Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurora
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-09 23:20
Mimiix schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 15:53:
[...]

Je zou in deCONZ de interval / change kunnen aanpassen.

..
Super! Ik zal dat eens proberen! Dank voor je suggestie!

Don't forget the Cloud is just someone else's computer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:16

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik heb weer iets aparts :)
Op een Pi 4B draait Phoscon/Deconz met een Conbee 2, echter krijg ik de Deconz-gui niet in beeld ;w
Alles lijkt goed te staan en Deconz-gui draait gewoon maar niet op de desktop die er wel is.
Althans als ik op het Deconz icoon klik gebeurt er niks.

Nu heb ik op een Pi 2B ooit een Raspbee 1 gehad en die denkt Deconz nog steeds te hebben.
Phoscon kon ik een gateway laten zoeken, die vond hij op de 4B en geeft hem weer.
Deze Pi 2B kan Deconz-gui wel weergeven maar hoe vertel ik Deconz dat de Pi 4B met Conbee 2 er is?
Het puuldown menu laat alleen de Raspbee zien, verversen geeft niet de 4B in beeld |:(

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:10
Speedy-Andre schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 17:33:
Ik heb weer iets aparts :)
Op een Pi 4B draait Phoscon/Deconz met een Conbee 2, echter krijg ik de Deconz-gui niet in beeld ;w
Alles lijkt goed te staan en Deconz-gui draait gewoon maar niet op de desktop die er wel is.
Althans als ik op het Deconz icoon klik gebeurt er niks.

Nu heb ik op een Pi 2B ooit een Raspbee 1 gehad en die denkt Deconz nog steeds te hebben.
Phoscon kon ik een gateway laten zoeken, die vond hij op de 4B en geeft hem weer.
Deze Pi 2B kan Deconz-gui wel weergeven maar hoe vertel ik Deconz dat de Pi 4B met Conbee 2 er is?
Het puuldown menu laat alleen de Raspbee zien, verversen geeft niet de 4B in beeld |:(
Je hebt waarschijnlijjk deCONZ draaien. Dan kan je deconz-gui niet starten. Het is of 1 , of de ander. deconz-gui is exact hetzelfde, maar dan met gui.

Afhankelijk van je netwerk (internet) kan je hem zien. Over het algemeen is het gewoon raadzaam om met het IP van het apparaat te verbinden.

[ Voor 9% gewijzigd door Mimiix op 20-01-2023 09:58 ]

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:16

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Mimiix schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 09:57:
[...]

Je hebt waarschijnlijjk deCONZ draaien. Dan kan je deconz-gui niet starten. Het is of 1 , of de ander. deconz-gui is exact hetzelfde, maar dan met gui.

Afhankelijk van je netwerk (internet) kan je hem zien. Over het algemeen is het gewoon raadzaam om met het IP van het apparaat te verbinden.
Het is echt Deconz-gui die draait op de 4B, gecheckt met systemctl status dat Deconz daar niet draait.
Vandaar de poging om hem via de 2B weer te geven.
De 4B is ook niet headless, anders zou hij geen werkende desktop hebben.

Er schijnt wel iets met de 64bit aarch structuur te kunnen zijn op de 4B, maar geen idee wat er dan niet lukt.
Ik heb ook last met Grafana, die probeerde ik op een website weer te geven maar hij kan geen image produceren.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeGato23
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
De stable release v2.20.01 is sinds twee dagen beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pverdegaal
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 01-07-2023
Beste mede deconz gebruikers,

Sinds 2 maanden ben ik bezig om wat online te krijgen. Voor iemand die geen ervaring heeft met een Raspberry pi en een raspbee 2, heb ik nu het een en ander draaien.
Headles raspbian met deconz en HA.
Echter heb ik 4 devices die ik niet gekoppeld krijg.
1 daarvan is al eens met diverse functionaliteiten online gekomen, alarm van Tuya. Andere komt bij github vaak voorbij, de hy368 thermostaat. Deze geeft de ene foutmelding in python na de andere.

Ik overweeg om alles weer op Marktplaats te zetten, maar dacht toen aan tweakers.
Is er iemand die mij op sleeptouw kan nemen met diverse vragen, bijv.:
- inrichten van een dff file, uitlezen van clusters en attributen.
-uitlezen van statussen indien deze niet in de tab met attributen staat.
- juiste manier van pairen
- update python (is gelukt, maar HA blijft erom zeuren om naar 3.10 te gaan, terwijl deze geïnstalleerd is.

Is er iemand in de buurt van Koudekerk aan den Rijn die mij 1 op 1 kan helpen, of iemand die weet waar ik een goede tutorial kan vinden voor mijn vragen.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Met vriendelijke groet,

Patrick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15:18

Antonio di

a mi me dijeron que si

Pverdegaal schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 21:05:

Sinds 2 maanden ben ik bezig om wat online te krijgen. Voor iemand die geen ervaring heeft met een Raspberry pi en een raspbee 2, heb ik nu het een en ander draaien.
1 daarvan is al eens met diverse functionaliteiten online gekomen, alarm van Tuya. Andere komt bij github vaak voorbij, de hy368 thermostaat. Deze geeft de ene foutmelding in python na de andere.

Ik overweeg om alles weer op Marktplaats te zetten, maar dacht toen aan tweakers.
- update python (is gelukt, maar HA blijft erom zeuren om naar 3.10 te gaan, terwijl deze geïnstalleerd is.

Is er iemand in de buurt van Koudekerk aan den Rijn die mij 1 op 1 kan helpen, of iemand die weet waar ik een goede tutorial kan vinden voor mijn vragen.

Met vriendelijke groet,

Patrick
Patrick
Vraag het evt. ook op het Home Assistant platform, zie: superduper in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"

[ Voor 9% gewijzigd door Antonio di op 02-03-2023 22:45 ]

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mimiix
Pverdegaal schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 21:05:

Met vriendelijke groet,

Patrick
Wat vaak gebeurd is dat apparaten van Tuya (allen die jij noemt) iets verschillen van elkaar en daarom niet goed ondersteund worden. Enige manier om dat te checken is via de deCONZ Gui en de Basic cluster uit te lezen. Vervolgens kan je met de combinatie manufacturer name en model ID kijken of er ondersteuning is en anders ondersteuning aanvragen. Zie ook: https://github.com/dresde...wiki/How-to-read-Clusters

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LeGato23
  • Niet online

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LeGato23
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iisworks
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:04
Bye bye Deconz! :/

Mijn Deconz + Homey 2019 maken plaats voor een Homey Pro 2023. De oude Homey had een dermate brakke zigbee chip dat ik 2 jaar Deconz in een Docker op mijn NAS heb gedraaid voor een betrouwbaar zigbee netwerk. Met de nieuwe Homey is dit grotendeels verleden tijd voor de vrij standaard devices die ik gebruik (Aqara/Tuya/Generiek).

Hoewel mijn setup er een stuk eenvoudig op wordt zal ik zal de ruime en flexibele device ondersteuning van Deconz met DDF zeker gaan missen! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LeGato23
  • Niet online
deCONZ v2.21.2 is uitgebracht.

Changelog: https://github.com/dresde...conz-rest-plugin/releases
Download: https://deconz.dresden-elektronik.de/

Edit:
Inmiddels ook vermeld in de Tweakers Downloads

[ Voor 61% gewijzigd door LeGato23 op 02-04-2023 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:02

PnD

like in Pinda ^_^

Iemand hier nog tips voor een goede wall switch? Ik krijg de Moes/Tuya TS0044 echt niet van de battery drain af.

Ik heb een niet-zigbee lamp die ik ook gelijk met die wall switch zou kunnen schakelen als dat mogelijk is. Switch komt dan uiteraard op de muur bij de bedrading.

Overweeg nu de Aqara H1 die is iig compatibel met deconz volgens Blackadder. Hij is alleen wel erg groot 😩

[ Voor 16% gewijzigd door PnD op 01-04-2023 13:55 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-09 20:49

Rianata

Have you played Atari today?

PnD schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 13:54:
Iemand hier nog tips voor een goede wall switch? Ik krijg de Moes/Tuya TS0044 echt niet van de battery drain af.

Ik heb een niet-zigbee lamp die ik ook gelijk met die wall switch zou kunnen schakelen als dat mogelijk is. Switch komt dan uiteraard op de muur bij de bedrading.

Overweeg nu de Aqara H1 die is iig compatibel met deconz volgens Blackadder. Hij is alleen wel erg groot 😩
Ik heb switches van Aqara Opple, type WXCJKG11LM. Deze bevallen prima en zijn 100% compatible met DeConz. Je hebt verschillende types vwb 1-knop, 2 knoppen en 3 knoppen en ondersteunt dan ook nog meerdere acties per knop: links/rechts, kort / lang, enkel / dubbel.

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Obelixxx
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14:42
Rianata schreef op zondag 2 april 2023 @ 18:40:
[...]

Ik heb switches van Aqara Opple, type WXCJKG11LM. Deze bevallen prima en zijn 100% compatible met DeConz. Je hebt verschillende types vwb 1-knop, 2 knoppen en 3 knoppen en ondersteunt dan ook nog meerdere acties per knop: links/rechts, kort / lang, enkel / dubbel.
Heb ik ook 12 aan de muur.
Bevallen heel erg goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
Rianata schreef op zondag 2 april 2023 @ 18:40:
[...]

Ik vind deze ook top. Ik heb meerdere 6gangs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0ss
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 29-08 16:10

n0ss

⭐⭐⭐

Kan er niets op internet over vinden, staat ook niet in de deconz compatible lijst.
Heeft iemand onderstaande draaien binnen HA en DeConz?

https://www.ecobright.nl/...r8b_7wY8Cs1xoCWXEQAvD_BwE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LeGato23
  • Niet online
deCONZ v2.22.0-beta is uitgebracht.

Zie Tweakers Downloads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
n0ss schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 08:36:
Kan er niets op internet over vinden, staat ook niet in de deconz compatible lijst.
Heeft iemand onderstaande draaien binnen HA en DeConz?

https://www.ecobright.nl/...r8b_7wY8Cs1xoCWXEQAvD_BwE
Zegt mij zo niets. Dit soort dingen werken vaak wel out of the box.

Anders is support toevoegen relatief simpel tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0ss
  • Laatst online: 29-08 16:10

n0ss

⭐⭐⭐

Mimiix schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 08:26:
[...]

Zegt mij zo niets. Dit soort dingen werken vaak wel out of the box.

Anders is support toevoegen relatief simpel tegenwoordig.
Dank, ik ga het proberen met Conbee en als het niet werkt probeer ik het even met Zigbee2mqtt.
Dan kan ik de systemen los van elkaar proberen en kijk ik even welke het fijnst voor mij werkt.

Moet binnenkort toch alles ombouwen vanwege verhuizing. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:17
Ik heb een broertje van die dimmer, een enkelvoudig model (07). Werkt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranx
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 22:53
Zijn er mensen die de Aqara Curtain Driver E1 werkend hebben gekregen met deCONZ? Ik probeer deze al een tijdje te verbinden met ik krijg 'm in Phoscon niet te zien bij lights.

Ik gebruik deCONZ versie 2.21.2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
Cranx schreef op zondag 30 april 2023 @ 21:07:
Zijn er mensen die de Aqara Curtain Driver E1 werkend hebben gekregen met deCONZ? Ik probeer deze al een tijdje te verbinden met ik krijg 'm in Phoscon niet te zien bij lights.

Ik gebruik deCONZ versie 2.21.2.
Was jij de persoon die op het phoscon forum dezelfde vraag stelde? Ik wilde daar morgen op antwoorden.

In het kort: ik vermoed dat dit model niet ondersteund wordt. Je moet in het basic cluster ff checken wat de model id en manufacturer name is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranx
Mimiix schreef op zondag 30 april 2023 @ 21:09:
[...]

Was jij de persoon die op het phoscon forum dezelfde vraag stelde? Ik wilde daar morgen op antwoorden.

In het kort: ik vermoed dat dit model niet ondersteund wordt. Je moet in het basic cluster ff checken wat de model id en manufacturer name is.
Ja klopt, heb er 3 gekocht dus wil ze werkend krijgen zonder de hub van Aqara :) Model ID en manufacturer zijn onbekend. Ik kan wel de motors bedienen via deCONZ bij Window Covering Cluster.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tczB2Rt8gZcm0vhUmpGRTtpAOPQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bIATVIxFG7PfZ3H6wZQIAXD0.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Cranx op 30-04-2023 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranx
Ah, bij de Basic Cluster zie ik wat meer info:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Kt2z-Wm5mlL_9vAiF6JQEYXhhQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fadGskFvSRW8NjGI1Nv7zCDK.png?f=user_large

[ Voor 19% gewijzigd door Cranx op 30-04-2023 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
Cranx schreef op zondag 30 april 2023 @ 21:13:
[...]

Ja klopt, heb er 3 gekocht dus wil ze werkend krijgen zonder de hub van Aqara :) Model ID en manufacturer zijn onbekend. Ik kan wel de motors bedienen via deCONZ bij Window Covering Cluster.

[Afbeelding]
Ik denk dat ie niet ondersteund is nog. Zie ook https://github.com/dresde...z-rest-plugin/issues/6469

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranx
Hmm oke, ik zie wel dat het mogelijk in de nieuwe beta versie ondersteund wordt. Ik wacht die rustig af tot ie uitgerold wordt in Home Assistant, anders gaan ze helaas retour.

Wel jammer dat het zo lang duurt, want bij Zigbee2MQTT en ZHA werkt het al wel (blijkbaar heb ik niet genoeg onderzoek gedaan |:( )

[ Voor 14% gewijzigd door Cranx op 01-05-2023 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
Cranx schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:08:
[...]

Hmm oke, ik zie wel dat het mogelijk in de nieuwe beta versie ondersteund wordt. Ik wacht die rustig af tot ie uitgerold wordt in Home Assistant, anders gaan ze helaas retour.

Wel jammer dat het zo lang duurt, want bij Zigbee2MQTT en ZHA werkt het al wel (blijkbaar heb ik niet genoeg onderzoek gedaan |:( )
Dat betwijfel ik met de PR. Sommige dingen duren helaas wat langer, vooral omdat heel vaak mensen niet willen / kunnen testen. Daardoor wordt het (vanzelfsprekend) niet ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranx
Mimiix schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:53:
[...]

Dat betwijfel ik met de PR. Sommige dingen duren helaas wat langer, vooral omdat heel vaak mensen niet willen / kunnen testen. Daardoor wordt het (vanzelfsprekend) niet ondersteund.
Ja dat snap ik, er zit natuurlijk een community achter. Ik dacht alleen dat hier een bedrijf achter zat (Phoscon) voor de ontwikkeling, maar dat is dus niet zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
Cranx schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:55:
[...]

Ja dat snap ik, er zit natuurlijk een community achter. Ik dacht alleen dat hier een bedrijf achter zat (Phoscon) voor de ontwikkeling, maar dat is dus niet zo?
Dresden-Elektronik is het bedrijf, Phoscon de Web-Interface en deCONZ de software er achter (volg je het nog 8)7 ? )

In theorie wel, in de praktijk valt de ondersteuning daarin tegen. Ik denk dat er 2 medewerkers daar echt kennis van zaken hebben(Manup en ChrisHae) en er iets mee doen. Je ziet dat apparaten vooral door de comunnity worden ondersteund (Swoop, Ebaauw, Smanar, BabaIsYou). Het bedrijf beheert alleen de code.

Praktisch gezien snap ik het wel, want om een apparaat goed te ondersteunen moet je het hebben en om nou elk apparaat te kopen gaat ver. Overigens is het apparaat in kwestie niet geheel netjes Zigbee compliant en dus wat lastiger te implementeren. Dat helpt uiteindelijk ook niet mee. Je merkt duidelijk dat het bedrijf hier niet zijn prio heeft.

Als community manager vind ik het tof dat de community zoveel weet te bereiken, maar tegelijkertijd ben ik teleurgesteld in hoe DE dit doet. Als de community er niet was, werd het vrij snel een chaos denk ik.

Ik heb inmiddels gevraagd of Manup naar het ondersteunen van dit ding kan kijken, maar ik weet niet of dat lukt voor de volgende stable.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranx
Mimiix schreef op maandag 1 mei 2023 @ 12:07:
[...]

Dresden-Elektronik is het bedrijf, Phoscon de Web-Interface en deCONZ de software er achter (volg je het nog 8)7 ? )

In theorie wel, in de praktijk valt de ondersteuning daarin tegen. Ik denk dat er 2 medewerkers daar echt kennis van zaken hebben(Manup en ChrisHae) en er iets mee doen. Je ziet dat apparaten vooral door de comunnity worden ondersteund (Swoop, Ebaauw, Smanar, BabaIsYou). Het bedrijf beheert alleen de code.

Praktisch gezien snap ik het wel, want om een apparaat goed te ondersteunen moet je het hebben en om nou elk apparaat te kopen gaat ver. Overigens is het apparaat in kwestie niet geheel netjes Zigbee compliant en dus wat lastiger te implementeren. Dat helpt uiteindelijk ook niet mee. Je merkt duidelijk dat het bedrijf hier niet zijn prio heeft.

Als community manager vind ik het tof dat de community zoveel weet te bereiken, maar tegelijkertijd ben ik teleurgesteld in hoe DE dit doet. Als de community er niet was, werd het vrij snel een chaos denk ik.

Ik heb inmiddels gevraagd of Manup naar het ondersteunen van dit ding kan kijken, maar ik weet niet of dat lukt voor de volgende stable.
Poh, dat maakt het er idd niet makkelijker op. Denk dat het dan verstandiger is om over te stappen op Z2M of ZHA. Wel een pokke werk om met 50+ devices over te stappen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
Cranx schreef op maandag 1 mei 2023 @ 12:44:
[...]

Poh, dat maakt het er idd niet makkelijker op. Denk dat het dan verstandiger is om over te stappen op Z2M of ZHA. Wel een pokke werk om met 50+ devices over te stappen..
Ik weet niet of het verstandig is. Je kunt veel van deconz zeggen, maar het is relatief stabiel. We zien weinig disruptieve bugs die veroorzaakt worden door fouten in de code zelf.

Of het voor jou van waarde is om over te stappen, is aan jouzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OllieMongollie
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 09:01
@Mimiix Ik zat ook net naar die Aqara E1 te kijken. Maar goed dat ik 'm toch even hier heb opgezocht. Is er nog meer info nodig om deze in deCONZ te krijgen? Of heb je genoeg aan wat @Cranx heeft aangeleverd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
OllieMongollie schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 23:15:
@Mimiix Ik zat ook net naar die Aqara E1 te kijken. Maar goed dat ik 'm toch even hier heb opgezocht. Is er nog meer info nodig om deze in deCONZ te krijgen? Of heb je genoeg aan wat @Cranx heeft aangeleverd?
Ik doe er niets mee ;) Ik faciliteer alleen.

In het issue moet iemand testen, maar de persoon (zguy) reageert niet(https://github.com/dresde...z-rest-plugin/issues/6469)

Sinds de laatste beta zou er iets mee gebeurd moeten zijn, maar ik heb geen idee hoe en wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranx
@OllieMongollie @Mimiix Ik ben vorig weekend overgestapt naar zigbee2mqtt en het is met 1 woord geweldig. Alles werkt uitstekend. Al mijn apparaten, inclusief de Aqara E1 werden gezien en geïntrigeerd zonder problemen. De UI is ook erg makkelijk in gebruik en overzichtelijk. In mijn mening vele malen beter dan deconz en phoscon UI. Ook kan je met zigbee2mqtt je apparaten updates middels OTA, ook een feature dat deconz mist (al mijn Hue lampen hebben nu de laatste firmware zonder de Hue hub te gebruiken).

Inmiddels zijn mijn 3 Aqara E1 drivers gemonteerd en werken uitstekend zonder de hulp van de Aqara hub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
Cranx schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 10:18:
@OllieMongollie @Mimiix Ik ben vorig weekend overgestapt naar zigbee2mqtt en het is met 1 woord geweldig. Alles werkt uitstekend. Al mijn apparaten, inclusief de Aqara E1 werden gezien en geïntrigeerd zonder problemen. De UI is ook erg makkelijk in gebruik en overzichtelijk. In mijn mening vele malen beter dan deconz en phoscon UI. Ook kan je met zigbee2mqtt je apparaten updates middels OTA, ook een feature dat deconz mist (al mijn Hue lampen hebben nu de laatste firmware zonder de Hue hub te gebruiken).

Inmiddels zijn mijn 3 Aqara E1 drivers gemonteerd en werken uitstekend zonder de hulp van de Aqara hub.
Goed om te horen! >:)

Ik moet wel aangeven dat OTA prima in deCONZ kan.

Zie:
https://phoscon.de/en/support#ota-update-osram-devices

en

https://github.com/dresden-elektronik/deconz-ota-plugin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranx
Ah oké dat wist ik niet _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petertje750
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-09 21:00
Sinds gisteren wat raars, doe update van HA core en error in deconz.
Device '/dev/serial/by-id/usb-dresden_elektronik_ingenieurtechnik_GmbH_ConBee_II_DEXXXXXX-if00' does not exist in deCONZ (core_deconz).
Kan bovenstaande ook niet meer vinden in HA device list en deconz wil niet starten.
Na omzetten van de deconz config naar /dev/ttyACM0 kan HA wel weer de lampen en andere device vinden maar deconz wil nog steeds niet starten.

Alles is geupdate naar de laatste versies op een raspberry met container supervisor install.
Iemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
Petertje750 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 09:02:
Sinds gisteren wat raars, doe update van HA core en error in deconz.
Device '/dev/serial/by-id/usb-dresden_elektronik_ingenieurtechnik_GmbH_ConBee_II_DEXXXXXX-if00' does not exist in deCONZ (core_deconz).
Kan bovenstaande ook niet meer vinden in HA device list en deconz wil niet starten.
Na omzetten van de deconz config naar /dev/ttyACM0 kan HA wel weer de lampen en andere device vinden maar deconz wil nog steeds niet starten.

Alles is geupdate naar de laatste versies op een raspberry met container supervisor install.
Iemand een idee?
Ik denk dat je last hebt van de UDEV bug.

In Udev is een bug ontstaan waarbij symlinks niet meer gemaakt worden/werken. Geen idee hoe en wat, zie onderstaande issue voor discussie:
https://github.com/dresde...z-rest-plugin/issues/6937

Mocht je een backup hebben van je OS, raad ik je aan om die terug te zetten.

[ Voor 4% gewijzigd door Mimiix op 17-05-2023 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petertje750
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-09 21:00
Mimiix schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 09:05:
[...]

Ik denk dat je last hebt van de UDEV bug.

In Udev is een bug ontstaan waarbij symlinks niet meer gemaakt worden/werken. Geen idee hoe en wat, zie onderstaande issue voor discussie:

Mocht je een backup hebben van je OS, raad ik je aan om die terug te zetten.
Helaas geen backup van het OS alleen van HA maar je hebt me leven gered, vrouw werd al ongeduldig _/-\o_
De fix door het vervangen van de inhoud van de /usr/lib/udev/rules.d/60-serial.rules zoals aangegeven in onderstaande link maakte weer de benodigde by-id link aan en kon toen weer in HA de by-id selecteren
Heb gelijk maar met deconz backup geaakt van de stick ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Petertje750 op 17-05-2023 10:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
Petertje750 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 10:10:
[...]

Helaas geen backup van het OS alleen van HA maar je hebt me leven gered, vrouw werd al ongeduldig _/-\o_
De fix door het vervangen van de inhoud van de /usr/lib/udev/rules.d/60-serial.rules zoals aangegeven in onderstaande link maakte weer de benodigde by-id link aan en kon toen weer in HA de by-id selecteren
Heb gelijk maar met deconz backup geaakt van de stick ;)
Is't zo donker thuis dan, het is toch zonnig buiten 8) ?

Zonder gekheid: Geen dank!

Dit is een situatie waar echt 0 invloed is

Ik raad je aan om een backup te maken van je gehele SDkaart/hardeschijf. Puur zodat je de image terug kan
zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yariva
  • Laatst online: 15:50

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Zojuist een rPi klaargemaakt met deCONZ. Doel hiervan is om een aantal deur sensoren middels Zigbee beschikbaar te maken over een API zodat de Zigbee data kan worden gebruikt in onderliggende systemen. Ik ben benieuwd, 2 magneet sensoren en een ConBee II zouden vandaag binnen moeten komen :P

Edit: inmiddels werkend! Werkt als een malle. Voor mijn use-case was het belangrijk om in een centraal monitoring systeem alarmen te ontvangen over de status van contact verbroken / gesloten. Zigbee is hiervoor erg fijn om de afhankelijkheid van Wifi weg te halen. Ook hoef ik op deze manieren geen extra bekabeling / weet ik het watjes te leggen. Batterij van de Aqara sensor zou minimaal 2 jaar mee moeten gaan.

Al met al was Deconz hiervoor erg geschikt. Duidelijke web GUI om nieuwe schakelaars mee te pairen en de API om de data te voeden naar het monitoring systeem :P

[ Voor 49% gewijzigd door Yariva op 17-05-2023 19:16 ]

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
Hallo,

Ik vraag me af of ik het juiste forum gebruik nu, maar ga het toch proberen.

Ik heb een Zigbee bodem vochtigheid sensor gekocht.
Vanuit recenties had ik begrepen dat andere kopers deze met succes gebruiken op Home Assistant, via ZHA.

Ik ging er hierdoor eigenlijk van uit dat ik deze sensor ook zou kunnen gebruiken met de Conbee2 stick en deconz.
Het lukt helaas niet.
Is mijn aanname dus helemaal verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
Obelixxx schreef op maandag 22 mei 2023 @ 16:42:
Hallo,

Ik vraag me af of ik het juiste forum gebruik nu, maar ga het toch proberen.

Ik heb een Zigbee bodem vochtigheid sensor gekocht.
Vanuit recenties had ik begrepen dat andere kopers deze met succes gebruiken op Home Assistant, via ZHA.

Ik ging er hierdoor eigenlijk van uit dat ik deze sensor ook zou kunnen gebruiken met de Conbee2 stick en deconz.
Het lukt helaas niet.
Is mijn aanname dus helemaal verkeerd?
Klopt, ZHA is niet deCONZ. ZHA / deCONZ is aansturing van de stick. Je kan er maar 1 tegelijk draaien en werken ook anders.

Desalniettemin kan je hem ondersteund maken, door een device request te doen: https://github.com/dresde...uest.md&title=Device+name

Lees het template goed door :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Obelixxx
Mimiix schreef op maandag 22 mei 2023 @ 16:50:
[...]

Klopt, ZHA is niet deCONZ. ZHA / deCONZ is aansturing van de stick. Je kan er maar 1 tegelijk draaien en werken ook anders.

Desalniettemin kan je hem ondersteund maken, door een device request te doen: https://github.com/dresde...uest.md&title=Device+name

Dank je,
dit helpt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:05
Ik zit met een probleem met mijn Deconz/Conbee II netwerk.vermoed ik.
Ik heb Deconz addon in HA draaien maar nadat ik van channel gewisseld ben wordt er geen mesh meer opgebouwd.
Stick werkt ook heel traag waar dat voorheen vrij vlot ging, dat was ook de reden om van channel te switchen.
Iemand een idee hoe dit weer te herstellen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fsXnbmLcDeBbZc9Gd82cpN86Qu8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TXDdqbvGCjZB2F6cwcsCihOR.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
schumi2004 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 12:47:
Ik zit met een probleem met mijn Deconz/Conbee II netwerk.vermoed ik.
Ik heb Deconz addon in HA draaien maar nadat ik van channel gewisseld ben wordt er geen mesh meer opgebouwd.
Stick werkt ook heel traag waar dat voorheen vrij vlot ging, dat was ook de reden om van channel te switchen.
Iemand een idee hoe dit weer te herstellen?[Afbeelding]
Terug veranderen, allicht logs checken.

Over het algemeen kan het een uurtje tot 2 uurtjes duren geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
Mimiix schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 12:49:
[...]

Terug veranderen, allicht logs checken.

Over het algemeen kan het een uurtje tot 2 uurtjes duren geloof ik.
Feitelijk ben ik alweer terug bij af (channel 11) want op channel 15 waar ik heen geswitchd was functioneerde alles maar half.
Zijn nu 24 uur verder maar nog niet echt veel verbetering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
schumi2004 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 12:52:
[...]

Feitelijk ben ik alweer terug bij af (channel 11) want op channel 15 waar ik heen geswitchd was functioneerde alles maar half.
Zijn nu 24 uur verder maar nog niet echt veel verbetering.
Kan ook dat sommige apparaten het niet leuk vonden. Sterker nog: Het kan zomaar zijn dat de apparaten die niet goed werkten op CH 15, de melding van het wisselen naar CH11 niet gekregen hebben.

In dit soort gevallen moet je eerst logs checken voordat je een CH wissel doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
Zou het niet gewoon aan de Deconz implementatie van Home Assistant kunnen liggen misschien? Alle lampen werken verder wel gewoon lijkt het, ook de sensors.

Als ik de Deconz addon verwijder kan ik weer helemaal opineuw beginnen dus als dit het is dan vind ik het wel prima.
De logs geven verder geen errors, ook niet in deconz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
schumi2004 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 15:24:
Zou het niet gewoon aan de Deconz implementatie van Home Assistant kunnen liggen misschien? Alle lampen werken verder wel gewoon lijkt het, ook de sensors.

Als ik de Deconz addon verwijder kan ik weer helemaal opineuw beginnen dus als dit het is dan vind ik het wel prima.
De logs geven verder geen errors, ook niet in deconz.
Je bedoeld in Phoscon?

Doe me anders ff een ping op discord of PM dan kijken we even samen :)

[ Voor 7% gewijzigd door Mimiix op 23-05-2023 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
Mimiix schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 15:27:
[...]

Je bedoeld in Phoscon?

Doe me anders ff een ping op discord of PM dan kijken we even samen :)
Ja die, sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
Als Phoscon het prima kan bedienen, zit het tussen HA en deCONZ. Dan zal er tussen die "kabel" iets zitten.

Zou je eens kunnen testen met de RestAPI?

https://dresden-elektroni...rest-doc/getting_started/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glaswerk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-09 22:29
[...]

Even hierop doorvragend: als ik van deCONZ naar ZHA switch, moet ik dan mijn hele netwerk opnieuw opbouwen (devices opnieuw pairen)? Of wordt die pairing door de devices zelf onthouden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
glaswerk schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 16:03:
[...]

Even hierop doorvragend: als ik van deCONZ naar ZHA switch, moet ik dan mijn hele netwerk opnieuw opbouwen (devices opnieuw pairen)? Of wordt die pairing door de devices zelf onthouden?
Door de devices wel, maar de software niet. Je zult dus opnieuw moeten pairen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
Mimiix schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 15:33:
[...]

Als Phoscon het prima kan bedienen, zit het tussen HA en deCONZ. Dan zal er tussen die "kabel" iets zitten.

Zou je eens kunnen testen met de RestAPI?

https://dresden-elektroni...rest-doc/getting_started/
Wat wil je dat ik doe, lichten bedienen met API?
API access heb ik en ik kan netjes uitvragen maar geen idee hoe of waar ik iets van het mesh netwerk vinden kan.

[{
"success": {
"/lights/13/state/on": false
}
}]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
schumi2004 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 16:37:
[...]

Wat wil je dat ik doe, lichten bedienen met API?
API access heb ik en ik kan netjes uitvragen maar geen idee hoe of waar ik iets van het mesh netwerk vinden kan.

[{
"success": {
"/lights/13/state/on": false
}
}]
Een lamp bedienen die in HA niets doet, maar met RestAPI wel.

Door GET /api/<apikey>/lights uit te voeren krijg je al je lampen terug. Vervolgens moet je de ID gebruiken (het cijfer op de 1e positie van het JSON object) en vervolgens:

PUT /api/<apikey>/lights/<id>/state

En als body:
{
"on": true
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
Dat is het probleem, ze doen het allemaal in HA Ik zie alleen niet het mesh netwerk maar alleen draadjes richting coordinator en niet zo'n spaghetti van kruis verbindingen naar andere nodes.

/Edit
Met restAPI werkt overigens ook alles (was mss niet duidelijk genoeg)

[ Voor 17% gewijzigd door schumi2004 op 23-05-2023 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
schumi2004 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 16:52:
Dat is het probleem, ze doen het allemaal in HA Ik zie alleen niet het mesh netwerk maar alleen draadjes richting coordinator en niet zo'n spaghetti van kruis verbindingen naar andere nodes.

/Edit
Met restAPI werkt overigens ook alles (was mss niet duidelijk genoeg)
Dus alleen de verbindingen zie je niet?

Ik vermoed dat je Minimum LQI display hoog staat.

In deCONZ klik op "panels" en vervolgens "source routing"
In het nieuwe paneel, zet de minimum LQI display op 0:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1WChKfuTCeZngXRVO_V_XwQoDFE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/09Ba0IlO8kSEY5ryVMZACTBv.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
Die stond al op 0.

Ik heb nu toch weer channel geswitched naar 15 maar ik meen ergens gelezen te hebben dat alle lampen dan uit moeten zijn (als in van de stroom af) , dan de channel switch doen , HA restart, en de lampen weer aan? Nu heb ik het met alle lampen "aan" (onder spanning) gelaten en een channel switch gedaan met een HA reboot erachter aan of moet het toch anders?

Ook heb ik geprobeerd de neighbor table uit te lezen maar dat lijkt ook niet te werken. Ik snap dat het tijd nodig heeft maar op z'n minst 1 neighbour zou toch gevonden moeten worden?

Heb de readme doorgenomen en ik zou misschien nog met source routing kunnen spelen maar dat is iets anders als device routing (wat vanzelf zou moeten gaan).

/edit:
Das mooi kak.
Ik heb 1 lamp waar ik eenvoudig bij kon opnieuw gepaaird en voila, daar zijn de buren.
Kan ik alsnog alles aflopen :(

[ Voor 9% gewijzigd door schumi2004 op 23-05-2023 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
schumi2004 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 18:21:
Die stond al op 0.

Ik heb nu toch weer channel geswitched naar 15 maar ik meen ergens gelezen te hebben dat alle lampen dan uit moeten zijn (als in van de stroom af) , dan de channel switch doen , HA restart, en de lampen weer aan? Nu heb ik het met alle lampen "aan" (onder spanning) gelaten en een channel switch gedaan met een HA reboot erachter aan of moet het toch anders?

Ook heb ik geprobeerd de neighbor table uit te lezen maar dat lijkt ook niet te werken. Ik snap dat het tijd nodig heeft maar op z'n minst 1 neighbour zou toch gevonden moeten worden?

Heb de readme doorgenomen en ik zou misschien nog met source routing kunnen spelen maar dat is iets anders als device routing (wat vanzelf zou moeten gaan).

/edit:
Das mooi kak.
Ik heb 1 lamp waar ik eenvoudig bij kon opnieuw gepaaird en voila, daar zijn de buren.
Kan ik alsnog alles aflopen :(
Ik begrijp het probleem niet zo goed geloof ik. Alles werkt, alleen de lijntjes zijn er niet.

Dat maakt niet uit, toch? Zolang het werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
Mimiix schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 20:28:
[...]

Ik begrijp het probleem niet zo goed geloof ik. Alles werkt, alleen de lijntjes zijn er niet.

Dat maakt niet uit, toch? Zolang het werkt?
Het werkte inderdaad maar alles via de coördinator ipv via andere routers.
Het verschil merk ik vooral in snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
schumi2004 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 20:53:
[...]

Het werkte inderdaad maar alles via de coördinator ipv via andere routers.
Het verschil merk ik vooral in snelheid.
Staat er niets in de log? Meestal staat er iets als de neighbor tables vol zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
Mimiix schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 21:01:
[...]

Staat er niets in de log? Meestal staat er iets als de neighbor tables vol zijn.
Niets van kunnen vinden maar zovaak check ik die logs niet dus ook niet echt een idee wat er zou moeten staan. Wat ik gezien heb was niet zo spannend allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
schumi2004 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 21:50:
[...]

Niets van kunnen vinden maar zovaak check ik die logs niet dus ook niet echt een idee wat er zou moeten staan. Wat ik gezien heb was niet zo spannend allemaal.
Kan je ze delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
[...]

Volgens alles wat ik gelezen heb nu zou de QT-07S sensor wel compatible moeten zijn met deConz, maar nog niet met Phoscon.
Hoe kan ik een integratie met Phoscon aanvragen? Ik kan daarvoor geen url vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
Obelixxx schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 11:23:
[...]

Volgens alles wat ik gelezen heb nu zou de QT-07S sensor wel compatible moeten zijn met deConz, maar nog niet met Phoscon.
Hoe kan ik een integratie met Phoscon aanvragen? Ik kan daarvoor geen url vinden.
Op het forum onder Feature requests.

Ik zou daar niet op wachten en de rules instellen met de RestAPI of wel via de Hue Essentials app van Thomas Vos. Die laatste is echt een aanrader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
Mimiix schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 11:32:
[...]

Op het forum onder Feature requests.

Ik zou daar niet op wachten en de rules instellen met de RestAPI of wel via de Hue Essentials app van Thomas Vos. Die laatste is echt een aanrader :)
Het lukt me niet om Hue essentials te verbinden met mijn deconz helaas. Wellicht om dat ik https heb ingesteld en DuckDNS gebruik.
Ik heb een feature request geplaatst.
Ik ben benieuwd....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
Obelixxx schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 12:23:
[...]

Het lukt me niet om Hue essentials te verbinden met mijn deconz helaas. Wellicht om dat ik https heb ingesteld en DuckDNS gebruik.
Ik heb een feature request geplaatst.
Ik ben benieuwd....
Ook niet vanaf je lokale netwerk te doen?

Ik verwacht niet dat dit de komende 6 maanden gerealiseerd wordt (if not longer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
Mimiix schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 14:42:
[...]

Ook niet vanaf je lokale netwerk te doen?

Ik verwacht niet dat dit de komende 6 maanden gerealiseerd wordt (if not longer).
Helaas krijg ik Hue essentials inderdaad niet gekoppeld.
Net ook aanpassingen gedaan dat ik zonder duckdns en https kon verbinden, maar nog steeds helaas geen succes.

Jammer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
Obelixxx schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 14:47:
[...]

Helaas krijg ik Hue essentials inderdaad niet gekoppeld.
Net ook aanpassingen gedaan dat ik zonder duckdns en https kon verbinden, maar nog steeds helaas geen succes.

Jammer
Gebruik je het IP van deCONZ (intern) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
Ik heb beiden geprobeerd.

IP van HA en IP van deconz 172.*.
Poorten 80 en 40850 bij beiden geprobeerd.

Op moment dat ik in de Hue Essentials app deConz ging toevoegen heb ik in Phoscon ook de authentication gestart.

Ik krijg wel twee verschillende foutmeldingen.

Wanneer ik het 172.30.33.1:40850 gebruik krijg ik een timeout.
Wanneer ik mijn HAIP:40850 gebruik krijg ik een megalange melding: Exception in http request: Error Domain = NSURLErrorDomain Code 1004 "Geen verbinding met server mogelijk"

NSErrorFailingURLKey.

Via phoscon.de/discover krijg ik wel gewoon een prima antwoord terug.

[{"id":"00212EFF.....","internalipaddress":"172.30.33.1","macaddress":"00212EFF......","internalport":40850,"name":"Phoscon-GW","publicipaddress":"x.y.z.c"}]

[ Voor 59% gewijzigd door Obelixxx op 25-05-2023 16:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
Obelixxx schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 16:02:
Ik heb beiden geprobeerd.

IP van HA en IP van deconz 172.*.
Poorten 80 en 40850 bij beiden geprobeerd.

Op moment dat ik in de Hue Essentials app deConz ging toevoegen heb ik in Phoscon ook de authentication gestart.

Ik krijg wel twee verschillende foutmeldingen.

Wanneer ik het 172.30.33.1:40850 gebruik krijg ik een timeout.
Wanneer ik mijn HAIP:40850 gebruik krijg ik een megalange melding: Exception in http request: Error Domain = NSURLErrorDomain Code 1004 "Geen verbinding met server mogelijk"

NSErrorFailingURLKey.

Via phoscon.de/discover krijg ik wel gewoon een prima antwoord terug.

[{"id":"00212EFF.....","internalipaddress":"172.30.33.1","macaddress":"00212EFF......","internalport":40850,"name":"Phoscon-GW","publicipaddress":"x.y.z.c"}]
Die 172 is het IP van Docker.

Heb je in de Addon de port 40850 geforward?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
Mimiix schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 16:17:
[...]

Die 172 is het IP van Docker.

Heb je in de Addon de port 40850 geforward?
Dat heb ik niet.
Is die forwarding een optie in de deConz Addon?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
Obelixxx schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 16:25:
[...]

Dat heb ik niet.
Is die forwarding een optie in de deConz Addon?
Ja.

Ik heb helaas geen addon bij de hand, dus hoop dat dit duidelijk is:

Op de plaats waar je de Addon kan stoppen / starten, kan je boven aan op "configuratie" klikken. Hier stel je ook het USB device in. Onderaan staan de ports.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
Mimiix schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 16:28:
[...]

Ja.

Ik heb helaas geen addon bij de hand, dus hoop dat dit duidelijk is:

Op de plaats waar je de Addon kan stoppen / starten, kan je boven aan op "configuratie" klikken. Hier stel je ook het USB device in. Onderaan staan de ports.
Volgens mij heb ik dat stukje wel goed staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/72OHD8iwXXn9IhHUP3RFoGxZ9hI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FjIFYgp1wmb3G7NrfHAgom7d.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
Zijn ze niet grijs? Voorheen stond het er in grijs in en was het niet daadwerkelijk gezet.

Als het wel zo staat, dan zou je met hue essentials het Home Assistent IP (intern netwerk, niet docker) met poort 40850 kunnen bereiken. Ik weet alleen niet of http er voor moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
Mimiix schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 16:38:
Zijn ze niet grijs? Voorheen stond het er in grijs in en was het niet daadwerkelijk gezet.

Als het wel zo staat, dan zou je met hue essentials het Home Assistent IP (intern netwerk, niet docker) met poort 40850 kunnen bereiken. Ik weet alleen niet of http er voor moet.
Klopt, zo stond het eerst, later heb ik het nog handmatig ingetikt en staat het zoals de afbeelding is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
Obelixxx schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 16:38:
[...]

Klopt, zo stond het eerst, later heb ik het nog handmatig ingetikt en staat het zoals de afbeelding is.
Phoscon zou trouwens geopend kunnen worden via haip:40850/pwa/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
Mimiix schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 16:38:

Nu is de app inderdaad verbonden. Dus via HA IP.
En nu zou ik dus iets moeten kunnen met die sensor die niet verschijnt in Phoscon?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
Obelixxx schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 16:42:
[...]

Nu is de app inderdaad verbonden. Dus via HA IP.
En nu zou ik dus iets moeten kunnen met die sensor die niet verschijnt in Phoscon?
HIj zal moeten bestaan in de API (als ondersteund is). Dan kan je via die app er rules mee maken (normaliter wat Phoscon kan doen, ofwel jij zelf met Restapi). De app doet dat voor je via de handige gui.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:11
Iemand ervaring met Conbee 2 icm Homey?

Bing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LeGato23
  • Niet online
bing69 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 15:17:
Iemand ervaring met Conbee 2 icm Homey?
Geen ervaring mee, maar ik vroeg me af: 'Homey heeft van zichzelf toch al Zigbee ondersteuning?'
Dan heb je toch geen Conbee2 nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
LeGato23 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 17:33:
[...]

Geen ervaring mee, maar ik vroeg me af: 'Homey heeft van zichzelf toch al Zigbee ondersteuning?'
Dan heb je toch geen Conbee2 nodig?
Nodig nee, maar op dezelfde manier als je hue- of Ikea hub toe voegt zou het mooi zijn als Conbee toegevoegd zou kunnen worden, zeker gezien het aantal devices die nu op de stick zitten.

Bing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
bing69 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 17:39:
[...]

Nodig nee, maar op dezelfde manier als je hue- of Ikea hub toe voegt zou het mooi zijn als Conbee toegevoegd zou kunnen worden, zeker gezien het aantal devices die nu op de stick zitten.
Je bedoeld deconz devices. Je kunt in homey met de Community market wel deconz als addon toevoegen. Enige wat ik als nadeel vond is dat elk apparaat apart ondersteunt moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeGato23
  • Niet online
Mimiix schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 10:56:
[...]
Je bedoeld deconz devices. Je kunt in homey met de Community market wel deconz als addon toevoegen. Enige wat ik als nadeel vond is dat elk apparaat apart ondersteunt moet zijn.
En wat ik me afvraag; Versplinter je niet je Zigbee netwerk op deze manier? De kracht van Zigbee zit 'm ook in het mesh principe, maar als je meerdere 'hubs' gebruikt, heb je dus meerdere Zigbee netwerken en wordt het voordeel van de mesh toch tenietgedaan? (met eventuele onderlinge verstoring qua gebruikte airspace/Zigbee frequenties?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bing69
LeGato23 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 11:03:
[...]

En wat ik me afvraag; Versplinter je niet je Zigbee netwerk op deze manier? De kracht van Zigbee zit 'm ook in het mesh principe, maar als je meerdere 'hubs' gebruikt, heb je dus meerdere Zigbee netwerken en wordt het voordeel van de mesh toch tenietgedaan? (met eventuele onderlinge verstoring qua gebruikte airspace/Zigbee frequenties?)
Daarom wilde ik de Conbee intact houden...

Bing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
LeGato23 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 11:03:
[...]

Het ging er hier om dat je de deCONZ API gebruikt om devices te kunnen aansturen. Niet zozeer de conbee en deCONZ software direct in de Homey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
Heb sinds een paar dagen HA naast Domoticz draaien en DeConz (Conbee 2) op een aparte PI.

Heb begrepen dat de Conbee 2 stick rechtstreeks in HA kan draaien, echter kan ik de Stick dan nog met Phoscon benaderen of moet het helemaal op de HA manier? Is een eventuele backup terug te zetten of moet ik helemaal opnieuw starten?

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bytemaster460
  • Laatst online: 31-08 23:09
bing69 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 18:03:
kan ik de Stick dan nog met Phoscon benaderen of moet het helemaal op de HA manier? Is een eventuele backup terug te zetten of moet ik helemaal opnieuw starten?
Als je de Deconz add-on gebruikt kun je Phoscon nog steeds via Home Assistant gebruiken. Handig is dat niet voor dagelijks gebruik. Voor het toevoegen en aanpassen van apparaten is het prima. Als je zelf goed uit de voeten kan met Docker kun je Phoscon misschien ook direct via een URL beschikbaar maken.
Dit kan dus al via http://ip_van_HA:40850/pwa/
Ik vraag me wel af waarom je Phoscon nog zou gebruiken als je Home Assistant kan gebruiken.

Backup terugzetten zou ik niet doen. Ik zou van voren af aan beginnen.

[ Voor 8% gewijzigd door bytemaster460 op 05-06-2023 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
Reden zou dus inderdaad het terug zetten van de back-up zijn

Bing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LeGato23
  • Niet online
deCONZ v2.22.1-beta is uitgebracht.

Zie Tweakers Downloads

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
bytemaster460 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 19:26:
[...]

Als je de Deconz add-on gebruikt kun je Phoscon nog steeds via Home Assistant gebruiken. Handig is dat niet voor dagelijks gebruik. Voor het toevoegen en aanpassen van apparaten is het prima. Als je zelf goed uit de voeten kan met Docker kun je Phoscon misschien ook direct via een URL beschikbaar maken.
Dit kan dus al via http://ip_van_HA:40850/pwa/
Ik vraag me wel af waarom je Phoscon nog zou gebruiken als je Home Assistant kan gebruiken.

Backup terugzetten zou ik niet doen. Ik zou van voren af aan beginnen.
Wat is de reden van niet handig gebruik?

In principe is het hetzelfde als los draaien.

Een backup terugzetten is ook prima te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:48

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ik wil eigenlijk een outdoor zigbee plug met energie management, maar ik krijg die maar niet gevonden.

Ik heb de Ledvance SMART+ COMPACT OUTDOOR PLUG gevonden, daar staat op de website van Amazon op een plaatje dat energie te meten is. Maar kom dat verder nergens anders tegen.

Daar staat namelijk het volgende:
Vind de stroomvreters met de LEDVANCE WIFI stopcontacten. Dankzij de SMART+ stekkers meet u niet alleen het stroomverbruik van de betreffende eindapparaten, maar bedient u ze ook met een klik. Uw huis in een nieuw licht, ongeacht of u kiest voor Bluetooth Mesh, Zigbee of WiFi-technologie.
Heeft er iemand ervaring met die? Of een andere outdoor plug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
rens-br schreef op zondag 18 juni 2023 @ 08:06:
Ik wil eigenlijk een outdoor zigbee plug met energie management, maar ik krijg die maar niet gevonden.

Ik heb de Ledvance SMART+ COMPACT OUTDOOR PLUG gevonden, daar staat op de website van Amazon op een plaatje dat energie te meten is. Maar kom dat verder nergens anders tegen.

[...]

Ik ken het model niet, ook nooit iets van gezien maar je komt er gauw genoeg achter :)

Ik zie weinig outdoor plugs langskomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-09 21:57
rens-br schreef op zondag 18 juni 2023 @ 08:06:

[...]

Die is toch wifi? Voor indoor gebruik ik zelf de Aqara zigbee smart plug maar die is dus niet ip-xx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-09 20:49

Rianata

Have you played Atari today?

Helox-in-a-box schreef op zondag 18 juni 2023 @ 22:09:
[...]

Die is toch wifi? Voor indoor gebruik ik zelf de Aqara zigbee smart plug maar die is dus niet ip-xx
Ik denk dat @rens-br deze bedoelt en die is i.d.d. Zigbee 3.0, zelf echter geen ervaring mee:

https://www.ledvance.com/...pact-outdoor-plug-c141283

Ik zie dat ze meerdere varianten hebben gebaseerd op Zigbee:

https://www.ledvance.com/...h-zigbee-technology-c6308

[ Voor 25% gewijzigd door Rianata op 19-06-2023 10:05 ]

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:08

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@rens-br in de Z2M-database hebben alle outdoor stekkers van LEDVANCE ook geen verbruiksmeting, dus ik denk dat het gewoon ontbreekt in de Zigbee-varianten van hun outdoor stekkers.

Kun je geen inbouwmodule kwijt, achter het stopcontact bijvoorbeeld of ergens verderop in een lasdoos?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:48

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Gizz schreef op maandag 19 juni 2023 @ 10:44:
@rens-br in de Z2M-database hebben alle outdoor stekkers van LEDVANCE ook geen verbruiksmeting, dus ik denk dat het gewoon ontbreekt in de Zigbee-varianten van hun outdoor stekkers.

Kun je geen inbouwmodule kwijt, achter het stopcontact bijvoorbeeld of ergens verderop in een lasdoos?
Ik wil het gebruiken voor het granny laden van de auto. Er hangt nu een Blitzwolf stekker tussen en die werkt perfect. Ik schakel de lader nu uit op het moment het laden klaar is en stuur daarop een notificatie dat we de stekker kunnen opruimen. Kortom het is wel handig dat we met een druk op de knop de stekker weer aankrijgen. Dat is met een inbouw module weer een stuk lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwazer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-08 17:56
-knip-

[ Voor 97% gewijzigd door Dwazer op 24-07-2023 00:11 ]

Pagina: 1 ... 43 ... 46 Laatste

Let op:
Logging enabelen: Open deCONZ and click Help. After that, click Debug View. The following debug levels need to be enabled for proper logging:
"INFO, INFO_L2 ERROR,ERROR_L2,APS,APS_L2."
Leesvoer:
https://github.com/dresde...ee-Error-Codes-in-the-Log