Draait al iets op poort 80? Even kijken of nginx of apache draaien.JohnS schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 15:14:
Ik probeer de gui van Deconz aan de praat te krijgen via mijn pi. Ik ben van scratch begonnen maar helaas krijg nog steeds niet het scherm met al die koppeling. Enige wat werkt is de Phoscon gui. Wat heb ik gedaan:Als ik vnc-viewer start naar de pi geeft hij een melding aan dat er niets is.
- - nieuwe installatie van Pi Buster zonder desktop.
- - laatste updates gedraaid.
- - real-vnc geinstalleerd en ook geenabled met raspi-config.
- - conbee geinstalleerd
sudo gpasswd -a $USER dialout
wget -O - http://phoscon.de/apt/deconz.pub.key | \
sudo apt-key add -
sudo sh -c "echo 'deb http://phoscon.de/apt/deconz \
$(lsb_release -cs) main' > \
/etc/apt/sources.list.d/deconz.list"
sudo apt update
sudo apt install deconz
sudo systemctl enable deconz
sudo reboot
Ik heb ook al geprobeerd om de deconz-gui te starten maar die start niet door.
pi@raspberrypi:~ $ sudo service deconz-gui start
pi@raspberrypi:~ $ sudo service deconz-gui status
● deconz-gui.service - deCONZ: ZigBee gateway -- GUI/REST API
Loaded: loaded (/lib/systemd/system/deconz-gui.service; disabled; vendor preset: enabled)
Active: activating (auto-restart) (Result: exit-code) since Sat 2022-10-22 13:40:33 BST; 22s ago
Process: 6333 ExecStart=/usr/bin/deCONZ --http-port=80 (code=exited, status=1/FAILURE)
Main PID: 6333 (code=exited, status=1/FAILURE)
Wat doe ik fout?
Ja de Phoscon Gateway.Helox-in-a-box schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 12:58:
[...]
Draait al iets op poort 80? Even kijken of nginx of apache draaien.
JohnS
Van het weekend even zitten debuggen. Het lijkt erop dat ik 5 lampen heb die in een update loop zitten. Voor nu maar even de restart na update uitgevinkt. Geen flitsen meer gezien.ymoona schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 07:48:
[...]
Dit heb ik ook, voornamelijk armaturen waar drie lampen vlak bij elkaar zitten. Voor nu heb ik ze maar los gedraaid omdat ik nog geen tijd heb gehad om in het probleem te duiken. Een kapotte lamp zou kunnen, maar dan heb ik in korte tijd al 3 kapotte Tradfri lampen.
https://f1nerd.nl
Schijnt met de laatste versie opgelost te zijnymoona schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 07:57:
[...]
Van het weekend even zitten debuggen. Het lijkt erop dat ik 5 lampen heb die in een update loop zitten. Voor nu maar even de restart na update uitgevinkt. Geen flitsen meer gezien.
deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB
idd: https://github.com/dresde...conz-ota-plugin/issues/44Mimiix schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 16:15:
[...]
Schijnt met de laatste versie opgelost te zijn
nog even wachten tot de addon geupdate is.
https://f1nerd.nl
Ik heb sinds een aantal weken een probleem met de Philips Hue motion sensors, die ik aan mijn deCONZ stick heb gekoppeld, die op zijn beurt weer in Home Assistant werkt.
De sensoren pakken heel laat mijn aanwezigheid op. Eerder deden ze dat al op 3-5 meter afstand, nu moet ik er veel dichter bij staan om het ding geactiveerd te krijgen.
Iemand een idee of er iets veranderd is in de laatste versies?
De sensoren pakken heel laat mijn aanwezigheid op. Eerder deden ze dat al op 3-5 meter afstand, nu moet ik er veel dichter bij staan om het ding geactiveerd te krijgen.
Iemand een idee of er iets veranderd is in de laatste versies?
Is het iemand hier al gelukt de Zigbee Radiator knop (de welbekende blauwe doosjes ook wel verkocht onder de naam Moes, etc) werkend te krijgen?
In deCONZ zie ik hem wel staan, wel een beetje vreemde vermelding overigens;
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/F8P42IskT0j8BvHtknsd7cUn.jpg?f=user_large)
Maar in Phoscon of Home Assistant zie ik hem niet terug..
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/F8P42IskT0j8BvHtknsd7cUn.jpg?f=user_large)
De hex naam betekend unsupported.etienne001 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 19:11:
Is het iemand hier al gelukt de Zigbee Radiator knop (de welbekende blauwe doosjes ook wel verkocht onder de naam Moes, etc) werkend te krijgen?
[Afbeelding]
Thermostaten (van tuya) worden niks op het moment gezien het tuya merk totaal niet zigbee compliant is. Op zijn vroegst volgende maand.
Hmmmm ik lees alleen niets over Tuya bij deze versieMimiix schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 20:03:
[...]
De hex naam betekend unsupported.
Thermostaten (van tuya) worden niks op het moment gezien het tuya merk totaal niet zigbee compliant is. Op zijn vroegst volgende maand.
Het ding is geleverd met volgende ontvanger wat naar mijn idee gewoon Zigbee 3.0 is en geen Tuya toch?
https://nl.aliexpress.com...7dfadfa&afSmartRedirect=y
Als je de basic cluster uitleest zul je het zien aan de manufacturer name en model id.etienne001 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 20:10:
[...]
Hmmmm ik lees alleen niets over Tuya bij deze versie![]()
Het ding is geleverd met volgende ontvanger wat naar mijn idee gewoon Zigbee 3.0 is en geen Tuya toch?
https://nl.aliexpress.com...7dfadfa&afSmartRedirect=y
Het zal zigbee 3.0 zijn maar wel zoals tuya dat bedacht heeft. Dat gezegd hebbende: als ik een Ferrari logo op mn Skoda plak is het nog geen Ferrari . Helaas is dit realiteit.
[ Voor 7% gewijzigd door Mimiix op 25-10-2022 20:14 ]
Dan zal ik dus nog geduld moeten hebben....Mimiix schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 20:13:
[...]
Als je de basic cluster uitleest zul je het zien aan de manufacturer name en model id.
Het zal zigbee 3.0 zijn maar wel zoals tuya dat bedacht heeft. Dat gezegd hebbende: als ik een Ferrari logo op mn Skoda plak is het nog geen Ferrari . Helaas is dit realiteit.
Thnxs
:fill(white):strip_exif()/f/image/1fmPJwkmjDxzIM8ZuDBLpe52.png?f=user_large)
Iemand dit wel eens meegemaakt en of ik beter alvast een ander kan bestellen?
Met de metingen niks mis mee als de droger draait maar heeft met standby spikes van 1.677.722 Watt, en dat met een 1-fase aansluiting van 35A
Betreft een Zigbee plug van Bitron Video 902010/25 (Date Code 20170208) welk geschikt is voor max 16A.
Kan ik hier nog iets mee doen in DeCONZ?
Doet ie het met andere loads wel goed?Silent_Bob schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 11:26:
[Afbeelding]
Iemand dit wel eens meegemaakt en of ik beter alvast een ander kan bestellen?
Met de metingen niks mis mee als de droger draait maar heeft met standby spikes van 1.677.722 Watt, en dat met een 1-fase aansluiting van 35A![]()
Betreft een Zigbee plug van Bitron Video 902010/25 (Date Code 20170208) welk geschikt is voor max 16A.
Kan ik hier nog iets mee doen in DeCONZ?
Als ik het dus goed begrijp, doet hij alleen heel af en toe naar die 1.6miljoen?Silent_Bob schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 16:47:
[...]
Gister aangehad, daar zie ik geen afwijkingeneigenlijk nog niet geprobeerd op een ander apparaat aan te sluiten vanavond maar even doen met een apparaat welk een continue load heeft kijken wat er dan gebeurd.
[Afbeelding]
Wat ik wel vreemd vindt waarom het een precieze getal is..
[Afbeelding]
Ik zit met powertop te kijken waar er nog winst te behalen is in het zuiniger maken van mijn thuisserver. Daarbij zie ik dat de Conbee-stick verantwoordelijk is voor grofweg 250 wakeups per seconde van mijn systeem, ongeveer een derde van het totaal. Dat klinkt als best veel, en misschien ook meer dan andere Zigbee-sticks/implementaties.
Is 250/sec inderdaad hoog en zoja, valt daar iets aan te doen? Is er een instelling die ik kan tweaken?
Is 250/sec inderdaad hoog en zoja, valt daar iets aan te doen? Is er een instelling die ik kan tweaken?
Ik heb nog steeds dat Xiaomi / Aqara temp & humidity sensoren zeer infrequent updaten en enkele dagen / weken geleden meldden meer mede-Tweakers dit hier. Hebben jullie hier een oplossing voor gevonden?
Zelf draai ik op het moment met DeConz v2.19.01 en firmware v26780700 voor mijn Conbee II.
Zelf draai ik op het moment met DeConz v2.19.01 en firmware v26780700 voor mijn Conbee II.
Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp
@Rianata
DDF van gold af halen zou moeten werken.
Issue staat nog open, dus ik denk dat de oplossing niet niet uitgebracht is.
DDF van gold af halen zou moeten werken.
Issue staat nog open, dus ik denk dat de oplossing niet niet uitgebracht is.
Correct maar soms weer veel op een dag, geen vast patroon kwa interval wel van de 1.6 miljoen,Mimiix schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 08:35:
[...]
Als ik het dus goed begrijp, doet hij alleen heel af en toe naar die 1.6miljoen?
inmiddels al wat dagen op een ander apparaat aangesloten met continue load van +-5 watt en in de geschiedenis geen pieken meer gezien.
Maak dan wel gebruik van een template in HA om het huidig stroomverbruik te laten weergeven vanwege ontbreken van Electrical Measurement.
Nog niet aan toegekomen om verder te troubleshooten, werkt voor nu wel prima op andere device.
Ik denk dat het een issue is met de plug zelf (de firmware). deCONZ doet niets met de waarde, enkel een eventuele multiply of devide. Pieken van 1.6M zouden dan "consistent" moeten voorkomen, waarin de multiply te hoog is. Met andere woorden: Je 5 watt zou dan constant weergegeven worden als 50k watt.Silent_Bob schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 12:33:
[...]
Correct maar soms weer veel op een dag, geen vast patroon kwa interval wel van de 1.6 miljoen,
inmiddels al wat dagen op een ander apparaat aangesloten met continue load van +-5 watt en in de geschiedenis geen pieken meer gezien.
Maak dan wel gebruik van een template in HA om het huidig stroomverbruik te laten weergeven vanwege ontbreken van Electrical Measurement.
Nog niet aan toegekomen om verder te troubleshooten, werkt voor nu wel prima op andere device.
Hoi, ik heb deze 'Powered by Tuya' bewegingssensor gekocht, geen merk of type te vinden.
/f/image/Bz6zLhUe9B3zMVWCzKcBc1Qm.webp?f=fotoalbum_large)
/f/image/GekF5Xy6vqOZjJmaXqBQMYlU.webp?f=fotoalbum_large)
Als ik hem via de webinterface (Phoscon) probeer te pairen dan geeft de sensor wel aan dat hij gepaird is, maar in Phoscon gebeurt dat niet. Als ik vervolgens via VNC naar de Deconz-Gui kijk, zie ik wel een nieuwe sensor.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AXZn43jN6iSEF3MxYWP7gtMJ.jpg?f=user_large)
In Domoticz verschijnt ook geen nieuwe sensor. Hebben jullie tips hoe deze actief te krijgen?
En ik heb ook nog een tweede probleempje/vraag. Heb zowel Deconz als de Conbee2 stick geupdate naar de laatste stable versies. Maar nu zie ik in de Phoscon webinterface geen info meer over de versie van app en firmware. De boel al een keertje opnieuw opgestart.
/f/image/Bz6zLhUe9B3zMVWCzKcBc1Qm.webp?f=fotoalbum_large)
/f/image/GekF5Xy6vqOZjJmaXqBQMYlU.webp?f=fotoalbum_large)
Als ik hem via de webinterface (Phoscon) probeer te pairen dan geeft de sensor wel aan dat hij gepaird is, maar in Phoscon gebeurt dat niet. Als ik vervolgens via VNC naar de Deconz-Gui kijk, zie ik wel een nieuwe sensor.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AXZn43jN6iSEF3MxYWP7gtMJ.jpg?f=user_large)
In Domoticz verschijnt ook geen nieuwe sensor. Hebben jullie tips hoe deze actief te krijgen?
En ik heb ook nog een tweede probleempje/vraag. Heb zowel Deconz als de Conbee2 stick geupdate naar de laatste stable versies. Maar nu zie ik in de Phoscon webinterface geen info meer over de versie van app en firmware. De boel al een keertje opnieuw opgestart.
:strip_exif()/f/image/CDFtrR2YBcgWvVguW4VyQnz9.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 19% gewijzigd door vanenkelen op 02-11-2022 17:22 ]
Hoi!vanenkelen schreef op woensdag 2 november 2022 @ 15:38:
Hoi, ik heb deze 'Powered by Tuya' bewegingssensor gekocht, geen merk of type te vinden.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Op de eerste (device): hij heeft een hex name, dus lijkt niet gesupport. Check even in het basic cluster de model id / manufacturer name en doe daarop een check op github in de issues. Allicht is er al een DDF / issue voor. Dan kan je daarop meeliften. Mocht die er niet zijn, dan moet je even een nieuw request aanmaken.
Wat betreft de tweede: Even je cache legen van je browser. Raar bugje helaas.
Model ID: TS0202Mimiix schreef op woensdag 2 november 2022 @ 18:07:
[...]
Check even in het basic cluster de model id / manufacturer name en doe daarop een check op github in de issues. Allicht is er al een DDF / issue voor. Dan kan je daarop meeliften. Mocht die er niet zijn, dan moet je even een nieuw request aanmaken.
Wat betreft de tweede: Even je cache legen van je browser. Raar bugje helaas.
Manufacturer name: _TZ3040_6ygjfyll
Ik ga daarmee zoeken op github, thanks!
En cache legen browser...
Ondersteunt de nieuwe Philips Hue Tap Dial ook direct binding aan lampen?
Zoja, enig idee hoe je dat configureert voor de 4 afzonderlijke knoppen en de dimmer-ring?
deCONZ gui geeft wel 'success', maar het werkt niet.
En zoiets maak ik ook op uit deze tekst, maar ik hoop dat ik het verkeerd interpreteer.
Zoja, enig idee hoe je dat configureert voor de 4 afzonderlijke knoppen en de dimmer-ring?
deCONZ gui geeft wel 'success', maar het werkt niet.
En zoiets maak ik ook op uit deze tekst, maar ik hoop dat ik het verkeerd interpreteer.
https://github.com/dresde...z-rest-plugin/issues/6160It won't be able to control the lights directly.
Ben net zelf ook begonnen met een ConBee II Zigbee stick, i.c.m. een Intel NUC met Home Assistant installed op een SSD.
Draait an sich prima, ziet er niet uit, maar boeie: Leuk projectje!
Tijdens de 'Smarthome Meet-up' op 3 september, zag ik de Home Assistant SkyConnect voor het eerst voorbij komen, gepresenteerd door Koen Kanters.
Tot hoeverre zou het interessant zijn om de ConBee II te vervangen door de HAS?
Want naast de ondersteuning van 'Matter' lijkt het mij niet perse een toegevoegde waarde hebben?
Tijdens de 'Smarthome Meet-up' op 3 september, zag ik de Home Assistant SkyConnect voor het eerst voorbij komen, gepresenteerd door Koen Kanters.
Want naast de ondersteuning van 'Matter' lijkt het mij niet perse een toegevoegde waarde hebben?
Ik zou dit vragen in Zigbee2MQTT of het HASS topic zelf.Dwazer schreef op donderdag 3 november 2022 @ 13:08:
Ben net zelf ook begonnen met een ConBee II Zigbee stick, i.c.m. een Intel NUC met Home Assistant installed op een SSD.
Ik zie er geen meerwaarde in, met de release is het gewoon een Zigbee stickje en als ik het zo lees is het gewoon een BETA product met een commercieel sausje...
Daarnaast is Thread/Matter meer een goeie voor Homekit achtige zaken - terwijl HASS natuurlijk veel meer is dan een Homekit app op je telefoon.Out of the box the Home Assistant SkyConnect will support only Zigbee. We're working on a firmware update that makes it possible to run both Zigbee and Thread at the same time. Thread is the mesh networking protocol that powers Matter, the new standard for smart home devices.
@Mimiix Misschien niet handig om mijn zoektocht langs 2 routes te doen (dit forum en via github), maar ik ben een complete newby op het gebied van DDF's, Github, pull-requests, branches, etc.... Ik zie sterretjes, zeg maar.
Ik heb een idee wat ik moet doen, namelijk de manufacturer id toevoegen aan een DDF die al door anderen voor een identieke (kloon) sensor is gemaakt. Maar dan? Hoe weet ik dat ik alle relevante info edit? Hoe verwerk ik dat zonder iets kapot te maken (voor mijzelf en voor anderen), hoe upload ik dat en hoe komt dat uiteindelijk in mijn raspberry pi terecht?
Heb de wiki op github ook doorgenomen, maar ik haal daar nog geen stappenplan uit waar ik me comfortabel bij voel.
Ik heb een idee wat ik moet doen, namelijk de manufacturer id toevoegen aan een DDF die al door anderen voor een identieke (kloon) sensor is gemaakt. Maar dan? Hoe weet ik dat ik alle relevante info edit? Hoe verwerk ik dat zonder iets kapot te maken (voor mijzelf en voor anderen), hoe upload ik dat en hoe komt dat uiteindelijk in mijn raspberry pi terecht?
Heb de wiki op github ook doorgenomen, maar ik haal daar nog geen stappenplan uit waar ik me comfortabel bij voel.
Ik heb zelf ook geen idee. Ik vraag hier bij DE vaker om , maar daar komt weinig uit. Ze hebben ook wat YouTube videos.vanenkelen schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 11:29:
@Mimiix Misschien niet handig om mijn zoektocht langs 2 routes te doen (dit forum en via github), maar ik ben een complete newby op het gebied van DDF's, Github, pull-requests, branches, etc.... Ik zie sterretjes, zeg maar.
Ik kan je enkel naar de wiki doorverwijzen of allicht kan je op het phoscon forum hulp vragen.
Inmiddels wat hulp gekregen op Deconz Github. De procedure is op een raspberry pi met raspbian als volgt.
1. Maak een tektstbestand aan in de map /home/pi/.local/share/dresden-elektronik/deCONZ/devices
2. Kopieer het aangepaste DDF script in het tekstbestand
3. Geef dit tekstbestand een willekeurige naam: <naam>.json
4. Ga via VNC naar je deconz gui
5. Selecteer het apparaat dat wel gepaired is, maar niet herkend wordt.
6. Klik op edit-->edit DDF
7. Load het nieuwe bestand
8. Klik op save
9. Zet permit-join aan (add new sensor)
10. Klik op hot reload
Dit laatste werkte bij mij niet, maar de raspberry opnieuw opstarten en dan via Phoscon web gui de sensor opnieuw pairen deed het wel. Vervolgens devices toevoegen in Domoticz en daar was hij.
1. Maak een tektstbestand aan in de map /home/pi/.local/share/dresden-elektronik/deCONZ/devices
2. Kopieer het aangepaste DDF script in het tekstbestand
3. Geef dit tekstbestand een willekeurige naam: <naam>.json
4. Ga via VNC naar je deconz gui
5. Selecteer het apparaat dat wel gepaired is, maar niet herkend wordt.
6. Klik op edit-->edit DDF
7. Load het nieuwe bestand
8. Klik op save
9. Zet permit-join aan (add new sensor)
10. Klik op hot reload
Dit laatste werkte bij mij niet, maar de raspberry opnieuw opstarten en dan via Phoscon web gui de sensor opnieuw pairen deed het wel. Vervolgens devices toevoegen in Domoticz en daar was hij.
Update: Deconz 2.19.2 beta met aantal mooie fixes:
https://github.com/dresde...conz-rest-plugin/releases
The focus on this release is to tame CPU and memory consumption experienced by some setups with recent releases.
Device Support
https://github.com/dresde...conz-rest-plugin/releases
The focus on this release is to tame CPU and memory consumption experienced by some setups with recent releases.
Device Support
- DDF for the Aqara Single Switch Module T1 #6503
- Potential Breaking Change: Existing integrations of this device may break if it was joined with an old ConBee/RaspBee firmware version.
- To fix this the device needs to be repaired. More details can be found in the PR description.
- DDF for Phoscon Hive #6521
- DDF for Innr SP-234 based on SP-120 #6513
- DDF for Woox R7052 Smart SOS Button #6481
- DDFs for Aqara switches QBKG03LM and QBKG04LM #6488
- DDF add support for the Woox R7054 4 buttons #6506
- Replace Qt Javascript engine with Duktape JS #6518
- Improve Device polling and group task scheduling #6519
- Improve scheduling of APS requests #6514
- Update and formatting for ZCLDB general.xml #6456 #6455
- Fix state/colormode default DDF item #6520
- Fix too frequent database writes #6487
- Fix DDF for Heiman Smart siren HS2WD-E, modifiying swversion attribute #6489
- Use simpler and more robust endpoint match expression for Xiaomi smart plugs #6502
- Fix flooding the network with ZGP broadcasts #6482
Deze vraag gaat over een Conbee II stick in een Intel NUC, draaiend op Home Assistant OS.
Alle addons, integraties, Home Assistant zelf en stick zijn up to date
Het probleem is dat er geen enkel device beschikbaar is in Home Assistant. Ook in Phoscon zijn alles devices lichtgrijs. Als je klikt, gaat het device (zogezegd) enkele seconden aan maar dan weer uit.
Ik heb gisteren de firmware up-to-data gebracht. Daarna alles getest en alles werkte. Kon de lampen in- en uitschakelen. Maar wou dan vanmorgen verder aan de slag in Home Assistant.
Als ik in de logging kijk van deConz, zie ik enkel dit als ik iets aanklik in Foscon

Wil ik PowerOn aanpassen (zodat de lampen uitblijven in geval van electriciteitspanne), krijg ik dit
Ik zie ook dat alle devices oranje staan. Maar het is mogelijk dat dit eigenlijk de bedoeling is

Ik gebruik zelf Zigbee2MQTT, dit is bij iemand anders. Heb het gevoel dat Zigbee2MQTT toch niet iets fijner werkt maar kan me daarin vergissen.
Maar kan er iemand een voorzet geven in de juiste richting? Anders stap ik over naar Zigbee2MQTT met deze stick.
Het probleem is dat er geen enkel device beschikbaar is in Home Assistant. Ook in Phoscon zijn alles devices lichtgrijs. Als je klikt, gaat het device (zogezegd) enkele seconden aan maar dan weer uit.
Ik heb gisteren de firmware up-to-data gebracht. Daarna alles getest en alles werkte. Kon de lampen in- en uitschakelen. Maar wou dan vanmorgen verder aan de slag in Home Assistant.
Als ik in de logging kijk van deConz, zie ik enkel dit als ik iets aanklik in Foscon

Wil ik PowerOn aanpassen (zodat de lampen uitblijven in geval van electriciteitspanne), krijg ik dit
code:
1
| API error 202, /lights/2/state, resource, /lights/2/state, is not modifiable. Device not reachable |
Ik zie ook dat alle devices oranje staan. Maar het is mogelijk dat dit eigenlijk de bedoeling is

Ik gebruik zelf Zigbee2MQTT, dit is bij iemand anders. Heb het gevoel dat Zigbee2MQTT toch niet iets fijner werkt maar kan me daarin vergissen.
Maar kan er iemand een voorzet geven in de juiste richting? Anders stap ik over naar Zigbee2MQTT met deze stick.
Kan je wat logs delen zoals beschreven in de topic warning?Kenhas schreef op maandag 14 november 2022 @ 14:26:
Deze vraag gaat over een Conbee II stick in een Intel NUC, draaiend op Home Assistant OS.
[Afbeelding]
code:
1 API error 202, /lights/2/state, resource, /lights/2/state, is not modifiable. Device not reachable
[Afbeelding]
Let wel op: Je kan niet 123 wisselen tussen Z2M/ Deconz. Je netwerksettings veranderen en worden niet automatisch veranderd.
@Mimiix
Dit is de logging van het moment dat ik klik op een groep lampen
Als ik het goed begrijp, betekent 0xA7 dat er geen antwoord gekomen is van het aangeroepen device.
De stick is aangesloten via een verlengkabeltje (van 1m dacht ik maar ben dat niet meer 100% zeker). Wifi en bluetooth van de NUC zijn uitgeschakeld. De lampen bevinden zich op ongeveer vijf meter van de stick.
De rest zijn GET-requests voor de html pagina's, "Daylight now" meldingen en "idle timer triggered".
)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| 17:07:42:858 add task 45690 type 14 to group 0x0004 cluster 0x0006 req.id 237 17:07:42:859 APS-DATA.request id: 237, addrmode: 0x01, addr: 0x0004, profile: 0x0104, cluster: 0x0006, ep: 0x01 -> 0xFF queue: 0 len: 3 tx.options 0x00 17:07:42:859 asdu (length: 3): 115901 17:07:42:885 aps request id: 237 prf: 0x0104 cl: 0x0006 timeout (confirmed: 0) to 0x0000000000000000 (0x0000) 17:07:42:886 aps request id: 237 prf: 0x0104 cl: 0x0006 timeout NOT confirmed to 0x0000000000000000 (0x0000) 17:07:42:887 APS-DATA.indication srcAddr: 0x0000, srcEp: 0x01 dstAddrMode: 1, profile: 0x0104, cluster: 0x0006, lqi: 69, rssi: 27 17:07:42:887 asdu: 115901 17:07:42:965 aps request id: 237 failed, erase from queue 17:07:42:965 emit artificial APSDE-DATA.confirm id: 237 17:07:42:966 0x0000000000000000 error APSDE-DATA.confirm: 0xA7 on task 17:07:42:966 Erase task req-id: 237, type: 14 zcl seqno: 89 send time 0, profileId: 0x0104, clusterId: 0x0006 17:07:43:046 aps request id: 237 failed, erase from queue 17:07:43:530 APS-DATA.confirm id: 237, status: 0x00 SUCCESS 17:07:43:531 APS-DATA.confirm id: 237, status: 0x00, match: 0 |
Als ik het goed begrijp, betekent 0xA7 dat er geen antwoord gekomen is van het aangeroepen device.
De stick is aangesloten via een verlengkabeltje (van 1m dacht ik maar ben dat niet meer 100% zeker). Wifi en bluetooth van de NUC zijn uitgeschakeld. De lampen bevinden zich op ongeveer vijf meter van de stick.
De rest zijn GET-requests voor de html pagina's, "Daylight now" meldingen en "idle timer triggered".
Dat weet ik. Maar nu zijn er slechts enkele lampen aan gekoppeld. Het is maar een paar minuutjes werk om alles opnieuw te resetten en opnieuw te koppelen. Zigbee2MQTT gebruik ik zelf al enkele jaren en heeft me nog nooit in de steek gelaten (maar dat zal ook meer geluk dan kunde zijnMimiix schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:13:
[...]
Let wel op: Je kan niet 123 wisselen tussen Z2M/ Deconz. Je netwerksettings veranderen en worden niet automatisch veranderd.
Je mac adress voor die 0xA7 is raar:Kenhas schreef op maandag 14 november 2022 @ 17:20:
@Mimiix
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 17:07:42:858 add task 45690 type 14 to group 0x0004 cluster 0x0006 req.id 237 17:07:42:859 APS-DATA.request id: 237, addrmode: 0x01, addr: 0x0004, profile: 0x0104, cluster: 0x0006, ep: 0x01 -> 0xFF queue: 0 len: 3 tx.options 0x00 17:07:42:859 asdu (length: 3): 115901 17:07:42:885 aps request id: 237 prf: 0x0104 cl: 0x0006 timeout (confirmed: 0) to 0x0000000000000000 (0x0000) 17:07:42:886 aps request id: 237 prf: 0x0104 cl: 0x0006 timeout NOT confirmed to 0x0000000000000000 (0x0000) 17:07:42:887 APS-DATA.indication srcAddr: 0x0000, srcEp: 0x01 dstAddrMode: 1, profile: 0x0104, cluster: 0x0006, lqi: 69, rssi: 27 17:07:42:887 asdu: 115901 17:07:42:965 aps request id: 237 failed, erase from queue 17:07:42:965 emit artificial APSDE-DATA.confirm id: 237 17:07:42:966 0x0000000000000000 error APSDE-DATA.confirm: 0xA7 on task 17:07:42:966 Erase task req-id: 237, type: 14 zcl seqno: 89 send time 0, profileId: 0x0104, clusterId: 0x0006 17:07:43:046 aps request id: 237 failed, erase from queue 17:07:43:530 APS-DATA.confirm id: 237, status: 0x00 SUCCESS 17:07:43:531 APS-DATA.confirm id: 237, status: 0x00, match: 0
[...]
Dat weet ik. Maar nu zijn er slechts enkele lampen aan gekoppeld. Het is maar een paar minuutjes werk om alles opnieuw te resetten en opnieuw te koppelen. Zigbee2MQTT gebruik ik zelf al enkele jaren en heeft me nog nooit in de steek gelaten (maar dat zal ook meer geluk dan kunde zijn)
17:07:42:966 0x0000000000000000 error APSDE-DATA.confirm: 0xA7 on task
Ik zal Manuel even pingen hierover. Ik zie het vaker.
Voor nu: Kijk eens wat er gebeurd als je de stick er even uithaalt en er weer in doet?
Wil je mij een backup van je phoscon sturen? Mag per pb of discord.Kenhas schreef op maandag 14 november 2022 @ 17:20:
@Mimiix
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 17:07:42:858 add task 45690 type 14 to group 0x0004 cluster 0x0006 req.id 237 17:07:42:859 APS-DATA.request id: 237, addrmode: 0x01, addr: 0x0004, profile: 0x0104, cluster: 0x0006, ep: 0x01 -> 0xFF queue: 0 len: 3 tx.options 0x00 17:07:42:859 asdu (length: 3): 115901 17:07:42:885 aps request id: 237 prf: 0x0104 cl: 0x0006 timeout (confirmed: 0) to 0x0000000000000000 (0x0000) 17:07:42:886 aps request id: 237 prf: 0x0104 cl: 0x0006 timeout NOT confirmed to 0x0000000000000000 (0x0000) 17:07:42:887 APS-DATA.indication srcAddr: 0x0000, srcEp: 0x01 dstAddrMode: 1, profile: 0x0104, cluster: 0x0006, lqi: 69, rssi: 27 17:07:42:887 asdu: 115901 17:07:42:965 aps request id: 237 failed, erase from queue 17:07:42:965 emit artificial APSDE-DATA.confirm id: 237 17:07:42:966 0x0000000000000000 error APSDE-DATA.confirm: 0xA7 on task 17:07:42:966 Erase task req-id: 237, type: 14 zcl seqno: 89 send time 0, profileId: 0x0104, clusterId: 0x0006 17:07:43:046 aps request id: 237 failed, erase from queue 17:07:43:530 APS-DATA.confirm id: 237, status: 0x00 SUCCESS 17:07:43:531 APS-DATA.confirm id: 237, status: 0x00, match: 0
[...]
Dat weet ik. Maar nu zijn er slechts enkele lampen aan gekoppeld. Het is maar een paar minuutjes werk om alles opnieuw te resetten en opnieuw te koppelen. Zigbee2MQTT gebruik ik zelf al enkele jaren en heeft me nog nooit in de steek gelaten (maar dat zal ook meer geluk dan kunde zijn)
Misschien een domme vraag hoor, maar heb je de devices ook voorzien van een reset?Kenhas schreef op maandag 14 november 2022 @ 14:26:
[Afbeelding]
code:
1 API error 202, /lights/2/state, resource, /lights/2/state, is not modifiable. Device not reachable
[Afbeelding]
En op welke kanaal 'broadcast' de ConBee stick?
Wilde namelijk mijn Ikea Lightbulbs eraan toevoegen met dezelfde stick. Alleen zaten de bulbs op kanaal 15, terwijl de ConBee II op kanaal 25 zat. Dus dan vinden ze elkaar niet? (Of maakt dat geen biet uit?
Zou niets uit moeten maken.Dwazer schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 18:59:
[...]
Misschien een domme vraag hoor, maar heb je de devices ook voorzien van een reset?
En op welke kanaal 'broadcast' de ConBee stick?
Wilde namelijk mijn Ikea Lightbulbs eraan toevoegen met dezelfde stick. Alleen zaten de bulbs op kanaal 15, terwijl de ConBee II op kanaal 25 zat. Dus dan vinden ze elkaar niet? (Of maakt dat geen biet uit?)
Er zijn wel apparaten die echt alleen op 1 kanaal werken maar dat zijn er weinig.
Hallo allemaal,
sinds vandaag ben ik in het bezit van een LIDL smart button, maar krijg deze niet echt werkend.
Als ik hm koppel via de Phoscon app in home assistant zie ik alleen het battery percentage verschijnen maar geen switch.
doe ik iets fout met koppelen.
kan iemand mij verder helpen of is het helemaal niet mogelijk deze switch in HA te krijgen
bvd Richard
sinds vandaag ben ik in het bezit van een LIDL smart button, maar krijg deze niet echt werkend.
Als ik hm koppel via de Phoscon app in home assistant zie ik alleen het battery percentage verschijnen maar geen switch.
kan iemand mij verder helpen of is het helemaal niet mogelijk deze switch in HA te krijgen
bvd Richard
Zie je deconz_event terug in de event listener?SupRichie schreef op donderdag 17 november 2022 @ 16:16:
Hallo allemaal,
bvd Richard
Ik wil 4 van deze led spotjes kunnen schakelen en dimmen: https://www.ledinbouwspot...-kantelbaar-warm-wit-IP44
Hoeft niet onafhankelijk van elkaar. Kan op de compatibiliteit lijst geen controllers vinden. Iemand hier ervaring?
Hoeft niet onafhankelijk van elkaar. Kan op de compatibiliteit lijst geen controllers vinden. Iemand hier ervaring?
Kun je mij vertellen hoe ik dat doe, ben er al even uit.Mimiix schreef op donderdag 17 november 2022 @ 21:56:
[...]
Zie je deconz_event terug in de event listener?
Ik zie alleen het battery percentage staan in de lijst.
Bvd Richard
Bij de developer opties, heb je events , daar moet je naar deconz_event listenen. Druk daarna op de knop. Zie je dan een event? Dan moet je automations maken op basis van event triggers.SupRichie schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 06:12:
[...]
Kun je mij vertellen hoe ik dat doe, ben er al even uit.
Ik zie alleen het battery percentage staan in de lijst.
Bvd Richard
[ Voor 13% gewijzigd door Mimiix op 18-11-2022 19:56 ]
Lampen gaan eigenlijk altijd wel goed. Ik weet niet wat voor controller je zoekt, ik ken ze op zigbee eigenlijk niet.PnD schreef op donderdag 17 november 2022 @ 22:58:
Ik wil 4 van deze led spotjes kunnen schakelen en dimmen: https://www.ledinbouwspot...-kantelbaar-warm-wit-IP44
[ Voor 8% gewijzigd door Mimiix op 18-11-2022 19:58 ]
Ik heb wat met Deconz zitten spelen om mijn KNX to zigbee integraties op punt te stellen.
Het Belgische merk Niko heeft nu een inbouw stopcontact met Zigbee 3.0. Het is dus fijn om bij klanten dit te kunnen aansturen en uitlezen. Ze meten ook active power en voltage. Dat spaart in eerste instantie koper om een geschakeld stopcontact te creëren. Maar maakt het dus ook mogelijk om in latere fase een geschakeld stopcontact toe te voegen, zonder het uitzicht van een DIY oplossing.
Conbee 2 stick in een NUC, met Node Red en de Deconz node. Voor de rest gewoon KNX Ultimate. Ik gebruik Deconz alleen voor de netwerk setup, en natuurlijk de service als Zigbee cordinator. De zigbee bindings gebruik ik niet, en laat ik gewoon over Node Red lopen. Node Red is toch maar een fallback voor cross protocol oplossingen. Als hoofdzaak word er altijd een commerciële visualistie server gebruikt voor betrouwbaarheid naar de klanten toe.
Ik wou dit maar even delen, want ik vind het wel leuk wat dat bedrijf doet en gedaan heeft.
Het Belgische merk Niko heeft nu een inbouw stopcontact met Zigbee 3.0. Het is dus fijn om bij klanten dit te kunnen aansturen en uitlezen. Ze meten ook active power en voltage. Dat spaart in eerste instantie koper om een geschakeld stopcontact te creëren. Maar maakt het dus ook mogelijk om in latere fase een geschakeld stopcontact toe te voegen, zonder het uitzicht van een DIY oplossing.
Conbee 2 stick in een NUC, met Node Red en de Deconz node. Voor de rest gewoon KNX Ultimate. Ik gebruik Deconz alleen voor de netwerk setup, en natuurlijk de service als Zigbee cordinator. De zigbee bindings gebruik ik niet, en laat ik gewoon over Node Red lopen. Node Red is toch maar een fallback voor cross protocol oplossingen. Als hoofdzaak word er altijd een commerciële visualistie server gebruikt voor betrouwbaarheid naar de klanten toe.
Ik wou dit maar even delen, want ik vind het wel leuk wat dat bedrijf doet en gedaan heeft.
Ik dacht zoiets als dit ertussen te zetten om daar de 4 spots op te koppelen en gezamenlijk te kunnen dimmen en schakelen.Mimiix schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 19:57:
[...]
Lampen gaan eigenlijk altijd wel goed. Ik weet niet wat voor controller je zoekt, ik ken ze op zigbee eigenlijk niet.
https://www.ledpaneelgroo...-4-zone-controller-zigbee
Dat zou goed moeten gaan,althans dat ding koppelen aan Deconz. Geen idee of het apparaat zelf goed is, ik hoor wisselende verhalen over gledopto.PnD schreef op zondag 20 november 2022 @ 12:57:
[...]
Ik dacht zoiets als dit ertussen te zetten om daar de 4 spots op te koppelen en gezamenlijk te kunnen dimmen en schakelen.
Ik heb ooit zowel beta als stable (main) updates op de lijst voor updates gezet (Zie onder).
Nu heb ik me bedacht en wil ik alleen nog de stable updates ontvangen. Hoe doe ik dat? Hoe haal ik die beta updates weer van de lijst.
De huidige workaround is om alleen handmatig stable updates te installeren.
Nu heb ik me bedacht en wil ik alleen nog de stable updates ontvangen. Hoe doe ik dat? Hoe haal ik die beta updates weer van de lijst.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XJB4kwwOBwxiArA70wAhHKvD.jpg?f=user_large)
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
De repo verwijderen uit die sources file en dan alleen de stable toevoegen. Is een generiek Linux dingetjede Peer schreef op zondag 20 november 2022 @ 17:45:
Ik heb ooit zowel beta als stable (main) updates op de lijst voor updates gezet (Zie onder).
[Afbeelding]
kijk dat zocht ik. alleen hoe doe ik dat? Ik ben niet zo handig met Linux. maar met een hint of het te gebruiken commando google ik de rest wel bij elkaarMimiix schreef op zondag 20 november 2022 @ 18:02:
[...]
De repo verwijderen uit die sources file en dan alleen de stable toevoegen. Is een generiek Linux dingetje
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Ik heb geen idee, ik zou eens zoeken hoe je dat apt sources bestand kan aanpassen.de Peer schreef op zondag 20 november 2022 @ 18:03:
[...]
kijk dat zocht ik. alleen hoe doe ik dat? Ik ben niet zo handig met Linux. maar met een hint of het te gebruiken commando google ik de rest wel bij elkaar
sudo apt remove --purge deconzMimiix schreef op zondag 20 november 2022 @ 18:07:
[...]
Ik heb geen idee, ik zou eens zoeken hoe je dat apt sources bestand kan aanpassen.
Volgens mij zou dit het moeten zijn.
bedankt voor je suggestie in ieder geval.
edit: oh nee, dat verwijdert het compleet

[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 20-11-2022 18:12 ]
Verwijderd dat niet Deconz?de Peer schreef op zondag 20 november 2022 @ 18:10:
[...]
sudo apt remove --purge deconz
Volgens mij zou dit het moeten zijn.
bedankt voor je suggestie in ieder geval.
ja.. dat was niet de bedoeling idd.
met
sudo nano /etc/apt/sources.list.d/deconz.list
kan ik het wijzigen. blijkt dat daar toch alleen de stable staat. dus ik hoef niets te wijzigen.
[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 20-11-2022 18:20 ]
Ik draai Deconz Headless en de update van 2.18.02 naar 2.19.01 gaat niet goed.
Op 2.19.01 werkt de auto start bij opstarten van de raspberry niet meer. Ik krijg deconz alleen nog aan de praat door de deconz.service te stoppen en weer te starten (handmatig). Maar automatisch opstarten lukt niet meer.
Het lijkt hetzelfde probleem te zijn als hier beschreven: https://forum.phoscon.de/...or-homeseer-plugin/2655/3
Ik ben daarom weer gedowngrade naar 2.18.02 waar ik dit probleem niet heb. Ik wacht wel tot er een nieuwere versie is die (echt) stable is.
Op 2.19.01 werkt de auto start bij opstarten van de raspberry niet meer. Ik krijg deconz alleen nog aan de praat door de deconz.service te stoppen en weer te starten (handmatig). Maar automatisch opstarten lukt niet meer.
Het lijkt hetzelfde probleem te zijn als hier beschreven: https://forum.phoscon.de/...or-homeseer-plugin/2655/3
Ik ben daarom weer gedowngrade naar 2.18.02 waar ik dit probleem niet heb. Ik wacht wel tot er een nieuwere versie is die (echt) stable is.
[ Voor 22% gewijzigd door de Peer op 20-11-2022 18:31 ]
Dan kan je het beste een bug report op github aanmaken met je bevindingen. Dat forum topic is namelijk niet zo opgezet. Als er geen report is , weet men er niet van en wordt het dus ook niet gefixt..de Peer schreef op zondag 20 november 2022 @ 18:29:
Ik draai Deconz Headless en de update van 2.18.02 naar 2.19.01 gaat niet goed.
heb dit geprobeerd maar zie niets gebeuren in de events list en allen de batterij is zichtbaar.Mimiix schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 19:56:
[...]
Bij de developer opties, heb je events , daar moet je naar deconz_event listenen. Druk daarna op de knop. Zie je dan een event? Dan moet je automations maken op basis van event triggers.
is er iemand die deze knop al werkend heeft ??
het gaat om de volgende switch :
Vendor :_TZ3000_rco1yzb1
Product : TS004F
thanks
Heb je de Deconz GitHub al ingekeken naar issues met die manufacturer name?SupRichie schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 16:05:
[...]
heb dit geprobeerd maar zie niets gebeuren in de events list en allen de batterij is zichtbaar.
is er iemand die deze knop al werkend heeft ??
het gaat om de volgende switch :
Vendor :_TZ3000_rco1yzb1
Product : TS004F
thanks
Een kleine howto voor de mensen voor wie dit nog niet meteen duidelijk was.Oesie schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 21:54:
Weet iemand hoe de third party app Hue Essentials kan worden verbonden met deCONZ welke als integratie in Home Assistant draait?
Ik krijg hem niet verbonden op het IP van Home Assistant en ook niet op het IP welke in de integratie van de Phoscon app staat binnen Home Assistant.
Zorg dat je met de app in het zelfde netwerk als je HA installatie met deCONZ.
Zorg dat je in HA de poorten instelt zoals in het plaatje onderstaand wordt beschreven, vul de poortnummers in die ernaast staan.
Dit doe je onder instellingen>Add-ons>deCONZ>configuratie.
Vervolgens start je, zoals je wordt gevraagd, deCONZ opnieuw op.
Vervolgens ga je naar de deCONZ Phoscon webapp in HA.
Linksboven klik op je op de 3 streepjes en ga je naar gateway.
Dan klik je onderaan op advanced.
En zorg je dat je klaar bent om te klikken op Authenticate app.
Nu open je de Hue Essentials app.
Je krijgt een keuzescherm, kies hier voor geavanceerd en vervolgens voor handmatig verbinding maken.
Bij bridge kies je voor deCONZ, het ip adres van je HA installatie en als poort voer je 40850 in zoals je eerder volgens het voorbeeld hebt ingevuld.
Nu druk je in de deCONZ webapp op Authenticate app en op inloggen in de Hue Essentials app.
Vervolgens voer je, als daar om wordt gevraagd, de gebruikersnaam en het wachtwoord van de Phoscon app in. Veelal wordt je daar echter automatisch ingelogd.
Veel plezier!
:fill(white):strip_exif()/f/image/XLHTQkUgMDyIL0EaEcSmI9km.png?f=user_large)
Dank aan @Oesie en @Koepert die dit eerder hebben gepost en waarmee ik het op de rit heb gekregen.
[ Voor 5% gewijzigd door Bongoarnhem op 27-11-2022 13:27 ]
Goedendag,
Ik heb in mijn keuken 5 spotjes welke ik het liefst zou willen schakelen op basis van beweging en de gemeten lichtsterkte (philips hue sensor). Is er enig idee of zoiets nog in ontwikkeling is voor de sensor settings in Phoscon? Of anders een andere suggestie om dit te bewerkstelligen?
Ik wil dit het liefst niet via home assistant doen, omdat deze op de wifi zit en niet zo vlot reageerd als wanneer ik de sensor automatisering alleen via Phoscon doe.
Alvast bedankt,
Groet,
Tom
Ik heb in mijn keuken 5 spotjes welke ik het liefst zou willen schakelen op basis van beweging en de gemeten lichtsterkte (philips hue sensor). Is er enig idee of zoiets nog in ontwikkeling is voor de sensor settings in Phoscon? Of anders een andere suggestie om dit te bewerkstelligen?
Ik wil dit het liefst niet via home assistant doen, omdat deze op de wifi zit en niet zo vlot reageerd als wanneer ik de sensor automatisering alleen via Phoscon doe.
Alvast bedankt,
Groet,
Tom
Je zou de Rule engine kunnen checken of die dit kan: https://dresden-elektroni...rest-doc/endpoints/rules/frozenflame schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 11:54:
Goedendag,
Alvast bedankt,
Groet,
Tom
Je kan dit eenvoudig instellen via de Hue Essentials app. Die gebruikt voor diens automatiseringen de rule engine om daarin op te slaan.
Iemand ervaring met deze (of een andere) led controller icm de conbee 2?PnD schreef op zondag 20 november 2022 @ 12:57:
[...]
Ik dacht zoiets als dit ertussen te zetten om daar de 4 spots op te koppelen en gezamenlijk te kunnen dimmen en schakelen.
Ah Bedankt!Mimiix schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 17:02:
[...]
Je zou de Rule engine kunnen checken of die dit kan: https://dresden-elektroni...rest-doc/endpoints/rules/
Je kan dit eenvoudig instellen via de Hue Essentials app. Die gebruikt voor diens automatiseringen de rule engine om daarin op te slaan.
Ik zie dat ik via de Hue essential app wel wat mogelijkheden heb om automations te maken, maar worden deze dan altijd rechtstreeks door de deCONZ stick uitgevoerd?
Ik heb toch wel vaak issues met die Gledopto zigbee led controllers. Ik heb er nu twee geprobeerd. Ze zijn vaak ineens niet-beschikbaar. Oorzaak is mij onbekend.PnD schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 18:31:
[...]
Iemand ervaring met deze (of een andere) led controller icm de conbee 2?
/f/image/GnMS8UfBo2BcRxIO0X6l3MhG.png?f=fotoalbum_large)
Alle acties die je op je lampen doet, worden altijd door de stick uitgevoerdfrozenflame schreef op donderdag 1 december 2022 @ 11:00:
[...]
Ah Bedankt!
Ik zie dat ik via de Hue essential app wel wat mogelijkheden heb om automations te maken, maar worden deze dan altijd rechtstreeks door de deCONZ stick uitgevoerd?
Zonder gekheid: ze worden door deCONZ uitgevoerd, de software die je stick aanstuurt.
Ik heb vandaag een stroomstoring gehad en nu wil Deconz geen netwerk meer opbouwen met alle devices. Alle lijntjes binnen het Zigbee netwerk blijven weg.
/f/image/lX5ChpTvkfUn62425UVzGVNh.png?f=fotoalbum_large)
Enig idee hoe dit weer te herstellen valt?
/f/image/lX5ChpTvkfUn62425UVzGVNh.png?f=fotoalbum_large)
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
Zit een gigantische bug in 2.19.1. Is opgelost is 2.19.3.Quad schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 19:08:
Ik heb vandaag een stroomstoring gehad en nu wil Deconz geen netwerk meer opbouwen met alle devices. Alle lijntjes binnen het Zigbee netwerk blijven weg.
[Afbeelding]
Enkel een downgrade naar 2.18.x helpt of een update naar 2.19.3
Wat eventueel ook helpt, tijdelijk, is je conbee/raspbee er uit halen en eropnieuw in doen.
Ok, upgraden of downgraden maakt mij niet veel uit, ga ik proberen.Mimiix schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 19:09:
[...]
Zit een gigantische bug in 2.19.1. Is opgelost is 2.19.3.
Wat eventueel ook helpt, tijdelijk, is je conbee/raspbee er uit halen en eropnieuw in doen.
Het eruit halen, rebooten enz heb ik al gedaan, niets geholpen.
Tnx voor je input, ga ik even mee aan de slag.
⏩ PVOutput☀️
Welke / wat voor bug?Mimiix schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 19:09:
[...]
Zit een gigantische bug in 2.19.1. Is opgelost is 2.19.3.
Zie dat Home Assistant de bug versie heeft.
:strip_exif()/f/image/CkDwyg4LTkM5AjckkzY2N5U6.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 37% gewijzigd door Vorkie op 06-12-2022 19:12 ]
APS queue loopt vol waardoor de devices geen berichten meer krijgen. Ironisch genoeg gebeurd het niet bij iedereen. Ik heb er bijv geen last van.Vorkie schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 19:10:
[...]
Welke / wat voor bug?
[Afbeelding]
https://github.com/dresde...onz-rest-plugin/pull/6586
en in de core nog "Fix outgoing command queue lockup."
Oja, een downgrade van een addon bij Home assistant is nog niet mogelijk.Mimiix schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 19:14:
[...]
APS queue loopt vol waardoor de devices geen berichten meer krijgen. Ironisch genoeg gebeurd het niet bij iedereen. Ik heb er bijv geen last van.
https://github.com/dresde...onz-rest-plugin/pull/6586
en in de core nog "Fix outgoing command queue lockup."
Dat wordt dus de lampen van de stroom af halen voorlopig en deels in het donker leven vanavond.
Hopelijk fixen ze het snel.
⏩ PVOutput☀️
Dit is exact de reden dat ik de addon niet gebruik. In Deconz zitten vaak bugs die ook weer snel gefixt worden. Als HA het niet wil updaten, heb je niks.Quad schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 19:32:
[...]
Oja, een downgrade van een addon bij Home assistant is nog niet mogelijk.
Dat wordt dus de lampen van de stroom af halen voorlopig en deels in het donker leven vanavond.![]()
Hopelijk fixen ze het snel.
Je zou een addon backup in kunnen laden.
Nja, deze addon is al van eind oktober, zolang bewaar ik m'n backups binnen HA niet, dus zal straks even wat gaan koekeloeren met Veeam backup om de off site backups te checken, die bewaar ik langer, kost alleen meer tijd qua herstel.Mimiix schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 19:49:
[...]
Dit is exact de reden dat ik de addon niet gebruik. In Deconz zitten vaak bugs die ook weer snel gefixt worden. Als HA het niet wil updaten, heb je niks.
Je zou een addon backup in kunnen laden.
⏩ PVOutput☀️
@Mimiix Voorlopig gefixt.
/f/image/3bn6jwaAVhjln5Eslf5leYsu.png?f=fotoalbum_large)
Als de addon versie 6.17 is kan je verder.
Stop de addon en vervolgens in de terminal:
Verwijder de huidige image:
Daarna de image 6.16 taggen met versie 6.17:
Bovenstaande zorgt ervoor dat addon 6.17 de image 6.16 gebruikt en weer start met phoscon 2.18.02.
/f/image/3bn6jwaAVhjln5Eslf5leYsu.png?f=fotoalbum_large)
Als de addon versie 6.17 is kan je verder.
Stop de addon en vervolgens in de terminal:
code:
1
| docker pull homeassistant/amd64-addon-deconz:6.16.0 |
Verwijder de huidige image:
code:
1
| docker rmi homeassistant/amd64-addon-deconz:6.17.0 |
Daarna de image 6.16 taggen met versie 6.17:
code:
1
| docker tag homeassistant/amd64-addon-deconz:6.16.0 homeassistant/amd64-addon-deconz:6.17.0 |
Bovenstaande zorgt ervoor dat addon 6.17 de image 6.16 gebruikt en weer start met phoscon 2.18.02.
⏩ PVOutput☀️
De nieuwe versie van de addon is nu beschikbaar in HomeAssistant:Vorkie schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 19:10:
[...]
Welke / wat voor bug?
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/YbDmfJZQlVK9sLQEVtNxK68o.jpg?f=fotoalbum_large)
Haha je bent net eerder, ik zag het inderdaad.DaLass schreef op woensdag 7 december 2022 @ 21:02:
[...]
De nieuwe versie van de addon is nu beschikbaar in HomeAssistant:
[Afbeelding]
Alsof er iemand hier meeleest.
Nee hoor, ik heb ook enkele devices die geen lijntje hebben maar desondanks uitermate goed werkenprijsstunt schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 17:47:
Ik wil graag een paar extra Ikea bewegingssensors toevoegen aan mijn netwerk.
Als ik ze pair in Phoscon worden ze snel gevonden en zijn ze ook meteen in deconz te vinden.
Maar er verschijnen geen lijntjes en ik heb bv ook geen batterijstatus.
Doe ik iets fout?[Afbeelding]
"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May
Die lijntjes komen nog wel en soms helpt het om het device, in Phoscon, even heen en weer te slepen. De GUI-code update blijkbaar niet altijd de lijntjes.
Trouwens, wat heb je veel deursensoren
Wat doen die allemaal?
Trouwens, wat heb je veel deursensoren
[ Voor 18% gewijzigd door Osiris op 10-12-2022 16:07 ]
"Trouwens, wat heb je veel deursensoren
Wat doen die allemaal?"
:-) Mijn kinderen lopen de hele dag door het huis, en standaard laten ze alle deuren ALTIJD open staan....
Supervervelend in een vrij groot matig geïsoleerd huis. Ik kan het ze nog zo vaak zeggen, ze leren het niet.
Nu wordt er na vijf minuten deur open op de diverse google assistenten omgeroepen welke deur er nog open staat :-)
:-) Mijn kinderen lopen de hele dag door het huis, en standaard laten ze alle deuren ALTIJD open staan....
Supervervelend in een vrij groot matig geïsoleerd huis. Ik kan het ze nog zo vaak zeggen, ze leren het niet.
Nu wordt er na vijf minuten deur open op de diverse google assistenten omgeroepen welke deur er nog open staat :-)
Welke versie van deconz gebruik je?prijsstunt schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 17:47:
Ik wil graag een paar extra Ikea bewegingssensors toevoegen aan mijn netwerk.
Als ik ze pair in Phoscon worden ze snel gevonden en zijn ze ook meteen in deconz te vinden.
Maar er verschijnen geen lijntjes en ik heb bv ook geen batterijstatus.
Doe ik iets fout?[Afbeelding]
Tot gisteravond kwamen bij mij gegevens van temperatuur, bewegingssensoren en schakelaars maar slecht door. Een Innr 120 kon ik wel joined, maar niet aansturen. Dit was allemaal met 2.19, nu ik teruggegaan ben naar 2.18 zijn alle problemen opgelost.
Zie ook https://github.com/dresde...z-rest-plugin/issues/6445
Van klussen krijg je grijze haren
Heb net mijn Conbee II stick binnen.
Aangesloten op mijn Raspberry Pi 4 met Home Assistant. Deconz geinstalleerd en via Phoscon probeer ik een Aqara Roller Driver E1 te koppelen. Maar mijn Conbee Stick ziet hem niet verschijnen (niet onder Lights, Switches of Sensors).
Blauwe lampje op mijn Aqara knippert wel.
Moet ik verder nog iets installeren?
Pi is al paar keer gereboot. Heb ook de Conbee Stick in verschillende poorten geprobeerd.
Aangesloten op mijn Raspberry Pi 4 met Home Assistant. Deconz geinstalleerd en via Phoscon probeer ik een Aqara Roller Driver E1 te koppelen. Maar mijn Conbee Stick ziet hem niet verschijnen (niet onder Lights, Switches of Sensors).
Blauwe lampje op mijn Aqara knippert wel.
Moet ik verder nog iets installeren?
Pi is al paar keer gereboot. Heb ook de Conbee Stick in verschillende poorten geprobeerd.
Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro
Je kan de stick met een USB verlengkabel aansluiten, dit word geadviseerd.
De stick zit ook op het 2.4Mhz bereik van de wifi. Deze kanalen uit elkaar zetten met een fixed kanaal helpt ook wel wat.
Ziet ie hem wel via deConz, je hebt in phoscon en deconz in HA.
De stick zit ook op het 2.4Mhz bereik van de wifi. Deze kanalen uit elkaar zetten met een fixed kanaal helpt ook wel wat.
Heb net deCONZ geopend i.p.v. Phoscon, maar ik weet niet waar ik naar zit te kijken...amiaima schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 22:23:
Je kan de stick met een USB verlengkabel aansluiten, dit word geadviseerd.
Ik zie 1 blauw rechthoekje met een MAC adres er in en een blauw knipperend stipje.
Links een heleboel gegevens.
- Edit -
Heb net een verlengkabel van 30cm er tussen gezet en nu doet ie het

Dank u voor de tip.
Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro
Wellicht enigszins offtopic, maar is er een usb-verlengkabel van AliExpress die is aan te raden? Liefst één die van een USB 3.0 verbinding een 2.0 verbinding kan maken.
Volgens mij zijn ze allemaal wel OK. En usb3 is toch backwards compatible?hubertgruber schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 21:40:
Wellicht enigszins offtopic, maar is er een usb-verlengkabel van AliExpress die is aan te raden? Liefst één die van een USB 3.0 verbinding een 2.0 verbinding kan maken.
Mijn Aqara Roller Driver doet het als ik hem via Home Assistant open of dicht doe.
Maar via een Scene die aangeroepen wordt door een Automation (elke avond en elke ochtend) doet ie het niet.
Als ik de Scene of Automation handmatig aanroep, dan werkt de Aqara wel.
Heel vaak zie ik ook "Became unavailable" bij de Aqara. Maar die melding zie ik ook bij andere devices en die werken gewoon.
De Conbee II stick die ik gebruik zit met een verlengkabel van 30cm van de Raspberry Pi af. Heb ook in Phoscon het kanaal veranderd van 15 naar 11 maar geen verschil (15 was al een van de betere kanalen).
Iemand tips?
Maar via een Scene die aangeroepen wordt door een Automation (elke avond en elke ochtend) doet ie het niet.
Heel vaak zie ik ook "Became unavailable" bij de Aqara. Maar die melding zie ik ook bij andere devices en die werken gewoon.
De Conbee II stick die ik gebruik zit met een verlengkabel van 30cm van de Raspberry Pi af. Heb ook in Phoscon het kanaal veranderd van 15 naar 11 maar geen verschil (15 was al een van de betere kanalen).
Iemand tips?
Lijkt mij op het eerste gezicht een Zigbee netwerk met onvoldoende dekking. Dat kan komen wanneer de dichtheid niet hoog genoeg is en de afstand tussen de rollers en je Conbee te groot is. Ook is kanaal 11 over het algemeen niet aan te raden, omdat dat precies in de range van WiFi valt wanneer je daar kanaal 1 gebruikt (of door buren oid wordt gebruikt), zie ook https://www.metageek.com/training/resources/zigbee-wifi-coexistence/. Check dit eerst even.Xyphoid schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 19:07:
Mijn Aqara Roller Driver doet het als ik hem via Home Assistant open of dicht doe.
Iemand tips?
Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp
De Conbee stick en de Aqara zijn 2m van elkaar af.Rianata schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 22:29:
[...]
Lijkt mij op het eerste gezicht een Zigbee netwerk met onvoldoende dekking. Dat kan komen wanneer de dichtheid niet hoog genoeg is en de afstand tussen de rollers en je Conbee te groot is. Ook is kanaal 11 over het algemeen niet aan te raden, omdat dat precies in de range van WiFi valt wanneer je daar kanaal 1 gebruikt (of door buren oid wordt gebruikt), zie ook https://www.metageek.com/training/resources/zigbee-wifi-coexistence/. Check dit eerst even.
Heb ook kanaal 20 en 25 geprobeerd (enige die ik kon kiezen in Deconz) en daar zaten ook weinig wifi kanalen.
Heb de verlengkabel ook in een USB2 poort gestopt.
Enige wat ik nog moet testen is een andere verlengkabel.
Maar dit alles verklaard niet waarom alles wel werkt als ik handmatig een scene kies, maar niet als een scene automatisch geactiveerd wordt. Ik ga van het weekend ook maar eens alle logs van Home Assistant bekijken.
Gaat het om een automation ipv scène ?Xyphoid schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 01:00:
[...]
De Conbee stick en de Aqara zijn 2m van elkaar af.
Heb ook kanaal 20 en 25 geprobeerd (enige die ik kon kiezen in Deconz) en daar zaten ook weinig wifi kanalen.
Heb de verlengkabel ook in een USB2 poort gestopt.
Enige wat ik nog moet testen is een andere verlengkabel.
Maar dit alles verklaard niet waarom alles wel werkt als ik handmatig een scene kies, maar niet als een scene automatisch geactiveerd wordt. Ik ga van het weekend ook maar eens alle logs van Home Assistant bekijken.
Een Automation die een Scene aanroept.
Maar ik kon allebei handmatig uitvoeren en dan werkte de Aqara gewoon.
Gister heb ik de Aqara helemaal verwijderd (zag ook dat ie met de naam Battery in de lijst stond) en opnieuw toegevoegd met een nieuwe naam.
Heb net even gecheckt en de Aqara is vanochtend met de Automation/Scene geactiveerd.
Nu even afwachten of het vanavond ook nog goed gaat.
- Edit -
Deze avond is het goed gegaan.
Als ie het morgen nog doet, dan lag het dus aan de verkeerde naam (of gewoon niet goed toegevoegd eerste keer).
[ Voor 12% gewijzigd door Xyphoid op 12-01-2023 01:18 ]
Dit probleem zit dan niet in deCONZ. Zeker niet als je ze handmatig aan kan roepen.Xyphoid schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:24:
[...]
Een Automation die een Scene aanroept.
Maar ik kon allebei handmatig uitvoeren en dan werkte de Aqara gewoon.
Gister heb ik de Aqara helemaal verwijderd (zag ook dat ie met de naam Battery in de lijst stond) en opnieuw toegevoegd met een nieuwe naam.
Heb net even gecheckt en de Aqara is vanochtend met de Automation/Scene geactiveerd.
Nu even afwachten of het vanavond ook nog goed gaat.
deCONZ v2.20.00-beta is gisteren uitgebracht.
Download: https://deconz.dresden-elektronik.de/win/
Changelog: https://github.com/dresde...conz-rest-plugin/releases
Ik wacht nog even. Release van 19 is een puinhoop en deze versie mag zich voor mij nog bewijzen.LeGato23 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 20:55:
Jij hebt er als contributor wel vertrouwen in dan....Mimiix schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 00:27:
[...]
Ik wacht nog even. Release van 19 is een puinhoop en deze versie mag zich voor mij nog bewijzen.
Community manager* Nee. Niet echt. Als ik zie hoe traag de reacties zijn op issues als dit en waarbij ontwikkeling ontzettend traag verloopt, ben ik daar in teleurgesteld. We wachten al een jaar (ruim) op Tuya Thermostat ondersteuning en er komt geen eind aan.tjanssen schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 06:58:
[...]
Jij hebt er als contributor wel vertrouwen in dan....
Er is maar een iemand die alles beslist en kennis heeft daar. En dat is het lastige.
Alhoewel ik mezelf beschouw als 'light' user van Conbee en Zigbee zonder veel kennis van onderliggende techniek/software, moet ik zeggen dat de v2.20.00-beta release hier prima werkt met de combinatie van de ConbeeII stick op firmware 26780700 en HomeSeer JowiHue plugin en een variëteit van Zigbee devices zoals:LeGato23 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 20:55:
Philips Hue, Bloom en Livingcolors lampen, Lidl Smarthome Livarno lampen, Blitzwolf tussenstekkers, Aqara temperatuur/luchtvochtigheids sensoren, Ikea versterkers, Ecodim dimmers, Loratap afstandsbedieningen, Honeywell rookmelders en Lellki stekkerblokken.
Het trage opbouwen van de verbindingen doet zich niet meer voor en alle apparaten reageren naar behoren.
[ Voor 3% gewijzigd door LeGato23 op 14-01-2023 10:37 ]
Iemand die een Aqara Roller Shade Driver E1 heeft gekoppeld? Functioneel werkt het prima, alleen viel mij op dat in Home Assistant waardes met flinke delay (tientallen seconden lijkt het soms) worden teruggekoppeld.
Zodra ik zelf input geeft is het vrijwel instant (open/dicht), maar het apparaat zelf lijkt erg langzaam zijn positie terug te koppelen (update interval). Ik heb een tweetal Zemismarts, maar de update interval is bij deze veel korter.
Zodra ik zelf input geeft is het vrijwel instant (open/dicht), maar het apparaat zelf lijkt erg langzaam zijn positie terug te koppelen (update interval). Ik heb een tweetal Zemismarts, maar de update interval is bij deze veel korter.
Don't forget the Cloud is just someone else's computer
Je zou in deCONZ de interval / change kunnen aanpassen.Aurora schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 15:35:
Iemand die een Aqara Roller Shade Driver E1 heeft gekoppeld? Functioneel werkt het prima, alleen viel mij op dat in Home Assistant waardes met flinke delay (tientallen seconden lijkt het soms) worden teruggekoppeld.
In deconz: doe je dit door dubbel klikken op de attribute die het aangeeft (in het geval van de Fyrtur is dat de 0x0008 op Window Covering Cluster. Daarna krijg je dit scherm:

Klik daar op "Read Config" en moet je bij de Reporting Configuration de intervallen aanpassen naar in de screenshot. Vervolgens op "Write config".
Kan zijn dat het bij jou in een ander cluster zit / xiaomi manufacturer als hij niet zigbee standaard is.
Wat ook nog kan is dat attribute reporting niet aan staat, in dat geval:
In deconz GUI, select Panels and then Bind dropbox.
For your device as well as the coordinator (blue node), press the most right bullet to expand the available clusters.
For the coordinator: Drag&drop 01 Home Automation Endpoint as destination.
For the device: Select the windows covering cluster as source, also drag&drop it. Take note that this must be a server cluster (colored blue).
Press bind.
Let op:
Logging enabelen: Open deCONZ and click Help. After that, click Debug View. The following debug levels need to be enabled for proper logging:
"INFO, INFO_L2 ERROR,ERROR_L2,APS,APS_L2."
Leesvoer:
https://github.com/dresde...ee-Error-Codes-in-the-Log
Logging enabelen: Open deCONZ and click Help. After that, click Debug View. The following debug levels need to be enabled for proper logging:
"INFO, INFO_L2 ERROR,ERROR_L2,APS,APS_L2."
Leesvoer:
https://github.com/dresde...ee-Error-Codes-in-the-Log