Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sterremos
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10-05 10:53
ben al een tijdje met het volgende bezig, ik heb de stick van dresden gekoppeld in domoticz en werkend (deconz stick) heb de ikea afstand bediening kunnen koppelen, probeer nu in domoticz twee sonoff te schakelen met de aan/uit knop in het midden, deze gaan aan. maar ook weer uit, iemand de oplossing ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:50
In Home Assistant geeft een afstandsbediening twee events af wanneer je de knop gebruikt. Namelijk knop indrukken en knop loslaten. Ik kan mij voorstellen dat daar wellicht iets misgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sterremos
alex3305 schreef op zondag 5 mei 2019 @ 16:28:
In Home Assistant geeft een afstandsbediening twee events af wanneer je de knop gebruikt. Namelijk knop indrukken en knop loslaten. Ik kan mij voorstellen dat daar wellicht iets misgaat.
Dat klopt inderdaad, ik heb er maar 1. hoe kan ik het oplossen>?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TYuxuy8tWLOLPTza8EfeHADU/thumb.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
sterremos schreef op zondag 5 mei 2019 @ 16:54:
[...]

Dat klopt inderdaad, ik heb er maar 1. hoe kan ik het oplossen>?

[Afbeelding]
Geen idee, ik denk ook dat je dat beter kunt navragen in Domoticz - open source domotica systeem - deel 4. Maar ik denk dat je met een filter op basis van een event moet gaan werken.

Edit: daarnaast geef je zelf eerder aan dat het om de Tradfri afstandsbediening gaat, maar jouw screenshot gaat over de Mi Cube. Haal je geen dingen door elkaar?

[ Voor 14% gewijzigd door alex3305 op 05-05-2019 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
NoFate schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 10:08:
[...]

die osram plugs zou na een tijd gewoon inactive worden, sturen niks meer door, dan moet je die rebooten
dus als dan een xiaomi ermee gekoppeld is .... :)

die cc2530 lijkt me dan idd de enigste oplossing , dat werkt dus met deconz?
Zie ook hier -> https://community.home-as...read/100504/88?u=gerard33

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:11
Zeer te spreken over dit platform. Afgelopen week flink wat sensoren (voornamelijk xiaomi) en verlichting overgezet, komende van zigbee2mqtt. Ik maak gebruik van de conbee II stick. Wat mij vooral opvalt is de responsetijd. Ik gebruik een veelvoud van xiaomi deursensoren en modificeer deze om ze vervolgens te gebruiken achter bestaande wandschakelaars om daarmee groepen van lichtbronnen te schakelen (ook allemaal zigbee). Verlichting schakelt merkbaar sneller wanneer ik de schakelaars flip, te opzichte van de vorige situatie, over mqtt. Naast deconz maak ik gebruik van home-assistant en node-red.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thommy86
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 30-04 14:34
Kaspers schreef op maandag 27 mei 2019 @ 13:19:
Zeer te spreken over dit platform. Afgelopen week flink wat sensoren (voornamelijk xiaomi) en verlichting overgezet, komende van zigbee2mqtt....
Goed om te lezen. Ik ben een nieuwe setup aan het maken en twijfelde of verder ga met de zigbee2mqtt of toch een ConBee aanschaf. De integratie in Hass.io is stukken beter in ieder geval.

Wat voor een mods maak je met die sensoren? Ik heb nu aqara switches, alleen moet ik daar de hele bak uit de muur slopen om de switch er fatsoenlijk in te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phontana
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-05 11:24
thommy86 schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 00:18:
[...]

Goed om te lezen. Ik ben een nieuwe setup aan het maken en twijfelde of verder ga met de zigbee2mqtt of toch een ConBee aanschaf. De integratie in Hass.io is stukken beter in ieder geval.
Ik ben een tijdje geleden overgegaan op een Conbee II stick i.c.m. de Deconz integratie in Hass.io. Werkt echt uitstekend, de Xiaomi gateway die ik eerst in gebruik had ligt nu ergens stof te vangen. Ik heb ook al een aantal Tradfri lampen overgezet van de Ikea gateway naar de stick en ook dat werkt top.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
Eerder had ik gemeld dat ik problemen had met het koppelen van de Xiaomi Mijia temperatuur sensoren; alex3305 in "deCONZ - Zigbee gateway van Dresden Elektronik". Echter heb ik het deze week op kunnen lossen.

Een van de sensoren koppelde wel ineens en eigenlijk geen idee wat daar veranderd was. Dit gebeurde ook na een keer 5 flink proberen. De andere sensor heb ik kunnen koppelen door de oude interface te gebruiken. Een beetje vreemd, maar soit, voor mij werkt het. Inmiddels heb ik bijna 30 apparaten aangesloten op de deCONZ module en het werkt echt nog steeds fantastisch.

Geen enkele wazige problemen meer zoals bij de Xiaomi Hub en IKEA gateway. Alles blijft gewoon netjes werken. Puntjes waar ik nog wel op zit te wachten hebben meer met luxe te maken, namelijk:
  • Dubbel klik ondersteuning bij Xiaomi Smart Switch
  • Snel(ler) in kunnen drukken van knoppen bij TRADFRI afstandsbediening. Daar moet je nu elke keer een seconde wachten voordat de afstandsbediening weer reageert
  • Betere event doorgifte van de Xiaomi Smart Cube. Bijvoorbeeld voor rotatie wordt er nu een arbitrair getal doorgegeven in de plaats van het event_id, hierdoor is het differentiëren van events lastig
Dat laatste is wellicht een Home Assistant probleem, maar vooralsnog is er mee te leven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kaspers
thommy86 schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 00:18:
Wat voor een mods maak je met die sensoren? Ik heb nu aqara switches, alleen moet ik daar de hele bak uit de muur slopen om de switch er fatsoenlijk in te krijgen.
Ik haal de xiaomi deursensoren uit elkaar en soldeer op deze uiteinden twee draden:

Afbeeldingslocatie: https://cdn-images-1.medium.com/max/1600/1*PwS6qR-ws-zVlS3QyCQGDw.jpeg

.. die ik vervolgens aan de bestaande wandschakelaar verbind, dus beide uiteinden hang je aan een knop. Ik haal de bestaande bedrading los van de schakelaar, oftewel ik lus de fasedraad door naar de schakeldraad.

Vervolgens vang ik elke statuswijziging van de sensor af in node-red. Bij elke statuswijziging (lees: omzetting van de schakelaar) checkt nod-red de huidige status van de lamp (of groep van lampen) en schakelt vervolgens de lamp (of groep) naar de tegenovergestelde status.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-05 19:27

B2

wa' seggie?

Ik heb sinds vandaag de Conbee II ook binnen. Net ingeplugd in mijn NUC, en hassio ziet de stick ook. Deconz add-on geinstalleerd, maar bij het starten van de Phoscon web-app blijf ik een scherm voor het zoeken naar gateway's houden. Ik zie in de rechter bovenhoek dan 4 van mijn 6 vlan's langs komen, maar daarna alleen het Deconz logo. Als ik daarop klik begint het zoeken opnieuw.

Iemand enig idee wat dat kan zijn?

Het benaderen van Phoscon op IP adres werkt wel.
Gebruiken jullie overigens de officiele Hass.io addon of de marthoc build?

[ Voor 13% gewijzigd door B2 op 08-06-2019 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phontana
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-05 11:24
B2 schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 19:16:
Ik heb sinds vandaag de Conbee II ook binnen. Net ingeplugd in mijn NUC, en hassio ziet de stick ook. Deconz add-on geinstalleerd, maar bij het starten van de Phoscon web-app blijf ik een scherm voor het zoeken naar gateway's houden. Ik zie in de rechter bovenhoek dan 4 van mijn 6 vlan's langs komen, maar daarna alleen het Deconz logo. Als ik daarop klik begint het zoeken opnieuw.

Iemand enig idee wat dat kan zijn?

Het benaderen van Phoscon op IP adres werkt wel.
Ik gebruik de marthoc add-on omdat je daarbij via VNC ook de mesh network map kunt zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
B2 schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 19:16:
Nope, maak gebruikt van een seperate docker-container.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Kaspers schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 23:50:
[...]

Nope, maak gebruikt van een seperate docker-container.
Ok, ik heb voorals nog de hass.io variant in gebruik. Ben erg tevreden met mijn Conbee2 stick. Inmiddels 37 Hue lampen gekoppeld zodat ik genoeg routers in huis en buiten heb. Nu nog zo'n kleine 50 xiaomi sensoren te gaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

B2 schreef op maandag 10 juni 2019 @ 17:42:
[...]

Ok, ik heb voorals nog de hass.io variant in gebruik. Ben erg tevreden met mijn Conbee2 stick. Inmiddels 37 Hue lampen gekoppeld zodat ik genoeg routers in huis en buiten heb. Nu nog zo'n kleine 50 xiaomi sensoren te gaan ;)
Zo, da's een beste setup! Die kun je beter backuppen als alles eenmaal gepaired is :)

Wat heb je allemaal in je huis hangen?

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wautah91
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-05 08:41
Werkt deze stick standalone?

Ik wil m vervangen voor de xiaomi gateway omdat die er steeds eens in de zoveel tijd uit blijft knallen in de communicatie met Domoticz.

Dus ik wil deze stick configureren en dan bijvoorbeeld in een vrije usb poort van de router steken. Gaat dat werken? Zo nee wat is het alternatief? Een zigate?

Mijn blog over mijn Home Assistant smarthome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
@wautah91 De Conbee werkt met bijbehorende deCONZ software. Op je router draait die vermoedelijk niet, maar wel op bijvoorbeeld een Raspberry Pi of NUC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wautah91
  • Laatst online: 10-05 08:41
JBS schreef op maandag 10 juni 2019 @ 22:42:
@wautah91 De Conbee werkt met bijbehorende deCONZ software. Op je router draait die vermoedelijk niet, maar wel op bijvoorbeeld een Raspberry Pi of NUC.
Ai ja daar was ik al bang voor. Zo te zien draait het ook niet op een synology nas zonder docker.

Mijn blog over mijn Home Assistant smarthome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knol010
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11-06-2020
Na een hoop zoekwerk is het mij gisteren inmiddels gelukt om mijn Conbee 2 te updaten. Thuis Hass.io draaien.
Nu wil ik graag een backup maken van Phoscon echter blijft het tandwiel oneindig draaien. Iemand ook dit probleem en iemand een idee hoe dit opgelost kan worden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Inmiddels ben ik gemigreerd van de hass.io addon naar een losse docker container van marthoc. Ik ben echt super tevreden over de conbee 2 stick en deconz. Inmiddels heb ik alle Hue lampen en Xiaomi sensoren over en HomeAssistant aangepast. Het was een dagje werk, maar het geheel is super stabiel.

Het mooie is dat ik nu nog maar 1 usb stick in mijn NUC in de kelder heb, waar ik voorheen 3 gateway's op mijn netwerk aangesloten had. Waarbij die gateway's soms ook problemen gaven met de bereikbaarheid in HomeAssistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knol010
B2 schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 10:12:
Inmiddels ben ik gemigreerd van de hass.io addon naar een losse docker container van marthoc. Ik ben echt super tevreden over de conbee 2 stick en deconz. Inmiddels heb ik alle Hue lampen en Xiaomi sensoren over en HomeAssistant aangepast. Het was een dagje werk, maar het geheel is super stabiel.

Het mooie is dat ik nu nog maar 1 usb stick in mijn NUC in de kelder heb, waar ik voorheen 3 gateway's op mijn netwerk aangesloten had. Waarbij die gateway's soms ook problemen gaven met de bereikbaarheid in HomeAssistant.
Het is voor mij allemaal nog redelijk nieuw maar heb je dan alles in losse containers?
En dan draai je home assistant dus ook in docker?

Hoe zit het dan eventueel met de add-ons als node red en dergelijke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
Knol010 schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 13:50:
Die kun je ook allemaal in losse containers draaien. Dat integreert prima met elkaar, zolang je de juiste poorten open zet. Alternatief is home-assistant draaien via de hass.io optie, waarna je vervolgens naar wens addons activeert, zoals node-red of zelfs deconz. Toch zou ik persoonlijk liever voor de eerste optie gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Knol010 schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 13:50:
[...]

Het is voor mij allemaal nog redelijk nieuw maar heb je dan alles in losse containers?
En dan draai je home assistant dus ook in docker?

Ik draai hass.io in een Docker container(s) op mijn NUC inderdaad. Daar is een installatiescript voor.
Alle addons die je dan vanuit hass.io installeert worden dan ook losse containers die door de supervisor beheerd worden.

Bijvoorbeeld voor node-red en MQTT broker gebruik ik de addons, voor deconz zitten er wat meer mogelijkheden in een “losse” container.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knol010
Kaspers schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 14:24:
[...]

Die kun je ook allemaal in losse containers draaien. Dat integreert prima met elkaar, zolang je de juiste poorten open zet. Alternatief is home-assistant draaien via de hass.io optie, waarna je vervolgens naar wens addons activeert, zoals node-red of zelfs deconz. Toch zou ik persoonlijk liever voor de eerste optie gaan.
Ja ik heb nu ook Hass.io draaien met Node Red en DeConz. Werkt op zich prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knol010
B2 schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 14:24:
[...]

Ik draai hass.io in een Docker container(s) op mijn NUC inderdaad. Daar is een installatiescript voor.
Alle addons die je dan vanuit hass.io installeert worden dan ook losse containers die door de supervisor beheerd worden.

Bijvoorbeeld voor node-red en MQTT broker gebruik ik de addons, voor deconz zitten er wat meer mogelijkheden in een “losse” container.
Ja vooral het DeConz gedeelte vind ik interessant. Heb zelf een Pi 3B is dit dan ook mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Knol010 schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 17:30:
[...]

Ja vooral het DeConz gedeelte vind ik interessant. Heb zelf een Pi 3B is dit dan ook mogelijk?
Ja, dan kan het met de Conbee USB stick of Raspbee opsteekmodule.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
Zelf draai ik hier een RasPi 3B+ met daarin hass.io. Daarbij draai ik dan Home Assistant, MariaDB, InfluxDB, Deconz (Phoscon) en Grafana. Let wel dat je een snelle microSD kaart gebruikt. Dat scheelt namelijk echt de wereld ten opzichte van een langzamere kaart, zoals die met de NOOBS kit wordt meegeleverd. Ook heb ik een losse SSD via USB aangesloten voor data retentie van InfluxDB.

Inmiddels draait dit systeem al sinds januari uitermate stabiel en herstart ik mijn Pi ongeveer elke een a twee maanden. De grootste bottleneck is de hoeveelheid werkgeheugen van de Pi (1GB) en dit loopt soms vol. Maar na een reboot heb ik altijd wel weer 25% beschikbaar.

Het is echt een verademing om alleen de Deconz container te hebben ten opzichte van twee of drie gateways. Ook mooi dat er een mesh wordt gevormd met vaste apparaten (zoals lampen), waardoor bereikbaarheid plots ook geen probleem meer is.

Enige twee probleem waar ik momenteel tegenaan loop is dat mijn oude Xiaomi Mijia temperatuur/luchtvochtigheids-sensoren een waardeloze update termijn hebben. Meestal tussen de 1 en 12 uur. Maar zoals ik eerder al meldde was het koppelen van deze krengen ook al een drama, dus dat ze werken ben ik überhaupt al blij mee. Het zou mij overigens niets verbazen dat het updaten waardeloos is door de matige kwaliteit sensor die gebruikt wordt, maar eigenlijk geen idee.

Ander puntje is dat de Xiaomi Cube rotatie niet lekker geregistreerd wordt in Home Assistant. De event_id waarde geeft namelijk de rotatie terug, wat toevallig ook een ander soort event kan zijn. Bijvoorbeeld rotatie 7001 is gelijk aan 70,01 graad, maar ook gelijk aan het wakker worden van de cube. Hoe hebben jullie dit eigenlijk opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Max Hunt
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-04 15:15
Ik weet niet of ik een los topic voor mijn vraag moet maken of dat ik het hier kan vragen. Ik hoop eigenlijk dat ik iets simpels / kleins over het hoofd zie...

Ik heb vandaag geprobeerd om mijn conbee 2 werkend te krijgen maar het lukt me niet helemaal.

deCONZ: 2.05.65
Conbee firmware version: 0x26490700

Probleem is dat deconz de conbee stick prima herkent maar ik niet op "Join" kan klikken om een netwerk te beginnen. De stick staat geconfigureerd als een Coordinator, de config ziet er verder hetzelfde uit als in de voorbeelden die ik heb kunnen vinden.

Alle handleidingen etc. die ik heb gevolgd doen wat ik heb gedaan tot het punt dat je het netwerk moet joinen om vervolgens andere devices te kunnen koppelen.

Zie ik iets over het hoofd? Ben ik ergens iets vergeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
Wellicht mensen hier die het het issue herkennen dat meerdere lampen (in mijn geval Tradfri GU10 en E27) continu switchen tussen available en unavailable? Meestal zijn ze nog wel gewoon in- uit te schakelen wanneer ze de status 'Unavailable' hebben. Spanningsloos maken van de betreffende lampen lost het probleem niet op.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nhXYHfC.png
(Tradfri E27)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KltY96x.png
(Tradfri GU10)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/sGnVuVJ.png
(Tradfri GU10)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/p1V0OvB.png
(Tradfri GU10)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/k1Jfh7d.png

Meerdere spots met dezelfde firmware 40 cm verderop hebben dit probleem niet.
Probleem is voor mijn gevoel uit het niets ontstaan. Als in: In de tussentijd is de firmware van de Conbee niet aangepast en is deCONZ niet geupdate.

Conbee met firmware 26330500 en deCONZ 2.05.64.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hasseroderman
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:55
JBS schreef op maandag 17 juni 2019 @ 11:45:
Wellicht mensen hier die het het issue herkennen dat meerdere lampen (in mijn geval Tradfri GU10 en E27) continu switchen tussen available en unavailable? Meestal zijn ze nog wel gewoon in- uit te schakelen wanneer ze de status 'Unavailable' hebben. Spanningsloos maken van de betreffende lampen lost het probleem niet op.

[Afbeelding]
(Tradfri E27)

[Afbeelding]
(Tradfri GU10)

[Afbeelding]
(Tradfri GU10)

[Afbeelding]
(Tradfri GU10)

[Afbeelding]

Probleem is voor mijn gevoel uit het niets ontstaan. Als in: In de tussentijd is de firmware van de Conbee niet aangepast en is deCONZ niet geupdate.

toon volledige bericht
Ik heb hetzefde. Vandaag is 2.05.66 uitgekomen en een nieuwe firmware. Beide erop gezet, maar eens aankijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
hasseroderman schreef op maandag 17 juni 2019 @ 19:48:
[...]

Ik heb hetzefde. Vandaag is 2.05.66 uitgekomen en een nieuwe firmware. Beide erop gezet, maar eens aankijken
Hier inmiddels ook 2.05.66 geïnstalleerd maar helaas direct duidelijk dat dat geen verschil maakt. De firmware heb ik nog niet geflashed op de Conbee.

Is dit bij jou ook ineens ontstaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hasseroderman
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:55
@JBS nee, spullen net een dag of wat in huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

Ik heb er geen last van (Tradfi GU10 wittint-instelbaar x4, en 1x E27 normaal wit)

Conbee stick (versie 1), firmware 26330500, Phoscon versie 2.05.65 en deCONZ officiele uitgave versie 2.6.

@JBS - Kun je via VNC kijken of ie in 'direct contact' staat met de coordinator?

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
JBS schreef op maandag 17 juni 2019 @ 11:45:

[Afbeelding]
(Tradfri E27)

[Afbeelding]
(Tradfri GU10)

[Afbeelding]
(Tradfri GU10)

[Afbeelding]
(Tradfri GU10)

[Afbeelding]

toon volledige bericht
Gisteren de NUC herstart waarna de states van de verschillende GU10 en E27 lampen bleven switchen tussen available en unavailable. Een paar uur later de Conbee los getrokken en even later weer terug gestopt. Nu blijkt het probleem te zijn opgelost. Wat nou de oorzaak was, geen idee. De oplossing? Ook beetje vaag. Herstart van de NUC leek niet te helpen, maar wellicht had de mesh wat meer tijd nodig om te herstellen. Of was 't toch het opnieuw inprikken van de Conbee..

@tdw Nee, de betreffende nodes hadden geen directe verbinding met de Conbee maar verliepen via andere nodes. Opvallend genoeg waren er in de mesh regelmatig geen lijntjes zichtbaar naar/vanaf de betreffende nodes, desondanks waren de lampen in- en uit te schakelen.

[ Voor 8% gewijzigd door JBS op 18-06-2019 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmn79
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-05 17:54
Max Hunt schreef op zondag 16 juni 2019 @ 18:16:
Ik weet niet of ik een los topic voor mijn vraag moet maken of dat ik het hier kan vragen. Ik hoop eigenlijk dat ik iets simpels / kleins over het hoofd zie...

Ik heb vandaag geprobeerd om mijn conbee 2 werkend te krijgen maar het lukt me niet helemaal.

deCONZ: 2.05.65
Conbee firmware version: 0x26490700

Probleem is dat deconz de conbee stick prima herkent maar ik niet op "Join" kan klikken om een netwerk te beginnen. De stick staat geconfigureerd als een Coordinator, de config ziet er verder hetzelfde uit als in de voorbeelden die ik heb kunnen vinden.

Alle handleidingen etc. die ik heb gevolgd doen wat ik heb gedaan tot het punt dat je het netwerk moet joinen om vervolgens andere devices te kunnen koppelen.

Zie ik iets over het hoofd? Ben ik ergens iets vergeten?
toon volledige bericht
Geen ervaring met deCONZ op Windows maar de juiste com poort is wel geselecteerd en de firewall is toegestaan zoals in deze beschrijving staat? Je probeert dit wel via de phoscon web app toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Max Hunt
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-04 15:15
wmn79 schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 11:04:
[...]

Geen ervaring met deCONZ op Windows maar de juiste com poort is wel geselecteerd en de firewall is toegestaan zoals in deze beschrijving staat? Je probeert dit wel via de phoscon web app toch?
Yes, ben ondertussen achter mijn fout. De USB poort die ik gebruikte gaf niet genoeg vermogen aan de stick. Hij werd wel herkent maar kon geen netwerk starten. Toen ik 'm in een goede poort deed werkte alles meteen.

Heb nu nog wel dat als ik een lamp van dim stand wijzig (zeg 80% naar 90%) dat de lamp dan heel even minder fel wordt om daarna naar de juiste stand te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sterremos
Na maanden tevredenhied met de deconz Stick heb nu een issue, alles is gekoppeld volgens Phoscom, echter heb ik geen verbinding in Domoticz, Weet niet waar het aan ligt, volgens het logfile is de enige melding:
2019-06-19 08:11:34.747 Error: (deConz) deCONZ not ready.

Dat weet ik wel, maar weet iemand een workaround in deze?

Ron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

JBS schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 09:52:
@tdw Nee, de betreffende nodes hadden geen directe verbinding met de Conbee maar verliepen via andere nodes. Opvallend genoeg waren er in de mesh regelmatig geen lijntjes zichtbaar naar/vanaf de betreffende nodes, desondanks waren de lampen in- en uit te schakelen.
Voor zover ik weet worden 'doorgegeven' berichten (die dus geen directe verbinding hebben) tijdelijk gebufferd tot ze 'online' komen. Waarom er geen lijntjes zichtbaar zijn weet ik niet, maar dat zal de oorzaak zijn :P

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xamirz
  • Laatst online: 13:50
sterremos schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 08:18:
Na maanden tevredenhied met de deconz Stick heb nu een issue, alles is gekoppeld volgens Phoscom, echter heb ik geen verbinding in Domoticz, Weet niet waar het aan ligt, volgens het logfile is de enige melding:
2019-06-19 08:11:34.747 Error: (deConz) deCONZ not ready.

Dat weet ik wel, maar weet iemand een workaround in deze?

Ron
ik heb ook same issue. Ik weet niet zeker maar dit was niet het geval voor firmware update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sterremos
xamirz schreef op zondag 30 juni 2019 @ 22:23:
[...]

ik heb ook same issue. Ik weet niet zeker maar dit was niet het geval voor firmware update.
ben ook maar overgestapt naar Home assistent, werkt mooi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xamirz
sterremos schreef op maandag 1 juli 2019 @ 16:12:
[...]

ben ook maar overgestapt naar Home assistent, werkt mooi
Zeker, ik gebruik deconZ icm Home assistant. Zo nu en dan valt de verbinding weg. Nog steeds niet kunnen fixen.
Misschien is mijn signaal gewoon te zwak. Ik heb wat sensoren en schakelaars via AE besteld. Zodra die binnen zijn dan wordt het mesh gedeelte ook sterker. Ben dan benieuwd of het probleem dan ook weggaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
@xamirz Houd er rekening mee dat je mesh enkel uitgebreid wordt met powered nodes zoals een lamp of stekker. Een draadloze schakelaar of sensor werkt op batterij, fungeert niet als router en vergroot dus je mesh netwerk niet.

De wegvallende verbinding waar jij en @sterremos het over hebben betreft overigens toch ook de verbinding tussen deCONZ en Domoticz? Dat staat toch los van het zigbee mesh netwerk?

[ Voor 29% gewijzigd door JBS op 01-07-2019 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xamirz
Wow thanks, dat is een eye opener.. Dan moet ik meer lampen gaan aanschaffen.
Wat betreft de wegvallende verbinding is inderdaad tussen de deCONZ en hassio. Het was een aanname van mij. Ben redelijk nieuw in de scene.

Edit: Wat betreft de schakelaars die niet op batterij werken en rechtstreeks op de e net aangesloten worden?

[ Voor 20% gewijzigd door xamirz op 01-07-2019 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

xamirz schreef op maandag 1 juli 2019 @ 22:15:
Edit: Wat betreft de schakelaars die niet op batterij werken en rechtstreeks op de e net aangesloten worden?
Heb je een linkje naar dit soort schakelaars? Vermoedelijk werken die als router (= mesh vergrotend) en niet als Zigbee End Device

~ James May

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Intheweb
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-05 09:22
@xamirz Een goedkope oplossing is de Ikea Tradfri stopcontact
https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/90356166/

Hiermee waren mijn dekkingsproblemen ook meteen opgelost.

Doe maar een onsje meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xamirz
tdw schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 06:49:
[...]

Heb je een linkje naar dit soort schakelaars? Vermoedelijk werken die als router (= mesh vergrotend) en niet als Zigbee End Device
Op alieexpress zoeken naar sonoff Touch, die kan je dan met ESPHome flashen en gebruiken met Hassio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
xamirz schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 11:07:
[...]

Op alieexpress zoeken naar sonoff Touch, die kan je dan met ESPHome flashen en gebruiken met Hassio.
Die werken op basis van WiFi en zullen je Zigbee mesh dus niet vergroten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xamirz
JBS schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 11:35:
[...]
Die werken op basis van WiFi en zullen je Zigbee mesh dus niet vergroten.
Alle zigbee devices werken op basis van WiFI(2.4 ghz) toch???

Ik probeer te begrijpen hoe dit allemaal werkt. Waarom is bijvoorbeeld de eerder genoemde ikea stopcontact in staat om mesh te versterken maar de sonoffjes niet?

[ Voor 24% gewijzigd door xamirz op 02-07-2019 13:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
xamirz schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 13:55:
[...]

Alle zigbee devices werken op basis van WiFI(2.4 ghz) toch???

Ik probeer te begrijpen hoe dit allemaal werkt. Waarom is bijvoorbeeld de eerder genoemde ikea stopcontact in staat om mesh te versterken maar de sonoffjes niet?
Zigbee en WiFi zijn twee verschillende protocollen, ondanks dat ze op dezelfde frequentie zitten. Een WiFi apparaat vergroot dus niet je Zigbee netwerk (ze zitten elkaar zelfs eerder in de weg ;)).

Lees bijvoorbeeld eens Wikipedia: ZigBee

[ Voor 12% gewijzigd door JBS op 02-07-2019 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:50

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

2,4GHz is een frequentie, die kan een basis zijn voor wifi, Zigbee, Z-wave en meer.
Echter werken ze allemaal verschillend met eigen protocollen en een iets verschoven frequentie zodat ze elkaar niet in de weg zitten.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 14:05:
2,4GHz is een frequentie, die kan een basis zijn voor wifi, Zigbee, Z-wave en meer.
Echter werken ze allemaal verschillend met eigen protocollen en een iets verschoven frequentie zodat ze elkaar niet in de weg zitten.
Dat is niet helemaal waar. Zigbee en WiFi kunnen elkaar wel degelijk in de weg zitten: https://support.metageek....gBee-and-WiFi-Coexistence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:50

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

JBS schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 14:07:
[...]
Dat is niet helemaal waar. Zigbee en WiFi kunnen elkaar wel degelijk in de weg zitten: https://support.metageek....gBee-and-WiFi-Coexistence
Ja ok, maar er is wel iets aan te doen door een andere band te kiezen.
Best lastig, want je moet eerst zien te constateren dat er ergens een overlap is :P
We vergeten bluetooth nog, die zit er ook nog op maar er zijn settings voor coexistence.

[ Voor 9% gewijzigd door Speedy-Andre op 02-07-2019 14:12 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xamirz
Even terugkomen op mijn vraag, Waaraan kan je zien of een zigbee apparaat je mesh versterkt of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
xamirz schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 14:45:
Even terugkomen op mijn vraag, Waaraan kan je zien of een zigbee apparaat je mesh versterkt of niet?
Als stelregel kun je gebruiken: Zigbee devices die op het stroomnet zijn aangesloten vergroten je zigbee mesh. Zigbee devices die gevoed worden door een batterij doen dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xamirz
JBS schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 14:56:
[...]
Als stelregel kun je gebruiken: Zigbee devices die op het stroomnet zijn aangesloten vergroten je zigbee mesh. Zigbee devices die gevoed worden door een batterij doen dat niet.
De sonoff Touch schakelaar komt rechtstreeks op de electriciteit net en wordt niet gevoed door een batterij. Waarom versterkt deze de mesh niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
xamirz schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 15:45:
[...]

De sonoff Touch schakelaar komt rechtstreeks op de electriciteit net en wordt niet gevoed door een batterij. Waarom versterkt deze de mesh niet ?
Omdat die op basis van het WiFi protocol werkt: JBS in "deCONZ - Zigbee gateway van Dresden Elektronik"
Ik snap dat het nieuw voor je is, die protocollen, maar doe even je best om goed te lezen :)

[ Voor 9% gewijzigd door JBS op 02-07-2019 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xamirz
JBS schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 15:48:
[...]
Omdat die op basis van het WiFi protocol werkt: JBS in "deCONZ - Zigbee gateway van Dresden Elektronik"
Ik snap dat het nieuw voor je is, die protocollen, maar doe even je best om goed te lezen :)
Geloof mij maar ik doe niets anders. Maar in ieder geval bedankt voor je/jullie expertise tot zover.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

xamirz schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 15:54:
[...]

Geloof mij maar ik doe niets anders. Maar in ieder geval bedankt voor je/jullie expertise tot zover.
Vergelijk het een beetje met benzine (WiFi) en diesel (Zigbee). Ja, het gaat allebei in een auto (2,4 GHz), maar de een is de ander totaal niet :)

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulkkonen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 28-09-2022

Hulkkonen

I wear them at night

Wie kan mij helpen?

Ik heb een RPi 3B+ 64, een Raspbee, een aantal Zigbee schakelaars en ik wil Hassio gaan gebruiken. RPi is bedraad aangesloten op de router, er is geen wifi geïnstalleerd.

Hassio installeren e.d. gaat prima, deConz als add-on installeren ook, het aanpassen van de config.txt en config van deConz ook. Maar zodra ik de Raspbee op de RPi aansluit en opnieuw de stroom erop zet, kan hassio niet meer gevonden worden. De lampjes op de RPi en router branden normaal. Als ik inlog op m'n router is hassio uit het netwerk verdwenen. Als ik de Raspbee weer van de RPi afhaal en opnieuw de stroom erop zet, is hassio weer terug.

Ik heb al tig keer opnieuw hassio geïnstalleerd, ook hassbian, e.e.a. in verschillende volgorde geïnstalleerd (eerst Raspbee, dan hassio / eerst hassio, dan Raspbee), maar dat maakt niets uit. Zodra de Raspbee op de RPi zit, kan deze niet meer gevonden worden.

De Raspbee wordt trouwens best wel heet...

Wie heeft de gouden tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
@joerivds Heb je de raspbee wel op de juiste manier op je RPi geprikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulkkonen

Hulkkonen

I wear them at night

Ja, op de pinnen het dichtst bij de SD kaart, conform de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

joerivds schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 17:00:
Wie kan mij helpen?

Ik heb een RPi 3B+ 64, een Raspbee, een aantal Zigbee schakelaars en ik wil Hassio gaan gebruiken. RPi is bedraad aangesloten op de router, er is geen wifi geïnstalleerd.

Hassio installeren e.d. gaat prima, deConz als add-on installeren ook, het aanpassen van de config.txt en config van deConz ook. Maar zodra ik de Raspbee op de RPi aansluit en opnieuw de stroom erop zet, kan hassio niet meer gevonden worden. De lampjes op de RPi en router branden normaal. Als ik inlog op m'n router is hassio uit het netwerk verdwenen. Als ik de Raspbee weer van de RPi afhaal en opnieuw de stroom erop zet, is hassio weer terug.

Ik heb al tig keer opnieuw hassio geïnstalleerd, ook hassbian, e.e.a. in verschillende volgorde geïnstalleerd (eerst Raspbee, dan hassio / eerst hassio, dan Raspbee), maar dat maakt niets uit. Zodra de Raspbee op de RPi zit, kan deze niet meer gevonden worden.

De Raspbee wordt trouwens best wel heet...

Wie heeft de gouden tip?
toon volledige bericht
Gebruik je een voeding van 2,5 A of meer?

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulkkonen

Hulkkonen

I wear them at night

tdw schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 19:29:
Gebruik je een voeding van 2,5 A of meer?
Ja, de officiële RPi voeding (starterspakket).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie101
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:12
Wat is jullie dekking met de Conbee usb dongle? En welke frequentie gebruiken jullie.

Ik heb zelf een RPi met een gen1 Conbee, op kanaal 25.
Deze staat op zolder op de 2e verdieping, heb oa een tradfri schakelaar op de 1e verdieping, maar toch is van de 1e verdieping naar de BG niet stabiel.

Uiteraard snap ik dat ik de mesh kan uitbreiden, maar ben ook gewoon benieuwd naar ervaringen van anderen, en maakt de keuze van het kanaal nog uit, ik heb 25 gekozen omdat ik dacht dat die niet interfereert met wifi, maar dat is ook niet zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
@joerivds Om uit te sluiten dat 't de RPi of de raspbee zelf is die problemen geeft zou het het makkelijkste zijn om de raspbee op een andere RPi even te testen. Wellicht heb je (ergens) die mogelijkheid?

@japie101 De dekking/het bereik zonder extra routers is afhankelijk van veel factoren. Niet alleen van je huis, je eigen wifi maar ook omliggende wifi netwerken. Dat iemand anders tot de tweede verdieping komt zonder extra routers in z'n mesh, zegt voor jou niet erg veel.
Het zigbee kanaal kan verschil maken, afhankelijk van de gebruikte kanalen voor omliggende wifi netwerken, zie https://support.metageek....gBee-and-WiFi-Coexistence

Bij mijzelf was het bereik op de eerste verdieping net aan goed met de Conbee in de meterkast. Nu ik 25+ Tradfri lampen verdeeld over drie verdiepingen heb, is het netwerk aanzienlijk verbeterd (uiteraard).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulkkonen

Hulkkonen

I wear them at night

JBS schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 09:44:
@joerivds Om uit te sluiten dat 't de RPi of de raspbee zelf is die problemen geeft zou het het makkelijkste zijn om de raspbee op een andere RPi even te testen. Wellicht heb je (ergens) die mogelijkheid?
Dank voor de tip, ik ga rondvragen.

Ik heb het inmiddels ook gevraagd bij Dresden Elektronik, zij hebben me ook nog twee opties gegeven om uit te testen. Wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
joerivds schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 10:00:
[...]

Dank voor de tip, ik ga rondvragen.

Ik heb het inmiddels ook gevraagd bij Dresden Elektronik, zij hebben me ook nog twee opties gegeven om uit te testen. Wordt vervolgd.
Wellicht leuk en handig die tips van hen hier ook te delen mocht iemand anders ook tegen een vergelijkbaar probleem aanlopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulkkonen

Hulkkonen

I wear them at night

Dresden Elektronik gaf aan het volgende te proberen: Raspberry Pi opnieuw installeren (https://www.phoscon.de/en/raspbee/install) met hun eigen image (https://www.phoscon.de/en/raspbee/sdcard), daarna deCONZ installeren. Dat heb ik gedaan, alles netjes volgens de handleiding. Maar deCONZ kan geen verbinding maken met de Raspbee. Ik kan drukken op de Connect knop, maar er gebeurt niks.

Enige lichtpuntje is dat de RPi wel gewoon in het netwerk zichtbaar blijft en van afstand benaderbaar blijft na het opprikken van de Raspbee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

joerivds schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 10:41:
Dresden Elektronik gaf aan het volgende te proberen: Raspberry Pi opnieuw installeren (https://www.phoscon.de/en/raspbee/install) met hun eigen image (https://www.phoscon.de/en/raspbee/sdcard), daarna deCONZ installeren. Dat heb ik gedaan, alles netjes volgens de handleiding. Maar deCONZ kan geen verbinding maken met de Raspbee. Ik kan drukken op de Connect knop, maar er gebeurt niks.

Enige lichtpuntje is dat de RPi wel gewoon in het netwerk zichtbaar blijft en van afstand benaderbaar blijft na het opprikken van de Raspbee.
Werkt Phoscon bij je? Wat probeer je te pairen?

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-05 12:53
Iemand hier ervaring met de conbee via de ZHA component in Home Assistant hangen via een docker? Ik heb de conbee II aangesloten en doorgegeven (/dev/ttyACM0). De container ziet hem ook, maar bij het opstarten krijgen ik de volgende error:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
Wed Jul 17 2019 20:32:19 GMT+0200 (CEST)

Error setting up entry /dev/ttyACM0 for zha
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/src/app/homeassistant/config_entries.py", line 153, in async_setup
    hass, self)
  File "/usr/src/app/homeassistant/components/zha/__init__.py", line 94, in async_setup_entry
    await zha_gateway.async_initialize(config_entry)
  File "/usr/src/app/homeassistant/components/zha/core/gateway.py", line 89, in async_initialize
    await self.application_controller.startup(auto_form=True)
  File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/bellows/zigbee/application.py", line 113, in startup
    await self.initialize()
  File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/bellows/zigbee/application.py", line 62, in initialize
    await e.reset()
  File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/bellows/ezsp.py", line 55, in reset
    await self._gw.reset()
  File "/usr/local/lib/python3.7/asyncio/tasks.py", line 423, in wait_for
    raise futures.TimeoutError()
concurrent.futures._base.TimeoutError

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
Cyleo schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 20:39:
Iemand hier ervaring met de conbee via de ZHA component in Home Assistant hangen via een docker? Ik heb de conbee II aangesloten en doorgegeven (/dev/ttyACM0). De container ziet hem ook, maar bij het opstarten krijgen ik de volgende error:

[...]
Zelf draai ik het Phoscon image omdat dat toch wat makkelijker was dan met ZHA aan de gang te gaan. Ik ben wel benieuwd waarom je voor die optie kiest :). Heb je overigens wel netjes de volume mount aangemaakt in de Docker container? Expliciet met rw rechten? En staan de lees-/schrijfrechten van het device ook correct?

Mijn goed werkende setup vertoonde helaas afgelopen week wat kuren. Eén Xiaomi bewegingsmelder was vorige week uit de configuratie geklapt. Deze heb ik moeten resetten voordat die weer zichtbaar was. Afgelopen week klapte er ook twee TRADFRI switches uit zonder reden. Na 10 minuutjes uit het stopcontact kwamen ze vanzelf weer terug, maar was toch niet echt lekker.

Wel gebruik ik nu dit hass.io Docker image omdat het hass.io Docker image van Home Assistant zelf niet geüpdatet werd/wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie101
  • Laatst online: 23:12
Het image van HA zelf wordt tegenwoordig wel geupdate hoor, ook VNC support zit er in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-05 12:53
alex3305 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 20:49:
[...]

Zelf draai ik het Phoscon image omdat dat toch wat makkelijker was dan met ZHA aan de gang te gaan. Ik ben wel benieuwd waarom je voor die optie kiest :). Heb je overigens wel netjes de volume mount aangemaakt in de Docker container? Expliciet met rw rechten? En staan de lees-/schrijfrechten van het device ook correct?

Ja, ik vond het chiquer om alles zoveel mogelijk in hass te houden. Nu moet ik weer via een ander programma. Na een paar uur aanklooien niets verder gekomen en nu met phoscon binnen 5 minuten alles in de lucht. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulkkonen

Hulkkonen

I wear them at night

tdw schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 20:30:
[...]

Werkt Phoscon bij je? Wat probeer je te pairen?
Phoscon kan ik nog testen of dat werkt. Maar op dit moment valt er nog weinig te pairen; lijkt me dat eerst de Raspbee module zelf herkend moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
joerivds schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 08:43:
[...]

Phoscon kan ik nog testen of dat werkt. Maar op dit moment valt er nog weinig te pairen; lijkt me dat eerst de Raspbee module zelf herkend moet worden.
Heb je, afhankelijk van de versie RPi, de juiste zaken toegevoegd aan de config.txt op het SD kaartje?

Voor Raspberry Pi 3B:
code:
1
2
enable_uart=1
dtoverlay=pi3-disable-bt

Voor Raspberry Pi 3B+
code:
1
dtoverlay=pi3-miniuart-bt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulkkonen

Hulkkonen

I wear them at night

JBS schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 08:46:
[...]
Heb je, afhankelijk van de versie RPi, de juiste zaken toegevoegd aan de config.txt op het SD kaartje?

Voor Raspberry Pi 3B:
code:
1
2
enable_uart=1
dtoverlay=pi3-disable-bt

Voor Raspberry Pi 3B+
code:
1
dtoverlay=pi3-miniuart-bt
Uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
Ik dacht dat enige tijd geleden ook, maar bleek toch de verkeerde te hebben toegevoegd. Het zou ook nog kunnen helpen om een lege regel eronder toe te voegen.

Maar als 't ook met de Dresden image niet werkt en je voeding in orde is, zou ik of de raspbee of de Raspberry Pi eens wisselen om iets hardwarematigs uit te sluiten.

[ Voor 22% gewijzigd door JBS op 18-07-2019 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulkkonen

Hulkkonen

I wear them at night

JBS schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 09:05:
[...]
Ik dacht dat enige tijd geleden ook, maar bleek toch de verkeerde te hebben toegevoegd. Het zou ook nog kunnen helpen om een lege regel eronder toe te voegen.
Ook gedaan :)
Maar als 't ook met de Dresden image niet werkt en je voeding in orde is, zou ik of de raspbee of de Raspberry Pi eens wisselen om iets hardwarematigs uit te sluiten.
Ik heb de huidige situatie weer bij de support van Dresden neergelegd, nog geen reactie ontvangen. Mocht ik nu niet meer verder komen (met of zonder antwoord van Dresden), dan ga ik na m'n vakantie inderdaad hardware wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
japie101 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 21:10:
Het image van HA zelf wordt tegenwoordig wel geupdate hoor, ook VNC support zit er in.
Waar of welke dan? Want de officiële pagina gelinkt vanuit de add-on werkt niet. De officiële image gaf mij ook 'maar' versie 2.05.63, terwijl 2.05.66 al beschikbaar is.

hier zie ik inderdaad versie 3.1, terwijl ik geen update krijg vanaf 2.1. Ik ga het nog maar eens proberen te herinstalleren. Maar hier snap ik niet heel veel van. Andere add-ons werken wel prima 8)7.

Ok, blijkbaar update mijn hass.io niet meer vanwege een permissie issue in de Git directory. Even oplossen en dan weer terug migreren 8)7.

[ Voor 9% gewijzigd door alex3305 op 18-07-2019 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

joerivds schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 08:43:
[...]

Ah, brainfart bij mij. Ik dacht dat je al aan het pairen was geslagen :F Excuus!

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-05 22:53
Ik heb nu een Conbee2 stick aangeschaft ipv de CC2531 icm Zigbee2MQTT.
Veel stabieler en makkelijker te pairen!

Heb alleen wel een puntje van aandacht waar ik mee zit;
Ik heb de Xiaomi PowerPlug gekoppeld en deze geeft netjes het verbruik aan in HA. Echter geeft deze het weer zonder cijfers achter de komma:

als zijnde: 11W ipv 11.55W

Weet iemand of dit aan te passen is? Of een limitatie van de API? Als ik namelijk via de VNC viewer bekijk zie ik wel de volledige waarde van 11.55W weer gegeven evenals het voltage (welke ook niet in HA zit).

Edit:

Screenshot:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/f6bxDCSTGn8SNSN3IxyDhzzX/full.png

Edit2:
Helaas, het probleem zit in de API, niet in HA. Als ik handmatig API calls doe dan krijg ik ook alleen maar afgeronde waardes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vg0mfwGNy9jlMX0MuLlNZRIB/full.png

Dat is wel een enorme domper. Hoop dat ze er wat aan gaan doen als ik een issue op Github aanmeld.

Edit3:
Issue aangemaakt:
https://github.com/dresde...z-rest-plugin/issues/1692

[ Voor 31% gewijzigd door renedis op 19-07-2019 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knol010
Heb de Conbee II alweer een tijdje draaien en ben tevreden. Wel heb ik regelmatig het probleem dat bij een herstart van HA de lampen en sensoren niet geladen worden in HomeKit.
Herkenbaar probleem? Soms moet ik 10 keer herstarten om deze te laden.
HomeKit zelf werkt goed want mijn Toon en Woonveilig alarm worden wel geladen in HomeKit.

Misschien is het HomeKit component van HA eerder opgestart dan DeConz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maussie95
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19-01-2022
Heb een Raspbee binnen om de gateways van Tradfri en Aqara te vervangen. Ik gebruik hem in combinatie met Home Assistant. Het verbinden ging met veel gepruts en getier, want blijkbaar moeten de line endings in Unix formaat staan, want niet met Notepad in Windows ging. Nadat ik daar achter was en Notepad++ hiervoor had gebruikt, ging het verdere installeren vrij soepel.

Ik ben alleen een uitdaging tegen het lijf gelopen met de Tradfri lampen. Eergisteren reageerden ze na een herstart van HA ineens niet meer. Deconz gaf aan dat de lampen gewoon bereikbaar waren en in HA gaf hij ook de status aan of uit als ik erop klikte. De lampen bleven echter in hun status van voor de herstart staan. Ik haalde een van de lampen even uit het stroom en er weer in en vervolgens reageerden ze ineens allemaal weer.

Ik dacht dat dit misschien wel met die herstart te maken had ofzo en hoopte dat het eenmalig was. Maar gisteravond hetzelfde verhaal. Ik had niks gewijzigd of herstart, maar aan het eind van de avond reageerden de lampen niet meer op de commando's. Wederom een lamp uit het stroom gehaald en er weer ingestopt, waarna ze het allemaal weer deden.

Gebeurt dit bij jullie ook weleens?

[ Voor 0% gewijzigd door maussie95 op 24-07-2019 12:50 . Reden: Typo ]

To the dwarf, the cripple and the mother of madness!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
@maussie95 Vermoedelijk draait er nog oude firmware op de raspbee. Het updaten van de firmware maakt de raspbee een stuk betrouwbaarder. Zie voor instructie: https://github.com/martho...ng-conbeeraspbee-firmware

Ook met nieuwe firmware komt het echter zo af en toe wel eens voor, zie https://github.com/dresde...z-rest-plugin/issues/1261

[ Voor 23% gewijzigd door JBS op 24-07-2019 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maussie95
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19-01-2022
JBS schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 13:57:
@maussie95 Vermoedelijk draait er nog oude firmware op de raspbee. Het updaten van de firmware maakt de raspbee een stuk betrouwbaarder. Zie voor instructie: https://github.com/martho...ng-conbeeraspbee-firmware

Ook met nieuwe firmware komt het echter zo af en toe wel eens voor, zie https://github.com/dresde...z-rest-plugin/issues/1261
Dat lijkt inderdaad te hebben geholpen. Ik heb tot nu toe geen last meer van wegvallende lampen. Thanks!

To the dwarf, the cripple and the mother of madness!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik heb vandaag m'n Conbee II ontvangen. Had er de hele avond voor uitgetrokken om 'm te installeren en configureren op rPi 3B+ met Docker en Home Assistant. Maar het was in een half uurtje gedaan.

Wat een ideaal ding. Ook het toevoegen van sensoren (Xiaomi Aqara in dit geval) gaat vlekkeloos. Kan eindelijk dat onding van een Xiaomi Gateway weg.

Blij mee!

Is het trouwens mogelijk om direct via de Conbee de firmware van Aqara sensoren te updaten?

[ Voor 11% gewijzigd door sOid op 13-08-2019 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

sOid schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 18:30:
Is het trouwens mogelijk om direct via de Conbee de firmware van Aqara sensoren te updaten?
Volgens mij niet direct vanuit Phoscon, maar als je de Conbee in een PC stopt moet het mogelijk zijn.

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
tdw schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 19:19:
[...]

Volgens mij niet direct vanuit Phoscon, maar als je de Conbee in een PC stopt moet het mogelijk zijn.
Dan wellicht ook via VNC, zo heb ik althans diverse Tradfri lampen geupdate.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
@tdw @JBS Dank, de moeite waard om dat uit te zoeken.

Met Hue kan dat (nog?) niet he? Twijfel of het nuttig is om de Hue Bridge nog te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Laatst online: 28-04 22:18
Heb nu ook nog de Conbee en de Hue Bridge maar als ik de Conbee in combinatie met Home Assistant en Google Assistant een beetje goed heb kunnen configureren, dan gaat de Hue bridge eruit. Het is toch wel heel erg handig om tegen Google te zetten dat de lampen aan moeten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitjeverkeerd
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 13:45
Ik gebruik nu de Ikea Tradfri hub i.c.m. Domoticz. Dit werkt redelijk maar ik wil binnekort de Ikea hub met pensioen sturen en overstappen op zigbee2mqtt of de Conbee2 usb stick. Belangrijkste is dat al mijn zigbee devices ondersteund worden (op dit moment alleen Tradfri spul).

Zigbee2mqtt lijkt alles te ondersteunen. Bij de Conbee2 usb stick zie ik alleen mijn Ikea Floalt ledpaneel niet tussen supported devices staan. Dit ledpaneel heeft echter dezelfde firmware als de Ikea ledlampen (3 kleuren wit), dus mogelijk gaat dit gewoon werken met de Conbee2 usb stick.

Is er hier iemand die ervaring heeft met deze hardware combi?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
bitjeverkeerd schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 13:22:
Ik gebruik nu de Ikea Tradfri hub i.c.m. Domoticz. Dit werkt redelijk maar ik wil binnekort de Ikea hub met pensioen sturen en overstappen op zigbee2mqtt of de Conbee2 usb stick. Belangrijkste is dat al mijn zigbee devices ondersteund worden (op dit moment alleen Tradfri spul).

Zigbee2mqtt lijkt alles te ondersteunen. Bij de Conbee2 usb stick zie ik alleen mijn Ikea Floalt ledpaneel niet tussen supported devices staan. Dit ledpaneel heeft echter dezelfde firmware als de Ikea ledlampen (3 kleuren wit), dus mogelijk gaat dit gewoon werken met de Conbee2 usb stick.

@lubbertkramer heeft ze in combinatie met een Conbee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
bitjeverkeerd schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 13:22:

Jup hier beide float (kleine en grote) in gebruik zoals @JBS al zei en werken prima met Deconz

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xeOjWcHYcAQgCCcZIiXzCuUM/medium.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rf06XITVMH7L8WVAUNyDs3um/medium.png
tdw schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 19:19:
[...]

Heb je een link naar de firmware van aqara dan kan ik het testen? Ik update mijn ikea lampen al wel rechtstreeks vanaf de NUC waar mijn conbee stick inzit zonder tussenkomst van de PC :)

[ Voor 14% gewijzigd door lubbertkramer op 14-08-2019 15:08 ]

• wilbert11
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:00
Ik gebruik ook al een tijd de Conbee stick in m'n Synology NAS voor m'n Xiaomi sensors. Dat werkt tot op heden goed.

Heeft er iemand ervaring met aansturing vanuit deconz met de Xiaomi/aqara curtain motor (elektrische gordijn motor met ZigBee)?
En kan je deze initieel configureren zonder aqara hub?

• tdw

tdw

Amai seg!

wilbert11 schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 11:12:
Heeft er iemand ervaring met aansturing vanuit deconz met de Xiaomi/aqara curtain motor (elektrische gordijn motor met ZigBee)?
En kan je deze initieel configureren zonder aqara hub?
Geen ervaring mee, maar Dresden Elektronic 'ondersteunt' het wel:
https://github.com/dresde...nz-rest-plugin/issues/593

Dus ja, je kunt deze initieel configureren zonder Aqara hub. :)

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sterremos
heb de conbee in combinatie met HA voor oa de ikea lampen, ik heb ook de ikea afstandbediening, alles werkt, aan/uit, dimmen. nu is op de afstandbediening ook de pijl naar links en rechts, kan ik deze ook op een manier instellen?
ik wil deze bv gebruiken om de Sonoff te laten bedienen

Ron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

sterremos schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 13:22:
heb de conbee in combinatie met HA voor oa de ikea lampen, ik heb ook de ikea afstandbediening, alles werkt, aan/uit, dimmen. nu is op de afstandbediening ook de pijl naar links en rechts, kan ik deze ook op een manier instellen?
ik wil deze bv gebruiken om de Sonoff te laten bedienen

Ron
Ja, dat kan door een automation te maken in jouw platform naar keuze (bijv. HA, node-red)

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sterremos
tdw schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 21:45:
[...]

Ja, dat kan door een automation te maken in jouw platform naar keuze (bijv. HA, node-red)
Kan je misschien uitleggen hoe? ik zie alleen de switch in HA, hoe maak ik de connectie met de bv linkerpijl op de AB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
sterremos schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 13:57:
[...]

Kan je misschien uitleggen hoe? ik zie alleen de switch in HA, hoe maak ik de connectie met de bv linkerpijl op de AB
Elke knop stuurt een uniek ID bij indrukken, deze events zie je in de HA log voorbij komen. Bijvoorbeeld de linkerknop geeft ID 4002 door:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YSwVmx6.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sterremos
ben pas begonnen met HA. zit nu te zoeken naar het logfile, waar zit dat?
Pagina: 1 2 ... 46 Laatste

Let op:
Logging enabelen: Open deCONZ and click Help. After that, click Debug View. The following debug levels need to be enabled for proper logging:
"INFO, INFO_L2 ERROR,ERROR_L2,APS,APS_L2."
Leesvoer:
https://github.com/dresde...ee-Error-Codes-in-the-Log