddeld schreef op woensdag 11 september 2024 @ 19:35:
[...]
Bij die temperaturen heeft een WP geen meerwaarde. Ik heb een Kona zonder WP en de range zakt in de winter zo'n 10-15% (ook doordat het gewoon kouder is), maar daar heb ik in NL nog altijd ruim genoeg aan. Op lange ritten in de winter merk ik weinig van verminderde range omdat de accu na de eerste laadstop lekker op temperatuur is gekomen (ik heb geen preconditioning).
In de winter houd ik de binnentemperatuur op 19°C met de verwarming en zet de stoelverwarming op stand 1. Ik schat in dat 5-10% range verlies komt door koude accu en ook 5-10% door verwarming.
Blijkbaar kan mijn dealer de openstaande actie niet controleren en uitvoeren in garantie, want de wagen is niet gekend in België. Aangezien het een Duitse wagen is zou ik deze eerst bekend moeten maken in België door een mail te sturen naar Hyundai België.eyegraphic schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 10:05:
[...]
Dat lijkt mij redelijk van de pot gerukt.
Wat denken jullie hier van?
Integrale mail hieronder:
Het zou inderdaad goed mogelijk zijn dat deze campagne, voorgeschreven door de constructeur nog niet werd uitgevoerd door de vorige eigenaar van de wagen en dus nog open staat. Helaas kunnen wij dit niet controleren in ons officieel garantiesysteem want bij het ingeven van het chassisnummer, wordt gemeld dat de wagen niet gekend is. Dit betekent dat de wagen dus niet bij de Belgische invoerder gekend is en het dus over een wagen gaat die in het buitenland verkocht werd. Bijgevolg kunnen wij als Belgische verdeler geen informatie erover bekomen in het garantiesysteem (in een ander programma kan ik dit normaalgezien wel zien maar op uw chassisnummer krijg ik geen melding dat er nog een campagne open staat, dus het is niet zeker dat er een campagne open staat op uw wagen). Om uw wagen te laten activeren in België (en dus ook garantie te kunnen bekomen in België), zal een aanvraag gedaan moeten worden bij Hyundai België via de service@hyundai.be.
Wat betreft de storingscode intussen, kunnen we er dus niet automatisch van uit gaan dat dit te wijten is aan de campagne die u aangaf. Het is mogelijk maar niet zeker. Beste is dus eens een afspraak te maken om binnen te komen zodat een diagnose gesteld kan worden. Echter, zolang er geen activatie van de wagen is bij de Belgische invoerder, kan voorlopig niets in garantie gedaan worden. Ik wou u dit toch even meegeven.
Gewoon proberen om te laten activeren en het verhaal van de dealer meesturen.eyegraphic schreef op donderdag 12 september 2024 @ 08:21:
[...]
Om uw wagen te laten activeren in België (en dus ook garantie te kunnen bekomen in België), zal een aanvraag gedaan moeten worden bij Hyundai België via de service@hyundai.be.
Zover ik ooit contact met Hyundai heb gehad reageren ze snel op mail.
Heb ik ondertussen gedaan, ze proberen binnen de 10 dagen een antwoord te geven.RaRo74 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 08:28:
[...]
Gewoon proberen om te laten activeren en het verhaal van de dealer meesturen.
Zover ik ooit contact met Hyundai heb gehad reageren ze snel op mail.
Maar mag ik dat van de pot gerukt vinden?
Hoe komt het dat een dealer geen info vindt over de serviceacties, maar dat ik als leek die gewoon kan vinden op de Duitse site?
En hoe kan een dealer geen garantiekwesties uitvoeren op buitenlandse wagens?
Er is toch gewoon Europese garantie?
En hoe komt de ev-database aan zijn informatie? Ze meten/testen helemaal niks.XallaX schreef op woensdag 11 september 2024 @ 17:46:
[...]
Die dealer verkoopt onzin.
vanaf 2020 heeft de accu een capaciteit van 67,5kWh er is 64kWh beschikbaar.
vanaf 08-2023 is dit 68,5kWh er is 65,4kWh beschikbaar.
bron: https://ev-database.org/
Los van het feit of je gelijkt hebt, ik weet simpelweg niet of ik data van ev-database dan moet vertrouwen.
ehhhh..HOI
Ik heb binnenkort een afspraak bij content autogroep voor een beurt na 4 jaar en 67dkm. Ik heb het nu vaker gehoord maar wat zijn de voornamelijkste slechte ervaringen?elmo1 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 07:58:
[...]
En je afvragen of je hier wel wil kopen als de dealer dit soort dingen al mist.... en zeker wegblijven bij de ontevreden autogroep!!
Mijn mindere ervaring tot nu toe is: De ecall batterij wilde ze vervangen voor meer dan de gemiddelde prijs hier op het forum, dus dat heb ik niet gedaan. De content autogroep heeft een aantekening gemaakt dat ik nu geen garantie meer heb op het ecall systeem...
Ik heb een terugroepactie bij de rdw op kenteken staan die al uitgevoerd is die ze niet willen verwijderen, dat vind ik irritant.
Ze hebben ook mijn verzoek koelvloeistof bijgevuld tot de max streep maar kennelijk fluctueert het niveau afhankelijk van de temperatuur en het aantal uur dat de auto stil staat, met als gevolg dat het niveau nu tot boven de max uitkomt. Niet erg, maar slordig.
GRU problemen waren bij de content autogroep bij de Kona ook volledig onbekend, dat is ook vreemd aangezien de meeste Kona EV's metaalslijpsel in de bakolie hebben zitten van de magneet...
Wij mogen ons ook gaan voegen bij de club Kona rijders
We hebben een uit Duitsland geïmporteerde Kona 2020 Premium aangeschaft met net een ton op de teller. Alles klopte gewoon, al een paar testritten in andere gehad en dit was veruit de fijnste proefrit. En de garage heeft heel handig de waarde net onder de 45k weten te krijgen bij de RDW waardoor we in aanmerking komen voor de SEPP subsidie dus dat is ook mooi meegenomen.

Dat dus ze mogen geen garantie intrekken alsje iets niet door hun laat vervangen!.Crash_Override007 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 14:29:
[...]
Ik heb binnenkort een afspraak bij content autogroep voor een beurt na 4 jaar en 67dkm. Ik heb het nu vaker gehoord maar wat zijn de voornamelijkste slechte ervaringen?
Mijn mindere ervaring tot nu toe is: De ecall batterij wilde ze vervangen voor meer dan de gemiddelde prijs hier op het forum, dus dat heb ik niet gedaan. De content autogroep heeft een aantekening gemaakt dat ik nu geen garantie meer heb op het ecall systeem...
Ik heb een terugroepactie bij de rdw op kenteken staan die al uitgevoerd is die ze niet willen verwijderen, dat vind ik irritant.
Ze hebben ook mijn verzoek koelvloeistof bijgevuld tot de max streep maar kennelijk fluctueert het niveau afhankelijk van de temperatuur en het aantal uur dat de auto stil staat, met als gevolg dat het niveau nu tot boven de max uitkomt. Niet erg, maar slordig.
GRU problemen waren bij de content autogroep bij de Kona ook volledig onbekend, dat is ook vreemd aangezien de meeste Kona EV's metaalslijpsel in de bakolie hebben zitten van de magneet...
Ze geven geen thuis als ze iets kapot maken je moet met een ingebrekestelling komen en dan kan je wat bereiken met de aftersales directeur.
Ze hebben er de ballen verstand van en zijn allergisch voor het woord garantie want dan moeten ze moeite doen bij hyundai en ja dat vermijd je natuurlijk.
De chef service manager verzint de verhalen waar je bij staat en luistert niet als je een punt hebt dan breekt hij het gesprek af omdat hij je vervelend vindt.
Ook als je hem aanspreekt schiet hij meteen in de verdediging.
Ik ga nu Zeeuw en Zeeuw proberen moet zeggen dat eerste contact al stuk vriendelijker was dan ooit bij de ontevreden autogroep.
Een tip ga er niet heen!!!
Mijn dealer heeft de capaciteit voor het 2020 64 model bevestigd dus die zal juist zijn.krizzziz schreef op donderdag 12 september 2024 @ 13:19:
[...]
En hoe komt de ev-database aan zijn informatie? Ze meten/testen helemaal niks.
Los van het feit of je gelijkt hebt, ik weet simpelweg niet of ik data van ev-database dan moet vertrouwen.
Kan er bij Hyundai geen informatie over vinden, ook niet in de service manuals.
Ik weet niet wat de gemiddelde prijs daarvoor is, maar bij mij wilde de dealer daar iets van 170 euro ofzo voor rekenen.Crash_Override007 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 14:29:
[...]
De ecall batterij wilde ze vervangen voor meer dan de gemiddelde prijs hier op het forum, dus dat heb ik niet gedaan.
Simpelweg omdat hij volgens voorschrift na 3 jaar vervangen moet worden....ja, het was wel belangrijk ivm de veiligheid...
Ik heb het ook niet gedaan. Volgens mij krijg je nog een waarschuwing als de batterij te leeg is, of heb ik dat verkeerd?
Kans op een ernstig ongeluk * de kans dat de de batterij daadwerkelijk leeg is (en de melding van een bijna lege batterij niet werkte?) * de kans dat niemand anders getuige is van het ongeluk = erg klein.
Ja, de gevolgen kunnen enorm zijn, maar ik schat de kans zo klein in dat ik het niet waard vond.
Umm zitten er niet allerlei tweakers in dit topic die wel eens een dongle SoH test hebben uitgevoerd op hun Kona accu? Dan weet je toch exact de hoeveelheid kWh in de accu?XallaX schreef op donderdag 12 september 2024 @ 18:03:
Mijn dealer heeft de capaciteit voor het 2020 64 model bevestigd dus die zal juist zijn.
Welkom bij de club!Takkeding schreef op donderdag 12 september 2024 @ 15:47:
Wij mogen ons ook gaan voegen bij de club Kona rijdersWe hebben een uit Duitsland geïmporteerde Kona 2020 Premium aangeschaft met net een ton op de teller. Alles klopte gewoon, al een paar testritten in andere gehad en dit was veruit de fijnste proefrit. En de garage heeft heel handig de waarde net onder de 45k weten te krijgen bij de RDW waardoor we in aanmerking komen voor de SEPP subsidie dus dat is ook mooi meegenomen.
Maar hoe krijg je die Sepp dan? Die is toch alleen nog maar voor nieuwe auto’s beschikbaar?