gambieter schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 03:28:
[...]
De verklaring zelf is wel een storm in een glas water, staat er echt wat anders in dan ze altijd al zeggen? Dat er geen enkele goede intentie achter zit is wel duidelijk, maar dat is van dergelijke mensen ook niet te verwachten.
Oh nee, maar die specifieke boodschap heeft veel meer platform én bereik gekregen, is inmiddels veel verder genormaliseerd dan we denken.
Geen grap, een jaar geleden ben ik een medewerker kwijtgeraakt omdat die zich moest gaan laten genezen omdat hij anders verstoten zou worden. Nederlandse medewerker trouwens. Voor de Kerst was ik aanwezig op een bijeenkomst waar ook een aantal EP's uit specifiek spectrum aanwezig waren. Die bleken al genoten te hebben van een vakantie in georganiseerd door de oh zo prachtige organisatie World Congress of Families.
Verharden, professionaliseren, verbreden. Nashville kon omdat bereik groeit en ingangen toenemen.
Wat mij opvalt is dat die boodschap reeds voldoende genormaliseerd is geworden om als gereedschap te dienen voor verbreding van netwerken en verdieping van samenwerking. Met andere woorden, men zit al veel dieper op het hellende vlak, en wil nog dieper gaan, bouwt daar ook gestaag aan verder.
[...]
Dat het in een patroon past is inderdaad wel duidelijk. Er zijn erg kwalijke stromingen in de VS, Polen, Hongarije etc waar veel smerig geld binnenkomt, en waar de domme voorgangers en figuren als vd Staaij zich voor laten gebruiken.
Zo ver hoef je niet te kijken. 2009, WCF congres in Amsterdam. Met grote voordracht van André Rouvoet, CDA prominenten ruimschoots aanwezig, net als sponsoren en vertegenwoordiging van gelieerde organisatie van zowel SGP als CDA - dacht je dat vd Staaij zijn naam haas was? Nashville was niet mogelijk geweest zonder faciliteren en opbouw, het toeval wil dat vanaf Amsterdam dat ineens veel sneller groeide
Daar werd trouwens ook besloten om in te gaan op samenwerking voor sponsoring van de Moscow Demographic Summit in 2011. Er zijn nogal wat figuren op reis gegaan en met toolboxen teruggekomen.
Ik kan me de exacte quote niet herinneren, maar iemand (Kissinger of Humphrey Appleby?) zei ooit dat mensen met principes en ruggegraat een stuk makkelijker te sturen zijn, je hoeft ze alleen maar een zetje te geven en daarna zijn ze stompzinnig en trots genoeg om nooit toe te geven dat ze poppetjes in een smerig spel waren. Zo is een vd Staaij best wel te sturen, en die voorgangers hebben ook nul komma nul inzicht.
Mensen zijn beïnvloedbaar pur sang. Nu is dit meer iets voor het topic van sociale psychologie, maar het is geen unieke kwetsbaarheid van confessionele instelling of organisatie. Je ziet het ook bij ideologie, dat is ook maar een kerk. De crux is organisatie voor gebruik van, onder mom van behartiging, met perspectief van bedreigd worden maar taak hebben, beter zijn dan wel maken.
Ik moet even terugdenken aan de kritiek van de Jezuïet James Martin op de declaratie: "religion must not be a tool to use belief structures". Hij begon die reactie met "I affirm: That God loves all LGBT people".
Wist je trouwens dat er ook nogal wat Nederlanders vlijtig actief waren voor de Danvers Statement? Samenvattend met de woorden van Randall Balmer: "an attempt to staunch the spread of biblical feminism in evangelical circles." Eerst gepubliceerd in Christianity Today in '89, sinds een aantal jaren wijd verspreid opnieuw in Europese publicaties van conservatief-evangelische netwerken. Daar zitten niet enkel politieke namen bij, maar ook sponsoren die een paar jaar geleden nog in het nieuws kwamen met problematiek rondom wetgeving en aanbieden van christelijk internet.
[
Voor 13% gewijzigd door
Virtuozzo op 08-01-2019 03:58
]
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.