Hier mijn "analyse" based op F1 data scherm terugkijken plus feeds.
Eerste pitstop van Max is het gat voor de stop 1.4. Hij staat 2.6 sec stil, total pit lane tijd wordt aangegeven als 21.7
Na de stop is het gat naar voren 18.8 ofwel hij heeft in totaal 20.2 verloren (van -1.4 naar +18.8)
Als Hamilton gestopt heeft (de tweede keer) en weer de baan op is is het gat 21.0 seconden. Verstappen rijdt uiteindelijk een rondje van 1:20.0 (in ronde 53, 4 ronden later, zet hij een 1:19.55 neer)
Op het moment dat VER de pit ingang langsrijdt en doorgaat is het gat 20.4
Als Hamilton langs de pitingang rijdt is het 19.8 en als Hamilton einde start finish rechte stuk is is het 19.2
Als we dus die 19.2 als worst case nemen omdat op dat moment VER ook net de baan opgekomen zou zijn en we nemen 20.2 seconden verloren in de eerste stop dan zou hij er dus een seconde achtergezeten hebben. Die 19.2 heeft echter wel nog een hele "tragere" eerste sector voor een Max die doorgereden is op zijn oude banden dus misschien dat hier nog een of twee tienden te winnen zijn maar die laat ik even voor wat het is.
Als Red Bull echter wel een 1.9 stop had neergezet en als Max zijn in lap vergelijkbaar had gedaan met die latere 1:19.55 versus een 1:20.0 (laten we zeggen een 1:19.7 dus 3 tienden) dan zou hij dus nog .7 + .3 = 1 seconde gewonnen hebben, oftewel dan zouden ze naast elkaar turn 1 in gegaan zijn?
Misschien begrijpelijk dat Red Bull het zonder deze kennis, en verrast, op "safe" speelt maar wie weet had ie het NET kunnen houden (als hij ook nog de overtake button gelijk had gekregen op rechte stuk maar zo snel kan je natuurlijk ook niet reageren tenzij je het aanziet komen. Ik weet niet wanneer de Mercedes crew naar buiten kwam).
Tot zover mijn gereken haha