Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peetgate
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:46
Oeh, wat betreft hub durf ik eigenlijk niet te zeggen eerlijk gezegd. Het type kabel maakt verder niet zoveel uit lijkt het:

https://phoscon.de/en/conbee2/install

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:25
peetgate schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 14:00:
Oeh, wat betreft hub durf ik eigenlijk niet te zeggen eerlijk gezegd. Het type kabel maakt verder niet zoveel uit lijkt het:

https://phoscon.de/en/conbee2/install
Oke, ik heb gewoon een simpele Hama kabel gekocht voor 7 euro bij de mediamarkt
Deze om precies te zijn: https://www.mediamarkt.nl...-1-ster-0-5m-1070700.html

Kort gezegd, werkt het :D
Wat gelijk opvalt en dit is er voorheen in Phoscon onder Settings>>Gateway>>Product Raspbee stond.
Met de USB 2.0 kabel staat er netjes Conbee II vermeld bij Product. Dit gaf dus direct al goede hoop!
Wat onwijs stom dat zo`n kabel HET verschil maakt!

Is het nu overigens het makkelijkst om de deCONZ palette te installeren in Node-RED.
Of kun je het ook makkelijk gebruiken zonder die plugin?

Ik ben in ieder geval blij dat alles werkt.

[ Voor 21% gewijzigd door Wachten... op 14-11-2020 16:24 ]

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:04
Wachten... schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 16:12:
[...]

Ik ben in ieder geval blij dat alles werkt.
Het is trouwens bijna belachelijk dat er bij de Conbee niet standaard een USB verlengkabel mee wordt geleverd. Het stickje is al niet goedkoop, en als er dan ook bekend is dat die stick eigenlijk niet werkt zonder USB verlengkabel, dan is dat best raar.

Het is een beetje hetzelfde als dat je een auto koopt zonder motor, en dat ze er dan bij vermelden dat hij wel iets beter rijdt als je er een motor bij koopt. Deze zit er alleen niet standaard bijgeleverd 8)7
Ik ga hier even iets uitgebreider op reageren omdat ik altijd jeuk krijg van dit soort posts.

De reden dat de stick niet werkt is een bug in de usb3.0 implementatie in combinatie met 2.4ghz apparaten. Dit is niet aan de conbee ter verwijten. Voor meer info hierover https://www.intel.com/con...y-interference-paper.html. Ik heb hem zelf werken zonder verleng kabel in een ds218+ ;). Jij wil hem op een usb 3 poort, ofwel met een usb3.0 apparaat erbij: dan is dit het gevolg.

De prijs is relatief goedkoop. Deconz is een van de meest gebruiksvriendelijke en overzichtelijke zigbee implementaties. Ja je hebt z2m als tegenhanger, maar dit is appels met peren vergelijken. Daarbij komt dat de conbee 200 apparaten tegelijk kan hebben, waarbij de cc stickjes van 5 a 10 euro er rond de 50 kunnen hebben.

Kortom, ik vind het in jouw situatie niet redelijk hoe je het product neerzet. Dat het in jouw setup niet werkt betekend niet dat het product niet goed is.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Mimiix schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 16:21:
[...]

Ik ga hier even iets uitgebreider op reageren omdat ik altijd jeuk krijg van dit soort posts.

De reden dat de stick niet werkt is een bug in de usb3.0 implementatie in combinatie met 2.4ghz apparaten. Dit is niet aan de conbee ter verwijten. Voor meer info hierover https://www.intel.com/con...y-interference-paper.html. Ik heb hem zelf werken zonder verleng kabel in een ds218+ ;). Jij wil hem op een usb 3 poort, ofwel met een usb3.0 apparaat erbij: dan is dit het gevolg.

De prijs is relatief goedkoop. Deconz is een van de meest gebruiksvriendelijke en overzichtelijke zigbee implementaties. Ja je hebt z2m als tegenhanger, maar dit is appels met peren vergelijken. Daarbij komt dat de conbee 200 apparaten tegelijk kan hebben, waarbij de cc stickjes van 5 a 10 euro er rond de 50 kunnen hebben.

Kortom, ik vind het in jouw situatie niet redelijk hoe je het product neerzet. Dat het in jouw setup niet werkt betekend niet dat het product niet goed is.
Bedankt voor de uitleg, Ik heb het stuk direct even verwijderd.

Ik heb overigens nooit gezegd dat het product niet goed is. De vergelijking met de auto is dan wellicht een beetje overdreven, maar als het zo bekend is dat het veel problemen geeft, was voor mij de frustratie aanzienlijk kleiner geweest als er een USB 2.0 kabel bij had gezeten. Maar het werkt, dus ik ben blij.

Maar mag ik vragen waarom het bij jou dan wel werkt? De DS218+ heeft ook een USB 3.0 interface toch?
Of is dit gewoon een hit or miss situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
Wachten... schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 16:28:
[...]

Bedankt voor de uitleg, Ik heb het stuk direct even verwijderd.

Ik heb overigens nooit gezegd dat het product niet goed is. De vergelijking met de auto is dan wellicht een beetje overdreven, maar als het zo bekend is dat het veel problemen geeft, was voor mij de frustratie aanzienlijk kleiner geweest als er een USB 2.0 kabel bij had gezeten. Maar het werkt, dus ik ben blij.

Maar mag ik vragen waarom het bij jou dan wel werkt? De DS218+ heeft ook een USB 3.0 interface toch?
Of is dit gewoon een hit or miss situatie?
Oh nee dat hoeft zeker niet. Ieder z'n mening!

Ik heb geen idee waarom het werkt. Ik heb een rflink en een conbee erin en ik heb nergens last van. Heb je er toevallig nog een usb in zitten?

Bij users op discord is het ook vaak de usb bug. Het is inderdaad hit or miss.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pred
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-06 13:20
Lidl komt ook met een zigbee lijn:

https://www.smarthomemaga...cten-op-basis-van-zigbee/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10:26
Gewoon uit interesse, Als zo'n set out of the box werkt met hun eigen gateway, maar ook met Hue gateway of IKEA, hoe groot is de kans dat dit met DeCONZ ook zo is? Betekent het dat de lampen gewoon 'open' staan voor connectiviteit vanuit een controller?

Jammer dat hier geen specs bij staan..: https://www.lidl.nl/nl/p/smart-home/tussenstekker/p43241

[ Voor 9% gewijzigd door Koepert op 15-11-2020 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pred
Koepert schreef op zondag 15 november 2020 @ 09:07:
[...]

Gewoon uit interesse, Als zo'n set out of the box werkt met hun eigen gateway, maar ook met Hue gateway of IKEA, hoe groot is de kans dat dit met DeCONZ ook zo is? Betekent het dat de lampen gewoon 'open' staan voor connectiviteit vanuit een controller?
Die kans is heel groot en ik verwacht dat ook wel gewoon. Als de producten uitsluitend met één (de eigen) gateway werken, dan zou het wel eens niet met DeCONZ kunnen werken.

Sommige producten (zoals Xiaomi apparaten die op batterij werken) werken soms niet lekker met DeCONZ.

En daarbij, DeCONZ kennende zal native ondersteuning voor deze Lidl apparaten snel toegevoegd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Pred schreef op zondag 15 november 2020 @ 09:09:
[...]

Sommige producten (zoals Xiaomi apparaten die op batterij werken) werken soms niet lekker met DeCONZ.
Behalve 't feit dat ze niet (al te enthousiast) op zoek gaan naar een nieuwe route indien nodig, werken ze allemaal prima toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pred
JBS schreef op zondag 15 november 2020 @ 09:56:
[...]

Behalve 't feit dat ze niet (al te enthousiast) op zoek gaan naar een nieuwe route indien nodig, werken ze allemaal prima toch?
Ik heb weinig problemen met mijn Xiaomi sensors. Weinig, maar ik heb ze wel. Mijn raam- / deursensor bijvoorbeeld: werkt prima, doet altijd z'n werk, maar er is nooit een lijntje tussen de sensor en zijn parent in de DeCONZ grafiek te zien.

Ook met de multisensors van Xiaomi heb ik weinig problemen. Laatst was er eentje "offline" voor een paar dagen, maar is vanzelf ook weer online gekomen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Vraag ivm de rest-api en een powerplug die ook W/kWh meting doet:
hoe kan ik die laatste gegevens uit de api krijgen?
Ik kan de powerplug zelf terugvinden op deze url:
http://192.168.62.7:8088/api/<apikey>/lights/3
en daar komt dan dit uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
{
  "etag": "a828e818e122ac30b5a00c7e74fdd53d",
  "hascolor": false,
  "lastannounced": "2020-11-15T10:16:33Z",
  "lastseen": "2020-11-15T11:26Z",
  "manufacturername": "innr",
  "modelid": "SP 120",
  "name": "innr 120 zithoek",
  "state": {
    "alert": "none",
    "on": true,
    "reachable": true
  },
  "swversion": "2.0",
  "type": "On/Off plug-in unit",
  "uniqueid": "00:15:8d:00:03:56:a2:a8-01"
}

Hoe moet ik nu verder om dus de kWh/verbruik en Watt/power waarden er uit te halen?
In home assistant kan ik die wel terugvinden, maar hoe haal ik ze uit de deconz-rest-api?

[ Voor 0% gewijzigd door roeleboel op 15-11-2020 17:03 . Reden: tiepvaud ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

roeleboel schreef op zondag 15 november 2020 @ 17:02:
Vraag ivm de rest-api en een powerplug die ook W/kWh meting doet:
hoe kan ik die laatste gegevens uit de api krijgen?
Ik kan de powerplug zelf terugvinden op deze url:
http://192.168.62.7:8088/api/<apikey>/lights/3
en daar komt dan dit uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
{
  "etag": "a828e818e122ac30b5a00c7e74fdd53d",
  "hascolor": false,
  "lastannounced": "2020-11-15T10:16:33Z",
  "lastseen": "2020-11-15T11:26Z",
  "manufacturername": "innr",
  "modelid": "SP 120",
  "name": "innr 120 zithoek",
  "state": {
    "alert": "none",
    "on": true,
    "reachable": true
  },
  "swversion": "2.0",
  "type": "On/Off plug-in unit",
  "uniqueid": "00:15:8d:00:03:56:a2:a8-01"
}

Hoe moet ik nu verder om dus de kWh/verbruik en Watt/power waarden er uit te halen?
In home assistant kan ik die wel terugvinden, maar hoe haal ik ze uit de deconz-rest-api?
Ik vind het een beetje vreemd dat je dit via 'lights' doet, ik neem aan dat je sensors hiervoor nodig hebt: https://dresden-elektroni.../deconz-rest-doc/sensors/

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roeleboel
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

tdw schreef op zondag 15 november 2020 @ 17:14:
[...]

Ik vind het een beetje vreemd dat je dit via 'lights' doet, ik neem aan dat je sensors hiervoor nodig hebt: https://dresden-elektroni.../deconz-rest-doc/sensors/
Juist!
Eerste keer dat ik met de api werk, en het is allemaal wat veel ineens.
Anyway, sensor gevonden, waarde kan ik nu uitlezen :)
Dankuwel voor het wijzen in de juiste richting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

roeleboel schreef op zondag 15 november 2020 @ 17:28:
[...]

Juist!
Eerste keer dat ik met de api werk, en het is allemaal wat veel ineens.
Anyway, sensor gevonden, waarde kan ik nu uitlezen :)
Dankuwel voor het wijzen in de juiste richting!
Geen probleem, ik ben ook geen held met de REST api, fijn dat het is gelukt.

Wat probeer je te bereiken, dat je het wel via de REST API wil uitlezen maar de sensor uit HA niet voldoende is?

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

tdw schreef op zondag 15 november 2020 @ 17:34:
[...]

Geen probleem, ik ben ook geen held met de REST api, fijn dat het is gelukt.

Wat probeer je te bereiken, dat je het wel via de REST API wil uitlezen maar de sensor uit HA niet voldoende is?
Mijn HA is niet altijd even stabiel, en helaas gaat af en toe hier ook deconz onderuit - niet vaak, maar wel vaak genoeg om me te irriteren als de lampen het ineens niet meer doen.
Dan is het handiger om een makkelijke foutmelding te hebben genre 'ik kan niet met de deconz-api connecten', dan een of andere 'rare' waarde uit HA terug te krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
roeleboel schreef op zondag 15 november 2020 @ 17:56:
[...]

Mijn HA is niet altijd even stabiel, en helaas gaat af en toe hier ook deconz onderuit - niet vaak, maar wel vaak genoeg om me te irriteren als de lampen het ineens niet meer doen.
Dan is het handiger om een makkelijke foutmelding te hebben genre 'ik kan niet met de deconz-api connecten', dan een of andere 'rare' waarde uit HA terug te krijgen :)
Zou je dan niet liever naar de oorzaak van de onderuit gaande HA en deCONZ willen kijken? Beide zouden namelijk probleemloos stabiel moeten draaien.
Waarop draai je beide, en hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

JBS schreef op zondag 15 november 2020 @ 20:29:
[...]
Zou je dan niet liever naar de oorzaak van de onderuit gaande HA en deCONZ willen kijken? Beide zouden namelijk probleemloos stabiel moeten draaien.
Waarop draai je beide, en hoe?
HA is meestal mijn eigen fout als die het niet doet :)

Deconz 'gaat plat' als na een reboot om een of andere reden de docker container niet vanzelf omhoog komt, geen idee waar ik daar moet beginnen zoeken omdat iedere manuele start van de container wel goed gaat... en ja, er zijn meerdere docker containers die na een reboot af en toe blijven haperen, een van de problemen is dat het helemaal niet vaak gebeurd, en ik het meestal pas merk als mijn lichtknop het niet doet...
Maar het gebeurt dus niet vaak genoeg om er echt tijd in te steken.
Ben nu bezig om het uitlezen van een paar sensors/... om te zetten naar deconz ipv via HA, en dan kan ik meteen een foutmelding via telegram sturen naar mezelf als dit niet lukt en ik er even manueel naar moet kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mimiix
En vanaf nu gaan we Symantic versioning gebruiken! Versie 2.6.0-Beta!
  • Tuya thermostat and switch improvements, Kwikset 914 smart lock #3457
  • Fix missing break in Tuya switch statement #3671
  • Legrand Bticino Living Light L4027C improvements #3549
  • Swap button maps for Sunricher switches ZGRC-KEY-007 and ZGRC-KEY-009 #3652
  • Improve support for Centralite pearl thermostat (3157100) #3651
  • Improve Zen thermostat support to enable cooling control #3665
  • ZCLDB Level Control cluster fixes, IKEA scene attribute #3672
  • Support Bitron 902010/24A siren #3435
  • Initial support for Stelpro Orleans Fan (SORB) #3422
  • Initial support for linkind motion sensor ZB-MotionSensor-D0003 #3434
  • Initial support for Centralite 3300 contact sensor #3443
  • Initial support for Aurora AONE Smart PIR sensor #3511
  • Initial support for Iluminize wall switch 511.524 (ZGRC-TEUR-003) #3513
  • Initial support for Tuya smoke sensor TS0205 #3557
  • Initial support for Owon AC201 Thermostat #3423
  • Initial support for Sengled Smart Light Switch E1E-G7F #3436
  • Initial support for iHorn smoke detector LH05121 #3479
  • Initial support for Develco air quality sensor AQSZB-110 #3607
  • Initial support for BOSCH air quality sensor #3669
  • Prevent node creation for invalid MAC addresses #3465
  • Add C++ strong data types for ZCL attribute and data type identifiers in deconz/zcl.h
Uit betrouwbare bron weet ik dat er nog een beta komt deze maand ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun!
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-06 20:49
Ik hoop dat dit de juiste plek is om informatie te winnen, ik ben nog niet begonnen met domotica maar mijn plan is om te beginnen met lampen in combinatie met een Conbee II en een Rpi3b+ (Home Assistant). Zoals waarschijnlijk meerderen in dit draadje is ook 100% offline een vereiste. Ik vind het lastig om het conceptueel uit te denken. Ik zou graag willen dat ik de lampen smart kan bedienen, maar ook dat mocht het om 1 of andere reden niet werken, ik nog gewoon fysieke schakelaars kan gebruiken. Hierbij is ook een voorwaarde dat ik de schakelaars niet vervang, en ik weet niet of dit uberhaupt mogelijk is, en zo ja, hoe. Ik hoop dat iemand mij even op weg kan helpen qua denkwijze.

Alvast bedankt!

[ Voor 5% gewijzigd door Teun! op 16-11-2020 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
Teun! schreef op maandag 16 november 2020 @ 19:29:
Ik hoop dat dit de juiste plek is om informatie te winnen, ik ben nog niet begonnen met domotica maar mijn plan is om te beginnen met lampen in combinatie met een Conbee II en een Rpi3b+ (Home Assistant). Zoals waarschijnlijk meerderen in dit draadje is ook 100% offline een vereiste. Ik vind het lastig om het conceptueel uit te denken. Ik zou graag willen dat ik de lampen smart kan bedienen, maar ook dat mocht het om 1 of andere reden niet werken, ik nog gewoon fysieke schakelaars kan gebruiken. Hierbij is ook een voorwaarde dat ik de schakelaars niet vervang, en ik weet niet of dit uberhaupt mogelijk is, en zo ja, hoe. Ik hoop dat iemand mij even op weg kan helpen qua denkwijze.

Alvast bedankt!
Alle lampen hebben de mogelijkheid dat als je de stroom eraf haalt en er weer op zet ze aan/uit gaan. Voor de rest moet er altijd spanning op de lampen staan want anders kan je ze niet schakelen vanuit HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun!
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-06 20:49
Mimiix schreef op maandag 16 november 2020 @ 19:33:
[...]

Alle lampen hebben de mogelijkheid dat als je de stroom eraf haalt en er weer op zet ze aan/uit gaan. Voor de rest moet er altijd spanning op de lampen staan want anders kan je ze niet schakelen vanuit HA.
Dus als ik het goed begrijp is er een soort van "default setting" waar de lamp naartoe switched mocht deze connectivity verliezen? Dus als je die op aan zou zetten kan je gewoon de fysieke switches gebruiken? Dat zou zeer ideaal zijn. Ook bedankt voor de super snelle reactie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pred
Teun! schreef op maandag 16 november 2020 @ 19:45:
[...]

Dus als ik het goed begrijp is er een soort van "default setting" waar de lamp naartoe switched mocht deze connectivity verliezen? Dus als je die op aan zou zetten kan je gewoon de fysieke switches gebruiken? Dat zou zeer ideaal zijn. Ook bedankt voor de super snelle reactie!
Niet bij "connectivity verliezen", maar bij geen elektriciteit. Dus als de lamp geen stroom heeft en daarna weer stroom krijgt. Daarvoor heb je een instelling in DeCONZ:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4u8BzQJ6X3OzJIMl1wcd7V_gS54=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nmueZmr2pzqYukahCkC59Ahj.png?f=fotoalbum_large

Je kunt middels zigbee-groups (dus geen Phoscon groups) een schakelaar koppelen aan een lichtpunt. Dan werkt de knop ook als de gateway uitgeschakeld is. Dit is iets van-horen-zeggen, heb ik zelf niet geprobeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
Pred schreef op maandag 16 november 2020 @ 20:06:
[...]

Niet bij "connectivity verliezen", maar bij geen elektriciteit. Dus als de lamp geen stroom heeft en daarna weer stroom krijgt. Daarvoor heb je een instelling in DeCONZ:

[Afbeelding]

Je kunt middels zigbee-groups (dus geen Phoscon groups) een schakelaar koppelen aan een lichtpunt. Dan werkt de knop ook als de gateway uitgeschakeld is. Dit is iets van-horen-zeggen, heb ik zelf niet geprobeerd.
Dit ja.

Die schakelaar moet dan wél zigbee zijn. Dat wil hij juist niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Teun! schreef op maandag 16 november 2020 @ 19:29:

Alvast bedankt!
Wil je ook fancy lampen gaan schakelen en van kleur veranderen? Anders zijn shelly devices misschien een idee. Deze kan je achter je bestaande schakelaar inbouwen en werken altijd offline, tevens werken ze ook via home assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-06 21:28

vanenkelen

uhmmm.....speechless

rens-br schreef op maandag 16 november 2020 @ 20:28:
[...]

Wil je ook fancy lampen gaan schakelen en van kleur veranderen? Anders zijn shelly devices misschien een idee. Deze kan je achter je bestaande schakelaar inbouwen en werken altijd offline, tevens werken ze ook via home assistant.
En naast Shelly (is toch alleen Wifi?) devices zijn er ook allerlei andere Zigbee of 433Mhz schakelaars en dimmers te koop die je achter een wandschakelaar kunt bevestigen. Je kunt dan zelfs op 3 manieren schakelen of dimmen:

- Via de gateway (dus via een app op je telefoon, script of een aan de gateway gekoppelde draadloze schakelaar)
- Rechtstreeks via een afstandbediening of draadloze schakelaar
- En altijd nog fysiek via de bestaande wandschakelaar

Voordeel hiervan is dat er altijd stroom op de dimmer/schakelaar blijft staan, dus je altijd de verbinding met de gateway houdt. Nadeel is dat je vaak een extra (blauwe) draad zult moeten trekken naar de wandschakelaar om een optimale werking te krijgen.

Een ander voordeel (en tevens nadeel) is dat je gebruik kunt maken van "normale" lampen, dus veel meer keuze en relatief lagere prijzen dan lampen met zigbee ingebouwd. Nadeel is dat je geen gebruik kunt maken van de geavanceerde features van met zigbee ingebouwde lampen zoals multicolor of meerdere wit tinten.

Voorbeelden van dit soort devices zijn:
- Van Klikaanklikuit (433 mhz) de ACM-2300-HC en de ACM-250-LD-leddimmer. Nadeel van 433 mhz is dat je niet in je gateway kunt zien of de lamp aan of uitgezet is met de fysieke schakelaar of een rechtstreeks gekoppelde afstandbediening
- En van Zigbee (of Zwave) bijvoorbeeld de inbouwdimmers van Robbshop, Icasa of Ecobright. Met die laatste heb ik zelf de beste ervaring mbt flikkeren en dimbereik bij led lampen

Wat je wil is dus heel goed mogelijk, maar heeft zo zijn voor- en nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

vanenkelen schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 09:07:
En naast Shelly (is toch alleen Wifi?) devices zijn er ook allerlei andere Zigbee of 433Mhz schakelaars en dimmers te koop die je achter een wandschakelaar kunt bevestigen. Je kunt dan zelfs op 3 manieren schakelen of dimmen:
Shelly is inderdaad alleen Wifi. Vond het voordeel van Shelly dat je niet afhankelijk bent van een andere gateway, dit dus ook werkt als je geen Zigbee / 433 Mhz meer wilt gebruiken. Tevens is het met zo'n 10 euro per schakelaar erg goedkoop. (Heb ze hier achter alle schakelaars zitten, dus inmiddels zo'n 16 in gebruik) ZIe ook: [Shelly] Ervaringen & Discussie.

[ Voor 4% gewijzigd door rens-br op 17-11-2020 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Heb je ook dimmers van Shelly en werken die goed met led lampen? Ik heb er nul ervaring mee namelijk, maar wel dat dimmers en led verlichting heel lastig te combineren blijven (flikkeren, beperkt dimbereik, etc.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tarlitz
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Pred schreef op maandag 16 november 2020 @ 20:06:
[...]Je kunt middels zigbee-groups (dus geen Phoscon groups) een schakelaar koppelen aan een lichtpunt. Dan werkt de knop ook als de gateway uitgeschakeld is. Dit is iets van-horen-zeggen, heb ik zelf niet geprobeerd.
Dit heb ik wel eens vaker voorbij zien komen, maar ik kan zelf niet vinden hoe ik dit kan doen. Ik heb in mijn opstelling met HA dat deConz er wel eens uit knalt en dan is het toch irritant als de zigbee afstandsbedieningen het niet meer doen totdat deConz opnieuw opgestart is.

Met de Ikea hub/tradfri kan je wel de afstandsbediening direct koppelen aan een lamp. En dit is best handig in dit soort situaties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
tarlitz schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 09:45:
[...]

Dit heb ik wel eens vaker voorbij zien komen, maar ik kan zelf niet vinden hoe ik dit kan doen. Ik heb in mijn opstelling met HA dat deConz er wel eens uit knalt en dan is het toch irritant als de zigbee afstandsbedieningen het niet meer doen totdat deConz opnieuw opgestart is.

Met de Ikea hub/tradfri kan je wel de afstandsbediening direct koppelen aan een lamp. En dit is best handig in dit soort situaties!
Dat kon voorheen via de Phoscon app, nu gaat het iets anders, via de oude Wireless Light Control app: JBS in "deCONZ - Zigbee gateway van Dresden Elektronik"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tarlitz
  • Niet online
JBS schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 10:45:
[...]
Dat kon voorheen via de Phoscon app, nu gaat het iets anders, via de oude Wireless Light Control app: JBS in "deCONZ - Zigbee gateway van Dresden Elektronik"
Bedankt hiervoor, het is dus wel mogelijk alleen niet echt goed gedocumenteerd. Bij mij lijkt het ook niet lekker te werken (zoals ook al aangegeven in de door jou gelinkte post), want ik wordt steeds terug gelinkt naar de huidige app. Er zullen vast redenen voor zijn, maar toch jammer dat dit niet meer ondersteund wordt.

Ik zal er later nog even wat dieper induiken om te kijken of ik het werkende kan krijgen. Ik zou deze functionaliteit toch wel graag hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
@tarlitz Hoe open je Phoscon? Indien je dat doet via een reverse proxy dan lukt het openen van de Wireless Light Control niet. Kan me ook voorstellen dat dat niet lukt als je Phoscon via Ingress vanuit HA opent. Probeer het eens via het interne IP adres aangevuld met het poortnummer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Ik had nog even een vraagje betreft de verlengkabel voor de Conbee II stick.
Zoals eerder vermeld, heeft de verlengkabel mijn probleem verholpen met het connecten van Lampen.
Het enige wat ik wel merk, is dat de respons soms net wat trager is met Hue motion sensors, t.o.v. de Hue bridge.

Vraag 1
Ik heb nu een 1.8m USB 2.0 verlengkabel, en vroeg me af, maakt het nog uit of je USB 2.0 of USB 3.0 verlengkabel gebruikt? Of is het puur de poort zelf die storing geeft en dat je dus ook een USB 3.0 kabel kunt gebruiken? Dit maakt de zoektoch naar kabels namelijk een stuk makkelijker en uitgebreider.

Vraag 2
Kan afstand tussen de USB poort en de Conbee stick nog enige invloed hebben op de reactie van de motion sensors en de lampen? De NAS staat hier op de grond en de Conbee II hangt er 1.5 meter boven), maar heeft het nog nut om hem verder weg te hangen en misschien zelfs buiten de meterkast ergens te plaatsen? Oftewel, valt er iets te zeggen over het bereik van de interference van de USB 3.0 poort?

Ik heb namelijk het idee dat er een snellere respons uit te halen valt, maar weet even niet waar ik het beste mee kan beginnen en kan hier zelf heel weinig over vinden op dit forum.

[ Voor 5% gewijzigd door Wachten... op 17-11-2020 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phlinx
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09-05 18:20
Ik merk dat de respons van mijn Hue sensors met de laatste update behoorlijk trager is geworden. Voorheen vrijwel instant.

Die kabel is dus niet het euvel lijkt me, maar een aanpassing in de Conbee firmware zou ik zeggen.

*edit* ik moet het nog eens goed bekijken, maar volgens mij geldt het meer voor de hue sensors die gekoppeld zijn aan Ikea lampen. Bij andere merken is de vertraging kleiner lijkt het.

[ Voor 29% gewijzigd door phlinx op 17-11-2020 12:25 ]

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tarlitz
  • Niet online
JBS schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 10:59:
@tarlitz Hoe open je Phoscon? Indien je dat doet via een reverse proxy dan lukt het openen van de Wireless Light Control niet. Kan me ook voorstellen dat dat niet lukt als je Phoscon via Ingress vanuit HA opent. Probeer het eens via het interne IP adres aangevuld met het poortnummer?
Inderdaad via HA. Nu je het zegt zie ik kort de menubalk van Wireless light Control voordat hij doorlinkt.
Ik weet eigenlijk niet zo goed hoe ik aan het interne adres van WLC kom. Ik kan hier op het internet ook niet echt veel over vinden. Wel dat het mogelijk voor een conflict kan zorgen met de switch editor en dat erover nagedacht wordt om de feature terug te laten keren, dus ik denk dat ik hiet hier maar even bij laat voor nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
tarlitz schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 14:38:
[...]

Inderdaad via HA. Nu je het zegt zie ik kort de menubalk van Wireless light Control voordat hij doorlinkt.
Ik weet eigenlijk niet zo goed hoe ik aan het interne adres van WLC kom. Ik kan hier op het internet ook niet echt veel over vinden. Wel dat het mogelijk voor een conflict kan zorgen met de switch editor en dat erover nagedacht wordt om de feature terug te laten keren, dus ik denk dat ik hiet hier maar even bij laat voor nu.
Afhankelijk van je poort configuratie van deCONZ kun je Phoscon openen op bijvoorbeeld: http://192.168.178.24:8383/pwa
De Wireless Light Control is in dat geval te openen via: http://192.168.178.24:8383 (zonder /pwa dus).

En klopt. Dit conflicteerde met wat andere opties in Phoscon, daarom is dat er voor nu uit gehaald.
Aangezien ik zelf geen logica voor scenes/schedules/switches in Phoscon gebruik, verwacht ik geen problemen om die groepen in de Wireless Light Control te configureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitjeverkeerd
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09:41
Ik heb vandaag mijn test systeem ge-update naar deconz versie 2.05.88. Na deze update werken de ikea tradfri remotes niet meer. Ze staan nog wel in deconz/phoscom maar in domoticz is nu niet meer te zien dat een knop van de remote wordt ingedrukt.

Hebben meer mensen dit?

• Richard35
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:00
bitjeverkeerd schreef op woensdag 18 november 2020 @ 20:56:
Ik heb vandaag mijn test systeem ge-update naar deconz versie 2.05.88. Na deze update werken de ikea tradfri remotes niet meer. Ze staan nog wel in deconz/phoscom maar in domoticz is nu niet meer te zien dat een knop van de remote wordt ingedrukt.

Hebben meer mensen dit?
Goedemorgen bitjeverkeerd,

Welke remotes gebruik je van Ikea?
Ik gebruik 1 remote van Ikea (Trafri on/off switch) en die zie ik gewoon in Domoticz.

En die werkt ook gewoon :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klein_Kipje
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Mimiix schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 16:09:
[...]

Ik heb dit vaker gezien. Dit is inderdaad de snelheid van je Pi. Meestal de SD kaart die te traag is.
Ik heb de boel verhuisd naar een I5/4gb met een ssd. 'Probleem' opgelost, nu reageert alles binnen 1 seconde.

bedankt voor het meedenken

www.weitjerock.com

• basuitdelft
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21-11-2024
Ik heb echt een newby vraag maar het is me gewoon niet duidelijk. Ik heb net een Conbee II gekocht. Heb Phoscom op een Raspberry Pi 3 geinstalleerd en kan Hue lampen en ikea schakellaars instellen, koppelen en laten werken. So far so good. Nu heb ik ook een Google Home Mini en zou die met een stem opdracht de lamp aan willen zetten maar ik snap niet hoe ik de lamp in de Google Home app te zien krijg. Kan dat überhaupt wel?

• JBS
  • Niet online
basuitdelft schreef op donderdag 19 november 2020 @ 09:00:
Ik heb echt een newby vraag maar het is me gewoon niet duidelijk. Ik heb net een Conbee II gekocht. Heb Phoscom op een Raspberry Pi 3 geinstalleerd en kan Hue lampen en ikea schakellaars instellen, koppelen en laten werken. So far so good. Nu heb ik ook een Google Home Mini en zou die met een stem opdracht de lamp aan willen zetten maar ik snap niet hoe ik de lamp in de Google Home app te zien krijg. Kan dat überhaupt wel?
Je kunt Google Assistant niet rechtstreeks koppelen aan deCONZ/Phoscon. Hier heb je iets als Home Assistant voor nodig. Je koppelt Home Assistant dan aan deCONZ en Google Assistant aan Home Assistant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

JBS schreef op donderdag 19 november 2020 @ 09:15:
[...]

Je kunt Google Assistant niet rechtstreeks koppelen aan deCONZ/Phoscon. Hier heb je iets als Home Assistant voor nodig. Je koppelt Home Assistant dan aan deCONZ en Google Assistant aan Home Assistant.
Zelf gebruik ik Domoticz en die maakt dan inderdaad de koppeling met Google Assistant.

Na een snelle search op internet kan het blijkbaar ook met FHEM Connect, zonder Domoticz of HA.

[ Voor 23% gewijzigd door rens-br op 19-11-2020 09:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:12

Quad

Doof

Je wilt wel iets als HA gebruiken zodat je ook kan automatiseren..

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
Quad schreef op donderdag 19 november 2020 @ 09:31:
Je wilt wel iets als HA gebruiken zodat je ook kan automatiseren..
In Phoscon kun je overigens ook logica toepassen door acties aan knoppen te hangen, dingen te koppelen aan sensors, schedules en scenes te maken, etc.
Niet zo uitgebreid als iets als HA, maar het kan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitjeverkeerd
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09:41
Richard35 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 08:05:
[...]

Goedemorgen bitjeverkeerd,

Welke remotes gebruik je van Ikea?
Ik gebruik 1 remote van Ikea (Trafri on/off switch) en die zie ik gewoon in Domoticz.

En die werkt ook gewoon :)
Ik gebruik de 5 knops remote van Ikea. Ze zijn zichtbaar in Deconz en Domoticz maar worden na de update in Domoticz niet meer getriggerd. Verwijderen en opnieuw toevoegen hielp ook niet.

Gelukkig heb ik een testsysteem op het werk onder mijn bureau staan :) Thuis ga ik dus voorlopig niet updaten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
Koepert schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 10:45:
Zijn er hier mensen die de SNZB-04 van Sonoff in gebruik hebben?

A) Pairen lukt niet (deCONZ HA Addon versie firmware 26660700, versie 2.05.84) wat volgens mij komt door punt

B) De batterij in de hoofd-unit klinkt alsof deze er heel los in ligt. Gevoelsmatig zorgt dat er voor dat stroomvoorziening kortstondig wegvalt.

Meer mensen met die ervaring ? Of die juist wel succesvol gepaired hebben ondanks de rammelende unit?
Heeft iemand hier toevallig ervaring mee? Zoals gezegd, krijg ik de door-/windowsensor niet gepaired, maar rammelt deze voor mn gevoel ook wel wat.

Nevermind.. Case open gehaald, batterij aangedrukt tijdens resetten en nu is hij geconnect....Kijken of dat nog wegvalt bij beweging..

[ Voor 9% gewijzigd door Koepert op 22-11-2020 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_cyberspace
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

the_cyberspace

Prutser :)

Even een crosspost uit het Home Assistant topic:
Mimiix schreef op woensdag 18 november 2020 @ 19:14:
[...]
Ik heb voor de 27e een dev klaar staan om ze te integreren (Smanar). Met Manup afgesproken dat uiterlijk de 30e er een nieuwe beta met support voor deze devices komt.
Ik ben van plan de kerstboomverlichting te gaan halen en ben bereid om mee te helpen voor de support voor phoscon/deconz. Hoe kan ik hierbij dan helpen? :)

En even een andere vraag. Ik heb een aantal smart power plugs in gebruik (innr sp120 en (de welbekende) blitzwolf bw-shp13) en deze heb ik netjes een naam gegeven in Phoscon maar nu krijgen de onderliggende sensoren niet de juiste naam. Ik maak gebruik van de Home Assistant deconz integratie en even een screenshot met wat ik bedoel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jEv1qfxFT1pqx4nRQvJ7FxL03sM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rTN27uvG7eQcqgd9aziUnYTm.png?f=user_large

Zijn die sensornamen ergens aan te passen? Het vreemde is dat dit alleen gebeurd met de smart power plugs. Geprobeerd de plugs te ontkoppelen en opnieuw te pairen maar krijg dan hetzelfde resultaat. Doe ik ergens iets verkeerd misschien?

"Sommige mensen zeggen dat ik gek ben, maar gekken horen toch thuis in het gekkenhuis, of ben ik nou gek??"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

the_cyberspace schreef op zondag 22 november 2020 @ 10:38:

[...]

Ik ben van plan de kerstboomverlichting te gaan halen en ben bereid om mee te helpen voor de support voor phoscon/deconz. Hoe kan ik hierbij dan helpen? :)

En even een andere vraag. Ik heb een aantal smart power plugs in gebruik (innr sp120 en (de welbekende) blitzwolf bw-shp13) en deze heb ik netjes een naam gegeven in Phoscon maar nu krijgen de onderliggende sensoren niet de juiste naam. Ik maak gebruik van de Home Assistant deconz integratie en even een screenshot met wat ik bedoel:

[Afbeelding]

Zijn die sensornamen ergens aan te passen? Het vreemde is dat dit alleen gebeurd met de smart power plugs. Geprobeerd de plugs te ontkoppelen en opnieuw te pairen maar krijg dan hetzelfde resultaat. Doe ik ergens iets verkeerd misschien?
Je kunt op de entiteit drukken, en dan rechtsboven op het tandwielicoontje drukken. Daar kun je de naam aanpassen :)

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_cyberspace
  • Niet online

the_cyberspace

tdw schreef op zondag 22 november 2020 @ 12:13:
[...]

Je kunt op de entiteit drukken, en dan rechtsboven op het tandwielicoontje drukken. Daar kun je de naam aanpassen :)
Dat is mij bekend, maar je past dan de naam aan in de integratie van HA en niet in Phoscon zelf. En als je dan om 1 of andere reden de integratie een keer opnieuw moet toevoegen dan kan je dus weer opnieuw beginnen.
En das nie bepaald prettig als je veel devices hebt ;)

"Sommige mensen zeggen dat ik gek ben, maar gekken horen toch thuis in het gekkenhuis, of ben ik nou gek??"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

the_cyberspace schreef op zondag 22 november 2020 @ 12:18:
[...]

Dat is mij bekend, maar je past dan de naam aan in de integratie van HA en niet in Phoscon zelf. En als je dan om 1 of andere reden de integratie een keer opnieuw moet toevoegen dan kan je dus weer opnieuw beginnen.
En das nie bepaald prettig als je veel devices hebt ;)
Voor zover ik weet werkt de integratie onderliggend met device id's. Zolang je HA DB niet corrupt is geraakt pakt hij de naam vanzelf weer over.

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-05 09:23
vanenkelen schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 09:07:
[...]

Voorbeelden van dit soort devices zijn:
- Van Klikaanklikuit (433 mhz) de ACM-2300-HC en de ACM-250-LD-leddimmer. Nadeel van 433 mhz is dat je niet in je gateway kunt zien of de lamp aan of uitgezet is met de fysieke schakelaar of een rechtstreeks gekoppelde afstandbediening
- En van Zigbee (of Zwave) bijvoorbeeld de inbouwdimmers van Robbshop, Icasa of Ecobright. Met die laatste heb ik zelf de beste ervaring mbt flikkeren en dimbereik bij led lampen

Wat je wil is dus heel goed mogelijk, maar heeft zo zijn voor- en nadelen.
Let wel op een paar zaken in je keuze.

Wanneer je inbouw modules wilt gaan gebruiken is het belangrijk rekening te houden met het bereik.
Shelly modules zijn vrij populair omdat veel mensen (zoals ik zelf) al van boven tot onder goed wifi bereik hebben.
Maar Zigbee of Z-Wave modules staan of vallen met het bereik in je huis wat je krijgt.
Ik had beneden een 4 stuks z-wave inbouw modules in gebruik, maar toen ik er 1 op zolder nodig had werkte die totaal onbetrouwbaar omdat die geen bereik had met de zenders beneden.
En doordat steeds meer lampen slim werden met Zigbee was dat netwerk wel dekkend van boven tot onder, maar Z-Wave niet.
Dus denk vooral een beetje vooruit, wat zouden je vervolgstappen kunnen zijn, en wat zou je dan aanpassen, denk je er toch aan hue of tradfri lampen te gebruiken kijk dan naar zigbee inbouwmodules ipv z-wave.

Ander puntje van aandacht: 433 mhz geeft geen feedback terug. Het kan in je home-automation soms handig zijn om een schakelaar te hebben die de status terug geeft (ook wanneer je bijvoorbeeld met de hand schakelt en daarop wilt automatiseren etc),

Daarnaast kan je bij Shelly en meer schakelaars bijvoorbeeld de "schakelaar trigger" los koppelen van het daadwerkelijk schakelen, op die manier kan je bijvoorbeeld de trigger een HTTP api laten aanroepen die meer doet dan die daadwerkelijke lamp uit of aan zetten, niet elke schakelaar heeft deze mogelijkheid.

Join the club

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mimiix
the_cyberspace schreef op zondag 22 november 2020 @ 10:38:

[...]

Tegen die tijd dit volgen.Overigens heeft iemand hem al aangevraagd volgens mij: https://github.com/dresde...z-rest-plugin/issues/3716

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SupRichie
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 28-01-2024
Goedenavond allemaal,

Na lang zoeken toch een Nederlands forum gevonden mbt de conbee stick.
Ben sinds 2 dagen in het bezit van de conbee2 stick na een paar dagen worstelen met de cc2531 waar ik niet echt uit kwam en steeds connectie verloor met alles.
De conbee2 was binnen 20 minuten geïnstalleerd op mn nuc met HA via proxmox.
Ook het koppelen van mn Hue en Innr lampen was een eitje.
Nu wil ik wat deur sensoren en temp sensoren gaan bestellen van xiaomi op ali express.
Ik heb gekeken voor compatible apparaten op blackadder maar krijg het idee dat deze niet echt up to date is.
Kan ik alle (zigbee) sensoren van xiaomi aanschaffen of is er ieta waar ik op moet letten.
En is er een recente up to date lijst met compatible apparaten.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-06 08:45

Rianata

Have you played Atari today?

SupRichie schreef op maandag 23 november 2020 @ 23:00:
Goedenavond allemaal,

Ben sinds 2 dagen in het bezit van de conbee2 stick na een paar dagen worstelen met de cc2531 waar ik niet echt uit kwam en steeds connectie verloor met alles.
Nu wil ik wat deur sensoren en temp sensoren gaan bestellen van xiaomi op ali express.
Ik heb gekeken voor compatible apparaten op blackadder maar krijg het idee dat deze niet echt up to date is.
Kan ik alle (zigbee) sensoren van xiaomi aanschaffen of is er ieta waar ik op moet letten.

Alvast bedankt.
https://phoscon.de/en/conbee/compatible

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_cyberspace
  • Niet online

the_cyberspace

Mimiix schreef op maandag 23 november 2020 @ 08:49:
[...]

Tegen die tijd dit volgen.Overigens heeft iemand hem al aangevraagd volgens mij: https://github.com/dresde...z-rest-plugin/issues/3716
Het ziet er naar uit dat dat de kerstverlichting is inderdaad. Mocht ik verder nog iets kunnen betekenen dan hoor ik dat graag :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
SupRichie schreef op maandag 23 november 2020 @ 23:00:
Goedenavond allemaal,

Alvast bedankt.
Blackadder is niet onze lijst. Wij geven geen enkele garanties op apparaten uit die lijst. De beste up 2 date is deze: https://github.com/dresde...in/wiki/Supported-Devices

Ikzelf raad je aan om gewoon diezelfde Github Repo te doorzoeken op het device dat je wil hebben. Dan kun je gelijk zien of hij geïntegreerd is of niet .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SupRichie
Bedankt allemaal voor de snelle reacties.
Ik heb de lijsten even doorgekeken bij de sensors.
Ik ben op nog op zoek naar een temp/hum sensor die werkt met de conbee2.
Degene die vermeld staan in de lijst worden niet genoemd met wat voor type, en degene die dat wel zijn zijn niet te krijgen op aliexpress... Of ik zoek niet goed.

Ook de "cube" zie ik er niet tussen staan, en heb oo youtube gezien dat deze zou moeten werken met de cinbee2.

€ 10,32 36%OFF | Aqara Magic Cube Controller Zigbee Versie Gecontroleerd Door Zes Acties Voor Smart Home Werken Met Mijia Thuis App
https://a.aliexpress.com/_mrernFr

iemand ervaring en / of suggesties voor temp sensors en deur en motion sensors.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

SupRichie schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 09:30:
Ik ben op nog op zoek naar een temp/hum sensor die werkt met de conbee2.
Degene die vermeld staan in de lijst worden niet genoemd met wat voor type, en degene die dat wel zijn zijn niet te krijgen op aliexpress... Of ik zoek niet goed.
Ik gebruik deur, motion en temp sensoren van Xiaomi en die werken perfect met ConbeeII. Heb geen ervaring met de Cube.

[ Voor 3% gewijzigd door rens-br op 24-11-2020 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SupRichie
Heb je misschien links van degene die je gebruikt, kijken of ik ze nog kan bestellen voor kerst 🤔

Djw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pred
rens-br schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 09:33:
[...]

Ik gebruik deur, motion en temp sensoren van Xiaomi en die werken perfect met ConbeeII. Heb geen ervaring met de Cube.
Ik gebruik deur en temp sensoren van Xiaomi en die werken niet perfect (met Conbee II). Xiaomi sensoren wisselen niet automatisch van parent. Als de parent wegvalt, heeft de sensor geen verbinding meer.

Ook is mij al een paar keer gebeurd dat een Xiaomi sensor op "niet beschikbaar" staat.

Mijn deur- / raamsensor van Xiaomi heeft in DeCONZ grafiek nooit een verbinding, maar hij werkt wel altijd gewoon. Ook zoiets 8)7

Ik zou een ander merk sensoren kopen. Er zijn genoeg anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
Pred schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 10:21:
[...]

Mijn deur- / raamsensor van Xiaomi heeft in DeCONZ grafiek nooit een verbinding, maar hij werkt wel altijd gewoon. Ook zoiets 8)7

Ik zou een ander merk sensoren kopen. Er zijn genoeg anderen.
Die lijntjes zijn indicatief. Heb ik zelf vaak met de Hue lampen :P

SONOFF schijnen wel goed te zijn. Ik vind de deursensoren daarvan top.

@SupRichie De Cube werkt gewoon:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ISYDZeO.png

Waar ik je welvoor wil waarschuwen: Zorg dat je ook routers koopt. Als je nu enkel sensoren koopt gaat het sowieso verkeerd.

[ Voor 10% gewijzigd door Mimiix op 24-11-2020 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SupRichie
Mimiix schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 10:49:
[...]

Die lijntjes zijn indicatief. Heb ik zelf vaak met de Hue lampen :P

@SupRichie De Cube werkt gewoon:
[Afbeelding]

Waar ik je welvoor wil waarschuwen: Zorg dat je ook routers koopt. Als je nu enkel sensoren koopt gaat het sowieso verkeerd.
Ik heb de conbee2 op de tweede verdieping in een huis van 3 verdiepingen.
Heb op alle 3 de verdiepingen lampen van Hue en een paar spots (gu10) van INNR.
Als ik het goed heb moeten deze als routers dienen... Correct me if I'm wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
SupRichie schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 11:07:
[...]

Ik heb de conbee2 op de tweede verdieping in een huis van 3 verdiepingen.
Heb op alle 3 de verdiepingen lampen van Hue en een paar spots (gu10) van INNR.
Als ik het goed heb moeten deze als routers dienen... Correct me if I'm wrong.
Zou goed moeten gaan :) Goed bezig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Mimiix schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 10:49:
[...

Xiaomi en Aqara werken hier fantastisch. Nog nooit een probleem mee gehad.

SONOFF is rampzalig. De ene foute melding na de andere.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

SupRichie schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 10:00:
Heb je misschien links van degene die je gebruikt, kijken of ik ze nog kan bestellen voor kerst 🤔

Djw
Recentelijk deze nog aangeschaft:
- Human body sensor
- Door/Window sensor

Temperatuur sensor heb ik paar jaar geleden al gekocht, dus die link werkt niet meer. Maar de bovenstaande shop heeft die ook en dat is deze.

[ Voor 5% gewijzigd door rens-br op 24-11-2020 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
Ortep schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 11:49:
[...]

Xiaomi en Aqara werken hier fantastisch. Nog nooit een probleem mee gehad.

SONOFF is rampzalig. De ene foute melding na de andere.
Interessant dit _O- De een zegt dit en de ander zweert bij dat. Bij mij werkt alles overigens even prima. Maar de Xiaomi's lijken vaker gedoe op te leveren, alleen daar zijn er nu nog veel meer van in omloop.

De perfecte door sensor bestaat helaas nog niet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
Mimiix schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 16:25:
[...]

Interessant dit _O- De een zegt dit en de ander zweert bij dat. Bij mij werkt alles overigens even prima. Maar de Xiaomi's lijken vaker gedoe op te leveren, alleen daar zijn er nu nog veel meer van in omloop.

Ik denk dat het ook de omstandigheden zijn.. In mijn persoonlijke geval:

- Sonoff pairt moeizamer (alleen al door die kloten reset-pin ipv knopje)
- Batterij van 1 motionsensor (Sonoff) racet leeg. Maar recent een tweede gekocht, want de eerste hangt bij de voordeur dus registreert ook VEEL beweging, dus kijken of die tweede langer meegaat. Maar n Tempsensor zit ook al op 80%, ook vrij nieuw.
- Sonoff werkt verder uitstekend, button werkt ook eenvoudig, klikt prima
- Sonoff open 'breken' om batterij te vervangen (of stripje eraf te halen bij eerste gebruik) voelt wat ...gevaarlijk qua slooprisico.
- Aqara pairt eenvoudiger
- Aqara batterij gaat superlang mee (Temp sensor hangt al bijna n jaar, nog 98%)
- Aqara vind ik iets mooier ogen. De button voelt ook iets steviger.

Kortom: Als ik mijn sensoren ga uitbreiden zal dat een mix en match blijven, de door-sensor van Sonoff past bijvoorbeeld wel weer mooier/strakker in een kozijn door zn hoekige uiterlijk. Maar overall heb ik minder geklooi met de Aqara's

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
@Mimiix FYI: Ik heb zojuist de zigbee kerstverlichting en LED-strip van Lidl besteld (we hadden het hier al in het HA topic even over). Levering is vooralsnog de 27ste.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mimiix
@sOid Top! Zodra je ze hebt, kom even in de lucht bij me op Discord als je wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Mimiix schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 16:25:
[...]

Lees dit maar eens.
https://tech.scargill.net...onoff-week/#comment-69873
Het komt beslist vaker voor. Ik heb er 3 die precies hetzelfde doen. En ik ben dus niet de enige.
Het antwoord van Sonoff is ongeveer: Je gebruikt ze verkeerd. Tuurlijk joh, in een doos, in een kast. En dan nog ieder uur bewegingen registreren.
Ik heb Sonoff afgeschreven.
Ik blijf wel bij Xiaomi/Aqara, Nog nooit een enkele valse melding gehad en de langst werkende batterijen gaan nu ongeveer 9 maanden mee en staan op 90%. Ze zijn ook nog nooit disconnected geraakt.

Ik heb er het volgende van:
Deur sensoren, 2 stuks.
Beweging sensoren: 7 stuks
Losse druk knoppen, 2 stuks
Wand schakelaars: 2 stuks
Licht sensoren, 2 stuks.
Water sensor 1 maal

Ik heb die deur sensoren trouwens misbruikt voor hele andere zaken. Eentje als deurbel en eentje als niveau detector voor een bak met water.

[ Voor 6% gewijzigd door Ortep op 24-11-2020 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
Ortep schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 18:35:
[...]

Lees dit maar eens.
https://tech.scargill.net...onoff-week/#comment-69873
Het komt beslist vaker voor. Ik heb er 3 die precies hetzelfde doen. En ik ben dus niet de enige.
Het antwoord van Sonoff is ongeveer: Je gebruikt ze verkeerd. Tuurlijk joh, in een doos, in een kast. En dan nog ieder uur bewegingen registreren.
Ik heb Sonoff afgeschreven.
Ik blijf wel bij Xiaomi/Aqara, Nog nooit een enkele valse melding gehad en de langst werkende batterijen gaan nu ongeveer 9 maanden mee en staan op 90%. Ze zijn ook nog nooit disconnected geraakt.

Ik heb er het volgende van:
Deur sensoren, 2 stuks.
Beweging sensoren: 7 stuks
Losse druk knoppen, 2 stuks
Wand schakelaars: 2 stuks
Licht sensoren, 2 stuks.
Water sensor 1 maal

Ik heb die deur sensoren trouwens misbruikt voor hele andere zaken. Eentje als deurbel en eentje als niveau detector voor een bak met water.
Maar dit gaat dan vooral om de motion sensoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Mimiix schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 18:51:
[...]

Maar dit gaat dan vooral om de motion sensoren?
Klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Mimiix schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 08:21:
[...]

Blackadder is niet onze lijst. Wij geven geen enkele garanties op apparaten uit die lijst. De beste up 2 date is deze: https://github.com/dresde...in/wiki/Supported-Devices

Ikzelf raad je aan om gewoon diezelfde Github Repo te doorzoeken op het device dat je wil hebben. Dan kun je gelijk zien of hij geïntegreerd is of niet .
Klopt het dan dat de ROBB smart inbouw dimmer niet compatible is met de Conbee II?

PVOutput☀️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
Quad schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 22:33:
[...]

Klopt het dan dat de ROBB smart inbouw dimmer niet compatible is met de Conbee II?
Dat is vermoedelijk een OEM van iCasa en zal dus werken met deCONZ.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

JBS schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 22:34:
[...]

Dat is vermoedelijk een OEM van iCasa en zal dus werken met deCONZ.
Klopt, heb zowel de iCasa als de Robbshop dimmer en werken allebei als een zonnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Dank u beiden, dan weet ik even voldoende. Ik krijg een aantal draaibare dimmers in de badkamer en daar wil ik de techniek in de muur hebben ipv in de verlichting.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Quad schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 22:58:
Dank u beiden, dan weet ik even voldoende. Ik krijg een aantal draaibare dimmers in de badkamer en daar wil ik de techniek in de muur hebben ipv in de verlichting.
Je kan die ROBB en icasa dimmer volgens mij niet aansluiten op een draaibare dimmer, maar ze moeten aangesloten worden op een pulsschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pred
Dan moet je deze hebben:
https://www.robbshop.nl/zigbee-draaidimmer-robb-smarrt

Maar ik zie dat die behoorlijk in prijs gestegen is (ik had 'm voor ~45 euro).

Ik heb deze in de keuken om de spotjes aan te sturen. Werkt prima, soms gaat hij niet aan als ik op de knop druk. Ik heb een Busch Jaeger draaiknop erop gezet. Daarvoor moest ik er een adapertje (een soort omhulseltje) bij bestellen. Die zie ik nu niet meer verkocht worden op robb shop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Als je draaidimmers wil hebben met Zigbee ondersteuning zou ik ook zeker even kijken op de website van Ecobright. Ik heb zelf met hun dimmers de beste ervaring. Qua connectie met Conbee werkt het allemaal prima (Robb, iCasa of Ecobright), maar qua dimmen werken die van Ecobright bij mij thuis vaak iets beter.

En dan vooral het dimbereik (niet al bij 30% vol het licht aan), maar heel geleidelijk tussen 0 en 100%. Ook qua flikkeren zijn ze net iets beter (in mijn ervaring).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
Pred schreef op woensdag 25 november 2020 @ 08:11:
[...]

Dan moet je deze hebben:
https://www.robbshop.nl/zigbee-draaidimmer-robb-smarrt

Maar ik zie dat die behoorlijk in prijs gestegen is (ik had 'm voor ~45 euro).

Ik heb deze in de keuken om de spotjes aan te sturen. Werkt prima, soms gaat hij niet aan als ik op de knop druk. Ik heb een Busch Jaeger draaiknop erop gezet. Daarvoor moest ik er een adapertje (een soort omhulseltje) bij bestellen. Die zie ik nu niet meer verkocht worden op robb shop.
Domme vraag misschien: Maar moet die dimmer een dimmer vervangen? Of kan ik hem ook laten dimmen op de Ikea lampen in het armatuur (dus via zigbee dimmen, niet voltage/vermogen)?

Ik zoek al heel lang een "domme" schakelaar voor in de muur die zowel Zigbee schakelbaar is als "ouderwets".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pred
Mimiix schreef op woensdag 25 november 2020 @ 13:31:
[...]

Domme vraag misschien: Maar moet die dimmer een dimmer vervangen? Of kan ik hem ook laten dimmen op de Ikea lampen in het armatuur (dus via zigbee dimmen, niet voltage/vermogen)?

Ik zoek al heel lang een "domme" schakelaar voor in de muur die zowel Zigbee schakelbaar is als "ouderwets".
Ik begrijp je vraag niet volledig, maar deze dimmer schakelt in eerste instantie als een "ouderwetse" draaidimmer (je sluit hem dus aan op bestaande spots), en als extra geeft ie de status door via zigbee en is ie te bedienen via zigbee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sailor_dg
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 08:19
wellicht wat off topic, maar kent iemand een ip65 zigbee doorsensor? Heb Amazon & Aliexpress afgezocht, maar lijken alle aleen voor binnen. Ik zou graag mijn poort monitoren?

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
sailor_dg schreef op woensdag 25 november 2020 @ 21:07:
wellicht wat off topic, maar kent iemand een ip65 zigbee doorsensor? Heb Amazon & Aliexpress afgezocht, maar lijken alle aleen voor binnen. Ik zou graag mijn poort monitoren?
Er zijn wat mensen die die van Aqara buiten in gebruik hebben, probleemloos.

• Mimiix
Pred schreef op woensdag 25 november 2020 @ 13:54:
[...]

Ik begrijp je vraag niet volledig, maar deze dimmer schakelt in eerste instantie als een "ouderwetse" draaidimmer (je sluit hem dus aan op bestaande spots), en als extra geeft ie de status door via zigbee en is ie te bedienen via zigbee.
Ah ja, maar die heb ik dus niet. Ik kan dus niet enkel het "schakel in / uit" deel gebruiken met de "draadjes" en dan dimmen op zigbee?

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Ik heb je exacte wens ook helemaal scherp, maar ik denk dat je naar zoiets op zoek bent:

https://www.ecobright.nl/...00w-voor-alle-afdekramen/

Zowel fysiek bedienen van je verlichting door drukken (aan/uit) en draaien (dimmen), maar als ik het goed lees beide functies ook bedienbaar via Zigbee.

• Mimiix
vanenkelen schreef op donderdag 26 november 2020 @ 13:19:
Ik heb je exacte wens ook helemaal scherp, maar ik denk dat je naar zoiets op zoek bent:

https://www.ecobright.nl/...00w-voor-alle-afdekramen/

Zowel fysiek bedienen van je verlichting door drukken (aan/uit) en draaien (dimmen), maar als ik het goed lees beide functies ook bedienbaar via Zigbee.
Ah ja. Helaas heeft die dus een neutraal nodig(en die heb ik niet in de muur). Dank voor het meedenken!

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Mimiix schreef op donderdag 26 november 2020 @ 13:26:
[...]

Ah ja. Helaas heeft die dus een neutraal nodig(en die heb ik niet in de muur). Dank voor het meedenken!
Volgens mij niet hoor ;-).
Installatie met bestaande 2 draden (geen nuldraad of bypass vereist)
Ook in de manual staat alleen bruin (L) en zwart (schakeldraad) nodig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qKcg8oqBWcgYrRscU4TsIqt0NjQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eipxpZC4q7ubLEW9J6rOenUm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door vanenkelen op 26-11-2020 15:52 ]

• Mimiix
vanenkelen schreef op donderdag 26 november 2020 @ 13:38:
[...]

Volgens mij niet hoor ;-).

[...]
In de handleiding staat van wel.

Ik ga het allemaal dan nog even rustig bekijken :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Mimiix
Update over het Lidl spul: Ebaauw(dev) heeft het een en ander gekocht en ik heb een paar users van hier gesproken (waaronder @sOid!). Hieronder even een update:

- De lampen (ledstrip/gu10/E27) lijken het out of the box the doen (https://github.com/dresde...62#issuecomment-734837904) .
- De Kerstboom verlichting wordt lastig(https://github.com/dresde...16#issuecomment-734842135).
- De sensoren wordt aan gewerkt. Motion zit er al in, moet nog gemerged worden(https://github.com/dresde...z-rest-plugin/issues/3692).
- De plug schijnt het ook te doen.
- De Deursensor heb ik nog niet kunnen vinden (of naja, iemand er mee). Laat mij het even weten als je die hebt.

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazerB
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 30-05 15:48
Mimiix schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 15:13:
Update over het Lidl spul: Ebaauw(dev) heeft het een en ander gekocht en ik heb een paar users van hier gesproken (waaronder @sOid!). Hieronder even een update:

- De lampen (ledstrip/gu10/E27) lijken het out of the box the doen (https://github.com/dresde...62#issuecomment-734837904) .
- De Kerstboom verlichting wordt lastig(https://github.com/dresde...16#issuecomment-734842135).
- De sensoren wordt aan gewerkt. Motion zit er al in, moet nog gemerged worden(https://github.com/dresde...z-rest-plugin/issues/3692).
- De plug schijnt het ook te doen.
- De Deursensor heb ik nog niet kunnen vinden (of naja, iemand er mee). Laat mij het even weten als je die hebt.

Thanks!
Hi,

Weet niet als je al iemand hebt gevonden met de deursensor, maar heb er 4 aangeschaft.
Werken alleen nog niet out of the box.

Mvg,

Bas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Laatst online: 11-06 21:38
Ebaauw is lekker bezig met z'n kerstlampjes. Er is dus misschien toch nog hoop dat deze geïntegreerd kunnen worden :).

Zelf zou ik het prima vinden als minimaal aan/uit, dimmen en kleurselectie zou werken. Effecten zou je eventueel 'vast' kunnen zetten met het knopje op de geïntegreerde afstandsbediening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
RazerB schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 02:23:
[...]

Hi,

Weet niet als je al iemand hebt gevonden met de deursensor, maar heb er 4 aangeschaft.
Werken alleen nog niet out of the box.

Mvg,

Bas
Doe me even een ping op discord :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

In het Deconz scherm waarin je de verbindingen tussen alle zigbee devices kunt zien, zie ik twee devices die ik niet herken. Ook de namen of codes die ik daarbij zie kan ik niet relateren aan mijn lampen, dimmers of sensoren. Weet iemand hoe je erachter kan komen wat dit zijn?

Het zou kunnen dat ze ontstaan zijn na het proberen te koppelen van een CO-melder al heel lang geleden en de nieuwe Lidl bewegingsmelder vanmiddag. Allebei niet succesvol gekoppeld, oftewel geen bevestiging in de Phoscon App. Maar ik durf niet te zeggen of dit hier echt mee te maken heeft.

Oftewel dan is er toch iets gezien/gekoppeld, maar er wordt verder niets mee gedaan door deconz? Ze verschijnen ook niet in Domoticz.

Kortom hoe kom ik er achter wat deze twee devices zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tIaa4Ct5kQZ-K4wyp7n3IqdN8MY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rzHBS9GMNVOsMsrQEenDOrOX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basuitdelft
Ik heb sommige Hue lampen aangesloten op een gewone schakelaar. Nu is het zo dat bij een normale HUE bridge opstelling de lampen na het uit en aan schakelen van de stroom terug gezet worden in de laatste stand of op een ingestelde helderheid ("Power-on behavior" setting). Deze optie mis ik in de Phoscon app. Is het mogelijk om dit in te stellen via de Phoscon app of op een andere manier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lxz
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06 00:18

lxz

basuitdelft schreef op zondag 29 november 2020 @ 10:35:
Ik heb sommige Hue lampen aangesloten op een gewone schakelaar. Nu is het zo dat bij een normale HUE bridge opstelling de lampen na het uit en aan schakelen van de stroom terug gezet worden in de laatste stand of op een ingestelde helderheid ("Power-on behavior" setting). Deze optie mis ik in de Phoscon app. Is het mogelijk om dit in te stellen via de Phoscon app of op een andere manier?
Ja dat kun je wel instellen als je lampen de juiste firmware hebben. Zie bijv. deze post en hier. Is wel even zoeken waar die setting precies staat. Is al even geleden dat ik dit ingesteld heb, dus weet de exacte plek niet meer precies

[ Voor 6% gewijzigd door lxz op 29-11-2020 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
alex3305 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 12:19:
Ebaauw is lekker bezig met z'n kerstlampjes. Er is dus misschien toch nog hoop dat deze geïntegreerd kunnen worden :).

Zelf zou ik het prima vinden als minimaal aan/uit, dimmen en kleurselectie zou werken. Effecten zou je eventueel 'vast' kunnen zetten met het knopje op de geïntegreerde afstandsbediening.
Goed om te lezen! En helemaal mee eens. Voor die paar weken per jaar dat ik kerstverlichting heb hangen vind ik basisfuncties via Home Assistant prima. Slim dat de fabrikant ervoor heeft gezorgd dat het volledig afhankelijk is van een app; bedienen met knopje op de afstandsbediening werkt ook prima.

Edit: met een beetje mazzel kunnen de voorgeprogrammeerde effecten ook worden aangestuurd: https://github.com/dresde...16#issuecomment-735370898

[ Voor 10% gewijzigd door sOid op 29-11-2020 16:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basuitdelft
lxz schreef op zondag 29 november 2020 @ 10:44:
[...]

Ja dat kun je wel instellen als je lampen de juiste firmware hebben. Zie bijv. deze post en hier. Is wel even zoeken waar die setting precies staat. Is al even geleden dat ik dit ingesteld heb, dus weet de exacte plek niet meer precies
Gelukt! Ik heb deze link gebruikt: https://github.com/dresde...55#issuecomment-630665610

Bleek toch dat ik de previous state niet nodig had maar ik wil wel dat mijn lampen niet aangaan op volle sterkte nadat iemand per ongeluk de lichtschakelaar indrukt. Dus ik wil dat de lampen dan altijd op een relaxte sterkte aangezet worden dat kan je bereiken door bij het cluster 0008 "Level Control" te kiezen en dan het attribuut "PowerOn Level" op bijvoorbeeld op 128 (half) te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zynth
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-06 11:38
Ik heb een probleem met homeassistant op een intel nuc.
1. Ik heb de deconz addon geinstalleerd en het device ingevuld in de config (/dev/serial/....)
2. De addon gestart
3. Phoscon UI werkt nu, ik kan mijn conbee II managen en lichten vinden

Maar; home assistant vindt hem niet -> geen discovery van de integration, en dus geen integration gevonden.
Volgens alle documentatie zou dat wel moeten werken.
Ik heb zelfs "discovery:" in mijn configuration.yaml gezet om zeker te weten dat discovery werkt.

Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? (zie onder)

Ik heb ook handmatig geprobeerd de integration te adden.
Als ik bij IP mijn home assistant IP invul, en bij poort 40850, dan krijg ik de popup dat ik "authenticate app" moet doen in de phoscon addon.

A. Als ik de authenticate button NIET indruk, krijg ik: "Unknown error occurred. Unlock your deCONZ gateway to register with Home Assistant." Dat lijkt me logisch.
B. Als ik die authenticate button WEL indruk, en dan doorga, krijg ik "Aborted. No radio hardware connected to deCONZ". Terwijl ik hem in phoscon wel gewoon kan gebruiken.

Heeft iemand een goed idee hoe ik nu verder kan? (zie onder)

====
Hoewel ik er al een paar dagen mee bezig ben, heb ik bij toeval 10 minuten na mijn post succes!
De conbee II heb ik tweedehands gekocht.
Ik heb de firmware geupdate.
Maar blijkbaar was het ook nodig om een "gateway reset" uit te voeren. Blijkbaar zaten instellingen van de oude eigenaar homeassistant in de weg.
Voor degenen die hier ook tegenaan lopen!

[ Voor 14% gewijzigd door Zynth op 29-11-2020 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
sOid schreef op zondag 29 november 2020 @ 16:38:
[...]

Goed om te lezen! En helemaal mee eens. Voor die paar weken per jaar dat ik kerstverlichting heb hangen vind ik basisfuncties via Home Assistant prima. Slim dat de fabrikant ervoor heeft gezorgd dat het volledig afhankelijk is van een app; bedienen met knopje op de afstandsbediening werkt ook prima.

Edit: met een beetje mazzel kunnen de voorgeprogrammeerde effecten ook worden aangestuurd: https://github.com/dresde...16#issuecomment-735370898
Er is nu zelfs een PR https://github.com/dresde...onz-rest-plugin/pull/3776

Ik ben benieuwd. Ik twijfel nog steeds om hem aan te schaffen. Heeft iemand de GU10 color spots al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SupRichie
hallo,

sinds vandaag heb ik problemen met het benaderen van de conbee2 stick.
als ik via home assistant de phoscon app will openen blijft ie eeuwig zoeken naar de stick, met de melding Please wait until the search for gateways has finished.

hebben hier meer mensen last van en is dit op de een of andere manier te verhelpen ??

bvd Richard
Pagina: 1 ... 15 ... 46 Laatste

Let op:
Logging enabelen: Open deCONZ and click Help. After that, click Debug View. The following debug levels need to be enabled for proper logging:
"INFO, INFO_L2 ERROR,ERROR_L2,APS,APS_L2."
Leesvoer:
https://github.com/dresde...ee-Error-Codes-in-the-Log