Inmiddels heb ik de olie vervangen. De olie die er uit kwam was behoorlijk zwart (weet niet hoeveel kilometer deze er in gezeten heeft). De olie leek geen metaaldeeltjes/glinsteringen te bevatten. Dat scheelt. Nieuwe olie met de nieuwe magnetische aftapplug erin en we rijden weer lekker door.Satch schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 11:09:
Ik heb een Kona 64 kWh uit jan 2019 met iets van 108k km waarvan 12k km zelf gereden. Ik merk nog niks qua geluidjes aan de auto, maar gezien de voorkomende problemen met de reduction gear box ga ik ook de olie maar zelf vervangen preventief. Ik heb inmiddels de olie (Liqui Moly 5300 70W-75W GL4) en een magnetische aftapplug (votex dp007) besteld. Ik ben benieuwd wat voor olie ik ga aantreffen.
Magnetisch als in, trekt metaaldeeltjes aan?
OK bedankt voor de update.Satch schreef op maandag 29 juli 2024 @ 09:33:
[...]
Inmiddels heb ik de olie vervangen. De olie die er uit kwam was behoorlijk zwart (weet niet hoeveel kilometer deze er in gezeten heeft). De olie leek geen metaaldeeltjes/glinsteringen te bevatten. Dat scheelt. Nieuwe olie met de nieuwe magnetische aftapplug erin en we rijden weer lekker door.
Hoort de olie dan al zo donker te zijn? Merk je het verschil?
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
Ja.Gluten Parody schreef op maandag 29 juli 2024 @ 11:40:
Magnetisch als in, trekt metaaldeeltjes aan?
Ik moet zeggen dat het een genot is om de Kona Ev (65kwh) te rijden.. heerlijk comfortabel en met 200pk echt vlot zat.. (ben 90pk van de Clio gewend) ben echt aan het genieten elke keer als ik achter het stuur kruip. Ook de ruimte achterin is erg prettig voor als er mensen mee rijden. Wat mij betreft de perfecte combi van praktisch, zuinig, genoeg range en toch voldoende power. Zelfs op de eco stand zit er nog gif in als je optrekt.
Nou moet ik eerlijk toegeven dat ik geen ervaring heb met de concurrentie.
Hoe ervaren anderen het rijgedrag en het praktisch gemak?
[ Voor 20% gewijzigd door doobieters op 30-07-2024 12:13 ]
We hebben nu een jaar een Kona (2020) als poolauto voor ritten vanaf kantoor, naast een diesel. Waar collega's eerst nog de kat uit de boom keken, is de Kona nu de meest gepakte auto. Iedereen vindt hem heerlijk rijden, alleen de dodehoekwaarschuwing is voor iedereen een PITA ...
Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh
Gebruiken zeker geen richtingaanwijzers...ThsAdrns schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 13:53:
alleen de dodehoekwaarschuwing is voor iedereen een PITA ...
Voor de 65.4kwh bezitters: op hoeveel range zitten jullie bij een 100% lading? En met welke instellingen rijdt je doorgaans?
Nu een half jaartje: circa 400km in de winter, 500km in de zomer. Auto uit 2020. Altijd ECO, redelijk rustig rijdend.doobieters schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 14:59:
Voor de 65.4kwh bezitters: op hoeveel range zitten jullie bij een 100% lading? En met welke instellingen rijdt je doorgaans?
Wel degelijk. Maar als de auto naast je bij een wisseling van rijstrook nog verkeer waarneemt, geeft hij een waarschuwing. Bijvoorbeeld als ik naar zijn zin terug naar rechts ga na het inhalen van een vrachtwagen. Mijn gebruikelijke afstand is hem nog te kort. Een collega vertelde hetzelfde over het naar links gaan om een vrachtwagen in te halen, ook dan reageert de auto al snel vrij kribbig als hij ander verkeer ziet.
Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh
Ik rij eigenlijk nooit 100% (eerder 80-15%) dus lastig om te zeggen. Maar momenteel zou 450 KM te doen zijn als ik 100-10% zou doen.doobieters schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 14:59:
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Hier ook bijna nooit 100% laden (alleen voor de vakantie vertrek) maar hoog gerekend kom ik nu op 495 km en in de winter rond de 420 km, echter tijdens de vakantie op standje 'tour/binnenwegen' is 530 km geen uitzonderingdoobieters schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 14:59:
1e Kona: Premium Sky, Wit, 64kWh, schuifdak, Michelin, 76000km, [juni 2021->juni 2023->GESTOLEN] | 2e Kona: Limited Sky, Azur Blauw, 64kWh, Juni 2021, schuifdak, Michelin, 75000km, [juni 2023->]
Ik heb de mijne (MY22) in mei gekocht en rij wekelijks vrijwel dezelfde rit met veel snelweg, maar wel zuinig en in eco stand.
De daling is ingezet 😛
28/May 453
31/May 481
07/Jun 511
28/Jun 519
05/Jul 524
12/Jul 535
19/Jul 542
25/Jul 549
26/Jul 548
De daling is ingezet 😛
28/May 453
31/May 481
07/Jun 511
28/Jun 519
05/Jul 524
12/Jul 535
19/Jul 542
25/Jul 549
26/Jul 548
Ik kan dit bevestigen. Altijd wel airco in gebruik, auto uit 2023 (laatste kona electric voor de complete revamp)rube schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 15:22:
[...]
Nu een half jaartje: circa 400km in de winter, 500km in de zomer. Auto uit 2020. Altijd ECO, redelijk rustig rijdend.
Artificial Intelligence is no match for Natural Stupidity.
Waarschijnlijk ben ik volgende week eigenaar van een 2019 Kona Electric 64kwh. Ik meende dat de garantie op de HV accu 8 jaar is (dus tot 2027) maar is deze garantie wel overdraagbaar naar de 2e eigenaar?
Ja gaat vanzelf over naar de volgende eigenaar.Chiii schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 19:54:
Waarschijnlijk ben ik volgende week eigenaar van een 2019 Kona Electric 64kwh. Ik meende dat de garantie op de HV accu 8 jaar is (dus tot 2027) maar is deze garantie wel overdraagbaar naar de 2e eigenaar?
Ik rijd nu ook sinds 2 maanden een Kona Electric 2020 en vind het ook een heerlijke wagen. Het bereik bij 100% is ongeveer 470km. Maar ook ik ga de laatste tijd enkel tot 80%. En dat in de ECO stand waarmee je nog meer dan genoeg power hebt.
Wat me wel stoort is de melding "houd handen aan het stuur" terwijl ik constant mijn handen aan het stuur heb!
Dit enkel op de snelweg, in de bebouwde kom door meer stuurbewegingen krijg ik de melding niet.
[ Voor 4% gewijzigd door Mediacj op 30-07-2024 20:41 ]
Ik heb dat heel soms, en meestal is dan een van mijn handen los van het stuur dus heeft de Kona gelijkMediacj schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 20:40:
Wat me wel stoort is de melding "houd handen aan het stuur" terwijl ik constant mijn handen aan het stuur heb!
Wanneer het druk is op de weg en ik wil inhalen, maak ik mijn intenties duidelijk door het knipperlicht alvast aan te zetten. Wat ik een tikkeltje irritant vind is dat dan de dode hoek sensor keihard gaat loeien
Andere mensen, zoals ik, vragen zich dan af of je mij wel ziet en je wellicht vlak voor mij van baan verwisselt en ik bovenop de rem moet.XanderDrake schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 07:04:
[...]
Wanneer het druk is op de weg en ik wil inhalen, maak ik mijn intenties duidelijk door het knipperlicht alvast aan te zetten.
Ik heb daarom (lang geleden) geleerd dat je je richting pas aan moet geven als je daadwerkelijk van baan kunt veranderen.
Die irritante piep is daarom volgens mij juist heel goed

Ik krijg deze melding ook vaak, heb het idee dat het alleen is bij adaptive cruise control, als ik te veel ‘leun’ op de stuurcorrecties van de auto om binnen de lijnen te blijven en zelf te weinig stuur. Dat gebeurt vaak ook met twee handen aan het stuur.Mediacj schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 20:40:
[...]
Dit enkel op de snelweg, in de bebouwde kom door meer stuurbewegingen krijg ik de melding niet.
Zonder in een lange discussie te gaan: ik zet de knipper aan zodra een auto mij al bijna volledig gepasseerd is, bijvoorbeeld. Uit het rijgedrag zie je dat ik niet prompt de andere rijbaan op ga (ben niet suïcidaal), en de inhalende auto heeft niets door.rube schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 07:16:
[...]
Andere mensen, zoals ik, vragen zich dan af of je mij wel ziet en je wellicht vlak voor mij van baan verwisselt en ik bovenop de rem moet.
Ik heb daarom (lang geleden) geleerd dat je je richting pas aan moet geven als je daadwerkelijk van baan kunt veranderen.
Die irritante piep is daarom volgens mij juist heel goed
Ja, heel herkenbaar, want ik rijd ook altijd met adaptive cruise control en leun ook altijd op de stuurcorrecties, wat natuurlijk ook fijn rijdt.Luucc schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 08:15:
[...]
Ik krijg deze melding ook vaak, heb het idee dat het alleen is bij adaptive cruise control, als ik te veel ‘leun’ op de stuurcorrecties van de auto om binnen de lijnen te blijven en zelf te weinig stuur. Dat gebeurt vaak ook met twee handen aan het stuur.
Wat mij vandaag opviel is dat met het ophalen van de auto de dealer de favorietenknop had ingesteld op het menu voor de bestuurdersassistentie (om de irritante meldingen uit te zetten).. maar nu moest ik deze weer opnieuw instellen? Ik neem aan dat dit blijvend in het geheugen zou moeten staan toch?
Ook moet ik steeds opnieuw de eco stand selecteren. Is dat bij jullie ook? Is er een manier om dat blijvend in te stellen als standaard?
Ook moet ik steeds opnieuw de eco stand selecteren. Is dat bij jullie ook? Is er een manier om dat blijvend in te stellen als standaard?
Klopt, deze melding krijg je alleen als je adaptive cruise control aan hebt staan met stuurcorrectie. Als je de stuurcorrecties uitzet, krijg je de melding niet meer. Dat heb ik zelf gedaan, omdat ik blijkbaar niet genoeg aan het stuur trek, dus ook met handen aan het stuur voortdurend meldingen kreeg dat ik mijn handen aan het stuur moet houden.Luucc schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 08:15:
[...]
Ik krijg deze melding ook vaak, heb het idee dat het alleen is bij adaptive cruise control, als ik te veel ‘leun’ op de stuurcorrecties van de auto om binnen de lijnen te blijven en zelf te weinig stuur. Dat gebeurt vaak ook met twee handen aan het stuur.
Ik heb de favorietenknop nog nooit opnieuw in hoeven stellen. En de auto start in de motorstand waarin ik heb hem uitgezet geloof ik, in ieder geval start ie bij mij altijd weer in eco-stand.doobieters schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 09:03:
Wat mij vandaag opviel is dat met het ophalen van de auto de dealer de favorietenknop had ingesteld op het menu voor de bestuurdersassistentie (om de irritante meldingen uit te zetten).. maar nu moest ik deze weer opnieuw instellen? Ik neem aan dat dit blijvend in het geheugen zou moeten staan toch?
[ Voor 33% gewijzigd door Nova163 op 31-07-2024 09:09 ]
Hmm. Ik heb de favoriete knoppen nu weer ingesteld. Even kijken of het nu zo blijft.
Voor wat betreft die eco stand wel vreemd. Bij mij staat ie dus standaard op 'normal' en moet die steeds terug zetten naar eco.. ookal heb ik eco als laatste rit gebruikt.
Zou het iets kunnen zijn met het geheugen oid?
Voor wat betreft die eco stand wel vreemd. Bij mij staat ie dus standaard op 'normal' en moet die steeds terug zetten naar eco.. ookal heb ik eco als laatste rit gebruikt.
Zou het iets kunnen zijn met het geheugen oid?
Heb jij toevallig een hybrid? Want in de handleiding van de EV staat het volgende:Nova163 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 09:07:
[...]
Klopt, deze melding krijg je alleen als je adaptive cruise control aan hebt staan met stuurcorrectie. Als je de stuurcorrecties uitzet, krijg je de melding niet meer. Dat heb ik zelf gedaan, omdat ik blijkbaar niet genoeg aan het stuur trek, dus ook met handen aan het stuur voortdurend meldingen kreeg dat ik mijn handen aan het stuur moet houden.
[...]
Ik heb de favorietenknop nog nooit opnieuw in hoeven stellen. En de auto start in de motorstand waarin ik heb hem uitgezet geloof ik, in ieder geval start ie bij mij altijd weer in eco-stand.
"De rijmodus kan worden geselecteerd op basis van de voorkeur van de bestuurder of de wegomstandigheden. Als het voertuig opnieuw wordt gestart, gaat het systeem terug naar de NORMAAL-modus."
Zojuist bevestiging gehad van leasemaatschappij dat mijn kona besteld is, verwachtte afleverdatum is 6 december, we gaan het zien.
Het is een :
- Kona electric 65kwh comfort-smart
- Sailing blue Pearl
- Warmtepomp met v2l (maar ZONDER BCA, hoe minder hulp dingen hoe beter
)
- Trekhaak afneembaar 13 polig
Het is een :
- Sailing blue Pearl
- Warmtepomp met v2l (maar ZONDER BCA, hoe minder hulp dingen hoe beter
Gaaf, nu gaat het wachten beginnen. Je zal er geen spijt van krijgen.
Wat is trouwens BCA?
Wat is trouwens BCA?
https://letmegooglethat.com/?q=bca+konadoobieters schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 12:32:
Gaaf, nu gaat het wachten beginnen. Je zal er geen spijt van krijgen.
Wat is trouwens BCA?
lord_fh schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 12:31:
Zojuist bevestiging gehad van leasemaatschappij dat mijn kona besteld is, verwachtte afleverdatum is 6 december, we gaan het zien.
Het is een :
- Sailing blue Pearl
- Warmtepomp met v2l (maar ZONDER BCA, hoe minder hulp dingen hoe beter)
Kan dit in de nieuwe kona's worden uitgeschakeld? ^^^^Nieuwe auto's moeten vanaf 1 juli allemaal voorzien zijn van snelheidwaarschuwingen. Dit betekent dat er een geluidssignaal afgaat als je te hard rijdt.
Ja, maar dat moet elke keer als je de auto aanzet.
Ooohkeee, interessant? Dit is op basis van GPS, en waarschijnlijk dan ook op kaart informatie. Die heel vaak niet klopt, verouderd is etc.Nieuwe auto's moeten vanaf 1 juli allemaal voorzien zijn van snelheidwaarschuwingen. Dit betekent dat er een geluidssignaal afgaat als je te hard rijdt.
Stel je voor dat je op een nieuwe snelweg rijdt terwijl de GPS denkt dat je op een landweggetje naast de snelweg zit. Lekker dan.
Ik ben blij dat ik mijn 2020 Kona voor de lange termijn heb gekocht.
Nee, full electric, maar wel het 2018/2019-model, dus dat kan misschien verschil maken. Ik zal morgenochtend eens kijken of ik dit ergens in de instellingen heb ingesteld of dat ie standaard weer start in de motorstand waarin ik hem heb uitgezet.doobieters schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 11:54:
[...]
Heb jij toevallig een hybrid? Want in de handleiding van de EV staat het volgende:
"De rijmodus kan worden geselecteerd op basis van de voorkeur van de bestuurder of de wegomstandigheden. Als het voertuig opnieuw wordt gestart, gaat het systeem terug naar de NORMAAL-modus."
je kan het gewoon uitzetten heXanderDrake schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 13:42:
[...]
Ooohkeee, interessant? Dit is op basis van GPS, en waarschijnlijk dan ook op kaart informatie. Die heel vaak niet klopt, verouderd is etc.
Stel je voor dat je op een nieuwe snelweg rijdt terwijl de GPS denkt dat je op een landweggetje naast de snelweg zit. Lekker dan.
Ik ben blij dat ik mijn 2020 Kona voor de lange termijn heb gekocht.
Wat vaak gebeurt, op een roadtrip.lord_fh schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 13:19:
Ja, maar dat moet elke keer als je de auto aanzet.
ja oke, maar dat is letterlijk 2x op het scherm drukken en het is uitXanderDrake schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 15:01:
[...]
[...]
Wat vaak gebeurt, op een roadtrip.
Zelfde - al is dat bij benzine autos - is start/stop, hopeloos irritant, maar eenmaal gewend het steeds uit te zetten is het prima. wat dat betreft wil ik liever terug nara de autos die TC en ABS hadden als meest luxe, al die piepjes en irritante overheids dingen tegenwoordig hoeven niet van mij
Ik heb ook een full-electric uit augustus 2019 en bij mij start hij elke dag in ECO modus. Da's ook de stand waar ik hem op heb ingesteld, dus dat onthoud de auto zelf.Nova163 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 13:50:
[...]
Nee, full electric, maar wel het 2018/2019-model, dus dat kan misschien verschil maken. Ik zal morgenochtend eens kijken of ik dit ergens in de instellingen heb ingesteld of dat ie standaard weer start in de motorstand waarin ik hem heb uitgezet.
Ik ben er achtergekomen dat de parkeersensoren aan de voorzijde het niet doen. De auto piept simpelweg niet als ik een object nader. Als ik op de knop in het midden van mijn console druk dan verschijnt er het volgende in beeld:
:strip_exif()/f/image/al7Y5jIbXafh02f3JjdVFEp0.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik 'm in reverse zet dan verschijnt automatisch dit schermpje, en de sensoren achter lijken verder ook gewoon te werken:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UjfaqbcU25n0iCF23BtkEYb3.jpg?f=user_large)
Iemand enig idee wat het kan zijn, en hoe het te verhelpen is? Sensoren zien er schoon uit. Kan ook geen beschadigingen ontdekken.
:strip_exif()/f/image/al7Y5jIbXafh02f3JjdVFEp0.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik 'm in reverse zet dan verschijnt automatisch dit schermpje, en de sensoren achter lijken verder ook gewoon te werken:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UjfaqbcU25n0iCF23BtkEYb3.jpg?f=user_large)
Iemand enig idee wat het kan zijn, en hoe het te verhelpen is? Sensoren zien er schoon uit. Kan ook geen beschadigingen ontdekken.
Wat je zou kunnen proberen is je 12v accu los koppelen min wachten en kijken of issue blijft. Anders toch laten uitlezen.Whis! schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 21:10:
Ik ben er achtergekomen dat de parkeersensoren aan de voorzijde het niet doen. De auto piept simpelweg niet als ik een object nader. Als ik op de knop in het midden van mijn console druk dan verschijnt er het volgende in beeld:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
In Brussel hebben ze voor nieuwe auto's bepaald dat de auto altijd in normal mode moet staan en niet in eco of sport mag staan na herstart.vanaalten schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 20:51:
[...]
Ik heb ook een full-electric uit augustus 2019 en bij mij start hij elke dag in ECO modus. Da's ook de stand waar ik hem op heb ingesteld, dus dat onthoud de auto zelf.
Collega is van kona overgegaan naar kia ev9 en die reed altijd in eco maar die moet dat nu na elke rit selecteren.
Reden die ze opgaven is dat sport te snel reageert en eco te langzaam

Bemoeizucht wordt wel erg ziekelijk momenteel.
Je bent toch zelf verantwoordelijk voor je gedrag dat hoeft meestal toch niet afgedwongen te worden....
Heb ik ook en het grappige is dat het stuur loslaten de melding laat verdwijnenMediacj schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 20:40:
[...]

Ja heb ik ook gemerkt heel merkwaardig.edubennny schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 14:04:
[...]
Heb ik ook en het grappige is dat het stuur loslaten de melding laat verdwijnen
Iets anders ik kan me vaag herinneren dat je ergens kon instellen dat als je de stekker in de auto doet dat hij dan wel of niet automatisch moet gaan laden. Ik kan die instelling echter nergens meer terugvinden dus weet niet zeker of dat inderdaad in te stellen is?
lord_fh schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 12:31:
Zojuist bevestiging gehad van leasemaatschappij dat mijn kona besteld is, verwachtte afleverdatum is 6 december

Sinds febr in het bezit van een KONA Electric 65,4 kWh en 5000 km gereden. Ik was Mercedes gewend ( plug in hybride) met meer pk,s uiteraard een veel hogere topsnelheid maar geen moment spijt. Inderdaad, snel genoeg, een lekkere reiswagen. Een super irritant nadeel: ik rijd veel op 60 km wegen. Je kunt lane assist via een sneltoets makkelijk uitzetten maar die irritante kop koffie!!! Omdat je op de meeste 60 km wegen bijna altijd over de rechter (stippel) lijn moet rijden komt er al snel de kop koffie met irritant geluid dat je niet kunt uitzetten. Na minuten gaat de melding weg maar wat vervelend.doobieters schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 12:11:
Ik moet zeggen dat het een genot is om de Kona Ev (65kwh) te rijden.. heerlijk comfortabel en met 200pk echt vlot zat.. (ben 90pk van de Clio gewend) ben echt aan het genieten elke keer als ik achter het stuur kruip. Ook de ruimte achterin is erg prettig voor als er mensen mee rijden. Wat mij betreft de perfecte combi van praktisch, zuinig, genoeg range en toch voldoende power. Zelfs op de eco stand zit er nog gif in als je optrekt.
Je kan er ook voor kiezen om niet boven de 60 km/h te rijden, dan gaan de piepers niet af.distefano2000 schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 21:25:
[...]
Sinds febr in het bezit van een KONA Electric 65,4 kWh en 5000 km gereden. Ik was Mercedes gewend ( plug in hybride) met meer pk,s uiteraard een veel hogere topsnelheid maar geen moment spijt. Inderdaad, snel genoeg, een lekkere reiswagen. Een super irritant nadeel: ik rijd veel op 60 km wegen. Je kunt lane assist via een sneltoets makkelijk uitzetten maar die irritante kop koffie!!! Omdat je op de meeste 60 km wegen bijna altijd over de rechter (stippel) lijn moet rijden komt er al snel de kop koffie met irritant geluid dat je niet kunt uitzetten. Na minuten gaat de melding weg maar wat vervelend.
Op het 2018/19 model is dat wel uit te zetten, in het menu op het dashboard.distefano2000 schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 21:25:
[...]
Sinds febr in het bezit van een KONA Electric 65,4 kWh en 5000 km gereden. Ik was Mercedes gewend ( plug in hybride) met meer pk,s uiteraard een veel hogere topsnelheid maar geen moment spijt. Inderdaad, snel genoeg, een lekkere reiswagen. Een super irritant nadeel: ik rijd veel op 60 km wegen. Je kunt lane assist via een sneltoets makkelijk uitzetten maar die irritante kop koffie!!! Omdat je op de meeste 60 km wegen bijna altijd over de rechter (stippel) lijn moet rijden komt er al snel de kop koffie met irritant geluid dat je niet kunt uitzetten. Na minuten gaat de melding weg maar wat vervelend.
Dat heeft daar toch niets mee te maken ?MaxLaadvermogen schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 09:48:
[...]
Je kan er ook voor kiezen om niet boven de 60 km/h te rijden, dan gaan de piepers niet af.
Het is de lane departure warning.
Edit: autocorrectie bemoeide zich er weer eens mee.
[ Voor 9% gewijzigd door hvwees op 04-08-2024 13:38 ]
Ik dacht dat het dat allebei niet is, het koffiekopje is de waarschuwing voor afnemende alertheid van de bestuurder toch?hvwees schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 13:09:
[...]
Dat heeft daar toch niets mee te.maken ?
Het is de kans departure warning.
Ik kan me zo voorstellen als de auto vaak over de lijn gaat, de auto vind dat je niet oplet.Nova163 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 13:34:
[...]
Ik dacht dat het dat allebei niet is, het koffiekopje is de waarschuwing voor afnemende alertheid van de bestuurder toch?
Wel irritant als het niet uit kan.
Of er moet gewoon vol automatisch een bakje espresso klaar gezet worden in het dashboardkastje 🤣
Is inderdaad de lane departure warning, en bij mij gaat deze op een 60 km weg met strepen links en rechts die het rijvlak optisch versmallen, niet al als ik onder de 60 km/h rijd en vanuit het ‘midden’ over de streep links of rechts ga. Gebeurt wel als ik harder rij.hvwees schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 13:09:
[...]
Dat heeft daar toch niets mee te maken ?
Het is de lane departure warning.
pinkers gebruiken wanneer je over de streep rijdt?
??braxx1980 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 20:46:
:strip_exif()/f/image/6XuUBZYT1kshB9GUMEYS8Jf8.jpg?f=fotoalbum_large)
braxx1980 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 20:46:
[ Voor 54% gewijzigd door MaxLaadvermogen op 04-08-2024 23:28 ]
Interessant artikel om te lezen:
TEST: op deze 3 punten verslaat goedkope Hyundai Kona de dure Volvo EX40
https://www.autoreview.nl...i-kona-de-dure-volvo-ex40
meer mensen die last hebben van deur rubbers die aan het "vergaan" zijn?
Ik merkte het afgelopen week op bij mijn 2021 Kona (facelift model).
Aan de bestuurderskant is het rubber al gescheurd op de carrosserie zijde.
Aan de passagiers zijde is te zien dat het rubber poreus geworden is.
Ben nog niet naar de dealer geweest hiervoor, ik was benieuwd wat jullie ervaringen hiermee zijn.
Ik merkte het afgelopen week op bij mijn 2021 Kona (facelift model).
Aan de bestuurderskant is het rubber al gescheurd op de carrosserie zijde.
Aan de passagiers zijde is te zien dat het rubber poreus geworden is.
Ben nog niet naar de dealer geweest hiervoor, ik was benieuwd wat jullie ervaringen hiermee zijn.
omdat het kan!
Gister door de dealer gebeld, een comfort smart met alleen WP zonder BCA kan niet, dacht ik al maar alphabet bood die optie wel aan. Naja dan wordt het toch maar dat...
Voor mijn vakantie moest de Kona voor de 105dkm beurt, dealer heeft idd aangegeven dat min GDU (ook) defect is. Helaas wist de showroom medewerker waar ik de auto ophaalde van niets dus ik heb nog niet kunnen navragen of dit garantie is of niet, wat is jullie ervaring hiermee?
Ook viel mij tijdens mijn vakantie op in het warme Karinthië dat mijn stoelventilatie niet meer goed werkt, komt nog wel iets koude lucht uit maar veel minder dan eerst. Volgens mij heb ik dit ook wel eens gelezen van andere eigenaren.
Ook viel mij tijdens mijn vakantie op in het warme Karinthië dat mijn stoelventilatie niet meer goed werkt, komt nog wel iets koude lucht uit maar veel minder dan eerst. Volgens mij heb ik dit ook wel eens gelezen van andere eigenaren.
PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer
Hoorde je dan al lawaai, of kwam het uit het niets?Chaoss schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 11:41:
Voor mijn vakantie moest de Kona voor de 105dkm beurt, dealer heeft idd aangegeven dat min GDU (ook) defect is. Helaas wist de showroom medewerker waar ik de auto ophaalde van niets dus ik heb nog niet kunnen navragen of dit garantie is of niet, wat is jullie ervaring hiermee?
Ik hoor een duidelijk tokkelend geluid, hoor het zelfs met de ramen dicht en boven de radio uit als ik wegrijd.
Ik had dat dus als opmerking achter gelaten bij de beurt. Heb bij het ophalen gevraagd of ze er wat mee gedaan hadden zegt die sales pipo 'ik zie niets staan, dus het zal wel opgelost zijn'. Gelijk bij wegrijden hoorde ik al dat het niet opgelost was, later zag ik in de papieren 'GDU defect, niet gerepareerd'.
Ik was eenmalig bij een nadere dealer, gelijk de laatste keer.
Maar goed ben net terug van vakantie heb er gewoon nog 3000km meegereden. Weet ook niet of het bij geluid blijft of dat er uiteindelijk echt iets kapot gaat.
Ik had dat dus als opmerking achter gelaten bij de beurt. Heb bij het ophalen gevraagd of ze er wat mee gedaan hadden zegt die sales pipo 'ik zie niets staan, dus het zal wel opgelost zijn'. Gelijk bij wegrijden hoorde ik al dat het niet opgelost was, later zag ik in de papieren 'GDU defect, niet gerepareerd'.
Maar goed ben net terug van vakantie heb er gewoon nog 3000km meegereden. Weet ook niet of het bij geluid blijft of dat er uiteindelijk echt iets kapot gaat.
[ Voor 14% gewijzigd door Chaoss op 06-08-2024 14:29 ]
Als het geluid hard genoeg is voor een audio opname valt het onder garantie. Ze moeten wel eerst toestemming hebben van Hyundai.Chaoss schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 14:27:
Ik hoor een duidelijk tokkelend geluid, hoor het zelfs met de ramen dicht en boven de radio uit als ik wegrijd.
Oh dat is geen probleem, is in de auto duidelijk hoorbaar heb zelf ook al eens een opname gemaakt.
Wat is dat toch steeds bij Hyundai, hebben anderen hier ook last van?
Geen onderdelen op voorraad en weigeren vooraf onderdelen te bestellen als ze weten dat ze iets moeten vervangen?
Defect bedieningspaneel in het stuur, rechts werkt niet meer, links weigert of doet regelmatig de verkeerde dingen na het indrukken van een knop. Op tijd voor een onderhoudsbeurt dit gemeld en meteen gevraagd allebei te vervangen. Beurt uitgevoerd, panelen niet vervangen, moeten nog worden besteld.
Kan dus een week later terug terwijl ze vantevoren op de hoogte waren.
Vervolgens wordt alleen het rechterpaneel vervangen want links is nog niet stuk genoeg?
We zijn we en paar weken verder en je raad het al, linkerpaneel vertoond nu meer kuren dan hiervoor.
Moet dus weer eerst langskomen, ze weigeren te bestellen en direct te vervangen.
Die GDU laat ik nog maar even zitten, is nog niet stuk genoeg denk ik
Geen onderdelen op voorraad en weigeren vooraf onderdelen te bestellen als ze weten dat ze iets moeten vervangen?
Defect bedieningspaneel in het stuur, rechts werkt niet meer, links weigert of doet regelmatig de verkeerde dingen na het indrukken van een knop. Op tijd voor een onderhoudsbeurt dit gemeld en meteen gevraagd allebei te vervangen. Beurt uitgevoerd, panelen niet vervangen, moeten nog worden besteld.
Vervolgens wordt alleen het rechterpaneel vervangen want links is nog niet stuk genoeg?
We zijn we en paar weken verder en je raad het al, linkerpaneel vertoond nu meer kuren dan hiervoor.
Moet dus weer eerst langskomen, ze weigeren te bestellen en direct te vervangen.
[ Voor 4% gewijzigd door XallaX op 06-08-2024 19:27 ]
Zeker de content autogroep.XallaX schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 19:26:
Wat is dat toch steeds bij Hyundai, hebben anderen hier ook last van?
Nee, ééntje van "samen onderweg naar morgen"elmo1 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 20:05:
[...]Zeker de content autogroep.
Ben over de eerste jaren tevreden maar sinds 2023 steeds van dit soort grappen.
Die moest ik even opzoeken via google.XallaX schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 20:29:
[...]
Nee, ééntje van "samen onderweg naar morgen"
Ben over de eerste jaren tevreden maar sinds 2023 steeds van dit soort grappen.
Ook onlangs een niet zo fijne ervaring mee gehad.
Mijn Kona (MY22) tweedehands gekocht in Den Haag en de automatisch dimmende binnenspiegel dimt niet automatisch en staat tijdens het rijden het grootste deel van de tijd op stand veel te donker.
Dealer in Den Haag verwees mij naar Amsterdam en daar een afspraak gemaakt voor diagnose zodat de spiegel onder garantie vervangen zou kunnen worden.
In het midden van de dag een afspraak gemaakt zodat ik kon blijven wachten.
Auto afgeleverd en het probleem nogmaals (had ik al gedaan bij het aanmelden) beschreven.
De man achter de balie zei dat hij nog nooit van zo'n probleem gehoord had en uit zijn houding bleek dat het daar eigenlijk wel klaar mee was. Hij kende het niet dus het bestaat niet.
Ik werd naar een veel te hete zithoek verwezen en daar heb ik drie kwartier gewacht. Ik had gemeld dat ik twee uur later een andere afspraak had op 30 minuten rijden dus naar de balie gelopen om om een update te vragen (auto stond nog waar ik geparkeerd had voor het gebouw).
Geen update, monteur zou er naar gaan kijken.
Kwartier later nogmaals gezegd dat ik echt bijna weg moest en toen werd een monteur geroepen.
Monteur sloft naar mijn auto, rijdt om het gebouw heen (zo'n 100 meter), parkeert achter het gebouw en rijdt daarna een paar keer voor- en achteruit.
Sloft daarna naar een andere Kona en doet hetzelfde.
Diagnose: Niks mis mee.
Dat is redelijk logisch omdat de spiegel als je de auto in zijn achteruit zet automatisch helder wordt en het enige tijd duurt voordat de sensoren dan weer reageren.
De baliemedewerker (monteur kreeg ik niet te spreken) zei dat ze de sensor hadden afgeplakt en ik moest hem uitleggen dat er ook aan de bestuurderskant een sensor zit.
Deze sensor hadden ze niet afgeplakt om te testen.
Toen moest ik echt weg, baliemedewerker vond het nog nodig om mij te vertellen dat ik geen poot had om op te staan als ik naar de rechter zou stappen (WTF? Komt niet eens in mij op) en met veel moeite een afspraak kunnen maken ('Ja, nu geen tijd voor hoor, dat wordt veel later, vakanties enzo, weet je wel wat zo'n spiegel kost, dat kost zo 1000 euro, daar moet Hyundai toestemming voor geven, probleem ken ik niet') voor twee maanden later om de wagen daar een week te laten staan zodat ze af en toe kunnen testen.
Die afspraak ga ik deze week afzeggen.
Ik kan mijn auto niet meerdere dagen missen en als ik zelf de sensor aan de bestuurderskant afplak staat de spiegel niet te donker en ik meld het wel weer bij de 15k beurt rond de jaarwisseling.
Hopelijk dan een iets klantvriendelijker team daar achter de balie.
Toevallig vandaag een mailtje van UB gekregen of ze mij mogen bellen om mijn ervaring met hun te delen.
Ik heb aangeven dat dat mag en zal ze bovenstaande vertellen.
Zeer goede score voor de accu van een Kia e-Niro uit 2019.
Gebruikt zusterbedrijf Hyundai voor de de Kona (nog) dezelfde accu's van dezelfde fabrikant?
edit: hmmm ik lees iets over CATL - Contemporary Amperex Technology Co Ltd en over LG chem
[ Voor 14% gewijzigd door doobieters op 07-08-2024 17:19 ]
Ja fantastisch!
Mijn Kona ging er trouwens uit met de originele accu met ca. 140k kilometer en ook nog steeds 100% accu.
Kon dat bijna niet geloven maar dit bevestigd het wel.
Gemeten trouwens met een OBD Vgate iCar Pro dongle die ik nog heb liggen en in de verkoop gaat. Past helaas niet op Tesla.
Speciale kabel waardoor het klepje dicht kan zit er ook bij.
Iemand interesse?
Mijn Kona ging er trouwens uit met de originele accu met ca. 140k kilometer en ook nog steeds 100% accu.
Gemeten trouwens met een OBD Vgate iCar Pro dongle die ik nog heb liggen en in de verkoop gaat. Past helaas niet op Tesla.
Iemand interesse?
mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k
RaRo74 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 17:31:
Ja fantastisch!

Ik heb in het verleden ook wel een OBD dongle gebruikt, maar deze hoofdzakelijk gebruikt voor het resetten van foutmeldingen en soms leuke schermjes te zien maar die nooit echt proktisch waren. Kan je in het kort uitleggen wat jij met de OBD gedaan hebt (naast je accu door te meten)? Kan misschien een trigger zijn om deze over te nemenRaRo74 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 17:31:
Iemand interesse?
1e Kona: Premium Sky, Wit, 64kWh, schuifdak, Michelin, 76000km, [juni 2021->juni 2023->GESTOLEN] | 2e Kona: Limited Sky, Azur Blauw, 64kWh, Juni 2021, schuifdak, Michelin, 75000km, [juni 2023->]
Foutmeldingen heb ik gelukkig nooit gehad en daar dus de dongle niet voor hoeven te gebruiken.The Adder schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 18:23:
[...]
![]()
[...]
Ik heb in het verleden ook wel een OBD dongle gebruikt, maar deze hoofdzakelijk gebruikt voor het resetten van foutmeldingen en soms leuke schermjes te zien maar die nooit echt proktisch waren. Kan je in het kort uitleggen wat jij met de OBD gedaan hebt (naast je accu door te meten)? Kan misschien een trigger zijn om deze over te nemen
Ik heb deze gebruikt met EVnotify om op afstand te zien wat de laadsnelheid aan de laadpaal is en wanneer de auto vol was om vervolgens plaats te kunnen maken voor iemand anders die wil laden.
Verder kun je daar heel veel interessante data uithalen over de laag- en hoogspanningsaccu.
Car Scanner en Torque zijn ook hele leuke apps om te gebruiken.
Maar het meest plezier heb ik gehad aan A Better Route Planner en deze app communiceert volledig met de dongle tijdens het rijden en stelt voortdurend je volgende laadstop bij wanneer je bijvoorbeeld zuiniger of harder rijdt, regen of tegenwind hebt. Ofwel realtime communicatie wat Hyundai eigenlijk zelf er in had moeten bouwen. Zo heb ik vaak genoeg meegemaakt dat een lange reis korter duurder dan verwacht omdat je steeds op de meest ideale momenten kon gaan laden. Denk aan de hoogte laadsnelheid op het juiste moment met voldoende lading om weer je volgende laadstop te bereiken. Het systeem wat huidige EV's dus meer en meer krijgen.
Handig hulpmiddel dus.
mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k
Navigation Map en software-update van augustus 2024 staat klaar 
https://update.hyundai.com/EU/NL/updateNoticeView/GqOwU4
Niet geheel onbelangrijk ook een fijne wijziging voor de akoestische waarschuwingen. In lijn de met Ioniq5 en Ioniq6 dacht ik.
:fill(white):strip_exif()/f/image/AITrZzoO8kfYBAYmjB1mtJwG.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/AITrZzoO8kfYBAYmjB1mtJwG.png?f=user_large)
Hyundai SX2 N-Line (2024)
Moet je nog iets doen om die OTA te triggeren of wordt dat vanzelf aangeboden?The Adder schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 10:03:
Dat is wel een verademing. Dank dat je ons hierop wijst - ik had dat zelf anders nooit gezien.Beta schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 10:19:
Niet geheel onbelangrijk ook een fijne wijziging voor de akoestische waarschuwingen. In lijn de met Ioniq5 en Ioniq6 dacht ik.
[Afbeelding]
Als ik wil bijwerken krijg ik een melding: “controleer het opslagapparaat en probeer opnieuw “
Je moet toch gewoon zo kunnen updaten of moet ik een sd kaart ergens inpluggen ofzo? (Kona Electric 2024)
Je moet toch gewoon zo kunnen updaten of moet ik een sd kaart ergens inpluggen ofzo? (Kona Electric 2024)
Kona 2020 werkt met USB, maar je kunt wel zien dat er een nieuwe versie is?doobieters schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 15:00:
Als ik wil bijwerken krijg ik een melding: “controleer het opslagapparaat en probeer opnieuw “
Ik heb een 64gb usb 3.2 stick en die werkt enkel indien ik hen via een USB 2.0 hub aansluit.
Je moet met de OTA (Over-the-Air) software-updatefunctie toch gewoon de softwareSnacky817 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 15:03:
[...]
Kona 2020 werkt met USB, maar je kunt wel zien dat er een nieuwe versie is?
draadloos kunnen bijwerken naar de nieuwste versie?
Dan zal die gewoon nog niet klaarstaan verwacht ik..
Iemand een idee hoe dat bij vorige updates via OTA ging?
[ Voor 7% gewijzigd door doobieters op 08-08-2024 15:58 ]
ik moet de stick direct in de pc steken (achterkant), via een kabel krijg ik ook een foutmelding.Crombel schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 15:49:
Ik heb een 64gb usb 3.2 stick en die werkt enkel indien ik hen via een USB 2.0 hub aansluit.
M'n Kona (2022-2023) geupdate, maar ik zie niks nieuws in de menu's.The Adder schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 10:03:
De opties die je op de standard class gen 5w zou moeten zien vind ik nergens terug.
Artificial Intelligence is no match for Natural Stupidity.
Hebben jullie enig ervaring met 22kw laadpalen voor een 1 fase kona? Plan is om 'n Kona 2019 64kwh aan te schaffen (max 7.2 kw ac bij 22kw paal en 3.7 kw bij 11kw). Nu is 7.2 kw echt prima voor mijn use case (werk thuis, auto voor boodschappen enz.) en toevallig staan er bij mij zowel 22kw als 11kw publieke laadpalen. Echter lees ik vaak gevallen dat als er een andere auto (met 3 fase) hangt aan een paal dat die 7.2kw niet gaat halen. Komt dit vaak voor in praktijk? Voor 3.5k euro meer heb ik exact dezelfde auto maar dan met 3 fase (1 jaartje jonger).
Ik heb een 3 fase kona, maar laad thuis regelmarig op 1 fase tot 7kw (PV) zodat ik niet steeds tussen 1 en 3 fase hoef te schakelen bij laden op PV. Dat gaat uiteraard iets langzamer dan op 11 kw, maar verder in de praktijk prima.
Ik heb het zelfde. Vorige update ook al. Ik zie kleine verschillen maar bijvoorbeeld geen soundcloud... Geen auto binnen circulatie bij tunnel zoals bij vorige update.devilkin schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:52:
[...]
M'n Kona (2022-2023) geupdate, maar ik zie niks nieuws in de menu's.
De opties die je op de standard class gen 5w zou moeten zien vind ik nergens terug.
Je zou kunnen beredeneren dat t alleen voor de nieuwe verkochte autos is, maar gen5w wordt niet meer nieuw geproduceerd toch?
De Ioniq 5 en 6 worden nog geproduceerd met Gen5Wgjtokkel schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 08:21:
[...]
Ik heb het zelfde. Vorige update ook al. Ik zie kleine verschillen maar bijvoorbeeld geen soundcloud... Geen auto binnen circulatie bij tunnel zoals bij vorige update.
Je zou kunnen beredeneren dat t alleen voor de nieuwe verkochte autos is, maar gen5w wordt niet meer nieuw geproduceerd toch?
@Chiii Ik heb ook een 1 fase Kona en ik mis de 3 fase niet. De Kona heeft een prima range waardoor ik niet elke dag hoef te laden. En als hij een hele nacht stilstaat is dat zo'n 14 uur x 3,5kw = 49kw bijladen in 1 nacht.
[ Voor 3% gewijzigd door Chaoss op 10-08-2024 13:53 ]
Ik mis het in Nederland niet, in het buitenland is het wel praktisch om sneller te kunnen laden, als je bij je verblijfplaats niet kunt laden.Chaoss schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 12:56:
@Chiii Ik heb ook een 1 fase Kona en ik mis de 3 fase niet. De Kona heeft een prima range waardoor ik niet elke dag hoef te laden. En als hij een hele nacht stilstaat is dat zo'n 14 uur x 3,5kw = 49kw bijladen in 1 nacht.
In Nederland komt het best vaak neer op laden met minder dan 3 kW, maar dat is nooit een probleem geweest. Hou wel rekening met aanmerkelijk meer laadverlies (zeker 10% extra).
Ik zou met de kennis van nu zeker 3,5k meer betalen, met een jaar minder afschrijving heb je dat er al voor de helft uit en de rest vind ik het zelf waard.
@Nova163 ik heb thuis een laadpaal en ik heb dus altijd 3,6-3,7kwh.
In het buitenland gebruik ik enkel snelladers. Ook als ik een 3 fase lader zou hebben ga ik niet ergens 2-3 uur aan een 22kw lader hangen of 4-6 uren aan een 11kw lader.
Ik probeer vaak een snellader in de buurt van een supermarkt te vinden. Ff 30-45min aan de snellader tijdens het boodschappen doen. Ben er nu 4x mee op vakantie geweest naar het buitenland en ook daar mis ik het niet.
In het buitenland gebruik ik enkel snelladers. Ook als ik een 3 fase lader zou hebben ga ik niet ergens 2-3 uur aan een 22kw lader hangen of 4-6 uren aan een 11kw lader.
Ik probeer vaak een snellader in de buurt van een supermarkt te vinden. Ff 30-45min aan de snellader tijdens het boodschappen doen. Ben er nu 4x mee op vakantie geweest naar het buitenland en ook daar mis ik het niet.
[ Voor 14% gewijzigd door Chaoss op 10-08-2024 15:02 ]
Ja, het hangt idd ook af van hoe je hem gebruikt. Ik ben per jaar meer dan tien keer in het buitenland en heb geen thuislader. Dan is 11 kW meer waardChaoss schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 14:59:
@Nova163 ik heb thuis een laadpaal en ik heb dus altijd 3,6-3,7kwh.
Dank voor de reacties. Met laadverlies had ik nog geen rekening mee gehouden. Ik had al de berichten doorgespit maar in mijn geval volstaat ook de 1-faselader. Ik kan helaas niet thuis laden. Maar ik rijd niet veel en ver (max. 1000km per maand). Palen zijn dichtbij en vaak vrij, ook ben ik overdag meestal thuis. Mss 1x in het jaar naar Dusseldorf.
3-fase lader is wat meer toekomstbestendig mocht mijn woon/werk/laadpaal situatie gaan veranderen. Maarja wie weet. Ik betaal nu 4300 bij met inruil dus 3500 euro erbovenop is relatief fors boven mijn budget.
3-fase lader is wat meer toekomstbestendig mocht mijn woon/werk/laadpaal situatie gaan veranderen. Maarja wie weet. Ik betaal nu 4300 bij met inruil dus 3500 euro erbovenop is relatief fors boven mijn budget.
doobieters schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 14:59:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hVmQeqstiq6dkJTfyAcorYbV.jpg?f=user_large)
Kona uit 2001 dus volgens mij 64kWh.
Alleen met mooi weer, op 80km/h wegen en voor de foto even de airco uitgezet.
En ja, het is tijd om de boel eens af te stoffen.
Normaal laad ik hem tot 80% maar las hier dat het soms ook weleens goed is hem tot 100% te laden voor het uitbalanceren van de cellen. En wel leuk om te zien natuurlijk.
Denk dat het interessanter is om naar je lange termijn gemiddelde te kijken, die staat bij op 15,2kwh dat zou dus omgerekend 421km range zijn.
[ Voor 16% gewijzigd door Chaoss op 12-08-2024 18:47 ]
Bij mij veel lager, zelfs na twee weken niet op de snelweg rijden heb ik nog nooit meer dan 435 km gezien. Ik zou niet weten waar het verschil in zit, rij altijd eco en hou me aan de snelheidslimiet
Het praktijkverbruik in ABRP is gemeten lager dan gemiddeld (158 Wh/km referentiegebruik ten opzichte van gemiddeld 162 Wh/km), dus geen idee wat het verschil verklaart.
Mijn gemeten lange termijn gebruik (gemeten vanaf het laadpunt, dus inclusief laadverliezen) is met veel rijkswegkilometers op 130 km/u nu 182 Wh/km (18,2 kWh/100 km dus).
Mijn gemeten lange termijn gebruik (gemeten vanaf het laadpunt, dus inclusief laadverliezen) is met veel rijkswegkilometers op 130 km/u nu 182 Wh/km (18,2 kWh/100 km dus).
[ Voor 19% gewijzigd door Nova163 op 12-08-2024 19:55 ]
Ik rij vaak 110, trek wel vaak even vol op. Dan vind ik een gemiddelde van 15,2 wel prima. Bij rustige ritjes en mooi weer haal ik ook wel eens 14kwh, dat is omgerekend 465km range. Staat tegenover dat ik in de winter ook wel eens een ritje heb met gemiddeld 18kwh.
Rij ook altijd in ECO, soms in het begin even Comfort zodat de airco beter werkt en soms wat stukken in sport om te scheuren
. Heb wel altijd de airco aan (of in de winter de verwarming).
Rij ook altijd in ECO, soms in het begin even Comfort zodat de airco beter werkt en soms wat stukken in sport om te scheuren
[ Voor 26% gewijzigd door Chaoss op 12-08-2024 20:46 ]
Meestal zit er ook veel 130 km/u tussen, daarom vind ik het gemiddelde gebruik wel prima. Maar op vakantie heb ik een keer twee weken lang maximaal 80 km/u gereden, nog geen range boven 435 km gezien.rube schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 20:17:
[...]
Maar is dat 100 km/u of b.v. veelal 130km/u? Daar zit nog wel een flink verschil tussen.
Iemand toevallig interesse in het volledige artikel? Ik heb het blad gister zien liggen en toch maar gekocht. Dus ik zou het in kunnen scannen en kunnen uploaden mocht iemand interesse hebben.doobieters schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 14:59:
Interessant artikel om te lezen:
Zijn er hier mensen die los verlengde garantie hebben aangeschaft?
Ik heb onlangs twee jaar bijgekocht, wat op de Hyundai website voor 693 euro staat - kreeg vandaag de factuur en er kwam nog 146 euro BTW bovenop.
Het lijkt mij dat er simpelweg een fout gemaakt is bij het opstellen van de factuur, maar ben wel benieuwd of dat bij anderen beter is gegaan.
Ik heb onlangs twee jaar bijgekocht, wat op de Hyundai website voor 693 euro staat - kreeg vandaag de factuur en er kwam nog 146 euro BTW bovenop.
Het lijkt mij dat er simpelweg een fout gemaakt is bij het opstellen van de factuur, maar ben wel benieuwd of dat bij anderen beter is gegaan.
Kan alleen in Nederland, en niet in België dacht ik?vanaalten schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 20:03:
Zijn er hier mensen die los verlengde garantie hebben aangeschaft?
Even gekeken en ik zie het wel op hyundai,nl, maar niet op hyundai.be staan. Denk dus ook dat het alleen in Nederland is.Buske schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 20:09:
[...]
Kan alleen in Nederland, en niet in België dacht ik?
Gisteren zelf de batterij in de sleutel vervangen. Spiegels gingen nog wel open, maar de deur duurde steeds langer. Bij starten de sleutel tegen de startknop aan moeten houden.
Filmpjes op youtube gekeken. ik had nog een platte batterij liggen. Haal de sleutel eruit en gebruik een zo goed passende, brede schroevendraaier. Onder de sleuteluitsparing zit een kleine gleuf. Ik gebruikte eerst een smalle, maar daarmee ging het plastic alleen stuk. Rustig insteken met een bredere en langzaam draaiend meer kracht zetten, toen klikte de sleutel open. Batterij eruit schuiven, nieuwe erin en dichtklikken. De eerste keer is het het moeilijkst. Nu gaan de spiegels al bij het tuinhekje in de welkom stand.
Filmpjes op youtube gekeken. ik had nog een platte batterij liggen. Haal de sleutel eruit en gebruik een zo goed passende, brede schroevendraaier. Onder de sleuteluitsparing zit een kleine gleuf. Ik gebruikte eerst een smalle, maar daarmee ging het plastic alleen stuk. Rustig insteken met een bredere en langzaam draaiend meer kracht zetten, toen klikte de sleutel open. Batterij eruit schuiven, nieuwe erin en dichtklikken. De eerste keer is het het moeilijkst. Nu gaan de spiegels al bij het tuinhekje in de welkom stand.
Hm ben misschien toch de 3-fase aan het overwegen in verband met recente ontwikkelingen betreft kleeftarief van na 4 uur. Nu is dat bij de palen hier (utrecht) nog niet het geval (geen allego / evbox shell gelukkig). Maar ik sluit niet uit dat dit uiteindelijk landelijk doorgezet wordt.Nova163 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 14:43:
[...]
Ik mis het in Nederland niet, in het buitenland is het wel praktisch om sneller te kunnen laden, als je bij je verblijfplaats niet kunt laden.
In Nederland komt het best vaak neer op laden met minder dan 3 kW, maar dat is nooit een probleem geweest. Hou wel rekening met aanmerkelijk meer laadverlies (zeker 10% extra).
Ik zou met de kennis van nu zeker 3,5k meer betalen, met een jaar minder afschrijving heb je dat er al voor de helft uit en de rest vind ik het zelf waard.
Ik kan mij voorstellen dat het niet alleen paal-afhankelijk is maar ook pas-afhankelijk. Want die ESB laadpas die ik nu nog gebruik gaat blijkbaar vanaf 1 oktober ook een kleeftarief hanteren. Dus ook al heeft de paaleigenaar geen kleeftarief, de pasbeheerder kan het alsnog wel berekenen.Chiii schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 01:37:
[...]
Hm ben misschien toch de 3-fase aan het overwegen in verband met recente ontwikkelingen betreft kleeftarief van na 4 uur. Nu is dat bij de palen hier (utrecht) nog niet het geval (geen allego / evbox shell gelukkig). Maar ik sluit niet uit dat dit uiteindelijk landelijk doorgezet wordt.
En ja, ik zou inderdaad ook 3-fase overwegen als ik m'n 1-fase Kona zou vervangen. Hier nu aan een 1.5kW laadpaal - maar volgens mij kunnen 3-fase ladende auto's met 4.5kW laden, dat zou ik zelf wel fijn vinden.