Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-04 00:11
@Mimiix Jij bent de enige die er op heeft gereageerd.
https://discordapp.com/ch...354644/766021839398633504

Mijn vraag komt eigenlijk neer op: ben ik de enige die alleen "Turn group off" heeft? Of hoort dat zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:08

Rianata

Have you played Atari today?

j-a-s-p-e-r schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 14:10:

Mijn vraag komt eigenlijk neer op: ben ik de enige die alleen "Turn group off" heeft? Of hoort dat zo?
Ik gebruik het zelf niet, maar ik kan bevestigen dat bij het aanmaken van een schedule in de Actions kolom alleen Turn group off komt te staan.

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinDomoticz
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13-03 21:00
j-a-s-p-e-r schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 13:40:
[...]

Geen update recent gedaan en zowel eigen phoscon als .de en http://phoscon.de/pwabeta

De enige workaround die ik het net heb gevonden is een scene aan maken waarin de schakelaar aanstaan. Die kan vervolgens wel in de schedule worden gebruikt. Best gek toch?
Ik heb het ook op discord gevraagd maar daar wordt niet echt antwoord gegeven.

Als iemand van jullie mij een groot plezier wil doen; zou je eens in phoscon kunnen kijken onder een group -> schedule of daar bij jullie alleen maar 'turn group off' als optie staat. Dan weet ik of er bij mij iets veranderd is.
Mij staat er inderdaad alleen "Turn Group Off"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1004743

Domoticz en de Conbee II zijn stukjes software die altijd moeten werken.
Hiervoor heb ik een kleine NUC draaien met wat software waaronder DeConz.
Om het allemaal een beetje georganiseerd te houden staat alles in de meterkast.
Daarom is het voor mijn logisch om headless te draaien.

Om dit nu een gecompliceerde setup te noemen vind ik een beetje vreemd.
Ga geen windows/linux computer 24/7 laten draaien hiervoor.
Word ook niet gewaardeerd door de andere bewoners.

Ik installeer geen extra overhead op de server, kan alleen kapot gaan.
Er zit momenteel niet eens een display interface op.

Maar hoe jij de Conbee II stick van nieuwe firmware voorziet is mijn een raadsel.

Betreffende de USB interface, The Conbee II is kieskeurig en wil alleen /dev/ttyACM0 geloof ik.
Heb alle andere USB apparaten moeten verplaatsen omdat de Conbee II het anders niet doet.
Harde schijven, Z-wave en USB3 kunnen een probleem zijn. Bekent probleem zoek maar op Internet.

Ik ben niet negatief over Conbee II/deConz maar er is zeker ruimte voor verbetering.
Ik gebruik trouwens de lokale app. (web interface) Die zou vanuit mijn oogpunt wat verbeterd kunnen worden. Waarom niet alles te kunnen zien en doen via de web interface?
Persoonlijk gebruik ik de web interface niet, alles gaat via Domoticz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:26
j-a-s-p-e-r schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 14:10:

Ik heb YKO (Lead dev Phoscon) een pm gestuurd om erop te antwoorden ;)

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
Anoniem: 1004743 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 14:26:
Domoticz en de Conbee II zijn stukjes software die altijd moeten werken.
Hiervoor heb ik een kleine NUC draaien met wat software waaronder DeConz.
Om het allemaal een beetje georganiseerd te houden staat alles in de meterkast.
Daarom is het voor mijn logisch om headless te draaien.

Om dit nu een gecompliceerde setup te noemen vind ik een beetje vreemd.
Ga geen windows/linux computer 24/7 laten draaien hiervoor.
Het is zeker geen setup zoals een standaard gebruiker heeft. Wat draait er op de nuc dan? Want dat is in principe een linux/windows computer.
Maar hoe jij de Conbee II stick van nieuwe firmware voorziet is mijn een raadsel.
Via de phoscon interface (web interface dus) ofwel via deze guide: https://github.com/dresde...ki/Update-deCONZ-manually . Daarin staat exact beschreven hoe je de firmware update.
Betreffende de USB interface, The Conbee II is kieskeurig en wil alleen /dev/ttyACM0 geloof ik.
Heb alle andere USB apparaten moeten verplaatsen omdat de Conbee II het anders niet doet.
Harde schijven, Z-wave en USB3 kunnen een probleem zijn. Bekent probleem zoek maar op Internet.
Als community manager van deCONZ ken ik het probleem en ook de oplossing. Voor het ttyACM0 gedeelte, zie: https://github.com/marthoc/docker-deconz/issues/271 De USB3.0 is niet een issue van de Conbee opzichzelf. Dat is een bug in de USB implementatie. Zie dan ook deze whitepaper van intel: https://www.intel.com/con...y-interference-paper.html

Daarom hoor ik ook graag wat er verbeterd kan worden en lees ik hier ook actief mee. Phoscon is veel te gelimiteerd en dat moet echt groeien imho.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
2.05.86 Fix release. Beta.
This is a hotfix release for the v2.5.86 beta version.
  • Fix setting temperature mode and child lock for Elko Super TR thermostat #3433
  • Use reporting instead polling for Elko Super TR, Owon AC201, Stelpro Orleans Fan SORB, Centralite pearl 3157100, Bitron 902010/32 #3433
  • Fix crash while polling lights #3445
  • Fix Ilumra FoH dual rocker switch detection #3439
  • Fix button handling for lumi.sensor_86sw switches #3431
  • Fix Aqara Opple switches button release events (x0003) and Ikea wireless dimmer #3428
  • Disable reporting of firmware version for IKEA lights #3446
  • Fix ZCL attribute set listings in deCONZ GUI Cluster Info Panel

[ Voor 3% gewijzigd door JBS op 19-10-2020 16:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:01

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Zo gisteren ook op de deCONZ trein gesprongen.

Ik was Zigbee2mqtt helemaal beu. Als het werkte werkte het prima, maar ik had bij veel devices constant het probleem dat ze wegvielen, niet meer benaderbaar waren en opnieuw moesten pairen. Dus als vervanging een Conbee II gekocht en het werkt nu echt perfect.

Het pairen is stukken sneller en gebruikersvriendelijker en de devices lijken een heel stuk sneller te reageren. Ik gebruik het nu in combinatie met Domoticz en heb zo'n 10 devices.

De komende tijd maar even kijken of Conbee op de langere duur wel stabiel is.

[ Voor 7% gewijzigd door rens-br op 20-10-2020 12:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mimiix
rens-br schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 08:34:

Ik was Zigbee2mqtt helemaal beu. Als het werkte werkte het prima, maar ik had bij veel devices constant het probleem dat ze wegvielen, niet meer benaderbaar waren en opnieuw moesten pairen. Dus als vervanging een Conbee II gekocht en het werkt nu echt perfect.

Het pairen is stukken sneller en gebruikersvriendelijker en de devices lijken een heel stuk sneller te reageren. Ik gebruik het nu in combinatie met Domoticz en heb zo'n 10 devices.
Welkom!

Voor wat basis info kan ik je deze guide aanraden:https://github.com/dresden-elektronik/deconz-rest-plugin/wiki

Voor overige vragen, blijf vooral hier rondhangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pred
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-06 15:03

Ik ben dik tevreden over deCONZ. Het werkt gewoon. Ook belangrijk voor de andere leden van het huishouden.

Ik heb wel issues gehad, maar dat was te relateren aan (goedkope) end-devices. Zigbee is een open standaard, dus alle fabrikanten kunnen het zelf implementeren (goed of minder goed).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Pred schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 10:25:
Ik ben dik tevreden over deCONZ. Het werkt gewoon. Ook belangrijk voor de andere leden van het huishouden.
Vooral dat is erg belangrijk. Nu heb ik de meeste kritische dingen ook achter normale schakelaars zitten. Maar toch wel fijn als alles gewoon door blijft draaien.
Zigbee is een open standaard, dus alle fabrikanten kunnen het zelf implementeren (goed of minder goed).
Gebruik hier een mix van Ikea en Xiaomi spul. En zit er aan de denken om binnenkort een Blitzwolf SPH-13 te kopen, al staat die niet in de supported devices list.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pred
rens-br schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 12:04:
[...]

Gebruik hier een mix van Ikea en Xiaomi spul. En zit er aan de denken om binnenkort een Blitzwolf SPH-13 te kopen, al staat die niet in de supported devices list.
IKEA heb ik goede ervaring mee. Ik heb ook icasa-bulbs, maar die geven het signaal minder goed door oid. Ik heb ze vervangen met IKEA bulbs en mijn mesh is nu veel beter.

Ook ik overweeg om die Blitzwolf aan te schaffen, vanwege energiemeting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
rens-br schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 12:04:
[...]

Sinds 2.05.79 wordt de SPH-13 ondersteund inclusief meting van gebruik.

[ Voor 11% gewijzigd door JBS op 20-10-2020 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 03-06 10:51
JBS schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 12:44:
[...]
En bij mij werkt ie uitstekend. Dus als ik nog meer plugs zou willen worden het die.

Maar heb nog n zwik sph 6. Dus die wellicht ook nog eens flashed mbv solderen. (Al geconnect dus ota is geen optie)

[ Voor 17% gewijzigd door Koepert op 20-10-2020 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

[...]
Top! Kan ik ergens een up-to-date lijst vinden met supported devices? Ik vind verschillende lijsten namelijk en op geen één staat er iets van Blitzwolf. Bijvoorbeeld ook op de officiële website is dat niet te vinden.
Koepert schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 13:14:
En bij mij werkt ie uitstekend. Dus als ik nog meer plugs zou willen worden het die.
Goed om te weten! Die gaat hier dan op de wishlist voor een volgende keer. Kom eigenlijk net te laat achter dat ding, heb net eer-gisteren de Shelly Plug S besteld, speciaal voor power meting. Die is met 19 euro ietjes duurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:34

De komende tijd maar even kijken of Conbee op de langere duur wel stabiel is.
Ik had precies hetzelfde en heb er geen seconden spijt van dat ik op deCONZ overgestapt ben.
Was in het begin nog even stoeien met backups terug zetten en plots toch mijn devices kwijt was maar bleek achteraf gewoon mijn eigen fout te zijn.
Vooral de stabiliteit is echt een verademing vergeleken met z2m.
[...]
Ow dat is goed nieuws.
Heb nu zelf SPH6 met Tasmota, werkt ook maar wilde eigenlijk alles op Zigbee hebben (geen idee waarom).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

schumi2004 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 16:08:
Was in het begin nog even stoeien met backups terug zetten en plots toch mijn devices kwijt was maar bleek achteraf gewoon mijn eigen fout te zijn.
Backups terugzetten? Hoe bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pred
Over backups: mijn OS (raspberry pi) draait op een USB stick. Ik heb gewoon een kopie van de usb stick gemaakt (uiteraard met boot partition). Mocht het misgaan, hoef ik alleen maar de usb-stick te wisselen en alles werkt weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:34
rens-br schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 16:09:
[...]

Backups terugzetten? Hoe bedoel je?
Ik had wat issues met HassIO en tijdens terug zetten van een backup het voor elkaar gekregen al mijn ConbeeII/deCONZ devices weg te mikken.
Maar even opnieuw pairen en het werkt weer.
Dat pairen is ook wel handig want ik zet de timer op 5 minuten ofzo en hij vind zo alle lampen, enkele batterij gevoede switches en sensoren moest ik wel 1 voor 1 doen.
Firmware updaten van je devices is ook wel chill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

schumi2004 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 16:12:
Dat pairen is ook wel handig want ik zet de timer op 5 minuten ofzo en hij vind zo alle lampen, enkele batterij gevoede switches en sensoren moest ik wel 1 voor 1 doen.
Maar dat werkt dan wel alleen als de devices al een keer gepared zijn met de Conbee stick? Ik moest gisteren in ieder geval alles resetten en opnieuw pairen. Inclusief de driver van de Ikea.

Verder heb ik alleen maar batterij powered sensoren van Xiaomi.
Firmware updaten van je devices is ook wel chill.
Dat kan, voor zover ik weet, inmiddels met Zigbee2MQTT ook.

[ Voor 8% gewijzigd door rens-br op 20-10-2020 16:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
rens-br schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 14:04:
[...]

Top! Kan ik ergens een up-to-date lijst vinden met supported devices? Ik vind verschillende lijsten namelijk en op geen één staat er iets van Blitzwolf. Bijvoorbeeld ook op de officiële website is dat niet te vinden.

[...]

Goed om te weten! Die gaat hier dan op de wishlist voor een volgende keer. Kom eigenlijk net te laat achter dat ding, heb net eer-gisteren de Shelly Plug S besteld, speciaal voor power meting. Die is met 19 euro ietjes duurder.
We doen ons best met die lijst. Deze is het meest actueel en wordt het vaakst aangepast:

https://github.com/dresde...in/wiki/Supported-Devices

Pas hem vooral aan! This een wiki after all :)

Edit: Zie trouwens dat de BWSHP13 er wel in staat, maar dan onder zn Model identifier: TS0121. Heb hem aangepast.

[ Voor 5% gewijzigd door Mimiix op 20-10-2020 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Upgrade naar nieuwe firmware 0x26660700 op mn ConbeeII ging niet echt zoals gepland. Nadat ik HA / deConz verplaatst had van (K)VM naar LXC container en firmware upgrade probeerde te doen via Phoscon kreeg ik "firmware not connected". Backup terug zetten van configuratie helpt dan ook weinig omdat die niks met firmware doet.

Firmware upgrade vanaf de HA Docker container ging ook niet goed (permission denied o.i.d.). Uiteindelijk Marthoc's docker image op mn Proxmox host gedraaid en firmware update ging wel goed. Alleen was ik opeens /dev/ttyACM0 kwijt en werd opeens /dev/ttyACM1 gevonden. Na reboot van de Proxmox host werkt het gelukkig allemaal weer.
Kortom: beetje spannend want ik wilde niet alle devices opnieuw pairen en dat was gelukkig niet nodig.

In het verleden was flashen nooit een probleem dus ik vermijd de Phoscon manier maar voorlopig. En ongetwijfeld is voor gewaarschuwd maar wie leest dat tegenwoordig nog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wou5er
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Ik gebruik sinds kort de Conbee ii usb stick in combinatie met Domoticz en werkelijk wat een geweldig apparaatje.

Ik kom echter tegen een probleem aan met een van mijn wireless switches. Ik gebruik altijd Blockly waar het kan omdat ik deze taal niet ken en dus hoop ik dat iemand mij hier kan helpen.

Om precies te zijn gaat het om een Xiaomi Wireless round switch

Ik gebruik normaal via de Gateway van Xiaomi dit script om met de switch andere apparaten aan of uit te schakelen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
return {

on = { devices = { 123 }},        -- idx of your button

execute = function(dz, item )
        if item.state == "Click" then
            dz.devices(456).toggleSwitch()    -- idx of your Yeelight
        elseif item.state == "Double Click" then
            dz.devices(789).toggleSwitch()    -- idx of your other light
        elseif item.state == "Long Click" then
            -- Just as an example; this will dump all attributes and dzVents functions for this device to the domoticz log
            dz.devices(456).dump()          -- idx of your Yeelight
        else 
            dz.log("state of " .. item.name .. " is now Off")
        end
   end

Nummers respectievelijk gewijzigd naar de apparaten uiteraard alsook de Schakel namen van Click, Double Click gewijzigd naar B1 B2 B3 ....
Nu is het zo wanneer ik dit script (aangepast) gebruik en druk op de wireless switch dat hij de volgende melding geeft in domoticz:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
return {

on = { devices = { 64 }},        -- idx of your button

execute = function(dz, item )
        if item.state == "B1" then
            dz.devices(51).toggleSwitch()    -- idx of your Yeelight
        elseif item.state == "B3" then
            dz.devices(6).toggleSwitch()    -- idx of your other light
        elseif item.state == "B2" then
            -- Just as an example; this will dump all attributes and dzVents functions for this device to the domoticz log
            dz.devices(7).dump()          -- idx of your Yeelight
        else 
            dz.log("state of " .. item.name .. " is now Off")
        end
   end
}

2020-10-20 17:12:13.112 Error: EventSystem: Lua script Wireless Round Switch did not return a commandArray

Wat gaat hier fout en hoe los ik dit op?

Edit:

Na wat googlen ben ik er uit gekomen.

Als je een selector switch hebt moet jij bij de Level action een Json invoeren, bijv om een lamp te aan/uit te schakelen voor je het volgende in:

http://IP:PORT/json.htm?type=command&param=switchlight&idx=99&switchcmd=Toggle

[ Voor 5% gewijzigd door wou5er op 20-10-2020 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
smesjz schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 17:13:
Upgrade naar nieuwe firmware 0x26660700 op mn ConbeeII ging niet echt zoals gepland. Nadat ik HA / deConz verplaatst had van (K)VM naar LXC container en firmware upgrade probeerde te doen via Phoscon kreeg ik "firmware not connected". Backup terug zetten van configuratie helpt dan ook weinig omdat die niks met firmware doet.

Firmware upgrade vanaf de HA Docker container ging ook niet goed (permission denied o.i.d.). Uiteindelijk Marthoc's docker image op mn Proxmox host gedraaid en firmware update ging wel goed. Alleen was ik opeens /dev/ttyACM0 kwijt en werd opeens /dev/ttyACM1 gevonden. Na reboot van de Proxmox host werkt het gelukkig allemaal weer.
Kortom: beetje spannend want ik wilde niet alle devices opnieuw pairen en dat was gelukkig niet nodig.

In het verleden was flashen nooit een probleem dus ik vermijd de Phoscon manier maar voorlopig. En ongetwijfeld is voor gewaarschuwd maar wie leest dat tegenwoordig nog :)
Schrale troost: De firmware doet niets met de pairing. De daadwerkelijke info is opgeslagen in je zll.db

De firmware updaten vanaf een of andere virtualisatie methodiek is nooit recommended geweest. Sterker nog: Vanaf VM, naar Docker zijn dus al 2 passtroughs. Zie ook: https://github.com/dresde...ki/Update-deCONZ-manually

Ik blame je niet verder, ik pleit al vrij lang voor het disablen van updates op VM's en Docker versies tot dat dit goed gefixt is. Native gaat eigenlijk altijd goed. Is het nou opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Mimiix schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 17:16:
[...]

Schrale troost: De firmware doet niets met de pairing. De daadwerkelijke info is opgeslagen in je zll.db

De firmware updaten vanaf een of andere virtualisatie methodiek is nooit recommended geweest. Sterker nog: Vanaf VM, naar Docker zijn dus al 2 passtroughs. Zie ook: https://github.com/dresde...ki/Update-deCONZ-manually

Ik blame je niet verder, ik pleit al vrij lang voor het disablen van updates op VM's en Docker versies tot dat dit goed gefixt is. Native gaat eigenlijk altijd goed. Is het nou opgelost?
Het is nu opgelost en draai nu nieuwste firmware. Ik kon me herinneren dat firmware upgrade via Phoscon eerst ontbrak of überhaupt niet werkte. Dus bij volgende firmware versie probeer ik wel upgrade te doen via Docker op m’n host, niet ideaal ivm benodigde reboot maar ging zonder foutmeldingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
smesjz schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 18:41:
[...]

Het is nu opgelost en draai nu nieuwste firmware. Ik kon me herinneren dat firmware upgrade via Phoscon eerst ontbrak of überhaupt niet werkte. Dus bij volgende firmware versie probeer ik wel upgrade te doen via Docker op m’n host, niet ideaal ivm benodigde reboot maar ging zonder foutmeldingen.
Zou ik ook niet doen. Gewoon native op windows :) Stick in windows PC en gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

wou5er schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 17:16:

2020-10-20 17:12:13.112 Error: EventSystem: Lua script Wireless Round Switch did not return a commandArray
Je hebt een LUA script geselecteerd in plaats van een dzVents script.

Als je het nieuwe script aanmaakt moet je dzVents kiezen en daarna het script kopiëren.

Maar voor hulp bij Domoticz scripts kan je denk ik beter terecht in het Domoticz topic: Domoticz - open source domotica systeem - deel 4.

[ Voor 17% gewijzigd door rens-br op 20-10-2020 21:32 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Mimiix
Kleine sneakpeak voor jullie!

Gister een dev meeting gehad. Hierin vanuit Manup een aantal functionaliteiten te horen gekregen die er aan komen. Tevens ook discussies over de API en veranderingen die wij willen. Daarbij komend zal er overgestapt worden op versioning volgens de semantic methode.

Allereerst komt er de komende beta (15/11) de "Log viewer" in deCONZ. Hierin kun je logs heel makkelijk vinden. Dit gaat vooral helpen voor "ons" als moderatoren en developer, maar ook de user met het maken.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SzMIqVh.png

Tevens komen er translations aan voor Phoscon. In eerste instantie is dit met een kleine groep users en devs/mods die gaan vertalen. Daarna zou iedereen dit moeten gaan doen. Nederlands is goed vertegenwoordigd, dus dat komt wel goed! Dit zal half / eind november beginnen. Daarna zal het uitgerold gaan worden. Wordt vervolgd dus!

Als laatste komen de visuals terug voor het maken van de bindings tussen coordinator en node. Ik heb hier zelf nog niet echt een goed beeld bij, maar voor hen die weten wat ik bedoel zullen het begrijpen. Dit zal volgens mij met de 15e mee moeten komen.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0XytZFF.png

En als laatste komt er ook een functie aan waarin de lampen gemakkelijk geschakeld kunnen worden vanuit deCONZ. Hier heb ik geen ETA bij.

Al met al veel leuks wat er aan komt. Mochten er vanuit jullie ideeen zijn die ik voor kan leggen: Graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frozenflame
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:56
Als laatste komen de visuals terug voor het maken van de bindings tussen coordinator en node.
Betreft dit toevallig het weergeven van rechtstreekse connectie tussen lampen en schakelaars? Dit gebruik ik wanneer deCONZ down is om wat voor rede dan ook. Zodat de lampen nogsteeds bediend kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
frozenflame schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 09:15:
[...]

Betreft dit toevallig het weergeven van rechtstreekse connectie tussen lampen en schakelaars? Dit gebruik ik wanneer deCONZ down is om wat voor rede dan ook. Zodat de lampen nogsteeds bediend kunnen worden.
Nee de binding gaat om het rapporteren van waardes. Wat jij bedoeld zijn de zigbee groups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:18
Ik heb een Conbee 2 stick gekocht om van Hue bridge naar deCONZ over te stappen.

Maakt het uit in welke volgorde je devices toevoegd? Dichtbijzijnde eerst of maakt dat niet uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

maxoss schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 13:21:
Ik heb een Conbee 2 stick gekocht om van Hue bridge naar deCONZ over te stappen.

Maakt het uit in welke volgorde je devices toevoegd? Dichtbijzijnde eerst of maakt dat niet uit?
Het maakt niet uit, maar je verkleint de kans op problemen door voor het dichtstbijzijnde device te kiezen in verband met bereik en het opbouwen van het mesh netwerk :) Ik zou wel altijd eerst voor routers gaan (lampen edg die constant stroom hebben) in plaats van 'end devices' (batterij-devices).

[ Voor 12% gewijzigd door tdw op 23-10-2020 13:38 ]

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• j-a-s-p-e-r
En sommige devices zoals xiaomi temperatuur sensoren zijn gevoelig voor hun plek in het netwerk qua routers. Dus pair ze op de plek waar je ze ook gaat gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hubertgruber
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:31
j-a-s-p-e-r schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 14:00:
En sommige devices zoals xiaomi temperatuur sensoren zijn gevoelig voor hun plek in het netwerk qua routers. Dus pair ze op de plek waar je ze ook gaat gebruiken.
Dat pairen op de plek waar ik het apparaat wil gebruiken is mij vooralsnog niet gelukt. Ook bijvoorbeeld Homey geeft aan dat er dan geen hop kan plaatsvinden van het signaal (link). Lukt het jullie wel, en ligt het dan wellicht aan de zigbee-generatie (< 3.0) of gewoon aan het specifieke apparaat?

Daarover gesproken, werkt zo'n Ikea range extender eigenlijk als volwaardige router, of als Zigbee-variant van een wifi range extender?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinDomoticz
Heb hier 2 RPI met Domoticz. Eentje met een cc2531 en een met de conbee2 stick. bij de pi met cc2531 krijg ik mooi eigen menu met ze zigbee2mqtt apparaten.Eentje is bv een xiaomi deurcontact,als ik daarop klik krijg ik de devices te zien die daarin zitten. Dat zijn bv de batterij, link kwaliteit. Hoe kan ik zoiets met conbee2 stick onder domoticz ook die info zien. Heb graag melding dat als de batterij bijne leeg is.
Bij conbee zie ik alleen contactsensor in devices

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-a-s-p-e-r
hubertgruber schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 14:20:
[...]

Dat pairen op de plek waar ik het apparaat wil gebruiken is mij vooralsnog niet gelukt. Ook bijvoorbeeld Homey geeft aan dat er dan geen hop kan plaatsvinden van het signaal (link). Lukt het jullie wel, en ligt het dan wellicht aan de zigbee-generatie (< 3.0) of gewoon aan het specifieke apparaat?

Daarover gesproken, werkt zo'n Ikea range extender eigenlijk als volwaardige router, of als Zigbee-variant van een wifi range extender?
ja lukt hier door heel het huis. Apparaten zoals die Ikea stekker (https://www.zigbee2mqtt.io/devices/E1603_E1702.html) werken ook als router. Dat geldt ook voor de meeste devices die permanent in het stopcontact zitten. Als je daar een paar van hebt heb je in principe geen extra nodig.
Het werkingsprincipe is overigens ook heel anders dan bij wifi omdat het een mesh is, dus wees niet bang voor die wifi-extender rotzooi. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-a-s-p-e-r
RobinDomoticz schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 16:55:
Heb hier 2 RPI met Domoticz. Eentje met een cc2531 en een met de conbee2 stick. bij de pi met cc2531 krijg ik mooi eigen menu met ze zigbee2mqtt apparaten.Eentje is bv een xiaomi deurcontact,als ik daarop klik krijg ik de devices te zien die daarin zitten. Dat zijn bv de batterij, link kwaliteit. Hoe kan ik zoiets met conbee2 stick onder domoticz ook die info zien. Heb graag melding dat als de batterij bijne leeg is.
Bij conbee zie ik alleen contactsensor in devices
Welke interface/GUI doel je op?
Ik gebruik het in Home Assistant, daar kan ik van alles de batterij status zien. Ik neem aan dat als je het aan Domoticz hebt gekoppeld (uit je username) dat dat ook wel zou moeten werken.
De info is in principe wel beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinDomoticz
j-a-s-p-e-r schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 17:06:
[...]

Welke interface/GUI doel je op?
Ik gebruik het in Home Assistant, daar kan ik van alles de batterij status zien. Ik neem aan dat als je het aan Domoticz hebt gekoppeld (uit je username) dat dat ook wel zou moeten werken.
De info is in principe wel beschikbaar.
Nee in domoticz lukt dat dus niet. Homeassistant wel maar in domoticz krijg ik alleen de deurcontact sensor.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• j-a-s-p-e-r
Ik heb net wat leuks ontdekt voor mensen net als ik willen dat lichten blijven werken ook al staat je 'centrale punt' uit. In phoscon kan dit niet, maar kennelijk is de mogelijkheid om de 'oude' interface te gebruiken waarin dit wel kan.

Dit kan alleen met devices die directe bindingen aan kunnen zoals de IKEA afstandsbedieningen, de Philips hue en sommige anderen (zie deze thread).

1. Zorg ervoor de de remote is gejoined (bijv in phoscon)
2. Open oude Phoscon interface. In phoscon naar -> help -> Open Wireless Light Control (2016)
3. De remotes die het ondersteunen hebben hun eigen groep gekregen. Zie plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4XRfrEr.png
4. Klik op 'edit members' en voeg een lamp toe.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RUJpeqP.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
j-a-s-p-e-r schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 18:11:
Ik heb net wat leuks ontdekt voor mensen net als ik willen dat lichten blijven werken ook al staat je 'centrale punt' uit. In phoscon kan dit niet, maar kennelijk is de mogelijkheid om de 'oude' interface te gebruiken waarin dit wel kan.

Dit kan alleen met devices die directe bindingen aan kunnen zoals de IKEA afstandsbedieningen, de Philips hue en sommige anderen (zie deze thread).

2. Open oude Phoscon interface. In phoscon naar -> help -> Open Wireless Light Control (2016)
3. De remotes die het ondersteunen hebben hun eigen groep gekregen. Zie plaatje:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Top wel, maar helaas gaat hij bij mij geforceerd door naar de Phoscon app ipv de oude interface.. Heel irritant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Goed gevonden! Voorheen kon dit ook via Phoscon, onder andere Hue Dimmer Switches en IKEA grijs/witte dimmers verschenen daar als groep. Er waren redenen om dat aan te passen, ik probeer die reden nog eens op te zoeken.

@Koepert Dat gebeurt bij mij ook wanneer ik de Phoscon app via een reverse proxy open. Mogelijk gebeurt dit ook wanneer je 'm via Ingress opent.

Open ik Phoscon via het interne IP adres, dan komt de link wel in de oude app uit.

[ Voor 9% gewijzigd door JBS op 24-10-2020 19:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j-a-s-p-e-r
JBS schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 19:40:
[...]
Goed gevonden! Voorheen kon dit ook via Phoscon, onder andere Hue Dimmer Switches en IKEA grijs/witte dimmers verschenen daar als groep. Er waren redenen om dat aan te passen, ik probeer die reden nog eens op te zoeken.

@Koepert Dat gebeurt bij mij ook wanneer ik de Phoscon app via een reverse proxy open. Mogelijk gebeurt dit ook wanneer je 'm via Ingress opent.

Open ik Phoscon via het interne IP adres, dan komt de link wel in de oude app uit.
Ik open de ouder interface idd ook via zijn zijn interne hostname.

Er is idd een reden dat het weg is. Niet helemaal duidelijk welke maar kwam op het spoor hierdoor:
https://github.com/dresde...44#issuecomment-712654256

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
[...]

Sterker, in mijn geval lijkt het er op dat Privacy Badger iets blokkeerde/sloopte, na het uitzetten van PB op die specifieke URL werkt het WEL..Theoretisch heel vreemd, maar blijkbaar ergens waar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Vandaag de Ikea signaalversterker aangesloten maar krijg niet het idee dat het werkt.

In Deconz is deze geel?
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/LYHyYn2w/screenshot-95.png

Wanneer ik een xiaomi vibration sensor reset en connect op 30cm afstand van de signaalversterker dan koppelt de xiaomi uiteindelijk toch direct met de Conbee II.

Ook brandt de led op de signaalversterker geel, ik weet niet of deze ook een andere kleur kan hebben?

Zijn er hier mensen die meer ervaring hebben met deze Ikea versterker?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pred
Wolly schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 19:55:
Vandaag de Ikea signaalversterker aangesloten maar krijg niet het idee dat het werkt.

In Deconz is deze geel?
Ik heb 'm vandaag ook besteld. Geel lijkt me goed. Geel = router, blauw = controller, grijs = eindpunt (vaak devices op batterij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Pred schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 20:19:
[...]

Ik heb 'm vandaag ook besteld. Geel lijkt me goed. Geel = router, blauw = controller, grijs = eindpunt (vaak devices op batterij).
Ah kijk, die kleurcodes kende ik niet. Maar ik mag toch verwachten dat end devices (de xiaomi sensor) met een groene lijn naar die gele ikea repeater connect?

En in Phoscon zie ik helemaal geen repeater oid erbij komen, maakt dat nog iet uit denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
Wolly schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 20:24:
[...]

Ah kijk, die kleurcodes kende ik niet. Maar ik mag toch verwachten dat end devices (de xiaomi sensor) met een groene lijn naar die gele ikea repeater connect?

En in Phoscon zie ik helemaal geen repeater oid erbij komen, maakt dat nog iet uit denk je?
Dat mag, maar is niet juist en een limitatie van de xiaomi. Die veranderd niet van parent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
Mimiix schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 21:04:
[...]

Dat mag, maar is niet juist en een limitatie van de xiaomi. Die veranderd niet van parent.
Hij gaf aan 'm gepaired te hebben dichtbij de signaalversterker, dan zou de Xiaomi sensor wel kunnen verbinden met de router in plaats van direct met de coördinator. Maar kennelijk is een directe verbinding in dit geval ook prima mogelijk. Veranderen van route zal de Xiaomi sensor inderdaad niet zomaar doen.

@Wolly Dat je 'm in de Phoscon app niet ziet is niet erg.

[ Voor 5% gewijzigd door JBS op 26-10-2020 07:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
JBS schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 07:05:
[...]
Hij gaf aan 'm gepaired te hebben dichtbij de signaalversterker, dan zou de Xiaomi sensor wel kunnen verbinden met de router in plaats van direct met de coördinator.
Aah daar heb ik overheen gelezen. De sensor kiest zelf. Je hebt er zelf bagger weinig over te vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmn79
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-06 23:39
[...]

@JBS @Koepert @j-a-s-p-e-r In phoscon kan je via de link in menu => help => Open Wireless Light Control (2016) naar de oude web interface. Of is dat juist wat bij jullie mis gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koepert
wmn79 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 10:22:
[...]

In phoscon kan je via de link in menu => help => Open Wireless Light Control (2016) naar de oude web interface. Of is dat juist wat bij jullie mis gaat?
Dat is wat er bij mij mis ging.. Privacy Badger add-on bleek in de weg te zitten..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
wmn79 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 10:22:
[...]

@JBS @Koepert @j-a-s-p-e-r In phoscon kan je via de link in menu => help => Open Wireless Light Control (2016) naar de oude web interface. Of is dat juist wat bij jullie mis gaat?
Klopt. Wanneer je Phoscon via een reverse proxy (mogelijk ook via Ingress) opent, kom je via die link weer in de Phoscon app uit. Open je Phoscon via internet IP adres, dan werkt die link/verwijzing wel juist en kom je in de oude app uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OllieMongollie
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-06 13:49
Mimiix schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 17:03:
[...]

Edit: Zie trouwens dat de BWSHP13 er wel in staat, maar dan onder zn Model identifier: TS0121. Heb hem aangepast.
Pff. Heb er nu toch maar 4 besteld. Nog geen 10tje per stuk. Kan je geen buil aan vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
OllieMongollie schreef op maandag 2 november 2020 @ 20:36:
[...]

Pff. Heb er nu toch maar 4 besteld. Nog geen 10tje per stuk. Kan je geen buil aan vallen.
Waar dat dan? Kwam ze niet onder € 13 tegen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• OllieMongollie
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-06 13:49
Bangood met coupon BGBWSP13.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Op deze manier een lampje aan een group van een Hue Dimmer Switch toegevoegd.
Dit resulteert in HA in een nieuw light enititeit met 'is_deconz_group: true'.

Wanneer ik nu de oorspronkelijke light entiteit inschakel, gaat de nieuwe entiteit (die van 'is_deconz_group: true') ook mee naar 'on'. Schakel ik de oorspronkelijk light entiteit uit, dan gaat de nieuwe entiteit niet mee naar 'off' en springt de oorspronkelijke light entiteit vrijwel direct weer terug naar 'on'.

Door het aanmaken van dit soort groepen, lijkt de individuele light entiteit binnen die groep anders te reageren/werken. Maak ik namelijk een 'normale' groep aan via Phoscon, dan regeert een individuele lamp binnen deze groep wel 'normaal' op on/off.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Thanks. Nu ook 3 besteld voor €28,16. Dat is geen geld. Zoveel geld was ik ook kwijt voor één Shelly device.

Kreeg ook nog €1,52 terug via https://www.cashbackxl.nl/.

[ Voor 11% gewijzigd door rens-br op 04-11-2020 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Leuk plaatje zo. Waar vind je dit? Ben ook wel benieuwd hoe mijn devices aan elkaar gepaired zijn.

[ Voor 29% gewijzigd door rens-br op 04-11-2020 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloedcel
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 00:00
moet de BWSHP13 nog gecalibreerd worden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mimiix
rens-br schreef op woensdag 4 november 2020 @ 09:33:
[...]

Leuk plaatje zo. Waar vind je dit? Ben ook wel benieuwd hoe mijn devices aan elkaar gepaired zijn.
Hangt van je Install method af.

HA Addon kan je erop drukken. Native moet met VNC ofwel op je pi zelf. Als je headless draait: https://github.com/dresde...NZ-GUI-in-headless-setups

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
rens-br schreef op woensdag 4 november 2020 @ 09:33:
[...]

VNC remote sessie naar de container waar deconz draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klein_Kipje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-06 11:39
Deconz draaiende op een rasp3 met Conbee II versie 2.05.81 (headless)

Bomen -> bos.

Wat is de handigste manier om te updaten ? ben geen linux held, maar ook niet te benauwd om eens wat te proberen maar hier zie ik door de bomen het bos niet meer

www.weitjerock.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pred
Klein_Kipje schreef op maandag 9 november 2020 @ 11:56:
Deconz draaiende op een rasp3 met Conbee II versie 2.05.81 (headless)

Bomen -> bos.

Wat is de handigste manier om te updaten ? ben geen linux held, maar ook niet te benauwd om eens wat te proberen maar hier zie ik door de bomen het bos niet meer
Vage post... Maar ik ga een poging doen om te beantwoorden.

Hoe heb je DeCONZ geinstalleerd?

Via docker (marthoc/deconz), dan volg je dit:
https://github.com/martho...ng-conbeeraspbee-firmware

Heb je via apt-get install gedaan? Dan is apt-get update en apt-upgrade genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klein_Kipje
Pred schreef op maandag 9 november 2020 @ 11:59:
[...]

Vage post... Maar ik ga een poging doen om te beantwoorden.

Hoe heb je DeCONZ geinstalleerd?

Via docker (marthoc/deconz), dan volg je dit:
https://github.com/martho...ng-conbeeraspbee-firmware

Heb je via apt-get install gedaan? Dan is apt-get update en apt-upgrade genoeg.
Sorry idd te weinig info. Heb de image voor de raspberry gedownload van deconz

www.weitjerock.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pred
Klein_Kipje schreef op maandag 9 november 2020 @ 12:21:
[...]

Sorry idd te weinig info. Heb de image voor de raspberry gedownload van deconz
Dan zou het of apt update en apt-upgrade moeten zijn of:

https://github.com/dresde...ki/Update-deCONZ-manually

"Update in Ubuntu"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klein_Kipje
Pred schreef op maandag 9 november 2020 @ 12:30:
[...]

Dan zou het of apt update en apt-upgrade moeten zijn of:

https://github.com/dresde...ki/Update-deCONZ-manually

"Update in Ubuntu"
Tis goed gekomen, bedankt om me op het juiste spoor te zetten

www.weitjerock.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klein_Kipje
Volgende vraag, not related tot bovenstaande,

Deconz met ConBee II op een raspberry3.

Ik heb al mijn trafri GU10 lampen, ledspots er op aangesloten via de Phoscon web app. Alles werkt, kan alles bedienen, ook alles via openhab2 en Alexa.

Alleen is de reactie snelheid van de Ikea lampen echt traag, duurt soms tussen de 1 en 8 seconden. Google zegt update naar de laatste firmware maar dat zijn ze allemaal al dus dat zou het niet moeten zijn.

Hebben hier meer mensen last van, en/of waar moet ik het zoeken. Mega storend is het niet maar je wilt toch dat ze binnen 1 sec aan of uitgaan

www.weitjerock.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-06 19:46
Klein_Kipje schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 08:58:

Ik heb al mijn trafri GU10 lampen, ledspots er op aangesloten via de Phoscon web app. Alles werkt, kan alles bedienen, ook alles via openhab2 en Alexa.

Alleen is de reactie snelheid van de Ikea lampen echt traag, duurt soms tussen de 1 en 8 seconden. Google zegt update naar de laatste firmware maar dat zijn ze allemaal al dus dat zou het niet moeten zijn.

Hebben hier meer mensen last van, en/of waar moet ik het zoeken. Mega storend is het niet maar je wilt toch dat ze binnen 1 sec aan of uitgaan
Ik heb die ervaring niet. deCONZ is vrijwel instant bij het schakelen van verlichting. Sneller dan zigbee2mqtt. Ik denk dat het met je host te maken heeft waar je het op draait. Ik draai deCONZ in kubernetes op een i3 9100, een SSD, en veel RAM. Je zou eerst eens docker kunnen installeren op je raspberry, en deCONZ vanuit een container kunnen draaien.

[ Voor 50% gewijzigd door Kaspers op 10-11-2020 10:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Ik heb zelf één ikea lamp en die doet het nagenoeg instant. Bij mij zit er alleen Domoticz tussen en die is volgens mij af en toe druk bezig met wat anders, waardoor ik nog wel eens vertragingen krijg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sailor_dg
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 21:57

Hier ook weinig issues - aansturing vanuit HA is bijna instant - wel heb ik issues met bepaalde remotes, zoals de hue dimmer switch. deze is langzaam of mist commando's zowel via HA of direct via Deconz. Zelfs bij goede verbinding.

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klein_Kipje
Bedankt voor de antwoorden. Als ik jullie hoor moet ik het dus eerder zoeken in de snelheid van de raspberry.
Ik heb ook nog een I5 server, eens kijken of het via die weg sneller gaat

www.weitjerock.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Klein_Kipje schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 14:14:
Bedankt voor de antwoorden. Als ik jullie hoor moet ik het dus eerder zoeken in de snelheid van de raspberry.
Ik gebruik zelf ook een Raspberry Pi, wel eentje met een SSD eraan. Maar wil niet perse zeggen dat het beter is om over stappen van een Pi naar iets snellers.

[ Voor 5% gewijzigd door rens-br op 10-11-2020 14:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sailor_dg
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 21:57
ik draai een i3, met een configuratie zoals gangbaar op het zuinige server topic. Ik knoeide vroeger ook met RPs maar zou nooit meer terug willen. Proxmox er op met 1 dedicated VM voor home assistant en 1 VM voor Ubuntu/Docker. Alles rock solid and plaats zo een volledige image/backup van HA terug op het moment dat alles fout loopt. Hier gebruik ik de RP alleen nog voor een 3D& lasterprinter server en Retropie :)

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
Ik heb dit vaker gezien. Dit is inderdaad de snelheid van je Pi. Meestal de SD kaart die te traag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-05 14:51

Indoubt

Always be indoubt until sure

IK heb zojuist de bestelde Conbee II stick binnen gekregen.

Het is de bedoeling om deze te gebruiken met een Synology DS220+ met extra geheugen. de bedoeling is om domoticz te gebruiken op de NAS vanuit een Docker opzet. De nieuwe NAS is echter nog niet binnen.

Ik heb begrepen dat het verstandig is om de conbee stick te voorzien van de laatste update. Kan ik dat ook doen op een windows 10 laptop of kan ik beter wachten totdat de NAS er is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:53

Quad

Doof

Indoubt schreef op woensdag 11 november 2020 @ 15:22:
IK heb zojuist de bestelde Conbee II stick binnen gekregen.

Het is de bedoeling om deze te gebruiken met een Synology DS220+ met extra geheugen. de bedoeling is om domoticz te gebruiken op de NAS vanuit een Docker opzet. De nieuwe NAS is echter nog niet binnen.

Ik heb begrepen dat het verstandig is om de conbee stick te voorzien van de laatste update. Kan ik dat ook doen op een windows 10 laptop of kan ik beter wachten totdat de NAS er is?
Kan via Windows.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Indoubt schreef op woensdag 11 november 2020 @ 15:22: Kan ik dat ook doen op een windows 10 laptop of kan ik beter wachten totdat de NAS er is?
Het gaat zelfs eenvoudiger op een Windows systeem.

Mijn conbee hangt ook aan een synology. Maar voor het updaten trek ik hem er uit en hang ik hem aan mijn laptop.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
2.5.87 (stable)
This is a stable release based on v2.5.86 beta version.

Changes
  • Fix pairing of various Xiaomi, Immax, iHorn, Danfoss and Eurotronic devices #3525 #3637
  • Fix Xiaomi vibration sensor not updating state #3470
  • Fix Xiaomi round button remote long press event #3520
  • Expose ETI Electric Smart LED Downlight T62 color temperature #3496
  • Expose Eaton Halo RL56 Smart LED Downlight color temperature #3496
  • Expose lights colorcapabilities as an array #3496
  • Support Xiaomi Aqara B1 curtain battery state and bri_inc:0 (stop) command #3496
  • Periodically poll firmware version for IKEA, OSRAM and Philips lights #3498 #3615
  • Bitron 902010/32 thermostat support reporting of mode attribute #3551
  • Various enhancements for Sonoff SNZB-01, Elko Super TRV, Sercomm SZ-DWS04, Namron switches and Danfoss TRV #3502
  • Fix light resource creation for some devices with Ember manufacturer code #3619
  • Fix updating heatpoint for newer Eurotronic Spirit thermostats #3626
  • Relax IKEA lights reporting configuration #3614
  • Handle case when view scene command returns no entry status #3497
  • Resource and ResourceItem constructor and assignment improvements #3533
  • Add Poll Control cluster module #3635
  • Improve coordinator endpoint maintenance to automatically add Zigbee Green Power endpoint as well as Basic, Time, OTAU, Power Configuration, Poll Control and IAS Zone clusters.
  • Fix Zigbee Green Power (ZGP) proxy support introduced in last release.
  • New debug log view in deCONZ GUI under Help → Debug view.
  • Fix ZCL attribute reading for data type enum8 and enum16.
  • Improve support for stable and dynamic device paths like /dev/ttyACMx and /dev/serial/by-id/ in deCONZ and GCFFlasher to prevent errors on USB re-enumeration.

[ Voor 90% gewijzigd door JBS op 12-11-2020 20:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mimiix
Er komt een rollback aan. https://github.com/dresde...onz-rest-plugin/pull/3496 Had er niet in mogen zitten.

Hierdoor is Homeseer stuk al. De wijziging komt wél in de beta van de 15e.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
Zijn er hier mensen die de SNZB-04 van Sonoff in gebruik hebben?

A) Pairen lukt niet (deCONZ HA Addon versie firmware 26660700, versie 2.05.84) wat volgens mij komt door punt

B) De batterij in de hoofd-unit klinkt alsof deze er heel los in ligt. Gevoelsmatig zorgt dat er voor dat stroomvoorziening kortstondig wegvalt.

Meer mensen met die ervaring ? Of die juist wel succesvol gepaired hebben ondanks de rammelende unit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
Mimiix schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 10:25:
Er komt een rollback aan. https://github.com/dresde...onz-rest-plugin/pull/3496 Had er niet in mogen zitten.

Hierdoor is Homeseer stuk al. De wijziging komt wél in de beta van de 15e.
En daar issie: https://github.com/dresde...ugin/releases/tag/v2.5.88
Hotfix for v2.5.87

This reverts the lights colorcapabilities change which is part of the upcoming beta version.

[ Voor 14% gewijzigd door JBS op 13-11-2020 11:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
Heb zojuist ook een Discord Announcement gepost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etienne001
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-06 20:42
Oke ben nu ff aan het pielen om een node te verwijderen en diezelfde node weer toe te voegen.

Via HA ga ik naar deconz, daar staat nog een Xiaomi magneetcontact in wat ik op de een of andere manier niet in Phoscon zichtbaar krijg.
Ik denk door in het begint te vaak hebben lopen klungelen, refresh install etc.

Nu selecteer ik in deconz de node, druk op delete en hoppa weg is de node.

Ga ik vervolgens in Phoscon een nieuwe sensor inlezen (die ik zojuist heb verwijderd) dan krijg ik dat ding hoe dan ook niet ingelezen. Ga ik weer naar deconz dan staat diezelfde node er weer in. Ik kan het beestje ook geen naam geven in deconz? Hij slaat dat gewoon niet op.
Activeer ik het contact dan zie ik in decons ook dat die sensor wordt gestuurd.

Hoe krijg ik in hemelsnaam dat contact nou weer op de juiste manier aangemeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
etienne001 schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 22:48:
Oke ben nu ff aan het pielen om een node te verwijderen en diezelfde node weer toe te voegen.

Via HA ga ik naar deconz, daar staat nog een Xiaomi magneetcontact in wat ik op de een of andere manier niet in Phoscon zichtbaar krijg.
Ik denk door in het begint te vaak hebben lopen klungelen, refresh install etc.

Nu selecteer ik in deconz de node, druk op delete en hoppa weg is de node.

Ga ik vervolgens in Phoscon een nieuwe sensor inlezen (die ik zojuist heb verwijderd) dan krijg ik dat ding hoe dan ook niet ingelezen. Ga ik weer naar deconz dan staat diezelfde node er weer in. Ik kan het beestje ook geen naam geven in deconz? Hij slaat dat gewoon niet op.
Activeer ik het contact dan zie ik in decons ook dat die sensor wordt gestuurd.

Hoe krijg ik in hemelsnaam dat contact nou weer op de juiste manier aangemeld?
Verwijderen via de REST API. Phoscon hoort het te doen, maar helaas niet altijd.

Het verwijderen knopje werkt niet inderdaad :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etienne001
Mimiix schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 22:58:
[...]

Verwijderen via de REST API. Phoscon hoort het te doen, maar helaas niet altijd.

Het verwijderen knopje werkt niet inderdaad :).
Hmmm dus oplossing? Deconz stick helemaal defaulten of kan dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
etienne001 schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 23:00:
[...]

Hmmm dus oplossing? Deconz stick helemaal defaulten of kan dat niet?
Nee, met de hand de sensor verwijderen middels de rest api.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etienne001
Mimiix schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 23:01:
[...]

Nee, met de hand de sensor verwijderen middels de rest api.
Ik ben er nog niet zo heel bekend mee 8)7
Maar die Rest Api is toch bereikbaar op poort 40850?
Dan kom ik uit op deze pagina:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dcslCoMrBnl20gFfsd5zBUqYMeY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jOz2iWD12tSt7CrhJe8eekVh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door etienne001 op 13-11-2020 23:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
etienne001 schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 23:14:
[...]

Ik ben er nog niet zo heel bekend mee 8)7
Maar die Rest Api is toch bereikbaar op poort 40850?
Dan kom ik uit op deze pagina:
[Afbeelding]
Nee, dat is phoscon.

https://dresden-elektroni...rest-doc/getting_started/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etienne001
Ahhhhh nu ben ik inderdaad een stap verder _/-\o_ .
Ik heb met chrome Yarc gebruikt.
Zit nu in de Conbee met Yark (so far so good) maar als ik het get commando geeft: http://192.168.1.31:40850/api/9CC3D21AAE/sensors
Dan zie ik alle sensoren, behalve die ene die ik juist wil verwijderen.
Ook onder lights gekeken maar daar staan alleen de Ikea Tradfri lampen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
etienne001 schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 23:54:
[...]

Ahhhhh nu ben ik inderdaad een stap verder _/-\o_ .
Ik heb met chrome Yarc gebruikt.
Zit nu in de Conbee met Yark (so far so good) maar als ik het get commando geeft: http://192.168.1.31:40850/api/9CC3D21AAE/sensors
Dan zie ik alle sensoren, behalve die ene die ik juist wil verwijderen.
Ook onder lights gekeken maar daar staan alleen de Ikea Tradfri lampen.
Kan je een screenshot laten zien van deconz en de betreffende node?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etienne001
Mimiix schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 00:03:
[...]

Kan je een screenshot laten zien van deconz en de betreffende node?
Jazekers:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wGDj107jlupGLGP_8i5XbXYg--4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EdF5SrLRRHx6knwwGyKIyOZZ.jpg?f=fotoalbum_large

Er staan er 2 in, het gaat om de node die blauw is en die daarboven staat (linksonderin).
Die blauwe is waarschijnlijk een aqara opple schakelaar en die daarboven staat is de Xiaomi deursensor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
etienne001 schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 00:08:
[...]

Jazekers:
[Afbeelding]

Er staan er 2 in, het gaat om de node die blauw is en die daarboven staat (linksonderin).
Die blauwe is waarschijnlijk een aqara opple schakelaar en die daarboven staat is de Xiaomi deursensor.
De sensor resetten, daarna je hele os herstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etienne001
Mimiix schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 00:13:
[...]

De sensor resetten, daarna je hele os herstarten.
Ik heb de sensor gereset (10 seconden het knopje ingedrukt houden).
Ik krijg een bevestiging op de sensor.
Node verwijderd in deconz.
Systeem gereboot.
Ga ik weer naar deconz dan zie ik de sensor niet staan.

Na enkele minuten nog niet.
Ga ik weer naar Phoscon om een sensor toe te voegen, wordt er niets gevonden.
Ga ik weer naar deconz dan zie ik dezelfde node weer staan :(

Ik denk toch door het gepruts in de afgelopen weken met backups terugzetten etc er iets helemaal fout zit.
Ik krijg morgen een SSD binnen voor de PI, dus wellicht maar even de conbee geheel resetten en compleet van vooraf aan beginnen.

Kan ik die reset van de Conbee stick dan beter uitvoeren via YARC?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mimiix
etienne001 schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 00:22:
[...]

Ik heb de sensor gereset (10 seconden het knopje ingedrukt houden).
Ik krijg een bevestiging op de sensor.
Node verwijderd in deconz.
Systeem gereboot.
Ga ik weer naar deconz dan zie ik de sensor niet staan.

Na enkele minuten nog niet.
Ga ik weer naar Phoscon om een sensor toe te voegen, wordt er niets gevonden.
Ga ik weer naar deconz dan zie ik dezelfde node weer staan :(

Ik denk toch door het gepruts in de afgelopen weken met backups terugzetten etc er iets helemaal fout zit.
Ik krijg morgen een SSD binnen voor de PI, dus wellicht maar even de conbee geheel resetten en compleet van vooraf aan beginnen.

Kan ik die reset van de Conbee stick dan beter uitvoeren via YARC?
Probeer hem, tijdens het pairen, te triggeren.

Laat phoscon zoeken. Vervolgens steeds die magneet erop en eraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etienne001
Mimiix schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 00:28:
[...]

Probeer hem, tijdens het pairen, te triggeren.

Laat phoscon zoeken. Vervolgens steeds die magneet erop en eraf.
Je bent een held _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yn7esw617MGqVrby2M-g3RNqO-M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KKX8qBP2agje7g397Hid0F3w.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mimiix

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:17
Ik ben nu al 6 uur lang bezig om de Conbee II stick werkend te krijgen op een Virtual Machine op mijn Synology DS918+ waar ik Home Assistant op draai. Ik zie de stick wel in deCONZ en kan ook in de Phoscon layout komen. maar apparaten toevoegen lukt niet. Op de Windows PC werkt alles instant en perfect.

Ik heb deze tutorial gevolgd om een VM aan te maken op mijn Synology:
https://www.inspectort.eu...stant-op-een-synology-vm/

Wat heb ik gedaan?
In VM aangegeven dat USB 2.0 gebruikt moet worden
De /dev/serial/by-id/usb-dresden_elektronik_ingenieurtechnik_GmbH_ConBee_II_DE2233374-if00 toegevoegd in de config van deCONZ
Firmware van Conbee II handmatig geupdate naar 26660700 (V2.05.88)
Ik kan in Phoscon komen en onder settings>>Gateway>>Firmware, staat netjes 26660700, er is dus verbinding.
USB stick rechtstreeks op de USB poort achterin. (USB 2.0 kabel denk ik niet nodig, omdat USB 2.0 is ingesteld in de VM settings?

Dit is het laatste stukje van de log file:

code:
1
2
3
13:51:25:239 Websocket disconnected 127.0.0.1:39078, state: 0, close-code: 1000, reason: 
13:52:14:740 Current channel 11
13:52:14:751 Device TTL 3658 s flags: 0x7

Onderstaand wat screenshots:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ybs7jUcBOuv7j2BaMvoixn5EIQY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AEiIKGID2EcZ5JjhIvJyD8Jq.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aVNWSHMFnXQlar7AHCa1qFah_F4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gYYqeupcUuKgPipx7uCzk4z7.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lf0ytizAHpaoJczu6xY_BgNQneU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YzAZWpTVIdeqfeE4Q23VKwDJ.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9-gMUjDf37QScgkEzEMkz6yY9UI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UiEsPJSVUQLqMXXThPhZ7y26.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door Wachten... op 14-11-2020 13:55 ]

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peetgate
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:46
Wachten... schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 13:52:
Ik ben nu al 6 uur lang bezig om de Conbee II stick werkend te krijgen op een Virtual Machine op mijn Synology DS918+ waar ik Home Assistant op draai. Ik zie de stick wel in deCONZ en kan ook in de Phoscon layout komen. maar apparaten toevoegen lukt niet. Op de Windows PC werkt alles instant en perfect.

Ik heb deze tutorial gevolgd om een VM aan te maken op mijn Synology:
https://www.inspectort.eu...stant-op-een-synology-vm/

Wat heb ik gedaan?
In VM aangegeven dat USB 2.0 gebruikt moet worden
De /dev/serial/by-id/usb-dresden_elektronik_ingenieurtechnik_GmbH_ConBee_II_DE2233374-if00 toegevoegd in de config van deCONZ
Firmware van Conbee II handmatig geupdate naar 26660700 (V2.05.88)
Ik kan in Phoscon komen en onder settings>>Gateway>>Firmware, staat netjes 26660700, er is dus verbinding.
USB stick rechtstreeks op de USB poort achterin. (USB 2.0 kabel denk ik niet nodig, omdat USB 2.0 is ingesteld in de VM settings?

Dit is het laatste stukje van de log file:

code:
1
2
3
13:51:25:239 Websocket disconnected 127.0.0.1:39078, state: 0, close-code: 1000, reason: 
13:52:14:740 Current channel 11
13:52:14:751 Device TTL 3658 s flags: 0x7
Voordat je verder gaat moet je echt even een verlengkabel aansluiten. Grote kans dat dat de oplossing is. Dit is het gedrag dat je krijgt wanneer je die niet gebruikt. Geen idee waarom precies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:17
peetgate schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 13:54:
[...]

Voordat je verder gaat moet je echt even een verlengkabel aansluiten. Grote kans dat dat de oplossing is. Dit is het gedrag dat je krijgt wanneer je die niet gebruikt. Geen idee waarom precies.
Ik heb er even wat screenshots bij gedaan.
Ik ga in ieder geval nu even direct een verlengkabel regelen.

Ik heb enkel Mediamarkt om de hoek, is er nog een specifieke kabel die ik nodig moet hebben?
En kun je eigenlijk ook een USB 2.0 Hub gebruiken, met meerdere poorten dus, (zodat ik later ook een Zwave stick toe kan voegen) of is een USB hub een No-Go?

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Pagina: 1 ... 14 ... 46 Laatste

Let op:
Logging enabelen: Open deCONZ and click Help. After that, click Debug View. The following debug levels need to be enabled for proper logging:
"INFO, INFO_L2 ERROR,ERROR_L2,APS,APS_L2."
Leesvoer:
https://github.com/dresde...ee-Error-Codes-in-the-Log