Toon posts:

Het grote Hyundai Kona Electric topic

Pagina: 1 ... 110 111 112 Laatste
Acties:

• RazorX4
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:57

RazorX4

Kona Limited Sky 2020

WilcoSnel schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 09:16:
Ik begin me een beetje te irriteren aan het slechte beeld van de achteruitrij camera. Ik heb zelf zitten zoeken naar een 1op1 vervanger. Maar nog niets kunnen vinden. Iemand anders hier iets op gevonden?

Verder kan ik ook nergens de site van het onderhoudssysteem van Hyundai vinden. Ik weet dat bijvoorbeeld Citroën en Ford dit open hebben staan (na aanmelding) Dan kan je makkelijk onderdeelnummers zoeken. Maar ook verschillen tussen uitrustings niveaus makkelijk spotten. Iemand hiervan op de hoogte?
Lens schoonmaken kan heel erg helpen :P
Zeker deze tijd van het jaar wordt die snel vies....
(Eigen ervaring)

Xbox Series X | Playstation 5

• The Adder
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-03 10:54

The Adder

Happy racing from Holland

RazorX4 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 16:57:
[...]
Lens schoonmaken kan heel erg helpen :P
Zeker deze tijd van het jaar wordt die snel vies....
Goede tip, maar ik heb al een paar de buitenzijde goed schoon gemaakt maar het lijkt er meer op dat er condens of zelfs vuiligheid binnen in zit. Is er ergens een garage manual te 'vinden' waarin dit wordt beschreven of weet iemand hoe dit te doen?
PS. Van mijn vorige Saab had ik nog een Haynes boek, erg handig maar wel erg 2003 natuurlijk ;)

Kona premium sky, polar white, 64kWh, december 2018, schuifdak, michelin cross climate, 55000km, [juni 2021-heden]

• XallaX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:17

XallaX

Meow

The Adder schreef op maandag 6 februari 2023 @ 18:09:
[...]

Goede tip, maar ik heb al een paar de buitenzijde goed schoon gemaakt maar het lijkt er meer op dat er condens of zelfs vuiligheid binnen in zit. Is er ergens een garage manual te 'vinden' waarin dit wordt beschreven of weet iemand hoe dit te doen?
PS. Van mijn vorige Saab had ik nog een Haynes boek, erg handig maar wel erg 2003 natuurlijk ;)
De service manual kun je hier vinden maar echt duidelijker wordt het er niet op.

https://www.hkona.com/rear_view_monitor-233.html
https://www.hkona.com/hyu...3_service_manual-554.html

Een betere is er nog niet?

• The Adder

The Adder

XallaX schreef op maandag 6 februari 2023 @ 18:14:
[...]

De service manual kun je hier vinden maar echt duidelijker wordt het er niet op.

https://www.hkona.com/rear_view_monitor-233.html
https://www.hkona.com/hyu...3_service_manual-554.html

Een betere is er nog niet?
Bedankt, is wel erg summier wat betreft de camera. De timing van de nokkenas is wel weer duidelijker 8)7, hebben we alleen niet zoveel aan (gelukkig maar!) :)
Ik hoop maar dat ze in de garage een betere versie hebben!

Kona premium sky, polar white, 64kWh, december 2018, schuifdak, michelin cross climate, 55000km, [juni 2021-heden]

• Buske
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 17:37
Cxxxx71 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 12:44:
[...]

Die enkele keren dat ik de camera ga gebruiken kan ik me niet irriteren aan slecht beeld. Beeld is naar mijn mening gewoon goed. Zelfs beter dan bij mijn vorige auto.
Misschien eens die lens schoonvegen?
Bij mij is ie ook prima bij daglicht, s'avonds is het beeld zeer korrelig. Maar ik zie gelukkig nog wel waar ik rij :)

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 17:46
Kwaliteit van die camera is idd niet echt geweldig. Maar wat me vooral stoort, is hoe snel die vuil wordt. Bij de auto van m’n vrouw moet ik die nooit eens proper vegen.

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:13
3_s schreef op maandag 6 februari 2023 @ 21:27:
Kwaliteit van die camera is idd niet echt geweldig. Maar wat me vooral stoort, is hoe snel die vuil wordt. Bij de auto van m’n vrouw moet ik die nooit eens proper vegen.
ken je deze?

https://www.thingiverse.com/thing:4164727

• WilcoSnel
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07-02 16:43
Dank voor alle reacties. Ik maak de camera regelmatig schoon. Doe soms ook van die water afstotende spray zodat ik dat niet zo vaak hoef te doen. Ik vind de kwaliteit van het beeld gewoon slecht, niet scherp en korrelig. Zeker als het donker is. Zag laatst beeld van een Tesla die toch echt jaartje of 5 ouder is en dat is gewoon haarscherp en super helder bij donkere omstandigheden. Dus hoopte dat er misschien al een plug-and-play upgrade ergens te verkrijgen is. Schijnbaar (nog) niet dus. Nogmaals dank.

• 3_s
@CopyCatz eens kijken of m’n 3D printer nog werkt :).

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ook het beeld bij een Ioniq is heel veel beter...

Hyundai Kona, Hyundai Ioniq electric in bezit

• Jan Lelie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 27-03 23:07

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

3_s schreef op maandag 6 februari 2023 @ 21:27:
Ik parkeer zoveel mogelijk achteruit, ook in parkeerhavens. Is veiliger bij wegrijden. Ik gebruik de camera alleen als ondersteuning bij het achteruitrijden, hoewel het zicht naar achteren beperkt is. De waarschuwingen werken prima, ook bij regen en sneeuw.

• gtabak
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:46
Heb ik er al weer een tijdje op zitten. Helpt wel bij regen om te voorkomen dat er druppels langs en aan de camera gaan, maar de aanslag (zoals op de achterruit) als je op een nat wegdek rijdt, blijkft.

• Snacky817
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-03 19:05
Gisteren was de 12v accu leeg. ik heb toen een acculader aangesloten maar de auto liet sommige knipperlichten vaag branden en maakte in het begin ook raar geluid in de motorkap. Voor de zekerheid de lader maar weer weggehaald en de mobiliteitsservice gebeld.

Hebben meer mensen de 12v accu op deze manier (met dezelfde symptomen) opgeladen? Ik heb geen zin om +80 euro uit te geven aan een booster, en als de accu leeg is staat de auto toch meestal thuis.

• MaxLaadvermogen
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:04
Ik heb nu een paar keer gehad dat ik mijn Kona thuis aan de laadpaal zet om te profiteren van de stroom van de zonnepanelen (activeren laden via laadpas voor de paal) en dat ik als de zon onder gaat het laden via de BlueLink app stop zet. Ik krijg dan netjes een bevestiging dat het laden is gestopt, maar als ik wat later langs de auto/laadpaal loop blijkt het laden (weer?) gewoon hervat te zijn. Ik annuleer het laden dan maar door mijn pas opnieuw bij de paal te houden.
Hebben meer mensen er last van dat het starten/stoppen van het laden via BlueLink niet betrouwbaar werkt?

• Jan Lelie

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

MaxLaadvermogen schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 20:12:
Ik heb nu een paar keer gehad dat ik mijn Kona thuis aan de laadpaal zet om te profiteren van de stroom van de zonnepanelen (activeren laden via laadpas voor de paal) en dat ik als de zon onder gaat het laden via de BlueLink app stop zet. Ik krijg dan netjes een bevestiging dat het laden is gestopt, maar als ik wat later langs de auto/laadpaal loop blijkt het laden (weer?) gewoon hervat te zijn. Ik annuleer het laden dan maar door mijn pas opnieuw bij de paal te houden.
Hebben meer mensen er last van dat het starten/stoppen van het laden via BlueLink niet betrouwbaar werkt?
Bij sommige AC-palen (11 kW) bij ons in de buurt (Den Haag) werd het laden steeds afgebroken, waarvan BlueLink me op de hoogte bracht. Na een paar keer opnieuw starten, wat steeds lukte, kon ik geen patroon ontdekken. Bij andere palen heb ik het probleem (nog?) niet.

We hebben wel zonnepanelen, maar mogen helaas geen kabel over de stoep leggen.

Het leek dat slimladen met Hyundai er niet mee te maken had.

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11:12
Ik heb hetzelfde: Als ik via Bluelink het laden wil stoppen en de stekker zit nog in de auto (geen pas nodig), dan gaat-ie gewoon door met laden ondanks idd bericht van de app. En het laden stopt dan inderdaad wel even (te zien op de slimme meter), maar even later blijkt-ie weer gewoon verder te laden. Wat wel werkt is met Bluelink een time window instellen waarbinnen wel geladen wordt. Dan stopt-ie netjes op tijd.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

• pmiddeld
Snacky817 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 17:36:
Gisteren was de 12v accu leeg. ik heb toen een acculader aangesloten maar de auto liet sommige knipperlichten vaag branden en maakte in het begin ook raar geluid in de motorkap. Voor de zekerheid de lader maar weer weggehaald en de mobiliteitsservice gebeld.

Hebben meer mensen de 12v accu op deze manier (met dezelfde symptomen) opgeladen? Ik heb geen zin om +80 euro uit te geven aan een booster, en als de accu leeg is staat de auto toch meestal thuis.[Afbeelding]
Ik heb laatst voor de eerste keer de 12V accu weer aan de praat gekregen met een booster (die van mij kostte maar zo'n 40 euro hoor. Het is in feite gewoon een powerbank met als optie een 12V uitgang en een paar accuklemmen). Dat was nadat ik i.v.m. inladen de achterklep te lang open had laten staan. Het werkte direct en zonder problemen.

• Snacky817
pmiddeld schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 14:11:
[...]

Ik heb laatst voor de eerste keer de 12V accu weer aan de praat gekregen met een booster (die van mij kostte maar zo'n 40 euro hoor. Het is in feite gewoon een powerbank met als optie een 12V uitgang en een paar accuklemmen). Dat was nadat ik i.v.m. inladen de achterklep te lang open had laten staan. Het werkte direct en zonder problemen.
De prijzen zijn omhoog geschoten, de goedkoopste beginnen bij 83.

De booster van de anwb had iig geen moeite om de auto weer tot leven te brengen.

• The Adder

The Adder

pmiddeld schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 14:11:
[...]
die van mij kostte maar zo'n 40 euro hoor. Het is in feite gewoon een powerbank met als optie een 12V uitgang en een paar accuklemmen
Ik zit ook te kijken naar een booster, maar rond de 40 euro zie ik eigenlijk niets. Het meestal 70+. Wel heb ik een mini booster voor motoren en scooters gevonden, lekker klein en ook gelijk powerbank. Werkt niet bij ICE auto's maar bij een EV hoeft natuurlijk geen startmotor aangestuurd worden, dus en denk dat z'n mini booster gewoon kan werken echter zou wel een beetje dom zijn als je langs de weg staat en je heb dat ding nodig en het blijkt deze theorie niet te werken.....

Iemand ervaring mee of ideeën hierover?

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:43

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Booster is ook een lapmiddel, elke keer als je accu leeg is wordt hij slechter. Toen ik 3x een starthulp had gebruikt was de accu al zo slecht dat al na een paar minuten de deuren open de accu leeg was.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• pmiddeld
Snacky817 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 15:43:
[...]

De prijzen zijn omhoog geschoten, de goedkoopste beginnen bij 83.

De booster van de anwb had iig geen moeite om de auto weer tot leven te brengen.
Ik heb deze, die kost nu 65 euro. Één keer gebruikt en met succes.

https://www.bol.com/nl/nl...AtC0g.2_6.15.ProductTitle

[Voor 3% gewijzigd door pmiddeld op 09-02-2023 21:29]

• dakkadakka
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 26-03 14:08
Ik heb de oude variant van deze:
https://www.lidl.nl/p/ult...-met-powerbank/p100359021

Gelukkig niet nodig gehad voor de Kona EV. Ooit gekocht als voor onze oude ICE auto. Werkte toen prima.

• bjornricardo33
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 26-03 12:40
Ik ben nieuw op dit forum voor de Kona. Wij rijden al vanaf oktober 2021 de kona met 64 Kwh.

Kan deze kona een update over the air uitvoeren? of alleen via usb stick?

Verder ben ik tevreden met de auto op een paar kleine dingen na:

Gasveren van de achterklep zijn zwak (zelfs mijn oude Skoda uit 2002 heeft betere)
besturing hoor ik bij lage snelheden een flink gepiep bij koud weer ( lijkt dat er ergens te weinig vet zit)
Rempedaal voelt soms raar aan geen idee waarmee dit te maken heeft.

Wij moeten nog 2 jaar lease dus ben benieuwd na de nieuwe Kona. zolang die onder 45000 euro valt zal het een goede deal worden. Word de nieuwe Kona flink duurder dan ben ik bang dat veel mensen gaan overstappen. Zeker nu tesla een instapper heeft onder 45000 euro.

• XallaX

XallaX

Meow

Hier ook meldingen tijdens laden vanuit Bluelink: opladen onderbroken ... altijd op de 11k palen van Allego, er zijn er dan 3 mogelijkheden:

- Paal gaat rood knipperen, laden alleen te herstarten door auto af te koppelen
- Status niet te zien maar de auto laad door, na 20-30 minuten werkt de app weer zonder foutmelding en is
de status weer laden.
- Status wel zichtbaar: lader aangesloten maar geen laden mogelijk. Herstarten uit de app (soms) mogelijk. Anders herstarten door afkoppelen.

Volgens de dealer is 1 van de pinnen van mijn laadkabel slecht/minder, de andere monteur wil de complete laadklep vervangen, over een paar weken een bezoekje en overleg hierover.

Bij snelladers heb ik geen problemen en de meeste andere laders werken gewoon.
Lijkt een 11k Allego dingetje te zijn maar dat kan natuurlijk toeval zijn, of toch iets met de kabel?

>> update: Dealer heeft de laadkabel vervangen en het probleem is opgelost.

• XallaX

XallaX

Meow

bjornricardo33 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 15:41:
Ik ben nieuw op dit forum voor de Kona. Wij rijden al vanaf oktober 2021 de kona met 64 Kwh.

Gasveren van de achterklep zijn zwak (zelfs mijn oude Skoda uit 2002 heeft betere)
besturing hoor ik bij lage snelheden een flink gepiep bij koud weer ( lijkt dat er ergens te weinig vet zit)

Wij moeten nog 2 jaar lease dus ben benieuwd na de nieuwe Kona. zolang die onder 45000 euro valt zal het een goede deal worden. Word de nieuwe Kona flink duurder dan ben ik bang dat veel mensen gaan overstappen. Zeker nu tesla een instapper heeft onder 45000 euro.
Welkom hier.

Updaten via USB stick niet over the air. Updates hier te vinden: https://update.hyundai.com/EU/NL/Main
(Hiermee update je ook de systeemsoftware automatisch)

Gasveren heb ik zelf geen problemen mee.

Piepende besturing 1x gehad, onvoldoende smering, door de dealer opgelost, niet meer teruggekomen.
(in mijn geval op een nieuwe Kona).

Het rempedaal 'voelt' anders dan bij een normale auto, tenminste dat is mijn ervaring.

[Voor 4% gewijzigd door XallaX op 10-02-2023 16:34]

• De Brum
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 27-03 20:35
Danois55 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 13:35:
[...]

Volgens afspraak heeft m'n dealer afgelopen maandag gebeld. Levering stond nog steeds op 30 april. Op mijn vraag of ik dan wellicht het nieuwe model zou krijgen had hij geen antwoord. Hij ging de importeur maar 's mailen want ze hoorden niets van hen en zou ook mijn vraag voorleggen.

Maar het is een goed idee om zelf de importeur te gaan mailen. Word ik misschien ook wat wijzer :+
@Danois55
Vandaag het verlossende telefoontje gehad en voor volgende week zaterdag een afspraak gemaakt om de oude Fiesta in te leveren en met een nieuwe witte 64Kwh Kona Premium naar huis te mogen rijden.
Eindelijk!
Ik ben vanmiddag al even bij de dealer gaan kijken hoe de auto er bij staat...

Ik hoop dat het voor jou ook opschiet inmiddels.

• Jan Lelie

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

bjornricardo33 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 15:41:

Wij rijden ook sinds oktober 2021 een Kona 64kW, uit 2020. Een demo model.

Dealer voert tijdens onderhoud de updates voor ons uit.

Geen problemen met achterklep, noch met de remmen. Zelfs niet met de 12v accu.

Alleen aan sommige AC-palen werkt opladen niet of wordt onderbroken voor het einde. In Den Haag is er steeds een laadpaal op de volgende hoek, en dan daar geen probleem. Het zou een zwak contact kunnen zijn, maar ook bij een andere kabel werkte het niet. (Ik heb een 10 meter kabel erbij gekocht, omdat we met de meegeleverde kabel af en toe niet bij de laadpaal konden. Ook handig wanneer er een auto geparkeerd is bij een paal - soms staat er maar één kruis, of is parkeren in de avond toegestaan). Dealer zal het alleen onderzoeken wanneer het zich blijft voldoen.

• FransDvntr
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 27-03 21:11
Jan Lelie schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 19:29:
[...]

Alleen aan sommige AC-palen werkt opladen niet of wordt onderbroken voor het einde.
Ik heb dat nu ook een paar keer gehad bij een openbare AC-paal. Was iedere keer met de Shell Recharge pas. Als ik dan een andere pas (E-flux) gebruikte bleef de auto wel gewoon laden.

Kona Premium 64 KWh Dark Knight 24-12-2020 (Powerdale 3 fase lader)

• Danois55
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 25-03 15:09
De Brum schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 17:22:
[...]

@Danois55
Vandaag het verlossende telefoontje gehad en voor volgende week zaterdag een afspraak gemaakt om de oude Fiesta in te leveren en met een nieuwe witte 64Kwh Kona Premium naar huis te mogen rijden.
Eindelijk!
Ik ben vanmiddag al even bij de dealer gaan kijken hoe de auto er bij staat...

Ik hoop dat het voor jou ook opschiet inmiddels.
@De Brum
Goed nieuws. Gefeliciteerd.

Ik heb nog niets gehoord. Ook de importeur gemaild maar die verwees me weer naar de dealer. Ze moeten een bestelnummer die begint met 211 of 212 hebben. Ik heb wel een bestelcode maar dat is blijkbaar iets anders. Welke dealer heb jij?

• De Brum
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 27-03 20:35
Danois55 schreef op zondag 12 februari 2023 @ 08:37:
[...]

@De Brum
Goed nieuws. Gefeliciteerd.

Ik heb nog niets gehoord. Ook de importeur gemaild maar die verwees me weer naar de dealer. Ze moeten een bestelnummer die begint met 211 of 212 hebben. Ik heb wel een bestelcode maar dat is blijkbaar iets anders. Welke dealer heb jij?
@Danois55
Dankjewel!

Ik heb bij mijn dealer het bestelnummer opgevraagd en ben daarmee Hyundai rechtstreeks gaan bestoken via de klantenservice. Toen was ie er ineens.
Mijn dealer is Wassink Autogroep, althans dat is het nu. Toen we de auto kochten was het nog Welling Auto's. Door die overschakeling hebben ze een tijdje geen order update informatie gekregen(zeggen ze).
Daarmee ben ik naar de klantenservice gegaan van Hyundai om hier iets meer info los te krijgen. Ik twijfelde serieus of de auto nog wel ging komen omdat het zo lang stil was.

Toen ik vrijdag bij de dealer was stond er ook maar 1 nieuwe Kona. Dat was die van mij. Dus ik weet ook niet hoeveel er nu binnengekomen zijn in totaal.

• Cxxxx71
  • Registratie: Maart 2014
Eindelijk Android Auto in het juiste full screen formaat.

• ravi 72
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 14-02 22:43
Zijn er inmiddels al ideeën wanneer de nieuwe Kona in Nederland leverbaar zal zijn? Vind het echt een mooi nieuw ontwerp

• Supermario99
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12:03
Cxxxx71 schreef op zondag 12 februari 2023 @ 14:14:
Eindelijk Android Auto in het juiste full screen formaat.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoe dan? Bij mij lukt dat nog niet. Heb wel hetzelfde scherm zoals jij, maar nog steeds met aan de rechterkant dat Android Auto logo, of als split screen aanstaat wat opties van de auto zelf...

• Cxxxx71
Supermario99 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 16:12:
[...]

Hoe dan? Bij mij lukt dat nog niet. Heb wel hetzelfde scherm zoals jij, maar nog steeds met aan de rechterkant dat Android Auto logo, of als split screen aanstaat wat opties van de auto zelf...
Splitscreen bij Android Auto uitzetten:
Telefoonkabel los
Instellingen - verbinding mobiel - telefoonprojectie instell. - vinkje weghalen bij "gebruik splitscreen..."

Daarna wachten totdat AA de juiste update er doorheen pusht.

Succes!

• Supermario99

Dit heb ik nu. Android auto versie :

Android Auto: 8.8.630424-release

Heb jij dezelfde versie?

• gjtokkel
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 27-03 20:37
Supermario99 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 08:44:
[Afbeelding]

Heb jij dezelfde versie?
dit is de juiste versie maar je moet split screen uitzetten in de instellingen van de kona zelf... instellingen, telefoonprojectie , splitscreen zonuit mn hoofd

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

ravi 72 schreef op zondag 12 februari 2023 @ 16:58:
Zijn er inmiddels al ideeën wanneer de nieuwe Kona in Nederland leverbaar zal zijn? Vind het echt een mooi nieuw ontwerp
Toevallig was ik vanmorgen bij de dealer om even een blik op de Ioniq 6 te werpen. En die verwachte de nieuwe Kona Q3 of Q4 in de showroom.

• Cxxxx71
Supermario99 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 08:44:
[Afbeelding]

Heb jij dezelfde versie?
Ja hoor, dit is de goede versie. Even de split screen uitzetten zoals ik in mijn vorige post heb beschreven.

• Supermario99
Cxxxx71 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 11:41:
[...]

Ja hoor, dit is de goede versie. Even de split screen uitzetten zoals ik in mijn vorige post heb beschreven.
Vreemd, die staat uit in de Kona...

• Supermario99
Cxxxx71 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 11:41:
[...]

Had je eventueel nog een andere optie? Split screen staat uit, versie Android Auto is OK. Zie ik dan nog een instelling over het hoofd? Ik krijg hem echt niet full screen....

• Cxxxx71
Supermario99 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 15:16:
[...]

Had je eventueel nog een andere optie? Split screen staat uit, versie Android Auto is OK. Zie ik dan nog een instelling over het hoofd? Ik krijg hem echt niet full screen....
Ik twijfel echt of je split screen in Android Auto hebt uitgezet op de manier die ik beschreven heb. Het gaat dus niet om de split screen functie in het media systeem zelf.

En anders heb ik geen andere oplossing voor je helaas.

• s0larus
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-03 15:46
Nou, mijn MY2020 kona van bijna 3 jaar mag ook meedoen aan een terugroepactie (volgens de dealer). Staat geen geregistreerd bij de RDW maar ik krijg al een tijdje de "refill inverter coolant" melding. Dealer kan pas over een maand er iets aan doen. Ze zeiden dat ik er nog prima mee door kan rijden maar het voelt wel alleemaal iets te lang duren zo.

[Voor 3% gewijzigd door s0larus op 22-02-2023 13:44]

• pmiddeld
Vanochtend kreeg ik een melding in mijn dashboard dat ik de bochtverlichting moet controleren. Weet iemand waar die zit en of dat eenvoudig zelf is te vervangen? Ik zie er niets over staan in het instructieboekje.
En is dan niet het hele dimlicht kapot? Dan heb ik een probleempje om vanavond weer naar huis te rijden.

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:49

Koekfabriek

King Billy on the wall

pmiddeld schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 10:22:
Vanochtend kreeg ik een melding in mijn dashboard dat ik de bochtverlichting moet controleren. Weet iemand waar die zit en of dat eenvoudig zelf is te vervangen? Ik zie er niets over staan in het instructieboekje.
En is dan niet het hele dimlicht kapot? Dan heb ik een probleempje om vanavond weer naar huis te rijden.
Bij ons heeft de garage dat gedaan. Maar dimlicht was volgens mij nog prima. Was puur de extra verlichting in de bocht.

• Supermario99
Cxxxx71 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 15:47:
[...]

Ik twijfel echt of je split screen in Android Auto hebt uitgezet op de manier die ik beschreven heb. Het gaat dus niet om de split screen functie in het media systeem zelf.

En anders heb ik geen andere oplossing voor je helaas.
Deze optie bedoel je toch?

• Cxxxx71
Ja hoor, zoals het daar staat zou goed moeten zijn. Het Android Auto logo zou je dan niet meer moeten zien. En anders snap ik er ook geen sikkepit van!

• pr0mo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:48
Misschien heeft het te maken met de softwareversie van je infotainmentsysteem. In November ging mijn kona voor onderhoud en hebben ze meteen een softwareupdate doorgevoerd waardoor bij mijn AA ook full screen was.

iracing profiel

• Quze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-03 21:42
Koekfabriek schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 11:28:
[...]

Bij ons heeft de garage dat gedaan. Maar dimlicht was volgens mij nog prima. Was puur de extra verlichting in de bocht.
Ik kreeg vandaag dezelfde melding. En ervaar hetzelfde. Benieuwd wat de dealer ervan zegt.

• elmo1
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:57

elmo1

Kona Electric jan-2019

Mijn kona maakt sinds kort een sizzende geluid bij de airco stand. Lijkt soms te stoppen en starten bij bochten.

Pas over 2 weken plaats bij garage..

Komt iemand dit bekend voor?
My19

• RazorX4

RazorX4

Kona Limited Sky 2020

elmo1 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 15:04:
Mijn kona maakt sinds kort een sizzende geluid bij de airco stand. Lijkt soms te stoppen en starten bij bochten.

My19
Dat is de turbo :+
Porsche is niet de eerste met een EV Turbo, de Kona was eerder :D

Als het vooral bij bochten is, lijkt het een lucht lek ergens waar normaal vloeistof door gaat als ie recht door gaat...

• Taab
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:30
elmo1 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 15:04:

My19
Zeker, bij mij was de condensor kapot toen dit optrad. Was een leuke ervaring, in juli geconstateerd en in december vervangen. Mocht het zo zijn dan hoop ik dat het voor jou sneller gaat.

• Snacky817
Taab schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 19:00:
[...]

Zeker, bij mij was de condensor kapot toen dit optrad. Was een leuke ervaring, in juli geconstateerd en in december vervangen. Mocht het zo zijn dan hoop ik dat het voor jou sneller gaat.
ja, hier hetzelfde... het was n hete zomer zonder airco...

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:00
Vraagje: mijn ouders hebben een Kona besteld in april 2022. Het zou een showroom model zijn met levering augustus. Inmiddels tikken ze bijna het jaartje rond aan maar de dealer kan niets maar dan ook niets vertellen.
Ik zit niet zo in dit draadje (zoekfunctie wel gebruikt) en zie dat dit vaker voorkomt. Zijn er mensen met kennis over of dit nog normaal is? Kan je ergens je bestelnummer invullen om enige zicht te krijgen of her staal nog gesmeed moet worden in Oekraïne of dat de auto op de boot staat?
Thanks namens mijn 60+ ouders ;-)

ID.4 1st | 2320 Wp NO | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

• TCroezing
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
wheli schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 19:13:
Vraagje: mijn ouders hebben een Kona besteld in april 2022. Het zou een showroom model zijn met levering augustus. Inmiddels tikken ze bijna het jaartje rond aan maar de dealer kan niets maar dan ook niets vertellen.
Ik zit niet zo in dit draadje (zoekfunctie wel gebruikt) en zie dat dit vaker voorkomt. Zijn er mensen met kennis over of dit nog normaal is? Kan je ergens je bestelnummer invullen om enige zicht te krijgen of her staal nog gesmeed moet worden in Oekraïne of dat de auto op de boot staat?
Huh, een showroom model en dan zolang moeten wachten? Dan (be)staat die auto toch al (ergens)? Hoeft er hoogstens nog een beurt overheen... 8)7
Wij hebben onze (nieuwe) Kona maart 2022 besteld en die is oktober geleverd.

• wheli
Ja dat is dus ook het frustrerende voor ze... De dealer heeft inmiddels 'de vestigingsmanager ' er op gezet die er achteraan gaat en wekelijks een update geeft telefonisch. Dat was 2 weken geleden en ze hebben nog niets gehoord.

Edit: ben ook benieuwd hoe lang ze nog modellen van vóór de facelift blijven maken of dat ze uiteindelijk geluk hebben en een nieuw model krijgen. 8)

[Voor 25% gewijzigd door wheli op 28-02-2023 19:44]

• Jan Lelie

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

We kochten oktober 2021 een showroom model, Kona 64kW, 2020. Ingereden! Ze hadden er twee, naast elkaar in de showroom, een witte en zwarte, en kozen de zwarte. Proefrit gemaakt. Door drukte in de garage (en een extra coating) duurde het afleveren een week of drie. Sindsdien geen problemen gehad, zelfs niet met de accu.

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Donderdag moet ik voor de 60k beurt, zal eerder een 62k beurt worden :P zal melding maken van de 'koelvloeistof spannings regelaar bijvullen', heb die melding inmiddels 4-5x gehad, is ook weer weg zodra de auto uit is geweesr

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:59
Chaoss schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 22:23:
Donderdag moet ik voor de 60k beurt, zal eerder een 62k beurt worden :P zal melding maken van de 'koelvloeistof spannings regelaar bijvullen', heb die melding inmiddels 4-5x gehad, is ook weer weg zodra de auto uit is geweesr
Die blijft bij mij af en aan komen; als ie er is is ie er de hele rit, als je de auto uitzet en daarna gelijk weer wegrijd is (en blijft) de melding een poosje weg. Ga het maar weer melden bij de volgende beurt (75k), maar goed hij moet er over een jaar toch uit.
Dus stiekem al weer aan het kijken voor wat anders (Superb, Kodiaq of Enyaq waarschijnlijk) al ga ik nu al huilen van de bijtelling :P

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

_-= Erikje =-_ schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 09:15:
Dus stiekem al weer aan het kijken voor wat anders (Superb, Kodiaq of Enyaq waarschijnlijk) al ga ik nu al huilen van de bijtelling :P
Die van mij is van sept 2019 dus ik heb nog 1,5 jaar te gaan. Bijtelling is inderdaad een lachertje, betaal iets van 75 euro per maand :P

Moet zeggen dat electrisch rijden mij wel bevalt, aangezien mijn werkgever heeft geïnvesteerd in een laadpaal bij mij thuis ga ik er vanuit dat ik weer een electrische auto krijg.

Jammer genoeg nog steeds niet zoveel keuze in het segment van de Kona. Zou graag iets meer binnenruimte willen voor hetzelfde geld. Maar zelfs een Niro is al duurder, Megane is mooi maar ook niet ruim. ID3 is ook niet ruim. Enyaq IV is gelijk weer erg groot en duur. Hoop eigenlijk dat Skoda snel nog met een model onder de Enyaq komt die wel lekker praktisch is.

De nieuwe Kona ziet er wel goed uit en schijnt iets groter te zijn.

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:59
Chaoss schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 09:44:
[...]

Die van mij is van sept 2019 dus ik heb nog 1,5 jaar te gaan. Bijtelling is inderdaad een lachertje, betaal iets van 75 euro per maand :P

Moet zeggen dat electrisch rijden mij wel bevalt, aangezien mijn werkgever heeft geïnvesteerd in een laadpaal bij mij thuis ga ik er vanuit dat ik weer een electrische auto krijg.

Jammer genoeg nog steeds niet zoveel keuze in het segment van de Kona. Zou graag iets meer binnenruimte willen voor hetzelfde geld. Maar zelfs een Niro is al duurder, Megane is mooi maar ook niet ruim. ID3 is ook niet ruim. Enyaq IV is gelijk weer erg groot en duur. Hoop eigenlijk dat Skoda snel nog met een model onder de Enyaq komt die wel lekker praktisch is.

De nieuwe Kona ziet er wel goed uit en schijnt iets groter te zijn.
de mijne van juni 2019 maar idd. Ik zit met 3 opgroeiende kinderen (nu 20mnd/4jr/10jr) en dan merk je dat de Kona toch wat krap is van binnen. Enyaq is dan wel al een hele slag groter, maar de 3e zitrij van de Kodiaq kan mij ook wel bekoren (lees dan kunnen de kids niet bij elkaar, dat is soms voor iedereen beter :P)

Electrisch rijden vind ik geen enkel probleem ook al kan ik niet op eigen terrein laden, maar met de huidige bijtellingsregels is het verder niet perse interessant meer

• daemonix
  • Niet online
Chaoss schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 09:44:
[...]

Ik meen me te herinneren dat werkgevers vanaf 2025 (of is het 2026) alleen nog maar EV's ter beschikking mag stellen in Nederland (goede zaak!)

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Klopt vanaf 2025 is EV verplicht. Maar ik denk dat er best wel wat lease rijders zijn waarbij het contract eind 2024 afloopt die kiezen voor benzine. Want je wordt prive op extra kosten gejaagd doordat je voor een EV steeds meer bijtelling gaat betalen en een EV is snel 10-15K duurder dan een vergelijkbare benzine uitvoering.

Daarnaast is het ook wel gek dat enkel EV toegestaan wordt want dat sluit andere duurzame oplossingen uit. Ik geloof namelijk ook nog steeds niet dat EV de oplossing is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Chaoss schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 11:45:
Klopt vanaf 2025 is EV verplicht. Maar ik denk dat er best wel wat lease rijders zijn waarbij het contract eind 2024 afloopt die kiezen voor benzine. Want je wordt prive op extra kosten gejaagd doordat je voor een EV steeds meer bijtelling gaat betalen en een EV is snel 10-15K duurder dan een vergelijkbare benzine uitvoering.

Daarnaast is het ook wel gek dat enkel EV toegestaan wordt want dat sluit andere duurzame oplossingen uit. Ik geloof namelijk ook nog steeds niet dat EV de oplossing is.
Er zijn geen andere duurzame oplossingen, maar dat is niet het topic hier.

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:53
Een showroom model koop je met een kilometerstand of datum (ongeveer) dat hij beschikbaar komt voor de verkoop. Vaak bestellen dealers ieder jaar 1 of 2 nieuwe als proefrit/showroom model. Maarrrr.....de auto's gaan vaak pas weg als de nieuwe er zijn. Afhankelijk van de afspraken die je met de dealer gemaakt hebt. Want ook vandaag willen klanten proefzitten en proefrijden. Is dat wat er aan de hand is? Geen garage wil met een lege showroom klanten lokken. Als de nieuwe showroom auto's niet geleverd zijn, gaan de oude er nog niet uit?

• wheli
@ucsdcom er is ze verteld dat hij besteld was als showroom model. Maar mogelijk is dat een verkooppraatje geweest.
Ik heb mijn eigen id.4 trouwens ook op die manier gekocht; voordat hij geleverd werd in dec 2020 al besteld en toen heeft hij 2 maanden in de showroom gestaan als mijn eigendom ;-)

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:53
wheli schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 17:14:
@ucsdcom er is ze verteld dat hij besteld was als showroom model. Maar mogelijk is dat een verkooppraatje geweest.
Ik heb mijn eigen id.4 trouwens ook op die manier gekocht; voordat hij geleverd werd in dec 2020 al besteld en toen heeft hij 2 maanden in de showroom gestaan als mijn eigendom ;-)
Helder.

NB. levert dat nog iets op om dat op deze manier te doen bij een dealer? Of gaat het slechts om snellere levering bijvoorbeeld?

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:33
Is er hier iemand die wat tips kan geven hoe je de ruitenwissers (voorruit) vervangt?

Heb een set Bosch ar653s aerotwin hier liggen die prima voor mijn Kona (2019) geschikt moet zijn, maar ik zie al niet hoe ik de bestaande ruitenwissers van de armen af krijg.

Had het idee dat je het blad 180 graden om moest draaien waarna je hem er gewoon af kan schuiven, maar dat was verkeerd gedacht want meer dan een graadje of 40 kan ik het blad niet draaien. Zie zo snel ook geen knop of zo om in te drukken...

Iemand tips?

Edit: al gevonden, YouTube to the rescue!
Voor wie het ooit nodig heeft: YouTube: 2018-2021 Hyundai Kona - Replacing Wiper Inserts

[Voor 15% gewijzigd door vanaalten op 02-03-2023 19:46]

• The Adder

The Adder

vanaalten schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 19:26:

Iemand tips?

Edit: al gevonden, YouTube to the rescue!
Voor wie het ooit nodig heeft: YouTube: 2018-2021 Hyundai Kona - Replacing Wiper Inserts
Toevallig vorige week zowel de voor- al ook de achter ruitenwisser(s) gedaan met hulp van onderstaande video. Vooral het vervangen van de achterwisser is een trucje apart.
YouTube: Hyundai Kona 2019 front and rear wiper blade change save $80 DIY

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

_-= Erikje =-_ schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 09:15:
[...]

Die blijft bij mij af en aan komen; als ie er is is ie er de hele rit, als je de auto uitzet en daarna gelijk weer wegrijd is (en blijft) de melding een poosje weg. Ga het maar weer melden bij de volgende beurt (75k),
Er is blijkbaar een terugroepactie voor deze melding. Er schijnt ergens iets op te lossen in het KV middel (wat niet de bedoeling is), er komt daardoor sludge in je KV middel waardoor je pomp minder hard gaat draaien en dan komt deze melding. Ze hadden hem voor mijn auto al op papier staan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wheli
@ucsdcom bij mij zorgde het voor een kenteken in 2020 en daarmee €100/maand minder bijtelling. Verder niet, bij elektrische auto's is er tot nu toe weinig te onderhandelen volgens mij

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sjabba1979
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 26-03 07:47
Chaoss schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 11:45:

Een lease auto is toch niet verplicht? Hoe wordt je dan op kosten gejaagd?
Verbaas me elke keer hoe bepaalde zaken als snel een verworven recht worden en het dan nooit meer gunstig genoeg is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Sjabba1979 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 07:58:
[...]

Een lease auto is toch niet verplicht? Hoe wordt je dan op kosten gejaagd?
Verbaas me elke keer hoe bepaalde zaken als snel een verworven recht worden en het dan nooit meer gunstig genoeg is.
Ja en nee, als je ineens prive een auto moet kopen is ook niet echt een goedkope optie. Tuurlijk, first world problems enzo. Maar je krijgt hoe dan ook ineens met flinke kosten te maken

• Sjabba1979
Chaoss schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 08:04:
[...]

Ja en nee, als je ineens prive een auto moet kopen is ook niet echt een goedkope optie. Tuurlijk, first world problems enzo. Maar je krijgt hoe dan ook ineens met flinke kosten te maken
Snap de insteek maar minder korting is nog steeds korting ;)
Ik moet de auto zelf kopen en alles erom heen betalen. Dus krijg ik wat jeuk als mensen dan klagen als de soms zeer royale lease-regelingen iets minder royaal worden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Taab
Sjabba1979 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 09:12:
[...]

Dus krijg ik wat jeuk als mensen dan klagen als de soms zeer royale lease-regelingen iets minder royaal worden.
Waar je dan aan voorbij gaat is dat een leaseauto vaak ook verkapt loon is en werkgevers niet altijd even flexibel zijn in het terugnemen van een regeling tijdens de loop van je arbeidscontract. Mocht je de kosten wil beheersen zit je dus soms “klem”.

Zeker first world problems en de regelingen tot en met 8% bijtelling waren enorm royaal. Echter ga ik na deze EV leaseauto proberen om mijn lease budget toch om te zetten in mobiliteitsbudget en een eigen auto aanschaffen. Een EV leaseauto is het mij niet waard bij de huidige prijzen en bijtellingstarief.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Wat wellicht nog veel belangrijker is: bij een leaseauto wordt het zakelijk parkeren vergoed, en in steden zoals Amsterdam of Utrecht is dat een enorm bedrag. Bij je privé auto moet je het doen met de 21 cent/km, dat komt echt niet uit.

Ik ben een aantal jaar geleden heel bewust om deze reden overgestapt op zakelijke lease.

• jor4lan
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 26-03 08:59
In april 2022 kocht/bestelde ik een Kona. Keurig contract opgemaakt bij dealer. Ik verwacht dan maar drie dingen: levering van deugdelijk product (vanzelfsprekend), waarmaken van afgesproken levertijd (heeft vanwege zakelijk belastingvoordeel ook grote gevolgen voor maandlasten later), en vastleggen van prijs (waar teken je anders een aankoopovereenkomst voor).

Nu, bijna een jaar later, en een half jaar na de afgesproken leverdatum, is de auto er eindelijk. Joepie, mag hem komen afhalen. Maar... Alleen als ik een tussentijdse prijsverhoging van 4 mille even wil bijleggen!

Ik ben flabbergasted. De vertragingen kost me al zo'n 6 mille extra (mislopen belastingvoordeel, mislopen lagere maandlasten en extra kosten oude auto). Maar i.p.v. een compensatie voor dit verlies, moet ik nu out of the blue 4 mille extra gaan betalen.

Even er vanuitgaande dat die auto op orde is, meent de leverancier dus 2/3 van de gewekte en vastgelegde verwachtingen niet waar te hoeven maken!

Hyundai Nederland krijgt hiervan de schuld, en schijnt dit met alle Kona Electric leveringen te doen nu. Ik zou echter zeggen dat ik een overeenkomst heb met de dealer en dat de grillen van de importeur niet op mij mogen worden afgewend.

Ben toch benieuwd of anderen dit ook meemaken en wat jullie hiervan denken...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17:29
Alleen wanneer in dat contract staat dat tussentijdse prijsverhogingen kunnen*/mogen*/zullen* worden doorberekend, kan de dealer dat proberen.........maar dan hoort er ook altijd in te staan dat je in dat geval kostenloos kunt afzien van de koop.
Alleen de eventuele belastingverhogingen zijn altijd een prijsverhogend detail, omdat die buiten de mogelijke handelingen van de contractpartners vallen.
Jij hebt inderdaad alleen een overeenkomst met de dealer/verkoper.
Kortom: contract nogmaals helemaal doorvlooien/uitpluizen, en je plan trekken.
Succes!

*Doorhalen wat niet gewenst of van toepassing is.

• Cxxxx71
Nu, bijna een jaar later, en een half jaar na de afgesproken leverdatum, is de auto er eindelijk. Joepie, mag hem komen afhalen. Maar... Alleen als ik een tussentijdse prijsverhoging van 4 mille even wil bijleggen!

Ik ben flabbergasted. De vertragingen kost me al zo'n 6 mille extra (mislopen belastingvoordeel, mislopen lagere maandlasten en extra kosten oude auto). Maar i.p.v. een compensatie voor dit verlies, moet ik nu out of the blue 4 mille extra gaan betalen.
Dat vind ik best wel extreem. Ik zou er niet mee akkoord gaan en ze aan de overeenkomst houden. Doen ze dat niet, dan aangeven dat je een advocaat in schakelt. Alle bijkomende kosten komen dan ook voor hun rekening als je in het gelijk wordt gesteld.

Benieuwd naar wat je gedaan hebt of gaat doen.

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:13
jor4lan schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 19:59:

Hyundai Nederland krijgt hiervan de schuld, en schijnt dit met alle Kona Electric leveringen te doen nu.
Dit zou ik zeker even checken bij hyundai nederland, niks voor lief aannemen.

• Sjabba1979
In april 2022 kocht/bestelde ik een Kona. Keurig contract opgemaakt bij dealer. Ik verwacht dan maar drie dingen: levering van deugdelijk product (vanzelfsprekend), waarmaken van afgesproken levertijd (heeft vanwege zakelijk belastingvoordeel ook grote gevolgen voor maandlasten later), en vastleggen van prijs (waar teken je anders een aankoopovereenkomst voor).

Even er vanuitgaande dat die auto op orde is, meent de leverancier dus 2/3 van de gewekte en vastgelegde verwachtingen niet waar te hoeven maken!

Hyundai Nederland krijgt hiervan de schuld, en schijnt dit met alle Kona Electric leveringen te doen nu. Ik zou echter zeggen dat ik een overeenkomst heb met de dealer en dat de grillen van de importeur niet op mij mogen worden afgewend.

Volgens mij staat dat bij Hyundai standaard in het contract. Ze mogen tussentijds prijsverhogingen doorvoeren en je mag er dan vanaf zien. Nissan heeft dat dan weer niet is mij verteld.
Ik zou met deze voorwaarden nooit een nieuwe auto op lange termijn bestellen. Want je mag wel annuleren maar dan ben je waar je een jaar geleden ook was.
Staat dus in contract en zou de verkoper gesierd hebben om dit te benadrukken.

• jor4lan
Het interesseert de dealer waarschijnlijk weinig, want de vraag is veel groter dan het aanbod. Hij raakt die auto zomaar kwijt als ik nu nee zeg, en kan dan zelfs nog meer vangen.

Wonderlijke situatie. Wil eigenlijk geen zaken doen met partijen die zo met hun klanten omgaan. De ellende is dat je dan weer van voorafaan kan wachten met je goede elektrische bedoelingen. Gaat dan toch waarschijnlijk benzine worden. Grr.

• TCroezing
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Precies wat @Peter-036 zegt.
Onze Kona maand eerder besteld (okt geleverd), maar geen prijsverhoging. Bij tussentijds contact ook al aangegeven dat we een afgesproken prijs hadden zonder extra (verhoog)clausule, waarbij het me leek dat de verkoper dat meesmuilend moest toegeven. Misschien was ook van belang dat we inruil hadden, daar steeg de waarde ook van in die wachttijd (werd niet minder iig).

• Danois55
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 25-03 15:09
Sjabba1979 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 12:50:
[...]

Volgens mij staat dat bij Hyundai standaard in het contract. Ze mogen tussentijds prijsverhogingen doorvoeren en je mag er dan vanaf zien. Nissan heeft dat dan weer niet is mij verteld.
Ik zou met deze voorwaarden nooit een nieuwe auto op lange termijn bestellen. Want je mag wel annuleren maar dan ben je waar je een jaar geleden ook was.
Staat dus in contract en zou de verkoper gesierd hebben om dit te benadrukken.
Dat geldt (volgens mijn dealer) alleen voor auto's die zijn besteld NA 1 juli 2022. Je krijgt dan 10 dagen om van de koop af te zien.

• RazorX4

RazorX4

Kona Limited Sky 2020

https://www.autoweek.nl/n...-bij-levering-duurder-is/
Je ziet bij verschillende leveranciers van nieuwe auto’s dat de levertijden toenemen. Dat is verklaarbaar. Daaraan verbinden ze vaker de clausule dat tot de levering ook de prijs kan stijgen. Kan de prijs van je nieuwe auto hoger zijn bij aflevering dan bij het tekenen van het koopcontract?

Die vraag is natuurlijk voer voor de juridisch expert in het AutoWeek expertteam en jurist bij DAS, Sjaak Drinkenburg. Hij spreekt van een “Interessante ontwikkeling”. En zo eenvoudig als het op verschillende websites staat beschreven, ligt het kennelijk toch niet. “In beginsel geldt het adagium ‘afspraak = afspraak’. De overeengekomen prijs zal ook de te betalen prijs zijn.” Dus de prijs die bij het tekenen van het koopcontract met een consument is vastgesteld is bindend. Voor zowel de verkopende als de aankopende partij.

Prijsstijging door andere wet- en regelgeving wél
In principe weet je dus waarvoor je tekent. De prijs van een nieuwe auto is dus de prijs waarvoor je onder het koopcontract je handtekening hebt gezet. Er is één uitzondering: de prijsstijging die het gevolg is van gewijzigde belastingen en wet- en regelgeving moet je altijd slikken. Een bittere pil, maar de overheid trekt wat dat betreft altijd aan het langste eind. Ook de verkoper, importeur of dealer hebben daarop geen invloed.

;) Mag dus eigenlijk niet zomaar....

• Koos51
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 27-03 20:33

Onze Kona hadden we besteld eind februari 2022 en deze werd geleverd 2 december 2022. De prijs was inmiddels EUR 3000 hoger geworden, maar dat stond weer gecrediteerd op de factuur als Prijsprotectie.

Bleef wel het feit dat de fiscale waarde boven de grens van EUR 45k was uitgekomen inmiddels, maar dit werd geaccepteerd en de subsidie hebben we binnen een paar weken ontvangen.

Hyundai heeft tegenwoordig wel een tekst op de website staan dat de prijs aangepast kan worden en dat je dan 10 dagen hebt om van de koop af te zien. De vraag is dan natuurlijk of je daar iets mee opschiet. Heb je een jaar gewacht en dan heb je niets.

• 65marsman
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23-03 09:11
Vorige week heeft mijn Kona (2020) de 45000km beurt gekregen.
Bij het afspreken van de beurt is een te verwachten bedrag van € 155 opgegeven.
Volgens mij kon dat kloppen want de vervanging van de remolie was al bij de 30000km beurt gedaan.
Bij het afhalen bleken er extra kosten (€125) te zijn, de accu van de noodoproep moet elke 3 jaar worden vervangen. Ook is er in het kader van een terugroepactie van de importeur de koelvloeistof van de accu gespoeld en vervangen. Deze zaken staan niet in het onderhoudsboekje en verbazen mij.
Wie heeft nog meer deze ervaring gehad met de 45000 km beurt?

• The Adder

The Adder

65marsman schreef op maandag 6 maart 2023 @ 20:10:
Ook is er in het kader van een terugroepactie van de importeur de koelvloeistof van de accu gespoeld en vervangen.
Eerst spoelen en dan toch maar vervangen :9~ kan je toch gelijk het spul vervangen, scheelt weer een handeling 8)7 Maar dit is toch duidelijk een geval van garantie, en zou zonder kosten moeten worden uitgevoerd.

PS. Dit jaar de laatste keer naar de dealer (75000km / 5 jaar) en daarna lekker naar de vakgarage om de hoek (m.u.v. dit soort terugroep acties natuurlijk)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• 3_s
Gisteren voor de eerste keer gereden tot 1% batterij. Dat was toch even spannend :).
Heb ik ook eens turtle mode meegemaakt.

• T-Dinx
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 14:26
3_s schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 09:29:
Gisteren voor de eerste keer gereden tot 1% batterij. Dat was toch even spannend :).
Heb ik ook eens turtle mode meegemaakt.
Zelfs met batterij op 0% kun je nog wel ca.5 km rijden, heb ik ondervonden...

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:33
T-Dinx schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 09:55:
[...]

Zelfs met batterij op 0% kun je nog wel ca.5 km rijden, heb ik ondervonden...
...en was het na die 5km daadwerkelijk op, of had je wellicht nog verder gekund? ;)

• T-Dinx
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 14:26
vanaalten schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 12:47:
[...]

...en was het na die 5km daadwerkelijk op, of had je wellicht nog verder gekund? ;)
Nee, toen was ik thuis, gelukkig :) . Geen idee hoever je dan nog kunt.

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Sinds gister verschijnen er wat beelden online van de nieuwe Kona EV (eerdere beelden waren de van de ICE):

Lijkt op het eerste oog wel een leuke upgrade:
-interieur ziet er hoogwaardig uit. Hopelijk minder plastic dan de huidige.
-standaard een drunk.
-ziet er ruimte uit, ook de kofferbak.

• Taab
Gister toevallig ook gezien van Autoweek:

YouTube: Hyundai Kona (2023) - Eerste Kennismaking

Mooie upgrade inderdaad, zo het lijkt. Alleen het snelladen blijft wel echt achter bij dit model helaas.

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Ben ook benieuwd wat de prijzen doen, Testla zet de markt wel onder druk, de base Model 3 koop je voor 45K terwijl de Kona EV nu 48K kost, dat voelt toch verkeerd :P

Snelladen is wel jammer maar ik gebruik het amper, buiten de zomervakantie om heb ik het mischien 3x gedaan.

• 3_s
Daarstraks platte batterij van m’n Kona.
Ik was te lui om de andere sleutel te gaan halen (was thuis voor de deur), dus ik opende met de echte sleutel die erin verstopt zit.
Direct alarm, wat ik niet kon uitschakelen.
Op het scherm kwam dat ik moest starten met de sleutel tegen de startknop, maar dat hielp niet.
Dan maar spurtje naar binnen voor de andere sleutel…

• elmo1

elmo1

Kona Electric jan-2019

Chaoss schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 21:00:
Ben ook benieuwd wat de prijzen doen, Testla zet de markt wel onder druk, de base Model 3 koop je voor 45K terwijl de Kona EV nu 48K kost, dat voelt toch verkeerd :P

Snelladen is wel jammer maar ik gebruik het amper, buiten de zomervakantie om heb ik het mischien 3x gedaan.
Inderdaad mijne is begin 2024 5 jaar en twijfel wat ik ga doen. Met huidige prijsverschil wordt het zeker een model y en zeker gezien het feit dat ik dan 1600kg mag trekken ipv 0.
Heb zelf in de afgelopen 126k nog nooit snelgeladen dus dat is geen criterium voor mij trekgewicht daarin tegen wel.

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

elmo1 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 22:20:
[...]

Met huidige prijsverschil wordt het zeker een model y en zeker gezien het feit dat ik dan 1600kg mag trekken ipv 0.
Heb zelf in de afgelopen 126k nog nooit snelgeladen dus dat is geen criterium voor mij trekgewicht daarin tegen wel.
Gaat de nieuwe Kona weer niets mogen trekken dan? Zou imho wel gek zijn, is voor veel mensen toch een gemis en een trekgewicht van 750kg is voor veel mensen al voldoende en de Niro mag ook 750kg trekken.

Verder vindt ik het wel opvallend dat ze de range niet iets vergroot hebben desnoods door een iets grotere accu te gebruiken. In 2019 was een range van 450km uniek in dit segment terwijl het nu vrij gemiddeld is.

• jor4lan
Voor wie mijn lijntje over de plots veel duurdere Kona levering volgde:
Ik ben daar intussen uitgekomen met de dealer en zal komende week eindelijk op elektrisch rijden overstappen, voor de vorig jaar overeengekomen prijs. Dank voor meningen en meedenken.

• elmo1

elmo1

Kona Electric jan-2019

Chaoss schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 23:15:
[...]

Gaat de nieuwe Kona weer niets mogen trekken dan? Zou imho wel gek zijn, is voor veel mensen toch een gemis en een trekgewicht van 750kg is voor veel mensen al voldoende en de Niro mag ook 750kg trekken.

Verder vindt ik het wel opvallend dat ze de range niet iets vergroot hebben desnoods door een iets grotere accu te gebruiken. In 2019 was een range van 450km uniek in dit segment terwijl het nu vrij gemiddeld is.
De huidige mag maar 300kg in mijn beleving is dat niks.
Rij nu wekelijks met een paardentrailer achter mijn bus, 750kg is onvoldoende, met 1600 kg zou ik het met de huidige ponys net nog legaal mogen trekken.
En dan kan ik de bus opruimen :) weg met die stinkende diesel stamper, waar voor ik nog ouderwets langs een tankstation moet 8)7

[Voor 5% gewijzigd door elmo1 op 09-03-2023 12:05]

Pagina: 1 ... 110 111 112 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee