Op en neer naar Venetië geweest via Oostenrijk met onze 64 kWh Kona. In Duitsland Af en toe flink doorgereden, meestal 120 aangehouden. italië meestal de 130 aangehouden, om op tijd te arriveren. 3100 km en 16.1 kWh/ 100 km (ca 500 kWh).
Verschillenden keren bij Aldi (1 uur is meer dan genoeg) of Lidl kunnen snel laden, ook in Oostenrijk, vlak voor Innsbruck. Bij Aldi-Süd vanaf 1 juni aanstaande alleen nog betaald, credit card of eigen laadkaart, 32ct / kWh. Nog steeds concurrerend. Op zondagen overigens allemaal dicht. Een enkele keer laadde er al iemand op. Sommige stations konden niet twee, ook niet AC, tegelijkertijd aan. Max. 10 minuten moeten wachten en een keer een ander aangesloten, die zelf al was geen winkelen.
Op alle plekken werkte in Duitsland mijn Duitse Hyundai (EnWb+) kaart, 52 ct / kWh snelladen, behalve bij Ionity (72ct), waar de kaart niet zou werken… In de buurt van Würtzburg was het bij een Allego station ook niet mogelijk tegelijkertijd twee auto’s snel te laden, terwijl de Kona een bescheiden snellader is. Daar Bonnet voor het eerst gebruikt.
In Italië bleek aan de E45 bij Rovereto (Nogaredo) ook gratis snelladen. In Mestre was bij Vega benzine station een laadpaal (ChargePoint) bij een restaurant. Werkte alleen via hun app. Geïnstalleerd, aangemeld en werkte. (Ze halen alleen een vooruit betaling van 30 euro van je credit card. Ik had dat niet gezien, zeker in de kleine lettertjes).
Oostenrijk ook geen probleem, bijtanken bij restaurant aan snelweg. Tip: meld je auto bij Asfinag aan en je kan bij toltunnels gelijk doorrijden. Binnen een half uurtje de factuur binnen. (Wel 18 dagen van te voren doen als consument). Bleek handig, omdat we vanwege een wegafsluiting een andere route moesten nemen.
Reis gepland met ABRP, wat erg betrouwbaar bleek, wanneer je alle parameters correct hebt.
Alleen wanneer de accu beneden de ca 25 pct komt, namen de nog te maken kilometers in de Kona voorspelling sneller af dan verwacht. Van de 50 in het begin, had ik er bij 18 pct nog 30 over.
Tenslotte, belangrijkste probleem: de Kona gaf geen laadstations op de kaart aan in Italië, wel soms de richting, maar ook naar plaatsen waar geen afslag was… wellicht de routeplanner laten updaten. Was verder geen groot probleem, want Google Maps met “charging station” vond zelfs oplaadplaatsen die niet in ChargeMap stonden.