deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB
Die hoor ik ook niet. Bij geen van allen.Kaspers schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 20:20:
[...]
Ik heb ook een 4-tal van die Blitzwolf switches.
Pro's:
- goedkoop
- meet tevens stroomverbruik
Cons
- hoorbare zoemtoon wanneer de stroom is ingeschakeld.
Ik verkies op dit moment om die reden de ikea switches.
Heb hiervoor ook een issue aangemaakt, maar ben ook erg benieuwd naar de ervaring van anderen!
https://github.com/dresde...z-rest-plugin/issues/4567
Overigens heb ik 10 BW plugs in gebruik en geen enkele maakt een zoemend geluid. Bij mij is er wel een spontaan kapot gegaan, geen idee of dat gewoon pech was of een structureel QC issue. Netjes geld terug gekregen, maar de diepvries daarna maar weer rechtstreeks in het stopcontact gedaan om geen risico te lopen tijdens afwezigheid. De rest meet/schakelt al een paar maanden probleemloos.
[ Voor 14% gewijzigd door iisworks op 27-03-2021 14:06 ]
Ik heb hem elke 30 sec.iisworks schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 07:56:
Nu we het hier toch hebben over de Blitzwolf plugs: hoe lang duurt het bij jullie voordat de stroommeting geupdated wordt? Bij mij duurt het echt 1-2 minuten voordat ik bijvoorbeeld aan/uit schakelen van een apparaat terug zie in de meting in Homey of de api (bv 0W-11W). Op het Measurement cluster in deCONZ zie ik wel netjes de actuele waarde wanneer ik "Read" klik, dus lijkt een polling issue? Met de officiele Tuya hub + App werkt alles naar behoren en update hij binnen seconden.
Heb hiervoor ook een issue aangemaakt, maar ben ook erg benieuwd naar de ervaring van anderen!
https://github.com/dresde...z-rest-plugin/issues/4567
Overigens heb ik 10 BW plugs in gebruik en geen enkele maakt een zoemend geluid. Bij mij is er wel een spontaan kapot gegaan, geen idee of dat gewoon pech was of een structureel QC issue. Netjes geld terug gekregen, maar de diepvries daarna maar weer rechtstreeks in het stopcontact gedaan om geen risico te lopen tijdens afwezigheid. De rest meet/schakelt al een paar maanden probleemloos.
Ik heb Manuel gevraagd er naar te kijken
Ik heb de batterijen eruit gehaald en weer ingestoken tijdens het inhouden van de tamper. Nu blijft het groen lampje knipperen achteraan (volgens mij is dat de pair mode?)
edit: hmm ik plaats de stick in de PI3 en paired onmiddellijk... via laptop via een VM werkt het niet.
[ Voor 14% gewijzigd door A1AD op 28-03-2021 22:19 ]
- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -
InterferenceA1AD schreef op zondag 28 maart 2021 @ 22:15:
@ikkezelf1 weet jij de juiste procedure om dat keypad te pairen? Ik heb hem uit het netwerk moeten halen maar nu krijg ik hem niet meer verbonden...
Ik heb de batterijen eruit gehaald en weer ingestoken tijdens het inhouden van de tamper. Nu blijft het groen lampje knipperen achteraan (volgens mij is dat de pair mode?)
edit: hmm ik plaats de stick in de PI3 en paired onmiddellijk... via laptop via een VM werkt het niet.
Waarschijnlijk
Het is gewoon kut dat de compile op de PI zo moeilijk gaat, heb al met -j 1 geprobeerd maar dan nog loopt ie vast.
[ Voor 27% gewijzigd door A1AD op 28-03-2021 22:23 ]
De verbinding met de Aqara sensoren valt te vaak weg.
Voor een tientje ben je de man (of vrouw).
Ik heb er eentje hangen in de tuinhuis / overkapping. Er moet zo'n 8 / 10 meter overbrugd worden. Het helpt wel iets, maar in mijn situatie te weinig. Vandaar dat ik toch maar zo'n pakketje besteld heb:Cliootje schreef op maandag 29 maart 2021 @ 11:14:
Iemand ervaring met de Ikea TRÅDFRI signaalversterker ?
/f/image/qoYJDqIosZpRyoqntCfuD70D.png?f=fotoalbum_large)
Maar hee, voor een tientje kun je het risico haast niet lopen.
Ik heb er 2, werken echt goed.Cliootje schreef op maandag 29 maart 2021 @ 11:14:
Iemand ervaring met de Ikea TRÅDFRI signaalversterker ?
Beter dan een normale router, bijvoorbeeld een Ikea-stekker? De prijs is namelijk hetzelfde, dus ik twijfel enigszins welke ik het beste kan kopen. En pairt deze trouwens als een normale router? Als ik de handleiding doorblader zie ik geen pair-knop
[ Voor 15% gewijzigd door hubertgruber op 29-03-2021 21:05 ]
Ik vermoed dat beide hetzelfde zijn... Pairen werkt eenvoudig.hubertgruber schreef op maandag 29 maart 2021 @ 21:04:
[...]
Beter dan een normale router, bijvoorbeeld een Ikea-stekker? De prijs is namelijk hetzelfde, dus ik twijfel enigszins welke ik het beste kan kopen. En pairt deze trouwens als een normale router? Als ik de handleiding doorblader zie ik geen pair-knop.
Eerst Excluden:A1AD schreef op zondag 28 maart 2021 @ 22:15:
@ikkezelf1 weet jij de juiste procedure om dat keypad te pairen? Ik heb hem uit het netwerk moeten halen maar nu krijg ik hem niet meer verbonden...
Batterij eruit, dan tamper button inhouden.
Batterij erin, tamper button na seconde of twee los laten.
dan tamper button 5x kort indrukken.
Dan includen:
Battrij er uit.
Batterij erin.
dat is voldoende bij mij.
Ik gebruik geen SSD maar toch voor de zekerheid een verlengkabel, dus USB3 interferentie kan het niet zijn als ik dat goed heb begrepen.
Ik heb even de debug logging aangezet conform instructies en vervolgens de scene in HA aangeroepen. Er schieten dan echt heel veel regels voorbij welke ik niet kan kopiëren (ik kon ook via google geen duidelijk antwoord hierop vinden), maar het valt mij op dat ik echt tientallen (of misschien wel meer dan 100+) regels voorbij zie komen "delay sending request xxx dt 1ms to xxxxxxxxxxxxxxx ep: 0x01 cluster: 0xxxxx onAir: 1".
Logischerwijs lijkt dat mij de reden voor de trage respons, maar kent iemand deze melding c.q. gedrag? Wat zou er de oorzaak van kunnen zijn? Of zie ik spoken en is het normaal dat het enkele secondes duurt om een scene te laden?
"water is pas een feest, als het langs de brouwerij is geweest"
De RESTapi kent een limit van 20 calls /second. Als jij 12 lampen aan doet is dat 12 calls, met daaronder nog eens brightness enzovoorts. Dan kom je dus op meer dan 20 calls.renedepe schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 12:16:
Ik ben nu al een tijdje bezig met Home Automation op basis van Home Assistant op een RPI4 en een conbeeII stick middels de deconz plugin. Ik leer steeds meer en krijg alles stukje bij beetje onder die knie. In de basis werkt alles ook, zoals 12 lampen, 5 power plugs, diverse deur en temp sensoren en een ikea afstandsbediening. Er is echter 1 ding waar ik mij aan stoor en wat volgens mij niet hoort. Ik heb een scene voor de woonkamer aangemaakt in HA en wanneer ik deze aanroep, duurt het soms wel 3 tot 5 seconden voordat alle lampen aan zijn. Het gaat ook echt in stukjes, dus lamp voor lamp zeg maar. De wifi lampen (shelly devices) zijn wel zo goed als instant aan.
Ik gebruik geen SSD maar toch voor de zekerheid een verlengkabel, dus USB3 interferentie kan het niet zijn als ik dat goed heb begrepen.
Ik heb even de debug logging aangezet conform instructies en vervolgens de scene in HA aangeroepen. Er schieten dan echt heel veel regels voorbij welke ik niet kan kopiëren (ik kon ook via google geen duidelijk antwoord hierop vinden), maar het valt mij op dat ik echt tientallen (of misschien wel meer dan 100+) regels voorbij zie komen "delay sending request xxx dt 1ms to xxxxxxxxxxxxxxx ep: 0x01 cluster: 0xxxxx onAir: 1".
Logischerwijs lijkt dat mij de reden voor de trage respons, maar kent iemand deze melding c.q. gedrag? Wat zou er de oorzaak van kunnen zijn? Of zie ik spoken en is het normaal dat het enkele secondes duurt om een scene te laden?
Beter is om een groep te maken in deCONZ / Phoscon en roep die aan via de API. Als het goed is moet het dan beter gaan.
Ik heb even een scene aangemaakt in Phoscon om te testen (een groep lijkt me niet direct handig, want alle lampen hebben andere kleuren\brightness settings, aan de hand van een aantal andere statussen, dus alleen aan uit is niet voldoende). Inderdaad gaat het dan een stukje sneller en de delay sending request komt dan niet meer voor. De scene die ik gebruikte had overigens maar 9 zigbee lampen hoor, de rest is wifi.Mimiix schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 12:34:
[...]
De RESTapi kent een limit van 20 calls /second. Als jij 12 lampen aan doet is dat 12 calls, met daaronder nog eens brightness enzovoorts. Dan kom je dus op meer dan 20 calls.
Beter is om een groep te maken in deCONZ / Phoscon en roep die aan via de API. Als het goed is moet het dan beter gaan.
Maar eigenlijk zou je voor een optimale werking dus scenes voor de zigbee devices moeten maken in phoscon en sceneś voor de overige (wifi) apparaten in HA, en deze dan samen moeten aanroepen vanuit HA. Niet helemaal hoe ik het in gedachte had, maar als dat de beperkingen zijn dan moet ik het daarmee doen, of de vertraging voor lief nemen. Bedankt voor de tip in ieder geval!
Over groepen gesproken. Steeds terugkerende antwoorden op discord zijn: 'phoscon-groep is geen zigbee-groep', en 'maak zigbee groepen aan ipv groepen in home assistant'.Mimiix schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 12:34:
Ik kwam dit artikel tegen: https://github.com/dresde...n/wiki/ZigBee-for-Dummies.
Is er een how-to beschikbaar hoe ik in deconz aan een aantal lampen dezelfde groep koppel?
"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May
Lees anders het stukje onder ‘groups’ uit mijn post eens als je wilt. Daar wordt het verschil wat uitgelegd.
Vraag is dus niet hoe ik een hoe ik zo’n zigbee groep met een aantal lampen maak in deconz. Daar heb ik geen duidelijke uitleg van kunnen vinden helaas.
Volgens mij is de uitleg hoe ik die geef dé manier om een groep te maken. In plaats van een groep te maken in YAML, en dus de lampen één voor éen aan te sturen:phlinx schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 13:42:
@tdw Je begrijpt mijn vraag wel goed, maar zo’n groep is dus blijkbaar niet hetzelfde als een zigbee-groep.
Lees anders het stukje onder ‘groups’ uit mijn post eens als je wilt. Daar wordt het verschil wat uitgelegd.
Vraag is dus niet hoe ik een hoe ik zo’n zigbee groep met een aantal lampen maak in deconz. Daar heb ik geen duidelijke uitleg van kunnen vinden helaas.
moet je dus een deCONZ groep aansturen:Groups in home automation systems typically are just a collection of lights. When changing the group state, the home automation system translates this to a series of commands, one per light.
Dit wordt tevens bevestigd door de laatste paragraaf:Controllers can be configured to send a command to a group (address) by binding the corresponding client cluster (On/Off, Level Control, Color Control, Scenes, Window Covering) to the group address. The API sends a command to a group (address) when doing a PUT to the action of the /groups resource. These commands consist of a single Zigbee broadcast message, typically causing all lights to react at the same time (to the human eye).
De deCONZ API /groups methode is hetzelfde als via Phoscon een groep aanmaken en die aanroepen (Phoscon is een visuele interface van deCONZ) voor zover ik weet.Morale: you want to use Zigbee / deCONZ API groups over home automation groups.
Een manier waarop je dit kunt testen is een groep aanmaken via YAML (o.g.) van 10 of meer lampen, en die allemaal tegelijk van helderheid en kleur te laten veranderen. Dat zijn 20 berichten die je allemaal tegelijk het netwerk opstuurt, en daar kan tijd overheen gaan wat voor problemen gaat zorgen bij de uitvoering van de commando's. Als je hetzelfde commando via vervolgens een groep verstuurt, moet het wel allemaal in 1 keer aankomen.
Zie ook: https://www.gitmemory.com...ebridge-hue/872/754674746
[ Voor 13% gewijzigd door tdw op 03-04-2021 14:25 ]
"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May
Correct. Phoscon groepen zijn rest api groepen.phlinx schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 13:42:
@tdw Je begrijpt mijn vraag wel goed, maar zo’n groep is dus blijkbaar niet hetzelfde als een zigbee-groep.
Ik heb hier helaas geen tutorial voor. Niet alle lampen en switches ondersteunen dit.
Mijn dank is groot!
Dat betekend dus dat het andere groepen zijn als zigbee groups he!phlinx schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 17:40:
Aha! Dan zat ik dus veel te moeilijk te denken en is het een fluitje van een cent... dit weekend aan de slag.
Mijn dank is groot!
Phoscon (api) groepen doen het niet als het netwerk down gaat.
Mimiix schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 18:40:
[...]
Dat betekend dus dat het andere groepen zijn als zigbee groups he!
Phoscon (api) groepen doen het niet als het netwerk down gaat.

Dan laat ik het maar even zo.
Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X
In theorie wel. Elke device is te flashen mits je de firmware hebt.CAP-Team schreef op zondag 4 april 2021 @ 20:38:
Kun je de firmware van lampen e.d. ook updaten via een Conbee II? Ik heb een aantal Hue lampen en een paar Lidl spotjes.
Echter hebben we geen firmware files van hue nog ( niemand heeft die, zijn closed source). Van de lidl heb ik geen idee waar de firmware vandaan moet komen.
Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X
Tja, dat komt omdat hue de firmware niet vrijgeeft.CAP-Team schreef op zondag 4 april 2021 @ 23:48:
Ik heb nog wel een een Hue bridge maar om de lampen nu ff om te schakelen daarnaartoe alleen voor een firmware update..
Dit is je enige optie helaas.
18:35:34:453 drop request to zombie (rx = 0)
18:35:35:773 drop request to zombie (rx = 0)
Als ik via VNC kijk, zie ik duidelijke lijntjes van de blind naar de Conbee II. Volgens DeCONZ/Phoscon is er dan wel iets.
Iemand een idee hoe dit te fixen?
[ Voor 20% gewijzigd door UTMachine op 05-04-2021 18:46 ]
Ik was in de veronderstelling dat de ondersteuning ervan niet optimaal was?UTMachine schreef op maandag 5 april 2021 @ 18:38:
Ik heb een Ikea zigbee blinds, maar ik krijg de laatste dagen de volgende error (en de blinds reageren dus niet):
18:35:34:453 drop request to zombie (rx = 0)
18:35:35:773 drop request to zombie (rx = 0)
Iemand een idee hoe dit te fixen?
Tot een paar dagen/week geleden, werkte up/down van de Ikea cover gewoon perfect.A1AD schreef op maandag 5 april 2021 @ 18:46:
[...]
Ik was in de veronderstelling dat de ondersteuning ervan niet optimaal was?
Ik heb geen idee waar je dat vandaan hebt, maar hier werken ze al sinds ik de Conbee II heb. Sterker nog: Ik kocht de Conbee II omwille van de ondersteuning hiervoor (toentijdig schoolprojectA1AD schreef op maandag 5 april 2021 @ 18:46:
[...]
Ik was in de veronderstelling dat de ondersteuning ervan niet optimaal was?
@UTMachine kan je wat logs plaatsen zoals in de topic warning staat?
Ik had het ergens op de github gelezen dacht ik, daarom mijn aankoop van de blinds uitgesteld, mar ik kan het zo niet direct terug vinden? Dus de Frytur en Kadrilj werken zonder problemen? Dat zou fantastisch zijn!Mimiix schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 10:10:
[...]
Ik heb geen idee waar je dat vandaan hebt, maar hier werken ze al sinds ik de Conbee II heb. Sterker nog: Ik kocht de Conbee II omwille van de ondersteuning hiervoor (toentijdig schoolproject).
@UTMachine kan je wat logs plaatsen zoals in de topic warning staat?
Voor de een wel en de ander niet. Ik begrijp ook niet waarom. Meerendeel heeft er geen issues mee zover ik weet.A1AD schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 10:28:
[...]
Ik had het ergens op de github gelezen dacht ik, daarom mijn aankoop van de blinds uitgesteld, mar ik kan het zo niet direct terug vinden? Dus de Frytur en Kadrilj werken zonder problemen? Dat zou fantastisch zijn!
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3gykJ6ZRp7VOMvanZCI7Bryn.jpg?f=user_large)
Enig idee wat ik mis doe?
Hij staat al bovenaan, waardoor je alleen naar beneden kan?A1AD schreef op woensdag 7 april 2021 @ 14:40:
Ik heb er ook 1 gaan halen. Werkt op zich wel top (via de slider) maar 1 van de 2 bedieningsknoppen in HA zijn uitgeschakeld:
[Afbeelding]
Enig idee wat ik mis doe?
Hahaha nee, hij staat onderaan op deze fotorens-br schreef op woensdag 7 april 2021 @ 15:05:
[...]
Hij staat al bovenaan, waardoor je alleen naar beneden kan?

edit:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EZphCJaxNN2mU3EkGjV7bv5U.jpg?f=user_large)
edit2: ook: dat groene lampje is steeds aan het knipperen in deconz GUI van de blinds, lijkt me niet top voor de batterij?
edit3: net de batterij er uitgehaald en weer ingeplaatst en het werkt zoals verwacht
[ Voor 51% gewijzigd door A1AD op 07-04-2021 20:46 ]
Volgende keer kan je dit beter in het ha topic posten.A1AD schreef op woensdag 7 april 2021 @ 16:06:
[...]
Hahaha nee, hij staat onderaan op deze foto
edit:
[Afbeelding]
edit2: ook: dat groene lampje is steeds aan het knipperen in deconz GUI van de blinds, lijkt me niet top voor de batterij?
edit3: net de batterij er uitgehaald en weer ingeplaatst en het werkt zoals verwacht
Die knop is ruk. Ik zelf gebruik gewoon de services.
- Laatste firmware op de Conbee (26680700)
- Ik zit vlakbij de ontvanger
- Nieuwe batterij helpt niet
- Ik zie hem wel in de deCONZ omgeving maar in de Phoscon app kan hij niets vinden. Ik heb al geprobeerd om de attributes uit te lezen tijdens het zoeken (heb zoiets op reddit gelezen) maar er gebeurt niets.
Enige tip die ik voor je heb is om na het resetten, en na de 3x blink, vervolgens om de +/- 4 seconden de knop op de sensor 1 keer kort in te drukken. Dat wil hier nog wel eens helpen om bijvoorbeeld de motion sensor te koppelen, wanneer dat de eerste paar keer op de reguliere wijze niet slaagt. De door jou genoemde light sensor heb ik hier overigens succesvol gepaired met deCONZ. Zit je toevallig niet tegen je de limiet van je coordinator aan? Heb je additionele routers?Voggy schreef op donderdag 8 april 2021 @ 20:53:
Iemand tips voor het koppelen van de xiaomi light detection sensor (GZCGQ01LM) aan een Conbee II? Ik krijg het niet voor elkaar. Ik hou de reset knop ingedrukt, hij blinkt 3x. Na het loslaten blinkt hij nog 2x maar er gebeurt helemaal niets. Ook langer dan 10 seconden ingedrukt houden, of elke seconden indrukken helpt niet.
- Ik zie hem wel in de deCONZ omgeving maar in de Phoscon app kan hij niets vinden. Ik heb al geprobeerd om de attributes uit te lezen tijdens het zoeken (heb zoiets op reddit gelezen) maar er gebeurt niets.
Wat gek, bij mij koppelt deze sensor zonder problemen. Als 1 van de weinige Xiaomi sensoren ook makkelijk via routers.Voggy schreef op donderdag 8 april 2021 @ 20:53:
Iemand tips voor het koppelen van de xiaomi light detection sensor (GZCGQ01LM) aan een Conbee II? Ik krijg het niet voor elkaar. Ik hou de reset knop ingedrukt, hij blinkt 3x. Na het loslaten blinkt hij nog 2x maar er gebeurt helemaal niets. Ook langer dan 10 seconden ingedrukt houden, of elke seconden indrukken helpt niet.
Ik heb dit gedrag wel vaker gezien bij de Xiaomi motion detectoren waarvan de batterijen te leeg zijn (maar dat nog niet aangeven). Heb je de batterij er al eens uitgehaald en het met een andere batterij opnieuw geprobeerd?
Is hij al wel eens eerder gekoppeld geweest en heb je hem dan ook volledig verwijderd voordat je het opnieuw probeert?
Er is een limiet? Ik heb nog niet zo veel apparatuur gelukkig. Net 2 ongebruikte (Ikea) remotes en een bewegingssensor verwijderd, connecten wil nog steeds niet.Kaspers schreef op donderdag 8 april 2021 @ 21:08:
[...]
Enige tip die ik voor je heb is om na het resetten, en na de 3x blink, vervolgens om de +/- 4 seconden de knop op de sensor 1 keer kort in te drukken. Dat wil hier nog wel eens helpen om bijvoorbeeld de motion sensor te koppelen, wanneer dat de eerste paar keer op de reguliere wijze niet slaagt. De door jou genoemde light sensor heb ik hier overigens succesvol gepaired met deCONZ. Zit je toevallig niet tegen je de limiet van je coordinator aan? Heb je additionele routers?
Batterij is vervangen, heeft niet geholpen.vanenkelen schreef op donderdag 8 april 2021 @ 21:10:
[...]
Wat gek, bij mij koppelt deze sensor zonder problemen. Als 1 van de weinige Xiaomi sensoren ook makkelijk via routers.
Ik heb dit gedrag wel vaker gezien bij de Xiaomi motion detectoren waarvan de batterijen te leeg zijn (maar dat nog niet aangeven). Heb je de batterij er al eens uitgehaald en het met een andere batterij opnieuw geprobeerd?
Is hij al wel eens eerder gekoppeld geweest en heb je hem dan ook volledig verwijderd voordat je het opnieuw probeert?
Hij is nog niet connected geweest voor zover ik weet. Ik heb 1 keer de "succes" message gekregen, maar hierna zag ik niets in Home Assistant of in de Phoscon app.
De deCONZ gui geeft dit aan:
:fill(white):strip_exif()/f/image/1dZAEWMYNZbCEYZu9Npxz1Mz.png?f=user_large)
Ik snap echter helemaal niks van deze omgeving..
Kom ie wel in de restAPI terug?Voggy schreef op donderdag 8 april 2021 @ 20:53:
Vanuit discord:
If you see devices within deCONZ but not in Phoscon, that is most of the time perfectly normal. Phoscon is closed source and needs devices to be added manually by their Developer. However, the device will still be usable with the API/Home-Assistant/OpenHAB etc. You may want to go ahead and request support for your device at the Phoscon repo
Aha! Is ie wel supported? Kan je de basic cluster te lezen?Voggy schreef op donderdag 8 april 2021 @ 21:20:
[...]
Er is een limiet? Ik heb nog niet zo veel apparatuur gelukkig. Net 2 ongebruikte (Ikea) remotes en een bewegingssensor verwijderd, connecten wil nog steeds niet.
[...]
Batterij is vervangen, heeft niet geholpen.
Hij is nog niet connected geweest voor zover ik weet. Ik heb 1 keer de "succes" message gekregen, maar hierna zag ik niets in Home Assistant of in de Phoscon app.
De deCONZ gui geeft dit aan:
[Afbeelding]
Ik snap echter helemaal niks van deze omgeving..
Ik heb 2x Blitzwolf SHP13 vandaag ontvangen, besteld bij Banggood op 28 feb.
Eerste wat opvalt is dat bij slechts een van beide ik in Home Assistant het energieverbruik te zien krijg.
Waarschijnlijk gerelateerd aan https://github.com/dresde...z-rest-plugin/issues/3788
Beetje apart ook dat ze als light verschijnen in Phoscon.
Maar verder zijn ze lekker compact en mét knop.
[ Voor 4% gewijzigd door DeadMetal op 10-04-2021 14:31 ]
Hoe kan ik dat zien? restAPI plugin geeft mij alleen 2 ip adressen die mij een timeout geven.Mimiix schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 10:23:
[...]
Kom ie wel in de restAPI terug?
Vanuit discord:
If you see devices within deCONZ but not in Phoscon, that is most of the time perfectly normal. Phoscon is closed source and needs devices to be added manually by their Developer. However, the device will still be usable with the API/Home-Assistant/OpenHAB etc. You may want to go ahead and request support for your device at the Phoscon repo
Ik zal even op die discord kijken. Ik heb op Reddit gelezen dat het bij sommige mensen gewoon werkt, maar ik zie de sensor nog niet terug in Home Assistant.
Ik kan deze wel lezen, maar de informatie is beperkt. Zie bijgevoegde screenshots:Mimiix schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 10:24:
[...]
Aha! Is ie wel supported? Kan je de basic cluster te lezen?
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
https://github.com/dresde...z-rest-plugin/issues/4648Voggy schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 17:48:
[...]
Hoe kan ik dat zien? restAPI plugin geeft mij alleen 2 ip adressen die mij een timeout geven.
Ik zal even op die discord kijken. Ik heb op Reddit gelezen dat het bij sommige mensen gewoon werkt, maar ik zie de sensor nog niet terug in Home Assistant.
[...]
Ik kan deze wel lezen, maar de informatie is beperkt. Zie bijgevoegde screenshots:
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Is een nieuwe versie. Support komt met de volgende beta.
Nee das juist normaal. Alleen ik snap niet waarom het bij jullie zo is. Vandaag kreeg ik hem binnen en zoals je leest doet hij het bij mij perfect.DeadMetal schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 17:25:
[...]
Ik heb 2x Blitzwolf SHP13 vandaag ontvangen, besteld bij Banggood op 28 feb.
Eerste wat opvalt is dat bij slechts een van beide ik in Home Assistant het energieverbruik te zien krijg.
Waarschijnlijk gerelateerd aan https://github.com/dresde...z-rest-plugin/issues/3788
Beetje apart ook dat ze als light verschijnen in Phoscon.
Maar verder zijn ze lekker compact en mét knop.
Ja vreemd. Ik heb het nog een paar keer geprobeerd, ook volgens de suggesties op Github, geen effect.Mimiix schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 22:28:
[...]
Alleen ik snap niet waarom het bij jullie zo is. Vandaag kreeg ik hem binnen en zoals je leest doet hij het bij mij perfect.
Slechts een van beiden toont het verbruik.
[ Voor 5% gewijzigd door DeadMetal op 10-04-2021 08:19 ]
Dus als ik het goed begrijp moet ik wachten op de volgende (beta)firmware update van de Conbee II?Mimiix schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 22:28:
[...]
https://github.com/dresde...z-rest-plugin/issues/4648
Is een nieuwe versie. Support komt met de volgende beta.
Nee, op de volgende update voor DeconzVoggy schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 10:45:
[...]
Dus als ik het goed begrijp moet ik wachten op de volgende (beta)firmware update van de Conbee II?
Of je moet hem zelf compilen.
Hoe lang zou zoiets duren?Mimiix schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 12:03:
[...]
Nee, op de volgende update voor Deconz
Of je moet hem zelf compilen.
Zelf compilen zegt mij helemaal niets, is daar een noob friendly tutorial voor ergens?
En dat strookt niet met wat ik hier en in de GitHub-link lees....
Heb er hier ook eentje al 6+ maanden probleemloos in gebruik.mikekiwi schreef op zondag 11 april 2021 @ 12:22:
Ik wilde toevallig dezelfde vraag stellen over deze sensoren... Het vreemde vind ik dat het bij anderen wel gewoon goed werkt (zie https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/66868962)
Dat is dus het tegenstrijdige...en vermoeiende...JBS schreef op zondag 11 april 2021 @ 13:47:
[...]
Heb er hier ook eentje al 6+ maanden probleemloos in gebruik.
Had issues met FW-update vanuit Home Assistant; daar werd aangegeven dat er een nieuwe firmware beschikbaar was (26680700), maar de update zelf lukte maar niet (leek wel zo, maar een uur later gaf hij weer de oude fw aan).
Zojuist de Conbee aan mijn pc gehangen en daarin de FW alsnog geupdate via deze omschrijving:
https://flemmingss.com/ho...i-firmware-in-windows-10/
Resultaat:
:fill(white):strip_exif()/f/image/3spZKCXSlLWRT5dXOLQvxmc8.png?f=user_large)
Echter, in Home Assistant zie ik nu dit; ik heb dus op de FW-update knop gedrukt in DeConz, maar er gebeurt niets...Heb ik nu iets kapotstukgemaakt?:
/f/image/f1rrtkwj5td2NtZdT1bzlwaO.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/LF6aKmd9EpJLzbs5sJmyNTqp.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door mikekiwi op 11-04-2021 14:10 ]
Nieuwe versie vanuit de fabrikant.mikekiwi schreef op zondag 11 april 2021 @ 12:22:
Ik wilde toevallig dezelfde vraag stellen over deze sensoren... Het vreemde vind ik dat het bij anderen wel gewoon goed werkt (zie https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/66868962)
Nope is al heel lang kapot. Heel dom politiek spelletje wordt er gespeeld. De oplossing ligt bij HA.mikekiwi schreef op zondag 11 april 2021 @ 14:10:
[...]
Dat is dus het tegenstrijdige...en vermoeiende...
Had issues met FW-update vanuit Home Assistant; daar werd aangegeven dat er een nieuwe firmware beschikbaar was (26680700), maar de update zelf lukte maar niet (leek wel zo, maar een uur later gaf hij weer de oude fw aan).
Zojuist de Conbee aan mijn pc gehangen en daarin de FW alsnog geupdate via deze omschrijving:
https://flemmingss.com/ho...i-firmware-in-windows-10/
Resultaat:
[Afbeelding]
Echter, in Home Assistant zie ik nu dit; ik heb dus op de FW-update knop gedrukt in DeConz, maar er gebeurt niets...Heb ik nu iets kapotstukgemaakt?:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je kunt het beste met de hand update op windows oid.
https://github.com/dresde...ki/Update-deCONZ-manually
Paar keer helpt meestal.
Gekoppeld via de ConBee II.
Ik kan de knoppen gewoon gebruiken, en alles schakelt zoals ik het ingesteld heb. Echter het lijkt dat de switch ook extra informatie meestuurt, die ik niet kan gebruiken.
Ik heb verder niets ingesteld op de schakelaar in de Phoscon app, maar toch krijg ik deze extra info in Domotics.
Iemand een idee waar dit vandaan komt?
2021-04-11 20:24:41.578 (PhilipsHue) Temp (ZLLTemperature Hue temperature sensor 1)
2021-04-11 20:24:54.799 (deCONZ) onCommand called for Unit 13: Parameter 'Set Level', Level: 300, Hue:
2021-04-11 20:24:54.850 (deCONZ) onCommand called for Unit 13: Parameter 'Set Level', Level: 300, Hue:
2021-04-11 20:24:54.850 (deCONZ) onCommand called for Unit 13: Parameter 'Set Level', Level: 300, Hue:
2021-04-11 20:24:54.950 (deCONZ) onCommand called for Unit 13: Parameter 'Set Level', Level: 300, Hue:
2021-04-11 20:24:54.757 Status: User: Admin initiated a switch command (325/deCONZ - OPPLE switch 2-gang/Set Level)
2021-04-11 20:24:54.807 Status: User: Admin initiated a switch command (325/deCONZ - OPPLE switch 2-gang/Set Level)
2021-04-11 20:24:54.826 Status: User: Admin initiated a switch command (325/deCONZ - OPPLE switch 2-gang/Set Level)
2021-04-11 20:24:54.927 Status: User: Admin initiated a switch command (325/deCONZ - OPPLE switch 2-gang/Set Level)
2021-04-11 20:24:54.800 Error: (deCONZ) This device don't support action
2021-04-11 20:24:54.850 Error: (deCONZ) This device don't support action
2021-04-11 20:24:54.850 Error: (deCONZ) This device don't support action
2021-04-11 20:24:54.950 Error: (deCONZ) This device don't support action
Hoi daar! Ik ben net jouw berichtje tegengekomen en ik was benieuwd of je het een en ander al hebt draaien met de Zemismart. Je verwees in je post naar een topic op Github waar ik aan deelnam. Bij mij kan ik dus het apparaat koppelen en gebruiken.joentje64 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 09:55:
..
In dit topic heb ik gevonden dat iemand hier een aanpassing aan de Deconz code voor heeft gemaakt om mogelijk te maken dat het apparaat ook door Phoscon gevonden wordt.
..
Ik begrijp dat ik hiervoor een Linux machine nodig heb, maar ik draai Deconz op mijn Raspberry Pi 4 als add-on met Home Assistant. Heeft iemand een idee hoe ik bovenstaande aanpassing kan doorvoeren op mijn Deconz omgeving?
..
Alleen reageert het ding niet meer na een dag of twee. Dan moet ik het apparaat uit en aanzetten en DeCONZ opnieuw starten. Ik ben echter reuze benieuwd hoe het bij jou gaat lopen, omdat het lijkt alsof ik de enige ben ..
Don't forget the Cloud is just someone else's computer
https://github.com/dresde...ckage-optional-linux-onlyVoggy schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 15:49:
[...]
Hoe lang zou zoiets duren?
Zelf compilen zegt mij helemaal niets, is daar een noob friendly tutorial voor ergens?
Die volgens mij.
Thanks, maar ik snap daar niets van. Heel leuk dat ze direct met allemaal commando's gaan gooien maar ik zou niet eens weten waar ik die in moet voeren.Mimiix schreef op maandag 12 april 2021 @ 16:32:
[...]
https://github.com/dresde...ckage-optional-linux-only
Die volgens mij.
Ik zal als ik tijd heb wel wat rondstruinen op youtube.
Is er ook een 'normale' manier om de installatie te doen? Ik heb in het begin een tutorial gevolgd van iemand die ontzettend moeilijk deed via SSH allemaal commando's invoeren, om Home Assistant op Docker te krijgen. Later kwam ik erachter dat dit ook gewoon via de synology gui prima kan, gewoon een paar keer next klikken dan staat de boel er ook op.
@mikekiwi
Ha, een mede lotgenoot. Ik had inderdaad ook problemen met de firmware en ik heb deze in windows 10 handmatig geupdate. Dit helpt ons echter niet met het probleem van de sensor, hij koppelt nog steeds niet.
[ Voor 20% gewijzigd door Voggy op 12-04-2021 21:30 ]
Yep, zover ben ik inderdaad ook gekomen; updaten is gelukt door het in Win10 te doen, maar verschil maken doet het niet...Voggy schreef op maandag 12 april 2021 @ 21:21:
@mikekiwi
Ha, een mede lotgenoot. Ik had inderdaad ook problemen met de firmware en ik heb deze in windows 10 handmatig geupdate. Dit helpt ons echter niet met het probleem van de sensor, hij koppelt nog steeds niet.
Wat bedoel je met "hij koppelt niet".mikekiwi schreef op maandag 12 april 2021 @ 23:23:
[...]
Yep, zover ben ik inderdaad ook gekomen; updaten is gelukt door het in Win10 te doen, maar verschil maken doet het niet...
Hoe ziet het appraat eruit in deCONZ?
Tja, dit is de keuze die je maakt met een oplossing as HA. Gemak tegenover functie. Ik kan er helaas niet veel meer van maken.Voggy schreef op maandag 12 april 2021 @ 21:21:
[...]
Thanks, maar ik snap daar niets van. Heel leuk dat ze direct met allemaal commando's gaan gooien maar ik zou niet eens weten waar ik die in moet voeren.
Ik bedoel daarmee dat hij wel in deConz te zien is en wordt geregistreed, maar dat in Phoscon en in Home Assistant er vervolgens niets te zien is.Mimiix schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 15:33:
[...]
Wat bedoel je met "hij koppelt niet".
Hoe ziet het appraat eruit in deCONZ?
En ik het ook niet voor elkaar krijg om dat wel te laten gebeuren...
Dit zie/zag ik in deConz. Ik schrijf zag, omdat ik het gepruts even zat was en de Conbee vervangen heb door een CC2531
/f/image/0sBntl72ZJyTXsm2s4TirTJ6.png?f=fotoalbum_large)
Dat is ook logisch, omdat het device niet gesupport is. De fabrikant heeft een nieuwe model identifier/manufacturer name meegegeven en die is niet gewhitelist. Zie : https://github.com/dresde...onz-rest-plugin/pull/4649mikekiwi schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 17:34:
[...]
Ik bedoel daarmee dat hij wel in deConz te zien is en wordt geregistreed, maar dat in Phoscon en in Home Assistant er vervolgens niets te zien is.
En ik het ook niet voor elkaar krijg om dat wel te laten gebeuren...
Dit zie/zag ik in deConz. Ik schrijf zag, omdat ik het gepruts even zat was en de Conbee vervangen heb door een CC2531![]()
[Afbeelding]
Hij is gesupport per versie 2.11.0.
Jawel. Dat zijn de oude versies, die hadden een andere manufacturer name / model ID.mikekiwi schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 20:01:
Dat kan ik begrijpen, maar het rijmt niet met het feit dat het bij anderen wel werkt....
Kunnen deCONZ devices gebruikt worden in Blockly Scripts en zo ja: hoe dan?
Dat moet zeker lukken ja. Wat voor devices gaat het om? En post anders even wat screenshot van deconz en Domoticz.TJgettingSmart schreef op zondag 18 april 2021 @ 12:27:
Hallo. Ik ben nieuw met het deCONZ concept, heb tot nu toe alleen nog maar z-wave devices in gebruik, maar wilde nu toch verder kijken. Na veel gedoe (RTFM...) heb ik eindelijk mijn Zigbee devices zichtbaar in Domoticz. Alleen nu zou ik die devices ook graag willen gebruiken in mijn scripts, maar dat lukt me niet. De apparaten zijn zichtbaar in de deCONZ lijst, ongeveer vergelijkbaar aan de 'normale' apparatenlijst van Domoticz. Alleen staat er geen groen pijltje bij waarmee ik ze normaal gesproken toevoeg aan de apparaten, zit daar misschien het probleem?
Kunnen deCONZ devices gebruikt worden in Blockly Scripts en zo ja: hoe dan?
Ik heb een Xiaomi Aqara motion sensor.rens-br schreef op zondag 18 april 2021 @ 12:43:
[...]
Dat moet zeker lukken ja. Wat voor devices gaat het om? En post anders even wat screenshot van deconz en Domoticz.
/f/image/tDSRH4AYNiyYFcd0idduJuB3.png?f=fotoalbum_large)
Het mag ook in een Lua script, als ik daarmee gewoon een dummy kan schakelen, dan kom ik er ook wel
Als ik gewoon naar het tabblad 'apparaten' ga onder 'instellingen' dan staan daar gewoon alle Conbee apparaten en kan ik ze vanuit daar activeren. Net zoals alle andere apparaten.TJgettingSmart schreef op zondag 18 april 2021 @ 12:55:
Ik heb een Xiaomi Aqara motion sensor.
[Afbeelding]
Ik gebruik deze plugin. Maar ik heb volgens mij een oudere versie. Ik zie nu dat er ook een pagina is met 'custom -> Deconz'. Daar kan je alleen wat kleine dingen instellen geloof ik.
Edit. Net even de plugin geüpdatet en je screenshot is inderdaad van de 'custom' pagina, die moet je dus niet hebben.
[ Voor 7% gewijzigd door rens-br op 18-04-2021 15:14 ]
Hi, excuses ik zie je berichtje nu pas. Ik heb HA inmiddels in een docker geïnstalleerd alleen vind ik dit toch niet fijn aangezien je dan geen add-on Store hebt en niet middels plug and play de backups kunt terugzetten. Ben nu uitgekomen bij HA supervised.Aurora schreef op maandag 12 april 2021 @ 13:45:
[...]
Hoi daar! Ik ben net jouw berichtje tegengekomen en ik was benieuwd of je het een en ander al hebt draaien met de Zemismart. Je verwees in je post naar een topic op Github waar ik aan deelnam. Bij mij kan ik dus het apparaat koppelen en gebruiken.
Alleen reageert het ding niet meer na een dag of twee. Dan moet ik het apparaat uit en aanzetten en DeCONZ opnieuw starten. Ik ben echter reuze benieuwd hoe het bij jou gaat lopen, omdat het lijkt alsof ik de enige ben ..
Heb daar deze: https://community.home-as...on-raspberry-pi-os/201836 tutorial voor gevonden. Hierna moet ik Deconz nog rechtstreeks op de PI installeren, dus ben er nog niet op dit moment.
Hmm, en daar zie ik ze niet tussen staan, dus dan zit daar het probleem. Als ik zoek op de hardware naam (‘Stikkie’, in mijn geval) zou ik die toch gewoon moeten kunnen vinden? ‘Accept new Hardware devices” staat aan, wat kan ik fout hebben gedaan?rens-br schreef op zondag 18 april 2021 @ 15:10:
[...]
Als ik gewoon naar het tabblad 'apparaten' ga onder 'instellingen' dan staan daar gewoon alle Conbee apparaten en kan ik ze vanuit daar activeren. Net zoals alle andere apparaten.
Ik gebruik deze plugin. Maar ik heb volgens mij een oudere versie. Ik zie nu dat er ook een pagina is met 'custom -> Deconz'. Daar kan je alleen wat kleine dingen instellen geloof ik.
Edit. Net even de plugin geüpdatet en je screenshot is inderdaad van de 'custom' pagina, die moet je dus niet hebben.
Edit: ah, ik heb t. Moest de plug-in even updaten, staat er nu tussen. Nu kan ik helemaal los gaan.
[ Voor 5% gewijzigd door TJgettingSmart op 18-04-2021 16:37 ]
Hiernaast ben ik ook bezig Deconz te installeren (direct op Raspbian OS). Hiervoor gebruik ik de stappen zoals beschreven in de officiële Phoscon documentatie.
Echter loop ik er bij de laatste stap (het daadwerkelijk installeren) tegen de volgende melding aan: 'E: Unable to locate package deconz'.
Heeft iemand een idee wat hier mis gaat?
Op basis van de foutmelding die je geeft klinkt het alsof de package niet beschikbaar is in je package manager.joentje64 schreef op zondag 18 april 2021 @ 22:31:
Inmiddels ben ik bezig om HA Supervised te installeren maar loop ik hier nog tegen 1 issue aan (vraag staat uit in ander topic).
Hiernaast ben ik ook bezig Deconz te installeren (direct op Raspbian OS). Hiervoor gebruik ik de stappen zoals beschreven in de officiële Phoscon documentatie.
Echter loop ik er bij de laatste stap (het daadwerkelijk installeren) tegen de volgende melding aan: 'E: Unable to locate package deconz'.
Ik ga er voor het gemak van uit dat je deze guide volgt: https://phoscon.de/en/conbee/install#ubuntu
Heb je de repo toegevoegd?
Heb je vervolgens je package list geupdated?
Het hele huis zit hier onderhand vol met die krengen en dan is het best raar dat 90% het in de eerste keer goed doet en het restant niet de juiste entities aanmaakt.
Redelijk snel was ik er echter dat ergens in de communicatie tussen HA en de ConBee II een probleem zou moeten zitten, waarbij ik uiteindelijk liep tegen de volgende oplossing (kopie uit GitHub, plus link):
https://github.com/dresde...z-rest-plugin/issues/3788What I did:
- previously already added as light. Showed up in Home Assistant, without power measurements.
- Select the device in Deconz. Right "circle" and Basic -> click on 'exec' (not sure if this was necessary).
- open Phoscon in second tab side by side with Deconz
- in Deconz click on 'read'.
- In Phoscon start a search for a new sensor
- whist it is searching, start clicking 'read' button in ever couple of seconds in Deconz, start turning the switch (physically) on and off every couple of seconds. I had a desk light attached to it so that there would be actual power usage.
- in my case Phoscon showed the green bar after 10-15 secnds or so at the first attempt
- additional power usage entities appeared in HA directly if I remember correctly, but actual figures only started coming in after I had removed the device from the power socket and plugged it in again
Klinkt alsof je de repo niet hebt toegevoegd. Maar, als je alle stappen hebt gevolgd, dan heb je dat wel gedaan.joentje64 schreef op zondag 18 april 2021 @ 22:31:
Inmiddels ben ik bezig om HA Supervised te installeren maar loop ik hier nog tegen 1 issue aan (vraag staat uit in ander topic).
1
2
3
| sudo sh -c "echo 'deb http://phoscon.de/apt/deconz \ $(lsb_release -cs) main' > \ /etc/apt/sources.list.d/deconz.list" |
/f/image/qekpvmkDI54wT4HM4wqJ8dWg.png?f=fotoalbum_large)
Zoek je iets voor 2 standen? Dan kun je met een klein beetje solderen gewoon een goedkope zigbee deur sensor hiervoor gebruiken.hubertgruber schreef op woensdag 21 april 2021 @ 09:19:
Wellicht is dit niet helemaal het juiste topic voor deze vraag, maar weten jullie of er een zigbee-schakelaar is die in de gekozen positie blijft na selectie? Ik wil namelijk zichtbaar hebben wat de selectie is, maar heb op die plek geen elektra-aansluiting om een esp-knutselwerk te voeden. Plan B is zelf iets maken met een normale (licht)schakelaar en inbouwschakelaar van Hue of iets dergelijks en dan in een 3D geprint kastje stoppen, maar dat moet makkelijker kunnen lijkt mij.
Ik ken zelf geen kant en klare zigbee oplossing hiervoor.
[ Voor 3% gewijzigd door renedepe op 21-04-2021 13:05 ]
afijn, nu ik inmiddels wat verder ben en ook graag eens met sensoren wil werken om het een en ander te triggeren in huis. Motion sensoren zijn vrij duur in het Philips Hue segment en er zijn goedkopere alternatieven (aqara motion sensor bijv.) beschikbaar. Die draaien echter niet op de Philips Hue bridge dus ben ik me wat gaan verdiepen in alternatieven. Hoop gelezen over de CC2531 stick etc. maar denk dat het voor een beginner beter is om te starten met Conbee II stick. Die is toch net wat meer plug and play heb ik het idee.
Het idee is dus om een Conbee II stick aan te schaffen en deze in mijn Synology Nas te stoppen om hier in een Dockercontainer Deconz + Homeassitent in te draaien.
Ik begrijp alleen niet helemaal hoe ik dan vanaf afstand bijvoorbeeld de aansturing kan doen van mijn lampen bijvoorbeeld. Mijn vriendin is nu erg content met de Philips Hue app. Die is vrij overzichtelijk en gebruiksvriendelijk. is er voor Decobz/homeassistant/Conbee ook iets van een app ofzo?
[ Voor 152% gewijzigd door Downstar2 op 21-04-2021 14:58 ]
https://companion.home-assistant.io/Downstar2 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 14:45:
Ik begrijp alleen niet helemaal hoe ik dan vanaf afstand bijvoorbeeld de aansturing kan doen van mijn lampen bijvoorbeeld. Mijn vriendin is nu erg content met de Philips Hue app. Die is vrij overzichtelijk en gebruiksvriendelijk. is er voor Decobnz/homeassistant ook iets van een app ofzo?
Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp
Thanks, zag dat er inderdaad een HA app was.
Maar de vraag is dus meer, als ik aansturing wil doen van de lampen/triggers wil maken etc.
moet ik dit dus in HA doen en bijvoorbeeld niet via deConz/Phoscon webapp?
Want dan zou ik zelfs dus in theorie mijn huidige lampen dus gewoon aan de Hue Bridge kunnen houden. .
Deze Hue bridge koppelen aan HA met de addon. En dan de sensoren aansturen via Conbee II/DeConz deze ook koppelen aan HA en dan in HA de triggers maken dat als een sensor wordt geactiveerd, hij deze via de Hue bridge dus aan/uit kan zetten?
En mijn vriendin dus zelfs via de Philips Hue app de lampen normaal nog kan blijven bedienen of zit ik er dan helemaal naast?

Excuus voor de vele vragen in 1 post..
Volgens mij klopt je hele verhaal. Dat laatste van de Hue bridge en aansturen door automations in HA en handmatig via Hue app weet ik niet, heb zelf geen Philips Hue spul. De bridge is te integreren in HA dus het lijkt mij wel. Maar dat kunnen andere HUE gebruikers vast bevestigenDownstar2 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 14:58:
[...]
Maar de vraag is dus meer, als ik aansturing wil doen van de lampen/triggers wil maken etc.
Want dan zou ik zelfs dus in theorie mijn huidige lampen dus gewoon aan de Hue Bridge kunnen houden. .
Deze Hue bridge koppelen aan HA met de addon. En dan de sensoren aansturen via Conbee II/DeConz deze ook koppelen aan HA en dan in HA de triggers maken dat als een sensor wordt geactiveerd, hij deze via de Hue bridge dus aan/uit kan zetten?
En mijn vriendin dus zelfs via de Philips Hue app de lampen normaal nog kan blijven bedienen of zit ik er dan helemaal naast?![]()
Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp
Op Android heb je de app 'Hue Essentials' welke ook met je deconz stick kan koppelen. Qua functionaliteit en gebruiksgemak biedt deze ongeveer hetzelfde als de Philips Hue app.Downstar2 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 14:58:
[...]
En mijn vriendin dus zelfs via de Philips Hue app de lampen normaal nog kan blijven bedienen of zit ik er dan helemaal naast?![]()
Ik bestuur zelf mijn verlichting via HA, maar gebruik de Hue Essentials app meer voor de beheer-kant. Bijvoorbeeld nieuwe groepen/kamers maken, scenes wijzigen etc. en incidenteel om lampen te schakelen. Hue Dimmer switches heb ik bijvoorbeeld ook via Hue Essentials ingericht, omdat ik dat wat laagdrempeliger vond dan via HA (en ik gebruik die schakelaars toch exclusief voor verlichting)
Nintendo switch friendcode: SW-0415-2447-4320
Ja, dat kan gewoonRianata schreef op woensdag 21 april 2021 @ 15:16:
[...]
Volgens mij klopt je hele verhaal. Dat laatste van de Hue bridge en aansturen door automations in HA en handmatig via Hue app weet ik niet, heb zelf geen Philips Hue spul. De bridge is te integreren in HA dus het lijkt mij wel. Maar dat kunnen andere HUE gebruikers vast bevestigen
Rianata schreef op woensdag 21 april 2021 @ 15:16:
[...]
Volgens mij klopt je hele verhaal. Dat laatste van de Hue bridge en aansturen door automations in HA en handmatig via Hue app weet ik niet, heb zelf geen Philips Hue spul. De bridge is te integreren in HA dus het lijkt mij wel. Maar dat kunnen andere HUE gebruikers vast bevestigen
Rianata schreef op woensdag 21 april 2021 @ 15:16:
[...]
Thanks voor jullie (snelle!) antwoorden
Dan ga ik eens een stick bestellen en dan zien we wel hoever we komen.
Met je Hue lampen en HA kan je nu al beginnen, daar heb je geen zigbee stick voor nodig.Downstar2 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 15:48:
[...]
[...]
[...]
Thanks voor jullie (snelle!) antwoorden, het zou inderdaad erg mooi zijn als ik dan gewoon de Hue (essentials) app nog kan blijven gebruiken voor de aansturing van de lampen en dimmers.
Dan ga ik eens een stick bestellen en dan zien we wel hoever we komen.
Installatie zoals ik hem heb draaien:
Raspberry Pi 3b
Home Assistant OS 5.13
core-2021.4.6
Conbee II USB stick
1x Hue Lamp
7x Innr GU10 lamp
(nog wat tuya meuk)
Nu heb ik ook een Trust remote (ZYCT-202) die ik wil koppelen in deCONZ. Ik zie nadat ik de remote heb gepaired het volgende in deCONZ:
:fill(white):strip_exif()/f/image/049lQA8pUGJkNAsZB3Viqylo.png?f=user_large)
Ik kan alleen geen attributes uitlezen:
:fill(white):strip_exif()/f/image/QtUvzEhqQdq4WmBUq1QjETGk.png?f=user_large)
Ik ben me al een tijdje aan het inlezen over de materie, maar ik kan niet ontdekken wat er mis is, of wat ik niet goed doe (wat zeer goed mogelijk is).
Ik heb met een RESTclient al geconnect met deCONZ RESTapi maar daar komen alleen de lampen uit. De remote lijkt dus niet in het netwerk te zitten. Ik heb ook geen connectie lijntje vanaf de controller lopen.
Links die ik zelf al gevonden heb::
https://github.com/dresde...61#issuecomment-453604335
Ik heb al verschillende malen geprobeerd om hem te resetten en opnieuw te koppelen, maar helaas nog niets.
Iemand hier een idee?
HEt belangrijkste is dat je de basic cluster read krijgt. Meestal helpt klik spammen op de "read" button en knopjes indrukken op de remote.EelCoW78 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 16:26:
Ik ben al een tijdje aan het stoeien met het volgende.
Installatie zoals ik hem heb draaien:
Raspberry Pi 3b
Home Assistant OS 5.13
core-2021.4.6
Conbee II USB stick
1x Hue Lamp
7x Innr GU10 lamp
(nog wat tuya meuk)
Nu heb ik ook een Trust remote (ZYCT-202) die ik wil koppelen in deCONZ. Ik zie nadat ik de remote heb gepaired het volgende in deCONZ:
[Afbeelding]
Ik kan alleen geen attributes uitlezen:
[Afbeelding]
Ik ben me al een tijdje aan het inlezen over de materie, maar ik kan niet ontdekken wat er mis is, of wat ik niet goed doe (wat zeer goed mogelijk is).
Ik heb met een RESTclient al geconnect met deCONZ RESTapi maar daar komen alleen de lampen uit. De remote lijkt dus niet in het netwerk te zitten. Ik heb ook geen connectie lijntje vanaf de controller lopen.
Links die ik zelf al gevonden heb::
https://github.com/dresde...61#issuecomment-453604335
Ik heb al verschillende malen geprobeerd om hem te resetten en opnieuw te koppelen, maar helaas nog niets.
Iemand hier een idee?
Daarna kijken of hij daadwerkelijk ondersteund is.
Hij is ondersteund volgens de dresden elektronix github Wiki:
/f/image/b1DxR5b6tEbmcqJiJN2pz3jD.png?f=fotoalbum_large)
Goed te weten dat ik niets vergeten ben en/of fout doe in ieder geval. Ik ga vanavond weer even proberen.
Ja, dat klopt. Mits de fabrikant besluit om de model ID of manufacturer name aan te passen. Dan is ie plots niet meer supported en moet dat weer toegevoegd worden. Datzelfde is nu met die Xiaomi light sensor aan de hand.EelCoW78 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 16:36:
Hahaha, klikspammen en knopjes indrukken is ook al geprobeerd. (meer uit frustratie als uit technisch inzicht)
Hij is ondersteund volgens de dresden elektronix github Wiki:
[Afbeelding]
Goed te weten dat ik niets vergeten ben en/of fout doe in ieder geval. Ik ga vanavond weer even proberen.
De enige manier om zeker te weten dat hij supported is, is de basic cluster lezen.
[ Voor 4% gewijzigd door Mimiix op 21-04-2021 16:59 ]
Update:
- Remote gereset
- Entry verwijderd uit deCONZ
- Via Phoscon in pairing gezet.
- Remote gepaired.
- Remote linked nu wel goed. Read werkt en alles.
Node-Red spul erin en werken... Shoot me but leak
[ Voor 31% gewijzigd door EelCoW78 op 21-04-2021 21:02 . Reden: Eureka! ]
Nee klopt, ik kan HA opzetten en daar dan de bridge alvast integreren.Jesse- schreef op woensdag 21 april 2021 @ 15:51:
[...]
Met je Hue lampen en HA kan je nu al beginnen, daar heb je geen zigbee stick voor nodig.
Ik heb verder ook nog geen sensoren, dus die bestel ik dan alsnog met de conbee 2 mee.
Out of the blue werkt _bijna_ niks meer via deconz/phoscon/ha:
Ik kan in deconz/phoscon/ha een lamp/stekker aan/uit zetten, en die wijziging blijft ook staan in deconz/phoscon/ha, maar de lamp/stekker in kwestie schakelt niet in de 'echte' wereld.
De volgende items zijn gekoppeld (of waren dat tot gisteravond):
- hue lamp + 2 remotes
- ikea lamp wit-spectrum
- blitzwolf sp-13 schakelaar
- innr SP 120 schakelaar
- 2 opple switches met 6 buttons
- xiaomi temp/hum sensor (die oude ronde)
- xiaomi deur-sensor
Enkel de deur-sensor werkt nog, al de rest doet dus niets meer.
Deconz draait in docker (marthoc) in een ubuntu 20.04 vm op proxmox, met uiteraard doorgekoppelde usb-stick.
Wanneer ik via vnc het zigbee netwerk bekijk zijn idd ook bijna alle lijnen weg, behalve die naar de deur-sensor.
Iemand een suggestie/idee?
heb je eventueel wat logs?roeleboel schreef op donderdag 22 april 2021 @ 10:38:
Owkee, ik heb een bizar probleem:
Out of the blue werkt _bijna_ niks meer via deconz/phoscon/ha:
Ik kan in deconz/phoscon/ha een lamp/stekker aan/uit zetten, en die wijziging blijft ook staan in deconz/phoscon/ha, maar de lamp/stekker in kwestie schakelt niet in de 'echte' wereld.
De volgende items zijn gekoppeld (of waren dat tot gisteravond):
- hue lamp + 2 remotes
- ikea lamp wit-spectrum
- blitzwolf sp-13 schakelaar
- innr SP 120 schakelaar
- 2 opple switches met 6 buttons
- xiaomi temp/hum sensor (die oude ronde)
- xiaomi deur-sensor
Enkel de deur-sensor werkt nog, al de rest doet dus niets meer.
Deconz draait in docker (marthoc) in een ubuntu 20.04 vm op proxmox, met uiteraard doorgekoppelde usb-stick.
Wanneer ik via vnc het zigbee netwerk bekijk zijn idd ook bijna alle lijnen weg, behalve die naar de deur-sensor.
Iemand een suggestie/idee?
Als er zijn kan ik ze niet terugvinden...
Ik start de deconz-container met dit commando:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| docker run -d \ --name=deconz \ --net=host \ --restart unless-stopped \ -v /etc/localtime:/etc/localtime:ro \ -v /home/roel/docker/deconz:/root/.local/share/dresden-elektronik/deCONZ \ --device=/dev/ttyACM0 \ -e DECONZ_WEB_PORT=8088 \ -e DECONZ_WS_PORT=8444 \ -e DECONZ_VNC_MODE=1 \ -e DECONZ_VNC_PORT=5901 \ -e DECONZ_VNC_PASSWORD=blablabla \ marthoc/deconz:stable |
en ik vrees dat die standaard geen logging draait? (ik kom overal tegen dat je extra parameters moet meegeven om logging te activeren)
En de container zelf is ondertussen (met het idee dat een herstart misschien zou helpen) uiteraard al weg en overschreven door een 'verse' container, dus als het niet in het gemapte volume terecht kwam is het weg...
[ Voor 11% gewijzigd door roeleboel op 22-04-2021 11:41 ]
Jep, maar zelfs in de huidige toestand moet zichtbaar zijn wat er aan de hand is. Bijv door errorcodes of fouten.roeleboel schreef op donderdag 22 april 2021 @ 11:39:
[...]
Als er zijn kan ik ze niet terugvinden...
Ik start de deconz-container met dit commando:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 docker run -d \ --name=deconz \ --net=host \ --restart unless-stopped \ -v /etc/localtime:/etc/localtime:ro \ -v /home/roel/docker/deconz:/root/.local/share/dresden-elektronik/deCONZ \ --device=/dev/ttyACM0 \ -e DECONZ_WEB_PORT=8088 \ -e DECONZ_WS_PORT=8444 \ -e DECONZ_VNC_MODE=1 \ -e DECONZ_VNC_PORT=5901 \ -e DECONZ_VNC_PASSWORD=blablabla \ marthoc/deconz:stable
en ik vrees dat die standaard geen logging draait? (ik kom overal tegen dat je extra parameters moet meegeven om logging te activeren)
Logging aangezet & logging gevondenMimiix schreef op donderdag 22 april 2021 @ 11:41:
[...]
Jep, maar zelfs in de huidige toestand moet zichtbaar zijn wat er aan de hand is. Bijv door errorcodes of fouten.
Enfin, vol met 0xE1 dus.
Dan gestoten op de wiki waar in vermeld wordt dat ook usb3-hdds storing kunnen geven. Ik gebruik wel al sinds jaar en dag een verlengkabel (+-50cm), maar ie hing (echter ook al maanden) relatief in de buurt van zo een externe hdd (+-20cm afstand). Kabel iets verhangen en waarempel, mijn lampen werken terug...
Wat ik dan niet begrijp is dat de voordeursensor als enige wel bleef werken?
Bijgevolg: ik zorg blijkbaar best voor een wat langere verlengkabel denk ik...
Bedankt om mij op het juiste spoor te zetten!
Logging enabelen: Open deCONZ and click Help. After that, click Debug View. The following debug levels need to be enabled for proper logging:
"INFO, INFO_L2 ERROR,ERROR_L2,APS,APS_L2."
Leesvoer:
https://github.com/dresde...ee-Error-Codes-in-the-Log