Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-07 15:41
JBS schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 09:04:
[...]
Wellicht hier nog mensen die dezelfde gedrag zien bij (Tradfri) lampen?

@schumi2004 Klik in de Phoscon app op de groep, dan Edit en dan rechtsboven 'Delete group'?

[Afbeelding]
Dat Delete Group werkt dus niet, hij gaat gewoon niet weg en als ie weg is dan komt ie bij een herstart of na x tijd gewoon weer terug.
Er zijn ook 2 lampen, of eigenlijk xiaomi smart sockets, die elke keer weer terug in die group komen.
Het lijken een soort van "ghost" items.
Ik zie ze Home Assistant als not reachable maar ze zijn wel beschikbaar in Phoscon.

Als ik nu zo'n lamp of switch of wat het ook is wil schkelen dan kan dat NIET met diegene die ik toegewezen heb aan een groep maar wel met de entry die in de Group 0 zit.
Er zijn er dus klaarblijkelijk 2 maar bij het willen toewijzen is het er nog maar 1.

Ik denk dan haal ik hem handmatig weg uit de zll.db database maar daar kun je weer niet aan komen met zo'n HassIO container, dat is wel het grootste nadeel wat ik ervaar met HassIO.

Uiteindelijk heb ik nu de hele Conbee gateway gereset en ben nu opnieuw aan het beginnen en sta op punt de betreffende smart sockets (Xiaomi ZNCZ02LM) toe te voegen.

/edit:
En hij is er gewoon weer :(
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ezDeQCN.png

[ Voor 3% gewijzigd door schumi2004 op 25-10-2019 09:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
@schumi2004 Ik vind daarover iets terug in de release notes: https://github.com/dresde...gin/releases/tag/V2_05_66
Bijbehorende pull request: https://github.com/dresde...onz-rest-plugin/pull/1555

'Group 0' is dus de groep waarin alle lampen zitten. Bij mij heet deze overigens 'All'.

[ Voor 16% gewijzigd door JBS op 25-10-2019 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
Okay dat is appart, ik heb dat alleen met deze plug welke niet eens lampen zijn en de knop All in phoscon doet ook niets.

Ik maak gewoon een github issue en ik zie wel wat er gebeurt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkiejoo
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 25-03 11:23
@schumi2004

hoe ziet jouw setup eruit in deconz. Bij het vinden en koppelen van nieuwe devices vond ik het wel makkelijk om deconz en phoscon naast elkaar open te hebben.

Kan je een beetje zien wat er gebeurd. In principe zou je geen devices moeten zien in Phoscon die niet bestaan in Deconz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
Henkiejoo schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 09:58:
@schumi2004

hoe ziet jouw setup eruit in deconz. Bij het vinden en koppelen van nieuwe devices vond ik het wel makkelijk om deconz en phoscon naast elkaar open te hebben.

Kan je een beetje zien wat er gebeurd. In principe zou je geen devices moeten zien in Phoscon die niet bestaan in Deconz.
Hoe bedoel je Setup in Deconz?
Ik heb Deconz nog niet toegevoegd aan Home Assistant, hij is gevonden als new discovered device maar ik wacht er even mee tot ik klaar ben.
Ik heb het idee dat teveel aanpassen de werking niet ten goede komt.

Ik wordt er nu verder ook een beetje debiel van want nu likt het te werken zoals het waarschijnlijk bedoelt was met die Group 0, waar ik eerder een device maar op 1 plek kon bedienen lijkt het nu goed te gaan.

Ik stoei nog even verder om te zien of ik het kan reproduceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkiejoo
Draai je op een Pi?
Dan kun je via VNC een visueel plaatje van je devices zien, kijken wat met wat verbindt en zo.

Nieuwe devices zie je als eerste daar verschijnen, daarna pas in phoscon.

Bijv : https://user-images.githu...1e9-9325-b38dde472c16.png

[ Voor 24% gewijzigd door Henkiejoo op 25-10-2019 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
Henkiejoo schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 10:07:
Draai je op een Pi?
Dan kun je via VNC een visueel plaatje van je devices zien, kijken wat met wat verbindt en zo.

Nieuwe devices zie je als eerste daar verschijnen, daarna pas in phoscon.

Bijv : https://user-images.githu...1e9-9325-b38dde472c16.png
Draai het op een Pi ja en heb VNC viewer installed en connected maar nu is de map zo ingezoomed dat je niets zien kunt en ik krijg het met geen mogelijkheid weer uitgezoomed of weer gecentreerd.

Man man man, tijd voor weekend :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkiejoo
inzoomen en schuiven gaat bij mij gewoon met slepen en scrollwieltje.

En een hobby mag tijd kosten toch? ;)
schumi2004 schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 10:15:
[...]

Draai het op een Pi ja en heb VNC viewer installed en connected maar nu is de map zo ingezoomed dat je niets zien kunt en ik krijg het met geen mogelijkheid weer uitgezoomed of weer gecentreerd.

Man man man, tijd voor weekend :P

[ Voor 4% gewijzigd door Henkiejoo op 25-10-2019 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
Een hobby mag zeker tijd kosten maar als in mijn ogen zulke simpele dingen niet zo simpel werken dan wordt ik daar op zijn zachts gezegd een beetje simpel van.
Uiteindelijk is het gelukt en heb ik mijn hele netwerk map in beeld, duurt ff maar dan heb je ook wat.

Nu de rest :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
  • Laatst online: 14:02
Ik ben ook sinds vanvond bezig om deConz te installeren. Heb tot nu wisselend success.

Mijn opstelling is een Pi3+ (bt en wifi uit). ConBee (orig) met een verleng kabel aan de USB port.
Installatie was redelijk makkelijk op Rasbian, gewoon de manual gevolgd.

Daarna ging een tradfri lamp koppelen, dat was nog een hoop gedoe. Waarschijnlijk veroorzaakt doordat de lamp niet goed gereset was. Maar na wat pielen had ik hem toch aan de gang.
Ook het koppelen van een ronde tradfi remote met knoppen werkte redelijk soepel, zo ook het koppelen van een hue motion sensor en een aqara temp sensor.

Naar een beetje spelen in de phoscon app kwam ik er achter dat de lamp zo af en toe aan ging. Na wat google bleek dit aan de home assistant integratie te kunnen liggen. Dus omdat te testen heb even de netwerk kabel uit de pi getrokken. Maar de lamp ging nog steeds aan at random.

Ook de motion sensor had ik inmiddels log gekoppeld en verder ook geen timers meer. Wat ik ook probeer de lamp blijft ramdom aangaan. Ik heb inmiddels al een backup gemaakt, en terug gezet. Dit helpt ook niet.

Iemand ideeen hoe ik dit verder kan debuggen?

Nadat ik PI een paar keer gerestart had om te controlleren of het zigbee network goed terug komt bij reboot ben ik inmiddels de lamp helemaal kwijt. Hij lijkt er wel te zijn maar reageerd nergens meer op.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LGC32Sq.jpg

Netwerkt lijkt er prima uit te zien, denk ik. Schakelaar en temp sensor staan niet op het screenshot.

Hoe kan ik een long-press actie instellen op de remote? Kan dit niet vinden als optie in phoscon? Of kan dat alleen dan in HA?

edit: de lamp even van de stroom gehaald fixt het. Lamp doet het nu wel weer. |:(

edit2: en na 4 minuten springt hij weer aan 8)7

Edit3: Vanochtend een extra lamp (ook tradfri) gepaird. Deze werke wel normaal. Dus uiteindelijk de group waar de lamp inzat die steeds aansprong verwijdert en in een nieuwe groep gezet. Nu werkt hij zoals het moet :)

[ Voor 8% gewijzigd door ymoona op 26-10-2019 13:46 ]

https://f1nerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Ik heb een conbee 2 usb stick in mijn raspberry pi 4b. De conbee heeft de laatste firmware. Deconz geeft nu 1 node (0x0000) en dat hij gejoied is in een netwerk. Dan klik ik op phoscon app om een licht toe te voegen. Vervolgens op search lights. Dan vind hij niets. Ik heb 1 ikea tradfri bolletje. Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat ik moet doen om het bolletje te laten vinden door de conbee. De app zegt 1x aan en uit zetten. Maar moet dat met een afstandsbediening of mag dat ook met de wandschakelaar? Moet de lamp juist factory reset worden (6x aan/uit)? Ik heb het idee dat ik nu maar wat aan het gokken ben. Wie weet hoe dit precies moet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
Het is een beetje gokken. Je moet sowieso de lamp resetten om te kunnen pairen. De instructie is makkelijk maar het lijkt niet altijd te lukken. Als de lamp gereset is zet ik hem aan. Start deconz met zoeken em doe de lamp dan even kort uit en dan weer aan. Dan kan hij hem wel vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Niet online
ymoona schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 15:16:
Het is een beetje gokken. Je moet sowieso de lamp resetten om te kunnen pairen. De instructie is makkelijk maar het lijkt niet altijd te lukken. Als de lamp gereset is zet ik hem aan. Start deconz met zoeken em doe de lamp dan even kort uit en dan weer aan. Dan kan hij hem wel vinden.
Bedankt voor de tip! Ik heb het nu een aantal keer geprobeerd. Dus: 1 reset 2 zoek 3 uit/aan. Het lijkt niet te lukken. Ik heb ook een paar keer geprobeerd: 1 zoek 2 reset 3 uit/aan. Ook dat werkt niet. Ik vermoed dat er iets anders aan de hand is, maar ik heb geen idee wat. Klopt mijn beeld dat de lamp niet gepaired met een afstandsbediening hoeft te zijn? Klopt mijn beeld dat er wel een paar meter tussen de lamp en de conbee mag zitten? Klopt mijn beeld dat ik geen verdere ikea hub nodig heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Hub heb je inderdaad niet nodig. Pairing met de Ikea afstandsbediening zal verloren gaan bij de reset en is ook niet nodig.

Wat wél helpt is je lamp wél direct naast de Conbee-stick te houden. Max. 5 cm zeg maar. Verder is 't veel klooien. Resetten en evt. connecten met uit/aan doe je overigens door de lamp te power-cyclen: de aan/uit-schakelaar die nog in de muur zit of door de lamp bijv. los te draaien in de fitting.

Ik suggereer ook de lamp eerst te resetten (de lamp zal bij succesvolle reset paar keer een dim/fel-cycle doorlopen om dit aan te duiden), hem vlak naast de Conbee te houden en hem dan kort uit en vervolgens weer aan te doen.

[ Voor 21% gewijzigd door Osiris op 27-10-2019 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
Heb met horde en storen eindelijk alles werkend zoals ik wil op 1 ding na.
Ik heb zo'n Xiaomi Mini Switch met Gyro functionaliteit, deze dus WXKG12LM.
Klopt het dat je er in Phoscon eigenlijk niets mee kunt?
Bij configureren zie ik iIn de afbeelding 3 dingen, 1x, 2x en shake, maar alleen 2x lijkt iets te doen.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1LnTLuv.png

Als ik hem gewoon als aan uit wil dan lijkt een simpele button push allene te werken dus met 2x en niet met de andere mogelijkheden.
Klinkt dit bekend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
schumi2004 schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 16:35:
Ik heb zo'n Xiaomi Mini Switch met Gyro functionaliteit, deze dus WXKG12LM.
Klopt het dat je er in Phoscon eigenlijk niets mee kunt?
Volgens mij staat die niet in de compatibility list:

https://github.com/dresde...pported-wireless-switches

Niet goed gekeken :+

Er zijn een aantal threads over dat typenummer, welke suggereren dat hij zou moeten werken:

https://github.com/dresde...nz-rest-plugin/issues/448

https://github.com/dresde...ugin/wiki/Xiaomi-WXKG12LM

[ Voor 25% gewijzigd door Osiris op 27-10-2019 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Niet online
Osiris schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 16:28:
Hub heb je inderdaad niet nodig. Pairing met de Ikea afstandsbediening zal verloren gaan bij de reset en is ook niet nodig.

Wat wél helpt is je lamp wél direct naast de Conbee-stick te houden. Max. 5 cm zeg maar. Verder is 't veel klooien. Resetten en evt. connecten met uit/aan doe je overigens door de lamp te power-cyclen: de aan/uit-schakelaar die nog in de muur zit of door de lamp bijv. los te draaien in de fitting.

Ik suggereer ook de lamp eerst te resetten (de lamp zal bij succesvolle reset paar keer een dim/fel-cycle doorlopen om dit aan te duiden), hem vlak naast de Conbee te houden en hem dan kort uit en vervolgens weer aan te doen.
Thanks! De lamp dichtbij houden hielp. Daarna was het nog een uitdaging om het lampje in Domoticz te krijgen. Vooral de Api key voelde als een behendigheidsspel. :) Maar nu werkt de lamp in Domoticz. Hoera!

Nu heb ik nog 2 uitdagingen...

De conbee 2 zit nu in de verkeerde raspberry pi. Ik wil degene gebruiken die in de meterkast staat. Echter... Daar wil deconz niet een netwerk joinen. Misschien heeft dat iets te maken met dat ik andere usb poorten ook in gebruik heb. Ik heb geen idee wat daar aan de hand is...

Naast een lampje heb ik ook een inbouw zigbee dimmer. https://www.bol.com/nl/p/...5alzsW2pbUq0aApWbEALw_wcB
Ik zie nog niet helemaal hoe ik deze ga pairen. Ik kan dat ding niet echt tot op 5cm van de conbee krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evert.terpstra
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 01-06 17:03
Hallo een ieder,

Ik heb sinds twee weken Philips Hue draaien met vijf Trafdri Draadloos plug-in stopcontacten, één Icasa inbouw dimmer en voor een Milight led strip wordt een Fut038 aangestuurd. Verder nog een Hikvision buiten camera.
Via Raspberry Pi 3b+ en Hoobs en de nodige Homebridge plugins alles in Apples Homekit getrokken.

Alles werkt zeer goed. Echter om alles beter inzichtelijk te maken m.b.t. wie maakt met wie contact (routering) heb ik gisteren een Conbee 2 gekocht. Ik heb ermee gestoeid in WIN 10 met een IKea Trafdri afstandsbediening en ik zie in deCONZ dat de Conbee 2 als coördinator is ingesteld. Ik zie dat ik hem ook als router in kan stellen.

Vraag:
1. Als ik de Conbee 2 als router in ga stellen, kan hij dan ook opgenomen worden, in het Mesh netwerk wat nu al draait op de Philips Hue (zoals boven omschreven)? Of dient alles opnieuw ingesteld te worden?
Kan ik de Conbee 2 als router/c.q. extender aanmelden op de Philips Hue?

2. Ik begrijp dat Homebridge-Hue werkt met Philips Hue en met Conbee 2/Deconz, kan dat ook tezamen, of alleen Philips Hue of alleen Conbee 2/deCONZ?

3. Wat voor voor- en nadelen heeft de Conbee 2 tezamen met Hass.io (home manager) en om samen te gebruiken met Apple Homekit?

Thnxs! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
Ik ben vandaag aan het stoeien geweest met hassio en node red. Om op basis van motion events lichten te schakelen. Maar ook s nachts gedimt aan te gaan ipv van volle bak. Ik weet dat het via deconz zelf ook kan, maar wil het via node red doen. Any way waar ik tegen aanliep:
Ik heb een verse (nieuw uit de doos) hue motion sensor gekoppeld aan deconz. Verder niet gekoppeld aan een groep of lampen. Deze sensor meld beweging en daarna vrij snel (ongeveer 5 sec) meld hij dat er geen beweging meer is (er is ook geen beweging meer).

Ik heb ook een tweede sensor, zelfde model, zelfde firmware. En deze meld pas na 2-3 minuten geen beweging dat er geen beweging meer is. Deze sensor heeft in een groep gezeten om direct vanauit deconz de lamp te schakelen. Graag wil ik dat de sensor snel weer meld dat geen beweging is als deze er niet is. Maar kan hier geen instelling voor vinden, en ook google-fu skills laten me in de steek (waarschijnlijker:ik gebruik de verkeerde steekwoorden). Iemand een idee hoe is deze sensor weer snel kan laten rapporteren op geen beweging (behalve een factory reset?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:24
@ymoona
Sensoren zoals dit gaan vaak eerst 1 uurtje in testmode . Geven dan na 5 sec weer een status door.

Daarna gaan ze standaard na 2 minuten de status vrijgeven. Vanwege batterij en zo.

De aqara sensoren zijn aan te passen door te solderen en ze in testmode te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ymoona
Ik heb ontdekt waar de vertraging vandaan komt. Per sensor heb je ook nog configuratie. Deze config vind je niet terug in phoscon.

deconz

Ik heb nu de waarde op 0 gezet en krijg veel sneller melding van geen beweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-07 06:45

B2

wa' seggie?

Ik heb een aantal tradfri smart plugs gekocht, met bijbehorende kleine vierkante afstandsbediening.
De smart plugs krijg ik makkelijk gekoppeld aan Deconz. Echter de on/off afstandsbediening wil niet makkelijk. Ik kan deze niet kiezen als Ikea Switch.

Hoe moet deze on/off switch gekoppeld worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
B2 schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 16:15:
Ik heb een aantal tradfri smart plugs gekocht, met bijbehorende kleine vierkante afstandsbediening.
De smart plugs krijg ik makkelijk gekoppeld aan Deconz. Echter de on/off afstandsbediening wil niet makkelijk. Ik kan deze niet kiezen als Ikea Switch.

Hoe moet deze on/off switch gekoppeld worden?
Kies voor "other" in de switch toevoegen wizard, dan zou je 'm moeten kunnen pairen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Sinds vandaag een conbee 2 binnen en werkend via een docker.
Bedoeling is mijn Philips Hue gateway en Xiaomi / Aqara gateway te vervangen.

Inmiddels al de nodige devices gepaired, diverse tradfri en hue lampen. Ook een Xiaomi PIR. HEt enige wat ik niet snap, is dat deze maar niet via een lamp wil routeren.
De PIR kreeg ik niet gepaired in mijn woonkamer, lukte pas toen ik bij de NAS waar de conbee in zit ging staan.
Als ik nu de PIR in de woonkamer zet, blijft deze wel verbinding houden (onderbuik gevoel zegt wel wat trager) maar volgens VNC loopt deze 1op1 met de stick, niet met een ander device - wat raar is want nog geen 2 meter van de PIR hangen 4 tradfri bolletjes die ook met de conbee gepaired zijn.

Ik begreep al dat je het niet kunt afdwingen, maar iemand een idee waarom de PIR voor de moeilijkste weg kiest ? Moet ik 'm opnieuw pairen ?

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
@Koffie De Xiaomi's staan niet bekend om 't snel vinden van een andere/betere route. Ik zou 't even de tijd geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kvn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-07 23:38

Kvn

JBS schreef op woensdag 6 november 2019 @ 18:31:
@Koffie De Xiaomi's staan niet bekend om 't snel vinden van een andere/betere route. Ik zou 't even de tijd geven.
Is inderdaad de oplossing, die van mij (stuk of 20 Xaomi sensors) zitten inmiddels vrijwel allemaal op een router ipv de Conbee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Dank voor de bevestigingen :Y)
Wel vreemd dat 2 andere sensors (1x PIR en 1x contact) wel instant via lampen lopen. Maar wellicht dat het er ook mee te maken heeft dat die PIR het allereerte device was in mijn netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmn79
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:02
Ben bezig met het updaten van mijn firmware van mijn Osram Classic B40 E14 kaarslampje. Sinds kort zijn daar namelijk ook OTA bestanden voor te downloaden net als dat via een kleine omweg voor de Ikea zigbee apparaten kan.

Het is me nu nog niet helemaal duidelijk of je de lamp moet verwijderen als je de firmware geupdate hebt. Heb de deconz docker al wel opnieuw gestart maar bij de eigenschappen van de lamp zie ik nog de oude firmware versie staan. Weet iemand dat?

Edit: heb een OTA firmware instructie toegevoegd aan de startpost, suggesties voor verbeteringen hoor ik graag.

[ Voor 9% gewijzigd door wmn79 op 06-11-2019 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ik voel met echt een beetje een noob, maar ik heb nog nooit met een Pi en een desktop gewerkt :o

Ik heb dus de headless versie van deconz geinstelleerd (Phoscon_Gateway_Headless_2019-09-07.xz)
De WebApp werkt prima, maar VNC is een dingetje.
Hier staat dat ik gewoon deze guide moet volgen:

code:
1
2
3
4
sudo apt install realvnc-vnc-server realvnc-vnc-viewer
sudo raspi-config
Navigate to Interfacing Options.
Scroll down and select VNC > Yes

Vervolgens als laatste nog een vituele deskop starten:
code:
1
vncserver

Als ik dan op port 5900 verbind VNC krijg ik een klein zwart vierkantje met de witte tekst "Cannot currently show the desktop"
Iemand een duwtje in de juiste richting?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
@Koffie Wil je VNC om de GUI te bekijken? (Wat op zich wel interessant is, om je netwerk met alle links tussen de diverse devices te bekijken.) Want dan heb je niet genoeg aan de headless variant of course.

Overigens, draai je Raspbian? Zelf heb ik "gewoon" de Deconz apt source toegevoegd:

/etc/apt/sources.list.d/deconz.list
deb http://phoscon.de/apt/deconz             stretch main

En dan kun je met apt simpelweg `deconz` installeren. Die biedt naast de service "deconz" ook de service "deconz-gui" aan waardoor er een GUI zou moeten komen. Scheelt weer gedoe met zelf vage `.xz` bestanden installeren enzo.

Zelf heb ik VNC niet werkend gekregen (maar dan ook vooral de client-kant op m'n laptop, Gentoo enzo :+). Mijn work-around was X11-forwarding: de GUI wel op de Pi draaien, maar alle grafische info op mijn Linux laptop. Dan zie ik dus op mijn laptop het schermpje van de GUI die draait op de Pi.

Maargoed, daar heb jij waarschijnlijk niets aan, al werkt X11-forwarding mogelijk ook met Mac?

[ Voor 44% gewijzigd door Osiris op 07-11-2019 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Osiris schreef op donderdag 7 november 2019 @ 19:39:
@Koffie Wil je VNC om de GUI te bekijken? (Wat op zich wel interessant is, om je netwerk met alle links tussen de diverse devices te bekijken.) Want dan heb je niet genoeg aan de headless variant of course.

Overigens, draai je Raspbian? Zelf heb ik "gewoon" de Deconz apt source toegevoegd:

/etc/apt/sources.list.d/deconz.list
deb http://phoscon.de/apt/deconz             stretch main
Ik wil idd kunnen switchen tussen GUI en webinterfae. Kom er ook net achtr dat headless gewoonweg niet gaat lukken met een virtuele desktop/vnc.
Zojuist de full image erop gemikt en nu beide aan de praat.

VNC wil ik voolopig nog wel kunnen gebruiken, omdat ik nog aan het uitzoeken ben hoe wat loopt. Had de stick eerst in mijn NAS met een docker, maar dat bleek echt te ver weg van de bewoonde wereld in huis.
Vandaar nu een Pi in de meterkast.
Eerste indruk is dat het wel degelijk een verschil maakt, zo centraler in de omgeving tov in mijn NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
@Koffie Hmm, klopt het dat je de "Raspbian Buster Desktop" SD-image hebt gebruikt van https://phoscon.de/en/conbee/sdcard ? Dat zou gewoon volledige grafische omgeving moeten ondersteunen, inclusief VNC.

Hmm, @Koffie, ik zie dat er iets bestaat als "vncserver-virtual", wat doet dat?

[ Voor 17% gewijzigd door Osiris op 07-11-2019 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Osiris schreef op donderdag 7 november 2019 @ 19:45:
@Koffie Hmm, klopt het dat je de "Raspbian Buster Desktop" SD-image hebt gebruikt van https://phoscon.de/en/conbee/sdcard ? Dat zou gewoon volledige grafische omgeving moeten ondersteunen, inclusief VNC.
http://www.dresden-elektronik.de/rpi/sd-card-image/ -> Phoscon_Gateway_2019-09-07.xz 08-Sep-2019 01:42 788M
Zo te zien is dat idd die buster versie.
Osiris schreef op donderdag 7 november 2019 @ 19:45:

Hmm, @Koffie, ik zie dat er iets bestaat als "vncserver-virtual", wat doet dat?
Die full image werkt. GUI + VNC dus ik vind het prima zo :+
Eerst maar eens voorzichtig aan mijn spullen verhuizen van eigen gateways naar deconz.

[ Voor 27% gewijzigd door Koffie op 07-11-2019 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Hmm, ik kan wel met de Android RealVNC Viewer m'n Pi bekijken, maar vanaf m'n Linux client NIET.. :X

Ik ga RealVNC op m'n RPi eens vervangen door TigerVNC, da's de VNC-versie die op m'n laptop draait.

--

Zit nu even via VNC op de GUI te koekeloeren, zie ik nu een 3e router in m'n netwerk.. Huh.. :o Ik heb maar 2 Zigbee lampen in m'n huisje :P

[ Voor 26% gewijzigd door Osiris op 07-11-2019 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmn79
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:02
wmn79 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 21:14:
Het is me nu nog niet helemaal duidelijk of je de lamp moet verwijderen als je de firmware geupdate hebt. Heb de deconz docker al wel opnieuw gestart maar bij de eigenschappen van de lamp zie ik nog de oude firmware versie staan. Weet iemand dat?
Inmiddels gelukt, je hoeft de lamp niet te verwijderen uit deCONZ maar kunt in deCONZ de SW version waarde opnieuw uitlezen. Dan wordt ook de waarde in Phoscon vernieuwd. Heb het uiteindelijk gevonden m.b.v. deze ietwat zure post op github.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Koffie schreef op woensdag 6 november 2019 @ 18:18:
Sinds vandaag een conbee 2 binnen en werkend via een docker.
Bedoeling is mijn Philips Hue gateway en Xiaomi / Aqara gateway te vervangen.

Inmiddels al de nodige devices gepaired, diverse tradfri en hue lampen. Ook een Xiaomi PIR. HEt enige wat ik niet snap, is dat deze maar niet via een lamp wil routeren.
De PIR kreeg ik niet gepaired in mijn woonkamer, lukte pas toen ik bij de NAS waar de conbee in zit ging staan.
Als ik nu de PIR in de woonkamer zet, blijft deze wel verbinding houden (onderbuik gevoel zegt wel wat trager) maar volgens VNC loopt deze 1op1 met de stick, niet met een ander device - wat raar is want nog geen 2 meter van de PIR hangen 4 tradfri bolletjes die ook met de conbee gepaired zijn.

Ik begreep al dat je het niet kunt afdwingen, maar iemand een idee waarom de PIR voor de moeilijkste weg kiest ? Moet ik 'm opnieuw pairen ?
De conbee 2 in mijn NAS was op zijn zachtst gezegd een kleine ramp. Veel te ver weg, amper bereik en zo'n beetje al mijn devices moesten over 1 lamp routeren.

Inmiddels een Raspberry Pi geinstalleer en deze op een centraler punt gehangen : in de meterkast (hier hingen ook de Hue en Xiaomi gateways).
Bereik is uitstekend, pairen van battery powered sensors kan gewoon op de plek waar ze zich bevinden in het huis en ik zie een gezond mesh netwerk waarbij sommige devices meerdere routes hebben om hun pakketjes van en naar de router te krijgen.
Sinds de Pi in in de meterkast hangt heb ik ook geen enkele lamp (of sensor) gehad die niet bereikbaar was.

Enige puntje waar ik nog niet helemaal uit ben:
Ik gebruik pimatic met een plugin richting deconz, werkt prima. Op basis van tijdstip, lux en beweging word er bepaald om de verlichting (tradfri) te schakelen.
Wanneer deze lampen een lange tijd (enkele uren) uit zijn geweest, komen ze in zeer felle stand op. Door middel van rules breng ik dan warmte en brightness naar de juiste level.
Zet ik ze uit en even later weer aan komen ze gewoon op in dezelfde situatie. Als je dan de volgende ochtend beneden komt, zijn ze weer fel. Met de hue gateway ha ik dit voorheen niet.

[ Voor 2% gewijzigd door RobIII op 02-04-2022 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Niet online
Gisteren een Tradfri schakelaar (die ronde) bij Ikea gehaald. Ik volg de instructie van de Phoscon app om de schakelaar toe te voegen. Maar het lukt me niet om het in Phoscon of de rest api te krijgen. Ik heb verschillende varianten geprobeerd. Ik had verwacht dat het heel eenvoudig zou zijn, aangezien Phoscon dit model expliciet kent.

Weet iemand misschien de juiste methode om de schakelaar toe te voegen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkiejoo
@KopjeThee
Op de remote het resetknopje ingedrukt houden tot het lampje gaat knipperen.

In phoscon laten scannen naar nieuwe knoppen. In deconz zie je als het goed is de remote als device verschijnen.
Voor de zekerheid kun je een knop van de remote indrukken. Als het goed is ziet phoscon dan ook de remote.

[ Voor 86% gewijzigd door Henkiejoo op 11-11-2019 08:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulkkonen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 28-09-2022

Hulkkonen

I wear them at night

Hulkkonen schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 09:40:
[...]

Ook gedaan :)

[...]

Ik heb de huidige situatie weer bij de support van Dresden neergelegd, nog geen reactie ontvangen. Mocht ik nu niet meer verder komen (met of zonder antwoord van Dresden), dan ga ik na m'n vakantie inderdaad hardware wisselen.
Het heeft even geduurd, maar er zit nu schot in de zaak. O.a. hardware gewisseld, haalde niets uit. Diverse keren Dresden gemaild, steeds geen antwoord. Uiteindelijk kreeg ik op mailtje 8 een antwoord uit Duitsland dat ik de Raspbee dan mocht opsturen voor controle. Begin vorige week opgestuurd. Vrijdag kreeg ik een mail dat ze de Raspbee hebben doorgemeten en dat ze geconcludeerd hebben dat deze kapot was...

Ze sturen een nieuwe op _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K-Jay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:25

K-Jay

Klaas Jan

Ik krijg mijn Ikea Tradfri motion sensors niet meer goed gekoppeld aan Deconz :(
Mijn situatie: Home Assistant op een NUC, met Deconz add-on. Daar zitten momenteel een paar Tradfri lampen en motion sensors op en die werken prima :)
Mijn probleem: onlangs 2 extra Tradfri motion sensors gekocht en die wil ik nu ook koppelen. Ik volg de procedure in Deconz (4x knopje drukken), de sensor wordt ook gevonden, maar blijft vervolgens op "Not reachable" staan. Bij het koppelen liggen ze letterlijk naast de dongle. Wat me opvalt is dat op de sensor het ledje blijft "ademen", langzaam aan en uit gaat.
Iemand een gouden tip?

Beter remmen=sneller racen: loadcellmod

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Even een dubbelcheck : een Ikea power plug zal altijd (nieuw uit doos) wit gaan branden als je deze in het stopcontact prikt? En gaan knipperen na 5 seconden het reset knopje ingedrukt te houden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Koffie schreef op maandag 11 november 2019 @ 17:29:
Even een dubbelcheck : een Ikea power plug zal altijd (nieuw uit doos) wit gaan branden als je deze in het stopcontact prikt? En gaan knipperen na 5 seconden het reset knopje ingedrukt te houden ?
Ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Shit, dan issie stuq :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Niet online
Henkiejoo schreef op maandag 11 november 2019 @ 08:14:
@KopjeThee
Op de remote het resetknopje ingedrukt houden tot het lampje gaat knipperen.
Het lampje gaat niet knipperen als ik her knopje ingedrukt hou. Als ik hem 4x binnen 5 seconde indruk, dan gaat het lampje knipperen. Dat is volgens mij een factory reset. Het knopje lang indrukken (>10s) heeft geen merkbaar effect.
In phoscon laten scannen naar nieuwe knoppen. In deconz zie je als het goed is de remote als device verschijnen.
Ik zie 2 grijze end devices die los staan in deconz, nergens mee verbonden. Ik weet niet wat dit zijn. Ik weet ook niet hoe ik kan achterhalen wat het zijn. Misschien stonden ze er al eerder. Ik zie ook geen mogelijkheid ze te verwijderen.
Voor de zekerheid kun je een knop van de remote indrukken. Als het goed is ziet phoscon dan ook de remote.
In phoscon zie ik de schakelaar ook niet als ik een knop indruk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkiejoo
@KopjeThee
sorry, ik deed het uit m'n hoofd. Inderdaad 4x indrukken is een reset.

Zo'n knop komt inderdaad eerst als een los device in deconz.
Die 2 losse die je hebt, kun je volgens mij wel gewoon verwijderen door aanklikken en dan op del drukken.

Je klikt in deconz toch op "add new switch"?
Na een reset van de knop zou je hem weer in deconz moeten zien terugkomen. Dan is dat dus jouw knop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Niet online
Henkiejoo schreef op maandag 11 november 2019 @ 19:32:
@KopjeThee
sorry, ik deed het uit m'n hoofd. Inderdaad 4x indrukken is een reset.

Zo'n knop komt inderdaad eerst als een los device in deconz.
Die 2 losse die je hebt, kun je volgens mij wel gewoon verwijderen door aanklikken en dan op del drukken.

Je klikt in deconz toch op "add new switch"?
Na een reset van de knop zou je hem weer in deconz moeten zien terugkomen. Dan is dat dus jouw knop.
Ja! Na het deleten van die loze dingen, ging het in 1 keer goed. Dat kan ook toeval zijn. Maar het is gelukt! Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Despie
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01-07 15:07
Heeft iemand ervaring met de OSRAM Smart+ Tussenstekker (voor buiten) https://www.conrad.nl/p/o...ekker-voor-buiten-1610416 in combinatie met de deConz stick?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Despie schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 11:40:
Heeft iemand ervaring met de OSRAM Smart+ Tussenstekker (voor buiten) https://www.conrad.nl/p/o...ekker-voor-buiten-1610416 in combinatie met de deConz stick?
Ik zou hem hier halen :)
Hier een aantal binnen Osram pluggen maar heb een Raspbee printje en geen Conbee.
Het bereik is goed en ze werken als router voor een flinke serie Aqara sensors (beweging, deur, temp/hum).

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ik ben langzaam aan het overstappen van een ICS-2000 naar een Conbee 2. Die heb ik geplaatst in een Synology 216 II. Met een Docker voor de Deconz software. Ik wil daar mijn Hue, Tradfri, Osram en Kaku Plusline (Zigbee) spullen mee aansturen.
Het lijkt tot nu toe te werken. Mijn enige 'probleem' is mijn deurbel. Die is een KaKu 433 MHz. In principe kan hij gewoon zijn werk blijven doen. Maar op dit moment is het zo dat als hij wordt in gedrukt ook de buitenverlichting aan gaat en het licht in de hal als het donker is. De ICS-2000 zorgt daar voor. Maar die wil ik juist kwijt.
Is er een methode om dat signaal op te pikken en in Deconz te krijgen?

[ Voor 4% gewijzigd door Ortep op 16-11-2019 11:36 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
Ortep schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 11:35:
Ik ben langzaam aan het overstappen van een ICS-2000 naar een Conbee 2. Die heb ik geplaatst in een Synology 216 II. Met een Docker voor de Deconz software. Ik wil daar mijn Hue, Tradfri, Osram en Kaku Plusline (Zigbee) spullen mee aansturen.
Het lijkt tot nu toe te werken. Mijn enige 'probleem' is mijn deurbel. Die is een KaKu 433 MHz. In principe kan hij gewoon zijn werk blijven doen. Maar op dit moment is het zo dat als hij wordt in gedrukt ook de buitenverlichting aan gaat en het licht in de hal als het donker is. De ICS-2000 zorgt daar voor. Maar die wil ik juist kwijt.
Is er een methode om dat signaal op te pikken en in Deconz te krijgen?
Begrijp ik je goed dat je nu diverse losse hubs hebt zonder een centraal platform als bijvoorbeeld Home Assistant? Want dan kun je deze logica in Home Assistant regelen en zowel deCONZ als je KAKU apparaten daarin samenbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

JBS schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 12:48:
[...]
Begrijp ik je goed dat je nu diverse losse hubs hebt zonder een centraal platform als bijvoorbeeld Home Assistant? Want dan kun je deze logica in Home Assistant regelen en zowel deCONZ als je KAKU apparaten daarin samenbrengen.
Ik had eerste alles draaien op een ICS-2000. Dus één enkele hub. Die kan verbinden met Kaku 433MHz en Zigbee van Hue, Osram, Kaku Zigbee en Ikea. Daar kan je ook scenes en regels in maken.
De Conbee2 met deCONZ is uitgebreider en kan bc ook Aqara aan. Bovendien ben je bent niet meer afhankelijk van de cloud. Vandaar de overstap.
Maar voor zover ik weet kan je daar geen signalen van Kaku 433MHz mee oppikken. Dus ik probeer een constructie te bedenken waarmee dat wel kan.

[ Voor 4% gewijzigd door Ortep op 16-11-2019 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ik ben nu een tijdje bezig met de Conbee en het werkt prima. Waar ik tegenaan ben gelopen is iets wat ik totaal niet verwacht had. Is het waar dat er geen mogelijkheid is om de zaag met Google voice command's aan te sturen? Wat als dat zo is dan gat ik snel weer terug naar mijn ICS-2000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Ortep schreef op maandag 18 november 2019 @ 16:52:
Ik ben nu een tijdje bezig met de Conbee en het werkt prima. Waar ik tegenaan ben gelopen is iets wat ik totaal niet verwacht had. Is het waar dat er geen mogelijkheid is om de zaag met Google voice command's aan te sturen? Wat als dat zo is dan gat ik snel weer terug naar mijn ICS-2000
Wat bedoel je met zaag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
Ortep schreef op maandag 18 november 2019 @ 16:52:
Klopt. Je zou dit wel via bijvoorbeeld Home Assistent kunnen laten verlopen (mits je je 'zaag' smart kunt maken ;) Ik neem aan dat je 'zaak' bedoelt)

[ Voor 7% gewijzigd door JBS op 18-11-2019 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

JBS schreef op maandag 18 november 2019 @ 17:00:
[...]
Klopt. Je zou dit wel via bijvoorbeeld Home Assistent kunnen laten verlopen (mits je je 'zaag' smart kunt maken ;) Ik neem aan dat je 'zaak' bedoelt)
Ja, dat was een tikvaud. Ik bedoel inderdaad zaak.

Dat is wel een enorm minpunt. Heroverwegen dus. Wat ik aan de ene kant win door de eenvoud en het overzicht raak ik aan de andere kant kwijt omdat ik systemen moet gaan stapelen.

Misschien gaat de conbee dus stofhappen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
Ortep schreef op maandag 18 november 2019 @ 19:03:
[...]

Ja, dat was een tikvaud. Ik bedoel inderdaad zaak.

Dat is wel een enorm minpunt. Heroverwegen dus. Wat ik aan de ene kant win door de eenvoud en het overzicht raak ik aan de andere kant kwijt omdat ik systemen moet gaan stapelen.

Misschien gaat de conbee dus stofhappen
Met iets als Home Assistant nemen de mogelijkheden ook behoorlijk toe. Uitgebreidere automatiseringen maar ook integreren van goedkope sonoff's bijvoorbeeld. Mogelijkheden worden dan echt vrijwel eindeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

JBS schreef op maandag 18 november 2019 @ 19:24:
[...]
Met iets als Home Assistant nemen de mogelijkheden ook behoorlijk toe. Uitgebreidere automatiseringen maar ook integreren van goedkope sonoff's bijvoorbeeld. Mogelijkheden worden dan echt vrijwel eindeloos.
Ik had daar al even naar gekeken maar ik heb het als een bijna onwerkbare oplossing gezien.

1 ) Ik heb een Conbee die ik met deConz aanstuur.
2 ) Ik moet apart Home Assistant draaien. Die ook niet in staat is om met Google te praten.
3 ) Ik moet een betaalde cloudservice aanschaffen, of gaan zitten goochelen met certificaten, eigen hostnames, api keys en andere obscure dingen
4 ) dan pas kan ik het aan Google Assistant koppelen.

Zo'n gecompliceerde oplossing kan op zoveel plaatsen falen dat ik het niet eens ga proberen.

Wat ik nu heb is een ICS-2000 waar ik dingen aan kan hangen. Dat ding wordt direct herkend door Google en het werkt. Werkt het niet dan lossen KaKu en Google het maar samen op. En dat doen ze ook als er een hikje is.

De enige reden waarom in de conbee wilde was dat er ook de goedkope aqara sensors aan konden. Maar dat financiële voordeel valt direct weg als ik 5 euro per maand moet betalen om het 'goedkopere' systeem te laten werken. via allerlei omwegen.

Helaas pindakkaas. Dat is weer een leermomentje. Er niet van uit gaan dat een out of de box systeem ook gewoon werkt.

Bedankt voor je input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
Ortep schreef op maandag 18 november 2019 @ 19:42:
[...]

Ik had daar al even naar gekeken maar ik heb het als een bijna onwerkbare oplossing gezien.

1 ) Ik heb een Conbee die ik met deConz aanstuur.
2 ) Ik moet apart Home Assistant draaien. Die ook niet in staat is om met Google te praten.
3 ) Ik moet een betaalde cloudservice aanschaffen, of gaan zitten goochelen met certificaten, eigen hostnames, api keys en andere obscure dingen
4 ) dan pas kan ik het aan Google Assistant koppelen.

Zo'n gecompliceerde oplossing kan op zoveel plaatsen falen dat ik het niet eens ga proberen.

Wat ik nu heb is een ICS-2000 waar ik dingen aan kan hangen. Dat ding wordt direct herkend door Google en het werkt. Werkt het niet dan lossen KaKu en Google het maar samen op. En dat doen ze ook als er een hikje is.

De enige reden waarom in de conbee wilde was dat er ook de goedkope aqara sensors aan konden. Maar dat financiële voordeel valt direct weg als ik 5 euro per maand moet betalen om het 'goedkopere' systeem te laten werken. via allerlei omwegen.

Helaas pindakkaas. Dat is weer een leermomentje. Er niet van uit gaan dat een out of de box systeem ook gewoon werkt.

Bedankt voor je input.
Google Assistant koppel je gratis aan Home Assistant, middels de handmatige methode. Zie de documentatie. De daarvoor benodigde public URL met SSL certificaat regel je met DuckDNS. Zie ook de documentatie.

Geen abonnementen of andere kosten voor nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

JBS schreef op maandag 18 november 2019 @ 19:50:
[...]
Google Assistant koppel je gratis aan Home Assistant, middels de handmatige methode. Zie de documentatie. De daarvoor benodigde public URL met SSL certificaat regel je met DuckDNS. Zie ook de documentatie.

Geen abonnementen of andere kosten voor nodig.
Dat was mijn punt 3b ;)
of gaan zitten goochelen met certificaten, eigen hostnames, api keys en andere obscure dingen
Het kost of best wel redelijk wat geld of het is een oplossing met touwtjes, paperclips, elastiekjes en ductape

We hebben het hier niet meer over een single point of failure maar over een quintuple point of failure. ( Is dat een correct woord?)

Ik ben er al uit. Ik ga het niet doen. Het is geen hobby systeem maar een systeem dat gewoon moet werken. Ook als mijn vrouw het gebruikt en ik niet in de buurt ben als er weer een certificaat is verlopen of een website even down is net op het moment dat zij wil douchen

[ Voor 16% gewijzigd door Ortep op 18-11-2019 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
Wie kan me helpen met het volgende.

Ik heb een Xiaomi Smart Switch toegevoegd in Phoscon en deze werkt daar prima in maar nu wil ik deze in Node-Red gaan gebruiken in Home Assistant maar ik kan hem niet vinden, ik kan alleen de battery level vinden.

Ik zie bij device info dus dit:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/z9dZEno.png

Hij zou dus moeten heten:
lumi.sensor_switch.aq3

Maar kan hem echt nergens vinden.
Iemand een idee?

/edit:
Heb nu deze pallette installed: node-red-contrib-deconz
En dat zou het moeten oplossen maar nog, waarom zie ik die button maar half tussen de devices.
Kan ik hem hernoemen zodat ie wel als device zichtbaar is misschien?

[ Voor 20% gewijzigd door schumi2004 op 18-11-2019 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
@schumi2004 Vanuit deCONZ krijg je button events door. Je zult van deze knop inderdaad geen entiteit terug zien. Check je log om te zien welke event IDs je als trigger kunt gebruiken.

Zie JBS in "deCONZ - Zigbee gateway van Dresden Elektronik" en JBS in "deCONZ - Zigbee gateway van Dresden Elektronik"

[ Voor 32% gewijzigd door JBS op 18-11-2019 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
Okay, bedankt voor de toelichting. Even doorlezen.

Weet je toevallig ook waarom ik geen ConBee server kan toevoegen in Home Assiatnt in Node-Red zoals hier uitgelegd? Ik heb de correcte poorten en IP overgenomen maar connecten doet ie niet.

YouTube: node-red-contrib-deconz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:16

Koppensneller

winterrrrrr

Waarom zou je dat precies willen? Home Assistant zal events genereren van het type deconz_event. Daar kun je in Node-RED gewoon naar luisteren :)

Als je precies wil weten hoe die events er uit zien: in HA naar Developer Tools -> Events -> Bij Listen to events de waarde deconz_event invullen en op start listening drukken.

[ Voor 41% gewijzigd door Koppensneller op 19-11-2019 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
Koppensneller schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 08:47:
Waarom zou je dat precies willen? Home Assistant zal events genereren van het type deconz_event. Daar kun je in Node-RED gewoon naar luisteren :)
Omdat het er een stuk gelikter en eenvoudiger uitziet.
Als je precies wil weten hoe die events er uit zien: in HA naar Developer Tools -> Events -> Bij Listen to events de waarde deconz_event invullen en op start listening drukken.
Kom er vanmorgen achter dat dit dus niet gaat werken mocht je een smart switch al in Phoscon gebruikt hebben. Zodra je die bv al aan een groep gehangen hebt dan zie je die deconz_events niet meer van dit device.

Maar nu ik dan eindelijk die events zie neemt niet weg waarom ik die palette niet gebruiken kan in node-red ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ymoona
Omdat ik net als bijna iedereen last had om ikea lampen te resetten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Y4NPiBiji2b8iFNTdlVgqJk2/full.png

Met als input een inputboolean in hassio en als output een tradfri outlet. Werkt stukken beter als met de hand klikken en hopen voor het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
schumi2004 schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 09:04:

Kom er vanmorgen achter dat dit dus niet gaat werken mocht je een smart switch al in Phoscon gebruikt hebben. Zodra je die bv al aan een groep gehangen hebt dan zie je die deconz_events niet meer van dit device.

Maar nu ik dan eindelijk die events zie neemt niet weg waarom ik die palette niet gebruiken kan in node-red ;)
Hier zie ik de events gewoon voorbij komen hoor. Ook voor remotes die aan een groep hangen. Voor zowel knoppen die niets doen als knoppen waar een actie aan hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
ymoona schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 16:05:
[...]

Hier zie ik de events gewoon voorbij komen hoor. Ook voor remotes die aan een groep hangen. Voor zowel knoppen die niets doen als knoppen waar een actie aan hangt.
Heb gisteren met een collega van alles geprobeerd om events van die smart switch zichtbaar te krijgen maar helaas totdat ik de smart switch van de groep af haalde in Phoscon.
Of het was toevallig of iets anders maar nu zijn ze tenminste zichtbaar en kan ik er verder mee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
schumi2004 schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 16:18:
[...]

Heb gisteren met een collega van alles geprobeerd om events van die smart switch zichtbaar te krijgen maar helaas totdat ik de smart switch van de groep af haalde in Phoscon.
Of het was toevallig of iets anders maar nu zijn ze tenminste zichtbaar en kan ik er verder mee aan de slag.
Dat moet haast wel. Ik gebruikt namelijk ook nog andere schakelaar (een ikea 5 knops) met drie knoppen geconfigureerd in phoscon en 2 knoppen via een automation is hassio. Dus de event komen altijd wel in homeassistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
Klopt inderdaad. Events komen altijd in HA door, ongeacht of de knop in Phoscon dient als een trigger ergens voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulkkonen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 28-09-2022

Hulkkonen

I wear them at night

Iemand ervaring met het koppelen van Livolo Zigbee schakelaars aan een Raspberry Pi met Raspbee met HomeAssistant / Deconz ?

De schakelaar wordt niet herkend in Deconz als ik deze wil koppelen. Er zijn meer mensen die hier last van hebben, maar op het internet kan ik niet echt een methode vinden om het wel werkbaar te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkiejoo
@Hulkkonen is de schakelaar alleen niet zichtbaar in Phoscon of ook niet in Deconz in je grafische mesh-view?

Vraagje van mijn kant:
Ik heb een aantal ikea schakelaars. Deze wil ik onder andere gebruiken om een paar lampen te dimmen.

Voor mijn automations ben ik eerst aan de slag gegaan binnen HA, gewoon om te proberen hoever ik met YAML kan komen.
Iets simpels als een up en down dimmen heb ik in HA nog niet gevonden, De lampen kan ik wel aan het uitschakelen en op een bepaalde brightness-waarde zetten. Het interactief dimmen vanaf een knop heb ik niet gevonden.
In Phoscon zelf kan dit wel redelijk eenvoudig, maar dan heb ik de acties weer op 2 plekken (HA en Phoscon). Dat maakt het niet overzichtelijker.

Ik ga binnenkort eens kijken wat Node Red allemaal kan.

Hoe en waar hebben jullie dim-acties ingeregeld en hoe hou je dit beheersbaar/onderhoudbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
@Henkiejoo Welke IKEA schakelaars heb je? Want deze https://www.ikea.com/nl/n...-in-stopcontact-90356166/ is enkel aan/uit.

Dimmen doe ik middels onderstaande automations (in dit geval omhoog dimmen).
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
- alias: Spots speelkamer Hue dimmer omhoog
  initial_state: true
  trigger:
  - event_data:
      event: 2002
      id: dimmer_switch
    event_type: deconz_event
    platform: event
  action:
  - service: light.turn_on
    data_template:
      entity_id: light.speelkamer
      brightness: '{% set bri = states.light.speelkamer.attributes.brightness | int
        %} {{ [bri+30, 249] | min }}

En omlaag:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
- alias: Spots speelkamer Hue dimmer omlaag
  initial_state: 'on'
  trigger:
    platform: event
    event_type: deconz_event
    event_data:
      id: dimmer_switch
      event: 3002
  action:
  - service: light.turn_on
    data_template:
      entity_id: light.speelkamer
      brightness: '{% set bri = states.light.speelkamer.attributes.brightness | int
        %} {{ [bri-30, 0] | max }}      

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:16

Koppensneller

winterrrrrr

Henkiejoo schreef op woensdag 20 november 2019 @ 16:25:
@Hulkkonen is de schakelaar alleen niet zichtbaar in Phoscon of ook niet in Deconz in je grafische mesh-view?

Vraagje van mijn kant:
Ik heb een aantal ikea schakelaars. Deze wil ik onder andere gebruiken om een paar lampen te dimmen.

Voor mijn automations ben ik eerst aan de slag gegaan binnen HA, gewoon om te proberen hoever ik met YAML kan komen.
Iets simpels als een up en down dimmen heb ik in HA nog niet gevonden, De lampen kan ik wel aan het uitschakelen en op een bepaalde brightness-waarde zetten. Het interactief dimmen vanaf een knop heb ik niet gevonden.
In Phoscon zelf kan dit wel redelijk eenvoudig, maar dan heb ik de acties weer op 2 plekken (HA en Phoscon). Dat maakt het niet overzichtelijker.

Ik ga binnenkort eens kijken wat Node Red allemaal kan.

Hoe en waar hebben jullie dim-acties ingeregeld en hoe hou je dit beheersbaar/onderhoudbaar?
Je kunt in Node-RED een soort van routines aanmaken voor dimmen, waar je dan in de msg.payload het entitiy_id van een lamp aan meegeeft (via een link node om het overzichtelijk te houden). Ik heb even snel een voorbeeld gemaakt:

code:
1
[{"id":"6ef88fd1.ffaac","type":"api-current-state","z":"ff2b29d3.1124c8","name":"","server":"da7f4ed1.8a5c4","version":1,"outputs":1,"halt_if":"","halt_if_type":"str","halt_if_compare":"is","override_topic":false,"entity_id":"{{payload}}","state_type":"str","state_location":"payload","override_payload":"msg","entity_location":"data","override_data":"msg","blockInputOverrides":false,"x":550,"y":840,"wires":[["6fbab4b8.e6a3fc"]]},{"id":"b9c66704.8eaea8","type":"api-call-service","z":"ff2b29d3.1124c8","name":"Brighten","server":"da7f4ed1.8a5c4","version":1,"debugenabled":false,"service_domain":"light","service":"turn_on","entityId":"{{data.entity_id}}","data":"{\"brightness\":\"{{payload}}\"}","dataType":"json","mergecontext":"","output_location":"","output_location_type":"none","mustacheAltTags":false,"x":1060,"y":840,"wires":[[]]},{"id":"6fbab4b8.e6a3fc","type":"function","z":"ff2b29d3.1124c8","name":"Caculate new brightness","func":"if(msg.data.state == \"on\")\n{\n    msg.payload = Math.min(msg.data.attributes.brightness + 25, 255);\n    return msg;\n}","outputs":1,"noerr":0,"x":830,"y":840,"wires":[["b9c66704.8eaea8"]]},{"id":"3851086b.fac548","type":"link in","z":"ff2b29d3.1124c8","name":"Brighten routine","links":[],"x":355,"y":840,"wires":[["6ef88fd1.ffaac"]]},{"id":"fea449e9.66c228","type":"api-current-state","z":"ff2b29d3.1124c8","name":"","server":"da7f4ed1.8a5c4","version":1,"outputs":1,"halt_if":"","halt_if_type":"str","halt_if_compare":"is","override_topic":false,"entity_id":"{{payload}}","state_type":"str","state_location":"payload","override_payload":"msg","entity_location":"data","override_data":"msg","blockInputOverrides":false,"x":550,"y":920,"wires":[["9358ce1e.49782"]]},{"id":"6312a149.739d2","type":"api-call-service","z":"ff2b29d3.1124c8","name":"Dim","server":"da7f4ed1.8a5c4","version":1,"debugenabled":false,"service_domain":"light","service":"turn_on","entityId":"{{data.entity_id}}","data":"{\"brightness\":\"{{payload}}\"}","dataType":"json","mergecontext":"","output_location":"","output_location_type":"none","mustacheAltTags":false,"x":1050,"y":920,"wires":[[]]},{"id":"9358ce1e.49782","type":"function","z":"ff2b29d3.1124c8","name":"Caculate new brightness","func":"if(msg.data.state == \"on\")\n{\n    msg.payload = Math.max(msg.data.attributes.brightness - 25, 0);\n    return msg;\n}","outputs":1,"noerr":0,"x":830,"y":920,"wires":[["6312a149.739d2"]]},{"id":"ee12a43c.c35428","type":"link in","z":"ff2b29d3.1124c8","name":"Dim routine","links":["2ee7e5b4.f85dda"],"x":355,"y":920,"wires":[["fea449e9.66c228"]]},{"id":"75134fc7.31d9a","type":"inject","z":"ff2b29d3.1124c8","name":"","topic":"","payload":"light.toilet_light","payloadType":"str","repeat":"","crontab":"","once":false,"onceDelay":0.1,"x":140,"y":900,"wires":[["2ee7e5b4.f85dda"]]},{"id":"2ee7e5b4.f85dda","type":"link out","z":"ff2b29d3.1124c8","name":"","links":["ee12a43c.c35428"],"x":275,"y":900,"wires":[]},{"id":"da7f4ed1.8a5c4","type":"server","z":"","name":"Home Assistant","legacy":false,"hassio":true,"rejectUnauthorizedCerts":true,"ha_boolean":"y|yes|true|on|home|open","connectionDelay":true}]

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VEfUSCj.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkiejoo
@JBS Ik bedoelde niet de schakelaars, maar de afstandbedieningen.
Ik heb een paar van die grote ronde met 5 knoppen en 1 nieuwe 2 knoppen-dimmer.

Ik ben nu niet thuis dus kan niet testen, maar die YAML, welk event is 2002?
Langer indrukken is dus verder dimmen?

@Koppensneller
Dank je, als ik de NR plugin heb geinstalleerd ga ik eens kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurgen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-07 19:52
schumi2004 schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 16:18:
[...]

Ik heb de dubbele Xiaomi schakelaar, en doe het zo in node-red:

Zie ook even de opmerkingen in het de comment node voor de verschillende codes. Ik gebruik de schakelaar niet in Phoscon, dus jouw probleem herken ik hier niet in.

code:
1
[{"id":"d926b948.8c5c08","type":"api-call-service","z":"dcd62ff6.132d4","name":"","server":"f92dbe5a.d48eb","version":1,"debugenabled":false,"service_domain":"light","service":"turn_on","entityId":"","data":"{\"entity_id\":\"light.woonkamer_tv_zit\",\"color_temp\":400,\"brightness_pct\":25}","dataType":"json","mergecontext":"","output_location":"","output_location_type":"none","mustacheAltTags":false,"x":1650,"y":500,"wires":[["b05d8d43.2471"]]},{"id":"c21cb926.64dfc8","type":"server-events","z":"dcd62ff6.132d4","name":"","server":"f92dbe5a.d48eb","event_type":"deconz_event","x":240,"y":220,"wires":[["1b460d4c.7826d3"]]},{"id":"1b460d4c.7826d3","type":"switch","z":"dcd62ff6.132d4","name":"","property":"payload.event.id","propertyType":"msg","rules":[{"t":"eq","v":"woonkamer_schakelaar_dubbel","vt":"str"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":1,"x":430,"y":220,"wires":[["f2aede71.de9bd"]]},{"id":"f2aede71.de9bd","type":"switch","z":"dcd62ff6.132d4","name":"","property":"payload.event.event","propertyType":"msg","rules":[{"t":"eq","v":"2002","vt":"str"},{"t":"eq","v":"2004","vt":"str"},{"t":"eq","v":"2001","vt":"str"},{"t":"eq","v":"1002","vt":"str"},{"t":"eq","v":"1001","vt":"str"},{"t":"eq","v":"3002","vt":"str"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":6,"x":630,"y":220,"wires":[["f8409eeb.398ab"],["d00d1a3d.b5c1b8"],["d05371d.8d46d9"],["bc7d95.90afa268"],["73743ec.6b42dc"],["c0ad5ace.ce87e8"]]},{"id":"f8409eeb.398ab","type":"api-current-state","z":"dcd62ff6.132d4","name":"","server":"f92dbe5a.d48eb","version":1,"outputs":2,"halt_if":"true","halt_if_type":"bool","halt_if_compare":"is","override_topic":false,"entity_id":"light.spotjes","state_type":"habool","state_location":"payload","override_payload":"msg","entity_location":"data","override_data":"msg","blockInputOverrides":false,"x":1270,"y":60,"wires":[["9bb0b77c.f62b28"],["d00d1a3d.b5c1b8"]]},{"id":"9bb0b77c.f62b28","type":"api-call-service","z":"dcd62ff6.132d4","name":"","server":"f92dbe5a.d48eb","version":1,"debugenabled":false,"service_domain":"light","service":"turn_off","entityId":"","data":"{\"entity_id\":\"light.spotjes\",\"transition\":3}","dataType":"json","mergecontext":"","output_location":"","output_location_type":"none","mustacheAltTags":false,"x":1610,"y":60,"wires":[[]]},{"id":"d00d1a3d.b5c1b8","type":"api-call-service","z":"dcd62ff6.132d4","name":"","server":"f92dbe5a.d48eb","version":1,"debugenabled":false,"service_domain":"scene","service":"turn_on","entityId":"scene.alleen_spotjes_overdag","data":"","dataType":"json","mergecontext":"","output_location":"","output_location_type":"none","mustacheAltTags":false,"x":1610,"y":140,"wires":[[]]},{"id":"d05371d.8d46d9","type":"api-call-service","z":"dcd62ff6.132d4","name":"","server":"f92dbe5a.d48eb","version":1,"debugenabled":false,"service_domain":"light","service":"turn_on","entityId":"","data":"{    \"entity_id\": \"light.spotjes\",        \"brightness_pct\": 100,    \"transition\": \"0\"}","dataType":"json","mergecontext":"","output_location":"","output_location_type":"none","mustacheAltTags":false,"x":1230,"y":320,"wires":[[]]},{"id":"bc7d95.90afa268","type":"api-current-state","z":"dcd62ff6.132d4","name":"","server":"f92dbe5a.d48eb","version":1,"outputs":2,"halt_if":"true","halt_if_type":"bool","halt_if_compare":"is","override_topic":false,"entity_id":"light.woonkamer_tv_zit","state_type":"habool","state_location":"payload","override_payload":"msg","entity_location":"data","override_data":"msg","blockInputOverrides":false,"x":1290,"y":460,"wires":[["b6900043.76676"],["d926b948.8c5c08"]]},{"id":"b6900043.76676","type":"api-call-service","z":"dcd62ff6.132d4","name":"","server":"f92dbe5a.d48eb","version":1,"debugenabled":false,"service_domain":"light","service":"turn_off","entityId":"","data":"{\"entity_id\":\"light.woonkamer_tv_zit\",\"transition\":3}","dataType":"json","mergecontext":"","output_location":"","output_location_type":"none","mustacheAltTags":false,"x":1650,"y":440,"wires":[["b351e069.a11a3"]]},{"id":"73743ec.6b42dc","type":"api-call-service","z":"dcd62ff6.132d4","name":"","server":"f92dbe5a.d48eb","version":1,"debugenabled":false,"service_domain":"light","service":"turn_on","entityId":"","data":"{\"entity_id\":\"light.woonkamer_tv_zit\",\"color_temp\":370,\"brightness_pct\":100}","dataType":"json","mergecontext":"","output_location":"","output_location_type":"none","mustacheAltTags":false,"x":1210,"y":580,"wires":[[]]},{"id":"c0ad5ace.ce87e8","type":"api-call-service","z":"dcd62ff6.132d4","name":"","server":"f92dbe5a.d48eb","version":1,"debugenabled":false,"service_domain":"light","service":"turn_off","entityId":"","data":"{\"entity_id\":\"light.woonkamer_tv_zit\",\"transition\":3}","dataType":"json","mergecontext":"","output_location":"","output_location_type":"none","mustacheAltTags":false,"x":1110,"y":680,"wires":[["91682b3e.c16fd8"]]},{"id":"91682b3e.c16fd8","type":"api-call-service","z":"dcd62ff6.132d4","name":"","server":"f92dbe5a.d48eb","version":1,"debugenabled":false,"service_domain":"light","service":"turn_off","entityId":"","data":"{\"entity_id\":\"light.spotjes\",\"transition\":3}","dataType":"json","mergecontext":"","output_location":"","output_location_type":"none","mustacheAltTags":false,"x":1410,"y":680,"wires":[[]]},{"id":"db650800.2c1d18","type":"comment","z":"dcd62ff6.132d4","name":"Smart schakelaar inputs","info":"links enkel: 1002\nlinks: dubbel 1004\nlinks vasthouden: 1001\n\nsamen enkel: 3002\nsamen dubbel: 3004\nsamen vasthouden: 3001\n\nrechts enkel: 2002\nrechtss dubbel: 2004\nrechts vasthouden: 2001","x":240,"y":140,"wires":[]},{"id":"b351e069.a11a3","type":"api-call-service","z":"dcd62ff6.132d4","name":"","server":"f92dbe5a.d48eb","version":1,"debugenabled":false,"service_domain":"light","service":"turn_off","entityId":"","data":"{\"entity_id\":\"light.woonkamer_tv_hoek\",\"transition\":3}","dataType":"json","mergecontext":"","output_location":"","output_location_type":"none","mustacheAltTags":false,"x":1910,"y":440,"wires":[[]]},{"id":"b05d8d43.2471","type":"api-call-service","z":"dcd62ff6.132d4","name":"","server":"f92dbe5a.d48eb","version":1,"debugenabled":false,"service_domain":"light","service":"turn_on","entityId":"","data":"{\"entity_id\":\"light.woonkamer_tv_hoek\",\"brightness_pct\":100}","dataType":"json","mergecontext":"","output_location":"","output_location_type":"none","mustacheAltTags":false,"x":1910,"y":500,"wires":[[]]},{"id":"f92dbe5a.d48eb","type":"server","z":"","name":"Home Assistant","legacy":false,"hassio":true,"rejectUnauthorizedCerts":true,"ha_boolean":"y|yes|true|on|home|open","connectionDelay":true}]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
@Henkiejoo Events 2002 en 3002 uit mijn voorbeelden komen van een Hue Dimmer Switch. Je geeft ook de entiteit ID aan overigens, het is niet zo dat alle apparaten eigen unieke ID's gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkiejoo
@JBS
Ik heb e.e.a. geprobeerd, maar kom er niet helemaal uit. Aan en uitschakelen lukt wel, brightness aanpassen niet.
Jouw yaml ziet er ook iets anders uit als het voorbeeld in https://www.home-assistant.io/integrations/deconz/

Daar staat:
brightness: >
{% set bri = state_attr('light.lamp', 'brightness') | int %}
{{ [bri+30, 249] | min }

Ik snap de syntax denk ik niet helemaal. Hier is een > gebruikt, jij hebt een single quote? Hoe zie je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
@Henkiejoo Wat krijg je voor foutmelding in de log als je de automation triggert?

In principe zou zowel die van mij als die van https://www.home-assistan...mber-with-wireless-dimmer moeten werken. Heb je achter entity_id en in de data_template de naam van je lamp gebruikt en acter id de naam van je schakelaar entiteit?

Als je het voorbeeld van https://www.home-assistan...mber-with-wireless-dimmer gebruikt moet je dus 'remote_control_1' en 'light.lamp' vervangen door je eigen entiteiten.

• Henkiejoo
@JBS
Geen melding.
Knop en lamp werken goed. Dat heb ik getest door een automation met alleen on/off en eentje met een vaste brightness.

De code voor het dimmen werkt dus niet. Is dit Python-code of zoiets?

In jouw code vraag je een waarde op, in de code van de website gebruiken ze een functie.
MIsschien zou het hetzelfde moeten doen, maar bij mij doet het allebei niks.

Debuggen is lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
@Henkiejoo Post de YAML code die je gebruikt even, mogelijk zie je nog iets over het hoofd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkiejoo
@JBS voorlopig niet nodig. Ik ben iets verder.
Ik had wel wat code gekopieerd, maar snapte niet wat ik aan het doen was.

Er is heel veel documentatie (teveel voor mij als beginneling). Uiteindelijk kwam ik uit bij "templates", toen pas had ik door dat die code onderdeel is van een template.
In de utileg stond dat ik niet "data:". maar "data_template:" moest gebruiken. Toen werkte het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
In februari van dit jaar heb ik een Github issue geopend over zo af en toe offline gaan van (inmiddels oude variant) Tradfri GU10 (warmwitte) spots: https://github.com/dresde...z-rest-plugin/issues/1261

100+ posts verder is er nog geen concrete oorzaak/oplossing. In hoofdlijnen komt het neer op:
  • Soms gaat er wekenlang geen enkele GU10 spot offline, soms om de paar dagen eentje
  • Ze blijven vaak nog even op group commando's reageren
  • Uiteindelijk hebben ze altijd een powercycle nodig om weer online te komen
  • Mogelijk zit 't in de firmware van de GU10.
Heb er zelf 25+ in gebruik verdeeld over meerdere ruimtes. Er zijn er een aantal die nog nooit offline zijn gegaan, sommige juist meer dan eens. Ik neig ernaar om een Tradfri hub te kopen en één kamer met spots daaraan te koppelen om te ervaren of 't ook daarmee gebeurt.

Het betreft de warmwitte variant van 6.99 en het gaat nadrukkelijk om de oude variant, niet de nieuwe glazen variant.

Deze:

Tradfri GU10 oud

Niet deze:

Tradfri GU10 nieuw

Meer mensen die dit ervaren?

[ Voor 15% gewijzigd door JBS op 26-11-2019 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkiejoo
@JBS
Ik heb er >20 in gebruik, eerst met de hub, sinds kort met de conbee-stick.
Nog nooit dit soort problemen mee gehad, maar in de praktijk ging bijna dagelijks de stroom eraf. De rest van het gezin gebruikte ze als gewone lampen.

Wel had ik last van enkele leds in de GHU10 die af en toe knipperen. In het (bijna) donker best wel irritant. Die heb ik dus kunnen wisselen binnen garantie voor het nieuwe type.
Daar heb ik wel een omgekeerde situatie gehad, er ging 1 spot "vanzelf" aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
@Henkiejoo Als je ze op die manier regelmatig/dagelijks een powercycle geeft zal dit probleem inderdaad vermoedelijk niet merkbaar zijn mocht 't ook bij jou voorkomen..

[ Voor 77% gewijzigd door JBS op 26-11-2019 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

Niet het antwoord wat je zoekt, maar ik heb dezelfde (wel de wittemperatuur-verandervariant of hoe dat technisch ook heet). Ik heb geen last van de problemen die jij beschrijft. Als het inderdaad een FW issue is, dan tijdelijk koppelen aan de Hub en de firmware laten updaten. Kost een tijdje maar dan zou het moeten werken lijkt me?

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
tdw schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 18:41:
Niet het antwoord wat je zoekt, maar ik heb dezelfde (wel de wittemperatuur-verandervariant of hoe dat technisch ook heet). Ik heb geen last van de problemen die jij beschrijft. Als het inderdaad een FW issue is, dan tijdelijk koppelen aan de Hub en de firmware laten updaten. Kost een tijdje maar dan zou het moeten werken lijkt me?
Ze zijn al voorzien van de meest recente firmware: 1.2.214. Die is overigens al behoorlijk oud, maar vermoedelijk komt er ook geen update meer aangezien er reeds een nieuw model is.

(Firmware updaten is overigens ook mogelijk via deCONZ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitser
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-07 23:42
Ik gebruik Hassio icm de officiële DeCONZ addon
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OaanSkU.png
En heb 17 battery powered Xiaomi Aqara sensors en switches, 4 Xiaomi Aqara ZNLDP12LM lampen en een CC2531 USB stick.
Nu zou ik graag de de Aqara lampen en de CC2531 stick als router gaan fungeren. Maar als ik hiernaar kijken zie ik dat niet gebeuren
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/v2QZnWn.png
Wat kan ik doen om dit voor elkaar te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Kitser schreef op zondag 1 december 2019 @ 12:11:
Wat kan ik doen om dit voor elkaar te krijgen?
Niets.
Het mesh netwerk word onderling uitgevochten en is niet te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Een heleboel lijntjes zijn niet getekend en die ene lijn die níet op je coordinator zit, is "mis". Het helpt vaak om de niet-aangesloten of devices met lijntjes die niet helemaal lekker zitten even te "bewegen", zodat het lijntje opnieuw gerenderd wordt. Wellicht zitten er stiekem een heleboel wel op je routers, maar zie je 't simpelweg niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitser
Koffie schreef op zondag 1 december 2019 @ 12:19:
[...]

Niets.
Het mesh netwerk word onderling uitgevochten en is niet te sturen.
Tja, dat dacht ik ook. Maar het gebeurd helaas niet. Dit screenshot genomen 24 uur na de laatste reboot. Dus dat zou toch lang genoeg moeten zijn zou je zeggen.
Osiris schreef op zondag 1 december 2019 @ 12:24:
Een heleboel lijntjes zijn niet getekend en die ene lijn die níet op je coordinator zit, is "mis". Het helpt vaak om de niet-aangesloten of devices met lijntjes die niet helemaal lekker zitten even te "bewegen", zodat het lijntje opnieuw gerenderd wordt. Wellicht zitten er stiekem een heleboel wel op je routers, maar zie je 't simpelweg niet ;)
Ja, dat viel me ook op. Maar ze doen het (meestal) wel gewoon.
En met "bewegen" bedoel je dus de nodes in de VNC sessie?

Zou het kunnen dat de Xiaomi lampen niet als router kunnen fungeren? Of kunnen alle devives op 230v dat?
De CC2531 stick zou het volgens mij sowieso moeten kunne.

[ Voor 8% gewijzigd door Kitser op 01-12-2019 12:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Kitser schreef op zondag 1 december 2019 @ 12:29:
[...]

Ja, dat viel me ook op. Maar ze doen het (meestal) wel gewoon.
En met "bewegen" bedoel je dus de nodes in de VNC sessie?
Jup, gewoon pixeltje naar links/boven/rechts/onder zou het tekenen van het lijntje moeten herinitialiseren.
Kitser schreef op zondag 1 december 2019 @ 12:29:
Zou het kunnen dat de Xiaomi lampen niet als router kunnen fungeren?
Ze zijn geel. En als je er op klikt, zie je als 't goed is linksboven ook bij het node-info vak "Type" "router" staan (misschien moet je node info nog even aanzetten bij Panels in het menu).

[ Voor 6% gewijzigd door Osiris op 01-12-2019 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitser
Osiris schreef op zondag 1 december 2019 @ 12:33:
Jup, gewoon pixeltje naar links/boven/rechts/onder zou het tekenen van het lijntje moeten herinitialiseren.
Dat heb ik gisteren gedaan. Helaas nog geen verandering.
Osiris schreef op zondag 1 december 2019 @ 12:33:
Ze zijn geel. En als je er op klikt, zie je als 't goed is linksboven ook bij het node-info vak "Type" "router" staan (misschien moet je node info nog even aanzetten bij Panels in het menu).
Ze zijn inderdaad geel en geven allemaal aan dat ze router zijn
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3jykY7K.png

Helaas werkt het dus nog niet.
Wat me nog wel opvalt is dat bij de CC2531 stick een gele streep vanaf de ConbeeII stick loopt.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/aLTy1sX.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Kitser schreef op maandag 2 december 2019 @ 12:00:
[...]

Dat heb ik gisteren gedaan. Helaas nog geen verandering.
Als je echt geen streepjes hebt, dan hebben ze überhaupt geen verbinding met je netwerk. Doen de devices 't wel? Wat is hun "Last Seen"?
Kitser schreef op maandag 2 december 2019 @ 12:00:
[...]

Wat me nog wel opvalt is dat bij de CC2531 stick een gele streep vanaf de ConbeeII stick loopt.
[Afbeelding]
De kleur van 't lijntje geeft de signaalsterkte van de verbinding aan. Groen is prima, geel is matig (denk ik) en volgens mij is d'r ook nog oranje, misschien zelfs ook een rood :P (Ken de handleiding niet uit m'n hoofd :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackPoint
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07-07 17:52
Bij mij hebben de sensors op batterij (xiaomi) ook geen lijntjes, denk dat ze geen permanente verbinding hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitser
Osiris schreef op maandag 2 december 2019 @ 13:38:
[...]

Als je echt geen streepjes hebt, dan hebben ze überhaupt geen verbinding met je netwerk. Doen de devices 't wel? Wat is hun "Last Seen"?

[...]

De kleur van 't lijntje geeft de signaalsterkte van de verbinding aan. Groen is prima, geel is matig (denk ik) en volgens mij is d'r ook nog oranje, misschien zelfs ook een rood :P (Ken de handleiding niet uit m'n hoofd :+)
M'n devices het doen het meestal wel. Meestal....daarom wil ik dus uitzoeken waarom mijn lampen en de CC2531 niet als router fungeren.

Ik heb vanmiddag de hele addon verwijderd en alles opnieuw gepaired. Ook heb ik het channel op 25 gezet en m'n 2 Unifi Accesspoints op 1 en 6 gezet.

Nu ziet het er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ka44Ro8.png

Ze doen het allemaal. Maar nog steeds geen connectie tussen de lampen en de end devices.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-07 20:37

xces

To got or not to got..

Hier ook een Hue gebruiker, en ik word er een beetje simpel van dat ik de API van de bridge moet pollen in plaats van dat daar een websocket connectie op zit. Nu heb ik de API op een poll frequentie van 500ms gezet, maar om dat nu heel de dag te doen terwijl ik er slechts een handjevol motion events op terug krijg vind ik een beetje kansloos.

Dus ben ik gaan kijken naar alternatieven en kwam ik eerst op Zigbee2mqtt uit; na wat 'gegoogle' kwam ik op een blogpost uit van iemand die zei dat hij naar Deconz is gemigreerd. aangezien ik reeds 14 docker containers heb draaien thuis lijkt me dit een betere optie, echter kan ik niet met zekerheid zeggen of ik motion events en Hue Tap events direct als event terugkrijg.

Volgens mij heeft Deconz wel een Websocket connectie, en zou dit voor mij ook al toereikend zijn. Zie dit node-red palette. Iemand ervaring hiermee voordat ik een stick aanschaf en alles om ga klussen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bReChThOu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-07 18:30

bReChThOu

Team Belgium

Inderdaad, je kan op http://dresden-elektronik.github.io/deconz-rest-doc/websocket/ meer informatie vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:47
xces schreef op woensdag 11 december 2019 @ 13:29:
Volgens mij heeft Deconz wel een Websocket connectie, en zou dit voor mij ook al toereikend zijn. Zie dit node-red palette. Iemand ervaring hiermee voordat ik een stick aanschaf en alles om ga klussen?
Zeker, werkt perfect, die palette van deconz d:)b. Die deconz to MQTT container zou ik overigens links laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalmma
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:55
Goedenmorge

Ik ben al een tijdje aan het spelen met Hassio op een NUC met alle tevredenheid en heb daar enige tijd geleden een deconz stick gekocht.

Dit werkt allemaal prima echter na een paar uur of soms al sneller gaat mijn NUC in een sleep mode.

Ik heb dit een soort van opgelost door een ping aan te zetten vanaf de nuc naar google waardoor alles blijft werken.

Kon niks in de NUC vinden namelijk waardoor het zou komen.

Nu heb ik het afgelopen weekend een nieuwe NUC gekocht NUC7i5BNH en hier gisteravond de deconz stick op ingesteld.

Vanmorgen bleek echter de NUC weer in sleepmode te zijn gegaan.

Het probleem is dus hetzelfde.

Hebben andere mensen hier ook last van en zo ja weet iemand wat het is en hoe het op te lossen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
@kalmma Nee, hier heb ik geen last van. Vermoedelijk BIOS of OS gerelateerd, niet deCONZ. Beste kun je je vraag in een relevanter topic stellen.
Pagina: 1 ... 4 ... 46 Laatste

Let op:
Logging enabelen: Open deCONZ and click Help. After that, click Debug View. The following debug levels need to be enabled for proper logging:
"INFO, INFO_L2 ERROR,ERROR_L2,APS,APS_L2."
Leesvoer:
https://github.com/dresde...ee-Error-Codes-in-the-Log